Keskustelua hybridiautoista

Teslan hintapelleily jatkuu. 3% hinnan nostoa lykättiin maanantailta keskiviikolle, koska tilauksia tuli muka niin paljon, ettei niitä ehditty prosessoimaan :vihellys:
Mielenkiintoinen myyntiprosessi jos vanhat tilaukset pitää ensin jotenkin "käsitellä" ennen kuin hinnastoa voidaan muuttaa...:rolleyes:
Tesla delays price increase – boost orders at the end of the quarter

Joku ilkikurisempi voisi arvella, että niitä tilauksia ei vieläkään saatu tarpeeksi kvartaalin myyntilukujen kaunistamiseksi.
Nyt tuli tehokkaimpiin Tesla S ja X malleihin Ludicrous ominaisuus lisähintaiseksi. Ja huomattava korotus hintaan. Samalla 100kWh olisi pienin ja ainut akku.

Tilattu S P100D oli 121783€ nyt 133790€ , eli 10% tuli lisää.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Optimasta on juuri tullut facelift, mutta ilmeisesti hybridijärjestelmään ei ole tullut muutoksia? Muut mallit saaneet uudemman 7-vaihteisen dct:n mutta se ei kai plugariin tullut mukaan. Tietääkö joku? Muuten facelift ilmeisesti vain pelkkä ulkonäkömuutos keulaan ja jotain pientä sisälle.
 
Optima näyttäisi nahkapenkeillä ja myös luxury:nä tulevan tonnin pari kalliimmaksi. Oma siis luxury ja 5v/200 000km takuulla.
Tuli huvikseen katsottua tuollaisen 225xe:n hintoja Ruotsista ja hiukan yli 35ke tulisi lopulta maksamaan M-sportina ja noin puoli vuotta vanhana. Eli aika saman verran kuin yhtä vanha Optima. Bemun range vaan jäisi omassa käytössä auttamattomasti liian lyhyeksi kun yhdellä latauksella ei välttämättä pääsisi edes kokonaan toiseen suuntaan duuniin. Lisäksi tuo tila-automainen ulkonäkö hiukan tökkii ja ainakaan takana ei ole Optiman tarjoamaa tilaa. Aika reippaasti pirteämpi tuo 225xe kyllä on ainakin viivalta lähdettäessä. Onkohan tuo vain nelikon tuoma etu, koska kokonaistehossa ei ole hirveää eroa.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.

75kW langaton lataus vaatii sitä, että autossa on 75kW tasasuuntaus DC:ksi ja syöttö suoraan pikalatauksena akkuun.

Käytännössä jokaiseen autoon pitää siis integroida pikalataus-asema. Sanoisin, että aika toivottomalta kuulostaa tuo homma kun nuo maksavat väkisinkin aika paljon.

Paljonko keskimääräinen taksi ajaa päivässä? Eikö se 100kWh akku nyt riitä aika hyvin koko päivän ajoihin? Vähintään jollain yhdellä 30min @ 100kW supercharger kahvi + tupakka + kusi + lounas tauolla luulisi riittävän juuri niin pitkäksi vuoroksi kuin edes teoriassa voi haluta ajaa?
 
Tuo 100 km/20kWh ei kuulosta kauhean pahalta siinä mielessä että vuotuiset 20 tkm ajot menisi 4000 kWh:lla. Mutta mikä on latauksen hyötysuhde, eli paljonko tuollaisiin ajoihin käytännössä kuluisi sähköä vuodessa?
 
75kW langaton lataus vaatii sitä, että autossa on 75kW tasasuuntaus DC:ksi ja syöttö suoraan pikalatauksena akkuun.

Käytännössä jokaiseen autoon pitää siis integroida pikalataus-asema. Sanoisin, että aika toivottomalta kuulostaa tuo homma kun nuo maksavat väkisinkin aika paljon.

Paljonko keskimääräinen taksi ajaa päivässä? Eikö se 100kWh akku nyt riitä aika hyvin koko päivän ajoihin? Vähintään jollain yhdellä 30min @ 100kW supercharger kahvi + tupakka + kusi + lounas tauolla luulisi riittävän juuri niin pitkäksi vuoroksi kuin edes teoriassa voi haluta ajaa?

Noin 7:20 jälkeen sanovat, että tuossa on tasavirtalataus ja auto huijataan luulemaan, että se on kytketty Chademo/CCS-laturiin. Eli tuossa ohitetaan ilmeisesti auton sisäinen laturi.

Iso akku vähentää lataamisen tarvetta, mutta toisaalta silloinkin auto pitäisi käydä erikseen kytkemässä laturiin jossain vaiheessa. Isollakin akulla tuo langaton lataus toimiessaan vähentäisi erillisen lataamisen tarvetta jos työvuoron aikana saa vähän kerrassaan lisää virtaa.

Mutta mielenkiintoinen projekti ja jännä kuulla miten tuo lopulta toimii käytännössä. Itsellä on tähän mennessä ollut aikamoiset ennakkoluulot autojen langatonta lataamista kohtaan joten hienoa jos kohta kuulee miten tuo toimii.
 
Kävin ajamassa Audi Quattro kiertueella e-Tronilla ja asiallinen kärry kyllä. Audi laiseen tapaan todella laadukkaan oloinen ja jämäkkä. Hirveästi ei tyyppejä tullut oteltua, koska vieressä istui nuivakka myyntimies, mutta oma 3.0 TDi tuntui laiskalta kyllä testin jälkeen:(
 
Jaha, Tesla ei enää suosita säännöllistä huoltoa. Jokohan se "sähköautot tarvii vähemmän huoltoa" alkaa toteutua? Oho! Tesla ei enää suosita autoilleen säännöllistä huoltoa
Voisiko tämä liittyä ruuhkautuneiden Tesla-huoltojen työtaakan vähentämiseen? :think: Mutta tottahan se on, ettei nuo määräaikaishuollot ole varmaan niin tärkeitä sähköautoille kuin polttomoottoreille. Jarrujen vähempi huoltotarve tosin epäilyttää. Nehän ruostuvat vain pahemmin, kun niitä ei käytetä säännöllisesti. Eli ainakin levyt varmaan kestää huonosti ja satulatkin varmaan jumittavat helpommin. Miten lie levyjen lasittumisen laita, kun jarruja käytetään harvoin ja silloinkin vain kevyesti?
 
Teslaanhan suositellaan jarrujen herkistelyä kerran vuodessa, mutta tuo ei kuulu siihen ennen vapaaehtoiseen huolto-ohjelmaan. Mutta jarruthan voisi herkistellä varmaan itsekin, tai viedä jonnekin epäviralliseen huoltopaikkaan.

Ihan hyvä ratkaisu kumminkin tuo, että ei tarvitse huoltaa ollenkaan. Ei pääse ainakaan huoltoliike rahastamaan "turhalla" työllä.

Niin ja jarrujahan tulisi käyttää voimakkaasti aina silloin tällöin, niin ei pääsisi jumiutumaan käyttämättömyyden takia.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.

Tuli katseltua hieman huvittuneena kuinka kaapelien häviöt olisi ongelma rekkaparkeissa. Mutta langattomalla.75kW laturilla ei.
 
Jaha, Tesla ei enää suosita säännöllistä huoltoa. Jokohan se "sähköautot tarvii vähemmän huoltoa" alkaa toteutua? Oho! Tesla ei enää suosita autoilleen säännöllistä huoltoa

Mutta sitten oli vielä ne pari pikku juttua mitkä pitäs tehdä vaikkei autoa tarviikaan huoltaa säännöllisesti.

Despite the move, Tesla still recommends some maintenance services:

  • Cabin Air Filter Your Tesla is equipped with an air filter that prevents pollen, industrial fallout, road dust and other particles from entering through the vents. Tesla recommends replacing your cabin air filter every 2 years.
  • High Efficiency Particulate Air (HEPA) Filter If your Tesla is equipped with a HEPA filter, Tesla recommends replacing it every 3 years.
  • Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs. Aggressive driving can lead to premature tire wear and may require more frequent tire service. Unbalanced and misaligned wheels affect handling, tire life and steering components. Refer to tire manufacturer’s owner manuals and warranty documentation for additional details.
  • Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed.
  • Air Conditioning Service An air conditioning service replaces the desiccant to help the longevity and efficiency of the air conditioning system. Tesla recommends an air conditioning service every 2 years for Model S, every 4 years for Model X and every 6 years for Model 3.
  • Winter Care Tesla recommends cleaning and lubricating all brake calipers every 12 months or 12,500 mi for cars in cold weather regions.
 
Liittyisiköhän ruuhkautuneisiin huoltopisteisiin tämä?

Nyt on myyty paljon Model 3 joka tulee vuoden päästä tuomaan entistä enemmän autoja huoltoon
 
Tuli katseltua hieman huvittuneena kuinka kaapelien häviöt olisi ongelma rekkaparkeissa. Mutta langattomalla.75kW laturilla ei.
Itseasiassa liittimet ovat aika vaikeita ulkotiloissa jos haluaa siirtää paljon tehoja. Jotain hiekkaa, pölyä ja muuta möhnää kun on liittimissä, niin 200A virroilla syytä varmistua liitosten laadusta.

Langattomuus saattaa olla jopa helpompaa.
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma
 
Tesla Model 3 ylitti niukasti Mersun C-sarjan sedanin myynnin (31% vs 29% osuudet).

Hintaluokassaan ihan hyvin myynyt. Vähän kalliimpi kuin Nissan Leaf, mutta se ei haittaa, koska Model 3 on parempi.
Sen lisäksi, että Tesla valtasi sähköautojen kuninkuuden, se nousi ykköseksi myös keskikokoisten premium-sedaneiden sarjassa, Jato kertoo. Saksalaiset premium-brändit jäivät sen taakse.
Model 3:a myytiin 3 630 kappaletta, minkä ansiosta sen taakse jäivät Mercedes-Benzin C-sarja, Audi A4 ja BMW:n 3-sarja.

Esimerkiksi Polestar 2 saapuu Eurooppaan aikaisintaan ensi vuonna. Model 3:n tärkeiksi kilpailijoiksi nousevat Jaguar I-Pace, Audi E-tron ja tuleva Mercedes-Benzin EQC

Tekniikan Maailma
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma
Eikö sähköautoille pitänyt olla latausinfra valmiina? :think:

Tekniikka & talous -lehdessä oli juuri juttua pikalatausasemien ja vetyasemien kustannuksista. Rakennuskustannukset ovat samaa tasoa, mutta koska vedyllä lataaminen käy niin paljon nopeammin, investointi per tankkaus on vain puolet pikalataukseen verrattuna.

Paljon etuja sähköautoiluun verrattuna, mutta... - Vety tulee hitaasti liikenteeseen
 
Suurin osa sähköautoilijoista ei tarvitse pikalatausta kuin pari kertaa vuodessa kun akun koko on n. 60kWh tai enemmän. Niitä yli 300km/pv ajoja kun ei vaan suurimmalle osalle kerry vuodessa kovin monena päivänä.

Jos yksi pikalataus kestää keskimäärin 30min, niin normaali kuski tarvitsee vuodessa ehkä n. 1h ajan pikalaturia.

Jos se bensan/dieselin/kaasun/vedyn lirutus ja maksu kestäisi 5min, niin polttomoottoriautoilija kerran kuussa tankkaavana tarvitsee bensapumpun käyttöönsä myös keskimäärin tunniksi vuoden aikana.

Eli sen suhteen ollaan varmaan aika samoissa.
 
Suurin osa sähköautoilijoista ei tarvitse pikalatausta kuin pari kertaa vuodessa kun akun koko on n. 60kWh tai enemmän. Niitä yli 300km/pv ajoja kun ei vaan suurimmalle osalle kerry vuodessa kovin monena päivänä.

Jos yksi pikalataus kestää keskimäärin 30min, niin normaali kuski tarvitsee vuodessa ehkä n. 1h ajan pikalaturia.

Jos se bensan/dieselin/kaasun/vedyn lirutus ja maksu kestäisi 5min, niin polttomoottoriautoilija kerran kuussa tankkaavana tarvitsee bensapumpun käyttöönsä myös keskimäärin tunniksi vuoden aikana.

Eli sen suhteen ollaan varmaan aika samoissa.
Olisko sulla sitä faktatietoa että monellako autoilijalla on sähköpistoke oli sitten kotilataus, seinätöpseli tai lämmitystoppa. Ja monella autoilijalla on edes se oma parkkipaikka.
 
Olisko sulla sitä faktatietoa että monellako autoilijalla on sähköpistoke oli sitten kotilataus, seinätöpseli tai lämmitystoppa. Ja monella autoilijalla on edes se oma parkkipaikka.
Jos pitäisi veikata, niin sähköautoilijoista kotilataus on n. 100%:lla, koska ei kai kukaan olisi niin idiootti, että ostaisi sähköauton ilman kotilatausmahista?
 
Monella on.

Ei kai mökkeilijäkään osta venettä, jos ei ole vettä lähellä?

Niinpä. En minä ainakaan osta sähköautoa/lataushybridiä ennenkuin taloyhtiö on selvittänyt miten ja millä kustannuksilla sitä saa kotipihassa ladattua. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä ostaa moista jos et ole varma että saat kotipihassa sen piuhaan.
 
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.

Juu, talvella. Mitenköhän lataus muuten toimii lämmitystolpasta missä on sähköt päällä nolla kelillä pari minuuttia ja 13 minuuttia pimeänä. No 15 asteen pakkasella onkin sitten kokoajan sähköä tarjolla. Yli 5 asteen lämpötiloilla pitääkin sitten kulkea polkupyörällä...
 
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.

Sitten on ne pakolliset lomat ja vapaat. No toki jostain löytyy latuspiste missä viettää vähän aikaa.

Yhden paskeen kanssa pidin aina viiden litran bensakannua mukana, kun ei mittarit toimineet, ja oli vähän siinä ja tuossa että auton arvon suhteen että montako litraa viitsii tankata, jos se nyt hajoaa kokonaan. Minkä toki tekikin. Mutta kun arviot petti niin varakannusta bensaa tankkiin ja matka jatkui ainakin seuraavalle huoltikselle asti. Sillä romulla vain lähiajot, ei mitään pitkää matkaa.

Mittareilla tarkoitan ettei bensamittari toiminut muutenkaan, nopeusmittari ja myös trippi toimi vaan silloin kun vaijeri oli ehjä, eli korjattu katsastukseen ja sitten rikottu seuraavalla metsäreissulla.
 
Kyllähän sitä ihan hyvin saattaisi tällä hetkellä pärjätä julkisilla latureilla. Täällä Turun Citymarketeissa on tainnut aina olla pikalaturit tyhjillään, kun olen itse siellä asioinut. Sama sitten hitaat laturit Ikeassa, Myllyssä...
Omakin ajoprofiili sisältää harvoin mitään yli 100km pätkiä. Harmi vain ettei vielä ole sähköistä tila-autoa saatavilla. :)
 
Sitten on ne pakolliset lomat ja vapaat. No toki jostain löytyy latuspiste missä viettää vähän aikaa.

Yhden paskeen kanssa pidin aina viiden litran bensakannua mukana, kun ei mittarit toimineet, ja oli vähän siinä ja tuossa että auton arvon suhteen että montako litraa viitsii tankata, jos se nyt hajoaa kokonaan. Minkä toki tekikin. Mutta kun arviot petti niin varakannusta bensaa tankkiin ja matka jatkui ainakin seuraavalle huoltikselle asti. Sillä romulla vain lähiajot, ei mitään pitkää matkaa.

Mittareilla tarkoitan ettei bensamittari toiminut muutenkaan, nopeusmittari ja myös trippi toimi vaan silloin kun vaijeri oli ehjä, eli korjattu katsastukseen ja sitten rikottu seuraavalla metsäreissulla.

Varmaan tällä hetkellä plugari onkin monelle se "paras" vaihtoehto. Suurimman osan matkoista esim. töihin pääsee kokonaan sähköllä ja sitten ne muutamat pidemmät reissut hoituu bensan voimin.
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma

Kyllä se jonottaminekin yleistyy sähköautojen yleistyessä vaikka latauspisteitä rakennetaankin.

Joutuuhan sitä toisinaan jonottamaan perinteisellä bensikselläkin, vaikkei tankkaus vie kuin pari minuuttia.
 
Kyllä se jonottaminekin yleistyy sähköautojen yleistyessä vaikka latauspisteitä rakennetaankin.

Joutuuhan sitä toisinaan jonottamaan perinteisellä bensikselläkin, vaikkei tankkaus vie kuin pari minuuttia.
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
 
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
Eikös ne ole jo kalliita? Perus Seppo sähköautoilijan mahdollisuudet ainakin keski-suomessa pikana ovat kalliita siitä saataviin ajokilometreihin nähden.
 
Jos hinta on oikea, niin kapasiteetin riittäminen ei ole silloin yleensä ongelma.

Tosin jotkut juhannusruuhkat saattavat olla mielenkiintoisia kun kaikki espoon teslakuskit lähtevät sille yhdelle vuosittaiselle maakuntamatkalleen muutaman tunnin sisällä.
 
Näitä varmaan harvemmin näkee suomessa, joten pistetään nyt pari kuvaa kun oli sopivasti tuossa tien varressa parkissa.

BEDE3074-D0F1-4B6E-905E-77E716FA69FE.jpeg

D38CB7CB-AC7A-48D1-8B68-CC395172E649.jpeg

Offtopic

Tuostahan voisi saada ihan OK kesäauton, kun istuttaisi jonkun passelin pikkulohko kasin tuonne taakse ja heivaisi sähköhärpäkkeet pois. :D

/Offtopic
 
Jos hinta on oikea, niin kapasiteetin riittäminen ei ole silloin yleensä ongelma.

Tosin jotkut juhannusruuhkat saattavat olla mielenkiintoisia kun kaikki espoon teslakuskit lähtevät sille yhdelle vuosittaiselle maakuntamatkalleen muutaman tunnin sisällä.

Juu siinä pitää ehkä vähän suunnitella ettei ihan suosituimman reitin varrelta hae sitä pikalatauspaikkaa.
 
Tuossa katselin tilastoja kuinka moni voisi ladata kotona tai muualla sähkistä. Erillistaloja (josta oma tulkinta että omakoteja suurin osa) oli vuonna 2017 n. 1 160 000 kpl. Kesämökkejä n. 507 000 kpl, joista nyt ainakin puolissa (varmasti enemmän) luulisi olevan sähköt. Tuohon päälle rivarit, kerrostalot ym. jotka antaa ladata (vähän vielä toistaiseksi?) niin onhan noita liki 2M paikkaa missä voi ladata. Ihme vöyhötystä ettei latauspisteet riitä :D
 
Tuossa katselin tilastoja kuinka moni voisi ladata kotona tai muualla sähkistä. Erillistaloja (josta oma tulkinta että omakoteja suurin osa) oli vuonna 2017 n. 1 160 000 kpl. Kesämökkejä n. 507 000 kpl, joista nyt ainakin puolissa (varmasti enemmän) luulisi olevan sähköt. Tuohon päälle rivarit, kerrostalot ym. jotka antaa ladata (vähän vielä toistaiseksi?) niin onhan noita liki 2M paikkaa missä voi ladata. Ihme vöyhötystä ettei latauspisteet riitä :D

Kun nyt vaan ei ole eikä MINUN taloyhtiö ole asiaa selvittänyt tai on kallista.

No hassuttelut sikseen.

Itekkin asun rivarissa, missä on kaikille paikat ja sähköt omista kaapeista.
Ja on rakennettu ennen tätä nykyistä sähköautoaikaa.

Toki ei ole sähköautoakaan, mutta mahdollisuus kyllä olisi.
 
Miten määritellään oikea tarve tuossa tapauksessa?
No lähtökohtaisesti ainakin minusta siten, ettei pääse perille ilman sitä pikalatausta.

Jos pikalataus on halpaa/ilmaista, niin miksipä sitä ei lataisi mökkimatkalla puolivälissä kusi/burger tauolla muuten vaan?

Jos hinta on vaikka tuplat tai triplat siihen mökillä latailuun verrattuna ja pääsen perille ilmankin, niin jättäisin laturin kytkemättä rahaa säästääkseni.
 
Kun nyt vaan ei ole eikä MINUN taloyhtiö ole asiaa selvittänyt tai on kallista.

No hassuttelut sikseen.

Itekkin asun rivarissa, missä on kaikille paikat ja sähköt omista kaapeista.
Ja on rakennettu ennen tätä nykyistä sähköautoaikaa.

Toki ei ole sähköautoakaan, mutta mahdollisuus kyllä olisi.
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
 
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät

Omalta mittarilta tuleva piuha.

Ei ehkä kolmivaihetta saa (saattaa saadakkin järjestettyä), mutta sen 16A nyt luulisi saavan aivan varmasti.

Ja minäkään en asu ydinkeskustassa, niinkuin useimmat muutkaan auton omistajat eivät asu.

Ja vaikka joku asuukin, niin sieltä voi muuttaa pois halutessaan.
 
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
8A teholla teslan lataus 7h yössä riittää keskiverto ajosuoritteeseen, ei siis mikään ongelma.
 
Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.

Kuten on esitetty mielipiteitä siitä että mikä ihmeen vastuu taloyhtiöllä on latauspiste tarjota. Se on asukkaiden keskinäinen päätös. Jollei enemistön päätös ole mieleesi niin se on voivoi. Leuka kohti rintaa ja kohti julkisia latauspisteitä.

On tässä itsekin muutamalle polttoaineasemalle kirjoiteltu viestiä että jos ottaisivat E85 myyntiin. Mutta toivetta enempää ei ole voinut esittää. Josko tarpeeksi moni sattuisi kysymään ja sitä kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Olihan torstaina helsinki-vantaan lentokentän P3 parkkitalossa taas mallikasta toimintaa. Alakerrassa on useampi latauspaikka, mutta siinä oli vain 2kpl käytettävissä muiden ollessa poissa käytöstä. No toisella käytettävissä olevalla paikalla komeili Skoda Octavia RS :facepalm:
 
Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.

Kuten on esitetty mielipiteitä siitä että mikä ihmeen vastuu taloyhtiöllä on latauspiste tarjota. Se on asukkaiden keskinäinen päätös. Jollei enemistön päätös ole mieleesi niin se on voivoi. Leuka kohti rintaa ja kohti julkisia latauspisteitä.

On tässä itsekin muutamalle polttoaineasemalle kirjoiteltu viestiä että jos ottaisivat E85 myyntiin. Mutta toivetta enempää ei ole voinut esittää. Josko tarpeeksi moni sattuisi kysymään ja sitä kautta.
Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 422
Viestejä
4 495 276
Jäsenet
74 206
Uusin jäsen
manXela

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom