Keskustelua hybridiautoista

No eipä ole pahan hintaista, odotin jotain 3k€ hintalappua. Tosin mulla on tuollainen taloyhtiön autohallipaikka maan alla, sillä seinällä ei näy olevan mitään pistokkeita tms että vois olla hankalaa saada kolmivaihetta vedettyä siihen ruutuun. Toki luvan tarvii myös.

Kyllä sinne kaapeli saadaan vedettyä, onhan siellä valaistuksetkin vedetty ja kaapelihyllyt jonkinlaiset kulkee siellä katonrajassa. Oma mittarisikin lienee siinä samoilla korkeuksilla, josta se veto tuotaisiin.
Saattaa se 3keuroa alkaa olla täyttä totta kaikkinensa...
 
Kyllä sinne kaapeli saadaan vedettyä, onhan siellä valaistuksetkin vedetty ja kaapelihyllyt jonkinlaiset kulkee siellä katonrajassa. Oma mittarisikin lienee siinä samoilla korkeuksilla, josta se veto tuotaisiin.
Saattaa se 3keuroa alkaa olla täyttä totta kaikkinensa...

Sähköhommiin palaa rahaa tietty reilummin, mutta ei siltin mahdoton summa, nostaa myös parkkiruudun arvoa kummasti jos joskus muuttaa.

Jos tuollaisen nyt parkkihalliin haluaisi, alkais varmaan melkoinen isännöitsijän ja hallituksen hössötys.
 
Katso noita Fortumin, Virran, Vattenfallin sivuja aiheesta josko sieltä sais vinkkejä ja vaikka ihmisen yhtiökokoukseen kertomaan;

- mitä
- miksi
- kuinka
- paljonko maksaa
 
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
Ei varmaan vaikea tehdä sellaista että minuuttiveloitus alkaa raksuttamaan kun akku on 80% täys.

Tässä vaiheessa monen sähköauton lataus muutenkin hidastuu.

Noissa latauspaikoissa pitäisi olla joku standardoitu kommunikointi autoihin, jolloin laturi voisi viestittää kun hinta alkaa nousta. Näin riittäisi pelkkä 1 auton oma applikaatio kaikkeen lataukseen liittyvään.

Nythän tilanne on helvetin sekava paitsi tesloissa.
 
En nyt tiedä onko tämä oikea ketju tähän, mutta tuota Muskin esitystä katsoi, niin ihmetys oli kyllä suuri että tuo menee vielä johonkin läpi. Jätkän selkeästi täyttä paskaa olevat lupaukset lentelevät vuodesta toiseen, ja tuntuu että varsinkin jossain redditissä sun muilla palstoilla menee aina ihan täydestä läpi. Summoninkin pitänyt olla jo pitkään siinä kunnossa että vaikka toiselta puolen mannerta saisi auton tilattua kotiovelle, aika kaukana ollaan. Tuollainen superhelppo ennalta suunniteltu reitti, täydelliset olosuhteet, ja kuitenkin tuloksena kaikkea muuta kuin priimaa. Silti pitäisi uskoa että vuoden päästä on luvat sun muut kunnossa ja MILJOONA robottitaksia suhailemassa ihmisiä jollain .20$ mailihinnoilla.
No ei koske ainakaan Suomea. :) Toivottavasti silti parannuksia tulee, eikä ole muillakaan automerkeillä sen parempia ratkaisuja.

Teslan tulos jäi vähän ennustettua enemmän tappiolle.
Yhtiön oikaistu osakekohtainen tappio tammi-maaliskuulta oli 2,90 dollaria, kun Thomson Reutersin analyytikkoennuste odotti 0,69 dollarin tappiota. Liikevaihto jäi 4,54 miljardiin dollariin, kun analyytikot odottivat 5,19 miljardia dollaria.
Sähköautojen ostajille on aiemmin myönnetty 7 500 dollarin verovähennys Yhdysvalloissa, mutta vähennyksen määrä puolitettiin vuoden alussa. Tämä vaikutti negatiivisesti tammi-maaliskuun myyntiin, mutta vauhditti loka-joulukuun myyntiä.
Teslan tappio odotuksia raskaampi, tuo markkinoille oman vakuutuksensa
yhtiön suunnittelevan oman vakuutuksensa julkistamista. Tesla saattaa tuoda oman vakuutuksensa markkinoille jo ensi kuussa.
 
Ei taida pari sataa riittää sähkärille kun tarvitaan ulkoinen vikavirtasuoja. Sähkölatauspiste vaati oman vikavirtasuojan.
Oliko se tosiaan että jos keskuksessa on jo 3~ vikavirtasuoja ja sille lähtökisko jossa tilaa omalle 3 -paikkaa vievälle sulakkeelle latauspistettä varten vaiko niin että tarvit täysin oman vikavirtasuojan ja sulakkeet.

Ahtaammassa keskukses kyllä loppuu tila kun vie 7-paikkaa erillinen vikavirta (4) ja sulakeet (3). Jos taas yhdistetyn 4 -paikkaa vievään jossa vikavirta ja sulakkeet samoissa kuorissa ei edes se 200€ riitä siihen osaan kiskoineen. Kerran joutunut tuollaisen 16A paukuilla olevan vikavirtasuojan hommaan kun ei ollut tilaa keskuksessa. Hintaa oli reippaasti enemmän kuin perus vikavirta ja 3~sulake.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni latauspisteet tarvitsevat oman vikavirtasuojan. Kannataa ostaessa tarkistaa onko latuspistorasiassa vikavirtasuoja integroituna. Jos on niin se helpottaa huomattavasti asennusta.
 
Käsittääkseni latauspisteet tarvitsevat oman vikavirtasuojan. Kannataa ostaessa tarkistaa onko latuspistorasiassa vikavirtasuoja integroituna. Jos on niin se helpottaa huomattavasti asennusta.
En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.
 
Kyllä se vaan kaikista helpoin tapa ladata auto kuin auto, on hommaamalla tämmöinen NRGKick johto adaptereilla:
Sähköauton ja lataushybridin latauslaite, Volvo T8 lataus, EV latauslaite, kaapeli 5 m, 22 kW, 32A, Type 2 Volvo T8 lataus

Itsekkin tuota miettinyt mutta hinta saisi olla vähän halvempi, etenkin kun nykyistä 225xe:tä ei voi 3.7kw nopeampana ladata tai tulevaa T8:sia. Siksi hiukan menisi hukkaan kun mukana tulleellakin AC Type2 roikalla on pärjännyt :tup: Julkisille sitten oma type2 type2 kaapeli tottakai..

Tuossa myös edullinen latauskaapeli joka antaisi riittävät 3.7kw ja ei olisi hinnalla pilattu:
EV charging cableType2 to schuko with controlbox 16A | EV Charge +

Itsellä siis työmaakeskus jossa on vikavirtasuojakytkin vaikka ei olekkaan ihan se nopein dc vvk mutta kuitenkin keskuksesta saa "paremman" 16A 1:lle vaiheelle kun keskus on muuten 3x16A voimapistorasiaan kytkettynä :)
 
Itse uskon enemmän 5-tason robottiauto tulee vasta 2035 SAE ei ole mikään höpöhöpö järjestö, joka heittelee palloja ilmaan ja peruu niitä kuukauden päästä.

Ennemmin väittäisin, että tässä(kin) tapauksessa kyse on Teslalla lämpimästä ilmasta jolle on suomen kielessä sananlasku; "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." Teslaan pätee sama lähestymistapa kuin Venäjän ulkopolitiikkaan; Kaikki sisäiset vaikeudet koitetaan bluffata näkyvällä toiminnalla jossain ulkopuolella. Teslalta on taas lähtenyt iso tukku johtajistoa ja kolmosen toimitukset eivät olekaan niin kovia kuin tuotannon alkaessa hehkutettiin, kovimmat fanit ovat saaneet autonsa, mutta ne ns.tavalliset ostajat, joille kolmosmalli on auto muiden vastaavien joukossa ja vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta verrokkiryhmässä, eivät olekaan niin vakuuttuneita tämän mullistavuudesta kuin on annettu ymmärtää.

Tähän yhdistettynä viime vuosina melkein 10% vähennys työvoimassa kun koko tehtaan olemassaolon ajan on ollut kipuilua liian rankoista työoloista ja avainhenkilöiden jatkuva poistuma samalla kun premium auton laadun pitäisi saavuttaa se premium taso mihin hinta viittaisi... Ja pian pitäisi taas tulla uusi malli Y.

"Hokkuspokkus?" :hmm:

e: Scania-johtaja: Autonomisia autoja ei tulla näkemään ehkä ikinä – ”Olemme heränneet hullusta hypetyksestä”

Juu ei lähivuosina, mutta tuo että ei muka ikinä nähdä on samanlainen aivopieru kun legendaarinen "640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikille" lausahdus.

Suurin ongelmahan on se, että ihmiskuskeille virheet sallitaan, mutta roboteille ei. Ei riitä, että robottikuski tekee yhden virheen jokaista sataa ihmisen tekemää virhettä kohden. Se ei saa (muka) tehdä virheitä lainkaan.

Itse uskon, että autonomisesti ajavat autot yleistyvät taso kerrallaan pikku hiljaa. Jossain vaiheessa tilastot alkavat puhua karua kieltään ja autonomisesti ajavat autot niin paljon ihmiskuskeja turvallisempia, että asenne kääntyy toisinpäin - ihmiskuskeja vastaan.

Aikataulua en lähde arvailemaan.
 
Ajoavustimet (hätäjarru, kaista-avustin) kaikissa autoissa tulevat jo vähentämään onnettomuuksia paljon.

Tähän vielä lisäksi joku tutkalla toimiva risteysvahti voisi olla kova.

Eiköhän kohta isoja teitä pitkin pääse ajelemaan autonomisesti. Mutta siihen että auto ajelee tyhjänä jokapaikassa menee kyllä vuosia.
 
Ajoavustimet (hätäjarru, kaista-avustin) kaikissa autoissa tulevat jo vähentämään onnettomuuksia paljon.

Tähän vielä lisäksi joku tutkalla toimiva risteysvahti voisi olla kova.

Eiköhän kohta isoja teitä pitkin pääse ajelemaan autonomisesti. Mutta siihen että auto ajelee tyhjänä jokapaikassa menee kyllä vuosia.

Ei tutkalla risteysvahtia tehdä. Sen sijaan kameralla toi onnistuu nykytekniikallakin. Joten hyvin todennäköinen tuleva ominaisuus on törmäysvaroitin, joka tunnistaa risteyksen topologian ja todennäköiset liikkumiset kiihdytyksineen sekä hidastamisineen.
 
Juu ei lähivuosina, mutta tuo että ei muka ikinä nähdä on samanlainen aivopieru kun legendaarinen "640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikille" lausahdus.
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.

Se on vaan aika turhaa spekuloida sillä mitä ehkä tapahtuu teknologiassa vuonna 2050 tai jotain, kun lähteestä riippumatta kyse on ihan puhtaasta arvailusta.
640k juttuja parempi vertailu tähän on minusta vaikka 10Ghz+ prossut ja niiden odottelu:
Taking chips to 10GHz ... and beyond | ZDNet
 
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.

Se on vaan aika turhaa spekuloida sillä mitä ehkä tapahtuu teknologiassa vuonna 2050 tai jotain, kun lähteestä riippumatta kyse on ihan puhtaasta arvailusta.
640k juttuja parempi vertailu tähän on minusta vaikka 10Ghz+ prossut ja niiden odottelu:
Taking chips to 10GHz ... and beyond | ZDNet

10 GHz piireissä ja esimerkiksi kaupallisessa fuusiovoimassa voivat tulla ihan fysiikan lait vastaan. Autonomisissa autoissa ei tule.

Kuten mainitsin, kyseessä on enemmän asenteellinen kuin tekninen ongelma. Robottiauto ajaa jo nyt paremmin kuin ihminen keskimäärin. Me vain annamme ihmisten ajaa ja tappaa toisiaan liikenteessä koska niin on aina ennenkin annettu.
 
10 GHz piireissä ja esimerkiksi kaupallisessa fuusiovoimassa voivat tulla ihan fysiikan lait vastaan. Autonomisissa autoissa ei tule.

Kuten mainitsin, kyseessä on enemmän asenteellinen kuin tekninen ongelma. Robottiauto ajaa jo nyt paremmin kuin ihminen keskimäärin. Me vain annamme ihmisten ajaa ja tappaa toisiaan liikenteessä koska niin on aina ennenkin annettu.
Niin siis jossain rajatuissa olosuhteissa kaikilla nykyisillä turvavarusteilla varusteltuna roboauto voi näyttää tilastollisesti turvallisemmalta.

Mutta katsoen vaikka pääkaupunkiseudun bussikokeiluja, niin ei todellakaan aja robotit paremmin kuin ihminen keskimäärin, tai edes lähelle sitä. Alkaa kyllä mennä offtopic, sillä kuten tuo Scanian kaveri mainitsi, niin sähköautot ja autonomiset autot ovat kaksi erillistä asiaa, vaikka toteutuvatkin osin rinnakkain.
 
Viimeksi muokattu:
Robotti on heti ymmällään kun tulee tietyö tmv kiertotie tai liikenne-este jossa vaaditaan soveltamista. Ne osaavat noudattaa ens vuoskymmenellä vakioreittejä, mutta maailma ei ole vakio. Välillä tulee tilanteita joissa pitää soveltaa.
 
Onhan youtubessakin teslasta vaikka kuinka videoita kun meinaa tehdä itsaria sillan kaiteen päätyyn ja rampeissa pysyminen vähän niin ja näin sekä pysäköityjen autojen perään meinannut tössäyttää. Niinhän se tuli pakolliseksi ratissa käsien pito kun oli liian vaarallinen.

Jossain vaiheessa tulee täysin itseiset mutta jonku pitää osata se tekoäly tehdä ja sen lisäksi kattava opetusaineisto joka ennalta-arvaamattomissa tilanteissa tekee älykkään ratkaisun riittävän suurella todennäköisyydellä. Ja tuota ei saa selville kuin testaamalla kuinka hyvin tekoälyn lopputulos vastaa sitä mitä haluat. Kukaan kunnei pysty sanomaan tekoälyn lopputulosta täysin varmasti. Sieltä tulee usein yllätyksenä tuloksia joita ei ole odotettu ja joilla keksitään datasta aivan muuta. Keskustelu kuuluisi enemmän tekoälyn puolelle kun vaatii vähän perusteiden tuntemista eikä pelkästään toimittajilta kerrotun varassa oloa. Vähiten Teslan mainospuheita uskoisin kunnes oikeasti on se lopputulos. Muskilla on niin monta hutia muutaman onnistuneen joukossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
 
Robotti on heti ymmällään kun tulee tietyö tmv kiertotie tai liikenne-este jossa vaaditaan soveltamista. Ne osaavat noudattaa ens vuoskymmenellä vakioreittejä, mutta maailma ei ole vakio. Välillä tulee tilanteita joissa pitää soveltaa.

Ihan esimerkki siitä miten sekaisin liikenne menee kun tie onkin yks kaks poikki ja autoja seisoo parin kilsan matkalta. Tässä lähellä oli tulipalo ja joku vesipiste oli tien toisella puolella. Itse täysin sattumalta en ajanut normaalireittiä, vaan toista reittiä, juuri siihen kohtaan missä ongelma oli. Kumma kun pelastuslaitos tai kukaan ei osannut ohjata liikennettä eteenpäin. Hetken siinä tuumattuani ängin koko suman keskelle ja kiersin ongelmakohdan. Koko letka seurasi sitten perässä.
Tuskin edes navigaattori olisi keksinyt niinkin helppoa ratkaisua muuta kun täysin vahingossa.
 
Mulle riittää että 99% ajasta auto ajaa itte. Sitten herättää mut jos on joku epätavallinen tilanne tiellä ja ajan sen ohi ite.
 
En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.
Kyllä tuo B-tyypin vikavirtasuoja vaaditaan. Siitä oli aluksi erilaisia tulkintoja, mutta nykyisellään se on selkeä vaatimus, josta ei pääse kiemurtelemaan irti.

Esim Garolla latausasemia joissa on "DC valvonta" mitä lie sitten tarkoittaakaan käytännössä, mutta siinä valmistaja lupaa että normaali A-tyypin vikis riittää. Tekee kyllä laitteesta kilpailukykyisen hinnaltaan.
 
Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.
 
Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.

Nämä on niitä vaikeita kysymyksiä. Siinä, missä tekoäly voisi tuossa tehdä loogisen päätöksen säästää kyydissä olijoiden hengen (koska siellä oli enemmän ihmisiä) ja jarruttaa, ihminen todennäköisesti joko tekisi vaistomaisesti saman ratkaisun tai sitten menisi niin lukkoon, ettei ehtisi tehdä mitään. Tässäkin tapauksessa tekoäly olisi parempi, mutta kuten sanoit, tekoälylle ei sallita ihmishenkien menetystä missään tilanteessa.
 
Nämä on niitä vaikeita kysymyksiä. Siinä, missä tekoäly voisi tuossa tehdä loogisen päätöksen säästää kyydissä olijoiden hengen (koska siellä oli enemmän ihmisiä) ja jarruttaa, ihminen todennäköisesti joko tekisi vaistomaisesti saman ratkaisun tai sitten menisi niin lukkoon, ettei ehtisi tehdä mitään. Tässäkin tapauksessa tekoäly olisi parempi, mutta kuten sanoit, tekoälylle ei sallita ihmishenkien menetystä missään tilanteessa.

Juuri näin, ja kuten aikasemmin sanottu niin tekoälylle ei suvaita virheitä lainkaan vaikka ihmisapinat ajelee piripäissään autoja katolleen jatkuvasti.
 
Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ollaan aika kaukana siitä, että tekoäly olisi kykeneväinen tekemään mitään tällaista eettistä pohdiskelua. Itse arvelen, että asia ei tule ongelmaksi, koska itseajavat autot tulevat todennäköisesti käyttöön sitten, kun ne ovat keskimäärin turvallisempia kuin ihmiskuskit. Esimerkiksi tuo sinun vuoristoesimerkkisi tarkoittaisi, että tilannenopeus oli liian suuri, koska auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Tekoäly varsinkin pystyy valitsemaan sopivan tilannenopeuden, koska testosteroni ei vaikuta päätöksiin.
 
Juuri näin, ja kuten aikasemmin sanottu niin tekoälylle ei suvaita virheitä lainkaan vaikka ihmisapinat ajelee piripäissään autoja katolleen jatkuvasti.
En nyt ole missää vakavavissaan nähty sanottavan, ettei yhtäkään virhetilannetta sallita.

Mutta se, että joku ajelee kännissä tai piripäissään, ei ole mikään peruste hyväksyä autoja, jotka ajelevat yhtä hyvin kuin ihminen kännissä tai piripäissään. Ihmiskuski voi kuitenkin valita, että ei lähde kännissä rattiin. Autonominen auto taas ajaa niin hyvin kuin ajaa, eikä vastuullinen kuljettaja voi valita että ajappas nyt vielä vähän paremmin.

Aika epärealisitisa täällä minusta joillakin on käsitys tämän hetken tilanteessa itse ajavissa, jos kuvitellaan, että suurin ongelma on joku eettinen pohdinta vuoriston lasten kohtalosta. Realiteetti on se, että jotain kahtakymppiä köröttelevä bussi ei selvinnyt Suomen talvesta ja tutkijat tuulettelevat kun protoauto pystyy ajamaan 40 km/h lumisella tiellä, muuten ideaaliolosuhteeissa: Autonomisen auton nopeusennätys Suomeen – VTT:n Martti selviytyy lumipeitteisellä tiellä

Saman voi havainnoida jo markkinoilla olevilla level 2 apureilla, hyvissä olosuhteissa ja selkeillä kaistamerkkinöillä toimivat oikein mukavasti, huonoissa olosuhteissa tai sekavimmissa merkinnöissä eivät ollenkaan.
 
En nyt ole missää vakavavissaan nähty sanottavan, ettei yhtäkään virhetilannetta sallita.

Mutta se, että joku ajelee kännissä tai piripäissään, ei ole mikään peruste hyväksyä autoja, jotka ajelevat yhtä hyvin kuin ihminen kännissä tai piripäissään. Ihmiskuski voi kuitenkin valita, että ei lähde kännissä rattiin. Autonominen auto taas ajaa niin hyvin kuin ajaa, eikä vastuullinen kuljettaja voi valita että ajappas nyt vielä vähän paremmin.

Aika epärealisitisa täällä minusta joillakin on käsitys tämän hetken tilanteessa itse ajavissa, jos kuvitellaan, että suurin ongelma on joku eettinen pohdinta vuoriston lasten kohtalosta. Realiteetti on se, että jotain kahtakymppiä köröttelevä bussi ei selvinnyt Suomen talvesta ja tutkijat tuulettelevat kun protoauto pystyy ajamaan 40 km/h lumisella tiellä, muuten ideaaliolosuhteeissa: Autonomisen auton nopeusennätys Suomeen – VTT:n Martti selviytyy lumipeitteisellä tiellä

Saman voi havainnoida jo markkinoilla olevilla level 2 apureilla, hyvissä olosuhteissa ja selkeillä kaistamerkkinöillä toimivat oikein mukavasti, huonoissa olosuhteissa tai sekavimmissa merkinnöissä eivät ollenkaan.

Kyllä se on selkeä este, koska autonvalmistajilla on tietynlainen kynnys panostaa autonomiseen ajon kehittämiseen niin kauan, kun on epävarmaa sallitaanko niitä missään tieliikenteessä ja jos sallitaan, koska.

Eräänlainen muna-kana ongelma, jos ymmärrät mitä ajan takaa.
 
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ollaan aika kaukana siitä, että tekoäly olisi kykeneväinen tekemään mitään tällaista eettistä pohdiskelua. Itse arvelen, että asia ei tule ongelmaksi, koska itseajavat autot tulevat todennäköisesti käyttöön sitten, kun ne ovat keskimäärin turvallisempia kuin ihmiskuskit. Esimerkiksi tuo sinun vuoristoesimerkkisi tarkoittaisi, että tilannenopeus oli liian suuri, koska auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Tekoäly varsinkin pystyy valitsemaan sopivan tilannenopeuden, koska testosteroni ei vaikuta päätöksiin.

Totta kyllä, mutta tuossa esimerkissä (kaukaa haettu muttei mahdoton) tielle ilmestyy yllättäen este johon pitää reagoida, ei eettisesti tekoälyilemällä vaan sek.murto-osassa sen mitä ohjelma kertoo. Suojeleeko kuskia ja lastia vai jyrääkö sivulliset. Hankala tuotakin on sinne syöttää, jos maksaa enempi niin saako sellasen softan joka ajaa vaikka ihmisjoukon läpi että kuskilla kaikki ok.
 
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
Eihän sen tarvitsekaan selvitä siellä seassa, kun itseajavien autojen tullessa ryminällä ei ihmisten anneta enää ajaa.

Eipä silti. En odota tapahtuvan ihan heti.
 
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
Sille tarvitsee "vain" näyttää riittävästi ihmisen suorituksia ja antaa aikaa kokeilla omia suorituksia. Sitten se toistaa niitä suorituksia jotka eivät johtaneet hasardeihin, ja välttää niitä suorituksia jotka johtivat, ajaen paremmin kuin ihminen keskimäärin.

Kiitos kuitenkin tästä kaoottisemman liikennekulttuurin näkökulmasta. Oikeastaan on mielenkiintoista ajatella, millaisen luonteen konekuljettajille sitten oman tuulilasimme läpi auton päätöksiä ja liikkeitä tunnekieleksi tulkaten tulkitsemme. Olisiko julkisessa keskustelussa väittelyä siitä minkä taksifirman bottikuljettajat ovat mulkkuja kuskeja.
 
Mites jos siirrytään taas sähköautoihin ja laitetaan robotit sinne ketjuun minne ne kuuluvat.

Töissä meillä nyt vuoden verran projektia vääntävä ulkoinen konsultti esitteli Model 3:sta tänään firman parkkiksella.

Esitteli kaikki koripaneeleiden kohdistus-ongelmat ja vastaavat, sekä hehkutteli autotalliinsa asennuttamaansa 11kW 3-vaihe laturia.

Kyllä tuo ainakin päällisin puolin ihan vinkeältä näyttää, jos ei annata 1-2mm killissä olevan paneelin häiritä. Itseäni ei hirveästi häiritse, mutta vähän vaikea antaa anteeksi jos meinaa autosta noin paljon maksaa.

Auto oli menossa iltapäivällä tesla service centeriin jossa oli tarkoitus korjailla noita paneelien asennuksia ja testailla jotain latausliittimen herkkyyttä virhe-valon antamiseen joillain type2-latureilla. Kysyn ensi viikolla, että saatiinko kaikki korjattua.

Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan...
 
Eihän sen tarvitsekaan selvitä siellä seassa, kun itseajavien autojen tullessa ryminällä ei ihmisten anneta enää ajaa.

Eipä silti. En odota tapahtuvan ihan heti.
Mitähän keltaliivit olisi tästä mieltä.

Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?

Toki systeemi tarvitsee erittäin pitkän siirtymisajan. Ei muutu yhdessä yössä.

Toisaalta jos kustannukset putoavat koska kukaan ei enää kolaroi niin hyvinhän valtio voisi alkaa korvaamaan autoja:

Näitä yksikköarvoja käyttäen kuolemien ja loukkaantumisten yhteenlaskettu yhteiskuntataloudellinen kustannus oli 1,5 mrd € vuonna 2017 ja ennakkotietojen perusteella noin 1,1 mrd € vuonna 2018. Kustannus pieneni edellisvuodesta, koska sekä kuolemat että loukkaantumiset vähenivät.


Kyllä tuo ainakin päällisin puolin ihan vinkeältä näyttää, jos ei annata 1-2mm killissä olevan paneelin häiritä. Itseäni ei hirveästi häiritse, mutta vähän vaikea antaa anteeksi jos meinaa autosta noin paljon maksaa.
Joo jos ois Dacian hinnoissa niin pienet puutteet laadussa ei niin haittais :)

Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan...
Vielä kun kysyntää olis. Vähän alkaa vaikuttaa siltä että ennakkotilaukset alkaa olla täytetty.
Tesla Registration Stats
Tesla's Model 3 Sales Fall 82% In Norway And 76% In The Netherlands - Tesla, Inc. (NASDAQ:TSLA) | Seeking Alpha
Saa nähä, ehkä kuukauden päästä tietää lisää. Teslan ohjeistus oli kyllä seuraavakin Q tappiollinen.
Norjan ja Hollannin rekisteröinneistä näkee kyllä reaaliaikaista dataa euroopasta.

Teslahan valmistaa vain sähköautoja. Muilla motiivina saattaa olla esim. EU päästösysteemi. Myy 0 päästöisiä autoja niin keskiarvo putoaa ja voi myydä isompi päästöisiä enemmän.
Fiathan taisi ostaa Teslalta näitä "päästöoikeuksia" kun eivät jaksa valmistaa ite tms. :)
 
Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?
Mistä lähtien autoilu on kansalaisoikeus, joka pitää jonkun muun maksaa, jos itsellä ei ole varaa?
 
Mitähän keltaliivit olisi tästä mieltä.

Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?

Toki systeemi tarvitsee erittäin pitkän siirtymisajan. Ei muutu yhdessä yössä.

Toisaalta jos kustannukset putoavat koska kukaan ei enää kolaroi niin hyvinhän valtio voisi alkaa korvaamaan autoja:
Suomessa autojen romutusikä on noin 20-21 vuotta. Vaikka joku romutuspalkkio noille tosi vanhoille autoille. Hankala määrätä jotain kieltoja liian vanhoille, mutta kai sekin olisi vaihtoehto.

Ajatus että joku ostaisi vanhan romutukseen kelpaavan katsastetun auton. Ja myyjä sitten ostaisi tilalle vähän uudemman ja paremman auton. Joku halvalla autolla ajava kun ei osta uutta autoa, koska se on liian kallis. Tai romutuspalkkio ilman velvoitetta ostaa uutta autoa?

Hitaasti siis nuo polttikset poistuu kierrosta, mutta jos käyttö on hyvin kallista, niin kannustaa siirtymään jossain vaiheessa sähköön. Itse ostin juuri katsastetun vetokoukullisen farmari Vectran 300€. Ikää 18v ja 305tkm, 1.8 moottori. Sähköautoahan ei tule noin halvalla saamaan, mutta Opel voi hajota ihan milloin vaan, eli täytyisi tutkia esim kaikkien hihnojen kunto ja tarvittaessa vaihtaa. Toki noin vanhassa sähköautossakin akun ja moottorin toimivuus voi olla vähän niin ja näin?

Kun ajaa tosi vähän kuten itse niin polttoaine tai latauskuluilla ei ole juuri merkitystä. Vectrassa vero on 300€ vuodessa (2001 ja menee kulutuksen mukaan), eli jotain keskitasoa. Käytetty sähköauto siis pitäisi olla hyvin halpa ostaa, että olisi järkeä. Lisäksi ongelmana se, että ei ole latauspaikkaa. Polttiksessa niin helppo, kun käy joskus tankkaamassa.

Nyt oon autoliikkeistä löytänyt "jo" kaksi sähköutoa. Vanha Leaf ja ilmeisesti tuontiauto bmw i3. Bemari oli ihan tilava, mutta takaovet oli aika typerät. Takaluukkua en muistanut katsoa. Myös yhden mustan Model 3 peräpään saatoin nähdä liikenteessä.

Onhan polttis aika vanhaa tekniikkaa jo ja esim vw id 3 voisi olla hyvä, jos tuotantoa on riittävästi ja hinta on sopiva.
 
Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan..
Teslan myynti saisi olla vieläkin isompaa, että firma pyörisi kannattavasti. Saa nähdä miten tulee onnistumaan. S ja X malleihinhan tuli nyt uudet moottorit. Mutta muuten nuo mallit alkaa olla vanhahtavia ja kauppa ei tahdo käydä kunnolla. Lisäksi Audin ja Jaguarin sähköautot syö Teslan myyntiä. Model 3 on tosiaan ihan hyvä, kunhan myisi vielä vähän enemmän.

Haastavaa kun ainut myymälä on Vantaalla ja eipä sinne tule lähdettyä. Ja jos tulee huollettavaa, niin huoltokin on siellä Vantaalla. Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.
 
Model 3 on ollut valmistusmäärärajoitteinen ainakin tähän asti. Model S ja X myynnit ovat tosiaan romahtaneet ja siitä johtuu Teslan tappiolla pyöriminen juuri tällä hetkellä.
 
Volkkarin ID kiinnostaisi, tulee 9.5 ennakko varattavaksi. Toimitukset alkaa ilmeisesti 2020 alkupuolella. Onks kukaan muu meinannut varailla?
 
Mistä lähtien autoilu on kansalaisoikeus, joka pitää jonkun muun maksaa, jos itsellä ei ole varaa?
Onhan varaa, mutta ei ole uuteen roboautoon, kun muilla ajo kielletään.

Eikai se mikään oikeus ole, mutta aika olennainen apuväline jos haluaa käydä kaupassa, töissä tai missä vaan. Ellei asu isommassa kaupungissa.

Kukaanhan ei pysty valvomaan tuota kuka ajaa missäkin.. tai voihan sitä yrittää, mutta jos kiellon rikkojia on tarpeeksi niin eihän se mitään auta.

Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.
Ainakin kävi kuumana. Pudotusta roimasti tässä kuussa.
Nopea toimitusaika kertoo sitä että myyntiä ei oikeasti ole riittävästi. Jos toimitusaika olisi 2-6kk niin tilannehan olisi Teslan kannalta paljon parempi sillä uudelle valmistuskapasiteetille olisi silloin todellakin kysyntää.
 
Teslan myynti saisi olla vieläkin isompaa, että firma pyörisi kannattavasti. Saa nähdä miten tulee onnistumaan. S ja X malleihinhan tuli nyt uudet moottorit. Mutta muuten nuo mallit alkaa olla vanhahtavia ja kauppa ei tahdo käydä kunnolla. Lisäksi Audin ja Jaguarin sähköautot syö Teslan myyntiä. Model 3 on tosiaan ihan hyvä, kunhan myisi vielä vähän enemmän.

Haastavaa kun ainut myymälä on Vantaalla ja eipä sinne tule lähdettyä. Ja jos tulee huollettavaa, niin huoltokin on siellä Vantaalla. Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.

Model 3 SR+ on monissa Euroopan maissa jotain 42-45 k€ - ei halpa mutta ihan tyypillistä keskiluokan hintatasoa. Suomessa verotus ja tukien missaaminen tekee hinnasta vähemmän houkuttelevan, mutta hinta on kuitenkin sitä samaa, mitä näistä alkupään pikku-premiumeista maksellaan.

Näkisin, että kun Model 3:a alkaa näkyä enemmän siellä pientaloalueen ja työpaikan parkkiksilla, Suomessa alkaa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa: Tesla tekee BMW:n, Audin, Volvon ja Mersun polttiksista kertaheitolla vanhanaikaisia.

Perinnevalmistajilla on toki viime aikoina ollut yritystä tuoda sähkömalleja markkinoille, mutta toteuma on karkeasti se, että ne eivät joko tuotanto-ongelmien takia onnistu tuottamaan merkittäviä määriä tai - mikä yleisempää - eivät edes yritä tuottaa sähköautoja muuten kuin malliston keskiarvopäästöjen viherpesuun. Näitä sähkömalleja ei voi siis käytännössä ostaa mielekkäällä toimitusajalla kaupasta.

Tesla on aivan eri luokkaa valmistusmäärissä ja kykenee oikeasti toimittamaan autoja. Ikävänä hidasteena SR+:n toimitukset eivät ole vielä alkaneet Euroopassa, mutta kun ne alkavat vuoden jälkipuoliskolla, veikkaan sillä olevan merkittäviä vaikutuksia Suomenkin autokauppaan.
 
Se on kyllä jännä miten oikeat autotehtaat ei tuo kunnollisia täyssähköjä markkinoille.
Vastaavalla voimalinjalla kuin Model 3 mutta kuorina vaikka uusin 300-sarja olisi aika morjens teslalle.
 
Se on kyllä jännä miten oikeat autotehtaat ei tuo kunnollisia täyssähköjä markkinoille.
Vastaavalla voimalinjalla kuin Model 3 mutta kuorina vaikka uusin 300-sarja olisi aika morjens teslalle.

Kannattavuus. Tällä hetkellä sähköautojen akut ovat niin kalliita, että tuollaista "perussedania" ei kannata täyssähköisenä tehdä, koska sen hinta pomppaisi liian korkeaksi. Johan meillä on Audin e-Tron ja Jaguarin i-Pace. Molemmat ovat sattumoisin katumaastureita, koska niistä saadaan tällä hetkellä autoissa paras kate, jolloin sähköautokin voidaan tehdä siinä muotissa kannattavasti.
 
Näkisin, että kun Model 3:a alkaa näkyä enemmän siellä pientaloalueen ja työpaikan parkkiksilla, Suomessa alkaa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa: Tesla tekee BMW:n, Audin, Volvon ja Mersun polttiksista kertaheitolla vanhanaikaisia.
Olen samaa mieltä, tai itseasiassa sitä mieltä että muutos on jo alkanut. Esimerkiksi itsellä on hyvin vaikea enää kuvitella että jos ostan uuden auton, ostaisin mitään vähempää kuin hybridiä - ei tarvi mennä montaa vuotta kun uusien polttomoottoriautojen on hyvin vaikea perustella kallista hankintahintaa JA kallista käyttöön liittyvää hintaa.

Käytettynä polttomoottorit myyvät vielä hyvän aikaa (30-50v), mutta on aivan selvää että ellei biopolttoaineet jotenkin nouse poliittisten päätösten myötä keskiöön niin homma alkaa olemaan taputeltu.
 
Kannattavuus. Tällä hetkellä sähköautojen akut ovat niin kalliita, että tuollaista "perussedania" ei kannata täyssähköisenä tehdä, koska sen hinta pomppaisi liian korkeaksi. Johan meillä on Audin e-Tron ja Jaguarin i-Pace. Molemmat ovat sattumoisin katumaastureita, koska niistä saadaan tällä hetkellä autoissa paras kate, jolloin sähköautokin voidaan tehdä siinä muotissa kannattavasti.

Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.
 
Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.

Akkujen osuus on sen verran iso tämän hetkisessä tilanteessa, että ei se parempi valmistustekniikka auta. Varsinkin kun juuri ne akut on ainoa asia missä Teslalla on etumatkaa. Siitäkin huolimatta Teslakin on onnistunut tekemään vain tappiota niin eipä se ihme ole, että perinteisellä autoteollisuudella ei ole mitään järjetöntä intressiä moiseen leikkiin lähteä.
 
Akkujen osuus on sen verran iso tämän hetkisessä tilanteessa, että ei se parempi valmistustekniikka auta. Varsinkin kun juuri ne akut on ainoa asia missä Teslalla on etumatkaa. Siitäkin huolimatta Teslakin on onnistunut tekemään vain tappiota niin eipä se ihme ole, että perinteisellä autoteollisuudella ei ole mitään järjetöntä intressiä moiseen leikkiin lähteä.
Niiden on kuitenkin ensi vuosikymmenellä pakko. Jälkeenpäin voi osoittautua vuosisadan virheeksi, että Teslan annettiin yksin dominoida sähköautomarkkinoita vuosia ja vuosia. Kun polttisvalmistajien pudotuspeli alkaa, siellä on paljon häviäjiä mutta hyvin vähän voittajia. Ilman omaa akkutehdasta ja puhtaasti sähköautoiksi suunniteltuja malleja ei ole toivoakaan pysyä pinnalla vielä vuonna 2030.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 470
Viestejä
4 497 476
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom