Keskustelua hybridiautoista

Jos taas sitä voimaa tarvii, niin tottakai käynnistyy polttis, oli kylmä tai kuuma. Sama homma kun nelivedon tarve.

Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Täällä ei ole ollut vielä niin kiire, että olisi hybriditilaa tarvinnut, edes bensaa vielä
tankattu kertaakaan, kun tuli uutena tankki täynnä ja ajettu pelkällä sähköllä. [emoji41]

Onkohan 2019 jotain parannuksia sitten? Tuo kilsamääräkin rangessa parempi. Nii ja eikös nyt heinäkuussa tuu niitä vielä vähän pidemmällä rangella olevia 225xe:tä??
 
Jos jätät auton muutaman asteen pakkaseen vaikka 5h ajaksi ja käynnistät vaan raakana ilman mitään esilämmityksiä niin polttis menee päälle eikä anna käyttää max edriveä ennen ku akku o lämmi. Näin tekee 225xe, ainakin 2016 mallinen.
Sitten on tässä meidän Vuosimallissa tehty jotain eri tavalla.
 
Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin, ei tuo 330e (eikä sen puoleen x5 40e tai vanhempi 225xe myöskään) anna tuota max edrive -moodia kylmänä kytkeä. Siis kun akku on riittävän kylmä.

Vaikuttaa että kokemuksesi autostasi ovat vielä niin vähäiset ettet tähän käytökseen ole ehtinyt törmätä, kun kelitkin ovat lämmenneet.

Tsekkasin realoemista, ja samanlaiset rakenteet noissa edelleen on - en ainakaan bongannut mitään akun lämmitykseen liittyvää uudestakaan 225xe:stä
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=6Y31-EUR-02-2019-F45N-BMW-225xe&mg=61
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Speksien mukaan tuossa 225xe:ssä on saman kokoinen akku kuin 330e:ssä, 7.6kWh. Sähkömoottori näkyy olevan saman tehoinen myös, polttis vain on yhtä sylinteriä pienempi. suorituskyky karvan heikompi, 6.7 0-100. Mietin että olisiko tuossa ollut isompi akku, ja sitä myöten parempi pakkastoiminta - nääs x5 40e pärjäsi pidemmälle kylmiin keleihin pelkällä sähköllä kuin pienempiakkuinen 330e. Siinäkin se sama kylmänä käytellään bensaa -seinä tuli kyllä vastaan mutta hieman kylmemmissä keleissä, tai kauemmin pihalla seisoneena. Isommasta akusta ilmeisesti saa enempi tehoa ulos myös kylmänä. Mutta 225xe:n kohdalla siis tästä ei ole kyse.

Mulla itse asiassa oli tuliuusi 225xe sijaisautona kun oma kävin jonkin latausohjaimen vaihdossa viikko sitten (kun ei suostunut enää lataamaan seinästä sähköä). Tuo 225xe oli aivan tuliterä, mittarissa <600km. Harmillisesti tiet ei olleet enää jäiset, jäi tuntematta miten tuo neliveto pelaa. Tiloiltaan tuntui yllättävänkin isolta, tuo pystympi ajoasento korkeine penkkeineen tuo heti lisää tilaa kabiiniin. Suorituskyvyltään tuo tuntui hieman laimeammalta kuin 330e, mutta siitäkin varmasti osa selittyy ihan vaihteiston ja muun "tuntuman" erona. Liekö noissa vielä jotain rajoituksia että aivan uutena eivät anna kaikkia tehoja ulos? Vaihdekeppi oli joystickiin tottuneelle melkoisen retro - mietä lie myllynkiveä se vivuston välityksellä oikein pyörittää se kampi??
 
Speksien mukaan tuossa 225xe:ssä on saman kokoinen akku kuin 330e:ssä, 7.6kWh. Sähkömoottori näkyy olevan saman tehoinen myös, polttis vain on yhtä sylinteriä pienempi. suorituskyky karvan heikompi, 6.7 0-100. Mietin että olisiko tuossa ollut isompi akku, ja sitä myöten parempi pakkastoiminta - nääs x5 40e pärjäsi pidemmälle kylmiin keleihin pelkällä sähköllä kuin pienempiakkuinen 330e. Siinäkin se sama kylmänä käytellään bensaa -seinä tuli kyllä vastaan mutta hieman kylmemmissä keleissä, tai kauemmin pihalla seisoneena. Isommasta akusta ilmeisesti saa enempi tehoa ulos myös kylmänä. Mutta 225xe:n kohdalla siis tästä ei ole kyse.

Mulla itse asiassa oli tuliuusi 225xe sijaisautona kun oma kävin jonkin latausohjaimen vaihdossa viikko sitten (kun ei suostunut enää lataamaan seinästä sähköä). Tuo 225xe oli aivan tuliterä, mittarissa <600km. Harmillisesti tiet ei olleet enää jäiset, jäi tuntematta miten tuo neliveto pelaa. Tiloiltaan tuntui yllättävänkin isolta, tuo pystympi ajoasento korkeine penkkeineen tuo heti lisää tilaa kabiiniin. Suorituskyvyltään tuo tuntui hieman laimeammalta kuin 330e, mutta siitäkin varmasti osa selittyy ihan vaihteiston ja muun "tuntuman" erona. Liekö noissa vielä jotain rajoituksia että aivan uutena eivät anna kaikkia tehoja ulos? Vaihdekeppi oli joystickiin tottuneelle melkoisen retro - mietä lie myllynkiveä se vivuston välityksellä oikein pyörittää se kampi??

Eikös se ollut 7.4kwh akku, no yhtä kaikki. Tolleen se tosiaan on itelläki toiminu tämä 225xe. Viime joulukuussa ostin ja mittarissa 44tkm ja risat. Nyt 47tkm. Siitä asti ollu maksimi lukema itellä 28km rangena 100% täynnä ja rehellisesti päässyt talvella 20-21km. Nyt päässyt jo 24km. Nämä ajot siis kun pelkkä max edrive ja vauhti 80-110kmh. Kylmä ilma ja isot nopeudet on kyllä myrkkyä eli @TTE , oletko mimmosilla teillä ajellut 1000km, pelkällä akulla? Olen itsekkin päässyt maks 860km yhdistettynä sähkö ja bensa, joka on mielestäni hyvä saavutus. Bensalle 3.9l/100km ja sähkölle 10kwh/100km. Tuo maksaa siis yht n 60euroa kun sähkön hinta itellä ollu 13centtiä/kwh ml kaikki verot ja plää plää :tup:

Yhellä toisella tyypillä myös samaa rangea näyttää vaikka malli 9/2018. Ihan uutena alussa kans kerto et hetken aikaa oli kans jossai 40km mut laski siitä. Kuulemma sitten kesällä ku lämmintä ni range nousisi :)

20190402_112348.jpg


Tämännäköinen plugari, m-sport :tup::hungry:
 
Tuo ajotietokoneen arpoma range riippuu mm. menneestä kulutuksesta ja lämpötilasta yms... mullakin on huollon jälkeen ollut aina ylioptimistiset arviot taulussa, mutta äkkiä ne siitä on asettuneet totutuihin. Täydellä akulla nollan tuntumassa arpoo yleensä jotain 23km luokkia ajomatkaksi.

Koko omistusajalta keskikulutus on 3.66l/100km 46364km jälkeen. Pidemmät matkat, kovat pakkaset (ei tallia autolle) ja pari kertaa latauksen estävä vika ovat nostaneet keskikulutusta hieman.
 
Millainen auto tuo 225xe on ajaa? Joissain koeajoissa on alustaa haukuttu pintakovaksi.

Ja miten tuossa on toteutettu pelkän sähköajon voimansiirto? Onko sähkömoottori pelkästään taka-akselilla? Onko sähköajo "vaihteetonta"?

Kyselen siksi, että jos ei parin vuoden kuluttua autoa vaihtaessa vieläkään ole järkeviä nelivetoisia sähköautoja tarjolla niin tämä tai Mitsubishi Outlander voisi olla vaihtoehto. Omat päivittäisajot on niin lyhkäisiä, että plugarilla menisi helposti edestakaisin pelkällä sähköllä.
 
Kaveri osti Opel Amperan ja kyllä se melkoisen modernilta tuntui perusauton rinnalla. Ohjekirja pitäisi lukea että kaikkia niitä nappuloita oppisi käyttämään. No kaverilla on työmatkaa n. 55km ja niistä mennään sähköllä n. 40, keskikulutus jää alle 2l kun voi töissäkin auton akut ladata. Tuollaiseen ajoon on aika fiksu auto. Aikaisempi diesel-Renault meni tuota matkaa n. 5-6l sadalle.

Itseäni sähköautossa miellyttää se, että se lähtee heti koska alavääntö on maksimissa jo kierroksella 0. Ihan toista kuin joku perus 2l bensa esimerkiksi.
 
Millainen auto tuo 225xe on ajaa? Joissain koeajoissa on alustaa haukuttu pintakovaksi.

Ja miten tuossa on toteutettu pelkän sähköajon voimansiirto? Onko sähkömoottori pelkästään taka-akselilla? Onko sähköajo "vaihteetonta"?

Kyselen siksi, että jos ei parin vuoden kuluttua autoa vaihtaessa vieläkään ole järkeviä nelivetoisia sähköautoja tarjolla niin tämä tai Mitsubishi Outlander voisi olla vaihtoehto. Omat päivittäisajot on niin lyhkäisiä, että plugarilla menisi helposti edestakaisin pelkällä sähköllä.

Mun mielestä on aika kiva ajaa, ehkä jos 110kmh ohitukses nopeasti kääntää rattia ni saattaa tuntua ku heijaisi, silleen normaalin rauhallisesti ku ajelee ni ei ongelmaa. Voi johtua 205 "kapeista" renkaistakin. Katotaa millee nää kesäkumit käyttäytyy samalla rengastuksella. Tässähän on vielä vähän jäykempi ja matalampi alusta ku on mallia m sport. Ulkonäöllisesti paljon paremmalta näyttää ku jos olis vakio. Sisutassakin sama juttu, kaikki nahkaa m sport jakkarat, m väriraitoineen ja tottakai musta sisäkatto :tup:
Ite tykkään tästä "jäykkyydestä" toisaalta se on vähän jäykän ja pehmeän väliltä silti. Miellyttävä ajaa, lyhyesti sanottuna.

Sähkömoottori pelkästään perässä ja keskustelee 1.5l rivi 3sen kanssa sähköisesti, tarvittaessa ja huomaamattomasti jolloin awd is on. Kyllä tällä paremmin pääsi talvella eteenpäin kitkoilla kuin edellisellä 530d takavetosella jossa nastat. Omassa pihassa kun pieni nousu talliin niin monesti takavedot jäi ruopii, tällä otti vaan pidot eturenkaille tallin puolelta ku takarenkaat jäänpäällä sutasivat ja heittämällä sisälle. Ja vaikka tarkotuksella ajoin auton vielä semmoseen sohjokasaan niin kyllä vaan pääsin pois, vaimo ei oikein tykännyt ideasta mutta pakkohan sitä oli lelua testata :lol:
Juu ei oo vaihteita pelkällä max edrivellä jolloin takaveto. Tämä auto on periaatteessa etu, taka ja neliveto ;) Kovaa 0 100 kiihdytyst en oo ottanu viel eli en tie onko siinäkää vaihteita kuin? Semmosesta 80kmh vauhdista lähtee kyllä hienosti vääntämään +100kmh. Sähkö tekee ihmeitä ja niin ku sanottua, kaikki 87hv on heti käytettävissä. Tehomittarista oon kattonu ku tässä autossa sellainen on niin kyllä se ainakin 215hv otti ku polkas :D

Tota oulanderia meinasin myös mutta se miksi kallistuin tähän oli tuo pirteämpi lähteminen/teho :tup:
 
Komee on valkoisenakin 225xe. [emoji4]

Hieman kyllä ihmetyttää nuo alhaiset ranget. [emoji848] Onko ollut uudesta lähtien tuota luokkaa?

Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Akulla on 6 vuoden takuu ja jos olisi noin matala range, niin menisin kyllä marmorille valittamaan...

Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta. [emoji1787]
 
Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta.
emoji1787.png

Itel vähä sama mut oli vaa 1v takana, yleensä siinäki normaalilla ajelin ja sit ku lopuks madalsin ja laitoi 20" renkaat nii no, comfortil oli viel pehmeetä :tup:

Emmä tie onko tossa akussa mitään onkelmaa jos kerta sil toisellaki tyypil oli uutena 2018 225xe vähä aikaa tuo 40km ja sitte laski hetken, jokuse kk jälkee ko tuli talvi. Sul o kovimmat pakkaset ja pitkät matkat vielä ajamati mikä varmaa rangea laskee?? o_O Katotaa mitä kesä tuo tullessaan :tup:
 
Hieman kyllä ihmetyttää nuo alhaiset ranget. [emoji848] Onko ollut uudesta lähtien tuota luokkaa?

Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Akulla on 6 vuoden takuu ja jos olisi noin matala range, niin menisin kyllä marmorille valittamaan...

Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta. [emoji1787]

Eihän tuolla bemarin sivuilla teknisissä tiedoissakaan luvata kuin 35-42km sähkörangea. Rohkenen kyllä vahvasti epäillä että kulkisi -15c pakkasella 40km, eli 95% maksimirangestaan :). Lämmitys on kuitenkin iso osa kulututetusta energiasta. BMW 2-sarjan Active Tourer : Tekniset tiedot
 
Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Teeppä testi vaikka tällä nykysellä vajaan +10c kelillä eli lähe ajaa akku tyhjäks valtatietä pitki missä koko aja vähintään 80kmh lasissa ja jokunen osuus 100kmh aluetta eli ohituskaistaa. Paljonko rippimittarista katottuna pääset tolla 40km rangella max drive only:)
 
Makro16: Joo, pidemmät matkat vaan eivät tällä toteudu, koska ajo vain ja pelkästään rangen sisällä. [emoji1787]

Pitkät matkat konan tai 5:sen heiniä.

Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]
 
Makro16: Joo, pidemmät matkat vaan eivät tällä toteudu, koska ajo vain ja pelkästään rangen sisällä. [emoji1787]

Pitkät matkat konan tai 5:sen heiniä.

Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]

Siis ei mun kaa matkat pitkiä oo mut 20km yhtee suuntaa 80-100kmh ja takas ni ei riitä. Sitte o viel yks minne menee joku 35km suunta, ei siihenkää riitä.
Kyl se teho nopeemmin tulee sähköstä jos toi 530d ei oo ohjelmoitu, ainaki 80kmh kaasutettaessa. Hyviä autoja toki noi 500 sarjalaiset. Harmi ku niide valikoimas ei oo farkkua sähköillä :(
 
Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]

330e on myös melko dieselimäinen kun kiihdyttää vaikka paikaltaan painamatta pedaalia liian syvälle. Nätisti vetää väännöllä ja pykältää aikaisessa vaiheessa isompaa sisään. Kaasun pohjaan survomalla sitten tuntuu tarpeettomankin isoilla kierroksilla vinguttelevan :p
 
Siis ei mun kaa matkat pitkiä oo mut 20km yhtee suuntaa 80-100kmh ja takas ni ei riitä. Sitte o viel yks minne menee joku 35km suunta, ei siihenkää riitä.
Kyl se teho nopeemmin tulee sähköstä jos toi 530d ei oo ohjelmoitu, ainaki 80kmh kaasutettaessa. Hyviä autoja toki noi 500 sarjalaiset. Harmi ku niide valikoimas ei oo farkkua sähköillä :(
Optimoitu on. [emoji41] 600+ vääntöä.
 
Täydellä akulla nollan tuntumassa arpoo yleensä jotain 23km luokkia ajomatkaksi.

Tämä kyllä tukee sitä muualtakin luettua, että Kia oli parempi valinta omaa käyttöä ajatellen selkeästi pidemmän rangen takia. Tänään aamulla pikkupakkasissa laskettelin yhteen menoon 51km, jonka aikana akun varaus tippui 96% -> 18%. Rangea en niin tarkkaan katsonut, mutta olisko tippunut 58km -> 2km. Ajo kaikkea 30 - 100km/h alueiden väliltä mutta selkeästi suurimmaksi osaksi 80 tai 100 aluetta.

En tiedä olisiko kuinka monta kilometria vielä oikeasti mennyt tuosta pelkästään sähköllä vai kytkeekö polttiksen päälle säästääkseen akkua hybridimoodille.
 
Tämä kyllä tukee sitä muualtakin luettua, että Kia oli parempi valinta omaa käyttöä ajatellen selkeästi pidemmän rangen takia. Tänään aamulla pikkupakkasissa laskettelin yhteen menoon 51km, jonka aikana akun varaus tippui 96% -> 18%. Rangea en niin tarkkaan katsonut, mutta olisko tippunut 58km -> 2km. Ajo kaikkea 30 - 100km/h alueiden väliltä mutta selkeästi suurimmaksi osaksi 80 tai 100 aluetta.

En tiedä olisiko kuinka monta kilometria vielä oikeasti mennyt tuosta pelkästään sähköllä vai kytkeekö polttiksen päälle säästääkseen akkua hybridimoodille.

Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus. Eikös noilla Volteilla ja Amperoillakin sen n. 60km ole päässyt jo kun ne tuli 2013 eli siinä mielessä Bemarilla olisi petrattavaa :(
Toisaalta muut saisi ottaa mallia tuosta neliveto tekniikasta :tup:

Silti olen ollut tyytyväinen tähän autoon ja pian sitä rangea näihin 225xe:kin tulee lisää, heinäkuussa. Toki ei koske mua.

Ajatus leikkinä kun miettii että 2016 ei paljon poikkeaisi 2019/2020 mallisesta niin jos olisi mahdollista saada uudet akut ja kantamaa sen 57km myöskin :eek::lol:

Onks sul jotain varustelistaa tosta Optimasta ja oliko siis ihan uusi?
 
Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus.

...

Onks sul jotain varustelistaa tosta Optimasta ja oliko siis ihan uusi?
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.

Varustelistahan tässä on pitkä kuin nälkävuosi. Business Luxury, jossa ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet:

BUSINESS PREMIUM VAKIOVARUSTEET

TURVALLISUUS
• ABS-lukkiutumaton jarrujärjestelmä
• Ajonestolaite
• Aktiivinen kaistavahti
• Automaattisesti lukittuvat ovet (ajettaessa)
• ESC-ajonvakautusjärjestelmä
• Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
• Hätäjarruvalojärjestelmä
• Isofix-kiinnikkeet takaistuimella (2 kpl)
• Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
• Kuljettajan polviturvatyyny
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Lapsilukot takaovissa
• Mäkilähtöavustin
• Rengaspaineen seurantajärjestelmä
• Renkaan paikkasarja
• Sivuikkunoiden turvaverhot
• Sivuturvatyynyt edessä
• Turvavyön merkkivalo kaikilla istuinpaikoilla
• Varashälytin

ULKOISET VARUSTEET
• 17” kevytmetallivanteet
• Ajovaloautomatiikka (hämärätunnistin)
• Ajovalojen korkeudensäätö; automaattinen
• Ajovalojen pesimet
• Kattokaiteet (vain Sportswagon)
• Korkeakiiltomusta etumaski
• Kromisomisteet ulkokahvoissa
• Kääntyvät LED-ajovalot
• LED-päiväajovalot
• LED-suuntavilkut sivupeileissä
• LED-takavalot
• Lämmitettävä takaikkuna
• Roiskeläpät edessä ja takana
• Saattovalotoiminto
• Sadetunnistin
• Plugin Hybrid turkoosit koristelistat
• Sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit
• Tilapäislatauskaapeli
• Tummennetut takalasit (vain Sportswagon)
• Ulkopeilien sähkösäätö
• Vettä hylkivät etuovien ikkunat

SISÄTILAT
• 12V virtapistoke edessä ja takana
• 12V virtapistoke tavaratilassa (vain Sportswagon)
• 40/20/40 suhteessa taittuva takaistuin (vain Sportswagon)
• Aurinkolasikotelo edessä
• Istuimien puolinahkaverhoilu
• Keskikonsolin kyynärnoja säilytyslokerolla
• Keskikyynärnoja takamatkustajille (sis. mukiteline)
• Kromikoristellut ovenkahvat sisällä
• Kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä
• Lehtitasku etuistuimien takana
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi
• Nahkaverhoilu ovipaneeleissa
• Sisätilan saattovalotoiminto
• Sisätilan tunnelmavalaistus
• Takaikkunoiden aurinkosuojaverhot
• Tavaratilan matkatavaraverkko (vain Sportswagon)
• Tavaratilan näkösuojaverho (vain Sportswagon)
• Tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko (vain Sportswagon)
• Valaistu ja lukittava hansikaslokero
• Valaistu tavaratila
• Valaistut peilit aurinkosuojissa

MUKAVUUS
• 4,3” TFT LCD-värinäytöllä varustettu supervision mittaristo
• Ajotietokone
• Ajotilan valinta; Normal, Eco,
• Automaattinen kaksialueilmastointi (sis. huurteenpoiston)
• Automaattisesti himmentyvä taustapeili
• Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
• Hands-free takaluukun avaus
• Ikkunoiden automaattinen ylös/alas-toiminto edessä ja takana
• Ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille
• Istuinlämmitys edessä
• Istuinlämmitys takana reunapaikoilla
• Kaukovaloautomatiikka
• Kuljettajan istuimen 4-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Kuljettajan istuimen korkeudensäätö
• Kuljettajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Kuljettajan sähkötoimisen istuimen ja ulkopeilien muistitoiminto
• Liukukansi keskikonsolin mukitelineiden päällä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä tuulilasin alareuna
• Nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä
• Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö
• Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Smart Key-avaimeton järjestelmä
• Sähkötoiminen käsijarru
• Sähkötoiminen takaluukku (vain Sportswagon)
• Vakionopeudensäädin

MULTIMEDIA
• 8” TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera)
• Android Auto-yhteensopivuus
• Apple CarPlay -yhteensopivuus
• Audiosäätimet ohjauspyörässä
• AUX/USB-liitin keskikonsolissa
• Bluetooth hands-free
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, sedan
(sis. 9 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, Sportswagon
(sis. 7 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Navigointijärjestelmä, Euroopan ja Venäjän kartat
(käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi, suomen kieli ei valittavissa)
• Navigointijärjestelmän 7 vuoden ilmaiset karttapäivitykset
• Radio/ MP3-soitin
• TomTom WIFI karttapalvelut
• USB-latauspistoke (takana)

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
SAFETY PACK
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella
• Mukautuva vakionopeudensäädin

BUSINESS LUXURY
BUSINESS PREMIUM-VARUSTETASON LISÄKSI

TURVALLISUUS
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (sis. etutörmäysvaroittimen)
• Kuolleenkulman valvontajärjestelmä
• Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (peruutettaessa)

SISÄTILAT
• Istuimien nahkaverhoilu

MUKAVUUS
• 270° kamerajärjestelmä
• Automaattinen pysäköintijärjestelmä
• Etumatkustajan istuimen 2-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Etumatkustajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Ilmastoidut etuistuimet
• Mukautuva vakionopeudensäädin

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
Business Luxury erikoisverhoilu
• Valkoinen nahkaverhoilu
Business Luxury lisävarustepaketti
• Panoraama-kattoikkuna sähkötoimisella aurinkosuojaverholla (edestä avattava)

Reilu 6kk käytetty ja 7tkm oli mittarissa kun tämän ostin. Uutta autoa vastaavassa kunnossa kaikilta osin.
 
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.

Varustelistahan tässä on pitkä kuin nälkävuosi. Business Luxury, jossa ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet:

BUSINESS PREMIUM VAKIOVARUSTEET

TURVALLISUUS
• ABS-lukkiutumaton jarrujärjestelmä
• Ajonestolaite
• Aktiivinen kaistavahti
• Automaattisesti lukittuvat ovet (ajettaessa)
• ESC-ajonvakautusjärjestelmä
• Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
• Hätäjarruvalojärjestelmä
• Isofix-kiinnikkeet takaistuimella (2 kpl)
• Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
• Kuljettajan polviturvatyyny
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Lapsilukot takaovissa
• Mäkilähtöavustin
• Rengaspaineen seurantajärjestelmä
• Renkaan paikkasarja
• Sivuikkunoiden turvaverhot
• Sivuturvatyynyt edessä
• Turvavyön merkkivalo kaikilla istuinpaikoilla
• Varashälytin

ULKOISET VARUSTEET
• 17” kevytmetallivanteet
• Ajovaloautomatiikka (hämärätunnistin)
• Ajovalojen korkeudensäätö; automaattinen
• Ajovalojen pesimet
• Kattokaiteet (vain Sportswagon)
• Korkeakiiltomusta etumaski
• Kromisomisteet ulkokahvoissa
• Kääntyvät LED-ajovalot
• LED-päiväajovalot
• LED-suuntavilkut sivupeileissä
• LED-takavalot
• Lämmitettävä takaikkuna
• Roiskeläpät edessä ja takana
• Saattovalotoiminto
• Sadetunnistin
• Plugin Hybrid turkoosit koristelistat
• Sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit
• Tilapäislatauskaapeli
• Tummennetut takalasit (vain Sportswagon)
• Ulkopeilien sähkösäätö
• Vettä hylkivät etuovien ikkunat

SISÄTILAT
• 12V virtapistoke edessä ja takana
• 12V virtapistoke tavaratilassa (vain Sportswagon)
• 40/20/40 suhteessa taittuva takaistuin (vain Sportswagon)
• Aurinkolasikotelo edessä
• Istuimien puolinahkaverhoilu
• Keskikonsolin kyynärnoja säilytyslokerolla
• Keskikyynärnoja takamatkustajille (sis. mukiteline)
• Kromikoristellut ovenkahvat sisällä
• Kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä
• Lehtitasku etuistuimien takana
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi
• Nahkaverhoilu ovipaneeleissa
• Sisätilan saattovalotoiminto
• Sisätilan tunnelmavalaistus
• Takaikkunoiden aurinkosuojaverhot
• Tavaratilan matkatavaraverkko (vain Sportswagon)
• Tavaratilan näkösuojaverho (vain Sportswagon)
• Tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko (vain Sportswagon)
• Valaistu ja lukittava hansikaslokero
• Valaistu tavaratila
• Valaistut peilit aurinkosuojissa

MUKAVUUS
• 4,3” TFT LCD-värinäytöllä varustettu supervision mittaristo
• Ajotietokone
• Ajotilan valinta; Normal, Eco,
• Automaattinen kaksialueilmastointi (sis. huurteenpoiston)
• Automaattisesti himmentyvä taustapeili
• Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
• Hands-free takaluukun avaus
• Ikkunoiden automaattinen ylös/alas-toiminto edessä ja takana
• Ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille
• Istuinlämmitys edessä
• Istuinlämmitys takana reunapaikoilla
• Kaukovaloautomatiikka
• Kuljettajan istuimen 4-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Kuljettajan istuimen korkeudensäätö
• Kuljettajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Kuljettajan sähkötoimisen istuimen ja ulkopeilien muistitoiminto
• Liukukansi keskikonsolin mukitelineiden päällä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä tuulilasin alareuna
• Nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä
• Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö
• Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Smart Key-avaimeton järjestelmä
• Sähkötoiminen käsijarru
• Sähkötoiminen takaluukku (vain Sportswagon)
• Vakionopeudensäädin

MULTIMEDIA
• 8” TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera)
• Android Auto-yhteensopivuus
• Apple CarPlay -yhteensopivuus
• Audiosäätimet ohjauspyörässä
• AUX/USB-liitin keskikonsolissa
• Bluetooth hands-free
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, sedan
(sis. 9 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, Sportswagon
(sis. 7 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Navigointijärjestelmä, Euroopan ja Venäjän kartat
(käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi, suomen kieli ei valittavissa)
• Navigointijärjestelmän 7 vuoden ilmaiset karttapäivitykset
• Radio/ MP3-soitin
• TomTom WIFI karttapalvelut
• USB-latauspistoke (takana)

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
SAFETY PACK
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella
• Mukautuva vakionopeudensäädin

BUSINESS LUXURY
BUSINESS PREMIUM-VARUSTETASON LISÄKSI

TURVALLISUUS
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (sis. etutörmäysvaroittimen)
• Kuolleenkulman valvontajärjestelmä
• Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (peruutettaessa)

SISÄTILAT
• Istuimien nahkaverhoilu

MUKAVUUS
• 270° kamerajärjestelmä
• Automaattinen pysäköintijärjestelmä
• Etumatkustajan istuimen 2-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Etumatkustajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Ilmastoidut etuistuimet
• Mukautuva vakionopeudensäädin

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
Business Luxury erikoisverhoilu
• Valkoinen nahkaverhoilu
Business Luxury lisävarustepaketti
• Panoraama-kattoikkuna sähkötoimisella aurinkosuojaverholla (edestä avattava)

Reilu 6kk käytetty ja 7tkm oli mittarissa kun tämän ostin. Uutta autoa vastaavassa kunnossa kaikilta osin.

Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup: Niin ja tietty webastokin tosta puuttui mutta näissähän on se sähköinen oma vastaava millä saa sisätilat lämpimäksi, eikö? Oliko kännykkä appia Kia autoihin? Entä saitko latauskaapelia mukaan jolla lataan julkisessa, eikös tossa ollut Type2 myös? Auton väri varmaan valkoinen? :)
 
Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup: Niin ja tietty webastokin tosta puuttui mutta näissähän on se sähköinen oma vastaava millä saa sisätilat lämpimäksi, eikö? Oliko kännykkä appia Kia autoihin? Entä saitko latauskaapelia mukaan jolla lataan julkisessa, eikös tossa ollut Type2 myös? Auton väri varmaan valkoinen? :)

Ei ole sähkölämmitystä tässä eikä tietääkseni kännykkäsovellustakaan. Ruotsin tuonneissa ei ole type 2 kaapelia eli shuckolla mennään. Lisäkaapeli maksaa reilun satkun mutta en tiedä tuleeko sille edes tarvetta. Ei ole valkoinen vaan metalliväri.
 
Ei ole sähkölämmitystä tässä eikä tietääkseni kännykkäsovellustakaan. Ruotsin tuonneissa ei ole type 2 kaapelia eli shuckolla mennään. Lisäkaapeli maksaa reilun satkun mutta en tiedä tuleeko sille edes tarvetta. Ei ole valkoinen vaan metalliväri.

No ton takii ei mulla sitte varmaa kans ollut Type2 johtoa bemarissa vaan piti ostaa. Ostin sen tuolta EVCables.co.uk sivulta. Oikein laadukkaan oloinen mutta myyntiin menee varmaan viimeistään kun saan Volvon :):tup:

Mikähän väri on metalliväri, onko se vaaleanpunainen?? o_O:vihellys:

Oliko tossa joku 3.7kw latausta nopeampi tapa vaikka 7.4kw vai sama "hidas" 3.7kw kuten bemareissakin??

Tuossa olisi kyllä aika äijäpeli Suomessa:

Uusi Ford Explorer ladattava hybridi (PHEV)

No toi oliski :D
 
Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus. Eikös noilla Volteilla ja Amperoillakin sen n. 60km ole päässyt jo kun ne tuli 2013 eli siinä mielessä Bemarilla olisi petrattavaa :(
Toisaalta muut saisi ottaa mallia tuosta neliveto tekniikasta :tup:

Mikäs tuosta Bemarin nelivetototeutuksesta tekee hyvän? Äkkiseltään kuulostaa turhan monimutkaiselta, kun vertaa vaikka sellaiseen jossa polttiksella tehdään sähköä, ja sähkömoottorit edessä ja takana sitten toteuttaa nelivedon.
 
Mikäs tuosta Bemarin nelivetototeutuksesta tekee hyvän? Äkkiseltään kuulostaa turhan monimutkaiselta, kun vertaa vaikka sellaiseen jossa polttiksella tehdään sähköä, ja sähkömoottorit edessä ja takana sitten toteuttaa nelivedon.
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi
 
Viimeksi muokattu:
Piti oikein itse tänä aamuna kokeilla antaako max edriven käyttöön. Pakkasta - 8 ja suorilta antoi saman tien. [emoji4]

Saas nähdä onko tässä bemussakin sama 32 päivän raja, jonka jälkeen pakkokäynnistää polttiksen ettei öljyt sun muut happane ennen aikojaan... [emoji848]
 
Piti oikein itse tänä aamuna kokeilla antaako max edriven käyttöön. Pakkasta - 8 ja suorilta antoi saman tien. [emoji4]

Saas nähdä onko tässä bemussakin sama 32 päivän raja, jonka jälkeen pakkokäynnistää polttiksen ettei öljyt sun muut happane ennen aikojaan... [emoji848]

Kyl se sit uskoo tarvii. Tarkennetaa viel et itel kävi nii et oli maks 5h jossai 10c pakkases. Anto kyl käynnistää auton siinä akulla@max edrivellä mut ku risteyksestä lähdin kylän tielle ni ihmettelin et mikä ääni kuulu, sehän oli polttis. Ajotietokone vaan kerto et max ei mahdollista ennen ku lämpee tms. No, ajoin kylän tietä kotiin jotain 1km ja sitte olis voinu ajaa jo maxilla. Enne 5h ulkona oloa ajoin autolla maxilla, suoraan lämpimästä tallista.

Jotain sun autos on sitte eri :tup:
 
Sähkömoottori omalla akselillaan on yksinkertainen ja kevyt toteutus. Kuvailemasi systeemi tuntuu ajatuksen tasolla hyvältä mutta esimerkiksi uudessa Mitsu Outlanderissa on tuollainen systeemi eikä sitä ole ainakaan kehuttu arvosteluissa... Johtuu varmaankin siitä, että pienestä akusta ei saada tarpeeksi virtaa dynaamisempaan ajoon ja polttis joutuu kuitenkin käynnistymään antamaan apuvirtaa sähkömoottoreille. Kulutuslukematkin tuntuvat aika korkeilta.
Koeajo: Uutta menneisyydestä – Mitsubishi Outlander PHEV Instyle
Mitsubishi Outlander PHEV - Ajamisen sietämätön helppous - Ammattiautot.fi
Luettiinko eri arvostelut vai onko itsellä vain niin Mitsubishin väriset lasit päässä... :geek:

Jos siis ihan voimalinjasta puhutaan, niin molemmissa arvosteluissa sitä tunnuttiin kehuvan.
"Atkinson-syklillä toimiva 135-hevosvoimainen voimanlähde on yhä kytketty erikoiseen, mutta varsin toimivaan voimalinjaan."
"Tasaisessa maantieajossa moottori kytkeytyy itsestään avustamaan etupyöriä mekaanisella vedolla. Kytkentä tapahtuu vetolaitteen märällä monilevykytkimellä. Nopeus on tällöin yli 65 kilometriä tunnissa jolloin polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaan."
"Polttomoottorin käynnistymistäkään ei korvalla tai ”perstuntumalla” havaitse."

Kulutus on kyllä suurta, jos joutuu ajelemaan ilman sähköä. Ja vielä suurempaa jos ajelee moottoritienopeuksia. Silloin ei kannata tätä autoa hankkiakkaan :)

Pitänee kaivaa jotain arvosteluita tuosta Bemarista ja sen voimalinjasta. Hieno auto sekin kyllä, vähän olisi saanut olla tilavampi, niin olisi saattanut omaan käyttöön päätyä.
 
Tänä aamuna Optimalla ajettu reilun 35km siirtymä noin -2c pakkasessa ilman mitään esilämmitystä. Lähtiessä range 38km, perillä jäljellä 3km eli piti tasan kutinsa. Akku ei ollut lähellekään täynnä lähdettäessä, mutta polttis kävi noin 70%:a ajasta kabiinin lämmittämiseen samalla akkua ladaten. Ajon jälkeen polttiksen keskikulutus tuolla matkalla oli 1,9 l/100km eli bensaa paloi noin 0,6 litraa koko matkan aikana.
 
Tänä aamuna Optimalla ajettu reilun 35km siirtymä noin -2c pakkasessa ilman mitään esilämmitystä. Lähtiessä range 38km, perillä jäljellä 3km eli piti tasan kutinsa. Akku ei ollut lähellekään täynnä lähdettäessä, mutta polttis kävi noin 70%:a ajasta kabiinin lämmittämiseen samalla akkua ladaten. Ajon jälkeen polttiksen keskikulutus tuolla matkalla oli 1,9 l/100km eli bensaa paloi noin 0,6 litraa koko matkan aikana.

Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
 
Tuota mitsuakin tuli katsottua, mutta kun toi atkinson motti ei kyllä iske, ei sitten yhtään. Laiska ja kuluttaa paljon.

Tietty jos ei ole tarvetta ohitella ja omaa rauhallisen ajotyylin, niin sitten ihan Bueno.

Olisi mitsu kuitenkin omalla listallani toiseksi paras vaihtoehto bemulle, kian pudottaa kolmanneksi nelivedon puute sekä polttiksen pakkokäyttö.

Lisäksi optima aivan liian kallis uutena ostettavaksi suomesta.
 
Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
Meinaatko, että noilla hepoilla pääset 45 kilsaa? [emoji6]
 
Toi kuulostaa kyllä hyvältä mutta mulle etuveto on vaan deal breaker eikä tehossakaan ole hurraamista... Olisi edes takavetonen ni olis voinu ostaakki ennemmi kun 225xe ;)
No, marraskuussa pääsee sitten about 45km Volvolla :tup:
Onhan tuossa se reilu 200hp tehoa mutta kyseessä on iso ja painava auto. Ei tuolla jalkoihin jää ja ei noilla kehäteillä kuitenkaan voi ajaa kuin rajoitusten mukaan. Kesäautossa kuitenkin se lähes 500hp jolla sitten saa tuon tehonälän kuitattua.
 
Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup:

Itseäni olisi hudin lisäksi jäänyt kalvamaan adaptiivisen vakkarin ja valojen puute. Vähän liian mukavia vehkeitä kun niihin tottuu.
 
Olisi mitsu kuitenkin omalla listallani toiseksi paras vaihtoehto bemulle, kian pudottaa kolmanneksi nelivedon puute sekä polttiksen pakkokäyttö.

Lisäksi optima aivan liian kallis uutena ostettavaksi suomesta.

Pakkokäytön polttikselle Kiassakin voidaan estää pudottamalla haluttua lämpötilaa tai kytkemällä puhallus pois päältä.

Eikö se 225xe ole saman hintainen kuin Optima eli miksi Kia on liian kallis mutta Bemari ei ole? Ainakin tosi lähelle menee. Yhtä "typeriä" autoja molemmat ostettavaksi uutena Suomessa kun hinnasta häviää se 15ke ensimmäisen puolen vuoden aikana.
 
Kyllähän nuo molemmat ainakin Kiasta löytyy. Valot on siis ledit.

Adaptiivinen vakkari tosiaan olikin tuolla, mutta valoista luki vain "kaukovaloautomatiikka". Hieman vaikealukuinen tuo lista kun sinne on kaikki myötäpäivään kiristyvät pyöränpultit ja ulkoa täytettävät polttonestesäiliöt pitänyt lisätä :D

Bemarissa "kaukovaloautomatiikka" tarkoittaisi automaattisesti toimivia pitkiä valoja. Adaptiivisuden myötä taas voi ajella pitkät päällä muita vastaan ja valot varjostavat vain vastaantulijan kohdan valokuviosta niin ettei häikäise. Kiassa samalla tavalla?
 
Adaptiivinen vakkari tosiaan olikin tuolla, mutta valoista luki vain "kaukovaloautomatiikka". Hieman vaikealukuinen tuo lista kun sinne on kaikki myötäpäivään kiristyvät pyöränpultit ja ulkoa täytettävät polttonestesäiliöt pitänyt lisätä :D

Bemarissa "kaukovaloautomatiikka" tarkoittaisi automaattisesti toimivia pitkiä valoja. Adaptiivisuden myötä taas voi ajella pitkät päällä muita vastaan ja valot varjostavat vain vastaantulijan kohdan valokuviosta niin ettei häikäise. Kiassa samalla tavalla?
Joo kopioin listan suoraan Kian sivuilta, en sen tarkemmin käynyt sitä läpi.

Kaukovalot voi laittaa autolle, jolloin ne syttyy ja sammuu tarvittaessa. En tiedä vielä onko niissä adaptiivisuutta vai ei. Pk-seudulla kun pitkiä tarvitsee sen kerran tai kaksi vuodessa niin käyttö on aika minimissä.
 
Meinaatko, että noilla hepoilla pääset 45 kilsaa? [emoji6]

Kyllä, 87hv:lla ;)

Onhan tuossa se reilu 200hp tehoa mutta kyseessä on iso ja painava auto. Ei tuolla jalkoihin jää ja ei noilla kehäteillä kuitenkaan voi ajaa kuin rajoitusten mukaan. Kesäautossa kuitenkin se lähes 500hp jolla sitten saa tuon tehonälän kuitattua.

Eikös nää melkein samanverran silti paina. Bemari omamassa ~1750kg. Joo eiköhän Kiallakin kerkeä. Volvossa on 2 in 1 :rofl: Eco sähköauto ja M5 bemari, noin kärjistäen

Itseäni olisi hudin lisäksi jäänyt kalvamaan adaptiivisen vakkarin ja valojen puute. Vähän liian mukavia vehkeitä kun niihin tottuu.

Ei itelkää noita tommosii valoi oo mut adaptiivine vakkari o kyl kätevä. Täsä 225xe se o vähä nihkee ku toteutettu kameral ni menee turha helpost pois päältä :/ F11 530d tutka toimi paaaljon paremmi :tup:
 
Kovasti saa kärjistää että lulvosta mikään m5 tulis :rofl:

No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:
 
No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:

Niin jos lähtee paikaltaan kerran? :D
 
No paikaltaa ku lähtee ni lukemat o aika samois ja kyllä sitä vääntöäki nois Volvois aika hyvi on viel isommillaki "vaihteilla" :)
Toki ne rata ominaisuudet ei oo oikee Volvon eduksi:shy: Nii ja ne äänet myös vähä erilaiset M5:ssa :joy:
Noh, on niissä sentään aika iso ero. Ihan virallinenkin(*1, *2) 0-100kmh aika jo antaa suuntaa: M5C 3,3s ja V60 T8 4,9s. Kyllä tuon eron jo huomaa. Volvossa yhteensä 390hv/640Nm ja Bemarissa 625hv/750Nm. Eli toki siihen nähden ei yllätä, että M5C on paljon nopeampi.

Itse en ole ajanut kuin ensimmäisen sukupolven Leafilla, josta jotkut sanoivat, että se lähtee paikaltaan kuin ammuttu. Noh, oma kokemus oli, että ei liikkunut kyllä mihinkään verrattuna perus automaattiautoon. Tähän peilaten suhtaudun vähän skeptisesti näihin sähkömoottorihypetyksiin, mutta toki ne oikeasti tehokkaat sähköautot on kokematta. Sen sijaan olen ajanut monesti 380hv dieseliä, 530hv bensaa ja 650hv bensaa. Nuo bensat ovat jo oikeasti nopeita, dieseli oli nopea, muttei niin hauska kuin bensat.

Lähteet:
*1) https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnasto/hinnasto_V60.pdf
*2) BMW M5 Competition | BMW
 
Noh, on niissä sentään aika iso ero. Ihan virallinenkin(*1, *2) 0-100kmh aika jo antaa suuntaa: M5C 3,3s ja V60 T8 4,9s. Kyllä tuon eron jo huomaa. Volvossa yhteensä 390hv/640Nm ja Bemarissa 625hv/750Nm. Eli toki siihen nähden ei yllätä, että M5C on paljon nopeampi.

Itse en ole ajanut kuin ensimmäisen sukupolven Leafilla, josta jotkut sanoivat, että se lähtee paikaltaan kuin ammuttu. Noh, oma kokemus oli, että ei liikkunut kyllä mihinkään verrattuna perus automaattiautoon. Tähän peilaten suhtaudun vähän skeptisesti näihin sähkömoottorihypetyksiin, mutta toki ne oikeasti tehokkaat sähköautot on kokematta. Sen sijaan olen ajanut monesti 380hv dieseliä, 530hv bensaa ja 650hv bensaa. Nuo bensat ovat jo oikeasti nopeita, dieseli oli nopea, muttei niin hauska kuin bensat.

Lähteet:
*1) https://volvofi.s3.amazonaws.com/hinnasto/hinnasto_V60.pdf
*2) BMW M5 Competition | BMW

Korjaan sen verran että vertaan E60 ja F10 M5:siin joissa se joku hiuka pääl 500hv joiden kanssa ollaan rinta rinnan :tup: Joo kai nyt tommonen M5C se vie T8:ja ihan miten lystää :lol:

Iteki olen ollu pitkään pärrä kuski ja yleensä ne on ollu +1000cc kyykkyjä et silleen pitäny autoje kiihtyvyyksii saman tekevänä ku kuitenki pärrään verrattuna auto ku auto aika laiska...joskin pois lukien nyt tuo M5c minkä mainitsit... Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

...ja kuitenkin melkein samaan lauseeseen M5 kanssa ja "vaan" perheauto farmari tämä V60:rofl:

Niin ja eikös tuo uusin Leaf isommalla akulla, joku 160kw tehoiltaan jo sekin varmaan alkaa liikkumaan? o_O
 
Korjaan sen verran että vertaan E60 ja F10 M5:siin joissa se joku hiuka pääl 500hv joiden kanssa ollaan rinta rinnan :tup: Joo kai nyt tommonen M5C se vie T8:ja ihan miten lystää :lol:

Iteki olen ollu pitkään pärrä kuski ja yleensä ne on ollu +1000cc kyykkyjä et silleen pitäny autoje kiihtyvyyksii saman tekevänä ku kuitenki pärrään verrattuna auto ku auto aika laiska...joskin pois lukien nyt tuo M5c minkä mainitsit... Eikös M bemarit oo käsivaihteisia eli ei paljon tarvi sössiä vaihtoa ni Volvo alkaa olee jo rinnalla ;)

...ja kuitenkin melkein samaan lauseeseen M5 kanssa ja "vaan" perheauto farmari tämä V60:rofl:

Niin ja eikös tuo uusin Leaf isommalla akulla, joku 160kw tehoiltaan jo sekin varmaan alkaa liikkumaan? o_O
Anteeksi offtopic, mutta vastaan vielä tähän. M Bemareita on yleensä saanut automaatilla ja manuaalilla, mutta nyt tätä uusinta M5:sta saa vain automaatilla (uutta M3:sta tulee saamaan myös manuaalilla). Eli sen kanssa ei voi sössiä :D Se on vieläpä "mehumaija", mutta tehty yhtä nopeaksi kuin F10:n M-DCT (kaksoiskytkin). Momentinmuuntimen etuna kestävyys ja vaihtojen pehmeys mukavuusasennossa. Sehän noissa M sarjan Bemuissa on hienointa, että niitä voi käyttää arkiautoina / perhe autoina ihan hyvin, varsinkin näitä uudempia, joissa on eri ajotiloja. Suomessa ne vaan ovat hirmu kalliita verojen takia.

Se on totta, että hyviin kiihtyvyyksiin pääsee helpoiten ja halvimmalla pärrällä. Minua taas ne eivät jostain syystä ole niin säväyttäneet.

Kuten todettua, tehokkaamat sähköautot on kokematta, kun kellään tutulla ei sellaista ole (paitsi tuo vanha Leaf). En kehtaa pyytää sellaista liikkeestä koeajolle, kun en ole ostamassa sähköautoa, koska en sitä voisi ladata kotona kuitenkaan. Lisäksi mieluisaa sähköautoa ei ole tällä hetkellä edes olemassa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 438
Viestejä
4 496 044
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
Taru.nen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom