Keskustelua hybridiautoista

Ei ole sähkölämmitystä tässä eikä tietääkseni kännykkäsovellustakaan. Ruotsin tuonneissa ei ole type 2 kaapelia eli shuckolla mennään. Lisäkaapeli maksaa reilun satkun mutta en tiedä tuleeko sille edes tarvetta. Ei ole valkoinen vaan metalliväri.

No ton takii ei mulla sitte varmaa kans ollut Type2 johtoa bemarissa vaan piti ostaa. Ostin sen tuolta EVCables.co.uk sivulta. Oikein laadukkaan oloinen mutta myyntiin menee varmaan viimeistään kun saan Volvon :):tup:

Mikähän väri on metalliväri, onko se vaaleanpunainen?? o_O:vihellys:

Oliko tossa joku 3.7kw latausta nopeampi tapa vaikka 7.4kw vai sama "hidas" 3.7kw kuten bemareissakin??

Tuossa olisi kyllä aika äijäpeli Suomessa:

Uusi Ford Explorer ladattava hybridi (PHEV)

No toi oliski :D
 
Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus. Eikös noilla Volteilla ja Amperoillakin sen n. 60km ole päässyt jo kun ne tuli 2013 eli siinä mielessä Bemarilla olisi petrattavaa :(
Toisaalta muut saisi ottaa mallia tuosta neliveto tekniikasta :tup:

Mikäs tuosta Bemarin nelivetototeutuksesta tekee hyvän? Äkkiseltään kuulostaa turhan monimutkaiselta, kun vertaa vaikka sellaiseen jossa polttiksella tehdään sähköä, ja sähkömoottorit edessä ja takana sitten toteuttaa nelivedon.
 
Mikäs tuosta Bemarin nelivetototeutuksesta tekee hyvän? Äkkiseltään kuulostaa turhan monimutkaiselta, kun vertaa vaikka sellaiseen jossa polttiksella tehdään sähköä, ja sähkömoottorit edessä ja takana sitten toteuttaa nelivedon.
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein itse tänä aamuna kokeilla antaako max edriven käyttöön. Pakkasta - 8 ja suorilta antoi saman tien. [emoji4]

Saas nähdä onko tässä bemussakin sama 32 päivän raja, jonka jälkeen pakkokäynnistää polttiksen ettei öljyt sun muut happane ennen aikojaan... [emoji848]
 
Piti oikein itse tänä aamuna kokeilla antaako max edriven käyttöön. Pakkasta - 8 ja suorilta antoi saman tien. [emoji4]

Saas nähdä onko tässä bemussakin sama 32 päivän raja, jonka jälkeen pakkokäynnistää polttiksen ettei öljyt sun muut happane ennen aikojaan... [emoji848]

Kyl se sit uskoo tarvii. Tarkennetaa viel et itel kävi nii et oli maks 5h jossai 10c pakkases. Anto kyl käynnistää auton siinä akulla@max edrivellä mut ku risteyksestä lähdin kylän tielle ni ihmettelin et mikä ääni kuulu, sehän oli polttis. Ajotietokone vaan kerto et max ei mahdollista ennen ku lämpee tms. No, ajoin kylän tietä kotiin jotain 1km ja sitte olis voinu ajaa jo maxilla. Enne 5h ulkona oloa ajoin autolla maxilla, suoraan lämpimästä tallista.

Jotain sun autos on sitte eri :tup:
 
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi
Luettiinko eri arvostelut vai onko itsellä vain niin Mitsubishin väriset lasit päässä... :geek:

Jos siis ihan voimalinjasta puhutaan, niin molemmissa arvosteluissa sitä tunnuttiin kehuvan.
"Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan."
"Tasaisessa maantieajossa moottori kytkeytyy itsestään avustamaan etupyöriä mekaanisella vedolla. Kytkentä tapahtuu vetolaitteen märällä monilevykytkimellä. Nopeus on tällöin yli 65 kilometriä tunnissa jolloin polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan."
"Polttomoottorin käynnistymistäkään ei korvalla tai ”perstuntumalla” havaitse."

Kulutus on kyllä suurta, jos joutuu ajelemaan ilman sähköä. Ja vielä suurempaa jos ajelee moottoritienopeuksia. Silloin ei kannata tätä autoa hankkiakkaan :)

Pitänee kaivaa jotain arvosteluita tuosta Bemarista ja sen voimalinjasta. Hieno auto sekin kyllä, vähän olisi saanut olla tilavampi, niin olisi saattanut omaan käyttöön päätyä.
 
Tänä aamuna Optimalla ajettu reilun 35km siirtymä noin -2c pakkasessa ilman mitään esilämmitystä. Lähtiessä range 38km, perillä jäljellä 3km eli piti tasan kutinsa. Akku ei ollut lähellekään täynnä lähdettäessä, mutta polttis kävi noin 70%:a ajasta kabiinin lämmittämiseen samalla akkua ladaten. Ajon jälkeen polttiksen keskikulutus tuolla matkalla oli 1,9 l/100km eli bensaa paloi noin 0,6 litraa koko matkan aikana.
 
Tänä aamuna Optimalla ajettu reilun 35km siirtymä noin -2c pakkasessa ilman mitään esilämmitystä. Lähtiessä range 38km, perillä jäljellä 3km eli piti tasan kutinsa. Akku ei ollut lähellekään täynnä lähdettäessä, mutta polttis kävi noin 70%:a ajasta kabiinin lämmittämiseen samalla akkua ladaten. Ajon jälkeen polttiksen keskikulutus tuolla matkalla oli 1,9 l/100km eli bensaa paloi noin 0,6 litraa koko matkan aikana.

Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
 
Tuota mitsuakin tuli katsottua, mutta kun toi atkinson motti ei kyllä iske, ei sitten yhtään. Laiska ja kuluttaa paljon.

Tietty jos ei ole tarvetta ohitella ja omaa rauhallisen ajotyylin, niin sitten ihan Bueno.

Olisi mitsu kuitenkin omalla listallani toiseksi paras vaihtoehto bemulle, kian pudottaa kolmanneksi nelivedon puute sekä polttiksen pakkokäyttö.

Lisäksi optima aivan liian kallis uutena ostettavaksi suomesta.
 
Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
Meinaatko, että noilla hepoilla pääset 45 kilsaa? [emoji6]
 
Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
Onhan tuossa se reilu 200hp tehoa mutta kyseessä on iso ja painava auto. Ei tuolla jalkoihin jää ja ei noilla kehäteillä kuitenkaan voi ajaa kuin rajoitusten mukaan. Kesäautossa kuitenkin se lähes 500hp jolla sitten saa tuon tehonälän kuitattua.
 
Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup:

Itseäni olisi hudin lisäksi jäänyt kalvamaan adaptiivisen vakkarin ja valojen puute. Vähän liian mukavia vehkeitä kun niihin tottuu.
 
Olisi mitsu kuitenkin omalla listallani toiseksi paras vaihtoehto bemulle, kian pudottaa kolmanneksi nelivedon puute sekä polttiksen pakkokäyttö.

Lisäksi optima aivan liian kallis uutena ostettavaksi suomesta.

Pakkokäytön polttikselle Kiassakin voidaan estää pudottamalla haluttua lämpötilaa tai kytkemällä puhallus pois päältä.

Eikö se 225xe ole saman hintainen kuin Optima eli miksi Kia on liian kallis mutta Bemari ei ole? Ainakin tosi lähelle menee. Yhtä "typeriä" autoja molemmat ostettavaksi uutena Suomessa kun hinnasta häviää se 15ke ensimmäisen puolen vuoden aikana.
 
Kyllähän nuo molemmat ainakin Kiasta löytyy. Valot on siis ledit.

Adaptiivinen vakkari tosiaan olikin tuolla, mutta valoista luki vain "kaukovaloautomatiikka". Hieman vaikealukuinen tuo lista kun sinne on kaikki myötäpäivään kiristyvät pyöränpultit ja ulkoa täytettävät polttonestesäiliöt pitänyt lisätä :D

Bemarissa "kaukovaloautomatiikka" tarkoittaisi automaattisesti toimivia pitkiä valoja. Adaptiivisuden myötä taas voi ajella pitkät päällä muita vastaan ja valot varjostavat vain vastaantulijan kohdan valokuviosta niin ettei häikäise. Kiassa samalla tavalla?
 
Adaptiivinen vakkari tosiaan olikin tuolla, mutta valoista luki vain "kaukovaloautomatiikka". Hieman vaikealukuinen tuo lista kun sinne on kaikki myötäpäivään kiristyvät pyöränpultit ja ulkoa täytettävät polttonestesäiliöt pitänyt lisätä :D

Bemarissa "kaukovaloautomatiikka" tarkoittaisi automaattisesti toimivia pitkiä valoja. Adaptiivisuden myötä taas voi ajella pitkät päällä muita vastaan ja valot varjostavat vain vastaantulijan kohdan valokuviosta niin ettei häikäise. Kiassa samalla tavalla?
Joo kopioin listan suoraan Kian sivuilta, en sen tarkemmin käynyt sitä läpi.

Kaukovalot voi laittaa autolle, jolloin ne syttyy ja sammuu tarvittaessa. En tiedä vielä onko niissä adaptiivisuutta vai ei. Pk-seudulla kun pitkiä tarvitsee sen kerran tai kaksi vuodessa niin käyttö on aika minimissä.
 
Meinaatko, että noilla hepoilla pääset 45 kilsaa? [emoji6]

Kyllä, 87hv:lla ;)

Onhan tuossa se reilu 200hp tehoa mutta kyseessä on iso ja painava auto. Ei tuolla jalkoihin jää ja ei noilla kehäteillä kuitenkaan voi ajaa kuin rajoitusten mukaan. Kesäautossa kuitenkin se lähes 500hp jolla sitten saa tuon tehonälän kuitattua.

Eikös nää melkein samanverran silti paina. Bemari omamassa ~1750kg. Joo eiköhän Kiallakin kerkeä. Volvossa on 2 in 1 :rofl: Eco sähköauto ja M5 bemari, noin kärjistäen

Itseäni olisi hudin lisäksi jäänyt kalvamaan adaptiivisen vakkarin ja valojen puute. Vähän liian mukavia vehkeitä kun niihin tottuu.

Ei itelkää noita tommosii valoi oo mut adaptiivine vakkari o kyl kätevä. Täsä 225xe se o vähä nihkee ku toteutettu kameral ni menee turha helpost pois päältä :/ F11 530d tutka toimi paaaljon paremmi :tup:
 
Kovasti saa kärjistää että lulvosta mikään m5 tulis :rofl:

No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:
 
No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:

Niin jos lähtee paikaltaan kerran? :D
 
No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:
Noh, on niissä sentään aika iso ero. Ihan virallinenkin(*1, *2) 0-100kmh aika jo antaa suuntaa: M5C 3,3s ja V60 T8 4,9s. Kyllä tuon eron jo huomaa. Volvossa yhteensä 390hv/640Nm ja Bemarissa 625hv/750Nm. Eli toki siihen nähden ei yllätä, että M5C on paljon nopeampi.

Itse en ole ajanut kuin ensimmäisen sukupolven Leafilla, josta jotkut sanoivat, että se lähtee paikaltaan kuin ammuttu. Noh, oma kokemus oli, että ei liikkunut kyllä mihinkään verrattuna perus automaattiautoon. Tähän peilaten suhtaudun vähän skeptisesti näihin sähkömoottorihypetyksiin, mutta toki ne oikeasti tehokkaat sähköautot on kokematta. Sen sijaan olen ajanut monesti 380hv dieseliä, 530hv bensaa ja 650hv bensaa. Nuo bensat ovat jo oikeasti nopeita, dieseli oli nopea, muttei niin hauska kuin bensat.

Lähteet:
*1) https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnasto/hinnasto_V60.pdf
*2) BMW M5 Competition | BMW
 
Noh, on niissä sentään aika iso ero. Ihan virallinenkin(*1, *2) 0-100kmh aika jo antaa suuntaa: M5C 3,3s ja V60 T8 4,9s. Kyllä tuon eron jo huomaa. Volvossa yhteensä 390hv/640Nm ja Bemarissa 625hv/750Nm. Eli toki siihen nähden ei yllätä, että M5C on paljon nopeampi.

Itse en ole ajanut kuin ensimmäisen sukupolven Leafilla, josta jotkut sanoivat, että se lähtee paikaltaan kuin ammuttu. Noh, oma kokemus oli, että ei liikkunut kyllä mihinkään verrattuna perus automaattiautoon. Tähän peilaten suhtaudun vähän skeptisesti näihin sähkömoottorihypetyksiin, mutta toki ne oikeasti tehokkaat sähköautot on kokematta. Sen sijaan olen ajanut monesti 380hv dieseliä, 530hv bensaa ja 650hv bensaa. Nuo bensat ovat jo oikeasti nopeita, dieseli oli nopea, muttei niin hauska kuin bensat.

Lähteet:
*1) https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnasto/hinnasto_V60.pdf
*2) BMW M5 Competition | BMW

Korjaan sen verran että vertaan E60 ja F10 M5:siin joissa se joku hiuka pääl 500hv joiden kanssa ollaan rinta rinnan :tup: Joo kai nyt tommonen M5C se vie T8:ja ihan miten lystää :lol:

Iteki olen ollu pitkään pärrä kuski ja yleensä ne on ollu +1000cc kyykkyjä et silleen pitäny autoje kiihtyvyyksii saman tekevänä ku kuitenki pärrään verrattuna auto ku auto aika laiska...joskin pois lukien nyt tuo M5c minkä mainitsit... Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

...ja kuitenkin melkein samaan lauseeseen M5 kanssa ja "vaan" perheauto farmari tämä V60:rofl:

Niin ja eikös tuo uusin Leaf isommalla akulla, joku 160kw tehoiltaan jo sekin varmaan alkaa liikkumaan? o_O
 
Korjaan sen verran että vertaan E60 ja F10 M5:siin joissa se joku hiuka pääl 500hv joiden kanssa ollaan rinta rinnan :tup: Joo kai nyt tommonen M5C se vie T8:ja ihan miten lystää :lol:

Iteki olen ollu pitkään pärrä kuski ja yleensä ne on ollu +1000cc kyykkyjä et silleen pitäny autoje kiihtyvyyksii saman tekevänä ku kuitenki pärrään verrattuna auto ku auto aika laiska...joskin pois lukien nyt tuo M5c minkä mainitsit... Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

...ja kuitenkin melkein samaan lauseeseen M5 kanssa ja "vaan" perheauto farmari tämä V60:rofl:

Niin ja eikös tuo uusin Leaf isommalla akulla, joku 160kw tehoiltaan jo sekin varmaan alkaa liikkumaan? o_O
Anteeksi offtopic, mutta vastaan vielä tähän. M Bemareita on yleensä saanut automaatilla ja manuaalilla, mutta nyt tätä uusinta M5:sta saa vain automaatilla (uutta M3:sta tulee saamaan myös manuaalilla). Eli sen kanssa ei voi sössiä :D Se on vieläpä "mehumaija", mutta tehty yhtä nopeaksi kuin F10:n M-DCT (kaksoiskytkin). Momentinmuuntimen etuna kestävyys ja vaihtojen pehmeys mukavuusasennossa. Sehän noissa M sarjan Bemuissa on hienointa, että niitä voi käyttää arkiautoina / perhe autoina ihan hyvin, varsinkin näitä uudempia, joissa on eri ajotiloja. Suomessa ne vaan ovat hirmu kalliita verojen takia.

Se on totta, että hyviin kiihtyvyyksiin pääsee helpoiten ja halvimmalla pärrällä. Minua taas ne eivät jostain syystä ole niin säväyttäneet.

Kuten todettua, tehokkaamat sähköautot on kokematta, kun kellään tutulla ei sellaista ole (paitsi tuo vanha Leaf). En kehtaa pyytää sellaista liikkeestä koeajolle, kun en ole ostamassa sähköautoa, koska en sitä voisi ladata kotona kuitenkaan. Lisäksi mieluisaa sähköautoa ei ole tällä hetkellä edes olemassa.
 
Itsellä moottoripyörän kiihtyvyys ei niin tunnu, ehkä sen massan puute. Vaikea selittää mutta fiilis juttuja nää on.
 
Vielä yksi ajopätkä Optimalla tänään iltapäivällä noin +8c kelissä ajomatkan ollessa 36km. Lähdettäessä akku 100% ja range 61km. Perillä akku 55% ja range 27km. Rangesta kului siis vain 34km vaikka ajettiin 36km. Koko matka meni pelkällä sähköllä ilman polttiksen käynnistystä kertaakaan matkan aikana. Ei voi valittaa :)
 
Nyt tuli ajeltuu enimmäkseen sellasta 88kmh putkeen, öbäyt +11c kelissä ja range oli hyvin käsi kädessä rippimittarin kanssa eli pääsin 26-27km :tup: Ei vaan riittäny "maaliin" asti eli semmone 6km jäi uupumaan :(

Miten näitä akun range tietoja nollataan että sais isomman lukeman, toki se nyt todellisuuteen välttämättä vaikuttaisi mitään mutta kuitenkin :)

Tuli se nyt nähtyä että +10c vaikuttaa paaljon rangeen :)
 
Miten näitä akun range tietoja nollataan että sais isomman lukeman, toki se nyt todellisuuteen välttämättä vaikuttaisi mitään mutta kuitenkin :)

Huollon jälkeen on tosiaan monesti ollu trippimittari nollilla, kun ovat jotain testerillä resetoineet. Silloin on myös akku antanut sitä maksimi-arviota rangeksi. Mitään vaikutusta sillä ei ole siihen kauasko sillä pääsee, eli aivan turhaan sitä resetoit. Se kyllä kulkee niin pitkälle kuin akussa riittää juissia, ja pidemmälle pääset optimoimalla asetuksia. Esim. lämmität auton valmiiksi, ajastat lähtöajan tyyliin 10-15min aikaisemmaksi kuin oikea lähtöaika jolloin auto ehtii ladata lämppärin viemän sähkön tilalle akkuun. Ajelet rauhassa, jyrkkiä kiihdytyksiä vältellen. Kabiinin lämpöpyyntö vähän pienemmälle jne jne...
 
Huollon jälkeen on tosiaan monesti ollu trippimittari nollilla, kun ovat jotain testerillä resetoineet. Silloin on myös akku antanut sitä maksimi-arviota rangeksi. Mitään vaikutusta sillä ei ole siihen kauasko sillä pääsee, eli aivan turhaan sitä resetoit. Se kyllä kulkee niin pitkälle kuin akussa riittää juissia, ja pidemmälle pääset optimoimalla asetuksia. Esim. lämmität auton valmiiksi, ajastat lähtöajan tyyliin 10-15min aikaisemmaksi kuin oikea lähtöaika jolloin auto ehtii ladata lämppärin viemän sähkön tilalle akkuun. Ajelet rauhassa, jyrkkiä kiihdytyksiä vältellen. Kabiinin lämpöpyyntö vähän pienemmälle jne jne...

Eipä noilla ole itelle merkitystä ku lämpimästä tallista lähden ja valmiiksi näyttää 27-28km rangeksi 100% akulla ja lämpimällä sen pääsee mitä näyttää :tup::) Olis vaan jostain sen 10km saanut lisää rangea...jos resetoimalla auto osaiskin mennä pidemmälle ku ajot on täällä Suomessa varmaan erilaiset mihin se on tottunut Ruotsissa, olisko mitään perää o_O
 
Eipä noilla ole itelle merkitystä ku lämpimästä tallista lähden ja valmiiksi näyttää 27-28km rangeksi 100% akulla ja lämpimällä sen pääsee mitä näyttää :tup::) Olis vaan jostain sen 10km saanut lisää rangea...jos resetoimalla auto osaiskin mennä pidemmälle ku ajot on täällä Suomessa varmaan erilaiset mihin se on tottunut Ruotsissa, olisko mitään perää o_O

No ei ole. Kun ei se sitä mistään arvioidusta rangesta katso kauasko se pääsee. Se riippuu ihan suoraan siitä paljonko sähköä kulutetaan että kauasko sillä pääsee. Aivan samalla tavalla kuin bensamoottorinkin kanssa.

Kaasujalkaa kevyemmäksi, kaikki turhat mukavuudet pois päältä, ennakoivaa ajoa, ecopro-tila käyttöön, ...
 
Kaasujalkaa kevyemmäksi, kaikki turhat mukavuudet pois päältä, ennakoivaa ajoa, ecopro-tila käyttöön, ...

Siis kaikki jo käytössä, ei merkitystä. Ton 27km pääsee ja thats it ku on lämmin keli jotain +10c :tup:

Mut mietityttää vaa jos jollai 225xe mallilla pääsee oikeasti 40km...
 
Siis kaikki jo käytössä, ei merkitystä. Ton 27km pääsee ja thats it ku on lämmin keli jotain +10c :tup:

Mut mietityttää vaa jos jollai 225xe mallilla pääsee oikeasti 40km...

Mulle on noista aiemmista viesteistä jääny aika epämääräinen kuva pitkällekkö sillä oikeasti pääsee. Ilmeisesti sillä ei kertaakaan ole ajettu koko akkua tyhjäksi, että nähtäisiin mihin asti pääsee. Pieniä pätkiä vaan.

En tiedä mitä uudessa mallissa voisi olla erona, jos tuossa ei vielä sitä isompaa akkukapaa ole. Ainakin vanhemmassa sähkölämmitin oli 5kW tehoinen sähkövastus, olisiko se vaihdettu ilmalämpöpumppuun uudemmassa? Tuollaisella muutoksella ainakin saisi eroa näillä keleillä.
 
^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.
 
Mulle on noista aiemmista viesteistä jääny aika epämääräinen kuva pitkällekkö sillä oikeasti pääsee. Ilmeisesti sillä ei kertaakaan ole ajettu koko akkua tyhjäksi, että nähtäisiin mihin asti pääsee. Pieniä pätkiä vaan.

En tiedä mitä uudessa mallissa voisi olla erona, jos tuossa ei vielä sitä isompaa akkukapaa ole. Ainakin vanhemmassa sähkölämmitin oli 5kW tehoinen sähkövastus, olisiko se vaihdettu ilmalämpöpumppuun uudemmassa? Tuollaisella muutoksella ainakin saisi eroa näillä keleillä.

Tuokin on tosi ja vieläpä sitä pidempää isommalla nopeudella olevaa stinttiä tuskin ajettu niin että range ja rippim kulkisivat saman matkan :)

^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.

Joo no panic, jännää jos 3v:ssa lähtee joku 10km kävelemään akusta...Toki kännykkä maailmassa jo 2v päästä pitäisi vaihtaa akku :sori:

No tänne on hyvä kerätä näitä kokemuksia. Paremmin täällä vastauksia saa esim 225xe:hen kuin btcf:ssä :rofl:

Katotaa miten Optima käyttäytyy 3v päästä ;) @pokkus
 
^^ mikä ihme siellä nyt mietittyttää. Akussa on energiaa, sitä käyttämällä se kuluu ja aikanaan loppuu. Ihan vastaavalla tavalla toimii polttoainetankki tässä suhteessa. Auto arvioi viime aikaisen kulutuksen (plus muutaman muun seikan kuten aikaisemmissa viesteissä ilmi tullut) perusteella kauanko se riittää.
Näinhän se juuri on. Esimerkkinä oma aamu tänään kun lähdin täydellä akulla liikkeelle ja range näytti 61km startatessa. Kilometri ajettu ja range oli jo tippunut 55km, koska oli kylmä aamu ilman esilämmitystä. Perille päästyä 36km ajon jälkeen rangea olikin jäljellä 25km eli loppumatkalla range tasoittui, kun auto tajusi ettei koko matkaa tarvitse ajaa kylmällä akulla. Alkuun akkua kuitenkin syötiin suuresti, koska kylmä akku ja sähkönkulutus muutenkin suurempaa lämmittimien ollessa päällä.

Sitten eilen taas vastaava tilanne eli täydellä akulla lämpimämmässä säässä liikkeelle (range 61 startatessa) ja ensimmäiset kilometrit ajeltiin pikkuteitä hiljaisessa nopeudessa. Varmaan lähes 5km pystyin ajamaan ja rangesta ei oltu syöty kuin 2-3km. Auto ei siis voi ennakoida tulevaa vaan yrittää arvioida nykyisen tilanteen ja menneen historian perusteella paljonko se range voi olla.
 
Joo no panic, jännää jos 3v:ssa lähtee joku 10km kävelemään akusta...

Jos yhtään helpottaa, niin mulla menee kohta kaksi vuotta BMW 530e mallin kanssa ja ajettu melkein 50 000 kilsaa. En ole huomannut mitään eroa sähköajon riittävyyden suhteen tässä ajassa tai matkassa.
 
Jos yhtään helpottaa, niin mulla menee kohta kaksi vuotta BMW 530e mallin kanssa ja ajettu melkein 50 000 kilsaa. En ole huomannut mitään eroa sähköajon riittävyyden suhteen tässä ajassa tai matkassa.

Sama verra kilsoi mullaki, vuode vanhempi vaa ku sulla. Joo helpotuksest tiiä, vähä ku olis veistä kääntäny haavassa :rofl:
 
Bemarillahan on "6v/100tkm akkusertifikaatti". Sellainen ainakin luvattiin autoa tilatessa. En ko. sertifikaattia koskaan ole nähnyt, mitä lie se pitää sisällään?

Onko muuten bemarille mitään softaa jolla tuota sähköpuolta vois tarkkailla? Esim. juurikin akun kuntoa? Mitsubishille ja tojotillekin ilmeisesti on softia olemassa. Samaten löytyy leaf spy ja mitä lie.
 
Bemarillahan on "6v/100tkm akkusertifikaatti". Sellainen ainakin luvattiin autoa tilatessa. En ko. sertifikaattia koskaan ole nähnyt, mitä lie se pitää sisällään?

Onko muuten bemarille mitään softaa jolla tuota sähköpuolta vois tarkkailla? Esim. juurikin akun kuntoa? Mitsubishille ja tojotillekin ilmeisesti on softia olemassa. Samaten löytyy leaf spy ja mitä lie.

Mun mielest aika vähä bemarilla tunnutaan asiasta tietävän ja ei siitä myös juurikaan puhuta. Mitä nyt yhdestä paikasta olen kysellyt...

Tarviipa soitella vähän muillekkin marmoreille että mikä meininki :tup: Olishan tota dataa kiva jostain nähdä tosiaan :)
 
Joo, asiasta otettu selvää kahesta paikasta. Toisessa ei kunnol näist tiedetty muuta ku et 6v/100tkm takuu.

Se toinen paikka tiesi jo enemmän enkä oo vissii ainoo ketä on asiasta heiltä kyselly. Se on kuulemma aika normaalia ja yleisesti ihmiset on päässy sen +-30km akulla ja kaikki vaikuttaa, pienetkin asiat. Diagnostiikka järjestelmä on kuulemma niin herkkä et jos tulee jotain vikaa niin auto kyllä ilmottaa. Koko pakka sieltä sitten vaihdettais vaikka kolmannesta paikasta kuulin että moduuleita voisi pelkästään vaihtaa. Tiedä sitte.

Tosta kylmäkäynnistyksestä kysyin myös ja vastaus oli että voi olla ihan ohjelmisto jutustakin kiinni että antaa ajaa pelkällä akulla vaikka 10h/-10c seisomisen jälkeen ilman polttista. Voisi olla loogista, 2016 vs 2019.
Lopuksi vielä se että hyvin on nämä hybridit toimineet bemareilla eli eipä juuri ole ollut ongelmia:tup:
Näillä mennään ja toivotaan että kesä tekee ihmeitä akustolle :vihellys:;)
 
Ihan kivaa nousua sähköautojen myynnissä. Top 5 maaliskuussa. Ainakin Teslalla riittää hyvin kapasiteettia toimittaa autoja ja vielä nopeastikin.

Tesla Model 3: 146
Nissan Leaf: 20
Hyundai Ioniq: 16
Hyundai Kona: 12
Audi E-Tron: 9
 
Noita Model 3 vehkeitä on Turun talousalueella pyörinyt jo ihmeen paljon. Melkein joka päivä nähnyt livenä ja vieläpä eri rekkareilla eli ei ees ole sama auto. Saas nähdä mitä nuo lukemat ovat, kun ennakkotilaajat ovat omansa saaneet.
 
Mistä maksimista tuo 70%, lukemasta 40km range? Itellä nyt mittarissa 27 tai 28km

Juu tuosta sun kilometriennusteesta 27 tai 28 ei voi päätellä juuri mitään. Lisäksi, mun käsityksen mukaan tommonen 30 kilsaa kauniina tyynenä kesäpäivänä on ihan normaali kantama tolle 225xe kärrylle.

Ehkä multa meni jotain ohi, mikä saa sut miettimään että jotain olisi pielessä tai että kantama olisi laskenut?

Samalla logiikalla mulle tulee 5 kilsaa lisää aina kun vaimo ajaa. Kannattaisko siis aina antaa vaimon ajaa :cigar2:
 
Viimeksi muokattu:
Mistä maksimista tuo 70%, lukemasta 40km range? Itellä nyt mittarissa 27 tai 28km

Jooh, ei se mistään mittaristosta näkyvästä rangesta tule se 70%. Asiaa tarkemmin tuntematta väitän että tässä puhutaan auton itsensä seuraamasta akun kunnosta. Akuissa on omat järjestelmänsä jotka seuraavat ja ohjaavat latausta, ja ne pystyvät mm. seuraamaan paljonko kukin kenno (ja siten koko akku) kykenee varastoimaan energiaa, ja vertaamalla sitä alkuperäiseen "suunniteltuun kapasiteettiin" voidaan arvioida missä kunnossa akku on.

Li-Ion akullisissa läppäreissä homma toimii näin. Samalla tapaa se toiminee autoissakin.

Edelleen: jos siinä jotain mittariston ennustamaa rangea katsottaisiin, niin 5min mutka huollossa palauttaisi rangen takaisin jonnekin utopistiseen 40km, ja sittenhän kaikki olisi taas hyvin? ;)

Ja: olen samaa mieltä tuosta rangesta noin yleensäkin. 330e:ssä on saman kokoinen akku, autot painavat speksien mukaan tasan saman verran. Omallani on uudesta asti päässyt juurikin noin 30km optimaalisessa kelissä, sopivasti ajaen. Tavanomainen range vaihtelee kelien ym. mukaan 18-25km välissä. Todellinen range ei havaittavasti ole muuttunut. autolla on ajettu noin 47tkm ja 3v tulee täyteen kesäkuussa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 094
Viestejä
4 589 465
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
KrisuHoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom