Keskustelua hybridiautoista

ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Teslanhan kannattaisi alkaa myymään tuota autopilottiaan muillekin valmistajille. Ja samalla vaikka tuota sähköistä voimalinjaa myös. Tai sitten suurimmat voitot saa, kun tekee kaiken itse.

Nyt halvin Model 3 maksaa 51 500€ ja " robottiajo" (joka ei toimi) maksaa 6500€ lisää. Nyt kun Tesla saa lisää rahoitusta, niin tuota hintaa nostettiin. Edellinen hinta kun oli 5400€. Myöhemmin lisättynä 7600€ ja vaatii pohjalle autopilotin, joka kuuluu nykyisin hintaan.

Musk nimittäin sanoisijoittajapuhelussa, että autonomisen ajamisen ansiosta Teslan markkina-arvo tulee nousemaan 500 miljardiin dollariin. Tämä nostaisi Teslan markkina-arvon yli kymmenkertaiseksi nykyisestä 42 miljardista dollarista

Vasta nyt tuotannossa olevissa on hw3, eli riittävän nopea tietokone. Kovin vanhoihin Tesloihin tuota robottiajoa ei siis saa mitenkään.

Saa nähdä miten tuo Teslan härpäke mahtaa toimia.
 
ja taas mennään: Tekniikan Maailma "Sijoittajilta yli kahta miljardia dollaria pyytävä Elon Musk: Käytettyjen Teslojen arvo 5-kertaistuu pian, ja Teslasta tulee 500 miljardin dollarin arvoinen"
Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sitten :kahvi:
 
Vasta nyt tuotannossa olevissa on hw3, eli riittävän nopea tietokone. Kovin vanhoihin Tesloihin tuota robottiajoa ei siis saa mitenkään.

Saa nähdä miten tuo Teslan härpäke mahtaa toimia.
HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".
 
HW3 on päivitettävissä kaikkiin HW2/2.5 tesloihin, ne jotka ovat ostaneet aikoinaan tuol selfdriving ominaisuuden saavat päivityksen "ilmaiseksi".
Jep. Saa nähdä missä vaiheessa alkavat päivittämään. Maksaa siis 7600€, jos päivityksen tekee vasta nyt.

Alkupään Tesloihin ei saanut autopilottia ja sitten tuli ap1/HW1, johon ei siis saa rahallakaan päivitystä. Ja on halvempi ostaa uusi auto, josta jo löytyy HW3 valmiina.
 
Ja kyllä nyt puntit tutisee siellä perinteisen autoteollisuuden pääkonttoreissa. On pikkusen surkuhupaisaa tuo Teslan meininki. :rofl:
Saa paremmin rahoitusta ja paremmin ehdoin, kun vähän mainostaa auton vuokraamista ja robottiajoa. :)

Voi olla että EU alueella ei onnistukaan aivan hetkessä? Jos siis Tesla toimii (mitä vähän epäilen) ja muut valmistajat olisivat pahasti jälkijunassa.
 
Musk on kyllä ihan sekaisin. Haluaisin kyllä nähdä sen päivän kun autonomisien Teslojen hinnat alkaa $ 150 000 ylöspäin. Jos näillä $ 50 000 hinnoillakin ostajien löytäminen alkaa olla vaikeaa, niin mitenköhän sitten :kahvi:
Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää. Ongelmissa ovat nuo alkaen 100 000 hintaiset Model S ja X, joiden myynti on sakannut täysin, todennäköisesti relevanttien kilpailijoiden ja model 3:sen kannibalisoinnin takia.
 
Teslalla ei näytä olevan mitään ongelmia myydä Model 3:sta niin nopeasti kuin tehdas niitä vaan ulos syytää.
Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?
 
Vielä viime vuonna Teslalla oli mukavasti tilausjonoa ja kaikki autot (Model 3) meni myyntiin. Tuloskin oli kait 6kk plussalla. Nyt 2019 ei myyntiä enää olekaan niin paljoa ja tulos meni pahasti tappiolliseksi jälleen.

Kalliimman pään Model 3 autoja ei siis enää saada niin hyvin kaupaksi. 35 000$ mallista taas ei saada niin paljoa voittoa. Kohta alkaa suomen 51 500€ maksavien valmistus. Toki Tesla myisi ennemmin 60k ja 75k Model 3 autoja, kun niistä saisi paljon enemmän rahaa ja yrityksen kannattavaksi.

Miten tehdastilausten toimitusaika voi olla parhaimmillaan alle 2 viikkoa jos kerta siellä mennään koko ajan täydellä kapasiteetilla?
Jos/kun tulee noin nopeasti, niin auto on jo valmiiksi tehty ja suomessa. Eli osa autoista tehdään varastoon ja siksi toimitukset on erittäin nopeita. SR+ mallia ei ole vielä eurooppaan tuotu yhtään, mutta varmaan pian saa niitäkin.
 
Teslan osavuosikatsaus sisältää tämänkaltaisen kappaleen:

Unlike Model S and Model X, we do not build Model 3 vehicles to order. Rather, given its significantly higher volume, we build different variants of Model 3 in batches (including regional versions), and every vehicle that leaves the factory initially becomes inventory. While in inventory, those vehicles are then matched to a specific order made by each customer. As this was our first quarter delivering Model 3 outside of North America, we faced challenges in ramping our logistics channels and increasing the capacity of our international delivery operations. In addition to these factors, with a massive number of cars being shipped globally from a single factory in Fremont, the international expansion of Model 3 unavoidably resulted in longer average shipping times and increased vehicles in transit. Despite this, our global Model S, Model X and Model 3 inventory (including vehicles in transit and vehicles owned by our sales and service organizations) at the end of Q1 equaled 30 days of sales, less than half of US industry average and in line with our historical numbers.
 
"Hiilidioksidia kyllä tupruaa pakoputken päästä vielä uusiutuvalla tankkaamisen jälkeenkin, mutta niin sitä tulee jokaisen hengityksestäkin."

Nyt on kyllä argumentit kunnossa.
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille.

Ainoastaan kymmeniä miljoonia vuosia sitten ilmakehästä maahan sitoutuneen hiilidioksidin päästely ilmoille näin kymmeniä miljoonia vuosia myöhemmin on haitallista.
 
Tesla kertoi juuri, että sähköautoilla ei voida tehdä rahaa. Niin maalitolppa siirty VaporWareFraud® Self drivingiin. Teslan kassan poltto nopeudella tuo raha kestää noin vuoden ja sitten kassa on tyhjä kanssa. 2020 ei todellakaan ole mitään Teslan robotaxeja.
 
Norjassa huhtikuussa eniten myyty sähköauto oli VW e-Golf. Tesla ei siis aivan pärjännyt. S ja X mallia myytiin yhteensä 101 kpl eli hyvin vähän, kun vertaa Audiin tai Jaguariin (yht 735 kpl).

Screenshot_2019-05-03_160611.jpg
 
Norjassa huhtikuussa eniten myyty sähköauto oli VW e-Golf. Tesla ei siis aivan pärjännyt. S ja X mallia myytiin yhteensä 101 kpl eli hyvin vähän, kun vertaa Audiin tai Jaguariin (yht 735 kpl).

Screenshot_2019-05-03_160611.jpg
Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.
 
Toisen lähteen mukaan Golf sisältää polttikset ja sähköversion. E-Golfhan on matkalla ulos ovesta, joten olisi aika outoa, että se hyppäisi yhtäkkiä rekisteröintikärkeen.
Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.
 
Niin se kyllä täytyy olla. Olikin hämäävästi Golf nimellä sähköautojen listassa. Model 3 myynti on yli tuplat Leafiin verrattuna alkuvuodesta.
Tässä on suora linkki. Norjan automarkkinat ovat todellakin noin 5-10 vuotta Suomea edellä. Mallien top 10:ssä kaikki tarjoavat vähintään sähköisesti avustettua ajamista ja puolet on puhtaita täyssähkäreitä.
 
Viimeksi muokattu:
Väännetään nyt sitten rautalangasta, jos et oikeasti ymmärtänyt: polttaessa ilmoille tuprautettu hiilidioksidi, joka on sitoutunut kasveihin ilmakehästä n. vuosi sitten, on yhtä haitallista ilmastolle kuin vuosi sitten kasvaneen kasvin syöminen ja siihen sitoutuneen hiilen hönkiminen ilmoille.

Ainoastaan kymmeniä miljoonia vuosia sitten ilmakehästä maahan sitoutuneen hiilidioksidin päästely ilmoille näin kymmeniä miljoonia vuosia myöhemmin on haitallista.

Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
 
Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.
 
Riippuu kovasti. Jos jätteellä korvataan jotakin jo valmiiksi fossiilista polttoainetta ympäristöystävällisempää, voi nettovaikutus hyvinkin olla negatiivinen.

Ymmärrän kyllä siis MY dieselin positiivisen ympäristövaikutuksen, kun sitä verrataan siihen vaihtoehtoon, että poltetaan fossiilista polttoainetta. Ärsyttää vaan se, jos todetaan, että tällä voi ostaa taivaspaikan kun ei tupruta taivaalle oikeastaan yhtään hiilidioksidia, vaikkei se pidä paikkaansa. Tuosta voi tulla jollekin kuva, että ihan sama ostaa sitten se viisilitraisella dieselillä varustettu maasturi kun kerran päästöt on lähes nolla.

Toki en pidä siitäkään, että sähköautoissa markkinoidaan tällä hetkellä koviten isoilla akuilla ja tehokkailla moottoreilla varustettuja isoja maastureita, kun suurin osa pärjäisi huomattavasti pienemmälläkin autolla ja akulla.
 
Tämä siis siinä tapauksessa, että se jäte on pakko muuttaa dieseliksi ja poltella taivaalle. En ole tutustunut aiheeseen, mitä sille tehtiin aiemmin, mutta kai sille jotain muutakin käyttöä voisi olla?

EDIT: Esim. polttaa tehokkaammalla hyötysuhteella jätteenkäsittelylaitoksella ja muuntaa sähköksi ja lämmöksi?
Ainakin jos jää luontoon niin maatuu vapauttaen CO2 sekä metaania.

Melkonen lupaus Elonilta, että Teslojen arvo viisinkertaistuisi. Miksi siis myydä nyt alennuksella? :)

Rahamiehille olis hyvä sijoituskohde ostaa hallit täytee Teslaa ja kun robotaksi aktivoituu niin autot lähtee itestää hallista tienaamaan rahaa.
 
Tesla fundraising push blows past $2 billion target

Noniin, sijoittajat työnsivät teslalle muutamassa tunnissa yli pari miljardia varsin edullisilla ehdoilla (~2% korkotaso), eikä firmalla ole mitään akuuttia huolta kassan tyhjenemisestä. Enemmänkin olisi selkeästi irronnut.

Nyt siellä on taas aikaa saada Model S ”korvattua” Roadsterilla (ei siis mallina sinänsä, vaan rahantekokoneena).
 
Tesla fundraising push blows past $2 billion target

Noniin, sijoittajat työnsivät teslalle muutamassa tunnissa yli pari miljardia varsin edullisilla ehdoilla (~2% korkotaso), eikä firmalla ole mitään akuuttia huolta kassan tyhjenemisestä. Enemmänkin olisi selkeästi irronnut.

Nyt siellä on taas aikaa saada Model S ”korvattua” Roadsterilla (ei siis mallina sinänsä, vaan rahantekokoneena).

Joku spekuloi tämmöstä:
"Elon Musk to investors: Self-driving will make Tesla a $500 billion company

Citibank and Goldman Sachs hosted a “broad investor call” with Tesla executives on Thursday, as the company announced plans to raise around $2 billion."


Tuo juttu siis tekee varsin selväksi sen, että asiaa on valmisteltu jo pitkään. Siitä vain ei ole kerrottu julkisuuteen. Mm. noiden antien järjestäjät olivat jo sovittu, ja sijoittajapuhelu järjestettynä yms.
voipi olla.
 
Teslan teknologinen johtajuushan on todella vahva, ja nyt kun kassan kuivuminen ennen tehdasinvestoinnin valmistumista ja uusien mallien esittelyä on estetty, firman lähitulevaisuus on huomattavasti vakavammalla pohjalla.
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.
 
Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta. Voimalinja on taloudellisempi ja tehokkaampi kuin, mitä kilpailijoilta on nähty. FSD on lähempänä kuin muilla. Autojen suunnittelu ja toiminnot selvästi modernimpia kuin muilla.
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.

Mä en tiedä mitä tuo "vertikaalinen integraatio" käytännössä tarkoittaa, mutta niiden autojen oikeasti tehtaasta ulostuleminen on kyllä tökkinyt pahasti.

Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.

Tuossa itseajamisessa Tesla on kyllä pisimmällä, tai ainakin tällähetkellä siltä vaikuttaa, mutta mitenkään "todella vahva" se etumatka ei ole, mielestäni se etumatka on pikemminkin pieni, suurin ero on siinä että Tesla harjoittaa kokoajan julkista Alpha/Beta testausta, jota moni kehittäjä pitää liian riskialtiiina.

Mitä tulee autojen suunnittelun ja toimintojen moderniuteen, niin tuo on jossainmäärin myös mielipidekysymys, koska voidaan käyttää myös termiä hankala ja epäkäytännöllinen kuvaamaan Teslan valintoja. Tosin eihän "moderni" ja "hankala" ole toisiaan poissulkevia. Pelkästään se että fyysiset painikkeet korvataan kosketusnäytöllä ei ole mitenkään kummoinen tekninen ponnistus, käytännössä kun niistä perinteisistä mekaanisista painikkeistakin tieto liikkuu väylää pitkin eteenpäin.
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Permanent magnet switched reluctance sähkömoottoreissa. Tesla saa varsin hyvän hyötysuhteen ulos moottoreista jotka tarjoavat myös todella kovia huipputehoja.

Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.

Se on myös ainoa valmistaja jolla on alihankkijaketju valmiina satojen tuhansien sähköautojen tuotantoon. Muilla valmistajilla tuntuu olevan osatoimittajia (ja akkuja) vain prototyyppierien rakentamiseen.
 
Missä teknologiassa Teslalla on "todella vahva" johtajuus?
Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.
 
Teslan autopilottijohtajuudesta ei ole hirveästi näyttöjä. Ihan yhtä hyvin Delphi tai Nvidia voivat olla edellä, vaikea sanoa.
 
Toisinsanoen, Teslalla on pieni etumatka parilla osa-alueella, joista muutama voidaan myös mielipiteestä riippuen tulkita heikkoudeksi.

Mä en tiedä mitä tuo "vertikaalinen integraatio" käytännössä tarkoittaa, mutta niiden autojen oikeasti tehtaasta ulostuleminen on kyllä tökkinyt pahasti.

Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.

Tuossa itseajamisessa Tesla on kyllä pisimmällä, tai ainakin tällähetkellä siltä vaikuttaa, mutta mitenkään "todella vahva" se etumatka ei ole, mielestäni se etumatka on pikemminkin pieni, suurin ero on siinä että Tesla harjoittaa kokoajan julkista Alpha/Beta testausta, jota moni kehittäjä pitää liian riskialtiiina.

Mitä tulee autojen suunnittelun ja toimintojen moderniuteen, niin tuo on jossainmäärin myös mielipidekysymys, koska voidaan käyttää myös termiä hankala ja epäkäytännöllinen kuvaamaan Teslan valintoja. Tosin eihän "moderni" ja "hankala" ole toisiaan poissulkevia. Pelkästään se että fyysiset painikkeet korvataan kosketusnäytöllä ei ole mitenkään kummoinen tekninen ponnistus, käytännössä kun niistä perinteisistä mekaanisista painikkeistakin tieto liikkuu väylää pitkin eteenpäin.

Vertikaalinen integraatio tarkoittaa, että suuri osa tuotantoketjusta on Teslan valmistamaa siinä missä perinteisesti autonvalmistus nojaa valtaosin alihankintaan. Oma akkutuotanto ja voimalinjan valmistaminen lienevät tärkeimmät.

Tästä syystä Tesla saa ovesta ulos satojatuhansia autoja ja ehkä myöhemmin jopa kannattavasti. Muiden Teslan-tappajat ovat kerta toisensa jälkeen jääneet vaatimattomiin tuotantolukuihin joko komponenttipulan tai niiden kalleuden vuoksi (kumpaa se on jää spekuloitavaksi).

Huhujen mukaan korealaiset akkuvalmistajat korottavat hintoja eivätkä toimita tarpeeksi.
 
Tuosta Teslasta voisi melkein tehdä oman ketjun. Tulee niin keisarin uudet vaatteet mieleen tuosta Muskin touhusta. Lupaukset vuosi vuodelta isompia, ja tuntuu että uppoaa melkein täysillä massoihin.

Edit: Edelleen otan niitä 100€ (voi olla isompikin veto) vetoja vastaan ihmisiltä jotka uskovat siihen että vuonna 2020 on Teslan täysin autonomisia Robottitakseja liikenteessä ympäri maailmaa. :P
 
Viimeksi muokattu:
Jos et tarkoita että Teslan voimalinjan valmistaminen olisi taloudellisempaa ja tehokkaampaa, niin tuo ei kyllä pidä paikkaansa. Teslan voimalinja ei ole erityisen taloudellinen, tehoja siitä kyllä otetaan, joka on osittain syynä siihen epätaloudellisuuteen.
Uusiin Model S ja X malleihin tuli nyt uudet taloudellisemmat moottorit.

Model 3:ssa on leveät 235/45R18 renkaat ja ne syö vähän sitä hyvää hyötysuhdetta pois. Silti se kulutus on hyvin pieni.
 
Se että on omaa akunvalmistuskapasiteettia ei ole oikeastaan mitään teknologista etumatkaa, etu se tietysti on kun valmistuskapasiteetista on pulaa.

Sähköauto itsessään on teknisesti varsin yksinkertainen, ja vaikka niiden tekemisestä onkin kokemusta, siitä on vaikea repiä ihmeellistä etua, varsinkin kun sähkömoottori itsessään on niin vanha laitos.
 
Teslan laadunvalvonta taasen kilpailijoitaan huomattavasti jäljessä. Vissiin ihan sama kunhan saa kärryjä mahdollisimman nopeasti myyntiin.

Ostajat vikisee ja useiden kuukausien jonot esimerkiksi Suomessa korjaukseen/huoltoon, kiitos yhden huoltopaikan taktiikan.

Nämä suurimpana syynä ettei tullut edes harkittua ko. lafkan tuotteita. Ei ihme, että facebookissakin suljettu ryhmä teslalle.

Huoltotarpeenkin vapautus kaksiteräinen miekka, joo, halvemmaksi tulee ensimmäiselle omistajalle, mutta varmistaa suurella todennäköisyydellä, että kärry vaihtuu ennen takuun loppua.

Jää nähtäväksi mitä tapahtuu huoltamattomille 4+ vuotiaille tesloille jälleenmyynnin suhteen.
 
Tuosta Teslasta voisi melkein tehdä oman ketjun. Tulee niin keisarin uudet vaatteet mieleen tuosta Muskin touhusta. Lupaukset vuosi vuodelta isompia, ja tuntuu että uppoaa melkein täysillä massoihin.
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.
 
Hyundailla ja Kialla olisi myös hyviä sähköautoja, mutta eivät saa toimitettua riittävän nopeasti. Joutuu odottamaan vuoden, joka on pitkä aika sähköauton tekniikalle, kun uudempia malleja tulee pian. Nissan ei taas toimita 62kWh mallia, kun vasta joskus 2020. Vaihtoehdot siis vähissä. Noin 51k€ saa kumminkin sen Tessukan. Uusi malli, niin luulisi myyntiä sille vielä riittävän oikein kovasti. Toki jotain muitakin varmaan tulee, esim Peugeot e208.

Jep, kun hintaluokassa vain yhtä autoa on saatavilla, niin kyllähän se näkyy siinä, mistä keskustellaan.
 
Teslan laadunvalvonta taasen kilpailijoitaan huomattavasti jäljessä. Vissiin ihan sama kunhan saa kärryjä mahdollisimman nopeasti myyntiin.

Ostajat vikisee ja useiden kuukausien jonot esimerkiksi Suomessa korjaukseen/huoltoon, kiitos yhden huoltopaikan taktiikan.

Nämä suurimpana syynä ettei tullut edes harkittua ko. lafkan tuotteita. Ei ihme, että facebookissakin suljettu ryhmä teslalle.

Huoltotarpeenkin vapautus kaksiteräinen miekka, joo, halvemmaksi tulee ensimmäiselle omistajalle, mutta varmistaa suurella todennäköisyydellä, että kärry vaihtuu ennen takuun loppua.

Jää nähtäväksi mitä tapahtuu huoltamattomille 4+ vuotiaille tesloille jälleenmyynnin suhteen.
Kyllä sinne suljettuun ryhmään pääsee liityymään ihan kaikki, jos vaan kiinnostaa.

Takuu näyttää olevan 4v tai 80tkm, eli ennen tuota takuun päättymistä kannattaa kyllä käyttää huollossa ja korjauttaa tarvittavat paikat ja tutkituttaa auton kunto. Noille takuu on reilu tuplat, eli ei pitäisi olla takuuongelmaa. "Akku ja voimansiirtoyksikkö 8 vuotta, 192 000 km".

Saa nähdä miten sitten, kun yli 8 vuotta tulee ikää.

Myös tuota 4 vuoden takuuta on saanut venytettyä 6 vuoteen (tai 8 vuoteen) vakuutusyhtiön lisämaksullisella takuulla. Jos siis korjaukset pelottaa. Ainakin S ja X malleihin on olemassa.
Pidennetty Takuu-vakuutus Allianz:lta
 
Viimeksi muokattu:
Kilpailijoiden hyvän hyötysuhteen moottorit ovat lussuja max 100kw moottoreita.
Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.

Porche Taycanissa pitäisi olla 600hv.

Tuotannossa on vahva vertikaalinen integraatio, jolloin autoja saadaan oikeasti ulos tehtaasta

Sijoituspalstalla tälle on kyllä naureskeltu aika kovasti.

Tyyliin:
"Tehdään itse omat auton kuljetus rekat niin ei tarvitse olla muista riippuvaisia"
"Pitää varmaan malmit jalostaa itse myös"
jne.

Jotenkin tuntuu ettei toi tuotanto niin kovin huippuvauhdilla ole edennyt vaikka kaikki tehdään itse.

Alihankintaketjulla varmistetaan se että hinnat pysyvät alhaisempina .. ja tehdään silti vielä voittoakin, kun ei tarvitse kaikkea väkeä palkata omalle firmalle ja tehdä ja suunnitella itse.
Väittäisin että aika tehokkaasti vanhat valmistajatkin autoja valmistaa. Ehkä voimalinja ja akut on heikkous tällä hetkellä, mutta niin se taitaa olla about kaikilla. Jopa Tesla on niin sanonut, että ei saa tarpeeksi akkuja jne.
 
Johtuu varmaan siitä että Tesla on kehittänyt sähköautoja sekä myös autopilottia jo aika pitkään. Muut valmistajat tulee vasta jälkijunassa ja Teslan kiinni saaminen saattaa olla hankalaa? Koska Teslakin kyllä kehittyy (ja kasvaa) lisää ja nopeasti. Pikku puutteena Tesla ei ole edelleenkään voitollinen, mutta se ei näytä mitään haittaavan.
Porukalla unohtuu että tesla on oikeastaan se jolla on enemmän opeteltavaa. Lopulta auton järjestelmät ja käyttövoima on kovin pieni osa koko prosessia jossa raaka-aineesta tuotetaan halvalla kuluttajahintainen ajoneuvo. Se on tämä Teslan production hell ja asia mitä muut isot valmistajat on saaneet jo vuosikymmeniä harjoitella.
 
Täysin järjetön ajatus muutenkin, että muiden valmistajien pitäisi muka itse omassa talossa kehittää autonomisesti ajavan auton tekniikka ja softa. Antaa vaan niiden suunnitella ja kehittää, jotka on tuollaisten asioiden ammattilaisia. Siellä on kuitenkin pelissä mukana sellaisia pikkutekijöitä kuin Google, Intel, nVidia, Delphi, jne. jolta se tekniikka saadaan ostettua.
 
Sijoituspalstalla tälle on kyllä naureskeltu aika kovasti.

Tyyliin:
"Tehdään itse omat auton kuljetus rekat niin ei tarvitse olla muista riippuvaisia"
"Pitää varmaan malmit jalostaa itse myös"
jne.

Jotenkin tuntuu ettei toi tuotanto niin kovin huippuvauhdilla ole edennyt vaikka kaikki tehdään itse.

Alihankintaketjulla varmistetaan se että hinnat pysyvät alhaisempina .. ja tehdään silti vielä voittoakin, kun ei tarvitse kaikkea väkeä palkata omalle firmalle ja tehdä ja suunnitella itse.
Väittäisin että aika tehokkaasti vanhat valmistajatkin autoja valmistaa. Ehkä voimalinja ja akut on heikkous tällä hetkellä, mutta niin se taitaa olla about kaikilla. Jopa Tesla on niin sanonut, että ei saa tarpeeksi akkuja jne.

Paitsi, että tämä ei selvästikään ole toiminut sähköautojen kohdalla toistaiseksi. Polttomoottorimarkkinoiden lait eivät päde, koska tekniikkaa joko ei voi ostaa alihankintana riittävästi tai se on liian kallista. Osittain kysymyksessä on täysin uusi teknologia, jota ei voi mistään valmiina saada, jos aikoo olla kehityksen kärjessä. Eikä Teslan malli voi täysin viallinen olla, kun se kuitenkin käytännössä ainoana saa sähköautoja tuotettua enemmän kuin protosarjoja.

FT uutisoi eilen, että Fiat Chrysler joutuu maksamaan Teslalle kaksi miljardia euroa päästökrediiteistä Yhdysvalloissa ja EU-alueella seuraavien vuosien aikana. Fiiu ja Sysleri siis rahoittavat Teslan investointeja tuottaakseen polttiksia, joita rankaistaan vuosi vuodelta kovemmin. En tiedä, miten kovasti FCA on laittanut rahaa sähköautojen tuotekehitykseen, mutta aika kurjistuvalta kehitys näyttää. FCA ei todennäköisesti ole ainoa, joka joutuu samanlaiseen ahdinkoon.

Tämä vitkuttelu tulee maksamaan.

Täysin järjetön ajatus muutenkin, että muiden valmistajien pitäisi muka itse omassa talossa kehittää autonomisesti ajavan auton tekniikka ja softa. Antaa vaan niiden suunnitella ja kehittää, jotka on tuollaisten asioiden ammattilaisia. Siellä on kuitenkin pelissä mukana sellaisia pikkutekijöitä kuin Google, Intel, nVidia, Delphi, jne. jolta se tekniikka saadaan ostettua.

Teslan FSD-rautaa oli kehittämässä Jim Keller, joka kävi aiemmin nostamassa mm. AMD:n suosta. Nvidian vastaava piiri imee eri artikkelien mukaan 500 W edestä sähköä ja maksaa Nvidian tuntien aivan helvetisti. Nyt Tesla tuuttaa ulos vähävirtaista SoC:tä, joka maksaa kymppejä tai satasia valmistaa.

On mahdotonta olla teknologista keihäänkärkeä, jos odottaa, että ratkaisut syntyvät alihankintana olemattomalle markkinalle. Ne automaailman Huaweit tulevat sitten perästä.
 
Paitsi, että tämä ei selvästikään ole toiminut sähköautojen kohdalla toistaiseksi. Polttomoottorimarkkinoiden lait eivät päde, koska tekniikkaa joko ei voi ostaa alihankintana riittävästi tai se on liian kallista. Osittain kysymyksessä on täysin uusi teknologia, jota ei voi mistään valmiina saada, jos aikoo olla kehityksen kärjessä. Eikä Teslan malli voi täysin viallinen olla, kun se kuitenkin käytännössä ainoana saa sähköautoja tuotettua enemmän kuin protosarjoja.

Joo toki Teslan kohdallahan se oli varmasti välttämätöntä, koska uusi tekijä, ei alihankkijoita. Uutta tekniikkaa yms. joita ei kukaan tee.

Nyt jos joku VAG alkaa tekemään isoja määriä sähköautoja niin varmasti onnistuvat järjestämään valmistajia komponenteille. Nyt on varmaan nimenomaan harjoiteltu pienillä määrillä autoja, koska jos asioita on tehty itse niin se ei ole vielä kovin kannattavaa.

Veikkaan vaan että Teslalla on saattanu nousta hattuun tämä ja yritetään vähän liikaakin ite tehdä asioita, joita voisi olla järkevämpää hankkia muilta.

FT uutisoi eilen, että Fiat Chrysler joutuu maksamaan Teslalle kaksi miljardia euroa päästökrediiteistä Yhdysvalloissa ja EU-alueella seuraavien vuosien aikana. Fiiu ja Sysleri siis rahoittavat Teslan investointeja tuottaakseen polttiksia, joita rankaistaan vuosi vuodelta kovemmin. En tiedä, miten kovasti FCA on laittanut rahaa sähköautojen tuotekehitykseen, mutta aika kurjistuvalta kehitys näyttää. FCA ei todennäköisesti ole ainoa, joka joutuu samanlaiseen ahdinkoon.

Tämä vitkuttelu tulee maksamaan.
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?
 
Tämä saattaa olla monelle firmalle tässä vaiheessa halvempaa kuin sähköautojen valmistaminen ja myynti tappiolla ?

Voisin hyvin uskoa, että onkin, mutta toisaalta kaikkien on käytännössä pakko kehittää omat sähköautonsa 2020-luvun kuluessa. Nyt FCA rahoittaa kilpailijansa investointeja, myöhästyy omasta tuotekehitystyöstään, vähentää rahoitusta omista investoinneistaan ja ennen kaikkea antaa hillittömän etumatkan kilpailijalle. Toki FCA voi yrittää ostaa kaiken alihankintana 2020-luvun jälkipuoliskolla, mutta sen kilpailuasema ja kyky erottua ovat väistämättä siinä vaiheessa varmaan aika olemattomia - jos edes kassa riittää niin pitkälle.
 
Mulla on taas sellainen kutina että kukaan kilpailija ei ole vielä kovin tosissaan tehnytkään mitään tehokkaita sähköautoja.
Esim. Audi eTron on 240kw / 320bhp, mutta kulutus on jotain ihan älytöntä verrattuna Model 3:seen, luokkaa 50% enemmän.

Samaten iPace (400bhp) hörppii 20-30% enemmän sähköä kuin Model X, vaikka X on paljon isompi ja kolhompi auto, jonka pitäisi kuluttaa enemmän.

Tesla Model X vs. Jaguar I-PACE — It's All About Efficiency | CleanTechnica
When driving between 58 and 68 mph, the I-PACE consumed an average of 22.5 kWh of electricity per 100 kilometers. The Model X consumed 17.5 kWh per 100 kilometers.

Teslan kilpailijat eivät näytä pystyvän kilpailemaan edes auttavasti suorituskyvyn ja hyvän hyötysuhteen yhdistämisessä.

Tiettysti normaaliin ajoon joku 100kW sähkömoottori riittää ihan hyvin, mutta turha tulla kertomaan kuinka muilla olisi yhtä hyvää tekniikkaa jos vain jaksaisivat tehdä.
Nyt jos joku VAG alkaa tekemään isoja määriä sähköautoja niin varmasti onnistuvat järjestämään valmistajia komponenteille. Nyt on varmaan nimenomaan harjoiteltu pienillä määrillä autoja, koska jos asioita on tehty itse niin se ei ole vielä kovin kannattavaa.
VAG:lla on kaksi sähköautoa Audin eTron ja eGolf, molempien valmistusmäärät ovat ihan amatööriliigassa vs. Model 3:sen valmistusmäärät.

Minua ja muita ostajia ei oikeastaan kiinnosta, että pystyisivätkö muut sähkiksiä valmistamaan järkevillä toimitusajoilla ja määrillä, kun kerran eivät sitä nyt vaan jaksa tehdä.
 
Viimeksi muokattu:
Eipä noissa kulutuksissa kovin isoja eroja ole:

Suurin ero tulee lähinnä siinä, että e-Tronia ei selkeästi ole lähdetty tekemään aerodynamiikka edellä, vaan on tehty perinteisen SUV:n näköinen auto, mikä tietenkin kuluttaa enemmän suuremman ilmanvastuksen vuoksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 008
Viestejä
4 586 420
Jäsenet
75 554
Uusin jäsen
Partahenkka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom