Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.
Tosin kannattaako tuollaisessa tilanteessa sitten maksaa mittarista jne kun voi olla että seuraavana päivänä lataaminen jo loppuu kun muutkin haluaisivat ladata.
Riippuu onko omia vai vuokra paikkoja. Vuokrapaikoissa voisi tosiaan tehdä niin että niihin laitetaan laturit ja sitten vuokraaja maksaa, mutta on tässäkin ongelmana se että jos vuokraajia ei löydykkään siihen hintaan kun laturipaikan teosta pitäisi vuokraa pyytää, sitten kulut kaatuu osakkeenomistajille ja monilla ei ole autoa ollenkaan niin äänestävät sitten tällaisen kuvion nurin kun voivat joutua maksumieheksi johonkin mitä eivät tarvitse/halua.Eikö homma ratkea sillä, että laturipaikka on x euroa kalliimpi ja tuo x euroa maksetaan sen kustantaneelle esim. 10 vuoden ajan (jos kysyntää on, jos ei niin oma ongelma). Kyllähän niitä tavallisiakin tolppapaikkoja joutuu usein jonottamaan ja ne ovat ensiksi saaneen käytössä niin kauan kuin haluaa, joten miksei voisi toimia näin latauspaikkojenkin kanssa?
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.
Tossa ei vaan ole nelivetoa, mikä itselleni ehdoton no no! Ettei tule väärinkäsityksiä, niin tämä omani on 225xe ja tilat konttia lukuunottamatta isommat kabiinissa kuin omassa 530d:ssä.
Tämä testi lupaa kyllä ihan hyvää Optimalle tai etenkin sen rangelle. Hyundai ja Kia olivat myös TM:n talvitestissä pärjänneet todella hyvin eli sähköpuoli on onnistunut talvikeleissä. Muistaakseni taisi olla paras kW/ ajettu kilometri suhde. Taisiko päästä 100km 20kW teholla talviolosuhteissa. Toivottavasti Optimassa myös näin.
Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd
Tuli huvikseen katsottua tuollaisen 225xe:n hintoja Ruotsista ja hiukan yli 35ke tulisi lopulta maksamaan M-sportina ja noin puoli vuotta vanhana. Eli aika saman verran kuin yhtä vanha Optima. Bemun range vaan jäisi omassa käytössä auttamattomasti liian lyhyeksi kun yhdellä latauksella ei välttämättä pääsisi edes kokonaan toiseen suuntaan duuniin. Lisäksi tuo tila-automainen ulkonäkö hiukan tökkii ja ainakaan takana ei ole Optiman tarjoamaa tilaa. Aika reippaasti pirteämpi tuo 225xe kyllä on ainakin viivalta lähdettäessä. Onkohan tuo vain nelikon tuoma etu, koska kokonaistehossa ei ole hirveää eroa.
Kävin ajamassa Audi Quattro kiertueella e-Tronilla ja asiallinen kärry kyllä. Audi laiseen tapaan todella laadukkaan oloinen ja jämäkkä. Hirveästi ei tyyppejä tullut oteltua, koska vieressä istui nuivakka myyntimies, mutta oma 3.0 TDi tuntui laiskalta kyllä testin jälkeen
1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]
Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.Mikä siitä tekee paremman?
Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.
Sen sijaan se, että jossain voimalaitoksessa poltotaan fossiilisia polttoaineita, tehdään tästä sähköä huonolla hyötysuhteella, siirretään se sähkö(hävikit), tallennetaan se akkuun, käytetään akusta jolla pakkasella on paljon hävikkiä, ja sitten käytetään lämmittämiseen.
(ja kun tämä tilanne tulee siis vastaan nimenomaan kovalla pakkasella, jolloin se kaikki lisäsähkö niissä voimaloissa tuotetaan nimenomaan fossiilisilla)
Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?Mutta jos ajaa vain lyhyen matkan pakkasella niin itse ainakin arvostaisin sitä, että polttomoottori ei käynnistyisi ollenkaan. Säästäähän tuo moottoria jos sitä ei käynnistellä aina turhaan muutaman kilometrien matkoja varten kovalla pakkasella.
Tietysti sitten pidemmillä matkoilla parempi tehdä lämpöä polttomoottorilla kun sen joutuu kuitenkin käynnistämään.
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?
Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.Mikä siitä tekee paremman?
Auton polttomoottori on erittäin tehokas ja taloudellinen tapa tuottaa lämpöä autoon.
No ainakin se olisi hyvä, että käyttäjä voi itse päättää miten autoa lämmitetään, sähköllä vaiko polttomoottorilla. Pelkällä sähköllä ajamisella (sisältäen lämmitys) on kuitenkin omistajalle olemassa mahdollinen taloudellinen säästö, jos pystyy ajamaan esimerkiksi kaikki työajot pelkästään sähköllä. Jos autoa lämmitetään polttomoottorilla niin bensankulutus voikin olla äkkiä jotain 2-3 l/100km vs. pelkällä sähköllä ajaen 0 l/100km. Se sähköauton hyöty siis menee hiukan hukkaan etenkin lyhyillä matkoilla. Tässä tietenkin oletuksena se, että auton saa mahdollisimman usein laitettua piuhaan kun se on parkissa.
Itselläni siis ihan perus bensa-auto, mutta jos olisi hybridi niin en nyt ymmärrä mitä haittaa siitä olisi että siinä saisi itse valita käynnistetäänkö polttomoottoria vai ei? Mieluummin ottaisin siis sellaisen mallin jossa saa valita miten polttomoottoria käytetään. Monet ajot kun voisi hoitaa pelkällä sähköllä.Mites ne samat ajot on hoidetaan nyt kun se moottorin kuluminen alkaa huolettaa yhtäkkiä?
Jos 250 työpäivästä 50 kylmintä käynnistää moottorin, niin se on silti 4/5 säästöä polttoaineeseen ja moottorin kulumiseen vrt. ”vastaava” bensa-auto.
Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.Optimaa kans katoin ennen tuota 225xe mutta kun se oli etuvetoinen niin se oli siinä. Niin monta mielenkiintosta sähköautoa kuten vaikka Kona mutta miksi sekin on vaan etuvetoinen vaikka sen sisar mallinsa on nelikkoja
En vaan käytin tuota vaan kuvaamaan sitä paljonko se lämmittäminen maksaa kun lämpö tuotetaan polttomoottorilla sähkön sijaan. Se ainakin minua kiinnostaa kun puhutaan mikä on rahallisesti taloudellista ajamista tällä hetkellä. Toki se sähkölämmityskin niitä päästöjä tuottaa, mutta jos auto esim. ladataan työpaikalla aina täyteen niin on sama ladataanko vain puoli akkua vai koko akku kerralla. Kustannus omistalle tuossa tapauksessa on siis sama.Käytät auton lämmittämiseen kuluvan energian yksikkönä "l/100km" ?
Itsellä on työmatka noin 5km suuntaansa. Pääasiassa pyörällä tulee se mentyä, mutta välillä pitää autoilla tuo pätkä. Ajotietokoneen mukaan tuolla taipaleella kulutuksesi tulee noin 8l/100km, jos pakkasta on enemmän kuin 5 astetta. Eikä kabiini oikein ehdi edes lämpiämään tuolla matkalla. Niin mielellään sen ajaa sitten pelkällä sähköllä, kylmässä istuen.
Tämän takia on mielestäni hyvä, että hybridistä löytyy mahdollisuus pakoittaa sähköllä ajo.
Itsellä tuo nelivetoisuus ei ole mikään kynnyskysymys, kun pk-seudulla omissa ajoissa sille löytyy vuodessa ehkä yksi tai kaksi päivää jolloin sille olisi oikeasti tarvetta. Korkeampi maavara olisi näissäkin kohdin melkein se tärkeämpi ominaisuus. Ei toki siitä nelikosta haittaa ole missään nimessä. Samoin tuollaisen eco-auton kiihtyvyyslukemat eivät ole itselle niin tärkeitä kunhan liikenteen perässä pysyy. Ne autot ovat sitten erikseen mistä löytyy sitä kitkua ripeämpään menoon, kuten itselläkin kesäautona sellainen on.
Mulla on ollut monta webastoa eri autoissa ja on siinä huima ero onko polttis vai sähkö. Polttiksella menee vartti että alkaa lämpimistä tapahtumaan ja sähköllä 2-3 minsaa. [emoji39]
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]Joo sisätilat lämpee aika nopiaa tossa 225xe:ssä. Oliko sun auto uus ja paljonko rangea ku akku ladattu täyteen?
@pokkus
No täällä Satakunnassa on ollu autot vähä välis jumis ku oli paljo lunta. Joo ei se nelikko tontissa mihinkään etene lumihangessa
Nii liisarina ku otti ni ei iha nii justiinsa auton arvo myöhemmi ja onha siinä huollot sun muut sit kans samassa paketissa. Vaihtoehdot vaa aika vähissä itelle plugareissa/sähköissä ku nelivetoki pitää olla ja Tesla ei oikee nappaa No 3v päästä varmasti parempi tilanne, tuo Polestar 2 vahva ennakko suosikki
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?
Vaimon kauppakassiksi ostin. Pihasta löytyy ennestään 530xd, mini cabrio ja toivottavasti kohta puoliin hyundai kona electric...Vaimon autoko se on? Juu ihan mukana tulleella schuko laturilla kun eihän tuo latausasemastakaan juuri hyödy kun on "vaan" 3.7kw tehoinen maksimissaankin. Toki se nyt hiukan nopeuttaisi
Mitä oikeasti pääset pelkällä maxdrive:llä vaikka mittari näyttää 45km? Olen silti ollut tyytyväinen. Sähkö+bensa=860km oon päässy parhaimmillaa, kuitenki bensaa menee sen 36L [emoji38]
Jos joku haluu ostaa tän auto pois enne marraskuuta ni onnistuu kyllä, muute menee liikkeeseen
Parisen viikkoa sitten haettu. Uusi 2019 malli. 45 km näyttää. Vaimo tykkää kun hullu puurosta. [emoji41]
Onko sulla latausasema vai schukostako syötät?
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...
Ei oo kyllä kertaakaan polttis käynnistynyt vaikka ollut pakkasta ja max edrive käytössä. Sen mennään mitä akussa virtaakin...
Jos taas sitä voimaa tarvii, niin tottakai käynnistyy polttis, oli kylmä tai kuuma. Sama homma kun nelivedon tarve.
Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.
Täällä ei ole ollut vielä niin kiire, että olisi hybriditilaa tarvinnut, edes bensaa vielä
tankattu kertaakaan, kun tuli uutena tankki täynnä ja ajettu pelkällä sähköllä. [emoji41]
Sitten on tässä meidän Vuosimallissa tehty jotain eri tavalla.Jos jätät auton muutaman asteen pakkaseen vaikka 5h ajaksi ja käynnistät vaan raakana ilman mitään esilämmityksiä niin polttis menee päälle eikä anna käyttää max edriveä ennen ku akku o lämmi. Näin tekee 225xe, ainakin 2016 mallinen.
Nämä on kuitenkin kaksi täysin eri asiaa, hybriditila, jolloin täysi teho ja neliveto. Max edrive, jolloin puhdas sähkö ja takaveto.
Joo. 57 kilsaa pitäisi päästä...Onkohan 2019 jotain parannuksia sitten? Tuo kilsamääräkin rangessa parempi. Nii ja eikös nyt heinäkuussa tuu niitä vielä vähän pidemmällä rangella olevia 225xe:tä??
Speksien mukaan tuossa 225xe:ssä on saman kokoinen akku kuin 330e:ssä, 7.6kWh. Sähkömoottori näkyy olevan saman tehoinen myös, polttis vain on yhtä sylinteriä pienempi. suorituskyky karvan heikompi, 6.7 0-100. Mietin että olisiko tuossa ollut isompi akku, ja sitä myöten parempi pakkastoiminta - nääs x5 40e pärjäsi pidemmälle kylmiin keleihin pelkällä sähköllä kuin pienempiakkuinen 330e. Siinäkin se sama kylmänä käytellään bensaa -seinä tuli kyllä vastaan mutta hieman kylmemmissä keleissä, tai kauemmin pihalla seisoneena. Isommasta akusta ilmeisesti saa enempi tehoa ulos myös kylmänä. Mutta 225xe:n kohdalla siis tästä ei ole kyse.
Mulla itse asiassa oli tuliuusi 225xe sijaisautona kun oma kävin jonkin latausohjaimen vaihdossa viikko sitten (kun ei suostunut enää lataamaan seinästä sähköä). Tuo 225xe oli aivan tuliterä, mittarissa <600km. Harmillisesti tiet ei olleet enää jäiset, jäi tuntematta miten tuo neliveto pelaa. Tiloiltaan tuntui yllättävänkin isolta, tuo pystympi ajoasento korkeine penkkeineen tuo heti lisää tilaa kabiiniin. Suorituskyvyltään tuo tuntui hieman laimeammalta kuin 330e, mutta siitäkin varmasti osa selittyy ihan vaihteiston ja muun "tuntuman" erona. Liekö noissa vielä jotain rajoituksia että aivan uutena eivät anna kaikkia tehoja ulos? Vaihdekeppi oli joystickiin tottuneelle melkoisen retro - mietä lie myllynkiveä se vivuston välityksellä oikein pyörittää se kampi??
Millainen auto tuo 225xe on ajaa? Joissain koeajoissa on alustaa haukuttu pintakovaksi.
Ja miten tuossa on toteutettu pelkän sähköajon voimansiirto? Onko sähkömoottori pelkästään taka-akselilla? Onko sähköajo "vaihteetonta"?
Kyselen siksi, että jos ei parin vuoden kuluttua autoa vaihtaessa vieläkään ole järkeviä nelivetoisia sähköautoja tarjolla niin tämä tai Mitsubishi Outlander voisi olla vaihtoehto. Omat päivittäisajot on niin lyhkäisiä, että plugarilla menisi helposti edestakaisin pelkällä sähköllä.
Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta.
Hieman kyllä ihmetyttää nuo alhaiset ranget. [emoji848] Onko ollut uudesta lähtien tuota luokkaa?
Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.
Akulla on 6 vuoden takuu ja jos olisi noin matala range, niin menisin kyllä marmorille valittamaan...
Ajettavuudesta on kokemusta vasta contin kitkoilla ja onhan tämä vähän kovan puoleinen, mutta ei ihmekään kun olen tottunut 5:sen adaptive drivellä ajelemaan kohta 5 vuotta. [emoji1787]
Mulla oli alhaisimmillaan 40, kun oli 15 astetta pakkasta.
Makro16: Joo, pidemmät matkat vaan eivät tällä toteudu, koska ajo vain ja pelkästään rangen sisällä. [emoji1787]
Pitkät matkat konan tai 5:sen heiniä.
Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]
Tää 3-litrainen diesel ja sähkö vehkeet on sillä lailla "samanlaisia", että ei tarvii kummallakaan vinguttaa konetta, vaan voimaa tulee heti ulos, eikä huomenna. [emoji41]
Optimoitu on. [emoji41] 600+ vääntöä.Siis ei mun kaa matkat pitkiä oo mut 20km yhtee suuntaa 80-100kmh ja takas ni ei riitä. Sitte o viel yks minne menee joku 35km suunta, ei siihenkää riitä.
Kyl se teho nopeemmin tulee sähköstä jos toi 530d ei oo ohjelmoitu, ainaki 80kmh kaasutettaessa. Hyviä autoja toki noi 500 sarjalaiset. Harmi ku niide valikoimas ei oo farkkua sähköillä
Täydellä akulla nollan tuntumassa arpoo yleensä jotain 23km luokkia ajomatkaksi.
Tämä kyllä tukee sitä muualtakin luettua, että Kia oli parempi valinta omaa käyttöä ajatellen selkeästi pidemmän rangen takia. Tänään aamulla pikkupakkasissa laskettelin yhteen menoon 51km, jonka aikana akun varaus tippui 96% -> 18%. Rangea en niin tarkkaan katsonut, mutta olisko tippunut 58km -> 2km. Ajo kaikkea 30 - 100km/h alueiden väliltä mutta selkeästi suurimmaksi osaksi 80 tai 100 aluetta.
En tiedä olisiko kuinka monta kilometria vielä oikeasti mennyt tuosta pelkästään sähköllä vai kytkeekö polttiksen päälle säästääkseen akkua hybridimoodille.
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.Eli rippimittari ja range kulkivat käsikädessä ja pääsit +50km? Paljonko oli lämpöasteita? Onhan tuo hyvä saavutus.
...
Onks sul jotain varustelistaa tosta Optimasta ja oliko siis ihan uusi?
Kuljettu matka ja range meni aika lähelle toisiaan. En nyt niin tarkkaan seurannut, mutta helposti tuon +50km sillä pääsi. Noilla satasen rajoitusalueilla range taisi tippua nopeampaan, mikä on aika itsestään selvää. Aamulla lämpö oli pakkasen puolella kun kaikki lasit oli jäässä. Varmaan vaihteli siinä -1 - -3C välillä koko matkan ajan.
Varustelistahan tässä on pitkä kuin nälkävuosi. Business Luxury, jossa ruksittu kaikki mahdolliset lisävarusteet:
BUSINESS PREMIUM VAKIOVARUSTEET
TURVALLISUUS
• ABS-lukkiutumaton jarrujärjestelmä
• Ajonestolaite
• Aktiivinen kaistavahti
• Automaattisesti lukittuvat ovet (ajettaessa)
• ESC-ajonvakautusjärjestelmä
• Etumatkustajan turvatyynyn poiskytkentä
• Hätäjarruvalojärjestelmä
• Isofix-kiinnikkeet takaistuimella (2 kpl)
• Kuljettajan ja etumatkustajan turvatyynyt
• Kuljettajan polviturvatyyny
• Kuljettajan vireystilan valvonta
• Lapsilukot takaovissa
• Mäkilähtöavustin
• Rengaspaineen seurantajärjestelmä
• Renkaan paikkasarja
• Sivuikkunoiden turvaverhot
• Sivuturvatyynyt edessä
• Turvavyön merkkivalo kaikilla istuinpaikoilla
• Varashälytin
ULKOISET VARUSTEET
• 17” kevytmetallivanteet
• Ajovaloautomatiikka (hämärätunnistin)
• Ajovalojen korkeudensäätö; automaattinen
• Ajovalojen pesimet
• Kattokaiteet (vain Sportswagon)
• Korkeakiiltomusta etumaski
• Kromisomisteet ulkokahvoissa
• Kääntyvät LED-ajovalot
• LED-päiväajovalot
• LED-suuntavilkut sivupeileissä
• LED-takavalot
• Lämmitettävä takaikkuna
• Roiskeläpät edessä ja takana
• Saattovalotoiminto
• Sadetunnistin
• Plugin Hybrid turkoosit koristelistat
• Sähkötoimisesti koria vasten kääntyvät ulkopeilit
• Tilapäislatauskaapeli
• Tummennetut takalasit (vain Sportswagon)
• Ulkopeilien sähkösäätö
• Vettä hylkivät etuovien ikkunat
SISÄTILAT
• 12V virtapistoke edessä ja takana
• 12V virtapistoke tavaratilassa (vain Sportswagon)
• 40/20/40 suhteessa taittuva takaistuin (vain Sportswagon)
• Aurinkolasikotelo edessä
• Istuimien puolinahkaverhoilu
• Keskikonsolin kyynärnoja säilytyslokerolla
• Keskikyynärnoja takamatkustajille (sis. mukiteline)
• Kromikoristellut ovenkahvat sisällä
• Kynnyslistat ruostumattomasta teräksestä
• Lehtitasku etuistuimien takana
• Nahkaverhoiltu ohjauspyörä
• Nahkaverhoiltu vaihdekepin nuppi
• Nahkaverhoilu ovipaneeleissa
• Sisätilan saattovalotoiminto
• Sisätilan tunnelmavalaistus
• Takaikkunoiden aurinkosuojaverhot
• Tavaratilan matkatavaraverkko (vain Sportswagon)
• Tavaratilan näkösuojaverho (vain Sportswagon)
• Tavaratilan ja matkustamon välinen turvaverkko (vain Sportswagon)
• Valaistu ja lukittava hansikaslokero
• Valaistu tavaratila
• Valaistut peilit aurinkosuojissa
MUKAVUUS
• 4,3” TFT LCD-värinäytöllä varustettu supervision mittaristo
• Ajotietokone
• Ajotilan valinta; Normal, Eco,
• Automaattinen kaksialueilmastointi (sis. huurteenpoiston)
• Automaattisesti himmentyvä taustapeili
• Etumatkustajan istuimen korkeudensäätö
• Hands-free takaluukun avaus
• Ikkunoiden automaattinen ylös/alas-toiminto edessä ja takana
• Ilmastoinnin suuttimet takamatkustajille
• Istuinlämmitys edessä
• Istuinlämmitys takana reunapaikoilla
• Kaukovaloautomatiikka
• Kuljettajan istuimen 4-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Kuljettajan istuimen korkeudensäätö
• Kuljettajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Kuljettajan sähkötoimisen istuimen ja ulkopeilien muistitoiminto
• Liukukansi keskikonsolin mukitelineiden päällä
• Lämmitettävä ohjauspyörä
• Lämmitettävä tuulilasin alareuna
• Nopeusrajoitusmerkkien tunnistusjärjestelmä
• Ohjauspyörän korkeus- ja etäisyyssäätö
• Peruutuskamera dynaamisilla ohjausviivoilla
• Pysäköintitutkat edessä ja takana
• Smart Key-avaimeton järjestelmä
• Sähkötoiminen käsijarru
• Sähkötoiminen takaluukku (vain Sportswagon)
• Vakionopeudensäädin
MULTIMEDIA
• 8” TFT LCD -monitoimikosketusnäyttö keskikonsolissa (sis. navigointijärjestelmä, peruutuskamera)
• Android Auto-yhteensopivuus
• Apple CarPlay -yhteensopivuus
• Audiosäätimet ohjauspyörässä
• AUX/USB-liitin keskikonsolissa
• Bluetooth hands-free
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, sedan
(sis. 9 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Harman/Kardon Premium -audiojärjestelmä, Sportswagon
(sis. 7 kaiutinta + 8’’subwoofer + 12-kanavainen erillinen vahvistin)
• Navigointijärjestelmä, Euroopan ja Venäjän kartat
(käyttökielinä mm. englanti ja ruotsi, suomen kieli ei valittavissa)
• Navigointijärjestelmän 7 vuoden ilmaiset karttapäivitykset
• Radio/ MP3-soitin
• TomTom WIFI karttapalvelut
• USB-latauspistoke (takana)
TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
SAFETY PACK
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä jalankulkijan tunnistuksella
• Mukautuva vakionopeudensäädin
BUSINESS LUXURY
BUSINESS PREMIUM-VARUSTETASON LISÄKSI
TURVALLISUUS
• Automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (sis. etutörmäysvaroittimen)
• Kuolleenkulman valvontajärjestelmä
• Risteävän liikenteen varoitusjärjestelmä (peruutettaessa)
SISÄTILAT
• Istuimien nahkaverhoilu
MUKAVUUS
• 270° kamerajärjestelmä
• Automaattinen pysäköintijärjestelmä
• Etumatkustajan istuimen 2-suuntaan säätyvä sähköinen ristiseläntuki
• Etumatkustajan sähkötoiminen istuin (8-suuntainen)
• Ilmastoidut etuistuimet
• Mukautuva vakionopeudensäädin
TEHDASASENTEISET LISÄVARUSTEET
Business Luxury erikoisverhoilu
• Valkoinen nahkaverhoilu
Business Luxury lisävarustepaketti
• Panoraama-kattoikkuna sähkötoimisella aurinkosuojaverholla (edestä avattava)
Reilu 6kk käytetty ja 7tkm oli mittarissa kun tämän ostin. Uutta autoa vastaavassa kunnossa kaikilta osin.
Hudi ja neliveto ainoat varusteet joka tosta puuttui mutta kyllä oli muuten enemmän kuin tarpeeksi Niin ja tietty webastokin tosta puuttui mutta näissähän on se sähköinen oma vastaava millä saa sisätilat lämpimäksi, eikö? Oliko kännykkä appia Kia autoihin? Entä saitko latauskaapelia mukaan jolla lataan julkisessa, eikös tossa ollut Type2 myös? Auton väri varmaan valkoinen?