Keskustelua hybridiautoista

@Makro16 En ole koskaan edes lukenut tai kuullut tuollaisesta käytöksestä, että bemarin plugarin polttomoottori lähtisi väkisin päälle esilämmityksen/-viilennyksen jälkeen. Toki en ole juuri seurannut 225xe keskusteluja, mutta silti. Kannattaa varmaan mainita ja kysyä asiasta huollossa.

No kirjoitin sitten kuitenkin ongelmankuvauksen googleen ja löysin hittejä, jotkut muutkin 225xe kuskit huomanneet saman.

Olisit nyt avannut hiukan vielä tuota kun kerran viitteit ton verran googlata? Mikä avuksi siis vai ominaisuus??
 
Näin Euroopan autovalmistajat kikkailevat päästörajoilla päästöhuijausten lisäksi, Tuulilasi;
upload_2019-5-16_12-9-44.png
 
Tuon super creditin tarkoituksena on juurikin kannustaa investoimaan nolla- ja vähäpäästöisiin autoihin vähitellen. Super credit on voimassa vain 2020-2022 ja painoarvo päästöjen keskiarvossa pienenee vuosittain, kunnes sitä ei enää ole.

Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average emissions, such cars will then be counted as:

  • 2 vehicles in 2020
  • 1.67 vehicles in 2021
  • 1.33 vehicles in 2022.
A cap on the contribution of super-credits to the target is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.

Reducing CO2 emissions from passenger cars - Climate Action - European Commission
 
No tuossa vaiheessa Euroopan päästöillä ei olisikaan enää mitään merkitystä, kun Kiinan hiilidioksidipäästöt sen ~3 kertaiset koko EU:hun nähden.
Eli jatkakaamme siis huoletta kohden tulevaisuutta, jos kerran Kiinalaiset hoitaa homman (Ja jos ei tule mitään muuta uutta "kiinaa" tilalle).

Jos meinataan saada koko maailma hiilineutraaliksi jollain aikavälillä, mikä olisi toki suotavaa, täytyy myös Euroopan tehdä osuutensa. Mua ainakin hävettäisi ihan vitusti jos EU olisi se viimeinen CO2 tupruttelijoiden linnake maailmassa.
 
Jos meinataan saada koko maailma hiilineutraaliksi jollain aikavälillä, mikä olisi toki suotavaa, täytyy myös Euroopan tehdä osuutensa. Mua ainakin hävettäisi ihan vitusti jos EU olisi se viimeinen CO2 tupruttelijoiden linnake maailmassa.
Itseruoskinnan sijaan voisi välillä tehdä hyvää katsoa tilastoja, mitä päästöjen suhteen on oikeasti tehty missäkin päin maailmaa. Euroopassa ja Suomessa trendi on selvä, eikä meillä ole mitään hävettävää. (En tosin ymmärrä, miksi yksittäisen kansalaisen pitäisi hävetä siinäkään tapauksessa, että Eurooppa olisi viimeinen CO2-tupruttelija.)

CO₂ and other Greenhouse Gas Emissions

Global carbon dioxide emissions hit record high (Edit: Linkki ei toimikaan suoraan, mutta Google-haulla pääsee artikkeliin.)
http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws.com%2Fde198480-4f14-11e9-b401-8d9ef1626294
 
Viimeksi muokattu:
Itseruoskinnan sijaan voisi välillä tehdä hyvää katsoa tilastoja, mitä päästöjen suhteen on oikeasti tehty missäkin päin maailmaa. Euroopassa ja Suomessa trendi on selvä, eikä meillä ole mitään hävettävää. (En tosin ymmärrä, miksi yksittäisen kansalaisen pitäisi hävetä siinäkään tapauksessa, että Eurooppa olisi viimeinen CO2-tupruttelija.)

CO₂ and other Greenhouse Gas Emissions

Global carbon dioxide emissions hit record high
http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws.com%2Fde198480-4f14-11e9-b401-8d9ef1626294

Ei olekaan hävettävää ja haluan, että asia on jatkossakin niin. Siksi ärsyttää nämä "ei täällä kannata mitään tehdä kun ollaan vaan rikka rokassa" huutelijat. Sillä asenteella pääsee kyllä sitten lopulta siihen häpeäpaaluun ja tuntuu, että joillekin se olisi melkein ylpeydenaihe, että EU ylittäisi joku päivä päästöissä Kiinan/USAn.
 
"Me ei tehdä mitään, koska Kiina" argumentoijat tuntuvat olevan järjestään "kansallismielisiä" globalisaation vastustajia. Sehän olisi mitä oivallisinta Suomen teollisuuden puolustamista ja globalisaation vastustamista vaatia hiilitulleja Kiinan tuotteille.

Muutenkin ihmettelen miksi kansallismieliset ovat mielummin ylpeitä jostain mikä on tapahtunut 1939 tai 1995, eikä esim siitä että teemme paraikaa enemmän ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi kuin muut. Nykyiset nyhverökansallismieliset olisi varmaan esittäneet 1939 että kannattaa antautua, kun ei kukaan muukaan taistele Neuvostoliittoa vastaan.
 
Jos Sitran raporteissa päästöjä käsitellään tällaisilla arvoilla niin ihmekös saadaan mitä sattuu. Ihan oikeasti 1600 kg säästyisi muka pelkästä vapaa-ajanliikkumisesta julkisilla ja 1100kg sähköllä. Hydridillekin oli annettu aika isoa poistoa vaikka on vain lyhyissä ajoissa lähellä sähköä.

Onhan kukaan noista huomannut laskea että 1600kg / g/km niin saadaan kilometrimäärä mitä pitäisi vähentää vai mistä hatusta isoimman mahdollisen kuluttavan mukaan laskettu. Jollain vähäpäästöisellä nykyautolla ei edes tuoteta tuota 1600kg keskimääräisella suomalaisen ajomäärällä. Itse isolla 5.5 litraisella toistakymmentä litraa ryyppävällä mersullakin etanolilla ajaessa pääsen yli 16000km tuolla 1600 kilolla CO2. Eli enemmän kuin keskiarvollinen suomalaisen vuotuinen ajomäärä. Laskiskelin talon muita bensa-autoja niin 1600kg tarkoittaisi 9000-13000km ajoa eri autoilla. Jos niitä etanolilla ajelen niin 45000-65000km saisi vuodessa ajella. Pikanen vilkaisu dieseleissä niin isoin osa pääsi suoraan jo yli vuotuisen keskiarvon ilman biodieseliäkin.

Eli raportissa mättää rajusti se että hupiajot poistamalla saisi noin merkittäviä poistoja. Liioitellaan siis taas rajusti liikenteen päästöjä.

Nyt tuli mittasuhteet: Tuoreen raportin kuvat paljastavat, mistä luopumisella on oikeasti ilmastolle merkitystä
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin aiheeseen, Viikonloppuna tammisaaressä sähköautoja esitteillä (ilmainen osana Raasepori-expoa):

Energiapäivä saa jatkoa: Raasepori EXPO - Sähköautoesittely

Esittelyyn osallistuvat sähköautot:

Audi E-tron , Audi-hybrid
BMW i3, 2-sarjan plug-in hybrid, 5-sarjan plug-in hybrid
MINI plug-in hybrid
Hyundai Kona, Ioniq
Jaguar I-Pace
KIA E-Niro, E-Soul, Niro-plug-in, Optima
Mitsubishi Outlander plug-in
Nissan Leaf, e-NV200
Renault Kangoo, ZOE
Toytoa Prius plug-in
Tesla - Model 3
Volvo V60 plug-in hybrid, XC60 hybrid plug-in
Volkswagen E-golf, Passat GTE
 
Ei olekaan hävettävää ja haluan, että asia on jatkossakin niin. Siksi ärsyttää nämä "ei täällä kannata mitään tehdä kun ollaan vaan rikka rokassa" huutelijat. Sillä asenteella pääsee kyllä sitten lopulta siihen häpeäpaaluun ja tuntuu, että joillekin se olisi melkein ylpeydenaihe, että EU ylittäisi joku päivä päästöissä Kiinan/USAn.
Se pointti lienee lähinnä se, että jos Suomi radikaalein ottein pyrkii megapikavauhtia vähentämään CO2 päästöjään samaan aikaan kuin vaikkapa Kiina sanoo, että kattellaan joskus 2050 luvulla, niin lopputulos on, että mahdolliset ilmastohaasteet tulevat Suomeen yhtä lailla, mutta resurssit niiden kohtaamiseen on uhrattu siihen maailmanmittakaavalla mitättömään päästövähennykseen, josta ei ollut mitään hyötyä. Sähköautojen suhteen tietysti kysymys on siitäkin, että missä vaiheessa niihin panostamisella saadaan eniten vastinetta uhratuille resursseille.

Toinen ongelma on se, että jos Suomi tekee päästöistä radikaalisti kalliimpia, on lopputulos se, että päästöt nousevat, kun teollisuus siirtyy maihin, missä päästöillä ei ole väliä. Tuo on ihan todettavissa kun katsoo maailman CO2 päästökäyrää ja miten siihen on vaikka Kyoton sopimus vaikuttanut (ei mitenkään tai kiihdyttävästi, tulkinnasta riippuen). Itse olisin valmis lyömään vetoa, että maailman ei todellakaan ole hiilineutraali vuonna 2030 tai 2035 kuten esitetään, vaan että globaalit CO2 päästöt ovat tuolloin enemmän kuin nyt. Tämä ei ole siis toive, vaan ihan vaan se mitä uskon että tulee tapahtumaan.

Toki koko ilmastokeskustelu on muutenkin lähtenyt ihan täysin lapsesta, kun nyt viime syksystä alkaen on jostian keksitty täysin paikkansa pitämätön väite jostain 2030 vuoden maailmanlopusta, mitä oikeati mikään taho ei ole edes arvaillut. Sävy on muutenkin se, että jos esittää kritiikkiä edes "ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun" keinoista, on asiaton huutelija ha nyhverökansallismielinen, mutta jos taas sanoo että maailma lopppuu vuonna 2030 jos me ei välittömästi kielletä polttomoottoriautoja, lihansyöntiä ja nostetava veroja, niin on ehkä-vähän-kärkevä, mutta kuitenkin hyvä tyyppi.

Miten tämä enää liitty sähköautoihin onkin sitten toinen kysymys. IMO siitä voi keskustella mitkä sähköautojen todelliset kokonaispäästöt ovat (luonnollisesti ei ainakaan 0), mutta se kuinka kunnianhimoisesti meidän pitäisi vähentää CO2 päästöjä vai pitäisikö on sitten toisen ketjun aihe.

Edit: Ja pakko sanoa, että se päivä kun EU:n päästöt on enemmän kuin Kiinan on tänään. Meidän teollisuus vaan sijaitsee suurimmaksi osaksi Kiinassa tai muualla kaukoidässä, koska näin me olemme päässeet päästötavoitteisiimme. Sähköautoissa on osittain sama juttu, ostamalla sähköautoja ja sähköä ulkomailta, saadaan osa Suomen päästöistä siirrettyä Excelissä muualle, kun taas ostamalla öljyä ulkomailta lasketaan niiden päästöt meille. Ei siis sillä etteikö sähköautoissa olisi muitakin päästöetuja, en kiistä tätä ollenkaan, mutta kyllä tuo on yksi syy niiden suosioon päästörajoitetuissa maissa. Helpoin tapa vähentää päästöjä on siirtää ne toiseen sarakkeeseen taulukossa, ja sen takia se on myös suosituin, ainakin jos tavoitteet ovat epärealistisen tiukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.



Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.
 
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.



Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.


Kuraläpät suojaisivat jossain määrin helmoja, mutta ne ilmeisesti pilaavat aerodynamiikkaa ja sitä kautta toimintamatkaa varsin reilusti. Tämä on kuitenkin ongelma, johon Teslan täytyy tuoda jokin ratkaisu.
 
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.
Eipä nuo reemium-väritkään taida sen parempia olla:

Sen verran paljon näitä netissä pyörii, että aika selvästi pahoja laatuongelmia Model 3:ssa on.

Aika haastavaa kyllä jos tästä lähtötilanteesta pitäisi tehdä sitten massiivinen säästöohjelma, kun samaan aikaan vaikuttaa siltä, että yritetään tehdä jo nyt aivan liian halvalla. Aika usein ne matokuurit on heikentänyt tuotteiden laatua entisestään, vaikkei se tietenkään nimellisesti ikinä ohjelmaan kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nuo reemium-väritkään taida sen parempia olla:

Sen verran paljon näitä netissä pyörii, että aika selvästi pahoja laatuongelmia Model 3:ssa on.

Aika haastavaa kyllä jos tästä lähtötilanteesta pitäisi tehdä sitten massiivinen säästöohjelma, kun samaan aikaan vaikuttaa siltä, että yritetään tehdä jo nyt aivan liian halvalla. Aika usein ne matokuurit on heikentänyt tuotteiden laatua entisestään, vaikkei se tietenkään nimellisesti ikinä ohjelmaan kuulu.


Säästöä voi tehdä myös niin, että tekee kerralla kunnolla eli parantaa tekemisen laatua.
 
Maalin ongelma ei rajoitu vain ulkonäköön. Se näkyy vasta vuosikymmenen jälkeen niillä myöhemmillä ostajilla kun suola ja vesi tehnyt aikansa töitä maalipinnan alla.
T
takuuajan jälkeinen Tesla on aika rahareikä muutenkin. Mutta eiköhän tuohon kolmansilta osapuolilta ala samaa tahtia tulla ratkaisuja kun markkinat kasvaa. Jollei sit Tesla muuta reippaasti suuntaansa varaosapolitiikan suhteen.
 
Vähän kun mun 5v (200k ajettu) vanhan BMW helmat.. joka päivä ajoa hiekkatiellä. Leveähköt renkaat eikä kuraläppiä on vähän huono :)

Oikeastaan toi videon maalipinta jopa pahempi. Mulla pahimmat jäljet vain muoviosissa, mutta ovessa esim maali ihan ok.

säästöohjelma uutisen jälkeen Teslan kurssi tippui 7,5%. Enää ~210
 
Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.
En nyt osaa sanoa kumpi on pahempi synti: tuo parta vai tuo maalipinta.

Mutta joo, enpä ole eläessäni autoja teipannut, eikä missään autossa ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia maalipinnan kanssa.
 
Alkaa kyllä itsellä vaakakuppi kallistua vw ID:n puoleen verrattuna tuohon model kolmoseen. Ei noin kalliissa autossa kärsisi tuollaisia laatu ongelmia.
 
Nyt koko sähköposti on julki:




r/teslamotorsGeneral
Elon's Actual Cost Cutting Letter For Tesla Employees
u/Singuy888
From: Elon Musk

To: Everybody

Date: May 16, 2019

As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.

When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.

At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.

It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.

That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It’s vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.

That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.

I will personally review and sign every 10th page.

Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don’t have anything slip through the cracks.

This will take at least a few weeks to get right. Please don’t worry if it isn’t correct at first.

This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.

Thanks again for your excellent work,

Elon

Tämän pohjalta niin sanotut journalistit kirjoittivat juttuja taivaan putoamisesta. Noh, joku teki taas shorteilla rahaa.
 
Jooh ei minua ainakaan huolestuttaisi yhtään Teslan puolesta. Reilu vuosi niin itsestään ajelevat taksit arkea ympäri maailmaa, rahantuloa ei vaan voi estää. Osakekurssi mennyt kyllä hassuun suuntaan, olisi Muskin kannattanut silloin mennä sillä 420$ hinnalla yksityiseksi, kun kerran oli rahoitus jo turvattu.
 
Mahtaisi vituttaa jos Teslasta on jo kauppakirjat laadittu ja tiedossa on mitä laatuun ja muuhuun tulee. Ehkä niillä on keräilyarvoa joskus tulevaisuudessa. Tietysti kun itse siihen uskoo, niin onhan ajatus myytävä muillekin vaikka vaikka vaikka millä argumenteilla. Karmeaa ostokrapulaa luvassa monelle uskovaiselle.
 
En kyllä voisi mitenkään hyväksyä moista, varsinkin jos olisin vielä maksanut noin paljon rahaa autosta ja valmistaja lähinnä välttelee koko ongelmaa.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

100834DB-66E8-4456-BA88-EA9FC1018E86.jpeg
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

Minkälaista ajoa? keskinopeus näyttää ainakin reilulta.
Motarinopeudessa kannattaa pyöräyttää moottori käyntiin, jos näyttää ettei sähkö riitä sitten loppupätkän hitaammalle osalle
 
Minkälaista ajoa? keskinopeus näyttää ainakin reilulta.
Motarinopeudessa kannattaa pyöräyttää moottori käyntiin, jos näyttää ettei sähkö riitä sitten loppupätkän hitaammalle osalle

Nelivitosta eli hämeentietä ja tuusulanväylää käytännössä koko matka. Jos ja kun ei talvella mene koko matka sähköllä, niin varmaan tuusulanväylän osuus kannattanee ajella hybridinä.

Ja toki arkisin ei aamusella ole myöskään tiet ihan yhtä tyhjänä eli -10kmh keskinopeutta...
 
Viimeksi muokattu:
Juu, ilmanvastus lisää reilusti sähkön syöntiä nopeuden kasvaessa. Oma työmatkani sisältää pätkän moottoritietä, jolloin useimmiten laitan moottorin käyntiin ja kulunut dieselmäärä on mitätön verrattuna säästyneeseen rangeen ja mukavampi sillä sähköllä on taajama-alueella on ajaa.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

100834DB-66E8-4456-BA88-EA9FC1018E86.jpeg


Itsellä moinen GTE myös ollut joulukuusta lähtien. Talvella kun ajastuksella lähtee, on auto ja akku lämmin, kantama n. 40 km, jos joutuu yllättäen lähtemään eikä ehdi edes webastoa käyttää, tippuu kantama 34 km paikkeille. Nyt kun lämmöt olleet ~15 paikkeilla, pääsee melkein 50km sähköllä rullailemaan. Ajot 80% mutkatietä @90km/h ja loput kaupunkirullailua.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin
Tuon ruotsalaistestin mukaan lähes optimiolosuhteissa (lämmin talli, ulkolämpötila jne.) GTE:llä pääsee juurikin sen 40km. Tuosta sitten oikeastaan kylmällä range voi olla vain alaspäin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd
 
Tuon ruotsalaistestin mukaan lähes optimiolosuhteissa (lämmin talli, ulkolämpötila jne.) GTE:llä pääsee juurikin sen 40km. Tuosta sitten oikeastaan kylmällä range voi olla vain alaspäin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd

Harmi ettei tuota täyttä testiä päässyt lukemaan ilman tilausta, tai sitten ei toinen kotimainen taittunut tarpeeksi hyvin. Sen verran heittää testattu etäisyys omasta saavutetusta suht samoissa sääolosuhteissa, että olisi mukava tutkia miksi.
 
Harmi ettei tuota täyttä testiä päässyt lukemaan ilman tilausta, tai sitten ei toinen kotimainen taittunut tarpeeksi hyvin. Sen verran heittää testattu etäisyys omasta saavutetusta suht samoissa sääolosuhteissa, että olisi mukava tutkia miksi.
Ei tuo testireitti vaikuttanut ihan vertailukelpoiselta siihen hämeentie-tuusulanväylä ajoon, jonka pystyy ajamaan suhteellisen tasaista nopeutta koko matkan pl hyrylä ja miten siellä helsingin päässä nyt joutuu kurvailemaan. Tuossa kuvattu polveileva mutkatie on melko kuluttavaa jos ajaa siististi. Kulutusta voi tietysti pienentää jos pitää nopeuden tasaisena ja ajaa mutkat rajusti, mutta sen tyyppinen säästöajaminen ei ole tarkoituksenmukaista testissä.
 
Vähän nyt aiheesta poiketen mutta hiukan sivuuttaen kun aika vaikea muuten löytää oikeaa vastausta eli mitä jos tommoseen plugari nelivetoon, kuten mun 225xe tai t8 volvoon laittaa akselia kohden erilaista rengastusta.
Mitä nelikko tykkää vai onko edes väliä tässä tapauksessa kun yleensä on joko etu tai takaveto ja sillon tällön neliveto. Semmoinen rengastus kuin eteen 225/45-18 ja taakse 245/40-18. Tiedän että johonkin kunnon nelikkoon tms ei soisi muita kuin samaa rengasta joka nurkkaan mutta mites näiden sähkö nelikkojen laita??
 
Vähän nyt aiheesta poiketen mutta hiukan sivuuttaen kun aika vaikea muuten löytää oikeaa vastausta eli mitä jos tommoseen plugari nelivetoon, kuten mun 225xe tai t8 volvoon laittaa akselia kohden erilaista rengastusta.
Mitä nelikko tykkää vai onko edes väliä tässä tapauksessa kun yleensä on joko etu tai takaveto ja sillon tällön neliveto. Semmoinen rengastus kuin eteen 225/45-18 ja taakse 245/40-18. Tiedän että johonkin kunnon nelikkoon tms ei soisi muita kuin samaa rengasta joka nurkkaan mutta mites näiden sähkö nelikkojen laita??

Taakse 255/40/18 ni on korkeuden suhteen vain +1 mm ero eturenkaaseen.

245/40/18 on -7mm ero eturenkaaseen.
 
Taakse 255/40/18 ni on korkeuden suhteen vain +1 mm ero eturenkaaseen.

245/40/18 on -7mm ero eturenkaaseen.

Mitäköhän haittaa tuosta 7mm vs 1mm oikeasti on, tässä tapauksessa? Mittari virhettäkään juurikaan ole mitä eräs laskuri näytti...Käykö tuo setti siis jotenkin auton tekniikan päälle, niin että jotain menisi särki? :eek:
 
Mitäköhän haittaa tuosta 7mm vs 1mm oikeasti on, tässä tapauksessa? Mittari virhettäkään juurikaan ole mitä eräs laskuri näytti...Käykö tuo setti siis jotenkin auton tekniikan päälle, niin että jotain menisi särki? :eek:

Riippuu autosta.
ABS anturi voi mennä vikatilaan, koska pyörimisnopeudet eri edessä ja takana.

Voi olla että ei tee kiusaa.
Mutta laittaisin silti 255, jos millään ilveellä mahtuu, koska ne ovat 225 renkaan parit normaalisti.

Tai sitten pitäisin kaikissa samat.

Eturenkaat voisi olla vähän enemmän venytettynä vanteella, ni varmaan auttaisi.
Siis jos tuolla 245 takarenkaalla on pakko mennä. Vähän normaalia leveämpi etuvanne.
Tästä en osaa sanoa paljonko vaikuttaa ja tykkää jos tykkää.
 
Riippuu autosta.
ABS anturi voi mennä vikatilaan, koska pyörimisnopeudet eri edessä ja takana.

Voi olla että ei tee kiusaa.
Mutta laittaisin silti 255, jos millään ilveellä mahtuu, koska ne ovat 225 renkaan parit normaalisti.

Tai sitten pitäisin kaikissa samat.

Eturenkaat voisi olla vähän enemmän venytettynä vanteella, ni varmaan auttaisi.
Siis jos tuolla 245 takarenkaalla on pakko mennä. Vähän normaalia leveämpi etuvanne.
Tästä en osaa sanoa paljonko vaikuttaa ja tykkää jos tykkää.

Tommosen setin nastarenkaita sain halvalla ja T8:siin ajattelin niitä. Siinä on 235/45-18", 8x18" se ihanne koko 18":sille, joten olishan tää setti aika lähellä sitä...
 
Tuollaisessa autossa jossa taka-akseli on sähkömoottorilla ei teknisesti ole mitään estettä miksei etu ja takarengas voisi olla eri kokoiset, lähinnä tietokone voi siitä suurttua ja alkaa ehdottelemaan vikatilaa, kokeilemallahan tuo selviää. Joku parinmillin halkaisijaero tuskin vielä teettää mitään, tuo ero voi tulla melko helpostikin ihan luonnostaan kuluman myötä.
 
Tuollaisessa autossa jossa taka-akseli on sähkömoottorilla ei teknisesti ole mitään estettä miksei etu ja takarengas voisi olla eri kokoiset, lähinnä tietokone voi siitä suurttua ja alkaa ehdottelemaan vikatilaa, kokeilemallahan tuo selviää. Joku parinmillin halkaisijaero tuskin vielä teettää mitään, tuo ero voi tulla melko helpostikin ihan luonnostaan kuluman myötä.

Näin vähän itsekkin olen tuuminut, harmi kun asiaa ei voi vielä vähään aikaan kokeilla :/ Etusilla 66cm ja takasilla 65,3cm eli 7mm ero... Saas nähä miten asian kanssa etenen. Kiitti silti vastauksistanne :):tup:
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:

Et sitten sen tarkemmin voinut kertoa missä autossa on ollut, minkä ikäisessä jne?

Tuli tuossa mieleen että kun tässä arvot sopiiko renkaiden mitat autoosi, niin oliko tuossa pelkät kumit vai myös vanteet? Jos oli myös vanteet niin sopiiko ne (jako, keskireikä, offset)?
 
Et sitten sen tarkemmin voinut kertoa missä autossa on ollut, minkä ikäisessä jne?

Tuli tuossa mieleen että kun tässä arvot sopiiko renkaiden mitat autoosi, niin oliko tuossa pelkät kumit vai myös vanteet? Jos oli myös vanteet niin sopiiko ne (jako, keskireikä, offset)?

Varmuutta ei ole, vielä mutta melko varma olen että tämmöset speksit niissä mesen vanteissa: 8Jx18 ET30 / 9Jx18 ET39, 5x112, 66,6 eli 9" takana ja 8" edessä. Miltä sitten näyttäisi kun molemmissa päissä 8" vanteet isommalla et:llä. Ei 9" yli 40 et:llä mene T8:siin pikaisella ajattelulla...
 
@Pakana

Semmosta vielä että tämä ko setti joka itellä on, ei ole uusi vaan "vähän" käytetty ~1000km ajettu ja vuoden vanha. Jonkun E55 mesen alla ollut mikä on takavetoinen niin paljonko saksalaisen auton tietokone järjestelmä poikkeaa vaikka Volvosta. Miks se ei siis toimisi T8:kin jos se on E55:kin toiminut tai yleisestikkin todettu toimivaksi vaikka heittoa sen 7mm :tup:
Siis vanha E55 mersuhan on perineinen takavetoinen auto?!? Mitä tuolla rengaskoolla siinä on merkitystä? Tietysti luistonhallintajärjestelmä hermostuu jossainkohtaa pyörimiserosta tuossa mersussakin, mutta teknisestihän nuo autot on eri vuosisadalta.
 
Optiman sähkönkulutuksesta kesäkuumalla. Lähtö täysiä porottavan auringon alta ja ulkolämpötila koko matkan ajan +25C tai yli. Ilmastointi koko matkan ajan päällä ja samoin kuljettajan penkin ilmastointi käytössä (huippuvaruste muuten!). Ajomatka 52km (taajamaa, motaria, kehäteitä, taajamaa, ja taas motaria) ja perille päästyä rangea vielä jäljellä 12km. Nopeudet oli vakkarin mukaan aina 4-6 km/h yli rajoituksen. Hyvä tietää, että kuuma keli ei ainakaan ole pahaksi tämän auton rangelle. Ilmastoinnin kytkeminen tosin tiputtaa rangea samantien 3-4km kun napista painaa päälle.
 
Teslassa on paljastunut yllättäviä laatupuutteita. Itse luulin että laatu olisi ollut vähän parempaa, kun auto on kumminkin kallis. Alle 12 kk ikäisiä autoja.

1. Maalaus kuluu puhki
2. Pellit ruostuu

FB_IMG_1559046159696.jpg

Model 3

Ilmeisesti valkoinen on kestävin väri?
 
Huh. Vielä menee takuuseen, mutta miltähän nuo näyttää 10 vuoden päästä.

Ei ylipäänsä mitään järkeä laitta peltiä noin alas helmaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom