Keskustelua hybridiautoista

Tuota tuota, sivustoon tutustumatta niin sanoisin että on ihan sama mitä PHEV autot kuluttaa jos raakasti yhden latauksen jälkeen ajaa auton tyhjäksi. Sen verran on vielä olemattoman kokoinen tuo tankkikin 36L että mitä järkeä noissa +8L/100km kokeiluissa?? Jos tälläisen auton ostaa niin kantaman tarvii riittää omiin ajeluihin, oli se sitten vaikka se oma maks 26km range ja "lupautuu" latailailemaan aktiivisesti aina kuin mahdollista. Jos noi kohdat ei täyty niin kannattaa jättää PHEV kauppaan IHAN suosiolla ja ostaa vaikka DIESEL.
Pluggarihybrin koko pointtihan on se, että sillä voi ajaa myös sen rangen ulkopuolelle, joten minusta aika autoa ajatella, että eivät sovellu henkilöille joille pelkkä sähkörange ei riitä.

Ja ylipäätään se tyhjän akun kulutus kiinnostaa sen takia, että sen avulla on helppo laskea todellinen kulutus omassa käytössä, kun tietää kuinka ison osan pystyisi ajamaan sähköllä ja lopuille laskee sitten tuon mukaan bensan/dieselin. Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.

Tuos saitti näytti kylläl ihan hyvältä, harmi vaan että V60 D6:n lukemia ei tuolta löytynyt.
Sähkömoottorin käyttäminen kiihdytyksissä ja sen lataaminen jarrutuksessa muutoin lämmöksi harakoille heittävällä energialla tuo jonkin verran säästöä. Tietysti myös lähipäästöt optimitilanteessa pienenevät, jos tullessa voidaan ajaa pelkällä sähköllä, joka on tuotettu harvemmassa liikenteessä.

Melkoista näpertelyä tekniikan monimutkaisuuteen nähden kuitenkin.
Riippuu aika paljon käyttöympäristöstä, maantiellä ja motarilla ero jää pienemmäksi, mutta kaupunkipyörityksessä bensahybridi vie kyllä useinmiten moninkertaisesti vähemmän polttoainetta, kun vastaava perinteinen polttis. Mitä pienempi nopeus ja mitä enemmän nopeuden muutoksia niin sitä isompi hyöty hybridistä on.
 
Nuo tuntemattoman sähkö/polttoainejakauman x l/100km luvuthan ovat nimenomaan niitä, mitkä ovat mitkä ovat kokolailla turhia, koska niistä on hankala päätellä yhtään mitään siitä paljonko auto omassa käytössä kustantaisi polttoaineiden osalta.

Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.

Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista :tup:
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.

En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.

Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.

Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
 
Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.

Plugareissa olisi kyllä edellytykset saada polttoaineen kulutus suunnilleen samalle tasolle hybridin kanssa, mutta ehkä tehtaat eivät ole viitsineet nähdä vaivaa sen systeemin hiomiseen, hyöty tehtaalle jää aika pieneksi.
Toyota on ainakin hionut priuksen kulutuksen kohdilleen. 3,27l/100km tyhjällä akulla tuon databasen mukaan. Näin oli myös aikaisemmalla mallilla ja phev prius kulutti "lataamattomana" vähemmän kuin hybridi auris.
 
Ei ole turhaa. Jos 10kwh/100km ja 3.9l/100km niin 850km matkalla on mennyt sähköä 85kwh ja kotona ladatessa 1kwh maksaa 13centtiä kaikkine lisineen. Sitte ton bensa hinnan saa kun tankkaa auton vaan täyteen ja kattoo paljon jää viivan alle. Omassa tapauksessa ~60e maksaa molemmat yhteensä.

Jos range riittäisi niin eipä tuo ajelu paljoa maksaisi, toki onhan se jo noinkin edullista :tup:
Tottakai jos tiedät kulutuksen omassa käytössä, niin silloin tiedät paljonko se auto omassa käytössä kuluttaa (ylläri).

Mutta tuo 3,9l/100km ei oikeastaan auta ketään arvioimaan kuinka paljon kyseinen kärry kuluttaisi omassa käytössä.

Sen sijana jos tiedät rangen ja kulutuksen pelkällä polttoaineella, niin tuo on aika hyvin laskettavissa, jos osaa arvioida kuinka iso osa ajoista menisi sähkörangella (polttoaineenkulutus lähes 0) ja kuinka paljon pidemmälle (polttoaineenkulutus tuon tyhjän akun kulutuksen verran). Noista painotettu keskiarvo niin voi alkaa arvioida kuluja omassa käytössä.

Eli tyyliin, jos auto vie akut tyhjänä 6l/100km ja pystyn ajamaan 2/3 ajoista rangen sisällä, niin kulutuksen omassa käytössä voi olettaa olevan noin 2l/100km.

Sen sijaan jos tiedät vaan että hybridi pluggari kuluttanut 2l/100km jossain ajossatai sen EU-yhdistetty on sen verran, niin siitä ei oikein voi päätellä mitään siitä kannattaisiko ko. kärry itselle.
En kans mut en kyl sitäkää et tarvii plugari ostaa ja sit ei lataa sitä ku joskus ja jouluna :facepalm:
Jotenkin tuntuu, että ajattelen nyt täysin mustavalkoisesti, että joko kaikki ajot pitää olla sähkörangen sisällä, tai sitten autoa ei ladata lähes ollenkaan. Eli joko käytetään pluggaria tarpeetttoman monimutkaisena ja pieniakkuisena sähköautona, tai kalliina ja tarpeettoman isoilla akuilla varustettuna kevythybridinä.

Eiköhän aika iso osa ajele niin, että latailuilla pääsisi ajamaan säännöllisesti (isonkin) osan, mutta välillä se ei riitä vaan ajetaan polttoaineella, jolloin kiinnostaa sitten kulutus polttoaineella ajaessa. Sehän se pluggarin pointti on, sillä voi tehdä molempia.
 
Joo mutta lähtökohtaisesti kun tämmösen hommaa niin range riittäisi että menisi mahdollisimman pienellä ajot. Toki polttiksella pidemmät lenkit ja myös polttiksesta ja sähköstä tuleva nelivetokin on se miksi tälläinen kannattaa hommata :) Saisi vaan tuo jälkimmäinen ominaisuus olla muissakin eikä pelkkiä etuvetosia.
 
Maantieajossa se tavallinen hybridi ei vie mitenkään merkittävästi vähempää kuin perinteinen polttisauto, mutta kyllä se käytännön seka-ajon kulutus ja erityisesti kaupunkiajon kulutus on selvästi pienempi kuin tavallisella polttiksella.

Osittain tuo kulutusetu hybridille tulee siitä että hybridin polttomoottori on yleensä atkinson kierrolla, mutta erityisesti kaupunkiliikenteessä se suurin etu tulee kyllä sieltä akustosta.
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Eihän sähkön tuotto bensalla olekkaan ideana. Vaan juurikin jarrutuksista talteen kerätty energia laitetaan talteen.

Ja kun autosta löytyy pieni sähkömoottori, joka tarjoaa välittömän väännön, niin voidaan sen pariksi laittaa ekologinen atkinson tekniikalla oleva polttis. Tuo kun olisi muuten masentavan puhditon.
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.

Säästö tulee mm. siitä kun moottoria ei tarvitse pyörittää jatkuvasti naurettavan pienellä kuormalla jolloin sen hyötysuhde on huonoimmillaan, vaan siitä voidaan ottaa enempi tehoa jolla autoa liikutetaan ja samalla säilötään energiaa akkuun. Osa matkasta voidaan sitten edetä tällä talteen otetulla energialla tarvimatta pyöritellä polttista... ja tuolla saavutetaan parempi polttoainetalous...
 
Jos akustoon varastoitu energia on tuotettu polttomoottorilla niin ei kai se mitenkään pienennä polttoaineen kulutusta.

Ja jos pienempää polttoaineen kulutusta perustellaan polttomoottorin atkinson tekniikalla niin eihän sekään liity akustoon tai hybridi tekniikkaan.
Itse ajattelen sillä tavalla, että bensamoottorilla saa vedon pyöriin ja samalla saa vähän ladattua akkua. Eli bensamoottoria pystyy käyttämään vähän paremmalla hyötysuhteella. Ja osan aikaa pystyy sitten ajamaan pelkällä sähköllä akun tyhjäksi ja siksi polttoainetta vähän säästyy. Lisäksi regen jarru. Noilla konsteilla kulutus on vähän pienempi tavalliseen bensaan verrattuna.
 
Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.

Taasen tasakaasulla polttomoottorissa ollaan hieman hyvän hyötysuhdealueen alapuolella. Eli tässä kohtaa kannattaa laturilla tehdä kuormaa ja ottaa energia talteen. Eli moottorin tuoma liike-energia + sähkö on yhdessä enemmän kuin pelkkä polttomoottorin tekemän liike-energian hyötysuhde.

Sähköä ladatessa kulutus on hieman isompi, mutta energiaa saadaan enemmän kuin polttoaineen kulutuksen nousu.

Sitten se jarrutusenergia. Jarrutuksessa vapautuu energiaa yhtä paljon kuin samaan vauhtiin kiihdyttäessä.
Eli teoriassa kerran polttomoottorilla kiihdytettyä autoa voi pysäyttää ja kiihdyttää sähköllä uudestaan ja uudestaan. No se teoriasta.

Sitten tulee hyötysuhde, joka on aina ykköstä pienempi, jolloin kaikkea energiaa ei saada mitenkään talteen.
Mutta saadaan jotain kuitenkin.

Eli kiihdytyksissä käytetään apuna sähköä pitämään polttomoottori paremmin hyötysuhteen optimialueella ja siihen käytetään "hukkaenergiat", jotka on akkuun ladattu.
 
Asian sivusta, kun aina muistetaan muistutella kuinka sähköauton päästöt ei ole nolla "koska sähkökin pitää tehdä jossain", niin sama koskee myös polttomoottorivekottimia:

 
VW ID ennakkotilaukset lähestyy:

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html

Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.
 
VW ID ennakkotilaukset lähestyy:

https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id.html

Saksalaisella sivulla laskuri kertoo että 8.5 :ttä alkaen, saa nähdä milloin suomessa. Hinnaksi on luvattu "sama kuin diesel golf". Tarkoittaa varmaan että pienellä (48kWh) Akulla karvalakkivarusteltu VW i.D maksaa saman verran kuin top-of-line diesel - 32,421€ golf GTD 2.0 TDI. Ensiksi tuleva "first edition" 62 kWh akulla maksanee ~38 k€, mikä kuitenkin vielä 5k€ vähemmän kuin Hyundai Kona. VW i.D3 Toimitukset ensi vuoden alussa, yhtä pitkään saa odottaa Konaakin.

32k€ olisi muuhun tarjontaan verrattuna aika edullinen. Ei taida edes 48kWh kokoluokan akulla olla edes saatavilla tuohon hintaluokkaan.

Linkistä muuten puuttuu https jälkeen kaksoispiste.
 
Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä :tup: Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km :)

Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km :drool::tup::)
Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää :)
 
Viimeksi muokattu:
Motarilla työmatkalla samat Teslat ohittelen, niin niidenkin nopeudet on nousseet lämpötilan mukaan samassa suhteessa :) Eli kaippa se vaikuttaa, kovilla pakkasilla ajelivat melki 90kmh, tänään jo 120.
 
Aika paljon nousee sähkön kulututus nopeuden kasvaessa sataseen tai päälle. (ilmanvastus tietty)Tesloista en tiedä, mutta omalla töpselivieterikulkineella laitan suosiolla dieselin tulille motarinopeuksilla, niin säästyy sähköä ruuhkajonoihin työmatkoilla.
edit: Range alkaa nousta mukavasti nyt kelien lämmetessä, kun ei tarvitse lämmitykseen niin paljon hukata sähköä.
 
Viimeksi muokattu:
Noniin, eipä olisi uskonut kun eräs 225xe kuski sanoi että kyllä se range kasvaa kun kesää kohti mennään. No, tänään pääsin jo 30km matkan ja oli sekalaista ajoa, jotain 50kmh ja 87kmh väliltä :tup: Sen verran vielä että kun lähdin niin rangeksi näytti 28km ja pääsi 30km :)

Nyt kun sain auton talliin ja lataukseen niin auto ilmoitti että kun akku on ladattu niin rangea olisi 34km :drool::tup::)
Muutenkin näyttäisi nyt menevän +-15c:llä n. 2-3km enemmän mitä auton range näyttää :)

Sitähän tässä on yritetty sanoa... se mittari näyttää sen, mitä se kuvittelee pääsevän. Nykyisen ja menneiden kulutusten perusteella. Ja kun lämmityksen tarve pienenee, kulutus pienenee ja se rupiaa näkymään rangessa ja myös siinä arvioidussa rangessa samalla tapaa. Sen nollaus ei auta.
 
Eli tavallinen hybridi ei vie polttoainetta yhtään vähempää kuin polttomoottori, eikä pistoke hybridikään jos ei lataa verkosta.
En ymmärrä mikä noiden tavallisten hybridien pointti on. Vähän kehittyneempi start/stop systeemi.
Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.

Itselläni nykyinen hybridi kuluttaa kesällä n.3,7l ja talvella 4,5-5l (talvi siis kasvattaa kulutusta merkittävästi). viimeisen 20tkm keskikulutus kokonaisuutena laskettuna on ollut n.4,2l. Ajo on 70% kaupunkia, 30% motaria.

Edellinen bensa-auto joka minulla oli (bmw:n bensakone, 16hv enemmän ja painoa n.100kg enemmän) kulutti keskimäärin n.7,2l/100km eli 70% suurempi kulutus, josta tietenkin osa tuli suuremmasta painosta ja tehoista - Toisaalta tuolla autolla ei tullut ajettua niin paljon kaupunkiajoa ruuhkissa kuin tällä hybridillä. Omasta mielestäni ihan tavallisellakin hybridillä siis voi saavuttaa etuja. Itsellä ei latausmahdollisuutta ole, joten pluginia tai täyssähköä ei ole tullut harkittua eikä laskeskeltua että miten kannattaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Polttomoottorihan karkaa hyvältä hyötysuhdealueelta herkästi erityisesti kiihdyttäessä.

Itseasiassa tuo on oikeastaan täysin päinvastoin. Polttomoottorihenkilöauto ei toimi sillä parhaalla hyötysuhdealueella oikeastaan muussa tilanteessa kuin kiihdytyksessä. Polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan yleensä n. 90% kuormitusasteella parhaimman väännön alueella. Tuo tarkoittaa käytännössä ainakin henkilöautossa kiihdytystä.
 
Itseasiassa tuo on oikeastaan täysin päinvastoin. Polttomoottorihenkilöauto ei toimi sillä parhaalla hyötysuhdealueella oikeastaan muussa tilanteessa kuin kiihdytyksessä. Polttomoottorin paras hyötysuhde saavutetaan yleensä n. 90% kuormitusasteella parhaimman väännön alueella. Tuo tarkoittaa käytännössä ainakin henkilöautossa kiihdytystä.

Jos puhutaan bensamoottoreista, niin kuin hybridit yleensä ovat (ja taitaa atkinson lisätä vaikutusta) parhaan väännön alue on aika kapea. Eli ripeä kiihdytys nousee alueen yli.

Ja nyt suurempi vaikutus on siitä nollasta lähtiessä, kun sähkömoottorilla on heti täysi vääntö.

Edit.

No nyt kuin katsoin Toyotan moottorin vääntökäyrää, niin yllättävän tasainen se on.
Toki se ei täysin suora ole, mutta kuitenkin..

Polttiksen maksimi vääntö on 142 Nm ja sähkömpottorin 163 Nm.

Kyllä se sähkö siinä kiihdytyksessä vaan auttaa mukavasti, kun vääntö tuplaantuu.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten kerrottu, niin ei se ihan noin ole.

Itselläni nykyinen hybridi kuluttaa kesällä n.3,7l ja talvella 4,5-5l (talvi siis kasvattaa kulutusta merkittävästi). viimeisen 20tkm keskikulutus kokonaisuutena laskettuna on ollut n.4,2l. Ajo on 70% kaupunkia, 30% motaria.

Edellinen bensa-auto joka minulla oli (bmw:n bensakone, 16hv enemmän ja painoa n.100kg enemmän) kulutti keskimäärin n.7,2l/100km eli 70% suurempi kulutus, josta tietenkin osa tuli suuremmasta painosta ja tehoista - Toisaalta tuolla autolla ei tullut ajettua niin paljon kaupunkiajoa ruuhkissa kuin tällä hybridillä. Omasta mielestäni ihan tavallisellakin hybridillä siis voi saavuttaa etuja. Itsellä ei latausmahdollisuutta ole, joten pluginia tai täyssähköä ei ole tullut harkittua eikä laskeskeltua että miten kannattaisi.
Millä hybridillä pääsee noin pieneen kulutukseen?
 
Itse ainakin pääsen talvella omalla Auriksella 5l kulutukseen ja kesällä jotain 4.5l. Pääosin työmatkaa josta 70% maantietä. Varmaan vielä pienemmällä menisi jos vaihtaisi 225/45/17 renkaiden tilalle pienemmät.
Alle 4l kulutuksiin pääsisi varmaan jos olisi enempi kaupunki ajoa.
 
Tässäkin ketjussa asia käsitelty moneen kertaan, mutta silti riittää vielä näemmä ihmisiä, jotka eivät ymmärrä itselataavan hybridin toimintaperiaatetta.

Sen mä vielä voin käsittää, mutta en sitä, että herrat eivät osaa lukea kulutusmittauksia (siis ihan riippumattomien testien) ja väittävät, ettei mitään säästöä synny.

Lisäksi pitäisi järkikin sanoa, että jos Toyota on tehnyt hybridejä nyt yli 20 vuotta ja kauppa vaan kiihtyy, niin ei niitä varmaan huvikseen ihmiset ostele.

Vai onko tässä vain kyse siitä, että ihminen kuvittelee aina olevansa vähän fiksumpi kuin muut ja ne hybridin ostajat on niitä tyhmiä kun itse on miettinyt, että asiahan on niin, ettei se yhtään vähempää kuluta?
 
Onko kukaan ajanut/omistaa Audin e-tronia, ja mitkä on mielipiteet käytännön kokemuksen pohjalta ?

Tiedän, että netistä löytyy videota ja kommenttia, mutta nyt ihan näin suomi-pojan perztuntumalta.
 
Öö siis tuleeko niitä sittenkin? Hinta taitaa olla silti 50te luokkaa kuin 35-40te? Soittaa siis pitäisi Suomen Teslan myyntiin että saisi sellaisen? Ei silti kyllä ole mielenkiintoa enää, ainakaan 3sia kohtaan.

On vaan jotenkin äsittämöntä että tommosia ns perusvarusteitakin jätetään pois mitkä löytyy melkein autosta kuin autosta, merkistä ja mallista riippumatta.
Tosiaan sitä 35 000$ Tesla Model 3 SR versiota ei saa tilattua euroopasta.

Mielestäni ihan hyvät varusteet tuossa halppis mallissakin. Saa nähdä tuleeko myöhemmin jotain huononnuksia, vai pysyykö SR malli karsittuna SR+ mallina.

"Nahkapenkit" sähköllä ja lasikatto löytyy. Ja autopilotti puuttuu SR mallista. Musta on perusväri ja esim sininen 1000$ lisää, eli värit maksaa reilusti. Musta on vaan aika arka kaikille kolhuille.

 
Onko kukaan ajanut/omistaa Audin e-tronia, ja mitkä on mielipiteet käytännön kokemuksen pohjalta ?

Tiedän, että netistä löytyy videota ja kommenttia, mutta nyt ihan näin suomi-pojan perztuntumalta.
On niin kallis että ei ole mitään kokemuksia autosta. Facebookissa taisi olla että auto on ihan laadukas ja kyyti on erittäin mukavaa. Ei ole mitään negatiivisia kuulunut, paitsi korkea hinta ja kalliit varusteet. Ja esim Model 3:ssa olisi ilmeisesti nopeampi lataus Teslan latureista.

Saa nähdä miten uusi BMW X5 hybridi pärjää Audia vastaan.
 
Onko porukalla kokemusta tuosta Volvo V60 plug-in hybridistä (d6)? Onko paketti juuri niin vakuuttava miltä se ulospäin vaikuttaa?

T8 olisi Volvossa tietysti makea vaan hinnat on sitten ihan eri sarjaa vrt vanhempaan V60. Toinen vaihtoehto olisi varmaan odotella muutama vuosi ja katsella noita vähän ajettuja T8 Volvoja silloin.
 
Tosiaan sitä 35 000$ Tesla Model 3 SR versiota ei saa tilattua euroopasta.

Mielestäni ihan hyvät varusteet tuossa halppis mallissakin. Saa nähdä tuleeko myöhemmin jotain huononnuksia, vai pysyykö SR malli karsittuna SR+ mallina.

"Nahkapenkit" sähköllä ja lasikatto löytyy. Ja autopilotti puuttuu SR mallista. Musta on perusväri ja esim sininen 1000$ lisää, eli värit maksaa reilusti. Musta on vaan aika arka kaikille kolhuille.


Tonni paljon väristä? Mihin vastaavan hintaluokan autoon saa ruksia värejä alle tonnilla?
 
Tonni sinällään ei ole paljoa, mut paskasti maalattuna ja epäpuhtauksien pilaamana on jo sitä. :innocent:
 
Tonni paljon väristä? Mihin vastaavan hintaluokan autoon saa ruksia värejä alle tonnilla?
Tonni sinällään ei ole paljoa, mut paskasti maalattuna ja epäpuhtauksien pilaamana on jo sitä. :innocent:
Noissa on kyllä aika paljon maalivirheitä tai maalia ei ole riittänyt kaikkiin koloihin. Jos vie auton maalipinnan käsittelyyn, niin siellä on sitten huomattu noita virheitä.


Muistinkin hinnat pieleen, kun vielä äsken kaikki värit oli 500€ kalliimpia. Nyt harmaa ja sininen 1100€, valkoinen 1600€ ja punainen 2200€. Mustavalkoinen sisustus 1100€. Noista kyllä valitsisin jonkun 1100€ metallinvärin, koska eihän se paljoa maksa. Jostain syystä aika moni on silti valittu mustana. Toki valkoinen ja punainen on myös erittäin tyylikkäitä, eikä esim valkoinen mustilla penkeillä maksa liikaa.
 
Onko porukalla kokemusta tuosta Volvo V60 plug-in hybridistä (d6)? Onko paketti juuri niin vakuuttava miltä se ulospäin vaikuttaa?

T8 olisi Volvossa tietysti makea vaan hinnat on sitten ihan eri sarjaa vrt vanhempaan V60. Toinen vaihtoehto olisi varmaan odotella muutama vuosi ja katsella noita vähän ajettuja T8 Volvoja silloin.
Jonkun kk ajellut D6:lla, eikä ole kyllä moitittavaa. Hyvä ajaa, hyvät varusteet lähtöjäänkin. Budjettivalinta ainakin meikäläiselle. Kyllähän vaikka tuo uusi S60 t8 kelpaisi...
 
Jonkun kk ajellut D6:lla, eikä ole kyllä moitittavaa. Hyvä ajaa, hyvät varusteet lähtöjäänkin. Budjettivalinta ainakin meikäläiselle. Kyllähän vaikka tuo uusi S60 t8 kelpaisi...

Eikös tommosessa hiukan kärsi se idea siitä että hommaa hybridin jolla on ajoneuvo vero ns näennäinen alle 200e. Tossa siis toi Diesel tekee hallaa auton haluttavuudelle. Ainakin itelle. Toki maku asia mutta itelle se diesel sotii vastaan versus bensiini hybridi :) Muutenhan varmasti näppärä ja asiallinen Volvo :tup:
 
Joo, no mulla oli dieseli aiemminkin, joten ei oikeastaan muutosta, paitsi ei ole juuri tarvinnut dieseliä ostella. Veroa toki pitää maksaa ns. turhasta (suomessa kun ollaan)
 
Eikös tommosessa hiukan kärsi se idea siitä että hommaa hybridin jolla on ajoneuvo vero ns näennäinen alle 200e. Tossa siis toi Diesel tekee hallaa auton haluttavuudelle. Ainakin itelle. Toki maku asia mutta itelle se diesel sotii vastaan versus bensiini hybridi :) Muutenhan varmasti näppärä ja asiallinen Volvo :tup:

Tekee hallaa joo, mutta itse laskin että suurin osa ajosta on noin 50km päivässä niin sitä dieseliä ei kauheasti työmatkoilla menisi.

T8 tietenkin olisi huikea, mutta vielä niin kovissa hinnoissa.
 
Ajoin Opel Amperalla. Aika hieno auto, erikoinen, liikahtaa aika hyvin paikaltaan, tosin kaveri totesi että pitäisi ajaa varovasti että ei sähköä kuluisi:) Ehkä se on näiden autojen ongelma, että menee pelkäksi eko-ajeluksi.

No joka tapauksessa pidin kyllä, hieno ja erikoinen auto. Penkki ei vaan itselleni sopinut, muuten voisin jopa miettiä omaksi laittoa. N. 50km pääsee sähköllä, sen jälkeen bensakone turvaa menoa ja saa ajeltua lisää, että ihan hyvin voisi myös pidempää matkaa ajella ilman murheita sähkön riittävyydestä. Hyvä ja vakaa auto ajaa myös moottoritiellä.
 

Facebookin sähköautot nyt ryhmässä oli joku kirjoittanut tiivistelmän.

Ilmeisesti nyt tuotannossa olevissa on jo nopeampi prosessori.

Tuo pisti kanssa hymyilyttämään: "Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen."

Ja Suomessa Teslan datan keräys on oletuksena pois päältä GDPR:n takia. Eli hitaasti oppii?

Pikainen summary Teslan Autonomy live lähetyksestä.
Ensimmäien osa oli Teslan Neural network prosessorista. 12ARM corea, 70Tops ja 15W tehonlulutus, suorituskyky kasvanut merkittävästi edellisestä Nvidia pohjaisesta, tehonkulutus ja hinta laskeneet ja ohjaustieyokoneessa on kaksi redundanttia prosessoria ja redundantti tehonsyöttö. Jopa automaattiohjauksessa on kaksi redundanttia ohjausmoottotia ja tämä kaikki on vakiona nyky Tesloissa. Vanhemmat 2.0 ja 2.5 autopilotit voi päivittää FSD:n myötä tähän 3.0 hardikseen.

Softasta, erittäin vahvat argumentit miksi ei Lidaria tai tarkkuuskarttoja. Optinen hahmontunnistus kertoo paljon, paljon enemmän kuin lidarin pistepilvi. Koneoppiminen voi päätellä esimerkksi jalankulkijan hahmosta käveleekö hän tien suuntaisesti vai aikooko ylittää tien. Tai koneoppiminen erottaa tiellä ajavan polkupyörän ja auton koukussa telineessä olevan pyärän. Edessä oleviin ajoneuvoihin saadaan etäisyys tutkalla jolla augmentoidaan hahmontunnistuksen tuloksia. Käyttämällä tutkaa eikä näkyvää valoa saadaan parempi toiminta esimerkiksi sumussa tai sateessa. Teslan suurin etu on kuitenkin feet learnig. Kaikki autot raportoivat ongelmatilanteista ja ongelmatilanteet päivitetään training settiin. Verrattuna pelkkään simuloituun ympäristöön vain todellisella datalla saadaan erikoistilanteet jotka kuitenkin ovat ne 99.xxxxx jälkeen olevat ysit ja ollakseen turvallinen niitä ysejä täytyy olla aika monta.

Nykyien advanced autopilot perustuu vain ajoratamerkintöivin mutta jatkossa on erikseen ajoradan tunnistus joka toimii myös lumessa, sateessa tai tietöiden kohdalla vaikka ajoratamerkintöjä ei näy ja sitten ajoreitin ennakointi. Vaikka Teslalla ei vielä ole ulkona FSD:tä niin jokianen Tesla testaa algoritmia shadow modella eli vertaa kuljettajan ajoa laskettuun. Täten teslalla on enemmän dataa kun kenelläkään muulla.

Autopilotissa on trakoitus olla feature complete tänä vunna ja ensimmäiset hyväksynnät 2020.

Tesla tulee tarjoamaan mahdollisuutta jossa kuka tahansa Teslan omistaja voi halutessaan laittaa autonsa ajamaan robo-taxia ja myöhemmin tulee ohjauspyöträtön malli pelkästään robottiautoksi.

Teslan tavoitteena on robottiautolle miljoonan mailin eli puolentoista miljoonen kilometrin elinikä. Nykyisillä akulla selvitään vähintään 500 000 km. Teslalla on jo akkutekniikka joka kestää tuon robottiauton 1.5miljoonaa kiloetriä käytössä nykyisissä sähköverkon energiavarastoissa.

Elon Muskin loppusanat olivat että pian ei enää hyväksytä että ihminen ajaa kahden tonnn tappokonetta. Nykyinen rajoitettu autopiloti on jo puoluttanut onnettomuusluvut ja siitä lähdetäännparantamaan. Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen.

Omana kommnettina tuohon turvallisuuteen että jo viimeisen softaversio on tuonut paljon lisäominaisuuksia normaaliin ajoon kuten kuolleen kulman varoituksia ja varoituksia kaistalta ajautumisesta ihmisohjauksessa.
 
Facebookin sähköautot nyt ryhmässä oli joku kirjoittanut tiivistelmän.

Ilmeisesti nyt tuotannossa olevissa on jo nopeampi prosessori.

Tuo pisti kanssa hymyilyttämään: "Elon sanoi myös että jos nyt enää ostaa auton jossa ei ole FSD eli full self driving mahdollisuutta on se sama kuin ostaisi hevosen."

Ja Suomessa Teslan datan keräys on oletuksena pois päältä GDPR:n takia. Eli hitaasti oppii?
Tullaankohan tulevaisuudessa vähentämään moottoritehoja, jos FSD alkaa yleistymään? Tietokone tuskin tarvitsee nykyisen kaltaisia tehoja ja se voisi olla matkustajille epämukavaa, jos auto kiihdyttää varoittamatta kovaa. Sitä paitsi kiihdyttelyhän on "lapsellista" :D

Tuo hevoskommentti on sitä taattua Elonia taas, aina kärjistämässä :lol:
 

Ja todisteena mahtavista saavutuksista julkaistaan heikkolaatuinen, nopeutettu, vähän ruutuja sisältävä video, josta siitäkin kuitenkin näkee hidastettuna useita (edit: melkoisen läjän, kylläpä niitä tulikin) heikkoja suorituksia.

- 00:05 siirtyminen sivuttaissuunnassa ennen vilkkua
- 00:08 käännös vastaantulijoiden kaistalle
- 00:12 ylinopeutta, 40@35 mph rajoitus
- 00:15 kummallista ratinvispausta ja koukkaus oikealle ennen vasemmalle kääntymistä
- 00:28 ylinopeutta, 75@65 mph rajoitus
- 00:39 ylinopeutta 50-58@40 mph rajoitus
- 00:48 ei pysy käännöksessä kaistalla, ylittää sulkuviivan
- 01:03 ylinopeutta, 70@65 mph rajoitus
- 01:08 ylinopeutta, 52@35 mph rajoitus
- 01:10 vilkku menee kaistanvaihdon jälkeen uudelleen päälle
- 01:12 ihmeellistä ratinvispausta taas risteyksessä, koukataan oikealle ennen vasenta
- 01:22 kaistanvaihto suuresta nopeudesta terävällä liikkeellä
- 01:25 suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua
- 01:38 käännös pyöräkaistalle
- loppusilauksena vielä pysäköinti risteykseen

Tämä siis hyvillä tiemerkinnöillä ja erinomaisissa olosuhteissa.
 
Ja todisteena mahtavista saavutuksista julkaistaan heikkolaatuinen, nopeutettu, vähän ruutuja sisältävä video, josta siitäkin kuitenkin näkee hidastettuna useita (edit: melkoisen läjän, kylläpä niitä tulikin) heikkoja suorituksia.

- 00:05 siirtyminen sivuttaissuunnassa ennen vilkkua
- 00:08 käännös vastaantulijoiden kaistalle
- 00:12 ylinopeutta, 40@35 mph rajoitus
- 00:15 kummallista ratinvispausta ja koukkaus oikealle ennen vasemmalle kääntymistä
- 00:28 ylinopeutta, 75@65 mph rajoitus
- 00:39 ylinopeutta 50-58@40 mph rajoitus
- 00:48 ei pysy käännöksessä kaistalla, ylittää sulkuviivan
- 01:03 ylinopeutta, 70@65 mph rajoitus
- 01:08 ylinopeutta, 52@35 mph rajoitus
- 01:10 vilkku menee kaistanvaihdon jälkeen uudelleen päälle
- 01:12 ihmeellistä ratinvispausta taas risteyksessä, koukataan oikealle ennen vasenta
- 01:22 kaistanvaihto suuresta nopeudesta terävällä liikkeellä
- 01:25 suoraan vasemmalle kaistalle ilman vilkkua
- 01:38 käännös pyöräkaistalle
- loppusilauksena vielä pysäköinti risteykseen

Tämä siis hyvillä tiemerkinnöillä ja erinomaisissa olosuhteissa.
Hyvän listan sait kerättyä kyllä. Ylinopeus on varsinkin erikoista. Eikö kamera ole lukenut kylttiä oikein vai onko tuohon ohjelmoitu joku tahallinen ylitys, jotta pysytään muun liikenteen mukana? Myös nuo ratin vispaukset on erokoisia, miksi se kääntää ensin väärään suuntaan? No, ehkä näihin saadaan joskus vastauksia tai ainakin korjaus, jos ovat vahinkoja eikä tarkoituksellisia.
 
Hyvän listan sait kerättyä kyllä. Ylinopeus on varsinkin erikoista. Eikö kamera ole lukenut kylttiä oikein vai onko tuohon ohjelmoitu joku tahallinen ylitys, jotta pysytään muun liikenteen mukana? Myös nuo ratin vispaukset on erokoisia, miksi se kääntää ensin väärään suuntaan? No, ehkä näihin saadaan joskus vastauksia tai ainakin korjaus, jos ovat vahinkoja eikä tarkoituksellisia.

Video on varsin paljon nopeutettu, niin luultavasti vispaukset on normaalilla nopeudella melko pieniä eikä ravistavia.

Kyllähän normaalistikkin ajaessa rattilla haetaan sitä kääntösädettä pitkissä rampeissa kun kaarevuus muuttuu.

Eli en sitä täysin virheenä voisi pitää ja varmasti vaikea saada auto käyttäytymään muutenkaan.

Eli uskon, että tuollainen ongelma tulee väkisinkin, jos haluaa säilyttää auton reagointinopeuden yllättävissä tilanteissa.

Tai sitten laskennalta tarvitaan paljon enemmän tehoa.
 
Itse uskon enemmän 5-tason robottiauto tulee vasta 2035 SAE ei ole mikään höpöhöpö järjestö, joka heittelee palloja ilmaan ja peruu niitä kuukauden päästä.

Ennemmin väittäisin, että tässä(kin) tapauksessa kyse on Teslalla lämpimästä ilmasta jolle on suomen kielessä sananlasku; "Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten." Teslaan pätee sama lähestymistapa kuin Venäjän ulkopolitiikkaan; Kaikki sisäiset vaikeudet koitetaan bluffata näkyvällä toiminnalla jossain ulkopuolella. Teslalta on taas lähtenyt iso tukku johtajistoa ja kolmosen toimitukset eivät olekaan niin kovia kuin tuotannon alkaessa hehkutettiin, kovimmat fanit ovat saaneet autonsa, mutta ne ns.tavalliset ostajat, joille kolmosmalli on auto muiden vastaavien joukossa ja vaihtoehto voimanlähteestä riippumatta verrokkiryhmässä, eivät olekaan niin vakuuttuneita tämän mullistavuudesta kuin on annettu ymmärtää.

Tähän yhdistettynä viime vuosina melkein 10% vähennys työvoimassa kun koko tehtaan olemassaolon ajan on ollut kipuilua liian rankoista työoloista ja avainhenkilöiden jatkuva poistuma samalla kun premium auton laadun pitäisi saavuttaa se premium taso mihin hinta viittaisi... Ja pian pitäisi taas tulla uusi malli Y.

"Hokkuspokkus?" :hmm:

e: Scania-johtaja: Autonomisia autoja ei tulla näkemään ehkä ikinä – ”Olemme heränneet hullusta hypetyksestä”
 
Viimeksi muokattu:
Video on varsin paljon nopeutettu, niin luultavasti vispaukset on normaalilla nopeudella melko pieniä eikä ravistavia.

Kyllähän normaalistikkin ajaessa rattilla haetaan sitä kääntösädettä pitkissä rampeissa kun kaarevuus muuttuu.

Eli en sitä täysin virheenä voisi pitää ja varmasti vaikea saada auto käyttäytymään muutenkaan.

Eli uskon, että tuollainen ongelma tulee väkisinkin, jos haluaa säilyttää auton reagointinopeuden yllättävissä tilanteissa.

Tai sitten laskennalta tarvitaan paljon enemmän tehoa.
Nuo kommentoimani vispaukset olivat siis noita stop-merkkien kohdalla tapahtuneita ratin kääntöjä. Rampeissa ei ainakaan omaan silmään pistänyt mitään kovin erikoista, paitsi tuo yksi leveäksi mennyt käännös. Koska videoa on nopeutettu, pienet vispaukset ovat tosiaan todellisuudessa todennäköisesti ihan reippaita koukkauksia vastakkaiseen suuntaan. Samaa harrastavat monet ihmisautoilijatkin. Epäilenkin vähän, että auto tuossa vain toistaa jonkun, kenties jopa yksittäisen, ihmiskuskin ajelun, joka ei ollut ihan mallikelpoinen suoritus.
 
Nuo kommentoimani vispaukset olivat siis noita stop-merkkien kohdalla tapahtuneita ratin kääntöjä. Rampeissa ei ainakaan omaan silmään pistänyt mitään kovin erikoista, paitsi tuo yksi leveäksi mennyt käännös. Koska videoa on nopeutettu, pienet vispaukset ovat tosiaan todellisuudessa todennäköisesti ihan reippaita koukkauksia vastakkaiseen suuntaan. Samaa harrastavat monet ihmisautoilijatkin. Epäilenkin vähän, että auto tuossa vain toistaa jonkun, kenties jopa yksittäisen, ihmiskuskin ajelun, joka ei ollut ihan mallikelpoinen suoritus.

Saattaa se ihan automaatillakin mennä.

Se vain menee johonkin suuntaa ja rajaa lähestyessä korjaa toiseen suuntaan.
Sitten se läheneekin toista rajaa ja taas menee toiseen suuntaan.

Ihan perus automaatiota ja herkkyys kun on isolla, niin korjaus on seilaava.
Tämä on haluttu ilmiö, kun halutaan pitää ohjaus herkällä. Tai pikemminkin valitettava seuraus, jos sen niin haluaa ilmaista.

En siis näe tuota täysin ongelmattomana tai varmana, mutta automaatio toimii suunnilleen noin.

Ihminen pystyy arvioimaan tulevaa paremmin kuin laskuri.
Toki tässäkin varmaan mennään eteenpäin ja ajo alkaa parantua.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 088
Viestejä
4 589 288
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
engh123

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom