Keskustelua hybridiautoista

Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.
 
Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.

Nämä on niitä vaikeita kysymyksiä. Siinä, missä tekoäly voisi tuossa tehdä loogisen päätöksen säästää kyydissä olijoiden hengen (koska siellä oli enemmän ihmisiä) ja jarruttaa, ihminen todennäköisesti joko tekisi vaistomaisesti saman ratkaisun tai sitten menisi niin lukkoon, ettei ehtisi tehdä mitään. Tässäkin tapauksessa tekoäly olisi parempi, mutta kuten sanoit, tekoälylle ei sallita ihmishenkien menetystä missään tilanteessa.
 
Nämä on niitä vaikeita kysymyksiä. Siinä, missä tekoäly voisi tuossa tehdä loogisen päätöksen säästää kyydissä olijoiden hengen (koska siellä oli enemmän ihmisiä) ja jarruttaa, ihminen todennäköisesti joko tekisi vaistomaisesti saman ratkaisun tai sitten menisi niin lukkoon, ettei ehtisi tehdä mitään. Tässäkin tapauksessa tekoäly olisi parempi, mutta kuten sanoit, tekoälylle ei sallita ihmishenkien menetystä missään tilanteessa.

Juuri näin, ja kuten aikasemmin sanottu niin tekoälylle ei suvaita virheitä lainkaan vaikka ihmisapinat ajelee piripäissään autoja katolleen jatkuvasti.
 
Muistaakseni noissa itseajavissa systeemeissä oli sellainenkin vaikeasti ratkaistava dilemma että jos sattuu tilanne eteen jossa auton on nopeasti tehtävä päätös jossa henkien menetys tuloksena, esim. ajaa tietä vuoren rinteessä ja eteen tupsahtaa kaksi lasta. Ajaako auton seinää, rotkoon vai jarruttaen päälle, jos kyydissä vaikka kolme lasta tms.

Aika kaukaa haettu tilanne mutta sontaa sataa niskaan teki tekoäly sitten kummin päin tahansa.
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ollaan aika kaukana siitä, että tekoäly olisi kykeneväinen tekemään mitään tällaista eettistä pohdiskelua. Itse arvelen, että asia ei tule ongelmaksi, koska itseajavat autot tulevat todennäköisesti käyttöön sitten, kun ne ovat keskimäärin turvallisempia kuin ihmiskuskit. Esimerkiksi tuo sinun vuoristoesimerkkisi tarkoittaisi, että tilannenopeus oli liian suuri, koska auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Tekoäly varsinkin pystyy valitsemaan sopivan tilannenopeuden, koska testosteroni ei vaikuta päätöksiin.
 
Juuri näin, ja kuten aikasemmin sanottu niin tekoälylle ei suvaita virheitä lainkaan vaikka ihmisapinat ajelee piripäissään autoja katolleen jatkuvasti.
En nyt ole missää vakavavissaan nähty sanottavan, ettei yhtäkään virhetilannetta sallita.

Mutta se, että joku ajelee kännissä tai piripäissään, ei ole mikään peruste hyväksyä autoja, jotka ajelevat yhtä hyvin kuin ihminen kännissä tai piripäissään. Ihmiskuski voi kuitenkin valita, että ei lähde kännissä rattiin. Autonominen auto taas ajaa niin hyvin kuin ajaa, eikä vastuullinen kuljettaja voi valita että ajappas nyt vielä vähän paremmin.

Aika epärealisitisa täällä minusta joillakin on käsitys tämän hetken tilanteessa itse ajavissa, jos kuvitellaan, että suurin ongelma on joku eettinen pohdinta vuoriston lasten kohtalosta. Realiteetti on se, että jotain kahtakymppiä köröttelevä bussi ei selvinnyt Suomen talvesta ja tutkijat tuulettelevat kun protoauto pystyy ajamaan 40 km/h lumisella tiellä, muuten ideaaliolosuhteeissa: Autonomisen auton nopeusennätys Suomeen – VTT:n Martti selviytyy lumipeitteisellä tiellä

Saman voi havainnoida jo markkinoilla olevilla level 2 apureilla, hyvissä olosuhteissa ja selkeillä kaistamerkkinöillä toimivat oikein mukavasti, huonoissa olosuhteissa tai sekavimmissa merkinnöissä eivät ollenkaan.
 
En nyt ole missää vakavavissaan nähty sanottavan, ettei yhtäkään virhetilannetta sallita.

Mutta se, että joku ajelee kännissä tai piripäissään, ei ole mikään peruste hyväksyä autoja, jotka ajelevat yhtä hyvin kuin ihminen kännissä tai piripäissään. Ihmiskuski voi kuitenkin valita, että ei lähde kännissä rattiin. Autonominen auto taas ajaa niin hyvin kuin ajaa, eikä vastuullinen kuljettaja voi valita että ajappas nyt vielä vähän paremmin.

Aika epärealisitisa täällä minusta joillakin on käsitys tämän hetken tilanteessa itse ajavissa, jos kuvitellaan, että suurin ongelma on joku eettinen pohdinta vuoriston lasten kohtalosta. Realiteetti on se, että jotain kahtakymppiä köröttelevä bussi ei selvinnyt Suomen talvesta ja tutkijat tuulettelevat kun protoauto pystyy ajamaan 40 km/h lumisella tiellä, muuten ideaaliolosuhteeissa: Autonomisen auton nopeusennätys Suomeen – VTT:n Martti selviytyy lumipeitteisellä tiellä

Saman voi havainnoida jo markkinoilla olevilla level 2 apureilla, hyvissä olosuhteissa ja selkeillä kaistamerkkinöillä toimivat oikein mukavasti, huonoissa olosuhteissa tai sekavimmissa merkinnöissä eivät ollenkaan.

Kyllä se on selkeä este, koska autonvalmistajilla on tietynlainen kynnys panostaa autonomiseen ajon kehittämiseen niin kauan, kun on epävarmaa sallitaanko niitä missään tieliikenteessä ja jos sallitaan, koska.

Eräänlainen muna-kana ongelma, jos ymmärrät mitä ajan takaa.
 
Sikäli kun olen ymmärtänyt, niin ollaan aika kaukana siitä, että tekoäly olisi kykeneväinen tekemään mitään tällaista eettistä pohdiskelua. Itse arvelen, että asia ei tule ongelmaksi, koska itseajavat autot tulevat todennäköisesti käyttöön sitten, kun ne ovat keskimäärin turvallisempia kuin ihmiskuskit. Esimerkiksi tuo sinun vuoristoesimerkkisi tarkoittaisi, että tilannenopeus oli liian suuri, koska auto pitää pystyä pysäyttämään tien näkyvällä osuudella. Tekoäly varsinkin pystyy valitsemaan sopivan tilannenopeuden, koska testosteroni ei vaikuta päätöksiin.

Totta kyllä, mutta tuossa esimerkissä (kaukaa haettu muttei mahdoton) tielle ilmestyy yllättäen este johon pitää reagoida, ei eettisesti tekoälyilemällä vaan sek.murto-osassa sen mitä ohjelma kertoo. Suojeleeko kuskia ja lastia vai jyrääkö sivulliset. Hankala tuotakin on sinne syöttää, jos maksaa enempi niin saako sellasen softan joka ajaa vaikka ihmisjoukon läpi että kuskilla kaikki ok.
 
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
Eihän sen tarvitsekaan selvitä siellä seassa, kun itseajavien autojen tullessa ryminällä ei ihmisten anneta enää ajaa.

Eipä silti. En odota tapahtuvan ihan heti.
 
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
Sille tarvitsee "vain" näyttää riittävästi ihmisen suorituksia ja antaa aikaa kokeilla omia suorituksia. Sitten se toistaa niitä suorituksia jotka eivät johtaneet hasardeihin, ja välttää niitä suorituksia jotka johtivat, ajaen paremmin kuin ihminen keskimäärin.

Kiitos kuitenkin tästä kaoottisemman liikennekulttuurin näkökulmasta. Oikeastaan on mielenkiintoista ajatella, millaisen luonteen konekuljettajille sitten oman tuulilasimme läpi auton päätöksiä ja liikkeitä tunnekieleksi tulkaten tulkitsemme. Olisiko julkisessa keskustelussa väittelyä siitä minkä taksifirman bottikuljettajat ovat mulkkuja kuskeja.
 
Mites jos siirrytään taas sähköautoihin ja laitetaan robotit sinne ketjuun minne ne kuuluvat.

Töissä meillä nyt vuoden verran projektia vääntävä ulkoinen konsultti esitteli Model 3:sta tänään firman parkkiksella.

Esitteli kaikki koripaneeleiden kohdistus-ongelmat ja vastaavat, sekä hehkutteli autotalliinsa asennuttamaansa 11kW 3-vaihe laturia.

Kyllä tuo ainakin päällisin puolin ihan vinkeältä näyttää, jos ei annata 1-2mm killissä olevan paneelin häiritä. Itseäni ei hirveästi häiritse, mutta vähän vaikea antaa anteeksi jos meinaa autosta noin paljon maksaa.

Auto oli menossa iltapäivällä tesla service centeriin jossa oli tarkoitus korjailla noita paneelien asennuksia ja testailla jotain latausliittimen herkkyyttä virhe-valon antamiseen joillain type2-latureilla. Kysyn ensi viikolla, että saatiinko kaikki korjattua.

Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan...
 
Eihän sen tarvitsekaan selvitä siellä seassa, kun itseajavien autojen tullessa ryminällä ei ihmisten anneta enää ajaa.

Eipä silti. En odota tapahtuvan ihan heti.
Mitähän keltaliivit olisi tästä mieltä.

Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?

Toki systeemi tarvitsee erittäin pitkän siirtymisajan. Ei muutu yhdessä yössä.

Toisaalta jos kustannukset putoavat koska kukaan ei enää kolaroi niin hyvinhän valtio voisi alkaa korvaamaan autoja:

Näitä yksikköarvoja käyttäen kuolemien ja loukkaantumisten yhteenlaskettu yhteiskuntataloudellinen kustannus oli 1,5 mrd € vuonna 2017 ja ennakkotietojen perusteella noin 1,1 mrd € vuonna 2018. Kustannus pieneni edellisvuodesta, koska sekä kuolemat että loukkaantumiset vähenivät.


Kyllä tuo ainakin päällisin puolin ihan vinkeältä näyttää, jos ei annata 1-2mm killissä olevan paneelin häiritä. Itseäni ei hirveästi häiritse, mutta vähän vaikea antaa anteeksi jos meinaa autosta noin paljon maksaa.
Joo jos ois Dacian hinnoissa niin pienet puutteet laadussa ei niin haittais :)

Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan...
Vielä kun kysyntää olis. Vähän alkaa vaikuttaa siltä että ennakkotilaukset alkaa olla täytetty.
Tesla Registration Stats
Tesla's Model 3 Sales Fall 82% In Norway And 76% In The Netherlands - Tesla, Inc. (NASDAQ:TSLA) | Seeking Alpha
Saa nähä, ehkä kuukauden päästä tietää lisää. Teslan ohjeistus oli kyllä seuraavakin Q tappiollinen.
Norjan ja Hollannin rekisteröinneistä näkee kyllä reaaliaikaista dataa euroopasta.

Teslahan valmistaa vain sähköautoja. Muilla motiivina saattaa olla esim. EU päästösysteemi. Myy 0 päästöisiä autoja niin keskiarvo putoaa ja voi myydä isompi päästöisiä enemmän.
Fiathan taisi ostaa Teslalta näitä "päästöoikeuksia" kun eivät jaksa valmistaa ite tms. :)
 
Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?
Mistä lähtien autoilu on kansalaisoikeus, joka pitää jonkun muun maksaa, jos itsellä ei ole varaa?
 
Mitähän keltaliivit olisi tästä mieltä.

Kai valtiot kustantavat jokaiselle korvaavan roboauton jos ei ole varaa hankkia itse? kuka valvoo tai estää, että sadattuhannet suomalaiset joilla ei ole varaa uuteen roboautoon eivät aja?

Toki systeemi tarvitsee erittäin pitkän siirtymisajan. Ei muutu yhdessä yössä.

Toisaalta jos kustannukset putoavat koska kukaan ei enää kolaroi niin hyvinhän valtio voisi alkaa korvaamaan autoja:
Suomessa autojen romutusikä on noin 20-21 vuotta. Vaikka joku romutuspalkkio noille tosi vanhoille autoille. Hankala määrätä jotain kieltoja liian vanhoille, mutta kai sekin olisi vaihtoehto.

Ajatus että joku ostaisi vanhan romutukseen kelpaavan katsastetun auton. Ja myyjä sitten ostaisi tilalle vähän uudemman ja paremman auton. Joku halvalla autolla ajava kun ei osta uutta autoa, koska se on liian kallis. Tai romutuspalkkio ilman velvoitetta ostaa uutta autoa?

Hitaasti siis nuo polttikset poistuu kierrosta, mutta jos käyttö on hyvin kallista, niin kannustaa siirtymään jossain vaiheessa sähköön. Itse ostin juuri katsastetun vetokoukullisen farmari Vectran 300€. Ikää 18v ja 305tkm, 1.8 moottori. Sähköautoahan ei tule noin halvalla saamaan, mutta Opel voi hajota ihan milloin vaan, eli täytyisi tutkia esim kaikkien hihnojen kunto ja tarvittaessa vaihtaa. Toki noin vanhassa sähköautossakin akun ja moottorin toimivuus voi olla vähän niin ja näin?

Kun ajaa tosi vähän kuten itse niin polttoaine tai latauskuluilla ei ole juuri merkitystä. Vectrassa vero on 300€ vuodessa (2001 ja menee kulutuksen mukaan), eli jotain keskitasoa. Käytetty sähköauto siis pitäisi olla hyvin halpa ostaa, että olisi järkeä. Lisäksi ongelmana se, että ei ole latauspaikkaa. Polttiksessa niin helppo, kun käy joskus tankkaamassa.

Nyt oon autoliikkeistä löytänyt "jo" kaksi sähköutoa. Vanha Leaf ja ilmeisesti tuontiauto bmw i3. Bemari oli ihan tilava, mutta takaovet oli aika typerät. Takaluukkua en muistanut katsoa. Myös yhden mustan Model 3 peräpään saatoin nähdä liikenteessä.

Onhan polttis aika vanhaa tekniikkaa jo ja esim vw id 3 voisi olla hyvä, jos tuotantoa on riittävästi ja hinta on sopiva.
 
Teslan valmistusmäärät ovat kyllä älyttömiä muihin verrattuna. Sieltä oli lähetetty vissiin liki 4000 auton laiva pelkästään Norjaan..
Teslan myynti saisi olla vieläkin isompaa, että firma pyörisi kannattavasti. Saa nähdä miten tulee onnistumaan. S ja X malleihinhan tuli nyt uudet moottorit. Mutta muuten nuo mallit alkaa olla vanhahtavia ja kauppa ei tahdo käydä kunnolla. Lisäksi Audin ja Jaguarin sähköautot syö Teslan myyntiä. Model 3 on tosiaan ihan hyvä, kunhan myisi vielä vähän enemmän.

Haastavaa kun ainut myymälä on Vantaalla ja eipä sinne tule lähdettyä. Ja jos tulee huollettavaa, niin huoltokin on siellä Vantaalla. Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.
 
Model 3 on ollut valmistusmäärärajoitteinen ainakin tähän asti. Model S ja X myynnit ovat tosiaan romahtaneet ja siitä johtuu Teslan tappiolla pyöriminen juuri tällä hetkellä.
 
Volkkarin ID kiinnostaisi, tulee 9.5 ennakko varattavaksi. Toimitukset alkaa ilmeisesti 2020 alkupuolella. Onks kukaan muu meinannut varailla?
 
Mistä lähtien autoilu on kansalaisoikeus, joka pitää jonkun muun maksaa, jos itsellä ei ole varaa?
Onhan varaa, mutta ei ole uuteen roboautoon, kun muilla ajo kielletään.

Eikai se mikään oikeus ole, mutta aika olennainen apuväline jos haluaa käydä kaupassa, töissä tai missä vaan. Ellei asu isommassa kaupungissa.

Kukaanhan ei pysty valvomaan tuota kuka ajaa missäkin.. tai voihan sitä yrittää, mutta jos kiellon rikkojia on tarpeeksi niin eihän se mitään auta.

Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.
Ainakin kävi kuumana. Pudotusta roimasti tässä kuussa.
Nopea toimitusaika kertoo sitä että myyntiä ei oikeasti ole riittävästi. Jos toimitusaika olisi 2-6kk niin tilannehan olisi Teslan kannalta paljon parempi sillä uudelle valmistuskapasiteetille olisi silloin todellakin kysyntää.
 
Teslan myynti saisi olla vieläkin isompaa, että firma pyörisi kannattavasti. Saa nähdä miten tulee onnistumaan. S ja X malleihinhan tuli nyt uudet moottorit. Mutta muuten nuo mallit alkaa olla vanhahtavia ja kauppa ei tahdo käydä kunnolla. Lisäksi Audin ja Jaguarin sähköautot syö Teslan myyntiä. Model 3 on tosiaan ihan hyvä, kunhan myisi vielä vähän enemmän.

Haastavaa kun ainut myymälä on Vantaalla ja eipä sinne tule lähdettyä. Ja jos tulee huollettavaa, niin huoltokin on siellä Vantaalla. Norjassakin myynti käy kuumana, mutta ei sielläkään rikkaita ostajia riitä loputtomasti. Teslan isoimpana plussana pitäisin nopeaa toimitusaikaa.

Model 3 SR+ on monissa Euroopan maissa jotain 42-45 k€ - ei halpa mutta ihan tyypillistä keskiluokan hintatasoa. Suomessa verotus ja tukien missaaminen tekee hinnasta vähemmän houkuttelevan, mutta hinta on kuitenkin sitä samaa, mitä näistä alkupään pikku-premiumeista maksellaan.

Näkisin, että kun Model 3:a alkaa näkyä enemmän siellä pientaloalueen ja työpaikan parkkiksilla, Suomessa alkaa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa: Tesla tekee BMW:n, Audin, Volvon ja Mersun polttiksista kertaheitolla vanhanaikaisia.

Perinnevalmistajilla on toki viime aikoina ollut yritystä tuoda sähkömalleja markkinoille, mutta toteuma on karkeasti se, että ne eivät joko tuotanto-ongelmien takia onnistu tuottamaan merkittäviä määriä tai - mikä yleisempää - eivät edes yritä tuottaa sähköautoja muuten kuin malliston keskiarvopäästöjen viherpesuun. Näitä sähkömalleja ei voi siis käytännössä ostaa mielekkäällä toimitusajalla kaupasta.

Tesla on aivan eri luokkaa valmistusmäärissä ja kykenee oikeasti toimittamaan autoja. Ikävänä hidasteena SR+:n toimitukset eivät ole vielä alkaneet Euroopassa, mutta kun ne alkavat vuoden jälkipuoliskolla, veikkaan sillä olevan merkittäviä vaikutuksia Suomenkin autokauppaan.
 
Se on kyllä jännä miten oikeat autotehtaat ei tuo kunnollisia täyssähköjä markkinoille.
Vastaavalla voimalinjalla kuin Model 3 mutta kuorina vaikka uusin 300-sarja olisi aika morjens teslalle.
 
Se on kyllä jännä miten oikeat autotehtaat ei tuo kunnollisia täyssähköjä markkinoille.
Vastaavalla voimalinjalla kuin Model 3 mutta kuorina vaikka uusin 300-sarja olisi aika morjens teslalle.

Kannattavuus. Tällä hetkellä sähköautojen akut ovat niin kalliita, että tuollaista "perussedania" ei kannata täyssähköisenä tehdä, koska sen hinta pomppaisi liian korkeaksi. Johan meillä on Audin e-Tron ja Jaguarin i-Pace. Molemmat ovat sattumoisin katumaastureita, koska niistä saadaan tällä hetkellä autoissa paras kate, jolloin sähköautokin voidaan tehdä siinä muotissa kannattavasti.
 
Näkisin, että kun Model 3:a alkaa näkyä enemmän siellä pientaloalueen ja työpaikan parkkiksilla, Suomessa alkaa sama ilmiö kuin Yhdysvalloissa: Tesla tekee BMW:n, Audin, Volvon ja Mersun polttiksista kertaheitolla vanhanaikaisia.
Olen samaa mieltä, tai itseasiassa sitä mieltä että muutos on jo alkanut. Esimerkiksi itsellä on hyvin vaikea enää kuvitella että jos ostan uuden auton, ostaisin mitään vähempää kuin hybridiä - ei tarvi mennä montaa vuotta kun uusien polttomoottoriautojen on hyvin vaikea perustella kallista hankintahintaa JA kallista käyttöön liittyvää hintaa.

Käytettynä polttomoottorit myyvät vielä hyvän aikaa (30-50v), mutta on aivan selvää että ellei biopolttoaineet jotenkin nouse poliittisten päätösten myötä keskiöön niin homma alkaa olemaan taputeltu.
 
Kannattavuus. Tällä hetkellä sähköautojen akut ovat niin kalliita, että tuollaista "perussedania" ei kannata täyssähköisenä tehdä, koska sen hinta pomppaisi liian korkeaksi. Johan meillä on Audin e-Tron ja Jaguarin i-Pace. Molemmat ovat sattumoisin katumaastureita, koska niistä saadaan tällä hetkellä autoissa paras kate, jolloin sähköautokin voidaan tehdä siinä muotissa kannattavasti.

Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.
 
Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.

Akkujen osuus on sen verran iso tämän hetkisessä tilanteessa, että ei se parempi valmistustekniikka auta. Varsinkin kun juuri ne akut on ainoa asia missä Teslalla on etumatkaa. Siitäkin huolimatta Teslakin on onnistunut tekemään vain tappiota niin eipä se ihme ole, että perinteisellä autoteollisuudella ei ole mitään järjetöntä intressiä moiseen leikkiin lähteä.
 
Akkujen osuus on sen verran iso tämän hetkisessä tilanteessa, että ei se parempi valmistustekniikka auta. Varsinkin kun juuri ne akut on ainoa asia missä Teslalla on etumatkaa. Siitäkin huolimatta Teslakin on onnistunut tekemään vain tappiota niin eipä se ihme ole, että perinteisellä autoteollisuudella ei ole mitään järjetöntä intressiä moiseen leikkiin lähteä.
Niiden on kuitenkin ensi vuosikymmenellä pakko. Jälkeenpäin voi osoittautua vuosisadan virheeksi, että Teslan annettiin yksin dominoida sähköautomarkkinoita vuosia ja vuosia. Kun polttisvalmistajien pudotuspeli alkaa, siellä on paljon häviäjiä mutta hyvin vähän voittajia. Ilman omaa akkutehdasta ja puhtaasti sähköautoiksi suunniteltuja malleja ei ole toivoakaan pysyä pinnalla vielä vuonna 2030.
 
Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.
Bmwllä on jo i3 sähköauto, mutta on niin kallis että myynti on vähäistä. Tehokkaampi versio alk 47 100€. Tesla on paljon fiksumpi ostos melkein samaan hintaan.

Bmw ix3 tulee joskus myöhemmin, mutta hintakin on kovempi. Samoin Model Y on vähän kalliimpi. Saa nähdä miten id 3:n kohdalla käy.

Screenshot_2019-05-01_085444.jpg
 
Niiden on kuitenkin ensi vuosikymmenellä pakko. Jälkeenpäin voi osoittautua vuosisadan virheeksi, että Teslan annettiin yksin dominoida sähköautomarkkinoita vuosia ja vuosia. Kun polttisvalmistajien pudotuspeli alkaa, siellä on paljon häviäjiä mutta hyvin vähän voittajia. Ilman omaa akkutehdasta ja puhtaasti sähköautoiksi suunniteltuja malleja ei ole toivoakaan pysyä pinnalla vielä vuonna 2030.

10-vuotta on yllättävän pitkä aika hypätä mukaan sähköautopeliin. Ehkä muut eivät nähneet tarpeelliseksi lähteä Teslan tyylillä menoon mukaan. Firma polttaa miljardeja vuodesta toiseen, onko niillä nyt 2 voitollista neljännestä viimeiseen X vuoteen? Yhtään voitollista vuotta ei taida olla koko firman olemassaolon aikana. Model 3 kyllä tärkeässä asemassa, onneksi näyttäisi myynti vetävän, muuten voisi olla konkurssi aika nopeasti edessä.

--

Joku noista ID. varailuista kyseli. Kova kiinnostus kyllä olisi, pitää odotella että noita saa tänne pohjolaan ihan koeajettavaksi asti. Elämäntilanne muuttunut parissa vuodessa niin, että hyvin voisi kuvitella jotain ID. ykkösautoksi arkiajoihin, ja sitten joku kiva harrastefarkku viikonloppumatkoja varten. :)

edit: There were some awkward surprises in Tesla's latest financial filings hyvä kirjoitus Teslan tilanteesta tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:
Luulisi että on hiottu aikapaljon tehokkaammaksi valmistus kuin teslalla ja kai nekin kuvittelee model 3 tekevänsä ainakin jollain aikavälillä voittoa?
Mersun, Bemarin ja Audin "perussedanit" kuitenkin aika helvetisti laadukkaampia tekeleitä kuin model 3 jota porukka kummiskin ostaa.

Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.
 
Volkkarin ID ja pösön 208e alkavat olla kiinnostavia tulokkaita.

veikkaan vaan että noidenkin hinta jää vähän liian korkeaksi vielä
 
Fiatiltahan oli tulossa mielenkiintoinen sähköauto, jossa akut on modulaarisia ja niitä voi siis autoa ostaessa valita itselleen sopivan määrän. Tämän soisi yleistyvän. Kaikilla kun ei ole mitään tarvetta jollekin 600 km rangelle, vaan pärjäisi hyvin esim. 300 km rangella, tai jos auto on perheen kauppakassi niin 150 km:kin riittäisi siihen.
 
Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton
edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.

Bemarilta on tulossa G01 iX3 ja G26 i4. Saas nähdä mihin osuu malliston hintahaitaria, jälkimmäinen on ainakin puheissa asemoitu yläpäähän. Sitten se kolmas iNext prototyyppinä tunnettu olisi kokonaan uusi crossover-malli, mutta siitä ei ole vielä sen tarkempaa tietoa.

Ja plugarimallisto laajentuu koko ajan. Näin pikkuhiljaa tää etenee.
 
Ja se laatu maksaa. BMW ei todennäköisesti halua tehdä Model 3:n kaltaista, laadultaan kyseenalaista autoa vain sen takia, että haluaa saada markkinoille sähköauton edulliseen hintaan. Imagollakin on kuitenkin hintansa.

Tämän voi lukea myös niin päin, että BMW:llä ei ole kykyä valmistaa kustannustehokkaita, kilpailukykyisiä sähköautoja. Kestää vuosia ennen kuin mitään edes potentiaalisesti järkevää on ostettavissa kaupasta.

VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.
 
VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.

Tuotanto kyllä tahmaa, mutta mihin muuhun viittaat overpromise/underdeliver kombolla?
 
Joo ei ne mun mielestä älyttömiä luvanneet. Ne ensimmäiset vuodetut rangetkin oli jotain NEDC lukuja. WLTP on pienempi ja EPA vielä siitä pienempi.

Että jos kuvitteli tuon NEDC rangen olevan todellisuus niin se on sitten oma vika.

Rangehan on hieman tuhnu noissa, mutta helvetin iso korkea ajokki huonolla ilmanvastuksella niin eipä paljon muuta voi odottaa.
Lataa kylläkin nopeasti niistä nopeista latureista (150kW). Ilmeisesti etronissa on hyvä akkujen jäähdytys joten tuota nopeata latausta pystyy harrastamaan erittäin pitkään, kun monissa muissa se alkaa hidastumaan nopeammin.
 
Joo ei ne mun mielestä älyttömiä luvanneet. Ne ensimmäiset vuodetut rangetkin oli jotain NEDC lukuja. WLTP on pienempi ja EPA vielä siitä pienempi.


Lataa kylläkin nopeasti niistä nopeista latureista (150kW). Ilmeisesti etronissa on hyvä akkujen jäähdytys joten tuota nopeata latausta pystyy harrastamaan erittäin pitkään, kun monissa muissa se alkaa hidastumaan nopeammin.

Joo, range ei ole yhtä paljon kuin teslalla, mutta toisaalta suorituskyky akun koko varausalueella on vakio. Autona se on taattua Audia. Itse toivoisin että suorituskyky olisi parempi, mutta muuten se on ylivoimaisesti paras sähköauto, jos tuon luonteen ja kokoluokan sähköautoa hakee.

Ja tämän lisäksi tosiaan latauskäytös on ylivoimaisesti paras kaikista.

Audi-e-tron-charging-session-e1545161934275.jpg


Vertailun vuoksi Tesla Model 3, uudella ja vanhalla teslan supercharger versiolla

zka9ty9tnnk21.jpg



Kaavio selitettynä: e-tron lataa erittäin nopeasti ja lataus per kulunut aika on erittäin suoraviivaista ennakoida. Käyrästä myös näkee että jäähdytystä on tarpeeksi ja akun ohjaus toimii kaukana äärirajoista, turvamarginaalit ovat todennäköisesti suuremmat kuin teslassa. Tuo siis enteilee että Audin akku saattaa pysyä kunnossa vielä jopa pidempään kuin teslan akku.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän voi lukea myös niin päin, että BMW:llä ei ole kykyä valmistaa kustannustehokkaita, kilpailukykyisiä sähköautoja. Kestää vuosia ennen kuin mitään edes potentiaalisesti järkevää on ostettavissa kaupasta.

VW-konsernilla on ehkä enemmän yritystä, mutta etron meni kyllä ihan tutulla kaavalla: overpromise, underdeliver ja sitten kun joku niitä yrittää ostaa, tuotanto sakkaa täysin. Ei olisi mitenkään hirveän vaikea ennustaa samaa ID-sarjalle.
Ei ole kellään muullakaan. Tesla "dominoi" sähköauto markkinoita myymällä dollaria 80 sentillä. Tää ei ole mikään Silicon Valley techbro bisnes missä voi vaan kerätä "käyttäjiä" ja sen yhden "käyttäjän" lisääminen maksaa muutaman sentin verran datakeskus aikaa.
 
Ei ole kellään muullakaan. Tesla "dominoi" sähköauto markkinoita myymällä dollaria 80 sentillä. Tää ei ole mikään Silicon Valley techbro bisnes missä voi vaan kerätä "käyttäjiä" ja sen yhden "käyttäjän" lisääminen maksaa muutaman sentin verran datakeskus aikaa.

Kannattavuus on ongelma kaikille, mutta Teslalla on, perinteisistä valmistajista poiketen, mahdollisuus saavuttaa kannattavuus: oma akkutuotanto, puhtaasti sähköautoiksi suunniteltu mallisto ja minimalistinen myynti ja markkinointi, tehdas nousemassa Kiinaan ja niin edelleen. Kun polttismarkkina alkaa hiipua, kaikki valmistajat joutuvat tekemään samat investoinnit, mutta ne lähtevät vuosien tai vuosikymmenen takamatkalta.

VW:llä on selvästi herätty haistamaan kahvi, mutta tuotannon pystyttäminen ei käy hetkessä. Ja sitten ne muut. Noh, ongelmia on varmasti tiedossa.
 
Kannattavuus on ongelma kaikille, mutta Teslalla on, perinteisistä valmistajista poiketen, mahdollisuus saavuttaa kannattavuus: oma akkutuotanto, puhtaasti sähköautoiksi suunniteltu mallisto ja minimalistinen myynti ja markkinointi, tehdas nousemassa Kiinaan ja niin edelleen. Kun polttismarkkina alkaa hiipua, kaikki valmistajat joutuvat tekemään samat investoinnit, mutta ne lähtevät vuosien tai vuosikymmenen takamatkalta.

VW:llä on selvästi herätty haistamaan kahvi, mutta tuotannon pystyttäminen ei käy hetkessä. Ja sitten ne muut. Noh, ongelmia on varmasti tiedossa.
Et ole varmaan teslan taloustietoja kattonu kun tuollaisiin satuihin uskot. Teslalla ei ole mitään mahdollisuuksia olla voitollinen yritys. "minimalistinen myynti ja markkinointi" ei ainakaan taloustiedoista tule ilmi. Teslan 2 viime aikasta "voitollista" neljännestä pyyhkiytyi pois kun Q1/19 tulos julkistettiin.
 
Vieläkin uskon, että Euroopan autoteollisuudella on mahdollisuus tehdä tulevaisuus ja itsensä uskottavaksi. Pitää lopettaa tämä uskottavuuden murentaminen kikkailulla, valehtelulla ja saastepäästöjen kanssa aikaa pelaamisella. Sähköautoissa on se tulevaisuus johon kaikki kehittämispelimerkit satsaamalla pääsee siihen asemaan, josta markkinoinnin ykköseksi pääseminen aina unelmoi. Siellä löytyy riittävästi väylää, potentiaalia, synergiaa ja uutta vielä avaamatonta mahdollisuutta olla markkinoilla kuluttajan haluama sekä tarvitsema tuote vuosikymmeniä eteenpäin.
Todennäköisesti uuden suunnan ottaminen söisi Saksassa myös työpaikkoja ja sitä kautta nykyisiä osavaltioden (piilo)tukia, joka osaltaan on ollut jarruttamassa kehitystä!?
 
Viimeksi muokattu:
Et ole varmaan teslan taloustietoja kattonu kun tuollaisiin satuihin uskot. Teslalla ei ole mitään mahdollisuuksia olla voitollinen yritys. "minimalistinen myynti ja markkinointi" ei ainakaan taloustiedoista tule ilmi. Teslan 2 viime aikasta "voitollista" neljännestä pyyhkiytyi pois kun Q1/19 tulos julkistettiin.

En usko, että Tesla tekee voittoa lyhyellä aikajänteellä, mutta lihavoitu osuus on aika mielenkiintoinen. Jos premissi on se, että siirtyminen sähköautoihin on väistämätöntä, miksi Tesla ei pystyisi nousemaan voitolliseksi ja mikä valmistaja sitten pystyisi?
 
En usko, että Tesla tekee voittoa lyhyellä aikajänteellä, mutta lihavoitu osuus on aika mielenkiintoinen. Jos premissi on se, että siirtyminen sähköautoihin on väistämätöntä, miksi Tesla ei pystyisi nousemaan voitolliseksi ja mikä valmistaja sitten pystyisi?
Koska ne ei osaa tehdä autoja. Ainoa tehdas on Kaliforniassa. Tietääkseni mediaani asunnon hinta tolla alueella on $1 miljoona, mutta en ole varma tästä. Kaikkien muiden valmistajien tehtaat on jossain huitin perseessä, koska asuminen on halvempaa ja siitä syystä palkat on myös pienempiä. Jokaiselle autotehtaalle tulee junarata ja mahdollisuus lastata autot junan vaunuihin. Fremontissa oli tämä mahdollisuus, mutta jostain nerokkaasta syystä tämä vaihtoehto purettiin pois. Mahdollisesti innovatiivisen teltan tieltä!

Omien "jälleenmyyjien" omistaminen on idioottimaista. Edes Toyota tai VW ei omista niitä vaikka tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla myy ehkä ~300k autoa tänä vuonna(tuskin myy, mutta ollaan nyt armollisia).

Otat sen Teslan tulosjulkkarin käteen ja lasket tulot ja menot yhteen, niin Tesla myy autoja keskimäärin $10k persnetolla. Tesla tekee kaikkea mukavaa kirjanpitokikkailua vielä päälle joka ei välttämättä aukea ei ammattilaiselle(minä mukaan lukien).
Ugly turns uglier as a Tesla filing shows results were goosed by a surge in credits
https://www.bloomberg.com/news/arti...ffed-by-credit-sales-missing-from-musk-s-call
 
Koska ne ei osaa tehdä autoja. Ainoa tehdas on Kaliforniassa. Tietääkseni mediaani asunnon hinta tolla alueella on $1 miljoona, mutta en ole varma tästä. Kaikkien muiden valmistajien tehtaat on jossain huitin perseessä, koska asuminen on halvempaa ja siitä syystä palkat on myös pienempiä. Jokaiselle autotehtaalle tulee junarata ja mahdollisuus lastata autot junan vaunuihin. Fremontissa oli tämä mahdollisuus, mutta jostain nerokkaasta syystä tämä vaihtoehto purettiin pois. Mahdollisesti innovatiivisen teltan tieltä!

Omien "jälleenmyyjien" omistaminen on idioottimaista. Edes Toyota tai VW ei omista niitä vaikka tekee 10 miljoonaa autoa vuodessa. Tesla myy ehkä ~300k autoa tänä vuonna(tuskin myy, mutta ollaan nyt armollisia).

Otat sen Teslan tulosjulkkarin käteen ja lasket tulot ja menot yhteen, niin Tesla myy autoja keskimäärin $10k persnetolla. Tesla tekee kaikkea mukavaa kirjanpitokikkailua vielä päälle joka ei välttämättä aukea ei ammattilaiselle(minä mukaan lukien).
Ugly turns uglier as a Tesla filing shows results were goosed by a surge in credits
https://www.bloomberg.com/news/arti...ffed-by-credit-sales-missing-from-musk-s-call

Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.
 
Jos poltomoottorit kuolee pois niin sitten iso osa väestöstä siirtyy keskiaikaan ja vankkureita vetää aasi. Koska ei sitä sähköä tule olemaan tuosta noin vaan jokapuolella saatavilla. Jo ihan sivistysmaissakin menisi moni asia vaikeaksi koska välimatkat, infra ja vuodenajat.

Mitä muut valmistajat voi tätä odotellessa tehdä, on katsella miten tesla tekee sähkötekniikkaansa ja kopioida sitä omiin tarpeisiin jatkoa varten.
Ehkä sadan vuoden päästä sitä voi olla tilanteet toisenlaisia. Muutamaan vuosikymmeneen en kyllä hengitystä pidätä, vaikka monella on ilmastoähky ja sähköautokiima.
 
Veikkaan, että sillä viiden miljardin Kiinan-tehtaalla ja aiemmilla investoinneilla on jotain vaikutusta autokohtaiseen tulokseen. Ja kun nyt puhutaan nimenomaan sähköautoista, tuo 300 000 on keskimäärin noin kymmenkertaisesti suhteessa "kilpailijoiden" tuotantoon - lainausmerkeissä siksi, että eiväthän ne aidosti edes yritä. Edelleen kun se muiden oikea leipäbisnes eli polttomoottori kuolee pois, jokainen valmistaja joutuu tekemään vastaavat investoinnit. Kaikki nämä Teslan kompuroinnit ovat siis muilla vielä edessä.
Tesla poltaa pari miljardia vuodessa. Kukaan ei tee rahaa sähköautoilla! Ainoa syy minkätakia niitä edes tehdään on päästökreditit ja päästörajat. Toivottavasti Tesla tekee 500000 autoa niin tappiot on vielä isommat!

Depreciation, amortization and impairment: $467,577
Capital expenditures during the three months ended March 31, 2019 were primarily comprised of $279.9 million in purchases of property and equipment, mainly for Model 3 production, and $25.3 million for the design, acquisition and installation of solar energy systems with customers.

Kerro toinen "kasvu yhtiö" jolla poistot on enemmän kun investoinnit?

We currently expect total 2019 capital expenditures to be approximately $2.0 to $2.5 billion.
Capital expenditures during the three months ended March 31, 2019 were primarily comprised of $279.9 million in purchases of property and equipment, mainly for Model 3 production,

Investoinnit ei muuten näy edes tuloslaskelmassa, koska ne on kapitalisoitu ja niitä alennetaan poistoilla vuosien saatossa riippuen niiden käyttöiästä.
 
Jos poltomoottorit kuolee pois niin sitten iso osa väestöstä siirtyy keskiaikaan ja vankkureita vetää aasi. Koska ei sitä sähköä tule olemaan tuosta noin vaan jokapuolella saatavilla. Jo ihan sivistysmaissakin menisi moni asia vaikeaksi koska välimatkat, infra ja vuodenajat.

Mitä muut valmistajat voi tätä odotellessa tehdä, on katsella miten tesla tekee sähkötekniikkaansa ja kopioida sitä omiin tarpeisiin jatkoa varten.
Ehkä sadan vuoden päästä sitä voi olla tilanteet toisenlaisia. Muutamaan vuosikymmeneen en kyllä hengitystä pidätä, vaikka monella on ilmastoähky ja sähköautokiima.

Eivät polttomoottorit tietenkään hetkessä katoa, mutta jos otetaan sellainen skenaario, että polttomoottoriautojen kysyntä lähtee vuoden 2025 paikkeilla voimakkaasti hiipumaan samalla, kun autonvalmistajien pitäisi tehdä miljardien investointeja sähköautotuotantoon, se tietää hyvin vaikeaa tilannetta valmistajille.

Tesla poltaa pari miljardia vuodessa. Kukaan ei tee rahaa sähköautoilla! Ainoa syy minkätakia niitä edes tehdään on päästökreditit ja päästörajat. Toivottavasti Tesla tekee 500000 autoa niin tappiot on vielä isommat!

Niin, tiivistät tässä nykytilanteen. Kukaan ei tee voittoa ja perinnevalmistajat tuottavat (pienen määrän) sähköautoja vain täyttääkseen päästörajat. Näiden samaisten päästörajoitusten kiristyminen ja poliittinen paine tulevat kuitenkin lähes vääjäämättä johtamaan sähköautojen yleistymiseen, ja joku tulee silloin tekemään niillä rahaa. Onko tämä joku se, joka istuu polttomoottoribisneksensä päällä ja lähtee viime hetkellä suunnittelemaan autoja ja luomaan valmistuskapasiteettia? Vai se, joka on investoinnit ja tuotekehityksen jo tehnyt?

On täysin mahdollista, että Tesla menee konkurssiin ja toinen peluri ostaa sen pois. Mutta 2030-luvun autonvalmistusta ei takuuvarmasti tule hallitsemaan joku autoteollisuuden dinosaurus, joka hassasi 10-20 vuotta istumalla sivussa.
 
Niin, tiivistät tässä nykytilanteen. Kukaan ei tee voittoa ja perinnevalmistajat tuottavat (pienen määrän) sähköautoja vain täyttääkseen päästörajat. Näiden samaisten päästörajoitusten kiristyminen ja poliittinen paine tulevat kuitenkin lähes vääjäämättä johtamaan sähköautojen yleistymiseen, ja joku tulee silloin tekemään niillä rahaa. Onko tämä joku se, joka istuu polttomoottoribisneksensä päällä ja lähtee viime hetkellä suunnittelemaan autoja ja luomaan valmistuskapasiteettia? Vai se, joka on investoinnit ja tuotekehityksen jo tehnyt?

On täysin mahdollista, että Tesla menee konkurssiin ja toinen peluri ostaa sen pois. Mutta 2030-luvun autonvalmistusta ei takuuvarmasti tule hallitsemaan joku autoteollisuuden dinosaurus, joka hassasi 10-20 vuotta istumalla sivussa.
Kokoajan ne suunnittelee niitä sähköautoja ja valmistaa sen verta kun on kannattavaa tehdä. Luuletko että noi oikeat autonvalmistajat haluaa hävitä miljardi tolkulla rahaa, että sinunlaiset EV puristit olisi tyytyväisiä. Kannattaa ehkä perehtyä tähän autonvalmistukseen alana. Tulet nopeasti huomaamaan, että valmistajilla ei ole hirveästi varaa vetää riskillä tai kohtalona on 2008 GM ja Chrysler.

Yhden automallin suunnittelu+laitteet maksaa $1-2 miljardia ja vie noin 5-7 vuotta. Jos lama iskee huonoon aikaa niin olet extra kusessa, jos se malli jonka suunnittelit ei kelpaakkaan asiakkaille.
 
Kokoajan ne suunnittelee niitä sähköautoja ja valmistaa sen verta kun on kannattavaa tehdä. Luuletko että noi oikeat autonvalmistajat haluaa hävitä miljardi tolkulla rahaa, että sinunlaiset EV puristit olisi tyytyväisiä. Kannattaa ehkä perehtyä tähän autonvalmistukseen alana. Tulet nopeasti huomaamaan, että valmistajilla ei ole hirveästi varaa vetää riskillä tai kohtalona on 2008 GM ja Chrysler.

Yhden automallin suunnittelu+laitteet maksaa $1-2 miljardia ja vie noin 5-7 vuotta. Jos lama iskee huonoon aikaa niin olet extra kusessa, jos se malli jonka suunnittelit ei kelpaakkaan asiakkaille.

Eikö GM:n ja Chryslerin ahdinko johtunut paljolti siitä, että ne a) eivät olleet kehittäneet polttoainetaloudellisempia moottoreita ja b) eivät nähneet markkinoiden siirtymää pienempiin ja taloudellisempiin ajoneuvoihin? Ne siis luottivat, että asiat jatkuvat niin kuin ennenkin ja välttivät investointeja.

Samalla tavalla ihan omien lukujesikin perusteella pitäisin erittäin riskialttiina strategiana jättäytyä EV-markkinan ulkokehälle. Jos autonvalmistaja A havaitsee 2020-luvun puoliväliä kohti, että kuluttajat välttävät polttomoottoriauton ostoa (sähköauto vaikuttaa kuluttajasta varmemmalta ostokselta), A on tilanteessa, jossa siltä vie 5-7 vuotta ja pari miljardia euroa valmistaa kuluttajaa mahdollisesti kiinnostava tuote. Tämän päälle A:n pitäisi pystyä kilpailemaan hinnoilla, mitä varten se tarvitsee miljardien akkutehtaan.

Samaan aikaan valmistaja B on tehnyt jo vuosien ajan huippuhaluttuja sähköautoja, hionut tuotteitaan ja valmistustekniikkaansa ja rakentanut brändiään. Mainontaan ei tarvitse upottaa satoja miljoonia, koska vertaismarkkinointi riittää.

Ei ehkä kaikkein toivottavin tilanne A:lle.
 
Eikö GM:n ja Chryslerin ahdinko johtunut paljolti siitä, että ne a) eivät olleet kehittäneet polttoainetaloudellisempia moottoreita ja b) eivät nähneet markkinoiden siirtymää pienempiin ja taloudellisempiin ajoneuvoihin? Ne siis luottivat, että asiat jatkuvat niin kuin ennenkin ja välttivät investointeja.

Juu kyllä siihen oli monia syitä. Se kuvaa tuota alan järkyttävää kilpailua, pääoman tarvetta ja pieniä katteita, jotka vähentävät valmistajien halua mennä all-in johonkin (ehkä) ohi menevään villitykseen. Miksi luulet, että Toyota aloitti hybridien valmistamisen yhdellä mallilla ja 20 vuoden aikana pikku hiljaa laajentanut hybridien mallistoa? Eikös pitäs olla ihan no-braineri lätkästä hybridit vaan jokaiseen kippoon ja nostaa hintoja sen verran kun on tarvetta?

Samalla tavalla ihan omien lukujesikin perusteella pitäisin erittäin riskialttiina strategiana jättäytyä EV-markkinan ulkokehälle. Jos autonvalmistaja A havaitsee 2020-luvun puoliväliä kohti, että kuluttajat välttävät polttomoottoriauton ostoa (sähköauto vaikuttaa kuluttajasta varmemmalta ostokselta), A on tilanteessa, jossa siltä vie 5-7 vuotta ja pari miljardia euroa valmistaa kuluttajaa mahdollisesti kiinnostava tuote. Tämän päälle A:n pitäisi pystyä kilpailemaan hinnoilla, mitä varten se tarvitsee miljardien akkutehtaan.
Onhan siinä riski. EV puristien mielestä se riski on suuri. Valmistajien(ja minun) mielestä ilmeisesti pieni ja lähdetään varovasti liikkeelle.

Samaan aikaan valmistaja B on tehnyt jo vuosien ajan huippuhaluttuja sähköautoja, hionut tuotteitaan ja valmistustekniikkaansa ja rakentanut brändiään. Mainontaan ei tarvitse upottaa satoja miljoonia, koska vertaismarkkinointi riittää.
Valmistaja B ei ole tehnyt senttiäkään rahaa vaikka isoimmalla markkina-alueella on saanut -$7500 verohyödyn ja osavaltioilta vielä vähän lisää tukiaisia. Ollut "monopoli"-asema pitkän matkan sähköautoissa. $7500 tukiaiset tippu puoleen isoimmalla markkinalla niin myynti lähti semmoseen vapaa pudotukseen, ettei toista ole nähny. Aivan kuten kävi Georgian osavaltiossa, Hong Kongissa ja Tanskassa. Noin "ylivoimaiseen" tuotteseen tarvii kyllä yllättävän paljon tukia, että se kuluttajille maistuu. Valmistaja B:n kassa myös palaa siihen malliin, että jos ei sijoittajilta uutta rahaa irtoa, niin konkurssi uhkaa. 5 miljardia pitäs ainakin saada, että saatais edelliset laskut maksettua ja rahoitettua seuraavat tyhjät unelmat(Model Y, Semi, Roadster jne.)

Ei ehkä kaikkein toivottavin tilanne A:lle.
Kyllä varmaan puntit tutisee A:lla, kun valmistaja B hipoo Chapter 11!
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 071
Viestejä
4 588 717
Jäsenet
75 561
Uusin jäsen
Huvimaja

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom