Keskustelua hybridiautoista

Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.

Aikasemmin pistinkin tuosta linkkiä et nostakaa meteliä jos haluatte parkkipaikat säilyttää, ettei ne mene keskitetysti johonkin parkkiyhtiönluolista vuokrattavaksi paikoiksi vallan. Silloin muistasin että vastattiin ettei liity sähköautoihin.

Helsinki suunnittelee mullistusta: uusiin taloihin ei ehkä enää tarvitse rakentaa parkkipaikkoja
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic

Tuostahan voisi saada ihan OK kesäauton, kun istuttaisi jonkun passelin pikkulohko kasin tuonne taakse ja heivaisi sähköhärpäkkeet pois. :D

/Offtopic

Voisi olla ehkä kuitenkin helpompi projekti lähteä rakentamaan Lotuksesta, vaikka perin vittumainen urakka se on pikkulohko laittaa 1,8l neloskoneen tilallekin.
 
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.

Aikasemmin pistinkin tuosta linkkiä et nostakaa meteliä jos haluatte parkkipaikat säilyttää, ettei ne mene keskitetysti johonkin parkkiyhtiönluolista vuokrattavaksi paikoiksi vallan. Silloin muistasin että vastattiin ettei liity sähköautoihin.

Helsinki suunnittelee mullistusta: uusiin taloihin ei ehkä enää tarvitse rakentaa parkkipaikkoja

Eiköhän markkina ratkaise tämänkin ongelman, jos asuntojen ostajat/vuokraajat haluavat autopaikkoja taloyhtiöön, niin kyllä rakennusliikkeet niitä sinne silloin tekevät.
Jos taas asunnot menevät kaupaksi ilman autopaikkoja, niin turha niitä on sinne tehdä.
Tietty voihan se autopaikan puuttuminen myöhemmin vaikeuttaa asunnon myyntiä tai vuokrausta, mutta se on sitten asunnon silloisen omistajan murhe.

Itse en todellakaan harkitsisi asunnon hankkimista sellaisesta talosta, jossa ei ole kunnollisia parkkipaikkoja, vaikka olisikin muuten miten täydellinen tahansa.

Voisi olla ehkä kuitenkin helpompi projekti lähteä rakentamaan Lotuksesta, vaikka perin vittumainen urakka se on pikkulohko laittaa 1,8l neloskoneen tilallekin.

Lotuksen käyttäminen aihiona pilaisi koko homman hienouden siitä, että voisi ajella V8 Teslalla ekoautojen parkkipaikoille. :D

Jos tuohon Tesla Roadsteriin lähtisi istuttamaan pikkulohko kasia, niin ei siitä jäisi Teslaa paljon muuta kuin kuoret ja sisusta, muuten pitäisi varmaan rakentaa putkirunko, johon istuttaisi tekniikan.

Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.

Kyllähän sähköverkon kapasiteetti riittää useimmissa paikoissa sähköautojen lataamiseen ja yksivaiheisella lataamisella saisi suurin osa autoilijoista ajosuoritteensa hoidettua, mutta silti varmuuden vuoksi taloyhtiöiden olisi hyvä päivittää sähköjärjestelmänsä sellaiseksi, että siihen saisi hyvät latauspaikat nykyisille sähköautoilijolle ja että siihen saisi myöhemmin liitettyä latauspaikat myös tuleville sähköautoilijoille.

Uskoisin, että näitä lataus&laskutus järjestelmiä tulee tulevaisuudessa tarjoamaan useampikin toimittaja, niin perinteisistä energiayhtiöistä, kuin uusista yrittäjistäkin.
 
Lotuksen käyttäminen aihiona pilaisi koko homman hienouden siitä, että voisi ajella V8 Teslalla ekoautojen parkkipaikoille. :D

Jos tuohon Tesla Roadsteriin lähtisi istuttamaan pikkulohko kasia, niin ei siitä jäisi Teslaa paljon muuta kuin kuoret ja sisusta, muuten pitäisi varmaan rakentaa putkirunko, johon istuttaisi tekniikan.

Tuo ykköskoppainen Tesla Roadster on sähköistetty Lotus Elise.
 
Tuo ykköskoppainen Tesla Roadster on sähköistetty Lotus Elise.

Perhana, niinpä onkin, siksi se siis näytti niin hyvältä.

En ole niin perehtynyt näihin Teslan härpättimiin, että olisin tuon tiennyt.
Oletin sen olevan kokonaan Teslan omaa tuotantoa.

Sitten ei kannata moiseen konversioon ryhtyä ja onhan viilattu Roverin K-sarjalainen paljon parempi, kuin joku tylsä pikkulohko kasi.:D
Tietty saman kopan saisi myös Saabin 2.0 Turbolla tai GM:n 2,2 litraisella vaparilla, kun ostaisi Opel Speedsterin.
 
Eiköhän markkina ratkaise tämänkin ongelman, jos asuntojen ostajat/vuokraajat haluavat autopaikkoja taloyhtiöön, niin kyllä rakennusliikkeet niitä sinne silloin tekevät.
Jos taas asunnot menevät kaupaksi ilman autopaikkoja, niin turha niitä on sinne tehdä.
Tietty voihan se autopaikan puuttuminen myöhemmin vaikeuttaa asunnon myyntiä tai vuokrausta, mutta se on sitten asunnon silloisen omistajan murhe.

Itse en todellakaan harkitsisi asunnon hankkimista sellaisesta talosta, jossa ei ole kunnollisia parkkipaikkoja, vaikka olisikin muuten miten täydellinen tahansa.
Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.
Yksisuuntaisuus ei haittaa ketään, koska "ei se fillareita koske". Kiertäkööt ylimääräistä ne, jotka haluavat autoillaan saastuttaa.

En itsekään hankkisi asuntoa, mihin ei kuuluisi kunnollisia parkkipaikkoja. Monet näin tekevät, mutta elämäntilanteet muuttuvat (*). Jos ei kaipaa, eikä ole koskaan kaivannutkaan, omaa autoa, vuoden tai kolmen päästä tilanne voi olla toinen.

(*) Tuttavapariskunnan parempi puolisko oli, jotta ei autoa tarvitse. Muutamissa vuosissa elämäntilanne muuttui ja nyt pihassa on kaksi D-segmentin farkkua.
 
Meillä on taloyhtiössä 80 asuntoa, ja iso parkkipaikka lämmitystolpilla. Olen kysellyt hallitukselta, mutta en vielä yhtiökokouksessa lataamisasiaa ja kuulemma "sitä selvitellään" mutta vuoteen ei ole mitään kuulunut. Itse käytän nyt dinossani talvisin 1600W + 500W joka aamu lämmitykseen, eli ainakin sen 2100W se tolppa kestää. Minun lisäkseni vain yksi toinen iäkkäämpi mies lämmittää autoaan. Muilla ei näytä koskaan olevan tolpassa mitään piuhaa, ja näyttävät vielä peruuttavan monet ruutuihinsa.

Kapasiteettia siis olisi vapaana...
 
Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.
Yksisuuntaisuus ei haittaa ketään, koska "ei se fillareita koske". Kiertäkööt ylimääräistä ne, jotka haluavat autoillaan saastuttaa.

En itsekään hankkisi asuntoa, mihin ei kuuluisi kunnollisia parkkipaikkoja. Monet näin tekevät, mutta elämäntilanteet muuttuvat (*). Jos ei kaipaa, eikä ole koskaan kaivannutkaan, omaa autoa, vuoden tai kolmen päästä tilanne voi olla toinen.

(*) Tuttavapariskunnan parempi puolisko oli, jotta ei autoa tarvitse. Muutamissa vuosissa elämäntilanne muuttui ja nyt pihassa on kaksi D-segmentin farkkua.
Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.

Olen mäkin asunut poikamiesboksissa ilman autoa. Nyt on mukulat, omakotitalo ja pari ajokkia. En koe ongelmaksi että reilu vuosikymmen sitten asuntonani olleessa kämpässä ei ollut parkkipaikkaa.
 
Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.

Olen mäkin asunut poikamiesboksissa ilman autoa. Nyt on mukulat, omakotitalo ja pari ajokkia. En koe ongelmaksi että reilu vuosikymmen sitten asuntonani olleessa kämpässä ei ollut parkkipaikkaa.
Jos asumistarpeet ei varsinaisesti muutu, mutta liikkumistarpeet muuttuvat, luuletko kämpän lähtevän myyntiin. Ei se lähde, koska kadun varressa kyllä riittää tilaa. Riittävän monta tapausta aiheuttaa ongelman, joka kyllä korjataan inframuutoksella.

Btw, ei koska minua, eikä todennäköisesti tule koskaan koskemaankaan, joten henkilökohtaisesti yks hailee, kuinka käy.
 
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.
 
Juuri tätä tarkoitin että vaikka nykyiselläkin infralla voisi ladata ja omalla kustannuksella laittaisi mittarin sinne niin aina löytyy näitä urpoja jotka haluaa sen kieltää, periaatteella kun ei mullakaan oo.
Ei se parkkipaikka parissa vuodessa täyty sähköautoista ja sitten kun alkaa olla täynnä niin sitten voisi vetää niitä uusia sähköjä kun enemmistö olisikin sähköilijöitä.
 
Juuri tätä tarkoitin että vaikka nykyiselläkin infralla voisi ladata ja omalla kustannuksella laittaisi mittarin sinne niin aina löytyy näitä urpoja jotka haluaa sen kieltää, periaatteella kun ei mullakaan oo.
Ei se parkkipaikka parissa vuodessa täyty sähköautoista ja sitten kun alkaa olla täynnä niin sitten voisi vetää niitä uusia sähköjä kun enemmistö olisikin sähköilijöitä.
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Tosin kannattaako tuollaisessa tilanteessa sitten maksaa mittarista jne kun voi olla että seuraavana päivänä lataaminen jo loppuu kun muutkin haluaisivat ladata.
 
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.

Onko muuttaminen toiseen asuntoon mahdollista?
Toiseen taloyhtiöön tai omakotitaloon.
 
Ei taida olla sähköauton ostaminen kovin todennäköistä vav:n mediaaniasiakkaalle, joten ei ole tullut tuokaan siellä edes harkintaan.

Pääasiassahan tuo firma pyörittää halpoja vuokraluukkuja, ja ihmiset joilla olisi taloudelliset edellytykset hankkia sähköauto asuvat hyvin harvoin vuokraslummissa.
 
1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
 
1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
Meneekö Bemu siis 100%:sti sähköllä eikä käytä yhtään bensaa ajossa?
 
Pienissä stinteissä kyllä, kunhan range riittää (tällä hetkellä toteutunut 40 km) . Näihin ajoihin juuri hankittu. Pidemmille ajoille sitten kona tulevaisuudessa.

Kannattaa ennen ostoa miettiä tarkkaan onko range riittävä omiin ajoihin ennen hankintaa.
 
Ei taida olla sähköauton ostaminen kovin todennäköistä vav:n mediaaniasiakkaalle, joten ei ole tullut tuokaan siellä edes harkintaan.

Pääasiassahan tuo firma pyörittää halpoja vuokraluukkuja, ja ihmiset joilla olisi taloudelliset edellytykset hankkia sähköauto asuvat hyvin harvoin vuokraslummissa.
Veikkaan, että kyllä ne lämpötolpat jossain vaiheessa konvertoidaan latauspaikoiksi, mutta se on sitten siinä vaiheessa, kun lataushybridejä ja/tai sähköautoja alkaa olla käytettyinä 5-10 kiloeuron hintaluokissa runsaasti saatavilla. Sitten ne alkavat olla realistisia vaihtoehtoja vuokraslummienkin asukkaille.
 
Pienissä stinteissä kyllä, kunhan range riittää (tällä hetkellä toteutunut 40 km) . Näihin ajoihin juuri hankittu. Pidemmille ajoille sitten kona tulevaisuudessa.

Kannattaa ennen ostoa miettiä tarkkaan onko range riittävä omiin ajoihin ennen hankintaa.
Eli Bemu ei siis käytä bensaa edes auton lämmittämiseen vai pääsetkö lähtemään aina lämpimästä tallista?
 
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.
Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.
 
Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.
Ei taida valitettavasti olla mahdollista. Tuo on kyllä todella typerää.
 
On se mahdollista, mutta joutuu hieman kikkailemaan (EV-mode ja pyynti aluksi pienellä, että 5kW sähköwebasto pysyy perässä, sitten voi nostaa pyyntiä). Mutta -15c pakkasessa vielä ajelee Outlander PHEV:llä pelkällä sähköllä.
 
Onko se nyt niin hirveä jos muutamana kylmimpänä päivänä se moottori käynnistyy? Keskiarvona vuoden yli mitattuna säästöähän noilla kait haetaan kuitenkin?
 
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Tosin kannattaako tuollaisessa tilanteessa sitten maksaa mittarista jne kun voi olla että seuraavana päivänä lataaminen jo loppuu kun muutkin haluaisivat ladata.

Eikö homma ratkea sillä, että laturipaikka on x euroa kalliimpi ja tuo x euroa maksetaan sen kustantaneelle esim. 10 vuoden ajan (jos kysyntää on, jos ei niin oma ongelma). Kyllähän niitä tavallisiakin tolppapaikkoja joutuu usein jonottamaan ja ne ovat ensiksi saaneen käytössä niin kauan kuin haluaa, joten miksei voisi toimia näin latauspaikkojenkin kanssa?
 
Eikö homma ratkea sillä, että laturipaikka on x euroa kalliimpi ja tuo x euroa maksetaan sen kustantaneelle esim. 10 vuoden ajan (jos kysyntää on, jos ei niin oma ongelma). Kyllähän niitä tavallisiakin tolppapaikkoja joutuu usein jonottamaan ja ne ovat ensiksi saaneen käytössä niin kauan kuin haluaa, joten miksei voisi toimia näin latauspaikkojenkin kanssa?
Riippuu onko omia vai vuokra paikkoja. Vuokrapaikoissa voisi tosiaan tehdä niin että niihin laitetaan laturit ja sitten vuokraaja maksaa, mutta on tässäkin ongelmana se että jos vuokraajia ei löydykkään siihen hintaan kun laturipaikan teosta pitäisi vuokraa pyytää, sitten kulut kaatuu osakkeenomistajille ja monilla ei ole autoa ollenkaan niin äänestävät sitten tällaisen kuvion nurin kun voivat joutua maksumieheksi johonkin mitä eivät tarvitse/halua.
 
Tuo uusi pösö e-208 on kyllä mielenkiintoinen uutuus, 340km WLTP rangella varmasti monelle riittävä. 100kw DC lataus lämmönhallinta järjestelmällä varustetulla akulla välillä pidempikin matka onnistunee, jossai ranskalaisella sivulla veikkailtii hinnaksi reilua 31k€ :tup:
 
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.

Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.

Sen sijaan se, että jossain voimalaitoksessa poltotaan fossiilisia polttoaineita, tehdään tästä sähköä huonolla hyötysuhteella, siirretään se sähkö(hävikit), tallennetaan se akkuun, käytetään akusta jolla pakkasella on paljon hävikkiä, ja sitten käytetään lämmittämiseen.

(ja kun tämä tilanne tulee siis vastaan nimenomaan kovalla pakkasella, jolloin se kaikki lisäsähkö niissä voimaloissa tuotetaan nimenomaan fossiilisilla)
 
Tossa ei vaan ole nelivetoa, mikä itselleni ehdoton no no! Ettei tule väärinkäsityksiä, niin tämä omani on 225xe ja tilat konttia lukuunottamatta isommat kabiinissa kuin omassa 530d:ssä.

Hienoa että muillakin näköjään näitä 225xe kuin vaan itellä ja sitten tiedän yhen toisenkin :tup:
Oikein näppärä pelihän tämä on paikaltaan lähtiessä n. 6.5s ja kyllä sitä vääntöä löytyy sport moodilla 80kmh ku lähetää ohittamaan ;)

Oma siis vm 2016, valkoinen ja m sport paketilla, tekee paljon ulkonäköön tuo m sport :love: Muutenkin melkein kaikki varusteet :tup:
Kyllä edellisessä 530d f11 oli enemmän tilaa takapenkillä kun tässä 225xe:ssä. Tiedä sitte mikä 530d sulla oli? On e61 isot tilat takapenkillä

Tämä testi lupaa kyllä ihan hyvää Optimalle tai etenkin sen rangelle. Hyundai ja Kia olivat myös TM:n talvitestissä pärjänneet todella hyvin eli sähköpuoli on onnistunut talvikeleissä. Muistaakseni taisi olla paras kW/ ajettu kilometri suhde. Taisiko päästä 100km 20kW teholla talviolosuhteissa. Toivottavasti Optimassa myös näin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd

laddhybrid-rackvidd-pa-el.jpg

Optimaa kans katoin ennen tuota 225xe mutta kun se oli etuvetoinen niin se oli siinä. Niin monta mielenkiintosta sähköautoa kuten vaikka Kona mutta miksi sekin on vaan etuvetoinen vaikka sen sisar mallinsa on nelikkoja o_O

Tuli huvikseen katsottua tuollaisen 225xe:n hintoja Ruotsista ja hiukan yli 35ke tulisi lopulta maksamaan M-sportina ja noin puoli vuotta vanhana. Eli aika saman verran kuin yhtä vanha Optima. Bemun range vaan jäisi omassa käytössä auttamattomasti liian lyhyeksi kun yhdellä latauksella ei välttämättä pääsisi edes kokonaan toiseen suuntaan duuniin. Lisäksi tuo tila-automainen ulkonäkö hiukan tökkii ja ainakaan takana ei ole Optiman tarjoamaa tilaa. Aika reippaasti pirteämpi tuo 225xe kyllä on ainakin viivalta lähdettäessä. Onkohan tuo vain nelikon tuoma etu, koska kokonaistehossa ei ole hirveää eroa.

Kävin ajamassa Audi Quattro kiertueella e-Tronilla ja asiallinen kärry kyllä. Audi laiseen tapaan todella laadukkaan oloinen ja jämäkkä. Hirveästi ei tyyppejä tullut oteltua, koska vieressä istui nuivakka myyntimies, mutta oma 3.0 TDi tuntui laiskalta kyllä testin jälkeen:(

Ite kävin Volvon T8 kiertueella ja laadukkaan oloisia ja todella pirteitä. Testasin siis V90, V60 ja S90:stä.

1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]

Ai, pääsetkö 225xe:lläsi 40km sähköllä? Silleen ku sulla lukee mittarissa ku on 100% ladattu? Paljonko ajettu ja minkä vuotinen? :)
 
Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.

Sen sijaan se, että jossain voimalaitoksessa poltotaan fossiilisia polttoaineita, tehdään tästä sähköä huonolla hyötysuhteella, siirretään se sähkö(hävikit), tallennetaan se akkuun, käytetään akusta jolla pakkasella on paljon hävikkiä, ja sitten käytetään lämmittämiseen.

(ja kun tämä tilanne tulee siis vastaan nimenomaan kovalla pakkasella, jolloin se kaikki lisäsähkö niissä voimaloissa tuotetaan nimenomaan fossiilisilla)
Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.

Tietysti sitten pidemmillä matkoilla parempi tehdä lämpöä polttomoottorilla kun sen joutuu kuitenkin käynnistämään.
 
Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.

Tietysti sitten pidemmillä matkoilla parempi tehdä lämpöä polttomoottorilla kun sen joutuu kuitenkin käynnistämään.
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
 
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.
Tämän takia on mielestäni hyvä, että hybridistä löytyy mahdollisuus pakoittaa sähköllä ajo.
 
Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.
 
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.

Käytät auton lämmittämiseen kuluvan energian yksikkönä "l/100km" ?

Hienosti sotket lämmittämistä ja ajamisen kulutusta keskenään.

Ja sitten väität että se on sähkölle nolla? Se ei todellakaan ole sähkölle nolla. Se on todennäköisesti sille sähkölle jopa ENEMMÄN mutta se öljy vaan poltetaan voimalaitoksessa eikä autossa itsessään.

Auton lämmitys sähköllä on auton omistajalle säästö ainoastaan verotuspoliittisista syistä, auton polttoaineena käytettävässä bensiinissä tai dieselissä on enemmän veroja kuin voimalaitoksen käyttämässä polttoöljyssä.
 
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
Itselläni siis ihan perus bensa-auto, mutta jos olisi hybridi niin en nyt ymmärrä mitä haittaa siitä olisi että siinä saisi itse valita käynnistetäänkö polttomoottoria vai ei? Mieluummin ottaisin siis sellaisen mallin jossa saa valita miten polttomoottoria käytetään. Monet ajot kun voisi hoitaa pelkällä sähköllä.
 
Optimaa kans katoin ennen tuota 225xe mutta kun se oli etuvetoinen niin se oli siinä. Niin monta mielenkiintosta sähköautoa kuten vaikka Kona mutta miksi sekin on vaan etuvetoinen vaikka sen sisar mallinsa on nelikkoja o_O
Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.
 
Käytät auton lämmittämiseen kuluvan energian yksikkönä "l/100km" ?
En vaan käytin tuota vaan kuvaamaan sitä paljonko se lämmittäminen maksaa kun lämpö tuotetaan polttomoottorilla sähkön sijaan. Se ainakin minua kiinnostaa kun puhutaan mikä on rahallisesti taloudellista ajamista tällä hetkellä. Toki se sähkölämmityskin niitä päästöjä tuottaa, mutta jos auto esim. ladataan työpaikalla aina täyteen niin on sama ladataanko vain puoli akkua vai koko akku kerralla. Kustannus omistalle tuossa tapauksessa on siis sama.

Onhan tuossa lämmityksen tuotossa polttomoottorilla toki se hyvä puoli, että se samalla lataa sitä akkua. Käytännössä näin tehden sähköllä kuljettu range on pidempi kuin luvattu. Itse testimielessä ajoin Kialla noin 40km kylmällä jolloin autoa lämmitettiin bensalla. Lähdettäessä akku oli 100% ja perille päästyä aika lähelle 50% oli jäljellä. Luvattu range sähkölle on 62km eli siihen verraten rangea tuli aika reilusti lisää kun polttomoottori kävi samalla.
 
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.
Tämän takia on mielestäni hyvä, että hybridistä löytyy mahdollisuus pakoittaa sähköllä ajo.

Sitten on vielä se puoli että jos plugari ei ole johdon päässä vaan ihan vaan taivas alla pakkasessa joitain tunteja niin polttomoottori menee pakotetusti päälle joksikin aikaa. Siinähän sitä kylmän koneen kulutusta tulee :btooth:

Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.

Kyllä ite olen nyt ton awd todennu hyväksi, nyt menee kitkoillakin komiasti mistä vaan :tup: Tämäkin talvi taas oli sen verran raju että lunta enemmän ku tarpeeksi ni kyllä se vaan nelikolla oli yhtä juhlaa :tup:

Mitä tehoihin tulee niin itse asiassa laitoin tilausta vetämään uudesta Volvo V60 T8:sta, sen verran hyvä maku jäi ko autoista kiertueelta :):tup: Siinä on kerralla tehopuoli ja eco autoilu kunnossa, yhdessä ja samassa paketissa :D

Huonopuoli on se että joutuu marraskuuhun saakka odottamaan, tulee piiiiitkä odottaminen. No, onpahan joululahja sitten ostettu itelle, taas :lol::rofl:
 
Volvo V60 T8 on kyllä mielenkiintoinen paketti, mutta ei vaan itsellä luonto anna periksi ostaa uutta, kun ekana vuotena tulee niin raakasti takkiin arvonpudotuksena. Katsotaan vuoden päästä, kun noita on toivottavasti saatavilla käytettynä naapurimaasta.

OT: Kyllähän se nelikko talvella etenemistä helpottaa, mutta viime talvenkin pärjäsin kitkarenkain etuvedolla ilman ainuttakaan todellista ongelmaa. Lähdöissä toki suditaan, mutta kertaakaan ei ollut edes lähellä tilanne, ettei etuvedolla olisi päässyt perille. Ajot toki kaikki pk-seudulla auraukseen kuuluvilla teillä. Neliveto kun kuitenkaan ei automaattisesti tee autosta hyvää talviautoa.
 
Mulla on ollut monta webastoa eri autoissa ja on siinä huima ero onko polttis vai sähkö. Polttiksella menee vartti että alkaa lämpimistä tapahtumaan ja sähköllä 2-3 minsaa. [emoji39]
 
Mulla on ollut monta webastoa eri autoissa ja on siinä huima ero onko polttis vai sähkö. Polttiksella menee vartti että alkaa lämpimistä tapahtumaan ja sähköllä 2-3 minsaa. [emoji39]

Joo sisätilat lämpee aika nopiaa tossa 225xe:ssä. Oliko sun auto uus ja paljonko rangea ku akku ladattu täyteen?

@pokkus

No täällä Satakunnassa on ollu autot vähä välis jumis ku oli paljo lunta. Joo ei se nelikko tontissa mihinkään etene lumihangessa ;)

Nii liisarina ku otti ni ei iha nii justiinsa auton arvo myöhemmi ja onha siinä huollot sun muut sit kans samassa paketissa. Vaihtoehdot vaa aika vähissä itelle plugareissa/sähköissä ku nelivetoki pitää olla ja Tesla ei oikee nappaa :):tup: No 3v päästä varmasti parempi tilanne, tuo Polestar 2 vahva ennakko suosikki :rofl:
 
Joo sisätilat lämpee aika nopiaa tossa 225xe:ssä. Oliko sun auto uus ja paljonko rangea ku akku ladattu täyteen?

@pokkus

No täällä Satakunnassa on ollu autot vähä välis jumis ku oli paljo lunta. Joo ei se nelikko tontissa mihinkään etene lumihangessa ;)

Nii liisarina ku otti ni ei iha nii justiinsa auton arvo myöhemmi ja onha siinä huollot sun muut sit kans samassa paketissa. Vaihtoehdot vaa aika vähissä itelle plugareissa/sähköissä ku nelivetoki pitää olla ja Tesla ei oikee nappaa :):tup: No 3v päästä varmasti parempi tilanne, tuo Polestar 2 vahva ennakko suosikki :rofl:
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?
 
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?

Vaimon autoko se on? :D Juu ihan mukana tulleella schuko laturilla kun eihän tuo latausasemastakaan juuri hyödy kun on "vaan" 3.7kw tehoinen maksimissaankin. Toki se nyt hiukan nopeuttaisi :tup:
Mitä oikeasti pääset pelkällä maxdrive:llä vaikka mittari näyttää 45km? Olen silti ollut tyytyväinen. Sähkö+bensa=860km oon päässy parhaimmillaa, kuitenki bensaa menee sen 36L :lol:

Jos joku haluu ostaa tän auto pois enne marraskuuta ni onnistuu kyllä, muute menee liikkeeseen :D
 
Vaimon autoko se on? :D Juu ihan mukana tulleella schuko laturilla kun eihän tuo latausasemastakaan juuri hyödy kun on "vaan" 3.7kw tehoinen maksimissaankin. Toki se nyt hiukan nopeuttaisi :tup:
Mitä oikeasti pääset pelkällä maxdrive:llä vaikka mittari näyttää 45km? Olen silti ollut tyytyväinen. Sähkö+bensa=860km oon päässy parhaimmillaa, kuitenki bensaa menee sen 36L [emoji38]

Jos joku haluu ostaa tän auto pois enne marraskuuta ni onnistuu kyllä, muute menee liikkeeseen :D
Vaimon kauppakassiksi ostin. Pihasta löytyy ennestään 530xd, mini cabrio ja toivottavasti kohta puoliin hyundai kona electric...
40 kilsaa pääsee näin talven ja kevään taitteessa. Schukolla mennään toistaiseksi täälläkin. Webasto purea miettinyt konan käyttöön.
 
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?

Eikai se bemmikään ole päivittinyt sisältämään akun lämmitystä? Mulla on kohta 3v ollut alla 330e ja riittävän kylmällä kelillä polttis hörähtää helposti käyntiin jos kaasun kanssa ei ole todella hellä. Samalla lailla se tietääkseni toimii myös 225xe:ssä?

Hieman ärsyttää kun "max edrive" -moodia ei pysty aktivoimaan kuin vasta akun ollessa riittävän lämmin. Miksi tuota ei voinut tehdä sellaiseksi, että sen voisi aktivoida aina - antaisi sitten ajaa pelkällä sähköllä niillä tehoilla mitkä sieltä löytyy. Tuo voisi siis mielestäni toimia niin, että se ei käynnistäisi polttista niin herkästi vaan vasta kun kaasua painetaan riittävästi. Samaan tapaan kuin akku lämpimänäkin.

Kun tuolla aikaisemmin porukka kyseli että mitä väliä, niin noissa hybrideissä kun ei (läheskään) välttämättä ole mitään lämppäriä polttikselle, niin tuntuu typerältä käynnistää kylmässä sitä ollenkaan jos ei sitä välttämättä tarvisi.
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...

Onko sitä pakkasta ollut paljonkin, ja auto siellä kauemmin? Kyllä se tuo 330e kulkee sekin pelkällä sähköllä jossain -10c, jos edellisenä iltana on ajettu akku lämpimäksi. 12h esim. -15c pakkasessa ja ei toivoakaan enää.
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...

Jos jätät auton muutaman asteen pakkaseen vaikka 5h ajaksi ja käynnistät vaan raakana ilman mitään esilämmityksiä niin polttis menee päälle eikä anna käyttää max edriveä ennen ku akku o lämmi. Näin tekee 225xe, ainakin 2016 mallinen.
 
Jos taas sitä voimaa tarvii, niin tottakai käynnistyy polttis, oli kylmä tai kuuma. Sama homma kun nelivedon tarve.

Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Täällä ei ole ollut vielä niin kiire, että olisi hybriditilaa tarvinnut, edes bensaa vielä
tankattu kertaakaan, kun tuli uutena tankki täynnä ja ajettu pelkällä sähköllä. [emoji41]
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom