Keskustelua hybridiautoista

Juu kyllä siihen oli monia syitä. Se kuvaa tuota alan järkyttävää kilpailua, pääoman tarvetta ja pieniä katteita, jotka vähentävät valmistajien halua mennä all-in johonkin (ehkä) ohi menevään villitykseen. Miksi luulet, että Toyota aloitti hybridien valmistamisen yhdellä mallilla ja 20 vuoden aikana pikku hiljaa laajentanut hybridien mallistoa? Eikös pitäs olla ihan no-braineri lätkästä hybridit vaan jokaiseen kippoon ja nostaa hintoja sen verran kun on tarvetta?

Toyota on käyttänyt 20 vuotta myymällä samoja autoja minimaalisella uudistuksilla. Prius ja sen hybriditekniikka oli Toyotan ainoa merkittävä innovaatio, mutta siihen kehitystyö jäikin ja Toyota hukkasi etumatkansa. Tämä konservatiivinen strategia voi toimia ja toimiikin niin kauan kuin autonvalmistajat myyvät pääasiassa polttomoottoria. Jos markkinoilla tapahtuu merkittävä muutos, hidastelu tulee maksamaan kalliisti.

Voin tulla kyllä tässä sen verran vastaan, että jos asiat menevät niin kuin aina ennenkin, autonvalmistajien kartellitoiminta, huijaus, valehtelu ja lobbaaminen tulevat viivyttämään autoilun sähköistymistä niin pitkään, että ne voivat myydä käytännössä samaa paskaa kuin nytkin vielä kymmenen vuoden ajan. Joku kevythybriditekniikka on pultattava vanhan polttomoottorin kylkeen, jotta rangaistusmaksut eivät iske, mutta olennaisesti tekniikka on samaa.

Investointeja pantataan, sähköautoja valmistetaan vain malliston viherpesuun ja kuluttajia sumutetaan "itselataavalla hybridillä" ja muilla Aku Ankan parhailla. Sitä samaa kuin nytkin siis. Jos kuitenkin yksikin valmistaja lipeää rintamasta, tämä korttitalo sortuu aika nopeasti. Tunteita herättävän Teslan sijaan se voi olla vaikkapa Volkswagen AG.

Modernit täyssähköautot ovat nimittäin täysin ylivoimaisia suhteessa polttomoottorivastineisiinsa joitain marginaalikeissejä lukuun ottamatta. Kukaan täyssähköauton omistaja (tai kenties vain kokeilija) ei tule ostamaan enää polttomoottoriautoa tai hybridiä. Kun VW on tässä kuvitteellisessa esimerkissä laittanut lumipallon liikkeelle, se tulee kasvamaan ja lanaamaan mukanaan alempana rinteessä olevat valmistajat.



Valmistaja B ei ole tehnyt senttiäkään rahaa vaikka isoimmalla markkina-alueella on saanut -$7500 verohyödyn ja osavaltioilta vielä vähän lisää tukiaisia. Ollut "monopoli"-asema pitkän matkan sähköautoissa. $7500 tukiaiset tippu puoleen isoimmalla markkinalla niin myynti lähti semmoseen vapaa pudotukseen, ettei toista ole nähny. Aivan kuten kävi Georgian osavaltiossa, Hong Kongissa ja Tanskassa. Noin "ylivoimaiseen" tuotteseen tarvii kyllä yllättävän paljon tukia, että se kuluttajille maistuu. Valmistaja B:n kassa myös palaa siihen malliin, että jos ei sijoittajilta uutta rahaa irtoa, niin konkurssi uhkaa. 5 miljardia pitäs ainakin saada, että saatais edelliset laskut maksettua ja rahoitettua seuraavat tyhjät unelmat(Model Y, Semi, Roadster jne.)


Kyllä varmaan puntit tutisee A:lla, kun valmistaja B hipoo Chapter 11!

Kyllä, sähköautot ovat kalliita, ja tämä kalleus heijastuu kuluttajien ostopäätöksiin. Auton hinnan pudottaminen on oikeasti vaikea ongelma, ja Teslan talous herättää huolia. Siitä huolimatta Tesla Model 3 on Yhdysvalloissa ohittanut suosiossa kaikki perinnevalmistajien tuotteet. Markkina on siis muuttunut täysin. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, tämä on minusta paitsi kiinnostava myös erittäin myönteinen asia kuluttajien kannalta.

CGse63C.png
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tuotantovolyymi ei ole mitään vrt "oikeat autonvalmistajat" ja näyttää siltä, että paskaa tulee sisään tärkeimmällä markkinalla lumilapiolla; Tesla is finding out what it's like when China gets a little angry

Ja hybrideissä (Toyota) on todellakin ideaa kun suuri(n) osa liikennesuoritteesta tapahtuu maailmalla kokonaisuudessaan taajamissa, missä polttomoottori on epätaloudellisimmillaan, juuri siellä hybridi saa leikattua litroja pois viikoittain/auto kulutuksesta.
 
Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.

Vuonna 2018 BMW myi 140 000 plug-in autoa. Tänä vuonna enemmän. Noissakin autoissa on sähkömoottori ja akusto. Tänä vuonna malleja on enemmän ja määrä suurempi. Ei nämä valmistajat tyhjästä aloita eikä sähköautoilu ole nytkään mitään nappikauppaa.
 
Toyota on käyttänyt 20 vuotta myymällä samoja autoja minimaalisella uudistuksilla. Prius ja sen hybriditekniikka oli Toyotan ainoa merkittävä innovaatio, mutta siihen kehitystyö jäikin ja Toyota hukkasi etumatkansa. Tämä konservatiivinen strategia voi toimia ja toimiikin niin kauan kuin autonvalmistajat myyvät pääasiassa polttomoottoria. Jos markkinoilla tapahtuu merkittävä muutos, hidastelu tulee maksamaan kalliisti.

Voin tulla kyllä tässä sen verran vastaan, että jos asiat menevät niin kuin aina ennenkin, autonvalmistajien kartellitoiminta, huijaus, valehtelu ja lobbaaminen tulevat viivyttämään autoilun sähköistymistä niin pitkään, että ne voivat myydä käytännössä samaa paskaa kuin nytkin vielä kymmenen vuoden ajan. Joku kevythybriditekniikka on pultattava vanhan polttomoottorin kylkeen, jotta rangaistusmaksut eivät iske, mutta olennaisesti tekniikka on samaa.

Investointeja pantataan, sähköautoja valmistetaan vain malliston viherpesuun ja kuluttajia sumutetaan "itselataavalla hybridillä" ja muilla Aku Ankan parhailla. Sitä samaa kuin nytkin siis. Jos kuitenkin yksikin valmistaja lipeää rintamasta, tämä korttitalo sortuu aika nopeasti. Tunteita herättävän Teslan sijaan se voi olla vaikkapa Volkswagen AG.

Modernit täyssähköautot ovat nimittäin täysin ylivoimaisia suhteessa polttomoottorivastineisiinsa joitain marginaalikeissejä lukuun ottamatta. Kukaan täyssähköauton omistaja (tai kenties vain kokeilija) ei tule ostamaan enää polttomoottoriautoa tai hybridiä. Kun VW on tässä kuvitteellisessa esimerkissä laittanut lumipallon liikkeelle, se tulee kasvamaan ja lanaamaan mukanaan alempana rinteessä olevat valmistajat.





Kyllä, sähköautot ovat kalliita, ja tämä kalleus heijastuu kuluttajien ostopäätöksiin. Auton hinnan pudottaminen on oikeasti vaikea ongelma, ja Teslan talous herättää huolia. Siitä huolimatta Tesla Model 3 on Yhdysvalloissa ohittanut suosiossa kaikki perinnevalmistajien tuotteet. Markkina on siis muuttunut täysin. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, tämä on minusta paitsi kiinnostava myös erittäin myönteinen asia kuluttajien kannalta.

Lätkäse tuohon sun kuvaajaan SUV:t ja CUV:t mukaan ja ruvetaan sitten vertailemaan myyntejä. Hyvä verrata yhtä mallia kun muilla valmistajilla on 10 eri mallia autoissa.
 
Teslan tuotantovolyymi ei ole mitään vrt "oikeat autonvalmistajat" ja näyttää siltä, että paskaa tulee sisään tärkeimmällä markkinalla lumilapiolla; Tesla is finding out what it's like when China gets a little angry

Ja hybrideissä (Toyota) on todellakin ideaa kun suuri(n) osa liikennesuoritteesta tapahtuu maailmalla kokonaisuudessaan taajamissa, missä polttomoottori on epätaloudellisimmillaan, juuri siellä hybridi saa leikattua litroja pois viikoittain/auto kulutuksesta.
Toyota on kyllä kehittynyt kun hybriditekniikka on uudistunut. Lisäksi Corolla farkku korvasi Avensiksen, johon hybridiä ei saanut. Ja Camry tuli myyntiin hybridinä. Nuo on kumminkin aika edistyksellistä tekniikkaa, jota ei muilla vielä ole. Voimalinja on ihan mukava ja kulutus aika pientä.


Tuo ylemmästä kuvasta katsottu Teslan myynti kumminkin jää esim Mersun myynnistä, jos C ja E luokka lasketaan yhteen, eli Mersuja näkee silti enemmän liikenteessä. Toki Tesla on vähän syönyt myyntiä pois noilta kaikilta polttis merkeiltä. Yhdellä sähköautolla on kumminkin helppo kilpailla, kun muilla ei ole vastaavia autoja myydä. Teslalla siis erittäin hyvä asema sen puolesta.
 
Lätkäse tuohon sun kuvaajaan SUV:t ja CUV:t mukaan ja ruvetaan sitten vertailemaan myyntejä. Hyvä verrata yhtä mallia kun muilla valmistajilla on 10 eri mallia autoissa.
Tuo ylemmästä kuvasta katsottu Teslan myynti kumminkin jää esim Mersun myynnistä, jos C ja E luokka lasketaan yhteen, eli Mersuja näkee silti enemmän liikenteessä.
Ja ennen kuin joku ehtii näihin huutaa, että Teslalla on S (vs. Mersun E / BMW 5) ja X ("SUV"), niin näiden myyntimäärät onkin sitten jo sitä luokkaa, ettei fanipojat kehtaa niitä mihinkään kaavioon piirrellä. :vihellys:
 
Ja ennen kuin joku ehtii näihin huutaa, että Teslalla on S (vs. Mersun E / BMW 5) ja X ("SUV"), niin näiden myyntimäärät onkin sitten jo sitä luokkaa, ettei fanipojat kehtaa niitä mihinkään kaavioon piirrellä. :vihellys:
Joo ne vertaa aina BMW:n kolmos sarjaan. "KATTOKAA KUINKA PALJON MYYNTI ON LASKENU" Järkevät ihmiset:" Joo uusi malli on myynnissä kuukauden ja pelkkiä kalliimpia malleja. X3 myynti kasvaa +30% vuodessa!"
BMW CEO tässä alhaalla surullisena kun Tesla myy promillen sähköautoja! :lol:
giphy.gif
 
Toyotan itselataavan hybridin vitsi on siinä, että markkinointiosasto yrittää kääntää tuotteen merkittävimmän heikkouden vahvuudeksi. Toyotan kevythybridiä ei voi ladata sähköverkosta ja siinä on olemattoman pieni akku. Kaikki PHEV:t ja BEV:t ovat samalla määritelmällä itselataavia, mutta niissä vain sen käytettävän energian ei tarvitse tulla polttoaineesta. Toyotan itselataavan sähkö on aina tuotettu bensiiniä polttamalla.

Joo ne vertaa aina BMW:n kolmos sarjaan. "KATTOKAA KUINKA PALJON MYYNTI ON LASKENU" Järkevät ihmiset:" Joo uusi malli on myynnissä kuukauden ja pelkkiä kalliimpia malleja. X3 myynti kasvaa +30% vuodessa!"
BMW CEO tässä alhaalla surullisena kun Tesla myy promillen sähköautoja! :lol:
giphy.gif

Konkurssikypsän tulokasfirman auto voittaa ylivoimaisesti kaikkien establisoituneiden premium-merkkien legendaarisimmat mallistot: 3-sarjan, 5-sarjan, C-sarjan, Eemelin, A4:n, 60:n jne. Joo, veikkaan, että järkevä CEO on jossain määrin huolestunut. Edelleen järkevä ihminen pyrkii tekemään tapahtuneesta tarpeellisia johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan markkinat ovat menossa. Tunteenomaisesti ja defensiivisesti toimiva CEO taas tuottaa niitä geeämmiä ja syslereitä.

Kuluttajat eivät halua ostaa niitä vanhanaikaisia polttomoottoripaskeita, jos vaihtoehtoja on saatavilla. Kysymys on vain hinnasta.
 
Toyotan itselataavan hybridin vitsi on siinä, että markkinointiosasto yrittää kääntää tuotteen merkittävimmän heikkouden vahvuudeksi. Toyotan kevythybridiä ei voi ladata sähköverkosta ja siinä on olemattoman pieni akku. Kaikki PHEV:t ja BEV:t ovat samalla määritelmällä itselataavia, mutta niissä vain sen käytettävän energian ei tarvitse tulla polttoaineesta. Toyotan itselataavan sähkö on aina tuotettu bensiiniä polttamalla.



Konkurssikypsän tulokasfirman auto voittaa ylivoimaisesti kaikkien establisoituneiden premium-merkkien legendaarisimmat mallistot: 3-sarjan, 5-sarjan, C-sarjan, Eemelin, A4:n, 60:n jne. Joo, veikkaan, että järkevä CEO on jossain määrin huolestunut. Edelleen järkevä ihminen pyrkii tekemään tapahtuneesta tarpeellisia johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan markkinat ovat menossa. Tunteenomaisesti ja defensiivisesti toimiva CEO taas tuottaa niitä geeämmiä ja syslereitä.

Kuluttajat eivät halua ostaa niitä vanhanaikaisia polttomoottoripaskeita, jos vaihtoehtoja on saatavilla. Kysymys on vain hinnasta.
Tai sitten sen ostajakunta ostaa niitä SUV- ja CUV-malleja? Niiden myynti kasvaa varmaan jokaisella valmistajalla 2 numeroisia kasvulukuja. En jaksa tästä kyllä sun kanssa enää vääntää, kun ei tunnu mitään järkevää tulevan muuta kun tuota Tesla uskontoa.

EDIT:
Sales of BMW brand vehicles increased 3.7% in March, with a total of 221,631 delivered to customers worldwide in the month. That result brings the sales total for the first quarter of the year to 519,307 / +0.4%. As availability of the new BMW 3 Series sedan ramps up, sales of the company’s best-ever selling car increased by 10.8% in March, with a total of 30,204 sold around the world. Growth was also driven by the BMW X family of vehicles, with customer demand increasing month by month – the X2, X3 and X4 are especially strong performers, with double-digit increases in deliveries.
BMW Group sales up 2.8% in March, beating market trends in several major markets
 
Viimeksi muokattu:
Toyota saisi kyllä mainostaa Hybrideitään jollain eritavalla (bensalla lataava hybridi). Silti esim Camryn kulutus on aika maltillista ja tosiaan muilla ei ole vastaavaa "vaihteetonta". Muutenkin noita hybrideitä on vielä hyvin vähän, paitsi Toyotalla. Täytyisikin käydä koeajamassa tuo Camry paitsi, että ei ole tarvetta noin isolle autolle.

Niin ja onhan siellä esim uusi Toyota rav4 hybridinä.
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Itse suosin mieluummin tavallisia henkilöautoja, kun ne on vähän halvempia ostaa.
 
Tai sitten sen ostajakunta ostaa niitä SUV- ja CUV-malleja? Niiden myynti kasvaa varmaan jokaisella valmistajalla 2 numeroisia kasvulukuja. En jaksa tästä kyllä sun kanssa enää vääntää, kun ei tunnu mitään järkevää tulevan muuta kun tuota Tesla uskontoa.
Ei minulle ole niin merkitystä, lyövätkö täyssähköautot läpi nimenomaan Teslan toimesta vai jonkun muun. Olennaista on se, että sähköautot ylipäänsä tulevat saataville silloin, kun kuluttajat haluavat niitä ostaa eikä silloin, kun autoteollisuuden lobbarit viimein joutuvat taipumaan.

Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.
 
Toyota saisi kyllä mainostaa Hybrideitään jollain eritavalla (bensalla lataava hybridi). Silti esim Camryn kulutus on aika maltillista ja tosiaan muilla ei ole vastaavaa "vaihteetonta". Muutenkin noita hybrideitä on vielä hyvin vähän, paitsi Toyotalla. Täytyisikin käydä koeajamassa tuo Camry paitsi, että ei ole tarvetta noin isolle autolle.

Niin ja onhan siellä esim uusi Toyota rav4 hybridinä.
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Itse suosin mieluummin tavallisia henkilöautoja, kun ne on vähän halvempia ostaa.
Joo Toyotaa varmaan harmittaa hirveesti jos joku jättää Priuksen ostamatta ja ostaa vaikka RAV4 Hybridin! :D

Tuollainen uusi farmari hybridi Corolla kiinnostais, mutta haluisin tietää onko siinä Car Play tuki vai. Jossain vaiheessa oli jotain juttua, että Toyotan uusiin autoihin tulisi tuo. En tuolla Corollan Suomen sivulla kyllä mitään huomannut.
 
Mites tuo uusi BMW 530e suoriutuu / toimii?

M-sporttia jne mukaan niin komia peli.

Pari kolmen tonnia verot vain, ehkä niitä saa vuoden parin päästä kohtuu hinnalla uitettua suomeen jos täällä vielä kiskontaa.

550e olis ollut kiinnostavampi mutta hinnat lähtee toki laukalle :)
 
Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.

Me ollaan tästä lähes samaa mieltä. Kukaan muu ei tarjoa mitään oleellisesti erilaista tai parempaa sähkömuodossa. Audin e-tronin sijaan ostaisin mielummin A6 plugarin. "Sama auto" mutta halvempi ja ilman sähkön huonoja puolia.
 
Mites tuo uusi BMW 530e suoriutuu / toimii?

M-sporttia jne mukaan niin komia peli.

Mikä siinä arveluttaa? 5-sarjan auto kuten mikä tahansa muukin. Ei mitään pahaa sanottavaa ja omaan käteen selkeästi paras voimalinja jos vaihtoehtoihin vertailee eli 530i ja 530d. Kestää vertailun myös ennen suomen verottajan maksulappua. Tietysti sillä varauksella että takaveto kelpaa.

Mulla on Luxury Line comfort-penkeillä ja DDC-alustalla, mikä jotenkin vielä paremmin sopii tän auton voimalinjan luonteeseen. Kohta 2 vuotta takana ja tommoset 55 000 km.
 
Ei minulle ole niin merkitystä, lyövätkö täyssähköautot läpi nimenomaan Teslan toimesta vai jonkun muun. Olennaista on se, että sähköautot ylipäänsä tulevat saataville silloin, kun kuluttajat haluavat niitä ostaa eikä silloin, kun autoteollisuuden lobbarit viimein joutuvat taipumaan.

Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä
 
Me ollaan tästä lähes samaa mieltä. Kukaan muu ei tarjoa mitään oleellisesti erilaista tai parempaa sähkömuodossa. Audin e-tronin sijaan ostaisin mielummin A6 plugarin. "Sama auto" mutta halvempi ja ilman sähkön huonoja puolia.

Tämä Polestar 2 on ainakin itselleni se mielenkiintoisin sähköauto tällä hetkellä ja eiköhän sitäkin ensi vuonna ala saamaan, ainakin Euroopasta. Sitten 21 vuonna se halvempi malli ko. autosta. Sitä ennen "odotellaan" 3v V60 T8:lla :):tup:

Suoraan Teslan kimppuun: Polestar 2 on Volvon uutuusbrändin täyssähköauto
 
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä
Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
 
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä

Netissä liikkuu tieto, että Leafin 62 kWh -version Suomen kiintiö on peruttu kokonaan tältä vuodelta. Hyundain tilausprosessissa annettu toimitusaika kannattaa lukea muodossa vuosi tai siitä ylöspäin, ellet satu ole yksi niistä noin kymmenestä yksityishenkilöstä, jotka auton sattumoisin saavat. Kia e-Niroa taas saadaan ilmeisesti jopa kuusi kappaletta Suomeen ja loput sitten joskus.
 
Netissä liikkuu tieto, että Leafin 62 kWh -version Suomen kiintiö on peruttu kokonaan tältä vuodelta. Hyundain tilausprosessissa annettu toimitusaika kannattaa lukea muodossa vuosi tai siitä ylöspäin, ellet satu ole yksi niistä noin kymmenestä yksityishenkilöstä, jotka auton sattumoisin saavat. Kia e-Niroa taas saadaan ilmeisesti jopa kuusi kappaletta Suomeen ja loput sitten joskus.

Jännää kyllä tämä odotuttaminen, kysyntää on mutta autoja ei ole tarpeeksi. Itsekkin tosiaan maaliskuun lopulla tuon tilauksen tein Volvosta ja marraskuussa vasta saan sen :sori: Ja odottavan aika on pitkä niin kuin tiedetään...:wtf:
 
Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.
 
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.
Joo en ole excelissä sitä pyörittänyt. Monelta vaan unohtuu, että sähköautoilijat eivät juuri mitään veroja maksa. Jossain vaiheessa se valtiokin haluaa omansa. Siitä aikataulusta onkin sitten vain pelkkää arvailua.
 
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.

Ja jos yhtään katsoo mihin rahaan niitä käytettyjä Leaffeja saa niin aika äkkiä näkee, että niiden arvonalenema on täysin järjettömissä lukemissa. Omalla 30tkm ajosuoritteella näyttäisi uudesta Leafista katoavan pelkästään ensimmäisenä vuotena 10 ke ilmaan. Vaatii siis jonkun täysin epärealistisen suuren vuosittaisen ajomäärän, että tuollaista saa millään matematiikalla kannattavaksi.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?
 
Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
Ei ollut ainuttakaan 2018 automaatti Nissan Pulsaria myynnissä, niin tein vertailun Qashqaihin. Alle 30tkm ajetut.

29 900€, 150 hv, Nissan Leaf vaihtoautot

22 800€, 116 hv Nissan Qashqai vaihtoautot

Hintaero vain 7100€ ja Leaf on pirteämmällä moottorilla. En tiedä sitten kumpi olisi kannattavempi ostos? Ainakin jos ajaa paljon, niin hintaeron säästää bensa/lataus -kuluissa.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?

EU tulli ja alv. Ei kannata.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?
Norja ei ole eu maa, niin ei kannata sieltä hakea. Ilmeisesti tulli ja alv täytyy maksaa, sekä normaali autovero.
 
Näin vähän ajattelinkin. Tietääkö joku jos vaikka linkin E-Golfin junailisi suomeen paljonko joutuisi penaltyä maksaa?

Haluatko ihan aikuisten oikeasti edes tietää?

Auton myyntihinta + kuljetuskustannukset, näiden päälle peritään 10% tulli. Sen jälkeen edellisen kolmen yhteissummaan lasketaan vielä 24% alv. Sitten sen perään vielä arvotaan autovero suomalaisen verrokkihintatason perusteella.

Sun 15 000 euron Golf onkin maksanut sitten jo about 24 000 euroa.
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Mutta mutta... Mites sitten jos tuollaisen vaikka kolaroidun uittaa tänne (tai pelkän tekniikan) ja lyö ne vermeet kiinni johonkin neloskoppaiseen vanhaan Golffiin? Saisko tuota muutoskatsastettua mitenkään järjellisen byrokratian rajoissa?
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Sulla saattaa mennä sekaisin ajoneuvon tullausarvo ja verotusarvo. Silloin kun ajoneuvo on ostettu maasta vietäväksi, niin silloin tullausarvo on hinta + kuljetuskustannukset. Verotusarvo sitten taas on autoveron perusta.
 
Ok, vaikka olisikin noin niin sehän voisi jopa kannattaa. Tosin kuten mainittu, niin tullihan katsoo hinnat SUOMEN käytettyjen PYYNTIhintojen perusteella.

Mutta mutta... Mites sitten jos tuollaisen vaikka kolaroidun uittaa tänne (tai pelkän tekniikan) ja lyö ne vermeet kiinni johonkin neloskoppaiseen vanhaan Golffiin? Saisko tuota muutoskatsastettua mitenkään järjellisen byrokratian rajoissa?
Vanhassa Golfissa ei ehkä riitä kantavuus sähköauton tekniikalle. Mutta onnistuu, jos auto on 2002 tai vanhempi. Omaan 2001 bensa farkku Vectraan siis onnistuisi, mutta olisi hyvin kallista. Lisäksi eihän 200€ autoon kannata alkaa mitään tekemään. :)

Polttomoottoriauton muuntaminen sähköautoksi ei ole taloudellisesti järkevää vuotta 2002 uudemmille autoille. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tulkitsee sähkömagneettista yhteensopivuusdirektiiviä niin, että sitä uudemmat autot pitää testata laboratoriossa sähkömagneettisten vuotojen toteamiseksi. Uusissa autoissa muutkin turvallisuusmääräykset ovat tiukempia.

– Lisäksi uudempien autojen elektroniikka on sellaista, että moottorin vaihdettuasi mikään autossa ei välttämättä enää toimi.
Vanhasta autosta voi rakentaa itse sähköauton – 8 500 euroa, ja auto on kuin uusi
 
Miks tarttee koittaa väen vängällä järkeillä vaikeinta kautta, Saksassa vajaa 15tkm ajettuja e-Golffeja -18 mallisia saa 25t€ pyynti.
 
Ja 5% ostaisi sähköauton. Jotenkin jäi kuva että hybrideiksi laskettaisiin nuo Toyotan perinteiset hybriditkin.
vastanneista peräti viidennes hankkisi seuraavaksi autokseen hybridiauton.

Sähköauton ostaisi viisi prosenttia yli tuhannesta haastatellusta vastaajasta.

Jotakin murroksen aiheuttamasta epätietoisuudesta kertoo se, että viidennes vastaajista ei osannut kertoa seuraavan ajoneuvonsa mahdollista voimanlähdettä.
Sama kysely:
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros, moni aikoo luopua polttomoottorista

Diesel vähentyisi uusista autoista entisestään. Toki suurinosa käytettynä tuoduista on edelleen dieseleitä.

"Kolmanneksen siivua nyt hallinnoiva diesel putoaa ostoaikeiden perusteella 12 prosenttiin."
 
Itsekin tekis mieli hankkia sähköauto. Mieluiten sellainen itselataava hybridi ettei tarttis ladata erikseen eikä ajaa enää millään fossiilisella polttiksella!
 
Itsekin tekis mieli hankkia sähköauto. Mieluiten sellainen itselataava hybridi ettei tarttis ladata erikseen eikä ajaa enää millään fossiilisella polttiksella!

Hybridiä sanotaan hybridiksi sen takia kun siinä on kaksi eri voimalähdettä, se akusto ja sitten vaikka höyrymoottori tms. Osta sähköauto, mutta sitäkin joudut lataamaan erikseen tavalla tai toisella.
 
Taisi olla ihan piikittelyä Toyotalle ja Lexukselle harhaanjohtavasta markkinointitermistä ihan tavallisesta hybridistä

What is a self-charging hybrid?
Self-charging hybrid is a marketing term that Lexus and Toyota are really going to town on. It is heavily used in advertising and is being used to differentiate between plug-in hybrids and those that don't have the option to plug them in.

In reality, a self-charging hybrid is a normal hybrid. In the advert below Lexus seems to boast "no plugs" as a benefit, but in reality, all hybrids are self-charging (as are electric vehicles ) to a degree.

What is a self-charging hybrid?
 
Tuore barometri: Autokaupassa muhii iso murros – moni luopumassa polttomoottorista

Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraava hybridin, kaasu- tai sähköauton.
Hetkonen. Moni luopumassa polttomoottorista? 5%?

Kaikki muut variaatiothan on polttomoottoriautoja.. hybridi, kaasu jne.

Pluginilla kyllä voi ajella melkein pelkästään sähköllä riippuen käytöstä. Talvella pakkasilla vähän nihkeetä, mutta voi onnistua.
 
Mikä siinä arveluttaa? 5-sarjan auto kuten mikä tahansa muukin. Ei mitään pahaa sanottavaa ja omaan käteen selkeästi paras voimalinja jos vaihtoehtoihin vertailee eli 530i ja 530d. Kestää vertailun myös ennen suomen verottajan maksulappua. Tietysti sillä varauksella että takaveto kelpaa

Mulla on Luxury Line comfort-penkeillä ja DDC-alustalla, mikä jotenkin vielä paremmin sopii tän auton voimalinjan luonteeseen. Kohta 2 vuotta takana ja tommoset 55 000 km.

Hyvä kuulla, ei oikeastaan mikään arveluta mutta vähemmän näitä 5 sarjalaisen sähköistettyjä on ollut niin ei ole tullut vastaan kellään tutulla tms.

Mulla oli edellisen korisarjan 535D pienellä piristyksellä ja jos sinne suuntaan voimalinjan kanssa ollaan menossa tuolla kulutuksella ja verolla niin kiinnostaa kyllä. Neliveto olis kyllä kova.
 
Niin se vain maailma muuttuu. Kolmannes suomalaisista ja 40 % Uudellamaalla asuvista sanoo hankkivansa seuraava hybridin, kaasu- tai sähköauton.
Vertailun vuoksi saman kyselyn mukaan viime vuonan 25 % suomalaisista aikoi ostaa hybridi-, kaasu- tai sähköauton ja 17% vuonna 2015.

Tuon tilaston toteutuminen olisi mahdotonta, dieselin suosio ei mitenkään voi laskea noin alas äkkiseltään, koska hinnat tasaa sen kysynnän vastaavaan tarjotaa, jota varsinkin käytetyissä on paljon, ja se ei juuri jousta.
 
Noita kyselyjen tuloksia voi suhteuttaa toteutuneisiin myyntimääriin kun katsoo vanhempia autobarometrejä.

Esim neljä vuotta sitten 17% sanoi todennäköisesti hankkivansa seuraavaksi sähkö-, hybridi- tai kaasuauton.
Danske Bankin Autobarometri: Autohaaveet pitäneet pintansa – puolet aikoo autokaupoille

Mutta todellisuus viime vuonna kertoi, että noita myytiin alle 6%.
Henkilöautojen ensirekisteröintien käyttövoimajakauma - Autoalan Tiedotuskeskus

Hybridien prosenttiosuus ja myynti on kuitenkin tuplaantunut vuosittain viimeiset neljä vuotta, kaasuautojen myynti on kasvanut vielä sitäkin nopeammin.

Edit: Tuossa rekisteröintien jakaumassa näköjään ei-ladattavat hybridit kuuluvat bensa-autoihin. Niitä on kuitenkin niin paljon, että 17% toteutuukin todennäköisesti jo tänä vuonna. Sähköautojen rekisteröinnit on sitten puolen prosentin luokkaa. Vaihtoehtoisia polttoaineita käyttävien henkilöautojen ensirekisteröinnit - Autoalan Tiedotuskeskus
 
Viimeksi muokattu:
Tuon tilaston toteutuminen olisi mahdotonta, dieselin suosio ei mitenkään voi laskea noin alas äkkiseltään, koska hinnat tasaa sen kysynnän vastaavaan tarjotaa, jota varsinkin käytetyissä on paljon, ja se ei juuri jousta.

Poliittinen paine päästä polttiksista eroon on valtava. Mitä veikkaat tapahtuu jos kiisselin litrahinta vaikka nyt aluksi nelinkertaistetaan ja kiisselivero tuplataan? Tämä on lähempänä kun luuletkaan. Varsinkin nyt kun kommunistit muodostavat hallituksen joka vihaa ihmisiä ja varsinkin autoa käyttävää sellaista.
 
Poliittinen paine päästä polttiksista eroon on valtava. Mitä veikkaat tapahtuu jos kiisselin litrahinta vaikka nyt aluksi nelinkertaistetaan ja kiisselivero tuplataan? Tämä on lähempänä kun luuletkaan. Varsinkin nyt kun kommunistit muodostavat hallituksen joka vihaa ihmisiä ja varsinkin autoa käyttävää sellaista.
Poliittinen paine on puhdasta humpuukia. Ei ole, eikä tule.

Poliittista painetta on hyvesignaloinnille, ei millekään konkreettisille teoille. Dieselin hintaa ei nosteta, koska pitkien etäisyyksien Suomessa raskaiden kuljetusten kustannuksia ei voida realistisesti juurikaan korottaa.

Vihreiden idealistikuplassa elävän näkövinkkelistä tietty voi näyttää siltä, että jotain on tapahtumassa, mutta tuskin tapahtuu.
 
Poliittinen paine on puhdasta humpuukia. Ei ole, eikä tule.

Poliittista painetta on hyvesignaloinnille, ei millekään konkreettisille teoille. Dieselin hintaa ei nosteta, koska pitkien etäisyyksien Suomessa raskaiden kuljetusten kustannuksia ei voida realistisesti juurikaan korottaa.

Vihreiden idealistikuplassa elävän näkövinkkelistä tietty voi näyttää siltä, että jotain on tapahtumassa, mutta tuskin tapahtuu.

On kai toki mahdollista että diesel-veroa henkilöautoille korotetaan...

Ennen vaaleja annetut puheet harvemmin realisoituu sitten käytännössä. Ainakaan kaikki.
 
Hetkonen. Moni luopumassa polttomoottorista? 5%?

Kaikki muut variaatiothan on polttomoottoriautoja.. hybridi, kaasu jne.

Pluginilla kyllä voi ajella melkein pelkästään sähköllä riippuen käytöstä. Talvella pakkasilla vähän nihkeetä, mutta voi onnistua.

Tämä ei ole siinä mielessä yllättävää, että kaikki kunnolliset sähköautot ovat n. 50 000 euroa ja siitä ylöspäin - ei siis ihan jokamiesluokkaa. Sähkön hintalisä on myös erityisen raju noissa harvoissa perusautoissa, joissa sähköisyys käytännössä kaksinkertaistaa vastaavan polttiksen hinnan. Premium-segmentissä vertailu on paljon suotuisampi.

Plugarit voisivat olla ratkaisu halvempiin segmentteihin, mutta kun vilkaisee hinnastoja, ne ovat kyllä monessa tapauksessa kiusallisen lähellä täyssähköautojen hintoja.
 
Mikä paha se Diesel nyt ylipäätään taas oli? Vähemmän CO2 päästöjä niistä lähtee kuin bensa-autoista.

Toki ne muut päästöt vanhoilla Diesel autoilla.

Tämä ei ole siinä mielessä yllättävää, että kaikki kunnolliset sähköautot ovat n. 50 000 euroa ja siitä ylöspäin - ei siis ihan jokamiesluokkaa. Sähkön hintalisä on myös erityisen raju noissa harvoissa perusautoissa, joissa sähköisyys käytännössä kaksinkertaistaa vastaavan polttiksen hinnan. Premium-segmentissä vertailu on paljon suotuisampi.

Plugarit voisivat olla ratkaisu halvempiin segmentteihin, mutta kun vilkaisee hinnastoja, ne ovat kyllä monessa tapauksessa kiusallisen lähellä täyssähköautojen hintoja.

Niinpä.. hinta määrää lopulta.

Jos pienen sähköauton saisi 15-20k niin varmaan ostaisin itsellekin kauppakassiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 072
Viestejä
4 588 782
Jäsenet
75 561
Uusin jäsen
Huvimaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom