Keskustelua hybridiautoista

Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
Ei ollut ainuttakaan 2018 automaatti Nissan Pulsaria myynnissä, niin tein vertailun Qashqaihin. Alle 30tkm ajetut.

29 900€, 150 hv, Nissan Leaf vaihtoautot

22 800€, 116 hv Nissan Qashqai vaihtoautot

Hintaero vain 7100€ ja Leaf on pirteämmällä moottorilla. En tiedä sitten kumpi olisi kannattavempi ostos? Ainakin jos ajaa paljon, niin hintaeron säästää bensa/lataus -kuluissa.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?

EU tulli ja alv. Ei kannata.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?
Norja ei ole eu maa, niin ei kannata sieltä hakea. Ilmeisesti tulli ja alv täytyy maksaa, sekä normaali autovero.
 
Näin vähän ajattelinkin. Tietääkö joku jos vaikka linkin E-Golfin junailisi suomeen paljonko joutuisi penaltyä maksaa?

Haluatko ihan aikuisten oikeasti edes tietää?

Auton myyntihinta + kuljetuskustannukset, näiden päälle peritään 10% tulli. Sen jälkeen edellisen kolmen yhteissummaan lasketaan vielä 24% alv. Sitten sen perään vielä arvotaan autovero suomalaisen verrokkihintatason perusteella.

Sun 15 000 euron Golf onkin maksanut sitten jo about 24 000 euroa.
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Mutta mutta... Mites sitten jos tuollaisen vaikka kolaroidun uittaa tänne (tai pelkän tekniikan) ja lyö ne vermeet kiinni johonkin neloskoppaiseen vanhaan Golffiin? Saisko tuota muutoskatsastettua mitenkään järjellisen byrokratian rajoissa?
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Sulla saattaa mennä sekaisin ajoneuvon tullausarvo ja verotusarvo. Silloin kun ajoneuvo on ostettu maasta vietäväksi, niin silloin tullausarvo on hinta + kuljetuskustannukset. Verotusarvo sitten taas on autoveron perusta.
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Mutta mutta... Mites sitten jos tuollaisen vaikka kolaroidun uittaa tänne (tai pelkän tekniikan) ja lyö ne vermeet kiinni johonkin neloskoppaiseen vanhaan Golffiin? Saisko tuota muutoskatsastettua mitenkään järjellisen byrokratian rajoissa?
Vanhassa Golfissa ei ehkä riitä kantavuus sähköauton tekniikalle. Mutta onnistuu, jos auto on 2002 tai vanhempi. Omaan 2001 bensa farkku Vectraan siis onnistuisi, mutta olisi hyvin kallista. Lisäksi eihän 200€ autoon kannata alkaa mitään tekemään. :)

Polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi ei ole taloudellisesti järkevää vuotta 2002 uudemmille autoille. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tulkitsee sähkömagneettista yhteensopivuusdirektiiviä niin, että sitä uudemmat autot pitää testata laboratoriossa sähkömagneettisten vuotojen toteamiseksi. Uusissa autoissa muutkin turvallisuusmääräykset ovat tiukempia.

– Lisäksi uudempien autojen elektroniikka on sellaista, että moottorin vaihdettuasi mikään autossa ei välttämättä enää toimi.
Vanhasta autosta voi rakentaa itse sähköauton – 8 500 euroa, ja auto on kuin uusi
 
Miks tarttee koittaa väen vängällä järkeillä vaikeinta kautta, Saksassa vajaa 15tkm ajettuja e-Golffeja -18 mallisia saa 25t€ pyynti.
 
Ja 5% ostaisi sähköauton. Jotenkin jäi kuva että hybrideiksi laskettaisiin nuo Toyotan perinteiset hybriditkin.
vastanneista peräti viidennes hankkisi seuraavaksi autokseen hybridiauton.

Sähköauton ostaisi viisi prosenttia yli tuhannesta haastatellusta vastaajasta.

Jotakin murroksen aiheuttamasta epätietoisuudesta kertoo se, että viidennes vastaajista ei osannut kertoa seuraavan ajoneuvonsa mahdollista voimanlähdettä.
Sama kysely:
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros, moni aikoo luopua polttomoottorista

Diesel vähentyisi uusista autoista entisestään. Toki suurinosa käytettynä tuoduista on edelleen dieseleitä.

"Kolmanneksen siivua nyt hallinnoiva diesel putoaa ostoaikeiden perusteella 12 prosenttiin."
 
Itsekin tekis mieli hankkia sähköauto. Mieluiten sellainen itselataava hybridi ettei tarttis ladata erikseen eikä ajaa enää millään fossiilisella polttiksella!
 
Itsekin tekis mieli hankkia sähköauto. Mieluiten sellainen itselataava hybridi ettei tarttis ladata erikseen eikä ajaa enää millään fossiilisella polttiksella!

Hybridiä sanotaan hybridiksi sen takia kun siinä on kaksi eri voimalähdettä, se akusto ja sitten vaikka höyrymoottori tms. Osta sähköauto, mutta sitäkin joudut lataamaan erikseen tavalla tai toisella.
 
Taisi olla ihan piikittelyä Toyotalle ja Lexukselle harhaanjohtavasta markkinointitermistä ihan tavallisesta hybridistä

What is a self-charging hybrid?
Self-charging hybrid is a marketing term that Lexus and Toyota are really going to town on. It is heavily used in advertising and is being used to differentiate between plug-in hybrids and those that don't have the option to plug them in.

In reality, a self-charging hybrid is a normal hybrid. In the advert below Lexus seems to boast "no plugs" as a benefit, but in reality, all hybrids are self-charging (as are electric vehicles ) to a degree.

What is a self-charging hybrid?
 
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros – moni luopumassa polttomoottorista

Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraava hybridin, kaasu- tai sähköauton.
Hetkonen. Moni luopumassa polttomoottorista? 5%?

Kaikki muut variaatiothan on polttomoottoriautoja.. hybridi, kaasu jne.

Pluginilla kyllä voi ajella melkein pelkästään sähköllä riippuen käytöstä. Talvella pakkasilla vähän nihkeetä, mutta voi onnistua.
 
Mikä siinä arveluttaa? 5-sarjan auto kuten mikä tahansa muukin. Ei mitään pahaa sanottavaa ja omaan käteen selkeästi paras voimalinja jos vaihtoehtoihin vertailee eli 530i ja 530d. Kestää vertailun myös ennen suomen verottajan maksulappua. Tietysti sillä varauksella että takaveto kelpaa

Mulla on Luxury Line comfort-penkeillä ja DDC-alustalla, mikä jotenkin vielä paremmin sopii tän auton voimalinjan luonteeseen. Kohta 2 vuotta takana ja tommoset 55 000 km.

Hyvä kuulla, ei oikeastaan mikään arveluta mutta vähemmän näitä 5 sarjalaisen sähköistettyjä on ollut niin ei ole tullut vastaan kellään tutulla tms.

Mulla oli edellisen korisarjan 535D pienellä piristyksellä ja jos sinne suuntaan voimalinjan kanssa ollaan menossa tuolla kulutuksella ja verolla niin kiinnostaa kyllä. Neliveto olis kyllä kova.
 
Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraava hybridin, kaasu- tai sähköauton.
Vertailun vuoksi saman kyselyn mukaan viime vuonan 25 % suomalaisista aikoi ostaa hybridi-, kaasu- tai sähköauton ja 17% vuonna 2015.

Tuon tilaston toteutuminen olisi mahdotonta, dieselin suosio ei mitenkään voi laskea noin alas äkkiseltään, koska hinnat tasaa sen kysynnän vastaavaan tarjotaa, jota varsinkin käytetyissä on paljon, ja se ei juuri jousta.
 
Noita kyselyjen tuloksia voi suhteuttaa toteutuneisiin myyntimääriin kun katsoo vanhempia autobarometrejä.

Esim neljä vuotta sitten 17% sanoi todennäköisesti hankkivansa seuraavaksi sähkö-, hybridi- tai kaasuauton.
Danske Bankin Autobarometri: Autohaaveet pitäneet pintansa – puolet aikoo autokaupoille

Mutta todellisuus viime vuonna kertoi, että noita myytiin alle 6%.
Henkilöautojen ensirekisteröintien käyttövoimajakauma - Autoalan Tiedotuskeskus

Hybridien prosenttiosuus ja myynti on kuitenkin tuplaantunut vuosittain viimeiset neljä vuotta, kaasuautojen myynti on kasvanut vielä sitäkin nopeammin.

Edit: Tuossa rekisteröintien jakaumassa näköjään ei-ladattavat hybridit kuuluvat bensa-autoihin. Niitä on kuitenkin niin paljon, että 17% toteutuukin todennäköisesti jo tänä vuonna. Sähköautojen rekisteröinnit on sitten puolen prosentin luokkaa. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien henkilöautojen ensirekisteröinnit - Autoalan Tiedotuskeskus
 
Viimeksi muokattu:
Tuon tilaston toteutuminen olisi mahdotonta, dieselin suosio ei mitenkään voi laskea noin alas äkkiseltään, koska hinnat tasaa sen kysynnän vastaavaan tarjotaa, jota varsinkin käytetyissä on paljon, ja se ei juuri jousta.

Poliittinen paine päästä polttiksista eroon on valtava. Mitä veikkaat tapahtuu jos kiisselin litrahinta vaikka nyt aluksi nelinkertaistetaan ja kiisselivero tuplataan? Tämä on lähempänä kun luuletkaan. Varsinkin nyt kun kommunistit muodostavat hallituksen joka vihaa ihmisiä ja varsinkin autoa käyttävää sellaista.
 
Poliittinen paine päästä polttiksista eroon on valtava. Mitä veikkaat tapahtuu jos kiisselin litrahinta vaikka nyt aluksi nelinkertaistetaan ja kiisselivero tuplataan? Tämä on lähempänä kun luuletkaan. Varsinkin nyt kun kommunistit muodostavat hallituksen joka vihaa ihmisiä ja varsinkin autoa käyttävää sellaista.
Poliittinen paine on puhdasta humpuukia. Ei ole, eikä tule.

Poliittista painetta on hyvesignaloinnille, ei millekään konkreettisille teoille. Dieselin hintaa ei nosteta, koska pitkien etäisyyksien Suomessa raskaiden kuljetusten kustannuksia ei voida realistisesti juurikaan korottaa.

Vihreiden idealistikuplassa elävän näkövinkkelistä tietty voi näyttää siltä, että jotain on tapahtumassa, mutta tuskin tapahtuu.
 
Poliittinen paine on puhdasta humpuukia. Ei ole, eikä tule.

Poliittista painetta on hyvesignaloinnille, ei millekään konkreettisille teoille. Dieselin hintaa ei nosteta, koska pitkien etäisyyksien Suomessa raskaiden kuljetusten kustannuksia ei voida realistisesti juurikaan korottaa.

Vihreiden idealistikuplassa elävän näkövinkkelistä tietty voi näyttää siltä, että jotain on tapahtumassa, mutta tuskin tapahtuu.

On kai toki mahdollista että diesel-veroa henkilöautoille korotetaan...

Ennen vaaleja annetut puheet harvemmin realisoituu sitten käytännössä. Ainakaan kaikki.
 
Hetkonen. Moni luopumassa polttomoottorista? 5%?

Kaikki muut variaatiothan on polttomoottoriautoja.. hybridi, kaasu jne.

Pluginilla kyllä voi ajella melkein pelkästään sähköllä riippuen käytöstä. Talvella pakkasilla vähän nihkeetä, mutta voi onnistua.

Tämä ei ole siinä mielessä yllättävää, että kaikki kunnolliset sähköautot ovat n. 50 000 euroa ja siitä ylöspäin - ei siis ihan jokamiesluokkaa. Sähkön hintalisä on myös erityisen raju noissa harvoissa perusautoissa, joissa sähköisyys käytännössä kaksinkertaistaa vastaavan polttiksen hinnan. Premium-segmentissä vertailu on paljon suotuisampi.

Plugarit voisivat olla ratkaisu halvempiin segmentteihin, mutta kun vilkaisee hinnastoja, ne ovat kyllä monessa tapauksessa kiusallisen lähellä täyssähköautojen hintoja.
 
Mikä paha se Diesel nyt ylipäätään taas oli? Vähemmän CO2 päästöjä niistä lähtee kuin bensa-autoista.

Toki ne muut päästöt vanhoilla Diesel autoilla.

Tämä ei ole siinä mielessä yllättävää, että kaikki kunnolliset sähköautot ovat n. 50 000 euroa ja siitä ylöspäin - ei siis ihan jokamiesluokkaa. Sähkön hintalisä on myös erityisen raju noissa harvoissa perusautoissa, joissa sähköisyys käytännössä kaksinkertaistaa vastaavan polttiksen hinnan. Premium-segmentissä vertailu on paljon suotuisampi.

Plugarit voisivat olla ratkaisu halvempiin segmentteihin, mutta kun vilkaisee hinnastoja, ne ovat kyllä monessa tapauksessa kiusallisen lähellä täyssähköautojen hintoja.

Niinpä.. hinta määrää lopulta.

Jos pienen sähköauton saisi 15-20k niin varmaan ostaisin itsellekin kauppakassiksi.
 
ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Teslanhan kannattaisi alkaa myymään tuota autopilottiaan muillekin valmistajille. Ja samalla vaikka tuota sähköistä voimalinjaa myös. Tai sitten suurimmat voitot saa, kun tekee kaiken itse.

Nyt halvin Model 3 maksaa 51 500€ ja " robottiajo" (joka ei toimi) maksaa 6500€ lisää. Nyt kun Tesla saa lisää rahoitusta, niin tuota hintaa nostettiin. Edellinen hinta kun oli 5400€. Myöhemmin lisättynä 7600€ ja vaatii pohjalle autopilotin, joka kuuluu nykyisin hintaan.

Musk nimittäin sanoisijoittajapuhelussa, että autonomisen ajamisen ansiosta Teslan markkina-arvo tulee nousemaan 500 miljardiin dollariin. Tämä nostaisi Teslan markkina-arvon yli kymmenkertaiseksi nykyisestä 42 miljardista dollarista

Vasta nyt tuotannossa olevissa on hw3, eli riittävän nopea tietokone. Kovin vanhoihin Tesloihin tuota robottiajoa ei siis saa mitenkään.

Saa nähdä miten tuo Teslan härpäke mahtaa toimia.
 
ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sitten :kahvi:
 
Vasta nyt tuotannossa olevissa on hw3, eli riittävän nopea tietokone. Kovin vanhoihin Tesloihin tuota robottiajoa ei siis saa mitenkään.

Saa nähdä miten tuo Teslan härpäke mahtaa toimia.
HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".
 
HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".
Jep. Saa nähdä missä vaiheessa alkavat päivittämään. Maksaa siis 7600€, jos päivityksen tekee vasta nyt.

Alkupään Tesloihin ei saanut autopilottia ja sitten tuli ap1/HW1, johon ei siis saa rahallakaan päivitystä. Ja on halvempi ostaa uusi auto, josta jo löytyy HW3 valmiina.
 
Ja kyllä nyt puntit tutisee siellä perinteisen autoteollisuuden pääkonttoreissa. On pikkusen surkuhupaisaa tuo Teslan meininki. :rofl:
Saa paremmin rahoitusta ja paremmin ehdoin, kun vähän mainostaa auton vuokraamista ja robottiajoa. :)

Voi olla että EU alueella ei onnistukaan aivan hetkessä? Jos siis Tesla toimii (mitä vähän epäilen) ja muut valmistajat olisivat pahasti jälkijunassa.
 
Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sitten :kahvi:
Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää. Ongelmissa ovat nuo alkaen 100 000 hintaiset Model S ja X, joiden myynti on sakannut täysin, todennäköisesti relevanttien kilpailijoiden ja model 3:sen kannibalisoinnin takia.
 
Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää.
Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?
 
Vielä viime vuonna Teslalla oli mukavasti tilausjonoa ja kaikki autot (Model 3) meni myyntiin. Tuloskin oli kait 6kk plussalla. Nyt 2019 ei myyntiä enää olekaan niin paljoa ja tulos meni pahasti tappiolliseksi jälleen.

Kalliimman pään Model 3 autoja ei siis enää saada niin hyvin kaupaksi. 35 000$ mallista taas ei saada niin paljoa voittoa. Kohta alkaa suomen 51 500€ maksavien valmistus. Toki Tesla myisi ennemmin 60k ja 75k Model 3 autoja, kun niistä saisi paljon enemmän rahaa ja yrityksen kannattavaksi.

Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?
Jos/kun tulee noin nopeasti, niin auto on jo valmiiksi tehty ja suomessa. Eli osa autoista tehdään varastoon ja siksi toimitukset on erittäin nopeita. SR+ mallia ei ole vielä eurooppaan tuotu yhtään, mutta varmaan pian saa niitäkin.
 
Teslan osavuosikatsaus sisältää tämänkaltaisen kappaleen:

Unlike Model S and Model X, we do not build Model 3 vehicles to order. Rather, given its significantly higher volume, we build different variants of Model 3 in batches (including regional versions), and every vehicle that leaves the factory initially becomes inventory. While in inventory, those vehicles are then matched to a specific order made by each customer. As this was our first quarter delivering Model 3 outside of North America, we faced challenges in ramping our logistics channels and increasing the capacity of our international delivery operations. In addition to these factors, with a massive number of cars being shipped globally from a single factory in Fremont, the international expansion of Model 3 unavoidably resulted in longer average shipping times and increased vehicles in transit. Despite this, our global Model S, Model X and Model 3 inventory (including vehicles in transit and vehicles owned by our sales and service organizations) at the end of Q1 equaled 30 days of sales, less than half of US industry average and in line with our historical numbers.
 
"Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin."

Nyt on kyllä argumentit kunnossa.
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille.

Ainoastaan kymmeniä miljoonia vuosia sitten ilmakehästä maahan sitoutuneen hiilidioksidin päästely ilmoille näin kymmeniä miljoonia vuosia myöhemmin on haitallista.
 
Tesla kertoi juuri, että sähköautoilla ei voida tehdä rahaa. Niin maalitolppa siirty VaporWareFraud® Self drivingiin. Teslan kassan poltto nopeudella tuo raha kestää noin vuoden ja sitten kassa on tyhjä kanssa. 2020 ei todellakaan ole mitään Teslan robotaxeja.
 
Norjassa huhtikuussa eniten myyty sähköauto oli VW e-Golf. Tesla ei siis aivan pärjännyt. S ja X mallia myytiin yhteensä 101 kpl eli hyvin vähän, kun vertaa Audiin tai Jaguariin (yht 735 kpl).

Screenshot_2019-05-03_160611.jpg
 
Norjassa huhtikuussa eniten myyty sähköauto oli VW e-Golf. Tesla ei siis aivan pärjännyt. S ja X mallia myytiin yhteensä 101 kpl eli hyvin vähän, kun vertaa Audiin tai Jaguariin (yht 735 kpl).

Screenshot_2019-05-03_160611.jpg
Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.
 
Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.
Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.
 
Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.
Tässä on suora linkki. Norjan automarkkinat ovat todellakin noin 5-10 vuotta Suomea edellä. Mallien top 10:ssä kaikki tarjoavat vähintään sähköisesti avustettua ajamista ja puolet on puhtaita täyssähkäreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille.

Ainoastaan kymmeniä miljoonia vuosia sitten ilmakehästä maahan sitoutuneen hiilidioksidin päästely ilmoille näin kymmeniä miljoonia vuosia myöhemmin on haitallista.

Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
 
Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.
 
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.

Ymmärrän kyllä siis MY dieselin positiivisen ympäristövaikutuksen, kun sitä verrataan siihen vaihtoehtoon, että poltetaan fossiilista polttoainetta. Ärsyttää vaan se, jos todetaan, että tällä voi ostaa taivaspaikan kun ei tupruta taivaalle oikeastaan yhtään hiilidioksidia, vaikkei se pidä paikkaansa. Tuosta voi tulla jollekin kuva, että ihan sama ostaa sitten se viisilitraisella dieselillä varustettu maasturi kun kerran päästöt on lähes nolla.

Toki en pidä siitäkään, että sähköautoissa markkinoidaan tällä hetkellä koviten isoilla akuilla ja tehokkailla moottoreilla varustettuja isoja maastureita, kun suurin osa pärjäisi huomattavasti pienemmälläkin autolla ja akulla.
 
Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Ainakin jos jää luontoon niin maatuu vapauttaen CO2 sekä metaania.

Melkonen lupaus Elonilta, että Teslojen arvo viisinkertaistuisi. Miksi siis myydä nyt alennuksella? :)

Rahamiehille olis hyvä sijoituskohde ostaa hallit täytee Teslaa ja kun robotaksi aktivoituu niin autot lähtee itestää hallista tienaamaan rahaa.
 
Tesla fundraising push blows past $2 billion target

Noniin, sijoittajat työnsivät teslalle muutamassa tunnissa yli pari miljardia varsin edullisilla ehdoilla (~2% korkotaso), eikä firmalla ole mitään akuuttia huolta kassan tyhjenemisestä. Enemmänkin olisi selkeästi irronnut.

Nyt siellä on taas aikaa saada Model S ”korvattua” Roadsterilla (ei siis mallina sinänsä, vaan rahantekokoneena).
 
Tesla fundraising push blows past $2 billion target

Noniin, sijoittajat työnsivät teslalle muutamassa tunnissa yli pari miljardia varsin edullisilla ehdoilla (~2% korkotaso), eikä firmalla ole mitään akuuttia huolta kassan tyhjenemisestä. Enemmänkin olisi selkeästi irronnut.

Nyt siellä on taas aikaa saada Model S ”korvattua” Roadsterilla (ei siis mallina sinänsä, vaan rahantekokoneena).

Joku spekuloi tämmöstä:
"Elon Musk to investors: Self-driving will make Tesla a $500 billion company

Citibank and Goldman Sachs hosted a “broad investor call” with Tesla executives on Thursday, as the company announced plans to raise around $2 billion."


Tuo juttu siis tekee varsin selväksi sen, että asiaa on valmisteltu jo pitkään. Siitä vain ei ole kerrottu julkisuuteen. Mm. noiden antien järjestäjät olivat jo sovittu, ja sijoittajapuhelu järjestettynä yms.
voipi olla.
 
Teslan teknologinen johtajuushan on todella vahva, ja nyt kun kassan kuivuminen ennen tehdasinvestoinnin valmistumista ja uusien mallien esittelyä on estetty, firman lähitulevaisuus on huomattavasti vakavammalla pohjalla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 471
Viestejä
4 497 530
Jäsenet
74 212
Uusin jäsen
floppana

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom