Keskustelua hybridiautoista

Kyllä ne ilman hybridiavustusta olevat polttikset vie silti vielä enemmän siinä kaupunkipyörityksessä, vaikka ensimmäisillä parilla kilometrillä eroa ei juuri olekaan. Se akku latautuu kuitenkin tehokkaimmin juuri tuossa alussa kun motti käy koko ajan.
 
Ei voi kyllä kuin itseään syyttä jos tämän jälkeen olettaa autossa olevan pikalataus :facepalm:
Toivottavasti valittaa korkeimpaan niin saa maksaa kunnon oppirahat ja saadaan ennakkotapaus, että oma tyhmyys ei ole muiden vika. Edes autokaupoilla.
Juu, selvä tapaus. Eri asia olisi ollut, jos pikalataus olisi myyjän toimesta luvattu.
 
*koska data on kaunista, niin käppyräspämmiä;)
Tässä ollut pitemmän aikaa mietinnässä logata ajomatka töihin kun välillä menen hieman mutkien kautta sinne.
Kuten nopeuskäppyröistä näkee niin taajama-ajoa aamun liikenteen seassa, mutta se nyt ei tässä pointti vaan se, että kiinnittäkääpä huomiota tuohon
vihreään keskikulutuskäppyrään.
Moni miettinee Hybridin ostoa ja mahdollisesti sitä, että on pätkäajoa niin miten tällänen ei-plugin sitten menee kulutuksineen.

Lämpötilaaamulla +6C mailla ja silti tuossa saanee ajella ~10km ennen kuin keskikulutus siihen mennessä laskee alle 6l.
Laskussa tuo edelleen olisi tuossa ollut. Vastaavan loggauksen kun saisi vielä vaikkapa vastaavasta Auris 1.2T autosta, voihan se olla että siinä mennään pitempään isommalla
kulutuksella, mutta ottaa se Hybridissäkin aikansa ennen kuin hyötyä alkaa saamaan.
Ilman ICE:ä mentiin tuon 22km matkan aikana 12,89km. 61% sähkön voimin/alamäkeä rullaillen.

Edit: auto siis Auris TS Hybrid 2014

upload_2019-5-6_18-22-9.png
upload_2019-5-6_18-26-22.png

upload_2019-5-6_18-21-45.png
upload_2019-5-6_18-36-23.png


upload_2019-5-6_18-18-44.png
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
Nissan Leaf tai Teslat menee helposti muutamia satoja kilometrejä nolla kulutuksella. Lienee siis vaikea myös ymmärtää noita plugin hybridejä?
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.

Tätä minäkään en ole vielä hiffannut. Valaiskaa joku miksi kaikki hybridid ei ole pulg inejä? Esim. mulla työmatka 2km ja menen sen autolla (diiselillä :D). Eli mulle kävisi mainiosti joku hybridi missä pienet akut ja saisin sillä työmatkat mentyä edes takas hienosti pelkällä sähköllä. Mitä siinä on säästetty että jätetty lataus ominaisuus pois?
 
Mikähän juttu tämäkin on taas yleltä?

Vähän eri lähde:

Amsterdam brings in 'bizarre' plan to ban all but electric cars by 2030 - DutchNews.nl




Eli mitään ei ole vielä päätetty, mutta sopii toki Ylen agendaan hieman muokata juttua.

Sitten taas voisi miettiä miten paljon päästöjä vuoden 2020+ Diesel autosta enää syntyykään. Aika vähän epäilen.
Mitenhän paljon hiukkas- ja oksidipäästöjä noi isot satamat aiheuttavat alueella?

Ja sitten jos sähköautojen hinta putoaa tarpeeksi ja tekniikka kehittyy niin autokanta vaihtuu itsestään sähköiseksi.


Onkohan tää vetykään vielä ihan poissuljettu:
Mersulta läpimurto polttokennoteknologiassa: 70 prosenttia pienemmät päästöt – 4,4 kilogrammaa vetyä kuljettaa 400 kilometriä
No nyt se sitten toteutui kuitenkin: Uudet ajokiellot läpi Hollannissa: Ensin lähtevät yli 15-vuotiaat dieselit kehätieltä, sitten ennusteissa kukoistaa käytettyjen täyssähköjen kauppa
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
Onko 4,714 l/100 km viileässä aamussa paljon 22 km matkalle? Taitaa tuo sinun 45 km nollakulutuksella olla kesäpäivän paperiarvo, eikä ulkoa +6C:sta startattu?

Plugarit maksoivat 2016 vähintään 12 k€ enemmän kuin oma Auris TS hybrid '16. Mulla mennee Auriksella 15 vuodessa bensoihin 14 000 €. Parilla tonnilla olisi siis pitänyt saada maksettua plugarin 10-30 € suurempi vuotuinen vero kertaa 15, maksulliset ja kotisähköt 15 vuoden ajalta sekä pääomakulut 15 vuoden ajalta 12 k€:lle. Ei ole plugarissa taloudellista järkeä minun 14 tkm/a ajomäärillä, joten siksi Auris.
 
Tätä minäkään en ole vielä hiffannut. Valaiskaa joku miksi kaikki hybridid ei ole pulg inejä? Esim. mulla työmatka 2km ja menen sen autolla (diiselillä :D). Eli mulle kävisi mainiosti joku hybridi missä pienet akut ja saisin sillä työmatkat mentyä edes takas hienosti pelkällä sähköllä. Mitä siinä on säästetty että jätetty lataus ominaisuus pois?
Tuossa jo TommiZeliard ylempänä tavallaan vastasikin. Eli plugarit on kalliimpia kuin perus hybridit. Akku on plugareissa paljon isompi, mikä nostaa kustannuksia. Kaipa laturikin jotain maksaa, mutta akku ja monesti isompi sähkömoottori varmaan ne suurimmat kalliimman hinnan syyt.
 
Nissan Leaf tai Teslat menee helposti muutamia satoja kilometrejä nolla kulutuksella. Lienee siis vaikea myös ymmärtää noita plugin hybridejä?
Ei ollenkaan. Kona tulossa kohta puoliin ja bemu ajanut asiansa työmatkojen hoitamisessa, mihin hankittukin. [emoji4]
 
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros – moni luopumassa polttomoottorista

Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraavana hybridin, kaasu- tai sähköauton.


Nämä kyselyt on kyllä aina sellaisia että niissä voi nähdä juuri sen tuloksen jonka itse haluaa. Toisaalta voi ajatella että 40% ihmisistä välittää ympäristöstä ja aikoo tehdä seuraavilla autokaupoilla ympäristöteon.

Tai sitten ihmiset vaan arvioivat että seuraavan autokaupan kohdalla on taloudellisesti järkevää ostaa esim. hybridi. Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

Hybridi:
530e, 252hv, autoveroton hinta: 51 880€, verollinen hinta: 53 754€
Bensat:
520i, 184hv, autoveroton hinta: 43 010€, verollinen hinta: 53 554€
530i, 252hv, autoveroton hinta: 49 230€, verollinen hinta: 61 308€

Nykyisellä verotuksella 520i ja 530e ovat käytännössä saman hintaiset, joten 520i hankintaan ei ole oikein mitään syytä. 530i taasen on huomattavasti kalliimpi. Jos näistä esimerkkiautoista maksettaisiin vain verottoman hinnan mukaan olen 100% varma että 520i olisi suosituin ja 530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa. Massojen ostopäätöksiin vaikuttaa lähinnä raha, siinä on ympäristöteot aivan sivuseikka.

Onko PHEV autot sitten niin paljon ympäristöystävällisempiä kuin verotus antaa ymmärtää (varsinkin kun moni ei jaksa autoa edes ladata) jää varmaan jokaisen oman harkinnan varaan...
 
PHEV toimii hienosti työmatka-ajossa, kun voi ladata parhaimmissa tapauksissa sekä työpaikalla että kotona. Esim kaverilla 50km menee 0.0l kulutuksella kun kaikki hoituu sähköllä. Mutta pidemmässä reissussa, varsinkin jos ei kerkeä/pysty lataamaan, niin kulutus on aika samaa kuin lataushybridissä. Ainakin Opel Amperan pohjalta kommentoituna.
 
Tuossa jo TommiZeliard ylempänä tavallaan vastasikin. Eli plugarit on kalliimpia kuin perus hybridit. Akku on plugareissa paljon isompi, mikä nostaa kustannuksia. Kaipa laturikin jotain maksaa, mutta akku ja monesti isompi sähkömoottori varmaan ne suurimmat kalliimman hinnan syyt.

Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.

Kuten aikaisemmin huomioitu hinta-ero pulgin ja non plugin välillä on aivan jäätävä suhteessa hyötyyn.

Uskoisin, että todella monelle riittäisi edes se luokkaa 10km kantama, kun ihmiset asuu suurimmaksi osaksi kaupunkien lähellä ja sukkuloivat lähiöstä töihin, kauppaan kouluihin ja harrastuksiin. Itsellä ainakin viimeiset 15v suurin osa päivittäisistä ajoista on tullut ihan nurkissa kun työmatkat olleet aina muutamia kilometrejä, mutta laiskana kermaperseenä ne on 95% menty autolla.
 
Tekniikan Maailma julkaisi myös tietoja seuraavan mallipolven Hyundai Ioniq malleista. Tekniikan Maailma
Huomiota kiinnitti plugarin kasvanut akkuteho, entinen vajaa 9 kWh ja uudessa melkein 16 kWh. Uutisessa väitetään, ettei kasvaneella akustolla pääse kuin saman 50-60 km mitä entiselläkin. Olettaisi tuon n. 16 kWh riittävän liki 100 km rangeen pelkällä sähköllä, kulutushan on käytännössä n. 15 kWh/100 km tuon koko- ja teholuokan autoissa.
 
Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.

Kuten aikaisemmin huomioitu hinta-ero pulgin ja non plugin välillä on aivan jäätävä suhteessa hyötyyn.

Uskoisin, että todella monelle riittäisi edes se luokkaa 10km kantama, kun ihmiset asuu suurimmaksi osaksi kaupunkien lähellä ja sukkuloivat lähiöstä töihin, kauppaan kouluihin ja harrastuksiin. Itsellä ainakin viimeiset 15v suurin osa päivittäisistä ajoista on tullut ihan nurkissa kun työmatkat olleet aina muutamia kilometrejä, mutta laiskana kermaperseenä ne on 95% menty autolla.
Vetelet nyt vähän mutkia suoriksi tässä. Kyllä se plugari tarvitsee lisälaturin siihen 230V AC töpselisähkön muuttamiseksi autolle sopivaan jännitteeseen ja DC:ksi. Sen lisäksi on sitten aina se bensakoneeseen liitetty laturi, joka lataa autoa ajonaikana. Yleensä tosin ajomoottoria taidetaan käyttää ajonaikaisiin latauksiin, eikä siis erillistä laturia edes ole. Paitsi se plugarissa oleva AC/DC laturi.

Lisäksi kaikissa (?) plugareissa on parempi kantama kuin 10km. Eli akku on reilusti isompi kuin perus hybridissä, jolla pääsee ehkä 2km sähkön voimin. Isomman akun lisäksi sähkömoottori on isompi eli sillä pelkällä sähköllä voi ajaa jopa motarilla. Perus hybridin polttis käynnistyy pienestäkin kaasun painalluksesta, kun loppuu sähkömoottorista teho ja akusta varaus.

Eri asia millainen auto juuri sinulle sopisi, mutta ei tuollaista 10km kantamalla olevaa plugaria vaan kannata tehdä. Harvalle se riittää päivittäisiin ajoihin ja jos kantama olisi niin lyhyt, vielä harvempi jaksaisi sitä tökätä koskaan seinään. Hyöty kun jäisi niin olemattomaksi.
 
Tekniikan Maailma julkaisi myös tietoja seuraavan mallipolven Hyundai Ioniq malleista. Tekniikan Maailma
Huomiota kiinnitti plugarin kasvanut akkuteho, entinen vajaa 9 kWh ja uudessa melkein 16 kWh. Uutisessa väitetään, ettei kasvaneella akustolla pääse kuin saman 50-60 km mitä entiselläkin. Olettaisi tuon n. 16 kWh riittävän liki 100 km rangeen pelkällä sähköllä, kulutushan on käytännössä n. 15 kWh/100 km tuon koko- ja teholuokan autoissa.
Huomasin kanssa asian ja melkein rupesin kuskaamaan rahaa Hyundai-kauppaan. Mutta asiaa hetken tutkittuani muualla sanotaankin että akun koko olisi 8.9kWh. Jäi epäselväksi mikä on totuus. 50km 16kWh:lle on liian vähän pitääkseen paikkansa.


Edit: Tässä vielä ote press releasesta:

The new IONIQ Hybrid and IONIQ Plug-in both feature the known Kappa 1.6-litre GDI, direct-injection petrol four-cylinder engine delivering maximum power of 105 PS and 147 Nm of torque. The IONIQ Hybrid’s permanent magnet electric motor delivers 43.5 PS (32 kW) with maximum torque of 170 Nm, powered by a lithium-ion-polymer battery with 1.56 kWh capacity positioned under the rear seats. The plug-in version’s electric motor delivers 60.5 PS (44.5 kW) with maximum torque of 170 Nm, powered by a 8.9 kWh lithium-ion-polymer battery. In combination with the 1.6-litre GDI engine IONIQ Hybrid and Plug-in deliver a system output of 103.6 kW (141 PS) and up to 265 Nm of torque. The electric motor enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120 km/h. Drivers choosing the IONIQ Plug-in can safely rely on 52 kilometres of pure electric driving range (WLTP target figure) powered by the 8.9 kWh battery.
 
Viimeksi muokattu:
Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

Nykyisellä verotuksella 520i ja 530e ovat käytännössä saman hintaiset, joten 520i hankintaan ei ole oikein mitään syytä. 530i taasen on huomattavasti kalliimpi. Jos näistä esimerkkiautoista maksettaisiin vain verottoman hinnan mukaan olen 100% varma että 520i olisi suosituin ja 530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa.

Jännännästi hinnasto ei edes kerro, että 530e-mallissa on oikeasti noin 280 hevosta pellin alla. Ja autossahan on esilämmitys/-viilennys sekä professional navigaatiojärjestelmä vakiovarusteena. Eli hintaero oikeasti vielä enemmän 530e mallin eduksi.

Tietysti maksat autoveroa myös lisävarusteista. Joten plugarit on edullisia täällä suomessa.
 
Hybridin ajatuksenahan on maksimoida polttomoottorin hyötysuhde ja minimoida tekniikan lisäkustannus eikä liikkua mahdollisimman pitkälle pelkällä sähköllä. Atkinson-työkierrolla on käytännössä pakko käyttää sähköavustusta koska muuten alhainen vääntö tekee siitä kelvottoman. Priukseen vanhempiin malleihin on ollut saatavana tehdas-plugari ja modauskittejä joilla pistokkeen saa lisättyä jälkikäteen, mutta mitään järkeähän siinä ei ole kun hädintuskin yhden kwh kapasiteetilla ei pääse rullaamaan kuin pari kilometria sähköllä. Paljonko sitä pitäisi ladata että se on maksanut esimerkiksi edes 500 tai 1000e hankintahintansa?
Pienen akun tarkoitus on vain riittää bufferoimaan yhden tai kahden hidastuksen energia talteen ja käyttää se seuraavaan liikkeellelähtöön tai suoralla rullaamiseen kun moottoria ei ole taloudellista pyörittää hyvin kevyellä kuormalla. Sitä voidaan ladata suoraan polttiksella vain kun moottori tarvitsee enemmän kuormaa toimiakseen taloudellisimmin tai kun moottoria käytetään vain lämmityksen/jäähdytyksen vuoksi.
Ainoa tilanne missä polttiksella nimenomaisesti tuotetaan sähköä on peruuttaessa jos akun varaus on matala. Autossahan ei ole peruutusvaihdetta vaan se tapahtuu sähkömoottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.
Onhan se latauselektroniikka nyt herrantähden ihan eri asia 220v sähköverkosta lataamista varten kuin ladattaessa hidastuksissa generaattorilla.

Ja joo sähkömoottori on pieni. Esim. Toyotassa EV-moden huippunopeus on jotain 50km/h.

Kialla ja Hynyllähän on samasta autosta hybrid ja plugin-hybrid versiot. Hintaero on jotain viistonnia, että kai siellä jotain on muuttunut muutakin kuin pistoke kylkeen.
 
Tietenkin on eri asia ladata töpselistä kun auton laturilla. Pointti oli, että siellä on jo latauselektroniikkaa ja tärkeimpänä tasauselektroniikkaa. Se, että tuotetaan verkkovirrasta samaa tavaraa mitä auton laturi tuottaa ei voi olla tuhansien eurojen arvoista tekniikkaa.

Tuo, että siellä on joku ruohonleikkurin akku millä selviää 2km pelkällä sähköllä olikin sitten juttu mitä en osannut edes arvata. Luulin, että ollaan jossain 1/4 akkutehossa, mutta eihän noissa normi hybrideissä sitten tosiaan ole akkua nimeksikään. Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....
 
Eräs epävarmuus ja lisäsotku noissa Hyundain uutisissa, esim. TM on että maahantuojankin mukaan Eurooppaankin tulee erilaisia versioita. Siis varmuutta mitä juuri Suomeen tuodaan/saadaan on ihan oma tarinansa
 
Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....
Niin, pointtihan noissa on vähentää kulutusta kaupunkiajossa ottamalla liike-energiaa talteen jarrutettaessa ja purkaessa se taas kiihdytettäessä. Pikkuakku on tuohon ihan riittävä.

Ennemmin mä ihmettelen mihin tarvitsee 2kWh akkua fillarissa - ellei kyseessä ole oikeasti joku sähköskootteri. :bored:
 
Ja joo sähkömoottori on pieni. Esim. Toyotassa EV-moden huippunopeus on jotain 50km/h.

Ei se rajoitus sähkömoottorin pienuudesta tule, vaan koko vaihteiston pyörimisnopeuksista. Eikä pelkällä sähköllä ajamisen raja ole 50 km/h (vaikka pakotettu ev-mode suostuukin menemään päälle vain siihen asti) vaan 75 km/h vanhemmalla sukupolvella. Kovin paljon siinä tilassa toki ei tehoa ole käytettävissä, tasamaalla myötätuuleen saa nopeuden pidettyä pelkällä sähköllä siinä vauhdissa. Uusimmalla sukupolvella voi ajaa polttomoottori pysähdyksissä 110 km/h, kun pakettiin on lisätty toinen planeettapyörästö. Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
 
Tuo, että siellä on joku ruohonleikkurin akku millä selviää 2km pelkällä sähköllä olikin sitten juttu mitä en osannut edes arvata. Luulin, että ollaan jossain 1/4 akkutehossa, mutta eihän noissa normi hybrideissä sitten tosiaan ole akkua nimeksikään. Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....

Joo ei siihen tosiaan isoa akkua tarvitse. Sähköajoa rajoittaa lähinnä se että niin pienestä akusta ei saa tarpeeksi hevosvoimia sähkömoottorille. Kaasupoljinta pitää käyttää hyvin varovaisesti että auto pysyy EV-tilassa.

upload_2019-5-7_16-43-19.png
 
Itsekin hieman katselin Niron Plug-Iniä, mutta sitä ei ollut silloin vielä tilattavissa kun auton pistin tilaukseen. Ei hirveästi harmittanut kun näin hinnat. Yli 6000 euroa olisi pitänyt laittaa lisää plugariin o_O
 
Nuo Priukset on vähän mitä on, työkaverilla on perus prius, ei siis seinästä ladattava ja nuo akut ei kyllä tykkää kylmästä, eli talvellahan tuo käyttää moottoria jatkuvasti, mutta nyt keväällä on jopa päästy lounaskäynnillä joskus parkkihallista ulos pelkällä sähköllä (menomatkalla tapahtuneen akun latauksen ansiosta. Tuo on tosiaan noita alkuaikojan Priuksia ja kulutus on keskimäärin 7,5l/100km normaaliajossa, josta suuri osa on Helsingissä kaupunkiajoa, eli ei tuo hybriditekniikka noissa vanhoissa mitään kauhean kehittynyttä ollut, uusissahan on oikeasti jo huomattavasti alemmat kulutukset.

Netissä on muutamassa paikassa keskustelua siitä miten pitkälle PHEVin akulla pitäisi yhdellä latauksella päästä, itse kannattaisin vähintään 100km+ kantamaa PHEVille, muuten on aika huono vitsi ja tuo siis reaaliajomatkana, ei laskennallisena, tuollaisella olisi Suomessa työmatka-ajossa aika paljon kysyntää, täällä Etelä-Suomessakin kun tuppaa olemaan aika paljon ihmisiä, jotka ajelevat töihin sen vähän alle 100km yhteen suuntaan.
 
Fillarin systeemissä ei ole jarrutusenergian eikä vapaalle menon yhteyteen takaisinlatausta akustoon:D

Kyllä tuossa mun pyörän säätimessä on molemmat eli jos ei mene eteenpäin niin automaattinen regenerointi akkuun (ei kovin järkevä ominaisuus pyörässä niin ei ole päällä) ja samoten kun kosken jarruun niin jarruttaa moottorilla täten ladaten akkua. Vanhassa pyörässä oli vielä linearinen jarrutustehon talteenotto. Tässä ei ole niin se on asetettu about sopivaan arvoon. Normaalisti ajossa ei tartte mekaanisesti jarruttaa.

Vähän viritetty laitos tosiaan tuo 2kWh 'fillari'. Mutta on tuossa perinteisessä laillisessa boschilaisessakin puolen kilowatin akku, että siihen nähdän kyllä on niin onnetonta akku kokoa, että en olisi uskonut.

Näissä varmaan se sähkömoottorikin on käytännössä vaan joku toinen sarttimoottori oikeassa paikassa ja se toinen lyijyakku vararenkaan tilalla + kasa koodia ja hieno näyttö pitämään paketti kasassa. Hieman kyllä ropisee pisteet meikäläisen silmissä hybrideiltä. Vähän saman sarjan tekniikkaa kun ennen olediä led tv:t oli kova markkinointikikka ja kaikki ihmetteli mikä oled kun led tv:t on olleet markkinoilla jo vuosia.

Ja nyt saan hirmuset vihat hypridiauton omistajajilta :).
 
Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
 
Itsekin hieman katselin Niron Plug-Iniä, mutta sitä ei ollut silloin vielä tilattavissa kun auton pistin tilaukseen. Ei hirveästi harmittanut kun näin hinnat. Yli 6000 euroa olisi pitänyt laittaa lisää plugariin o_O
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.
 
Tuli nyt vähän äärimmäinen esimerkki mieleen, että mikä siinä maksaa. Suzuki Swiftistähän löytyy hybrid kanssa. Varmaan täälläkin ollut jotain juttua aiheesta. Kaivelen jos jakselen.

Voimassa oleva hinnasto kertoo, että kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetun Cayenne Tiptronicin autoveron määrä on arviolta 50 000 euroa (kokonaishinta 129 638 euroa).

Jos asiakas haluaa lisää tehokkuutta, hän päätyy neljälitraiseen bensamoottoriin, mikä tarkoittaa noin 115 000 euron autoveroa (kokonaishinta 260 473 euroa).

Olettaen että hybridimerkintä auton kyljessä ei töki vastaan, koeajon jälkeen asiakas valitsee kolmelitraisen polttomoottorin ja sadan kilowatin sähkömoottorin yhdistelmän. Veron osuus tässä autossa on nimittäin vain noin 5 900 euroa (kokonaishinta 100 768 euroa).

IS koeajoi perhe-Porschen: Pistokehybridissä veroetua lähes 50 000 euroa!
 
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.

Koeajoin aika monta pikkuturboautoa automaatilla. Ne vei kaikki 6-8 litraa tuossa kaupunkipyörityksessä mitä mun ajo on aika lailla pelkästään, ja hintaeroa oli ehkä pari kolme tonnia. Laskin, että mun ajoilla tuolla kulutuserolla säästän hybridillä ~400 euroa vuodessa, eli neljän-viiden vuoden pitoajalla aika plus miinus nolla.

Niroahan ei ilman sähkömoottoria edes saa ja tykkäsin että siihen sai just ne varusteet mitä halusin sopivaan hintaan.

Opel Mokka X oli viimeisenä vaihtoehtona "rinnalla" ja lopullinen ratkaisu tuli kahdesta syystä. Tuo kulutusero oli toinen (Mokka on kaupunkiajossa aika janoinen) ja toinen oli, että Niroon sai vanhasta autosta melkein pari tonnia enemmän vaihdossa (eri liike toki), eli väliraha olisi ollut suunnilleen sama vaikka Mokka oli halvempi.

Jälkikäteen olen ihan tyytyväinen valintaan. Onhan tuo sähköajo ihan parhautta kun joutuu välillä ruuhkassa matelemaan.
 
Koeajoin aika monta pikkuturboautoa automaatilla. Ne vei kaikki 6-8 litraa tuossa kaupunkipyörityksessä mitä mun ajo on aika lailla pelkästään, ja hintaeroa oli ehkä pari kolme tonnia. Laskin, että mun ajoilla tuolla kulutuserolla säästän hybridillä ~400 euroa vuodessa, eli neljän-viiden vuoden pitoajalla aika plus miinus nolla.

Niroahan ei ilman sähkömoottoria edes saa ja tykkäsin että siihen sai just ne varusteet mitä halusin sopivaan hintaan.

Opel Mokka X oli viimeisenä vaihtoehtona "rinnalla" ja lopullinen ratkaisu tuli kahdesta syystä. Tuo kulutusero oli toinen (Mokka on kaupunkiajossa aika janoinen) ja toinen oli, että Niroon sai vanhasta autosta melkein pari tonnia enemmän vaihdossa (eri liike toki), eli väliraha olisi ollut suunnilleen sama vaikka Mokka oli halvempi.

Jälkikäteen olen ihan tyytyväinen valintaan. Onhan tuo sähköajo ihan parhautta kun joutuu välillä ruuhkassa matelemaan.

Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
 
KSe akku latautuu kuitenkin tehokkaimmin juuri tuossa alussa kun motti käy koko ajan.

Talvella kun auto haluaa moottorin nopeasti lämpöiseksi, niin se kuormittaa sitä lataamalla akkua ja lataa jopa normaalin 60% "rajansa" yli, missä se normaalisti siis jättää tilaa vielä regenille. Tuosta olen todella tykännyt tässä Auriksessa kun se kovillakin pakkasella alkaa puhaltamaan lämmintä hyvinkin nopeasti. Lisäksi näissä Toyotissa on vielä lämmönvaihdin katalysaattorissa, jossa se lämmittää jäähdytinnesteet.

Tämä samoista logeista kuin ne aiemmin laittamani. Tuossa alussa latasi tuosta ~50% > ~55%.
Iso SOC pudotus on tuolla keskivaiheilla myös, mikä jonkun verran heijastui niihin kulutuspalkkeihin. Tässä sitten taas ajon päättyessä SOC jäi tuonne alle 50% tienoille, mistä "hyötyy" seuraavassa startissa siinä, että sen lataamisen avulla moottori nostaa min vaaditun 40C lämpötilan nopeasti. Toyotan Hybridit vaatii siis minimissään tuon 40C moottorin lämmön, että ICE:n voi sammuttaa EV ajeluita varten.
upload_2019-5-7_19-40-44.png
 
Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.

Ei kannata pidätellä hengitystä odotellessa. Kukaan ei suostu kertomaan hintaeroa. Kysyin paristakin liikkestä bensa Golf ja eGolf huolto-ohjelmat ja niille taulukkohinnat 100tkm asti. Eivät suostuneet kertomaan. Tällaista vertailua ei ole tullut vastaan vaikka verrokit koriltaan idettisiä...

Muutenkin ihmettelen kun ihmiset vertailevat autojen ominaisuuksia ja hintoja kiinnittämättä huomiota huoltojen hintoihin. Huudatetaan erilaisia malleja kymmenessä liikkeessä mutta kukaan ei koskaan kysy mitä maksaa huollot esim. 100tkm asti.
 
Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja :geek: Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.
 
Kukaan ei suostu kertomaan hintaeroa. Kysyin paristakin liikkestä bensa Golf ja eGolf huolto-ohjelmat ja niille taulukkohinnat 100tkm asti. Eivät suostuneet kertomaan. Tällaista vertailua ei ole tullut vastaan vaikka verrokit koriltaan idettisiä...

Kumpaankin saa huolenpitosopimuksen tiskiltä, joten huoltojen hinnat saa vakioitua ja ne ovat erittäin hyvin tiedossa.
 
Nuo Priukset on vähän mitä on, työkaverilla on perus prius, ei siis seinästä ladattava ja nuo akut ei kyllä tykkää kylmästä, eli talvellahan tuo käyttää moottoria jatkuvasti, mutta nyt keväällä on jopa päästy lounaskäynnillä joskus parkkihallista ulos pelkällä sähköllä (menomatkalla tapahtuneen akun latauksen ansiosta. Tuo on tosiaan noita alkuaikojan Priuksia ja kulutus on keskimäärin 7,5l/100km normaaliajossa, josta suuri osa on Helsingissä kaupunkiajoa, eli ei tuo hybriditekniikka noissa vanhoissa mitään kauhean kehittynyttä ollut, uusissahan on oikeasti jo huomattavasti alemmat kulutukset.
Työkaverisi auto lienee rikki, jos "normaaliajossa" vie noin paljon. Mulla oli neljä vuotta tuollainen 2004 prius ja keskiarvokulutus tuolta ajalta noin 5,5 litraa. 5-6 litraa näyttää keskiarvoksi myös spritmonitor.
 
Kumpaankin saa huolenpitosopimuksen tiskiltä, joten huoltojen hinnat saa vakioitua ja ne ovat erittäin hyvin tiedossa.

Nuo huolenpitosopimukset ovat samanlaista huuhaata kuin pankkien lainaturvat. Kiinnostaisi oikeasti tietää mitä ne huollot sisältävät ja mitä maksavat. Se on ainakin oman ostopäätöksen yksi tärkeimmistä asioista jos siis uuteen päädyn.
 
Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja :geek: Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
Tekniikkakin on pysynyt kasassa "vasta" 174tkm, ei ainuttakaan mainitsemistasi "pikkuturbojen" vioista. Toki jotain pientä ongelmaa on matkalle sattunut mutta ei suurempia vikoja.
En epäile etteikö hybrikikään kestäisi mutta on melko erikoista yleistää vikoja koskemaan kaikkia "pikkuturboja" jos jollain joskus on jotain hajonnut...
 
.
.
Näissä varmaan se sähkömoottorikin on käytännössä vaan joku toinen sarttimoottori oikeassa paikassa ja se toinen lyijyakku vararenkaan tilalla + kasa koodia ja hieno näyttö pitämään paketti kasassa. Hieman kyllä ropisee pisteet meikäläisen silmissä hybrideiltä. Vähän saman sarjan tekniikkaa kun ennen olediä led tv:t oli kova markkinointikikka ja kaikki ihmetteli mikä oled kun led tv:t on olleet markkinoilla jo vuosia.

Ja nyt saan hirmuset vihat hypridiauton omistajajilta :).
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen.

1. Se "toinen starttimoottori" on esim. Auriksessa 650 volttinen 60 kW:n sähkömoottori, jota tosin ajetaan maksimissaan noin kolmasosateholla. Tehokkaat startit teilläpäin.

2. "Toinen lyijyakku vararenkaan tilalla" on Auriksessa 201,6 V/6,5 Ah Nimh takapenkin alla. Sen kapasiteetti on siis noin 1,3 kWh, mutta siitäkin käytetään vain keskimmäinen kolmannes, jotta voidaan antaa akkutakuuksi 10v/350 tkm. Siksi ajomatka on vain 2-2,5 km, eikä 6-8 km. Mutta huom! hybridillä ei ole tarkoitus yrittää liikenteen tukkeena ajaa edes tuota kahta kilometriä putkeen, vaan napsia sähkömotille sieltä täältä niitä kevyen kuormituksen tasanopeuksia/alamäkiä/hidastuksia/liikkeellelähtöjä/risteyksiä/autokaistoja/parkkipaikkoja/töyssyjä/pihoja, jotka ovat myrkkyä polttomoottorin kulutuslukemille. Polttiksella sitten kiihdytetään hölkkävauhdista ylöspäin/noustaan mäkiä/ajetaan suurempia nopeuksia. Eli hybridiin riittäisi hyvin kilometrinkin sähkörange.
 
Tesla on lisännyt vetokoukkumahdollisuuden Model 3:een mutta vain uusiin tilauksiin:

Vetokoukku
Varusta autosi irrotettavalla sovittimella ja erityislujasta teräksestä valmistetulla vetokoukulla, joka voi hinata enintään 910 kg:n kuormaa. Ohjelmisto tarkkailee aktiivisesti peräkärryn tai -vaunun liikkeitä ja säätää jarrutusta tarpeen mukaan

Valitse vaihtoehto

€ 1.110
Vetokoukkua ei voi asentaa toimituksen jälkeen


Itse en kaipaa, mutta jollekin voi olla olennainen, kun kuitenkin aika harvaan sähköautoon tällä hetkellä saa.
 
€ 1.110
Vetokoukkua ei voi asentaa toimituksen jälkeen


Itse en kaipaa, mutta jollekin voi olla olennainen, kun kuitenkin aika harvaan sähköautoon tällä hetkellä saa.
Tuo on kyllä hyvä juttu. Tiedossa olikin, että kohta se varmaan tuleekin uusiin autoihin. Vanhoihin ei tietenkään saa (0 kg). Lisää varmasti Model 3:sen ostohaluja, jos aikoo muutenkin sähköauton hankkia.
 
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen.

1. Se "toinen starttimoottori" on esim. Auriksessa 650 volttinen 60 kW:n sähkömoottori, jota tosin ajetaan maksimissaan noin kolmasosateholla. Tehokkaat startit teilläpäin.

2. "Toinen lyijyakku vararenkaan tilalla" on Auriksessa 201,6 V/6,5 Ah Nimh takapenkin alla. Sen kapasiteetti on siis noin 1,3 kWh, mutta siitäkin käytetään vain keskimmäinen kolmannes, jotta voidaan antaa akkutakuuksi 10v/350 tkm. Siksi ajomatka on vain 2-2,5 km, eikä 6-8 km. Mutta huom! hybridillä ei ole tarkoitus yrittää liikenteen tukkeena ajaa edes tuota kahta kilometriä putkeen, vaan napsia sähkömotille sieltä täältä niitä kevyen kuormituksen tasanopeuksia/alamäkiä/hidastuksia/liikkeellelähtöjä/risteyksiä/autokaistoja/parkkipaikkoja/töyssyjä/pihoja, jotka ovat myrkkyä polttomoottorin kulutuslukemille. Polttiksella sitten kiihdytetään hölkkävauhdista ylöspäin/noustaan mäkiä/ajetaan suurempia nopeuksia. Eli hybridiin riittäisi hyvin kilometrinkin sähkörange.

Vaikka yritetäänkin pistää hybridin tekniikkan toteutusta halvalla niin eikö kieliposkella heitetyt kommentit pitäisi onnistua bongaamaan tuosta aika hyvin.

Tuossa yllä kerroit, että moottorista ei homma jää kiinni joten ero plug iniin on vain akun koossa ja laturissa. En vieläkään ymmärrä tuota suht reilua hinta-eroa muutoin kuin mahdollisuutena rahastaa.
 
Se "rahastaminen" tulee siitä että akku on paljon isompi ja laturi on lisätty. Mielestäni se vaan maksaa valitettavasti. Ja jos ei halua maksaa korkeampaa hintaa, niin perus hybridi olisi kumminkin suht hyvä vaihtoehto. Toki onhan siitä lataamisestakin vähän vaivaa ja täytyy olla latauspaikka. Pelkät latauskaapelitkin maksaa nekin vähän, jos ei tule sopivia johtoja auton mukana.
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom