- Liittynyt
- 13.02.2017
- Viestejä
- 545
Fillarin systeemissä ei ole jarrutusenergian eikä vapaalle menon yhteyteen takaisinlatausta akustoonEnnemmin mä ihmettelen mihin tarvitsee 2kWh akkua fillarissa - ellei kyseessä ole oikeasti joku sähköskootteri.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Fillarin systeemissä ei ole jarrutusenergian eikä vapaalle menon yhteyteen takaisinlatausta akustoonEnnemmin mä ihmettelen mihin tarvitsee 2kWh akkua fillarissa - ellei kyseessä ole oikeasti joku sähköskootteri.
Tuo, että siellä on joku ruohonleikkurin akku millä selviää 2km pelkällä sähköllä olikin sitten juttu mitä en osannut edes arvata. Luulin, että ollaan jossain 1/4 akkutehossa, mutta eihän noissa normi hybrideissä sitten tosiaan ole akkua nimeksikään. Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....
Fillarin systeemissä ei ole jarrutusenergian eikä vapaalle menon yhteyteen takaisinlatausta akustoon
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.Itsekin hieman katselin Niron Plug-Iniä, mutta sitä ei ollut silloin vielä tilattavissa kun auton pistin tilaukseen. Ei hirveästi harmittanut kun näin hinnat. Yli 6000 euroa olisi pitänyt laittaa lisää plugariin
Voimassa oleva hinnasto kertoo, että kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetun Cayenne Tiptronicin autoveron määrä on arviolta 50 000 euroa (kokonaishinta 129 638 euroa).
Jos asiakas haluaa lisää tehokkuutta, hän päätyy neljälitraiseen bensamoottoriin, mikä tarkoittaa noin 115 000 euron autoveroa (kokonaishinta 260 473 euroa).
Olettaen että hybridimerkintä auton kyljessä ei töki vastaan, koeajon jälkeen asiakas valitsee kolmelitraisen polttomoottorin ja sadan kilowatin sähkömoottorin yhdistelmän. Veron osuus tässä autossa on nimittäin vain noin 5 900 euroa (kokonaishinta 100 768 euroa).
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.
Koeajoin aika monta pikkuturboautoa automaatilla. Ne vei kaikki 6-8 litraa tuossa kaupunkipyörityksessä mitä mun ajo on aika lailla pelkästään, ja hintaeroa oli ehkä pari kolme tonnia. Laskin, että mun ajoilla tuolla kulutuserolla säästän hybridillä ~400 euroa vuodessa, eli neljän-viiden vuoden pitoajalla aika plus miinus nolla.
Niroahan ei ilman sähkömoottoria edes saa ja tykkäsin että siihen sai just ne varusteet mitä halusin sopivaan hintaan.
Opel Mokka X oli viimeisenä vaihtoehtona "rinnalla" ja lopullinen ratkaisu tuli kahdesta syystä. Tuo kulutusero oli toinen (Mokka on kaupunkiajossa aika janoinen) ja toinen oli, että Niroon sai vanhasta autosta melkein pari tonnia enemmän vaihdossa (eri liike toki), eli väliraha olisi ollut suunnilleen sama vaikka Mokka oli halvempi.
Jälkikäteen olen ihan tyytyväinen valintaan. Onhan tuo sähköajo ihan parhautta kun joutuu välillä ruuhkassa matelemaan.
Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
Kukaan ei suostu kertomaan hintaeroa. Kysyin paristakin liikkestä bensa Golf ja eGolf huolto-ohjelmat ja niille taulukkohinnat 100tkm asti. Eivät suostuneet kertomaan. Tällaista vertailua ei ole tullut vastaan vaikka verrokit koriltaan idettisiä...
Työkaverisi auto lienee rikki, jos "normaaliajossa" vie noin paljon. Mulla oli neljä vuotta tuollainen 2004 prius ja keskiarvokulutus tuolta ajalta noin 5,5 litraa. 5-6 litraa näyttää keskiarvoksi myös spritmonitor.Nuo Priukset on vähän mitä on, työkaverilla on perus prius, ei siis seinästä ladattava ja nuo akut ei kyllä tykkää kylmästä, eli talvellahan tuo käyttää moottoria jatkuvasti, mutta nyt keväällä on jopa päästy lounaskäynnillä joskus parkkihallista ulos pelkällä sähköllä (menomatkalla tapahtuneen akun latauksen ansiosta. Tuo on tosiaan noita alkuaikojan Priuksia ja kulutus on keskimäärin 7,5l/100km normaaliajossa, josta suuri osa on Helsingissä kaupunkiajoa, eli ei tuo hybriditekniikka noissa vanhoissa mitään kauhean kehittynyttä ollut, uusissahan on oikeasti jo huomattavasti alemmat kulutukset.
Kumpaankin saa huolenpitosopimuksen tiskiltä, joten huoltojen hinnat saa vakioitua ja ne ovat erittäin hyvin tiedossa.
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen..
.
Näissä varmaan se sähkömoottorikin on käytännössä vaan joku toinen sarttimoottori oikeassa paikassa ja se toinen lyijyakku vararenkaan tilalla + kasa koodia ja hieno näyttö pitämään paketti kasassa. Hieman kyllä ropisee pisteet meikäläisen silmissä hybrideiltä. Vähän saman sarjan tekniikkaa kun ennen olediä led tv:t oli kova markkinointikikka ja kaikki ihmetteli mikä oled kun led tv:t on olleet markkinoilla jo vuosia.
Ja nyt saan hirmuset vihat hypridiauton omistajajilta .
Tuo on kyllä hyvä juttu. Tiedossa olikin, että kohta se varmaan tuleekin uusiin autoihin. Vanhoihin ei tietenkään saa (0 kg). Lisää varmasti Model 3:sen ostohaluja, jos aikoo muutenkin sähköauton hankkia.€ 1.110
Vetokoukkua ei voi asentaa toimituksen jälkeen
Itse en kaipaa, mutta jollekin voi olla olennainen, kun kuitenkin aika harvaan sähköautoon tällä hetkellä saa.
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen.
1. Se "toinen starttimoottori" on esim. Auriksessa 650 volttinen 60 kW:n sähkömoottori, jota tosin ajetaan maksimissaan noin kolmasosateholla. Tehokkaat startit teilläpäin.
2. "Toinen lyijyakku vararenkaan tilalla" on Auriksessa 201,6 V/6,5 Ah Nimh takapenkin alla. Sen kapasiteetti on siis noin 1,3 kWh, mutta siitäkin käytetään vain keskimmäinen kolmannes, jotta voidaan antaa akkutakuuksi 10v/350 tkm. Siksi ajomatka on vain 2-2,5 km, eikä 6-8 km. Mutta huom! hybridillä ei ole tarkoitus yrittää liikenteen tukkeena ajaa edes tuota kahta kilometriä putkeen, vaan napsia sähkömotille sieltä täältä niitä kevyen kuormituksen tasanopeuksia/alamäkiä/hidastuksia/liikkeellelähtöjä/risteyksiä/autokaistoja/parkkipaikkoja/töyssyjä/pihoja, jotka ovat myrkkyä polttomoottorin kulutuslukemille. Polttiksella sitten kiihdytetään hölkkävauhdista ylöspäin/noustaan mäkiä/ajetaan suurempia nopeuksia. Eli hybridiin riittäisi hyvin kilometrinkin sähkörange.
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
Melkoista legendaa tai sitten se kaupunkiajo on jonkun maakuntakaupungin sisääntuloväylillä 60km/h ajamista...Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
.
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.
Kia Niron kolmessa erilaisessa mallissa huomaa ainakin, että mitä suurempi akku, niin sitä kalliimpi. Tuo Hybrid versio on tosiaan tosi edullinen ostaa. Niroa en ole itse koeajanut, mutta luultavasti se olisi ihan ok? Ladattava on kyllä tosiaan ihan törky kallis.Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
Volkswagenin täyssähköauton hinta jää alle 30 000 euron: Kymmeniä ennakkovarauksia Suomessa heti kun varauskirjat avattiinID.3 perusmallin hinnat alkavat Saksassa alle 30 000 eurosta ja markkinoille ensimmäisenä pääsevän ID.3 1st Editionin hinnat alle 40 000 eurosta.
Aivan päin helvettiä laskettu jos joku kuvittelee, että autojen sähköistys vaikuttaisi 40% kokonaiskulutukseen.Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.
Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
Suomen säät ja akkuteknologia ovat minusta kyllä aika lailla eri mieltä tuosta lineaarisuudesta. Pakkanen kun vaikuttaa aika pahuksesti sähköauton kilometrimääriin eli lämpötila on pakostakin otettava huomioon lukuja laskiessa. Ainakin suomessa.Sähköautot eivät kuluta sähköverkosta jatkuvaa tehoa, vaan lataavat energiaa pitkän ajan kuluessa. Ja energiaa kuluu lineaarisessa suhteessa ajokilsoihin. Ja ajokilsojen määrä on aika tarkkaan tiedossa
ID:stä ei ole julkaistu speksejä, toimitusaikoja tai edes kuvia? No, hinta sentään on tiedossa.
Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
Laitanpa Zepille ja muillekin tuota sähköautoista ja niiden kulutuksesta huolestuneille uudelleen (löytyy vähän selaamalla) laskelmat, jotta voitte nukkua rauhassa ja pitää lamput ja saunat päällä jatkossakin:
Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan sähköautokannan määräksi 2,16 miljoonaa henkilöautoa. Tämäkin edellytyksellä, että autotarve ei vähene. Autoilun vuosikilometrit ovat vuositasolla vähentyneet. Nyt oleva n. 17 000 km/vuosi autoa kohti alenee. Voisi ennustaa v. 2050 henkilöautojen vastaavan luvun olevan 15 000 km/vuodessa. Sähköautojen keskimääräisen kulutuksen lukuna voisi silloin käyttää nykyisten keskimääräistä WLTP lukemaa 16 kWh/100 km. Noilla oletusarvoilla tulemme sähköautojen vuosikulutuksessa lukemaan 5,18 TWh, eli kolmannes tulevan OL3 vuosisähkön tuotosta tai nykyisten käytössä olevien tuulivoimaloiden tuoton verran.
Luvat jo lähivuosien, 2022 mennessä, tuulivoimaloiden lisärakentamiselle on myönnetty 4,5 TWh verran. Aurinkovoimaa lisääntyy koko ajan myös esim. autolataustarkoituksiin liikerakennusten ja asuinrakennusten yhteyteen. OL3 lisäteho valtakunnan verkkoon 2020 on 16 TWh ja Fennovoiman rakennushanke lisää 12 TWh verkkotehoa. Paljonko uusiutuvan energian tuottoa: tuuli- aurinko- aalto- ja vuorovesivoimalla ja bioenergialla tuleekaan 2050 mennessä? Myös nykyisten ydinreaktoreiden uusintaminen korjaustoimilla on listalla. Entä hankkeet SMR eli pienten modulaaristen ydinvoimaloiden myötä? En olisi energian saatavuuden suhteen sähköautojen osalta lainkaan huolissani.
Jeps, eihä toho tarvi porkkanaksi kuin halvemman yö sähkön niin autot latautuu kaikilla öisin.Näitä laskeskeltiin aikaisemminkin ja todettiin, että ei ole ongelma. Mukaanlukien siksi, että sähköautoja ladataan enimmäkseen öisin, jolloin kulutus on muuten pienempää.
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineellaNiro maksoi talvirenkaineen jonkin matkaa yli 36 k€ (Business Premium 16" pyörillä.
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella
Muskin mukaan jo olemassa oleviin Tesloihin voidaan lisätä auton ohjelmistoja verkon kautta päivittämällä sellaisia autonomisen ajamisen ominaisuuksia, jotka moninkertaistavat autojen jälkimarkkinahinnat, kertovat useat Yhdysvaltalaiset uutislähteet.
Rahassa mitattuna tämä tarkoittaisi sitä, että nyt reippaasti alle sadan tuhannen euron hintaisesta Teslasta voisi Muskin mukaan tulla uusien, neuroverkkoihin perustuvien ominaisuuksiensa turvin omistajalleen jopa yli 200 000 euron arvoinen auto.
Noilla volkkarin ajotietokoneen lukemilla voi pyyhkiä persettä. Itellä taitaa näyttää jotain 5.9l/100km tällä hetkellä ja todellinen tankkauksista laskettu liki seiska.