- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 384
Auton vaihtaminen säästömielessä on harvoin kannattavaa. Etenkin jos ollaan vaihtamassa uudempaan / kalliimpaan. Sillä ehkä yritetään perustella auton vaihtoa itselle, mutta totuuspohjaa sillä oikeasti harvemmin on.Olen alkanut laskeskelemaan sähköauton kannattavuutta ja omilla kilometreillä (40000km/v) voisi olla ihan suht fiksua alkaa käyttämään täysin sähköistä autoa, vielä on laskematta kuinka kauan tuota hintaeroa täyssähkön ja polttoaineen välillä maksaa takaisin, mutta kun töissä on latausmahdollisuus 30€/kk, niin eipä tuota tarvitsisi normiajossa latailla muualla, jolloin jo kuukausitasolla säästyy 150-250€ polttoainekuluissa riippuen kuinka paljon tulee ajeltua ja joutuuko muualla maksamaan latauksia. Hieman on vielä kysymysmerkkinä se, että miten paljon noissa uusissa sähköautoissa huollot maksaa, joten en ole vielä innostunut moista ostamaan, täytyy tietää ensin koko kulurakenne.
Itselle plugari päätyi ihan sillä perusteella, että katsoin, että millaisia autoja on tarjolla rahamäärällä X. Nykyinen plugari oli yksi muiden joukossa ja kun tarkemmin aloin katsomaan niin omassa autossa rahamäärälle sai todella kovan vastineen kun rahalla sai melkein uuden auton, joka oli varustelteiltaan erittäin kattava. Tämä oli lähinnä plugarin erittäin pienten verojen ansiosta ja se itse plugari ominaisuus tuli vähän niinkuin kaupan päälle. Plugaria kun en ollut "pakolla hankkimassa". Jotakin satasia se plugari säästä bensalaskussa vuositasolla, mutta pääomakuluissa tulee taas takkiin reippaasti enemmän mitä säästöä tulee polttoainakuluissa.