Keskustelua hybridiautoista

Onko se nyt niin hirveä jos muutamana kylmimpänä päivänä se moottori käynnistyy? Keskiarvona vuoden yli mitattuna säästöähän noilla kait haetaan kuitenkin?
 
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Tosin kannattaako tuollaisessa tilanteessa sitten maksaa mittarista jne kun voi olla että seuraavana päivänä lataaminen jo loppuu kun muutkin haluaisivat ladata.

Eikö homma ratkea sillä, että laturipaikka on x euroa kalliimpi ja tuo x euroa maksetaan sen kustantaneelle esim. 10 vuoden ajan (jos kysyntää on, jos ei niin oma ongelma). Kyllähän niitä tavallisiakin tolppapaikkoja joutuu usein jonottamaan ja ne ovat ensiksi saaneen käytössä niin kauan kuin haluaa, joten miksei voisi toimia näin latauspaikkojenkin kanssa?
 
Eikö homma ratkea sillä, että laturipaikka on x euroa kalliimpi ja tuo x euroa maksetaan sen kustantaneelle esim. 10 vuoden ajan (jos kysyntää on, jos ei niin oma ongelma). Kyllähän niitä tavallisiakin tolppapaikkoja joutuu usein jonottamaan ja ne ovat ensiksi saaneen käytössä niin kauan kuin haluaa, joten miksei voisi toimia näin latauspaikkojenkin kanssa?
Riippuu onko omia vai vuokra paikkoja. Vuokrapaikoissa voisi tosiaan tehdä niin että niihin laitetaan laturit ja sitten vuokraaja maksaa, mutta on tässäkin ongelmana se että jos vuokraajia ei löydykkään siihen hintaan kun laturipaikan teosta pitäisi vuokraa pyytää, sitten kulut kaatuu osakkeenomistajille ja monilla ei ole autoa ollenkaan niin äänestävät sitten tällaisen kuvion nurin kun voivat joutua maksumieheksi johonkin mitä eivät tarvitse/halua.
 
Tuo uusi pösö e-208 on kyllä mielenkiintoinen uutuus, 340km WLTP rangella varmasti monelle riittävä. 100kw DC lataus lämmönhallinta järjestelmällä varustetulla akulla välillä pidempikin matka onnistunee, jossai ranskalaisella sivulla veikkailtii hinnaksi reilua 31k€ :tup:
 
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.

Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.

Sen sijaan se, että jossain voimalaitoksessa poltotaan fossiilisia polttoaineita, tehdään tästä sähköä huonolla hyötysuhteella, siirretään se sähkö(hävikit), tallennetaan se akkuun, käytetään akusta jolla pakkasella on paljon hävikkiä, ja sitten käytetään lämmittämiseen.

(ja kun tämä tilanne tulee siis vastaan nimenomaan kovalla pakkasella, jolloin se kaikki lisäsähkö niissä voimaloissa tuotetaan nimenomaan fossiilisilla)
 
Tossa ei vaan ole nelivetoa, mikä itselleni ehdoton no no! Ettei tule väärinkäsityksiä, niin tämä omani on 225xe ja tilat konttia lukuunottamatta isommat kabiinissa kuin omassa 530d:ssä.

Hienoa että muillakin näköjään näitä 225xe kuin vaan itellä ja sitten tiedän yhen toisenkin :tup:
Oikein näppärä pelihän tämä on paikaltaan lähtiessä n. 6.5s ja kyllä sitä vääntöä löytyy sport moodilla 80kmh ku lähetää ohittamaan ;)

Oma siis vm 2016, valkoinen ja m sport paketilla, tekee paljon ulkonäköön tuo m sport :love: Muutenkin melkein kaikki varusteet :tup:
Kyllä edellisessä 530d f11 oli enemmän tilaa takapenkillä kun tässä 225xe:ssä. Tiedä sitte mikä 530d sulla oli? On e61 isot tilat takapenkillä

Tämä testi lupaa kyllä ihan hyvää Optimalle tai etenkin sen rangelle. Hyundai ja Kia olivat myös TM:n talvitestissä pärjänneet todella hyvin eli sähköpuoli on onnistunut talvikeleissä. Muistaakseni taisi olla paras kW/ ajettu kilometri suhde. Taisiko päästä 100km 20kW teholla talviolosuhteissa. Toivottavasti Optimassa myös näin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd

laddhybrid-rackvidd-pa-el.jpg

Optimaa kans katoin ennen tuota 225xe mutta kun se oli etuvetoinen niin se oli siinä. Niin monta mielenkiintosta sähköautoa kuten vaikka Kona mutta miksi sekin on vaan etuvetoinen vaikka sen sisar mallinsa on nelikkoja o_O

Tuli huvikseen katsottua tuollaisen 225xe:n hintoja Ruotsista ja hiukan yli 35ke tulisi lopulta maksamaan M-sportina ja noin puoli vuotta vanhana. Eli aika saman verran kuin yhtä vanha Optima. Bemun range vaan jäisi omassa käytössä auttamattomasti liian lyhyeksi kun yhdellä latauksella ei välttämättä pääsisi edes kokonaan toiseen suuntaan duuniin. Lisäksi tuo tila-automainen ulkonäkö hiukan tökkii ja ainakaan takana ei ole Optiman tarjoamaa tilaa. Aika reippaasti pirteämpi tuo 225xe kyllä on ainakin viivalta lähdettäessä. Onkohan tuo vain nelikon tuoma etu, koska kokonaistehossa ei ole hirveää eroa.

Kävin ajamassa Audi Quattro kiertueella e-Tronilla ja asiallinen kärry kyllä. Audi laiseen tapaan todella laadukkaan oloinen ja jämäkkä. Hirveästi ei tyyppejä tullut oteltua, koska vieressä istui nuivakka myyntimies, mutta oma 3.0 TDi tuntui laiskalta kyllä testin jälkeen:(

Ite kävin Volvon T8 kiertueella ja laadukkaan oloisia ja todella pirteitä. Testasin siis V90, V60 ja S90:stä.

1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]

Ai, pääsetkö 225xe:lläsi 40km sähköllä? Silleen ku sulla lukee mittarissa ku on 100% ladattu? Paljonko ajettu ja minkä vuotinen? :)
 
Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.

Sen sijaan se, että jossain voimalaitoksessa poltotaan fossiilisia polttoaineita, tehdään tästä sähköä huonolla hyötysuhteella, siirretään se sähkö(hävikit), tallennetaan se akkuun, käytetään akusta jolla pakkasella on paljon hävikkiä, ja sitten käytetään lämmittämiseen.

(ja kun tämä tilanne tulee siis vastaan nimenomaan kovalla pakkasella, jolloin se kaikki lisäsähkö niissä voimaloissa tuotetaan nimenomaan fossiilisilla)
Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.

Tietysti sitten pidemmillä matkoilla parempi tehdä lämpöä polttomoottorilla kun sen joutuu kuitenkin käynnistämään.
 
Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.

Tietysti sitten pidemmillä matkoilla parempi tehdä lämpöä polttomoottorilla kun sen joutuu kuitenkin käynnistämään.
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
 
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.
Tämän takia on mielestäni hyvä, että hybridistä löytyy mahdollisuus pakoittaa sähköllä ajo.
 
Mikä siitä tekee paremman?

Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.
 
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.

Käytät auton lämmittämiseen kuluvan energian yksikkönä "l/100km" ?

Hienosti sotket lämmittämistä ja ajamisen kulutusta keskenään.

Ja sitten väität että se on sähkölle nolla? Se ei todellakaan ole sähkölle nolla. Se on todennäköisesti sille sähkölle jopa ENEMMÄN mutta se öljy vaan poltetaan voimalaitoksessa eikä autossa itsessään.

Auton lämmitys sähköllä on auton omistajalle säästö ainoastaan verotuspoliittisista syistä, auton polttoaineena käytettävässä bensiinissä tai dieselissä on enemmän veroja kuin voimalaitoksen käyttämässä polttoöljyssä.
 
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?

Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
Itselläni siis ihan perus bensa-auto, mutta jos olisi hybridi niin en nyt ymmärrä mitä haittaa siitä olisi että siinä saisi itse valita käynnistetäänkö polttomoottoria vai ei? Mieluummin ottaisin siis sellaisen mallin jossa saa valita miten polttomoottoria käytetään. Monet ajot kun voisi hoitaa pelkällä sähköllä.
 
Optimaa kans katoin ennen tuota 225xe mutta kun se oli etuvetoinen niin se oli siinä. Niin monta mielenkiintosta sähköautoa kuten vaikka Kona mutta miksi sekin on vaan etuvetoinen vaikka sen sisar mallinsa on nelikkoja o_O
Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.
 
Käytät auton lämmittämiseen kuluvan energian yksikkönä "l/100km" ?
En vaan käytin tuota vaan kuvaamaan sitä paljonko se lämmittäminen maksaa kun lämpö tuotetaan polttomoottorilla sähkön sijaan. Se ainakin minua kiinnostaa kun puhutaan mikä on rahallisesti taloudellista ajamista tällä hetkellä. Toki se sähkölämmityskin niitä päästöjä tuottaa, mutta jos auto esim. ladataan työpaikalla aina täyteen niin on sama ladataanko vain puoli akkua vai koko akku kerralla. Kustannus omistalle tuossa tapauksessa on siis sama.

Onhan tuossa lämmityksen tuotossa polttomoottorilla toki se hyvä puoli, että se samalla lataa sitä akkua. Käytännössä näin tehden sähköllä kuljettu range on pidempi kuin luvattu. Itse testimielessä ajoin Kialla noin 40km kylmällä jolloin autoa lämmitettiin bensalla. Lähdettäessä akku oli 100% ja perille päästyä aika lähelle 50% oli jäljellä. Luvattu range sähkölle on 62km eli siihen verraten rangea tuli aika reilusti lisää kun polttomoottori kävi samalla.
 
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.
Tämän takia on mielestäni hyvä, että hybridistä löytyy mahdollisuus pakoittaa sähköllä ajo.

Sitten on vielä se puoli että jos plugari ei ole johdon päässä vaan ihan vaan taivas alla pakkasessa joitain tunteja niin polttomoottori menee pakotetusti päälle joksikin aikaa. Siinähän sitä kylmän koneen kulutusta tulee :btooth:

Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.

Kyllä ite olen nyt ton awd todennu hyväksi, nyt menee kitkoillakin komiasti mistä vaan :tup: Tämäkin talvi taas oli sen verran raju että lunta enemmän ku tarpeeksi ni kyllä se vaan nelikolla oli yhtä juhlaa :tup:

Mitä tehoihin tulee niin itse asiassa laitoin tilausta vetämään uudesta Volvo V60 T8:sta, sen verran hyvä maku jäi ko autoista kiertueelta :):tup: Siinä on kerralla tehopuoli ja eco autoilu kunnossa, yhdessä ja samassa paketissa :D

Huonopuoli on se että joutuu marraskuuhun saakka odottamaan, tulee piiiiitkä odottaminen. No, onpahan joululahja sitten ostettu itelle, taas :lol::rofl:
 
Volvo V60 T8 on kyllä mielenkiintoinen paketti, mutta ei vaan itsellä luonto anna periksi ostaa uutta, kun ekana vuotena tulee niin raakasti takkiin arvonpudotuksena. Katsotaan vuoden päästä, kun noita on toivottavasti saatavilla käytettynä naapurimaasta.

OT: Kyllähän se nelikko talvella etenemistä helpottaa, mutta viime talvenkin pärjäsin kitkarenkain etuvedolla ilman ainuttakaan todellista ongelmaa. Lähdöissä toki suditaan, mutta kertaakaan ei ollut edes lähellä tilanne, ettei etuvedolla olisi päässyt perille. Ajot toki kaikki pk-seudulla auraukseen kuuluvilla teillä. Neliveto kun kuitenkaan ei automaattisesti tee autosta hyvää talviautoa.
 
Mulla on ollut monta webastoa eri autoissa ja on siinä huima ero onko polttis vai sähkö. Polttiksella menee vartti että alkaa lämpimistä tapahtumaan ja sähköllä 2-3 minsaa. [emoji39]
 
Mulla on ollut monta webastoa eri autoissa ja on siinä huima ero onko polttis vai sähkö. Polttiksella menee vartti että alkaa lämpimistä tapahtumaan ja sähköllä 2-3 minsaa. [emoji39]

Joo sisätilat lämpee aika nopiaa tossa 225xe:ssä. Oliko sun auto uus ja paljonko rangea ku akku ladattu täyteen?

@pokkus

No täällä Satakunnassa on ollu autot vähä välis jumis ku oli paljo lunta. Joo ei se nelikko tontissa mihinkään etene lumihangessa ;)

Nii liisarina ku otti ni ei iha nii justiinsa auton arvo myöhemmi ja onha siinä huollot sun muut sit kans samassa paketissa. Vaihtoehdot vaa aika vähissä itelle plugareissa/sähköissä ku nelivetoki pitää olla ja Tesla ei oikee nappaa :):tup: No 3v päästä varmasti parempi tilanne, tuo Polestar 2 vahva ennakko suosikki :rofl:
 
Joo sisätilat lämpee aika nopiaa tossa 225xe:ssä. Oliko sun auto uus ja paljonko rangea ku akku ladattu täyteen?

@pokkus

No täällä Satakunnassa on ollu autot vähä välis jumis ku oli paljo lunta. Joo ei se nelikko tontissa mihinkään etene lumihangessa ;)

Nii liisarina ku otti ni ei iha nii justiinsa auton arvo myöhemmi ja onha siinä huollot sun muut sit kans samassa paketissa. Vaihtoehdot vaa aika vähissä itelle plugareissa/sähköissä ku nelivetoki pitää olla ja Tesla ei oikee nappaa :):tup: No 3v päästä varmasti parempi tilanne, tuo Polestar 2 vahva ennakko suosikki :rofl:
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?
 
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?

Vaimon autoko se on? :D Juu ihan mukana tulleella schuko laturilla kun eihän tuo latausasemastakaan juuri hyödy kun on "vaan" 3.7kw tehoinen maksimissaankin. Toki se nyt hiukan nopeuttaisi :tup:
Mitä oikeasti pääset pelkällä maxdrive:llä vaikka mittari näyttää 45km? Olen silti ollut tyytyväinen. Sähkö+bensa=860km oon päässy parhaimmillaa, kuitenki bensaa menee sen 36L :lol:

Jos joku haluu ostaa tän auto pois enne marraskuuta ni onnistuu kyllä, muute menee liikkeeseen :D
 
Vaimon autoko se on? :D Juu ihan mukana tulleella schuko laturilla kun eihän tuo latausasemastakaan juuri hyödy kun on "vaan" 3.7kw tehoinen maksimissaankin. Toki se nyt hiukan nopeuttaisi :tup:
Mitä oikeasti pääset pelkällä maxdrive:llä vaikka mittari näyttää 45km? Olen silti ollut tyytyväinen. Sähkö+bensa=860km oon päässy parhaimmillaa, kuitenki bensaa menee sen 36L [emoji38]

Jos joku haluu ostaa tän auto pois enne marraskuuta ni onnistuu kyllä, muute menee liikkeeseen :D
Vaimon kauppakassiksi ostin. Pihasta löytyy ennestään 530xd, mini cabrio ja toivottavasti kohta puoliin hyundai kona electric...
40 kilsaa pääsee näin talven ja kevään taitteessa. Schukolla mennään toistaiseksi täälläkin. Webasto purea miettinyt konan käyttöön.
 
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?

Eikai se bemmikään ole päivittinyt sisältämään akun lämmitystä? Mulla on kohta 3v ollut alla 330e ja riittävän kylmällä kelillä polttis hörähtää helposti käyntiin jos kaasun kanssa ei ole todella hellä. Samalla lailla se tietääkseni toimii myös 225xe:ssä?

Hieman ärsyttää kun "max edrive" -moodia ei pysty aktivoimaan kuin vasta akun ollessa riittävän lämmin. Miksi tuota ei voinut tehdä sellaiseksi, että sen voisi aktivoida aina - antaisi sitten ajaa pelkällä sähköllä niillä tehoilla mitkä sieltä löytyy. Tuo voisi siis mielestäni toimia niin, että se ei käynnistäisi polttista niin herkästi vaan vasta kun kaasua painetaan riittävästi. Samaan tapaan kuin akku lämpimänäkin.

Kun tuolla aikaisemmin porukka kyseli että mitä väliä, niin noissa hybrideissä kun ei (läheskään) välttämättä ole mitään lämppäriä polttikselle, niin tuntuu typerältä käynnistää kylmässä sitä ollenkaan jos ei sitä välttämättä tarvisi.
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...

Onko sitä pakkasta ollut paljonkin, ja auto siellä kauemmin? Kyllä se tuo 330e kulkee sekin pelkällä sähköllä jossain -10c, jos edellisenä iltana on ajettu akku lämpimäksi. 12h esim. -15c pakkasessa ja ei toivoakaan enää.
 
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...

Jos jätät auton muutaman asteen pakkaseen vaikka 5h ajaksi ja käynnistät vaan raakana ilman mitään esilämmityksiä niin polttis menee päälle eikä anna käyttää max edriveä ennen ku akku o lämmi. Näin tekee 225xe, ainakin 2016 mallinen.
 
Jos taas sitä voimaa tarvii, niin tottakai käynnistyy polttis, oli kylmä tai kuuma. Sama homma kun nelivedon tarve.

Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Täällä ei ole ollut vielä niin kiire, että olisi hybriditilaa tarvinnut, edes bensaa vielä
tankattu kertaakaan, kun tuli uutena tankki täynnä ja ajettu pelkällä sähköllä. [emoji41]
 
Jos taas sitä voimaa tarvii, niin tottakai käynnistyy polttis, oli kylmä tai kuuma. Sama homma kun nelivedon tarve.

Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Täällä ei ole ollut vielä niin kiire, että olisi hybriditilaa tarvinnut, edes bensaa vielä
tankattu kertaakaan, kun tuli uutena tankki täynnä ja ajettu pelkällä sähköllä. [emoji41]

Onkohan 2019 jotain parannuksia sitten? Tuo kilsamääräkin rangessa parempi. Nii ja eikös nyt heinäkuussa tuu niitä vielä vähän pidemmällä rangella olevia 225xe:tä??
 
Jos jätät auton muutaman asteen pakkaseen vaikka 5h ajaksi ja käynnistät vaan raakana ilman mitään esilämmityksiä niin polttis menee päälle eikä anna käyttää max edriveä ennen ku akku o lämmi. Näin tekee 225xe, ainakin 2016 mallinen.
Sitten on tässä meidän Vuosimallissa tehty jotain eri tavalla.
 
Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.

Niinkuin tuossa aiemmin sanoin, ei tuo 330e (eikä sen puoleen x5 40e tai vanhempi 225xe myöskään) anna tuota max edrive -moodia kylmänä kytkeä. Siis kun akku on riittävän kylmä.

Vaikuttaa että kokemuksesi autostasi ovat vielä niin vähäiset ettet tähän käytökseen ole ehtinyt törmätä, kun kelitkin ovat lämmenneet.

Tsekkasin realoemista, ja samanlaiset rakenteet noissa edelleen on - en ainakaan bongannut mitään akun lämmitykseen liittyvää uudestakaan 225xe:stä
http://www.realoem.com/bmw/enUS/partgrp?id=6Y31-EUR-02-2019-F45N-BMW-225xe&mg=61
RealOEM.com - Online BMW Parts Catalog
 
Speksien mukaan tuossa 225xe:ssä on saman kokoinen akku kuin 330e:ssä, 7.6kWh. Sähkömoottori näkyy olevan saman tehoinen myös, polttis vain on yhtä sylinteriä pienempi. suorituskyky karvan heikompi, 6.7 0-100. Mietin että olisiko tuossa ollut isompi akku, ja sitä myöten parempi pakkastoiminta - nääs x5 40e pärjäsi pidemmälle kylmiin keleihin pelkällä sähköllä kuin pienempiakkuinen 330e. Siinäkin se sama kylmänä käytellään bensaa -seinä tuli kyllä vastaan mutta hieman kylmemmissä keleissä, tai kauemmin pihalla seisoneena. Isommasta akusta ilmeisesti saa enempi tehoa ulos myös kylmänä. Mutta 225xe:n kohdalla siis tästä ei ole kyse.

Mulla itse asiassa oli tuliuusi 225xe sijaisautona kun oma kävin jonkin latausohjaimen vaihdossa viikko sitten (kun ei suostunut enää lataamaan seinästä sähköä). Tuo 225xe oli aivan tuliterä, mittarissa <600km. Harmillisesti tiet ei olleet enää jäiset, jäi tuntematta miten tuo neliveto pelaa. Tiloiltaan tuntui yllättävänkin isolta, tuo pystympi ajoasento korkeine penkkeineen tuo heti lisää tilaa kabiiniin. Suorituskyvyltään tuo tuntui hieman laimeammalta kuin 330e, mutta siitäkin varmasti osa selittyy ihan vaihteiston ja muun "tuntuman" erona. Liekö noissa vielä jotain rajoituksia että aivan uutena eivät anna kaikkia tehoja ulos? Vaihdekeppi oli joystickiin tottuneelle melkoisen retro - mietä lie myllynkiveä se vivuston välityksellä oikein pyörittää se kampi??
 
Speksien mukaan tuossa 225xe:ssä on saman kokoinen akku kuin 330e:ssä, 7.6kWh. Sähkömoottori näkyy olevan saman tehoinen myös, polttis vain on yhtä sylinteriä pienempi. suorituskyky karvan heikompi, 6.7 0-100. Mietin että olisiko tuossa ollut isompi akku, ja sitä myöten parempi pakkastoiminta - nääs x5 40e pärjäsi pidemmälle kylmiin keleihin pelkällä sähköllä kuin pienempiakkuinen 330e. Siinäkin se sama kylmänä käytellään bensaa -seinä tuli kyllä vastaan mutta hieman kylmemmissä keleissä, tai kauemmin pihalla seisoneena. Isommasta akusta ilmeisesti saa enempi tehoa ulos myös kylmänä. Mutta 225xe:n kohdalla siis tästä ei ole kyse.

Mulla itse asiassa oli tuliuusi 225xe sijaisautona kun oma kävin jonkin latausohjaimen vaihdossa viikko sitten (kun ei suostunut enää lataamaan seinästä sähköä). Tuo 225xe oli aivan tuliterä, mittarissa <600km. Harmillisesti tiet ei olleet enää jäiset, jäi tuntematta miten tuo neliveto pelaa. Tiloiltaan tuntui yllättävänkin isolta, tuo pystympi ajoasento korkeine penkkeineen tuo heti lisää tilaa kabiiniin. Suorituskyvyltään tuo tuntui hieman laimeammalta kuin 330e, mutta siitäkin varmasti osa selittyy ihan vaihteiston ja muun "tuntuman" erona. Liekö noissa vielä jotain rajoituksia että aivan uutena eivät anna kaikkia tehoja ulos? Vaihdekeppi oli joystickiin tottuneelle melkoisen retro - mietä lie myllynkiveä se vivuston välityksellä oikein pyörittää se kampi??

Eikös se ollut 7.4kwh akku, no yhtä kaikki. Tolleen se tosiaan on itelläki toiminu tämä 225xe. Viime joulukuussa ostin ja mittarissa 44tkm ja risat. Nyt 47tkm. Siitä asti ollu maksimi lukema itellä 28km rangena 100% täynnä ja rehellisesti päässyt talvella 20-21km. Nyt päässyt jo 24km. Nämä ajot siis kun pelkkä max edrive ja vauhti 80-110kmh. Kylmä ilma ja isot nopeudet on kyllä myrkkyä eli @TTE , oletko mimmosilla teillä ajellut 1000km, pelkällä akulla? Olen itsekkin päässyt maks 860km yhdistettynä sähkö ja bensa, joka on mielestäni hyvä saavutus. Bensalle 3.9l/100km ja sähkölle 10kwh/100km. Tuo maksaa siis yht n 60euroa kun sähkön hinta itellä ollu 13centtiä/kwh ml kaikki verot ja plää plää :tup:

Yhellä toisella tyypillä myös samaa rangea näyttää vaikka malli 9/2018. Ihan uutena alussa kans kerto et hetken aikaa oli kans jossai 40km mut laski siitä. Kuulemma sitten kesällä ku lämmintä ni range nousisi :)

20190402_112348.jpg


Tämännäköinen plugari, m-sport :tup::hungry:
 
Tuo ajotietokoneen arpoma range riippuu mm. menneestä kulutuksesta ja lämpötilasta yms... mullakin on huollon jälkeen ollut aina ylioptimistiset arviot taulussa, mutta äkkiä ne siitä on asettuneet totutuihin. Täydellä akulla nollan tuntumassa arpoo yleensä jotain 23km luokkia ajomatkaksi.

Koko omistusajalta keskikulutus on 3.66l/100km 46364km jälkeen. Pidemmät matkat, kovat pakkaset (ei tallia autolle) ja pari kertaa latauksen estävä vika ovat nostaneet keskikulutusta hieman.
 
Millainen auto tuo 225xe on ajaa? Joissain koeajoissa on alustaa haukuttu pintakovaksi.

Ja miten tuossa on toteutettu pelkän sähköajon voimansiirto? Onko sähkömoottori pelkästään taka-akselilla? Onko sähköajo "vaihteetonta"?

Kyselen siksi, että jos ei parin vuoden kuluttua autoa vaihtaessa vieläkään ole järkeviä nelivetoisia sähköautoja tarjolla niin tämä tai Mitsubishi Outlander voisi olla vaihtoehto. Omat päivittäisajot on niin lyhkäisiä, että plugarilla menisi helposti edestakaisin pelkällä sähköllä.
 
Kaveri osti Opel Amperan ja kyllä se melkoisen modernilta tuntui perusauton rinnalla. Ohjekirja pitäisi lukea että kaikkia niitä nappuloita oppisi käyttämään. No kaverilla on työmatkaa n. 55km ja niistä mennään sähköllä n. 40, keskikulutus jää alle 2l kun voi töissäkin auton akut ladata. Tuollaiseen ajoon on aika fiksu auto. Aikaisempi diesel-Renault meni tuota matkaa n. 5-6l sadalle.

Itseäni sähköautossa miellyttää se, että se lähtee heti koska alavääntö on maksimissa jo kierroksella 0. Ihan toista kuin joku perus 2l bensa esimerkiksi.
 
Millainen auto tuo 225xe on ajaa? Joissain koeajoissa on alustaa haukuttu pintakovaksi.

Ja miten tuossa on toteutettu pelkän sähköajon voimansiirto? Onko sähkömoottori pelkästään taka-akselilla? Onko sähköajo "vaihteetonta"?

Kyselen siksi, että jos ei parin vuoden kuluttua autoa vaihtaessa vieläkään ole järkeviä nelivetoisia sähköautoja tarjolla niin tämä tai Mitsubishi Outlander voisi olla vaihtoehto. Omat päivittäisajot on niin lyhkäisiä, että plugarilla menisi helposti edestakaisin pelkällä sähköllä.

Mun mielestä on aika kiva ajaa, ehkä jos 110kmh ohitukses nopeasti kääntää rattia ni saattaa tuntua ku heijaisi, silleen normaalin rauhallisesti ku ajelee ni ei ongelmaa. Voi johtua 205 "kapeista" renkaistakin. Katotaa millee nää kesäkumit käyttäytyy samalla rengastuksella. Tässähän on vielä vähän jäykempi ja matalampi alusta ku on mallia m sport. Ulkonäöllisesti paljon paremmalta näyttää ku jos olis vakio. Sisutassakin sama juttu, kaikki nahkaa m sport jakkarat, m väriraitoineen ja tottakai musta sisäkatto :tup:
Ite tykkään tästä "jäykkyydestä" toisaalta se on vähän jäykän ja pehmeän väliltä silti. Miellyttävä ajaa, lyhyesti sanottuna.

Sähkömoottori pelkästään perässä ja keskustelee 1.5l rivi 3sen kanssa sähköisesti, tarvittaessa ja huomaamattomasti jolloin awd is on. Kyllä tällä paremmin pääsi talvella eteenpäin kitkoilla kuin edellisellä 530d takavetosella jossa nastat. Omassa pihassa kun pieni nousu talliin niin monesti takavedot jäi ruopii, tällä otti vaan pidot eturenkaille tallin puolelta ku takarenkaat jäänpäällä sutasivat ja heittämällä sisälle. Ja vaikka tarkotuksella ajoin auton vielä semmoseen sohjokasaan niin kyllä vaan pääsin pois, vaimo ei oikein tykännyt ideasta mutta pakkohan sitä oli lelua testata :lol:
Juu ei oo vaihteita pelkällä max edrivellä jolloin takaveto. Tämä auto on periaatteessa etu, taka ja neliveto ;) Kovaa 0 100 kiihdytyst en oo ottanu viel eli en tie onko siinäkää vaihteita kuin? Semmosesta 80kmh vauhdista lähtee kyllä hienosti vääntämään +100kmh. Sähkö tekee ihmeitä ja niin ku sanottua, kaikki 87hv on heti käytettävissä. Tehomittarista oon kattonu ku tässä autossa sellainen on niin kyllä se ainakin 215hv otti ku polkas :D

Tota oulanderia meinasin myös mutta se miksi kallistuin tähän oli tuo pirteämpi lähteminen/teho :tup:
 
Komee on valkoisenakin 225xe. [emoji4]

Hieman kyllä ihmetyttää nuo alhaiset ranget. [emoji848] Onko ollut uudesta lähtien tuota luokkaa?

Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Akulla on 6 vuoden takuu ja jos olisi noin matala range, niin menisin kyllä marmorille valittamaan...

Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta. [emoji1787]
 
Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta.
emoji1787.png

Itel vähä sama mut oli vaa 1v takana, yleensä siinäki normaalilla ajelin ja sit ku lopuks madalsin ja laitoi 20" renkaat nii no, comfortil oli viel pehmeetä :tup:

Emmä tie onko tossa akussa mitään onkelmaa jos kerta sil toisellaki tyypil oli uutena 2018 225xe vähä aikaa tuo 40km ja sitte laski hetken, jokuse kk jälkee ko tuli talvi. Sul o kovimmat pakkaset ja pitkät matkat vielä ajamati mikä varmaa rangea laskee?? o_O Katotaa mitä kesä tuo tullessaan :tup:
 
Hieman kyllä ihmetyttää nuo alhaiset ranget. [emoji848] Onko ollut uudesta lähtien tuota luokkaa?

Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Akulla on 6 vuoden takuu ja jos olisi noin matala range, niin menisin kyllä marmorille valittamaan...

Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta. [emoji1787]

Eihän tuolla bemarin sivuilla teknisissä tiedoissakaan luvata kuin 35-42km sähkörangea. Rohkenen kyllä vahvasti epäillä että kulkisi -15c pakkasella 40km, eli 95% maksimirangestaan :). Lämmitys on kuitenkin iso osa kulututetusta energiasta. BMW 2-sarjan Active Tourer : Tekniset tiedot
 
Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.

Teeppä testi vaikka tällä nykysellä vajaan +10c kelillä eli lähe ajaa akku tyhjäks valtatietä pitki missä koko aja vähintään 80kmh lasissa ja jokunen osuus 100kmh aluetta eli ohituskaistaa. Paljonko rippimittarista katottuna pääset tolla 40km rangella max drive only:)
 
Makro16: Joo, pidemmät matkat vaan eivät tällä toteudu, koska ajo vain ja pelkästään rangen sisällä. [emoji1787]

Pitkät matkat konan tai 5:sen heiniä.

Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]
 
Makro16: Joo, pidemmät matkat vaan eivät tällä toteudu, koska ajo vain ja pelkästään rangen sisällä. [emoji1787]

Pitkät matkat konan tai 5:sen heiniä.

Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]

Siis ei mun kaa matkat pitkiä oo mut 20km yhtee suuntaa 80-100kmh ja takas ni ei riitä. Sitte o viel yks minne menee joku 35km suunta, ei siihenkää riitä.
Kyl se teho nopeemmin tulee sähköstä jos toi 530d ei oo ohjelmoitu, ainaki 80kmh kaasutettaessa. Hyviä autoja toki noi 500 sarjalaiset. Harmi ku niide valikoimas ei oo farkkua sähköillä :(
 
Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]

330e on myös melko dieselimäinen kun kiihdyttää vaikka paikaltaan painamatta pedaalia liian syvälle. Nätisti vetää väännöllä ja pykältää aikaisessa vaiheessa isompaa sisään. Kaasun pohjaan survomalla sitten tuntuu tarpeettomankin isoilla kierroksilla vinguttelevan :p
 
Siis ei mun kaa matkat pitkiä oo mut 20km yhtee suuntaa 80-100kmh ja takas ni ei riitä. Sitte o viel yks minne menee joku 35km suunta, ei siihenkää riitä.
Kyl se teho nopeemmin tulee sähköstä jos toi 530d ei oo ohjelmoitu, ainaki 80kmh kaasutettaessa. Hyviä autoja toki noi 500 sarjalaiset. Harmi ku niide valikoimas ei oo farkkua sähköillä :(
Optimoitu on. [emoji41] 600+ vääntöä.
 
Täydellä akulla nollan tuntumassa arpoo yleensä jotain 23km luokkia ajomatkaksi.

Tämä kyllä tukee sitä muualtakin luettua, että Kia oli parempi valinta omaa käyttöä ajatellen selkeästi pidemmän rangen takia. Tänään aamulla pikkupakkasissa laskettelin yhteen menoon 51km, jonka aikana akun varaus tippui 96% -> 18%. Rangea en niin tarkkaan katsonut, mutta olisko tippunut 58km -> 2km. Ajo kaikkea 30 - 100km/h alueiden väliltä mutta selkeästi suurimmaksi osaksi 80 tai 100 aluetta.

En tiedä olisiko kuinka monta kilometria vielä oikeasti mennyt tuosta pelkästään sähköllä vai kytkeekö polttiksen päälle säästääkseen akkua hybridimoodille.
 
Tämä kyllä tukee sitä muualtakin luettua, että Kia oli parempi valinta omaa käyttöä ajatellen selkeästi pidemmän rangen takia. Tänään aamulla pikkupakkasissa laskettelin yhteen menoon 51km, jonka aikana akun varaus tippui 96% -> 18%. Rangea en niin tarkkaan katsonut, mutta olisko tippunut 58km -> 2km. Ajo kaikkea 30 - 100km/h alueiden väliltä mutta selkeästi suurimmaksi osaksi 80 tai 100 aluetta.

En tiedä olisiko kuinka monta kilometria vielä oikeasti mennyt tuosta pelkästään sähköllä vai kytkeekö polttiksen päälle säästääkseen akkua hybridimoodille.

Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus. Eikös noilla Volteilla ja Amperoillakin sen n. 60km ole päässyt jo kun ne tuli 2013 eli siinä mielessä Bemarilla olisi petrattavaa :(
Toisaalta muut saisi ottaa mallia tuosta neliveto tekniikasta :tup:

Silti olen ollut tyytyväinen tähän autoon ja pian sitä rangea näihin 225xe:kin tulee lisää, heinäkuussa. Toki ei koske mua.

Ajatus leikkinä kun miettii että 2016 ei paljon poikkeaisi 2019/2020 mallisesta niin jos olisi mahdollista saada uudet akut ja kantamaa sen 57km myöskin :eek::lol:

Onks sul jotain varustelistaa tosta Optimasta ja oliko siis ihan uusi?
 
Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus.

...

Onks sul jotain varustelistaa tosta Optimasta ja oliko siis ihan uusi?
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.

Varustelistahan tässä on pitkä kuin nälkävuosi. Business Luxury, jossa ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet:

BUSINESS PREMIUM VAKIOVARUSTEET

TURVALLISUUS
• ABS-lukkiutumaton jarrujärjestelmä
• Ajonestolaite
• Aktiivinen kaistavahti
• Automaattisesti lukittuvat ovet (ajettaessa)
• ESC-ajonvakautusjärjestelmä
• Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
• Hätäjarruvalojärjestelmä
• Isofix-kiinnikkeet takaistuimella (2 kpl)
• Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
• Kuljettajan polviturvatyyny
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Lapsilukot takaovissa
• Mäkilähtöavustin
• Rengaspaineen seurantajärjestelmä
• Renkaan paikkasarja
• Sivuikkunoiden turvaverhot
• Sivuturvatyynyt edessä
• Turvavyön merkkivalo kaikilla istuinpaikoilla
• Varashälytin

ULKOISET VARUSTEET
• 17” kevytmetallivanteet
• Ajovaloautomatiikka (hämärätunnistin)
• Ajovalojen korkeudensäätö; automaattinen
• Ajovalojen pesimet
• Kattokaiteet (vain Sportswagon)
• Korkeakiiltomusta etumaski
• Kromisomisteet ulkokahvoissa
• Kääntyvät LED-ajovalot
• LED-päiväajovalot
• LED-suuntavilkut sivupeileissä
• LED-takavalot
• Lämmitettävä takaikkuna
• Roiskeläpät edessä ja takana
• Saattovalotoiminto
• Sadetunnistin
• Plugin Hybrid turkoosit koristelistat
• Sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit
• Tilapäislatauskaapeli
• Tummennetut takalasit (vain Sportswagon)
• Ulkopeilien sähkösäätö
• Vettä hylkivät etuovien ikkunat

SISÄTILAT
• 12V virtapistoke edessä ja takana
• 12V virtapistoke tavaratilassa (vain Sportswagon)
• 40/20/40 suhteessa taittuva takaistuin (vain Sportswagon)
• Aurinkolasikotelo edessä
• Istuimien puolinahkaverhoilu
• Keskikonsolin kyynärnoja säilytyslokerolla
• Keskikyynärnoja takamatkustajille (sis. mukiteline)
• Kromikoristellut ovenkahvat sisällä
• Kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä
• Lehtitasku etuistuimien takana
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi
• Nahkaverhoilu ovipaneeleissa
• Sisätilan saattovalotoiminto
• Sisätilan tunnelmavalaistus
• Takaikkunoiden aurinkosuojaverhot
• Tavaratilan matkatavaraverkko (vain Sportswagon)
• Tavaratilan näkösuojaverho (vain Sportswagon)
• Tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko (vain Sportswagon)
• Valaistu ja lukittava hansikaslokero
• Valaistu tavaratila
• Valaistut peilit aurinkosuojissa

MUKAVUUS
• 4,3” TFT LCD-värinäytöllä varustettu supervision mittaristo
• Ajotietokone
• Ajotilan valinta; Normal, Eco,
• Automaattinen kaksialueilmastointi (sis. huurteenpoiston)
• Automaattisesti himmentyvä taustapeili
• Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
• Hands-free takaluukun avaus
• Ikkunoiden automaattinen ylös/alas-toiminto edessä ja takana
• Ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille
• Istuinlämmitys edessä
• Istuinlämmitys takana reunapaikoilla
• Kaukovaloautomatiikka
• Kuljettajan istuimen 4-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Kuljettajan istuimen korkeudensäätö
• Kuljettajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Kuljettajan sähkötoimisen istuimen ja ulkopeilien muistitoiminto
• Liukukansi keskikonsolin mukitelineiden päällä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä tuulilasin alareuna
• Nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä
• Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö
• Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Smart Key-avaimeton järjestelmä
• Sähkötoiminen käsijarru
• Sähkötoiminen takaluukku (vain Sportswagon)
• Vakionopeudensäädin

MULTIMEDIA
• 8” TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera)
• Android Auto-yhteensopivuus
• Apple CarPlay -yhteensopivuus
• Audiosäätimet ohjauspyörässä
• AUX/USB-liitin keskikonsolissa
• Bluetooth hands-free
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, sedan
(sis. 9 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, Sportswagon
(sis. 7 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Navigointijärjestelmä, Euroopan ja Venäjän kartat
(käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi, suomen kieli ei valittavissa)
• Navigointijärjestelmän 7 vuoden ilmaiset karttapäivitykset
• Radio/ MP3-soitin
• TomTom WIFI karttapalvelut
• USB-latauspistoke (takana)

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
SAFETY PACK
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella
• Mukautuva vakionopeudensäädin

BUSINESS LUXURY
BUSINESS PREMIUM-VARUSTETASON LISÄKSI

TURVALLISUUS
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (sis. etutörmäysvaroittimen)
• Kuolleenkulman valvontajärjestelmä
• Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (peruutettaessa)

SISÄTILAT
• Istuimien nahkaverhoilu

MUKAVUUS
• 270° kamerajärjestelmä
• Automaattinen pysäköintijärjestelmä
• Etumatkustajan istuimen 2-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Etumatkustajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Ilmastoidut etuistuimet
• Mukautuva vakionopeudensäädin

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
Business Luxury erikoisverhoilu
• Valkoinen nahkaverhoilu
Business Luxury lisävarustepaketti
• Panoraama-kattoikkuna sähkötoimisella aurinkosuojaverholla (edestä avattava)

Reilu 6kk käytetty ja 7tkm oli mittarissa kun tämän ostin. Uutta autoa vastaavassa kunnossa kaikilta osin.
 
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.

Varustelistahan tässä on pitkä kuin nälkävuosi. Business Luxury, jossa ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet:

BUSINESS PREMIUM VAKIOVARUSTEET

TURVALLISUUS
• ABS-lukkiutumaton jarrujärjestelmä
• Ajonestolaite
• Aktiivinen kaistavahti
• Automaattisesti lukittuvat ovet (ajettaessa)
• ESC-ajonvakautusjärjestelmä
• Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
• Hätäjarruvalojärjestelmä
• Isofix-kiinnikkeet takaistuimella (2 kpl)
• Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
• Kuljettajan polviturvatyyny
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Lapsilukot takaovissa
• Mäkilähtöavustin
• Rengaspaineen seurantajärjestelmä
• Renkaan paikkasarja
• Sivuikkunoiden turvaverhot
• Sivuturvatyynyt edessä
• Turvavyön merkkivalo kaikilla istuinpaikoilla
• Varashälytin

ULKOISET VARUSTEET
• 17” kevytmetallivanteet
• Ajovaloautomatiikka (hämärätunnistin)
• Ajovalojen korkeudensäätö; automaattinen
• Ajovalojen pesimet
• Kattokaiteet (vain Sportswagon)
• Korkeakiiltomusta etumaski
• Kromisomisteet ulkokahvoissa
• Kääntyvät LED-ajovalot
• LED-päiväajovalot
• LED-suuntavilkut sivupeileissä
• LED-takavalot
• Lämmitettävä takaikkuna
• Roiskeläpät edessä ja takana
• Saattovalotoiminto
• Sadetunnistin
• Plugin Hybrid turkoosit koristelistat
• Sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit
• Tilapäislatauskaapeli
• Tummennetut takalasit (vain Sportswagon)
• Ulkopeilien sähkösäätö
• Vettä hylkivät etuovien ikkunat

SISÄTILAT
• 12V virtapistoke edessä ja takana
• 12V virtapistoke tavaratilassa (vain Sportswagon)
• 40/20/40 suhteessa taittuva takaistuin (vain Sportswagon)
• Aurinkolasikotelo edessä
• Istuimien puolinahkaverhoilu
• Keskikonsolin kyynärnoja säilytyslokerolla
• Keskikyynärnoja takamatkustajille (sis. mukiteline)
• Kromikoristellut ovenkahvat sisällä
• Kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä
• Lehtitasku etuistuimien takana
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi
• Nahkaverhoilu ovipaneeleissa
• Sisätilan saattovalotoiminto
• Sisätilan tunnelmavalaistus
• Takaikkunoiden aurinkosuojaverhot
• Tavaratilan matkatavaraverkko (vain Sportswagon)
• Tavaratilan näkösuojaverho (vain Sportswagon)
• Tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko (vain Sportswagon)
• Valaistu ja lukittava hansikaslokero
• Valaistu tavaratila
• Valaistut peilit aurinkosuojissa

MUKAVUUS
• 4,3” TFT LCD-värinäytöllä varustettu supervision mittaristo
• Ajotietokone
• Ajotilan valinta; Normal, Eco,
• Automaattinen kaksialueilmastointi (sis. huurteenpoiston)
• Automaattisesti himmentyvä taustapeili
• Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
• Hands-free takaluukun avaus
• Ikkunoiden automaattinen ylös/alas-toiminto edessä ja takana
• Ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille
• Istuinlämmitys edessä
• Istuinlämmitys takana reunapaikoilla
• Kaukovaloautomatiikka
• Kuljettajan istuimen 4-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Kuljettajan istuimen korkeudensäätö
• Kuljettajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Kuljettajan sähkötoimisen istuimen ja ulkopeilien muistitoiminto
• Liukukansi keskikonsolin mukitelineiden päällä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä tuulilasin alareuna
• Nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä
• Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö
• Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Smart Key-avaimeton järjestelmä
• Sähkötoiminen käsijarru
• Sähkötoiminen takaluukku (vain Sportswagon)
• Vakionopeudensäädin

MULTIMEDIA
• 8” TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera)
• Android Auto-yhteensopivuus
• Apple CarPlay -yhteensopivuus
• Audiosäätimet ohjauspyörässä
• AUX/USB-liitin keskikonsolissa
• Bluetooth hands-free
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, sedan
(sis. 9 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, Sportswagon
(sis. 7 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Navigointijärjestelmä, Euroopan ja Venäjän kartat
(käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi, suomen kieli ei valittavissa)
• Navigointijärjestelmän 7 vuoden ilmaiset karttapäivitykset
• Radio/ MP3-soitin
• TomTom WIFI karttapalvelut
• USB-latauspistoke (takana)

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
SAFETY PACK
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella
• Mukautuva vakionopeudensäädin

BUSINESS LUXURY
BUSINESS PREMIUM-VARUSTETASON LISÄKSI

TURVALLISUUS
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (sis. etutörmäysvaroittimen)
• Kuolleenkulman valvontajärjestelmä
• Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (peruutettaessa)

SISÄTILAT
• Istuimien nahkaverhoilu

MUKAVUUS
• 270° kamerajärjestelmä
• Automaattinen pysäköintijärjestelmä
• Etumatkustajan istuimen 2-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Etumatkustajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Ilmastoidut etuistuimet
• Mukautuva vakionopeudensäädin

TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
Business Luxury erikoisverhoilu
• Valkoinen nahkaverhoilu
Business Luxury lisävarustepaketti
• Panoraama-kattoikkuna sähkötoimisella aurinkosuojaverholla (edestä avattava)

Reilu 6kk käytetty ja 7tkm oli mittarissa kun tämän ostin. Uutta autoa vastaavassa kunnossa kaikilta osin.

Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup: Niin ja tietty webastokin tosta puuttui mutta näissähän on se sähköinen oma vastaava millä saa sisätilat lämpimäksi, eikö? Oliko kännykkä appia Kia autoihin? Entä saitko latauskaapelia mukaan jolla lataan julkisessa, eikös tossa ollut Type2 myös? Auton väri varmaan valkoinen? :)
 
Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi :tup: Niin ja tietty webastokin tosta puuttui mutta näissähän on se sähköinen oma vastaava millä saa sisätilat lämpimäksi, eikö? Oliko kännykkä appia Kia autoihin? Entä saitko latauskaapelia mukaan jolla lataan julkisessa, eikös tossa ollut Type2 myös? Auton väri varmaan valkoinen? :)

Ei ole sähkölämmitystä tässä eikä tietääkseni kännykkäsovellustakaan. Ruotsin tuonneissa ei ole type 2 kaapelia eli shuckolla mennään. Lisäkaapeli maksaa reilun satkun mutta en tiedä tuleeko sille edes tarvetta. Ei ole valkoinen vaan metalliväri.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 104
Viestejä
4 589 822
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
Junssi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom