Keskustelua hybridiautoista

Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.
 
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.

Mä en tiedä mitä tuo "vertikaalinen integraatio" käytännössä tarkoittaa, mutta niiden autojen oikeasti tehtaasta ulostuleminen on kyllä tökkinyt pahasti.

Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.

Tuossa itseajamisessa Tesla on kyllä pisimmällä, tai ainakin tällähetkellä siltä vaikuttaa, mutta mitenkään "todella vahva" se etumatka ei ole, mielestäni se etumatka on pikemminkin pieni, suurin ero on siinä että Tesla harjoittaa kokoajan julkista Alpha/Beta testausta, jota moni kehittäjä pitää liian riskialtiiina.

Mitä tulee autojen suunnittelun ja toimintojen moderniuteen, niin tuo on jossainmäärin myös mielipidekysymys, koska voidaan käyttää myös termiä hankala ja epäkäytännöllinen kuvaamaan Teslan valintoja. Tosin eihän "moderni" ja "hankala" ole toisiaan poissulkevia. Pelkästään se että fyysiset painikkeet korvataan kosketusnäytöllä ei ole mitenkään kummoinen tekninen ponnistus, käytännössä kun niistä perinteisistä mekaanisista painikkeistakin tieto liikkuu väylää pitkin eteenpäin.
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Permanent magnet switched reluctance sähkömoottoreissa. Tesla saa varsin hyvän hyötysuhteen ulos moottoreista jotka tarjoavat myös todella kovia huipputehoja.

Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.

Se on myös ainoa valmistaja jolla on alihankkijaketju valmiina satojen tuhansien sähköautojen tuotantoon. Muilla valmistajilla tuntuu olevan osatoimittajia (ja akkuja) vain prototyyppierien rakentamiseen.
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.
 
Teslan autopilottijohtajuudesta ei ole hirveästi näyttöjä. Ihan yhtä hyvin Delphi tai Nvidia voivat olla edellä, vaikea sanoa.
 
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.

Mä en tiedä mitä tuo "vertikaalinen integraatio" käytännössä tarkoittaa, mutta niiden autojen oikeasti tehtaasta ulostuleminen on kyllä tökkinyt pahasti.

Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.

Tuossa itseajamisessa Tesla on kyllä pisimmällä, tai ainakin tällähetkellä siltä vaikuttaa, mutta mitenkään "todella vahva" se etumatka ei ole, mielestäni se etumatka on pikemminkin pieni, suurin ero on siinä että Tesla harjoittaa kokoajan julkista Alpha/Beta testausta, jota moni kehittäjä pitää liian riskialtiiina.

Mitä tulee autojen suunnittelun ja toimintojen moderniuteen, niin tuo on jossainmäärin myös mielipidekysymys, koska voidaan käyttää myös termiä hankala ja epäkäytännöllinen kuvaamaan Teslan valintoja. Tosin eihän "moderni" ja "hankala" ole toisiaan poissulkevia. Pelkästään se että fyysiset painikkeet korvataan kosketusnäytöllä ei ole mitenkään kummoinen tekninen ponnistus, käytännössä kun niistä perinteisistä mekaanisista painikkeistakin tieto liikkuu väylää pitkin eteenpäin.

Vertikaalinen integraatio tarkoittaa, että suuri osa tuotantoketjusta on Teslan valmistamaa siinä missä perinteisesti autonvalmistus nojaa valtaosin alihankintaan. Oma akkutuotanto ja voimalinjan valmistaminen lienevät tärkeimmät.

Tästä syystä Tesla saa ovesta ulos satojatuhansia autoja ja ehkä myöhemmin jopa kannattavasti. Muiden Teslan-tappajat ovat kerta toisensa jälkeen jääneet vaatimattomiin tuotantolukuihin joko komponenttipulan tai niiden kalleuden vuoksi (kumpaa se on jää spekuloitavaksi).

Huhujen mukaan korealaiset akkuvalmistajat korottavat hintoja eivätkä toimita tarpeeksi.
 
Tuosta Teslasta voisi melkein tehdä oman ketjun. Tulee niin keisarin uudet vaatteet mieleen tuosta Muskin touhusta. Lupaukset vuosi vuodelta isompia, ja tuntuu että uppoaa melkein täysillä massoihin.

Edit: Edelleen otan niitä 100€ (voi olla isompikin veto) vetoja vastaan ihmisiltä jotka uskovat siihen että vuonna 2020 on Teslan täysin autonomisia Robottitakseja liikenteessä ympäri maailmaa. :P
 
Viimeksi muokattu:
Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.
Uusiin Model S ja X malleihin tuli nyt uudet taloudellisemmat moottorit.

Model 3:ssa on leveät 235/45R18 renkaat ja ne syö vähän sitä hyvää hyötysuhdetta pois. Silti se kulutus on hyvin pieni.
 
Se että on omaa akunvalmistuskapasiteettia ei ole oikeastaan mitään teknologista etumatkaa, etu se tietysti on kun valmistuskapasiteetista on pulaa.

Sähköauto itsessään on teknisesti varsin yksinkertainen, ja vaikka niiden tekemisestä onkin kokemusta, siitä on vaikea repiä ihmeellistä etua, varsinkin kun sähkömoottori itsessään on niin vanha laitos.
 
Teslan laadunvalvonta taasen kilpailijoitaan huomattavasti jäljessä. Vissiin ihan sama kunhan saa kärryjä mahdollisimman nopeasti myyntiin.

Ostajat vikisee ja useiden kuukausien jonot esimerkiksi Suomessa korjaukseen/huoltoon, kiitos yhden huoltopaikan taktiikan.

Nämä suurimpana syynä ettei tullut edes harkittua ko. lafkan tuotteita. Ei ihme, että facebookissakin suljettu ryhmä teslalle.

Huoltotarpeenkin vapautus kaksiteräinen miekka, joo, halvemmaksi tulee ensimmäiselle omistajalle, mutta varmistaa suurella todennäköisyydellä, että kärry vaihtuu ennen takuun loppua.

Jää nähtäväksi mitä tapahtuu huoltamattomille 4+ vuotiaille tesloille jälleenmyynnin suhteen.
 
Tuosta Teslasta voisi melkein tehdä oman ketjun. Tulee niin keisarin uudet vaatteet mieleen tuosta Muskin touhusta. Lupaukset vuosi vuodelta isompia, ja tuntuu että uppoaa melkein täysillä massoihin.
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.
 
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.

Jep, kun hintaluokassa vain yhtä autoa on saatavilla, niin kyllähän se näkyy siinä, mistä keskustellaan.
 
Teslan laadunvalvonta taasen kilpailijoitaan huomattavasti jäljessä. Vissiin ihan sama kunhan saa kärryjä mahdollisimman nopeasti myyntiin.

Ostajat vikisee ja useiden kuukausien jonot esimerkiksi Suomessa korjaukseen/huoltoon, kiitos yhden huoltopaikan taktiikan.

Nämä suurimpana syynä ettei tullut edes harkittua ko. lafkan tuotteita. Ei ihme, että facebookissakin suljettu ryhmä teslalle.

Huoltotarpeenkin vapautus kaksiteräinen miekka, joo, halvemmaksi tulee ensimmäiselle omistajalle, mutta varmistaa suurella todennäköisyydellä, että kärry vaihtuu ennen takuun loppua.

Jää nähtäväksi mitä tapahtuu huoltamattomille 4+ vuotiaille tesloille jälleenmyynnin suhteen.
Kyllä sinne suljettuun ryhmään pääsee liityymään ihan kaikki, jos vaan kiinnostaa.

Takuu näyttää olevan 4v tai 80tkm, eli ennen tuota takuun päättymistä kannattaa kyllä käyttää huollossa ja korjauttaa tarvittavat paikat ja tutkituttaa auton kunto. Noille takuu on reilu tuplat, eli ei pitäisi olla takuuongelmaa. "Akku ja voimansiirtoyksikkö 8 vuotta, 192 000 km".

Saa nähdä miten sitten, kun yli 8 vuotta tulee ikää.

Myös tuota 4 vuoden takuuta on saanut venytettyä 6 vuoteen (tai 8 vuoteen) vakuutusyhtiön lisämaksullisella takuulla. Jos siis korjaukset pelottaa. Ainakin S ja X malleihin on olemassa.
Pidennetty Takuu-vakuutus Allianz:lta
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.
Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.

Porche Taycanissa pitäisi olla 600hv.

Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta

Sijoituspalstalla tälle on kyllä naureskeltu aika kovasti.

Tyyliin:
"Tehdään itse omat auton kuljetus rekat niin ei tarvitse olla muista riippuvaisia"
"Pitää varmaan malmit jalostaa itse myös"
jne.

Jotenkin tuntuu ettei toi tuotanto niin kovin huippuvauhdilla ole edennyt vaikka kaikki tehdään itse.

Alihankintaketjulla varmistetaan se että hinnat pysyvät alhaisempina .. ja tehdään silti vielä voittoakin, kun ei tarvitse kaikkea väkeä palkata omalle firmalle ja tehdä ja suunnitella itse.
Väittäisin että aika tehokkaasti vanhat valmistajatkin autoja valmistaa. Ehkä voimalinja ja akut on heikkous tällä hetkellä, mutta niin se taitaa olla about kaikilla. Jopa Tesla on niin sanonut, että ei saa tarpeeksi akkuja jne.
 
Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.
Porukalla unohtuu että tesla on oikeastaan se jolla on enemmän opeteltavaa. Lopulta auton järjestelmät ja käyttövoima on kovin pieni osa koko prosessia jossa raaka-aineesta tuotetaan halvalla kuluttajahintainen ajoneuvo. Se on tämä Teslan production hell ja asia mitä muut isot valmistajat on saaneet jo vuosikymmeniä harjoitella.
 
Täysin järjetön ajatus muutenkin, että muiden valmistajien pitäisi muka itse omassa talossa kehittää autonomisesti ajavan auton tekniikka ja softa. Antaa vaan niiden suunnitella ja kehittää, jotka on tuollaisten asioiden ammattilaisia. Siellä on kuitenkin pelissä mukana sellaisia pikkutekijöitä kuin Google, Intel, nVidia, Delphi, jne. jolta se tekniikka saadaan ostettua.
 
Sijoituspalstalla tälle on kyllä naureskeltu aika kovasti.

Tyyliin:
"Tehdään itse omat auton kuljetus rekat niin ei tarvitse olla muista riippuvaisia"
"Pitää varmaan malmit jalostaa itse myös"
jne.

Jotenkin tuntuu ettei toi tuotanto niin kovin huippuvauhdilla ole edennyt vaikka kaikki tehdään itse.

Alihankintaketjulla varmistetaan se että hinnat pysyvät alhaisempina .. ja tehdään silti vielä voittoakin, kun ei tarvitse kaikkea väkeä palkata omalle firmalle ja tehdä ja suunnitella itse.
Väittäisin että aika tehokkaasti vanhat valmistajatkin autoja valmistaa. Ehkä voimalinja ja akut on heikkous tällä hetkellä, mutta niin se taitaa olla about kaikilla. Jopa Tesla on niin sanonut, että ei saa tarpeeksi akkuja jne.

Paitsi, että tämä ei selvästikään ole toiminut sähköautojen kohdalla toistaiseksi. Polttomoottorimarkkinoiden lait eivät päde, koska tekniikkaa joko ei voi ostaa alihankintana riittävästi tai se on liian kallista. Osittain kysymyksessä on täysin uusi teknologia, jota ei voi mistään valmiina saada, jos aikoo olla kehityksen kärjessä. Eikä Teslan malli voi täysin viallinen olla, kun se kuitenkin käytännössä ainoana saa sähköautoja tuotettua enemmän kuin protosarjoja.

FT uutisoi eilen, että Fiat Chrysler joutuu maksamaan Teslalle kaksi miljardia euroa päästökrediiteistä Yhdysvalloissa ja EU-alueella seuraavien vuosien aikana. Fiiu ja Sysleri siis rahoittavat Teslan investointeja tuottaakseen polttiksia, joita rankaistaan vuosi vuodelta kovemmin. En tiedä, miten kovasti FCA on laittanut rahaa sähköautojen tuotekehitykseen, mutta aika kurjistuvalta kehitys näyttää. FCA ei todennäköisesti ole ainoa, joka joutuu samanlaiseen ahdinkoon.

Tämä vitkuttelu tulee maksamaan.

Täysin järjetön ajatus muutenkin, että muiden valmistajien pitäisi muka itse omassa talossa kehittää autonomisesti ajavan auton tekniikka ja softa. Antaa vaan niiden suunnitella ja kehittää, jotka on tuollaisten asioiden ammattilaisia. Siellä on kuitenkin pelissä mukana sellaisia pikkutekijöitä kuin Google, Intel, nVidia, Delphi, jne. jolta se tekniikka saadaan ostettua.

Teslan FSD-rautaa oli kehittämässä Jim Keller, joka kävi aiemmin nostamassa mm. AMD:n suosta. Nvidian vastaava piiri imee eri artikkelien mukaan 500 W edestä sähköä ja maksaa Nvidian tuntien aivan helvetisti. Nyt Tesla tuuttaa ulos vähävirtaista SoC:tä, joka maksaa kymppejä tai satasia valmistaa.

On mahdotonta olla teknologista keihäänkärkeä, jos odottaa, että ratkaisut syntyvät alihankintana olemattomalle markkinalle. Ne automaailman Huaweit tulevat sitten perästä.
 
Paitsi, että tämä ei selvästikään ole toiminut sähköautojen kohdalla toistaiseksi. Polttomoottorimarkkinoiden lait eivät päde, koska tekniikkaa joko ei voi ostaa alihankintana riittävästi tai se on liian kallista. Osittain kysymyksessä on täysin uusi teknologia, jota ei voi mistään valmiina saada, jos aikoo olla kehityksen kärjessä. Eikä Teslan malli voi täysin viallinen olla, kun se kuitenkin käytännössä ainoana saa sähköautoja tuotettua enemmän kuin protosarjoja.

Joo toki Teslan kohdallahan se oli varmasti välttämätöntä, koska uusi tekijä, ei alihankkijoita. Uutta tekniikkaa yms. joita ei kukaan tee.

Nyt jos joku VAG alkaa tekemään isoja määriä sähköautoja niin varmasti onnistuvat järjestämään valmistajia komponenteille. Nyt on varmaan nimenomaan harjoiteltu pienillä määrillä autoja, koska jos asioita on tehty itse niin se ei ole vielä kovin kannattavaa.

Veikkaan vaan että Teslalla on saattanu nousta hattuun tämä ja yritetään vähän liikaakin ite tehdä asioita, joita voisi olla järkevämpää hankkia muilta.

FT uutisoi eilen, että Fiat Chrysler joutuu maksamaan Teslalle kaksi miljardia euroa päästökrediiteistä Yhdysvalloissa ja EU-alueella seuraavien vuosien aikana. Fiiu ja Sysleri siis rahoittavat Teslan investointeja tuottaakseen polttiksia, joita rankaistaan vuosi vuodelta kovemmin. En tiedä, miten kovasti FCA on laittanut rahaa sähköautojen tuotekehitykseen, mutta aika kurjistuvalta kehitys näyttää. FCA ei todennäköisesti ole ainoa, joka joutuu samanlaiseen ahdinkoon.

Tämä vitkuttelu tulee maksamaan.
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?
 
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?

Voisin hyvin uskoa, että onkin, mutta toisaalta kaikkien on käytännössä pakko kehittää omat sähköautonsa 2020-luvun kuluessa. Nyt FCA rahoittaa kilpailijansa investointeja, myöhästyy omasta tuotekehitystyöstään, vähentää rahoitusta omista investoinneistaan ja ennen kaikkea antaa hillittömän etumatkan kilpailijalle. Toki FCA voi yrittää ostaa kaiken alihankintana 2020-luvun jälkipuoliskolla, mutta sen kilpailuasema ja kyky erottua ovat väistämättä siinä vaiheessa varmaan aika olemattomia - jos edes kassa riittää niin pitkälle.
 
Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.
Esim. Audi eTron on 240kw / 320bhp, mutta kulutus on jotain ihan älytöntä verrattuna Model 3:seen, luokkaa 50% enemmän.

Samaten iPace (400bhp) hörppii 20-30% enemmän sähköä kuin Model X, vaikka X on paljon isompi ja kolhompi auto, jonka pitäisi kuluttaa enemmän.

Tesla Model X vs. Jaguar I-PACE — It's All About Efficiency | CleanTechnica
When driving between 58 and 68 mph, the I-PACE consumed an average of 22.5 kWh of electricity per 100 kilometers. The Model X consumed 17.5 kWh per 100 kilometers.

Teslan kilpailijat eivät näytä pystyvän kilpailemaan edes auttavasti suorituskyvyn ja hyvän hyötysuhteen yhdistämisessä.

Tiettysti normaaliin ajoon joku 100kW sähkömoottori riittää ihan hyvin, mutta turha tulla kertomaan kuinka muilla olisi yhtä hyvää tekniikkaa jos vain jaksaisivat tehdä.
Nyt jos joku VAG alkaa tekemään isoja määriä sähköautoja niin varmasti onnistuvat järjestämään valmistajia komponenteille. Nyt on varmaan nimenomaan harjoiteltu pienillä määrillä autoja, koska jos asioita on tehty itse niin se ei ole vielä kovin kannattavaa.
VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.

Minua ja muita ostajia ei oikeastaan kiinnosta, että pystyisivätkö muut sähkiksiä valmistamaan järkevillä toimitusajoilla ja määrillä, kun kerran eivät sitä nyt vaan jaksa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noissa kulutuksissa kovin isoja eroja ole:

Suurin ero tulee lähinnä siinä, että e-Tronia ei selkeästi ole lähdetty tekemään aerodynamiikka edellä, vaan on tehty perinteisen SUV:n näköinen auto, mikä tietenkin kuluttaa enemmän suuremman ilmanvastuksen vuoksi.
 
VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.
E-tron myy tällä hetkellä selvästi paremmin kuin Model-X, jonka suora kilpailija se on.
 
Esim. Audi eTron on 240kw / 320bhp, mutta kulutus on jotain ihan älytöntä verrattuna Model 3:seen, luokkaa 50% enemmän.
Enpä vertaisi Model 3:een mitään SUV:tä. Vaikka toki eTronin kulutus on vähän turhan korkea.

Korealaiset taitaa päästä about samoihin kulutuslukemiin.

Tiettysti normaaliin ajoon joku 100kW sähkömoottori riittää ihan hyvin, mutta turha tulla kertomaan kuinka muilla olisi yhtä hyvää tekniikkaa jos vain jaksaisivat tehdä.
No ainakin VAG vissiin jaksaa Porche merkin alla tehdä sitten jotain sinnepäin. Ei toki vielä saatavilla, mutta ensi vuonna.

Kaikista eniten itseä kiinnostaisi joku tuhnu sähköauto millä pääsis 100-200km. Hintaa joku max 15k uutena. Kakkosautoksi siis. Ei paljon kiihtyvyydet ja ranget vaikuta jos päivittäinen ajomatka olisi max 60km.

VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.

Minua ja muita ostajia ei oikeastaan kiinnosta, että pystyisivätkö muut sähkiksiä valmistamaan järkevillä toimitusajoilla ja määrillä, kun kerran eivät sitä nyt vaan jaksa tehdä.
Toki ovat. Onhan tuo eTron sellaisessa hintaluokassakin että mitään isoja määriä ei myydä.

Enemmän kiinnostaa millainen VW ID tulee olemaan. Ja hinta. Jos 30000e lähtee noin 400km rangea niin aika kova juttu. Aika monelle hinta ratkaiseva tekijä kuitenkin.

Ihan hyvin kuitenkin Norjassa menee kaupaksi etron ja ipace verrattuna Teslan S ja X:
(Golf on e-golf + plugin hybrid)
47762403621_96e739d0fd_b.jpg


Model 3 myi maaliskuussa 5800 ja huhtikuussa 720.. Jonkunlainen notkahdus, mistälie.
 
Enpä vertaisi Model 3:een mitään SUV:tä. Vaikka toki eTronin kulutus on vähän turhan korkea.

Korealaiset taitaa päästä about samoihin kulutuslukemiin.


No ainakin VAG vissiin jaksaa Porche merkin alla tehdä sitten jotain sinnepäin. Ei toki vielä saatavilla, mutta ensi vuonna.

Kaikista eniten itseä kiinnostaisi joku tuhnu sähköauto millä pääsis 100-200km. Hintaa joku max 15k uutena. Kakkosautoksi siis. Ei paljon kiihtyvyydet ja ranget vaikuta jos päivittäinen ajomatka olisi max 60km.


Toki ovat. Onhan tuo eTron sellaisessa hintaluokassakin että mitään isoja määriä ei myydä.

Enemmän kiinnostaa millainen VW ID tulee olemaan. Ja hinta. Jos 30000e lähtee noin 400km rangea niin aika kova juttu. Aika monelle hinta ratkaiseva tekijä kuitenkin.

Ihan hyvin kuitenkin Norjassa menee kaupaksi etron ja ipace verrattuna Teslan S ja X:
(Golf on e-golf + plugin hybrid)
47762403621_96e739d0fd_b.jpg


Model 3 myi maaliskuussa 5800 ja huhtikuussa 720.. Jonkunlainen notkahdus, mistälie.
Tilastossasi ei ole myyntimääriä, vaan rekisteröintimääristä. Rekisteröintimäärät riippuvat yhden kuukauden sisällä voimakkaasti myös siitä, että montako laivaa sattuu Norjaan saapumaan.

Jos tulee kaksi valtavaa laivaa, niin kuukauden rekisteröintisaldo on valtava. Jos tulee vain muutamia satoja Saksaan menevän laivan ylimääräpaikoilla, niin rekisteröintimäärä on vähäinen. Se, että montako sitovaa ostoa on tehty ei tesla ilmoita, eikä sitä mistään näe. He myös ilmoittavat autot myydyksi vasta kun ne on toimitettu kuluttajille.
 
Tilastossasi ei ole myyntimääriä, vaan rekisteröintimääristä. Rekisteröintimäärät riippuvat yhden kuukauden sisällä voimakkaasti myös siitä, että montako laivaa sattuu Norjaan saapumaan.

Jos tulee kaksi valtavaa laivaa, niin kuukauden rekisteröintisaldo on valtava. Jos tulee vain muutamia satoja Saksaan menevän laivan ylimääräpaikoilla, niin rekisteröintimäärä on vähäinen. Se, että montako sitovaa ostoa on tehty ei tesla ilmoita, eikä sitä mistään näe. He myös ilmoittavat autot myydyksi vasta kun ne on toimitettu kuluttajille.
No Teslan toimitusajat on jotain paria viikkoa. Eli jos ostat Norjassa Teslan niin se on parissa viikossa rekisterissä, joten tuo nyt on aika reaaliaikainen. (katsoin tilaussivulta niin edelleen toimitus saman kuukauden aikana)

Toki tuo ensimmäinen satsi oli suurempi koska pari vuotta sitten ennakkotilanneet saivat nyt vihdoin autonsa. S ja X myynnit on ollut koko tämän vuoden aika surkeita Norjassa ja allapäin myös jenkeissä.

Toki niinkuin Musk sanoi osarissa niin tulos oli huono kun laivat täynnä autoa seilaa merillä.. ei vielä kerenny asiakkaille. :)

Mut joo tää vuosi aika kriittinen Teslalle kyllä. Pitäisi osoittaa että Model 3:lla on pidempiaikaistakin myyntiä reilusti.

Saa nähdä.
 
Pisti silmään tällainen pätkä:

Hollannin suurissa kaupungeissa saastepitoisuus on myös suurempi kuin EU:n säädökset sallivat. Eniten typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä aiheuttaa Amsterdamin ja Rotterdamin satamiin suuntautuva raskas liikenne.

Joku vääräleuka voisi tässäkin kärjistäen todeta, että taaskaan oikeille ongelmille ei tehdä mitään, vaan keskitytään epäolennaisuuksiin.
 
Mikähän juttu tämäkin on taas yleltä?

Vähän eri lähde:

Amsterdam brings in 'bizarre' plan to ban all but electric cars by 2030 - DutchNews.nl

Amsterdam city council has published plans to ban all but electric cars from the city by 2030
The plans still have to be approved by the full city council, and before that they will be put out to public discussion.

Eli mitään ei ole vielä päätetty, mutta sopii toki Ylen agendaan hieman muokata juttua.

Sitten taas voisi miettiä miten paljon päästöjä vuoden 2020+ Diesel autosta enää syntyykään. Aika vähän epäilen.
Mitenhän paljon hiukkas- ja oksidipäästöjä noi isot satamat aiheuttavat alueella?

Ja sitten jos sähköautojen hinta putoaa tarpeeksi ja tekniikka kehittyy niin autokanta vaihtuu itsestään sähköiseksi.


Onkohan tää vetykään vielä ihan poissuljettu:
Mersulta läpimurto polttokennoteknologiassa: 70 prosenttia pienemmät päästöt – 4,4 kilogrammaa vetyä kuljettaa 400 kilometriä
 
Jaguar CEO Points To Battery Supply For Slow I-Pace Sales

Muutama nosto:


Jaguar CEO Points To Battery Supply For Slow I-Pace Sales

While the Jaguar I-Pace has garnered a lot of attention from critics and awards, it hasn't been exactly tearing up sales charts in many markets. But the CEO of its parent company said in a recent interview he isn't worried about that. It's battery supply and prices that are to blame.

Jaguar Land Rover CEO Dr. Ralf Speth told Automotive News Europe that the I-Pace is, in fact, in demand around the world. He points to Germany, especially, where demand outpaces supply.

"When it comes to electric vehicles, the question isn’t how many cars I can build but rather how many batteries I can buy," Speth said in the interview.

Battery supply is hardly a new problem for automakers getting into the EV game. Even Tesla with its Gigafactory has pointed to slower-than-expected production there as the culprit for missed production targets of its Model 3. But it's a problem that is only expected to grow as more EV models hit the market.

Speth pointed to that and charging infrastructure hurdles that are keeping electric vehicles, "for people with deep pockets," for the most part. The I-Pace certainly skews to the higher end of Jaguar's current lineup and it doesn't sound like the company is in any place to change that soon, as he predicts battery prices to rise in the coming years due to demand.

Jaguar Land Rover is also banking on higher-margin EVs because of the $4 billion write-down of the company and general belt-tightening across the company. But it wouldn't hurt if the I-Pace were selling a bit more strongly, especially since it had a months-long head start over models such as the Audi E-Tron and upcoming Mercedes-Benz EQC – which will probably make its life harder.
 
Markkinavoimat ovat tuosta edellisestä hieman eri mieltä, lainaus Arvopaperi- julkaisusta:

Sähköautot halpenevat

Nykyistä halvemmat ja suuremmalla kapasiteetilla varustetut akut sekä julkisen latausverkon kehittyminen lisäävät sähköautojen houkuttelevuutta 2020-luvulle tultaessa. Sähköautojen akkujen ennustetaan halpenevan vuoteen 2030 mennessä jopa 73 prosenttia nykyisestä ja akun energiatiheyden povataan tuplaantuvan samassa ajassa. Akkuteknologia on monitieteinen ala, jolla insinöörit ja materiaalitutkijat työskentelevät kemistien ja fyysikkojen rinnalla.
Myös sähköautomallien määrä tulee kaksinkertaistumaan seuraavan viiden vuoden aikana. Yhteiskäyttöautojen ja itseohjautuvien kulkuneuvojen yleistyminen muuttaa myös kuluttajien matkustusmieltymyksiä.
“Sähköautojen suorituskyky on jo erinomaisella tasolla. Vaikka käyttöönottohinta on vielä korkea, varsinaiset käyttökustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin polttomoottoriautoissa”, Powell toteaa.
Sekä akkuteknologian kehittyminen että ilmastonmuutokseen liittyvät säännökset alentavat sähköautojen käyttöönottokustan nuksia jo lähitulevaisuudessa. Se, miten ja milloin kulkuneuvojen sähköistyminen ja itseohjautuvuus todellisuudessa tapahtuvat, riippuu sääntelyn lisäksi autojen turvallisuusvaatimuksista, kuluttajien vastaanotosta ja talouden kehityksestä.
Sähköiseen liikenteeseen siirtyminen tapahtuu maantieteellisesti eri tahdissa. Kun Eurooppa siirtyy sähköautoihin keskipitkällä aikavälillä hybridien kautta, Kiina ottaa oikoreitin.
“Kiinassa autoteollisuus on ollut aiemmin pientä. Siksi siellä on pystytty lähtemään suoraan sähköautojen tuotantoon. Lisäksi joissakin kaupungeissa sähköauton saa rekisteröityä huomattavasti helpommin ja halvemmalla kuin polttomoottoriauton. Myös Norja on hyvä esimerkki siitä, miten sääntelyllä on pystytty lisäämään sähköautojen määrää”, Powell havainnollistaa.
Jotta teknologia voisi olla oikeasti disruptiivista, on sen oltava tarpeeksi halpaa kuluttajien omaksuttavaksi. Kun hinnat laskevat, sähköisten kulkuneuvojen yleistyminen voi tapahtua myös muualla maailmassa odotettua ripeämmin. Megatrendien ymmärtäminen pitkällä aikavälillä, yli toimialasektoreiden ja maantieteellisten alueiden, on keskeistä voittajien tunnistamisessa.
“Kuluttajat ovat omaksuneet monia muitakin teknologiamuotoja paljon nopeammin kuin ollaan alun perin otaksuttu. Tulevaisuuden liikennemuodot tulevat olemaan täysin erilaiset nykyhetkeen verrattuna”, Powell toteaa.
Ilmastonmuutoksen lisäksi ihmisten elintapoja muokkaavia globaaleja megatrendejä ovat muun muassa maapallon resurssien loppuminen, kaupungistuminen ja digitalisoituminen. ”
 
Pisti silmään tällainen pätkä:



Joku vääräleuka voisi tässäkin kärjistäen todeta, että taaskaan oikeille ongelmille ei tehdä mitään, vaan keskitytään epäolennaisuuksiin.
Ja mitenhän ne sataman laivatkin joissa vain typpipäästöjä katsellaa.
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.

Tuossa on kyllä totuuden siemen, noin tulevaisuuten katsoen. Tietty kun puhutaan edes jonkinlaisen sivistystason maista, joissa niissäkin löytyy haasteellisia paikkoja, mutta ihmiset voi aina siirtää pois ongelma-alueilta siinä vaiheessa. Hieman ehkä nihkeää, mutta luultavasti robotit myös tekee työn ihmisten puolesta, ja porukka voi keskittyä enemmän vapaa-ajan viettoon.

Pakko kuitenkin rajata pois sellaiset kehitysmaat kuten Afrikka, E-amerikka, Venäjä ja joitain muita ongelmapesiä. Kirjoitin tarkoituksella kehitysmaat, niin ei tarvi jokaista mestaa erikseen kirjottaa näin vähän kärjistettynä. Kestävän kehityksen kannalta noista maista pitäisi ensin poistaa kantaväestö, ja ottaa infra parempaan käyttöön, kuten lomailuun ja muuhun teollisuuteen. Kyllä tämä tästä joku kaunis päivä...
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?


Permanent magnet switched reluctance sähkömoottoreissa. Tesla saa varsin hyvän hyötysuhteen ulos moottoreista jotka tarjoavat myös todella kovia huipputehoja.

Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.

Se on myös ainoa valmistaja jolla on alihankkijaketju valmiina satojen tuhansien sähköautojen tuotantoon. Muilla valmistajilla tuntuu olevan osatoimittajia (ja akkuja) vain prototyyppierien rakentamiseen.

Akkukapasiteetti ehdottomasti yksi merkittävä kilpailuetu että saadaan autoja oikeasti ulos ja softa puolella kun lähdetään AI:ta opettamaan ajamaan niin Teslalla on oikeaa, tosielämän dataa mistä opettaa tilanteita yli satakertainen määrä mitä muulla maailmalla yhteensä. Kohta 500 000 autoa kerää dataa kokoajan kun ovat ajossa ja lähettävät Teslalle. Lisäksi joka kerta kun kuski joutuu puuttumaan autopiloottiin tästä tapahtumasta jää tägi dataan joka perataan vielä läpi ja haetaan syitä et AP osaisi tilanteen seuraavan kerran hoitaa.

En oikein löytänyt inffoa, mutta miten on Model 3 ja S autojen vetokoukkujen laita? Saatavilla tarvikkeena helposti merien takaa, mutta mitä sanoo Suomen lainsäädäntö? Onko luvallista vai ei? Joku hämäräsaitti väitti 450kg max Model S:lle Suomessa... mut en luottaisi ihan tuohon.
 
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

"Kaikki alkoi, kun nuori mies osti pirkanmaalaisesta autoliikkeestä Yhdysvalloissa pari vuotta liikenteessä olleen Nissan Leafin.

Hän uskoi saavansa auton, jossa vakiovarusteena on niin sanotun japanilaisstandardin mukainen Chademo-pikalatausmahdollisuus, kuten vastaavissa suoraan Japanista Suomeen tuoduissakin autoissa. Näin ei kuitenkaan ollut ja lopulta 20 000 euron ostos maksoi käräjöinnin jälkeen miehelle yli 32 000 euroa.

Yhdysvalloista tuotiin Suomeen muutama vuosi sitten käytettyjä Nissan Leaf -sähköautoja 27 kappaletta. Autoja myytiin mm. pirkanmaalaisessa autoliikkeessä. Seitsemässä autossa ei ollut Chademo-porttia, mutta muissa oli
".


Lähde: Edullinen täyssähköauto osoittautui kalliiksi paukuksi – puuttunut pistoke tuotti turkulaismiehelle yli 12 000 euron laskun
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.

Paitsi että sitä tielle juoksevaa ihmistä, hirveä, peuraa, poroa, kengurua, elefanttia ja gebardia ei pysty autonominen auto väistämään sen enempää fysiikkaa kumoamatta.

Itse ollut autossa kun peura juossut päin auton takakulmaa takarenkaan kodille vauhdilla tullessaan. Itselle sattunut edessä ajaneen auton hätyyttämä fasaani päättänyt lentää tielle takaisin suoraan auton eteen osuen auton keulaan. Väistäminen olisi aiheuttanut isomman tilanteen ja tällä kertaa kovaan kohtaan osu vaurioittamatta autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

Ei voi kyllä kuin itseään syyttä jos tämän jälkeen olettaa autossa olevan pikalataus :facepalm:
Toivottavasti valittaa korkeimpaan niin saa maksaa kunnon oppirahat ja saadaan ennakkotapaus, että oma tyhmyys ei ole muiden vika. Edes autokaupoilla.

** Asiakkaan puhelusta myyjäliikkeeseen on tallenne **

Puhelutallenteessa ostaja toteaa myyjälle, että Chademoja on sadan kilometrin välein. Siihen myyjä vielä toteaa, että autossa ei ole pikalatauslaitetta ja jatkaa, että sellainen maksaa 1 500 euroa ja se on 6,6 kW ”chargeri”.
(...)
Laitteen puuttuminen mainittiin myös myyntiesitteessä. Ostaja sai tiedon, että sellainen voidaan asentaa jälkeenpäin.

Kaupan ollut Leaf oli latauksessa, kun ostaja haki sen liikkeestä.

Turkulaismies ei kuitenkaan katsonut latausluukkuun, koska oletti, että siellä on pikalatausportti.
 
Ei KKO:hon niin valiteta, vain jos se katsoo kysymyksellä olevan merkitystä ja antaa valitusluvan. Koska HO on jo tuumannut, että päätös on oikein tehty, niin... :rolleyes:

Ainoa mikä kiinnostaa, mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen hinkuun US spec Leafistä? Niitä kun on Ruotsi ja muu Eurooppa pullollaan, valmiiksi talvivarusteissa. :confused2:
 
Ei KKO:hon niin valiteta, vain jos se katsoo kysymyksellä olevan merkitystä ja antaa valitusluvan. Koska HO on jo tuumannut, että päätös on oikein tehty, niin...

Katopas, niinhän siellä olikin että "jos antaa luvan", lopetin lukemisen kohtaan voi valittaa :D

Ainoa mikä kiinnostaa, mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen hinkuun US spec Leafistä? Niitä kun on Ruotsi ja muu Eurooppa pullollaan, valmiiksi talvivarusteissa. :confused2:

Kai se oli sitten halpa jos oli vain "pari vuotta" liikenteessä ollut ja 20k€... :vihellys:
 
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

"Kaikki alkoi, kun nuori mies osti pirkanmaalaisesta autoliikkeestä Yhdysvalloissa pari vuotta liikenteessä olleen Nissan Leafin.

Hän uskoi saavansa auton, jossa vakiovarusteena on niin sanotun japanilaisstandardin mukainen Chademo-pikalatausmahdollisuus, kuten vastaavissa suoraan Japanista Suomeen tuoduissakin autoissa. Näin ei kuitenkaan ollut ja lopulta 20 000 euron ostos maksoi käräjöinnin jälkeen miehelle yli 32 000 euroa.

Yhdysvalloista tuotiin Suomeen muutama vuosi sitten käytettyjä Nissan Leaf -sähköautoja 27 kappaletta. Autoja myytiin mm. pirkanmaalaisessa autoliikkeessä. Seitsemässä autossa ei ollut Chademo-porttia, mutta muissa oli
".


Lähde: Edullinen täyssähköauto osoittautui kalliiksi paukuksi – puuttunut pistoke tuotti turkulaismiehelle yli 12 000 euron laskun
Käytetyn sähköauton ostossa kannattaa ihan perustellusti olla tarkkana. Mm siksi kirjoitin yleisimmistä kahdesta aikanaan tuollaiset, jos niistä olisi edes jollekin vähän apua.

Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen | Sähköautoileva motoristi
 
Paitsi että sitä tielle juoksevaa ihmistä, hirveä, peuraa, poroa, kengurua, elefanttia ja gebardia ei pysty autonominen auto väistämään sen enempää fysiikkaa kumoamatta.

Itse ollut autossa kun peura juossut päin auton takakulmaa takarenkaan kodille vauhdilla tullessaan. Itselle sattunut edessä ajaneen auton hätyyttämä fasaani päättänyt lentää tielle takaisin suoraan auton eteen osuen auton keulaan. Väistäminen olisi aiheuttanut isomman tilanteen ja tällä kertaa kovaan kohtaan osu vaurioittamatta autoa.
Näin, ja kyllä se muutenkin on aika utopiaa, että kohta paitsi olisi kaikki täysautonomian lukuisat ongelmat ratkaistu, niin vielä niin hyvin että onnettomuuksia ei tapahtuisi ollenkaan. Ehkä siihen voidaan joskus päästä, että niitä tapahtuu vähemmän (tämäkään ei todellakaan ole juuri tulossa, kuten osa tuntuu olettavan), mutta ei ollenkaan tuskin tulee ikinä tapahtumana. Tekniikassakin on virheitä, bugeja ja teknisiä ongelmia joten ei ne kolarit lopu, vaikka ehkä vähenevätkin (kun päästäisiin nyt ensin siihen).

Eikö roboautoille ole omaa ketjua? Autonomisen kärryn voi ihan yhtä hyvin tehdä poltto kuin sähkömoottorillakin, joten tämä taas heräävä aihepiiri ei oikein tänne kuulu.
 
*koska data on kaunista, niin käppyräspämmiä;)
Tässä ollut pitemmän aikaa mietinnässä logata ajomatka töihin kun välillä menen hieman mutkien kautta sinne.
Kuten nopeuskäppyröistä näkee niin taajama-ajoa aamun liikenteen seassa, mutta se nyt ei tässä pointti vaan se, että kiinnittäkääpä huomiota tuohon
vihreään keskikulutuskäppyrään.
Moni miettinee Hybridin ostoa ja mahdollisesti sitä, että on pätkäajoa niin miten tällänen ei-plugin sitten menee kulutuksineen.

Lämpötilaaamulla +6C mailla ja silti tuossa saanee ajella ~10km ennen kuin keskikulutus siihen mennessä laskee alle 6l.
Laskussa tuo edelleen olisi tuossa ollut. Vastaavan loggauksen kun saisi vielä vaikkapa vastaavasta Auris 1.2T autosta, voihan se olla että siinä mennään pitempään isommalla
kulutuksella, mutta ottaa se Hybridissäkin aikansa ennen kuin hyötyä alkaa saamaan.
Ilman ICE:ä mentiin tuon 22km matkan aikana 12,89km. 61% sähkön voimin/alamäkeä rullaillen.

Edit: auto siis Auris TS Hybrid 2014

upload_2019-5-6_18-22-9.png
upload_2019-5-6_18-26-22.png

upload_2019-5-6_18-21-45.png
upload_2019-5-6_18-36-23.png


upload_2019-5-6_18-18-44.png
 
Viimeksi muokattu:
Millä softalla ja obd-palikalla olet logitellut? Kiinnostaisi itseäkin oman hybridin toimintaa seurata, mutta ei uskalla mitä tahansa halpaa ostaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom