PC, PlayStation, XBOX & Nintendo - yhteinen väittelyketju

Se mistä on viime sivut väännetty on siitä että onko konsoleilla parempi pelikokemus vai ei. Ja niin kauan kun pelikokemus on terminä rajattu tarkoittamaan sitä kokemus

Niin sinä jankuttelet siellä taas tuosta omasta rajauksestasi. Pidä se vaan, se on kyllä kuultu. Muut voivat keskustella vähän vähemmän rajoitetuissa raameissa.

Tuossapa jälleen kerran linkkiä aiheesta, koitahan katsella sieltä👌
1756200925887.png

1756200945706.png

Kiitos linkistä. Eli näyttäis olevan aika paljon hitaampi, kun hinnat alkaen ulkoiset SSD:t, mikä tosin oli jo tiedossa n. 10 sivua sitten.

Eihän se osaamisesta olekkaan kiinni, vaan ihan puhtaasti kiinnostuksen puutteesta🤷 viihdekäytön tulee olla simppeliä👌(oma mieltymys, ei yleinen konsensus)
Ennemmin vaihdan kiintolevyn kuin renkaat. Koneen kasaus taas mukavaa ajanvietettä, onpahan itse tehty harrasteväline. Vähän kuin miniatyyrien kasaus ja maalaus.

Vaihdoin kyllä autoon renkaat itse, ei tarvitse jonotella. Momenttiavaimella oikeaan kireyteen. Ei se kuitenkaan hauskaa ole. Osa tykkää laitella ja tuunata autoa, minä en.

Enpä muuten vihjaillut.
Sitten olisi kannattanut vaikkapa kirjoittaa että "en usko että pelasi PC:llä" ja jättää siihen. Miksi koko waretuspaskaa piti viestiin kirjoittaa?
Muut voivat keskustella vähän vähemmän rajoitetuissa raameissa.
Miten itse määrittelisit termin "pelikokemus"? Olen sitä sinulta useasti kysynyt, ja en ole ikinä vastausta saanut. Termien määrittely on ensisijaisen tärkeää väittelyssä, muutoin puhutaan toistemme ohi ymmärtämättä näkökulmia.

Ilmeisesti olet kuitenkin samaa mieltä siitä että tuolla määritelmällä PC:llä ON parempi pelikokemus. Muutoinhan haastaisit itse asiasta etkä termimäärittelystä.
Kyllä itse saanu ihan saman pelikokemuksen CoD warzonessa sekä bf4 niin ristilaatikolla kuin pc:llä.
PC:llä tuo on kuitenkin jopa 4k240p, konsoleilla jotain mitä sattuu saamaan. Sit jos on last gen PC niin tietty tulee sama last gen kokemus kuin konsoleillakin. Input lag on kans yleisesti pienempi PC:llä, vaikka fps olisi suunnilleen samoissa luvuissa.

Kiitos linkistä. Eli näyttäis olevan aika paljon hitaampi, kun hinnat alkaen ulkoiset SSD:t, mikä tosin oli jo tiedossa n. 10 sivua sitten.
pitää muistaa että keskustelu siirtyi oxamin toimesta yhtäkkiä pelkästään xboxiin kytkettyihin tallennusvälineisiin. boksissa kun sattuu olemaan n. 17 vuotta vanhaa tekniikka omaavat usb portit jotka sitten ovat pullonkaulana. varsinainen teknologiajätti 😂

Ennemmin vaihdan kiintolevyn kuin renkaat. Koneen kasaus taas mukavaa ajanvietettä, onpahan itse tehty harrasteväline. Vähän kuin miniatyyrien kasaus ja maalaus.

Vaihdoin kyllä autoon renkaat itse, ei tarvitse jonotella. Momenttiavaimella oikeaan kireyteen. Ei se kuitenkaan hauskaa ole. Osa tykkää laitella ja tuunata autoa, minä en.
Ennemmin vaihdan renkaat kuin kiintolevyn. Auton tuunaus taas mukavaa ajanvietettä, onpahan itse tehty harrasteväline. Vähän kuin puutöiden tekeminen ja maalaus.
Vaihdoin kyllä pleikkariin kovalevyn itse. Ei se kuitenkaan hauskaa ole. Osa tykkää vaihdella kovalevyjä ja näytönohjaimia, minä en.

Tässä tiivistettynä lähes 500 sivua "keskustelua".

Kiintolevyistä iso paha M$ ilmoittanut seuraavat lukemat. Vissiin ihan paskaa puhuvat. Taitaa ne pleikkarin levyt olla ihan yhtä paskoja, kun latausajat on molemmilla konsoleilla samaa luokkaa.
1756201525818.png

PC:llä tuo on kuitenkin jopa 4k240p, konsoleilla jotain mitä sattuu saamaan. Sit jos on last gen PC niin tietty tulee sama last gen kokemus kuin konsoleillakin. Input lag on kans yleisesti pienempi PC:llä, vaikka fps olisi suunnilleen samoissa luvuissa.
Minkä tason näyttiksellä päästään tuohonb 4k240p? hups näyttis maksaa sitten jo enemmän kuin konsoli tarpeineen :) Ei taida edes kaikilla uusilla näyttiksillä edes jaksaa kaikki pelit pyöriä 4k:na?

Vissiin ihan paskaa puhuvat.
Toki jos on testejä niin laita tiskiin. Valmistajan luvut on aina suuntaa antavia.
Expansion cardin nopeutta ei ole tuossa edes ilmoitettu, ja siitä on ilmeisesti nimenomaan keskusteltu.

Taitaa ne pleikkarin levyt olla ihan yhtä paskoja, kun latausajat on molemmilla konsoleilla samaa luokkaa.
Olen ymmärtänyt että pleikalla ne olisi vähän nopeampia. Pullonkaula etenkin vanhoilla pelimoottoreilla on usein prossun päässä.

Minkä tason näyttiksellä päästään tuohonb 4k240p? hups näyttis maksaa sitten jo enemmän kuin konsoli tarpeineen :)
Rahalla saa suorituskykyä. Ja vaikka näennäinen suorituskyky olisi sama, niin input lag on tyypillisesti pc:llä matalempi.
Ei taida edes kaikilla uusilla näyttiksillä edes jaksaa kaikki pelit pyöriä 4k:na?
ei tosiaan kaikilla uusilla näyttiksillä mitenkään pyöri kaikki uudet pelit edes 4k120. Onhan halvimmat uudet näyttikset vain pari kertaa niin nopeita kuin konsolit.

Ennemmin vaihdan renkaat kuin kiintolevyn. Auton tuunaus taas mukavaa ajanvietettä, onpahan itse tehty harrasteväline. Vähän kuin puutöiden tekeminen ja maalaus.
Vaihdoin kyllä pleikkariin kovalevyn itse. Ei se kuitenkaan hauskaa ole. Osa tykkää vaihdella kovalevyjä ja näytönohjaimia, minä en.

Tässä tiivistettynä lähes 500 sivua "keskustelua".

Kiintolevyistä iso paha M$ ilmoittanut seuraavat lukemat. Vissiin ihan paskaa puhuvat. Taitaa ne pleikkarin levyt olla ihan yhtä paskoja, kun latausajat on molemmilla konsoleilla samaa luokkaa.
1756201525818.png
Ulkoinen, josta puhuttiin on vain 600MB/s (teoreettinen huippunopeus). Sisäinen siis paljon nopeampi.

Pleikan sisäinen on kanssa huomattavasti nopeampi kuin boksin sisäinen, 5.5GB/s / 8GB/s vs 2.4GB / 4.8GB. Suunnilleen tuplasti nopeampi.

Toki jos on testejä niin laita tiskiin. Valmistajan luvut on aina suuntaa antavia.
Expansion cardin nopeutta ei ole tuossa edes ilmoitettu, ja siitä on ilmeisesti nimenomaan keskusteltu.

Olen ymmärtänyt että pleikalla ne olisi vähän nopeampia. Pullonkaula etenkin vanhoilla pelimoottoreilla on usein prossun päässä.
Expansion card on toiminnaltaan identtinen sisäisen muistin kanssa.
Jos pullonkaula on prosessorissa, niin miksi sitten pitäisi edes saada entistä nopeampaa kiintolevyä?

Se mistä on viime sivut väännetty on siitä että onko konsoleilla parempi pelikokemus vai ei. Ja niin kauan kun pelikokemus on terminä rajattu tarkoittamaan sitä kokemusta kun pelaat peliä, niin PC vie ja konsolit vikisee.
Ja tuo on sitä subjektiivista huttua, josta täällä ei sinun mukaasi saisi keskustella. Silti sulla joku pakkomielle tuoda sitä tänne.

Ulkoinen, josta puhuttiin on vain 600MB/s (teoreettinen huippunopeus). Sisäinen siis paljon nopeampi.

Pleikan sisäinen on kanssa huomattavasti nopeampi kuin boksin sisäinen, 5.5GB/s / 8GB/s vs 2.4GB / 4.8GB. Suunnilleen tuplasti nopeampi.
Reaalielämässä yleensä nuin se meneekin että PS5 lataa tuplasti nopeampaa kuin seriesX mutta sitten on niitä pelejä jotka ottaa kunnolla irti PS5:n SSD:stä kuten Resident Evil Village joka lataa 1,5s PS5:lla ja 8s SeriesX. Tai vaikka exclu GT7 jossa ei ole latausaikoja missään, mutta seriesX peleissä on aina loading screenit... excluissakin.

Peli on tehnyt Sonylle mukavasti rahulia ja varmasti buustannut konsolimyyntejä. Kalliiksi tulee sinulla pelaaminen kun tätäkään et Game Passista pelaa. Kolmas iso nimike jo lyhyen ajan sisällä. Kohta tulee BF6 listan jatkeeksi.
Mutta kai halvemmaksi kuin pleikkarilla.

Jos pullonkaula on prosessorissa, niin miksi sitten pitäisi edes saada entistä nopeampaa kiintolevyä?
Luitko mitä kirjoitin? Vanhoilla pelimoottoreilla on tuo ongelma. Uusia voidaan tehdä siten että kovalevyn nopeudella on taas merkitystä, ja on tehtykkin.
Expansion card on toiminnaltaan identtinen sisäisen muistin kanssa.
Lähde tälle, kiitos.
Ja tuo on sitä subjektiivista huttua, josta täällä ei sinun mukaasi saisi keskustella.
Termimäärittely on pakollinen osa väittelyä. Siinä on tiettyjä subjektiivisia piirteitä väkisinkin. Sitten kun termit on määritelty niin voidaan väitellä ilman subjektiivisia komponentteja.

¿comprende?

Miten itse määrittelisit termin ”pelikokemus”?

ei tosiaan kaikilla uusilla näyttiksillä mitenkään pyöri kaikki uudet pelit edes 4k120. Onhan halvimmat uudet näyttikset vain pari kertaa niin nopeita kuin konsolit.
Kuten io-techin testissä esim 5060ti kohdalla maininta 1440p ilman feikkiruutuja yms "io-techin testeissä 1440p-resoluutiolla 5060 Ti 16 Gt:n ruudunpäivitysnopeudet heittelivät noin 40-70 FPS:n välimaastossa, jolla pelit olivat hädin tuskin tai juuri ja juuri pelattavissa, mutta kovinkaan miellyttävästä ja sulavasta pelikokemuksesta ei voida puhua."

Tuo näyttis maksaa melkein saman verran kuin xbox series X jolla sentään pelit pyörii sulavasti ja pelattavasti kyseisellä resolla sekä 4k:na myös.

Eikä kukaan ole kiistänyt etteikö konsoleilla olisi useimmiten vähemmän säätöä.

Se mistä on viime sivut väännetty on siitä että onko konsoleilla parempi pelikokemus vai ei. Ja niin kauan kun pelikokemus on terminä rajattu tarkoittamaan sitä kokemusta kun pelaat peliä, niin PC vie ja konsolit vikisee.

Yleinen käyttökokemus voikin sitten olla subjektiivisesti parempi vaikka leivänpaahtimella.
Termiin "pelikokemus" et voi vastata kuin subjektiivisesti, joten miksi käytät sitä?

Kuten io-techin testissä esim 5060ti kohdalla maininta 1440p ilman feikkiruutuja yms "io-techin testeissä 1440p-resoluutiolla 5060 Ti 16 Gt:n ruudunpäivitysnopeudet heittelivät noin 40-70 FPS:n välimaastossa, jolla pelit olivat hädin tuskin tai juuri ja juuri pelattavissa, mutta kovinkaan miellyttävästä ja sulavasta pelikokemuksesta ei voida puhua."

Tuo näyttis maksaa melkein saman verran kuin xbox series X jolla sentään pelit pyörii sulavasti ja pelattavasti kyseisellä resolla sekä 4k:na myös.
Jos asetukset ruuvaa samalle tasolle kuin series X:llä, niin fps:n tai pixel countin saa vähintään tuplattua konsoliin verrattuna. Bonuksena tuolla skaalain on huomattavasti laadukkaampi ja kuvanlaatu on siksi merkittävästi parempi samalla rendaustarkkuudella kuin boksilla.
Henkilökohtainen kokemus peliä pelatessa.
Miten tuo eroaa siitä mitä aiemmin kirjoitin, eli "kokemus kun pelaat peliä" ?
Termiin "pelikokemus" et voi vastata kuin subjektiivisesti, joten miksi käytät sitä?
Seuraava vaihe termimäärittelyssä on luonnollisesti eristää siitä tekniset komponentit mistä voi sitten väitellä objektiivisesti.

Oikein kun makustelee sanaa kokemus, niin se on luonteeltaan todella perin subjektiivinen. Jotain henkilön kokemaa. Jokainen kokee asiat hieman eri tavoin.

Oikein kun makustelee sanaa kokemus, niin se on luonteeltaan todella perin subjektiivinen. Jotain henkilön kokemaa. Jokainen kokee asiat hieman eri tavoin.
Varmasti kuitenkin löydetään meitä yhdistäviä tekijöitä näissä kokemuksissa. Ja voidaan varmasti löytää kokemukseen vaikuttavia mitattavia suureitakin jos oikein laitetaan viisaat päämme yhteen.

Varmasti kuitenkin löydetään meitä yhdistäviä tekijöitä näissä kokemuksissa. Ja voidaan varmasti löytää kokemukseen vaikuttavia mitattavia suureitakin jos oikein laitetaan viisaat päämme yhteen.
Kaiken edellä olevan perusteella, olen melko varma, että meitä yhdistävien tekijöiden löytyminen on aika epätodennäköistä tässä vaiheessa. Olisi ne jo varmaan tässä vuosien saatossa löytyneet, jos olisivat löytyäkseen. Ylipäätään keskustelua ei ole mikään pakko typistää vain "mitattaviin suureisiin", vaikka niin kovasti haluatkin.

Miten tuo eroaa siitä mitä aiemmin kirjoitin, eli "kokemus kun peliä pelaa" ?
Lisäsin "henkilökohtainen" korostamaan asian subjektiivisuutta. Ja pointtina oli muutenkin se, että "pelikokemus pcllä parempi" ei ole mikään objektiivinen tosiasia, vaan subjektiivista huttua, jota kovasti oot halunnut kieltää tästä ketjusta.

Kaiken edellä olevan perusteella, olen melko varma, että meitä yhdistävien tekijöiden löytyminen on aika epätodennäköistä tässä vaiheessa. Olisi ne jo varmaan tässä vuosien saatossa löytyneet, jos olisivat löytyäkseen.
Olitko esimerkiksi eri mieltä noista asioista mitä kirjoitin super mariosta? Luulen että on tavattoman paljon asioita joista olemme samaa mieltä.
Ylipäätään keskustelua ei ole mikään pakko typistää vain "mitattaviin suureisiin", vaikka niin kovasti haluatkin.
Ei olekkaan tarvetta typistää pelkästään mitattaviin suureisiin. Niistäkin kuitenkin voi keskustella.
Lisäsin "henkilökohtainen" korostamaan asian subjektiivisuutta. Ja pointtina oli muutenkin se, että "pelikokemus pcllä parempi" ei ole mikään objektiivinen tosiasia, vaan subjektiivista huttua, jota kovasti oot halunnut kieltää tästä ketjusta.
Selvä, minulle käy ihan hyvin että korostetaan sitä subjektiivisuutta tuossa.

Leikitäänpäs seuraavalla esimerkillä nyt sitten itse määrittelemääsi pelikokemus termiä hyödyntäen.
Meillä on laitteet A ja B. Molemmissa rullaa sama peli. Laitteella A FPS on 60 ja laitteella B 90, muutoin pelit näyttävät samalta. Kummalla uskot että pelikokemus olisi parempi? Miksi?

Toisena esimerkkinä vaikkapa Xbox pelikonsoli. Laitteessa on kaksi pelitilaa, performance ja quality (tmv.). Jomman kumman olet niistä valinnut. Miksi? Koetko että se vaikuttaa pelikokemukseen?

Viimeksi muokattu:
pitää muistaa että keskustelu siirtyi oxamin toimesta yhtäkkiä pelkästään xboxiin kytkettyihin tallennusvälineisiin. boksissa kun sattuu olemaan n. 17 vuotta vanhaa tekniikka omaavat usb portit jotka sitten ovat pullonkaulana. varsinainen teknologiajätti 😂
Sulle kerrottiin että xboxin oma ratkaisu on nopeampi kuin linkkaamasi lenovon kovo, asia joka on edelleen fakta. Toki joillekkin voi tuottaa vaikeuksia ymmärtää mitä tuossakin vertailtiin, tai sit vaan koitetaan peitellä sitä et tuli haukuttua syyttä kanssakeskustelijoita paskanjauhajiksi🤔

Olitko esimerkiksi eri mieltä noista asioista mitä kirjoitin super mariosta? Luulen että on tavattoman paljon asioita joista olemme samaa mieltä.

Aika loistava. Varmaan vain vaivaisen muutaman sadan viestin verran on oltu asioista aika vahvasti eri mieltä, ja sitten löydät yhden kappaleen tekstiä, mistä ollaankin samaa mieltä, niin äkkiä onkin todennäköistä, että ollaan tavattoman monesta asiasta samaa mieltä. Ilmiömäinen kyky kyllä taivutella asioita siihen muotoon, että itse on olevinaan aina oikeassa. Ei voi muuta sanoa.

Leikitäänpäs seuraavalla esimerkillä nyt sitten itse määrittelemääsi pelikokemus termiä hyödyntäen.
Meillä on laitteet A ja B. Molemmissa rullaa sama peli. Laitteella A FPS on 60 ja laitteella B 90, muutoin pelit näyttävät samalta. Kummalla uskot että pelikokemus olisi parempi? Miksi?

Toisena esimerkkinä vaikkapa Xbox pelikonsoli. Laitteessa on kaksi pelitilaa, performance ja quality (tmv.). Jomman kumman olet niistä valinnut. Miksi?

Ei leikitä (vaikka ei viesti tosin mulle suoraan ollutkaan). Noissa skenaarioissasi tarkastellaan vaan pientä, pelkästään teknistä pelikokemukseen vaikuttavaa osaa (ruudunpäivitysnopeutta), että ainakaan minä en lähde pelikokemusta tarkastelemaan ilmiötä noin kapeasti. Sulla on joku ihmeen pakkomielle tuohon skenaarioon. Toki ymmärrän hyvin mihin tuolla pyrit.

Tuossa testissä kerrotaan että ulkoinen kortti ei ihan yllä sisäisen kovon nopeuteen, mutta on silti 3 kertaa nopeampi kuin ulkoinen ssd kovo.
Se, että Microsoft on päättänyt rampauttaa Xboxin USB-liitäntöjä saadakseen lisämyyntiä omalle proprietary-systeemilleen, ei tee ulkoisista SSD-levyistä hitaampia.

Sulle kerrottiin että xboxin oma ratkaisu on nopeampi kuin linkkaamasi lenovon kovo, asia joka on edelleen fakta. Toki joillekkin voi tuottaa vaikeuksia ymmärtää mitä tuossakin vertailtiin, tai sit vaan koitetaan peitellä sitä et tuli haukuttua syyttä kanssakeskustelijoita paskanjauhajiksi🤔
missään kohtaa ei rajattu vertailua boksiin tökittäviin laitteisiin. mitään faktaa et ole luku-/kirjoitusnopeuksista laittanut, tosin kuin minä. sanoin myös että kun se ulkoinen levy tökätään mäsän kivikautista nopeutta käyttävään porttiin niin tietenkin se on hitaampi, kun itse portti on pullonkaulana. sinä itse vain kun olet huono argumentoimaan päätit siirtää omasta tahdostasi vertailun aiemmin mainittuun "sisäiseen piirmestaruuteen". taistelet haamuja vastaan siis. en tajua mikä tässä nyt on niin vaikea ymmärtää.

Viimeksi muokattu:
Varmaan vain vaivaisen muutaman sadan viestin verran on oltu asioista aika vahvasti eri mieltä, ja sitten löydät yhden kappaleen tekstiä, mistä ollaankin samaa mieltä, niin äkkiä onkin todennäköistä, että ollaan tavattoman monesta asiasta samaa mieltä.
Niin, ollaan varmaan monista tämän ketjun aiheen ulkopuolisista asioista suurin piirtein samaa mieltä. Tämän ketjun kontekstissa sitten asiat on mitä on. 🤷‍♂️
Ilmiömäinen kyky kyllä taivutella asioita siihen muotoon, että itse on olevinaan aina oikeassa.
No olinko väärässä? Enpä usko.
Noissa skenaarioissasi tarkastellaan vaan pientä, pelkästään teknistä pelikokemukseen vaikuttavaa osaa (ruudunpäivitysnopeutta), että ainakaan minä en lähde pelikokemusta tarkastelemaan ilmiötä noin kapeasti.
Eristetyt yksinkertaiset testiasetelmat ovat tehokkaita työkaluja kun yritetään selvittää että mistä seikoista laajemmat kokonaisuudet osaltaan koostuvat.

Ilmeisesti olet samaa mieltä siitä että sulavampi peli tuo paremman pelikokemuksen, muutenhan haastaisit vastaan sen sijaan että kieltäydyt keskustelemasta aiheesta?
Sulla on joku ihmeen pakkomielle tuohon skenaarioon. Toki ymmärrän hyvin mihin tuolla pyrit.
On mulla läjä muitakin skenaarioita valmiiksi mietittynä joilla voidaan eristää erilaisia mitattavia suureita subjektiivisesta pelikokemuksesta.

Tuossa testissä kerrotaan että ulkoinen kortti ei ihan yllä sisäisen kovon nopeuteen, mutta on silti 3 kertaa nopeampi kuin ulkoinen ssd kovo.
Se ulkoinen korttikin on ulkoinen SSD kovo. PC:lle saa nopeampia ja edullisempia. Tuohan oli linkkaamassasi testissä selvästi hitaampi kuin 1GB/s.

Mahdotonta sanoa. Itse uskon, että monen muun kanssa olisin huomattavasti useammasta asiasta samaa mieltä.

Ilmeisesti olet samaa mieltä siitä että sulavampi peli tuo paremman pelikokemuksen, muutenhan haastaisit vastaan sen sijaan että kieltäydyt keskustelemasta aiheesta?

Lähtökohtaisesti kyllä, mutta korostan, että siitä ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä siihen, että mitä enemmän fps:ää, sen parempi. Henkilökohtaisesti en koe, että yli 60 fps on tarve mennä (poislukien ehkä joku CS ym kilpailullisesti pelattavat räiskinnät, joita en itse harrasta) eikä sekään ole minulle mikään vaatimus (kuten hyvin tiedämme esim. Switch 1 tapauksessa). Esim. sinun esimerkkisi 60fps vai 90fps kysymyksen väliltä sanoisin, että ihan sama. Ihan oikeasti PC:lläkin pelatessa tulee toisinaan rajoitettua ruudunpäivitysnopeutta juurikin siihen 60 ruutuun sekunnissa, vaikka toki rauta pystyisi monessa tapauksessa paljon suurempaankin. Arvostan enemmän esimerkiksi hiljaisempaa konetta, mikä saavutetaan, kun GPU ja CPU pääsee vähemmällä freimejä rajoitettaessa. Myös konsolilla esim. PS5 Path of Exile 2:sta löytyy 120fps tila, jota myös töllöni tukee, mutta pelaan silti 60fps. En siinäkään pelissä tee mitään niillä lisäfreimeillä. Pääseepähän laite helpommalla.

On mulla läjä muitakin skenaarioita valmiiksi mietittynä joilla voidaan eristää erilaisia mitattavia suureita subjektiivisesta pelikokemuksesta.

Ihaltavaa omistautumista.

haluatko lukita vastauksen?

"Blackmagic saw the card hit 738.4.MB/s read and 308.1MB/s write. A little lower than what one would expect with a CFExpress device."

kannattaa asioista ottaa selvää ennenkuin rupee laukomaan paskaa
Sulle kerrottiin että se xboxin muistia puolet halvempi kovo on hitaampi, joten eikö tuossa silloin vertailussa ollut muistit xboxille? Jos ymmärsit väärin niin asia ok.

Se, että Microsoft on päättänyt rampauttaa Xboxin USB-liitäntöjä saadakseen lisämyyntiä omalle proprietary-systeemilleen, ei tee ulkoisista SSD-levyistä hitaampia.
Tekee silloin kuin vertaillaan lisämuisti vaihtoehtoja xboxille. Eikö niin?

Sulle kerrottiin että se xboxin muistia puolet halvempi kovo on hitaampi, joten eikö tuossa silloin vertailussa ollut muistit xboxille? Jos ymmärsit väärin niin asia ok.
kannattaa siitä kysyä djsunki käyttäjältä? aikaisemmin keskustelussa ei missään kohtaa kyseisiä raameja heitetty, eikä hänen viestikään siihen keskustelua eksplisiittisesti vie. sinä itse vaan päätit että nyt vertailu on tämä. ei jeesus sentään.

Niin, ollaan varmaan monista tämän ketjun aiheen ulkopuolisista asioista suurin piirtein samaa mieltä. Tämän ketjun kontekstissa sitten asiat on mitä on. 🤷‍♂️

Eristetyt yksinkertaiset testiasetelmat ovat tehokkaita työkaluja kun yritetään selvittää että mistä seikoista laajemmat kokonaisuudet osaltaan koostuvat.

Se ulkoinen korttikin on ulkoinen SSD kovo. PC:lle saa nopeampia ja edullisempia. Tuohan oli linkkaamassasi testissä selvästi hitaampi kuin 1GB/s.
Ja pleikalle saa kans halvempia ja nopeampia, asia jota en missään vaiheessa ole kiistänyt tai edes haastanut. Xboxille tuo seagaten ulkoinen kortti on nopein, ja kohtuullisen hintainenkin nykyään.

Tekee silloin kuin vertaillaan lisämuisti vaihtoehtoja xboxille. Eikö niin?
Mut eikös tää oo vähän apples vs oranges, kun eihän Series X-pelejä voi edes käynnistää ulkoiselta kovolta? Eli joo, tuo Seagaten muistikortti on varmasti parasta mitä tuohon käyttöön voi ostaa, kun ei ole muita vaihtoehtoja.

kannattaa siitä kysyä djsunki käyttäjältä? aikaisemmin keskustelussa ei missään kohtaa kyseisiä raameja heitetty, eikä hänen viestikään siihen keskustelua eksplisiittisesti vie. sinä itse vaan päätit että nyt vertailu on tämä. ei jeesus sentään.
Et vaan pysty myöntämään, kohtalaisen tutun oloista meininkiä🤷
Sit seuraavaan aiheeseen👉

Itse uskon, että monen muun kanssa olisin huomattavasti useammasta asiasta samaa mieltä.
Erittäin todennäköisesti. Ei kuitenkaan kumoa tuota aiempaa heittoani.
Lähtökohtaisesti kyllä, mutta korostan, että siitä ei voi vetää yhtäläisyysmerkkejä siihen, että mitä enemmän fps:ää, sen parempi. Henkilökohtaisesti en koe, että yli 60 fps on tarve mennä (poislukien ehkä joku CS ym kilpailullisesti pelattavat räiskinnät, joita en itse harrasta)
Miksi juuri 60 fps on sinusta se raja minkä jälkeen asialla ei ole merkitystä, paitsi että on jos peli on jotain tiettyä kategoriaa? Vanhan liiton pelaajana luulisi että 50 FPS olisi se maaginen raja, kun klassikkokonsolit pyöritti Suomessa pelejä juuri tuolla ruudunpäivitysnopeudella.
Esim. sinun esimerkkisi 60fps vai 90fps kysymyksen väliltä sanoisin, että ihan sama.
Entä jos sinulle ei kerrota että mikä FPS laitteissa on? Varmaan kuitenkin kokeilisit ja yrittäisit parhaasi mukaan arvioida että kummalla pelattavuus oli parempi?
Ihan oikeasti PC:lläkin pelatessa tulee toisinaan rajoitettua ruudunpäivitysnopeutta juurikin siihen 60 ruutuun sekunnissa, vaikka toki rauta pystyisi monessa tapauksessa paljon suurempaankin. Arvostan enemmän esimerkiksi hiljaisempaa konetta, mikä saavutetaan, kun GPU ja CPU pääsee vähemmällä freimejä rajoitettaessa.
Hiljaisen PC:n saa tosiaan muutenkin kuin suorituskykyä rajoittamalla. Esimerkiksi uusilla valmistusmenetelmillä tuotetut piirit lämpenevät vähemmän samalla suorituskyvyllä. Switch 2 on hyvä sinullekkin tuttu esimerkki tälläisestä kehityksestä.
PS5 Path of Exile 2:sta löytyy 120fps tila, jota myös töllöni tukee, mutta pelaan silti 60fps. En siinäkään pelissä tee mitään niillä lisäfreimeillä. Pääseepähän laite helpommalla.
Eikös se silloin vaan piirrä kuvan tarkempana tms. ja sähkönkulutus on suht sama? Ainakin monien pelien kohdalla käy tuolla tavalla. Wattimittarin tarttis kehiin jotta tuon voisi varmentaa.

Jos et tietäisi että missä FPS luvuissa se peli pyörii, tai paljonko se kuluttaa sähköä, niin valitsisitko arpapelillä noiden välillä jomman kumman?

Hyvä tietää kuitenkin että korkeampi FPS joissain rajoissa sinustakin tuottaa paremman pelikokemuksen.
Xboxille tuo seagaten ulkoinen kortti on nopein, ja kohtuullisen hintainenkin nykyään.
Mutta kuitenkin objektiivisesti hidas ja kallis. PC:lle on halvempia ja nopeampia vaihtoehtoja. Jopa sellaisia mitä saa ilman ruuvimeisseliä asennettua. Tästäkin vissiin väännettiin aiemmin. Xboxin kanssa ne eivät olisi toki nopeampia, sillä xboxin usb väylät on vanhaa ja hidasta teknologiaa.

Mut eikös tää oo vähän apples vs oranges, kun eihän Series X-pelejä voi edes käynnistää ulkoiselta kovolta? Eli joo, tuo Seagaten muistikortti on varmasti parasta mitä tuohon käyttöön voi ostaa, kun ei ole muita vaihtoehtoja.
Ihan sivuhuomiona että minä en tuonut tuota ulkoista kovoa keskusteluun mukaan. Ylipäätään kohtalaisen älytöntä mitä saa aikaiseksi kun sanoo 144€ palikkaa kohtalaisen hintaiseksi🤷
@pomk köyhille se on kallista, muille samanhintaista.

myöntämään mitä? itse ujutat vaan keskustelua kokoajan siihen mikä omaan agendaan sopii ja ihmettelet kun muut kertovat sinulle siitä. kohtalaisen huonon argumentoijan merkki.
Ja se minun agenda oli? Kertoa miten xboxin lisämuisti on parasta ikinä ja muutenkin kaikki jotka ei älyä pelata xboxilla on ihan hölmöjä? Kannattaa seurata keskustelua, ja lukea viestit joihin on vastaamassa ajatuksella läpi. Sillä pääsee tuollainen aloitteleva foorumilainen jo todella pitkälle👍

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
295 972
Jäsenet
81 012
Uusin jäsen
Vislami

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom