Muistelen että Model 3 sr+ mallissa olisi 12kk ilmaista ja sen jälkeen 100€ vuodessa.Ei se ole bt streamausta vaan ilmainen, autoon liitetty Spotify premium. Tai näin ainakin s ja x rintamalla, oletan että 3 jatkaa samalla tavalla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Muistelen että Model 3 sr+ mallissa olisi 12kk ilmaista ja sen jälkeen 100€ vuodessa.Ei se ole bt streamausta vaan ilmainen, autoon liitetty Spotify premium. Tai näin ainakin s ja x rintamalla, oletan että 3 jatkaa samalla tavalla
Muistelen että Model 3 sr+ mallissa olisi 12kk ilmaista ja sen jälkeen 100€ vuodessa.
Eli softa maksaa 100e vuodessa ja sitten ite maksaa vielä siitä Spotifystä sen 10e/kk?
Onneks tulevassa Volvossani ko ominaisuus oli vakiona, tietty ite täytyy omistaa tuo maksullinen Spotify palvelu mutta se on ollut itellä jo vuosia
Osittaisen Premium-sisustuksen varusteet:
*12 suuntaan sähköisesti säädettävät lämmitetyt etuistuimet
*Premium-istuinmateriaali ja -verhoilu
*Kangasistuimet ja perusverhoilu
*Vakiokartat ja navigointi
*LED-sumuvalot
*Keskikonsolissa säilytystila, 4 USB-porttia ja telakat kahdelle älypuhelimelle
Premium-sisustuksen varusteet:
*12 suuntaan sähköisesti säädettävät etu- ja takaistuimet
*Premium-äänentoistojärjestelmä – 14 kaiutinta, 1 subwoofer, 2 vahvistinta ja todentuntuinen ääni
*Satelliittikartat sekä reaaliaikainen liikennenäkymä ja navigointi
*Musiikin ja median internet-suoratoistotoiminto autossa
*Internet-selain
*Sijainnin havainnoiva automaattinen autotallin oven avaaja
*LED-sumuvalot
*Keskikonsolissa säilytystila, 4 USB-porttia ja telakat kahdelle älypuhelimelle
Kaikkien sisustusten varusteet:
*Ultravioletti- ja infrapunasäteiltä suojaava sävytetty lasikatto
*Automaattisesti himmentyvät, sähköisesti taittuvat ja lämmitetyt sivupeilit
*Musiikin ja median toisto Bluetooth®-yhteydellä
*Mukautetut kuljettajaprofiilit
Eiköhän tuossa tarkoitettu nimenomaan sitä auton omaa appia, moinen on tietääkseni kaikissa uusissa Volvoissa vakiona, tai siis asennettavissa ilmaiseksi vakiona (mahdollisesti pl. V40, joka on selkeästi vanhaa mallistoa).Bluetoothin yli soittaminenhan ja navigointi on Teslassa myös vakiona. Tuo maksullinen tarkoittaa sitä, että auto soittaa Spotifya ilman puhelinta.
Suurimmassa osassa ei ole vakiona edelleenkään, jos siis tarkastellaan sitä hinnat alkaen versiota, toki kalliimmissa varustelutasoissa se useinmiten tulee mukaan.Kyllähän navi on ollut jo useamman vuoden vakiovarusteena yli 20k€ luokan autoissa lähes järjestäen.
Jokohan nykyisin alkaa löytyä myös sellaisia täyssähköautoja, joilla voisi vetää peräkärryä? Jossain kohtaa, kun noita nimittäin katselin niin suurimmalla osalla ei ollut minkäänlaista vetokykyä listattuna.
Luettiinko eri arvostelut vai onko itsellä vain niin Mitsubishin väriset lasit päässä...
Jos siis ihan voimalinjasta puhutaan, niin molemmissa arvosteluissa sitä tunnuttiin kehuvan.
"Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan."
"Tasaisessa maantieajossa moottori kytkeytyy itsestään avustamaan etupyöriä mekaanisella vedolla. Kytkentä tapahtuu vetolaitteen märällä monilevykytkimellä. Nopeus on tällöin yli 65 kilometriä tunnissa jolloin polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan."
"Polttomoottorin käynnistymistäkään ei korvalla tai ”perstuntumalla” havaitse."
Kulutus on kyllä suurta, jos joutuu ajelemaan ilman sähköä. Ja vielä suurempaa jos ajelee moottoritienopeuksia. Silloin ei kannata tätä autoa hankkiakkaan
Pitänee kaivaa jotain arvosteluita tuosta Bemarista ja sen voimalinjasta. Hieno auto sekin kyllä, vähän olisi saanut olla tilavampi, niin olisi saattanut omaan käyttöön päätyä.
Erittäin hyvä sivusto tutkia näitä asioita on brittiläinen EV-database. Sen mukaan pelkällä bensalla ajettaessa BMW 225xe kuluttaa 8,3 l/100 km (34 mpg) ja uusin Outlander PHEV 8,1 l/100 km (35 mpg). Ero on pieni, mutta autojen kokoero huomioonottaen merkittävä. Jostain ihme syystä 225xe:n kanssa saman voimalinjan jakava Mini Countryman SE All4 kuluttaa akku tyhjänä vain 7,2 l/100km.
Todelliset BMW-kuskit tuntuvat inhoavan tuota 225xe-mallia siitä syystä, että sen kiihtyvyys katkeaa kuin kanan lento nopeudessa 125 km/h sähkömoottorin lopettaessa työt. Itse pidin 225xe:n ajettavuudesta, mutta sähköisen ajomatkan lyhyys koeajossa yllätti, sillä sain auton ajoon akku täynnä. Vähän se oli myös pieni omaan käyttöön. Minin ongelma taas oli se, että olisi tullut liikaa hammaslääkärikäyntejä irtoilevien paikkojen takia.
Työkaverilla upouusi V60 T8, ja ahkerana lataajana hän on päässyt aivan olemattomalla bensankulutuksella. Työmatka edestakaisin yhteensä 40 km, lataus vain kotona ja kulutus 0,2 l/100 km.
Paljolta kuulostaa kyllä. Oma 330e keskikulutus on 6.6l/100km enkä lataile kuin sillointällöin jos sattuu duunissa olemaan paikka vapaana, kotona enkä muualla lataa lähes koskaan.Tuo BMW 225xe:n kulutushan tyhjällä akulla on järkyttävän paljon. Puuttuuko tuosta jarrutusenergian talteenotto vai mitä ihmettä? Noin pienellä rangella olevaa, kun harva voi käyttää puhtaasti sähköautona.
Toimii silloin samalla tavalla ku vaikka toyotan tai lexuksen hybridit.Jos pistoke hybridiä ei koskaan lataa verkosta niin eikö kaikki ajamiseen ym. tarvittava energia tule polttoaineesta.
Tulee bensasta. Toimii siis samoin kuin tavallinen hybridi.Jos pistoke hybridiä ei koskaan lataa verkosta niin eikö kaikki ajamiseen ym. tarvittava energia tule polttoaineesta.
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja joulunaEli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Kevythybridi on lähinnä polttoaineensäästötekniikka kaupunkiympäristöön. Viitseliäälle lataajalle ja sopivalle työmatkalle plugari voi olla jo sähköautomaisempi.Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna
Miksi? Se on ostohinnaltaan vastaavan tehoista pelkkää bensaa halvempi, lisävarusteihin ei tule päästöjen kautta suomilisää, ja ainakin bmw tapauksessa saa ominaisuuksia mitä ei saa edes lisävarusteena muihin ku hybrideihin (esim ilmastointi parkissa).
Lisäksi jos haluaa niin on optio ajella 0l/100km jos jaksaa latailla.
Niin ja tietysti parhaat paikat parkkihalleissa ja saa ajaa länsiväylällä bussikaistaa.
Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Ainakin Toyota käyttää hybrideissa atkinsonmoottoria, joka on taloudellisempi kuin ottomoottori.Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Pluggarihybrin koko pointtihan on se, että sillä voi ajaa myös sen rangen ulkopuolelle, joten minusta aika autoa ajatella, että eivät sovellu henkilöille joille pelkkä sähkörange ei riitä.Tuota tuota, sivustoon tutustumatta niin sanoisin että on ihan sama mitä PHEV autot kuluttaa jos raakasti yhden latauksen jälkeen ajaa auton tyhjäksi. Sen verran on vielä olemattoman kokoinen tuo tankkikin 36L että mitä järkeä noissa +8L/100km kokeiluissa?? Jos tälläisen auton ostaa niin kantaman tarvii riittää omiin ajeluihin, oli se sitten vaikka se oma maks 26km range ja "lupautuu" latailailemaan aktiivisesti aina kuin mahdollista. Jos noi kohdat ei täyty niin kannattaa jättää PHEV kauppaan IHAN suosiolla ja ostaa vaikka DIESEL.
Riippuu aika paljon käyttöympäristöstä, maantiellä ja motarilla ero jää pienemmäksi, mutta kaupunkipyörityksessä bensahybridi vie kyllä useinmiten moninkertaisesti vähemmän polttoainetta, kun vastaava perinteinen polttis. Mitä pienempi nopeus ja mitä enemmän nopeuden muutoksia niin sitä isompi hyöty hybridistä on.Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.
Melkoista näpertelyä tekniikan monimutkaisuuteen nähden kuitenkin.
Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Toyota on ainakin hionut priuksen kulutuksen kohdilleen. 3,27l/100km tyhjällä akulla tuon databasen mukaan. Näin oli myös aikaisemmalla mallilla ja phev prius kulutti "lataamattomana" vähemmän kuin hybridi auris.Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.
Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.
Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
Tottakai jos tiedät kulutuksen omassa käytössä, niin silloin tiedät paljonko se auto omassa käytössä kuluttaa (ylläri).Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.
Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista
Jotenkin tuntuu, että ajattelen nyt täysin mustavalkoisesti, että joko kaikki ajot pitää olla sähkörangen sisällä, tai sitten autoa ei ladata lähes ollenkaan. Eli joko käytetään pluggaria tarpeetttoman monimutkaisena ja pieniakkuisena sähköautona, tai kalliina ja tarpeettoman isoilla akuilla varustettuna kevythybridinä.En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.
Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.
Eihän sähkön tuotto bensalla olekkaan ideana. Vaan juurikin jarrutuksista talteen kerätty energia laitetaan talteen.Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.
Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.
Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Itse ajattelen sillä tavalla, että bensamoottorilla saa vedon pyöriin ja samalla saa vähän ladattua akkua. Eli bensamoottoria pystyy käyttämään vähän paremmalla hyötysuhteella. Ja osan aikaa pystyy sitten ajamaan pelkällä sähköllä akun tyhjäksi ja siksi polttoainetta vähän säästyy. Lisäksi regen jarru. Noilla konsteilla kulutus on vähän pienempi tavalliseen bensaan verrattuna.Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.
Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
VW ID ennakkotilaukset lähestyy:
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html
Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.
Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km
Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km
Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää
Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.
Itseasiassa tuo on oikeastaan täysin päinvastoin. Polttomoottorihenkilöauto ei toimi sillä parhaalla hyötysuhdealueella oikeastaan muussa tilanteessa kuin kiihdytyksessä. Polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan yleensä n. 90% kuormitusasteella parhaimman väännön alueella. Tuo tarkoittaa käytännössä ainakin henkilöautossa kiihdytystä.
Millä hybridillä pääsee noin pieneen kulutukseen?Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.
Itselläni nykyinen hybridi kuluttaa kesällä n.3,7l ja talvella 4,5-5l (talvi siis kasvattaa kulutusta merkittävästi). viimeisen 20tkm keskikulutus kokonaisuutena laskettuna on ollut n.4,2l. Ajo on 70% kaupunkia, 30% motaria.
Edellinen bensa-auto joka minulla oli (bmw:n bensakone, 16hv enemmän ja painoa n.100kg enemmän) kulutti keskimäärin n.7,2l/100km eli 70% suurempi kulutus, josta tietenkin osa tuli suuremmasta painosta ja tehoista - Toisaalta tuolla autolla ei tullut ajettua niin paljon kaupunkiajoa ruuhkissa kuin tällä hybridillä. Omasta mielestäni ihan tavallisellakin hybridillä siis voi saavuttaa etuja. Itsellä ei latausmahdollisuutta ole, joten pluginia tai täyssähköä ei ole tullut harkittua eikä laskeskeltua että miten kannattaisi.
Tosiaan sitä 35 000$ Tesla Model 3 SR versiota ei saa tilattua euroopasta.Öö siis tuleeko niitä sittenkin? Hinta taitaa olla silti 50te luokkaa kuin 35-40te? Soittaa siis pitäisi Suomen Teslan myyntiin että saisi sellaisen? Ei silti kyllä ole mielenkiintoa enää, ainakaan 3sia kohtaan.
On vaan jotenkin äsittämöntä että tommosia ns perusvarusteitakin jätetään pois mitkä löytyy melkein autosta kuin autosta, merkistä ja mallista riippumatta.