Keskustelua hybridiautoista

Autossa on 5kW sähkölämmitin, ja autossa 16A laturi. 16A latausjohdolla siis mahdollista saada sisään ~3.8kW... eli osa sähköstä tulee akulta jos sähkölämppäri huutaa täysillä. Tuo kyllä toimii niin, että kun sen ajastaa valmiiksi, se aloittaa 30min ennen asetettua lähtöaikaa lämmityksen. Ilmeisesti se ehtii se lämmittimen tehontarve laskea sen verran että se ehtii siinä ladata sähköä takaisin akkuunkin, kun se lähtiessä kuitenkin on liki täynnä, tyyliin 95% ja silleen. Toki tuo riippuu paljon myös lämpötilasta.

Kun näistä tiedät niin kerros miksi tuon boldatun jälkeen kun käynnistää auton, puhalluksen kuuluessa vielä kabinetissa, polttis menee päälle. Sitten kauheella kiireellä painaa ite Max eDrive:ksi?? Akku täynnä ja tallissa jotain +15-20c välillä :bored: Sama tapahtuu ulkona, vaikka +20c lämmintä ja esilämmittää...
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?

Esilämmitys haukkaa jonkun 20-30 prossaa akkua, jos auto ei ole johdossa. Riippuen tietysti myös pakkasen määrästä. Kun on latauksessa, niin 16A virran kanssa auton akku pysyy käytännössä täynnä, mutta pienemmällä ei ehdi ladata tarpeeksi.

Huomattava ero talvella sähköajon kanssa lähteekö lämpimästä tallista vai ei.
 
Kun näistä tiedät niin kerros miksi tuon boldatun jälkeen kun käynnistää auton, puhalluksen kuuluessa vielä kabinetissa, polttis menee päälle. Sitten kauheella kiireellä painaa ite Max eDrive:ksi?? Akku täynnä ja tallissa jotain +15-20c välillä :bored: Sama tapahtuu ulkona, vaikka +20c lämmintä ja esilämmittää...

Hmm, ei se minulla noin käyttäydy? Tuo esilämmittäminen ei suoraan vaikuta sen polttiksen käynnistyhalukkuuteen mielestäni mitenkään... paitsi ehkä sen karvan verran vähentää sitä halukkuutta, minkä se akusta lämmitykseen otettava teho lämmittää sitä akkua (ja uudelleenlataus myös), ja siten suurentaa sitä akusta saatavaa virtaa ja vähentää polttiksen tarvetta tulla kaveriksi.
 
Hmm, ei se minulla noin käyttäydy? Tuo esilämmittäminen ei suoraan vaikuta sen polttiksen käynnistyhalukkuuteen mielestäni mitenkään... paitsi ehkä sen karvan verran vähentää sitä halukkuutta, minkä se akusta lämmitykseen otettava teho lämmittää sitä akkua (ja uudelleenlataus myös), ja siten suurentaa sitä akusta saatavaa virtaa ja vähentää polttiksen tarvetta tulla kaveriksi.

Et sitten "selvempää" vastausta saanut kirjoitettua :eek::D Joo aika jännä juttu tuo, jos taas jättää esilämmittämättä mutta lataa normaalisti akun täyteen tai vaikka muuten vaan lähtee ajaa niin ei polttis käynnisty, ellei nyt olisi pakkasta:confused2: Nopeesti sen polttiksen saa silti pois kun painaa max edrivelle eikä sitä bensaa tuossa nyt kulu nimeksikään :tup:
 
Et sitten "selvempää" vastausta saanut kirjoitettua :eek::D Joo aika jännä juttu tuo, jos taas jättää esilämmittämättä mutta lataa normaalisti akun täyteen tai vaikka muuten vaan lähtee ajaa niin ei polttis käynnisty, ellei nyt olisi pakkasta:confused2: Nopeesti sen polttiksen saa silti pois kun painaa max edrivelle eikä sitä bensaa tuossa nyt kulu nimeksikään :tup:

No sori jos tuli vähän epäselvästi. Mutta ei tuo sunkaan auton käytös nyt kuulosta ihan samalta kuin omani, tai sitten ymmärsin väärin.

"nopeasti sen polttisen saa silti pois kun painaa max edrivelle" - öö siis käynnistikö se sen polttiksen niinku pakolla? Omassa 330e polttis käynnistyy autoa käynnistäessä vain jos on tarpeeksi kylmää, ja akkukin on tarpeeksi kylmä. Esim. -15c ja auto ollut yön pihalla, silloin nappia painaessa polttis hörähtää heti tulille. Mutta tässä tilanteessa max edrive -asetuksen rämppääminen ei auta, koska akku on niin kylmä ettei auto anna kytkeä tätä max edrive -moodia päälle lainkaan, vaan sanoo että tila ei ole käytettävissä. Siitä sitten kun lähdet ajelemaan polttis pörräten, se polttis saattaa sammua kun ajelet rauhallisesti... ja kun tarpeeksi pitkään ajat, akku lämpiää ja tuo edellämainittu varoituskolmio sammuu mittaristosta, ja tämän jälkeen max edrive on kytkettävissä päälle.

Tuossa aiemmassa selostuksessa yritin sanoa että se auton esilämmittäminen sähköllä ei ainakaan lisää polttomoottorin pakkokäynnistymisen todennäköisyyttä autoa käynnistäessä. Sain tekstistäsi sen käsityksen, että sulla se nimenomaan pistää polttiksen tulille autoa käynnistäessä jos auto on esilämmitetty sähköllä - ymmärsinkö väärin? Ja mulla se siis EI käyttäydy noin.
 
Sulle ja muillekkin, suosittelisin helppoa keinoa kokeilla tuo 0-100kmh ihan itse, jos omistaa Android laitteen. Lataamalla Speedlogic Liten, se päälle, rajaa arvon max 100kmh, sitten laite penkille, kova kiihdytys. Ohjelma kertoo kiihtyvyyden, vaikka jostain risteyksestä kun lähtee isolle tielle tai jossain suljetulla alueella. Mielestäni kätevä softa :tup::)
Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta. Jos auto kiihtyy vaikka 5,5s 0-100kmh, niin tuossa saa vain 5-6 näytettä koko vedon aikana. Sitten jos GPS:n takkuus on sitä tyypillistä 15m luokkaa, niin miten noista näytteistä voi saada luotettavaa dataa? Tasaisella nopeudella GPS toki näyttää nopeuden oikein, mutta kiihtyvyyden mittaamiseen se ei kovin hyvä tapa ole.

Jos on käytössä Bluetooth OBD2 palikka, niin sillä ja Car Scanner softalla saa jo sitten oikeasti tarkan lukeman suoraan OBD portista. Tuossa voi käyttää lisänä GPS:ää jos auto raportoi väärää (loppu)nopeutta OBD:n kautta. Oma auto näyttää portin kautta täsmälleen oikeaa nopeutta ja mittariin lisätään keinotekoisesti lain määräämä parin kilsan lisäys. Näin ollen itse en tarvitse GPS korjausta omassa autossani kiihtyvyyden mittaamiseksi.
 
Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta.

En ole nyt useaan vuoteen seurannut tai testannut näitä softia, mutta jo ammoisina symppariaikoina nuo softat osasi määritellä sen lähtöajan sen kiihtyvyyskäyrän mukaan jotenkin. En toki tarkkaan sitä algoritmiä tunne, mutta se ei siis toiminut niin että tuon näytetarkkuuden mukaan maksimissaan sekunnin tarkkuudella toimisi, vaan se osasi siitä kiihtyvyydestä laskea sen "oikean" lähtöajan. Eihän tuo tietenkään oikeaa 10Hz gepsiä tai OBD2-portin kautta saatua oikeaa lähtöaikatietoa korvaa, mutta yritän siis sanoa että se gepsillä otettukin arvio voi olla oikeampi kuin mitä äkkiseltään luulisi tuon GPS:n 1Hz taajuuden perusteella :)

edit: tarkoitus on testata miten nämä softat nyt toimii. Mulla on muutama OBD2-palikka, wlanilla ja bluetoothilla.
 
No sori jos tuli vähän epäselvästi. Mutta ei tuo sunkaan auton käytös nyt kuulosta ihan samalta kuin omani, tai sitten ymmärsin väärin.

"nopeasti sen polttisen saa silti pois kun painaa max edrivelle" - öö siis käynnistikö se sen polttiksen niinku pakolla? Omassa 330e polttis käynnistyy autoa käynnistäessä vain jos on tarpeeksi kylmää, ja akkukin on tarpeeksi kylmä. Esim. -15c ja auto ollut yön pihalla, silloin nappia painaessa polttis hörähtää heti tulille. Mutta tässä tilanteessa max edrive -asetuksen rämppääminen ei auta, koska akku on niin kylmä ettei auto anna kytkeä tätä max edrive -moodia päälle lainkaan, vaan sanoo että tila ei ole käytettävissä. Siitä sitten kun lähdet ajelemaan polttis pörräten, se polttis saattaa sammua kun ajelet rauhallisesti... ja kun tarpeeksi pitkään ajat, akku lämpiää ja tuo edellämainittu varoituskolmio sammuu mittaristosta, ja tämän jälkeen max edrive on kytkettävissä päälle.

Tuossa aiemmassa selostuksessa yritin sanoa että se auton esilämmittäminen sähköllä ei ainakaan lisää polttomoottorin pakkokäynnistymisen todennäköisyyttä autoa käynnistäessä. Sain tekstistäsi sen käsityksen, että sulla se nimenomaan pistää polttiksen tulille autoa käynnistäessä jos auto on esilämmitetty sähköllä - ymmärsinkö väärin? Ja mulla se siis EI käyttäydy noin.

Ymmärsit oikein, juurikin noin on joka kerta käynyt kun olen esilämmittänyt/ajastanut 30min ennen starttausta. Tarviskos sitä odottaa ton 30min lisäksi 5minuuttia että ilmalämpöpuhallin kerkeää sammumaan? Olisko tuo koko kuorma akulla käytössä lämmityksen/viilennyksen aikana jolloin auton on pakko käyttää polttista että auto saadaan päälle?? Ei paljon parempaa selitystä keksi?? :rolleyes:
Aika outoa tuo kyllä on...


Sori semiOT, mutta liittyy tämä sinänsä hybridi- ja sähköautoihinkin.
Nuo GPS pohjaiset softat ei kovin luotettavia lukemia anna. Ei ainakaan yhtään nopeammissa autoissa. Ongelma on siis se, että puhelin tyypillisesti pollaa GPS:ää kerran sekunnissa ja kun sen tarkkuus ei muutenkaan ole hirmu hyvä, niin lähtöajan luotettava määrittäminen on liki mahdotonta. Jos auto kiihtyy vaikka 5,5s 0-100kmh, niin tuossa saa vain 5-6 näytettä koko vedon aikana. Sitten jos GPS:n takkuus on sitä tyypillistä 15m luokkaa, niin miten noista näytteistä voi saada luotettavaa dataa? Tasaisella nopeudella GPS toki näyttää nopeuden oikein, mutta kiihtyvyyden mittaamiseen se ei kovin hyvä tapa ole.

Jos on käytössä Bluetooth OBD2 palikka, niin sillä ja Car Scanner softalla saa jo sitten oikeasti tarkan lukeman suoraan OBD portista. Tuossa voi käyttää lisänä GPS:ää jos auto raportoi väärää (loppu)nopeutta OBD:n kautta. Oma auto näyttää portin kautta täsmälleen oikeaa nopeutta ja mittariin lisätään keinotekoisesti lain määräämä parin kilsan lisäys. Näin ollen itse en tarvitse GPS korjausta omassa autossani kiihtyvyyden mittaamiseksi.

Kyllä toi softa silti aika tarkka on, ottaa se siihen kuitenkin muutaman satelliitin tuekseen. Kerran kokeilin 530d f11 245hv:lla ja sain tulokseksi 6.4s mikä on aika tarkkaan linjassa mitä valmistaja ilmoittaa. Mun puolesta ot jääköön tähän :)
 
Ymmärsit oikein, juurikin noin on joka kerta käynyt kun olen esilämmittänyt/ajastanut 30min ennen starttausta. Tarviskos sitä odottaa ton 30min lisäksi 5minuuttia että ilmalämpöpuhallin kerkeää sammumaan? Olisko tuo koko kuorma akulla käytössä lämmityksen/viilennyksen aikana jolloin auton on pakko käyttää polttista että auto saadaan päälle?? Ei paljon parempaa selitystä keksi?? :rolleyes:
Aika outoa tuo kyllä on...

Ainakin tuossa mun autossa tuo jatkaa lämmitystä/puhallusta sen 30min jälkeenkin. En ole koskaan kellon kanssa katsonut, mutta mutu on että luokkaa 10min tms.

Lämmitin itsessään ottaa max 5kW, ja siihen tietty puhallin päälle. Jos huomioi että auton sähkömoottorissa on 65kW tehoa, ja se saa sen akusta otettua, pitäisi lämppärin käydessäkin akusta voida ottaa luokkaa 60kW ulos ja se kyllä riittää autoa liikuttamaan. Joku muu juttu tuossa nyt on... mulla se tosiaan ei tee noin, ellei sitten satu lämmittämään kabiinia viimeisillä virroilla ja akku ole lähes tyhjä autoa käynnistäessä. Mulla polttis hörähtää tulille käynnistäessä vain jos akku on lähes tyhjä tai on riittävän kylmä (luokkaa -15c tai yli pakkasta, ja auto seissyt pihalla). Niin, ja polttis käynnistyy myös jos paikallaan painaa kaasua (keppi P tai N asennossa), tai jos vaihdevalitsimen vetää vasemmalle sport-asentoon.

Kokeile muuten painaa vain virrat päälle, eli älä paina jarrua kun painat starttia. Saako siinä tilassa kytkettyä max edriven päälle ennen auton varsinaista käynnistystä?
 
Kyllä toi softa silti aika tarkka on, ottaa se siihen kuitenkin muutaman satelliitin tuekseen. Kerran kokeilin 530d f11 245hv:lla ja sain tulokseksi 6.4s mikä on aika tarkkaan linjassa mitä valmistaja ilmoittaa. Mun puolesta ot jääköön tähän :)

Satelliittejä tarvitaan minimissään 3 että yleensä saadaan paikannus tehtyä. Satelliittien määrää lisäämällä tuo nopeusmittauksen ei tarkkuus juurikaan kasva, kun sitä tosiaan periaatteessa rajoittaa tuo GPS:n 1Hz nopeus - eli paikkatieto saadaan vain kerran sekunnissa. Auton paikka/nopeus tiedetään sekunnin välein, joten tämän perusteella pitää sitten interpoloida tulosta, jos halutaan alle sekunnin tarkkuudella tietää asioita.
 
@Slayer ja @Makro16 oletteko katsoneet mikä i-step teidän autossa on? Eli siis kuinka tuoreet softat sisällä. Voisi selittää erot toiminnassa. Yleensähän softia ei päivitetä ellei käyttäjä valita jostakin. Eli auton valmistuspäivästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä softaversiosta.
 
@Slayer ja @Makro16 oletteko katsoneet mikä i-step teidän autossa on? Eli siis kuinka tuoreet softat sisällä. Voisi selittää erot toiminnassa. Yleensähän softia ei päivitetä ellei käyttäjä valita jostakin. Eli auton valmistuspäivästä voi tehdä jotain johtopäätöksiä softaversiosta.

Mistä tuon näkee? Auto on käyny pajalla monta kertaa, ja usealla kerralla on softia päivitelty vähän sinne tänne.
 
Mistä tuon näkee? Auto on käyny pajalla monta kertaa, ja usealla kerralla on softia päivitelty vähän sinne tänne.
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.
 
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.
Tai aja mille tahansa korjaamolle/merkkikorjaamolle josta löytyy avainlukija ja pyydä katsomaan avaimesta. Yleensä maksutonta puuhaa.
 
@Makro16 En ole koskaan edes lukenut tai kuullut tuollaisesta käytöksestä, että bemarin plugarin polttomoottori lähtisi väkisin päälle esilämmityksen/-viilennyksen jälkeen. Toki en ole juuri seurannut 225xe keskusteluja, mutta silti. Kannattaa varmaan mainita ja kysyä asiasta huollossa.

No kirjoitin sitten kuitenkin ongelmankuvauksen googleen ja löysin hittejä, jotkut muutkin 225xe kuskit huomanneet saman.

my hybrid kicks in the engine immediately if heating is needed
 
Viimeksi muokattu:
Näin "paljon" maailman päästöt vähenisivät, jos kaikki Euroopan autot muuttuisivat sähköautoiksi yhdessä yössä


Euroopan teillä liikkuu nykyisin lähes 300 miljoonaa ajoneuvoa. Niistä noin 800 000 on täysin sähköisiä.

Vavassorin mukaan kaikkien henkilöautojen muuttuminen Euroopassa sähköautoiksi vähentäisi maailman päästöjä vain noin 0,4 prosentilla, kun otetaan huomioon se, että merkittävä osa sähköstä on peräisin uusiutumattomista energianlähteistä.

– Eurooppa on vastuussa 10 prosentista maapallon CO2-päästöjä, kun taas Kiina, Yhdysvallat ja Intia vastaavat 66 prosentista, Vavassori totesi.

Sitten oli joku päivä taaksepäin joku juttu jossain, missä Hawajilla kauhisteltiin että C02 taso on nyt yhtä korkealla kun kolme miljoonaa vuotta sitten. Siis Hawajilla. Kun ensimmäiset ihmiseksi sanottavat tulivat jotain sen jälkeen.
 
"-- merkittävä osa sähköstä on peräisin uusiutumattomista energianlähteistä"

Onkohan tuossa käännösvirhe? Ydinenergia on uusiutumatonta, mutta se ei juurikaan aiheuta CO2-päästöjä.
 
Jos ei ole sopivaa kaapelia ja softaa PC:lle, niin helpoin tapa taitaa olla ottaa kuljettaprofiilista varmuuskopio USB tikulle ja avata syntyvä tiedosto PC:llä vaikka Notepad++:lla. Sieltä tiedoston alusta pitäisi löytyä I-Level tai I-Step kohta.

<i-step>F020-19-03-522</i-step>

tuollainen sieltä löytyi. Mitähän tää nyt tarkoittaa. Google savuamaan... :D
 
Taas tätä "ei meidän toimet mitään merkitse kun ollaan niin pieniä" paskaa. Ei ihme, ettei tällä pallolla saada mitään hyvää aikaan kun jokainen ajattelee vaan omaa napaansa.

Katsellaan vaan täällä Euroopassa sitten ja ihmetellään kun Kiina on 50 vuoden päästä hiilineutraali ja me edelleen pusketaan savua taivaalle...
 
Vaikka me puskettaisiin 50 vuoden kuluttua savua taivaalle, mutta jos Kiina on savuton, ei se meidän savu siltikään missään tunnu.
Kustaan vaan omiin muroihin, jos lähdetään leikkimään niin puhtoista liian aikaisin.
 
Toisaalta pitää miettiä niitä lähipäästöjäki, kaikissa suurkaupungeissa taistellaan ihan jokaisen asukkaan hengittämän ilman kanssa joihin sähköinenliikenne tuo helpotusta. CO2 päästöt ei maailman mittakaavassa pienene mutta nämähän vaikuttaisi suoraa konkreettisesti jokaiseen asukkaaseen joka tuolla hengittelee muutakin kun CO2 päästöjä.
 
<i-step>F020-19-03-522</i-step>

tuollainen sieltä löytyi. Mitähän tää nyt tarkoittaa. Google savuamaan... :D
Jos ei vielä selvinnyt, niin ensimmäinen sarja on mallisarja, siis F20. Toinen on vuosiluku siis 2019. Kolmas on kuukausi eli maaliskuu ja viimeinen on tarkenne eli jos samassa kuussa tulee useampi päivitys, niin viimeinen luku kasvaa. Uudet softat siis näkyy olevan, mitenkäs on @Makro16 laita?
 
Jos ei vielä selvinnyt, niin ensimmäinen sarja on mallisarja, siis F20. Toinen on vuosiluku siis 2019. Kolmas on kuukausi eli maaliskuu ja viimeinen on tarkenne eli jos samassa kuussa tulee useampi päivitys, niin viimeinen luku kasvaa. Uudet softat siis näkyy olevan, mitenkäs on @Makro16 laita?

Joo ei selvinnyt, kiitos tästä. Softat on ilmeisesti pohjaltaan samat F20 ja F30, tämä kun on tosiaan F30 :)
 
@Makro16 En ole koskaan edes lukenut tai kuullut tuollaisesta käytöksestä, että bemarin plugarin polttomoottori lähtisi väkisin päälle esilämmityksen/-viilennyksen jälkeen. Toki en ole juuri seurannut 225xe keskusteluja, mutta silti. Kannattaa varmaan mainita ja kysyä asiasta huollossa.

No kirjoitin sitten kuitenkin ongelmankuvauksen googleen ja löysin hittejä, jotkut muutkin 225xe kuskit huomanneet saman.

Olisit nyt avannut hiukan vielä tuota kun kerran viitteit ton verran googlata? Mikä avuksi siis vai ominaisuus??
 
Näin Euroopan autovalmistajat kikkailevat päästörajoilla päästöhuijausten lisäksi, Tuulilasi;
upload_2019-5-16_12-9-44.png
 
Tuon super creditin tarkoituksena on juurikin kannustaa investoimaan nolla- ja vähäpäästöisiin autoihin vähitellen. Super credit on voimassa vain 2020-2022 ja painoarvo päästöjen keskiarvossa pienenee vuosittain, kunnes sitä ei enää ole.

Manufacturers are given additional incentives to put on the market zero- and low-emission cars emitting less than 50 g/km through a “super-credits” system. This already applied between 2012 and 2015 and will apply again for the period 2020-2022.

For the purpose of calculating a manufacturer’s average emissions, such cars will then be counted as:

  • 2 vehicles in 2020
  • 1.67 vehicles in 2021
  • 1.33 vehicles in 2022.
A cap on the contribution of super-credits to the target is set at 7.5 g/km per manufacturer over the three years.

Reducing CO2 emissions from passenger cars - Climate Action - European Commission
 
No tuossa vaiheessa Euroopan päästöillä ei olisikaan enää mitään merkitystä, kun Kiinan hiilidioksidipäästöt sen ~3 kertaiset koko EU:hun nähden.
Eli jatkakaamme siis huoletta kohden tulevaisuutta, jos kerran Kiinalaiset hoitaa homman (Ja jos ei tule mitään muuta uutta "kiinaa" tilalle).

Jos meinataan saada koko maailma hiilineutraaliksi jollain aikavälillä, mikä olisi toki suotavaa, täytyy myös Euroopan tehdä osuutensa. Mua ainakin hävettäisi ihan vitusti jos EU olisi se viimeinen CO2 tupruttelijoiden linnake maailmassa.
 
Jos meinataan saada koko maailma hiilineutraaliksi jollain aikavälillä, mikä olisi toki suotavaa, täytyy myös Euroopan tehdä osuutensa. Mua ainakin hävettäisi ihan vitusti jos EU olisi se viimeinen CO2 tupruttelijoiden linnake maailmassa.
Itseruoskinnan sijaan voisi välillä tehdä hyvää katsoa tilastoja, mitä päästöjen suhteen on oikeasti tehty missäkin päin maailmaa. Euroopassa ja Suomessa trendi on selvä, eikä meillä ole mitään hävettävää. (En tosin ymmärrä, miksi yksittäisen kansalaisen pitäisi hävetä siinäkään tapauksessa, että Eurooppa olisi viimeinen CO2-tupruttelija.)

CO₂ and other Greenhouse Gas Emissions

Global carbon dioxide emissions hit record high (Edit: Linkki ei toimikaan suoraan, mutta Google-haulla pääsee artikkeliin.)
http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws.com%2Fde198480-4f14-11e9-b401-8d9ef1626294
 
Viimeksi muokattu:
Itseruoskinnan sijaan voisi välillä tehdä hyvää katsoa tilastoja, mitä päästöjen suhteen on oikeasti tehty missäkin päin maailmaa. Euroopassa ja Suomessa trendi on selvä, eikä meillä ole mitään hävettävää. (En tosin ymmärrä, miksi yksittäisen kansalaisen pitäisi hävetä siinäkään tapauksessa, että Eurooppa olisi viimeinen CO2-tupruttelija.)

CO₂ and other Greenhouse Gas Emissions

Global carbon dioxide emissions hit record high
http%3A%2F%2Fcom.ft.imagepublish.upp-prod-eu.s3.amazonaws.com%2Fde198480-4f14-11e9-b401-8d9ef1626294

Ei olekaan hävettävää ja haluan, että asia on jatkossakin niin. Siksi ärsyttää nämä "ei täällä kannata mitään tehdä kun ollaan vaan rikka rokassa" huutelijat. Sillä asenteella pääsee kyllä sitten lopulta siihen häpeäpaaluun ja tuntuu, että joillekin se olisi melkein ylpeydenaihe, että EU ylittäisi joku päivä päästöissä Kiinan/USAn.
 
"Me ei tehdä mitään, koska Kiina" argumentoijat tuntuvat olevan järjestään "kansallismielisiä" globalisaation vastustajia. Sehän olisi mitä oivallisinta Suomen teollisuuden puolustamista ja globalisaation vastustamista vaatia hiilitulleja Kiinan tuotteille.

Muutenkin ihmettelen miksi kansallismieliset ovat mielummin ylpeitä jostain mikä on tapahtunut 1939 tai 1995, eikä esim siitä että teemme paraikaa enemmän ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi kuin muut. Nykyiset nyhverökansallismieliset olisi varmaan esittäneet 1939 että kannattaa antautua, kun ei kukaan muukaan taistele Neuvostoliittoa vastaan.
 
Jos Sitran raporteissa päästöjä käsitellään tällaisilla arvoilla niin ihmekös saadaan mitä sattuu. Ihan oikeasti 1600 kg säästyisi muka pelkästä vapaa-ajanliikkumisesta julkisilla ja 1100kg sähköllä. Hydridillekin oli annettu aika isoa poistoa vaikka on vain lyhyissä ajoissa lähellä sähköä.

Onhan kukaan noista huomannut laskea että 1600kg / g/km niin saadaan kilometrimäärä mitä pitäisi vähentää vai mistä hatusta isoimman mahdollisen kuluttavan mukaan laskettu. Jollain vähäpäästöisellä nykyautolla ei edes tuoteta tuota 1600kg keskimääräisella suomalaisen ajomäärällä. Itse isolla 5.5 litraisella toistakymmentä litraa ryyppävällä mersullakin etanolilla ajaessa pääsen yli 16000km tuolla 1600 kilolla CO2. Eli enemmän kuin keskiarvollinen suomalaisen vuotuinen ajomäärä. Laskiskelin talon muita bensa-autoja niin 1600kg tarkoittaisi 9000-13000km ajoa eri autoilla. Jos niitä etanolilla ajelen niin 45000-65000km saisi vuodessa ajella. Pikanen vilkaisu dieseleissä niin isoin osa pääsi suoraan jo yli vuotuisen keskiarvon ilman biodieseliäkin.

Eli raportissa mättää rajusti se että hupiajot poistamalla saisi noin merkittäviä poistoja. Liioitellaan siis taas rajusti liikenteen päästöjä.

Nyt tuli mittasuhteet: Tuoreen raportin kuvat paljastavat, mistä luopumisella on oikeasti ilmastolle merkitystä
 
Viimeksi muokattu:
Takaisin aiheeseen, Viikonloppuna tammisaaressä sähköautoja esitteillä (ilmainen osana Raasepori-expoa):

Energiapäivä saa jatkoa: Raasepori EXPO - Sähköautoesittely

Esittelyyn osallistuvat sähköautot:

Audi E-tron , Audi-hybrid
BMW i3, 2-sarjan plug-in hybrid, 5-sarjan plug-in hybrid
MINI plug-in hybrid
Hyundai Kona, Ioniq
Jaguar I-Pace
KIA E-Niro, E-Soul, Niro-plug-in, Optima
Mitsubishi Outlander plug-in
Nissan Leaf, e-NV200
Renault Kangoo, ZOE
Toytoa Prius plug-in
Tesla - Model 3
Volvo V60 plug-in hybrid, XC60 hybrid plug-in
Volkswagen E-golf, Passat GTE
 
Ei olekaan hävettävää ja haluan, että asia on jatkossakin niin. Siksi ärsyttää nämä "ei täällä kannata mitään tehdä kun ollaan vaan rikka rokassa" huutelijat. Sillä asenteella pääsee kyllä sitten lopulta siihen häpeäpaaluun ja tuntuu, että joillekin se olisi melkein ylpeydenaihe, että EU ylittäisi joku päivä päästöissä Kiinan/USAn.
Se pointti lienee lähinnä se, että jos Suomi radikaalein ottein pyrkii megapikavauhtia vähentämään CO2 päästöjään samaan aikaan kuin vaikkapa Kiina sanoo, että kattellaan joskus 2050 luvulla, niin lopputulos on, että mahdolliset ilmastohaasteet tulevat Suomeen yhtä lailla, mutta resurssit niiden kohtaamiseen on uhrattu siihen maailmanmittakaavalla mitättömään päästövähennykseen, josta ei ollut mitään hyötyä. Sähköautojen suhteen tietysti kysymys on siitäkin, että missä vaiheessa niihin panostamisella saadaan eniten vastinetta uhratuille resursseille.

Toinen ongelma on se, että jos Suomi tekee päästöistä radikaalisti kalliimpia, on lopputulos se, että päästöt nousevat, kun teollisuus siirtyy maihin, missä päästöillä ei ole väliä. Tuo on ihan todettavissa kun katsoo maailman CO2 päästökäyrää ja miten siihen on vaikka Kyoton sopimus vaikuttanut (ei mitenkään tai kiihdyttävästi, tulkinnasta riippuen). Itse olisin valmis lyömään vetoa, että maailman ei todellakaan ole hiilineutraali vuonna 2030 tai 2035 kuten esitetään, vaan että globaalit CO2 päästöt ovat tuolloin enemmän kuin nyt. Tämä ei ole siis toive, vaan ihan vaan se mitä uskon että tulee tapahtumaan.

Toki koko ilmastokeskustelu on muutenkin lähtenyt ihan täysin lapsesta, kun nyt viime syksystä alkaen on jostian keksitty täysin paikkansa pitämätön väite jostain 2030 vuoden maailmanlopusta, mitä oikeati mikään taho ei ole edes arvaillut. Sävy on muutenkin se, että jos esittää kritiikkiä edes "ilmastonmuutoksen vastaisen taistelun" keinoista, on asiaton huutelija ha nyhverökansallismielinen, mutta jos taas sanoo että maailma lopppuu vuonna 2030 jos me ei välittömästi kielletä polttomoottoriautoja, lihansyöntiä ja nostetava veroja, niin on ehkä-vähän-kärkevä, mutta kuitenkin hyvä tyyppi.

Miten tämä enää liitty sähköautoihin onkin sitten toinen kysymys. IMO siitä voi keskustella mitkä sähköautojen todelliset kokonaispäästöt ovat (luonnollisesti ei ainakaan 0), mutta se kuinka kunnianhimoisesti meidän pitäisi vähentää CO2 päästöjä vai pitäisikö on sitten toisen ketjun aihe.

Edit: Ja pakko sanoa, että se päivä kun EU:n päästöt on enemmän kuin Kiinan on tänään. Meidän teollisuus vaan sijaitsee suurimmaksi osaksi Kiinassa tai muualla kaukoidässä, koska näin me olemme päässeet päästötavoitteisiimme. Sähköautoissa on osittain sama juttu, ostamalla sähköautoja ja sähköä ulkomailta, saadaan osa Suomen päästöistä siirrettyä Excelissä muualle, kun taas ostamalla öljyä ulkomailta lasketaan niiden päästöt meille. Ei siis sillä etteikö sähköautoissa olisi muitakin päästöetuja, en kiistä tätä ollenkaan, mutta kyllä tuo on yksi syy niiden suosioon päästörajoitetuissa maissa. Helpoin tapa vähentää päästöjä on siirtää ne toiseen sarakkeeseen taulukossa, ja sen takia se on myös suosituin, ainakin jos tavoitteet ovat epärealistisen tiukkoja.
 
Viimeksi muokattu:
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.



Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.
 
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.



Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.


Kuraläpät suojaisivat jossain määrin helmoja, mutta ne ilmeisesti pilaavat aerodynamiikkaa ja sitä kautta toimintamatkaa varsin reilusti. Tämä on kuitenkin ongelma, johon Teslan täytyy tuoda jokin ratkaisu.
 
Tesla valmistaa autojen maalipinnan hutiloiden. Ainakin tuon hinnat alkaen värin, joka on musta. Videolla on Model 3.
Eipä nuo reemium-väritkään taida sen parempia olla:

Sen verran paljon näitä netissä pyörii, että aika selvästi pahoja laatuongelmia Model 3:ssa on.

Aika haastavaa kyllä jos tästä lähtötilanteesta pitäisi tehdä sitten massiivinen säästöohjelma, kun samaan aikaan vaikuttaa siltä, että yritetään tehdä jo nyt aivan liian halvalla. Aika usein ne matokuurit on heikentänyt tuotteiden laatua entisestään, vaikkei se tietenkään nimellisesti ikinä ohjelmaan kuulu.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä nuo reemium-väritkään taida sen parempia olla:

Sen verran paljon näitä netissä pyörii, että aika selvästi pahoja laatuongelmia Model 3:ssa on.

Aika haastavaa kyllä jos tästä lähtötilanteesta pitäisi tehdä sitten massiivinen säästöohjelma, kun samaan aikaan vaikuttaa siltä, että yritetään tehdä jo nyt aivan liian halvalla. Aika usein ne matokuurit on heikentänyt tuotteiden laatua entisestään, vaikkei se tietenkään nimellisesti ikinä ohjelmaan kuulu.


Säästöä voi tehdä myös niin, että tekee kerralla kunnolla eli parantaa tekemisen laatua.
 
Maalin ongelma ei rajoitu vain ulkonäköön. Se näkyy vasta vuosikymmenen jälkeen niillä myöhemmillä ostajilla kun suola ja vesi tehnyt aikansa töitä maalipinnan alla.
T
takuuajan jälkeinen Tesla on aika rahareikä muutenkin. Mutta eiköhän tuohon kolmansilta osapuolilta ala samaa tahtia tulla ratkaisuja kun markkinat kasvaa. Jollei sit Tesla muuta reippaasti suuntaansa varaosapolitiikan suhteen.
 
Vähän kun mun 5v (200k ajettu) vanhan BMW helmat.. joka päivä ajoa hiekkatiellä. Leveähköt renkaat eikä kuraläppiä on vähän huono :)

Oikeastaan toi videon maalipinta jopa pahempi. Mulla pahimmat jäljet vain muoviosissa, mutta ovessa esim maali ihan ok.

säästöohjelma uutisen jälkeen Teslan kurssi tippui 7,5%. Enää ~210
 
Osahan kyllä teippauttaa autonsa heti uutena, niin ei pääse niin pahoja maalipinnan kulumisia tulemaan. Aika suuri puute kumminkin 50-80k€ autossa.
En nyt osaa sanoa kumpi on pahempi synti: tuo parta vai tuo maalipinta.

Mutta joo, enpä ole eläessäni autoja teipannut, eikä missään autossa ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia maalipinnan kanssa.
 
Alkaa kyllä itsellä vaakakuppi kallistua vw ID:n puoleen verrattuna tuohon model kolmoseen. Ei noin kalliissa autossa kärsisi tuollaisia laatu ongelmia.
 
Nyt koko sähköposti on julki:




r/teslamotorsGeneral
Elon's Actual Cost Cutting Letter For Tesla Employees
u/Singuy888
From: Elon Musk

To: Everybody

Date: May 16, 2019

As mentioned at the company talk, it is extremely important that we examine every expenditure at Tesla no matter how small, and be sure that it is critical.

When making hundreds of thousands of cars, battery packs and solar systems, even a ten cent savings could be worth over $50,000 a year. There are over 10,000 unique parts and processes at Tesla, so making small improvements across the board has a giant cumulative impact.

At the same time, we must also continue to make our products subtly better in thousands of small ways.

It is important to bear in mind that we lost $700 million in the first quarter this year, which is over $200 million per month. Investors nonetheless were supportive of our efforts and agreed to give us $2.4 billion (our net proceeds) to show that we can be financially sustainable.

That is a lot of money, but actually only gives us approximately ten months at the first-quarter burn rate to achieve breakeven. It’s vital that we respect the faith investors have shown in Tesla, but it will require great effort to do so.

That is why, going forward, all expenses of any kind anywhere in the world, including parts, salary, travel expenses, rent, literally every payment that leaves our bank account must be reviewed, confirmed as critical and the top of every page of outgoing payments signed by our CFO.

I will personally review and sign every 10th page.

Please examine closely every expense where responsibility is, or probably should be, assigned to your group. If in doubt, assume it is on your plate, so that we don’t have anything slip through the cracks.

This will take at least a few weeks to get right. Please don’t worry if it isn’t correct at first.

This is hardcore, but it is the only way for Tesla to become financially sustainable and succeed in our goal of helping make the world environmentally sustainable.

Thanks again for your excellent work,

Elon

Tämän pohjalta niin sanotut journalistit kirjoittivat juttuja taivaan putoamisesta. Noh, joku teki taas shorteilla rahaa.
 
Jooh ei minua ainakaan huolestuttaisi yhtään Teslan puolesta. Reilu vuosi niin itsestään ajelevat taksit arkea ympäri maailmaa, rahantuloa ei vaan voi estää. Osakekurssi mennyt kyllä hassuun suuntaan, olisi Muskin kannattanut silloin mennä sillä 420$ hinnalla yksityiseksi, kun kerran oli rahoitus jo turvattu.
 
Mahtaisi vituttaa jos Teslasta on jo kauppakirjat laadittu ja tiedossa on mitä laatuun ja muuhuun tulee. Ehkä niillä on keräilyarvoa joskus tulevaisuudessa. Tietysti kun itse siihen uskoo, niin onhan ajatus myytävä muillekin vaikka vaikka vaikka millä argumenteilla. Karmeaa ostokrapulaa luvassa monelle uskovaiselle.
 
En kyllä voisi mitenkään hyväksyä moista, varsinkin jos olisin vielä maksanut noin paljon rahaa autosta ja valmistaja lähinnä välttelee koko ongelmaa.
 
Vihdoin rohkeasti siirrytty parantamaan maailmaa. Työmatkan pituus juuri optimi plugarille, mutta ikävästi ajonopeudet eivät ole optimaaliset ellei halua olla tiellä tukkona.
Alla Passat GTE ja kesäisessä säässä perille pelkällä sähköllä, vielä muutama km jäi reserviin. Odotan innolla syksyä ja talvea niin näkee silloinkin toteutuvan ajomatkan. Oikein ajastetulla latauksella tosin pitäisi päästä siedettäviin rangeihin

100834DB-66E8-4456-BA88-EA9FC1018E86.jpeg
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 210
Viestejä
4 672 418
Jäsenet
76 576
Uusin jäsen
Joni P.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom