Keskustelua hybridiautoista

Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.

Miksi kysyit isännöitsijältä? Taloyhtiö toimii kuten yritys ja päätökset tekee yhtiön hallitus eikä isännöitsijä. Isännöitsijä tekee tasan sen mitä hallitus määrää. Jos päätösvalta on annettu isännöitsijälle niin hallitus on kyvytön ja pitäisi äänestää ulos.

Jos hallitus on tehnyt päätöksen johon isännöitsijä vetoaa, hänen pitää se päätös näyttää toteen. Tosin kokemuksesta tiedän että isännöitsijä valitsee helpoimman tien ja kertoo ettei mitään hyväksytä yms. Joutuisi tekemään lisähommia jos "eskaloisi" asian eteenpäin.
 
Miksi kysyit isännöitsijältä? Taloyhtiö toimii kuten yritys ja päätökset tekee yhtiön hallitus eikä isännöitsijä. Isännöitsijä tekee tasan sen mitä hallitus määrää. Jos päätösvalta on annettu isännöitsijälle niin hallitus on kyvytön ja pitäisi äänestää ulos.

Jos hallitus on tehnyt päätöksen johon isännöitsijä vetoaa, hänen pitää se päätös näyttää toteen. Tosin kokemuksesta tiedän että isännöitsijä valitsee helpoimman tien ja kertoo ettei mitään hyväksytä yms. Joutuisi tekemään lisähommia jos "eskaloisi" asian eteenpäin.

Vuokratalo. Siellä ei ole asukashallitusta. Joku "asukasneuvosto" voi olla, mutta ei sillä mitään päätösvaltaa ole.

Yleensähän noissa säätiöiden/kaupunkien vuokrataloissa asuu lähinnä opiskelijoita, työttömiä tai muuten vähävaraisia. Ei niille ole suurimmalle osalle tulossa sähköautoja vielä aikoihin.
 
Ootteko käyny ajamassa uutta corollaa? Mä kävin ajamassa sen 180hp koneella ja keskikulutus pyöri 4 litran paikkeilla.
 
"Itselataavalla hybridillä" on aika vähän tekemistä ketjun aiheen kanssa. Rinnastaisin lähinnä sylinterinlepuutukseen ja muihin polttoaineensäästötekniikoihin.

Minusta ketjun otsikko ei ole "Keskustelua sähkö- ja lataushybriautoista" vaan "Keskustelua sähkö- ja hybridiautoista", eli eiköhän kaikki keskustelu mikrohybridiautosta täyssähköautoon mahdu tämän ketjun alle.
 
Ootteko käyny ajamassa uutta corollaa? Mä kävin ajamassa sen 180hp koneella ja keskikulutus pyöri 4 litran paikkeilla.
Koeajoin sillä 1.8 hybridillä ja farkkuna. En vaan huomannut seurata sitä kulutusta. 1.8 ja 2.0 taitaa olla lähes sama kulutus.

Aiemmin koeajoin Yaris hybridin. Mukava voimalinja, kun ei ole vaihteita, eikä meno töksähtele. Paljon miellyttävämpi kuin vaikka ioniq phev, jossa on kaksoiskytkin vaihteisto. Ioniq oli myös aika äänekäs (rengasäänet) ja jotenkin takapainoinen. Volvo XC60 t8 oli hyvä myös ja siinä on jatkuva veto sähkömoottorilla taka-akselilla. Tuo oli myös ihan mukavan ripeä.

Toyota voi olla siis ihan hyvä ostos. Mutta kovin montaa hybridiä en ole kokeillut. Corollassa en mitään suurempia puutteita huomannut, paitsi 5-ovinen on kooltaan turhan pieni mielestäni.
 
Volvo XC60 t8 oli hyvä myös ja siinä on jatkuva veto sähkömoottorilla taka-akselilla.

Mitä tolla tarkotat, eikös ne kaikki t8 oo samalaisia et etuvetosia ellei tarvetta oo esim liukkaalla jolloin sähkö tulee apuun. Toki näistä löytyy jatkuva neliveto moodi myös ja pelkkä takaveto pelkällä sähköllä :tup:
 
Mitä tolla tarkotat, eikös ne kaikki t8 oo samalaisia et etuvetosia ellei tarvetta oo esim liukkaalla jolloin sähkö tulee apuun. Toki näistä löytyy jatkuva neliveto moodi myös ja pelkkä takaveto pelkällä sähköllä :tup:
Sähkö ei ole etupyörillä ollenkaan. Ja sähkössä ei ole vaihteita, kun moottori on yksistään taka-akselilla.

Jos siis ajaa sähköllä, niin ei ole nykäyksiä. Kuten ei ole Toyotassakaan, vaikka sillä ei juuri sähköllä pääse.

Esim bmw 330e ja 530e on sähkömoottori edessä ja auto on takavetoinen.
 
Sähkö ei ole etupyörillä ollenkaan. Ja sähkössä ei ole vaihteita, kun moottori on yksistään taka-akselilla.

Jos siis ajaa sähköllä, niin ei ole nykäyksiä. Kuten ei ole Toyotassakaan, vaikka sillä ei juuri sähköllä pääse.

Esim bmw 330e ja 530e on sähkömoottori edessä ja auto on takavetoinen.

Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Juu noi 330e ja 530e on pelkkiä takapotkusia, mikä on sääli :( Onko uusin 330e plugari edelleen samalainen kuin edeltäjänsä eli ei ole nelikko??
 
Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Juu noi 330e ja 530e on pelkkiä takapotkusia, mikä on sääli :( Onko uusin 330e plugari edelleen samalainen kuin edeltäjänsä eli ei ole nelikko??
Uusi BMW 330e on tosiaan samanlainen kuin vanha, mutta pienillä parannuksilla. Siitä tulee kumminkin myös farmari malli.

New 2019 BMW 330e plug-in hybrid: pictures, specifications and release date
 
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi

Siis mihin verrattuna tuossa on korkea kulutus?

Tuota mitsuakin tuli katsottua, mutta kun toi atkinson motti ei kyllä iske, ei sitten yhtään. Laiska ja kuluttaa paljon.

Mitähän hemmettiä nyt taas? Meinaatko sä että tuo Atkinson kone on laiska ja kuluttaa paljon?


Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

Ei M bemareita ole manuaalina saanut kuin jenkkimarkkinoilla, näistä viimeisimmistä en tiedä saako enää edes seilläkään. Eli kyllä ne automaatteja on ellei jotain museorekisterin ja paalauskoneen välillä keikkuvista puhuta.

Siis ei tietenkään sähkömoottoria edessä. Etuvetoinen fossiili kone keulalla jolloin se on ensisijaisesti etuveto ja kun pito ongelmia, tulee sähkömoottori takaa jeesimään jolloin autosta tulee neliveto. Tuo jatkuva nelikko moodi on mielenkiintoinen.

Se "jatkuva neliveto" on ensisijaisesti niin toimiva että takavetoavustus on automaattisesti liikkellelähdössä yms päällä vaikka sitä etupyörän pidonmenetystä ei olisi vielä tapahtunut. Reiluissa motarivauhdeissa noissa Volvon systeemeissä ei nelivetoa enää saa mitenkään päälle.
 
Se "jatkuva neliveto" on ensisijaisesti niin toimiva että takavetoavustus on automaattisesti liikkellelähdössä yms päällä vaikka sitä etupyörän pidonmenetystä ei olisi vielä tapahtunut. Reiluissa motarivauhdeissa noissa Volvon systeemeissä ei nelivetoa enää saa mitenkään päälle.

Kyllä siinä on jatkuva neliveto powermoodissa, vai meinaatko että nopeuden kasvaessa neliveto putoaa yhtäkkiä pois päältä vieden suuren osan tehoista mukanaan
 
Kyllä siinä on jatkuva neliveto powermoodissa, vai meinaatko että nopeuden kasvaessa neliveto putoaa yhtäkkiä pois päältä vieden suuren osan tehoista mukanaan
No tarjoaahan se sähkömoottori tehoa kun oikealla nilkalla komentaa, mutta vain silloin kun komennetaan. Tosin yhtälailla se tarjoaa sitä tehoa kaikissa moodeissa, mahdollisesti hieman eri suhteessa.
 
Päättelin että on päällä myös ohjekirjan maininnasta:
"Nelivedolla on
myös vakauttava vaikutus suuremmilla
nopeuksilla."
Tarkkoja speksejä en tiedä kyllä itsekään
 
Päättelin että on päällä myös ohjekirjan maininnasta:
"Nelivedolla on
myös vakauttava vaikutus suuremmilla
nopeuksilla."
Tarkkoja speksejä en tiedä kyllä itsekään

Mahtanee tarkoittaa tuota kiihdyttämisestä johtuvaa vetelyä etuvetoisella?
 
No tarjoaahan se sähkömoottori tehoa kun oikealla nilkalla komentaa, mutta vain silloin kun komennetaan. Tosin yhtälailla se tarjoaa sitä tehoa kaikissa moodeissa, mahdollisesti hieman eri suhteessa.

Onkos sulla omakohtaista kokemusta ko autosta tai T8:sta vai teorian pohjalta heität?

Ei kaikissa moodeissa tule eli sähköllä ajettaessa ei tule nelivetoa, ellei a) paina kick downia, tai b) liukkaus vaikka lähdettäessä jolloin max edrive putoaa kokonaan pois pelistä. Sähkö putoaa myös kun vauhtia jotain +120kmh. Periaatteessa muissa moodeissa awd on aina, kun sitä tarvitaan, muuten menee aika pitkälti etuvetosena. Toi jatkuva awd on kyllä kysymys merkki.
 
Katselin tuubista noita teslabjörnin matkavideoita. Muutama pätkä kyllä laittoi miettimään pitkänmatkan ajon järkevyyttä pienempiakkuisella vehkeellä. Yleensä pari laturia jossain huoltsikalla ja niistäkin osa välillä toimimattomia tai lataus vain ei onnistu yms.

Sitten kun tilanne on se, että siihen on parkkeerannut ainoille paikoille joku Fiat 500 jonka lataus kestää vuorokauden niin mitäs teet? Tilanne tuossa Björnin yhdessä videossa jossa Golf oli lataamassa 100% asti aikaveloitteisella laturilla (viimeiset minuutit on sikakalliita eikä tässä ole mitään järkeä). Tämä sankari oli auton kapasiteettiin nähden liiansuuren letkun päässä, eli maksoi turhaan isomman laturin ajasta vaikkei pystynyt sitä täysin hyödyntämään. Björn sitten siinä manaili ja odotteli Teslan kanssa...

Mietin vain miten paljon tällaisia tilanteita tulee kun täälläkin sähköautot yleistyvät vauhdilla? Keskimääräinen suomalainenhan on tyhmempi kuin muurahainen joten odotan pahempaa häsläystä.

Yksi asia myös häiritsi ja pahasti noissa videoissa. Björnillä on kourallinen eri firmojen RFI-tageja ja lisäksi tusina eri firmojen lataus-appeja. Joku Virta-laturin tägi ei toimi Norjassa jos se on ladattu Ruotsissa yms yms.

Paljon on vielä tekemistä infran kanssa jos aiotaan myös pitkäämatkaa päästä sähkäreillä sahaamaan. Tällähetkellähän tilanne on kait suht. ok kun latureilla ei juuri ole ruuhkaa suomessa?

edit. unohtui sanoa että pidän täysin älyvapaana sitä, että masiinaan ei käy luottokortti vaan pitää jotain appeja latailla ja varmistaa että kaikissa versioissa on ladattuna credittejä. :facepalmu:
 
STTn uutinen, saksalaiset autovalmistajat porukassa rajoittamassa kilpailua ja ympäristöystävällistä teknologiaa. Tämän on sopinut arvatakin, koska varsin hitaasti on käynnistynyt sähköautojen kehittely ja tuotanto Saksalaisilla autojäteillä:

"EU-komissio arvioi, että saksalaiset autojätit BMW, Daimler ja Volkswagen ovat rikkoneet unionin kilpailulainsäädäntöä. Komission alustavan selvityksen mukaan yhtiöt sopivat salassa, etteivät kilpaile toisiaan vastaan ympäristöystävällisen teknologian kehittämisessä.

Myös Volkswagen-konsernin omistamien Porschen ja Audin arvioidaan osallistuneen salaiseen yhteistyöhön.

Viisi suurta autovalmistajaa tapasi komission mukaan säännöllisesti neuvotteluissa, joissa sovittiin siitä, etteivät yhtiöt kilpaile toisiaan vastaan teknologioilla, joilla vähennetään bensiini- ja dieselhenkilöautojen päästöjä.

Kilpailukomissaari Margrethe Vestagerin mukaan yhtiöiden toiminta on johtanut siihen, että eurooppalaiset kuluttajat eivät ole saaneet mahdollisuutta ostaa parhaalla mahdollisella teknologialla varustettuja autoja.

Seuraavaksi yhtiöillä on mahdollisuus vastata komission alustavaan selvitykseen, minkä jälkeen komissio päättää, ryhtyykö se toimiin yhtiöitä vastaan."
 
Onkos sulla omakohtaista kokemusta ko autosta tai T8:sta vai teorian pohjalta heität?

Ei kaikissa moodeissa tule eli sähköllä ajettaessa ei tule nelivetoa, ellei a) paina kick downia, tai b) liukkaus vaikka lähdettäessä jolloin max edrive putoaa kokonaan pois pelistä. Sähkö putoaa myös kun vauhtia jotain +120kmh. Periaatteessa muissa moodeissa awd on aina, kun sitä tarvitaan, muuten menee aika pitkälti etuvetosena. Toi jatkuva awd on kyllä kysymys merkki.

Itsellä ei ole T8:a, mutta olen höpissyt kaverin kanssa jolla on.

Ja se sähköapu tulee päälle tosiaan erimoodeissa eritavalla riippuen pedaalin asennosta. Save:lla ajellessa se sähköapu edellyttänee vähintään tuon kickdownin. Tietysti Pure moodissa se ei käytä kuin pelkkää sähköä, mutta käsittääkseni siinäkin moodissa polttis jyrähtää tulille jos jää sutimaan, tai tarjoaa kickdownia.

Se awd on kuitenkin ensisijaisesti liikkellelähdössä aktiivinen. Varmaan se on myös aktiivisempi muutenkin ajossa, mutta ei sitä takavetoapua tasaisella nopeudella tarvita.
 
Kelit lämpiää. Ajelin eilen hakemassa kesärenkaat säilöstä, ja paluumatka 26km meni kokonaan sähköllä. Perillä auto arvioi jäljellä olevan vielä 6km verran sähköä - eli kokonaisrange olisi ollut 32km. Auto on arvioinut tuolleen ajossa rangen yleensä täsmälleen oikein, joten ei ole syytä epäillä tuota arviota. Ulkona oli 5.5c lämmintä ja keskinopeus oli tasan 60kmh. Talvella tuota samaa matkaa ei ole päässyt mitenkään sähköllä, yleensä 20km kohdalla polttis hörähtänyt.

Aamulla oltiin vähän nollan alapuolella, ja esilämmityksestä liikkeelle lähtiessä auto veikkaili että 24km pääsisi akulla.
 
Fiat kikkailee vähän päästöjään Teslan kanssa. Ilmeisesti halvempaa maksaa Teslalle, kuin tehdä omia sähköautoja eurooppaan tai maksaa sakkoa EUlle.
Fiat Chrysler maksaa Teslalle arviolta satoja miljoonia euroja saadakseen yhtiön sähköautot omaan tuotevalikoimaansa Euroopassa. Tällä tavalla Fiat Chrysler välttää EU:n asettamat, päästörajoitusten ylityksistä maksettavat rangaistussakot, uutistoimisto Reuters kertoo.
Liitto Teslan kanssa tasaa Fiatin ajoneuvomalliston keskimääräiset laskennalliset hiilidioksipäästöt EU:n sallimalle tasolle.
Tesla ja Fiat solmivat päästöliiton – sopimus tuo sähköautonvalmistajalle arviolta satoja miljoonia euroja
 
Viimeksi muokattu:
Tuossa pienessä aivopierussa mietin jopa nykyisen vaihtamista plug-in hybridiin, bmw 330e. Mutta sitten aloin miettimään että missä ihmeessä tuota lataan? Rivitalo on valmistunut 2017 ja täällä ole tarjota kuin tolppaa 2h syötöllä. Työpaikan "parkkipaikka" tarkoittaa normaalia parkkihallia jossa mitään rasioita ole, missä ihmeessä kaupungissa asuvat ihmiset lataavat noita autojaan? Omakotitalojen omistajien autoja sanon minä jos ei edes alle 2v vanhassa asunnossa ole mahdollista ladata autoa kuin 2h ajan. Ja nyt puolueet meinaavat vielä viedä autot sähköisiksi, perkeleen maaseutu, kyllähän siellä lataa :D

Oikeasti mitä ihmettä tää vouhotus on jos rakennusmääräysten mukaiset asunnot ei tarjoa mitään mahdollisuutta ladata niitä eco-sähköjä ja työpaikka ei satu olemaan "lähiössä" tai teollisuusalueella? hybridi on kyllä ihan hieno idea mutta että täys sähkö, antakaa töpseli!
 
Eivät rakennusmäärätykset kiellä latauspisteiden rakentamista. Se on ihan taloyhtiöiden oma valinta jos eivät tarjoa latausta.

Suurimmassa osassa taloyhtiöstä plugin-hybrideille voisi tarjota latausta ongelmitta ilman mitään muutoksia tai investointeja.
 
Eivät rakennusmäärätykset kiellä latauspisteiden rakentamista. Se on ihan taloyhtiöiden oma valinta jos eivät tarjoa latausta.

Suurimmassa osassa taloyhtiöstä plugin-hybrideille voisi tarjota latausta ongelmitta ilman mitään muutoksia tai investointeja.
Tarkoitinkin tällä lähinnä sitä että jos nykyisin ajan polttiksella jollen voin lähettää tekstiviestin että käynnistäppä webasto ja ole lämmin ennenkuin liikun, käyttövoimaa on sen mitä tankissa on ainetta.
Hybridin kanssa joutuisin taistelemaan hallituksen kanssa että saadaan ohitus tuohon 2h ajastimeen (kaapelointi kyllä kestänee). Niin mikä sen plug-in/täys sähkön merkitys on täällä esikaupunki alueella?

Ongelmahan tulee siinä että kyllähän nuo kaapeloinnit sun muut on jo mitoitettu mutta kuka maksaa sen laskun, naapurit eivät meinaan hyvällä katsele että yksi latailee autoaan samalla vastikkeella kuin webaston käyttäjät eivät ole koskaan avanneetkaan tolppaa....

Rakennusmääräykset ei nimenomaan kiellä vaan taitavat vaatia tarpeeksi paksun kaapeloinnin tarpeita varten mutta ei näissä vielä pelisääntöjä ole taloyhtiötasolla, saati että pääsisin sitä hybridiä ylipäätään lataamaan, tästä kitisen että se bensis on ainoa vaihtoehto
 
Ja nyt puolueet meinaavat vielä viedä autot sähköisiksi, perkeleen maaseutu, kyllähän siellä lataa :D
Kyse on 2030 jälkeen myytävistä vähäpäästöisistä uusista autoista.:tup:
Ongelmahan tulee siinä että kyllähän nuo kaapeloinnit sun muut on jo mitoitettu mutta kuka maksaa sen laskun, naapurit eivät meinaan hyvällä katsele että yksi latailee autoaan samalla vastikkeella kuin webaston käyttäjät eivät ole koskaan avanneetkaan tolppaa....
Kyllähän noista on ohjeistusta kuinka taloyhtiöissä asian kanssa voidaan edetä (tässäkin ketjussa). Ja valtiolta taloyhtiön on mahdollista saada tukea muutostöihin.
Kwh- mittari koteloon niin kitinät loppuu.
Rakennusmääräykset ei nimenomaan kiellä vaan taitavat vaatia tarpeeksi paksun kaapeloinnin tarpeita varten mutta ei näissä vielä pelisääntöjä ole taloyhtiötasolla, saati että pääsisin sitä hybridiä ylipäätään lataamaan, tästä kitisen että se bensis on ainoa vaihtoehto
Sähköasennus standardit ei rakennusmääräykset -> sähköasennus firmat tietää mitä tarvitaan.
 
IS otti Teslan kohutun ”kansanmallin” Suomen teillä koeajoon – autopesulinjalla koettiin melkoinen yllätys

Tesla moles S koeajossa.

Ei pidä viedä autopesulaan, kun vedet tulee ovista ja ikkunoista sisään. Takapaksia ei kannata avata, tai lumet ja vedet on paksissa. Takaspoilerin saa, tai sitten ei... Halpaa muovia sisällä. Pitää osata käyttää sitä taplettia, tai yksinkertaisetkin asiat menee vaikeaksi.
Korjauksena, testissä oli siis model 3 eikä S. Vähän pisti kyllä hymyilyttämään testiä lukiessa. Tainnut kaikki paukut mennä voimalinjaan (missä ei toki sinänsä ole mitään vikaa vrt. amerikkalaiset muskeliautot) ja loppu auto on tehty niin halvalla kuin on pystytty. Ei ole loppuunasti mietitty kaikkia toimintoja, kuten juuri tuo vesien valuminen takakonttiin.

Itse olen ottanut vain kylmät tyypit model kolmosesta, mutta siinä jo huomasi, ettei tuollainen valtava kosketusnäyttö ole se paras käyttöliittymä autoon. Kirjoitinkin kokemuksista jo aiemmin tähän ketjuun, jos joku haluaa kaivaa. Ehkä ongelma onkin siinä, että Tesla myy tuota premiumina, kun pitäisi ehkä markkinoida sitä muskeliautona eli tehoa mahdollisimman paljon, muusta viis. Onhan superautotkin laadultaan mitä sattuu, mutta se ei haittaa, koska niitä ei markkinoida premiumina, vaan huippuun asti viritettyinä urheiluautoina.

Itsellä samankaltainen tilanne kuin Manezilla. Eli kerrostalo PK seudulla valmistunut 2017, mutta käytössä vain lämmin halli, jossa ei minkäännäköisiä pistokkeita löydy. Polttiksille kun ei lämpimässä hallissa tolppia tarvita. Toki halliin on helpompi (ehkä) järjestää sähköt vaikka katonrajassa kouruja pitkin, mutta silti hassua ettei ole varauduttu edes hybrideihin. Jokainen omistaa paikkansa itse eli periaatteessa naapureilla ei pitäisi olla valittamista, jos asentaisin omalle paikalleni latausaseman omalla kustannuksellani. Ongelmana lähinnä se, ettei ole niitä sähköjä eli ne pitäisi sitten myös saada vedettyä jostain.
 
IS otti Teslan kohutun ”kansanmallin” Suomen teillä koeajoon – autopesulinjalla koettiin melkoinen yllätys

Tesla model 3 koeajossa.

Ei pidä viedä autopesulaan, kun vedet tulee ovista ja ikkunoista sisään. Takapaksia ei kannata avata, tai lumet ja vedet on paksissa. Takaspoilerin saa, tai sitten ei... Halpaa muovia sisällä. Pitää osata käyttää sitä taplettia, tai yksinkertaisetkin asiat menee vaikeaksi.
Tehomallissa rengasäänet on aika kovat.

Toivottavasti autoa silti ostettaisiin paljon, niin olisi sitten myöhemmin myös käytettyjen valikoimaa runsaasti. Toki ensin täytyisi odottaa sitä 35 000$ kolmosta, jota ei vielä missään saa.

Performance-varustellussa autossa huomio kiinnittyy valitettavasti myös rengasmeluun. Aivan hitaassa vauhdissa auto on tietysti lähes äänetön, mutta jo maantiellä mökä nousee häiritsevän kovaksi. Syynä ovat Performancen jämäkkä alusta ja sporttinen 20-tuumainen rengastus.
 
Korjauksena, testissä oli siis model 3 eikä S. Vähän pisti kyllä hymyilyttämään testiä lukiessa. Tainnut kaikki paukut mennä voimalinjaan (missä ei toki sinänsä ole mitään vikaa vrt. amerikkalaiset muskeliautot) ja loppu auto on tehty niin halvalla kuin on pystytty.

Tämähän on siltä osin aika tyypillinen amerikkalainen auto, paitsi ettei taustalla ole pitkän linjan autovalmistajaa vaan teknologiayhtiö jolla ei varsinaisesti ole mitään käsitystä autojen valmistuksesta.
 
Tämähän on siltä osin aika tyypillinen amerikkalainen auto, paitsi ettei taustalla ole pitkän linjan autovalmistajaa vaan teknologiayhtiö jolla ei varsinaisesti ole mitään käsitystä autojen valmistuksesta.
Ajettavuus tuossa Model 3ssa on silti ihan hyvä. Paitsi penkit ei ole mitkään sporttiset, vaan ihan tavalliset. Model S on taas enempi mukava ilmajousituksen takia. On siis vähän eriluonteisia autoja keskenään.
 
Melua tosiaan malli3:n pitää ja mitä epätasaisempaa asvalttia sen häiritsevämpää se on. Björn tosiaan youtubessa noita on mittaillut ja kalliimmat Teslat ja varsinkin Audin e-tron ovat aika eri kaliiberilla tuossa suhteessa. Mutta siis esim. vesiongelmat (sekä sisään tuleva, ikkunoiden ja katon kautta jos ikkuna auki, takaluukku ja varsinkin valoumpiot) ovat ihan normiarkea Tesloissa olleet jo noista ensimmäisistä malleista alkaen (myös näissä kalliimmissa malleissa) ja ovat näköjään edelleenkin kaikissa malleissa enemmän ja vähemmän samalla tolalla.

Teslan myynti aleni 1Q:ssa joka oli vähän yllättävää. Mutta enemmän tuossa itseäni pisti silmään että sekä S että X mallit ottivat osumaa aika paljon kun niiden myynti puolittui. Malli3:sta toki myytiin (ja osa oli kuljetuksessa kansainvälisen myynnin takia) mutta tuntui melkein että ko. auto söi myös noiden kalliimpien mallien myyntia reilusti.
 
Ajettavuus tuossa Model 3ssa on silti ihan hyvä. Paitsi penkit ei ole mitkään sporttiset, vaan ihan tavalliset. Model S on taas enempi mukava ilmajousituksen takia. On siis vähän eriluonteisia autoja keskenään.

Lähinnä kyse on ohjaamon ergonomiasta ja noista isommista ja pienemmistä suunnitelukukkasista mitä isoilla valmistajilla ei juuri esiinny. Tosin Teslan kunniaksi on myönnettävä, että ovat saaneet kymmennessä vuodessa puskettua paljon tavaraa pihalle noinkin pienellä kokemuksella.
 
Toivottavasti autoa silti ostettaisiin paljon, niin olisi sitten myöhemmin myös käytettyjen valikoimaa runsaasti. Toki ensin täytyisi odottaa sitä 35 000$ kolmosta, jota ei vielä missään saa.

Haluatko oikeasti omilla rahoillas ostaa takuuttoman käytetyn Teslan? :D
 
Itsellä samankaltainen tilanne kuin Manezilla. Eli kerrostalo PK seudulla valmistunut 2017, mutta käytössä vain lämmin halli, jossa ei minkäännäköisiä pistokkeita löydy. Polttiksille kun ei lämpimässä hallissa tolppia tarvita. Toki halliin on helpompi (ehkä) järjestää sähköt vaikka katonrajassa kouruja pitkin, mutta silti hassua ettei ole varauduttu edes hybrideihin. Jokainen omistaa paikkansa itse eli periaatteessa naapureilla ei pitäisi olla valittamista, jos asentaisin omalle paikalleni latausaseman omalla kustannuksellani. Ongelmana lähinnä se, ettei ole niitä sähköjä eli ne pitäisi sitten myös saada vedettyä jostain.
Joku 2017 valmistunut kerrostalo lienee suunniteltu usempaa vuotta aikaisemmin, jolloin sähköautohype on ollut lähes olematonta, eikä pistokkeille ole nähty mitään arvoa.
 
Haluatko oikeasti omilla rahoillas ostaa takuuttoman käytetyn Teslan? :D
Harrasteautona oli 6 vuotta sitten bmw 740ia 1996. Model S on liian iso ja kallis, mutta Model 3 menettelisi paremmin. Ei olisi vikaa päästöissä, eikä vuotavaa bensatankkia. Olisi siis parempi, mutta hinta saisi olla sama 2500€ kuin bemarissakin :D

Voisin siis ostaa Tesla 3:n harrasteeksi vuonna 2036, paitsi taitaisi olla jo aivan ruosteessa, koska ruostesuojaus on aika kehno. Bemarissakin oli ruostetta, vaikka olikin saksantuonti.

Ehkä siis joku Teslaa luotettavampi, mutta yhtä halpa olisi parempi vaihtoehto. Mutta nyt on vielä aika niukasti valinnanvaraa. Auto täytyisi olla halpa, kun ajoa tulee tosi vähän. Nyt vielä luotettava 406 hdi diesel käytössä. Eli luotettavuus olisi kyllä yksi pääkriteeri halppikselle. Psa:lta tuleekin e-208 kaupunkiauto, joka voisi myös olla ihan mielenkiintoinen.

Uusi PEUGEOT e-208 | Peugeotin uusi sähköauto
 
Vai onko ostanut jo?:btooth: Kurhisen kärryä en löytänyt enää myytävänä.
Se meni jollekin Model S harrastajalle toiseksi autoksi. En tiedä miten on toiminut.

Itse ostin vain sähköpyörän, jota voi auton koukussakin kuljettaa. Oli vähän edukkaampi ratkaisu :) Saattaa olla että Model 3 autoon tulisi jossain vaiheessa vetokoukku uusiin autoihin.
 
Se meni jollekin Model S harrastajalle toiseksi autoksi. En tiedä miten on toiminut.

Itse ostin vain sähköpyörän, jota voi auton koukussakin kuljettaa. Oli vähän edukkaampi ratkaisu :) Saattaa olla että Model 3 autoon tulisi jossain vaiheessa vetokoukku uusiin autoihin.

Sehän olisi kiva tietää millä hintaa vaginahierojan Tessu meni lopulta:D

Sähköpyörä olis ihan hauska, mutta joltain sivulta kattelin, niin mun speckseillä tulis aika kallis vehje, johon kyllästyisin kuitenkin. Tai eihän sitä tiedä miten innostuis. Joku scootterikin menis kyllä.. :)
 
Sehän olisi kiva tietää millä hintaa vaginahierojan Tessu meni lopulta:D

Sähköpyörä olis ihan hauska, mutta joltain sivulta kattelin, niin mun speckseillä tulis aika kallis vehje, johon kyllästyisin kuitenkin. Tai eihän sitä tiedä miten innostuis. Joku scootterikin menis kyllä.. :)
En tiedä paljonko sai tingittyä Teslasta, mutta pyynti oli 34 500€. Mahtoi mennä muutenkin jollain vaihtokaupalla toiseen autoon.

Screenshot_2019-04-09_172055.jpg

Syksyllä ostin verkkokauppa.comista 1200€ sähköpyörän 600 eurolla, mutta nyt siellä ei ole vastaavia enää ollenkaan myynnissä. Oli talven vaan säilössä (akku ladattuna täyteen) ja nyt kun lumet sulaa, niin voisi sitä taas kokeilla. Biltemasta ostin siihen rapakaaret. On se näppärä, kun kiihtyy melkein itsestään, eikä tarvitse vaihteitakaan vaihdella. Samat plussat kun jossain autoissakin, mutta toki kovempaa olisi mukava päästä. Sähkö avustaa 25km/h asti.
 
Sehän olisi kiva tietää millä hintaa vaginahierojan Tessu meni lopulta:D

Sähköpyörä olis ihan hauska, mutta joltain sivulta kattelin, niin mun speckseillä tulis aika kallis vehje, johon kyllästyisin kuitenkin. Tai eihän sitä tiedä miten innostuis. Joku scootterikin menis kyllä.. :)

..ja mitä lisävarusteita sai kaupan tekijäisiksi :D

En tiedä paljonko sai tingittyä Teslasta, mutta pyynti oli 34 500€. Mahtoi mennä muutenkin jollain vaihtokaupalla toiseen autoon.

Screenshot_2019-04-09_172055.jpg

Syksyllä ostin verkkokauppa.comista 1200€ sähköpyörän 600 eurolla, mutta nyt siellä ei ole vastaavia enää ollenkaan myynnissä. Oli talven vaan säilössä (akku ladattuna täyteen) ja nyt kun lumet sulaa, niin voisi sitä taas kokeilla. Biltemasta ostin siihen rapakaaret. On se näppärä, kun kiihtyy melkein itsestään, eikä tarvitse vaihteitakaan vaihdella. Samat plussat kun jossain autoissakin, mutta toki kovempaa olisi mukava päästä. Sähkö avustaa 25km/h asti.

Kyllä sähköavusteinen pyörä on ihan huikea. Ostin viime elokuussa 2000eurolla maastopyörän Boschin CX Performance tekniikalla ja 500w powerpack akulla varustettuna :tup: Nyt mittarissa 900km. Talveksi ostin vielä Schwalben Ice Spiker Evo nastarenkaat eteen ja taa, 402 nastaa ja voin kertoo et noi nastat sähköllä on huikea yhdistelmä. Vanne/renkaat koko 29"x2,25" :tup::)

Mutta joo, ei kyl toi Tessu 3 kyl vakuuttanu ton arvostelun perusteella...Miten ihmeessä voi Herran vuonna 2019 tulla vettä sisälle autoon autopesulassa :eek::btooth:

Missäköhän Tesla vielä tinkii kun tulee se kaikista halvin malli :facepalm:
 
..ja mitä lisävarusteita sai kaupan tekijäisiksi :D



Kyllä sähköavusteinen pyörä on ihan huikea. Ostin viime elokuussa 2000eurolla maastopyörän Boschin CX Performance tekniikalla ja 500w powerpack akulla varustettuna :tup: Nyt mittarissa 900km. Talveksi ostin vielä Schwalben Ice Spiker Evo nastarenkaat eteen ja taa, 402 nastaa ja voin kertoo et noi nastat sähköllä on huikea yhdistelmä. Vanne/renkaat koko 29"x2,25" :tup::)

Mutta joo, ei kyl toi Tessu 3 kyl vakuuttanu ton arvostelun perusteella...Miten ihmeessä voi Herran vuonna 2019 tulla vettä sisälle autoon autopesulassa :eek::btooth:

Missäköhän Tesla vielä tinkii kun tulee se kaikista halvin malli :facepalm:

Varmaan hanskalokerossa, jos sellainen siis on ja jostain valikosta löytyy toiminto millä se aukeaa - niin lahjakortteja sen real sex doll bordelliin:D

Jos tuo kolmonen on noinkin huonosti tehty, niin se halpisversio voi olla jotain jännää. Näytön voi varmaan vaihtaa pienempään ja halvempaan. Veivi-ikkunat ja muita sähköhärpäkkeitä voi jättää pois. Paitsi sitten auto olisi luultavasti luotettavampi:confused:

Olishan se sähköpyörä tosiaan kiva. Tunturin sivuilta (tuli ekana melkein vastaan) katoin että rangea +-100km kesällä, joten rittäis mulle enemmän kuin hyvin. Sillä vois fillaroida pienessä känässä hupireissuja rasittumatta. Miinuksena taas hinta jos yhtään laadukkaampaa haluaa. Nytkin on kesäleluna on bensa skode jonka ostin 4 vuotta sitten. Ei taida olla edes 2000km mittarissa vielä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 095
Viestejä
4 589 471
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
KrisuHoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom