Keskustelua hybridiautoista

Laatuvaikutelmamielessä omasta mielestä tuo Optima ei halvemman luokan baijerilaiselle häviä pätkääkään. 5-sarjalainen ja siitä ylöspäin on sitten ehkä jo hiukan eri asia. Ainakin oman ex X3 35i:n laatu sisällä oli heikompi kuin Optimassa.

Paljon mahdollista, kun aika vanhahtavahan esim. tuo F30 330e on sisältä. Ajattelin kuitenkin tuolla "likempänä sitä mersua"-kommentilla ihan ajettavuutta, suorituskykyä ja yleistä fiilistä.

Melko mopo speksien perusteella tuo optima, ja muistelen c-mersun olevan kohtuu räyhäkkä - en tosin päässyt varmistamaan sitä mersun sivuilta kun ei tuolta helvetin kaaoksesta löytynyt auton speksejä ollenkaan... ennen ne oli selkeästi esillä ja saattoi verrata mallien teknisiä tietoja. Missä lie nykyään ja miksi ne pitää piilottaa...

Edit: niin riippuu tietysti siitä mitä siltä autolta hakee. Jos hakee vaan sähköautoa rangeineen niin optimahan lie hyvä, suorituskykyä hakevalle se taas ei ainakaan speksien valossa vaikuta olevan vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon mahdollista, kun aika vanhahtavahan esim. tuo F30 330e on sisältä. Ajattelin kuitenkin tuolla "likempänä sitä mersua"-kommentilla ihan ajettavuutta, suorituskykyä ja yleistä fiilistä.

Melko mopo speksien perusteella tuo optima, ja muistelen c-mersun olevan kohtuu räyhäkkä - en tosin päässyt varmistamaan sitä mersun sivuilta kun ei tuolta helvetin kaaoksesta löytynyt auton speksejä ollenkaan... ennen ne oli selkeästi esillä ja saattoi verrata mallien teknisiä tietoja. Missä lie nykyään ja miksi ne pitää piilottaa...

Edit: niin riippuu tietysti siitä mitä siltä autolta hakee. Jos hakee vaan sähköautoa rangeineen niin optimahan lie hyvä, suorituskykyä hakevalle se taas ei ainakaan speksien valossa vaikuta olevan vaihtoehto.
Ei tämä Optima mikään raketti ole, mutta tuo reilun 8 sekunnin kiihtyvyys satkuun on minusta ihan riittävä tämän kokoluokan autolle. Ihan pelkällä sähkömoottorilla itse olen tähän mennessä pärjännyt pk-seudun ajoissa eli koko polttomoottorin tehoreservi tuolla vielä olisi käytettävissä.
 
Ei tämä Optima mikään raketti ole, mutta tuo reilun 8 sekunnin kiihtyvyys satkuun on minusta ihan riittävä tämän kokoluokan autolle. Ihan pelkällä sähkömoottorilla itse olen tähän mennessä pärjännyt pk-seudun ajoissa eli koko polttomoottorin tehoreservi tuolla vielä olisi käytettävissä.

Reilun 8 sekunnin? Kian sivujen mukaan sedan 9.4 ja farkku 9.7sek...
 
Reilun 8 sekunnin? Kian sivujen mukaan sedan 9.4 ja farkku 9.7sek...
Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
 
Oho. Aika konservatiivinen lukema sit kyllä valmistajan ilmoittama. Tuo 8 sek vs. 9,4 sek on kuitenkin aika paljon perstuntumalla.
 
Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
Olinkin ihmetellyt lankomiehen farkun ilmoitettua vaatimatonta aikaa suhteessa tehoihin ja massaan.

Tuossa pitää kylläkin huomioida mailit ja korimallin ero. Sataseen pitää kerätä noin 3,5 km/h lisää vauhtia vs. 0-60 mph. Noissa nopeuksissa reilu 8 sekunnin auto kiihtyy noin 1,2-1,4 s/10 km/h (jos ei ole vaihtokohtaa), eli satku saavutettaisiin 8,4-8,5 s lähdöstä. Korimalli tuo vielä kolme kymmenystä lisää, joten farkku kiihtyisi noin 8,7-8,8 s sataan, eli silti noin sekunnin nopeammin kuin valmistaja lupaa.

En koeajolla perstuntumalta huomannut kiihtyvyydestä muuta kuin että olihan se Aurista nopeampi vehje ohituskaistalla.
 
EDIT: Netti väittää suomessa olevan noin 3.1 miljoonaa autoa. Teslan pikalaturi taisi olla 125kw luokkaa. Aika hyvin se kulutus lisääntyi jos kaikki tuuppaisivat autonsa yhtä aikaa lataukseen.

Suomessa on n. 2000 huoltista. Oliko viimeksi 1500 auton jono kun kävit tankkaamassa?

Jostain luin vertauksen että jos samana päivänä kun oOlkiluoto 3 kytketään verkkoon kaikki suomen polttomoottoriautot olisivatkin sähköautoja, olisi sähkön riittävyys sama kuin mitä se on nyt.
 
Suomessa on n. 2000 huoltista. Oliko viimeksi 1500 auton jono kun kävit tankkaamassa?

Jostain luin vertauksen että jos samana päivänä kun oOlkiluoto 3 kytketään verkkoon kaikki suomen polttomoottoriautot olisivatkin sähköautoja, olisi sähkön riittävyys sama kuin mitä se on nyt.
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta? Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.
 
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta?

Lasketaanko 15 vuotta sitten ladattu apuvirta 30 vuotta vanhaan Volvoon?

Tuollaista mainittua 125kW tehoista pikalaturia ei kuitenkaan kenelläkään kotona ole, joten jonkinlainen julkinen latausasema silloin on käytössä, joka on siihen huoltamoon verrannollinen laite.

Pointti oli kuitenkin se että ei niitä kaikkia sähköautoja ladata yhtäaikaa 125kW teholla, kuten ei kaikkia henkilöautojakaan takata yhtäaikaa huoltiksella.

Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.

Toisaalta suomessa tuotetaan jatkuvasti myös liikaa sähköä, jonka hallintaan sähköautot olisivat hyvä ratkaisu.
 
Sähkö ei lopu Suomesta vaan sitä riittää nyt ja tulevaisuudessa vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja ja piste. Se että Suomi ostaa sähköä on ihan talouspoliittinen asia jota hoitaa aika iso ryhmä ihmisiä. Mikään ei estä omavaraistamasta sähkön tuotantoa mutta kun siinä ei vain tällä hetkellä ole taloudellisesti mitään järkeä.

En ymmärrä mikä saa ihmiset ajattelemaan että se sähköauto pitää ladata aina a) heti kun sillä on ajettu ja b) jollain 200kw voimalla?

Jos nyt otetaan täälläkin mainittu keskimääräinen 17tkm ajomatka ja 400km rangella oleva sähköauto (huom, tänä päivänä), tarkoittaa se lataamista keskimäärin 8 päivän välein? Se lataako auton sitten pikana jossain asemalla vai 230v shukolla kotona on sitten se ja sama. Kuten yllä jo sanottiin, jos 2000 huoltoasemaa riittää 3milj. Autolle niin riittää varmasti myös 50+ miljoonaa töpseliäkin.

Tätä keskustelua tulee seurailtua koska itsellä on hankinnassa myös sähköauto ja näillä näkymin Audin e-tron. Ollut semmoinen nyt pari viikonloppua koeajossa ja tykkäsin kyllä.
Ongelmanahan noissa on vain saatavuus ja siten hinta. Autoa kun en mistään saa ovh hinnalla vaan aika reilusti saat lyödä tonneja päälle että pääset edes 6kk toimitusaikaan.

Paras tarjous on tähän mennessä autoliikkeeltä joka hakee, rekistöi ja huoltotarkastaa mieleisen auton Saksasta/hollannista hintaan 6000€. Pienenä ongelmana tässä vaan se, että auton täytyy kuulemma olla 6kk vanha jotta pääsee nauttimaan tuosta 19% marginaaliverosta tai muuten hinta menee Suomen Alvin mukaan...

Vähän menee kikkailuksi joten eikai se auta kun malttaa odottaa :/
 
En ymmärrä mikä saa ihmiset ajattelemaan että se sähköauto pitää ladata aina a) heti kun sillä on ajettu ja b) jollain 200kw voimalla?

Jos nyt otetaan täälläkin mainittu keskimääräinen 17tkm ajomatka ja 400km rangella oleva sähköauto (huom, tänä päivänä), tarkoittaa se lataamista keskimäärin 8 päivän välein? Se lataako auton sitten pikana jossain asemalla vai 230v shukolla kotona on sitten se ja sama. Kuten yllä jo sanottiin, jos 2000 huoltoasemaa riittää 3milj. Autolle niin riittää varmasti myös 50+ miljoonaa töpseliäkin.
Ei aina, ja kokonaisenergiantuotannon kanssa ei ole mitään merkittäviä ongelmia, mutta kulutushuipuissa kyllä. Latausasemaa ei voi vaan "täyttää tankkia ennakoivasti" juhannuksen menoliikennettä varten tms. vaan joko se infra on mitoitettava ruuhkahuipun mukaan tai sitten kapa loppuu ruuhkahuipussa, ja koska sähköauton lataaminen on huomattavasti hitaampaa kuin polttiksen tankkaaminen, on jonon kertyminen selkeästi hankalampi asia.

Se montako töpseliä kenelläkin on kotona ei auta tähän yhtään.

Onhan se hölmöä jos joku väittää jonkun runkoverko kyykkäävän sähköautoilun takia, mutta hölmöä on sekin, että paikalliset ongelmat, kuten "kaukoliikenteen" ruuhkahuiput tai taloyhtiöiden johdutukset ohitetaan vaan jollain "Suomessa on 50+ miljoonaa töpseliä" heitolla.
 
Niin, fiksuintahan on ladata vain hitaasti kotona yöllä.

Pikalataus kuluttaa akkua.
 
Lujaa Lada Tesla laatua?

Tästä en ollutkaan tietoinen. Ei se ole bugi, se on ominaisuus: ”Toisaalta toisin kuin muissa autoissa, Teslan tietokone saattaa välillä kaatua ja ruutu pimentyä kesken ajon. Näin kävi koeajolla kahdesti.”

Joten: ”Ennen liikkeellelähtöä onkin syytä opetella järjestelmän uudelleenkäynnistys.”

... ja sitten toki hidas uudelleenkäynnistys ...

”Ratin nappeja yhtä aikaa painamalla ruudun saa taas auki, mutta hetken aikaa joutuu ajelemaan ilman nopeusmittaria tai mahdollisuutta säätää tuulilasinpyyhkijöitä.”

Lähde, Helsingin Sanomien koeajo, kahdella Teslan kolmosella: Koeajo: Kaiken kansan sähköauto ampuu matkaan 367 hevosen voimin – HS testasi Tesla 3:n, ja tuhannen kilometrin hinnaksi tuli kolme euroa

Toki lisäksi myös se tunnettu rengasmelu oli hirveää (70 dB maantiellä), saumat repsottivat miten sattuu, ynnä muita tunnettuja vikoja. (Nykyinen autopilot oli myös toimittajan mielestä huonompi kuin saksalaisten kilpailijoiden kaistavahti adaptiivisella vakionopeudensäätimellä. Meinasi mm. ajaa itsestään ojaan.)
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.

Mites V60 T8. Eikös silläkin pääse sähköllä sen 30-40km? Jollainhan täällä taitaa moinen jo olla.
 
hyppää hinta jo liian korkeaksi noilla T8:lla ja ylipäätäänkin nuo uuden korimallin V60 vielä liian hintavia eikä niitä vielä juurikaan käytettyjen markkinoilla näytä olevan. Se vanhan korimallin V60 ei kiinnosta.
 
Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.

Isäukko osti viime vuonna uuden 40 k€ diesel volkkarin ja siinä paras tarjous oli Hyvinkään Laakkosen 9% pois verottomasta hinnasta, siis käteisellä ja ilman vaihdokkia.

Kaveri kun tilasi 2017 uuden Fordin, niin silloin puhuttiin listahinnoista ja väliraha oli suoraan se mitä ohjelmisto näytti miinustettuna vaihdokin ( todella huonolla ) arvolla, en tiedä oliko rahoituksella / vaihdokilla osuutta tähän alennusten puuttumiseen.
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.

Itse taas ihmettelin kian korkeahkoa melutasoa. Okei, kun ajoin niin oli nastat alla mutta todella meluisa. Etenkin kivien ropina laski laatufiilistä rajusti, ihan kuin jossain pikkuautossa.
Ei todellakaan hiljaisempi kuin E mese, ei edes lähelle. (vertailukohtana vain tämä uusin E, kun en muista millaisia vanhemmat oli ääniltään) Hintaluokkakin tietysti eri.

Suurin pettymys optimassa oli kuinka lussu on kulkemaaan.
Lisäksi voi olla etten vain osannut käyttää autoa mutta bensakone oli pikkupakkasellakin käynnissä suurimman osan ajasta, jopa ruuhkassa. Jostain taisin lukea että ohjaamo lämmitetään moottorin lämmöllä?
 
Itse taas ihmettelin kian korkeahkoa melutasoa. Okei, kun ajoin niin oli nastat alla mutta todella meluisa. Etenkin kivien ropina laski laatufiilistä rajusti, ihan kuin jossain pikkuautossa.

Itse olen miettinyt onko Optimassa eroa eristyksissä eri varuste- tai korimallien välillä. Osa testeistä kun kehuu äänimaailmaa ja osa taas haukkuu. Omani kun on erittäin hiljainen ja ihan verrattavissa Bmw X3:seen joka hiljainen oli sekin.

Suurin pettymys optimassa oli kuinka lussu on kulkemaaan.
Lisäksi voi olla etten vain osannut käyttää autoa mutta bensakone oli pikkupakkasellakin käynnissä suurimman osan ajasta, jopa ruuhkassa. Jostain taisin lukea että ohjaamo lämmitetään moottorin lämmöllä?

Ettei ollut eco-mode päällä? Se kun vaikuttaa reippaasti kaasun reagointiin.
 
Mulla verrokkina 2015 E300 hybridi, kesärenkaat alla ja kyllä se ihmeen äänekäs oli. Vaimon kanssa ihmeteltiin kun siinä uskossa olen ollut että hiljainen pitäisi olla, tämä KIA jolla eilen kävin pyörähtään oli kyllä mielestäni huomattavasti hiljaisempi tapaus. Farkkuja molemmat. Mukulakivistä e-sarjan mese ei kyllä tiennyt mitään, tuolla Kialla en mukuloilla käynyt kokeilemassa. Mukulakivitiet on aika hyviä indikaattoreita kuinka hyvin alusta pelittää :)
 
(vertailukohtana vain tämä uusin E, kun en muista millaisia vanhemmat oli ääniltään) Hintaluokkakin tietysti eri.

Jos E on samanlaista kuraa kun C, niin ei ihme. Korealaiset menee ohi heittämällä laatuvaikutelmassa ainakin C-sarjan osalta.
 
Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.
Sähköautot, uhka vai mahdollisuus? - Fingrid-lehti
”Vaikka kaikki Suomen kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa korvattaisiin sähköautoilla, lisääntyisi maamme sähkönkäyttö vain noin kymmenellä prosentilla.”
 
Sähköautot, uhka vai mahdollisuus? - Fingrid-lehti
”Vaikka kaikki Suomen kolme miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa korvattaisiin sähköautoilla, lisääntyisi maamme sähkönkäyttö vain noin kymmenellä prosentilla.”
Muistelen, että siinä näkemässäni artikkelissa kaikki polttomoottorilla varustetut ajoneuvot oli laskettu mukaan. Siis myös kuorma-autot yms. Sitä en kyllä muista mainittiinko siinä laskentatapaa.
 
Huhu tässä kohta 5h tullut yön syrjään laskettua ja googlattua. Optima, Paskatti, Outlander, Niro ja Ioniq plugineja.

Muut pyörii 30 paikkeilla, mutta outlanderissa löytyy 20 paikkeillakin plugareja. Toki vanhoja...

Plugareilla juoksevat kiinteät kulut laskisi reilun 100€/kk nykyiseen kiiseliin verrattuna. Sillä summalla ei vielä perustele itselleen autonvaihtoa. Varsinkin kun uudemmissa lähtee pyörimään taas jäätävät arvonalenemiset, mikä näyttää nykyisen auton kohdalla olleen 25%/v :O. Johtunee diiselistä... ja tuokin lukema varmaan tasottuisi mitä pitempään sitä nyt pitäisi.

Kun näitä lukemia pistää esille niin ei oikein mitenkään saa perusteltua itselleen noita kalliimpia. Pitäisi saada se "shut up and take my money" fiilis päälle, mikä joko tulee tai on tulematta kun sen livenä näkee. Ainut mikä noista voisi vähän herättää sitä fiilistä olisi optima. Passatti on liian samanmoinen eikä Niro ja Ioniq:kaan oikein houkuta koe-ajamaan. Outlanderin tyylistä autoa taas ei oikein ole ollut niin se voisi olla yksi tosin pelkään, että tuntuu liian vanhalta, jotta siitä huvista viitsisi maksaa. Sähkön kanssa olisi kyllä aika pakko päästä leikkimään edes osittain muutamaksi vuodeksi ja jos sen jälkeen harkitsisi täys sähköä.

Eipä tässä oikein ole edes mitään kyssäriä... kunhan tulee ääneen ajateltua näin pahimpaan autokuumeeseen.

Epämääräistä aamuyön laskentaa (en ole mikään excel velho :D): Dropbox - autopohdintaa.JPG - Simplify your life

Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö. Sen puolesta Outlander lyhkäsimmällä kantamallaankin olisi ihan ok. Eikä Optiman +20km tuo oikein mitään lisäarvoa. Pitänee googlailla lisää tuota autoa kun vasta tullut Optiman ominaisuudet käytyä ja läpi ja matsku mitä tuubista löyty.
 
Huhu tässä kohta 5h tullut yön syrjään laskettua ja googlattua. Optima, Paskatti, Outlander, Niro ja Ioniq plugineja.

Muut pyörii 30 paikkeilla, mutta outlanderissa löytyy 20 paikkeillakin plugareja. Toki vanhoja...

Plugareilla juoksevat kiinteät kulut laskisi reilun 100€/kk nykyiseen kiiseliin verrattuna. Sillä summalla ei vielä perustele itselleen autonvaihtoa. Varsinkin kun uudemmissa lähtee pyörimään taas jäätävät arvonalenemiset, mikä näyttää nykyisen auton kohdalla olleen 25%/v :O. Johtunee diiselistä... ja tuokin lukema varmaan tasottuisi mitä pitempään sitä nyt pitäisi.

Kun näitä lukemia pistää esille niin ei oikein mitenkään saa perusteltua itselleen noita kalliimpia. Pitäisi saada se "shut up and take my money" fiilis päälle, mikä joko tulee tai on tulematta kun sen livenä näkee. Ainut mikä noista voisi vähän herättää sitä fiilistä olisi optima. Passatti on liian samanmoinen eikä Niro ja Ioniq:kaan oikein houkuta koe-ajamaan. Outlanderin tyylistä autoa taas ei oikein ole ollut niin se voisi olla yksi tosin pelkään, että tuntuu liian vanhalta, jotta siitä huvista viitsisi maksaa. Sähkön kanssa olisi kyllä aika pakko päästä leikkimään edes osittain muutamaksi vuodeksi ja jos sen jälkeen harkitsisi täys sähköä.

Eipä tässä oikein ole edes mitään kyssäriä... kunhan tulee ääneen ajateltua näin pahimpaan autokuumeeseen.

Epämääräistä aamuyön laskentaa (en ole mikään excel velho :D): Dropbox - autopohdintaa.JPG - Simplify your life

Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö. Sen puolesta Outlander lyhkäsimmällä kantamallaankin olisi ihan ok. Eikä Optiman +20km tuo oikein mitään lisäarvoa. Pitänee googlailla lisää tuota autoa kun vasta tullut Optiman ominaisuudet käytyä ja läpi ja matsku mitä tuubista löyty.

Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.
 
Vaikea noita on verrata kun ei tiedä todellista kulutusta, mutta kuten tässä ketjussa aikaisemmin sanoin niin en tarvise päivittäiseen asiointiin paria kilometriä pitempää kantamaa, joten kaikki riittää siihen ja kun joskus ja jouluna lähtee ihmisten ilmoille niin kaikista loppuu sähkö.
Jos päivittäiset ajot ovat muutamaa kilsaa per päivä, mutta ajat kuitenkin 18000km per vuosi, niin suurin osa (noin 15000km?) kilometreistä tulee pitkän matkan ajoista. Plugin-hybridi on silloin aika kyseenalainen säästön kannalta hyvään dieseliin nähden joka sinulla jo on.
 
Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.
Täysin mahdoton ajatus ainakin lapsiperheessä. Erityisesti +3 - -5 lämpötiloissa autolla ei aja metriäkään ilman että ulkoa otetaan raitista ilmaa, muuten ikkunat huurtuu sekunnissa.
 
Täysin mahdoton ajatus ainakin lapsiperheessä. Erityisesti +3 - -5 lämpötiloissa autolla ei aja metriäkään ilman että ulkoa otetaan raitista ilmaa, muuten ikkunat huurtuu sekunnissa.
Ilma kyllä kiertää autossa jonkin verran vaikka puhallus on kiinni. Mutta toki jos tuot auton täyteen märissä vaatteissa olevia lapsia niin puhallus ikkunoille täytyy olla täysillä. Pointti oli vain siinä että parin kilometrin matka on niin lyhyt, että mikään polttomoottori ei ehdi tuossa ajassa lämmittämään autoa tai edes kuivaamaan laseja takaa ja siksi sitä puhallusta on ihan turha kytkeä päälle.

Se polttomoottorin käyttäminen lämmitykseen ei toki menee kokonaan hukkaan koska samalla ladataan akkua ja sähköllä kuljettu range kasvaa. Käytännössä tästä tulee tilanne että jopa pienillä pakkasilla auton näyttämä range pitää aika hyvin paikkansa eikä tipu kuin lehmän häntä kuten kävisi jos polttomoottori ei olisi päällä. Jos auto myös lämpeäisi sähköllä niin silloin range tippuisi todella reippaasti kylmällä. Asiaa voi toki helpottaa ostamalla autoon sisälämppärin jolla lämmittää ohjaamon ennen lähtöä. Ei kaikista käytännöllisintä mutta mahdollista.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.

Ok. Varmaan autokohtaisia eroja on. Joissainhan pystyy käsittääkseni pakottamaan sähköajon päälle lämpötilasta riippumatta jolloin kabiinin lämmityskin tehdään akkuvirralla pelkästään.
 
Ei pala. Parin kilsan matkaa varten ei kannata kytkeä auton ilmanvaihtoa päälle ja silloin ei myöskään polttomoottori käynnisty ollenkaan.

Oletkos pokkus kokeillut, että lähteekö moottori käyntiin, jos sisäpuhallus päällä, mutta lämpötila-asetus alhaisella?
 
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta? Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.

Tällä tavalla ajateltuna jokainen ICE-auto pahentaa tilannella, koska Suomessa ei nytkään tuoteta tarpeeksi öljyä.

Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.
 
Kaveri kun tilasi 2017 uuden Fordin, niin silloin puhuttiin listahinnoista ja väliraha oli suoraan se mitä ohjelmisto näytti miinustettuna vaihdokin ( todella huonolla ) arvolla, en tiedä oliko rahoituksella / vaihdokilla osuutta tähän alennusten puuttumiseen.

Käytännössähän aina autoa uudempaan vaihdettaessa ne kaikki mahdolliset hinnanalennukset laitetaan siihen vanhan auton hyvityshintaan. Suurimmalle osalle ihmisiä sen kovan hyvityksen saaminen on tärkeää, joten paperit kannattaa muotoilla niin että se hyvityshinta näkyy mahdollisimman suurena.

Kyllähän se tietysti akkiseltään kuulosta paremmalta saada 8000e hyvitystä kuin 3000e hyvitys siitä autosta jonka omassa mielessään on ajatellut 10ke arvoiseksi.
 
Tällä tavalla ajateltuna jokainen ICE-auto pahentaa tilannella, koska Suomessa ei nytkään tuoteta tarpeeksi öljyä.

Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.
Tämä on kyllä hassua. Suomalaisia ei haittaa yhtään ostaa miljardeilla vuodessa öljyä ulkomailta, mutta sähkön tuonti on suuri saatana. Vaikka jälkimmäinen taitaa aiheuttaa vieläpä vähemmän kauppataseen vajetta per ajettu kilsa, koska sähkö on niin halpaa.

Venäjältä tuotu sähkö maksaa luokkaa 3-4snt/kwh, eli kauppataseen vaje jotain 60-80snt per ajettu 100km.

Litra raakaöljyä maksaa n. 45snt tjsp, joten jos jalostuksen oletetaan olevan kotimaista työtä, niin 6 litran bensan tuonti, eli 100km autolla ajon aiheuttama kauppataseen vaje on n. 2.5e.

Vaikka sähtöautoilu tapahtuisi pelkästään tuontisähköllä, se vähentäisi reippaasti tuontia verrattuna öljyn tuontiin.
 
Mites V60 T8. Eikös silläkin pääse sähköllä sen 30-40km? Jollainhan täällä taitaa moinen jo olla.

Itselle tulossa, vieläkin odottelen, viimeinen tieto edelleen sama kuin ensimmäinen eli joskus marraskuussa vasta. Ei edes tuotannossa vielä :/

Tosiaan näillä pitäisi päästä 40-50km, ympäri vuoden. Näin olen ainakin ymmärtänyt kaverin puheista jolla ko. auto jo on ollut. Tällä nykysellä 225xe:lläni olen nyt paremmilla keleillä päässyt jotain 30km:ria akullisella. Talvella sen ~20km. Silti olen tykännyt tästä autosta, edelleen ja talvikeleilläkin kiva kun on nelivetokin käytettävissä. Yhteistehoakin sen verran että 0-100kmh ampaisee ~6.5s ;) Nämä kaksi viimeistää asiaa sai katseen pois Optimasta :lol:

Tuossa kannattaa sitten huomioida se, että monet plugarit vetää pakolla sen bensakoneen päälle kylmällä kelillä, ainakin noista Outlander ja Optima tekee niin, todennäköisesti myös Niro ja Ioniq. Bensaa palaisi siis sillä parin kilsan lenkillä joka tapauksessa.

Näinhän se menee. Jos auto seisoo pakkasessa vaikka sen 5h niin kyllä polttis ekana hörähtää ja hetken päästä antaa vasta luvan käyttää pelkkää sähköä :)
 
Onkos kukaan laittanut volkkarin uutta ID.3:sta ennakkotilaukseen? Itse laitoin, mutta päätöksen varsinaisesta ostosta teen kun tarkat hinnat ja speksit tulee syksyllä tietoon.

Mielenkiinnolla seuraan, mutta koska auton hankinta ei ole ajankohtaista vielä ainakaan pariin vuoteen, niin ei ole tarvetta ennakkovarailla.

On tämä sähköautohype kuitenkin aika hyvään vauhtiin saatu kun jengi ennakkotilailee ihan suht normaaleja sarjatuotantoautoja näkemättä sitä edes kuvissa ja tietämättä hintaa tai speksejä.
 
Oletkos pokkus kokeillut, että lähteekö moottori käyntiin, jos sisäpuhallus päällä, mutta lämpötila-asetus alhaisella?
Kyllä ja ei lähde. Jos ulkona on pakkasta tai lähellä nollassa niin moottori lähtee aina päälle oli lämpötila-asetus mikä tahansa, koska alin pyydetty sisälämpötila-asetus taitaa olla 15 tai 16 astetta. Jos taas ulkona on noin +15C tai enemmän ja aurinko lämmittänyt kabiinin lämpimäksi niin silloin moottori ei käynnisty jos toivottu sisälämpötila on tarpeeksi alhainen. Ilmastoinnin käyttö ei siis käynnistä moottoria kun puhalluksella vain viilennetään ilmaa, mutta ei lämmitetä. Pakkasellakin moottorin päällä-oloa voidaan toki vähentää asettamalla alhaisempi pyynti sisälämpötilaksi. Esimerksiki parin asteen pakkasilla itse pidin 18 asteen pyyntiä niin moottori kävi selkeästi vähemmän aikaa kuin jos pyynti olisi ollut 22 astetta. Onneksi autosta löytyy hyvät ratin- ja penkinlämmittimet, jotka auttavat kylmällä säällä.
 
Talvella sen ~20km. Silti olen tykännyt tästä autosta, edelleen ja talvikeleilläkin kiva kun on nelivetokin käytettävissä. Yhteistehoakin sen verran että 0-100kmh ampaisee ~6.5s ;) Nämä kaksi viimeistää asiaa sai katseen pois Optimasta :lol:
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä. Käsittääkseni polttomoottori on sama kuin 218i Active Tourerissa, jolle Bemari lupaa 9,3s 0-100km. 225xe on taas yli 300kg painavampi kuin 218i niin 225xe:n suorityskyky pelkällä moottorilla ei välttämättä ala edes 9:llä. Minusta tuo on vähän niin ja näin, että kuinka paljon tuota suorituskykyä voi arvostaa kun omalla työmatkalla auton suorituskyky lussahtaisi jo puolivälissä matkaa.
 
Viimeksi muokattu:
Ok. Varmaan autokohtaisia eroja on. Joissainhan pystyy käsittääkseni pakottamaan sähköajon päälle lämpötilasta riippumatta jolloin kabiinin lämmityskin tehdään akkuvirralla pelkästään.
Kian ehkä huonoin ominaisuuspuute on se, että siinä ei ole lämpöpumppua eli pelkällä sähköllä ei voida tuottaa lämpöä. Autoissa, joista tuo lämpöpumppu löytyy niin niissä tuo sähköllä lämmittäminen pitäisi olla mahdollista ellei valmistaja jostain syystä sitä ole estänyt. Noissa tapauksissa varmaan onkin valmistajasta kiinni mahdollistaako pakkokäytön pelkälle sähköajolle oli ulkolämpötila mikä tahansa.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä.

Yleensä nuo menee siis pelkällä sähköllä sen 20-30 kilsaa, jonka jälkeen ne toimii kuten tavallinen hybridi, eli akkua ladataan aina hieman silloin kun se on taloudellisesti kannattavaa, ja akusta otetaan tehoa kun sitä pyytää, tai taloudellisuus sitä kannattaa.
 
Toisin sanoen Bemarin suorituskyky on ensimmäisen 20-30km tuo 6-7 sekuntia sataseen ja sen jälkeen jotain ihan muuta, kun sähkömoottori tippuu pois pelistä. Käsittääkseni polttomoottori on sama kuin 218i Active Tourerissa, jolle Bemari lupaa 9,3s 0-100km. 225xe on taas yli 300kg painavampi kuin 218i niin 225xe:n suorityskyky pelkällä moottorilla ei välttämättä ala edes 9:llä. Minusta tuo on vähän niin ja näin, että kuinka paljon tuota suorituskykyä voi arvostaa kun omalla työmatkalla auton suorituskyky lussahtaisi jo puolivälissä matkaa.

Siis akku ei ole koskaan niin tyhjä etteikö sähkömoottori tulisi kiihdytyksissä/ohituksissa/liukkailla mukaan eli kyllä tota 6,5s pystyy useammin toistamaan. Sen hetken jälkeen palautuu kyllä taas "mopoksi" polttiksen voimaa käyttäen mut sit jos taas tarvetta nelivedolle ni sähkömoottori tulee taas mukaan jne.

Kian ehkä huonoin ominaisuuspuute on se, että siinä ei ole lämpöpumppua eli pelkällä sähköllä ei voida tuottaa lämpöä. Autoissa, joista tuo lämpöpumppu löytyy niin niissä tuo sähköllä lämmittäminen pitäisi olla mahdollista ellei valmistaja jostain syystä sitä ole estänyt. Noissa tapauksissa varmaan onkin valmistajasta kiinni mahdollistaako pakkokäytön pelkälle sähköajolle oli ulkolämpötila mikä tahansa.

Tästä bemarista moinen löytyy eli esilämmityksessä käyttää pelkkää sähköä, esim latauksen yhteydessä ei polttista tarvita :tup:

Yleensä nuo menee siis pelkällä sähköllä sen 20-30 kilsaa, jonka jälkeen ne toimii kuten tavallinen hybridi, eli akkua ladataan aina hieman silloin kun se on taloudellisesti kannattavaa, ja akusta otetaan tehoa kun sitä pyytää, tai taloudellisuus sitä kannattaa.

Jotenkin noin, ajomoodeilla voi vaikuttaa kuinka tehokkaasti. Safe moodilla säästetään akkua eli lataus on isoimmillaan, normi hybridi moodilla latailee nihkeämmin mutta kuitenkin. Sitte viel eco, normal ja sport asento vaikuttaa asiaan kuinka voimakkaasti otetaan jarru energiaa talteen. :)

On se jännää millain on ruvennut ihan erilailla ajamaan autoa kun käytössä on "sähkö"auto. Auto päälle, max edrive ja eco moodi päälle ja mahdollisimman taloudellisesti koittaa ajaa, että range olisi mahdollisimman pitkälle :lol: Ja tietty latauspisteet silmällä pitäen että saisi lisää sähköä akkuun kun kotiinpäin on lähdössä paikasta x :rofl:

...niin ja pian on 2kk aikaa kun viimeksi tankkasin. Rippimittarissa ~1100km yhdellä "tankillisella". On se 36L tankki vaan riittoisa :rofl:
 
Tuntuu kyllä että toisilla ihmisillä se sähköautoilu kannattaisi vaihtaa polkupyörään niin kilometrikulut jäisi vielä pienemmäksi...

Jos siis pitää ajella kylmällä autolla, ladata joka stopilla, ajella kuin luumu lumihangessa ja vielä kestää kaikki kiinalaisen ominaiskolinat niin ollaan aika kaukana siitä mitä itse autoilusta haen :)
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 475
Viestejä
4 497 789
Jäsenet
74 213
Uusin jäsen
Naxu20

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom