Keskustelua hybridiautoista

Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.
Sähköautot, uhka vai mahdollisuus? - Fingrid-lehti
”Vaikka kaikki Suomen kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa korvattaisiin sähköautoilla, lisääntyisi maamme sähkönkäyttö vain noin kymmenellä prosentilla.”
 
Sähköautot, uhka vai mahdollisuus? - Fingrid-lehti
”Vaikka kaikki Suomen kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa korvattaisiin sähköautoilla, lisääntyisi maamme sähkönkäyttö vain noin kymmenellä prosentilla.”
Muistelen, että siinä näkemässäni artikkelissa kaikki polttomoottorilla varustetut ajoneuvot oli laskettu mukaan. Siis myös kuorma-autot yms. Sitä en kyllä muista mainittiinko siinä laskentatapaa.
 
Huhu tässä kohta 5h tullut yön syrjään laskettua ja googlattua. Optima, Paskatti, Outlander, Niro ja Ioniq plugineja.

Muut pyörii 30 paikkeilla, mutta outlanderissa löytyy 20 paikkeillakin plugareja. Toki vanhoja...

Plugareilla juoksevat kiinteät kulut laskisi reilun 100€/kk nykyiseen kiiseliin verrattuna. Sillä summalla ei vielä perustele itselleen autonvaihtoa. Varsinkin kun uudemmissa lähtee pyörimään taas jäätävät arvonalenemiset, mikä näyttää nykyisen auton kohdalla olleen 25%/v :O. Johtunee diiselistä... ja tuokin lukema varmaan tasottuisi mitä pitempään sitä nyt pitäisi.

Kun näitä lukemia pistää esille niin ei oikein mitenkään saa perusteltua itselleen noita kalliimpia. Pitäisi saada se "shut up and take my money" fiilis päälle, mikä joko tulee tai on tulematta kun sen livenä näkee. Ainut mikä noista voisi vähän herättää sitä fiilistä olisi optima. Passatti on liian samanmoinen eikä Niro ja Ioniq:kaan oikein houkuta koe-ajamaan. Outlanderin tyylistä autoa taas ei oikein ole ollut niin se voisi olla yksi tosin pelkään, että tuntuu liian vanhalta, jotta siitä huvista viitsisi maksaa. Sähkön kanssa olisi kyllä aika pakko päästä leikkimään edes osittain muutamaksi vuodeksi ja jos sen jälkeen harkitsisi täys sähköä.

Eipä tässä oikein ole edes mitään kyssäriä... kunhan tulee ääneen ajateltua näin pahimpaan autokuumeeseen.

Epämääräistä aamuyön laskentaa (en ole mikään excel velho :D): Dropbox - autopohdintaa.JPG - Simplify your life

Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö. Sen puolesta Outlander lyhkäsimmällä kantamallaankin olisi ihan ok. Eikä Optiman +20km tuo oikein mitään lisäarvoa. Pitänee googlailla lisää tuota autoa kun vasta tullut Optiman ominaisuudet käytyä ja läpi ja matsku mitä tuubista löyty.
 
Huhu tässä kohta 5h tullut yön syrjään laskettua ja googlattua. Optima, Paskatti, Outlander, Niro ja Ioniq plugineja.

Muut pyörii 30 paikkeilla, mutta outlanderissa löytyy 20 paikkeillakin plugareja. Toki vanhoja...

Plugareilla juoksevat kiinteät kulut laskisi reilun 100€/kk nykyiseen kiiseliin verrattuna. Sillä summalla ei vielä perustele itselleen autonvaihtoa. Varsinkin kun uudemmissa lähtee pyörimään taas jäätävät arvonalenemiset, mikä näyttää nykyisen auton kohdalla olleen 25%/v :O. Johtunee diiselistä... ja tuokin lukema varmaan tasottuisi mitä pitempään sitä nyt pitäisi.

Kun näitä lukemia pistää esille niin ei oikein mitenkään saa perusteltua itselleen noita kalliimpia. Pitäisi saada se "shut up and take my money" fiilis päälle, mikä joko tulee tai on tulematta kun sen livenä näkee. Ainut mikä noista voisi vähän herättää sitä fiilistä olisi optima. Passatti on liian samanmoinen eikä Niro ja Ioniq:kaan oikein houkuta koe-ajamaan. Outlanderin tyylistä autoa taas ei oikein ole ollut niin se voisi olla yksi tosin pelkään, että tuntuu liian vanhalta, jotta siitä huvista viitsisi maksaa. Sähkön kanssa olisi kyllä aika pakko päästä leikkimään edes osittain muutamaksi vuodeksi ja jos sen jälkeen harkitsisi täys sähköä.

Eipä tässä oikein ole edes mitään kyssäriä... kunhan tulee ääneen ajateltua näin pahimpaan autokuumeeseen.

Epämääräistä aamuyön laskentaa (en ole mikään excel velho :D): Dropbox - autopohdintaa.JPG - Simplify your life

Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö. Sen puolesta Outlander lyhkäsimmällä kantamallaankin olisi ihan ok. Eikä Optiman +20km tuo oikein mitään lisäarvoa. Pitänee googlailla lisää tuota autoa kun vasta tullut Optiman ominaisuudet käytyä ja läpi ja matsku mitä tuubista löyty.

Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.
 
Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö.
Jos päivittäiset ajot ovat muutamaa kilsaa per päivä, mutta ajat kuitenkin 18000km per vuosi, niin suurin osa (noin 15000km?) kilometreistä tulee pitkän matkan ajoista. Plugin-hybridi on silloin aika kyseenalainen säästön kannalta hyvään dieseliin nähden joka sinulla jo on.
 
Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.
Täysin mahdoton ajatus ainakin lapsiperheessä. Erityisesti +3 - -5 lämpötiloissa autolla ei aja metriäkään ilman että ulkoa otetaan raitista ilmaa, muuten ikkunat huurtuu sekunnissa.
 
Täysin mahdoton ajatus ainakin lapsiperheessä. Erityisesti +3 - -5 lämpötiloissa autolla ei aja metriäkään ilman että ulkoa otetaan raitista ilmaa, muuten ikkunat huurtuu sekunnissa.
Ilma kyllä kiertää autossa jonkin verran vaikka puhallus on kiinni. Mutta toki jos tuot auton täyteen märissä vaatteissa olevia lapsia niin puhallus ikkunoille täytyy olla täysillä. Pointti oli vain siinä että parin kilometrin matka on niin lyhyt, että mikään polttomoottori ei ehdi tuossa ajassa lämmittämään autoa tai edes kuivaamaan laseja takaa ja siksi sitä puhallusta on ihan turha kytkeä päälle.

Se polttomoottorin käyttäminen lämmitykseen ei toki menee kokonaan hukkaan koska samalla ladataan akkua ja sähköllä kuljettu range kasvaa. Käytännössä tästä tulee tilanne että jopa pienillä pakkasilla auton näyttämä range pitää aika hyvin paikkansa eikä tipu kuin lehmän häntä kuten kävisi jos polttomoottori ei olisi päällä. Jos auto myös lämpeäisi sähköllä niin silloin range tippuisi todella reippaasti kylmällä. Asiaa voi toki helpottaa ostamalla autoon sisälämppärin jolla lämmittää ohjaamon ennen lähtöä. Ei kaikista käytännöllisintä mutta mahdollista.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.

Ok. Varmaan autokohtaisia eroja on. Joissainhan pystyy käsittääkseni pakottamaan sähköajon päälle lämpötilasta riippumatta jolloin kabiinin lämmityskin tehdään akkuvirralla pelkästään.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.

Oletkos pokkus kokeillut, että lähteekö moottori käyntiin, jos sisäpuhallus päällä, mutta lämpötila-asetus alhaisella?
 
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta? Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.

Tällä tavalla ajateltuna jokainen ICE-auto pahentaa tilannella, koska Suomessa ei nytkään tuoteta tarpeeksi öljyä.

Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.
 
Kaveri kun tilasi 2017 uuden Fordin, niin silloin puhuttiin listahinnoista ja väliraha oli suoraan se mitä ohjelmisto näytti miinustettuna vaihdokin ( todella huonolla ) arvolla, en tiedä oliko rahoituksella / vaihdokilla osuutta tähän alennusten puuttumiseen.

Käytännössähän aina autoa uudempaan vaihdettaessa ne kaikki mahdolliset hinnanalennukset laitetaan siihen vanhan auton hyvityshintaan. Suurimmalle osalle ihmisiä sen kovan hyvityksen saaminen on tärkeää, joten paperit kannattaa muotoilla niin että se hyvityshinta näkyy mahdollisimman suurena.

Kyllähän se tietysti akkiseltään kuulosta paremmalta saada 8000e hyvitystä kuin 3000e hyvitys siitä autosta jonka omassa mielessään on ajatellut 10ke arvoiseksi.
 
Tällä tavalla ajateltuna jokainen ICE-auto pahentaa tilannella, koska Suomessa ei nytkään tuoteta tarpeeksi öljyä.

Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.
Tämä on kyllä hassua. Suomalaisia ei haittaa yhtään ostaa miljardeilla vuodessa öljyä ulkomailta, mutta sähkön tuonti on suuri saatana. Vaikka jälkimmäinen taitaa aiheuttaa vieläpä vähemmän kauppataseen vajetta per ajettu kilsa, koska sähkö on niin halpaa.

Venäjältä tuotu sähkö maksaa luokkaa 3-4snt/kwh, eli kauppataseen vaje jotain 60-80snt per ajettu 100km.

Litra raakaöljyä maksaa n. 45snt tjsp, joten jos jalostuksen oletetaan olevan kotimaista työtä, niin 6 litran bensan tuonti, eli 100km autolla ajon aiheuttama kauppataseen vaje on n. 2.5e.

Vaikka sähtöautoilu tapahtuisi pelkästään tuontisähköllä, se vähentäisi reippaasti tuontia verrattuna öljyn tuontiin.
 
Mites V60 T8. Eikös silläkin pääse sähköllä sen 30-40km? Jollainhan täällä taitaa moinen jo olla.

Itselle tulossa, vieläkin odottelen, viimeinen tieto edelleen sama kuin ensimmäinen eli joskus marraskuussa vasta. Ei edes tuotannossa vielä :/

Tosiaan näillä pitäisi päästä 40-50km, ympäri vuoden. Näin olen ainakin ymmärtänyt kaverin puheista jolla ko. auto jo on ollut. Tällä nykysellä 225xe:lläni olen nyt paremmilla keleillä päässyt jotain 30km:ria akullisella. Talvella sen ~20km. Silti olen tykännyt tästä autosta, edelleen ja talvikeleilläkin kiva kun on nelivetokin käytettävissä. Yhteistehoakin sen verran että 0-100kmh ampaisee ~6.5s ;) Nämä kaksi viimeistää asiaa sai katseen pois Optimasta :lol:

Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.

Näinhän se menee. Jos auto seisoo pakkasessa vaikka sen 5h niin kyllä polttis ekana hörähtää ja hetken päästä antaa vasta luvan käyttää pelkkää sähköä :)
 
Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.

Mielenkiinnolla seuraan, mutta koska auton hankinta ei ole ajankohtaista vielä ainakaan pariin vuoteen, niin ei ole tarvetta ennakkovarailla.

On tämä sähköautohype kuitenkin aika hyvään vauhtiin saatu kun jengi ennakkotilailee ihan suht normaaleja sarjatuotantoautoja näkemättä sitä edes kuvissa ja tietämättä hintaa tai speksejä.
 
Oletkos pokkus kokeillut, että lähteekö moottori käyntiin, jos sisäpuhallus päällä, mutta lämpötila-asetus alhaisella?
Kyllä ja ei lähde. Jos ulkona on pakkasta tai lähellä nollassa niin moottori lähtee aina päälle oli lämpötila-asetus mikä tahansa, koska alin pyydetty sisälämpötila-asetus taitaa olla 15 tai 16 astetta. Jos taas ulkona on noin +15C tai enemmän ja aurinko lämmittänyt kabiinin lämpimäksi niin silloin moottori ei käynnisty jos toivottu sisälämpötila on tarpeeksi alhainen. Ilmastoinnin käyttö ei siis käynnistä moottoria kun puhalluksella vain viilennetään ilmaa, mutta ei lämmitetä. Pakkasellakin moottorin päällä-oloa voidaan toki vähentää asettamalla alhaisempi pyynti sisälämpötilaksi. Esimerksiki parin asteen pakkasilla itse pidin 18 asteen pyyntiä niin moottori kävi selkeästi vähemmän aikaa kuin jos pyynti olisi ollut 22 astetta. Onneksi autosta löytyy hyvät ratin- ja penkinlämmittimet, jotka auttavat kylmällä säällä.
 
Talvella sen ~20km. Silti olen tykännyt tästä autosta, edelleen ja talvikeleilläkin kiva kun on nelivetokin käytettävissä. Yhteistehoakin sen verran että 0-100kmh ampaisee ~6.5s ;) Nämä kaksi viimeistää asiaa sai katseen pois Optimasta :lol:
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä. Käsittääkseni polttomoottori on sama kuin 218i Active Tourerissa, jolle Bemari lupaa 9,3s 0-100km. 225xe on taas yli 300kg painavampi kuin 218i niin 225xe:n suorityskyky pelkällä moottorilla ei välttämättä ala edes 9:llä. Minusta tuo on vähän niin ja näin, että kuinka paljon tuota suorituskykyä voi arvostaa kun omalla työmatkalla auton suorituskyky lussahtaisi jo puolivälissä matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Varmaan autokohtaisia eroja on. Joissainhan pystyy käsittääkseni pakottamaan sähköajon päälle lämpötilasta riippumatta jolloin kabiinin lämmityskin tehdään akkuvirralla pelkästään.
Kian ehkä huonoin ominaisuuspuute on se, että siinä ei ole lämpöpumppua eli pelkällä sähköllä ei voida tuottaa lämpöä. Autoissa, joista tuo lämpöpumppu löytyy niin niissä tuo sähköllä lämmittäminen pitäisi olla mahdollista ellei valmistaja jostain syystä sitä ole estänyt. Noissa tapauksissa varmaan onkin valmistajasta kiinni mahdollistaako pakkokäytön pelkälle sähköajolle oli ulkolämpötila mikä tahansa.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä.

Yleensä nuo menee siis pelkällä sähköllä sen 20-30 kilsaa, jonka jälkeen ne toimii kuten tavallinen hybridi, eli akkua ladataan aina hieman silloin kun se on taloudellisesti kannattavaa, ja akusta otetaan tehoa kun sitä pyytää, tai taloudellisuus sitä kannattaa.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä. Käsittääkseni polttomoottori on sama kuin 218i Active Tourerissa, jolle Bemari lupaa 9,3s 0-100km. 225xe on taas yli 300kg painavampi kuin 218i niin 225xe:n suorityskyky pelkällä moottorilla ei välttämättä ala edes 9:llä. Minusta tuo on vähän niin ja näin, että kuinka paljon tuota suorituskykyä voi arvostaa kun omalla työmatkalla auton suorituskyky lussahtaisi jo puolivälissä matkaa.

Siis akku ei ole koskaan niin tyhjä etteikö sähkömoottori tulisi kiihdytyksissä/ohituksissa/liukkailla mukaan eli kyllä tota 6,5s pystyy useammin toistamaan. Sen hetken jälkeen palautuu kyllä taas "mopoksi" polttiksen voimaa käyttäen mut sit jos taas tarvetta nelivedolle ni sähkömoottori tulee taas mukaan jne.

Kian ehkä huonoin ominaisuuspuute on se, että siinä ei ole lämpöpumppua eli pelkällä sähköllä ei voida tuottaa lämpöä. Autoissa, joista tuo lämpöpumppu löytyy niin niissä tuo sähköllä lämmittäminen pitäisi olla mahdollista ellei valmistaja jostain syystä sitä ole estänyt. Noissa tapauksissa varmaan onkin valmistajasta kiinni mahdollistaako pakkokäytön pelkälle sähköajolle oli ulkolämpötila mikä tahansa.

Tästä bemarista moinen löytyy eli esilämmityksessä käyttää pelkkää sähköä, esim latauksen yhteydessä ei polttista tarvita :tup:

Yleensä nuo menee siis pelkällä sähköllä sen 20-30 kilsaa, jonka jälkeen ne toimii kuten tavallinen hybridi, eli akkua ladataan aina hieman silloin kun se on taloudellisesti kannattavaa, ja akusta otetaan tehoa kun sitä pyytää, tai taloudellisuus sitä kannattaa.

Jotenkin noin, ajomoodeilla voi vaikuttaa kuinka tehokkaasti. Safe moodilla säästetään akkua eli lataus on isoimmillaan, normi hybridi moodilla latailee nihkeämmin mutta kuitenkin. Sitte viel eco, normal ja sport asento vaikuttaa asiaan kuinka voimakkaasti otetaan jarru energiaa talteen. :)

On se jännää millain on ruvennut ihan erilailla ajamaan autoa kun käytössä on "sähkö"auto. Auto päälle, max edrive ja eco moodi päälle ja mahdollisimman taloudellisesti koittaa ajaa, että range olisi mahdollisimman pitkälle :lol: Ja tietty latauspisteet silmällä pitäen että saisi lisää sähköä akkuun kun kotiinpäin on lähdössä paikasta x :rofl:

...niin ja pian on 2kk aikaa kun viimeksi tankkasin. Rippimittarissa ~1100km yhdellä "tankillisella". On se 36L tankki vaan riittoisa :rofl:
 
Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)
 
Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)
No, itsellä ainakin on ihan toiset autot sitä varten millä niitä ajamisen fiiliksiä haetaan. Arkiautot on arkiautoja.
 
Pitää tuo Bemarin 225xe käydä koeajamassa kyllä. Sitä näyttää saavan hyvillä varusteilla käytettynä alta 30 tonnin jo parhaillaan ja kun valkkaa tai neuvottelee siihen tuon BPS-takuun niin ei tarvitse heti pelätä mitään sähköremppoja tmv.

Siinä olisi hyvä ajoasento, mukava suorituskyky, neliveto ja pakotettu sähköajo lyhyille pätkille. Itselläni ei myöskään ole mitään ego-ongelmaa ajaa tila-autolla.
 
Paljon keskustelua miten hybridi käyttäytyy kylmällä. Toinen sanoo että bensaa palaa aina, ja toinen sanoo, että jos kestää kylmän auton niin ei pala. Ja joku sanoo, että kyllä se lämpiää sähkölläkin.
Vähän sama jos omistaisi webastollisen auton, ja tämän jälkeen yleistäisi, että kaikista autoista löytyy tämä toiminnallisuus. Hybrideissä on niin monenlaista toteutusta, että mitään yleistä vastausta ei vain pysty antamaan miten ne toimivat kylmällä kelillä.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.
 
Pitää tuo Bemarin 225xe käydä koeajamassa kyllä. Sitä näyttää saavan hyvillä varusteilla käytettynä alta 30 tonnin jo parhaillaan ja kun valkkaa tai neuvottelee siihen tuon BPS-takuun niin ei tarvitse heti pelätä mitään sähköremppoja tmv.

Jos bemarissa on vielä takuu voimassa (eli se on alle 2v vanha, tai jatkotakuu on voimassa vielä), niin siihen pystyy rahalla ostamaan lisää takuuta siihen saakka että auto on viisivuotias, vuosi kerrallaan. Hinnasto tälle löytyy suoraan bemarin sivuilta, sieltä missä muutkin hinnastot on. Olikohan tämä "premium turva" nimellä tms.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.

330e käyttäytyy näin, ja todnäk nuo muutkin: jos akku on liian kylmä, käynnistäessä auton se sytyttää kolmion mittaristoon. Yrittäessä kytkeä tuon max edrive -moodin, jossa auto siis kulkee pelkällä sähköllä vaikka kaasua vähän syvemmälle runttaakin, auto sanoo ettei onnistu. Tämän moodin saa siis kytkettyä vain jos akku ei ole riittävän kylmä, ja jos siinä on tarpeeksi varausta.

Polttomoottorin mukaantulo riippuu sitten suoraan siitä paljonko tehoa tarvitaan. Auto lämpiää 5kW sähkölämmittimellä, joka ottaa virtansa samasta akusta. Pikkupakkasilla riippuen akun ja kabiinin lämpötilasta autolla voi päästä ajelemaan kokonaan sähköllä (akku lämmin ja täysi, siitä kestää ottaa tehoa) tai sitten ajelemaan varovasti sähköllä (akku ei täysin lämmin, teho riittää kuitenkin syöttämään lämppäriä ja moottoriakin niin kauan kun kaasua ei liiaksi paineta) tai sitten auto voi potkaista polttiksen tulille heti kun "käännät avaimesta", tämä tapahtuu jos akku on tyhjä tai liian kylmä, ja siitä saatava teho ei riitä.

Tuo käyttäytyminen on tosiaan suoraan seurausta siitä paljonko akussa on latausta, ja minkä lämpöinen se akku on - voiko sieltä ottaa tarpeeksi tehoa ulos että se riittää sen hetkiseen pyyntiin (ja varmaan joku pieni varmuusvara päälle?).
 
Tuossa on kyllä käytettävyys kaukana jos jollain 20-30km matkalla pitää alkaa miettimään välilatausta...
Ja parhaimmillaan ajetaan se hybridiin nähden ylihintaiseen minuuttipohjaiseen pikalaturiin. 2 vuotta pluginilla ajaneena jaksaa aina välillä ihmetyttää, mihin ihmiset on valmiita, voidakseen aina ajaa sähköllä.

Itsekin siihen pyrin ja auto on aina piuhassa kotona, mutta en nyt mitään reittisuunnittelua tai stoppeja jaksa miettiä.
 
Lämmittääkös tuo akkua pakkasilla kun on kytketty lataukseen?

Ainakaan bemari(t?) ei lämmitä, mikä minusta on iso puute. Akulla on monimutkainen (ja varmasti kallis) jäähdytyslaitteisto, mutta lämmitystä ei. Tuo akun lämmitys ois varmaan sähköllä toteutettuna maksanut alle 20eur... sopiva lämpövastus akkupaketin väliin ja thats it. Vaan ei :(.

Outlanderin parhaassa varustetasossa ilmeisesti on akun lämmitys mukana.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä.

Ei tipu. Bemarin akkua ei saata ajaa tyhjäksi, siellä on "aina" sähköä avustamaan kiihdytyksiä. Lainausmerkit siksi, että kai sen jotenkin saa riittävän kuivaksikin ajettua. Normiajossa tämä ei kuitenkaan onnistu. Samaten jos haluaa ajella sporttisemmin esim. kaupunkiliikenteessä, kytkemällä auton sport-tilaan sähkön talteenotto tehostuu huomattavasti, ja silloin sen loppumisesta ei ainakaan ole pelkoa. Moottori käy jatkuvasti ja akkua ladataan aktiivisesti, moottorijarrutus on tehostetumpaa jne.

Miten lie käy optiman kun sähkö käy vähiin? Ennestään laiska auto hyytyy tuonne vastaavantehoisen (kuin sähkötön phev) mutta kevyemmän diesel-farkun lukemiin vajaa 12sek 0-100?
 
Miten lie käy optiman kun sähkö käy vähiin? Ennestään laiska auto hyytyy tuonne vastaavantehoisen (kuin sähkötön phev) mutta kevyemmän diesel-farkun lukemiin vajaa 12sek 0-100?

Vastaa perushybridiä eli kiihtyvyys se reilu 8 sekuntia. Itse en tuota laiskaksi sanoisi, mutta ei tuo mikään rakettikaan ole.
 
Vastaa perushybridiä eli kiihtyvyys se reilu 8 sekuntia. Itse en tuota laiskaksi sanoisi, mutta ei tuo mikään rakettikaan ole.

Eli akku tyhjänä kuitenkin sähkömoottorilla avustaa? Ja onhan tuo raskaampi isompien akkujensa yms. kanssa... taitaa kymppi kolista ennemmin kuin 8...
 
Eli akku tyhjänä kuitenkin sähkömoottorilla avustaa? Ja onhan tuo raskaampi isompien akkujensa yms. kanssa... taitaa kymppi kolista ennemmin kuin 8...

Muuttuu ajo hybridiksi kun akun varaustaso laskee tarpeeksi alas.

Lue tuo aiempi viestini tuosta kiihtyvyydestä:

Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
 
Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)

Osa tuossa plugin hybridillä kikkailusta on varmasti sellaista puuhastelua jolla torjuu sitä autoilun tylsyyttä/puudttavuutta. Eikä sitä talvella muutenkaan lyhyellä matkalla pääse lämpimällä autolla ajamaan ellei sitä ole jotenkin esilämmittänyt.

Tietysti tässäkohtaa tulee joku bemarimies kehumaan kuinka ajamisen nautintoa on ajo-ominaisuudet jne.. mutta ei siinä arkiajossa juuri mistään ajamisen nautintoa pääse kokemaan, kun junnaa ruuhkassa muiden lemmingsien kanssa uraista tietä kielekettä kohti. Aika tuore kortti (tai muuten perin erikoinen luonne) saa olla että nauttisi siitä harmaasta työmatka-autoilusta, jonka ainoa tarkoitus on vaan päästä siirtymään paikasta A paikkaan B muiden kohtalotovereiden seassa.
 
Siinä olisi hyvä ajoasento, mukava suorituskyky, neliveto ja pakotettu sähköajo lyhyille pätkille. Itselläni ei myöskään ole mitään ego-ongelmaa ajaa tila-autolla.

Noi on hyviä ominaisuuksia, tietty vielä hudi ja peruutuskamerakin, jos niitä osaa arvostaa. Sitten vielä kun on M-sportia mukana niin ei todellakaan ole eco ongelmaa ;):tup:

Paljon keskustelua miten hybridi käyttäytyy kylmällä. Toinen sanoo että bensaa palaa aina, ja toinen sanoo, että jos kestää kylmän auton niin ei pala. Ja joku sanoo, että kyllä se lämpiää sähkölläkin.
Vähän sama jos omistaisi webastollisen auton, ja tämän jälkeen yleistäisi, että kaikista autoista löytyy tämä toiminnallisuus. Hybrideissä on niin monenlaista toteutusta, että mitään yleistä vastausta ei vain pysty antamaan miten ne toimivat kylmällä kelillä.

Bemaristakin on parissa viime viestissä todettu että laittaa bensan päälle kylmällä, ja toinen toteaa perään että siitä löytyy pakoitettu sähköajo. Niin miten se nyt on? :)
Outlandereissa on uusissa malleissa pakotettu sähköajo namiska. Vanhemmissa jos laittaa lämmityksen pois, niin polttis ei käynnisty. Ilmanvaihdon voi siis pitää päällä. Ja kabiinin pystyy lämmittämään etukäteen sähköllä. Näin pystyy kohtuu mukavasti tekemään sen parin kilsan lenkin lähikauppaan talvellakin.

Joo pakotettu sähkötila löytyy mutta kylmässä oltuaan hetken ei olekkaan ennen kuin bensa on vähän aikaa käynyt. Näin itselläni, kuulemma -18 mallissa @TTE näin ei olisi. Jostain luin että Opel Amperaan olisi mahdollista asentaa mikä lie "ERDTT-modi" jolloin ei bensa ei käynnistyisi pakkasessa vaan olisi oikeasti pakotetusti sähköllä. Sekavaa mutta totta :D

Tuossa on kyllä käytettävyys kaukana jos jollain 20-30km matkalla pitää alkaa miettimään välilatausta...

En tarkota välilatausta vaan latausta jonka jälkeen lähden kotiin tai sitten en lataa lainkaan jos jää jostain 10kilometristä kiinni ennen kuin pääsen kotiin :tup:
 
Nyt on toimitusaika-arvio näkyvissä myös SR+:lle. Kun näitä lipsuvia aikatauluja on muualla tullut vastaan, on erittäin myönteistä, että Model 3:n saa ihan oikeasti ostettua.

BwaRbG0.png
 
Opelilta plugin-hybridiä. 300 hevosvoimaa, neliveto ja 13.2kWh akku

Opel Grandland X Hybrid4 (2019)

The propulsion system of the Grandland X Hybrid4 comprises:

  • a WLTP-certified, Euro 6d-TEMP-compliant 147 kW/200 hp, 1.6-litre turbocharged direct injection four-cylinder petrol engine specially adapted to the hybrid application,
  • and an electric drive system with two 80 kW/109 hp electric motors, all-wheel drive and a 13.2 kWh lithium-ion battery. The front electric motor is coupled to an electrified eight-speed automatic transmission. The second electric motor, inverter and differential are integrated into the electrically powered rear axle to provide all-wheel traction on demand.
 
Eli toisin sanoen PSA:n tuleva 3008/5008/C-cross/DS7 hybrid.
 
Kiinnostais tietää onnistuuko akulla sisätilan lämmitys. Se on näillä lakeuksilla aika must jos pyrkii minimoimaan fossiilisten kulutuksen.
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?
Tuossa Bemarin tapauksessa ilmeisesti sen verran, että normi pistokelaturilla ei pysty esilämmittämään autoa niin, että samalla akun varaustaso pysyisi täytenä.
 
Paljonkohan tuollainen sisätilan lämmitys sähköllä vie akkua esim -10c pakkasella?
Ihan mielenkiinnosta siis kyselen että paljonkohan sillä on vaikutusta rangeen?

Autossa on 5kW sähkölämmitin, ja autossa 16A laturi. 16A latausjohdolla siis mahdollista saada sisään ~3.8kW... eli osa sähköstä tulee akulta jos sähkölämppäri huutaa täysillä. Tuo kyllä toimii niin, että kun sen ajastaa valmiiksi, se aloittaa 30min ennen asetettua lähtöaikaa lämmityksen. Ilmeisesti se ehtii se lämmittimen tehontarve laskea sen verran että se ehtii siinä ladata sähköä takaisin akkuunkin, kun se lähtiessä kuitenkin on liki täynnä, tyyliin 95% ja silleen. Toki tuo riippuu paljon myös lämpötilasta.
 
Missä mitattu, kuka mitannut, miten mitattu? Ei mitään referenssiä minnekään.

Sulle ja muillekkin, suosittelisin helppoa keinoa kokeilla tuo 0-100kmh ihan itse, jos omistaa Android laitteen. Lataamalla Speedlogic Liten, se päälle, rajaa arvon max 100kmh, sitten laite penkille, kova kiihdytys. Ohjelma kertoo kiihtyvyyden, vaikka jostain risteyksestä kun lähtee isolle tielle tai jossain suljetulla alueella. Mielestäni kätevä softa :tup::)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 040
Viestejä
4 590 701
Jäsenet
75 544
Uusin jäsen
Tossavainen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom