Keskustelua hybridiautoista

Itsellä moottoripyörän kiihtyvyys ei niin tunnu, ehkä sen massan puute. Vaikea selittää mutta fiilis juttuja nää on.
 
Vielä yksi ajopätkä Optimalla tänään iltapäivällä noin +8c kelissä ajomatkan ollessa 36km. Lähdettäessä akku 100% ja range 61km. Perillä akku 55% ja range 27km. Rangesta kului siis vain 34km vaikka ajettiin 36km. Koko matka meni pelkällä sähköllä ilman polttiksen käynnistystä kertaakaan matkan aikana. Ei voi valittaa :)
 
Nyt tuli ajeltuu enimmäkseen sellasta 88kmh putkeen, öbäyt +11c kelissä ja range oli hyvin käsi kädessä rippimittarin kanssa eli pääsin 26-27km :tup: Ei vaan riittäny "maaliin" asti eli semmone 6km jäi uupumaan :(

Miten näitä akun range tietoja nollataan että sais isomman lukeman, toki se nyt todellisuuteen välttämättä vaikuttaisi mitään mutta kuitenkin :)

Tuli se nyt nähtyä että +10c vaikuttaa paaljon rangeen :)
 
Miten näitä akun range tietoja nollataan että sais isomman lukeman, toki se nyt todellisuuteen välttämättä vaikuttaisi mitään mutta kuitenkin :)

Huollon jälkeen on tosiaan monesti ollu trippimittari nollilla, kun ovat jotain testerillä resetoineet. Silloin on myös akku antanut sitä maksimi-arviota rangeksi. Mitään vaikutusta sillä ei ole siihen kauasko sillä pääsee, eli aivan turhaan sitä resetoit. Se kyllä kulkee niin pitkälle kuin akussa riittää juissia, ja pidemmälle pääset optimoimalla asetuksia. Esim. lämmität auton valmiiksi, ajastat lähtöajan tyyliin 10-15min aikaisemmaksi kuin oikea lähtöaika jolloin auto ehtii ladata lämppärin viemän sähkön tilalle akkuun. Ajelet rauhassa, jyrkkiä kiihdytyksiä vältellen. Kabiinin lämpöpyyntö vähän pienemmälle jne jne...
 
Huollon jälkeen on tosiaan monesti ollu trippimittari nollilla, kun ovat jotain testerillä resetoineet. Silloin on myös akku antanut sitä maksimi-arviota rangeksi. Mitään vaikutusta sillä ei ole siihen kauasko sillä pääsee, eli aivan turhaan sitä resetoit. Se kyllä kulkee niin pitkälle kuin akussa riittää juissia, ja pidemmälle pääset optimoimalla asetuksia. Esim. lämmität auton valmiiksi, ajastat lähtöajan tyyliin 10-15min aikaisemmaksi kuin oikea lähtöaika jolloin auto ehtii ladata lämppärin viemän sähkön tilalle akkuun. Ajelet rauhassa, jyrkkiä kiihdytyksiä vältellen. Kabiinin lämpöpyyntö vähän pienemmälle jne jne...

Eipä noilla ole itelle merkitystä ku lämpimästä tallista lähden ja valmiiksi näyttää 27-28km rangeksi 100% akulla ja lämpimällä sen pääsee mitä näyttää :tup::) Olis vaan jostain sen 10km saanut lisää rangea...jos resetoimalla auto osaiskin mennä pidemmälle ku ajot on täällä Suomessa varmaan erilaiset mihin se on tottunut Ruotsissa, olisko mitään perää o_O
 
Eipä noilla ole itelle merkitystä ku lämpimästä tallista lähden ja valmiiksi näyttää 27-28km rangeksi 100% akulla ja lämpimällä sen pääsee mitä näyttää :tup::) Olis vaan jostain sen 10km saanut lisää rangea...jos resetoimalla auto osaiskin mennä pidemmälle ku ajot on täällä Suomessa varmaan erilaiset mihin se on tottunut Ruotsissa, olisko mitään perää o_O

No ei ole. Kun ei se sitä mistään arvioidusta rangesta katso kauasko se pääsee. Se riippuu ihan suoraan siitä paljonko sähköä kulutetaan että kauasko sillä pääsee. Aivan samalla tavalla kuin bensamoottorinkin kanssa.

Kaasujalkaa kevyemmäksi, kaikki turhat mukavuudet pois päältä, ennakoivaa ajoa, ecopro-tila käyttöön, ...
 
Kaasujalkaa kevyemmäksi, kaikki turhat mukavuudet pois päältä, ennakoivaa ajoa, ecopro-tila käyttöön, ...

Siis kaikki jo käytössä, ei merkitystä. Ton 27km pääsee ja thats it ku on lämmin keli jotain +10c :tup:

Mut mietityttää vaa jos jollai 225xe mallilla pääsee oikeasti 40km...
 
Siis kaikki jo käytössä, ei merkitystä. Ton 27km pääsee ja thats it ku on lämmin keli jotain +10c :tup:

Mut mietityttää vaa jos jollai 225xe mallilla pääsee oikeasti 40km...

Mulle on noista aiemmista viesteistä jääny aika epämääräinen kuva pitkällekkö sillä oikeasti pääsee. Ilmeisesti sillä ei kertaakaan ole ajettu koko akkua tyhjäksi, että nähtäisiin mihin asti pääsee. Pieniä pätkiä vaan.

En tiedä mitä uudessa mallissa voisi olla erona, jos tuossa ei vielä sitä isompaa akkukapaa ole. Ainakin vanhemmassa sähkölämmitin oli 5kW tehoinen sähkövastus, olisiko se vaihdettu ilmalämpöpumppuun uudemmassa? Tuollaisella muutoksella ainakin saisi eroa näillä keleillä.
 
^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.
 
Mulle on noista aiemmista viesteistä jääny aika epämääräinen kuva pitkällekkö sillä oikeasti pääsee. Ilmeisesti sillä ei kertaakaan ole ajettu koko akkua tyhjäksi, että nähtäisiin mihin asti pääsee. Pieniä pätkiä vaan.

En tiedä mitä uudessa mallissa voisi olla erona, jos tuossa ei vielä sitä isompaa akkukapaa ole. Ainakin vanhemmassa sähkölämmitin oli 5kW tehoinen sähkövastus, olisiko se vaihdettu ilmalämpöpumppuun uudemmassa? Tuollaisella muutoksella ainakin saisi eroa näillä keleillä.

Tuokin on tosi ja vieläpä sitä pidempää isommalla nopeudella olevaa stinttiä tuskin ajettu niin että range ja rippim kulkisivat saman matkan :)

^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.

Joo no panic, jännää jos 3v:ssa lähtee joku 10km kävelemään akusta...Toki kännykkä maailmassa jo 2v päästä pitäisi vaihtaa akku :sori:

No tänne on hyvä kerätä näitä kokemuksia. Paremmin täällä vastauksia saa esim 225xe:hen kuin btcf:ssä :rofl:

Katotaa miten Optima käyttäytyy 3v päästä ;) @pokkus
 
^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.
Näinhän se juuri on. Esimerkkinä oma aamu tänään kun lähdin täydellä akulla liikkeelle ja range näytti 61km startatessa. Kilometri ajettu ja range oli jo tippunut 55km, koska oli kylmä aamu ilman esilämmitystä. Perille päästyä 36km ajon jälkeen rangea olikin jäljellä 25km eli loppumatkalla range tasoittui, kun auto tajusi ettei koko matkaa tarvitse ajaa kylmällä akulla. Alkuun akkua kuitenkin syötiin suuresti, koska kylmä akku ja sähkönkulutus muutenkin suurempaa lämmittimien ollessa päällä.

Sitten eilen taas vastaava tilanne eli täydellä akulla lämpimämmässä säässä liikkeelle (range 61 startatessa) ja ensimmäiset kilometrit ajeltiin pikkuteitä hiljaisessa nopeudessa. Varmaan lähes 5km pystyin ajamaan ja rangesta ei oltu syöty kuin 2-3km. Auto ei siis voi ennakoida tulevaa vaan yrittää arvioida nykyisen tilanteen ja menneen historian perusteella paljonko se range voi olla.
 
Joo no panic, jännää jos 3v:ssa lähtee joku 10km kävelemään akusta...

Jos yhtään helpottaa, niin mulla menee kohta kaksi vuotta BMW 530e mallin kanssa ja ajettu melkein 50 000 kilsaa. En ole huomannut mitään eroa sähköajon riittävyyden suhteen tässä ajassa tai matkassa.
 
Jos yhtään helpottaa, niin mulla menee kohta kaksi vuotta BMW 530e mallin kanssa ja ajettu melkein 50 000 kilsaa. En ole huomannut mitään eroa sähköajon riittävyyden suhteen tässä ajassa tai matkassa.

Sama verra kilsoi mullaki, vuode vanhempi vaa ku sulla. Joo helpotuksest tiiä, vähä ku olis veistä kääntäny haavassa :rofl:
 
Bemarillahan on "6v/100tkm akkusertifikaatti". Sellainen ainakin luvattiin autoa tilatessa. En ko. sertifikaattia koskaan ole nähnyt, mitä lie se pitää sisällään?

Onko muuten bemarille mitään softaa jolla tuota sähköpuolta vois tarkkailla? Esim. juurikin akun kuntoa? Mitsubishille ja tojotillekin ilmeisesti on softia olemassa. Samaten löytyy leaf spy ja mitä lie.
 
Bemarillahan on "6v/100tkm akkusertifikaatti". Sellainen ainakin luvattiin autoa tilatessa. En ko. sertifikaattia koskaan ole nähnyt, mitä lie se pitää sisällään?

Onko muuten bemarille mitään softaa jolla tuota sähköpuolta vois tarkkailla? Esim. juurikin akun kuntoa? Mitsubishille ja tojotillekin ilmeisesti on softia olemassa. Samaten löytyy leaf spy ja mitä lie.

Mun mielest aika vähä bemarilla tunnutaan asiasta tietävän ja ei siitä myös juurikaan puhuta. Mitä nyt yhdestä paikasta olen kysellyt...

Tarviipa soitella vähän muillekkin marmoreille että mikä meininki :tup: Olishan tota dataa kiva jostain nähdä tosiaan :)
 
Joo, asiasta otettu selvää kahesta paikasta. Toisessa ei kunnol näist tiedetty muuta ku et 6v/100tkm takuu.

Se toinen paikka tiesi jo enemmän enkä oo vissii ainoo ketä on asiasta heiltä kyselly. Se on kuulemma aika normaalia ja yleisesti ihmiset on päässy sen +-30km akulla ja kaikki vaikuttaa, pienetkin asiat. Diagnostiikka järjestelmä on kuulemma niin herkkä et jos tulee jotain vikaa niin auto kyllä ilmottaa. Koko pakka sieltä sitten vaihdettais vaikka kolmannesta paikasta kuulin että moduuleita voisi pelkästään vaihtaa. Tiedä sitte.

Tosta kylmäkäynnistyksestä kysyin myös ja vastaus oli että voi olla ihan ohjelmisto jutustakin kiinni että antaa ajaa pelkällä akulla vaikka 10h/-10c seisomisen jälkeen ilman polttista. Voisi olla loogista, 2016 vs 2019.
Lopuksi vielä se että hyvin on nämä hybridit toimineet bemareilla eli eipä juuri ole ollut ongelmia:tup:
Näillä mennään ja toivotaan että kesä tekee ihmeitä akustolle :vihellys:;)
 
Ihan kivaa nousua sähköautojen myynnissä. Top 5 maaliskuussa. Ainakin Teslalla riittää hyvin kapasiteettia toimittaa autoja ja vielä nopeastikin.

Tesla Model 3: 146
Nissan Leaf: 20
Hyundai Ioniq: 16
Hyundai Kona: 12
Audi E-Tron: 9
 
Noita Model 3 vehkeitä on Turun talousalueella pyörinyt jo ihmeen paljon. Melkein joka päivä nähnyt livenä ja vieläpä eri rekkareilla eli ei ees ole sama auto. Saas nähdä mitä nuo lukemat ovat, kun ennakkotilaajat ovat omansa saaneet.
 
Mistä maksimista tuo 70%, lukemasta 40km range? Itellä nyt mittarissa 27 tai 28km

Juu tuosta sun kilometriennusteesta 27 tai 28 ei voi päätellä juuri mitään. Lisäksi, mun käsityksen mukaan tommonen 30 kilsaa kauniina tyynenä kesäpäivänä on ihan normaali kantama tolle 225xe kärrylle.

Ehkä multa meni jotain ohi, mikä saa sut miettimään että jotain olisi pielessä tai että kantama olisi laskenut?

Samalla logiikalla mulle tulee 5 kilsaa lisää aina kun vaimo ajaa. Kannattaisko siis aina antaa vaimon ajaa :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä maksimista tuo 70%, lukemasta 40km range? Itellä nyt mittarissa 27 tai 28km

Jooh, ei se mistään mittaristosta näkyvästä rangesta tule se 70%. Asiaa tarkemmin tuntematta väitän että tässä puhutaan auton itsensä seuraamasta akun kunnosta. Akuissa on omat järjestelmänsä jotka seuraavat ja ohjaavat latausta, ja ne pystyvät mm. seuraamaan paljonko kukin kenno (ja siten koko akku) kykenee varastoimaan energiaa, ja vertaamalla sitä alkuperäiseen "suunniteltuun kapasiteettiin" voidaan arvioida missä kunnossa akku on.

Li-Ion akullisissa läppäreissä homma toimii näin. Samalla tapaa se toiminee autoissakin.

Edelleen: jos siinä jotain mittariston ennustamaa rangea katsottaisiin, niin 5min mutka huollossa palauttaisi rangen takaisin jonnekin utopistiseen 40km, ja sittenhän kaikki olisi taas hyvin? ;)

Ja: olen samaa mieltä tuosta rangesta noin yleensäkin. 330e:ssä on saman kokoinen akku, autot painavat speksien mukaan tasan saman verran. Omallani on uudesta asti päässyt juurikin noin 30km optimaalisessa kelissä, sopivasti ajaen. Tavanomainen range vaihtelee kelien ym. mukaan 18-25km välissä. Todellinen range ei havaittavasti ole muuttunut. autolla on ajettu noin 47tkm ja 3v tulee täyteen kesäkuussa.
 
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.

Miksi kysyit isännöitsijältä? Taloyhtiö toimii kuten yritys ja päätökset tekee yhtiön hallitus eikä isännöitsijä. Isännöitsijä tekee tasan sen mitä hallitus määrää. Jos päätösvalta on annettu isännöitsijälle niin hallitus on kyvytön ja pitäisi äänestää ulos.

Jos hallitus on tehnyt päätöksen johon isännöitsijä vetoaa, hänen pitää se päätös näyttää toteen. Tosin kokemuksesta tiedän että isännöitsijä valitsee helpoimman tien ja kertoo ettei mitään hyväksytä yms. Joutuisi tekemään lisähommia jos "eskaloisi" asian eteenpäin.
 
Miksi kysyit isännöitsijältä? Taloyhtiö toimii kuten yritys ja päätökset tekee yhtiön hallitus eikä isännöitsijä. Isännöitsijä tekee tasan sen mitä hallitus määrää. Jos päätösvalta on annettu isännöitsijälle niin hallitus on kyvytön ja pitäisi äänestää ulos.

Jos hallitus on tehnyt päätöksen johon isännöitsijä vetoaa, hänen pitää se päätös näyttää toteen. Tosin kokemuksesta tiedän että isännöitsijä valitsee helpoimman tien ja kertoo ettei mitään hyväksytä yms. Joutuisi tekemään lisähommia jos "eskaloisi" asian eteenpäin.

Vuokratalo. Siellä ei ole asukashallitusta. Joku "asukasneuvosto" voi olla, mutta ei sillä mitään päätösvaltaa ole.

Yleensähän noissa säätiöiden/kaupunkien vuokrataloissa asuu lähinnä opiskelijoita, työttömiä tai muuten vähävaraisia. Ei niille ole suurimmalle osalle tulossa sähköautoja vielä aikoihin.
 
Ootteko käyny ajamassa uutta corollaa? Mä kävin ajamassa sen 180hp koneella ja keskikulutus pyöri 4 litran paikkeilla.
 
"Itselataavalla hybridillä" on aika vähän tekemistä ketjun aiheen kanssa. Rinnastaisin lähinnä sylinterinlepuutukseen ja muihin polttoaineensäästötekniikoihin.

Minusta ketjun otsikko ei ole "Keskustelua sähkö- ja lataushybriautoista" vaan "Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista", eli eiköhän kaikki keskustelu mikrohybridiautosta täyssähköautoon mahdu tämän ketjun alle.
 
Ootteko käyny ajamassa uutta corollaa? Mä kävin ajamassa sen 180hp koneella ja keskikulutus pyöri 4 litran paikkeilla.
Koeajoin sillä 1.8 hybridillä ja farkkuna. En vaan huomannut seurata sitä kulutusta. 1.8 ja 2.0 taitaa olla lähes sama kulutus.

Aiemmin koeajoin Yaris hybridin. Mukava voimalinja, kun ei ole vaihteita, eikä meno töksähtele. Paljon miellyttävämpi kuin vaikka ioniq phev, jossa on kaksoiskytkin vaihteisto. Ioniq oli myös aika äänekäs (rengasäänet) ja jotenkin takapainoinen. Volvo XC60 t8 oli hyvä myös ja siinä on jatkuva veto sähkömoottorilla taka-akselilla. Tuo oli myös ihan mukavan ripeä.

Toyota voi olla siis ihan hyvä ostos. Mutta kovin montaa hybridiä en ole kokeillut. Corollassa en mitään suurempia puutteita huomannut, paitsi 5-ovinen on kooltaan turhan pieni mielestäni.
 
Volvo XC60 t8 oli hyvä myös ja siinä on jatkuva veto sähkömoottorilla taka-akselilla.

Mitä tolla tarkotat, eikös ne kaikki t8 oo samalaisia et etuvetosia ellei tarvetta oo esim liukkaalla jolloin sähkö tulee apuun. Toki näistä löytyy jatkuva neliveto moodi myös ja pelkkä takaveto pelkällä sähköllä :tup:
 
Mitä tolla tarkotat, eikös ne kaikki t8 oo samalaisia et etuvetosia ellei tarvetta oo esim liukkaalla jolloin sähkö tulee apuun. Toki näistä löytyy jatkuva neliveto moodi myös ja pelkkä takaveto pelkällä sähköllä :tup:
Sähkö ei ole etupyörillä ollenkaan. Ja sähkössä ei ole vaihteita, kun moottori on yksistään taka-akselilla.

Jos siis ajaa sähköllä, niin ei ole nykäyksiä. Kuten ei ole Toyotassakaan, vaikka sillä ei juuri sähköllä pääse.

Esim bmw 330e ja 530e on sähkömoottori edessä ja auto on takavetoinen.
 
Sähkö ei ole etupyörillä ollenkaan. Ja sähkössä ei ole vaihteita, kun moottori on yksistään taka-akselilla.

Jos siis ajaa sähköllä, niin ei ole nykäyksiä. Kuten ei ole Toyotassakaan, vaikka sillä ei juuri sähköllä pääse.

Esim bmw 330e ja 530e on sähkömoottori edessä ja auto on takavetoinen.

Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Juu noi 330e ja 530e on pelkkiä takapotkusia, mikä on sääli :( Onko uusin 330e plugari edelleen samalainen kuin edeltäjänsä eli ei ole nelikko??
 
Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Juu noi 330e ja 530e on pelkkiä takapotkusia, mikä on sääli :( Onko uusin 330e plugari edelleen samalainen kuin edeltäjänsä eli ei ole nelikko??
Uusi BMW 330e on tosiaan samanlainen kuin vanha, mutta pienillä parannuksilla. Siitä tulee kumminkin myös farmari malli.

New 2019 BMW 330e plug-in hybrid: pictures, specifications and release date
 
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi

Siis mihin verrattuna tuossa on korkea kulutus?

Tuota mitsuakin tuli katsottua, mutta kun toi atkinson motti ei kyllä iske, ei sitten yhtään. Laiska ja kuluttaa paljon.

Mitähän hemmettiä nyt taas? Meinaatko sä että tuo Atkinson kone on laiska ja kuluttaa paljon?


Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

Ei M bemareita ole manuaalina saanut kuin jenkkimarkkinoilla, näistä viimeisimmistä en tiedä saako enää edes seilläkään. Eli kyllä ne automaatteja on ellei jotain museorekisterin ja paalauskoneen välillä keikkuvista puhuta.

Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Se "jatkuva neliveto" on ensisijaisesti niin toimiva että takavetoavustus on automaattisesti liikkellelähdössä yms päällä vaikka sitä etupyörän pidonmenetystä ei olisi vielä tapahtunut. Reiluissa motarivauhdeissa noissa Volvon systeemeissä ei nelivetoa enää saa mitenkään päälle.
 
Se "jatkuva neliveto" on ensisijaisesti niin toimiva että takavetoavustus on automaattisesti liikkellelähdössä yms päällä vaikka sitä etupyörän pidonmenetystä ei olisi vielä tapahtunut. Reiluissa motarivauhdeissa noissa Volvon systeemeissä ei nelivetoa enää saa mitenkään päälle.

Kyllä siinä on jatkuva neliveto powermoodissa, vai meinaatko että nopeuden kasvaessa neliveto putoaa yhtäkkiä pois päältä vieden suuren osan tehoista mukanaan
 
Kyllä siinä on jatkuva neliveto powermoodissa, vai meinaatko että nopeuden kasvaessa neliveto putoaa yhtäkkiä pois päältä vieden suuren osan tehoista mukanaan
No tarjoaahan se sähkömoottori tehoa kun oikealla nilkalla komentaa, mutta vain silloin kun komennetaan. Tosin yhtälailla se tarjoaa sitä tehoa kaikissa moodeissa, mahdollisesti hieman eri suhteessa.
 
Päättelin että on päällä myös ohjekirjan maininnasta:
"Nelivedolla on
myös vakauttava vaikutus suuremmilla
nopeuksilla."
Tarkkoja speksejä en tiedä kyllä itsekään
 
Päättelin että on päällä myös ohjekirjan maininnasta:
"Nelivedolla on
myös vakauttava vaikutus suuremmilla
nopeuksilla."
Tarkkoja speksejä en tiedä kyllä itsekään

Mahtanee tarkoittaa tuota kiihdyttämisestä johtuvaa vetelyä etuvetoisella?
 
No tarjoaahan se sähkömoottori tehoa kun oikealla nilkalla komentaa, mutta vain silloin kun komennetaan. Tosin yhtälailla se tarjoaa sitä tehoa kaikissa moodeissa, mahdollisesti hieman eri suhteessa.

Onkos sulla omakohtaista kokemusta ko autosta tai T8:sta vai teorian pohjalta heität?

Ei kaikissa moodeissa tule eli sähköllä ajettaessa ei tule nelivetoa, ellei a) paina kick downia, tai b) liukkaus vaikka lähdettäessä jolloin max edrive putoaa kokonaan pois pelistä. Sähkö putoaa myös kun vauhtia jotain +120kmh. Periaatteessa muissa moodeissa awd on aina, kun sitä tarvitaan, muuten menee aika pitkälti etuvetosena. Toi jatkuva awd on kyllä kysymys merkki.
 
Katselin tuubista noita teslabjörnin matkavideoita. Muutama pätkä kyllä laittoi miettimään pitkänmatkan ajon järkevyyttä pienempiakkuisella vehkeellä. Yleensä pari laturia jossain huoltsikalla ja niistäkin osa välillä toimimattomia tai lataus vain ei onnistu yms.

Sitten kun tilanne on se, että siihen on parkkeerannut ainoille paikoille joku Fiat 500 jonka lataus kestää vuorokauden niin mitäs teet? Tilanne tuossa Björnin yhdessä videossa jossa Golf oli lataamassa 100% asti aikaveloitteisella laturilla (viimeiset minuutit on sikakalliita eikä tässä ole mitään järkeä). Tämä sankari oli auton kapasiteettiin nähden liiansuuren letkun päässä, eli maksoi turhaan isomman laturin ajasta vaikkei pystynyt sitä täysin hyödyntämään. Björn sitten siinä manaili ja odotteli Teslan kanssa...

Mietin vain miten paljon tällaisia tilanteita tulee kun täälläkin sähköautot yleistyvät vauhdilla? Keskimääräinen suomalainenhan on tyhmempi kuin muurahainen joten odotan pahempaa häsläystä.

Yksi asia myös häiritsi ja pahasti noissa videoissa. Björnillä on kourallinen eri firmojen RFI-tageja ja lisäksi tusina eri firmojen lataus-appeja. Joku Virta-laturin tägi ei toimi Norjassa jos se on ladattu Ruotsissa yms yms.

Paljon on vielä tekemistä infran kanssa jos aiotaan myös pitkäämatkaa päästä sähkäreillä sahaamaan. Tällähetkellähän tilanne on kait suht. ok kun latureilla ei juuri ole ruuhkaa suomessa?

edit. unohtui sanoa että pidän täysin älyvapaana sitä, että masiinaan ei käy luottokortti vaan pitää jotain appeja latailla ja varmistaa että kaikissa versioissa on ladattuna credittejä. :facepalmu:
 
STTn uutinen, saksalaiset autovalmistajat porukassa rajoittamassa kilpailua ja ympäristöystävällistä teknologiaa. Tämän on sopinut arvatakin, koska varsin hitaasti on käynnistynyt sähköautojen kehittely ja tuotanto Saksalaisilla autojäteillä:

"EU-komissio arvioi, että saksalaiset autojätit BMW, Daimler ja Volkswagen ovat rikkoneet unionin kilpailulainsäädäntöä. Komission alustavan selvityksen mukaan yhtiöt sopivat salassa, etteivät kilpaile toisiaan vastaan ympäristöystävällisen teknologian kehittämisessä.

Myös Volkswagen-konsernin omistamien Porschen ja Audin arvioidaan osallistuneen salaiseen yhteistyöhön.

Viisi suurta autovalmistajaa tapasi komission mukaan säännöllisesti neuvotteluissa, joissa sovittiin siitä, etteivät yhtiöt kilpaile toisiaan vastaan teknologioilla, joilla vähennetään bensiini- ja dieselhenkilöautojen päästöjä.

Kilpailukomissaari Margrethe Vestagerin mukaan yhtiöiden toiminta on johtanut siihen, että eurooppalaiset kuluttajat eivät ole saaneet mahdollisuutta ostaa parhaalla mahdollisella teknologialla varustettuja autoja.

Seuraavaksi yhtiöillä on mahdollisuus vastata komission alustavaan selvitykseen, minkä jälkeen komissio päättää, ryhtyykö se toimiin yhtiöitä vastaan."
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom