Keskustelua hybridiautoista

Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.

Itselle plugari päätyi ihan sillä perusteella, että katsoin, että millaisia autoja on tarjolla rahamäärällä X. Nykyinen plugari oli yksi muiden joukossa ja kun tarkemmin aloin katsomaan niin omassa autossa rahamäärälle sai todella kovan vastineen kun rahalla sai melkein uuden auton, joka oli varustelteiltaan erittäin kattava. Tämä oli lähinnä plugarin erittäin pienten verojen ansiosta ja se itse plugari ominaisuus tuli vähän niinkuin kaupan päälle. Plugaria kun en ollut "pakolla hankkimassa". Jotakin satasia se plugari säästä bensalaskussa vuositasolla, mutta pääomakuluissa tulee taas takkiin reippaasti enemmän mitä säästöä tulee polttoainakuluissa.
 
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.

Pari desiä tuohon voi lisätä mittarivirhettä (omien mittausten perusteella), että saa todellisen kulutuksen. Ajomatka "ylämäkeen" lähtien merenpinnan tasolta, toiseen suuntaan ajaessa menee yleensä hiukan pienemmällä kulutuksella.

_Omaan tarpeeseen_ plugin-hybridien ranget ei riitä että pääsisi säästöihin kiinni ja normihybrideistä ei juurikaan saa kulutushyötyä, saa vain rumemman ja huonomman auton. Jossain vaiheessa sitten sähköauto (ehkä 1-2v päästä?) kun niissä hinnat ja ominaisuudet täsmää siten, että alkaa olla järkevää vaihtaa.

kulutus.jpg
 
Vuoden 2013 1.4tsi Golfilla pääsee helposti alle 5litraa/100km maantiekulutuksiin sisältäen moottoritieajoa, hiljaisemmilla maanteillä ollaan lähempänä neljää kuin viittä litraa/100km. Kaupungissa 5,8-6,2/100km (sisältää talvisin webaston käytön). En tiedä luokitellaanko tuota enää "pikkuturboksi", ei ole mikään raketti mutta varmasti rivakampi kuin Yaris tai Auris hybrid.
.
Melkoista legendaa tai sitten se kaupunkiajo on jonkun maakuntakaupungin sisääntuloväylillä 60km/h ajamista...
 
Joo, ei tuossa mitään ihmeellistä ole. Tässä tältä aamulta normaalia työmatkakulutusta TFSI Audi A3 Sedan pikkuturbolla. Kuvanlaatu on valitettavasti heikko, mutta tuosta luvut kuitenkin näkee. Lähtö kylmänä autokatoksesta 6 asteen lämmöstä.

kulutus.jpg

Onko tämä sillä pienimmällä 1.0 bensalla vai 1.4? Saako A3 sedaniin edes pienempää kuin 1.4 litraista?
 
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.

Lähinnä tuossa tarkoitin polttoainesäästöä, joka sitten siirtyy suoraan tuon auton hintaan, eli ei kauheasti vielä kannata itselle vaihto missään mielessä, varsinkin kun kohta on nykyinen auto maksettu ja sitten alkaa se "edullinen" ajelu.
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.
Kia Niron kolmessa erilaisessa mallissa huomaa ainakin, että mitä suurempi akku, niin sitä kalliimpi. Tuo Hybrid versio on tosiaan tosi edullinen ostaa. Niroa en ole itse koeajanut, mutta luultavasti se olisi ihan ok? Ladattava on kyllä tosiaan ihan törky kallis.

Plugarin autoverossa säästää 900€, mutta se ei tuossa kokonaishinnassa juuri tunnu.

Kia Niro 1,6 GDI Hybrid LX DCT, 27 200€

Kia Niro 1,6 GDI Plug-In Hybrid LX DCT, 35 700€

Kia Niro sähkö LX 64 kWh 204 hv, 45 000€
 
Eiköhän se rahastaminen tule oikeasti siitä reilusta auton käytettävyyttä ja ominaisuutta parantavasta lisästä, jonka se plugari mahdollistaa verrattuna pelkkään hybridiin. Ei siis niinkään siitä paljonko ne komponentit maksaa. Hybridillä kun ei oikeasti voi ajaa pelkällä sähköllä kuin pieniä pätkiä kun taas plugarilla voi ajaa jopa koko päivän tarvittavat matkat. Ihan samaa tapahtui aiemmin navigaattorin kanssa, kun sellaisesta joutui parhaimmillaan maksamaan lisää jopa useita tonneja, vaikka komponenttitasolla muutos oli lähinnä näytön lisäys keskikonsoliin. Nyt kun navigaattori on ns. vakiokauraa niin siitäkään ei voi enää rahastaa samanlaisia summia.

Tässä olet varmaan asian ytimessä. Jos ero olisi liian pieni niin kuka ottaisi non pulgin mallin, nyt voidaan ottaa niiltä enemmän rahaa jotka sen ominaisuuden haluavat. On muuten tuo Niron ero on aivan jäätävä 8 500€ :O.

Tämä on sitä samaa hiuksen hienoa tasapainoilua kun aina on ollut lisävarausteiden kanssa. Karvalakkiin pitää laittaa sen verran paljon, että se houkuttelee, mutta kuitenkin jätttää sen verran pois, että osa ihmisistä kilkkaa niitä kalliita lisävarusteita joiden todelliset kustannukset on mustikoita, mutta niistä maksetaan maniskoita.


Pitikin selata tätä triidiä kun nyt tuli kovat kuumotukset model 3:seen. Piti laittaa löysät rahat rahastoihin, mutta menishän ne teslan kuukausimaksuihinkin :D. Pari yötä nukkuu pois niin eiköhän se siinä mene sekin hyvä rahan tuhlaus idea pois mielestä.

Yritin pikaisesti selata, mutta en kovin paljon löytänyt arvosteluja standard plus ja long range malin välillä? Entä autopilot? Hinta todella reilu siihen mitä itse ainakin näen sillä hyötyä, mutta tarkottaisiko tuo sitä, että jos nyt vaikka -22 salittaisiin itse-ajavat autot niin tämä hoituisi Teslalta vain softa päivityksellä?

Mitä varteenotettavia kilpailijoita karvalakki teslalla on tällähetkellä? (vai onko lainkaan jos haluaa sen koukun?)
 
Tesla Model 3 SR+ on halvin mihin saa koukun. Autopilot härpäke siinä on vakiona. FSD maksaa 6500€. On niin kallis, että en ainakaan itse sitä ottaisi.

Performance malliin ei koukkua saa.

Samassa hintaluokassa ei taida pahemmin olla kilpailijoita. Jaguar, Audi ja Mersu on kalliimpia. SR+ on ilmeisesti aika sama kuin LR awd, paitsi on takaveto ja pienempi akku.
 
Tesla on luvannut, että kaikissa autoissa on autonomian tarvitsema laitteisto sisäänrakennettuna.

1) Paljonko maksaa upgrade ennakkotilauksena? X eur
2) Paljonko maksaa upgrade jälkiasenteisena? Y eur
3) Minkä arvioit todennäköisyydeksi että autonomia tulee tarjolle? (Todennäköisyys P)

Jos X/Y < P -> kannattaa maksaa ennakkotilaus. Jos X/Y > P, niin jälkiupgrade on "turvallisempaa".

Itse maksaisin ennakkotilatusta täysautonomiasta korkeintaan satasia jos jälkiasennushinta on tonneja, sillä en usko sen tulevan oikeasti tarjolle kovin suurella todennäköisyydellä.
 
Ennakkoon ostettuna 6500€ ja jälkikäteen päivitettynä 7600€. Vaatii pohjalle autopilotin, joka maksaa 3300€, jos sitä ei ole jo valmiina.


Nyt pystyy jo tekemään varauksia vw id.3 autosta.
ID.3 perusmallin hinnat alkavat Saksassa alle 30 000 eurosta ja markkinoille ensimmäisenä pääsevän ID.3 1st Editionin hinnat alle 40 000 eurosta.
Volkswagenin täyssähköauton hinta jää alle 30 000 euron: Kymmeniä ennakkovarauksia Suomessa heti kun varauskirjat avattiin
 
ID:stä ei ole julkaistu speksejä, toimitusaikoja tai edes kuvia? No, hinta sentään on tiedossa.
 
Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.

Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
 
Offtopic:
Jokos joku on saanut selville mistä se sähkö otetaan niihin autoihin? Jossain oli laskelmaa, että kaikkien autojen sähköistäminen lisäisi suomen energiankulutusta noin 40%. Fingridin perusteella suomen huipputeho on 14500 megawatin paikkeilla eli se olisi vähän vajaa 6000 megawattia lisää kulutusta. Tuo on neljä isoa ydinreaktoria täydellä höyryllä ja moninkertaisesti se mitä suomessa voi tuulella tai auringolla tuottaa.

Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta
Aivan päin helvettiä laskettu jos joku kuvittelee, että autojen sähköistys vaikuttaisi 40% kokonaiskulutukseen.

Koita laskea itse, niin huomaat.

Sähköautot eivät kuluta sähköverkosta jatkuvaa tehoa, vaan lataavat energiaa pitkän ajan kuluessa. Ja energiaa kuluu lineaarisessa suhteessa ajokilsoihin. Ja ajokilsojen määrä on aika tarkkaan tiedossa
 
Sähköautot eivät kuluta sähköverkosta jatkuvaa tehoa, vaan lataavat energiaa pitkän ajan kuluessa. Ja energiaa kuluu lineaarisessa suhteessa ajokilsoihin. Ja ajokilsojen määrä on aika tarkkaan tiedossa
Suomen säät ja akkuteknologia ovat minusta kyllä aika lailla eri mieltä tuosta lineaarisuudesta. Pakkanen kun vaikuttaa aika pahuksesti sähköauton kilometrimääriin eli lämpötila on pakostakin otettava huomioon lukuja laskiessa. Ainakin suomessa.

EDIT: Netti väittää suomessa olevan noin 3.1 miljoonaa autoa. Teslan pikalaturi taisi olla 125kw luokkaa. Aika hyvin se kulutus lisääntyi jos kaikki tuuppaisivat autonsa yhtä aikaa lataukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä on hyvän hintanen toi id 3, taitaa paisua vaa tilausjono aivan järkyttävän pitkäksi jos vain 100 000 vuodessa meinaavat tehdä.
 
Laitanpa Zepille ja muillekin tuota sähköautoista ja niiden kulutuksesta huolestuneille uudelleen (löytyy vähän selaamalla) laskelmat, jotta voitte nukkua rauhassa ja pitää lamput ja saunat päällä jatkossakin:

Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan sähköautokannan määräksi 2,16 miljoonaa henkilöautoa. Tämäkin edellytyksellä, että autotarve ei vähene. Autoilun vuosikilometrit ovat vuositasolla vähentyneet. Nyt oleva n. 17 000 km/vuosi autoa kohti alenee. Voisi ennustaa v. 2050 henkilöautojen vastaavan luvun olevan 15 000 km/vuodessa. Sähköautojen keskimääräisen kulutuksen lukuna voisi silloin käyttää nykyisten keskimääräistä WLTP lukemaa 16 kWh/100 km. Noilla oletusarvoilla tulemme sähköautojen vuosikulutuksessa lukemaan 5,18 TWh, eli kolmannes tulevan OL3 vuosisähkön tuotosta tai nykyisten käytössä olevien tuulivoimaloiden tuoton verran.

Luvat jo lähivuosien, 2022 mennessä, tuulivoimaloiden lisärakentamiselle on myönnetty 9,7 TWh verran. Aurinkovoimaa lisääntyy koko ajan myös esim. autolataustarkoituksiin liikerakennusten ja asuinrakennusten yhteyteen. OL3 lisäteho valtakunnan verkkoon 2020 on 16 TWh ja Fennovoiman rakennushanke lisää 12 TWh verkkotehoa. Paljonko uusiutuvan energian tuottoa: tuuli- aurinko- aalto- ja vuorovesivoimalla ja bioenergialla tuleekaan 2050 mennessä? Myös nykyisten ydinreaktoreiden uusintaminen korjaustoimilla on listalla. Entä hankkeet SMR eli pienten modulaaristen ydinvoimaloiden myötä? En olisi energian saatavuuden suhteen sähköautojen osalta lainkaan huolissani.
Muok; Tuulivoimaluvut korjattu 3.5.2019 tietojen mukaiseksi.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon oli muuten Niron hinta ilman sitä vaihdokkia? Mulla on ollut noita pikku bensaturboja tässä nyt pari kappaletta (manuaalina) ja omassa ajossa niiden todellinen keskikulutus ympäri vuoden on ollut luokkaa 5,2-5,8 l/100km. Vaimolle ostettu Yaris Hybrid näyttää muutaman tankkauksen perusteella ~4,8l/100km kulutusta eli bensa tuo säästää vain sen reilun puoli litraa satasella verrattuna aiempiin. Ei varmaankaan maksa "itseään takaisin" ikinä ainakaan polttoaineen muodossa.

Niro maksoi talvirenkaineen jonkin matkaa yli 36 k€ (Business Premium 16" pyörillä. Samalla parannettiin erikoisliikkeessä takakontin, pohjan ja ovien äänenvaimennusta sekä laitettiin kestopinnoite).

Kokeilin myös Peugeon 308 Puretechiä manuaalina ja sillä pääsi tosiaan kuuden litran pintaan parhaillaan kaupungissakin. Opel oli siihen verrattuna janoinen kun oli perinteisellä mehumaija-automaattilla varustettu. Mulle ei manuaali ole vaihtoehto, kun tosiaan pelkkää kaupunkirallia melkein vedän eikä vaan jaksa sitä keppiä veivata ja kytkintä polkea koko ajan.

Alle kuuden litran kaupunkikulutus bensakoneella kuulostaa jo tosi hyvältä saavutukselta, toki riippuu paljon varmaan myös keskinopeudesta. Itsellä se on työmatka-ajossa n. 30 km/h.
 
Tänään julkaistussa Tekniikan Maailmassa on muuten hyvä juttu hybridiautoista. Käsitellään tässäkin ketjussa moneen kertaan ihmeteltyjä asioita, kuten sitä mihin ei-plugarihybridien parempi polttoainetalous perustuu, jne.
 
Ja asiaan: tietääkö joku miten pitkään Hybrid Yariksella voi oikein sähköllä ajella? Akkutehoa kun taitaa olla alle kilowatti. Ja osaako joku sanoa ottaako ko. auto käyttöön kiihdytyksissä sekä poltto, että sähkömoottorin? Pelkkä polttomoottori kun vaikuttaa aika laiskalta

Kone lämpimänä akku täynnä tasamaalla maks 60 km/h mittarin mukaan olen päässyt 1,6-2 km. Mutta se ei ole tämän auton pointti paljonko sähköllä kulkee. Ja itsellä esimerkiksi eräs matka ensin 35 km maantietä ja perään 2 km 40 km/h alue. Lopun 2 km joskus päässyt sähköllä. MUTTA kun lähtee toisinpäin niin auto lataa ensin akkua suuremmalla kulutuksella joten hyöty vähän niin ja näin. Auto käyttää polttomoottoria ja sähkömoottoria tarpeen mukaan. Kovemmissa kiihdytyksissä molempia.
 
Laitanpa Zepille ja muillekin tuota sähköautoista ja niiden kulutuksesta huolestuneille uudelleen (löytyy vähän selaamalla) laskelmat, jotta voitte nukkua rauhassa ja pitää lamput ja saunat päällä jatkossakin:

Autokannan sähköistyminen henkilöautojen osalta täysin v. 2050 mennessä lienee toiveajattelua. Jos realistisestisemmin laskee 80 % autoista olevan tuolloin täyssähköisiä, loput vaikka kaasulle muutettuja ja täysin muutoin vähäpäästöisiä, saadaan sähköautokannan määräksi 2,16 miljoonaa henkilöautoa. Tämäkin edellytyksellä, että autotarve ei vähene. Autoilun vuosikilometrit ovat vuositasolla vähentyneet. Nyt oleva n. 17 000 km/vuosi autoa kohti alenee. Voisi ennustaa v. 2050 henkilöautojen vastaavan luvun olevan 15 000 km/vuodessa. Sähköautojen keskimääräisen kulutuksen lukuna voisi silloin käyttää nykyisten keskimääräistä WLTP lukemaa 16 kWh/100 km. Noilla oletusarvoilla tulemme sähköautojen vuosikulutuksessa lukemaan 5,18 TWh, eli kolmannes tulevan OL3 vuosisähkön tuotosta tai nykyisten käytössä olevien tuulivoimaloiden tuoton verran.

Luvat jo lähivuosien, 2022 mennessä, tuulivoimaloiden lisärakentamiselle on myönnetty 4,5 TWh verran. Aurinkovoimaa lisääntyy koko ajan myös esim. autolataustarkoituksiin liikerakennusten ja asuinrakennusten yhteyteen. OL3 lisäteho valtakunnan verkkoon 2020 on 16 TWh ja Fennovoiman rakennushanke lisää 12 TWh verkkotehoa. Paljonko uusiutuvan energian tuottoa: tuuli- aurinko- aalto- ja vuorovesivoimalla ja bioenergialla tuleekaan 2050 mennessä? Myös nykyisten ydinreaktoreiden uusintaminen korjaustoimilla on listalla. Entä hankkeet SMR eli pienten modulaaristen ydinvoimaloiden myötä? En olisi energian saatavuuden suhteen sähköautojen osalta lainkaan huolissani.

Näitä laskeskeltiin aikaisemminkin ja todettiin, että ei ole ongelma. Mukaanlukien siksi, että sähköautoja ladataan enimmäkseen öisin, jolloin kulutus on muuten pienempää.
 
Näitä laskeskeltiin aikaisemminkin ja todettiin, että ei ole ongelma. Mukaanlukien siksi, että sähköautoja ladataan enimmäkseen öisin, jolloin kulutus on muuten pienempää.
Jeps, eihä toho tarvi porkkanaksi kuin halvemman yö sähkön niin autot latautuu kaikilla öisin.
 
Niro maksoi talvirenkaineen jonkin matkaa yli 36 k€ (Business Premium 16" pyörillä.
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)
 
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)

Siinä joku maksoi aika hyvän rahan per kilsa auton omistuksesta :D Oliko liikkeen esittelyauto ja ostitko käteisellä vai annoitko jotain vaihdossa?
 
Käytetyn sähköauton arvo voi lähivuosina moninkertaistua, väittää Teslan pääjohtaja – taustalla mullistava päivitysmahdollisuus

Käytetyn sähköauton arvo voi lähivuosina moninkertaistua, väittää Teslan pääjohtaja – taustalla mullistava päivitysmahdollisuus

Muskin mukaan jo olemassa oleviin Tesloihin voidaan lisätä auton ohjelmistoja verkon kautta päivittämällä sellaisia autonomisen ajamisen ominaisuuksia, jotka moninkertaistavat autojen jälkimarkkinahinnat, kertovat useat Yhdysvaltalaiset uutislähteet.

Rahassa mitattuna tämä tarkoittaisi sitä, että nyt reippaasti alle sadan tuhannen euron hintaisesta Teslasta voisi Muskin mukaan tulla uusien, neuroverkkoihin perustuvien ominaisuuksiensa turvin omistajalleen jopa yli 200 000 euron arvoinen auto.

Nyt käytetystä teslasta tulee oikein sijoituskohde:think:

Mun läppärin arvokin varmaan moninkertaistuu kun jaksan päivittää windowsia:comp2:
 
Noilla volkkarin ajotietokoneen lukemilla voi pyyhkiä persettä. Itellä taitaa näyttää jotain 5.9l/100km tällä hetkellä ja todellinen tankkauksista laskettu liki seiska.
Omani pitää melko hyvin paikkaansa, heittää enintään 0,3/litraa tankkauksista mitattuna, persettä en ole vielä ajotietokoneella pyyhkinyt...
 
Niin jos tässä kaupunkiajoa oli tarkoitus demota niin tuo 98kmh keskinopeus on aika korkea. Ainakin Helsingin keskustassa yleensä keskinopeus on jotain 20-30kmh max. ja pysädyksiä on runsaasti.
Tarkoitus oli demota nimenomaan maantiekulutuksia joita toinen keskustelija kommentoi.
Tuossa toinen ajotietokoneen näyttämä lukema, tankkauksista tarkistettuna heittää tosiaan sen 0-0,3l/100km.

IMG_20180708_135246.jpg
 
Model 3 sai muuten juuri virallisen vetokoukun. Maksimi vetomassa 910kg. Itselle ainakin tärkeä lisävaruste jos päädyn autoon.
 
Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa. Massojen ostopäätöksiin vaikuttaa lähinnä raha, siinä on ympäristöteot aivan sivuseikka.

Onko PHEV autot sitten niin paljon ympäristöystävällisempiä kuin verotus antaa ymmärtää (varsinkin kun moni ei jaksa autoa edes ladata) jää varmaan jokaisen oman harkinnan varaan...


Itse näen että ainakin bmw tapauksessa hybridejä myydään ei vain verohyödyn takia vaan koska esim 530e on lähes joka asiassa parempi kuin 530i: Kuluttaa vähemmän jokaisessa tilanteessa latasi sitä tai ei, about sama kulkupuoli, saa vakiona huikeita varusteita mitä pelkkään bensaan ei saa edes rahalla.
Siihen tietty päälle vähäpäästöisten edut suomessa ja maailmalla (paremmat parkkipaikat, bussikaistalla ajelu jne jne).
530i samalla 4 pyttyisellä vähän kireämmällä softalla niin ei edes äänimaailma ole parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 sai muuten juuri virallisen vetokoukun. Maksimi vetomassa 910kg. Itselle ainakin tärkeä lisävaruste jos päädyn autoon.

Hyvä uutinen, joskin tuo vetomassa on vielä aika pieni. Sopii toki satunnaiseen kärryn nykkimiseeni, ja on heittämällä isompi kuin jotkut auriksen 345kg...
 
Suurin osa kansan peräkärryn vedoista tulee täytettyä, vähemmistössä on ne, joilla on jarrullinen perävaunu. 825kg käsittää kaikki nykyisin myytävät yks/kaks akseliset jarruttomat, siitä ylöspäin pitää olla jarrut.
 
Itse näen että ainakin bmw tapauksessa hybridejä myydään ei vain verohyödyn takia vaan koska esim 530e on lähes joka asiassa parempi kuin 530i: Kuluttaa vähemmän jokaisessa tilanteessa latasi sitä tai ei, about sama kulkupuoli, saa vakiona huikeita varusteita mitä pelkkään bensaan ei saa edes rahalla.
Siihen tietty päälle vähäpäästöisten edut suomessa ja maailmalla (paremmat parkkipaikat, bussikaistalla ajelu jne jne).
530i samalla 4 pyttyisellä vähän kireämmällä softalla niin ei edes äänimaailma ole parempi.

Ainut järkevä syy ostaa tuo G30 530i on se, että haluaa nelivedon, muuten 530e on kaikin puolin järkevämpi ostos.
Toisaalta taas nelivedon kanssa järkevämpi valinta on 520d, joka on arkiajossa jopa tuota bensakonetta mukavampi.
 
Tarkoitus oli demota nimenomaan maantiekulutuksia joita toinen keskustelija kommentoi.
Tuossa toinen ajotietokoneen näyttämä lukema, tankkauksista tarkistettuna heittää tosiaan sen 0-0,3l/100km.
Kyseenalaistin kaupunkikulutuksen niin se on sinun mielestä maantiekulutuksen kommentointia :lol:
 
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)
mitäs olet optimasta tykännyt, itselläkin vähän suunnitelmissä tuo optima (käytettynä) käydä katsastamassa, mutta taitaa kuiten ykkösvaihtoehto olla C-sarjan mersu plugarina.
 
Siinä joku maksoi aika hyvän rahan per kilsa auton omistuksesta :D Oliko liikkeen esittelyauto ja ostitko käteisellä vai annoitko jotain vaihdossa?

Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.
 
mitäs olet optimasta tykännyt, itselläkin vähän suunnitelmissä tuo optima (käytettynä) käydä katsastamassa, mutta taitaa kuiten ykkösvaihtoehto olla C-sarjan mersu plugarina.
Tykännyt todella paljon ja todella tyytyväinen autoon. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Ainoa pieni kauneusvirhe on se, että autoa lämmitetään ainoastaan polttomoottorin avulla. Lisäksi vaihteisto nykäisee kylmällä moottorilla, kun vaihtaa ensimmäisen kerran kakkoselta kolmoselle (kuulemma ominaisuus). Sen jälkeen vaihdot sulavia.
 
Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.
Tuollaiset alennukset on utopiaa ainakin omien kyselyjen pohjalta (noin 10-15 tarjousta viimeisen vuoden sisällä) ellei ole ostamassa jotain jämäerää, joka ei vain mene kaupaksi millään. 10%:aa on jo todella tiukassa, jos laskee verollisesta hinnasta.
 
Tuollaiset alennukset on utopiaa ainakin omien kyselyjen pohjalta (noin 10-15 tarjousta viimeisen vuoden sisällä) ellei ole ostamassa jotain jämäerää, joka ei vain mene kaupaksi millään. 10%:aa on jo todella tiukassa, jos laskee verollisesta hinnasta.

Mulle tarjosi muistaakseni 6% autoverottomasta hinnasta jos en tuo vaihtoautoa.
 
no kappas, en niin ole vielä perehtynyt ... oletin että olis ollut 40-50km luokkaa muttei näköjään ole. Taidanpa sittenkin kääntää katseeni enempi tuon optiman suuntaan.

Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.

Edit: toki tuossakin aika huono range optimaan verrattuna, mutta vähän parempi kuin merssussa kuitenkin.
 
Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.

Edit: toki tuossakin aika huono range optimaan verrattuna, mutta vähän parempi kuin merssussa kuitenkin.
ei löydy farkkuna bemua
 
Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.
Laatuvaikutelmamielessä omasta mielestä tuo Optima ei halvemman luokan baijerilaiselle häviä pätkääkään. 5-sarjalainen ja siitä ylöspäin on sitten ehkä jo hiukan eri asia. Ainakin oman ex X3 35i:n laatu sisällä oli heikompi kuin Optimassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 585
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom