varakreivi de Valmont
cunning linguist
- Liittynyt
- 16.10.2016
- Viestejä
- 1 310
Juu kyllä siihen oli monia syitä. Se kuvaa tuota alan järkyttävää kilpailua, pääoman tarvetta ja pieniä katteita, jotka vähentävät valmistajien halua mennä all-in johonkin (ehkä) ohi menevään villitykseen. Miksi luulet, että Toyota aloitti hybridien valmistamisen yhdellä mallilla ja 20 vuoden aikana pikku hiljaa laajentanut hybridien mallistoa? Eikös pitäs olla ihan no-braineri lätkästä hybridit vaan jokaiseen kippoon ja nostaa hintoja sen verran kun on tarvetta?
Toyota on käyttänyt 20 vuotta myymällä samoja autoja minimaalisella uudistuksilla. Prius ja sen hybriditekniikka oli Toyotan ainoa merkittävä innovaatio, mutta siihen kehitystyö jäikin ja Toyota hukkasi etumatkansa. Tämä konservatiivinen strategia voi toimia ja toimiikin niin kauan kuin autonvalmistajat myyvät pääasiassa polttomoottoria. Jos markkinoilla tapahtuu merkittävä muutos, hidastelu tulee maksamaan kalliisti.
Voin tulla kyllä tässä sen verran vastaan, että jos asiat menevät niin kuin aina ennenkin, autonvalmistajien kartellitoiminta, huijaus, valehtelu ja lobbaaminen tulevat viivyttämään autoilun sähköistymistä niin pitkään, että ne voivat myydä käytännössä samaa paskaa kuin nytkin vielä kymmenen vuoden ajan. Joku kevythybriditekniikka on pultattava vanhan polttomoottorin kylkeen, jotta rangaistusmaksut eivät iske, mutta olennaisesti tekniikka on samaa.
Investointeja pantataan, sähköautoja valmistetaan vain malliston viherpesuun ja kuluttajia sumutetaan "itselataavalla hybridillä" ja muilla Aku Ankan parhailla. Sitä samaa kuin nytkin siis. Jos kuitenkin yksikin valmistaja lipeää rintamasta, tämä korttitalo sortuu aika nopeasti. Tunteita herättävän Teslan sijaan se voi olla vaikkapa Volkswagen AG.
Modernit täyssähköautot ovat nimittäin täysin ylivoimaisia suhteessa polttomoottorivastineisiinsa joitain marginaalikeissejä lukuun ottamatta. Kukaan täyssähköauton omistaja (tai kenties vain kokeilija) ei tule ostamaan enää polttomoottoriautoa tai hybridiä. Kun VW on tässä kuvitteellisessa esimerkissä laittanut lumipallon liikkeelle, se tulee kasvamaan ja lanaamaan mukanaan alempana rinteessä olevat valmistajat.
Valmistaja B ei ole tehnyt senttiäkään rahaa vaikka isoimmalla markkina-alueella on saanut -$7500 verohyödyn ja osavaltioilta vielä vähän lisää tukiaisia. Ollut "monopoli"-asema pitkän matkan sähköautoissa. $7500 tukiaiset tippu puoleen isoimmalla markkinalla niin myynti lähti semmoseen vapaa pudotukseen, ettei toista ole nähny. Aivan kuten kävi Georgian osavaltiossa, Hong Kongissa ja Tanskassa. Noin "ylivoimaiseen" tuotteseen tarvii kyllä yllättävän paljon tukia, että se kuluttajille maistuu. Valmistaja B:n kassa myös palaa siihen malliin, että jos ei sijoittajilta uutta rahaa irtoa, niin konkurssi uhkaa. 5 miljardia pitäs ainakin saada, että saatais edelliset laskut maksettua ja rahoitettua seuraavat tyhjät unelmat(Model Y, Semi, Roadster jne.)
Kyllä varmaan puntit tutisee A:lla, kun valmistaja B hipoo Chapter 11!
Kyllä, sähköautot ovat kalliita, ja tämä kalleus heijastuu kuluttajien ostopäätöksiin. Auton hinnan pudottaminen on oikeasti vaikea ongelma, ja Teslan talous herättää huolia. Siitä huolimatta Tesla Model 3 on Yhdysvalloissa ohittanut suosiossa kaikki perinnevalmistajien tuotteet. Markkina on siis muuttunut täysin. Oli Teslasta mitä mieltä tahansa, tämä on minusta paitsi kiinnostava myös erittäin myönteinen asia kuluttajien kannalta.
Viimeksi muokattu: