Nuita Teslan räpellyksiä ei välttämättä kannata ottaa hirveän vakavasti. Googlen Waymo on se selvä teknologiajohtaja, ja niillä on jo pilotissa taksipalvelu Phoenixin alueella.
Riding with Waymo One today
Riding with Waymo One today
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.
Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
Facebookista on hyvin aktiivinen ryhmä. Löytyy paljon keskustelua aiheesta "mitä pitää huomioida käytettyä ostaessa".Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?
Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.
Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
Eikös Outlander käytä esim motarilla bensakonetta ts ei voi sähköllä ajaa? Semmoinen puute siinä käsittääkseni on, jos olen oikein ymmärtänyt.
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.
Eikös tuossa ollut 120heppaa bensalla ja kahdesta sähköstä reilusti lisää, luulis että kulkee ihan okei vaikka painava onkin.
Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.
PHEV:iin karjapuskuri, isot lisävalot, ronskimmat renkaat ja "viidakko Pajero" teippaus niin ei enää usko hybridiksi
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.
Tuon takia ehtii tapahtua paljon kaikkea, kun lähtee liikkelle ns. talla pohjassa. Auto nytkähtää heti liikkelle, mutta polttomoottori käynnistetään myös lähes samantien, jotta turvataan sähkön saanti. Jossain kohtaa sitten otetaan polttiksen voima renkaille sähkömoottoreiden avuksi.
Itse ehkä suuntaisin katseen muihin vaihtoehtoihin, jos ei ole mahdollisuutta latailla autoa.
Cittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.
Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.
Nyt on taas 85kWh Model S SR saatavilla ja hinnat sisältää autopilotin. Ei vaan tullut vielä sitä sisustan faceliftiä, mutta kai sekin tulee reilun parin kuukauden päästä.Tesla releases new longer range Model S and Model X with drivetrain, suspension upgrades, & more
Tesla julkas pientä päivitystä s ja x malleihin, energiatehokkaammat moottorit range +10%, pikalataus 200kw v3 laturilla.
"Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.Eli olisi vähän kehitettävää päästöjen suhteen tuotanto puolella.
Niin kuinka jalostetussa muodossa. Maaperästä tuo nyt kuitenkin irroitetaan räjähteillä ja järjettömän isoilla polttomoottorikoneilla. Raakamateriaaliaa käsitellään valtavia määriä ja jota ei voida kuljettaa pitkälle. Ne valtavat energiat menee siinä raaka-aineen jalostuksessa pieniksi määriksi haluttua ainetta. Se missä nämä aineet sitten lisäjalostetaan akuiksi ei enää energian kannalta ole niin isoa. Eli pitäisikö niitä pienydinvoimaloita lähteä noihin kehitysmaihin kaivoksien kylkeen tekemään jotta kaivokset saataisiin ydinsähkölle. Ja kuinka turvallista se olisi. Sitä kaivoksien talonkokoisten kuorma-autojen jatkuvaa letkan siirtäminen kun on mahdotonta kun kaivoksen on oltava missä esiintymää on tarpeeksi."Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.
Tuo on kyllä niin typerää että latauksesta veloitetaan minuuttihinta eikä kilowattituntien mukaan. Outlanderia olisi kiva ladata kahvipaussilla chademo-pikalaturilla, saisi puolessa tunnissa akun täyteen. Tosin se tulee niin sikahintaiseksi 0,20€ minuuttiveloituksella että on yhdentekevää heittää samalla rahalla bensaa tankkiinCittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.
Tätä koitin selittää tuolla aiemmin mainitussa Outlander PHEV ryhmässä, mutta siellä oli jo mielet pahoitettu niin pahasti, että koko K-Ryhmä poikottiin.Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
Teslalla se taitaakin mennä noin (Teslan laturissa). Ja lisäksi laskutetaan akkuun mennyt virta, eli latauksen häviötä ei laskuteta.Luulis että noihin latausasemiin saisi sen verran älyä, että kun virtaa otetaan, veloitetaan käytetyn sähkön mukaan ja kun virran otto loppuu, alkaa raksuttaa aikamittari.
Kyllä niitäkin tietääkseni on, mutta pitää huomioida, ettei sähköauto lataudu niin suoraviivaisesti kuin normiauto tankataan; polttonestettä tulee tankkiin samalla nopeudella tasaisesti, vaikka 5% > 95% kunnes tankki on täynnä.
EV latausnopeuteen vaikuttaa useampi seikka, mut jos jätetään lämpötilat ym pois niin lonkkavakiolla 5% > 70% sujuu sukkelasti ja sitten alkaa hidastua. Joten jos ottaa virtaa selkeästi vajaaseen akkuun 30min se ei juuri mitään muuta, lataus meni sukkelaan. Jos jättää roikkumaan toiset 30min, sinä aikana saatat jo "maksaa turhasta" lisää, joka ohjaa jättämään sen lataamisen kotiin.
Sähköauton latauslaite Ensto Chago eFiller EVH050.02H 11kW T2, kiinteällä 4m kaapelilla ja sähkömiehelle pari satasta.
No eipä ole pahan hintaista, odotin jotain 3k€ hintalappua. Tosin mulla on tuollainen taloyhtiön autohallipaikka maan alla, sillä seinällä ei näy olevan mitään pistokkeita tms että vois olla hankalaa saada kolmivaihetta vedettyä siihen ruutuun. Toki luvan tarvii myös.
Ei taida pari sataa riittää sähkärille kun tarvitaan ulkoinen vikavirtasuoja. Sähkölatauspiste vaati oman vikavirtasuojan.Sähköauton latauslaite Ensto Chago eFiller EVH050.02H 11kW T2, kiinteällä 4m kaapelilla ja sähkömiehelle pari satasta.
Kyllä sinne kaapeli saadaan vedettyä, onhan siellä valaistuksetkin vedetty ja kaapelihyllyt jonkinlaiset kulkee siellä katonrajassa. Oma mittarisikin lienee siinä samoilla korkeuksilla, josta se veto tuotaisiin.
Saattaa se 3keuroa alkaa olla täyttä totta kaikkinensa...
Ei varmaan vaikea tehdä sellaista että minuuttiveloitus alkaa raksuttamaan kun akku on 80% täys.Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
No ei koske ainakaan Suomea. Toivottavasti silti parannuksia tulee, eikä ole muillakaan automerkeillä sen parempia ratkaisuja.En nyt tiedä onko tämä oikea ketju tähän, mutta tuota Muskin esitystä katsoi, niin ihmetys oli kyllä suuri että tuo menee vielä johonkin läpi. Jätkän selkeästi täyttä paskaa olevat lupaukset lentelevät vuodesta toiseen, ja tuntuu että varsinkin jossain redditissä sun muilla palstoilla menee aina ihan täydestä läpi. Summoninkin pitänyt olla jo pitkään siinä kunnossa että vaikka toiselta puolen mannerta saisi auton tilattua kotiovelle, aika kaukana ollaan. Tuollainen superhelppo ennalta suunniteltu reitti, täydelliset olosuhteet, ja kuitenkin tuloksena kaikkea muuta kuin priimaa. Silti pitäisi uskoa että vuoden päästä on luvat sun muut kunnossa ja MILJOONA robottitaksia suhailemassa ihmisiä jollain .20$ mailihinnoilla.
Yhtiön oikaistu osakekohtainen tappio tammi-maaliskuulta oli 2,90 dollaria, kun Thomson Reutersin analyytikkoennuste odotti 0,69 dollarin tappiota. Liikevaihto jäi 4,54 miljardiin dollariin, kun analyytikot odottivat 5,19 miljardia dollaria.
Teslan tappio odotuksia raskaampi, tuo markkinoille oman vakuutuksensaSähköautojen ostajille on aiemmin myönnetty 7 500 dollarin verovähennys Yhdysvalloissa, mutta vähennyksen määrä puolitettiin vuoden alussa. Tämä vaikutti negatiivisesti tammi-maaliskuun myyntiin, mutta vauhditti loka-joulukuun myyntiä.
yhtiön suunnittelevan oman vakuutuksensa julkistamista. Tesla saattaa tuoda oman vakuutuksensa markkinoille jo ensi kuussa.
Oliko se tosiaan että jos keskuksessa on jo 3~ vikavirtasuoja ja sille lähtökisko jossa tilaa omalle 3 -paikkaa vievälle sulakkeelle latauspistettä varten vaiko niin että tarvit täysin oman vikavirtasuojan ja sulakkeet.Ei taida pari sataa riittää sähkärille kun tarvitaan ulkoinen vikavirtasuoja. Sähkölatauspiste vaati oman vikavirtasuojan.
En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.Käsittääkseni latauspisteet tarvitsevat oman vikavirtasuojan. Kannataa ostaessa tarkistaa onko latuspistorasiassa vikavirtasuoja integroituna. Jos on niin se helpottaa huomattavasti asennusta.
Itse uskon enemmän 5-tason robottiauto tulee vasta 2035 SAE ei ole mikään höpöhöpö järjestö, joka heittelee palloja ilmaan ja peruu niitä kuukauden päästä.
Ennemmin väittäisin, että tässä(kin) tapauksessa kyse on Teslalla lämpimästä ilmasta jolle on suomen kielessä sananlasku; "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." Teslaan pätee sama lähestymistapa kuin Venäjän ulkopolitiikkaan; Kaikki sisäiset vaikeudet koitetaan bluffata näkyvällä toiminnalla jossain ulkopuolella. Teslalta on taas lähtenyt iso tukku johtajistoa ja kolmosen toimitukset eivät olekaan niin kovia kuin tuotannon alkaessa hehkutettiin, kovimmat fanit ovat saaneet autonsa, mutta ne ns.tavalliset ostajat, joille kolmosmalli on auto muiden vastaavien joukossa ja vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta verrokkiryhmässä, eivät olekaan niin vakuuttuneita tämän mullistavuudesta kuin on annettu ymmärtää.
Tähän yhdistettynä viime vuosina melkein 10% vähennys työvoimassa kun koko tehtaan olemassaolon ajan on ollut kipuilua liian rankoista työoloista ja avainhenkilöiden jatkuva poistuma samalla kun premium auton laadun pitäisi saavuttaa se premium taso mihin hinta viittaisi... Ja pian pitäisi taas tulla uusi malli Y.
"Hokkuspokkus?"
e: Scania-johtaja: Autonomisia autoja ei tulla näkemään ehkä ikinä – ”Olemme heränneet hullusta hypetyksestä”
Ajoavustimet (hätäjarru, kaista-avustin) kaikissa autoissa tulevat jo vähentämään onnettomuuksia paljon.
Tähän vielä lisäksi joku tutkalla toimiva risteysvahti voisi olla kova.
Eiköhän kohta isoja teitä pitkin pääse ajelemaan autonomisesti. Mutta siihen että auto ajelee tyhjänä jokapaikassa menee kyllä vuosia.
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.Juu ei lähivuosina, mutta tuo että ei muka ikinä nähdä on samanlainen aivopieru kun legendaarinen "640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikille" lausahdus.
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.
Se on vaan aika turhaa spekuloida sillä mitä ehkä tapahtuu teknologiassa vuonna 2050 tai jotain, kun lähteestä riippumatta kyse on ihan puhtaasta arvailusta.
640k juttuja parempi vertailu tähän on minusta vaikka 10Ghz+ prossut ja niiden odottelu:
Taking chips to 10GHz ... and beyond | ZDNet
Niin siis jossain rajatuissa olosuhteissa kaikilla nykyisillä turvavarusteilla varusteltuna roboauto voi näyttää tilastollisesti turvallisemmalta.10 GHz piireissä ja esimerkiksi kaupallisessa fuusiovoimassa voivat tulla ihan fysiikan lait vastaan. Autonomisissa autoissa ei tule.
Kuten mainitsin, kyseessä on enemmän asenteellinen kuin tekninen ongelma. Robottiauto ajaa jo nyt paremmin kuin ihminen keskimäärin. Me vain annamme ihmisten ajaa ja tappaa toisiaan liikenteessä koska niin on aina ennenkin annettu.
Robotti on heti ymmällään kun tulee tietyö tmv kiertotie tai liikenne-este jossa vaaditaan soveltamista. Ne osaavat noudattaa ens vuoskymmenellä vakioreittejä, mutta maailma ei ole vakio. Välillä tulee tilanteita joissa pitää soveltaa.
Kyllä tuo B-tyypin vikavirtasuoja vaaditaan. Siitä oli aluksi erilaisia tulkintoja, mutta nykyisellään se on selkeä vaatimus, josta ei pääse kiemurtelemaan irti.En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.