Keskustelua hybridiautoista

IMG_20190422_162810.jpg

Niin jos tässä kaupunkiajoa oli tarkoitus demota niin tuo 98kmh keskinopeus on aika korkea. Ainakin Helsingin keskustassa yleensä keskinopeus on jotain 20-30kmh max. ja pysädyksiä on runsaasti.
 
Noilla volkkarin ajotietokoneen lukemilla voi pyyhkiä persettä. Itellä taitaa näyttää jotain 5.9l/100km tällä hetkellä ja todellinen tankkauksista laskettu liki seiska.
Omani pitää melko hyvin paikkaansa, heittää enintään 0,3/litraa tankkauksista mitattuna, persettä en ole vielä ajotietokoneella pyyhkinyt...
 
Niin jos tässä kaupunkiajoa oli tarkoitus demota niin tuo 98kmh keskinopeus on aika korkea. Ainakin Helsingin keskustassa yleensä keskinopeus on jotain 20-30kmh max. ja pysädyksiä on runsaasti.
Tarkoitus oli demota nimenomaan maantiekulutuksia joita toinen keskustelija kommentoi.
Tuossa toinen ajotietokoneen näyttämä lukema, tankkauksista tarkistettuna heittää tosiaan sen 0-0,3l/100km.

IMG_20180708_135246.jpg
 
Model 3 sai muuten juuri virallisen vetokoukun. Maksimi vetomassa 910kg. Itselle ainakin tärkeä lisävaruste jos päädyn autoon.
 
Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa. Massojen ostopäätöksiin vaikuttaa lähinnä raha, siinä on ympäristöteot aivan sivuseikka.

Onko PHEV autot sitten niin paljon ympäristöystävällisempiä kuin verotus antaa ymmärtää (varsinkin kun moni ei jaksa autoa edes ladata) jää varmaan jokaisen oman harkinnan varaan...


Itse näen että ainakin bmw tapauksessa hybridejä myydään ei vain verohyödyn takia vaan koska esim 530e on lähes joka asiassa parempi kuin 530i: Kuluttaa vähemmän jokaisessa tilanteessa latasi sitä tai ei, about sama kulkupuoli, saa vakiona huikeita varusteita mitä pelkkään bensaan ei saa edes rahalla.
Siihen tietty päälle vähäpäästöisten edut suomessa ja maailmalla (paremmat parkkipaikat, bussikaistalla ajelu jne jne).
530i samalla 4 pyttyisellä vähän kireämmällä softalla niin ei edes äänimaailma ole parempi.
 
Viimeksi muokattu:
Model 3 sai muuten juuri virallisen vetokoukun. Maksimi vetomassa 910kg. Itselle ainakin tärkeä lisävaruste jos päädyn autoon.

Hyvä uutinen, joskin tuo vetomassa on vielä aika pieni. Sopii toki satunnaiseen kärryn nykkimiseeni, ja on heittämällä isompi kuin jotkut auriksen 345kg...
 
Suurin osa kansan peräkärryn vedoista tulee täytettyä, vähemmistössä on ne, joilla on jarrullinen perävaunu. 825kg käsittää kaikki nykyisin myytävät yks/kaks akseliset jarruttomat, siitä ylöspäin pitää olla jarrut.
 
Itse näen että ainakin bmw tapauksessa hybridejä myydään ei vain verohyödyn takia vaan koska esim 530e on lähes joka asiassa parempi kuin 530i: Kuluttaa vähemmän jokaisessa tilanteessa latasi sitä tai ei, about sama kulkupuoli, saa vakiona huikeita varusteita mitä pelkkään bensaan ei saa edes rahalla.
Siihen tietty päälle vähäpäästöisten edut suomessa ja maailmalla (paremmat parkkipaikat, bussikaistalla ajelu jne jne).
530i samalla 4 pyttyisellä vähän kireämmällä softalla niin ei edes äänimaailma ole parempi.

Ainut järkevä syy ostaa tuo G30 530i on se, että haluaa nelivedon, muuten 530e on kaikin puolin järkevämpi ostos.
Toisaalta taas nelivedon kanssa järkevämpi valinta on 520d, joka on arkiajossa jopa tuota bensakonetta mukavampi.
 
Tarkoitus oli demota nimenomaan maantiekulutuksia joita toinen keskustelija kommentoi.
Tuossa toinen ajotietokoneen näyttämä lukema, tankkauksista tarkistettuna heittää tosiaan sen 0-0,3l/100km.
Kyseenalaistin kaupunkikulutuksen niin se on sinun mielestä maantiekulutuksen kommentointia :lol:
 
Ok. Tuo oma Optima plugari jäi maksamaan vähän yli 34k€ 6kk vanhana ja 7tkm ajettuna kaikilla tehtaan lisävarusteilla varustettuna. Uutena tuokin toki olisi ollut kallis, mutta tämä oli kunnoltaan täysin uutta vastaava, kunhan jaksoi kuskin nahkapenkin vain putsata nahanhoitoaineella :)
mitäs olet optimasta tykännyt, itselläkin vähän suunnitelmissä tuo optima (käytettynä) käydä katsastamassa, mutta taitaa kuiten ykkösvaihtoehto olla C-sarjan mersu plugarina.
 
Siinä joku maksoi aika hyvän rahan per kilsa auton omistuksesta :D Oliko liikkeen esittelyauto ja ostitko käteisellä vai annoitko jotain vaihdossa?

Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.
 
mitäs olet optimasta tykännyt, itselläkin vähän suunnitelmissä tuo optima (käytettynä) käydä katsastamassa, mutta taitaa kuiten ykkösvaihtoehto olla C-sarjan mersu plugarina.
Tykännyt todella paljon ja todella tyytyväinen autoon. Ei oikeastaan mitään pahaa sanottavaa. Ainoa pieni kauneusvirhe on se, että autoa lämmitetään ainoastaan polttomoottorin avulla. Lisäksi vaihteisto nykäisee kylmällä moottorilla, kun vaihtaa ensimmäisen kerran kakkoselta kolmoselle (kuulemma ominaisuus). Sen jälkeen vaihdot sulavia.
 
Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.
Tuollaiset alennukset on utopiaa ainakin omien kyselyjen pohjalta (noin 10-15 tarjousta viimeisen vuoden sisällä) ellei ole ostamassa jotain jämäerää, joka ei vain mene kaupaksi millään. 10%:aa on jo todella tiukassa, jos laskee verollisesta hinnasta.
 
Tuollaiset alennukset on utopiaa ainakin omien kyselyjen pohjalta (noin 10-15 tarjousta viimeisen vuoden sisällä) ellei ole ostamassa jotain jämäerää, joka ei vain mene kaupaksi millään. 10%:aa on jo todella tiukassa, jos laskee verollisesta hinnasta.

Mulle tarjosi muistaakseni 6% autoverottomasta hinnasta jos en tuo vaihtoautoa.
 
no kappas, en niin ole vielä perehtynyt ... oletin että olis ollut 40-50km luokkaa muttei näköjään ole. Taidanpa sittenkin kääntää katseeni enempi tuon optiman suuntaan.

Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.

Edit: toki tuossakin aika huono range optimaan verrattuna, mutta vähän parempi kuin merssussa kuitenkin.
 
Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.

Edit: toki tuossakin aika huono range optimaan verrattuna, mutta vähän parempi kuin merssussa kuitenkin.
ei löydy farkkuna bemua
 
Jos C-sarjan mersu on vaihtoehto niin tsekkaa toki tuo 330e bemarikin... varmaan likempänä sitä mersua kuin tuo optima.
Laatuvaikutelmamielessä omasta mielestä tuo Optima ei halvemman luokan baijerilaiselle häviä pätkääkään. 5-sarjalainen ja siitä ylöspäin on sitten ehkä jo hiukan eri asia. Ainakin oman ex X3 35i:n laatu sisällä oli heikompi kuin Optimassa.
 
Laatuvaikutelmamielessä omasta mielestä tuo Optima ei halvemman luokan baijerilaiselle häviä pätkääkään. 5-sarjalainen ja siitä ylöspäin on sitten ehkä jo hiukan eri asia. Ainakin oman ex X3 35i:n laatu sisällä oli heikompi kuin Optimassa.

Paljon mahdollista, kun aika vanhahtavahan esim. tuo F30 330e on sisältä. Ajattelin kuitenkin tuolla "likempänä sitä mersua"-kommentilla ihan ajettavuutta, suorituskykyä ja yleistä fiilistä.

Melko mopo speksien perusteella tuo optima, ja muistelen c-mersun olevan kohtuu räyhäkkä - en tosin päässyt varmistamaan sitä mersun sivuilta kun ei tuolta helvetin kaaoksesta löytynyt auton speksejä ollenkaan... ennen ne oli selkeästi esillä ja saattoi verrata mallien teknisiä tietoja. Missä lie nykyään ja miksi ne pitää piilottaa...

Edit: niin riippuu tietysti siitä mitä siltä autolta hakee. Jos hakee vaan sähköautoa rangeineen niin optimahan lie hyvä, suorituskykyä hakevalle se taas ei ainakaan speksien valossa vaikuta olevan vaihtoehto.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon mahdollista, kun aika vanhahtavahan esim. tuo F30 330e on sisältä. Ajattelin kuitenkin tuolla "likempänä sitä mersua"-kommentilla ihan ajettavuutta, suorituskykyä ja yleistä fiilistä.

Melko mopo speksien perusteella tuo optima, ja muistelen c-mersun olevan kohtuu räyhäkkä - en tosin päässyt varmistamaan sitä mersun sivuilta kun ei tuolta helvetin kaaoksesta löytynyt auton speksejä ollenkaan... ennen ne oli selkeästi esillä ja saattoi verrata mallien teknisiä tietoja. Missä lie nykyään ja miksi ne pitää piilottaa...

Edit: niin riippuu tietysti siitä mitä siltä autolta hakee. Jos hakee vaan sähköautoa rangeineen niin optimahan lie hyvä, suorituskykyä hakevalle se taas ei ainakaan speksien valossa vaikuta olevan vaihtoehto.
Ei tämä Optima mikään raketti ole, mutta tuo reilun 8 sekunnin kiihtyvyys satkuun on minusta ihan riittävä tämän kokoluokan autolle. Ihan pelkällä sähkömoottorilla itse olen tähän mennessä pärjännyt pk-seudun ajoissa eli koko polttomoottorin tehoreservi tuolla vielä olisi käytettävissä.
 
Ei tämä Optima mikään raketti ole, mutta tuo reilun 8 sekunnin kiihtyvyys satkuun on minusta ihan riittävä tämän kokoluokan autolle. Ihan pelkällä sähkömoottorilla itse olen tähän mennessä pärjännyt pk-seudun ajoissa eli koko polttomoottorin tehoreservi tuolla vielä olisi käytettävissä.

Reilun 8 sekunnin? Kian sivujen mukaan sedan 9.4 ja farkku 9.7sek...
 
Reilun 8 sekunnin? Kian sivujen mukaan sedan 9.4 ja farkku 9.7sek...
Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
 
Oho. Aika konservatiivinen lukema sit kyllä valmistajan ilmoittama. Tuo 8 sek vs. 9,4 sek on kuitenkin aika paljon perstuntumalla.
 
Valmistajan antama ja mitattu on kaksi eri asiaa. Ei kai ole ennennäkemätöntä, että kiihtyvyys on parempi kuin valmistajan ilmoittama.

2017 Kia Optima Plug-In Hybrid Test | Review | Car and Driver

"At the test track, the PHEV performed virtually identically to the Optima hybrid. An 8.0-second zero-to-60-mph run and a 16.2-second quarter-mile time put it just 0.1 second behind its plugless—and lighter—hybrid sibling."
Olinkin ihmetellyt lankomiehen farkun ilmoitettua vaatimatonta aikaa suhteessa tehoihin ja massaan.

Tuossa pitää kylläkin huomioida mailit ja korimallin ero. Sataseen pitää kerätä noin 3,5 km/h lisää vauhtia vs. 0-60 mph. Noissa nopeuksissa reilu 8 sekunnin auto kiihtyy noin 1,2-1,4 s/10 km/h (jos ei ole vaihtokohtaa), eli satku saavutettaisiin 8,4-8,5 s lähdöstä. Korimalli tuo vielä kolme kymmenystä lisää, joten farkku kiihtyisi noin 8,7-8,8 s sataan, eli silti noin sekunnin nopeammin kuin valmistaja lupaa.

En koeajolla perstuntumalta huomannut kiihtyvyydestä muuta kuin että olihan se Aurista nopeampi vehje ohituskaistalla.
 
EDIT: Netti väittää suomessa olevan noin 3.1 miljoonaa autoa. Teslan pikalaturi taisi olla 125kw luokkaa. Aika hyvin se kulutus lisääntyi jos kaikki tuuppaisivat autonsa yhtä aikaa lataukseen.

Suomessa on n. 2000 huoltista. Oliko viimeksi 1500 auton jono kun kävit tankkaamassa?

Jostain luin vertauksen että jos samana päivänä kun oOlkiluoto 3 kytketään verkkoon kaikki suomen polttomoottoriautot olisivatkin sähköautoja, olisi sähkön riittävyys sama kuin mitä se on nyt.
 
Suomessa on n. 2000 huoltista. Oliko viimeksi 1500 auton jono kun kävit tankkaamassa?

Jostain luin vertauksen että jos samana päivänä kun oOlkiluoto 3 kytketään verkkoon kaikki suomen polttomoottoriautot olisivatkin sähköautoja, olisi sähkön riittävyys sama kuin mitä se on nyt.
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta? Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.
 
Milloin viimeksi latasit sähköä huoltamolta?

Lasketaanko 15 vuotta sitten ladattu apuvirta 30 vuotta vanhaan Volvoon?

Tuollaista mainittua 125kW tehoista pikalaturia ei kuitenkaan kenelläkään kotona ole, joten jonkinlainen julkinen latausasema silloin on käytössä, joka on siihen huoltamoon verrannollinen laite.

Pointti oli kuitenkin se että ei niitä kaikkia sähköautoja ladata yhtäaikaa 125kW teholla, kuten ei kaikkia henkilöautojakaan takata yhtäaikaa huoltiksella.

Toisaalta suomessa ei nytkään tuoteta riittävästi sähköä, joten jokainen sähköauto vain pahentaa ongelmaa.

Toisaalta suomessa tuotetaan jatkuvasti myös liikaa sähköä, jonka hallintaan sähköautot olisivat hyvä ratkaisu.
 
Sähkö ei lopu Suomesta vaan sitä riittää nyt ja tulevaisuudessa vaikka kaikki autot olisivat sähköautoja ja piste. Se että Suomi ostaa sähköä on ihan talouspoliittinen asia jota hoitaa aika iso ryhmä ihmisiä. Mikään ei estä omavaraistamasta sähkön tuotantoa mutta kun siinä ei vain tällä hetkellä ole taloudellisesti mitään järkeä.

En ymmärrä mikä saa ihmiset ajattelemaan että se sähköauto pitää ladata aina a) heti kun sillä on ajettu ja b) jollain 200kw voimalla?

Jos nyt otetaan täälläkin mainittu keskimääräinen 17tkm ajomatka ja 400km rangella oleva sähköauto (huom, tänä päivänä), tarkoittaa se lataamista keskimäärin 8 päivän välein? Se lataako auton sitten pikana jossain asemalla vai 230v shukolla kotona on sitten se ja sama. Kuten yllä jo sanottiin, jos 2000 huoltoasemaa riittää 3milj. Autolle niin riittää varmasti myös 50+ miljoonaa töpseliäkin.

Tätä keskustelua tulee seurailtua koska itsellä on hankinnassa myös sähköauto ja näillä näkymin Audin e-tron. Ollut semmoinen nyt pari viikonloppua koeajossa ja tykkäsin kyllä.
Ongelmanahan noissa on vain saatavuus ja siten hinta. Autoa kun en mistään saa ovh hinnalla vaan aika reilusti saat lyödä tonneja päälle että pääset edes 6kk toimitusaikaan.

Paras tarjous on tähän mennessä autoliikkeeltä joka hakee, rekistöi ja huoltotarkastaa mieleisen auton Saksasta/hollannista hintaan 6000€. Pienenä ongelmana tässä vaan se, että auton täytyy kuulemma olla 6kk vanha jotta pääsee nauttimaan tuosta 19% marginaaliverosta tai muuten hinta menee Suomen Alvin mukaan...

Vähän menee kikkailuksi joten eikai se auta kun malttaa odottaa :/
 
En ymmärrä mikä saa ihmiset ajattelemaan että se sähköauto pitää ladata aina a) heti kun sillä on ajettu ja b) jollain 200kw voimalla?

Jos nyt otetaan täälläkin mainittu keskimääräinen 17tkm ajomatka ja 400km rangella oleva sähköauto (huom, tänä päivänä), tarkoittaa se lataamista keskimäärin 8 päivän välein? Se lataako auton sitten pikana jossain asemalla vai 230v shukolla kotona on sitten se ja sama. Kuten yllä jo sanottiin, jos 2000 huoltoasemaa riittää 3milj. Autolle niin riittää varmasti myös 50+ miljoonaa töpseliäkin.
Ei aina, ja kokonaisenergiantuotannon kanssa ei ole mitään merkittäviä ongelmia, mutta kulutushuipuissa kyllä. Latausasemaa ei voi vaan "täyttää tankkia ennakoivasti" juhannuksen menoliikennettä varten tms. vaan joko se infra on mitoitettava ruuhkahuipun mukaan tai sitten kapa loppuu ruuhkahuipussa, ja koska sähköauton lataaminen on huomattavasti hitaampaa kuin polttiksen tankkaaminen, on jonon kertyminen selkeästi hankalampi asia.

Se montako töpseliä kenelläkin on kotona ei auta tähän yhtään.

Onhan se hölmöä jos joku väittää jonkun runkoverko kyykkäävän sähköautoilun takia, mutta hölmöä on sekin, että paikalliset ongelmat, kuten "kaukoliikenteen" ruuhkahuiput tai taloyhtiöiden johdutukset ohitetaan vaan jollain "Suomessa on 50+ miljoonaa töpseliä" heitolla.
 
Niin, fiksuintahan on ladata vain hitaasti kotona yöllä.

Pikalataus kuluttaa akkua.
 
Lujaa Lada Tesla laatua?

Tästä en ollutkaan tietoinen. Ei se ole bugi, se on ominaisuus: ”Toisaalta toisin kuin muissa autoissa, Teslan tietokone saattaa välillä kaatua ja ruutu pimentyä kesken ajon. Näin kävi koeajolla kahdesti.”

Joten: ”Ennen liikkeellelähtöä onkin syytä opetella järjestelmän uudelleenkäynnistys.”

... ja sitten toki hidas uudelleenkäynnistys ...

”Ratin nappeja yhtä aikaa painamalla ruudun saa taas auki, mutta hetken aikaa joutuu ajelemaan ilman nopeusmittaria tai mahdollisuutta säätää tuulilasinpyyhkijöitä.”

Lähde, Helsingin Sanomien koeajo, kahdella Teslan kolmosella: Koeajo: Kaiken kansan sähköauto ampuu matkaan 367 hevosen voimin – HS testasi Tesla 3:n, ja tuhannen kilometrin hinnaksi tuli kolme euroa

Toki lisäksi myös se tunnettu rengasmelu oli hirveää (70 dB maantiellä), saumat repsottivat miten sattuu, ynnä muita tunnettuja vikoja. (Nykyinen autopilot oli myös toimittajan mielestä huonompi kuin saksalaisten kilpailijoiden kaistavahti adaptiivisella vakionopeudensäätimellä. Meinasi mm. ajaa itsestään ojaan.)
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.

Mites V60 T8. Eikös silläkin pääse sähköllä sen 30-40km? Jollainhan täällä taitaa moinen jo olla.
 
hyppää hinta jo liian korkeaksi noilla T8:lla ja ylipäätäänkin nuo uuden korimallin V60 vielä liian hintavia eikä niitä vielä juurikaan käytettyjen markkinoilla näytä olevan. Se vanhan korimallin V60 ei kiinnosta.
 
Kannattaa myös muistaa että ovh on aina ovh...
Itse olen kolme uutta autoa elämässäni ostanut. Kaksi ihan tilauksesta (välivarastosta) ja yhden messu esittelyauton. Kaikista saanut 15-20% pois uuden auton ovh:sta kun on rahalla maksanut ilman vaihtokulkinetta.

Isäukko osti viime vuonna uuden 40 k€ diesel volkkarin ja siinä paras tarjous oli Hyvinkään Laakkosen 9% pois verottomasta hinnasta, siis käteisellä ja ilman vaihdokkia.

Kaveri kun tilasi 2017 uuden Fordin, niin silloin puhuttiin listahinnoista ja väliraha oli suoraan se mitä ohjelmisto näytti miinustettuna vaihdokin ( todella huonolla ) arvolla, en tiedä oliko rahoituksella / vaihdokilla osuutta tähän alennusten puuttumiseen.
 
käväisin eilen pikaisesti tuommoisen optiman koeajamassa ja positiivisesti kyllä yllätyin. Tuohan oli pirun hiljainen auto, hiljaisempi kuin E-sarjan mese joka musta oli ihmeen äänekäs. Ei vaan päässyt pelkällä sähköllä ajelua kun oli tieten akku nollilla mutta pitänee joku päivä sitäkin kokeilla, varmistaa vaan että ovat ladanneet täyteen. Laatuvaikutelmakin positiivisen puolella (ei nyt e-sarjan mesen tasoa), tuo nyt kyllä oli tappiin varusteltu yksilö. Oli jos jonninmoista hilavitkutinta. Mutta ihan kiva, vois alkaa suunnittelemaan auton vaihtoa enempi tosissaan (taidan melkein sen c-sarjan plugarin unohtaa kokonaan jos siinä tosiaan on niin aneeminen toimintasäde pelkällä sähköllä. Tuolla Kialla onnistuis työmatkatkin edestakaisin, c-sarjalaisella nippanappa yhteen suuntaan.

Itse taas ihmettelin kian korkeahkoa melutasoa. Okei, kun ajoin niin oli nastat alla mutta todella meluisa. Etenkin kivien ropina laski laatufiilistä rajusti, ihan kuin jossain pikkuautossa.
Ei todellakaan hiljaisempi kuin E mese, ei edes lähelle. (vertailukohtana vain tämä uusin E, kun en muista millaisia vanhemmat oli ääniltään) Hintaluokkakin tietysti eri.

Suurin pettymys optimassa oli kuinka lussu on kulkemaaan.
Lisäksi voi olla etten vain osannut käyttää autoa mutta bensakone oli pikkupakkasellakin käynnissä suurimman osan ajasta, jopa ruuhkassa. Jostain taisin lukea että ohjaamo lämmitetään moottorin lämmöllä?
 
Itse taas ihmettelin kian korkeahkoa melutasoa. Okei, kun ajoin niin oli nastat alla mutta todella meluisa. Etenkin kivien ropina laski laatufiilistä rajusti, ihan kuin jossain pikkuautossa.

Itse olen miettinyt onko Optimassa eroa eristyksissä eri varuste- tai korimallien välillä. Osa testeistä kun kehuu äänimaailmaa ja osa taas haukkuu. Omani kun on erittäin hiljainen ja ihan verrattavissa Bmw X3:seen joka hiljainen oli sekin.

Suurin pettymys optimassa oli kuinka lussu on kulkemaaan.
Lisäksi voi olla etten vain osannut käyttää autoa mutta bensakone oli pikkupakkasellakin käynnissä suurimman osan ajasta, jopa ruuhkassa. Jostain taisin lukea että ohjaamo lämmitetään moottorin lämmöllä?

Ettei ollut eco-mode päällä? Se kun vaikuttaa reippaasti kaasun reagointiin.
 
Mulla verrokkina 2015 E300 hybridi, kesärenkaat alla ja kyllä se ihmeen äänekäs oli. Vaimon kanssa ihmeteltiin kun siinä uskossa olen ollut että hiljainen pitäisi olla, tämä KIA jolla eilen kävin pyörähtään oli kyllä mielestäni huomattavasti hiljaisempi tapaus. Farkkuja molemmat. Mukulakivistä e-sarjan mese ei kyllä tiennyt mitään, tuolla Kialla en mukuloilla käynyt kokeilemassa. Mukulakivitiet on aika hyviä indikaattoreita kuinka hyvin alusta pelittää :)
 
(vertailukohtana vain tämä uusin E, kun en muista millaisia vanhemmat oli ääniltään) Hintaluokkakin tietysti eri.

Jos E on samanlaista kuraa kun C, niin ei ihme. Korealaiset menee ohi heittämällä laatuvaikutelmassa ainakin C-sarjan osalta.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
264 915
Viestejä
4 583 438
Jäsenet
75 547
Uusin jäsen
lennik

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom