Keskustelua hybridiautoista

Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.
Bmwllä on jo i3 sähköauto, mutta on niin kallis että myynti on vähäistä. Tehokkaampi versio alk 47 100€. Tesla on paljon fiksumpi ostos melkein samaan hintaan.

Bmw ix3 tulee joskus myöhemmin, mutta hintakin on kovempi. Samoin Model Y on vähän kalliimpi. Saa nähdä miten id 3:n kohdalla käy.

Screenshot_2019-05-01_085444.jpg
 
Niiden on kuitenkin ensi vuosikymmenellä pakko. Jälkeenpäin voi osoittautua vuosisadan virheeksi, että Teslan annettiin yksin dominoida sähköautomarkkinoita vuosia ja vuosia. Kun polttisvalmistajien pudotuspeli alkaa, siellä on paljon häviäjiä mutta hyvin vähän voittajia. Ilman omaa akkutehdasta ja puhtaasti sähköautoiksi suunniteltuja malleja ei ole toivoakaan pysyä pinnalla vielä vuonna 2030.

10-vuotta on yllättävän pitkä aika hypätä mukaan sähköautopeliin. Ehkä muut eivät nähneet tarpeelliseksi lähteä Teslan tyylillä menoon mukaan. Firma polttaa miljardeja vuodesta toiseen, onko niillä nyt 2 voitollista neljännestä viimeiseen X vuoteen? Yhtään voitollista vuotta ei taida olla koko firman olemassaolon aikana. Model 3 kyllä tärkeässä asemassa, onneksi näyttäisi myynti vetävän, muuten voisi olla konkurssi aika nopeasti edessä.

--

Joku noista ID. varailuista kyseli. Kova kiinnostus kyllä olisi, pitää odotella että noita saa tänne pohjolaan ihan koeajettavaksi asti. Elämäntilanne muuttunut parissa vuodessa niin, että hyvin voisi kuvitella jotain ID. ykkösautoksi arkiajoihin, ja sitten joku kiva harrastefarkku viikonloppumatkoja varten. :)

edit: There were some awkward surprises in Tesla's latest financial filings hyvä kirjoitus Teslan tilanteesta tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.

Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.
 
Volkkarin ID ja pösön 208e alkavat olla kiinnostavia tulokkaita.

veikkaan vaan että noidenkin hinta jää vähän liian korkeaksi vielä
 
Fiatiltahan oli tulossa mielenkiintoinen sähköauto, jossa akut on modulaarisia ja niitä voi siis autoa ostaessa valita itselleen sopivan määrän. Tämän soisi yleistyvän. Kaikilla kun ei ole mitään tarvetta jollekin 600 km rangelle, vaan pärjäisi hyvin esim. 300 km rangella, tai jos auto on perheen kauppakassi niin 150 km:kin riittäisi siihen.
 
Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton
edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.

Bemarilta on tulossa G01 iX3 ja G26 i4. Saas nähdä mihin osuu malliston hintahaitaria, jälkimmäinen on ainakin puheissa asemoitu yläpäähän. Sitten se kolmas iNext prototyyppinä tunnettu olisi kokonaan uusi crossover-malli, mutta siitä ei ole vielä sen tarkempaa tietoa.

Ja plugarimallisto laajentuu koko ajan. Näin pikkuhiljaa tää etenee.
 
Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.

Tämän voi lukea myös niin päin, että BMW:llä ei ole kykyä valmistaa kustannustehokkaita, kilpailukykyisiä sähköautoja. Kestää vuosia ennen kuin mitään edes potentiaalisesti järkevää on ostettavissa kaupasta.

VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.
 
VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.

Tuotanto kyllä tahmaa, mutta mihin muuhun viittaat overpromise/underdeliver kombolla?
 
Joo ei ne mun mielestä älyttömiä luvanneet. Ne ensimmäiset vuodetut rangetkin oli jotain NEDC lukuja. WLTP on pienempi ja EPA vielä siitä pienempi.

Että jos kuvitteli tuon NEDC rangen olevan todellisuus niin se on sitten oma vika.

Rangehan on hieman tuhnu noissa, mutta helvetin iso korkea ajokki huonolla ilmanvastuksella niin eipä paljon muuta voi odottaa.
Lataa kylläkin nopeasti niistä nopeista latureista (150kW). Ilmeisesti etronissa on hyvä akkujen jäähdytys joten tuota nopeata latausta pystyy harrastamaan erittäin pitkään, kun monissa muissa se alkaa hidastumaan nopeammin.
 
Joo ei ne mun mielestä älyttömiä luvanneet. Ne ensimmäiset vuodetut rangetkin oli jotain NEDC lukuja. WLTP on pienempi ja EPA vielä siitä pienempi.


Lataa kylläkin nopeasti niistä nopeista latureista (150kW). Ilmeisesti etronissa on hyvä akkujen jäähdytys joten tuota nopeata latausta pystyy harrastamaan erittäin pitkään, kun monissa muissa se alkaa hidastumaan nopeammin.

Joo, range ei ole yhtä paljon kuin teslalla, mutta toisaalta suorituskyky akun koko varausalueella on vakio. Autona se on taattua Audia. Itse toivoisin että suorituskyky olisi parempi, mutta muuten se on ylivoimaisesti paras sähköauto, jos tuon luonteen ja kokoluokan sähköautoa hakee.

Ja tämän lisäksi tosiaan latauskäytös on ylivoimaisesti paras kaikista.

Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg


Vertailun vuoksi Tesla Model 3, uudella ja vanhalla teslan supercharger versiolla

zka9ty9tnnk21.jpg



Kaavio selitettynä: e-tron lataa erittäin nopeasti ja lataus per kulunut aika on erittäin suoraviivaista ennakoida. Käyrästä myös näkee että jäähdytystä on tarpeeksi ja akun ohjaus toimii kaukana äärirajoista, turvamarginaalit ovat todennäköisesti suuremmat kuin teslassa. Tuo siis enteilee että Audin akku saattaa pysyä kunnossa vielä jopa pidempään kuin teslan akku.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän voi lukea myös niin päin, että BMW:llä ei ole kykyä valmistaa kustannustehokkaita, kilpailukykyisiä sähköautoja. Kestää vuosia ennen kuin mitään edes potentiaalisesti järkevää on ostettavissa kaupasta.

VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.
Ei ole kellään muullakaan. Tesla "dominoi" sähköauto markkinoita myymällä dollaria 80 sentillä. Tää ei ole mikään Silicon Valley techbro bisnes missä voi vaan kerätä "käyttäjiä" ja sen yhden "käyttäjän" lisääminen maksaa muutaman sentin verran datakeskus aikaa.
 
Ei ole kellään muullakaan. Tesla "dominoi" sähköauto markkinoita myymällä dollaria 80 sentillä. Tää ei ole mikään Silicon Valley techbro bisnes missä voi vaan kerätä "käyttäjiä" ja sen yhden "käyttäjän" lisääminen maksaa muutaman sentin verran datakeskus aikaa.

Kannattavuus on ongelma kaikille, mutta Teslalla on, perinteisistä valmistajista poiketen, mahdollisuus saavuttaa kannattavuus: oma akkutuotanto, puhtaasti sähköautoiksi suunniteltu mallisto ja minimalistinen myynti ja markkinointi, tehdas nousemassa Kiinaan ja niin edelleen. Kun polttismarkkina alkaa hiipua, kaikki valmistajat joutuvat tekemään samat investoinnit, mutta ne lähtevät vuosien tai vuosikymmenen takamatkalta.

VW:llä on selvästi herätty haistamaan kahvi, mutta tuotannon pystyttäminen ei käy hetkessä. Ja sitten ne muut. Noh, ongelmia on varmasti tiedossa.
 
Kannattavuus on ongelma kaikille, mutta Teslalla on, perinteisistä valmistajista poiketen, mahdollisuus saavuttaa kannattavuus: oma akkutuotanto, puhtaasti sähköautoiksi suunniteltu mallisto ja minimalistinen myynti ja markkinointi, tehdas nousemassa Kiinaan ja niin edelleen. Kun polttismarkkina alkaa hiipua, kaikki valmistajat joutuvat tekemään samat investoinnit, mutta ne lähtevät vuosien tai vuosikymmenen takamatkalta.

VW:llä on selvästi herätty haistamaan kahvi, mutta tuotannon pystyttäminen ei käy hetkessä. Ja sitten ne muut. Noh, ongelmia on varmasti tiedossa.
Et ole varmaan teslan taloustietoja kattonu kun tuollaisiin satuihin uskot. Teslalla ei ole mitään mahdollisuuksia olla voitollinen yritys. "minimalistinen myynti ja markkinointi" ei ainakaan taloustiedoista tule ilmi. Teslan 2 viime aikasta "voitollista" neljännestä pyyhkiytyi pois kun Q1/19 tulos julkistettiin.
 
Vieläkin uskon, että Euroopan autoteollisuudella on mahdollisuus tehdä tulevaisuus ja itsensä uskottavaksi. Pitää lopettaa tämä uskottavuuden murentaminen kikkailulla, valehtelulla ja saastepäästöjen kanssa aikaa pelaamisella. Sähköautoissa on se tulevaisuus johon kaikki kehittämispelimerkit satsaamalla pääsee siihen asemaan, josta markkinoinnin ykköseksi pääseminen aina unelmoi. Siellä löytyy riittävästi väylää, potentiaalia, synergiaa ja uutta vielä avaamatonta mahdollisuutta olla markkinoilla kuluttajan haluama sekä tarvitsema tuote vuosikymmeniä eteenpäin.
Todennäköisesti uuden suunnan ottaminen söisi Saksassa myös työpaikkoja ja sitä kautta nykyisiä osavaltioden (piilo)tukia, joka osaltaan on ollut jarruttamassa kehitystä!?
 
Viimeksi muokattu:
Et ole varmaan teslan taloustietoja kattonu kun tuollaisiin satuihin uskot. Teslalla ei ole mitään mahdollisuuksia olla voitollinen yritys. "minimalistinen myynti ja markkinointi" ei ainakaan taloustiedoista tule ilmi. Teslan 2 viime aikasta "voitollista" neljännestä pyyhkiytyi pois kun Q1/19 tulos julkistettiin.

En usko, että Tesla tekee voittoa lyhyellä aikajänteellä, mutta lihavoitu osuus on aika mielenkiintoinen. Jos premissi on se, että siirtyminen sähköautoihin on väistämätöntä, miksi Tesla ei pystyisi nousemaan voitolliseksi ja mikä valmistaja sitten pystyisi?
 
En usko, että Tesla tekee voittoa lyhyellä aikajänteellä, mutta lihavoitu osuus on aika mielenkiintoinen. Jos premissi on se, että siirtyminen sähköautoihin on väistämätöntä, miksi Tesla ei pystyisi nousemaan voitolliseksi ja mikä valmistaja sitten pystyisi?
Koska ne ei osaa tehdä autoja. Ainoa tehdas on Kaliforniassa. Tietääkseni mediaani asunnon hinta tolla alueella on $1 miljoona, mutta en ole varma tästä. Kaikkien muiden valmistajien tehtaat on jossain huitin perseessä, koska asuminen on halvempaa ja siitä syystä palkat on myös pienempiä. Jokaiselle autotehtaalle tulee junarata ja mahdollisuus lastata autot junan vaunuihin. Fremontissa oli tämä mahdollisuus, mutta jostain nerokkaasta syystä tämä vaihtoehto purettiin pois. Mahdollisesti innovatiivisen teltan tieltä!

Omien "jälleenmyyjien" omistaminen on idioottimaista. Edes Toyota tai VW ei omista niitä vaikka tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla myy ehkä ~300k autoa tänä vuonna(tuskin myy, mutta ollaan nyt armollisia).

Otat sen Teslan tulosjulkkarin käteen ja lasket tulot ja menot yhteen, niin Tesla myy autoja keskimäärin $10k persnetolla. Tesla tekee kaikkea mukavaa kirjanpitokikkailua vielä päälle joka ei välttämättä aukea ei ammattilaiselle(minä mukaan lukien).
Ugly turns uglier as a Tesla filing shows results were goosed by a surge in credits
https://www.bloomberg.com/news/arti...ffed-by-credit-sales-missing-from-musk-s-call
 
Koska ne ei osaa tehdä autoja. Ainoa tehdas on Kaliforniassa. Tietääkseni mediaani asunnon hinta tolla alueella on $1 miljoona, mutta en ole varma tästä. Kaikkien muiden valmistajien tehtaat on jossain huitin perseessä, koska asuminen on halvempaa ja siitä syystä palkat on myös pienempiä. Jokaiselle autotehtaalle tulee junarata ja mahdollisuus lastata autot junan vaunuihin. Fremontissa oli tämä mahdollisuus, mutta jostain nerokkaasta syystä tämä vaihtoehto purettiin pois. Mahdollisesti innovatiivisen teltan tieltä!

Omien "jälleenmyyjien" omistaminen on idioottimaista. Edes Toyota tai VW ei omista niitä vaikka tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla myy ehkä ~300k autoa tänä vuonna(tuskin myy, mutta ollaan nyt armollisia).

Otat sen Teslan tulosjulkkarin käteen ja lasket tulot ja menot yhteen, niin Tesla myy autoja keskimäärin $10k persnetolla. Tesla tekee kaikkea mukavaa kirjanpitokikkailua vielä päälle joka ei välttämättä aukea ei ammattilaiselle(minä mukaan lukien).
Ugly turns uglier as a Tesla filing shows results were goosed by a surge in credits
https://www.bloomberg.com/news/arti...ffed-by-credit-sales-missing-from-musk-s-call

Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.
 
Jos poltomoottorit kuolee pois niin sitten iso osa väestöstä siirtyy keskiaikaan ja vankkureita vetää aasi. Koska ei sitä sähköä tule olemaan tuosta noin vaan jokapuolella saatavilla. Jo ihan sivistysmaissakin menisi moni asia vaikeaksi koska välimatkat, infra ja vuodenajat.

Mitä muut valmistajat voi tätä odotellessa tehdä, on katsella miten tesla tekee sähkötekniikkaansa ja kopioida sitä omiin tarpeisiin jatkoa varten.
Ehkä sadan vuoden päästä sitä voi olla tilanteet toisenlaisia. Muutamaan vuosikymmeneen en kyllä hengitystä pidätä, vaikka monella on ilmastoähky ja sähköautokiima.
 
Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.
Tesla poltaa pari miljardia vuodessa. Kukaan ei tee rahaa sähköautoilla! Ainoa syy minkätakia niitä edes tehdään on päästökreditit ja päästörajat. Toivottavasti Tesla tekee 500000 autoa niin tappiot on vielä isommat!

Depreciation, amortization and impairment: $467,577
Capital expenditures during the three months ended March 31, 2019 were primarily comprised of $279.9 million in purchases of property and equipment, mainly for Model 3 production, and $25.3 million for the design, acquisition and installation of solar energy systems with customers.

Kerro toinen "kasvu yhtiö" jolla poistot on enemmän kun investoinnit?

We currently expect total 2019 capital expenditures to be approximately $2.0 to $2.5 billion.
Capital expenditures during the three months ended March 31, 2019 were primarily comprised of $279.9 million in purchases of property and equipment, mainly for Model 3 production,

Investoinnit ei muuten näy edes tuloslaskelmassa, koska ne on kapitalisoitu ja niitä alennetaan poistoilla vuosien saatossa riippuen niiden käyttöiästä.
 
Jos poltomoottorit kuolee pois niin sitten iso osa väestöstä siirtyy keskiaikaan ja vankkureita vetää aasi. Koska ei sitä sähköä tule olemaan tuosta noin vaan jokapuolella saatavilla. Jo ihan sivistysmaissakin menisi moni asia vaikeaksi koska välimatkat, infra ja vuodenajat.

Mitä muut valmistajat voi tätä odotellessa tehdä, on katsella miten tesla tekee sähkötekniikkaansa ja kopioida sitä omiin tarpeisiin jatkoa varten.
Ehkä sadan vuoden päästä sitä voi olla tilanteet toisenlaisia. Muutamaan vuosikymmeneen en kyllä hengitystä pidätä, vaikka monella on ilmastoähky ja sähköautokiima.

Eivät polttomoottorit tietenkään hetkessä katoa, mutta jos otetaan sellainen skenaario, että polttomoottoriautojen kysyntä lähtee vuoden 2025 paikkeilla voimakkaasti hiipumaan samalla, kun autonvalmistajien pitäisi tehdä miljardien investointeja sähköautotuotantoon, se tietää hyvin vaikeaa tilannetta valmistajille.

Tesla poltaa pari miljardia vuodessa. Kukaan ei tee rahaa sähköautoilla! Ainoa syy minkätakia niitä edes tehdään on päästökreditit ja päästörajat. Toivottavasti Tesla tekee 500000 autoa niin tappiot on vielä isommat!

Niin, tiivistät tässä nykytilanteen. Kukaan ei tee voittoa ja perinnevalmistajat tuottavat (pienen määrän) sähköautoja vain täyttääkseen päästörajat. Näiden samaisten päästörajoitusten kiristyminen ja poliittinen paine tulevat kuitenkin lähes vääjäämättä johtamaan sähköautojen yleistymiseen, ja joku tulee silloin tekemään niillä rahaa. Onko tämä joku se, joka istuu polttomoottoribisneksensä päällä ja lähtee viime hetkellä suunnittelemaan autoja ja luomaan valmistuskapasiteettia? Vai se, joka on investoinnit ja tuotekehityksen jo tehnyt?

On täysin mahdollista, että Tesla menee konkurssiin ja toinen peluri ostaa sen pois. Mutta 2030-luvun autonvalmistusta ei takuuvarmasti tule hallitsemaan joku autoteollisuuden dinosaurus, joka hassasi 10-20 vuotta istumalla sivussa.
 
Niin, tiivistät tässä nykytilanteen. Kukaan ei tee voittoa ja perinnevalmistajat tuottavat (pienen määrän) sähköautoja vain täyttääkseen päästörajat. Näiden samaisten päästörajoitusten kiristyminen ja poliittinen paine tulevat kuitenkin lähes vääjäämättä johtamaan sähköautojen yleistymiseen, ja joku tulee silloin tekemään niillä rahaa. Onko tämä joku se, joka istuu polttomoottoribisneksensä päällä ja lähtee viime hetkellä suunnittelemaan autoja ja luomaan valmistuskapasiteettia? Vai se, joka on investoinnit ja tuotekehityksen jo tehnyt?

On täysin mahdollista, että Tesla menee konkurssiin ja toinen peluri ostaa sen pois. Mutta 2030-luvun autonvalmistusta ei takuuvarmasti tule hallitsemaan joku autoteollisuuden dinosaurus, joka hassasi 10-20 vuotta istumalla sivussa.
Kokoajan ne suunnittelee niitä sähköautoja ja valmistaa sen verta kun on kannattavaa tehdä. Luuletko että noi oikeat autonvalmistajat haluaa hävitä miljardi tolkulla rahaa, että sinunlaiset EV puristit olisi tyytyväisiä. Kannattaa ehkä perehtyä tähän autonvalmistukseen alana. Tulet nopeasti huomaamaan, että valmistajilla ei ole hirveästi varaa vetää riskillä tai kohtalona on 2008 GM ja Chrysler.

Yhden automallin suunnittelu+laitteet maksaa $1-2 miljardia ja vie noin 5-7 vuotta. Jos lama iskee huonoon aikaa niin olet extra kusessa, jos se malli jonka suunnittelit ei kelpaakkaan asiakkaille.
 
Kokoajan ne suunnittelee niitä sähköautoja ja valmistaa sen verta kun on kannattavaa tehdä. Luuletko että noi oikeat autonvalmistajat haluaa hävitä miljardi tolkulla rahaa, että sinunlaiset EV puristit olisi tyytyväisiä. Kannattaa ehkä perehtyä tähän autonvalmistukseen alana. Tulet nopeasti huomaamaan, että valmistajilla ei ole hirveästi varaa vetää riskillä tai kohtalona on 2008 GM ja Chrysler.

Yhden automallin suunnittelu+laitteet maksaa $1-2 miljardia ja vie noin 5-7 vuotta. Jos lama iskee huonoon aikaa niin olet extra kusessa, jos se malli jonka suunnittelit ei kelpaakkaan asiakkaille.

Eikö GM:n ja Chryslerin ahdinko johtunut paljolti siitä, että ne a) eivät olleet kehittäneet polttoainetaloudellisempia moottoreita ja b) eivät nähneet markkinoiden siirtymää pienempiin ja taloudellisempiin ajoneuvoihin? Ne siis luottivat, että asiat jatkuvat niin kuin ennenkin ja välttivät investointeja.

Samalla tavalla ihan omien lukujesikin perusteella pitäisin erittäin riskialttiina strategiana jättäytyä EV-markkinan ulkokehälle. Jos autonvalmistaja A havaitsee 2020-luvun puoliväliä kohti, että kuluttajat välttävät polttomoottoriauton ostoa (sähköauto vaikuttaa kuluttajasta varmemmalta ostokselta), A on tilanteessa, jossa siltä vie 5-7 vuotta ja pari miljardia euroa valmistaa kuluttajaa mahdollisesti kiinnostava tuote. Tämän päälle A:n pitäisi pystyä kilpailemaan hinnoilla, mitä varten se tarvitsee miljardien akkutehtaan.

Samaan aikaan valmistaja B on tehnyt jo vuosien ajan huippuhaluttuja sähköautoja, hionut tuotteitaan ja valmistustekniikkaansa ja rakentanut brändiään. Mainontaan ei tarvitse upottaa satoja miljoonia, koska vertaismarkkinointi riittää.

Ei ehkä kaikkein toivottavin tilanne A:lle.
 
Eikö GM:n ja Chryslerin ahdinko johtunut paljolti siitä, että ne a) eivät olleet kehittäneet polttoainetaloudellisempia moottoreita ja b) eivät nähneet markkinoiden siirtymää pienempiin ja taloudellisempiin ajoneuvoihin? Ne siis luottivat, että asiat jatkuvat niin kuin ennenkin ja välttivät investointeja.

Juu kyllä siihen oli monia syitä. Se kuvaa tuota alan järkyttävää kilpailua, pääoman tarvetta ja pieniä katteita, jotka vähentävät valmistajien halua mennä all-in johonkin (ehkä) ohi menevään villitykseen. Miksi luulet, että Toyota aloitti hybridien valmistamisen yhdellä mallilla ja 20 vuoden aikana pikku hiljaa laajentanut hybridien mallistoa? Eikös pitäs olla ihan no-braineri lätkästä hybridit vaan jokaiseen kippoon ja nostaa hintoja sen verran kun on tarvetta?

Samalla tavalla ihan omien lukujesikin perusteella pitäisin erittäin riskialttiina strategiana jättäytyä EV-markkinan ulkokehälle. Jos autonvalmistaja A havaitsee 2020-luvun puoliväliä kohti, että kuluttajat välttävät polttomoottoriauton ostoa (sähköauto vaikuttaa kuluttajasta varmemmalta ostokselta), A on tilanteessa, jossa siltä vie 5-7 vuotta ja pari miljardia euroa valmistaa kuluttajaa mahdollisesti kiinnostava tuote. Tämän päälle A:n pitäisi pystyä kilpailemaan hinnoilla, mitä varten se tarvitsee miljardien akkutehtaan.
Onhan siinä riski. EV puristien mielestä se riski on suuri. Valmistajien(ja minun) mielestä ilmeisesti pieni ja lähdetään varovasti liikkeelle.

Samaan aikaan valmistaja B on tehnyt jo vuosien ajan huippuhaluttuja sähköautoja, hionut tuotteitaan ja valmistustekniikkaansa ja rakentanut brändiään. Mainontaan ei tarvitse upottaa satoja miljoonia, koska vertaismarkkinointi riittää.
Valmistaja B ei ole tehnyt senttiäkään rahaa vaikka isoimmalla markkina-alueella on saanut -$7500 verohyödyn ja osavaltioilta vielä vähän lisää tukiaisia. Ollut "monopoli"-asema pitkän matkan sähköautoissa. $7500 tukiaiset tippu puoleen isoimmalla markkinalla niin myynti lähti semmoseen vapaa pudotukseen, ettei toista ole nähny. Aivan kuten kävi Georgian osavaltiossa, Hong Kongissa ja Tanskassa. Noin "ylivoimaiseen" tuotteseen tarvii kyllä yllättävän paljon tukia, että se kuluttajille maistuu. Valmistaja B:n kassa myös palaa siihen malliin, että jos ei sijoittajilta uutta rahaa irtoa, niin konkurssi uhkaa. 5 miljardia pitäs ainakin saada, että saatais edelliset laskut maksettua ja rahoitettua seuraavat tyhjät unelmat(Model Y, Semi, Roadster jne.)

Ei ehkä kaikkein toivottavin tilanne A:lle.
Kyllä varmaan puntit tutisee A:lla, kun valmistaja B hipoo Chapter 11!
 
Juu kyllä siihen oli monia syitä. Se kuvaa tuota alan järkyttävää kilpailua, pääoman tarvetta ja pieniä katteita, jotka vähentävät valmistajien halua mennä all-in johonkin (ehkä) ohi menevään villitykseen. Miksi luulet, että Toyota aloitti hybridien valmistamisen yhdellä mallilla ja 20 vuoden aikana pikku hiljaa laajentanut hybridien mallistoa? Eikös pitäs olla ihan no-braineri lätkästä hybridit vaan jokaiseen kippoon ja nostaa hintoja sen verran kun on tarvetta?

Toyota on käyttänyt 20 vuotta myymällä samoja autoja minimaalisella uudistuksilla. Prius ja sen hybriditekniikka oli Toyotan ainoa merkittävä innovaatio, mutta siihen kehitystyö jäikin ja Toyota hukkasi etumatkansa. Tämä konservatiivinen strategia voi toimia ja toimiikin niin kauan kuin autonvalmistajat myyvät pääasiassa polttomoottoria. Jos markkinoilla tapahtuu merkittävä muutos, hidastelu tulee maksamaan kalliisti.

Voin tulla kyllä tässä sen verran vastaan, että jos asiat menevät niin kuin aina ennenkin, autonvalmistajien kartellitoiminta, huijaus, valehtelu ja lobbaaminen tulevat viivyttämään autoilun sähköistymistä niin pitkään, että ne voivat myydä käytännössä samaa paskaa kuin nytkin vielä kymmenen vuoden ajan. Joku kevythybriditekniikka on pultattava vanhan polttomoottorin kylkeen, jotta rangaistusmaksut eivät iske, mutta olennaisesti tekniikka on samaa.

Investointeja pantataan, sähköautoja valmistetaan vain malliston viherpesuun ja kuluttajia sumutetaan "itselataavalla hybridillä" ja muilla Aku Ankan parhailla. Sitä samaa kuin nytkin siis. Jos kuitenkin yksikin valmistaja lipeää rintamasta, tämä korttitalo sortuu aika nopeasti. Tunteita herättävän Teslan sijaan se voi olla vaikkapa Volkswagen AG.

Modernit täyssähköautot ovat nimittäin täysin ylivoimaisia suhteessa polttomoottorivastineisiinsa joitain marginaalikeissejä lukuun ottamatta. Kukaan täyssähköauton omistaja (tai kenties vain kokeilija) ei tule ostamaan enää polttomoottoriautoa tai hybridiä. Kun VW on tässä kuvitteellisessa esimerkissä laittanut lumipallon liikkeelle, se tulee kasvamaan ja lanaamaan mukanaan alempana rinteessä olevat valmistajat.



Valmistaja B ei ole tehnyt senttiäkään rahaa vaikka isoimmalla markkina-alueella on saanut -$7500 verohyödyn ja osavaltioilta vielä vähän lisää tukiaisia. Ollut "monopoli"-asema pitkän matkan sähköautoissa. $7500 tukiaiset tippu puoleen isoimmalla markkinalla niin myynti lähti semmoseen vapaa pudotukseen, ettei toista ole nähny. Aivan kuten kävi Georgian osavaltiossa, Hong Kongissa ja Tanskassa. Noin "ylivoimaiseen" tuotteseen tarvii kyllä yllättävän paljon tukia, että se kuluttajille maistuu. Valmistaja B:n kassa myös palaa siihen malliin, että jos ei sijoittajilta uutta rahaa irtoa, niin konkurssi uhkaa. 5 miljardia pitäs ainakin saada, että saatais edelliset laskut maksettua ja rahoitettua seuraavat tyhjät unelmat(Model Y, Semi, Roadster jne.)


Kyllä varmaan puntit tutisee A:lla, kun valmistaja B hipoo Chapter 11!

Kyllä, sähköautot ovat kalliita, ja tämä kalleus heijastuu kuluttajien ostopäätöksiin. Auton hinnan pudottaminen on oikeasti vaikea ongelma, ja Teslan talous herättää huolia. Siitä huolimatta Tesla Model 3 on Yhdysvalloissa ohittanut suosiossa kaikki perinnevalmistajien tuotteet. Markkina on siis muuttunut täysin. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, tämä on minusta paitsi kiinnostava myös erittäin myönteinen asia kuluttajien kannalta.

CGse63C.png
 
Viimeksi muokattu:
Teslan tuotantovolyymi ei ole mitään vrt "oikeat autonvalmistajat" ja näyttää siltä, että paskaa tulee sisään tärkeimmällä markkinalla lumilapiolla; Tesla is finding out what it's like when China gets a little angry

Ja hybrideissä (Toyota) on todellakin ideaa kun suuri(n) osa liikennesuoritteesta tapahtuu maailmalla kokonaisuudessaan taajamissa, missä polttomoottori on epätaloudellisimmillaan, juuri siellä hybridi saa leikattua litroja pois viikoittain/auto kulutuksesta.
 
Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.

Vuonna 2018 BMW myi 140 000 plug-in autoa. Tänä vuonna enemmän. Noissakin autoissa on sähkömoottori ja akusto. Tänä vuonna malleja on enemmän ja määrä suurempi. Ei nämä valmistajat tyhjästä aloita eikä sähköautoilu ole nytkään mitään nappikauppaa.
 
Toyota on käyttänyt 20 vuotta myymällä samoja autoja minimaalisella uudistuksilla. Prius ja sen hybriditekniikka oli Toyotan ainoa merkittävä innovaatio, mutta siihen kehitystyö jäikin ja Toyota hukkasi etumatkansa. Tämä konservatiivinen strategia voi toimia ja toimiikin niin kauan kuin autonvalmistajat myyvät pääasiassa polttomoottoria. Jos markkinoilla tapahtuu merkittävä muutos, hidastelu tulee maksamaan kalliisti.

Voin tulla kyllä tässä sen verran vastaan, että jos asiat menevät niin kuin aina ennenkin, autonvalmistajien kartellitoiminta, huijaus, valehtelu ja lobbaaminen tulevat viivyttämään autoilun sähköistymistä niin pitkään, että ne voivat myydä käytännössä samaa paskaa kuin nytkin vielä kymmenen vuoden ajan. Joku kevythybriditekniikka on pultattava vanhan polttomoottorin kylkeen, jotta rangaistusmaksut eivät iske, mutta olennaisesti tekniikka on samaa.

Investointeja pantataan, sähköautoja valmistetaan vain malliston viherpesuun ja kuluttajia sumutetaan "itselataavalla hybridillä" ja muilla Aku Ankan parhailla. Sitä samaa kuin nytkin siis. Jos kuitenkin yksikin valmistaja lipeää rintamasta, tämä korttitalo sortuu aika nopeasti. Tunteita herättävän Teslan sijaan se voi olla vaikkapa Volkswagen AG.

Modernit täyssähköautot ovat nimittäin täysin ylivoimaisia suhteessa polttomoottorivastineisiinsa joitain marginaalikeissejä lukuun ottamatta. Kukaan täyssähköauton omistaja (tai kenties vain kokeilija) ei tule ostamaan enää polttomoottoriautoa tai hybridiä. Kun VW on tässä kuvitteellisessa esimerkissä laittanut lumipallon liikkeelle, se tulee kasvamaan ja lanaamaan mukanaan alempana rinteessä olevat valmistajat.





Kyllä, sähköautot ovat kalliita, ja tämä kalleus heijastuu kuluttajien ostopäätöksiin. Auton hinnan pudottaminen on oikeasti vaikea ongelma, ja Teslan talous herättää huolia. Siitä huolimatta Tesla Model 3 on Yhdysvalloissa ohittanut suosiossa kaikki perinnevalmistajien tuotteet. Markkina on siis muuttunut täysin. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, tämä on minusta paitsi kiinnostava myös erittäin myönteinen asia kuluttajien kannalta.

Lätkäse tuohon sun kuvaajaan SUV:t ja CUV:t mukaan ja ruvetaan sitten vertailemaan myyntejä. Hyvä verrata yhtä mallia kun muilla valmistajilla on 10 eri mallia autoissa.
 
Teslan tuotantovolyymi ei ole mitään vrt "oikeat autonvalmistajat" ja näyttää siltä, että paskaa tulee sisään tärkeimmällä markkinalla lumilapiolla; Tesla is finding out what it's like when China gets a little angry

Ja hybrideissä (Toyota) on todellakin ideaa kun suuri(n) osa liikennesuoritteesta tapahtuu maailmalla kokonaisuudessaan taajamissa, missä polttomoottori on epätaloudellisimmillaan, juuri siellä hybridi saa leikattua litroja pois viikoittain/auto kulutuksesta.
Toyota on kyllä kehittynyt kun hybriditekniikka on uudistunut. Lisäksi Corolla farkku korvasi Avensiksen, johon hybridiä ei saanut. Ja Camry tuli myyntiin hybridinä. Nuo on kumminkin aika edistyksellistä tekniikkaa, jota ei muilla vielä ole. Voimalinja on ihan mukava ja kulutus aika pientä.


Tuo ylemmästä kuvasta katsottu Teslan myynti kumminkin jää esim Mersun myynnistä, jos C ja E luokka lasketaan yhteen, eli Mersuja näkee silti enemmän liikenteessä. Toki Tesla on vähän syönyt myyntiä pois noilta kaikilta polttis merkeiltä. Yhdellä sähköautolla on kumminkin helppo kilpailla, kun muilla ei ole vastaavia autoja myydä. Teslalla siis erittäin hyvä asema sen puolesta.
 
Lätkäse tuohon sun kuvaajaan SUV:t ja CUV:t mukaan ja ruvetaan sitten vertailemaan myyntejä. Hyvä verrata yhtä mallia kun muilla valmistajilla on 10 eri mallia autoissa.
Tuo ylemmästä kuvasta katsottu Teslan myynti kumminkin jää esim Mersun myynnistä, jos C ja E luokka lasketaan yhteen, eli Mersuja näkee silti enemmän liikenteessä.
Ja ennen kuin joku ehtii näihin huutaa, että Teslalla on S (vs. Mersun E / BMW 5) ja X ("SUV"), niin näiden myyntimäärät onkin sitten jo sitä luokkaa, ettei fanipojat kehtaa niitä mihinkään kaavioon piirrellä. :vihellys:
 
Ja ennen kuin joku ehtii näihin huutaa, että Teslalla on S (vs. Mersun E / BMW 5) ja X ("SUV"), niin näiden myyntimäärät onkin sitten jo sitä luokkaa, ettei fanipojat kehtaa niitä mihinkään kaavioon piirrellä. :vihellys:
Joo ne vertaa aina BMW:n kolmos sarjaan. "KATTOKAA KUINKA PALJON MYYNTI ON LASKENU" Järkevät ihmiset:" Joo uusi malli on myynnissä kuukauden ja pelkkiä kalliimpia malleja. X3 myynti kasvaa +30% vuodessa!"
BMW CEO tässä alhaalla surullisena kun Tesla myy promillen sähköautoja! :lol:
giphy.gif
 
Toyotan itselataavan hybridin vitsi on siinä, että markkinointiosasto yrittää kääntää tuotteen merkittävimmän heikkouden vahvuudeksi. Toyotan kevythybridiä ei voi ladata sähköverkosta ja siinä on olemattoman pieni akku. Kaikki PHEV:t ja BEV:t ovat samalla määritelmällä itselataavia, mutta niissä vain sen käytettävän energian ei tarvitse tulla polttoaineesta. Toyotan itselataavan sähkö on aina tuotettu bensiiniä polttamalla.

Joo ne vertaa aina BMW:n kolmos sarjaan. "KATTOKAA KUINKA PALJON MYYNTI ON LASKENU" Järkevät ihmiset:" Joo uusi malli on myynnissä kuukauden ja pelkkiä kalliimpia malleja. X3 myynti kasvaa +30% vuodessa!"
BMW CEO tässä alhaalla surullisena kun Tesla myy promillen sähköautoja! :lol:
giphy.gif

Konkurssikypsän tulokasfirman auto voittaa ylivoimaisesti kaikkien establisoituneiden premium-merkkien legendaarisimmat mallistot: 3-sarjan, 5-sarjan, C-sarjan, Eemelin, A4:n, 60:n jne. Joo, veikkaan, että järkevä CEO on jossain määrin huolestunut. Edelleen järkevä ihminen pyrkii tekemään tapahtuneesta tarpeellisia johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan markkinat ovat menossa. Tunteenomaisesti ja defensiivisesti toimiva CEO taas tuottaa niitä geeämmiä ja syslereitä.

Kuluttajat eivät halua ostaa niitä vanhanaikaisia polttomoottoripaskeita, jos vaihtoehtoja on saatavilla. Kysymys on vain hinnasta.
 
Toyotan itselataavan hybridin vitsi on siinä, että markkinointiosasto yrittää kääntää tuotteen merkittävimmän heikkouden vahvuudeksi. Toyotan kevythybridiä ei voi ladata sähköverkosta ja siinä on olemattoman pieni akku. Kaikki PHEV:t ja BEV:t ovat samalla määritelmällä itselataavia, mutta niissä vain sen käytettävän energian ei tarvitse tulla polttoaineesta. Toyotan itselataavan sähkö on aina tuotettu bensiiniä polttamalla.



Konkurssikypsän tulokasfirman auto voittaa ylivoimaisesti kaikkien establisoituneiden premium-merkkien legendaarisimmat mallistot: 3-sarjan, 5-sarjan, C-sarjan, Eemelin, A4:n, 60:n jne. Joo, veikkaan, että järkevä CEO on jossain määrin huolestunut. Edelleen järkevä ihminen pyrkii tekemään tapahtuneesta tarpeellisia johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan markkinat ovat menossa. Tunteenomaisesti ja defensiivisesti toimiva CEO taas tuottaa niitä geeämmiä ja syslereitä.

Kuluttajat eivät halua ostaa niitä vanhanaikaisia polttomoottoripaskeita, jos vaihtoehtoja on saatavilla. Kysymys on vain hinnasta.
Tai sitten sen ostajakunta ostaa niitä SUV- ja CUV-malleja? Niiden myynti kasvaa varmaan jokaisella valmistajalla 2 numeroisia kasvulukuja. En jaksa tästä kyllä sun kanssa enää vääntää, kun ei tunnu mitään järkevää tulevan muuta kun tuota Tesla uskontoa.

EDIT:
Sales of BMW brand vehicles increased 3.7% in March, with a total of 221,631 delivered to customers worldwide in the month. That result brings the sales total for the first quarter of the year to 519,307 / +0.4%. As availability of the new BMW 3 Series sedan ramps up, sales of the company’s best-ever selling car increased by 10.8% in March, with a total of 30,204 sold around the world. Growth was also driven by the BMW X family of vehicles, with customer demand increasing month by month – the X2, X3 and X4 are especially strong performers, with double-digit increases in deliveries.
BMW Group sales up 2.8% in March, beating market trends in several major markets
 
Viimeksi muokattu:
Toyota saisi kyllä mainostaa Hybrideitään jollain eritavalla (bensalla lataava hybridi). Silti esim Camryn kulutus on aika maltillista ja tosiaan muilla ei ole vastaavaa "vaihteetonta". Muutenkin noita hybrideitä on vielä hyvin vähän, paitsi Toyotalla. Täytyisikin käydä koeajamassa tuo Camry paitsi, että ei ole tarvetta noin isolle autolle.

Niin ja onhan siellä esim uusi Toyota rav4 hybridinä.
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Itse suosin mieluummin tavallisia henkilöautoja, kun ne on vähän halvempia ostaa.
 
Tai sitten sen ostajakunta ostaa niitä SUV- ja CUV-malleja? Niiden myynti kasvaa varmaan jokaisella valmistajalla 2 numeroisia kasvulukuja. En jaksa tästä kyllä sun kanssa enää vääntää, kun ei tunnu mitään järkevää tulevan muuta kun tuota Tesla uskontoa.
Ei minulle ole niin merkitystä, lyövätkö täyssähköautot läpi nimenomaan Teslan toimesta vai jonkun muun. Olennaista on se, että sähköautot ylipäänsä tulevat saataville silloin, kun kuluttajat haluavat niitä ostaa eikä silloin, kun autoteollisuuden lobbarit viimein joutuvat taipumaan.

Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.
 
Toyota saisi kyllä mainostaa Hybrideitään jollain eritavalla (bensalla lataava hybridi). Silti esim Camryn kulutus on aika maltillista ja tosiaan muilla ei ole vastaavaa "vaihteetonta". Muutenkin noita hybrideitä on vielä hyvin vähän, paitsi Toyotalla. Täytyisikin käydä koeajamassa tuo Camry paitsi, että ei ole tarvetta noin isolle autolle.

Niin ja onhan siellä esim uusi Toyota rav4 hybridinä.
Maistiainen: pihiksi synnytetty maasturi – Toyota RAV4 2.5 Hybrid

Itse suosin mieluummin tavallisia henkilöautoja, kun ne on vähän halvempia ostaa.
Joo Toyotaa varmaan harmittaa hirveesti jos joku jättää Priuksen ostamatta ja ostaa vaikka RAV4 Hybridin! :D

Tuollainen uusi farmari hybridi Corolla kiinnostais, mutta haluisin tietää onko siinä Car Play tuki vai. Jossain vaiheessa oli jotain juttua, että Toyotan uusiin autoihin tulisi tuo. En tuolla Corollan Suomen sivulla kyllä mitään huomannut.
 
Mites tuo uusi BMW 530e suoriutuu / toimii?

M-sporttia jne mukaan niin komia peli.

Pari kolmen tonnia verot vain, ehkä niitä saa vuoden parin päästä kohtuu hinnalla uitettua suomeen jos täällä vielä kiskontaa.

550e olis ollut kiinnostavampi mutta hinnat lähtee toki laukalle :)
 
Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.

Me ollaan tästä lähes samaa mieltä. Kukaan muu ei tarjoa mitään oleellisesti erilaista tai parempaa sähkömuodossa. Audin e-tronin sijaan ostaisin mielummin A6 plugarin. "Sama auto" mutta halvempi ja ilman sähkön huonoja puolia.
 
Mites tuo uusi BMW 530e suoriutuu / toimii?

M-sporttia jne mukaan niin komia peli.

Mikä siinä arveluttaa? 5-sarjan auto kuten mikä tahansa muukin. Ei mitään pahaa sanottavaa ja omaan käteen selkeästi paras voimalinja jos vaihtoehtoihin vertailee eli 530i ja 530d. Kestää vertailun myös ennen suomen verottajan maksulappua. Tietysti sillä varauksella että takaveto kelpaa.

Mulla on Luxury Line comfort-penkeillä ja DDC-alustalla, mikä jotenkin vielä paremmin sopii tän auton voimalinjan luonteeseen. Kohta 2 vuotta takana ja tommoset 55 000 km.
 
Ei minulle ole niin merkitystä, lyövätkö täyssähköautot läpi nimenomaan Teslan toimesta vai jonkun muun. Olennaista on se, että sähköautot ylipäänsä tulevat saataville silloin, kun kuluttajat haluavat niitä ostaa eikä silloin, kun autoteollisuuden lobbarit viimein joutuvat taipumaan.

Jos haluaa Suomessa ostaa kunnollisen täyssähköauton vuonna 2019, Tesla on ainoa saatavilla oleva. En odota tilanteen olennaisesti muuttuvan vuonna 2020.
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä
 
Me ollaan tästä lähes samaa mieltä. Kukaan muu ei tarjoa mitään oleellisesti erilaista tai parempaa sähkömuodossa. Audin e-tronin sijaan ostaisin mielummin A6 plugarin. "Sama auto" mutta halvempi ja ilman sähkön huonoja puolia.

Tämä Polestar 2 on ainakin itselleni se mielenkiintoisin sähköauto tällä hetkellä ja eiköhän sitäkin ensi vuonna ala saamaan, ainakin Euroopasta. Sitten 21 vuonna se halvempi malli ko. autosta. Sitä ennen "odotellaan" 3v V60 T8:lla :):tup:

Suoraan Teslan kimppuun: Polestar 2 on Volvon uutuusbrändin täyssähköauto
 
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä
Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
 
Nissan varmaan haluaisi myydä sähköautoja myös, mutta tuo hinta alkaa olla jo vähän liikaa. Alk 45 900€. Saa sentään 2000€ hankintatuen, jota ei Teslaan saa (alk 51 500€). Myös ioniqistä tulee suuremmalla akulla oleva malli joskus, olisiko 2020, mutta saatavuus on varmasti heikkoa. Moni varmaan ostaisi, jos hinnat olisi järkevämmällä tasolla.

Uusi LEAF
E+ TEKNA
  • Enemmän tehoa ja suurempi 62 kWh akkukapasiteetti
  • Yhteensopiva CHAdeMO 100 kW -pikalatauspisteeseen
  • Istuimet Ultrasuede- ja nahkaverhoilulla
  • BOSE®-audiojärjestelmä ja 7 kaiutinta
  • ProPILOT – älykäs kuljettajan avustinjärjestelmä

Netissä liikkuu tieto, että Leafin 62 kWh -version Suomen kiintiö on peruttu kokonaan tältä vuodelta. Hyundain tilausprosessissa annettu toimitusaika kannattaa lukea muodossa vuosi tai siitä ylöspäin, ellet satu ole yksi niistä noin kymmenestä yksityishenkilöstä, jotka auton sattumoisin saavat. Kia e-Niroa taas saadaan ilmeisesti jopa kuusi kappaletta Suomeen ja loput sitten joskus.
 
Netissä liikkuu tieto, että Leafin 62 kWh -version Suomen kiintiö on peruttu kokonaan tältä vuodelta. Hyundain tilausprosessissa annettu toimitusaika kannattaa lukea muodossa vuosi tai siitä ylöspäin, ellet satu ole yksi niistä noin kymmenestä yksityishenkilöstä, jotka auton sattumoisin saavat. Kia e-Niroa taas saadaan ilmeisesti jopa kuusi kappaletta Suomeen ja loput sitten joskus.

Jännää kyllä tämä odotuttaminen, kysyntää on mutta autoja ei ole tarpeeksi. Itsekkin tosiaan maaliskuun lopulla tuon tilauksen tein Volvosta ja marraskuussa vasta saan sen :sori: Ja odottavan aika on pitkä niin kuin tiedetään...:wtf:
 
Tuota Leafia kun vertaa saman kokoiseen Nissan Pulsariin. Niin pitää kyllä haluta oikeasti sähköautoa, että haluaa maksaa melkein tupla hintaa sähköautosta.
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.
 
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.
Joo en ole excelissä sitä pyörittänyt. Monelta vaan unohtuu, että sähköautoilijat eivät juuri mitään veroja maksa. Jossain vaiheessa se valtiokin haluaa omansa. Siitä aikataulusta onkin sitten vain pelkkää arvailua.
 
No, kyllä se numeroiden ymmärrys pitää myös siirtää sieltä tilinpäätöstietojen tarkastelusta siihen jokaisen päivittäiseen elämään.

Leaffin ostohinta on paljon korkeammat kuin Pulsarin, mutta vastaavasti myös samalla pitoajalla jälleenmyyntihinta on korkeampi ja kilsakohtaiset kustannukset ovat paljon alemmat -> jollain tarpeeksi korkealla km/v ajosuoritteella Leaf tulee todennäköisesti halvemmaksi.

Ja jos yhtään katsoo mihin rahaan niitä käytettyjä Leaffeja saa niin aika äkkiä näkee, että niiden arvonalenema on täysin järjettömissä lukemissa. Omalla 30tkm ajosuoritteella näyttäisi uudesta Leafista katoavan pelkästään ensimmäisenä vuotena 10 ke ilmaan. Vaatii siis jonkun täysin epärealistisen suuren vuosittaisen ajomäärän, että tuollaista saa millään matematiikalla kannattavaksi.
 
Onkohan mitään estettä jos hakisi Norjasta sähköauton? Käytettyjen tarjonta ja hinnat houkuttelisivat kyllä. Varsinkin noita vanhempia Leaffeja yms. saisi ihan pilkkahintaan. Kai tässäkin on joku suomen verottajan miina tms kun noita ei haeta sieltä asti?
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom