- Liittynyt
- 21.10.2016
- Viestejä
- 3 426
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.Jos pitäisi veikata, niin sähköautoilijoista kotilataus on n. 100%:lla, koska ei kai kukaan olisi niin idiootti, että ostaisi sähköauton ilman kotilatausmahista?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.Jos pitäisi veikata, niin sähköautoilijoista kotilataus on n. 100%:lla, koska ei kai kukaan olisi niin idiootti, että ostaisi sähköauton ilman kotilatausmahista?
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.
Juu, talvella.
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.
Olin juuri kaivamassa linkkiä tuohon, editoidakseni omaa postaustani, kun muistui tuo mieleen.
Sitten on ne pakolliset lomat ja vapaat. No toki jostain löytyy latuspiste missä viettää vähän aikaa.
Yhden paskeen kanssa pidin aina viiden litran bensakannua mukana, kun ei mittarit toimineet, ja oli vähän siinä ja tuossa että auton arvon suhteen että montako litraa viitsii tankata, jos se nyt hajoaa kokonaan. Minkä toki tekikin. Mutta kun arviot petti niin varakannusta bensaa tankkiin ja matka jatkui ainakin seuraavalle huoltikselle asti. Sillä romulla vain lähiajot, ei mitään pitkää matkaa.
Mittareilla tarkoitan ettei bensamittari toiminut muutenkaan, nopeusmittari ja myös trippi toimi vaan silloin kun vaijeri oli ehjä, eli korjattu katsastukseen ja sitten rikottu seuraavalla metsäreissulla.
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.
Tekniikan Maailma
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.Kyllä se jonottaminekin yleistyy sähköautojen yleistyessä vaikka latauspisteitä rakennetaankin.
Joutuuhan sitä toisinaan jonottamaan perinteisellä bensikselläkin, vaikkei tankkaus vie kuin pari minuuttia.
Eikös ne ole jo kalliita? Perus Seppo sähköautoilijan mahdollisuudet ainakin keski-suomessa pikana ovat kalliita siitä saataviin ajokilometreihin nähden.Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
Näitä varmaan harvemmin näkee suomessa, joten pistetään nyt pari kuvaa kun oli sopivasti tuossa tien varressa parkissa.
Jos hinta on oikea, niin kapasiteetin riittäminen ei ole silloin yleensä ongelma.
Tosin jotkut juhannusruuhkat saattavat olla mielenkiintoisia kun kaikki espoon teslakuskit lähtevät sille yhdelle vuosittaiselle maakuntamatkalleen muutaman tunnin sisällä.
Tuossa katselin tilastoja kuinka moni voisi ladata kotona tai muualla sähkistä. Erillistaloja (josta oma tulkinta että omakoteja suurin osa) oli vuonna 2017 n. 1 160 000 kpl. Kesämökkejä n. 507 000 kpl, joista nyt ainakin puolissa (varmasti enemmän) luulisi olevan sähköt. Tuohon päälle rivarit, kerrostalot ym. jotka antaa ladata (vähän vielä toistaiseksi?) niin onhan noita liki 2M paikkaa missä voi ladata. Ihme vöyhötystä ettei latauspisteet riitä
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
No lähtökohtaisesti ainakin minusta siten, ettei pääse perille ilman sitä pikalatausta.Miten määritellään oikea tarve tuossa tapauksessa?
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.Kun nyt vaan ei ole eikä MINUN taloyhtiö ole asiaa selvittänyt tai on kallista.
No hassuttelut sikseen.
Itekkin asun rivarissa, missä on kaikille paikat ja sähköt omista kaapeista.
Ja on rakennettu ennen tätä nykyistä sähköautoaikaa.
Toki ei ole sähköautoakaan, mutta mahdollisuus kyllä olisi.
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.
Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.
Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.
Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.
Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
8A teholla teslan lataus 7h yössä riittää keskiverto ajosuoritteeseen, ei siis mikään ongelma.Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.
Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.
Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.
Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.
Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.
Kuten on esitetty mielipiteitä siitä että mikä ihmeen vastuu taloyhtiöllä on latauspiste tarjota. Se on asukkaiden keskinäinen päätös. Jollei enemistön päätös ole mieleesi niin se on voivoi. Leuka kohti rintaa ja kohti julkisia latauspisteitä.
On tässä itsekin muutamalle polttoaineasemalle kirjoiteltu viestiä että jos ottaisivat E85 myyntiin. Mutta toivetta enempää ei ole voinut esittää. Josko tarpeeksi moni sattuisi kysymään ja sitä kautta.
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.
Offtopic
Tuostahan voisi saada ihan OK kesäauton, kun istuttaisi jonkun passelin pikkulohko kasin tuonne taakse ja heivaisi sähköhärpäkkeet pois.
/Offtopic
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.
Aikasemmin pistinkin tuosta linkkiä et nostakaa meteliä jos haluatte parkkipaikat säilyttää, ettei ne mene keskitetysti johonkin parkkiyhtiönluolista vuokrattavaksi paikoiksi vallan. Silloin muistasin että vastattiin ettei liity sähköautoihin.
Helsinki suunnittelee mullistusta: uusiin taloihin ei ehkä enää tarvitse rakentaa parkkipaikkoja
Voisi olla ehkä kuitenkin helpompi projekti lähteä rakentamaan Lotuksesta, vaikka perin vittumainen urakka se on pikkulohko laittaa 1,8l neloskoneen tilallekin.
Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
Lotuksen käyttäminen aihiona pilaisi koko homman hienouden siitä, että voisi ajella V8 Teslalla ekoautojen parkkipaikoille.
Jos tuohon Tesla Roadsteriin lähtisi istuttamaan pikkulohko kasia, niin ei siitä jäisi Teslaa paljon muuta kuin kuoret ja sisusta, muuten pitäisi varmaan rakentaa putkirunko, johon istuttaisi tekniikan.
Tuo ykköskoppainen Tesla Roadster on sähköistetty Lotus Elise.
Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.Eiköhän markkina ratkaise tämänkin ongelman, jos asuntojen ostajat/vuokraajat haluavat autopaikkoja taloyhtiöön, niin kyllä rakennusliikkeet niitä sinne silloin tekevät.
Jos taas asunnot menevät kaupaksi ilman autopaikkoja, niin turha niitä on sinne tehdä.
Tietty voihan se autopaikan puuttuminen myöhemmin vaikeuttaa asunnon myyntiä tai vuokrausta, mutta se on sitten asunnon silloisen omistajan murhe.
Itse en todellakaan harkitsisi asunnon hankkimista sellaisesta talosta, jossa ei ole kunnollisia parkkipaikkoja, vaikka olisikin muuten miten täydellinen tahansa.
Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.
Yksisuuntaisuus ei haittaa ketään, koska "ei se fillareita koske". Kiertäkööt ylimääräistä ne, jotka haluavat autoillaan saastuttaa.
En itsekään hankkisi asuntoa, mihin ei kuuluisi kunnollisia parkkipaikkoja. Monet näin tekevät, mutta elämäntilanteet muuttuvat (*). Jos ei kaipaa, eikä ole koskaan kaivannutkaan, omaa autoa, vuoden tai kolmen päästä tilanne voi olla toinen.
(*) Tuttavapariskunnan parempi puolisko oli, jotta ei autoa tarvitse. Muutamissa vuosissa elämäntilanne muuttui ja nyt pihassa on kaksi D-segmentin farkkua.
Jos asumistarpeet ei varsinaisesti muutu, mutta liikkumistarpeet muuttuvat, luuletko kämpän lähtevän myyntiin. Ei se lähde, koska kadun varressa kyllä riittää tilaa. Riittävän monta tapausta aiheuttaa ongelman, joka kyllä korjataan inframuutoksella.Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.
Olen mäkin asunut poikamiesboksissa ilman autoa. Nyt on mukulat, omakotitalo ja pari ajokkia. En koe ongelmaksi että reilu vuosikymmen sitten asuntonani olleessa kämpässä ei ollut parkkipaikkaa.
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.Juuri tätä tarkoitin että vaikka nykyiselläkin infralla voisi ladata ja omalla kustannuksella laittaisi mittarin sinne niin aina löytyy näitä urpoja jotka haluaa sen kieltää, periaatteella kun ei mullakaan oo.
Ei se parkkipaikka parissa vuodessa täyty sähköautoista ja sitten kun alkaa olla täynnä niin sitten voisi vetää niitä uusia sähköjä kun enemmistö olisikin sähköilijöitä.
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.
Meneekö Bemu siis 100%:sti sähköllä eikä käytä yhtään bensaa ajossa?1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]
Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
Veikkaan, että kyllä ne lämpötolpat jossain vaiheessa konvertoidaan latauspaikoiksi, mutta se on sitten siinä vaiheessa, kun lataushybridejä ja/tai sähköautoja alkaa olla käytettyinä 5-10 kiloeuron hintaluokissa runsaasti saatavilla. Sitten ne alkavat olla realistisia vaihtoehtoja vuokraslummienkin asukkaille.Ei taida olla sähköauton ostaminen kovin todennäköistä vav:n mediaaniasiakkaalle, joten ei ole tullut tuokaan siellä edes harkintaan.
Pääasiassahan tuo firma pyörittää halpoja vuokraluukkuja, ja ihmiset joilla olisi taloudelliset edellytykset hankkia sähköauto asuvat hyvin harvoin vuokraslummissa.
Eli Bemu ei siis käytä bensaa edes auton lämmittämiseen vai pääsetkö lähtemään aina lämpimästä tallista?Pienissä stinteissä kyllä, kunhan range riittää (tällä hetkellä toteutunut 40 km) . Näihin ajoihin juuri hankittu. Pidemmille ajoille sitten kona tulevaisuudessa.
Kannattaa ennen ostoa miettiä tarkkaan onko range riittävä omiin ajoihin ennen hankintaa.
Ei käytä, koska sähköwebasto, ottaa virran sähköverkosta tai ajo-akusta, riippuen tilanteesta.Eli Bemu ei siis käytä bensaa edes auton lämmittämiseen vai pääsetkö lähtemään aina lämpimästä tallista?
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.Ei käytä, koska sähköwebasto, ottaa virran sähköverkosta tai ajo-akusta, riippuen tilanteesta.
Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.
Ei taida valitettavasti olla mahdollista. Tuo on kyllä todella typerää.Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.