Keskustelua hybridiautoista

Tuo, että siellä on joku ruohonleikkurin akku millä selviää 2km pelkällä sähköllä olikin sitten juttu mitä en osannut edes arvata. Luulin, että ollaan jossain 1/4 akkutehossa, mutta eihän noissa normi hybrideissä sitten tosiaan ole akkua nimeksikään. Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....

Joo ei siihen tosiaan isoa akkua tarvitse. Sähköajoa rajoittaa lähinnä se että niin pienestä akusta ei saa tarpeeksi hevosvoimia sähkömoottorille. Kaasupoljinta pitää käyttää hyvin varovaisesti että auto pysyy EV-tilassa.

upload_2019-5-7_16-43-19.png
 
Itsekin hieman katselin Niron Plug-Iniä, mutta sitä ei ollut silloin vielä tilattavissa kun auton pistin tilaukseen. Ei hirveästi harmittanut kun näin hinnat. Yli 6000 euroa olisi pitänyt laittaa lisää plugariin o_O
 
Nuo Priukset on vähän mitä on, työkaverilla on perus prius, ei siis seinästä ladattava ja nuo akut ei kyllä tykkää kylmästä, eli talvellahan tuo käyttää moottoria jatkuvasti, mutta nyt keväällä on jopa päästy lounaskäynnillä joskus parkkihallista ulos pelkällä sähköllä (menomatkalla tapahtuneen akun latauksen ansiosta. Tuo on tosiaan noita alkuaikojan Priuksia ja kulutus on keskimäärin 7,5l/100km normaaliajossa, josta suuri osa on Helsingissä kaupunkiajoa, eli ei tuo hybriditekniikka noissa vanhoissa mitään kauhean kehittynyttä ollut, uusissahan on oikeasti jo huomattavasti alemmat kulutukset.

Netissä on muutamassa paikassa keskustelua siitä miten pitkälle PHEVin akulla pitäisi yhdellä latauksella päästä, itse kannattaisin vähintään 100km+ kantamaa PHEVille, muuten on aika huono vitsi ja tuo siis reaaliajomatkana, ei laskennallisena, tuollaisella olisi Suomessa työmatka-ajossa aika paljon kysyntää, täällä Etelä-Suomessakin kun tuppaa olemaan aika paljon ihmisiä, jotka ajelevat töihin sen vähän alle 100km yhteen suuntaan.
 
Fillarin systeemissä ei ole jarrutusenergian eikä vapaalle menon yhteyteen takaisinlatausta akustoon:D

Kyllä tuossa mun pyörän säätimessä on molemmat eli jos ei mene eteenpäin niin automaattinen regenerointi akkuun (ei kovin järkevä ominaisuus pyörässä niin ei ole päällä) ja samoten kun kosken jarruun niin jarruttaa moottorilla täten ladaten akkua. Vanhassa pyörässä oli vielä linearinen jarrutustehon talteenotto. Tässä ei ole niin se on asetettu about sopivaan arvoon. Normaalisti ajossa ei tartte mekaanisesti jarruttaa.

Vähän viritetty laitos tosiaan tuo 2kWh 'fillari'. Mutta on tuossa perinteisessä laillisessa boschilaisessakin puolen kilowatin akku, että siihen nähdän kyllä on niin onnetonta akku kokoa, että en olisi uskonut.

Näissä varmaan se sähkömoottorikin on käytännössä vaan joku toinen sarttimoottori oikeassa paikassa ja se toinen lyijyakku vararenkaan tilalla + kasa koodia ja hieno näyttö pitämään paketti kasassa. Hieman kyllä ropisee pisteet meikäläisen silmissä hybrideiltä. Vähän saman sarjan tekniikkaa kun ennen olediä led tv:t oli kova markkinointikikka ja kaikki ihmetteli mikä oled kun led tv:t on olleet markkinoilla jo vuosia.

Ja nyt saan hirmuset vihat hypridiauton omistajajilta :).
 
Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
 
Itsekin hieman katselin Niron Plug-Iniä, mutta sitä ei ollut silloin vielä tilattavissa kun auton pistin tilaukseen. Ei hirveästi harmittanut kun näin hinnat. Yli 6000 euroa olisi pitänyt laittaa lisää plugariin o_O
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.
 
Tuli nyt vähän äärimmäinen esimerkki mieleen, että mikä siinä maksaa. Suzuki Swiftistähän löytyy hybrid kanssa. Varmaan täälläkin ollut jotain juttua aiheesta. Kaivelen jos jakselen.

Voimassa oleva hinnasto kertoo, että kolmelitraisella bensiinimoottorilla varustetun Cayenne Tiptronicin autoveron määrä on arviolta 50 000 euroa (kokonaishinta 129 638 euroa).

Jos asiakas haluaa lisää tehokkuutta, hän päätyy neljälitraiseen bensamoottoriin, mikä tarkoittaa noin 115 000 euron autoveroa (kokonaishinta 260 473 euroa).

Olettaen että hybridimerkintä auton kyljessä ei töki vastaan, koeajon jälkeen asiakas valitsee kolmelitraisen polttomoottorin ja sadan kilowatin sähkömoottorin yhdistelmän. Veron osuus tässä autossa on nimittäin vain noin 5 900 euroa (kokonaishinta 100 768 euroa).

IS koeajoi perhe-Porschen: Pistokehybridissä veroetua lähes 50 000 euroa!
 
Ihan samalla tavalla siihen perus hybridiin joutuu laittamaan sen verran enemmän rahaa kiinni, ettei ne taloudellisesti juuri taida kannattaa johonkin pieneen turbobensaan verrattuna.

Koeajoin aika monta pikkuturboautoa automaatilla. Ne vei kaikki 6-8 litraa tuossa kaupunkipyörityksessä mitä mun ajo on aika lailla pelkästään, ja hintaeroa oli ehkä pari kolme tonnia. Laskin, että mun ajoilla tuolla kulutuserolla säästän hybridillä ~400 euroa vuodessa, eli neljän-viiden vuoden pitoajalla aika plus miinus nolla.

Niroahan ei ilman sähkömoottoria edes saa ja tykkäsin että siihen sai just ne varusteet mitä halusin sopivaan hintaan.

Opel Mokka X oli viimeisenä vaihtoehtona "rinnalla" ja lopullinen ratkaisu tuli kahdesta syystä. Tuo kulutusero oli toinen (Mokka on kaupunkiajossa aika janoinen) ja toinen oli, että Niroon sai vanhasta autosta melkein pari tonnia enemmän vaihdossa (eri liike toki), eli väliraha olisi ollut suunnilleen sama vaikka Mokka oli halvempi.

Jälkikäteen olen ihan tyytyväinen valintaan. Onhan tuo sähköajo ihan parhautta kun joutuu välillä ruuhkassa matelemaan.
 
Koeajoin aika monta pikkuturboautoa automaatilla. Ne vei kaikki 6-8 litraa tuossa kaupunkipyörityksessä mitä mun ajo on aika lailla pelkästään, ja hintaeroa oli ehkä pari kolme tonnia. Laskin, että mun ajoilla tuolla kulutuserolla säästän hybridillä ~400 euroa vuodessa, eli neljän-viiden vuoden pitoajalla aika plus miinus nolla.

Niroahan ei ilman sähkömoottoria edes saa ja tykkäsin että siihen sai just ne varusteet mitä halusin sopivaan hintaan.

Opel Mokka X oli viimeisenä vaihtoehtona "rinnalla" ja lopullinen ratkaisu tuli kahdesta syystä. Tuo kulutusero oli toinen (Mokka on kaupunkiajossa aika janoinen) ja toinen oli, että Niroon sai vanhasta autosta melkein pari tonnia enemmän vaihdossa (eri liike toki), eli väliraha olisi ollut suunnilleen sama vaikka Mokka oli halvempi.

Jälkikäteen olen ihan tyytyväinen valintaan. Onhan tuo sähköajo ihan parhautta kun joutuu välillä ruuhkassa matelemaan.

Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
 
Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.

Ei kannata pidätellä hengitystä odotellessa. Kukaan ei suostu kertomaan hintaeroa. Kysyin paristakin liikkestä bensa Golf ja eGolf huolto-ohjelmat ja niille taulukkohinnat 100tkm asti. Eivät suostuneet kertomaan. Tällaista vertailua ei ole tullut vastaan vaikka verrokit koriltaan idettisiä...

Muutenkin ihmettelen kun ihmiset vertailevat autojen ominaisuuksia ja hintoja kiinnittämättä huomiota huoltojen hintoihin. Huudatetaan erilaisia malleja kymmenessä liikkeessä mutta kukaan ei koskaan kysy mitä maksaa huollot esim. 100tkm asti.
 
Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.
Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja :geek: Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.
 
Kukaan ei suostu kertomaan hintaeroa. Kysyin paristakin liikkestä bensa Golf ja eGolf huolto-ohjelmat ja niille taulukkohinnat 100tkm asti. Eivät suostuneet kertomaan. Tällaista vertailua ei ole tullut vastaan vaikka verrokit koriltaan idettisiä...

Kumpaankin saa huolenpitosopimuksen tiskiltä, joten huoltojen hinnat saa vakioitua ja ne ovat erittäin hyvin tiedossa.
 
Nuo Priukset on vähän mitä on, työkaverilla on perus prius, ei siis seinästä ladattava ja nuo akut ei kyllä tykkää kylmästä, eli talvellahan tuo käyttää moottoria jatkuvasti, mutta nyt keväällä on jopa päästy lounaskäynnillä joskus parkkihallista ulos pelkällä sähköllä (menomatkalla tapahtuneen akun latauksen ansiosta. Tuo on tosiaan noita alkuaikojan Priuksia ja kulutus on keskimäärin 7,5l/100km normaaliajossa, josta suuri osa on Helsingissä kaupunkiajoa, eli ei tuo hybriditekniikka noissa vanhoissa mitään kauhean kehittynyttä ollut, uusissahan on oikeasti jo huomattavasti alemmat kulutukset.
Työkaverisi auto lienee rikki, jos "normaaliajossa" vie noin paljon. Mulla oli neljä vuotta tuollainen 2004 prius ja keskiarvokulutus tuolta ajalta noin 5,5 litraa. 5-6 litraa näyttää keskiarvoksi myös spritmonitor.
 
Kumpaankin saa huolenpitosopimuksen tiskiltä, joten huoltojen hinnat saa vakioitua ja ne ovat erittäin hyvin tiedossa.

Nuo huolenpitosopimukset ovat samanlaista huuhaata kuin pankkien lainaturvat. Kiinnostaisi oikeasti tietää mitä ne huollot sisältävät ja mitä maksavat. Se on ainakin oman ostopäätöksen yksi tärkeimmistä asioista jos siis uuteen päädyn.
 
Kumma kun ilmoittamasi pikkuturbon kulutus on samaa luokkaa dieselin kanssa mutta silti ne ovat edelleen niin suosittuja :geek: Taitaa Yaris hybridin voimalinja kestää muutenkin moninkertaisesti pidempään pelkällä perushuollolla kuin pikkuturbojen jakoketju, turbo ja kytkin. Siinä saa ilmaiseksi hybridijärjestelmän kun hankkii luotettavan auton.
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
Tekniikkakin on pysynyt kasassa "vasta" 174tkm, ei ainuttakaan mainitsemistasi "pikkuturbojen" vioista. Toki jotain pientä ongelmaa on matkalle sattunut mutta ei suurempia vikoja.
En epäile etteikö hybrikikään kestäisi mutta on melko erikoista yleistää vikoja koskemaan kaikkia "pikkuturboja" jos jollain joskus on jotain hajonnut...
 
.
.
Näissä varmaan se sähkömoottorikin on käytännössä vaan joku toinen sarttimoottori oikeassa paikassa ja se toinen lyijyakku vararenkaan tilalla + kasa koodia ja hieno näyttö pitämään paketti kasassa. Hieman kyllä ropisee pisteet meikäläisen silmissä hybrideiltä. Vähän saman sarjan tekniikkaa kun ennen olediä led tv:t oli kova markkinointikikka ja kaikki ihmetteli mikä oled kun led tv:t on olleet markkinoilla jo vuosia.

Ja nyt saan hirmuset vihat hypridiauton omistajajilta :).
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen.

1. Se "toinen starttimoottori" on esim. Auriksessa 650 volttinen 60 kW:n sähkömoottori, jota tosin ajetaan maksimissaan noin kolmasosateholla. Tehokkaat startit teilläpäin.

2. "Toinen lyijyakku vararenkaan tilalla" on Auriksessa 201,6 V/6,5 Ah Nimh takapenkin alla. Sen kapasiteetti on siis noin 1,3 kWh, mutta siitäkin käytetään vain keskimmäinen kolmannes, jotta voidaan antaa akkutakuuksi 10v/350 tkm. Siksi ajomatka on vain 2-2,5 km, eikä 6-8 km. Mutta huom! hybridillä ei ole tarkoitus yrittää liikenteen tukkeena ajaa edes tuota kahta kilometriä putkeen, vaan napsia sähkömotille sieltä täältä niitä kevyen kuormituksen tasanopeuksia/alamäkiä/hidastuksia/liikkeellelähtöjä/risteyksiä/autokaistoja/parkkipaikkoja/töyssyjä/pihoja, jotka ovat myrkkyä polttomoottorin kulutuslukemille. Polttiksella sitten kiihdytetään hölkkävauhdista ylöspäin/noustaan mäkiä/ajetaan suurempia nopeuksia. Eli hybridiin riittäisi hyvin kilometrinkin sähkörange.
 
Tesla on lisännyt vetokoukkumahdollisuuden Model 3:een mutta vain uusiin tilauksiin:

Vetokoukku
Varusta autosi irrotettavalla sovittimella ja erityislujasta teräksestä valmistetulla vetokoukulla, joka voi hinata enintään 910 kg:n kuormaa. Ohjelmisto tarkkailee aktiivisesti peräkärryn tai -vaunun liikkeitä ja säätää jarrutusta tarpeen mukaan

Valitse vaihtoehto

€ 1.110
Vetokoukkua ei voi asentaa toimituksen jälkeen


Itse en kaipaa, mutta jollekin voi olla olennainen, kun kuitenkin aika harvaan sähköautoon tällä hetkellä saa.
 
€ 1.110
Vetokoukkua ei voi asentaa toimituksen jälkeen


Itse en kaipaa, mutta jollekin voi olla olennainen, kun kuitenkin aika harvaan sähköautoon tällä hetkellä saa.
Tuo on kyllä hyvä juttu. Tiedossa olikin, että kohta se varmaan tuleekin uusiin autoihin. Vanhoihin ei tietenkään saa (0 kg). Lisää varmasti Model 3:sen ostohaluja, jos aikoo muutenkin sähköauton hankkia.
 
Kyllä kai tavallisten hybridien pisteet ropisee silmissäsi, jos kerran keksit päästäsi niiden ominaisuudet/rakenteen.

1. Se "toinen starttimoottori" on esim. Auriksessa 650 volttinen 60 kW:n sähkömoottori, jota tosin ajetaan maksimissaan noin kolmasosateholla. Tehokkaat startit teilläpäin.

2. "Toinen lyijyakku vararenkaan tilalla" on Auriksessa 201,6 V/6,5 Ah Nimh takapenkin alla. Sen kapasiteetti on siis noin 1,3 kWh, mutta siitäkin käytetään vain keskimmäinen kolmannes, jotta voidaan antaa akkutakuuksi 10v/350 tkm. Siksi ajomatka on vain 2-2,5 km, eikä 6-8 km. Mutta huom! hybridillä ei ole tarkoitus yrittää liikenteen tukkeena ajaa edes tuota kahta kilometriä putkeen, vaan napsia sähkömotille sieltä täältä niitä kevyen kuormituksen tasanopeuksia/alamäkiä/hidastuksia/liikkeellelähtöjä/risteyksiä/autokaistoja/parkkipaikkoja/töyssyjä/pihoja, jotka ovat myrkkyä polttomoottorin kulutuslukemille. Polttiksella sitten kiihdytetään hölkkävauhdista ylöspäin/noustaan mäkiä/ajetaan suurempia nopeuksia. Eli hybridiin riittäisi hyvin kilometrinkin sähkörange.

Vaikka yritetäänkin pistää hybridin tekniikkan toteutusta halvalla niin eikö kieliposkella heitetyt kommentit pitäisi onnistua bongaamaan tuosta aika hyvin.

Tuossa yllä kerroit, että moottorista ei homma jää kiinni joten ero plug iniin on vain akun koossa ja laturissa. En vieläkään ymmärrä tuota suht reilua hinta-eroa muutoin kuin mahdollisuutena rahastaa.
 
Se "rahastaminen" tulee siitä että akku on paljon isompi ja laturi on lisätty. Mielestäni se vaan maksaa valitettavasti. Ja jos ei halua maksaa korkeampaa hintaa, niin perus hybridi olisi kumminkin suht hyvä vaihtoehto. Toki onhan siitä lataamisestakin vähän vaivaa ja täytyy olla latauspaikka. Pelkät latauskaapelitkin maksaa nekin vähän, jos ei tule sopivia johtoja auton mukana.
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
 
Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.

Itselle plugari päätyi ihan sillä perusteella, että katsoin, että millaisia autoja on tarjolla rahamäärällä X. Nykyinen plugari oli yksi muiden joukossa ja kun tarkemmin aloin katsomaan niin omassa autossa rahamäärälle sai todella kovan vastineen kun rahalla sai melkein uuden auton, joka oli varustelteiltaan erittäin kattava. Tämä oli lähinnä plugarin erittäin pienten verojen ansiosta ja se itse plugari ominaisuus tuli vähän niinkuin kaupan päälle. Plugaria kun en ollut "pakolla hankkimassa". Jotakin satasia se plugari säästä bensalaskussa vuositasolla, mutta pääomakuluissa tulee taas takkiin reippaasti enemmän mitä säästöä tulee polttoainakuluissa.
 
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.

Pari desiä tuohon voi lisätä mittarivirhettä (omien mittausten perusteella), että saa todellisen kulutuksen. Ajomatka "ylämäkeen" lähtien merenpinnan tasolta, toiseen suuntaan ajaessa menee yleensä hiukan pienemmällä kulutuksella.

_Omaan tarpeeseen_ plugin-hybridien ranget ei riitä että pääsisi säästöihin kiinni ja normihybrideistä ei juurikaan saa kulutushyötyä, saa vain rumemman ja huonomman auton. Jossain vaiheessa sitten sähköauto (ehkä 1-2v päästä?) kun niissä hinnat ja ominaisuudet täsmää siten, että alkaa olla järkevää vaihtaa.

kulutus.jpg
 
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
.
Melkoista legendaa tai sitten se kaupunkiajo on jonkun maakuntakaupungin sisääntuloväylillä 60km/h ajamista...
 
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.

kulutus.jpg

Onko tämä sillä pienimmällä 1.0 bensalla vai 1.4? Saako A3 sedaniin edes pienempää kuin 1.4 litraista?
 
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.

Lähinnä tuossa tarkoitin polttoainesäästöä, joka sitten siirtyy suoraan tuon auton hintaan, eli ei kauheasti vielä kannata itselle vaihto missään mielessä, varsinkin kun kohta on nykyinen auto maksettu ja sitten alkaa se "edullinen" ajelu.
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
Kia Niron kolmessa erilaisessa mallissa huomaa ainakin, että mitä suurempi akku, niin sitä kalliimpi. Tuo Hybrid versio on tosiaan tosi edullinen ostaa. Niroa en ole itse koeajanut, mutta luultavasti se olisi ihan ok? Ladattava on kyllä tosiaan ihan törky kallis.

Plugarin autoverossa säästää 900€, mutta se ei tuossa kokonaishinnassa juuri tunnu.

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid LX DCT, 27 200€

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid LX DCT, 35 700€

Kia Niro sähkö LX 64 kWh 204 hv, 45 000€
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.

Tässä olet varmaan asian ytimessä. Jos ero olisi liian pieni niin kuka ottaisi non pulgin mallin, nyt voidaan ottaa niiltä enemmän rahaa jotka sen ominaisuuden haluavat. On muuten tuo Niron ero on aivan jäätävä 8 500€ :O.

Tämä on sitä samaa hiuksen hienoa tasapainoilua kun aina on ollut lisävarausteiden kanssa. Karvalakkiin pitää laittaa sen verran paljon, että se houkuttelee, mutta kuitenkin jätttää sen verran pois, että osa ihmisistä kilkkaa niitä kalliita lisävarusteita joiden todelliset kustannukset on mustikoita, mutta niistä maksetaan maniskoita.


Pitikin selata tätä triidiä kun nyt tuli kovat kuumotukset model 3:seen. Piti laittaa löysät rahat rahastoihin, mutta menishän ne teslan kuukausimaksuihinkin :D. Pari yötä nukkuu pois niin eiköhän se siinä mene sekin hyvä rahan tuhlaus idea pois mielestä.

Yritin pikaisesti selata, mutta en kovin paljon löytänyt arvosteluja standard plus ja long range malin välillä? Entä autopilot? Hinta todella reilu siihen mitä itse ainakin näen sillä hyötyä, mutta tarkottaisiko tuo sitä, että jos nyt vaikka -22 salittaisiin itse-ajavat autot niin tämä hoituisi Teslalta vain softa päivityksellä?

Mitä varteenotettavia kilpailijoita karvalakki teslalla on tällähetkellä? (vai onko lainkaan jos haluaa sen koukun?)
 
Tesla Model 3 SR+ on halvin mihin saa koukun. Autopilot härpäke siinä on vakiona. FSD maksaa 6500€. On niin kallis, että en ainakaan itse sitä ottaisi.

Performance malliin ei koukkua saa.

Samassa hintaluokassa ei taida pahemmin olla kilpailijoita. Jaguar, Audi ja Mersu on kalliimpia. SR+ on ilmeisesti aika sama kuin LR awd, paitsi on takaveto ja pienempi akku.
 
Tesla on luvannut, että kaikissa autoissa on autonomian tarvitsema laitteisto sisäänrakennettuna.

1) Paljonko maksaa upgrade ennakkotilauksena? X eur
2) Paljonko maksaa upgrade jälkiasenteisena? Y eur
3) Minkä arvioit todennäköisyydeksi että autonomia tulee tarjolle? (Todennäköisyys P)

Jos X/Y < P -> kannattaa maksaa ennakkotilaus. Jos X/Y > P, niin jälkiupgrade on "turvallisempaa".

Itse maksaisin ennakkotilatusta täysautonomiasta korkeintaan satasia jos jälkiasennushinta on tonneja, sillä en usko sen tulevan oikeasti tarjolle kovin suurella todennäköisyydellä.
 
Ennakkoon ostettuna 6500€ ja jälkikäteen päivitettynä 7600€. Vaatii pohjalle autopilotin, joka maksaa 3300€, jos sitä ei ole jo valmiina.


Nyt pystyy jo tekemään varauksia vw id.3 autosta.
ID.3 perusmallin hinnat alkavat Saksassa alle 30 000 eurosta ja markkinoille ensimmäisenä pääsevän ID.3 1st Editionin hinnat alle 40 000 eurosta.
Volkswagenin täyssähköauton hinta jää alle 30 000 euron: Kymmeniä ennakkovarauksia Suomessa heti kun varauskirjat avattiin
 
ID:stä ei ole julkaistu speksejä, toimitusaikoja tai edes kuvia? No, hinta sentään on tiedossa.
 
Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.

Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
 
Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.

Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
Aivan päin helvettiä laskettu jos joku kuvittelee, että autojen sähköistys vaikuttaisi 40% kokonaiskulutukseen.

Koita laskea itse, niin huomaat.

Sähköautot eivät kuluta sähköverkosta jatkuvaa tehoa, vaan lataavat energiaa pitkän ajan kuluessa. Ja energiaa kuluu lineaarisessa suhteessa ajokilsoihin. Ja ajokilsojen määrä on aika tarkkaan tiedossa
 
Sähköautot eivät kuluta sähköverkosta jatkuvaa tehoa, vaan lataavat energiaa pitkän ajan kuluessa. Ja energiaa kuluu lineaarisessa suhteessa ajokilsoihin. Ja ajokilsojen määrä on aika tarkkaan tiedossa
Suomen säät ja akkuteknologia ovat minusta kyllä aika lailla eri mieltä tuosta lineaarisuudesta. Pakkanen kun vaikuttaa aika pahuksesti sähköauton kilometrimääriin eli lämpötila on pakostakin otettava huomioon lukuja laskiessa. Ainakin suomessa.

EDIT: Netti väittää suomessa olevan noin 3.1 miljoonaa autoa. Teslan pikalaturi taisi olla 125kw luokkaa. Aika hyvin se kulutus lisääntyi jos kaikki tuuppaisivat autonsa yhtä aikaa lataukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on hyvän hintanen toi id 3, taitaa paisua vaa tilausjono aivan järkyttävän pitkäksi jos vain 100 000 vuodessa meinaavat tehdä.
 
Laitanpa Zepille ja muillekin tuota sähköautoista ja niiden kulutuksesta huolestuneille uudelleen (löytyy vähän selaamalla) laskelmat, jotta voitte nukkua rauhassa ja pitää lamput ja saunat päällä jatkossakin:

Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan sähköautokannan määräksi 2,16 miljoonaa henkilöautoa. Tämäkin edellytyksellä, että autotarve ei vähene. Autoilun vuosikilometrit ovat vuositasolla vähentyneet. Nyt oleva n. 17 000 km/vuosi autoa kohti alenee. Voisi ennustaa v. 2050 henkilöautojen vastaavan luvun olevan 15 000 km/vuodessa. Sähköautojen keskimääräisen kulutuksen lukuna voisi silloin käyttää nykyisten keskimääräistä WLTP lukemaa 16 kWh/100 km. Noilla oletusarvoilla tulemme sähköautojen vuosikulutuksessa lukemaan 5,18 TWh, eli kolmannes tulevan OL3 vuosisähkön tuotosta tai nykyisten käytössä olevien tuulivoimaloiden tuoton verran.

Luvat jo lähivuosien, 2022 mennessä, tuulivoimaloiden lisärakentamiselle on myönnetty 9,7 TWh verran. Aurinkovoimaa lisääntyy koko ajan myös esim. autolataustarkoituksiin liikerakennusten ja asuinrakennusten yhteyteen. OL3 lisäteho valtakunnan verkkoon 2020 on 16 TWh ja Fennovoiman rakennushanke lisää 12 TWh verkkotehoa. Paljonko uusiutuvan energian tuottoa: tuuli- aurinko- aalto- ja vuorovesivoimalla ja bioenergialla tuleekaan 2050 mennessä? Myös nykyisten ydinreaktoreiden uusintaminen korjaustoimilla on listalla. Entä hankkeet SMR eli pienten modulaaristen ydinvoimaloiden myötä? En olisi energian saatavuuden suhteen sähköautojen osalta lainkaan huolissani.
Muok; Tuulivoimaluvut korjattu 3.5.2019 tietojen mukaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.

Niro maksoi talvirenkaineen jonkin matkaa yli 36 k€ (Business Premium 16" pyörillä. Samalla parannettiin erikoisliikkeessä takakontin, pohjan ja ovien äänenvaimennusta sekä laitettiin kestopinnoite).

Kokeilin myös Peugeon 308 Puretechiä manuaalina ja sillä pääsi tosiaan kuuden litran pintaan parhaillaan kaupungissakin. Opel oli siihen verrattuna janoinen kun oli perinteisellä mehumaija-automaattilla varustettu. Mulle ei manuaali ole vaihtoehto, kun tosiaan pelkkää kaupunkirallia melkein vedän eikä vaan jaksa sitä keppiä veivata ja kytkintä polkea koko ajan.

Alle kuuden litran kaupunkikulutus bensakoneella kuulostaa jo tosi hyvältä saavutukselta, toki riippuu paljon varmaan myös keskinopeudesta. Itsellä se on työmatka-ajossa n. 30 km/h.
 
Tänään julkaistussa Tekniikan Maailmassa on muuten hyvä juttu hybridiautoista. Käsitellään tässäkin ketjussa moneen kertaan ihmeteltyjä asioita, kuten sitä mihin ei-plugarihybridien parempi polttoainetalous perustuu, jne.
 
Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta

Kone lämpimänä akku täynnä tasamaalla maks 60 km/h mittarin mukaan olen päässyt 1,6-2 km. Mutta se ei ole tämän auton pointti paljonko sähköllä kulkee. Ja itsellä esimerkiksi eräs matka ensin 35 km maantietä ja perään 2 km 40 km/h alue. Lopun 2 km joskus päässyt sähköllä. MUTTA kun lähtee toisinpäin niin auto lataa ensin akkua suuremmalla kulutuksella joten hyöty vähän niin ja näin. Auto käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria tarpeen mukaan. Kovemmissa kiihdytyksissä molempia.
 
Laitanpa Zepille ja muillekin tuota sähköautoista ja niiden kulutuksesta huolestuneille uudelleen (löytyy vähän selaamalla) laskelmat, jotta voitte nukkua rauhassa ja pitää lamput ja saunat päällä jatkossakin:

Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan sähköautokannan määräksi 2,16 miljoonaa henkilöautoa. Tämäkin edellytyksellä, että autotarve ei vähene. Autoilun vuosikilometrit ovat vuositasolla vähentyneet. Nyt oleva n. 17 000 km/vuosi autoa kohti alenee. Voisi ennustaa v. 2050 henkilöautojen vastaavan luvun olevan 15 000 km/vuodessa. Sähköautojen keskimääräisen kulutuksen lukuna voisi silloin käyttää nykyisten keskimääräistä WLTP lukemaa 16 kWh/100 km. Noilla oletusarvoilla tulemme sähköautojen vuosikulutuksessa lukemaan 5,18 TWh, eli kolmannes tulevan OL3 vuosisähkön tuotosta tai nykyisten käytössä olevien tuulivoimaloiden tuoton verran.

Luvat jo lähivuosien, 2022 mennessä, tuulivoimaloiden lisärakentamiselle on myönnetty 4,5 TWh verran. Aurinkovoimaa lisääntyy koko ajan myös esim. autolataustarkoituksiin liikerakennusten ja asuinrakennusten yhteyteen. OL3 lisäteho valtakunnan verkkoon 2020 on 16 TWh ja Fennovoiman rakennushanke lisää 12 TWh verkkotehoa. Paljonko uusiutuvan energian tuottoa: tuuli- aurinko- aalto- ja vuorovesivoimalla ja bioenergialla tuleekaan 2050 mennessä? Myös nykyisten ydinreaktoreiden uusintaminen korjaustoimilla on listalla. Entä hankkeet SMR eli pienten modulaaristen ydinvoimaloiden myötä? En olisi energian saatavuuden suhteen sähköautojen osalta lainkaan huolissani.

Näitä laskeskeltiin aikaisemminkin ja todettiin, että ei ole ongelma. Mukaanlukien siksi, että sähköautoja ladataan enimmäkseen öisin, jolloin kulutus on muuten pienempää.
 
Näitä laskeskeltiin aikaisemminkin ja todettiin, että ei ole ongelma. Mukaanlukien siksi, että sähköautoja ladataan enimmäkseen öisin, jolloin kulutus on muuten pienempää.
Jeps, eihä toho tarvi porkkanaksi kuin halvemman yö sähkön niin autot latautuu kaikilla öisin.
 
Niro maksoi talvirenkaineen jonkin matkaa yli 36 k€ (Business Premium 16" pyörillä.
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)
 
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)

Siinä joku maksoi aika hyvän rahan per kilsa auton omistuksesta :D Oliko liikkeen esittelyauto ja ostitko käteisellä vai annoitko jotain vaihdossa?
 
Käytetyn sähköauton arvo voi lähivuosina moninkertaistua, väittää Teslan pääjohtaja – taustalla mullistava päivitysmahdollisuus

Käytetyn sähköauton arvo voi lähivuosina moninkertaistua, väittää Teslan pääjohtaja – taustalla mullistava päivitysmahdollisuus

Muskin mukaan jo olemassa oleviin Tesloihin voidaan lisätä auton ohjelmistoja verkon kautta päivittämällä sellaisia autonomisen ajamisen ominaisuuksia, jotka moninkertaistavat autojen jälkimarkkinahinnat, kertovat useat Yhdysvaltalaiset uutislähteet.

Rahassa mitattuna tämä tarkoittaisi sitä, että nyt reippaasti alle sadan tuhannen euron hintaisesta Teslasta voisi Muskin mukaan tulla uusien, neuroverkkoihin perustuvien ominaisuuksiensa turvin omistajalleen jopa yli 200 000 euron arvoinen auto.

Nyt käytetystä teslasta tulee oikein sijoituskohde:think:

Mun läppärin arvokin varmaan moninkertaistuu kun jaksan päivittää windowsia:comp2:
 

Statistiikka

Viestiketjuista
264 915
Viestejä
4 583 438
Jäsenet
75 547
Uusin jäsen
lennik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom