Keskustelua hybridiautoista

Ei se ole bt streamausta vaan ilmainen, autoon liitetty Spotify premium. Tai näin ainakin s ja x rintamalla, oletan että 3 jatkaa samalla tavalla
Muistelen että Model 3 sr+ mallissa olisi 12kk ilmaista ja sen jälkeen 100€ vuodessa.
 
Kyllä navigaattori on edelleen lisävaruste suuressa osassa automalleja. Siitä ei saa pisteitä NCAPissa niin turha laittaa hinnat alkaen-malliin.
 
Mikä käsitetään "musiikin striimaukseksi?" Onko se oma äppi auton softassa esim spotify vai onko se mahdollisuus liittää puhelin esim BT:lla ja sitä kautta.

Jälkimmäinen on ainakin vuoskymmenen ollut yleinen, itse en ole vielä noita Android auto/ carplay juttuja päässy testailemaan.
 
Muistelen että Model 3 sr+ mallissa olisi 12kk ilmaista ja sen jälkeen 100€ vuodessa.

Eli softa maksaa 100e vuodessa ja sitten ite maksaa vielä siitä Spotifystä sen 10e/kk?
Onneks tulevassa Volvossani ko ominaisuus oli vakiona, tietty ite täytyy omistaa tuo maksullinen Spotify palvelu mutta se on ollut itellä jo vuosia :tup:

Tästä päästään aasin siltana tohon V60 T8 josta oli pikku revikka uusimmassa tm lehdessä. Miksi siinä oli teknisissä tiedoissa että tossa on 2kpl sähkömoottoria takana, 33hv+55hv? Nii ja onko se nyt tosi että T8 Rdesign EI ole madallettu vaikka muilla koneilla olevat Rdesignet on? o_O
 
Eli softa maksaa 100e vuodessa ja sitten ite maksaa vielä siitä Spotifystä sen 10e/kk?
Onneks tulevassa Volvossani ko ominaisuus oli vakiona, tietty ite täytyy omistaa tuo maksullinen Spotify palvelu mutta se on ollut itellä jo vuosia :tup:

Bluetoothin yli soittaminenhan ja navigointi on Teslassa myös vakiona. Tuo maksullinen tarkoittaa sitä, että auto soittaa Spotifya ilman puhelinta. Samalla taitaa saada navigaattoriin satelliittikuvat ja reaaliaikaiset liikennetiedot. Aiemmin nämä ovat olleet vakiona.

Edit: lisätääs nykyinen premium vs. partial premium listaus

Koodi:
Osittaisen Premium-sisustuksen varusteet:

*12 suuntaan sähköisesti säädettävät lämmitetyt etuistuimet
*Premium-istuinmateriaali ja -verhoilu
*Kangasistuimet ja perusverhoilu
*Vakiokartat ja navigointi
*LED-sumuvalot
*Keskikonsolissa säilytystila, 4 USB-porttia ja telakat kahdelle älypuhelimelle

Premium-sisustuksen varusteet:

*12 suuntaan sähköisesti säädettävät etu- ja takaistuimet
*Premium-äänentoistojärjestelmä – 14 kaiutinta, 1 subwoofer, 2 vahvistinta ja todentuntuinen ääni
*Satelliittikartat sekä reaaliaikainen liikennenäkymä ja navigointi
*Musiikin ja median internet-suoratoistotoiminto autossa
*Internet-selain
*Sijainnin havainnoiva automaattinen autotallin oven avaaja
*LED-sumuvalot
*Keskikonsolissa säilytystila, 4 USB-porttia ja telakat kahdelle älypuhelimelle

Kaikkien sisustusten varusteet:

*Ultravioletti- ja infrapunasäteiltä suojaava sävytetty lasikatto
*Automaattisesti himmentyvät, sähköisesti taittuvat ja lämmitetyt sivupeilit
*Musiikin ja median toisto Bluetooth®-yhteydellä
*Mukautetut kuljettajaprofiilit
 
Viimeksi muokattu:
Bluetoothin yli soittaminenhan ja navigointi on Teslassa myös vakiona. Tuo maksullinen tarkoittaa sitä, että auto soittaa Spotifya ilman puhelinta.
Eiköhän tuossa tarkoitettu nimenomaan sitä auton omaa appia, moinen on tietääkseni kaikissa uusissa Volvoissa vakiona, tai siis asennettavissa ilmaiseksi vakiona (mahdollisesti pl. V40, joka on selkeästi vanhaa mallistoa).

Tosin taas navi (opastus) ei taida olla missään vakiona (halvimmassa varustelutasossa), kartat kylläkin.
Kyllähän navi on ollut jo useamman vuoden vakiovarusteena yli 20k€ luokan autoissa lähes järjestäen.
Suurimmassa osassa ei ole vakiona edelleenkään, jos siis tarkastellaan sitä hinnat alkaen versiota, toki kalliimmissa varustelutasoissa se useinmiten tulee mukaan.
 
Viimeksi muokattu:
Jokohan nykyisin alkaa löytyä myös sellaisia täyssähköautoja, joilla voisi vetää peräkärryä? Jossain kohtaa, kun noita nimittäin katselin niin suurimmalla osalla ei ollut minkäänlaista vetokykyä listattuna.


tesla X? Rivian tulee myyntiin 2020/2021
 
SR+:n hinta ei ole yllätys kenellekään, joka on verrannut Yhdysvaltojen hinnastoa Suomeen. Mallien lähtöhinnoissa on siellä sen verran pienet erot. Tuohon kun lisää pakollisen toisen rengassarjan, ollaan n. 54 t€ luokassa.

Sitten täytyy toki muistaa, että rahoitukseen Tesla tarjoaa Santun bullet-lainaa, joka on aivan helvetin kallis ja sisältää miellyttävän n. 23 t€ viimeisen erän (luultavasti enemmän kuin auton arvo 60 kk jälkeen). Vähän pelkäsin, että alkaa Huihain tilaaminen harmittaa, mutta eipä nyt taida sittenkään.
 
Luettiinko eri arvostelut vai onko itsellä vain niin Mitsubishin väriset lasit päässä... :geek:

Jos siis ihan voimalinjasta puhutaan, niin molemmissa arvosteluissa sitä tunnuttiin kehuvan.
"Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan."
"Tasaisessa maantieajossa moottori kytkeytyy itsestään avustamaan etupyöriä mekaanisella vedolla. Kytkentä tapahtuu vetolaitteen märällä monilevykytkimellä. Nopeus on tällöin yli 65 kilometriä tunnissa jolloin polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan."
"Polttomoottorin käynnistymistäkään ei korvalla tai ”perstuntumalla” havaitse."

Kulutus on kyllä suurta, jos joutuu ajelemaan ilman sähköä. Ja vielä suurempaa jos ajelee moottoritienopeuksia. Silloin ei kannata tätä autoa hankkiakkaan :)

Pitänee kaivaa jotain arvosteluita tuosta Bemarista ja sen voimalinjasta. Hieno auto sekin kyllä, vähän olisi saanut olla tilavampi, niin olisi saattanut omaan käyttöön päätyä.

Erittäin hyvä sivusto tutkia näitä asioita on brittiläinen EV-database. Sen mukaan pelkällä bensalla ajettaessa BMW 225xe kuluttaa 8,3 l/100 km (34 mpg) ja uusin Outlander PHEV 8,1 l/100 km (35 mpg). Ero on pieni, mutta autojen kokoero huomioonottaen merkittävä. Jostain ihme syystä 225xe:n kanssa saman voimalinjan jakava Mini Countryman SE All4 kuluttaa akku tyhjänä vain 7,2 l/100km.

Todelliset BMW-kuskit tuntuvat inhoavan tuota 225xe-mallia siitä syystä, että sen kiihtyvyys katkeaa kuin kanan lento nopeudessa 125 km/h sähkömoottorin lopettaessa työt. Itse pidin 225xe:n ajettavuudesta, mutta sähköisen ajomatkan lyhyys koeajossa yllätti, sillä sain auton ajoon akku täynnä. Vähän se oli myös pieni omaan käyttöön. Minin ongelma taas oli se, että olisi tullut liikaa hammaslääkärikäyntejä irtoilevien paikkojen takia.

Työkaverilla upouusi V60 T8, ja ahkerana lataajana hän on päässyt aivan olemattomalla bensankulutuksella. Työmatka edestakaisin yhteensä 40 km, lataus vain kotona ja kulutus 0,2 l/100 km.
 
Erittäin hyvä sivusto tutkia näitä asioita on brittiläinen EV-database. Sen mukaan pelkällä bensalla ajettaessa BMW 225xe kuluttaa 8,3 l/100 km (34 mpg) ja uusin Outlander PHEV 8,1 l/100 km (35 mpg). Ero on pieni, mutta autojen kokoero huomioonottaen merkittävä. Jostain ihme syystä 225xe:n kanssa saman voimalinjan jakava Mini Countryman SE All4 kuluttaa akku tyhjänä vain 7,2 l/100km.

Todelliset BMW-kuskit tuntuvat inhoavan tuota 225xe-mallia siitä syystä, että sen kiihtyvyys katkeaa kuin kanan lento nopeudessa 125 km/h sähkömoottorin lopettaessa työt. Itse pidin 225xe:n ajettavuudesta, mutta sähköisen ajomatkan lyhyys koeajossa yllätti, sillä sain auton ajoon akku täynnä. Vähän se oli myös pieni omaan käyttöön. Minin ongelma taas oli se, että olisi tullut liikaa hammaslääkärikäyntejä irtoilevien paikkojen takia.

Työkaverilla upouusi V60 T8, ja ahkerana lataajana hän on päässyt aivan olemattomalla bensankulutuksella. Työmatka edestakaisin yhteensä 40 km, lataus vain kotona ja kulutus 0,2 l/100 km.

Tuota tuota, sivustoon tutustumatta niin sanoisin että on ihan sama mitä PHEV autot kuluttaa jos raakasti yhden latauksen jälkeen ajaa auton tyhjäksi. Sen verran on vielä olemattoman kokoinen tuo tankkikin 36L että mitä järkeä noissa +8L/100km kokeiluissa?? Jos tälläisen auton ostaa niin kantaman tarvii riittää omiin ajeluihin, oli se sitten vaikka se oma maks 26km range ja "lupautuu" latailailemaan aktiivisesti aina kuin mahdollista. Jos noi kohdat ei täyty niin kannattaa jättää PHEV kauppaan IHAN suosiolla ja ostaa vaikka DIESEL.

Itellä ollu ennen tankille menoa 225xe kulutukset: 10kwh/100km ja 3.8l/100km jolloin olen autolla kulkenut "tankillisella" ~850km, että semmosta.

Alusta on itellä varmaan minin kaltainen koska m paketti mutta mukava se silti on. Onneksi ei ole vasta kuin yksi paikka joka pysynyt on sekin n 3000km/4kk ajoilla :tup:

Ja mitä tulee Volvoon niin sillähän pääsee tankilla jotain 800km koska 60L tankki ja rangella tosiaan 40-45km, kesällä ja talvella. Olen myös yhtä kaveria haastatellut jolla tommoinen. Ei olisi kai pitänyt, saati sitten käydä T8 kiertueella kokeilemassa. Nythän semmoista V60 T8:sia tässä odotellaan, toimitusaika on kuin nälkävuosi eli marraskuussa pitäisi auton vasta saapua :itku:
 
Tuo BMW 225xe:n kulutushan tyhjällä akulla on järkyttävän paljon. Puuttuuko tuosta jarrutusenergian talteenotto vai mitä ihmettä? Noin pienellä rangella olevaa, kun harva voi käyttää puhtaasti sähköautona.
 
Tuo BMW 225xe:n kulutushan tyhjällä akulla on järkyttävän paljon. Puuttuuko tuosta jarrutusenergian talteenotto vai mitä ihmettä? Noin pienellä rangella olevaa, kun harva voi käyttää puhtaasti sähköautona.
Paljolta kuulostaa kyllä. Oma 330e keskikulutus on 6.6l/100km enkä lataile kuin sillointällöin jos sattuu duunissa olemaan paikka vapaana, kotona enkä muualla lataa lähes koskaan.
Reilusti vähemmällähän tämä menee vaikka ei koskaan lataisi kuin vastaavan tehoinen bemari pelkkänä bensana.
 
Jos pistoke hybridiä ei koskaan lataa verkosta niin eikö kaikki ajamiseen ym. tarvittava energia tule polttoaineesta.
 
Jos pistoke hybridiä ei koskaan lataa verkosta niin eikö kaikki ajamiseen ym. tarvittava energia tule polttoaineesta.
Toimii silloin samalla tavalla ku vaikka toyotan tai lexuksen hybridit.
Eli keräilee jarrutuksista jne mistä nyt saakaan takas sähköä. Ja joo bensakonekin sitä jonkinverran latailee.
Yli 15% ei lataile automaattiasetuksella eli pitää sen siinä.
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna :facepalm:
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Kevythybridi on lähinnä polttoaineensäästötekniikka kaupunkiympäristöön. Viitseliäälle lataajalle ja sopivalle työmatkalle plugari voi olla jo sähköautomaisempi.
 
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna :facepalm:

Miksi? Se on ostohinnaltaan vastaavan tehoista pelkkää bensaa halvempi, lisävarusteihin ei tule päästöjen kautta suomilisää, ja ainakin bmw tapauksessa saa ominaisuuksia mitä ei saa edes lisävarusteena muihin ku hybrideihin (esim ilmastointi parkissa).

Lisäksi jos haluaa niin on optio ajella 0l/100km jos jaksaa latailla.
Niin ja tietysti parhaat paikat parkkihalleissa ja saa ajaa länsiväylällä bussikaistaa.
 
Miksi? Se on ostohinnaltaan vastaavan tehoista pelkkää bensaa halvempi, lisävarusteihin ei tule päästöjen kautta suomilisää, ja ainakin bmw tapauksessa saa ominaisuuksia mitä ei saa edes lisävarusteena muihin ku hybrideihin (esim ilmastointi parkissa).

Lisäksi jos haluaa niin on optio ajella 0l/100km jos jaksaa latailla.
Niin ja tietysti parhaat paikat parkkihalleissa ja saa ajaa länsiväylällä bussikaistaa.

No joo jos sitä noin ajattelee. Empä tullut ajatelleeksi tota varuste politiikkaa tms bussikaistalla ajelua :)
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.

Melkoista näpertelyä tekniikan monimutkaisuuteen nähden kuitenkin.
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Ainakin Toyota käyttää hybrideissa atkinsonmoottoria, joka on taloudellisempi kuin ottomoottori.
 
Etsikää mulle automaattivaihteinen C-segmentin bensa-auto, joka kulkee kaupunkimatelussa neljällä litralla. Siis sellainen, joka ei ole hybridi.

Jään tähän odottelemaan sopivia.
 
Tuota tuota, sivustoon tutustumatta niin sanoisin että on ihan sama mitä PHEV autot kuluttaa jos raakasti yhden latauksen jälkeen ajaa auton tyhjäksi. Sen verran on vielä olemattoman kokoinen tuo tankkikin 36L että mitä järkeä noissa +8L/100km kokeiluissa?? Jos tälläisen auton ostaa niin kantaman tarvii riittää omiin ajeluihin, oli se sitten vaikka se oma maks 26km range ja "lupautuu" latailailemaan aktiivisesti aina kuin mahdollista. Jos noi kohdat ei täyty niin kannattaa jättää PHEV kauppaan IHAN suosiolla ja ostaa vaikka DIESEL.
Pluggarihybrin koko pointtihan on se, että sillä voi ajaa myös sen rangen ulkopuolelle, joten minusta aika autoa ajatella, että eivät sovellu henkilöille joille pelkkä sähkörange ei riitä.

Ja ylipäätään se tyhjän akun kulutus kiinnostaa sen takia, että sen avulla on helppo laskea todellinen kulutus omassa käytössä, kun tietää kuinka ison osan pystyisi ajamaan sähköllä ja lopuille laskee sitten tuon mukaan bensan/dieselin. Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.

Tuos saitti näytti kylläl ihan hyvältä, harmi vaan että V60 D6:n lukemia ei tuolta löytynyt.
Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.

Melkoista näpertelyä tekniikan monimutkaisuuteen nähden kuitenkin.
Riippuu aika paljon käyttöympäristöstä, maantiellä ja motarilla ero jää pienemmäksi, mutta kaupunkipyörityksessä bensahybridi vie kyllä useinmiten moninkertaisesti vähemmän polttoainetta, kun vastaava perinteinen polttis. Mitä pienempi nopeus ja mitä enemmän nopeuden muutoksia niin sitä isompi hyöty hybridistä on.
 
Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.

Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.

Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista :tup:
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.

Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.

Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
 
Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.

Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
Toyota on ainakin hionut priuksen kulutuksen kohdilleen. 3,27l/100km tyhjällä akulla tuon databasen mukaan. Näin oli myös aikaisemmalla mallilla ja phev prius kulutti "lataamattomana" vähemmän kuin hybridi auris.
 
Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.

Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista :tup:
Tottakai jos tiedät kulutuksen omassa käytössä, niin silloin tiedät paljonko se auto omassa käytössä kuluttaa (ylläri).

Mutta tuo 3,9l/100km ei oikeastaan auta ketään arvioimaan kuinka paljon kyseinen kärry kuluttaisi omassa käytössä.

Sen sijana jos tiedät rangen ja kulutuksen pelkällä polttoaineella, niin tuo on aika hyvin laskettavissa, jos osaa arvioida kuinka iso osa ajoista menisi sähkörangella (polttoaineenkulutus lähes 0) ja kuinka paljon pidemmälle (polttoaineenkulutus tuon tyhjän akun kulutuksen verran). Noista painotettu keskiarvo niin voi alkaa arvioida kuluja omassa käytössä.

Eli tyyliin, jos auto vie akut tyhjänä 6l/100km ja pystyn ajamaan 2/3 ajoista rangen sisällä, niin kulutuksen omassa käytössä voi olettaa olevan noin 2l/100km.

Sen sijaan jos tiedät vaan että hybridi pluggari kuluttanut 2l/100km jossain ajossatai sen EU-yhdistetty on sen verran, niin siitä ei oikein voi päätellä mitään siitä kannattaisiko ko. kärry itselle.
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna :facepalm:
Jotenkin tuntuu, että ajattelen nyt täysin mustavalkoisesti, että joko kaikki ajot pitää olla sähkörangen sisällä, tai sitten autoa ei ladata lähes ollenkaan. Eli joko käytetään pluggaria tarpeetttoman monimutkaisena ja pieniakkuisena sähköautona, tai kalliina ja tarpeettoman isoilla akuilla varustettuna kevythybridinä.

Eiköhän aika iso osa ajele niin, että latailuilla pääsisi ajamaan säännöllisesti (isonkin) osan, mutta välillä se ei riitä vaan ajetaan polttoaineella, jolloin kiinnostaa sitten kulutus polttoaineella ajaessa. Sehän se pluggarin pointti on, sillä voi tehdä molempia.
 
Joo mutta lähtökohtaisesti kun tämmösen hommaa niin range riittäisi että menisi mahdollisimman pienellä ajot. Toki polttiksella pidemmät lenkit ja myös polttiksesta ja sähköstä tuleva nelivetokin on se miksi tälläinen kannattaa hommata :) Saisi vaan tuo jälkimmäinen ominaisuus olla muissakin eikä pelkkiä etuvetosia.
 
Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Eihän sähkön tuotto bensalla olekkaan ideana. Vaan juurikin jarrutuksista talteen kerätty energia laitetaan talteen.

Ja kun autosta löytyy pieni sähkömoottori, joka tarjoaa välittömän väännön, niin voidaan sen pariksi laittaa ekologinen atkinson tekniikalla oleva polttis. Tuo kun olisi muuten masentavan puhditon.
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.

Säästö tulee mm. siitä kun moottoria ei tarvitse pyörittää jatkuvasti naurettavan pienellä kuormalla jolloin sen hyötysuhde on huonoimmillaan, vaan siitä voidaan ottaa enempi tehoa jolla autoa liikutetaan ja samalla säilötään energiaa akkuun. Osa matkasta voidaan sitten edetä tällä talteen otetulla energialla tarvimatta pyöritellä polttista... ja tuolla saavutetaan parempi polttoainetalous...
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Itse ajattelen sillä tavalla, että bensamoottorilla saa vedon pyöriin ja samalla saa vähän ladattua akkua. Eli bensamoottoria pystyy käyttämään vähän paremmalla hyötysuhteella. Ja osan aikaa pystyy sitten ajamaan pelkällä sähköllä akun tyhjäksi ja siksi polttoainetta vähän säästyy. Lisäksi regen jarru. Noilla konsteilla kulutus on vähän pienempi tavalliseen bensaan verrattuna.
 
Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.

Taasen tasakaasulla polttomoottorissa ollaan hieman hyvän hyötysuhdealueen alapuolella. Eli tässä kohtaa kannattaa laturilla tehdä kuormaa ja ottaa energia talteen. Eli moottorin tuoma liike-energia + sähkö on yhdessä enemmän kuin pelkkä polttomoottorin tekemän liike-energian hyötysuhde.

Sähköä ladatessa kulutus on hieman isompi, mutta energiaa saadaan enemmän kuin polttoaineen kulutuksen nousu.

Sitten se jarrutusenergia. Jarrutuksessa vapautuu energiaa yhtä paljon kuin samaan vauhtiin kiihdyttäessä.
Eli teoriassa kerran polttomoottorilla kiihdytettyä autoa voi pysäyttää ja kiihdyttää sähköllä uudestaan ja uudestaan. No se teoriasta.

Sitten tulee hyötysuhde, joka on aina ykköstä pienempi, jolloin kaikkea energiaa ei saada mitenkään talteen.
Mutta saadaan jotain kuitenkin.

Eli kiihdytyksissä käytetään apuna sähköä pitämään polttomoottori paremmin hyötysuhteen optimialueella ja siihen käytetään "hukkaenergiat", jotka on akkuun ladattu.
 
Asian sivusta, kun aina muistetaan muistutella kuinka sähköauton päästöt ei ole nolla "koska sähkökin pitää tehdä jossain", niin sama koskee myös polttomoottorivekottimia:

 
VW ID ennakkotilaukset lähestyy:

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html

Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.
 
VW ID ennakkotilaukset lähestyy:

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html

Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.

32k€ olisi muuhun tarjontaan verrattuna aika edullinen. Ei taida edes 48kWh kokoluokan akulla olla edes saatavilla tuohon hintaluokkaan.

Linkistä muuten puuttuu https jälkeen kaksoispiste.
 
Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä :tup: Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km :)

Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km :drool::tup::)
Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää :)
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla työmatkalla samat Teslat ohittelen, niin niidenkin nopeudet on nousseet lämpötilan mukaan samassa suhteessa :) Eli kaippa se vaikuttaa, kovilla pakkasilla ajelivat melki 90kmh, tänään jo 120.
 
Aika paljon nousee sähkön kulututus nopeuden kasvaessa sataseen tai päälle. (ilmanvastus tietty)Tesloista en tiedä, mutta omalla töpselivieterikulkineella laitan suosiolla dieselin tulille motarinopeuksilla, niin säästyy sähköä ruuhkajonoihin työmatkoilla.
edit: Range alkaa nousta mukavasti nyt kelien lämmetessä, kun ei tarvitse lämmitykseen niin paljon hukata sähköä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä :tup: Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km :)

Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km :drool::tup::)
Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää :)

Sitähän tässä on yritetty sanoa... se mittari näyttää sen, mitä se kuvittelee pääsevän. Nykyisen ja menneiden kulutusten perusteella. Ja kun lämmityksen tarve pienenee, kulutus pienenee ja se rupiaa näkymään rangessa ja myös siinä arvioidussa rangessa samalla tapaa. Sen nollaus ei auta.
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.

Itselläni nykyinen hybridi kuluttaa kesällä n.3,7l ja talvella 4,5-5l (talvi siis kasvattaa kulutusta merkittävästi). viimeisen 20tkm keskikulutus kokonaisuutena laskettuna on ollut n.4,2l. Ajo on 70% kaupunkia, 30% motaria.

Edellinen bensa-auto joka minulla oli (bmw:n bensakone, 16hv enemmän ja painoa n.100kg enemmän) kulutti keskimäärin n.7,2l/100km eli 70% suurempi kulutus, josta tietenkin osa tuli suuremmasta painosta ja tehoista - Toisaalta tuolla autolla ei tullut ajettua niin paljon kaupunkiajoa ruuhkissa kuin tällä hybridillä. Omasta mielestäni ihan tavallisellakin hybridillä siis voi saavuttaa etuja. Itsellä ei latausmahdollisuutta ole, joten pluginia tai täyssähköä ei ole tullut harkittua eikä laskeskeltua että miten kannattaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.

Itseasiassa tuo on oikeastaan täysin päinvastoin. Polttomoottorihenkilöauto ei toimi sillä parhaalla hyötysuhdealueella oikeastaan muussa tilanteessa kuin kiihdytyksessä. Polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan yleensä n. 90% kuormitusasteella parhaimman väännön alueella. Tuo tarkoittaa käytännössä ainakin henkilöautossa kiihdytystä.
 
Itseasiassa tuo on oikeastaan täysin päinvastoin. Polttomoottorihenkilöauto ei toimi sillä parhaalla hyötysuhdealueella oikeastaan muussa tilanteessa kuin kiihdytyksessä. Polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan yleensä n. 90% kuormitusasteella parhaimman väännön alueella. Tuo tarkoittaa käytännössä ainakin henkilöautossa kiihdytystä.

Jos puhutaan bensamoottoreista, niin kuin hybridit yleensä ovat (ja taitaa atkinson lisätä vaikutusta) parhaan väännön alue on aika kapea. Eli ripeä kiihdytys nousee alueen yli.

Ja nyt suurempi vaikutus on siitä nollasta lähtiessä, kun sähkömoottorilla on heti täysi vääntö.

Edit.

No nyt kuin katsoin Toyotan moottorin vääntökäyrää, niin yllättävän tasainen se on.
Toki se ei täysin suora ole, mutta kuitenkin..

Polttiksen maksimi vääntö on 142 Nm ja sähkömpottorin 163 Nm.

Kyllä se sähkö siinä kiihdytyksessä vaan auttaa mukavasti, kun vääntö tuplaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.

Itselläni nykyinen hybridi kuluttaa kesällä n.3,7l ja talvella 4,5-5l (talvi siis kasvattaa kulutusta merkittävästi). viimeisen 20tkm keskikulutus kokonaisuutena laskettuna on ollut n.4,2l. Ajo on 70% kaupunkia, 30% motaria.

Edellinen bensa-auto joka minulla oli (bmw:n bensakone, 16hv enemmän ja painoa n.100kg enemmän) kulutti keskimäärin n.7,2l/100km eli 70% suurempi kulutus, josta tietenkin osa tuli suuremmasta painosta ja tehoista - Toisaalta tuolla autolla ei tullut ajettua niin paljon kaupunkiajoa ruuhkissa kuin tällä hybridillä. Omasta mielestäni ihan tavallisellakin hybridillä siis voi saavuttaa etuja. Itsellä ei latausmahdollisuutta ole, joten pluginia tai täyssähköä ei ole tullut harkittua eikä laskeskeltua että miten kannattaisi.
Millä hybridillä pääsee noin pieneen kulutukseen?
 
Itse ainakin pääsen talvella omalla Auriksella 5l kulutukseen ja kesällä jotain 4.5l. Pääosin työmatkaa josta 70% maantietä. Varmaan vielä pienemmällä menisi jos vaihtaisi 225/45/17 renkaiden tilalle pienemmät.
Alle 4l kulutuksiin pääsisi varmaan jos olisi enempi kaupunki ajoa.
 
Tässäkin ketjussa asia käsitelty moneen kertaan, mutta silti riittää vielä näemmä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä itselataavan hybridin toimintaperiaatetta.

Sen mä vielä voin käsittää, mutta en sitä, että herrat eivät osaa lukea kulutusmittauksia (siis ihan riippumattomien testien) ja väittävät, ettei mitään säästöä synny.

Lisäksi pitäisi järkikin sanoa, että jos Toyota on tehnyt hybridejä nyt yli 20 vuotta ja kauppa vaan kiihtyy, niin ei niitä varmaan huvikseen ihmiset ostele.

Vai onko tässä vain kyse siitä, että ihminen kuvittelee aina olevansa vähän fiksumpi kuin muut ja ne hybridin ostajat on niitä tyhmiä kun itse on miettinyt, että asiahan on niin, ettei se yhtään vähempää kuluta?
 
Onko kukaan ajanut/omistaa Audin e-tronia, ja mitkä on mielipiteet käytännön kokemuksen pohjalta ?

Tiedän, että netistä löytyy videota ja kommenttia, mutta nyt ihan näin suomi-pojan perztuntumalta.
 
Öö siis tuleeko niitä sittenkin? Hinta taitaa olla silti 50te luokkaa kuin 35-40te? Soittaa siis pitäisi Suomen Teslan myyntiin että saisi sellaisen? Ei silti kyllä ole mielenkiintoa enää, ainakaan 3sia kohtaan.

On vaan jotenkin äsittämöntä että tommosia ns perusvarusteitakin jätetään pois mitkä löytyy melkein autosta kuin autosta, merkistä ja mallista riippumatta.
Tosiaan sitä 35 000$ Tesla Model 3 SR versiota ei saa tilattua euroopasta.

Mielestäni ihan hyvät varusteet tuossa halppis mallissakin. Saa nähdä tuleeko myöhemmin jotain huononnuksia, vai pysyykö SR malli karsittuna SR+ mallina.

"Nahkapenkit" sähköllä ja lasikatto löytyy. Ja autopilotti puuttuu SR mallista. Musta on perusväri ja esim sininen 1000$ lisää, eli värit maksaa reilusti. Musta on vaan aika arka kaikille kolhuille.

 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 466
Viestejä
4 497 361
Jäsenet
74 211
Uusin jäsen
merts

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom