Keskustelua hybridiautoista

Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)
No, itsellä ainakin on ihan toiset autot sitä varten millä niitä ajamisen fiiliksiä haetaan. Arkiautot on arkiautoja.
 
Pitää tuo Bemarin 225xe käydä koeajamassa kyllä. Sitä näyttää saavan hyvillä varusteilla käytettynä alta 30 tonnin jo parhaillaan ja kun valkkaa tai neuvottelee siihen tuon BPS-takuun niin ei tarvitse heti pelätä mitään sähköremppoja tmv.

Siinä olisi hyvä ajoasento, mukava suorituskyky, neliveto ja pakotettu sähköajo lyhyille pätkille. Itselläni ei myöskään ole mitään ego-ongelmaa ajaa tila-autolla.
 
Paljon keskustelua miten hybridi käyttäytyy kylmällä. Toinen sanoo että bensaa palaa aina, ja toinen sanoo, että jos kestää kylmän auton niin ei pala. Ja joku sanoo, että kyllä se lämpiää sähkölläkin.
Vähän sama jos omistaisi webastollisen auton, ja tämän jälkeen yleistäisi, että kaikista autoista löytyy tämä toiminnallisuus. Hybrideissä on niin monenlaista toteutusta, että mitään yleistä vastausta ei vain pysty antamaan miten ne toimivat kylmällä kelillä.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.
 
Pitää tuo Bemarin 225xe käydä koeajamassa kyllä. Sitä näyttää saavan hyvillä varusteilla käytettynä alta 30 tonnin jo parhaillaan ja kun valkkaa tai neuvottelee siihen tuon BPS-takuun niin ei tarvitse heti pelätä mitään sähköremppoja tmv.

Jos bemarissa on vielä takuu voimassa (eli se on alle 2v vanha, tai jatkotakuu on voimassa vielä), niin siihen pystyy rahalla ostamaan lisää takuuta siihen saakka että auto on viisivuotias, vuosi kerrallaan. Hinnasto tälle löytyy suoraan bemarin sivuilta, sieltä missä muutkin hinnastot on. Olikohan tämä "premium turva" nimellä tms.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.

330e käyttäytyy näin, ja todnäk nuo muutkin: jos akku on liian kylmä, käynnistäessä auton se sytyttää kolmion mittaristoon. Yrittäessä kytkeä tuon max edrive -moodin, jossa auto siis kulkee pelkällä sähköllä vaikka kaasua vähän syvemmälle runttaakin, auto sanoo ettei onnistu. Tämän moodin saa siis kytkettyä vain jos akku ei ole riittävän kylmä, ja jos siinä on tarpeeksi varausta.

Polttomoottorin mukaantulo riippuu sitten suoraan siitä paljonko tehoa tarvitaan. Auto lämpiää 5kW sähkölämmittimellä, joka ottaa virtansa samasta akusta. Pikkupakkasilla riippuen akun ja kabiinin lämpötilasta autolla voi päästä ajelemaan kokonaan sähköllä (akku lämmin ja täysi, siitä kestää ottaa tehoa) tai sitten ajelemaan varovasti sähköllä (akku ei täysin lämmin, teho riittää kuitenkin syöttämään lämppäriä ja moottoriakin niin kauan kun kaasua ei liiaksi paineta) tai sitten auto voi potkaista polttiksen tulille heti kun "käännät avaimesta", tämä tapahtuu jos akku on tyhjä tai liian kylmä, ja siitä saatava teho ei riitä.

Tuo käyttäytyminen on tosiaan suoraan seurausta siitä paljonko akussa on latausta, ja minkä lämpöinen se akku on - voiko sieltä ottaa tarpeeksi tehoa ulos että se riittää sen hetkiseen pyyntiin (ja varmaan joku pieni varmuusvara päälle?).
 
Tuossa on kyllä käytettävyys kaukana jos jollain 20-30km matkalla pitää alkaa miettimään välilatausta...
Ja parhaimmillaan ajetaan se hybridiin nähden ylihintaiseen minuuttipohjaiseen pikalaturiin. 2 vuotta pluginilla ajaneena jaksaa aina välillä ihmetyttää, mihin ihmiset on valmiita, voidakseen aina ajaa sähköllä.

Itsekin siihen pyrin ja auto on aina piuhassa kotona, mutta en nyt mitään reittisuunnittelua tai stoppeja jaksa miettiä.
 
Lämmittääkös tuo akkua pakkasilla kun on kytketty lataukseen?

Ainakaan bemari(t?) ei lämmitä, mikä minusta on iso puute. Akulla on monimutkainen (ja varmasti kallis) jäähdytyslaitteisto, mutta lämmitystä ei. Tuo akun lämmitys ois varmaan sähköllä toteutettuna maksanut alle 20eur... sopiva lämpövastus akkupaketin väliin ja thats it. Vaan ei :(.

Outlanderin parhaassa varustetasossa ilmeisesti on akun lämmitys mukana.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä.

Ei tipu. Bemarin akkua ei saata ajaa tyhjäksi, siellä on "aina" sähköä avustamaan kiihdytyksiä. Lainausmerkit siksi, että kai sen jotenkin saa riittävän kuivaksikin ajettua. Normiajossa tämä ei kuitenkaan onnistu. Samaten jos haluaa ajella sporttisemmin esim. kaupunkiliikenteessä, kytkemällä auton sport-tilaan sähkön talteenotto tehostuu huomattavasti, ja silloin sen loppumisesta ei ainakaan ole pelkoa. Moottori käy jatkuvasti ja akkua ladataan aktiivisesti, moottorijarrutus on tehostetumpaa jne.

Miten lie käy optiman kun sähkö käy vähiin? Ennestään laiska auto hyytyy tuonne vastaavantehoisen (kuin sähkötön phev) mutta kevyemmän diesel-farkun lukemiin vajaa 12sek 0-100?
 
Miten lie käy optiman kun sähkö käy vähiin? Ennestään laiska auto hyytyy tuonne vastaavantehoisen (kuin sähkötön phev) mutta kevyemmän diesel-farkun lukemiin vajaa 12sek 0-100?

Vastaa perushybridiä eli kiihtyvyys se reilu 8 sekuntia. Itse en tuota laiskaksi sanoisi, mutta ei tuo mikään rakettikaan ole.
 
Vastaa perushybridiä eli kiihtyvyys se reilu 8 sekuntia. Itse en tuota laiskaksi sanoisi, mutta ei tuo mikään rakettikaan ole.

Eli akku tyhjänä kuitenkin sähkömoottorilla avustaa? Ja onhan tuo raskaampi isompien akkujensa yms. kanssa... taitaa kymppi kolista ennemmin kuin 8...
 
Eli akku tyhjänä kuitenkin sähkömoottorilla avustaa? Ja onhan tuo raskaampi isompien akkujensa yms. kanssa... taitaa kymppi kolista ennemmin kuin 8...

Muuttuu ajo hybridiksi kun akun varaustaso laskee tarpeeksi alas.

Lue tuo aiempi viestini tuosta kiihtyvyydestä:

Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
 
Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)

Osa tuossa plugin hybridillä kikkailusta on varmasti sellaista puuhastelua jolla torjuu sitä autoilun tylsyyttä/puudttavuutta. Eikä sitä talvella muutenkaan lyhyellä matkalla pääse lämpimällä autolla ajamaan ellei sitä ole jotenkin esilämmittänyt.

Tietysti tässäkohtaa tulee joku bemarimies kehumaan kuinka ajamisen nautintoa on ajo-ominaisuudet jne.. mutta ei siinä arkiajossa juuri mistään ajamisen nautintoa pääse kokemaan, kun junnaa ruuhkassa muiden lemmingsien kanssa uraista tietä kielekettä kohti. Aika tuore kortti (tai muuten perin erikoinen luonne) saa olla että nauttisi siitä harmaasta työmatka-autoilusta, jonka ainoa tarkoitus on vaan päästä siirtymään paikasta A paikkaan B muiden kohtalotovereiden seassa.
 
Siinä olisi hyvä ajoasento, mukava suorituskyky, neliveto ja pakotettu sähköajo lyhyille pätkille. Itselläni ei myöskään ole mitään ego-ongelmaa ajaa tila-autolla.

Noi on hyviä ominaisuuksia, tietty vielä hudi ja peruutuskamerakin, jos niitä osaa arvostaa. Sitten vielä kun on M-sportia mukana niin ei todellakaan ole eco ongelmaa ;):tup:

Paljon keskustelua miten hybridi käyttäytyy kylmällä. Toinen sanoo että bensaa palaa aina, ja toinen sanoo, että jos kestää kylmän auton niin ei pala. Ja joku sanoo, että kyllä se lämpiää sähkölläkin.
Vähän sama jos omistaisi webastollisen auton, ja tämän jälkeen yleistäisi, että kaikista autoista löytyy tämä toiminnallisuus. Hybrideissä on niin monenlaista toteutusta, että mitään yleistä vastausta ei vain pysty antamaan miten ne toimivat kylmällä kelillä.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.

Joo pakotettu sähkötila löytyy mutta kylmässä oltuaan hetken ei olekkaan ennen kuin bensa on vähän aikaa käynyt. Näin itselläni, kuulemma -18 mallissa @TTE näin ei olisi. Jostain luin että Opel Amperaan olisi mahdollista asentaa mikä lie "ERDTT-modi" jolloin ei bensa ei käynnistyisi pakkasessa vaan olisi oikeasti pakotetusti sähköllä. Sekavaa mutta totta :D

Tuossa on kyllä käytettävyys kaukana jos jollain 20-30km matkalla pitää alkaa miettimään välilatausta...

En tarkota välilatausta vaan latausta jonka jälkeen lähden kotiin tai sitten en lataa lainkaan jos jää jostain 10kilometristä kiinni ennen kuin pääsen kotiin :tup:
 
Nyt on toimitusaika-arvio näkyvissä myös SR+:lle. Kun näitä lipsuvia aikatauluja on muualla tullut vastaan, on erittäin myönteistä, että Model 3:n saa ihan oikeasti ostettua.

BwaRbG0.png
 
Opelilta plugin-hybridiä. 300 hevosvoimaa, neliveto ja 13.2kWh akku

Opel Grandland X Hybrid4 (2019)

The propulsion system of the Grandland X Hybrid4 comprises:

  • a WLTP-certified, Euro 6d-TEMP-compliant 147 kW/200 hp, 1.6-litre turbocharged direct injection four-cylinder petrol engine specially adapted to the hybrid application,
  • and an electric drive system with two 80 kW/109 hp electric motors, all-wheel drive and a 13.2 kWh lithium-ion battery. The front electric motor is coupled to an electrified eight-speed automatic transmission. The second electric motor, inverter and differential are integrated into the electrically powered rear axle to provide all-wheel traction on demand.
 
Eli toisin sanoen PSA:n tuleva 3008/5008/C-cross/DS7 hybrid.
 
Kiinnostais tietää onnistuuko akulla sisätilan lämmitys. Se on näillä lakeuksilla aika must jos pyrkii minimoimaan fossiilisten kulutuksen.
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?
Tuossa Bemarin tapauksessa ilmeisesti sen verran, että normi pistokelaturilla ei pysty esilämmittämään autoa niin, että samalla akun varaustaso pysyisi täytenä.
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?

Autossa on 5kW sähkölämmitin, ja autossa 16A laturi. 16A latausjohdolla siis mahdollista saada sisään ~3.8kW... eli osa sähköstä tulee akulta jos sähkölämppäri huutaa täysillä. Tuo kyllä toimii niin, että kun sen ajastaa valmiiksi, se aloittaa 30min ennen asetettua lähtöaikaa lämmityksen. Ilmeisesti se ehtii se lämmittimen tehontarve laskea sen verran että se ehtii siinä ladata sähköä takaisin akkuunkin, kun se lähtiessä kuitenkin on liki täynnä, tyyliin 95% ja silleen. Toki tuo riippuu paljon myös lämpötilasta.
 
Missä mitattu, kuka mitannut, miten mitattu? Ei mitään referenssiä minnekään.

Sulle ja muillekkin, suosittelisin helppoa keinoa kokeilla tuo 0-100kmh ihan itse, jos omistaa Android laitteen. Lataamalla Speedlogic Liten, se päälle, rajaa arvon max 100kmh, sitten laite penkille, kova kiihdytys. Ohjelma kertoo kiihtyvyyden, vaikka jostain risteyksestä kun lähtee isolle tielle tai jossain suljetulla alueella. Mielestäni kätevä softa :tup::)
 
Autossa on 5kW sähkölämmitin, ja autossa 16A laturi. 16A latausjohdolla siis mahdollista saada sisään ~3.8kW... eli osa sähköstä tulee akulta jos sähkölämppäri huutaa täysillä. Tuo kyllä toimii niin, että kun sen ajastaa valmiiksi, se aloittaa 30min ennen asetettua lähtöaikaa lämmityksen. Ilmeisesti se ehtii se lämmittimen tehontarve laskea sen verran että se ehtii siinä ladata sähköä takaisin akkuunkin, kun se lähtiessä kuitenkin on liki täynnä, tyyliin 95% ja silleen. Toki tuo riippuu paljon myös lämpötilasta.

Kun näistä tiedät niin kerros miksi tuon boldatun jälkeen kun käynnistää auton, puhalluksen kuuluessa vielä kabinetissa, polttis menee päälle. Sitten kauheella kiireellä painaa ite Max eDrive:ksi?? Akku täynnä ja tallissa jotain +15-20c välillä :bored: Sama tapahtuu ulkona, vaikka +20c lämmintä ja esilämmittää...
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?

Esilämmitys haukkaa jonkun 20-30 prossaa akkua, jos auto ei ole johdossa. Riippuen tietysti myös pakkasen määrästä. Kun on latauksessa, niin 16A virran kanssa auton akku pysyy käytännössä täynnä, mutta pienemmällä ei ehdi ladata tarpeeksi.

Huomattava ero talvella sähköajon kanssa lähteekö lämpimästä tallista vai ei.
 
Kun näistä tiedät niin kerros miksi tuon boldatun jälkeen kun käynnistää auton, puhalluksen kuuluessa vielä kabinetissa, polttis menee päälle. Sitten kauheella kiireellä painaa ite Max eDrive:ksi?? Akku täynnä ja tallissa jotain +15-20c välillä :bored: Sama tapahtuu ulkona, vaikka +20c lämmintä ja esilämmittää...

Hmm, ei se minulla noin käyttäydy? Tuo esilämmittäminen ei suoraan vaikuta sen polttiksen käynnistyhalukkuuteen mielestäni mitenkään... paitsi ehkä sen karvan verran vähentää sitä halukkuutta, minkä se akusta lämmitykseen otettava teho lämmittää sitä akkua (ja uudelleenlataus myös), ja siten suurentaa sitä akusta saatavaa virtaa ja vähentää polttiksen tarvetta tulla kaveriksi.
 
Hmm, ei se minulla noin käyttäydy? Tuo esilämmittäminen ei suoraan vaikuta sen polttiksen käynnistyhalukkuuteen mielestäni mitenkään... paitsi ehkä sen karvan verran vähentää sitä halukkuutta, minkä se akusta lämmitykseen otettava teho lämmittää sitä akkua (ja uudelleenlataus myös), ja siten suurentaa sitä akusta saatavaa virtaa ja vähentää polttiksen tarvetta tulla kaveriksi.

Et sitten "selvempää" vastausta saanut kirjoitettua :eek::D Joo aika jännä juttu tuo, jos taas jättää esilämmittämättä mutta lataa normaalisti akun täyteen tai vaikka muuten vaan lähtee ajaa niin ei polttis käynnisty, ellei nyt olisi pakkasta:confused2: Nopeesti sen polttiksen saa silti pois kun painaa max edrivelle eikä sitä bensaa tuossa nyt kulu nimeksikään :tup:
 
Et sitten "selvempää" vastausta saanut kirjoitettua :eek::D Joo aika jännä juttu tuo, jos taas jättää esilämmittämättä mutta lataa normaalisti akun täyteen tai vaikka muuten vaan lähtee ajaa niin ei polttis käynnisty, ellei nyt olisi pakkasta:confused2: Nopeesti sen polttiksen saa silti pois kun painaa max edrivelle eikä sitä bensaa tuossa nyt kulu nimeksikään :tup:

No sori jos tuli vähän epäselvästi. Mutta ei tuo sunkaan auton käytös nyt kuulosta ihan samalta kuin omani, tai sitten ymmärsin väärin.

"nopeasti sen polttisen saa silti pois kun painaa max edrivelle" - öö siis käynnistikö se sen polttiksen niinku pakolla? Omassa 330e polttis käynnistyy autoa käynnistäessä vain jos on tarpeeksi kylmää, ja akkukin on tarpeeksi kylmä. Esim. -15c ja auto ollut yön pihalla, silloin nappia painaessa polttis hörähtää heti tulille. Mutta tässä tilanteessa max edrive -asetuksen rämppääminen ei auta, koska akku on niin kylmä ettei auto anna kytkeä tätä max edrive -moodia päälle lainkaan, vaan sanoo että tila ei ole käytettävissä. Siitä sitten kun lähdet ajelemaan polttis pörräten, se polttis saattaa sammua kun ajelet rauhallisesti... ja kun tarpeeksi pitkään ajat, akku lämpiää ja tuo edellämainittu varoituskolmio sammuu mittaristosta, ja tämän jälkeen max edrive on kytkettävissä päälle.

Tuossa aiemmassa selostuksessa yritin sanoa että se auton esilämmittäminen sähköllä ei ainakaan lisää polttomoottorin pakkokäynnistymisen todennäköisyyttä autoa käynnistäessä. Sain tekstistäsi sen käsityksen, että sulla se nimenomaan pistää polttiksen tulille autoa käynnistäessä jos auto on esilämmitetty sähköllä - ymmärsinkö väärin? Ja mulla se siis EI käyttäydy noin.
 
Sulle ja muillekkin, suosittelisin helppoa keinoa kokeilla tuo 0-100kmh ihan itse, jos omistaa Android laitteen. Lataamalla Speedlogic Liten, se päälle, rajaa arvon max 100kmh, sitten laite penkille, kova kiihdytys. Ohjelma kertoo kiihtyvyyden, vaikka jostain risteyksestä kun lähtee isolle tielle tai jossain suljetulla alueella. Mielestäni kätevä softa :tup::)
Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta. Jos auto kiihtyy vaikka 5,5s 0-100kmh, niin tuossa saa vain 5-6 näytettä koko vedon aikana. Sitten jos GPS:n takkuus on sitä tyypillistä 15m luokkaa, niin miten noista näytteistä voi saada luotettavaa dataa? Tasaisella nopeudella GPS toki näyttää nopeuden oikein, mutta kiihtyvyyden mittaamiseen se ei kovin hyvä tapa ole.

Jos on käytössä Bluetooth OBD2 palikka, niin sillä ja Car Scanner softalla saa jo sitten oikeasti tarkan lukeman suoraan OBD portista. Tuossa voi käyttää lisänä GPS:ää jos auto raportoi väärää (loppu)nopeutta OBD:n kautta. Oma auto näyttää portin kautta täsmälleen oikeaa nopeutta ja mittariin lisätään keinotekoisesti lain määräämä parin kilsan lisäys. Näin ollen itse en tarvitse GPS korjausta omassa autossani kiihtyvyyden mittaamiseksi.
 
Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta.

En ole nyt useaan vuoteen seurannut tai testannut näitä softia, mutta jo ammoisina symppariaikoina nuo softat osasi määritellä sen lähtöajan sen kiihtyvyyskäyrän mukaan jotenkin. En toki tarkkaan sitä algoritmiä tunne, mutta se ei siis toiminut niin että tuon näytetarkkuuden mukaan maksimissaan sekunnin tarkkuudella toimisi, vaan se osasi siitä kiihtyvyydestä laskea sen "oikean" lähtöajan. Eihän tuo tietenkään oikeaa 10Hz gepsiä tai OBD2-portin kautta saatua oikeaa lähtöaikatietoa korvaa, mutta yritän siis sanoa että se gepsillä otettukin arvio voi olla oikeampi kuin mitä äkkiseltään luulisi tuon GPS:n 1Hz taajuuden perusteella :)

edit: tarkoitus on testata miten nämä softat nyt toimii. Mulla on muutama OBD2-palikka, wlanilla ja bluetoothilla.
 
No sori jos tuli vähän epäselvästi. Mutta ei tuo sunkaan auton käytös nyt kuulosta ihan samalta kuin omani, tai sitten ymmärsin väärin.

"nopeasti sen polttisen saa silti pois kun painaa max edrivelle" - öö siis käynnistikö se sen polttiksen niinku pakolla? Omassa 330e polttis käynnistyy autoa käynnistäessä vain jos on tarpeeksi kylmää, ja akkukin on tarpeeksi kylmä. Esim. -15c ja auto ollut yön pihalla, silloin nappia painaessa polttis hörähtää heti tulille. Mutta tässä tilanteessa max edrive -asetuksen rämppääminen ei auta, koska akku on niin kylmä ettei auto anna kytkeä tätä max edrive -moodia päälle lainkaan, vaan sanoo että tila ei ole käytettävissä. Siitä sitten kun lähdet ajelemaan polttis pörräten, se polttis saattaa sammua kun ajelet rauhallisesti... ja kun tarpeeksi pitkään ajat, akku lämpiää ja tuo edellämainittu varoituskolmio sammuu mittaristosta, ja tämän jälkeen max edrive on kytkettävissä päälle.

Tuossa aiemmassa selostuksessa yritin sanoa että se auton esilämmittäminen sähköllä ei ainakaan lisää polttomoottorin pakkokäynnistymisen todennäköisyyttä autoa käynnistäessä. Sain tekstistäsi sen käsityksen, että sulla se nimenomaan pistää polttiksen tulille autoa käynnistäessä jos auto on esilämmitetty sähköllä - ymmärsinkö väärin? Ja mulla se siis EI käyttäydy noin.

Ymmärsit oikein, juurikin noin on joka kerta käynyt kun olen esilämmittänyt/ajastanut 30min ennen starttausta. Tarviskos sitä odottaa ton 30min lisäksi 5minuuttia että ilmalämpöpuhallin kerkeää sammumaan? Olisko tuo koko kuorma akulla käytössä lämmityksen/viilennyksen aikana jolloin auton on pakko käyttää polttista että auto saadaan päälle?? Ei paljon parempaa selitystä keksi?? :rolleyes:
Aika outoa tuo kyllä on...


Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta. Jos auto kiihtyy vaikka 5,5s 0-100kmh, niin tuossa saa vain 5-6 näytettä koko vedon aikana. Sitten jos GPS:n takkuus on sitä tyypillistä 15m luokkaa, niin miten noista näytteistä voi saada luotettavaa dataa? Tasaisella nopeudella GPS toki näyttää nopeuden oikein, mutta kiihtyvyyden mittaamiseen se ei kovin hyvä tapa ole.

Jos on käytössä Bluetooth OBD2 palikka, niin sillä ja Car Scanner softalla saa jo sitten oikeasti tarkan lukeman suoraan OBD portista. Tuossa voi käyttää lisänä GPS:ää jos auto raportoi väärää (loppu)nopeutta OBD:n kautta. Oma auto näyttää portin kautta täsmälleen oikeaa nopeutta ja mittariin lisätään keinotekoisesti lain määräämä parin kilsan lisäys. Näin ollen itse en tarvitse GPS korjausta omassa autossani kiihtyvyyden mittaamiseksi.

Kyllä toi softa silti aika tarkka on, ottaa se siihen kuitenkin muutaman satelliitin tuekseen. Kerran kokeilin 530d f11 245hv:lla ja sain tulokseksi 6.4s mikä on aika tarkkaan linjassa mitä valmistaja ilmoittaa. Mun puolesta ot jääköön tähän :)
 
Ymmärsit oikein, juurikin noin on joka kerta käynyt kun olen esilämmittänyt/ajastanut 30min ennen starttausta. Tarviskos sitä odottaa ton 30min lisäksi 5minuuttia että ilmalämpöpuhallin kerkeää sammumaan? Olisko tuo koko kuorma akulla käytössä lämmityksen/viilennyksen aikana jolloin auton on pakko käyttää polttista että auto saadaan päälle?? Ei paljon parempaa selitystä keksi?? :rolleyes:
Aika outoa tuo kyllä on...

Ainakin tuossa mun autossa tuo jatkaa lämmitystä/puhallusta sen 30min jälkeenkin. En ole koskaan kellon kanssa katsonut, mutta mutu on että luokkaa 10min tms.

Lämmitin itsessään ottaa max 5kW, ja siihen tietty puhallin päälle. Jos huomioi että auton sähkömoottorissa on 65kW tehoa, ja se saa sen akusta otettua, pitäisi lämppärin käydessäkin akusta voida ottaa luokkaa 60kW ulos ja se kyllä riittää autoa liikuttamaan. Joku muu juttu tuossa nyt on... mulla se tosiaan ei tee noin, ellei sitten satu lämmittämään kabiinia viimeisillä virroilla ja akku ole lähes tyhjä autoa käynnistäessä. Mulla polttis hörähtää tulille käynnistäessä vain jos akku on lähes tyhjä tai on riittävän kylmä (luokkaa -15c tai yli pakkasta, ja auto seissyt pihalla). Niin, ja polttis käynnistyy myös jos paikallaan painaa kaasua (keppi P tai N asennossa), tai jos vaihdevalitsimen vetää vasemmalle sport-asentoon.

Kokeile muuten painaa vain virrat päälle, eli älä paina jarrua kun painat starttia. Saako siinä tilassa kytkettyä max edriven päälle ennen auton varsinaista käynnistystä?
 
Kyllä toi softa silti aika tarkka on, ottaa se siihen kuitenkin muutaman satelliitin tuekseen. Kerran kokeilin 530d f11 245hv:lla ja sain tulokseksi 6.4s mikä on aika tarkkaan linjassa mitä valmistaja ilmoittaa. Mun puolesta ot jääköön tähän :)

Satelliittejä tarvitaan minimissään 3 että yleensä saadaan paikannus tehtyä. Satelliittien määrää lisäämällä tuo nopeusmittauksen ei tarkkuus juurikaan kasva, kun sitä tosiaan periaatteessa rajoittaa tuo GPS:n 1Hz nopeus - eli paikkatieto saadaan vain kerran sekunnissa. Auton paikka/nopeus tiedetään sekunnin välein, joten tämän perusteella pitää sitten interpoloida tulosta, jos halutaan alle sekunnin tarkkuudella tietää asioita.
 
@Slayer ja @Makro16 oletteko katsoneet mikä i-step teidän autossa on? Eli siis kuinka tuoreet softat sisällä. Voisi selittää erot toiminnassa. Yleensähän softia ei päivitetä ellei käyttäjä valita jostakin. Eli auton valmistuspäivästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä softaversiosta.
 
@Slayer ja @Makro16 oletteko katsoneet mikä i-step teidän autossa on? Eli siis kuinka tuoreet softat sisällä. Voisi selittää erot toiminnassa. Yleensähän softia ei päivitetä ellei käyttäjä valita jostakin. Eli auton valmistuspäivästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä softaversiosta.

Mistä tuon näkee? Auto on käyny pajalla monta kertaa, ja usealla kerralla on softia päivitelty vähän sinne tänne.
 
Mistä tuon näkee? Auto on käyny pajalla monta kertaa, ja usealla kerralla on softia päivitelty vähän sinne tänne.
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.
 
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.
Tai aja mille tahansa korjaamolle/merkkikorjaamolle josta löytyy avainlukija ja pyydä katsomaan avaimesta. Yleensä maksutonta puuhaa.
 
@Makro16 En ole koskaan edes lukenut tai kuullut tuollaisesta käytöksestä, että bemarin plugarin polttomoottori lähtisi väkisin päälle esilämmityksen/-viilennyksen jälkeen. Toki en ole juuri seurannut 225xe keskusteluja, mutta silti. Kannattaa varmaan mainita ja kysyä asiasta huollossa.

No kirjoitin sitten kuitenkin ongelmankuvauksen googleen ja löysin hittejä, jotkut muutkin 225xe kuskit huomanneet saman.

my hybrid kicks in the engine immediately if heating is needed
 
Viimeksi muokattu:
Näin "paljon" maailman päästöt vähenisivät, jos kaikki Euroopan autot muuttuisivat sähköautoiksi yhdessä yössä


Euroopan teillä liikkuu nykyisin lähes 300 miljoonaa ajoneuvoa. Niistä noin 800 000 on täysin sähköisiä.

Vavassorin mukaan kaikkien henkilöautojen muuttuminen Euroopassa sähköautoiksi vähentäisi maailman päästöjä vain noin 0,4 prosentilla, kun otetaan huomioon se, että merkittävä osa sähköstä on peräisin uusiutumattomista energianlähteistä.

– Eurooppa on vastuussa 10 prosentista maapallon CO2-päästöjä, kun taas Kiina, Yhdysvallat ja Intia vastaavat 66 prosentista, Vavassori totesi.

Sitten oli joku päivä taaksepäin joku juttu jossain, missä Hawajilla kauhisteltiin että C02 taso on nyt yhtä korkealla kun kolme miljoonaa vuotta sitten. Siis Hawajilla. Kun ensimmäiset ihmiseksi sanottavat tulivat jotain sen jälkeen.
 
"-- merkittävä osa sähköstä on peräisin uusiutumattomista energianlähteistä"

Onkohan tuossa käännösvirhe? Ydinenergia on uusiutumatonta, mutta se ei juurikaan aiheuta CO2-päästöjä.
 
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.

<i-step>F020-19-03-522</i-step>

tuollainen sieltä löytyi. Mitähän tää nyt tarkoittaa. Google savuamaan... :D
 
Taas tätä "ei meidän toimet mitään merkitse kun ollaan niin pieniä" paskaa. Ei ihme, ettei tällä pallolla saada mitään hyvää aikaan kun jokainen ajattelee vaan omaa napaansa.

Katsellaan vaan täällä Euroopassa sitten ja ihmetellään kun Kiina on 50 vuoden päästä hiilineutraali ja me edelleen pusketaan savua taivaalle...
 
Vaikka me puskettaisiin 50 vuoden kuluttua savua taivaalle, mutta jos Kiina on savuton, ei se meidän savu siltikään missään tunnu.
Kustaan vaan omiin muroihin, jos lähdetään leikkimään niin puhtoista liian aikaisin.
 
Toisaalta pitää miettiä niitä lähipäästöjäki, kaikissa suurkaupungeissa taistellaan ihan jokaisen asukkaan hengittämän ilman kanssa joihin sähköinenliikenne tuo helpotusta. CO2 päästöt ei maailman mittakaavassa pienene mutta nämähän vaikuttaisi suoraa konkreettisesti jokaiseen asukkaaseen joka tuolla hengittelee muutakin kun CO2 päästöjä.
 
<i-step>F020-19-03-522</i-step>

tuollainen sieltä löytyi. Mitähän tää nyt tarkoittaa. Google savuamaan... :D
Jos ei vielä selvinnyt, niin ensimmäinen sarja on mallisarja, siis F20. Toinen on vuosiluku siis 2019. Kolmas on kuukausi eli maaliskuu ja viimeinen on tarkenne eli jos samassa kuussa tulee useampi päivitys, niin viimeinen luku kasvaa. Uudet softat siis näkyy olevan, mitenkäs on @Makro16 laita?
 
Jos ei vielä selvinnyt, niin ensimmäinen sarja on mallisarja, siis F20. Toinen on vuosiluku siis 2019. Kolmas on kuukausi eli maaliskuu ja viimeinen on tarkenne eli jos samassa kuussa tulee useampi päivitys, niin viimeinen luku kasvaa. Uudet softat siis näkyy olevan, mitenkäs on @Makro16 laita?

Joo ei selvinnyt, kiitos tästä. Softat on ilmeisesti pohjaltaan samat F20 ja F30, tämä kun on tosiaan F30 :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 756
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom