Keskustelua hybridiautoista

Tuossa pitäisi olla muovilista koko matkalla. Nyt ostajat joutuvat vetämään ppf-kalvon suojaksi omalla rahalla. Maalipinta ei kestä renkailta tulevaa kivi/hiekkasuihkua.
 
Tuossa pitäisi olla muovilista koko matkalla. Nyt ostajat joutuvat vetämään ppf-kalvon suojaksi omalla rahalla. Maalipinta ei kestä renkailta tulevaa kivi/hiekkasuihkua.
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.

FB_IMG_1559051412311.jpg


Sitä vaan mietin että auttaako suojakalvo tai teippi, jos maali ei pysy pellissä kiinni kunnolla?
 
Mahtaako maahantuoja tai myyjäliike muistaa sanoa tuollaisesta jutusta että pitäisi jotain suojaa laitella tai käy noin kuten kuvassa. Mikä malli muuten kuvassa?
Ja onko tuo edes takuunalainen asia? Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Muutenhan tesla on tehnyt takaisinkutsuja ainakin istuinten osalta, nahkajakkaroissa jotain väärää tikkiä tms, ja sitten on vaihdettu penkit uuteen takuuna. Vika kuulemma sellainen ettei loppukäyttäjä sitä tuskin edes huomaa.
 
Tekniikan Maailma

"Liikkeelle lähdetään mallinimen mukaisesti taajama-autolla, joka perustuu Volkswagen e-Upiin. Parannuksia on kuitenkin tehty melkoisesti, joista ehdottomasti tärkein on uusi ajoakku. Sen energiasisältö on 36,8 kWh, jolla toimintamatka on venynyt WLTP-mittaustavan mukaan 265 kilometriin. Pikalatauksella saa 80 prosenttia virtaa tunnissa, mutta tavallisella verkkovirralla akun täyttöön kuluu yli puoli vuorokautta." Jos hinta alle 20ke niin voisin veikata aika hyvää menekkiä.
 
"Mikäli se onnistuu, voi sähköautojen myynti lähteä rajuun kasvuun meilläkin."
-
Huhtikuussa sähköautojen myynti oli 188% kasvussa vuoden takaiseen nähden. Ratkjaiseva tekijä oli autojen saatavuuden parantuminen n. 60 000e hintaluokassa.

Skoda voi laittaa sähköisen citigo:n hinnastoonsa vaikka 1000e hintalapulla, mutta se ei tule vaikuttamaan myynteihin mitenkään, koska autoja ei tulla toimittamaan muutamaa yksittäistä hajakappaletta enempää.
-
On ihan yhdentekevää mitä hintalappuja autoilla pidetään jos niitä ei pystytä toimittamaan halukkaille.
 
Tuossa on teipattu Tesla Model 3, mutta maali on alkanut kuoriutumaan irti teippauksen alta.

FB_IMG_1559051412311.jpg


Sitä vaan mietin että auttaako suojakalvo tai teippi, jos maali ei pysy pellissä kiinni kunnolla?

Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
 
Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Jep. Ja nyt Tesla ei ole vielä luvannut takuukorjauksia noille jostain syystä viallisille Model 3:sille.

Kuraläppiä kyllä kaupataan joihinkin muihin autoihin. Nehän suojaa hyvin lentävältä hiekalta. Teslaan niitä ei kumminkaan tilausvaiheessa heti saa. Tuo suojakalvo on sitten paljon uudempi juttu, mutta todella kannattava Model kolmoseen.
 
Mahtaako maahantuoja tai myyjäliike muistaa sanoa tuollaisesta jutusta että pitäisi jotain suojaa laitella tai käy noin kuten kuvassa. Mikä malli muuten kuvassa?
Ja onko tuo edes takuunalainen asia? Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.
Muutenhan tesla on tehnyt takaisinkutsuja ainakin istuinten osalta, nahkajakkaroissa jotain väärää tikkiä tms, ja sitten on vaihdettu penkit uuteen takuuna. Vika kuulemma sellainen ettei loppukäyttäjä sitä tuskin edes huomaa.
Noissa kuvissa olevat punainen ja musta on molemmat Model 3. Ja tällä tietoa Teslan takuu ei korvaa. Eli ostajan täytyy viritellä uusi auto mielellään heti kuntoon.

Model S ja Model X on koriltaan kestävämpiä, kun korissa ei ole käytetty ruostuvaa peltiä, kuten Model 3:ssa on.
 
Teslan huippukova laatu se vaan jaksaa aina yllättää. Laadun heikkous tekee jatkuvasti uusia ennätyksiä heikkoudessaan, noin naurettavaa esitystä en muista missään autossa ikinä olleen, vaikka monissa autoissa kaikenlaisia maaliongelmia on ollut. Tuossahan on nähtävästi ryssitty aivan joka kerros paljaasta pellistä lakkaan asti. Lakka on jotain naurettavan pehmeää joka kuluu silmissä pois, pohjamaalaus on ryssitty kun lohkeilee maalit terveestä sinkistä pois, sinkitys on joku ihan olematon kun kuluu samantien ja vetää noin nopeasti ruosteeseen.
 
Eiköhän samanlaista löydy muistakin merkeistä, kun nykyään ei ole niitä kuraläppiä harmi kyllä.

Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.
 
Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.

Ja mulla oli 12v vanha ja 300tkm ajettu mk3 mondeo missä tehtaan alkuperäiset maalit helmoissa eikä ruostetta missään, olihan ne karun näköiset ja kiveniskemää täynnä, mutta se nyt kuului jo ikään...
 
Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa” Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Niin voisin melkein lyödä vetoa, että tästä muodostuu kautta aikain ensimmäinen kerta kun kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen. :kahvi: Ja sit tulee EU:nkin tasolla pian kylmää kyytiä, ei ongelmia ole vain meillä. Takuukäytäntönsä on se ja sama, Tesla saa kovan opetuksen aiheesta "virhevastuu ja kuluttajansuoja."
 
Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa” Yli 50 000 euroa maksavien arvoautojen maalit kuoriutuvat myös Suomessa – vantaalaisomistaja: ”täyttä p*skaa”

Niin voisin melkein lyödä vetoa, että tästä muodostuu kautta aikain ensimmäinen kerta kun kuluttaja-asiamies nostaa ryhmäkanteen. :kahvi: Ja sit tulee EU:nkin tasolla pian kylmää kyytiä, ei ongelmia ole vain meillä. Takuukäytäntönsä on se ja sama, Tesla saa kovan opetuksen aiheesta "virhevastuu ja kuluttajansuoja."

Toivottavasti nostaa. Noita on ilmeisesti Pohjois-Amerikassa korjattu kuitenkin takuuseen, ja eurooppalainen kuluttajansuojalainsäädäntö edellyttää selvästi, että tuote kestää oletettua käyttöä. Se, että autoon osuu huono maali ja/tai lakkapinta ei voi olla uuden auton ostajan ongelma. Kyllä se ihan myyjän tehtävä on korjata virheensä.
 
Toivottavasti nostaa. Noita on ilmeisesti Pohjois-Amerikassa korjattu kuitenkin takuuseen, ja eurooppalainen kuluttajansuojalainsäädäntö edellyttää selvästi, että tuote kestää oletettua käyttöä. Se, että autoon osuu huono maali ja/tai lakkapinta ei voi olla uuden auton ostajan ongelma. Kyllä se ihan myyjän tehtävä on korjata virheensä.

Hauskintahan tässä on se, että käytännössä noita ei pysty jälkikäteen mitenkään korjaamaan kunnollisiksi. Koko auto todella kattavasti purkaen ja ylimaalaamalla jo heti uutena saadaan paras tulos, mutta edelleen siellä tulee ruoste jylläämään suomen oloissa kaikissa pistehitsisaumoissa, jne piilossa olevissa paikoissa ja tulee aina vaan uudestaan ja uudestaan esiin. Sama se on esim. vanhassa väyrysmersussa, että voidaan se aina korjata, mutta ruosteet puskee aina uudestaan muutaman vuoden päästä esiin. Siinä missä mersukin kestää edes jokusen vuoden niin Teslan kesto näyttää olevan muutamia kuukausia, pikkusen surkuhupaisiaa. :rofl:
 
Hauskintahan tässä on se, että käytännössä noita ei pysty jälkikäteen mitenkään korjaamaan kunnollisiksi. Koko auto todella kattavasti purkaen ja ylimaalaamalla jo heti uutena saadaan paras tulos, mutta edelleen siellä tulee ruoste jylläämään suomen oloissa kaikissa pistehitsisaumoissa, jne piilossa olevissa paikoissa ja tulee aina vaan uudestaan ja uudestaan esiin. Sama se on esim. vanhassa väyrysmersussa, että voidaan se aina korjata, mutta ruosteet puskee aina uudestaan muutaman vuoden päästä esiin. Siinä missä mersukin kestää edes jokusen vuoden niin Teslan kesto näyttää olevan muutamia kuukausia, pikkusen surkuhupaisiaa. :rofl:

Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.

Ylipäänsä kaikissa vaativiin olosuhteisiin tulevissa Model 3:issa pitäisi olla ppf-kalvotus suoraan tehtaalta/maahantuojalta. Kalifornian teillä ehkä selviää ilmankin.
 
Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.

Ylipäänsä kaikissa vaativiin olosuhteisiin tulevissa Model 3:issa pitäisi olla ppf-kalvotus suoraan tehtaalta/maahantuojalta. Kalifornian teillä ehkä selviää ilmankin.
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.
 
Jokuhan siinä Teslan maalauksessa on pielessä, kun ei muilla merkeillä ole kalvoja eikä roiskeläppiä ja silti maalit pysyy paikoillaan. Mutta se on varmaan totta, ettei ongelma kaikkia Tesloja koske. Aika yleinen ongelma se maalipinnan laaduttomuus kuitenkin on, koska siitä löytyy juttua todella kattavasti. Sellaisetkin objektiiviset Youtubettajat kuin Engineering Explained ja Björn Nyland ovat kertoneet heidän omissa Model 3:ssa olevan maalipinnan vikoja.

Kyllä tuo kulma on teipattu melkein kaikissa uusissa autoissa.
 
Sellaista huhua, että musta ja sininen olisi heikoimpia Model 3:ssa ja sitten valkoinen saattaisi olla "paksuin" väri.

Jos itse täytyisi joku väri tilata, niin ehkä valkoinen. Koska värivalikoima on muutenkin aika rajoittunut.

Eikä ole omissa autoissa tarvinnut kuraläppiä tai teippejä, mutta nyt ainakin Model 3 jotkut värit ne selvästi vaatii. Tai sitten jos Tesla saa viritettyä tuotantoa paremmaksi?
 
Kyllä tuo kulma on teipattu melkein kaikissa uusissa autoissa.
Ehkä niissä missä helmat on peltiä? Ei ainakaan bemarissa ole mitään teippejä missään, mutta helmat on toki muovia. Maali ei ole lähtenyt mihinkään vielä 5 vuotta vanhana ja 153Mm ajettuna...
 
Ei kai jenkeistä ole milloinkaan tullut asiallisesti ruostesuojattuja autoja

On tullut, mulla ollut paljon isompia jenkkejä vm -00 lähtien ja yhdessä Chevyssäkin oli todella iso vekki tullut takakaareen ja sinkit paistoi eikä lähtenyt parissa vuodessa ruostumaan mihinkään. Samoin pari ysärijenkkiä oli todella hyvässä kunnossa vaikka kumpikin yli 200tkm rullattu, ei ollut alustassakaan kuin apurungossa ja pakoputkessa ruostetta.
 
ja 153Mm ajettuna...

Tämänkin joku selittänyt joskus, mutta 153 miljoonaa mailia ko?

Takaisin etäisesti aiheeseen, omat jenkkirojut olleet kyllä ruosteettomia, vaikka maalipinta hilseili tai puuttui, mutta sinkit näkyi alta. Toki paalissa nekin varmaan jo nykyään.
 
Tämänkin joku selittänyt joskus, mutta 153 miljoonaa mailia ko?

Takaisin etäisesti aiheeseen, omat jenkkirojut olleet kyllä ruosteettomia, vaikka maalipinta hilseili tai puuttui, mutta sinkit näkyi alta. Toki paalissa nekin varmaan jo nykyään.
Mm on megametriä. Standardi SI-lyhenne.
 
Ei varmaan auta tuon tyyppiseen. Veikkaisin, että valtaosa tapauksista ei ole kuitenkaan lähtökohtaisesti sellaisia, että maali kuorii itsekseen irti. Ne vauriot, mitä olen itse netissä nähnyt, ovat selvästi kiveniskuja maalipintaan tai ns. hiekkapuhallusta lokarin reuna-alueella ja alahelmassa.

Roiskeläppien ja suojakalvon puute altistavat lähtökohtaisesti kaikki Model 3:t tälle ilmiölle, ja huonokuntoiset tiet ja hiekoittaminen luultavasti pahentavat asiaa täällä pohjoisessa. Tiedä sitten, onko tämän lisäksi kysymys laadunvaihtelusta maalauksessa ja lakkakerroksessa. Jos autoja on myyty kohta 300 000, tämän ehkä olettaisi olevan vielä puhutumpi ongelma kuin nyt on.
Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.
Nyt alla 2013 vuoden Golf ja siinäkään ei sattumoisin ole läppiä edessä eikä takana, silti 174tkm ajettuna helmat ja pyöränkaaret ovat maalipinnaltaan ehjät, joku teipin tapainen kyllä löytyy. Teslaa en ole lähemmin pääsyt katsomaan mutta mallipinnassa tai pohjissa täytyy olla perustavanlaatuinen vika jos pinta kuoriutuu uudesta autosta. Joku spekuloi että ongelma koskisi vain tiettyjä värejä?
 
Roiskeläppien puutteesta ongelma ei omien "oikeiden" autojen kokemuksella voi johtua. Omassa taloudessa aikaisemmin ollut ruosteherkäksi parjattu 2009 vuosimallin mazda 6 ei omannut roiskeläppiä ollenkaan, helmojen ja pyöränkaarien maalipinnat olivat silti ehjät 180tkm ajettuna kun myin auton eteenpäin.
Nyt alla 2013 vuoden Golf ja siinäkään ei sattumoisin ole läppiä edessä eikä takana, silti 174tkm ajettuna helmat ja pyöränkaaret ovat maalipinnaltaan ehjät, joku teipin tapainen kyllä löytyy. Teslaa en ole lähemmin pääsyt katsomaan mutta mallipinnassa tai pohjissa täytyy olla perustavanlaatuinen vika jos pinta kuoriutuu uudesta autosta. Joku spekuloi että ongelma koskisi vain tiettyjä värejä?
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?

(Muissa) väreissä kuraläpät on todella hyvät, koska lentävä hiekka ja rapa kuluttaa pois liian pehmeää maalipintaa. Kuraläpät on noin muutenkin yleisestikin ihan hyvät olla.

Kuvien perusteella Tesla Model 3:n maalipinta on aika pehmeää. Kuraläpät on siis aika pakolliset minusta.

Toki Model 3:ssa voi olla osassa joku muukin juttu, jos koko maalipinta sattuu kuoriutumaan pois (paloina). Mutta tuohonkin saattaa ne roiskeläpät vähän auttaa?


Kuten tuo teidän 180tkm vm2009 Mazda 6 täysin ehjänä, niin auton kyllä tulisi kestää. Todella outoa miksi useat Tesla Model 3:t ei kestä?
 
Valkoinen kestää ilmeisesti parhaiten Tesla Model 3:ssa. Voi olla että siinä värissä ei ole mitään vikaa?

(Muissa) väreissä kuraläpät on todella hyvät, koska lentävä hiekka ja rapa kuluttaa pois liian pehmeää maalipintaa. Kuraläpät on noin muutenkin yleisestikin ihan hyvät olla.

Kuvien perusteella Tesla Model 3:n maalipinta on aika pehmeää. Kuraläpät on siis aika pakolliset minusta.

Toki Model 3:ssa voi olla osassa joku muukin juttu, jos koko maalipinta sattuu kuoriutumaan pois (paloina). Mutta tuohonkin saattaa ne roiskeläpät vähän auttaa?


Kuten tuo teidän 180tkm vm2009 Mazda 6 täysin ehjänä, niin auton kyllä tulisi kestää. Todella outoa miksi useat Tesla Model 3:t ei kestä?

Se, mitä olen asiasta lueskellut, valkoinen väri on aina monin verroin kovempi kuin musta kaikissa automerkeissä. Lisäksi Teslan helmiäisvalkoinen koostuu useammasta kerroksesta kuin perusvärit, joten maalipinta on väistämättä paksumpi kuin esimerkiksi mustassa tai sinisessä. Eli tiivistettynä huomattavasti kovempi maali ja paksumpi kerros.

Asentaisin tai asennuttaisin varmuuden vuoksi teipin joka tapauksessa, sillä mikään pinta ei tykkää jatkuvasta kivipommituksesta.
 
Se, mitä olen asiasta lueskellut, valkoinen väri on aina monin verroin kovempi kuin musta kaikissa automerkeissä. Lisäksi Teslan helmiäisvalkoinen koostuu useammasta kerroksesta kuin perusvärit, joten maalipinta on väistämättä paksumpi kuin esimerkiksi mustassa tai sinisessä. Eli tiivistettynä huomattavasti kovempi maali ja paksumpi kerros.

Asentaisin tai asennuttaisin varmuuden vuoksi teipin joka tapauksessa, sillä mikään pinta ei tykkää jatkuvasta kivipommituksesta.
Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.

Ei nyt tule silti noin kallista autoa ostettua, mutta tilattavissa aivan olisi, kun vaan vähän miettii mikä olisi järkevin "paketti".

Pikku summa tuossa konkurssissa. :)
"Pearl White -monikerrosmetalliväri 1.600 €"
 
Maalipinnan kovuuteen ja kestävyyteen vaikuttaa vain ja ainoastaan viimeinen kerros eli lakka. Millään sen alla olevalla ei ole minkäänlaista kestävyyttä tai vaikutusta lopullisen pinnan kestävyyteen. Musta voi antaa helposti illuusion, että se olisi jotenkin pehmäempää kun siinä näkyy samantien auringonvalossa pienemmätkin mikronaarmut ja valkoinen saa taas olla melkoisen naarmuilla, että ne alkaa häiritsevämmin näkymään.

Tuollaisessa helmiäisessä ei edes välttämättä ole yhtään sen useampaa maalikerrostakaan kuin tavallisessa perusvärissä. Niistä vaan puhutaan monikerrosväreinä kun yleensä ne omaavat sävytetyn pohjavärin, joka vaikuttaa myös lopullisen värin sävyyn. Vähintään kolme kerrosta on aina, eli pohjaväri, värimassa ja lakka. Suorakiiltomaaleja tuskin on enää missään tehtaalla maalatussa autossa.
 
Maalipinnan kovuuteen ja kestävyyteen vaikuttaa vain ja ainoastaan viimeinen kerros eli lakka. Millään sen alla olevalla ei ole minkäänlaista kestävyyttä tai vaikutusta lopullisen pinnan kestävyyteen. Musta voi antaa helposti illuusion, että se olisi jotenkin pehmäempää kun siinä näkyy samantien auringonvalossa pienemmätkin mikronaarmut ja valkoinen saa taas olla melkoisen naarmuilla, että ne alkaa häiritsevämmin näkymään.

Tuollaisessa helmiäisessä ei edes välttämättä ole yhtään sen useampaa maalikerrostakaan kuin tavallisessa perusvärissä. Niistä vaan puhutaan monikerrosväreinä kun yleensä ne omaavat sävytetyn pohjavärin, joka vaikuttaa myös lopullisen värin sävyyn. Vähintään kolme kerrosta on aina, eli pohjaväri, värimassa ja lakka. Suorakiiltomaaleja tuskin on enää missään tehtaalla maalatussa autossa.
Kokeiles lakata telttamaton ja pellin pala ja kokeile kumpi kestää isompaa iskua halkeamatta. Eli kyllä pehmeämpi pohja aiheuttaa erilaisen lopputuloksen kiveniskuista.

Mutta jos niitä kuoriutumiskuvia katselee niin ongelmaa on muuallakin kuin maalipinnassa. Maalihan kuoriutuu lastuina pellin pinnalta osassa kuvia. Eli jotain häikkää pohjatöissä tai puhdistuksessa ennen maalausta. Kuinka isoa osaa koskee jää nähtäväksi.

Kivisateesta tulee ylensä pohjamaalipaistavia pisteitä ilman suojia useamman vuoden tuloksena eikä kuoriutuvaa maalia. Kuraläpättömissä omissa autoissa joissa ei tehtaan kalvoa niin juuri kuin joku olisi roiskinut valkoista maalia kivien iskeytymisen kohtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi kun aina tulee näitä uutisia ja sitten kaikki mahtavat keksinnöt ja innovaatiot vähin äänin haudataan ja vuodesta toiseen akut on ihan samanlaisia kun ennenkin.
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
 
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.

Joo, ja kuten tuossa jutussa (tai sitten siinä artikkelissa johon siinä viitattiin), tuon uutisen takana on hieman maineikkaampaa porukkaa kuin yleensä.
 
Johnihan on jo aikaa sitten sanonut, että haluaa kehittää vielä yhden akkutekniikan mullistuksen, kuten hänen aikanaan kehittämänsä li-ion akku teki.
 
Joo, ja kuten tuossa jutussa (tai sitten siinä artikkelissa johon siinä viitattiin), tuon uutisen takana on hieman maineikkaampaa porukkaa kuin yleensä.
Joo tuo John Goodenough (nimi on kyllä sellainen että ajattelin olevan joku trolli :p) on yksi litium-ioni akkujen kehittäjistä.
 
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
Jep.. nimenomaan tasaisesti. Ei siinä kehityksessä ole koskaan näkynyt mitään kummempia harppauksia.

Tosin nossa 6210 akuissa oli sisällä lähinnä ilmaa, sen irroitettavan akun suht isoista ulkomitoista huolimatta ne varsinaiset akkukennot ei olleet niin isoja. Se akkumallihan oli alunperin 5110/6110 puhelimeen tarkoitettu, ja se oli suunniteltu toimimaan NiMH ja Li-Ion kennoilla, jonka lisäksi alunperin siellä oli sisällä myös joko tilavaraus tai varsinainen värinämoottori.
 
Yet another akkuinnovaatio: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b62fd6e2-fd97-4dad-8c93-cee277e06d07 "Mullistava akkutekniikka: käänteentekevä keksintö sotii jo luonnonlakeja vastaan".
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.
 
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.

Klikkijournalismia, jossa ei pyritäkään todellisuuden tarkkaan kuvaamiseen vaan mielenkiinnon herättämistä mahdollisimman laajan yleisön silmissä. Aika vähän tuossa oli varsinaista asiaa, enemmän just tollasta epämääräistä maalailua.
 
Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.
Mitä nyt on keskusteluja seurannut, niin ei nuo tapaukset kyllä yksittäisiä ole, vaan vähän joka lähteessä puhutaan maaliongelmista ja kasauksen laadusta negatiiviseen sävyyn.

Plus, että nuo sadat tuhannet autot ovat kuukausia vanhoja. Se nyt ei ole vielä ihan häikäisevä suoritus, jos osassa uusista autoista on puolen vuoden ikäisenä vielä ruosteongelmat kontrollissa. Nähtäväksihän se jää, mutta tähän astisen perusteella veikkaisin, että nuo tulee olemaan melkoisia pommeja kun ikää kertyy muutama vuosi, varsinkin Suomen jokatalviseessa suolakylvetyksessä ja hiekkapuhalluksessa. Kuitenkin tähän asti niissä myöhemmin ruosteongelmaisiksi paljastuineissa malleissakaan ei ole ollut edes tälläistä määrää raportteja mistään lähes pakasta vedettyjen ruostumisesta, vaan nekin on kestäneet muutaman vuoden ihan ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa on paljastunut yllättäviä laatupuutteita. Itse luulin että laatu olisi ollut vähän parempaa, kun auto on kumminkin kallis. Alle 12 kk ikäisiä autoja.

1. Maalaus kuluu puhki
2. Pellit ruostuu

FB_IMG_1559046159696.jpg

Model 3

Ilmeisesti valkoinen on kestävin väri?

Markalla saa markan tavaran? Hinnat alkaen -autot on ne polven päällä teltassa kasatut... (Mutta kallis akku + sähkötekniikka tekee siitä näennäisesti sen 50 kilorahan koslan.)

Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.

Ei moderneja (henkilö-) autoja turhaan usein sanota yhdeksi modernin maailman (valmistustekniseksi) ihmiseeksi. Sen verran monimutkainen esine, ja ihan tolkuttoman paljon asioita jotka voi mennä pieleen (etenkin jos ei ole sitä vuosikymmenien taustakokemusta siellä tehtaalla).

Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.

Ei nyt tule silti noin kallista autoa ostettua, mutta tilattavissa aivan olisi, kun vaan vähän miettii mikä olisi järkevin "paketti".

Pikku summa tuossa konkurssissa. :)
"Pearl White -monikerrosmetalliväri 1.600 €"

Optimisti ei pety koskaan ;-)

Ehkä vika on vain mustassa ja punaisessa, niin jos otan valkoisen Teslan, niin ehkä se ei lahoa alle puolessa vuodessa (missä molemmat tulkinnat lahoamisen laadusta ja kestosta lienevät käypiä).
 
Perinteisesti "asettuu samalle tasolle" näissä on tarkoittanut sitä, että hinnat alkaen malli on saman hintainen kun kallein kaikilla varusteilla varustettu polttomoottoriversio.

Ja sitten niitä voidaan valmistaa vain pieni määrä, jotka jaetaan vaikka ennakkomyynnillä volkkarin tapaan. Bensaversiohan tuosta poistuu samalla vauhdilla.
 
Tosiaan tuskin ihan hinnat-alkaen mallin hinnasta kuitenkaan puhutaan, ja liekkö tuohon lasketaan Norjan sähköautotuet ja verotusedut mukaan tuohon "samaan hintaluokkaan".
Ja sitten niitä voidaan valmistaa vain pieni määrä, jotka jaetaan vaikka ennakkomyynnillä volkkarin tapaan. Bensaversiohan tuosta poistuu samalla vauhdilla.
Tarvittava määrä, että saadan EU:n tarjoamat edut irti, luultavasti ei yhtään enempää:

Syy sille, että nimenomaan ensi vuoden markkinoille tulee näitä edullisia pikkuakkuisia pikkuautoja (eli mahdollisimman edullisia 0g autoja) on EU-byrokratia ja Excel-päästöjen vähennys.
EU laskee <50g paperilla tuottavat 2020 kahteen kertaan keskipäästölaskelmissaan, joten noita kannattaa dumpata vaikka pienellä tappiolla markkinoille tarvittava määrä. Nyt niitä ei kannata myydä, koska hyödyä tästä on vain ensi vuoden alusta, ja sen vuoksihan noilla ei millään ole juuri saatavuutta. Tuotantomäärät mitoitetaan jatkossakin mukaan, että saadaan EU:n säätävä maksimihyöty tuosta irti eli tuo 7,5g/km vaikutus tuplalaskennalla.
Super credits
Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average emissions, such cars will then be counted as:

  • 2 vehicles in 2020
  • 1.67 vehicles in 2021
  • 1.33 vehicles in 2022.
A cap on the contribution of super-credits to the target is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.
Jokaista tuollaista myytyä kohden voidaan sitten myydä muutama isompi edustusauto tai katumaasturi, joilla se kate sitten tehdään.

Saa nähdä, en yhtään ihmettelisi vaikka nähtäisiin vielä jotain 50km rangella varustettuja pikkusähkiksiä tämän hyödyntämiseksi joltain valmistajalta.
 
Silti hyvä systeemi. Ilman tuota ei tulisi edes tuota määrää myyntiin mitä nyt 2020 on tulossa. Ja tahti kiihtyy vuosi vuodelta kun on pakko.
 
Jos samalle autolle Skodan merkillä on annettu hinnaksi noin 20ke niin eiköhän se Seattinakin ole samaa tasoa.

Nyt kun muistutit, niin olihan jo tuosta vanha uutinenkin olemassa. No muutama päivä sitten, mutta kuitenkin.
Samat tekniset taitaa olla ja mikseipä olisi. Eihän tuo nyt enää pahan hintainen tavallaan ole, ainakin puolet halvempi kuin Leaf, tietty pienempi. Toivottavasti ei ruostu käsiin, mitä tuolla VAG autojen ongelmissa oli. Muuten kyllä kaupunkikärrynä ihan soiva peli varmaan.


Mullistaako Škodan ensimmäinen sähköauto markkinat? Johtaja löi tiskiin houkuttelevan hinta-arvion
 
Nyt kun muistutit, niin olihan jo tuosta vanha uutinenkin olemassa. No muutama päivä sitten, mutta kuitenkin.
Samat tekniset taitaa olla ja mikseipä olisi. Eihän tuo nyt enää pahan hintainen tavallaan ole, ainakin puolet halvempi kuin Leaf, tietty pienempi. Toivottavasti ei ruostu käsiin, mitä tuolla VAG autojen ongelmissa oli. Muuten kyllä kaupunkikärrynä ihan soiva peli varmaan.


Mullistaako Škodan ensimmäinen sähköauto markkinat? Johtaja löi tiskiin houkuttelevan hinta-arvion
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 490
Viestejä
4 497 987
Jäsenet
74 214
Uusin jäsen
Fd3

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom