Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.Tuossa pitäisi olla muovilista koko matkalla. Nyt ostajat joutuvat vetämään ppf-kalvon suojaksi omalla rahalla. Maalipinta ei kestä renkailta tulevaa kivi/hiekkasuihkua.
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.
Sitä vaan mietin että auttaako suojakalvo tai teippi, jos maali ei pysy pellissä kiinni kunnolla?
Jep. Ja nyt Tesla ei ole vielä luvannut takuukorjauksia noille jostain syystä viallisille Model 3:sille.Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.
Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Noissa kuvissa olevat punainen ja musta on molemmat Model 3. Ja tällä tietoa Teslan takuu ei korvaa. Eli ostajan täytyy viritellä uusi auto mielellään heti kuntoon.Mahtaako maahantuoja tai myyjäliike muistaa sanoa tuollaisesta jutusta että pitäisi jotain suojaa laitella tai käy noin kuten kuvassa. Mikä malli muuten kuvassa?
Ja onko tuo edes takuunalainen asia? Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Muutenhan tesla on tehnyt takaisinkutsuja ainakin istuinten osalta, nahkajakkaroissa jotain väärää tikkiä tms, ja sitten on vaihdettu penkit uuteen takuuna. Vika kuulemma sellainen ettei loppukäyttäjä sitä tuskin edes huomaa.
Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.
Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?
Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.
Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa” Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”
Niin voisin melkein lyödä vetoa, että tästä muodostuu kautta aikain ensimmäinen kerta kun kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen. Ja sit tulee EU:nkin tasolla pian kylmää kyytiä, ei ongelmia ole vain meillä. Takuukäytäntönsä on se ja sama, Tesla saa kovan opetuksen aiheesta "virhevastuu ja kuluttajansuoja."
Toivottavasti nostaa. Noita on ilmeisesti Pohjois-Amerikassa korjattu kuitenkin takuuseen, ja eurooppalainen kuluttajansuojalainsäädäntö edellyttää selvästi, että tuote kestää oletettua käyttöä. Se, että autoon osuu huono maali ja/tai lakkapinta ei voi olla uuden auton ostajan ongelma. Kyllä se ihan myyjän tehtävä on korjata virheensä.
Hauskintahan tässä on se, että käytännössä noita ei pysty jälkikäteen mitenkään korjaamaan kunnollisiksi. Koko auto todella kattavasti purkaen ja ylimaalaamalla jo heti uutena saadaan paras tulos, mutta edelleen siellä tulee ruoste jylläämään suomen oloissa kaikissa pistehitsisaumoissa, jne piilossa olevissa paikoissa ja tulee aina vaan uudestaan ja uudestaan esiin. Sama se on esim. vanhassa väyrysmersussa, että voidaan se aina korjata, mutta ruosteet puskee aina uudestaan muutaman vuoden päästä esiin. Siinä missä mersukin kestää edes jokusen vuoden niin Teslan kesto näyttää olevan muutamia kuukausia, pikkusen surkuhupaisiaa.
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.
Ylipäänsä kaikissa vaativiin olosuhteisiin tulevissa Model 3:issa pitäisi olla ppf-kalvotus suoraan tehtaalta/maahantuojalta. Kalifornian teillä ehkä selviää ilmankin.
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.
Ehkä niissä missä helmat on peltiä? Ei ainakaan bemarissa ole mitään teippejä missään, mutta helmat on toki muovia. Maali ei ole lähtenyt mihinkään vielä 5 vuotta vanhana ja 153Mm ajettuna...Kyllä tuo kulma on teipattu melkein kaikissa uusissa autoissa.
Ei kai jenkeistä ole milloinkaan tullut asiallisesti ruostesuojattuja autoja
ja 153Mm ajettuna...
Mm on megametriä. Standardi SI-lyhenne.Tämänkin joku selittänyt joskus, mutta 153 miljoonaa mailia ko?
Takaisin etäisesti aiheeseen, omat jenkkirojut olleet kyllä ruosteettomia, vaikka maalipinta hilseili tai puuttui, mutta sinkit näkyi alta. Toki paalissa nekin varmaan jo nykyään.
Mm on megametriä. Standardi SI-lyhenne.
Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.
Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.
Nyt alla 2013 vuoden Golf ja siinäkään ei sattumoisin ole läppiä edessä eikä takana, silti 174tkm ajettuna helmat ja pyöränkaaret ovat maalipinnaltaan ehjät, joku teipin tapainen kyllä löytyy. Teslaa en ole lähemmin pääsyt katsomaan mutta mallipinnassa tai pohjissa täytyy olla perustavanlaatuinen vika jos pinta kuoriutuu uudesta autosta. Joku spekuloi että ongelma koskisi vain tiettyjä värejä?
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?
(Muissa) väreissä kuraläpät on todella hyvät, koska lentävä hiekka ja rapa kuluttaa pois liian pehmeää maalipintaa. Kuraläpät on noin muutenkin yleisestikin ihan hyvät olla.
Kuvien perusteella Tesla Model 3:n maalipinta on aika pehmeää. Kuraläpät on siis aika pakolliset minusta.
Toki Model 3:ssa voi olla osassa joku muukin juttu, jos koko maalipinta sattuu kuoriutumaan pois (paloina). Mutta tuohonkin saattaa ne roiskeläpät vähän auttaa?
Kuten tuo teidän 180tkm vm2009 Mazda 6 täysin ehjänä, niin auton kyllä tulisi kestää. Todella outoa miksi useat Tesla Model 3:t ei kestä?
Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.Se, mitä olen asiasta lueskellut, valkoinen väri on aina monin verroin kovempi kuin musta kaikissa automerkeissä. Lisäksi Teslan helmiäisvalkoinen koostuu useammasta kerroksesta kuin perusvärit, joten maalipinta on väistämättä paksumpi kuin esimerkiksi mustassa tai sinisessä. Eli tiivistettynä huomattavasti kovempi maali ja paksumpi kerros.
Asentaisin tai asennuttaisin varmuuden vuoksi teipin joka tapauksessa, sillä mikään pinta ei tykkää jatkuvasta kivipommituksesta.
Kokeiles lakata telttamaton ja pellin pala ja kokeile kumpi kestää isompaa iskua halkeamatta. Eli kyllä pehmeämpi pohja aiheuttaa erilaisen lopputuloksen kiveniskuista.Maalipinnan kovuuteen ja kestävyyteen vaikuttaa vain ja ainoastaan viimeinen kerros eli lakka. Millään sen alla olevalla ei ole minkäänlaista kestävyyttä tai vaikutusta lopullisen pinnan kestävyyteen. Musta voi antaa helposti illuusion, että se olisi jotenkin pehmäempää kun siinä näkyy samantien auringonvalossa pienemmätkin mikronaarmut ja valkoinen saa taas olla melkoisen naarmuilla, että ne alkaa häiritsevämmin näkymään.
Tuollaisessa helmiäisessä ei edes välttämättä ole yhtään sen useampaa maalikerrostakaan kuin tavallisessa perusvärissä. Niistä vaan puhutaan monikerrosväreinä kun yleensä ne omaavat sävytetyn pohjavärin, joka vaikuttaa myös lopullisen värin sävyyn. Vähintään kolme kerrosta on aina, eli pohjaväri, värimassa ja lakka. Suorakiiltomaaleja tuskin on enää missään tehtaalla maalatussa autossa.
Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi kun aina tulee näitä uutisia ja sitten kaikki mahtavat keksinnöt ja innovaatiot vähin äänin haudataan ja vuodesta toiseen akut on ihan samanlaisia kun ennenkin.Yet another akkuinnovaatio: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b62fd6e2-fd97-4dad-8c93-cee277e06d07 "Mullistava akkutekniikka: käänteentekevä keksintö sotii jo luonnonlakeja vastaan".
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi kun aina tulee näitä uutisia ja sitten kaikki mahtavat keksinnöt ja innovaatiot vähin äänin haudataan ja vuodesta toiseen akut on ihan samanlaisia kun ennenkin.
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.
Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
Joo tuo John Goodenough (nimi on kyllä sellainen että ajattelin olevan joku trolli ) on yksi litium-ioni akkujen kehittäjistä.Joo, ja kuten tuossa jutussa (tai sitten siinä artikkelissa johon siinä viitattiin), tuon uutisen takana on hieman maineikkaampaa porukkaa kuin yleensä.
Jep.. nimenomaan tasaisesti. Ei siinä kehityksessä ole koskaan näkynyt mitään kummempia harppauksia.Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.
Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.Yet another akkuinnovaatio: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b62fd6e2-fd97-4dad-8c93-cee277e06d07 "Mullistava akkutekniikka: käänteentekevä keksintö sotii jo luonnonlakeja vastaan".
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.
Mitä nyt on keskusteluja seurannut, niin ei nuo tapaukset kyllä yksittäisiä ole, vaan vähän joka lähteessä puhutaan maaliongelmista ja kasauksen laadusta negatiiviseen sävyyn.Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.
Teslassa on paljastunut yllättäviä laatupuutteita. Itse luulin että laatu olisi ollut vähän parempaa, kun auto on kumminkin kallis. Alle 12 kk ikäisiä autoja.
1. Maalaus kuluu puhki
2. Pellit ruostuu
Model 3
Ilmeisesti valkoinen on kestävin väri?
Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.
Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?
Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.
Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.
Ei nyt tule silti noin kallista autoa ostettua, mutta tilattavissa aivan olisi, kun vaan vähän miettii mikä olisi järkevin "paketti".
Pikku summa tuossa konkurssissa.
"Pearl White -monikerrosmetalliväri 1.600 €"
Perinteisesti "asettuu samalle tasolle" näissä on tarkoittanut sitä, että hinnat alkaen malli on saman hintainen kun kallein kaikilla varusteilla varustettu polttomoottoriversio.IS Oslossa: Seatin sähköautolle rohkea hintalupaus
Seat Mii muuttuu sähköautoksi. Hinta alkaen 13ke ainakin mitä Oslossa ilmoitettu. Range 260km.
Perinteisesti "asettuu samalle tasolle" näissä on tarkoittanut sitä, että hinnat alkaen malli on saman hintainen kun kallein kaikilla varusteilla varustettu polttomoottoriversio.
Tarvittava määrä, että saadan EU:n tarjoamat edut irti, luultavasti ei yhtään enempää:Ja sitten niitä voidaan valmistaa vain pieni määrä, jotka jaetaan vaikka ennakkomyynnillä volkkarin tapaan. Bensaversiohan tuosta poistuu samalla vauhdilla.
Jokaista tuollaista myytyä kohden voidaan sitten myydä muutama isompi edustusauto tai katumaasturi, joilla se kate sitten tehdään.Super credits
Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.
For the purpose of calculating a manufacturer’s average emissions, such cars will then be counted as:
A cap on the contribution of super-credits to the target is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.
- 2 vehicles in 2020
- 1.67 vehicles in 2021
- 1.33 vehicles in 2022.
IS Oslossa: Seatin sähköautolle rohkea hintalupaus
Seat Mii muuttuu sähköautoksi. Hinta alkaen 13ke ainakin mitä Oslossa ilmoitettu. Range 260km.
Jos samalle autolle Skodan merkillä on annettu hinnaksi noin 20ke niin eiköhän se Seattinakin ole samaa tasoa.
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.Nyt kun muistutit, niin olihan jo tuosta vanha uutinenkin olemassa. No muutama päivä sitten, mutta kuitenkin.
Samat tekniset taitaa olla ja mikseipä olisi. Eihän tuo nyt enää pahan hintainen tavallaan ole, ainakin puolet halvempi kuin Leaf, tietty pienempi. Toivottavasti ei ruostu käsiin, mitä tuolla VAG autojen ongelmissa oli. Muuten kyllä kaupunkikärrynä ihan soiva peli varmaan.
Mullistaako Škodan ensimmäinen sähköauto markkinat? Johtaja löi tiskiin houkuttelevan hinta-arvion