Keskustelua hybridiautoista

Se, mitä olen asiasta lueskellut, valkoinen väri on aina monin verroin kovempi kuin musta kaikissa automerkeissä. Lisäksi Teslan helmiäisvalkoinen koostuu useammasta kerroksesta kuin perusvärit, joten maalipinta on väistämättä paksumpi kuin esimerkiksi mustassa tai sinisessä. Eli tiivistettynä huomattavasti kovempi maali ja paksumpi kerros.

Asentaisin tai asennuttaisin varmuuden vuoksi teipin joka tapauksessa, sillä mikään pinta ei tykkää jatkuvasta kivipommituksesta.
Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.

Ei nyt tule silti noin kallista autoa ostettua, mutta tilattavissa aivan olisi, kun vaan vähän miettii mikä olisi järkevin "paketti".

Pikku summa tuossa konkurssissa. :)
"Pearl White -monikerrosmetalliväri 1.600 €"
 
Maalipinnan kovuuteen ja kestävyyteen vaikuttaa vain ja ainoastaan viimeinen kerros eli lakka. Millään sen alla olevalla ei ole minkäänlaista kestävyyttä tai vaikutusta lopullisen pinnan kestävyyteen. Musta voi antaa helposti illuusion, että se olisi jotenkin pehmäempää kun siinä näkyy samantien auringonvalossa pienemmätkin mikronaarmut ja valkoinen saa taas olla melkoisen naarmuilla, että ne alkaa häiritsevämmin näkymään.

Tuollaisessa helmiäisessä ei edes välttämättä ole yhtään sen useampaa maalikerrostakaan kuin tavallisessa perusvärissä. Niistä vaan puhutaan monikerrosväreinä kun yleensä ne omaavat sävytetyn pohjavärin, joka vaikuttaa myös lopullisen värin sävyyn. Vähintään kolme kerrosta on aina, eli pohjaväri, värimassa ja lakka. Suorakiiltomaaleja tuskin on enää missään tehtaalla maalatussa autossa.
 
Maalipinnan kovuuteen ja kestävyyteen vaikuttaa vain ja ainoastaan viimeinen kerros eli lakka. Millään sen alla olevalla ei ole minkäänlaista kestävyyttä tai vaikutusta lopullisen pinnan kestävyyteen. Musta voi antaa helposti illuusion, että se olisi jotenkin pehmäempää kun siinä näkyy samantien auringonvalossa pienemmätkin mikronaarmut ja valkoinen saa taas olla melkoisen naarmuilla, että ne alkaa häiritsevämmin näkymään.

Tuollaisessa helmiäisessä ei edes välttämättä ole yhtään sen useampaa maalikerrostakaan kuin tavallisessa perusvärissä. Niistä vaan puhutaan monikerrosväreinä kun yleensä ne omaavat sävytetyn pohjavärin, joka vaikuttaa myös lopullisen värin sävyyn. Vähintään kolme kerrosta on aina, eli pohjaväri, värimassa ja lakka. Suorakiiltomaaleja tuskin on enää missään tehtaalla maalatussa autossa.
Kokeiles lakata telttamaton ja pellin pala ja kokeile kumpi kestää isompaa iskua halkeamatta. Eli kyllä pehmeämpi pohja aiheuttaa erilaisen lopputuloksen kiveniskuista.

Mutta jos niitä kuoriutumiskuvia katselee niin ongelmaa on muuallakin kuin maalipinnassa. Maalihan kuoriutuu lastuina pellin pinnalta osassa kuvia. Eli jotain häikkää pohjatöissä tai puhdistuksessa ennen maalausta. Kuinka isoa osaa koskee jää nähtäväksi.

Kivisateesta tulee ylensä pohjamaalipaistavia pisteitä ilman suojia useamman vuoden tuloksena eikä kuoriutuvaa maalia. Kuraläpättömissä omissa autoissa joissa ei tehtaan kalvoa niin juuri kuin joku olisi roiskinut valkoista maalia kivien iskeytymisen kohtiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikea uskoa, että oikeasti toimisi kun aina tulee näitä uutisia ja sitten kaikki mahtavat keksinnöt ja innovaatiot vähin äänin haudataan ja vuodesta toiseen akut on ihan samanlaisia kun ennenkin.
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
 
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.

Joo, ja kuten tuossa jutussa (tai sitten siinä artikkelissa johon siinä viitattiin), tuon uutisen takana on hieman maineikkaampaa porukkaa kuin yleensä.
 
Johnihan on jo aikaa sitten sanonut, että haluaa kehittää vielä yhden akkutekniikan mullistuksen, kuten hänen aikanaan kehittämänsä li-ion akku teki.
 
Joo, ja kuten tuossa jutussa (tai sitten siinä artikkelissa johon siinä viitattiin), tuon uutisen takana on hieman maineikkaampaa porukkaa kuin yleensä.
Joo tuo John Goodenough (nimi on kyllä sellainen että ajattelin olevan joku trolli :p) on yksi litium-ioni akkujen kehittäjistä.
 
Nojaa. Kyllähän nuo litium-pohjaiset akut ovat kehittyneet tappavan tasaisesti jostain 20v takaisista versioista.

Modernit älypuhelinakut tarjoavat 4x kapasiteetin joihinkin nokia 6210 laitteisiin verrattuna ilman, että paino tai koko olisivat kasvaneet mahdottomasti.
Jep.. nimenomaan tasaisesti. Ei siinä kehityksessä ole koskaan näkynyt mitään kummempia harppauksia.

Tosin nossa 6210 akuissa oli sisällä lähinnä ilmaa, sen irroitettavan akun suht isoista ulkomitoista huolimatta ne varsinaiset akkukennot ei olleet niin isoja. Se akkumallihan oli alunperin 5110/6110 puhelimeen tarkoitettu, ja se oli suunniteltu toimimaan NiMH ja Li-Ion kennoilla, jonka lisäksi alunperin siellä oli sisällä myös joko tilavaraus tai varsinainen värinämoottori.
 
Yet another akkuinnovaatio: https://www.tivi.fi/uutiset/tv/b62fd6e2-fd97-4dad-8c93-cee277e06d07 "Mullistava akkutekniikka: käänteentekevä keksintö sotii jo luonnonlakeja vastaan".
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.
 
En kyllä ymmärrä, millä perusteella termodynamiikka vaatisi akun kapasiteetin heikkenemisen. Toinen pääsääntö sanoo, että entropia kasvaa suljetussa systeemissä, mutta akkuun laitetaan jatkuvasti lisää energiaa, mikä tietenkin pystyy vähentämään entropiaa.

Klikkijournalismia, jossa ei pyritäkään todellisuuden tarkkaan kuvaamiseen vaan mielenkiinnon herättämistä mahdollisimman laajan yleisön silmissä. Aika vähän tuossa oli varsinaista asiaa, enemmän just tollasta epämääräistä maalailua.
 
Kun suhteuttaa, että noita autoja on tehty satoja tuhansia ja eri foorumeilla nämä ongelmatapaukset näyttävät olevan aika yksittäisiä, Teslan olisi oman julkisuuskuvansa kannalta kannattanut ennemmin vaikka lunastaa nämä pahiten maalausvammaiset autot takaisin. Selvästi vain kiveniskuista kärsineet olisi voinut maalata ja kalvottaa. Nyt tulee säästölle iso hinta, kun iltapäivälehdet uutisoivat ja osa peruu tilauksiaan.
Mitä nyt on keskusteluja seurannut, niin ei nuo tapaukset kyllä yksittäisiä ole, vaan vähän joka lähteessä puhutaan maaliongelmista ja kasauksen laadusta negatiiviseen sävyyn.

Plus, että nuo sadat tuhannet autot ovat kuukausia vanhoja. Se nyt ei ole vielä ihan häikäisevä suoritus, jos osassa uusista autoista on puolen vuoden ikäisenä vielä ruosteongelmat kontrollissa. Nähtäväksihän se jää, mutta tähän astisen perusteella veikkaisin, että nuo tulee olemaan melkoisia pommeja kun ikää kertyy muutama vuosi, varsinkin Suomen jokatalviseessa suolakylvetyksessä ja hiekkapuhalluksessa. Kuitenkin tähän asti niissä myöhemmin ruosteongelmaisiksi paljastuineissa malleissakaan ei ole ollut edes tälläistä määrää raportteja mistään lähes pakasta vedettyjen ruostumisesta, vaan nekin on kestäneet muutaman vuoden ihan ongelmitta.
 
Viimeksi muokattu:
Teslassa on paljastunut yllättäviä laatupuutteita. Itse luulin että laatu olisi ollut vähän parempaa, kun auto on kumminkin kallis. Alle 12 kk ikäisiä autoja.

1. Maalaus kuluu puhki
2. Pellit ruostuu

FB_IMG_1559046159696.jpg

Model 3

Ilmeisesti valkoinen on kestävin väri?

Markalla saa markan tavaran? Hinnat alkaen -autot on ne polven päällä teltassa kasatut... (Mutta kallis akku + sähkötekniikka tekee siitä näennäisesti sen 50 kilorahan koslan.)

Aika paljon olen omistanut vanhoja pommeja, Opelia ja Toyotaa esim 2000-luvun taitteesta ilman mitään kuraläppiä ja pyöränkaaret toki kiveniskemää täynnä, mutta ei sieltä ikinä ole lähtenyt maalit ja ruoste tuollain irti. Kivi iskee maalin irti ja suojaava sinkki paljastuu, mitään oleellista ruostumista ei tapahdu seuraavan 20 vuoden aikana.

Tuossa on maalaus ja pohjatyöt aivan perseelleen tehty kun noin kuoriintuu. Onko Teslassa edes galvanoitu kori?

Teslalle kiitos sähköautojen tuonnista valtavirtaan, mutta eiköhän se noutaja pian kutsu kun kohta kaikilla merkeillä on oikeasti toimivat ja viimeistellyt sähköautot tarjolla.

Ei moderneja (henkilö-) autoja turhaan usein sanota yhdeksi modernin maailman (valmistustekniseksi) ihmiseeksi. Sen verran monimutkainen esine, ja ihan tolkuttoman paljon asioita jotka voi mennä pieleen (etenkin jos ei ole sitä vuosikymmenien taustakokemusta siellä tehtaalla).

Aivan totta. Itse myös tilaisin Model 3:n helmiäisvalkoisena ja sitten vielä varalta jonkunlaiset roiskeläpät myös. Teipit on itselle kyllä aivan uusi juttu, mutta myös ne olisi hyvä laittaa noille arimmille kohdille. Koko auton teippaaminen on taas minusta aika turhaa.

Ei nyt tule silti noin kallista autoa ostettua, mutta tilattavissa aivan olisi, kun vaan vähän miettii mikä olisi järkevin "paketti".

Pikku summa tuossa konkurssissa. :)
"Pearl White -monikerrosmetalliväri 1.600 €"

Optimisti ei pety koskaan ;-)

Ehkä vika on vain mustassa ja punaisessa, niin jos otan valkoisen Teslan, niin ehkä se ei lahoa alle puolessa vuodessa (missä molemmat tulkinnat lahoamisen laadusta ja kestosta lienevät käypiä).
 
Perinteisesti "asettuu samalle tasolle" näissä on tarkoittanut sitä, että hinnat alkaen malli on saman hintainen kun kallein kaikilla varusteilla varustettu polttomoottoriversio.

Ja sitten niitä voidaan valmistaa vain pieni määrä, jotka jaetaan vaikka ennakkomyynnillä volkkarin tapaan. Bensaversiohan tuosta poistuu samalla vauhdilla.
 
Tosiaan tuskin ihan hinnat-alkaen mallin hinnasta kuitenkaan puhutaan, ja liekkö tuohon lasketaan Norjan sähköautotuet ja verotusedut mukaan tuohon "samaan hintaluokkaan".
Ja sitten niitä voidaan valmistaa vain pieni määrä, jotka jaetaan vaikka ennakkomyynnillä volkkarin tapaan. Bensaversiohan tuosta poistuu samalla vauhdilla.
Tarvittava määrä, että saadan EU:n tarjoamat edut irti, luultavasti ei yhtään enempää:

Syy sille, että nimenomaan ensi vuoden markkinoille tulee näitä edullisia pikkuakkuisia pikkuautoja (eli mahdollisimman edullisia 0g autoja) on EU-byrokratia ja Excel-päästöjen vähennys.
EU laskee <50g paperilla tuottavat 2020 kahteen kertaan keskipäästölaskelmissaan, joten noita kannattaa dumpata vaikka pienellä tappiolla markkinoille tarvittava määrä. Nyt niitä ei kannata myydä, koska hyödyä tästä on vain ensi vuoden alusta, ja sen vuoksihan noilla ei millään ole juuri saatavuutta. Tuotantomäärät mitoitetaan jatkossakin mukaan, että saadaan EU:n säätävä maksimihyöty tuosta irti eli tuo 7,5g/km vaikutus tuplalaskennalla.
Super credits
Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average emissions, such cars will then be counted as:

  • 2 vehicles in 2020
  • 1.67 vehicles in 2021
  • 1.33 vehicles in 2022.
A cap on the contribution of super-credits to the target is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.
Jokaista tuollaista myytyä kohden voidaan sitten myydä muutama isompi edustusauto tai katumaasturi, joilla se kate sitten tehdään.

Saa nähdä, en yhtään ihmettelisi vaikka nähtäisiin vielä jotain 50km rangella varustettuja pikkusähkiksiä tämän hyödyntämiseksi joltain valmistajalta.
 
Silti hyvä systeemi. Ilman tuota ei tulisi edes tuota määrää myyntiin mitä nyt 2020 on tulossa. Ja tahti kiihtyy vuosi vuodelta kun on pakko.
 
Jos samalle autolle Skodan merkillä on annettu hinnaksi noin 20ke niin eiköhän se Seattinakin ole samaa tasoa.

Nyt kun muistutit, niin olihan jo tuosta vanha uutinenkin olemassa. No muutama päivä sitten, mutta kuitenkin.
Samat tekniset taitaa olla ja mikseipä olisi. Eihän tuo nyt enää pahan hintainen tavallaan ole, ainakin puolet halvempi kuin Leaf, tietty pienempi. Toivottavasti ei ruostu käsiin, mitä tuolla VAG autojen ongelmissa oli. Muuten kyllä kaupunkikärrynä ihan soiva peli varmaan.


Mullistaako Škodan ensimmäinen sähköauto markkinat? Johtaja löi tiskiin houkuttelevan hinta-arvion
 
Nyt kun muistutit, niin olihan jo tuosta vanha uutinenkin olemassa. No muutama päivä sitten, mutta kuitenkin.
Samat tekniset taitaa olla ja mikseipä olisi. Eihän tuo nyt enää pahan hintainen tavallaan ole, ainakin puolet halvempi kuin Leaf, tietty pienempi. Toivottavasti ei ruostu käsiin, mitä tuolla VAG autojen ongelmissa oli. Muuten kyllä kaupunkikärrynä ihan soiva peli varmaan.


Mullistaako Škodan ensimmäinen sähköauto markkinat? Johtaja löi tiskiin houkuttelevan hinta-arvion
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
 
TM:ssä oli juuri artikkeli että nämä päästövähennykset tulevat todennäköisesti tappamaan pienet ja edulliset autot kokonaan pois markkinoilta. Myös perinteisen bensapolttiksen päästörajat tulee niin tiukaksi että hinta karkaa niin pitkälle että tuo 20k€ sähköauto on halpa.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.

Aika monelle tuollainen "kauppakassi" riittää ykkösautoksikin. Itsellenikin riittäisi. Katsellaan millaista on sähköautotarjonta parin vuoden kuluttua.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
Suomessa uuden auton keskihinta on noin 30 tonnia. 20 tonnia on kyllä liikaa pienestä sähköautosta, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
 
Suomessa uuden auton keskihinta on noin 30 tonnia. 20 tonnia on kyllä liikaa pienestä sähköautosta, mutta jostain pitää lähteä liikkeelle.
Tuolla hinnalla on turha kuvitella kovinkaan nopeaa autokannan uusiutumista. Joka sinällään olisi välttämättömyys kun tänä päivänä ostetut on niitä autoja joilla ajetaan silloin kun pitäisi hiilineutraalius tavoitteet toteutua.
 
Tuolla hinnalla on turha kuvitella kovinkaan nopeaa autokannan uusiutumista. Joka sinällään olisi välttämättömyys kun tänä päivänä ostetut on niitä autoja joilla ajetaan silloin kun pitäisi hiilineutraalius tavoitteet toteutua.
Jep, mä en oikeasti usko, että autokanta voisi uusiutua kovin nopeasti. Ainoa mahdollisuus siihen olisi se, että akkujen hintoja saataisiin rutkasti alas, ja se ei näytä kovin todennäköiseltä lähitulevaisuudessa.
 
20000 euroa on keskimääräisen ykkösauton hinta. Kaupunkiajoon sopivasta kauppakassista se on aivan posketon pyyntö.
Mistä olet saanut tuon luvun? Suomesta ostettujen uusien autojen keskihinta on noin 33 k€. Tuossa on mukana kauppakassitkin, joten uusien ykkösautojen hinta on vielä suurempi.

Käytettyjen hintoihin ei ole mielekästä verrata, kun puhutaan uuden automallin hinnan poskellisuudesta/poskettomuudesta. Esim. Yaris hybrid maksaa saman 20 k€, ja tuntuu käyvän erinomaisesti kaupaksi kauppakassiksi. Tuo Skodan sähköautohan vietäisiin ihan käsistä, jos hinta oikeasti olisi Suomessa veroineen vain 20 k€. Olemattomien käyttökulujen takia sitä pitäisi verrata johonkin 10-15 k€:n polttikseen, joissa tuppaa olemaan aneeminen hinnat alkaen -moottori sekä manuaalivaihteet.

En kuitenkaan itse usko noin halpaan hintaan. Hallituspampun puheet olivat todennäköisesti vain markkinointia.

Tässä autojen keskihinnoista:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAJegQIChAB&usg=AOvVaw0jQ_3cMwVTZAp3sF0MM7UH
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.

Toyota on vissiin odotellut, että saavat autoihin suoraan kiinteäelektrolyyttiset akut. Heillä on käsittääkseni tavoitteena esitellä sähköautomallisto vuonna 2020.
 
Kyllä tässä jossain oikeessa murroksessa aletaan olemaan sähkiksien kanssa, malleja alkaa tulemaan jokaiselta ns. perinteisiltä valmistajilta. Toyotallakin varmasti alkaa paineet kasvamaan tuomaan sähkistä markkinoille, heillä kumminkin taitaa suurimmat datat olla km määrissä sähköllä ajosta hydridien kanssa.
Johtunee ainakin osittain lainsäädännöllisistä seikoista, kun ilmastonmuutoksella perusteltu malliston CO2-määrä pitää saada tarpeeksi alas. Kun edes pikkuriikkisillä polttomoottoreilla varustellut miniautot eivät riitä kompensoimaan isompien autojen päästöjä, niin sähköautoja on lähes pakko tuoda markkinoille, koska pelkona on melkoiset sakkomaksut.

Sähköautoissa alkaa olemaan jopa jo vaihtoehtoja monikäyttöiselle kansanautolle, mutta liian moni malli tuntuu olevan olemassa vain säädösten tai autovalmistajan maineenkohotuksen takia. Jos joku muu ominaisuus onkin kohdallaan (range, kuormaus, vetokyky, tilat) niin hinta karkaa keskimääräiselle ostajalle kohtuuttomaksi.
 
Johtunee ainakin osittain lainsäädännöllisistä seikoista, kun ilmastonmuutoksella perusteltu malliston CO2-määrä pitää saada tarpeeksi alas. Kun edes pikkuriikkisillä polttomoottoreilla varustellut miniautot eivät riitä kompensoimaan isompien autojen päästöjä, niin sähköautoja on lähes pakko tuoda markkinoille, koska pelkona on melkoiset sakkomaksut.

Sähköautoissa alkaa olemaan jopa jo vaihtoehtoja monikäyttöiselle kansanautolle, mutta liian moni malli tuntuu olevan olemassa vain säädösten tai autovalmistajan maineenkohotuksen takia. Jos joku muu ominaisuus onkin kohdallaan (range, kuormaus, vetokyky, tilat) niin hinta karkaa keskimääräiselle ostajalle kohtuuttomaksi.
Ostohinta on rahoitusratkaisuilla sulatettavissa jos huolto- ja polttoainekustannukset ovat hyvät suhteessa polttomoottoriin.
 
Mitähän on Teslan kaskot kun ne yleistyy?




TL;DR "Älä kolaroi, älä joudu kolariin."

Ps.
Kävin tyypittämässä Toyota Camryä. Hieman sisältä muovinen, halvin varustetaso, (ei prem) mutta mikään ei nitissyt, natissut ja kaikki toimi ihan jees. Taaksekin mahtui ja hybridi kyl toimii nätisti taajamassa. Istuma-asento jäi erikoisen korkeaksi, mut pääntilaa kyllä piisas, voisin ajatella joskus ostavani. Varsinkin jos Priuksen tavoin nelikko tulee saataville. Avalonia tuskin Eurooppaan saadaan, mut Camry, RAV ja Corolla nostavat merkin imagoa sieltä 2nd gen Anjovis sämpylä ajoilta, 8+. :tup:
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.
 
Keskiarvohinta. En löytänyt uudempia lukuja, mutta uusien autojen keskihinta, eli hinnan mediaani, eli yleisin maksettu summa, oli vuonna 2016 alle 25000 euroa. Autoveron poisto leikkaisi hinnasta viidenneksen – katso, miten kävisi 50 myydyimmälle mallille
Mediaani kuvaa paremmin, mutta tuntui olevan hintsusti tietoa esillä. Olit löytänyt mediaaniksi alle 25 k€. Siitä kun poistetaan kahden tai useamman auton kotitalouksissa (27,0 % autollisista kotitalouksista, ACEA) selvät kakkosautot myydyimpien listalta, eli Yaris, Fiesta, Polo, Clio, Fabia, i20 ja Kia Rio, niin mediaanihintakin hiipinee kohti 30 k€:a. Jäljelle jäävät Qashqai, Octavia, Golf, Auris, XC60, Avensis, Astra, Passat, Kodiaq, Superb, V40, V90, A4, 5-sarja, E-sarja, V60, Tiquan, Rav4 ja C-sarja. Vai tarkoititko tuolla "20 k€ on keskim. ykkösauton hinta." perheen ainoaa autoa, vai kahden tai useamman biilin huushollin ykkösautoa?

Mun pointit olivat, että 20 k€ keskimääräisestä ykkösautosta oli alakanttiin, ja että 20 k€ olisi todella houkutteleva hinta sähköskodasta.


OT
Eikö keskihinta tarkoita mediaanin sijaan keskiarvohintaa? Ainakin keskipalkka on mediassa vakiintunut tarkoittamaan keskiarvopalkkaa. Mediaanipalkka on sitten se noin 0,5 k€/kk alempi arvo.
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.
Ei kait dieseleitä oikeastaan olle kuin euroopassa?
 
On niitä ausseissa ja Yhdysvalloissa, tosin siellä lähinnä truck kategoriassa, koska pa verotus ja yleiset syyt eivätkä ole oikein koskaan sitten innostuneet dieselistä, koska kalliimpi polttoaine ja halpaa bensaa joka puolella.
 
OT
Eikö keskihinta tarkoita mediaanin sijaan keskiarvohintaa? Ainakin keskipalkka on mediassa vakiintunut tarkoittamaan keskiarvopalkkaa. Mediaanipalkka on sitten se noin 0,5 k€/kk alempi arvo.
Juu kyllä keskihinta tarkoittaa keskiarvoa. Ja medianihinta taas on hintajärjestyksessä keskimmäisen hinta, ei yleisin hinta (se olis moodi).
 
Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa.
Euroopassa kyllä. Takaveto-Hiacea kyllä tehdään edelleen, mutta Eurooppaan sitä ei tuoda. Viimeisen Hiacen tuontihan Eurooppaan loppui päästömääräysten takia.

Tuossa uusimmassa mallissa on kai sama pannu kuin Hiluxissa tai Land Cruiserissa, mutta eivät ilmeisesti näe enää kysyntää moiselle.
 
On niitä ausseissa ja Yhdysvalloissa, tosin siellä lähinnä truck kategoriassa, koska pa verotus ja yleiset syyt eivätkä ole oikein koskaan sitten innostuneet dieselistä, koska kalliimpi polttoaine ja halpaa bensaa joka puolella.
USA:ssa diselin markkina osuus 2018 3% myydyistä autoista. Perinteisissä henkilöautossa se tosin oli käytännössä 0%. Pointti oli että eurooppa on diselin päämarkkina-alue ja koska se on menossa alaspäin monet autovalmistajat ovat lopettaneet diselin kehittämisen kokonaan.
 
Euroopassa suurimmassa osasta maita tuetaan dieseliä alemmalla polttoaineverolla. Maailmalla vero on useimmiten sama, jolloin kalliimpaa dieselpolttoainetta käyttävän kalliimman moottorin ostamiselle löytyy perusteita vasta kun käyttö on niin raskasta ja laajamittaista että moottorin parempi hyötysuhde alkaa tuomaan taloudellista säästöä.

Toyotasta puheenollen. Sellainen huomio että dieseleitä eivät kehitä enää euroopan markkinoille. Ainoat poikkeukset taitaa olla HiLux ja Landqruiser, perinteinen pakupuolikin on nykyään ranskaisiin perustuvaa. Nyt en kaivellut muiden maiden mallistoja, siis EU:n ulkopuolella. Oletan että markkinaa on, ja sen myötä valmistustakin. Vähän väsynyt OT, mutta muualla ajetaan hyvillä dieseleillä, ja tänne niitä ei kannata enää edes ajatella tekevänsä, koska viherpäästöt.

Landcruiser ja hilux

Euroopassa kyllä. Takaveto-Hiacea kyllä tehdään edelleen, mutta Eurooppaan sitä ei tuoda. Viimeisen Hiacen tuontihan Eurooppaan loppui päästömääräysten takia.

Tuossa uusimmassa mallissa on kai sama pannu kuin Hiluxissa tai Land Cruiserissa, mutta eivät ilmeisesti näe enää kysyntää moiselle.

Itseasaissa Hiacen eurooppaantuonti loppui kolarimääräysten takia, jonka takia Toyota alkoit tuomaan Granvia tila-autoa/pikkubussia eurooppaan ilman penkkejä ja nimesi sen Hiaceksi. Euro 5 tason dieselmoottoria siihen ei enää asennettu, kun Grnavian valmistus oli muutenkin loppumassa.

Uutta Hiacea on kuulemma tarkoitus alkaa tuomaan eurooppaan, kooltaan vaikuttaisi olevan pykälän nykyista PSA:n valmistamaa Proacea isompi:

480x99999

Tuo esiteltiin vasta muutama kuukausi sitten.
 
Kovin olen pettynyt uutten hallitukseen. Ei tullut mitään parempaa tukiaisohjelmaa sähkisten osteluun. Pitääkö niiden odottaa edellisen päättymistä, jotta joutuisivat muuten takautuvasti korvaamaan nyt tuohon vanhaan tarttuneille? Ainakin 5k€ hyvää saisi tulla ja euroraja pois.
 
Kovin olen pettynyt uutten hallitukseen. Ei tullut mitään parempaa tukiaisohjelmaa sähkisten osteluun. Pitääkö niiden odottaa edellisen päättymistä, jotta joutuisivat muuten takautuvasti korvaamaan nyt tuohon vanhaan tarttuneille? Ainakin 5k€ hyvää saisi tulla ja euroraja pois.
Sähköautoja ostaa hyvin toimeentuleva kansanosa. Luuliko joku oikeasti että vassarihallitus moista toimintaa tukisi :lol:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 024
Viestejä
4 590 030
Jäsenet
75 541
Uusin jäsen
Vaapukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom