• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:20 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Keskustelua hybridiautoista

VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.
E-tron myy tällä hetkellä selvästi paremmin kuin Model-X, jonka suora kilpailija se on.
 
Esim. Audi eTron on 240kw / 320bhp, mutta kulutus on jotain ihan älytöntä verrattuna Model 3:seen, luokkaa 50% enemmän.
Enpä vertaisi Model 3:een mitään SUV:tä. Vaikka toki eTronin kulutus on vähän turhan korkea.

Korealaiset taitaa päästä about samoihin kulutuslukemiin.

Tiettysti normaaliin ajoon joku 100kW sähkömoottori riittää ihan hyvin, mutta turha tulla kertomaan kuinka muilla olisi yhtä hyvää tekniikkaa jos vain jaksaisivat tehdä.
No ainakin VAG vissiin jaksaa Porche merkin alla tehdä sitten jotain sinnepäin. Ei toki vielä saatavilla, mutta ensi vuonna.

Kaikista eniten itseä kiinnostaisi joku tuhnu sähköauto millä pääsis 100-200km. Hintaa joku max 15k uutena. Kakkosautoksi siis. Ei paljon kiihtyvyydet ja ranget vaikuta jos päivittäinen ajomatka olisi max 60km.

VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.

Minua ja muita ostajia ei oikeastaan kiinnosta, että pystyisivätkö muut sähkiksiä valmistamaan järkevillä toimitusajoilla ja määrillä, kun kerran eivät sitä nyt vaan jaksa tehdä.
Toki ovat. Onhan tuo eTron sellaisessa hintaluokassakin että mitään isoja määriä ei myydä.

Enemmän kiinnostaa millainen VW ID tulee olemaan. Ja hinta. Jos 30000e lähtee noin 400km rangea niin aika kova juttu. Aika monelle hinta ratkaiseva tekijä kuitenkin.

Ihan hyvin kuitenkin Norjassa menee kaupaksi etron ja ipace verrattuna Teslan S ja X:
(Golf on e-golf + plugin hybrid)
47762403621_96e739d0fd_b.jpg


Model 3 myi maaliskuussa 5800 ja huhtikuussa 720.. Jonkunlainen notkahdus, mistälie.
 
Enpä vertaisi Model 3:een mitään SUV:tä. Vaikka toki eTronin kulutus on vähän turhan korkea.

Korealaiset taitaa päästä about samoihin kulutuslukemiin.


No ainakin VAG vissiin jaksaa Porche merkin alla tehdä sitten jotain sinnepäin. Ei toki vielä saatavilla, mutta ensi vuonna.

Kaikista eniten itseä kiinnostaisi joku tuhnu sähköauto millä pääsis 100-200km. Hintaa joku max 15k uutena. Kakkosautoksi siis. Ei paljon kiihtyvyydet ja ranget vaikuta jos päivittäinen ajomatka olisi max 60km.


Toki ovat. Onhan tuo eTron sellaisessa hintaluokassakin että mitään isoja määriä ei myydä.

Enemmän kiinnostaa millainen VW ID tulee olemaan. Ja hinta. Jos 30000e lähtee noin 400km rangea niin aika kova juttu. Aika monelle hinta ratkaiseva tekijä kuitenkin.

Ihan hyvin kuitenkin Norjassa menee kaupaksi etron ja ipace verrattuna Teslan S ja X:
(Golf on e-golf + plugin hybrid)
47762403621_96e739d0fd_b.jpg


Model 3 myi maaliskuussa 5800 ja huhtikuussa 720.. Jonkunlainen notkahdus, mistälie.
Tilastossasi ei ole myyntimääriä, vaan rekisteröintimääristä. Rekisteröintimäärät riippuvat yhden kuukauden sisällä voimakkaasti myös siitä, että montako laivaa sattuu Norjaan saapumaan.

Jos tulee kaksi valtavaa laivaa, niin kuukauden rekisteröintisaldo on valtava. Jos tulee vain muutamia satoja Saksaan menevän laivan ylimääräpaikoilla, niin rekisteröintimäärä on vähäinen. Se, että montako sitovaa ostoa on tehty ei tesla ilmoita, eikä sitä mistään näe. He myös ilmoittavat autot myydyksi vasta kun ne on toimitettu kuluttajille.
 
Tilastossasi ei ole myyntimääriä, vaan rekisteröintimääristä. Rekisteröintimäärät riippuvat yhden kuukauden sisällä voimakkaasti myös siitä, että montako laivaa sattuu Norjaan saapumaan.

Jos tulee kaksi valtavaa laivaa, niin kuukauden rekisteröintisaldo on valtava. Jos tulee vain muutamia satoja Saksaan menevän laivan ylimääräpaikoilla, niin rekisteröintimäärä on vähäinen. Se, että montako sitovaa ostoa on tehty ei tesla ilmoita, eikä sitä mistään näe. He myös ilmoittavat autot myydyksi vasta kun ne on toimitettu kuluttajille.
No Teslan toimitusajat on jotain paria viikkoa. Eli jos ostat Norjassa Teslan niin se on parissa viikossa rekisterissä, joten tuo nyt on aika reaaliaikainen. (katsoin tilaussivulta niin edelleen toimitus saman kuukauden aikana)

Toki tuo ensimmäinen satsi oli suurempi koska pari vuotta sitten ennakkotilanneet saivat nyt vihdoin autonsa. S ja X myynnit on ollut koko tämän vuoden aika surkeita Norjassa ja allapäin myös jenkeissä.

Toki niinkuin Musk sanoi osarissa niin tulos oli huono kun laivat täynnä autoa seilaa merillä.. ei vielä kerenny asiakkaille. :)

Mut joo tää vuosi aika kriittinen Teslalle kyllä. Pitäisi osoittaa että Model 3:lla on pidempiaikaistakin myyntiä reilusti.

Saa nähdä.
 
Pisti silmään tällainen pätkä:

Hollannin suurissa kaupungeissa saastepitoisuus on myös suurempi kuin EU:n säädökset sallivat. Eniten typpioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä aiheuttaa Amsterdamin ja Rotterdamin satamiin suuntautuva raskas liikenne.

Joku vääräleuka voisi tässäkin kärjistäen todeta, että taaskaan oikeille ongelmille ei tehdä mitään, vaan keskitytään epäolennaisuuksiin.
 
Mikähän juttu tämäkin on taas yleltä?

Vähän eri lähde:

Amsterdam brings in 'bizarre' plan to ban all but electric cars by 2030 - DutchNews.nl

Amsterdam city council has published plans to ban all but electric cars from the city by 2030
The plans still have to be approved by the full city council, and before that they will be put out to public discussion.

Eli mitään ei ole vielä päätetty, mutta sopii toki Ylen agendaan hieman muokata juttua.

Sitten taas voisi miettiä miten paljon päästöjä vuoden 2020+ Diesel autosta enää syntyykään. Aika vähän epäilen.
Mitenhän paljon hiukkas- ja oksidipäästöjä noi isot satamat aiheuttavat alueella?

Ja sitten jos sähköautojen hinta putoaa tarpeeksi ja tekniikka kehittyy niin autokanta vaihtuu itsestään sähköiseksi.


Onkohan tää vetykään vielä ihan poissuljettu:
Mersulta läpimurto polttokennoteknologiassa: 70 prosenttia pienemmät päästöt – 4,4 kilogrammaa vetyä kuljettaa 400 kilometriä
 
Jaguar CEO Points To Battery Supply For Slow I-Pace Sales

Muutama nosto:


Jaguar CEO Points To Battery Supply For Slow I-Pace Sales

While the Jaguar I-Pace has garnered a lot of attention from critics and awards, it hasn't been exactly tearing up sales charts in many markets. But the CEO of its parent company said in a recent interview he isn't worried about that. It's battery supply and prices that are to blame.

Jaguar Land Rover CEO Dr. Ralf Speth told Automotive News Europe that the I-Pace is, in fact, in demand around the world. He points to Germany, especially, where demand outpaces supply.

"When it comes to electric vehicles, the question isn’t how many cars I can build but rather how many batteries I can buy," Speth said in the interview.

Battery supply is hardly a new problem for automakers getting into the EV game. Even Tesla with its Gigafactory has pointed to slower-than-expected production there as the culprit for missed production targets of its Model 3. But it's a problem that is only expected to grow as more EV models hit the market.

Speth pointed to that and charging infrastructure hurdles that are keeping electric vehicles, "for people with deep pockets," for the most part. The I-Pace certainly skews to the higher end of Jaguar's current lineup and it doesn't sound like the company is in any place to change that soon, as he predicts battery prices to rise in the coming years due to demand.

Jaguar Land Rover is also banking on higher-margin EVs because of the $4 billion write-down of the company and general belt-tightening across the company. But it wouldn't hurt if the I-Pace were selling a bit more strongly, especially since it had a months-long head start over models such as the Audi E-Tron and upcoming Mercedes-Benz EQC – which will probably make its life harder.
 
Markkinavoimat ovat tuosta edellisestä hieman eri mieltä, lainaus Arvopaperi- julkaisusta:

Sähköautot halpenevat

Nykyistä halvemmat ja suuremmalla kapasiteetilla varustetut akut sekä julkisen latausverkon kehittyminen lisäävät sähköautojen houkuttelevuutta 2020-luvulle tultaessa. Sähköautojen akkujen ennustetaan halpenevan vuoteen 2030 mennessä jopa 73 prosenttia nykyisestä ja akun energiatiheyden povataan tuplaantuvan samassa ajassa. Akkuteknologia on monitieteinen ala, jolla insinöörit ja materiaalitutkijat työskentelevät kemistien ja fyysikkojen rinnalla.
Myös sähköautomallien määrä tulee kaksinkertaistumaan seuraavan viiden vuoden aikana. Yhteiskäyttöautojen ja itseohjautuvien kulkuneuvojen yleistyminen muuttaa myös kuluttajien matkustusmieltymyksiä.
“Sähköautojen suorituskyky on jo erinomaisella tasolla. Vaikka käyttöönottohinta on vielä korkea, varsinaiset käyttökustannukset ovat huomattavasti matalammat kuin polttomoottoriautoissa”, Powell toteaa.
Sekä akkuteknologian kehittyminen että ilmastonmuutokseen liittyvät säännökset alentavat sähköautojen käyttöönottokustan nuksia jo lähitulevaisuudessa. Se, miten ja milloin kulkuneuvojen sähköistyminen ja itseohjautuvuus todellisuudessa tapahtuvat, riippuu sääntelyn lisäksi autojen turvallisuusvaatimuksista, kuluttajien vastaanotosta ja talouden kehityksestä.
Sähköiseen liikenteeseen siirtyminen tapahtuu maantieteellisesti eri tahdissa. Kun Eurooppa siirtyy sähköautoihin keskipitkällä aikavälillä hybridien kautta, Kiina ottaa oikoreitin.
“Kiinassa autoteollisuus on ollut aiemmin pientä. Siksi siellä on pystytty lähtemään suoraan sähköautojen tuotantoon. Lisäksi joissakin kaupungeissa sähköauton saa rekisteröityä huomattavasti helpommin ja halvemmalla kuin polttomoottoriauton. Myös Norja on hyvä esimerkki siitä, miten sääntelyllä on pystytty lisäämään sähköautojen määrää”, Powell havainnollistaa.
Jotta teknologia voisi olla oikeasti disruptiivista, on sen oltava tarpeeksi halpaa kuluttajien omaksuttavaksi. Kun hinnat laskevat, sähköisten kulkuneuvojen yleistyminen voi tapahtua myös muualla maailmassa odotettua ripeämmin. Megatrendien ymmärtäminen pitkällä aikavälillä, yli toimialasektoreiden ja maantieteellisten alueiden, on keskeistä voittajien tunnistamisessa.
“Kuluttajat ovat omaksuneet monia muitakin teknologiamuotoja paljon nopeammin kuin ollaan alun perin otaksuttu. Tulevaisuuden liikennemuodot tulevat olemaan täysin erilaiset nykyhetkeen verrattuna”, Powell toteaa.
Ilmastonmuutoksen lisäksi ihmisten elintapoja muokkaavia globaaleja megatrendejä ovat muun muassa maapallon resurssien loppuminen, kaupungistuminen ja digitalisoituminen. ”
 
Pisti silmään tällainen pätkä:



Joku vääräleuka voisi tässäkin kärjistäen todeta, että taaskaan oikeille ongelmille ei tehdä mitään, vaan keskitytään epäolennaisuuksiin.
Ja mitenhän ne sataman laivatkin joissa vain typpipäästöjä katsellaa.
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.

Tuossa on kyllä totuuden siemen, noin tulevaisuuten katsoen. Tietty kun puhutaan edes jonkinlaisen sivistystason maista, joissa niissäkin löytyy haasteellisia paikkoja, mutta ihmiset voi aina siirtää pois ongelma-alueilta siinä vaiheessa. Hieman ehkä nihkeää, mutta luultavasti robotit myös tekee työn ihmisten puolesta, ja porukka voi keskittyä enemmän vapaa-ajan viettoon.

Pakko kuitenkin rajata pois sellaiset kehitysmaat kuten Afrikka, E-amerikka, Venäjä ja joitain muita ongelmapesiä. Kirjoitin tarkoituksella kehitysmaat, niin ei tarvi jokaista mestaa erikseen kirjottaa näin vähän kärjistettynä. Kestävän kehityksen kannalta noista maista pitäisi ensin poistaa kantaväestö, ja ottaa infra parempaan käyttöön, kuten lomailuun ja muuhun teollisuuteen. Kyllä tämä tästä joku kaunis päivä...
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?


Permanent magnet switched reluctance sähkömoottoreissa. Tesla saa varsin hyvän hyötysuhteen ulos moottoreista jotka tarjoavat myös todella kovia huipputehoja.

Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.

Se on myös ainoa valmistaja jolla on alihankkijaketju valmiina satojen tuhansien sähköautojen tuotantoon. Muilla valmistajilla tuntuu olevan osatoimittajia (ja akkuja) vain prototyyppierien rakentamiseen.

Akkukapasiteetti ehdottomasti yksi merkittävä kilpailuetu että saadaan autoja oikeasti ulos ja softa puolella kun lähdetään AI:ta opettamaan ajamaan niin Teslalla on oikeaa, tosielämän dataa mistä opettaa tilanteita yli satakertainen määrä mitä muulla maailmalla yhteensä. Kohta 500 000 autoa kerää dataa kokoajan kun ovat ajossa ja lähettävät Teslalle. Lisäksi joka kerta kun kuski joutuu puuttumaan autopiloottiin tästä tapahtumasta jää tägi dataan joka perataan vielä läpi ja haetaan syitä et AP osaisi tilanteen seuraavan kerran hoitaa.

En oikein löytänyt inffoa, mutta miten on Model 3 ja S autojen vetokoukkujen laita? Saatavilla tarvikkeena helposti merien takaa, mutta mitä sanoo Suomen lainsäädäntö? Onko luvallista vai ei? Joku hämäräsaitti väitti 450kg max Model S:lle Suomessa... mut en luottaisi ihan tuohon.
 
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

"Kaikki alkoi, kun nuori mies osti pirkanmaalaisesta autoliikkeestä Yhdysvalloissa pari vuotta liikenteessä olleen Nissan Leafin.

Hän uskoi saavansa auton, jossa vakiovarusteena on niin sanotun japanilaisstandardin mukainen Chademo-pikalatausmahdollisuus, kuten vastaavissa suoraan Japanista Suomeen tuoduissakin autoissa. Näin ei kuitenkaan ollut ja lopulta 20 000 euron ostos maksoi käräjöinnin jälkeen miehelle yli 32 000 euroa.

Yhdysvalloista tuotiin Suomeen muutama vuosi sitten käytettyjä Nissan Leaf -sähköautoja 27 kappaletta. Autoja myytiin mm. pirkanmaalaisessa autoliikkeessä. Seitsemässä autossa ei ollut Chademo-porttia, mutta muissa oli
".


Lähde: Edullinen täyssähköauto osoittautui kalliiksi paukuksi – puuttunut pistoke tuotti turkulaismiehelle yli 12 000 euron laskun
 
Tulevaisuuden ennustuksissa jätetään huomioimatta se, että autonomiset autot siinä vaiheessa kun kaikki ovat niitä voidaan valmistaa vaikka pahvista. 30cm paksuille oville ja miljoonille erilaisille safety featureille ei ole mitään tarvetta enää kun kaikki autot ajavat itsekseen. Hinnat romahtavat tuossa vaiheessa kun rajataan alueita joissa ei saa ajaa itse ja auton vaatimustaso ei ole enää luokituslaitosten määriteltävinä.

Paitsi että sitä tielle juoksevaa ihmistä, hirveä, peuraa, poroa, kengurua, elefanttia ja gebardia ei pysty autonominen auto väistämään sen enempää fysiikkaa kumoamatta.

Itse ollut autossa kun peura juossut päin auton takakulmaa takarenkaan kodille vauhdilla tullessaan. Itselle sattunut edessä ajaneen auton hätyyttämä fasaani päättänyt lentää tielle takaisin suoraan auton eteen osuen auton keulaan. Väistäminen olisi aiheuttanut isomman tilanteen ja tällä kertaa kovaan kohtaan osu vaurioittamatta autoa.
 
Viimeksi muokattu:
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

Ei voi kyllä kuin itseään syyttä jos tämän jälkeen olettaa autossa olevan pikalataus :facepalm:
Toivottavasti valittaa korkeimpaan niin saa maksaa kunnon oppirahat ja saadaan ennakkotapaus, että oma tyhmyys ei ole muiden vika. Edes autokaupoilla.

** Asiakkaan puhelusta myyjäliikkeeseen on tallenne **

Puhelutallenteessa ostaja toteaa myyjälle, että Chademoja on sadan kilometrin välein. Siihen myyjä vielä toteaa, että autossa ei ole pikalatauslaitetta ja jatkaa, että sellainen maksaa 1 500 euroa ja se on 6,6 kW ”chargeri”.
(...)
Laitteen puuttuminen mainittiin myös myyntiesitteessä. Ostaja sai tiedon, että sellainen voidaan asentaa jälkeenpäin.

Kaupan ollut Leaf oli latauksessa, kun ostaja haki sen liikkeestä.

Turkulaismies ei kuitenkaan katsonut latausluukkuun, koska oletti, että siellä on pikalatausportti.
 
Ei KKO:hon niin valiteta, vain jos se katsoo kysymyksellä olevan merkitystä ja antaa valitusluvan. Koska HO on jo tuumannut, että päätös on oikein tehty, niin... :rolleyes:

Ainoa mikä kiinnostaa, mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen hinkuun US spec Leafistä? Niitä kun on Ruotsi ja muu Eurooppa pullollaan, valmiiksi talvivarusteissa. :confused2:
 
Ei KKO:hon niin valiteta, vain jos se katsoo kysymyksellä olevan merkitystä ja antaa valitusluvan. Koska HO on jo tuumannut, että päätös on oikein tehty, niin...

Katopas, niinhän siellä olikin että "jos antaa luvan", lopetin lukemisen kohtaan voi valittaa :D

Ainoa mikä kiinnostaa, mikä ihme saa ihmisen tuollaiseen hinkuun US spec Leafistä? Niitä kun on Ruotsi ja muu Eurooppa pullollaan, valmiiksi talvivarusteissa. :confused2:

Kai se oli sitten halpa jos oli vain "pari vuotta" liikenteessä ollut ja 20k€... :vihellys:
 
Suomeen tuotu jenkki Leaf: ja ilman pikalatausta:

"Kaikki alkoi, kun nuori mies osti pirkanmaalaisesta autoliikkeestä Yhdysvalloissa pari vuotta liikenteessä olleen Nissan Leafin.

Hän uskoi saavansa auton, jossa vakiovarusteena on niin sanotun japanilaisstandardin mukainen Chademo-pikalatausmahdollisuus, kuten vastaavissa suoraan Japanista Suomeen tuoduissakin autoissa. Näin ei kuitenkaan ollut ja lopulta 20 000 euron ostos maksoi käräjöinnin jälkeen miehelle yli 32 000 euroa.

Yhdysvalloista tuotiin Suomeen muutama vuosi sitten käytettyjä Nissan Leaf -sähköautoja 27 kappaletta. Autoja myytiin mm. pirkanmaalaisessa autoliikkeessä. Seitsemässä autossa ei ollut Chademo-porttia, mutta muissa oli
".


Lähde: Edullinen täyssähköauto osoittautui kalliiksi paukuksi – puuttunut pistoke tuotti turkulaismiehelle yli 12 000 euron laskun
Käytetyn sähköauton ostossa kannattaa ihan perustellusti olla tarkkana. Mm siksi kirjoitin yleisimmistä kahdesta aikanaan tuollaiset, jos niistä olisi edes jollekin vähän apua.

Opas käytetyn Nissan Leaf -sähköauton ostamiseen | Sähköautoileva motoristi
 
Paitsi että sitä tielle juoksevaa ihmistä, hirveä, peuraa, poroa, kengurua, elefanttia ja gebardia ei pysty autonominen auto väistämään sen enempää fysiikkaa kumoamatta.

Itse ollut autossa kun peura juossut päin auton takakulmaa takarenkaan kodille vauhdilla tullessaan. Itselle sattunut edessä ajaneen auton hätyyttämä fasaani päättänyt lentää tielle takaisin suoraan auton eteen osuen auton keulaan. Väistäminen olisi aiheuttanut isomman tilanteen ja tällä kertaa kovaan kohtaan osu vaurioittamatta autoa.
Näin, ja kyllä se muutenkin on aika utopiaa, että kohta paitsi olisi kaikki täysautonomian lukuisat ongelmat ratkaistu, niin vielä niin hyvin että onnettomuuksia ei tapahtuisi ollenkaan. Ehkä siihen voidaan joskus päästä, että niitä tapahtuu vähemmän (tämäkään ei todellakaan ole juuri tulossa, kuten osa tuntuu olettavan), mutta ei ollenkaan tuskin tulee ikinä tapahtumana. Tekniikassakin on virheitä, bugeja ja teknisiä ongelmia joten ei ne kolarit lopu, vaikka ehkä vähenevätkin (kun päästäisiin nyt ensin siihen).

Eikö roboautoille ole omaa ketjua? Autonomisen kärryn voi ihan yhtä hyvin tehdä poltto kuin sähkömoottorillakin, joten tämä taas heräävä aihepiiri ei oikein tänne kuulu.
 
Millä softalla ja obd-palikalla olet logitellut? Kiinnostaisi itseäkin oman hybridin toimintaa seurata, mutta ei uskalla mitä tahansa halpaa ostaa.
 
Kyllä ne ilman hybridiavustusta olevat polttikset vie silti vielä enemmän siinä kaupunkipyörityksessä, vaikka ensimmäisillä parilla kilometrillä eroa ei juuri olekaan. Se akku latautuu kuitenkin tehokkaimmin juuri tuossa alussa kun motti käy koko ajan.
 
Ei voi kyllä kuin itseään syyttä jos tämän jälkeen olettaa autossa olevan pikalataus :facepalm:
Toivottavasti valittaa korkeimpaan niin saa maksaa kunnon oppirahat ja saadaan ennakkotapaus, että oma tyhmyys ei ole muiden vika. Edes autokaupoilla.
Juu, selvä tapaus. Eri asia olisi ollut, jos pikalataus olisi myyjän toimesta luvattu.
 
*koska data on kaunista, niin käppyräspämmiä;)
Tässä ollut pitemmän aikaa mietinnässä logata ajomatka töihin kun välillä menen hieman mutkien kautta sinne.
Kuten nopeuskäppyröistä näkee niin taajama-ajoa aamun liikenteen seassa, mutta se nyt ei tässä pointti vaan se, että kiinnittäkääpä huomiota tuohon
vihreään keskikulutuskäppyrään.
Moni miettinee Hybridin ostoa ja mahdollisesti sitä, että on pätkäajoa niin miten tällänen ei-plugin sitten menee kulutuksineen.

Lämpötilaaamulla +6C mailla ja silti tuossa saanee ajella ~10km ennen kuin keskikulutus siihen mennessä laskee alle 6l.
Laskussa tuo edelleen olisi tuossa ollut. Vastaavan loggauksen kun saisi vielä vaikkapa vastaavasta Auris 1.2T autosta, voihan se olla että siinä mennään pitempään isommalla
kulutuksella, mutta ottaa se Hybridissäkin aikansa ennen kuin hyötyä alkaa saamaan.
Ilman ICE:ä mentiin tuon 22km matkan aikana 12,89km. 61% sähkön voimin/alamäkeä rullaillen.

Edit: auto siis Auris TS Hybrid 2014

katso liitettä 224320katso liitettä 224323
katso liitettä 224319katso liitettä 224325

katso liitettä 224317
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
Nissan Leaf tai Teslat menee helposti muutamia satoja kilometrejä nolla kulutuksella. Lienee siis vaikea myös ymmärtää noita plugin hybridejä?
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.

Tätä minäkään en ole vielä hiffannut. Valaiskaa joku miksi kaikki hybridid ei ole pulg inejä? Esim. mulla työmatka 2km ja menen sen autolla (diiselillä :D). Eli mulle kävisi mainiosti joku hybridi missä pienet akut ja saisin sillä työmatkat mentyä edes takas hienosti pelkällä sähköllä. Mitä siinä on säästetty että jätetty lataus ominaisuus pois?
 
Mikähän juttu tämäkin on taas yleltä?

Vähän eri lähde:

Amsterdam brings in 'bizarre' plan to ban all but electric cars by 2030 - DutchNews.nl




Eli mitään ei ole vielä päätetty, mutta sopii toki Ylen agendaan hieman muokata juttua.

Sitten taas voisi miettiä miten paljon päästöjä vuoden 2020+ Diesel autosta enää syntyykään. Aika vähän epäilen.
Mitenhän paljon hiukkas- ja oksidipäästöjä noi isot satamat aiheuttavat alueella?

Ja sitten jos sähköautojen hinta putoaa tarpeeksi ja tekniikka kehittyy niin autokanta vaihtuu itsestään sähköiseksi.


Onkohan tää vetykään vielä ihan poissuljettu:
Mersulta läpimurto polttokennoteknologiassa: 70 prosenttia pienemmät päästöt – 4,4 kilogrammaa vetyä kuljettaa 400 kilometriä
No nyt se sitten toteutui kuitenkin: Uudet ajokiellot läpi Hollannissa: Ensin lähtevät yli 15-vuotiaat dieselit kehätieltä, sitten ennusteissa kukoistaa käytettyjen täyssähköjen kauppa
 
Onpas kova kulutus! 225xe menee 45 kilsaa nolla kulutuksella. En kyllä ymmärrä näitä Toyotan ja vastaavien "hybridejä". [emoji85] Laiskalle tietty parempi kuin ei mitään, jos ei jaksa 20 sekunnin johtojumppaa.
Onko 4,714 l/100 km viileässä aamussa paljon 22 km matkalle? Taitaa tuo sinun 45 km nollakulutuksella olla kesäpäivän paperiarvo, eikä ulkoa +6C:sta startattu?

Plugarit maksoivat 2016 vähintään 12 k€ enemmän kuin oma Auris TS hybrid '16. Mulla mennee Auriksella 15 vuodessa bensoihin 14 000 €. Parilla tonnilla olisi siis pitänyt saada maksettua plugarin 10-30 € suurempi vuotuinen vero kertaa 15, maksulliset ja kotisähköt 15 vuoden ajalta sekä pääomakulut 15 vuoden ajalta 12 k€:lle. Ei ole plugarissa taloudellista järkeä minun 14 tkm/a ajomäärillä, joten siksi Auris.
 
Tätä minäkään en ole vielä hiffannut. Valaiskaa joku miksi kaikki hybridid ei ole pulg inejä? Esim. mulla työmatka 2km ja menen sen autolla (diiselillä :D). Eli mulle kävisi mainiosti joku hybridi missä pienet akut ja saisin sillä työmatkat mentyä edes takas hienosti pelkällä sähköllä. Mitä siinä on säästetty että jätetty lataus ominaisuus pois?
Tuossa jo TommiZeliard ylempänä tavallaan vastasikin. Eli plugarit on kalliimpia kuin perus hybridit. Akku on plugareissa paljon isompi, mikä nostaa kustannuksia. Kaipa laturikin jotain maksaa, mutta akku ja monesti isompi sähkömoottori varmaan ne suurimmat kalliimman hinnan syyt.
 
Nissan Leaf tai Teslat menee helposti muutamia satoja kilometrejä nolla kulutuksella. Lienee siis vaikea myös ymmärtää noita plugin hybridejä?
Ei ollenkaan. Kona tulossa kohta puoliin ja bemu ajanut asiansa työmatkojen hoitamisessa, mihin hankittukin. [emoji4]
 
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros – moni luopumassa polttomoottorista

Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraavana hybridin, kaasu- tai sähköauton.


Nämä kyselyt on kyllä aina sellaisia että niissä voi nähdä juuri sen tuloksen jonka itse haluaa. Toisaalta voi ajatella että 40% ihmisistä välittää ympäristöstä ja aikoo tehdä seuraavilla autokaupoilla ympäristöteon.

Tai sitten ihmiset vaan arvioivat että seuraavan autokaupan kohdalla on taloudellisesti järkevää ostaa esim. hybridi. Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

Hybridi:
530e, 252hv, autoveroton hinta: 51 880€, verollinen hinta: 53 754€
Bensat:
520i, 184hv, autoveroton hinta: 43 010€, verollinen hinta: 53 554€
530i, 252hv, autoveroton hinta: 49 230€, verollinen hinta: 61 308€

Nykyisellä verotuksella 520i ja 530e ovat käytännössä saman hintaiset, joten 520i hankintaan ei ole oikein mitään syytä. 530i taasen on huomattavasti kalliimpi. Jos näistä esimerkkiautoista maksettaisiin vain verottoman hinnan mukaan olen 100% varma että 520i olisi suosituin ja 530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa. Massojen ostopäätöksiin vaikuttaa lähinnä raha, siinä on ympäristöteot aivan sivuseikka.

Onko PHEV autot sitten niin paljon ympäristöystävällisempiä kuin verotus antaa ymmärtää (varsinkin kun moni ei jaksa autoa edes ladata) jää varmaan jokaisen oman harkinnan varaan...
 
PHEV toimii hienosti työmatka-ajossa, kun voi ladata parhaimmissa tapauksissa sekä työpaikalla että kotona. Esim kaverilla 50km menee 0.0l kulutuksella kun kaikki hoituu sähköllä. Mutta pidemmässä reissussa, varsinkin jos ei kerkeä/pysty lataamaan, niin kulutus on aika samaa kuin lataushybridissä. Ainakin Opel Amperan pohjalta kommentoituna.
 
Tuossa jo TommiZeliard ylempänä tavallaan vastasikin. Eli plugarit on kalliimpia kuin perus hybridit. Akku on plugareissa paljon isompi, mikä nostaa kustannuksia. Kaipa laturikin jotain maksaa, mutta akku ja monesti isompi sähkömoottori varmaan ne suurimmat kalliimman hinnan syyt.

Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.

Kuten aikaisemmin huomioitu hinta-ero pulgin ja non plugin välillä on aivan jäätävä suhteessa hyötyyn.

Uskoisin, että todella monelle riittäisi edes se luokkaa 10km kantama, kun ihmiset asuu suurimmaksi osaksi kaupunkien lähellä ja sukkuloivat lähiöstä töihin, kauppaan kouluihin ja harrastuksiin. Itsellä ainakin viimeiset 15v suurin osa päivittäisistä ajoista on tullut ihan nurkissa kun työmatkat olleet aina muutamia kilometrejä, mutta laiskana kermaperseenä ne on 95% menty autolla.
 
Tekniikan Maailma julkaisi myös tietoja seuraavan mallipolven Hyundai Ioniq malleista. Tekniikan Maailma
Huomiota kiinnitti plugarin kasvanut akkuteho, entinen vajaa 9 kWh ja uudessa melkein 16 kWh. Uutisessa väitetään, ettei kasvaneella akustolla pääse kuin saman 50-60 km mitä entiselläkin. Olettaisi tuon n. 16 kWh riittävän liki 100 km rangeen pelkällä sähköllä, kulutushan on käytännössä n. 15 kWh/100 km tuon koko- ja teholuokan autoissa.
 
Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.

Kuten aikaisemmin huomioitu hinta-ero pulgin ja non plugin välillä on aivan jäätävä suhteessa hyötyyn.

Uskoisin, että todella monelle riittäisi edes se luokkaa 10km kantama, kun ihmiset asuu suurimmaksi osaksi kaupunkien lähellä ja sukkuloivat lähiöstä töihin, kauppaan kouluihin ja harrastuksiin. Itsellä ainakin viimeiset 15v suurin osa päivittäisistä ajoista on tullut ihan nurkissa kun työmatkat olleet aina muutamia kilometrejä, mutta laiskana kermaperseenä ne on 95% menty autolla.
Vetelet nyt vähän mutkia suoriksi tässä. Kyllä se plugari tarvitsee lisälaturin siihen 230V AC töpselisähkön muuttamiseksi autolle sopivaan jännitteeseen ja DC:ksi. Sen lisäksi on sitten aina se bensakoneeseen liitetty laturi, joka lataa autoa ajonaikana. Yleensä tosin ajomoottoria taidetaan käyttää ajonaikaisiin latauksiin, eikä siis erillistä laturia edes ole. Paitsi se plugarissa oleva AC/DC laturi.

Lisäksi kaikissa (?) plugareissa on parempi kantama kuin 10km. Eli akku on reilusti isompi kuin perus hybridissä, jolla pääsee ehkä 2km sähkön voimin. Isomman akun lisäksi sähkömoottori on isompi eli sillä pelkällä sähköllä voi ajaa jopa motarilla. Perus hybridin polttis käynnistyy pienestäkin kaasun painalluksesta, kun loppuu sähkömoottorista teho ja akusta varaus.

Eri asia millainen auto juuri sinulle sopisi, mutta ei tuollaista 10km kantamalla olevaa plugaria vaan kannata tehdä. Harvalle se riittää päivittäisiin ajoihin ja jos kantama olisi niin lyhyt, vielä harvempi jaksaisi sitä tökätä koskaan seinään. Hyöty kun jäisi niin olemattomaksi.
 
Tekniikan Maailma julkaisi myös tietoja seuraavan mallipolven Hyundai Ioniq malleista. Tekniikan Maailma
Huomiota kiinnitti plugarin kasvanut akkuteho, entinen vajaa 9 kWh ja uudessa melkein 16 kWh. Uutisessa väitetään, ettei kasvaneella akustolla pääse kuin saman 50-60 km mitä entiselläkin. Olettaisi tuon n. 16 kWh riittävän liki 100 km rangeen pelkällä sähköllä, kulutushan on käytännössä n. 15 kWh/100 km tuon koko- ja teholuokan autoissa.
Huomasin kanssa asian ja melkein rupesin kuskaamaan rahaa Hyundai-kauppaan. Mutta asiaa hetken tutkittuani muualla sanotaankin että akun koko olisi 8.9kWh. Jäi epäselväksi mikä on totuus. 50km 16kWh:lle on liian vähän pitääkseen paikkansa.


Edit: Tässä vielä ote press releasesta:

The new IONIQ Hybrid and IONIQ Plug-in both feature the known Kappa 1.6-litre GDI, direct-injection petrol four-cylinder engine delivering maximum power of 105 PS and 147 Nm of torque. The IONIQ Hybrid’s permanent magnet electric motor delivers 43.5 PS (32 kW) with maximum torque of 170 Nm, powered by a lithium-ion-polymer battery with 1.56 kWh capacity positioned under the rear seats. The plug-in version’s electric motor delivers 60.5 PS (44.5 kW) with maximum torque of 170 Nm, powered by a 8.9 kWh lithium-ion-polymer battery. In combination with the 1.6-litre GDI engine IONIQ Hybrid and Plug-in deliver a system output of 103.6 kW (141 PS) and up to 265 Nm of torque. The electric motor enables the IONIQ Hybrid to operate in pure electric mode at speeds up to 120 km/h. Drivers choosing the IONIQ Plug-in can safely rely on 52 kilometres of pure electric driving range (WLTP target figure) powered by the 8.9 kWh battery.
 
Viimeksi muokattu:
Hybrideitä myydään vain ja ainoastaan siitä syystä että niillä saa valtavan verohyödyn. Esim. G30 eli 5-sarjan BMW:

Nykyisellä verotuksella 520i ja 530e ovat käytännössä saman hintaiset, joten 520i hankintaan ei ole oikein mitään syytä. 530i taasen on huomattavasti kalliimpi. Jos näistä esimerkkiautoista maksettaisiin vain verottoman hinnan mukaan olen 100% varma että 520i olisi suosituin ja 530e ja 530i myynti olisi sitten melko tasoissa.

Jännännästi hinnasto ei edes kerro, että 530e-mallissa on oikeasti noin 280 hevosta pellin alla. Ja autossahan on esilämmitys/-viilennys sekä professional navigaatiojärjestelmä vakiovarusteena. Eli hintaero oikeasti vielä enemmän 530e mallin eduksi.

Tietysti maksat autoveroa myös lisävarusteista. Joten plugarit on edullisia täällä suomessa.
 
Hybridin ajatuksenahan on maksimoida polttomoottorin hyötysuhde ja minimoida tekniikan lisäkustannus eikä liikkua mahdollisimman pitkälle pelkällä sähköllä. Atkinson-työkierrolla on käytännössä pakko käyttää sähköavustusta koska muuten alhainen vääntö tekee siitä kelvottoman. Priukseen vanhempiin malleihin on ollut saatavana tehdas-plugari ja modauskittejä joilla pistokkeen saa lisättyä jälkikäteen, mutta mitään järkeähän siinä ei ole kun hädintuskin yhden kwh kapasiteetilla ei pääse rullaamaan kuin pari kilometria sähköllä. Paljonko sitä pitäisi ladata että se on maksanut esimerkiksi edes 500 tai 1000e hankintahintansa?
Pienen akun tarkoitus on vain riittää bufferoimaan yhden tai kahden hidastuksen energia talteen ja käyttää se seuraavaan liikkeellelähtöön tai suoralla rullaamiseen kun moottoria ei ole taloudellista pyörittää hyvin kevyellä kuormalla. Sitä voidaan ladata suoraan polttiksella vain kun moottori tarvitsee enemmän kuormaa toimiakseen taloudellisimmin tai kun moottoria käytetään vain lämmityksen/jäähdytyksen vuoksi.
Ainoa tilanne missä polttiksella nimenomaisesti tuotetaan sähköä on peruuttaessa jos akun varaus on matala. Autossahan ei ole peruutusvaihdetta vaan se tapahtuu sähkömoottorilla.
 
Viimeksi muokattu:
Ei latausjärjestelmässä voi olla isoa hinta eroa kun akkuja nytkin pitää ladata ja tasata. Ja sen pienen akun lataamiseen ei tarvita mitään teholaturia. Akun muutos ei haittaa kun joku 10km kantama ladattuna olisi enemmän kuin 0km. Ainut järkeen käypä rahastuksen lisäksi on, että tavallisessa hybridissä on niin tehoton sähkömoottori. En ole kyllä sellaista edes koskaan ajanut, mutta eikös se toimi pelkän sähkönkin avustuksella eikä niin, että sähkö avustaa aina bensaa joten tuokin teoria romuttuu sillä.
Onhan se latauselektroniikka nyt herrantähden ihan eri asia 220v sähköverkosta lataamista varten kuin ladattaessa hidastuksissa generaattorilla.

Ja joo sähkömoottori on pieni. Esim. Toyotassa EV-moden huippunopeus on jotain 50km/h.

Kialla ja Hynyllähän on samasta autosta hybrid ja plugin-hybrid versiot. Hintaero on jotain viistonnia, että kai siellä jotain on muuttunut muutakin kuin pistoke kylkeen.
 
Tietenkin on eri asia ladata töpselistä kun auton laturilla. Pointti oli, että siellä on jo latauselektroniikkaa ja tärkeimpänä tasauselektroniikkaa. Se, että tuotetaan verkkovirrasta samaa tavaraa mitä auton laturi tuottaa ei voi olla tuhansien eurojen arvoista tekniikkaa.

Tuo, että siellä on joku ruohonleikkurin akku millä selviää 2km pelkällä sähköllä olikin sitten juttu mitä en osannut edes arvata. Luulin, että ollaan jossain 1/4 akkutehossa, mutta eihän noissa normi hybrideissä sitten tosiaan ole akkua nimeksikään. Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....
 
Eräs epävarmuus ja lisäsotku noissa Hyundain uutisissa, esim. TM on että maahantuojankin mukaan Eurooppaankin tulee erilaisia versioita. Siis varmuutta mitä juuri Suomeen tuodaan/saadaan on ihan oma tarinansa
 
Pelitys puhuu 1kwh akusta :O. Mulla on sähköpyörässä 2kwh akku....
Niin, pointtihan noissa on vähentää kulutusta kaupunkiajossa ottamalla liike-energiaa talteen jarrutettaessa ja purkaessa se taas kiihdytettäessä. Pikkuakku on tuohon ihan riittävä.

Ennemmin mä ihmettelen mihin tarvitsee 2kWh akkua fillarissa - ellei kyseessä ole oikeasti joku sähköskootteri. :bored:
 
Ja joo sähkömoottori on pieni. Esim. Toyotassa EV-moden huippunopeus on jotain 50km/h.

Ei se rajoitus sähkömoottorin pienuudesta tule, vaan koko vaihteiston pyörimisnopeuksista. Eikä pelkällä sähköllä ajamisen raja ole 50 km/h (vaikka pakotettu ev-mode suostuukin menemään päälle vain siihen asti) vaan 75 km/h vanhemmalla sukupolvella. Kovin paljon siinä tilassa toki ei tehoa ole käytettävissä, tasamaalla myötätuuleen saa nopeuden pidettyä pelkällä sähköllä siinä vauhdissa. Uusimmalla sukupolvella voi ajaa polttomoottori pysähdyksissä 110 km/h, kun pakettiin on lisätty toinen planeettapyörästö. Hybrid Synergy Drive - Wikipedia
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 004
Viestejä
4 586 319
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom