Keskustelua hybridiautoista

Onko kukaan ajanut/omistaa Audin e-tronia, ja mitkä on mielipiteet käytännön kokemuksen pohjalta ?

Tiedän, että netistä löytyy videota ja kommenttia, mutta nyt ihan näin suomi-pojan perztuntumalta.
On niin kallis että ei ole mitään kokemuksia autosta. Facebookissa taisi olla että auto on ihan laadukas ja kyyti on erittäin mukavaa. Ei ole mitään negatiivisia kuulunut, paitsi korkea hinta ja kalliit varusteet. Ja esim Model 3:ssa olisi ilmeisesti nopeampi lataus Teslan latureista.

Saa nähdä miten uusi BMW X5 hybridi pärjää Audia vastaan.
 
Onko porukalla kokemusta tuosta Volvo V60 plug-in hybridistä (d6)? Onko paketti juuri niin vakuuttava miltä se ulospäin vaikuttaa?

T8 olisi Volvossa tietysti makea vaan hinnat on sitten ihan eri sarjaa vrt vanhempaan V60. Toinen vaihtoehto olisi varmaan odotella muutama vuosi ja katsella noita vähän ajettuja T8 Volvoja silloin.
 
Tosiaan sitä 35 000$ Tesla Model 3 SR versiota ei saa tilattua euroopasta.

Mielestäni ihan hyvät varusteet tuossa halppis mallissakin. Saa nähdä tuleeko myöhemmin jotain huononnuksia, vai pysyykö SR malli karsittuna SR+ mallina.

"Nahkapenkit" sähköllä ja lasikatto löytyy. Ja autopilotti puuttuu SR mallista. Musta on perusväri ja esim sininen 1000$ lisää, eli värit maksaa reilusti. Musta on vaan aika arka kaikille kolhuille.


Tonni paljon väristä? Mihin vastaavan hintaluokan autoon saa ruksia värejä alle tonnilla?
 
Tonni sinällään ei ole paljoa, mut paskasti maalattuna ja epäpuhtauksien pilaamana on jo sitä. :innocent:
 
Tonni paljon väristä? Mihin vastaavan hintaluokan autoon saa ruksia värejä alle tonnilla?
Tonni sinällään ei ole paljoa, mut paskasti maalattuna ja epäpuhtauksien pilaamana on jo sitä. :innocent:
Noissa on kyllä aika paljon maalivirheitä tai maalia ei ole riittänyt kaikkiin koloihin. Jos vie auton maalipinnan käsittelyyn, niin siellä on sitten huomattu noita virheitä.


Muistinkin hinnat pieleen, kun vielä äsken kaikki värit oli 500€ kalliimpia. Nyt harmaa ja sininen 1100€, valkoinen 1600€ ja punainen 2200€. Mustavalkoinen sisustus 1100€. Noista kyllä valitsisin jonkun 1100€ metallinvärin, koska eihän se paljoa maksa. Jostain syystä aika moni on silti valittu mustana. Toki valkoinen ja punainen on myös erittäin tyylikkäitä, eikä esim valkoinen mustilla penkeillä maksa liikaa.
 
Onko porukalla kokemusta tuosta Volvo V60 plug-in hybridistä (d6)? Onko paketti juuri niin vakuuttava miltä se ulospäin vaikuttaa?

T8 olisi Volvossa tietysti makea vaan hinnat on sitten ihan eri sarjaa vrt vanhempaan V60. Toinen vaihtoehto olisi varmaan odotella muutama vuosi ja katsella noita vähän ajettuja T8 Volvoja silloin.
Jonkun kk ajellut D6:lla, eikä ole kyllä moitittavaa. Hyvä ajaa, hyvät varusteet lähtöjäänkin. Budjettivalinta ainakin meikäläiselle. Kyllähän vaikka tuo uusi S60 t8 kelpaisi...
 
Jonkun kk ajellut D6:lla, eikä ole kyllä moitittavaa. Hyvä ajaa, hyvät varusteet lähtöjäänkin. Budjettivalinta ainakin meikäläiselle. Kyllähän vaikka tuo uusi S60 t8 kelpaisi...

Eikös tommosessa hiukan kärsi se idea siitä että hommaa hybridin jolla on ajoneuvo vero ns näennäinen alle 200e. Tossa siis toi Diesel tekee hallaa auton haluttavuudelle. Ainakin itelle. Toki maku asia mutta itelle se diesel sotii vastaan versus bensiini hybridi :) Muutenhan varmasti näppärä ja asiallinen Volvo :tup:
 
Joo, no mulla oli dieseli aiemminkin, joten ei oikeastaan muutosta, paitsi ei ole juuri tarvinnut dieseliä ostella. Veroa toki pitää maksaa ns. turhasta (suomessa kun ollaan)
 
Eikös tommosessa hiukan kärsi se idea siitä että hommaa hybridin jolla on ajoneuvo vero ns näennäinen alle 200e. Tossa siis toi Diesel tekee hallaa auton haluttavuudelle. Ainakin itelle. Toki maku asia mutta itelle se diesel sotii vastaan versus bensiini hybridi :) Muutenhan varmasti näppärä ja asiallinen Volvo :tup:

Tekee hallaa joo, mutta itse laskin että suurin osa ajosta on noin 50km päivässä niin sitä dieseliä ei kauheasti työmatkoilla menisi.

T8 tietenkin olisi huikea, mutta vielä niin kovissa hinnoissa.
 
Ajoin Opel Amperalla. Aika hieno auto, erikoinen, liikahtaa aika hyvin paikaltaan, tosin kaveri totesi että pitäisi ajaa varovasti että ei sähköä kuluisi:) Ehkä se on näiden autojen ongelma, että menee pelkäksi eko-ajeluksi.

No joka tapauksessa pidin kyllä, hieno ja erikoinen auto. Penkki ei vaan itselleni sopinut, muuten voisin jopa miettiä omaksi laittoa. N. 50km pääsee sähköllä, sen jälkeen bensakone turvaa menoa ja saa ajeltua lisää, että ihan hyvin voisi myös pidempää matkaa ajella ilman murheita sähkön riittävyydestä. Hyvä ja vakaa auto ajaa myös moottoritiellä.
 

Facebookin sähköautot nyt ryhmässä oli joku kirjoittanut tiivistelmän.

Ilmeisesti nyt tuotannossa olevissa on jo nopeampi prosessori.

Tuo pisti kanssa hymyilyttämään: "Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen."

Ja Suomessa Teslan datan keräys on oletuksena pois päältä GDPR:n takia. Eli hitaasti oppii?

Pikainen summary Teslan Autonomy live lähetyksestä.
Ensimmäien osa oli Teslan Neural network prosessorista. 12ARM corea, 70Tops ja 15W tehonlulutus, suorituskyky kasvanut merkittävästi edellisestä Nvidia pohjaisesta, tehonkulutus ja hinta laskeneet ja ohjaustieyokoneessa on kaksi redundanttia prosessoria ja redundantti tehonsyöttö. Jopa automaattiohjauksessa on kaksi redundanttia ohjausmoottotia ja tämä kaikki on vakiona nyky Tesloissa. Vanhemmat 2.0 ja 2.5 autopilotit voi päivittää FSD:n myötä tähän 3.0 hardikseen.

Softasta, erittäin vahvat argumentit miksi ei Lidaria tai tarkkuuskarttoja. Optinen hahmontunnistus kertoo paljon, paljon enemmän kuin lidarin pistepilvi. Koneoppiminen voi päätellä esimerkksi jalankulkijan hahmosta käveleekö hän tien suuntaisesti vai aikooko ylittää tien. Tai koneoppiminen erottaa tiellä ajavan polkupyörän ja auton koukussa telineessä olevan pyärän. Edessä oleviin ajoneuvoihin saadaan etäisyys tutkalla jolla augmentoidaan hahmontunnistuksen tuloksia. Käyttämällä tutkaa eikä näkyvää valoa saadaan parempi toiminta esimerkiksi sumussa tai sateessa. Teslan suurin etu on kuitenkin feet learnig. Kaikki autot raportoivat ongelmatilanteista ja ongelmatilanteet päivitetään training settiin. Verrattuna pelkkään simuloituun ympäristöön vain todellisella datalla saadaan erikoistilanteet jotka kuitenkin ovat ne 99.xxxxx jälkeen olevat ysit ja ollakseen turvallinen niitä ysejä täytyy olla aika monta.

Nykyien advanced autopilot perustuu vain ajoratamerkintöivin mutta jatkossa on erikseen ajoradan tunnistus joka toimii myös lumessa, sateessa tai tietöiden kohdalla vaikka ajoratamerkintöjä ei näy ja sitten ajoreitin ennakointi. Vaikka Teslalla ei vielä ole ulkona FSD:tä niin jokianen Tesla testaa algoritmia shadow modella eli vertaa kuljettajan ajoa laskettuun. Täten teslalla on enemmän dataa kun kenelläkään muulla.

Autopilotissa on trakoitus olla feature complete tänä vunna ja ensimmäiset hyväksynnät 2020.

Tesla tulee tarjoamaan mahdollisuutta jossa kuka tahansa Teslan omistaja voi halutessaan laittaa autonsa ajamaan robo-taxia ja myöhemmin tulee ohjauspyöträtön malli pelkästään robottiautoksi.

Teslan tavoitteena on robottiautolle miljoonan mailin eli puolentoista miljoonen kilometrin elinikä. Nykyisillä akulla selvitään vähintään 500 000 km. Teslalla on jo akkutekniikka joka kestää tuon robottiauton 1.5miljoonaa kiloetriä käytössä nykyisissä sähköverkon energiavarastoissa.

Elon Muskin loppusanat olivat että pian ei enää hyväksytä että ihminen ajaa kahden tonnn tappokonetta. Nykyinen rajoitettu autopiloti on jo puoluttanut onnettomuusluvut ja siitä lähdetäännparantamaan. Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen.

Omana kommnettina tuohon turvallisuuteen että jo viimeisen softaversio on tuonut paljon lisäominaisuuksia normaaliin ajoon kuten kuolleen kulman varoituksia ja varoituksia kaistalta ajautumisesta ihmisohjauksessa.
 
Facebookin sähköautot nyt ryhmässä oli joku kirjoittanut tiivistelmän.

Ilmeisesti nyt tuotannossa olevissa on jo nopeampi prosessori.

Tuo pisti kanssa hymyilyttämään: "Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen."

Ja Suomessa Teslan datan keräys on oletuksena pois päältä GDPR:n takia. Eli hitaasti oppii?
Tullaankohan tulevaisuudessa vähentämään moottoritehoja, jos FSD alkaa yleistymään? Tietokone tuskin tarvitsee nykyisen kaltaisia tehoja ja se voisi olla matkustajille epämukavaa, jos auto kiihdyttää varoittamatta kovaa. Sitä paitsi kiihdyttelyhän on "lapsellista" :D

Tuo hevoskommentti on sitä taattua Elonia taas, aina kärjistämässä :lol:
 

Ja todisteena mahtavista saavutuksista julkaistaan heikkolaatuinen, nopeutettu, vähän ruutuja sisältävä video, josta siitäkin kuitenkin näkee hidastettuna useita (edit: melkoisen läjän, kylläpä niitä tulikin) heikkoja suorituksia.

- 00:05 siirtyminen sivuttaissuunnassa ennen vilkkua
- 00:08 käännös vastaantulijoiden kaistalle
- 00:12 ylinopeutta, 40@35 mph rajoitus
- 00:15 kummallista ratinvispausta ja koukkaus oikealle ennen vasemmalle kääntymistä
- 00:28 ylinopeutta, 75@65 mph rajoitus
- 00:39 ylinopeutta 50-58@40 mph rajoitus
- 00:48 ei pysy käännöksessä kaistalla, ylittää sulkuviivan
- 01:03 ylinopeutta, 70@65 mph rajoitus
- 01:08 ylinopeutta, 52@35 mph rajoitus
- 01:10 vilkku menee kaistanvaihdon jälkeen uudelleen päälle
- 01:12 ihmeellistä ratinvispausta taas risteyksessä, koukataan oikealle ennen vasenta
- 01:22 kaistanvaihto suuresta nopeudesta terävällä liikkeellä
- 01:25 suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua
- 01:38 käännös pyöräkaistalle
- loppusilauksena vielä pysäköinti risteykseen

Tämä siis hyvillä tiemerkinnöillä ja erinomaisissa olosuhteissa.
 
Ja todisteena mahtavista saavutuksista julkaistaan heikkolaatuinen, nopeutettu, vähän ruutuja sisältävä video, josta siitäkin kuitenkin näkee hidastettuna useita (edit: melkoisen läjän, kylläpä niitä tulikin) heikkoja suorituksia.

- 00:05 siirtyminen sivuttaissuunnassa ennen vilkkua
- 00:08 käännös vastaantulijoiden kaistalle
- 00:12 ylinopeutta, 40@35 mph rajoitus
- 00:15 kummallista ratinvispausta ja koukkaus oikealle ennen vasemmalle kääntymistä
- 00:28 ylinopeutta, 75@65 mph rajoitus
- 00:39 ylinopeutta 50-58@40 mph rajoitus
- 00:48 ei pysy käännöksessä kaistalla, ylittää sulkuviivan
- 01:03 ylinopeutta, 70@65 mph rajoitus
- 01:08 ylinopeutta, 52@35 mph rajoitus
- 01:10 vilkku menee kaistanvaihdon jälkeen uudelleen päälle
- 01:12 ihmeellistä ratinvispausta taas risteyksessä, koukataan oikealle ennen vasenta
- 01:22 kaistanvaihto suuresta nopeudesta terävällä liikkeellä
- 01:25 suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua
- 01:38 käännös pyöräkaistalle
- loppusilauksena vielä pysäköinti risteykseen

Tämä siis hyvillä tiemerkinnöillä ja erinomaisissa olosuhteissa.
Hyvän listan sait kerättyä kyllä. Ylinopeus on varsinkin erikoista. Eikö kamera ole lukenut kylttiä oikein vai onko tuohon ohjelmoitu joku tahallinen ylitys, jotta pysytään muun liikenteen mukana? Myös nuo ratin vispaukset on erokoisia, miksi se kääntää ensin väärään suuntaan? No, ehkä näihin saadaan joskus vastauksia tai ainakin korjaus, jos ovat vahinkoja eikä tarkoituksellisia.
 
Hyvän listan sait kerättyä kyllä. Ylinopeus on varsinkin erikoista. Eikö kamera ole lukenut kylttiä oikein vai onko tuohon ohjelmoitu joku tahallinen ylitys, jotta pysytään muun liikenteen mukana? Myös nuo ratin vispaukset on erokoisia, miksi se kääntää ensin väärään suuntaan? No, ehkä näihin saadaan joskus vastauksia tai ainakin korjaus, jos ovat vahinkoja eikä tarkoituksellisia.

Video on varsin paljon nopeutettu, niin luultavasti vispaukset on normaalilla nopeudella melko pieniä eikä ravistavia.

Kyllähän normaalistikkin ajaessa rattilla haetaan sitä kääntösädettä pitkissä rampeissa kun kaarevuus muuttuu.

Eli en sitä täysin virheenä voisi pitää ja varmasti vaikea saada auto käyttäytymään muutenkaan.

Eli uskon, että tuollainen ongelma tulee väkisinkin, jos haluaa säilyttää auton reagointinopeuden yllättävissä tilanteissa.

Tai sitten laskennalta tarvitaan paljon enemmän tehoa.
 
Itse uskon enemmän 5-tason robottiauto tulee vasta 2035 SAE ei ole mikään höpöhöpö järjestö, joka heittelee palloja ilmaan ja peruu niitä kuukauden päästä.

Ennemmin väittäisin, että tässä(kin) tapauksessa kyse on Teslalla lämpimästä ilmasta jolle on suomen kielessä sananlasku; "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." Teslaan pätee sama lähestymistapa kuin Venäjän ulkopolitiikkaan; Kaikki sisäiset vaikeudet koitetaan bluffata näkyvällä toiminnalla jossain ulkopuolella. Teslalta on taas lähtenyt iso tukku johtajistoa ja kolmosen toimitukset eivät olekaan niin kovia kuin tuotannon alkaessa hehkutettiin, kovimmat fanit ovat saaneet autonsa, mutta ne ns.tavalliset ostajat, joille kolmosmalli on auto muiden vastaavien joukossa ja vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta verrokkiryhmässä, eivät olekaan niin vakuuttuneita tämän mullistavuudesta kuin on annettu ymmärtää.

Tähän yhdistettynä viime vuosina melkein 10% vähennys työvoimassa kun koko tehtaan olemassaolon ajan on ollut kipuilua liian rankoista työoloista ja avainhenkilöiden jatkuva poistuma samalla kun premium auton laadun pitäisi saavuttaa se premium taso mihin hinta viittaisi... Ja pian pitäisi taas tulla uusi malli Y.

"Hokkuspokkus?" :hmm:

e: Scania-johtaja: Autonomisia autoja ei tulla näkemään ehkä ikinä – ”Olemme heränneet hullusta hypetyksestä”
 
Viimeksi muokattu:
Video on varsin paljon nopeutettu, niin luultavasti vispaukset on normaalilla nopeudella melko pieniä eikä ravistavia.

Kyllähän normaalistikkin ajaessa rattilla haetaan sitä kääntösädettä pitkissä rampeissa kun kaarevuus muuttuu.

Eli en sitä täysin virheenä voisi pitää ja varmasti vaikea saada auto käyttäytymään muutenkaan.

Eli uskon, että tuollainen ongelma tulee väkisinkin, jos haluaa säilyttää auton reagointinopeuden yllättävissä tilanteissa.

Tai sitten laskennalta tarvitaan paljon enemmän tehoa.
Nuo kommentoimani vispaukset olivat siis noita stop-merkkien kohdalla tapahtuneita ratin kääntöjä. Rampeissa ei ainakaan omaan silmään pistänyt mitään kovin erikoista, paitsi tuo yksi leveäksi mennyt käännös. Koska videoa on nopeutettu, pienet vispaukset ovat tosiaan todellisuudessa todennäköisesti ihan reippaita koukkauksia vastakkaiseen suuntaan. Samaa harrastavat monet ihmisautoilijatkin. Epäilenkin vähän, että auto tuossa vain toistaa jonkun, kenties jopa yksittäisen, ihmiskuskin ajelun, joka ei ollut ihan mallikelpoinen suoritus.
 
Nuo kommentoimani vispaukset olivat siis noita stop-merkkien kohdalla tapahtuneita ratin kääntöjä. Rampeissa ei ainakaan omaan silmään pistänyt mitään kovin erikoista, paitsi tuo yksi leveäksi mennyt käännös. Koska videoa on nopeutettu, pienet vispaukset ovat tosiaan todellisuudessa todennäköisesti ihan reippaita koukkauksia vastakkaiseen suuntaan. Samaa harrastavat monet ihmisautoilijatkin. Epäilenkin vähän, että auto tuossa vain toistaa jonkun, kenties jopa yksittäisen, ihmiskuskin ajelun, joka ei ollut ihan mallikelpoinen suoritus.

Saattaa se ihan automaatillakin mennä.

Se vain menee johonkin suuntaa ja rajaa lähestyessä korjaa toiseen suuntaan.
Sitten se läheneekin toista rajaa ja taas menee toiseen suuntaan.

Ihan perus automaatiota ja herkkyys kun on isolla, niin korjaus on seilaava.
Tämä on haluttu ilmiö, kun halutaan pitää ohjaus herkällä. Tai pikemminkin valitettava seuraus, jos sen niin haluaa ilmaista.

En siis näe tuota täysin ongelmattomana tai varmana, mutta automaatio toimii suunnilleen noin.

Ihminen pystyy arvioimaan tulevaa paremmin kuin laskuri.
Toki tässäkin varmaan mennään eteenpäin ja ajo alkaa parantua.
 
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
 
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.

Kolmella kaverilla on tuollaiset, ikähaitari 2014-2016. Hyvä kampe tuntuu olevan. Tilava, vaivaton ajettava, sähköllä pääsee aika pitkälle. Toisaalta vähän laiskahkohan tuo on, ja melkoinen nintendo piipityksineen länsiautoihin tottuneelle :). Voisin itsekin kuvitella tuollaisella ajavani, ja olen muutamaan kertaan noita surffannut nettiautosta puolivakavissani...
 
Onko kokemuksia / kuulumisia tuosta Mitsun Outlander PHEV:istä?

Vaikuttaa ihan mielenkiintoiselta, iso auto ja fiksua tekniikkaa. Tylsä toki ex-BMW kuskille mutta varmaan ihan järkevä vaihtoehto.

Lähinnä tuo 2014 malli kiinnostaa kun 2016 hinnalla alkaa saada jo aikalailla muutakin.
Facebookista on hyvin aktiivinen ryhmä. Löytyy paljon keskustelua aiheesta "mitä pitää huomioida käytettyä ostaessa".
Mitsubishi Outlander PHEV -autoilijat

Itsellä tuollainen 2014. Vasta reilut puoli vuotta ollut ajossa, mutta tähän asti toiminut hyvin, ja edelleen tekee mieli lähteä ajelemaan muuten vain. Harmillisen laiska tuo on kyllä. Talven ajot meni alle 5 litran kulutuksella. Nyt lämpimillä keleillä pitäisi omilla ajoilla päästä lähes olemattomiin bensan kulutuksiin. Navigaattori/infotainment auttamattoman vanhentunut ja hidas, mutta hoitaa asiansa kuitenkin. Kaupunkiajossa yllättävän ketterä. Polttis on melkein häiritsevän äänekäs, varsinkin kylmillä keleillä, kun käyttää "tyhjäkäynnissäkin" melko korkeilla kierroksilla. Puhelinsovellus on täyttä kuraa, mutta pitää käyttää, jos haluaa käynnistää etäältä auton lämmityksen.
37km tuli ajeltua tuossa viime viikolla sähköllä, yhdellä latauksella. Jos oikein olisi pihistellyt, niin olisi varmaan mennyt 40km rikki.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.

Eikös tuossa ollut 120heppaa bensalla ja kahdesta sähköstä reilusti lisää, luulis että kulkee ihan okei vaikka painava onkin.

Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.

PHEV:iin karjapuskuri, isot lisävalot, ronskimmat renkaat ja "viidakko Pajero" teippaus niin ei enää usko hybridiksi :)
 
Eikös Outlander käytä moottoritievauhdissa bensakonetta ts ei voi sähköllä ajaa? Semmoinen puute siinä käsittääkseni on, jos olen oikein ymmärtänyt. Muutenkin mitä kaverin puheita kuuntelin, niin se sähkökäyttö oli Outlanderissa huonompaa kuin Amperassa, toki on aika erilaiset autotkin.
 
Eikös Outlander käytä esim motarilla bensakonetta ts ei voi sähköllä ajaa? Semmoinen puute siinä käsittääkseni on, jos olen oikein ymmärtänyt.

Väärin käsitetty. Se kulkee kyllä sähköllä niin kauan kun sitä on akussa tarjolla. Jos akuista ei saa tarpeeksi tehoa, eli ovat kylmät tai liian tyhjät, niin sitten polttis pyörähtää käyntiin.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.

Eikös tuossa ollut 120heppaa bensalla ja kahdesta sähköstä reilusti lisää, luulis että kulkee ihan okei vaikka painava onkin.

Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.

PHEV:iin karjapuskuri, isot lisävalot, ronskimmat renkaat ja "viidakko Pajero" teippaus niin ei enää usko hybridiksi :)
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.
Tuon takia ehtii tapahtua paljon kaikkea, kun lähtee liikkelle ns. talla pohjassa. Auto nytkähtää heti liikkelle, mutta polttomoottori käynnistetään myös lähes samantien, jotta turvataan sähkön saanti. Jossain kohtaa sitten otetaan polttiksen voima renkaille sähkömoottoreiden avuksi.

Itse ehkä suuntaisin katseen muihin vaihtoehtoihin, jos ei ole mahdollisuutta latailla autoa.
 
Outlanderi lähtee aina liikkeelle sähkön voimin, tuli se sitten akusta tai polttiksen generoimana. Polttomoottori kytketään mekaanisesti pyöriin vasta jossain +60kmh vauhdissa.
Tuon takia ehtii tapahtua paljon kaikkea, kun lähtee liikkelle ns. talla pohjassa. Auto nytkähtää heti liikkelle, mutta polttomoottori käynnistetään myös lähes samantien, jotta turvataan sähkön saanti. Jossain kohtaa sitten otetaan polttiksen voima renkaille sähkömoottoreiden avuksi.

Itse ehkä suuntaisin katseen muihin vaihtoehtoihin, jos ei ole mahdollisuutta latailla autoa.

Jep, pitää vielä varmistella tuo lataushomma että onko parkkihalliin mahdollisuuksia.
 
Kiitti vinkeistä, eli "jatkoon" tuon osalta.
Tosin itsellä ei nyt ole latauspistokettakaan niin meneeköhän pointti hukkaan ellei työpaikalla onnistu, koska jossain cittarin pikalaturissa sais käydä päivittäin jos aikoisi ottaa sähköstä kaikki hyödyt.
Cittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.
 
Tesla releases new longer range Model S and Model X with drivetrain, suspension upgrades, & more

Tesla julkas pientä päivitystä s ja x malleihin, energiatehokkaammat moottorit range +10%, pikalataus 200kw v3 laturilla.
Nyt on taas 85kWh Model S SR saatavilla ja hinnat sisältää autopilotin. Ei vaan tullut vielä sitä sisustan faceliftiä, mutta kai sekin tulee reilun parin kuukauden päästä.

Screenshot_2019-04-24_112932.jpg
 
Eli olisi vähän kehitettävää päästöjen suhteen tuotanto puolella.:tup:
"Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.
 
"Akut valmistetaan yleensä maissa, joissa sähkö tuotetaan pääasiassa hiilivoimalla." Eli tuotanto pitäisi olla ydinvoimaa pääasiassa käyttävissä maissa.
Niin kuinka jalostetussa muodossa. Maaperästä tuo nyt kuitenkin irroitetaan räjähteillä ja järjettömän isoilla polttomoottorikoneilla. Raakamateriaaliaa käsitellään valtavia määriä ja jota ei voida kuljettaa pitkälle. Ne valtavat energiat menee siinä raaka-aineen jalostuksessa pieniksi määriksi haluttua ainetta. Se missä nämä aineet sitten lisäjalostetaan akuiksi ei enää energian kannalta ole niin isoa. Eli pitäisikö niitä pienydinvoimaloita lähteä noihin kehitysmaihin kaivoksien kylkeen tekemään jotta kaivokset saataisiin ydinsähkölle. Ja kuinka turvallista se olisi. Sitä kaivoksien talonkokoisten kuorma-autojen jatkuvaa letkan siirtäminen kun on mahdotonta kun kaivoksen on oltava missä esiintymää on tarpeeksi.

Eli puhua on helppo ja sanoa pitäisi. Mutta miten käytännössä sen ydinsähkön viet kaivoksiin.

Se ei jokapaikassa ole noin helppoa.
 
Cittarin (pika)lataus muuttuu maksulliseksi (minuuttiveloitus) joten se ole enää kannattavaa outlanderille, joka lataa pikalaturista hitaasti. Sinänsä se latauspistokkeen järjestäminen taloyhtiöön ja/tai töihin on merkittävä ekoteko sekin - sillä saa laiskemmat naapurit ja työkaverit myös siirtymään kohti ladattavia autoja.
Tuo on kyllä niin typerää että latauksesta veloitetaan minuuttihinta eikä kilowattituntien mukaan. Outlanderia olisi kiva ladata kahvipaussilla chademo-pikalaturilla, saisi puolessa tunnissa akun täyteen. Tosin se tulee niin sikahintaiseksi 0,20€ minuuttiveloituksella että on yhdentekevää heittää samalla rahalla bensaa tankkiin :mad:

Hidas lataus on toisaalta niin hidas että sillä menee tunteja plugarin lataamiseen, yhtä kalliiksi sekin tulee mutta aikaa palaa moninkertaisesti :)
 
Viimeksi muokattu:
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
 
Sillä saadaan latauspisteiden panttaajat pois ja antamaan muillekin tilaa, ettei jätetä plugaria neljäks tunniks roikkaan 100% latauksessa viemään tyhjänä saapuvalta i-Pacelta sitä latausmahdollisuutta esim.
Tätä koitin selittää tuolla aiemmin mainitussa Outlander PHEV ryhmässä, mutta siellä oli jo mielet pahoitettu niin pahasti, että koko K-Ryhmä poikottiin. :D

Jotenkin voisi kuvitella, että pikalatureiden hinnat tulevat jatkossa olemaan huomattavasti kalliimpia kuin kotona lataus. Näin niitä käyttävät ne, jotka oikeasti sillä hetkellä tarvitsevat sitä sähköä. Itseä ainakin ärsyttäisi, jos olisin sähköautolla liikenteessä ja kaikki laturit olisi varattuina hybrideille, jotka pikkuhiljaa hinuttavat edullista sähköä.
 
Luulis että noihin latausasemiin saisi sen verran älyä, että kun virtaa otetaan, veloitetaan käytetyn sähkön mukaan ja kun virran otto loppuu, alkaa raksuttaa aikamittari.
 
Luulis että noihin latausasemiin saisi sen verran älyä, että kun virtaa otetaan, veloitetaan käytetyn sähkön mukaan ja kun virran otto loppuu, alkaa raksuttaa aikamittari.
Teslalla se taitaakin mennä noin (Teslan laturissa). Ja lisäksi laskutetaan akkuun mennyt virta, eli latauksen häviötä ei laskuteta.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllä niitäkin tietääkseni on, mutta pitää huomioida, ettei sähköauto lataudu niin suoraviivaisesti kuin normiauto tankataan; polttonestettä tulee tankkiin samalla nopeudella tasaisesti, vaikka 5% > 95% kunnes tankki on täynnä.

EV latausnopeuteen vaikuttaa useampi seikka, mut jos jätetään lämpötilat ym pois niin lonkkavakiolla 5% > 70% sujuu sukkelasti ja sitten alkaa hidastua. Joten jos ottaa virtaa selkeästi vajaaseen akkuun 30min se ei juuri mitään muuta, lataus meni sukkelaan. Jos jättää roikkumaan toiset 30min, sinä aikana saatat jo "maksaa turhasta" lisää, joka ohjaa jättämään sen lataamisen kotiin.
 
Kyllä niitäkin tietääkseni on, mutta pitää huomioida, ettei sähköauto lataudu niin suoraviivaisesti kuin normiauto tankataan; polttonestettä tulee tankkiin samalla nopeudella tasaisesti, vaikka 5% > 95% kunnes tankki on täynnä.

EV latausnopeuteen vaikuttaa useampi seikka, mut jos jätetään lämpötilat ym pois niin lonkkavakiolla 5% > 70% sujuu sukkelasti ja sitten alkaa hidastua. Joten jos ottaa virtaa selkeästi vajaaseen akkuun 30min se ei juuri mitään muuta, lataus meni sukkelaan. Jos jättää roikkumaan toiset 30min, sinä aikana saatat jo "maksaa turhasta" lisää, joka ohjaa jättämään sen lataamisen kotiin.

Juu se litiumin hetki kun lataus alkaa virran lisäksi rajoittaa jännitettä niin lataus alkaa hidastumaan. Sinne 80 % asti vielä mielekästä ja nopeaa siitä hidastuen kokoaika mitä täydemmäksi tullaan.
 
Sähkö ei maksa niin paljoa että kannattaisi tuollaisen vetovoimatekijän hinnoittelusta tehdä kovin vaikeasti hahmotettavaa. Käyttäjien kannalta on hyvä kompromissi maksaa latausajan (käytännössä latauspaikan varaamisen) mukaan koska silloin on helpointa ennakoida latauksen hinta.
 
Joku mainos tuli taloyhtiöön aiemmin noista latauspisteistä autohalliin, mutta mitäköhän maksaa moinen jos hommaa omineen? Sais linkitettyä asunnon mittariin niin ei ole keltään sivulliselta pois.

Tuo PHEV pitää kuitenkin nähtävästi ladata joka yö että siinä on mitään järkeä. Maksaako sekin sitten jo samanverran kuin kävis tankilla vai ryystääkö hitusen verraten esim. Teslaan?
 
En nyt tiedä onko tämä oikea ketju tähän, mutta tuota Muskin esitystä katsoi, niin ihmetys oli kyllä suuri että tuo menee vielä johonkin läpi. Jätkän selkeästi täyttä paskaa olevat lupaukset lentelevät vuodesta toiseen, ja tuntuu että varsinkin jossain redditissä sun muilla palstoilla menee aina ihan täydestä läpi. Summoninkin pitänyt olla jo pitkään siinä kunnossa että vaikka toiselta puolen mannerta saisi auton tilattua kotiovelle, aika kaukana ollaan. Tuollainen superhelppo ennalta suunniteltu reitti, täydelliset olosuhteet, ja kuitenkin tuloksena kaikkea muuta kuin priimaa. Silti pitäisi uskoa että vuoden päästä on luvat sun muut kunnossa ja MILJOONA robottitaksia suhailemassa ihmisiä jollain .20$ mailihinnoilla.

Jos joku tähän soopaan oikesti uskoo niin voin vaikka viidelle ekalle tarjota jotain 100e vetoa joka sitten ratkeaa 1.1.2021.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom