- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 918
ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Teslanhan kannattaisi alkaa myymään tuota autopilottiaan muillekin valmistajille. Ja samalla vaikka tuota sähköistä voimalinjaa myös. Tai sitten suurimmat voitot saa, kun tekee kaiken itse.ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Musk nimittäin sanoisijoittajapuhelussa, että autonomisen ajamisen ansiosta Teslan markkina-arvo tulee nousemaan 500 miljardiin dollariin. Tämä nostaisi Teslan markkina-arvon yli kymmenkertaiseksi nykyisestä 42 miljardista dollarista
Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sittenja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".Vasta nyt tuotannossa olevissa on hw3, eli riittävän nopea tietokone. Kovin vanhoihin Tesloihin tuota robottiajoa ei siis saa mitenkään.
Saa nähdä miten tuo Teslan härpäke mahtaa toimia.
Jep. Saa nähdä missä vaiheessa alkavat päivittämään. Maksaa siis 7600€, jos päivityksen tekee vasta nyt.HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".
Saa paremmin rahoitusta ja paremmin ehdoin, kun vähän mainostaa auton vuokraamista ja robottiajoa.Ja kyllä nyt puntit tutisee siellä perinteisen autoteollisuuden pääkonttoreissa. On pikkusen surkuhupaisaa tuo Teslan meininki.
Kyllä sähköautot saa kuopata , jos nestettä uskoo: Yllätys päästövertailussa: Parjatuilla diesel-autoilla voikin ajaa vähäpäästöisemmin kuin sähköautoilla!
Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää. Ongelmissa ovat nuo alkaen 100 000 hintaiset Model S ja X, joiden myynti on sakannut täysin, todennäköisesti relevanttien kilpailijoiden ja model 3:sen kannibalisoinnin takia.Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sitten
Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää.
Jos/kun tulee noin nopeasti, niin auto on jo valmiiksi tehty ja suomessa. Eli osa autoista tehdään varastoon ja siksi toimitukset on erittäin nopeita. SR+ mallia ei ole vielä eurooppaan tuotu yhtään, mutta varmaan pian saa niitäkin.Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille."Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin."
Nyt on kyllä argumentit kunnossa.
Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.Norjassa huhtikuussa eniten myyty sähköauto oli VW e-Golf. Tesla ei siis aivan pärjännyt. S ja X mallia myytiin yhteensä 101 kpl eli hyvin vähän, kun vertaa Audiin tai Jaguariin (yht 735 kpl).
Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.
Tässä on suora linkki. Norjan automarkkinat ovat todellakin noin 5-10 vuotta Suomea edellä. Mallien top 10:ssä kaikki tarjoavat vähintään sähköisesti avustettua ajamista ja puolet on puhtaita täyssähkäreitä.Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille.
Ainoastaan kymmeniä miljoonia vuosia sitten ilmakehästä maahan sitoutuneen hiilidioksidin päästely ilmoille näin kymmeniä miljoonia vuosia myöhemmin on haitallista.
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?
EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.
Ainakin jos jää luontoon niin maatuu vapauttaen CO2 sekä metaania.Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?
EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Tesla fundraising push blows past $2 billion target
Noniin, sijoittajat työnsivät teslalle muutamassa tunnissa yli pari miljardia varsin edullisilla ehdoilla (~2% korkotaso), eikä firmalla ole mitään akuuttia huolta kassan tyhjenemisestä. Enemmänkin olisi selkeästi irronnut.
Nyt siellä on taas aikaa saada Model S ”korvattua” Roadsterilla (ei siis mallina sinänsä, vaan rahantekokoneena).
voipi olla."Elon Musk to investors: Self-driving will make Tesla a $500 billion company
Citibank and Goldman Sachs hosted a “broad investor call” with Tesla executives on Thursday, as the company announced plans to raise around $2 billion."
Tuo juttu siis tekee varsin selväksi sen, että asiaa on valmisteltu jo pitkään. Siitä vain ei ole kerrottu julkisuuteen. Mm. noiden antien järjestäjät olivat jo sovittu, ja sijoittajapuhelu järjestettynä yms.
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?Teslan teknologinen johtajuushan on todella vahva, ja nyt kun kassan kuivuminen ennen tehdasinvestoinnin valmistumista ja uusien mallien esittelyä on estetty, firman lähitulevaisuus on huomattavasti vakavammalla pohjalla.
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.
Permanent magnet switched reluctance sähkömoottoreissa. Tesla saa varsin hyvän hyötysuhteen ulos moottoreista jotka tarjoavat myös todella kovia huipputehoja.Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.
Mä en tiedä mitä tuo "vertikaalinen integraatio" käytännössä tarkoittaa, mutta niiden autojen oikeasti tehtaasta ulostuleminen on kyllä tökkinyt pahasti.
Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.
Tuossa itseajamisessa Tesla on kyllä pisimmällä, tai ainakin tällähetkellä siltä vaikuttaa, mutta mitenkään "todella vahva" se etumatka ei ole, mielestäni se etumatka on pikemminkin pieni, suurin ero on siinä että Tesla harjoittaa kokoajan julkista Alpha/Beta testausta, jota moni kehittäjä pitää liian riskialtiiina.
Mitä tulee autojen suunnittelun ja toimintojen moderniuteen, niin tuo on jossainmäärin myös mielipidekysymys, koska voidaan käyttää myös termiä hankala ja epäkäytännöllinen kuvaamaan Teslan valintoja. Tosin eihän "moderni" ja "hankala" ole toisiaan poissulkevia. Pelkästään se että fyysiset painikkeet korvataan kosketusnäytöllä ei ole mitenkään kummoinen tekninen ponnistus, käytännössä kun niistä perinteisistä mekaanisista painikkeistakin tieto liikkuu väylää pitkin eteenpäin.
Uusiin Model S ja X malleihin tuli nyt uudet taloudellisemmat moottorit.Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.Tuosta Teslasta voisi melkein tehdä oman ketjun. Tulee niin keisarin uudet vaatteet mieleen tuosta Muskin touhusta. Lupaukset vuosi vuodelta isompia, ja tuntuu että uppoaa melkein täysillä massoihin.
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.
Kyllä sinne suljettuun ryhmään pääsee liityymään ihan kaikki, jos vaan kiinnostaa.Teslan laadunvalvonta taasen kilpailijoitaan huomattavasti jäljessä. Vissiin ihan sama kunhan saa kärryjä mahdollisimman nopeasti myyntiin.
Ostajat vikisee ja useiden kuukausien jonot esimerkiksi Suomessa korjaukseen/huoltoon, kiitos yhden huoltopaikan taktiikan.
Nämä suurimpana syynä ettei tullut edes harkittua ko. lafkan tuotteita. Ei ihme, että facebookissakin suljettu ryhmä teslalle.
Huoltotarpeenkin vapautus kaksiteräinen miekka, joo, halvemmaksi tulee ensimmäiselle omistajalle, mutta varmistaa suurella todennäköisyydellä, että kärry vaihtuu ennen takuun loppua.
Jää nähtäväksi mitä tapahtuu huoltamattomille 4+ vuotiaille tesloille jälleenmyynnin suhteen.
Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta
Porukalla unohtuu että tesla on oikeastaan se jolla on enemmän opeteltavaa. Lopulta auton järjestelmät ja käyttövoima on kovin pieni osa koko prosessia jossa raaka-aineesta tuotetaan halvalla kuluttajahintainen ajoneuvo. Se on tämä Teslan production hell ja asia mitä muut isot valmistajat on saaneet jo vuosikymmeniä harjoitella.Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.
Sijoituspalstalla tälle on kyllä naureskeltu aika kovasti.
Tyyliin:
"Tehdään itse omat auton kuljetus rekat niin ei tarvitse olla muista riippuvaisia"
"Pitää varmaan malmit jalostaa itse myös"
jne.
Jotenkin tuntuu ettei toi tuotanto niin kovin huippuvauhdilla ole edennyt vaikka kaikki tehdään itse.
Alihankintaketjulla varmistetaan se että hinnat pysyvät alhaisempina .. ja tehdään silti vielä voittoakin, kun ei tarvitse kaikkea väkeä palkata omalle firmalle ja tehdä ja suunnitella itse.
Väittäisin että aika tehokkaasti vanhat valmistajatkin autoja valmistaa. Ehkä voimalinja ja akut on heikkous tällä hetkellä, mutta niin se taitaa olla about kaikilla. Jopa Tesla on niin sanonut, että ei saa tarpeeksi akkuja jne.
Täysin järjetön ajatus muutenkin, että muiden valmistajien pitäisi muka itse omassa talossa kehittää autonomisesti ajavan auton tekniikka ja softa. Antaa vaan niiden suunnitella ja kehittää, jotka on tuollaisten asioiden ammattilaisia. Siellä on kuitenkin pelissä mukana sellaisia pikkutekijöitä kuin Google, Intel, nVidia, Delphi, jne. jolta se tekniikka saadaan ostettua.
Paitsi, että tämä ei selvästikään ole toiminut sähköautojen kohdalla toistaiseksi. Polttomoottorimarkkinoiden lait eivät päde, koska tekniikkaa joko ei voi ostaa alihankintana riittävästi tai se on liian kallista. Osittain kysymyksessä on täysin uusi teknologia, jota ei voi mistään valmiina saada, jos aikoo olla kehityksen kärjessä. Eikä Teslan malli voi täysin viallinen olla, kun se kuitenkin käytännössä ainoana saa sähköautoja tuotettua enemmän kuin protosarjoja.
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?FT uutisoi eilen, että Fiat Chrysler joutuu maksamaan Teslalle kaksi miljardia euroa päästökrediiteistä Yhdysvalloissa ja EU-alueella seuraavien vuosien aikana. Fiiu ja Sysleri siis rahoittavat Teslan investointeja tuottaakseen polttiksia, joita rankaistaan vuosi vuodelta kovemmin. En tiedä, miten kovasti FCA on laittanut rahaa sähköautojen tuotekehitykseen, mutta aika kurjistuvalta kehitys näyttää. FCA ei todennäköisesti ole ainoa, joka joutuu samanlaiseen ahdinkoon.
Tämä vitkuttelu tulee maksamaan.
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?
Esim. Audi eTron on 240kw / 320bhp, mutta kulutus on jotain ihan älytöntä verrattuna Model 3:seen, luokkaa 50% enemmän.Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.
VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.Nyt jos joku VAG alkaa tekemään isoja määriä sähköautoja niin varmasti onnistuvat järjestämään valmistajia komponenteille. Nyt on varmaan nimenomaan harjoiteltu pienillä määrillä autoja, koska jos asioita on tehty itse niin se ei ole vielä kovin kannattavaa.