Keskustelua hybridiautoista

Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
 
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.

Kolmella kaverilla on tuollaiset, ikähaitari 2014-2016. Hyvä kampe tuntuu olevan. Tilava, vaivaton ajettava, sähköllä pääsee aika pitkälle. Toisaalta vähän laiskahkohan tuo on, ja melkoinen nintendo piipityksineen länsiautoihin tottuneelle :). Voisin itsekin kuvitella tuollaisella ajavani, ja olen muutamaan kertaan noita surffannut nettiautosta puolivakavissani...
 
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
Facebookista on hyvin aktiivinen ryhmä. Löytyy paljon keskustelua aiheesta "mitä pitää huomioida käytettyä ostaessa".
Mitsubishi Outlander PHEV -autoilijat

Itsellä tuollainen 2014. Vasta reilut puoli vuotta ollut ajossa, mutta tähän asti toiminut hyvin, ja edelleen tekee mieli lähteä ajelemaan muuten vain. Harmillisen laiska tuo on kyllä. Talven ajot meni alle 5 litran kulutuksella. Nyt lämpimillä keleillä pitäisi omilla ajoilla päästä lähes olemattomiin bensan kulutuksiin. Navigaattori/infotainment auttamattoman vanhentunut ja hidas, mutta hoitaa asiansa kuitenkin. Kaupunkiajossa yllättävän ketterä. Polttis on melkein häiritsevän äänekäs, varsinkin kylmillä keleillä, kun käyttää "tyhjäkäynnissäkin" melko korkeilla kierroksilla. Puhelinsovellus on täyttä kuraa, mutta pitää käyttää, jos haluaa käynnistää etäältä auton lämmityksen.
37km tuli ajeltua tuossa viime viikolla sähköllä, yhdellä latauksella. Jos oikein olisi pihistellyt, niin olisi varmaan mennyt 40km rikki.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.

Eikös tuossa ollut 120heppaa bensalla ja kahdesta sähköstä reilusti lisää, luulis että kulkee ihan okei vaikka painava onkin.

Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.

PHEV:iin karjapuskuri, isot lisävalot, ronskimmat renkaat ja "viidakko Pajero" teippaus niin ei enää usko hybridiksi :)
 
Eikös Outlander käytä moottoritievauhdissa bensakonetta ts ei voi sähköllä ajaa? Semmoinen puute siinä käsittääkseni on, jos olen oikein ymmärtänyt. Muutenkin mitä kaverin puheita kuuntelin, niin se sähkökäyttö oli Outlanderissa huonompaa kuin Amperassa, toki on aika erilaiset autotkin.
 
Eikös Outlander käytä esim motarilla bensakonetta ts ei voi sähköllä ajaa? Semmoinen puute siinä käsittääkseni on, jos olen oikein ymmärtänyt.

Väärin käsitetty. Se kulkee kyllä sähköllä niin kauan kun sitä on akussa tarjolla. Jos akuista ei saa tarpeeksi tehoa, eli ovat kylmät tai liian tyhjät, niin sitten polttis pyörähtää käyntiin.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.

Eikös tuossa ollut 120heppaa bensalla ja kahdesta sähköstä reilusti lisää, luulis että kulkee ihan okei vaikka painava onkin.

Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.

PHEV:iin karjapuskuri, isot lisävalot, ronskimmat renkaat ja "viidakko Pajero" teippaus niin ei enää usko hybridiksi :)
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.
Tuon takia ehtii tapahtua paljon kaikkea, kun lähtee liikkelle ns. talla pohjassa. Auto nytkähtää heti liikkelle, mutta polttomoottori käynnistetään myös lähes samantien, jotta turvataan sähkön saanti. Jossain kohtaa sitten otetaan polttiksen voima renkaille sähkömoottoreiden avuksi.

Itse ehkä suuntaisin katseen muihin vaihtoehtoihin, jos ei ole mahdollisuutta latailla autoa.
 
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.
Tuon takia ehtii tapahtua paljon kaikkea, kun lähtee liikkelle ns. talla pohjassa. Auto nytkähtää heti liikkelle, mutta polttomoottori käynnistetään myös lähes samantien, jotta turvataan sähkön saanti. Jossain kohtaa sitten otetaan polttiksen voima renkaille sähkömoottoreiden avuksi.

Itse ehkä suuntaisin katseen muihin vaihtoehtoihin, jos ei ole mahdollisuutta latailla autoa.

Jep, pitää vielä varmistella tuo lataushomma että onko parkkihalliin mahdollisuuksia.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.
Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.
Cittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.
 
Tesla releases new longer range Model S and Model X with drivetrain, suspension upgrades, & more

Tesla julkas pientä päivitystä s ja x malleihin, energiatehokkaammat moottorit range +10%, pikalataus 200kw v3 laturilla.
Nyt on taas 85kWh Model S SR saatavilla ja hinnat sisältää autopilotin. Ei vaan tullut vielä sitä sisustan faceliftiä, mutta kai sekin tulee reilun parin kuukauden päästä.

Screenshot_2019-04-24_112932.jpg
 
Eli olisi vähän kehitettävää päästöjen suhteen tuotanto puolella.:tup:
"Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.
 
"Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.
Niin kuinka jalostetussa muodossa. Maaperästä tuo nyt kuitenkin irroitetaan räjähteillä ja järjettömän isoilla polttomoottorikoneilla. Raakamateriaaliaa käsitellään valtavia määriä ja jota ei voida kuljettaa pitkälle. Ne valtavat energiat menee siinä raaka-aineen jalostuksessa pieniksi määriksi haluttua ainetta. Se missä nämä aineet sitten lisäjalostetaan akuiksi ei enää energian kannalta ole niin isoa. Eli pitäisikö niitä pienydinvoimaloita lähteä noihin kehitysmaihin kaivoksien kylkeen tekemään jotta kaivokset saataisiin ydinsähkölle. Ja kuinka turvallista se olisi. Sitä kaivoksien talonkokoisten kuorma-autojen jatkuvaa letkan siirtäminen kun on mahdotonta kun kaivoksen on oltava missä esiintymää on tarpeeksi.

Eli puhua on helppo ja sanoa pitäisi. Mutta miten käytännössä sen ydinsähkön viet kaivoksiin.

Se ei jokapaikassa ole noin helppoa.
 
Cittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.
Tuo on kyllä niin typerää että latauksesta veloitetaan minuuttihinta eikä kilowattituntien mukaan. Outlanderia olisi kiva ladata kahvipaussilla chademo-pikalaturilla, saisi puolessa tunnissa akun täyteen. Tosin se tulee niin sikahintaiseksi 0,20€ minuuttiveloituksella että on yhdentekevää heittää samalla rahalla bensaa tankkiin :mad:

Hidas lataus on toisaalta niin hidas että sillä menee tunteja plugarin lataamiseen, yhtä kalliiksi sekin tulee mutta aikaa palaa moninkertaisesti :)
 
Viimeksi muokattu:
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
 
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
Tätä koitin selittää tuolla aiemmin mainitussa Outlander PHEV ryhmässä, mutta siellä oli jo mielet pahoitettu niin pahasti, että koko K-Ryhmä poikottiin. :D

Jotenkin voisi kuvitella, että pikalatureiden hinnat tulevat jatkossa olemaan huomattavasti kalliimpia kuin kotona lataus. Näin niitä käyttävät ne, jotka oikeasti sillä hetkellä tarvitsevat sitä sähköä. Itseä ainakin ärsyttäisi, jos olisin sähköautolla liikenteessä ja kaikki laturit olisi varattuina hybrideille, jotka pikkuhiljaa hinuttavat edullista sähköä.
 
Luulis että noihin latausasemiin saisi sen verran älyä, että kun virtaa otetaan, veloitetaan käytetyn sähkön mukaan ja kun virran otto loppuu, alkaa raksuttaa aikamittari.
 
Luulis että noihin latausasemiin saisi sen verran älyä, että kun virtaa otetaan, veloitetaan käytetyn sähkön mukaan ja kun virran otto loppuu, alkaa raksuttaa aikamittari.
Teslalla se taitaakin mennä noin (Teslan laturissa). Ja lisäksi laskutetaan akkuun mennyt virta, eli latauksen häviötä ei laskuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niitäkin tietääkseni on, mutta pitää huomioida, ettei sähköauto lataudu niin suoraviivaisesti kuin normiauto tankataan; polttonestettä tulee tankkiin samalla nopeudella tasaisesti, vaikka 5% > 95% kunnes tankki on täynnä.

EV latausnopeuteen vaikuttaa useampi seikka, mut jos jätetään lämpötilat ym pois niin lonkkavakiolla 5% > 70% sujuu sukkelasti ja sitten alkaa hidastua. Joten jos ottaa virtaa selkeästi vajaaseen akkuun 30min se ei juuri mitään muuta, lataus meni sukkelaan. Jos jättää roikkumaan toiset 30min, sinä aikana saatat jo "maksaa turhasta" lisää, joka ohjaa jättämään sen lataamisen kotiin.
 
Kyllä niitäkin tietääkseni on, mutta pitää huomioida, ettei sähköauto lataudu niin suoraviivaisesti kuin normiauto tankataan; polttonestettä tulee tankkiin samalla nopeudella tasaisesti, vaikka 5% > 95% kunnes tankki on täynnä.

EV latausnopeuteen vaikuttaa useampi seikka, mut jos jätetään lämpötilat ym pois niin lonkkavakiolla 5% > 70% sujuu sukkelasti ja sitten alkaa hidastua. Joten jos ottaa virtaa selkeästi vajaaseen akkuun 30min se ei juuri mitään muuta, lataus meni sukkelaan. Jos jättää roikkumaan toiset 30min, sinä aikana saatat jo "maksaa turhasta" lisää, joka ohjaa jättämään sen lataamisen kotiin.

Juu se litiumin hetki kun lataus alkaa virran lisäksi rajoittaa jännitettä niin lataus alkaa hidastumaan. Sinne 80 % asti vielä mielekästä ja nopeaa siitä hidastuen kokoaika mitä täydemmäksi tullaan.
 
Sähkö ei maksa niin paljoa että kannattaisi tuollaisen vetovoimatekijän hinnoittelusta tehdä kovin vaikeasti hahmotettavaa. Käyttäjien kannalta on hyvä kompromissi maksaa latausajan (käytännössä latauspaikan varaamisen) mukaan koska silloin on helpointa ennakoida latauksen hinta.
 
Joku mainos tuli taloyhtiöön aiemmin noista latauspisteistä autohalliin, mutta mitäköhän maksaa moinen jos hommaa omineen? Sais linkitettyä asunnon mittariin niin ei ole keltään sivulliselta pois.

Tuo PHEV pitää kuitenkin nähtävästi ladata joka yö että siinä on mitään järkeä. Maksaako sekin sitten jo samanverran kuin kävis tankilla vai ryystääkö hitusen verraten esim. Teslaan?
 
En nyt tiedä onko tämä oikea ketju tähän, mutta tuota Muskin esitystä katsoi, niin ihmetys oli kyllä suuri että tuo menee vielä johonkin läpi. Jätkän selkeästi täyttä paskaa olevat lupaukset lentelevät vuodesta toiseen, ja tuntuu että varsinkin jossain redditissä sun muilla palstoilla menee aina ihan täydestä läpi. Summoninkin pitänyt olla jo pitkään siinä kunnossa että vaikka toiselta puolen mannerta saisi auton tilattua kotiovelle, aika kaukana ollaan. Tuollainen superhelppo ennalta suunniteltu reitti, täydelliset olosuhteet, ja kuitenkin tuloksena kaikkea muuta kuin priimaa. Silti pitäisi uskoa että vuoden päästä on luvat sun muut kunnossa ja MILJOONA robottitaksia suhailemassa ihmisiä jollain .20$ mailihinnoilla.

Jos joku tähän soopaan oikesti uskoo niin voin vaikka viidelle ekalle tarjota jotain 100e vetoa joka sitten ratkeaa 1.1.2021.
 
No eipä ole pahan hintaista, odotin jotain 3k€ hintalappua. Tosin mulla on tuollainen taloyhtiön autohallipaikka maan alla, sillä seinällä ei näy olevan mitään pistokkeita tms että vois olla hankalaa saada kolmivaihetta vedettyä siihen ruutuun. Toki luvan tarvii myös.

Kyllä sinne kaapeli saadaan vedettyä, onhan siellä valaistuksetkin vedetty ja kaapelihyllyt jonkinlaiset kulkee siellä katonrajassa. Oma mittarisikin lienee siinä samoilla korkeuksilla, josta se veto tuotaisiin.
Saattaa se 3keuroa alkaa olla täyttä totta kaikkinensa...
 
Kyllä sinne kaapeli saadaan vedettyä, onhan siellä valaistuksetkin vedetty ja kaapelihyllyt jonkinlaiset kulkee siellä katonrajassa. Oma mittarisikin lienee siinä samoilla korkeuksilla, josta se veto tuotaisiin.
Saattaa se 3keuroa alkaa olla täyttä totta kaikkinensa...

Sähköhommiin palaa rahaa tietty reilummin, mutta ei siltin mahdoton summa, nostaa myös parkkiruudun arvoa kummasti jos joskus muuttaa.

Jos tuollaisen nyt parkkihalliin haluaisi, alkais varmaan melkoinen isännöitsijän ja hallituksen hössötys.
 
Katso noita Fortumin, Virran, Vattenfallin sivuja aiheesta josko sieltä sais vinkkejä ja vaikka ihmisen yhtiökokoukseen kertomaan;

- mitä
- miksi
- kuinka
- paljonko maksaa
 
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
Ei varmaan vaikea tehdä sellaista että minuuttiveloitus alkaa raksuttamaan kun akku on 80% täys.

Tässä vaiheessa monen sähköauton lataus muutenkin hidastuu.

Noissa latauspaikoissa pitäisi olla joku standardoitu kommunikointi autoihin, jolloin laturi voisi viestittää kun hinta alkaa nousta. Näin riittäisi pelkkä 1 auton oma applikaatio kaikkeen lataukseen liittyvään.

Nythän tilanne on helvetin sekava paitsi tesloissa.
 
En nyt tiedä onko tämä oikea ketju tähän, mutta tuota Muskin esitystä katsoi, niin ihmetys oli kyllä suuri että tuo menee vielä johonkin läpi. Jätkän selkeästi täyttä paskaa olevat lupaukset lentelevät vuodesta toiseen, ja tuntuu että varsinkin jossain redditissä sun muilla palstoilla menee aina ihan täydestä läpi. Summoninkin pitänyt olla jo pitkään siinä kunnossa että vaikka toiselta puolen mannerta saisi auton tilattua kotiovelle, aika kaukana ollaan. Tuollainen superhelppo ennalta suunniteltu reitti, täydelliset olosuhteet, ja kuitenkin tuloksena kaikkea muuta kuin priimaa. Silti pitäisi uskoa että vuoden päästä on luvat sun muut kunnossa ja MILJOONA robottitaksia suhailemassa ihmisiä jollain .20$ mailihinnoilla.
No ei koske ainakaan Suomea. :) Toivottavasti silti parannuksia tulee, eikä ole muillakaan automerkeillä sen parempia ratkaisuja.

Teslan tulos jäi vähän ennustettua enemmän tappiolle.
Yhtiön oikaistu osakekohtainen tappio tammi-maaliskuulta oli 2,90 dollaria, kun Thomson Reutersin analyytikkoennuste odotti 0,69 dollarin tappiota. Liikevaihto jäi 4,54 miljardiin dollariin, kun analyytikot odottivat 5,19 miljardia dollaria.
Sähköautojen ostajille on aiemmin myönnetty 7 500 dollarin verovähennys Yhdysvalloissa, mutta vähennyksen määrä puolitettiin vuoden alussa. Tämä vaikutti negatiivisesti tammi-maaliskuun myyntiin, mutta vauhditti loka-joulukuun myyntiä.
Teslan tappio odotuksia raskaampi, tuo markkinoille oman vakuutuksensa
yhtiön suunnittelevan oman vakuutuksensa julkistamista. Tesla saattaa tuoda oman vakuutuksensa markkinoille jo ensi kuussa.
 
Ei taida pari sataa riittää sähkärille kun tarvitaan ulkoinen vikavirtasuoja. Sähkölatauspiste vaati oman vikavirtasuojan.
Oliko se tosiaan että jos keskuksessa on jo 3~ vikavirtasuoja ja sille lähtökisko jossa tilaa omalle 3 -paikkaa vievälle sulakkeelle latauspistettä varten vaiko niin että tarvit täysin oman vikavirtasuojan ja sulakkeet.

Ahtaammassa keskukses kyllä loppuu tila kun vie 7-paikkaa erillinen vikavirta (4) ja sulakeet (3). Jos taas yhdistetyn 4 -paikkaa vievään jossa vikavirta ja sulakkeet samoissa kuorissa ei edes se 200€ riitä siihen osaan kiskoineen. Kerran joutunut tuollaisen 16A paukuilla olevan vikavirtasuojan hommaan kun ei ollut tilaa keskuksessa. Hintaa oli reippaasti enemmän kuin perus vikavirta ja 3~sulake.
 
Viimeksi muokattu:
Käsittääkseni latauspisteet tarvitsevat oman vikavirtasuojan. Kannataa ostaessa tarkistaa onko latuspistorasiassa vikavirtasuoja integroituna. Jos on niin se helpottaa huomattavasti asennusta.
 
Käsittääkseni latauspisteet tarvitsevat oman vikavirtasuojan. Kannataa ostaessa tarkistaa onko latuspistorasiassa vikavirtasuoja integroituna. Jos on niin se helpottaa huomattavasti asennusta.
En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.
 
Kyllä se vaan kaikista helpoin tapa ladata auto kuin auto, on hommaamalla tämmöinen NRGKick johto adaptereilla:
Sähköauton ja lataushybridin latauslaite, Volvo T8 lataus, EV latauslaite, kaapeli 5 m, 22 kW, 32A, Type 2 Volvo T8 lataus

Itsekkin tuota miettinyt mutta hinta saisi olla vähän halvempi, etenkin kun nykyistä 225xe:tä ei voi 3.7kw nopeampana ladata tai tulevaa T8:sia. Siksi hiukan menisi hukkaan kun mukana tulleellakin AC Type2 roikalla on pärjännyt :tup: Julkisille sitten oma type2 type2 kaapeli tottakai..

Tuossa myös edullinen latauskaapeli joka antaisi riittävät 3.7kw ja ei olisi hinnalla pilattu:
EV charging cableType2 to schuko with controlbox 16A | EV Charge +

Itsellä siis työmaakeskus jossa on vikavirtasuojakytkin vaikka ei olekkaan ihan se nopein dc vvk mutta kuitenkin keskuksesta saa "paremman" 16A 1:lle vaiheelle kun keskus on muuten 3x16A voimapistorasiaan kytkettynä :)
 
Itse uskon enemmän 5-tason robottiauto tulee vasta 2035 SAE ei ole mikään höpöhöpö järjestö, joka heittelee palloja ilmaan ja peruu niitä kuukauden päästä.

Ennemmin väittäisin, että tässä(kin) tapauksessa kyse on Teslalla lämpimästä ilmasta jolle on suomen kielessä sananlasku; "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." Teslaan pätee sama lähestymistapa kuin Venäjän ulkopolitiikkaan; Kaikki sisäiset vaikeudet koitetaan bluffata näkyvällä toiminnalla jossain ulkopuolella. Teslalta on taas lähtenyt iso tukku johtajistoa ja kolmosen toimitukset eivät olekaan niin kovia kuin tuotannon alkaessa hehkutettiin, kovimmat fanit ovat saaneet autonsa, mutta ne ns.tavalliset ostajat, joille kolmosmalli on auto muiden vastaavien joukossa ja vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta verrokkiryhmässä, eivät olekaan niin vakuuttuneita tämän mullistavuudesta kuin on annettu ymmärtää.

Tähän yhdistettynä viime vuosina melkein 10% vähennys työvoimassa kun koko tehtaan olemassaolon ajan on ollut kipuilua liian rankoista työoloista ja avainhenkilöiden jatkuva poistuma samalla kun premium auton laadun pitäisi saavuttaa se premium taso mihin hinta viittaisi... Ja pian pitäisi taas tulla uusi malli Y.

"Hokkuspokkus?" :hmm:

e: Scania-johtaja: Autonomisia autoja ei tulla näkemään ehkä ikinä – ”Olemme heränneet hullusta hypetyksestä”

Juu ei lähivuosina, mutta tuo että ei muka ikinä nähdä on samanlainen aivopieru kun legendaarinen "640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikille" lausahdus.

Suurin ongelmahan on se, että ihmiskuskeille virheet sallitaan, mutta roboteille ei. Ei riitä, että robottikuski tekee yhden virheen jokaista sataa ihmisen tekemää virhettä kohden. Se ei saa (muka) tehdä virheitä lainkaan.

Itse uskon, että autonomisesti ajavat autot yleistyvät taso kerrallaan pikku hiljaa. Jossain vaiheessa tilastot alkavat puhua karua kieltään ja autonomisesti ajavat autot niin paljon ihmiskuskeja turvallisempia, että asenne kääntyy toisinpäin - ihmiskuskeja vastaan.

Aikataulua en lähde arvailemaan.
 
Ajoavustimet (hätäjarru, kaista-avustin) kaikissa autoissa tulevat jo vähentämään onnettomuuksia paljon.

Tähän vielä lisäksi joku tutkalla toimiva risteysvahti voisi olla kova.

Eiköhän kohta isoja teitä pitkin pääse ajelemaan autonomisesti. Mutta siihen että auto ajelee tyhjänä jokapaikassa menee kyllä vuosia.
 
Ajoavustimet (hätäjarru, kaista-avustin) kaikissa autoissa tulevat jo vähentämään onnettomuuksia paljon.

Tähän vielä lisäksi joku tutkalla toimiva risteysvahti voisi olla kova.

Eiköhän kohta isoja teitä pitkin pääse ajelemaan autonomisesti. Mutta siihen että auto ajelee tyhjänä jokapaikassa menee kyllä vuosia.

Ei tutkalla risteysvahtia tehdä. Sen sijaan kameralla toi onnistuu nykytekniikallakin. Joten hyvin todennäköinen tuleva ominaisuus on törmäysvaroitin, joka tunnistaa risteyksen topologian ja todennäköiset liikkumiset kiihdytyksineen sekä hidastamisineen.
 
Juu ei lähivuosina, mutta tuo että ei muka ikinä nähdä on samanlainen aivopieru kun legendaarinen "640 kilotavua muistia pitäisi riittää kaikille" lausahdus.
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.

Se on vaan aika turhaa spekuloida sillä mitä ehkä tapahtuu teknologiassa vuonna 2050 tai jotain, kun lähteestä riippumatta kyse on ihan puhtaasta arvailusta.
640k juttuja parempi vertailu tähän on minusta vaikka 10Ghz+ prossut ja niiden odottelu:
Taking chips to 10GHz ... and beyond | ZDNet
 
Hyvinkin samanlainen, siinäkin mielessä että kumpaakaan ei väitetty sanoja sanonut. Tuo ei ole lainaus vaan toimittajan tulkinta, tekstissä ei koko ikinä sanaa löydy.

Se on vaan aika turhaa spekuloida sillä mitä ehkä tapahtuu teknologiassa vuonna 2050 tai jotain, kun lähteestä riippumatta kyse on ihan puhtaasta arvailusta.
640k juttuja parempi vertailu tähän on minusta vaikka 10Ghz+ prossut ja niiden odottelu:
Taking chips to 10GHz ... and beyond | ZDNet

10 GHz piireissä ja esimerkiksi kaupallisessa fuusiovoimassa voivat tulla ihan fysiikan lait vastaan. Autonomisissa autoissa ei tule.

Kuten mainitsin, kyseessä on enemmän asenteellinen kuin tekninen ongelma. Robottiauto ajaa jo nyt paremmin kuin ihminen keskimäärin. Me vain annamme ihmisten ajaa ja tappaa toisiaan liikenteessä koska niin on aina ennenkin annettu.
 
10 GHz piireissä ja esimerkiksi kaupallisessa fuusiovoimassa voivat tulla ihan fysiikan lait vastaan. Autonomisissa autoissa ei tule.

Kuten mainitsin, kyseessä on enemmän asenteellinen kuin tekninen ongelma. Robottiauto ajaa jo nyt paremmin kuin ihminen keskimäärin. Me vain annamme ihmisten ajaa ja tappaa toisiaan liikenteessä koska niin on aina ennenkin annettu.
Niin siis jossain rajatuissa olosuhteissa kaikilla nykyisillä turvavarusteilla varusteltuna roboauto voi näyttää tilastollisesti turvallisemmalta.

Mutta katsoen vaikka pääkaupunkiseudun bussikokeiluja, niin ei todellakaan aja robotit paremmin kuin ihminen keskimäärin, tai edes lähelle sitä. Alkaa kyllä mennä offtopic, sillä kuten tuo Scanian kaveri mainitsi, niin sähköautot ja autonomiset autot ovat kaksi erillistä asiaa, vaikka toteutuvatkin osin rinnakkain.
 
Viimeksi muokattu:
Robotti on heti ymmällään kun tulee tietyö tmv kiertotie tai liikenne-este jossa vaaditaan soveltamista. Ne osaavat noudattaa ens vuoskymmenellä vakioreittejä, mutta maailma ei ole vakio. Välillä tulee tilanteita joissa pitää soveltaa.
 
Onhan youtubessakin teslasta vaikka kuinka videoita kun meinaa tehdä itsaria sillan kaiteen päätyyn ja rampeissa pysyminen vähän niin ja näin sekä pysäköityjen autojen perään meinannut tössäyttää. Niinhän se tuli pakolliseksi ratissa käsien pito kun oli liian vaarallinen.

Jossain vaiheessa tulee täysin itseiset mutta jonku pitää osata se tekoäly tehdä ja sen lisäksi kattava opetusaineisto joka ennalta-arvaamattomissa tilanteissa tekee älykkään ratkaisun riittävän suurella todennäköisyydellä. Ja tuota ei saa selville kuin testaamalla kuinka hyvin tekoälyn lopputulos vastaa sitä mitä haluat. Kukaan kunnei pysty sanomaan tekoälyn lopputulosta täysin varmasti. Sieltä tulee usein yllätyksenä tuloksia joita ei ole odotettu ja joilla keksitään datasta aivan muuta. Keskustelu kuuluisi enemmän tekoälyn puolelle kun vaatii vähän perusteiden tuntemista eikä pelkästään toimittajilta kerrotun varassa oloa. Vähiten Teslan mainospuheita uskoisin kunnes oikeasti on se lopputulos. Muskilla on niin monta hutia muutaman onnistuneen joukossa.
 
Viimeksi muokattu:
Tovi sitten ajelin viikon Ranskassa ja just kaverin kans mietittiin, että tänne ei täysin autonomiset autot ihan heti tule. Teiden geometria on ihan kaikkea mitä hevosvankkurien ajasta tähän päivään on keksitty. Ja lisäksi liikennekulttuuri oli lievästi sanottuna leväperäisempää kuin Suomessa. Toki se toimii hienosti, koska ihmiset ovat kohteliaita ja tilaa annetaan, mutta vaikea keksiä miten tietokone selviäisi siellä seassa.
 
Robotti on heti ymmällään kun tulee tietyö tmv kiertotie tai liikenne-este jossa vaaditaan soveltamista. Ne osaavat noudattaa ens vuoskymmenellä vakioreittejä, mutta maailma ei ole vakio. Välillä tulee tilanteita joissa pitää soveltaa.

Ihan esimerkki siitä miten sekaisin liikenne menee kun tie onkin yks kaks poikki ja autoja seisoo parin kilsan matkalta. Tässä lähellä oli tulipalo ja joku vesipiste oli tien toisella puolella. Itse täysin sattumalta en ajanut normaalireittiä, vaan toista reittiä, juuri siihen kohtaan missä ongelma oli. Kumma kun pelastuslaitos tai kukaan ei osannut ohjata liikennettä eteenpäin. Hetken siinä tuumattuani ängin koko suman keskelle ja kiersin ongelmakohdan. Koko letka seurasi sitten perässä.
Tuskin edes navigaattori olisi keksinyt niinkin helppoa ratkaisua muuta kun täysin vahingossa.
 
Mulle riittää että 99% ajasta auto ajaa itte. Sitten herättää mut jos on joku epätavallinen tilanne tiellä ja ajan sen ohi ite.
 
En löytänyt kuin että pitää olla A-tyyppiä vähintään. Eli A ja parempi B käy mutta ei perus AC-tyyppi. Joidenkin latausasemien vaatien B-tyyppiä. Eli vanha useinkaan ei taida käydä jos on edes kolmivaihe ollutkaan.
Kyllä tuo B-tyypin vikavirtasuoja vaaditaan. Siitä oli aluksi erilaisia tulkintoja, mutta nykyisellään se on selkeä vaatimus, josta ei pääse kiemurtelemaan irti.

Esim Garolla latausasemia joissa on "DC valvonta" mitä lie sitten tarkoittaakaan käytännössä, mutta siinä valmistaja lupaa että normaali A-tyypin vikis riittää. Tekee kyllä laitteesta kilpailukykyisen hinnaltaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 088
Viestejä
4 589 288
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
engh123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom