Keskustelua hybridiautoista

Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

Minkälaista ajoa? keskinopeus näyttää ainakin reilulta.
Motarinopeudessa kannattaa pyöräyttää moottori käyntiin, jos näyttää ettei sähkö riitä sitten loppupätkän hitaammalle osalle
 
Minkälaista ajoa? keskinopeus näyttää ainakin reilulta.
Motarinopeudessa kannattaa pyöräyttää moottori käyntiin, jos näyttää ettei sähkö riitä sitten loppupätkän hitaammalle osalle

Nelivitosta eli hämeentietä ja tuusulanväylää käytännössä koko matka. Jos ja kun ei talvella mene koko matka sähköllä, niin varmaan tuusulanväylän osuus kannattanee ajella hybridinä.

Ja toki arkisin ei aamusella ole myöskään tiet ihan yhtä tyhjänä eli -10kmh keskinopeutta...
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ilmanvastus lisää reilusti sähkön syöntiä nopeuden kasvaessa. Oma työmatkani sisältää pätkän moottoritietä, jolloin useimmiten laitan moottorin käyntiin ja kulunut dieselmäärä on mitätön verrattuna säästyneeseen rangeen ja mukavampi sillä sähköllä on taajama-alueella on ajaa.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

100834DB-66E8-4456-BA88-EA9FC1018E86.jpeg


Itsellä moinen GTE myös ollut joulukuusta lähtien. Talvella kun ajastuksella lähtee, on auto ja akku lämmin, kantama n. 40 km, jos joutuu yllättäen lähtemään eikä ehdi edes webastoa käyttää, tippuu kantama 34 km paikkeille. Nyt kun lämmöt olleet ~15 paikkeilla, pääsee melkein 50km sähköllä rullailemaan. Ajot 80% mutkatietä @90km/h ja loput kaupunkirullailua.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin
Tuon ruotsalaistestin mukaan lähes optimiolosuhteissa (lämmin talli, ulkolämpötila jne.) GTE:llä pääsee juurikin sen 40km. Tuosta sitten oikeastaan kylmällä range voi olla vain alaspäin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd
 
Tuon ruotsalaistestin mukaan lähes optimiolosuhteissa (lämmin talli, ulkolämpötila jne.) GTE:llä pääsee juurikin sen 40km. Tuosta sitten oikeastaan kylmällä range voi olla vain alaspäin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd

Harmi ettei tuota täyttä testiä päässyt lukemaan ilman tilausta, tai sitten ei toinen kotimainen taittunut tarpeeksi hyvin. Sen verran heittää testattu etäisyys omasta saavutetusta suht samoissa sääolosuhteissa, että olisi mukava tutkia miksi.
 
Harmi ettei tuota täyttä testiä päässyt lukemaan ilman tilausta, tai sitten ei toinen kotimainen taittunut tarpeeksi hyvin. Sen verran heittää testattu etäisyys omasta saavutetusta suht samoissa sääolosuhteissa, että olisi mukava tutkia miksi.
Ei tuo testireitti vaikuttanut ihan vertailukelpoiselta siihen hämeentie-tuusulanväylä ajoon, jonka pystyy ajamaan suhteellisen tasaista nopeutta koko matkan pl hyrylä ja miten siellä helsingin päässä nyt joutuu kurvailemaan. Tuossa kuvattu polveileva mutkatie on melko kuluttavaa jos ajaa siististi. Kulutusta voi tietysti pienentää jos pitää nopeuden tasaisena ja ajaa mutkat rajusti, mutta sen tyyppinen säästöajaminen ei ole tarkoituksenmukaista testissä.
 
Vähän nyt aiheesta poiketen mutta hiukan sivuuttaen kun aika vaikea muuten löytää oikeaa vastausta eli mitä jos tommoseen plugari nelivetoon, kuten mun 225xe tai t8 volvoon laittaa akselia kohden erilaista rengastusta.
Mitä nelikko tykkää vai onko edes väliä tässä tapauksessa kun yleensä on joko etu tai takaveto ja sillon tällön neliveto. Semmoinen rengastus kuin eteen 225/45-18 ja taakse 245/40-18. Tiedän että johonkin kunnon nelikkoon tms ei soisi muita kuin samaa rengasta joka nurkkaan mutta mites näiden sähkö nelikkojen laita??
 
Vähän nyt aiheesta poiketen mutta hiukan sivuuttaen kun aika vaikea muuten löytää oikeaa vastausta eli mitä jos tommoseen plugari nelivetoon, kuten mun 225xe tai t8 volvoon laittaa akselia kohden erilaista rengastusta.
Mitä nelikko tykkää vai onko edes väliä tässä tapauksessa kun yleensä on joko etu tai takaveto ja sillon tällön neliveto. Semmoinen rengastus kuin eteen 225/45-18 ja taakse 245/40-18. Tiedän että johonkin kunnon nelikkoon tms ei soisi muita kuin samaa rengasta joka nurkkaan mutta mites näiden sähkö nelikkojen laita??

Taakse 255/40/18 ni on korkeuden suhteen vain +1 mm ero eturenkaaseen.

245/40/18 on -7mm ero eturenkaaseen.
 
Taakse 255/40/18 ni on korkeuden suhteen vain +1 mm ero eturenkaaseen.

245/40/18 on -7mm ero eturenkaaseen.

Mitäköhän haittaa tuosta 7mm vs 1mm oikeasti on, tässä tapauksessa? Mittari virhettäkään juurikaan ole mitä eräs laskuri näytti...Käykö tuo setti siis jotenkin auton tekniikan päälle, niin että jotain menisi särki? :eek:
 
Mitäköhän haittaa tuosta 7mm vs 1mm oikeasti on, tässä tapauksessa? Mittari virhettäkään juurikaan ole mitä eräs laskuri näytti...Käykö tuo setti siis jotenkin auton tekniikan päälle, niin että jotain menisi särki? :eek:

Riippuu autosta.
ABS anturi voi mennä vikatilaan, koska pyörimisnopeudet eri edessä ja takana.

Voi olla että ei tee kiusaa.
Mutta laittaisin silti 255, jos millään ilveellä mahtuu, koska ne ovat 225 renkaan parit normaalisti.

Tai sitten pitäisin kaikissa samat.

Eturenkaat voisi olla vähän enemmän venytettynä vanteella, ni varmaan auttaisi.
Siis jos tuolla 245 takarenkaalla on pakko mennä. Vähän normaalia leveämpi etuvanne.
Tästä en osaa sanoa paljonko vaikuttaa ja tykkää jos tykkää.
 
Riippuu autosta.
ABS anturi voi mennä vikatilaan, koska pyörimisnopeudet eri edessä ja takana.

Voi olla että ei tee kiusaa.
Mutta laittaisin silti 255, jos millään ilveellä mahtuu, koska ne ovat 225 renkaan parit normaalisti.

Tai sitten pitäisin kaikissa samat.

Eturenkaat voisi olla vähän enemmän venytettynä vanteella, ni varmaan auttaisi.
Siis jos tuolla 245 takarenkaalla on pakko mennä. Vähän normaalia leveämpi etuvanne.
Tästä en osaa sanoa paljonko vaikuttaa ja tykkää jos tykkää.

Tommosen setin nastarenkaita sain halvalla ja T8:siin ajattelin niitä. Siinä on 235/45-18", 8x18" se ihanne koko 18":sille, joten olishan tää setti aika lähellä sitä...
 
Tuollaisessa autossa jossa taka-akseli on sähkömoottorilla ei teknisesti ole mitään estettä miksei etu ja takarengas voisi olla eri kokoiset, lähinnä tietokone voi siitä suurttua ja alkaa ehdottelemaan vikatilaa, kokeilemallahan tuo selviää. Joku parinmillin halkaisijaero tuskin vielä teettää mitään, tuo ero voi tulla melko helpostikin ihan luonnostaan kuluman myötä.
 
Tuollaisessa autossa jossa taka-akseli on sähkömoottorilla ei teknisesti ole mitään estettä miksei etu ja takarengas voisi olla eri kokoiset, lähinnä tietokone voi siitä suurttua ja alkaa ehdottelemaan vikatilaa, kokeilemallahan tuo selviää. Joku parinmillin halkaisijaero tuskin vielä teettää mitään, tuo ero voi tulla melko helpostikin ihan luonnostaan kuluman myötä.

Näin vähän itsekkin olen tuuminut, harmi kun asiaa ei voi vielä vähään aikaan kokeilla :/ Etusilla 66cm ja takasilla 65,3cm eli 7mm ero... Saas nähä miten asian kanssa etenen. Kiitti silti vastauksistanne :):tup:
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:

Et sitten sen tarkemmin voinut kertoa missä autossa on ollut, minkä ikäisessä jne?

Tuli tuossa mieleen että kun tässä arvot sopiiko renkaiden mitat autoosi, niin oliko tuossa pelkät kumit vai myös vanteet? Jos oli myös vanteet niin sopiiko ne (jako, keskireikä, offset)?
 
Et sitten sen tarkemmin voinut kertoa missä autossa on ollut, minkä ikäisessä jne?

Tuli tuossa mieleen että kun tässä arvot sopiiko renkaiden mitat autoosi, niin oliko tuossa pelkät kumit vai myös vanteet? Jos oli myös vanteet niin sopiiko ne (jako, keskireikä, offset)?

Varmuutta ei ole, vielä mutta melko varma olen että tämmöset speksit niissä mesen vanteissa: 8Jx18 ET30 / 9Jx18 ET39, 5x112, 66,6 eli 9" takana ja 8" edessä. Miltä sitten näyttäisi kun molemmissa päissä 8" vanteet isommalla et:llä. Ei 9" yli 40 et:llä mene T8:siin pikaisella ajattelulla...
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:
Siis vanha E55 mersuhan on perineinen takavetoinen auto?!? Mitä tuolla rengaskoolla siinä on merkitystä? Tietysti luistonhallintajärjestelmä hermostuu jossainkohtaa pyörimiserosta tuossa mersussakin, mutta teknisestihän nuo autot on eri vuosisadalta.
 
Optiman sähkönkulutuksesta kesäkuumalla. Lähtö täysiä porottavan auringon alta ja ulkolämpötila koko matkan ajan +25C tai yli. Ilmastointi koko matkan ajan päällä ja samoin kuljettajan penkin ilmastointi käytössä (huippuvaruste muuten!). Ajomatka 52km (taajamaa, motaria, kehäteitä, taajamaa, ja taas motaria) ja perille päästyä rangea vielä jäljellä 12km. Nopeudet oli vakkarin mukaan aina 4-6 km/h yli rajoituksen. Hyvä tietää, että kuuma keli ei ainakaan ole pahaksi tämän auton rangelle. Ilmastoinnin kytkeminen tosin tiputtaa rangea samantien 3-4km kun napista painaa päälle.
 
Teslassa on paljastunut yllättäviä laatupuutteita. Itse luulin että laatu olisi ollut vähän parempaa, kun auto on kumminkin kallis. Alle 12 kk ikäisiä autoja.

1. Maalaus kuluu puhki
2. Pellit ruostuu

FB_IMG_1559046159696.jpg

Model 3

Ilmeisesti valkoinen on kestävin väri?
 
Huh. Vielä menee takuuseen, mutta miltähän nuo näyttää 10 vuoden päästä.

Ei ylipäänsä mitään järkeä laitta peltiä noin alas helmaan.
 
Tuossa pitäisi olla muovilista koko matkalla. Nyt ostajat joutuvat vetämään ppf-kalvon suojaksi omalla rahalla. Maalipinta ei kestä renkailta tulevaa kivi/hiekkasuihkua.
 
Tuossa pitäisi olla muovilista koko matkalla. Nyt ostajat joutuvat vetämään ppf-kalvon suojaksi omalla rahalla. Maalipinta ei kestä renkailta tulevaa kivi/hiekkasuihkua.
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.

FB_IMG_1559051412311.jpg


Sitä vaan mietin että auttaako suojakalvo tai teippi, jos maali ei pysy pellissä kiinni kunnolla?
 
Mahtaako maahantuoja tai myyjäliike muistaa sanoa tuollaisesta jutusta että pitäisi jotain suojaa laitella tai käy noin kuten kuvassa. Mikä malli muuten kuvassa?
Ja onko tuo edes takuunalainen asia? Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Muutenhan tesla on tehnyt takaisinkutsuja ainakin istuinten osalta, nahkajakkaroissa jotain väärää tikkiä tms, ja sitten on vaihdettu penkit uuteen takuuna. Vika kuulemma sellainen ettei loppukäyttäjä sitä tuskin edes huomaa.
 
Tekniikan Maailma

"Liikkeelle lähdetään mallinimen mukaisesti taajama-autolla, joka perustuu Volkswagen e-Upiin. Parannuksia on kuitenkin tehty melkoisesti, joista ehdottomasti tärkein on uusi ajoakku. Sen energiasisältö on 36,8 kWh, jolla toimintamatka on venynyt WLTP-mittaustavan mukaan 265 kilometriin. Pikalatauksella saa 80 prosenttia virtaa tunnissa, mutta tavallisella verkkovirralla akun täyttöön kuluu yli puoli vuorokautta." Jos hinta alle 20ke niin voisin veikata aika hyvää menekkiä.
 
"Mikäli se onnistuu, voi sähköautojen myynti lähteä rajuun kasvuun meilläkin."
-
Huhtikuussa sähköautojen myynti oli 188% kasvussa vuoden takaiseen nähden. Ratkjaiseva tekijä oli autojen saatavuuden parantuminen n. 60 000e hintaluokassa.

Skoda voi laittaa sähköisen citigo:n hinnastoonsa vaikka 1000e hintalapulla, mutta se ei tule vaikuttamaan myynteihin mitenkään, koska autoja ei tulla toimittamaan muutamaa yksittäistä hajakappaletta enempää.
-
On ihan yhdentekevää mitä hintalappuja autoilla pidetään jos niitä ei pystytä toimittamaan halukkaille.
 
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.

FB_IMG_1559051412311.jpg


Sitä vaan mietin että auttaako suojakalvo tai teippi, jos maali ei pysy pellissä kiinni kunnolla?

Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
 
Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Jep. Ja nyt Tesla ei ole vielä luvannut takuukorjauksia noille jostain syystä viallisille Model 3:sille.

Kuraläppiä kyllä kaupataan joihinkin muihin autoihin. Nehän suojaa hyvin lentävältä hiekalta. Teslaan niitä ei kumminkaan tilausvaiheessa heti saa. Tuo suojakalvo on sitten paljon uudempi juttu, mutta todella kannattava Model kolmoseen.
 
Mahtaako maahantuoja tai myyjäliike muistaa sanoa tuollaisesta jutusta että pitäisi jotain suojaa laitella tai käy noin kuten kuvassa. Mikä malli muuten kuvassa?
Ja onko tuo edes takuunalainen asia? Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Muutenhan tesla on tehnyt takaisinkutsuja ainakin istuinten osalta, nahkajakkaroissa jotain väärää tikkiä tms, ja sitten on vaihdettu penkit uuteen takuuna. Vika kuulemma sellainen ettei loppukäyttäjä sitä tuskin edes huomaa.
Noissa kuvissa olevat punainen ja musta on molemmat Model 3. Ja tällä tietoa Teslan takuu ei korvaa. Eli ostajan täytyy viritellä uusi auto mielellään heti kuntoon.

Model S ja Model X on koriltaan kestävämpiä, kun korissa ei ole käytetty ruostuvaa peltiä, kuten Model 3:ssa on.
 
Teslan huippukova laatu se vaan jaksaa aina yllättää. Laadun heikkous tekee jatkuvasti uusia ennätyksiä heikkoudessaan, noin naurettavaa esitystä en muista missään autossa ikinä olleen, vaikka monissa autoissa kaikenlaisia maaliongelmia on ollut. Tuossahan on nähtävästi ryssitty aivan joka kerros paljaasta pellistä lakkaan asti. Lakka on jotain naurettavan pehmeää joka kuluu silmissä pois, pohjamaalaus on ryssitty kun lohkeilee maalit terveestä sinkistä pois, sinkitys on joku ihan olematon kun kuluu samantien ja vetää noin nopeasti ruosteeseen.
 
Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.

Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.
 
Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.

Ja mulla oli 12v vanha ja 300tkm ajettu mk3 mondeo missä tehtaan alkuperäiset maalit helmoissa eikä ruostetta missään, olihan ne karun näköiset ja kiveniskemää täynnä, mutta se nyt kuului jo ikään...
 
Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa” Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Niin voisin melkein lyödä vetoa, että tästä muodostuu kautta aikain ensimmäinen kerta kun kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen. :kahvi: Ja sit tulee EU:nkin tasolla pian kylmää kyytiä, ei ongelmia ole vain meillä. Takuukäytäntönsä on se ja sama, Tesla saa kovan opetuksen aiheesta "virhevastuu ja kuluttajansuoja."
 
Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa” Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Niin voisin melkein lyödä vetoa, että tästä muodostuu kautta aikain ensimmäinen kerta kun kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen. :kahvi: Ja sit tulee EU:nkin tasolla pian kylmää kyytiä, ei ongelmia ole vain meillä. Takuukäytäntönsä on se ja sama, Tesla saa kovan opetuksen aiheesta "virhevastuu ja kuluttajansuoja."

Toivottavasti nostaa. Noita on ilmeisesti Pohjois-Amerikassa korjattu kuitenkin takuuseen, ja eurooppalainen kuluttajansuojalainsäädäntö edellyttää selvästi, että tuote kestää oletettua käyttöä. Se, että autoon osuu huono maali ja/tai lakkapinta ei voi olla uuden auton ostajan ongelma. Kyllä se ihan myyjän tehtävä on korjata virheensä.
 
Toivottavasti nostaa. Noita on ilmeisesti Pohjois-Amerikassa korjattu kuitenkin takuuseen, ja eurooppalainen kuluttajansuojalainsäädäntö edellyttää selvästi, että tuote kestää oletettua käyttöä. Se, että autoon osuu huono maali ja/tai lakkapinta ei voi olla uuden auton ostajan ongelma. Kyllä se ihan myyjän tehtävä on korjata virheensä.

Hauskintahan tässä on se, että käytännössä noita ei pysty jälkikäteen mitenkään korjaamaan kunnollisiksi. Koko auto todella kattavasti purkaen ja ylimaalaamalla jo heti uutena saadaan paras tulos, mutta edelleen siellä tulee ruoste jylläämään suomen oloissa kaikissa pistehitsisaumoissa, jne piilossa olevissa paikoissa ja tulee aina vaan uudestaan ja uudestaan esiin. Sama se on esim. vanhassa väyrysmersussa, että voidaan se aina korjata, mutta ruosteet puskee aina uudestaan muutaman vuoden päästä esiin. Siinä missä mersukin kestää edes jokusen vuoden niin Teslan kesto näyttää olevan muutamia kuukausia, pikkusen surkuhupaisiaa. :rofl:
 
Hauskintahan tässä on se, että käytännössä noita ei pysty jälkikäteen mitenkään korjaamaan kunnollisiksi. Koko auto todella kattavasti purkaen ja ylimaalaamalla jo heti uutena saadaan paras tulos, mutta edelleen siellä tulee ruoste jylläämään suomen oloissa kaikissa pistehitsisaumoissa, jne piilossa olevissa paikoissa ja tulee aina vaan uudestaan ja uudestaan esiin. Sama se on esim. vanhassa väyrysmersussa, että voidaan se aina korjata, mutta ruosteet puskee aina uudestaan muutaman vuoden päästä esiin. Siinä missä mersukin kestää edes jokusen vuoden niin Teslan kesto näyttää olevan muutamia kuukausia, pikkusen surkuhupaisiaa. :rofl:

Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.

Ylipäänsä kaikissa vaativiin olosuhteisiin tulevissa Model 3:issa pitäisi olla ppf-kalvotus suoraan tehtaalta/maahantuojalta. Kalifornian teillä ehkä selviää ilmankin.
 
Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.

Ylipäänsä kaikissa vaativiin olosuhteisiin tulevissa Model 3:issa pitäisi olla ppf-kalvotus suoraan tehtaalta/maahantuojalta. Kalifornian teillä ehkä selviää ilmankin.
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.
 
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.

Kyllä tuo kulma on teipattu melkein kaikissa uusissa autoissa.
 
Sellaista huhua, että musta ja sininen olisi heikoimpia Model 3:ssa ja sitten valkoinen saattaisi olla "paksuin" väri.

Jos itse täytyisi joku väri tilata, niin ehkä valkoinen. Koska värivalikoima on muutenkin aika rajoittunut.

Eikä ole omissa autoissa tarvinnut kuraläppiä tai teippejä, mutta nyt ainakin Model 3 jotkut värit ne selvästi vaatii. Tai sitten jos Tesla saa viritettyä tuotantoa paremmaksi?
 
Kyllä tuo kulma on teipattu melkein kaikissa uusissa autoissa.
Ehkä niissä missä helmat on peltiä? Ei ainakaan bemarissa ole mitään teippejä missään, mutta helmat on toki muovia. Maali ei ole lähtenyt mihinkään vielä 5 vuotta vanhana ja 153Mm ajettuna...
 
Ei kai jenkeistä ole milloinkaan tullut asiallisesti ruostesuojattuja autoja

On tullut, mulla ollut paljon isompia jenkkejä vm -00 lähtien ja yhdessä Chevyssäkin oli todella iso vekki tullut takakaareen ja sinkit paistoi eikä lähtenyt parissa vuodessa ruostumaan mihinkään. Samoin pari ysärijenkkiä oli todella hyvässä kunnossa vaikka kumpikin yli 200tkm rullattu, ei ollut alustassakaan kuin apurungossa ja pakoputkessa ruostetta.
 
ja 153Mm ajettuna...

Tämänkin joku selittänyt joskus, mutta 153 miljoonaa mailia ko?

Takaisin etäisesti aiheeseen, omat jenkkirojut olleet kyllä ruosteettomia, vaikka maalipinta hilseili tai puuttui, mutta sinkit näkyi alta. Toki paalissa nekin varmaan jo nykyään.
 
Tämänkin joku selittänyt joskus, mutta 153 miljoonaa mailia ko?

Takaisin etäisesti aiheeseen, omat jenkkirojut olleet kyllä ruosteettomia, vaikka maalipinta hilseili tai puuttui, mutta sinkit näkyi alta. Toki paalissa nekin varmaan jo nykyään.
Mm on megametriä. Standardi SI-lyhenne.
 
Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.
Nyt alla 2013 vuoden Golf ja siinäkään ei sattumoisin ole läppiä edessä eikä takana, silti 174tkm ajettuna helmat ja pyöränkaaret ovat maalipinnaltaan ehjät, joku teipin tapainen kyllä löytyy. Teslaa en ole lähemmin pääsyt katsomaan mutta mallipinnassa tai pohjissa täytyy olla perustavanlaatuinen vika jos pinta kuoriutuu uudesta autosta. Joku spekuloi että ongelma koskisi vain tiettyjä värejä?
 
Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.
Nyt alla 2013 vuoden Golf ja siinäkään ei sattumoisin ole läppiä edessä eikä takana, silti 174tkm ajettuna helmat ja pyöränkaaret ovat maalipinnaltaan ehjät, joku teipin tapainen kyllä löytyy. Teslaa en ole lähemmin pääsyt katsomaan mutta mallipinnassa tai pohjissa täytyy olla perustavanlaatuinen vika jos pinta kuoriutuu uudesta autosta. Joku spekuloi että ongelma koskisi vain tiettyjä värejä?
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?

(Muissa) väreissä kuraläpät on todella hyvät, koska lentävä hiekka ja rapa kuluttaa pois liian pehmeää maalipintaa. Kuraläpät on noin muutenkin yleisestikin ihan hyvät olla.

Kuvien perusteella Tesla Model 3:n maalipinta on aika pehmeää. Kuraläpät on siis aika pakolliset minusta.

Toki Model 3:ssa voi olla osassa joku muukin juttu, jos koko maalipinta sattuu kuoriutumaan pois (paloina). Mutta tuohonkin saattaa ne roiskeläpät vähän auttaa?


Kuten tuo teidän 180tkm vm2009 Mazda 6 täysin ehjänä, niin auton kyllä tulisi kestää. Todella outoa miksi useat Tesla Model 3:t ei kestä?
 
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?

(Muissa) väreissä kuraläpät on todella hyvät, koska lentävä hiekka ja rapa kuluttaa pois liian pehmeää maalipintaa. Kuraläpät on noin muutenkin yleisestikin ihan hyvät olla.

Kuvien perusteella Tesla Model 3:n maalipinta on aika pehmeää. Kuraläpät on siis aika pakolliset minusta.

Toki Model 3:ssa voi olla osassa joku muukin juttu, jos koko maalipinta sattuu kuoriutumaan pois (paloina). Mutta tuohonkin saattaa ne roiskeläpät vähän auttaa?


Kuten tuo teidän 180tkm vm2009 Mazda 6 täysin ehjänä, niin auton kyllä tulisi kestää. Todella outoa miksi useat Tesla Model 3:t ei kestä?

Se, mitä olen asiasta lueskellut, valkoinen väri on aina monin verroin kovempi kuin musta kaikissa automerkeissä. Lisäksi Teslan helmiäisvalkoinen koostuu useammasta kerroksesta kuin perusvärit, joten maalipinta on väistämättä paksumpi kuin esimerkiksi mustassa tai sinisessä. Eli tiivistettynä huomattavasti kovempi maali ja paksumpi kerros.

Asentaisin tai asennuttaisin varmuuden vuoksi teipin joka tapauksessa, sillä mikään pinta ei tykkää jatkuvasta kivipommituksesta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 024
Viestejä
4 589 966
Jäsenet
75 541
Uusin jäsen
Vaapukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom