Keskustelua hybridiautoista

Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.

Juu, talvella. Mitenköhän lataus muuten toimii lämmitystolpasta missä on sähköt päällä nolla kelillä pari minuuttia ja 13 minuuttia pimeänä. No 15 asteen pakkasella onkin sitten kokoajan sähköä tarjolla. Yli 5 asteen lämpötiloilla pitääkin sitten kulkea polkupyörällä...
 
Voihan sitä töissäkin ladata, jos kotona ei saa.

Sitten on ne pakolliset lomat ja vapaat. No toki jostain löytyy latuspiste missä viettää vähän aikaa.

Yhden paskeen kanssa pidin aina viiden litran bensakannua mukana, kun ei mittarit toimineet, ja oli vähän siinä ja tuossa että auton arvon suhteen että montako litraa viitsii tankata, jos se nyt hajoaa kokonaan. Minkä toki tekikin. Mutta kun arviot petti niin varakannusta bensaa tankkiin ja matka jatkui ainakin seuraavalle huoltikselle asti. Sillä romulla vain lähiajot, ei mitään pitkää matkaa.

Mittareilla tarkoitan ettei bensamittari toiminut muutenkaan, nopeusmittari ja myös trippi toimi vaan silloin kun vaijeri oli ehjä, eli korjattu katsastukseen ja sitten rikottu seuraavalla metsäreissulla.
 
Kyllähän sitä ihan hyvin saattaisi tällä hetkellä pärjätä julkisilla latureilla. Täällä Turun Citymarketeissa on tainnut aina olla pikalaturit tyhjillään, kun olen itse siellä asioinut. Sama sitten hitaat laturit Ikeassa, Myllyssä...
Omakin ajoprofiili sisältää harvoin mitään yli 100km pätkiä. Harmi vain ettei vielä ole sähköistä tila-autoa saatavilla. :)
 
Sitten on ne pakolliset lomat ja vapaat. No toki jostain löytyy latuspiste missä viettää vähän aikaa.

Yhden paskeen kanssa pidin aina viiden litran bensakannua mukana, kun ei mittarit toimineet, ja oli vähän siinä ja tuossa että auton arvon suhteen että montako litraa viitsii tankata, jos se nyt hajoaa kokonaan. Minkä toki tekikin. Mutta kun arviot petti niin varakannusta bensaa tankkiin ja matka jatkui ainakin seuraavalle huoltikselle asti. Sillä romulla vain lähiajot, ei mitään pitkää matkaa.

Mittareilla tarkoitan ettei bensamittari toiminut muutenkaan, nopeusmittari ja myös trippi toimi vaan silloin kun vaijeri oli ehjä, eli korjattu katsastukseen ja sitten rikottu seuraavalla metsäreissulla.

Varmaan tällä hetkellä plugari onkin monelle se "paras" vaihtoehto. Suurimman osan matkoista esim. töihin pääsee kokonaan sähköllä ja sitten ne muutamat pidemmät reissut hoituu bensan voimin.
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma

Kyllä se jonottaminekin yleistyy sähköautojen yleistyessä vaikka latauspisteitä rakennetaankin.

Joutuuhan sitä toisinaan jonottamaan perinteisellä bensikselläkin, vaikkei tankkaus vie kuin pari minuuttia.
 
Kyllä se jonottaminekin yleistyy sähköautojen yleistyessä vaikka latauspisteitä rakennetaankin.

Joutuuhan sitä toisinaan jonottamaan perinteisellä bensikselläkin, vaikkei tankkaus vie kuin pari minuuttia.
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
 
Sen takia julkisten (pika-)latureiden kannattaisikin olla kalliita - silloin vain oikeasti tarvitsevat käyttäisivät niitä.
Eikös ne ole jo kalliita? Perus Seppo sähköautoilijan mahdollisuudet ainakin keski-suomessa pikana ovat kalliita siitä saataviin ajokilometreihin nähden.
 
Jos hinta on oikea, niin kapasiteetin riittäminen ei ole silloin yleensä ongelma.

Tosin jotkut juhannusruuhkat saattavat olla mielenkiintoisia kun kaikki espoon teslakuskit lähtevät sille yhdelle vuosittaiselle maakuntamatkalleen muutaman tunnin sisällä.
 
Näitä varmaan harvemmin näkee suomessa, joten pistetään nyt pari kuvaa kun oli sopivasti tuossa tien varressa parkissa.

BEDE3074-D0F1-4B6E-905E-77E716FA69FE.jpeg

D38CB7CB-AC7A-48D1-8B68-CC395172E649.jpeg

Offtopic

Tuostahan voisi saada ihan OK kesäauton, kun istuttaisi jonkun passelin pikkulohko kasin tuonne taakse ja heivaisi sähköhärpäkkeet pois. :D

/Offtopic
 
Jos hinta on oikea, niin kapasiteetin riittäminen ei ole silloin yleensä ongelma.

Tosin jotkut juhannusruuhkat saattavat olla mielenkiintoisia kun kaikki espoon teslakuskit lähtevät sille yhdelle vuosittaiselle maakuntamatkalleen muutaman tunnin sisällä.

Juu siinä pitää ehkä vähän suunnitella ettei ihan suosituimman reitin varrelta hae sitä pikalatauspaikkaa.
 
Tuossa katselin tilastoja kuinka moni voisi ladata kotona tai muualla sähkistä. Erillistaloja (josta oma tulkinta että omakoteja suurin osa) oli vuonna 2017 n. 1 160 000 kpl. Kesämökkejä n. 507 000 kpl, joista nyt ainakin puolissa (varmasti enemmän) luulisi olevan sähköt. Tuohon päälle rivarit, kerrostalot ym. jotka antaa ladata (vähän vielä toistaiseksi?) niin onhan noita liki 2M paikkaa missä voi ladata. Ihme vöyhötystä ettei latauspisteet riitä :D
 
Tuossa katselin tilastoja kuinka moni voisi ladata kotona tai muualla sähkistä. Erillistaloja (josta oma tulkinta että omakoteja suurin osa) oli vuonna 2017 n. 1 160 000 kpl. Kesämökkejä n. 507 000 kpl, joista nyt ainakin puolissa (varmasti enemmän) luulisi olevan sähköt. Tuohon päälle rivarit, kerrostalot ym. jotka antaa ladata (vähän vielä toistaiseksi?) niin onhan noita liki 2M paikkaa missä voi ladata. Ihme vöyhötystä ettei latauspisteet riitä :D

Kun nyt vaan ei ole eikä MINUN taloyhtiö ole asiaa selvittänyt tai on kallista.

No hassuttelut sikseen.

Itekkin asun rivarissa, missä on kaikille paikat ja sähköt omista kaapeista.
Ja on rakennettu ennen tätä nykyistä sähköautoaikaa.

Toki ei ole sähköautoakaan, mutta mahdollisuus kyllä olisi.
 
Miten määritellään oikea tarve tuossa tapauksessa?
No lähtökohtaisesti ainakin minusta siten, ettei pääse perille ilman sitä pikalatausta.

Jos pikalataus on halpaa/ilmaista, niin miksipä sitä ei lataisi mökkimatkalla puolivälissä kusi/burger tauolla muuten vaan?

Jos hinta on vaikka tuplat tai triplat siihen mökillä latailuun verrattuna ja pääsen perille ilmankin, niin jättäisin laturin kytkemättä rahaa säästääkseni.
 
Kun nyt vaan ei ole eikä MINUN taloyhtiö ole asiaa selvittänyt tai on kallista.

No hassuttelut sikseen.

Itekkin asun rivarissa, missä on kaikille paikat ja sähköt omista kaapeista.
Ja on rakennettu ennen tätä nykyistä sähköautoaikaa.

Toki ei ole sähköautoakaan, mutta mahdollisuus kyllä olisi.
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
 
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät

Omalta mittarilta tuleva piuha.

Ei ehkä kolmivaihetta saa (saattaa saadakkin järjestettyä), mutta sen 16A nyt luulisi saavan aivan varmasti.

Ja minäkään en asu ydinkeskustassa, niinkuin useimmat muutkaan auton omistajat eivät asu.

Ja vaikka joku asuukin, niin sieltä voi muuttaa pois halutessaan.
 
Onhan niitä tolppia joo, mutta pahimmassa tapauksessa niissö ei riitä mehut edes siihen, että kaikilla on sisätilanlämppäri yhtä aikaa käytössä ja tätä on rajoiteltu.

Tuollaisilla tehoilla kun alat Teslaa latailemaan niim lataus kestää viikon. Vaikka saisi sen perus 8A niin silti päivätolkulla.

Mitä tulee tuohon latauspisteiden riittävyyteen, niin aikas turhaa laskeskella montako miljoonaa latauspaikkaa Suomessa on. Joo onhan sitä pistoke about joka paikassa, mutta ei sillä ole mitään merkitystä jos ei ole julkista laturia vapaana oikeassa paikassa.

Samalla logiikalla voisi sanoa, että Suomessa on pysäköintikelpoisia paikkoja kymmenille miljoonille autoille, joten ei voi olla vaikeaa löytää pysäköintipaikkaa kaupunkien ydinkeskustoissa.

Se on totta, että arkitarpeeseen noita tulee olemaan tarpeeksi jatkossakin, koska markkinatalous, mutta ruuhkahuiput voi olla haaste. Muutaman sesonkipäivän takia on tuskin taloudellisesti järkevää rakentaa infraa, joten tyyliin juhannus ja hiihtolomien alku ja loppupäivät voi olla jonoa jos sähkäautot yleistyvät
8A teholla teslan lataus 7h yössä riittää keskiverto ajosuoritteeseen, ei siis mikään ongelma.
 
Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.
Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.

Kuten on esitetty mielipiteitä siitä että mikä ihmeen vastuu taloyhtiöllä on latauspiste tarjota. Se on asukkaiden keskinäinen päätös. Jollei enemistön päätös ole mieleesi niin se on voivoi. Leuka kohti rintaa ja kohti julkisia latauspisteitä.

On tässä itsekin muutamalle polttoaineasemalle kirjoiteltu viestiä että jos ottaisivat E85 myyntiin. Mutta toivetta enempää ei ole voinut esittää. Josko tarpeeksi moni sattuisi kysymään ja sitä kautta.
 
Viimeksi muokattu:
Jos ne mulkut joutuu maksamaan toisten harrastukset niin mulkku on se joka vaatii heitä sen tekemään.

Kuten on esitetty mielipiteitä siitä että mikä ihmeen vastuu taloyhtiöllä on latauspiste tarjota. Se on asukkaiden keskinäinen päätös. Jollei enemistön päätös ole mieleesi niin se on voivoi. Leuka kohti rintaa ja kohti julkisia latauspisteitä.

On tässä itsekin muutamalle polttoaineasemalle kirjoiteltu viestiä että jos ottaisivat E85 myyntiin. Mutta toivetta enempää ei ole voinut esittää. Josko tarpeeksi moni sattuisi kysymään ja sitä kautta.
Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.
 
Samalla tavalla se autotonkin osallistuu parkkipaikkojen ylläpitoon. Sähköautot tulevat kuitenkin yleistymään, ja latausongelma pitää ennemmin tai myöhemmin hoitaa taloyhtiöissä kuntoon.
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.

Aikasemmin pistinkin tuosta linkkiä et nostakaa meteliä jos haluatte parkkipaikat säilyttää, ettei ne mene keskitetysti johonkin parkkiyhtiönluolista vuokrattavaksi paikoiksi vallan. Silloin muistasin että vastattiin ettei liity sähköautoihin.

Helsinki suunnittelee mullistusta: uusiin taloihin ei ehkä enää tarvitse rakentaa parkkipaikkoja
 
Viimeksi muokattu:
Offtopic

Tuostahan voisi saada ihan OK kesäauton, kun istuttaisi jonkun passelin pikkulohko kasin tuonne taakse ja heivaisi sähköhärpäkkeet pois. :D

/Offtopic

Voisi olla ehkä kuitenkin helpompi projekti lähteä rakentamaan Lotuksesta, vaikka perin vittumainen urakka se on pikkulohko laittaa 1,8l neloskoneen tilallekin.
 
Tulevat tai eivät niin enemmistö silti päättää. Enemmistöä hyödyttävästi noi entiset paikkojen minimimäärät on määrätty. Ja nyt trendihän on ollut että asuntoja rakentaessa vaaditaan vähemmän parkkipaikkoja taloyhtiöltä.

Aikasemmin pistinkin tuosta linkkiä et nostakaa meteliä jos haluatte parkkipaikat säilyttää, ettei ne mene keskitetysti johonkin parkkiyhtiönluolista vuokrattavaksi paikoiksi vallan. Silloin muistasin että vastattiin ettei liity sähköautoihin.

Helsinki suunnittelee mullistusta: uusiin taloihin ei ehkä enää tarvitse rakentaa parkkipaikkoja

Eiköhän markkina ratkaise tämänkin ongelman, jos asuntojen ostajat/vuokraajat haluavat autopaikkoja taloyhtiöön, niin kyllä rakennusliikkeet niitä sinne silloin tekevät.
Jos taas asunnot menevät kaupaksi ilman autopaikkoja, niin turha niitä on sinne tehdä.
Tietty voihan se autopaikan puuttuminen myöhemmin vaikeuttaa asunnon myyntiä tai vuokrausta, mutta se on sitten asunnon silloisen omistajan murhe.

Itse en todellakaan harkitsisi asunnon hankkimista sellaisesta talosta, jossa ei ole kunnollisia parkkipaikkoja, vaikka olisikin muuten miten täydellinen tahansa.

Voisi olla ehkä kuitenkin helpompi projekti lähteä rakentamaan Lotuksesta, vaikka perin vittumainen urakka se on pikkulohko laittaa 1,8l neloskoneen tilallekin.

Lotuksen käyttäminen aihiona pilaisi koko homman hienouden siitä, että voisi ajella V8 Teslalla ekoautojen parkkipaikoille. :D

Jos tuohon Tesla Roadsteriin lähtisi istuttamaan pikkulohko kasia, niin ei siitä jäisi Teslaa paljon muuta kuin kuoret ja sisusta, muuten pitäisi varmaan rakentaa putkirunko, johon istuttaisi tekniikan.

Niin ja jos voit ladata kotona ja töissä 8A yksivaiheisena niin se riittää varmaan 80% koko autokannalle päv
ittäiseen ajoon, siihen vielä pikalaturit ja kauppalaturit päälle niin ei todellakaan ole mikään ongelma. Latauksen ongelma on nämä mulkut jotka haluaa kieltää lataamisen, syynä on kun mun mielestä sähkö ei vaan riitä.
Täälläkin ruikuttaa ukkoja jotka on päättäneet että sähköauto on paska ikuisesti.

Kyllähän sähköverkon kapasiteetti riittää useimmissa paikoissa sähköautojen lataamiseen ja yksivaiheisella lataamisella saisi suurin osa autoilijoista ajosuoritteensa hoidettua, mutta silti varmuuden vuoksi taloyhtiöiden olisi hyvä päivittää sähköjärjestelmänsä sellaiseksi, että siihen saisi hyvät latauspaikat nykyisille sähköautoilijolle ja että siihen saisi myöhemmin liitettyä latauspaikat myös tuleville sähköautoilijoille.

Uskoisin, että näitä lataus&laskutus järjestelmiä tulee tulevaisuudessa tarjoamaan useampikin toimittaja, niin perinteisistä energiayhtiöistä, kuin uusista yrittäjistäkin.
 
Lotuksen käyttäminen aihiona pilaisi koko homman hienouden siitä, että voisi ajella V8 Teslalla ekoautojen parkkipaikoille. :D

Jos tuohon Tesla Roadsteriin lähtisi istuttamaan pikkulohko kasia, niin ei siitä jäisi Teslaa paljon muuta kuin kuoret ja sisusta, muuten pitäisi varmaan rakentaa putkirunko, johon istuttaisi tekniikan.

Tuo ykköskoppainen Tesla Roadster on sähköistetty Lotus Elise.
 
Tuo ykköskoppainen Tesla Roadster on sähköistetty Lotus Elise.

Perhana, niinpä onkin, siksi se siis näytti niin hyvältä.

En ole niin perehtynyt näihin Teslan härpättimiin, että olisin tuon tiennyt.
Oletin sen olevan kokonaan Teslan omaa tuotantoa.

Sitten ei kannata moiseen konversioon ryhtyä ja onhan viilattu Roverin K-sarjalainen paljon parempi, kuin joku tylsä pikkulohko kasi.:D
Tietty saman kopan saisi myös Saabin 2.0 Turbolla tai GM:n 2,2 litraisella vaparilla, kun ostaisi Opel Speedsterin.
 
Eiköhän markkina ratkaise tämänkin ongelman, jos asuntojen ostajat/vuokraajat haluavat autopaikkoja taloyhtiöön, niin kyllä rakennusliikkeet niitä sinne silloin tekevät.
Jos taas asunnot menevät kaupaksi ilman autopaikkoja, niin turha niitä on sinne tehdä.
Tietty voihan se autopaikan puuttuminen myöhemmin vaikeuttaa asunnon myyntiä tai vuokrausta, mutta se on sitten asunnon silloisen omistajan murhe.

Itse en todellakaan harkitsisi asunnon hankkimista sellaisesta talosta, jossa ei ole kunnollisia parkkipaikkoja, vaikka olisikin muuten miten täydellinen tahansa.
Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.
Yksisuuntaisuus ei haittaa ketään, koska "ei se fillareita koske". Kiertäkööt ylimääräistä ne, jotka haluavat autoillaan saastuttaa.

En itsekään hankkisi asuntoa, mihin ei kuuluisi kunnollisia parkkipaikkoja. Monet näin tekevät, mutta elämäntilanteet muuttuvat (*). Jos ei kaipaa, eikä ole koskaan kaivannutkaan, omaa autoa, vuoden tai kolmen päästä tilanne voi olla toinen.

(*) Tuttavapariskunnan parempi puolisko oli, jotta ei autoa tarvitse. Muutamissa vuosissa elämäntilanne muuttui ja nyt pihassa on kaksi D-segmentin farkkua.
 
Meillä on taloyhtiössä 80 asuntoa, ja iso parkkipaikka lämmitystolpilla. Olen kysellyt hallitukselta, mutta en vielä yhtiökokouksessa lataamisasiaa ja kuulemma "sitä selvitellään" mutta vuoteen ei ole mitään kuulunut. Itse käytän nyt dinossani talvisin 1600W + 500W joka aamu lämmitykseen, eli ainakin sen 2100W se tolppa kestää. Minun lisäkseni vain yksi toinen iäkkäämpi mies lämmittää autoaan. Muilla ei näytä koskaan olevan tolpassa mitään piuhaa, ja näyttävät vielä peruuttavan monet ruutuihinsa.

Kapasiteettia siis olisi vapaana...
 
Eiköhän "markkina ratkaise" tämän ongelman siten, että autopaikkoja on nykyistäkin vähemmän ja korttelin kadut muuttuvat yksisuuntaiseksi, jotta kadunvarsipysäköinnille on riittävästi tilaa.
Yksisuuntaisuus ei haittaa ketään, koska "ei se fillareita koske". Kiertäkööt ylimääräistä ne, jotka haluavat autoillaan saastuttaa.

En itsekään hankkisi asuntoa, mihin ei kuuluisi kunnollisia parkkipaikkoja. Monet näin tekevät, mutta elämäntilanteet muuttuvat (*). Jos ei kaipaa, eikä ole koskaan kaivannutkaan, omaa autoa, vuoden tai kolmen päästä tilanne voi olla toinen.

(*) Tuttavapariskunnan parempi puolisko oli, jotta ei autoa tarvitse. Muutamissa vuosissa elämäntilanne muuttui ja nyt pihassa on kaksi D-segmentin farkkua.
Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.

Olen mäkin asunut poikamiesboksissa ilman autoa. Nyt on mukulat, omakotitalo ja pari ajokkia. En koe ongelmaksi että reilu vuosikymmen sitten asuntonani olleessa kämpässä ei ollut parkkipaikkaa.
 
Asumis- ja liikkumistarpeet muuttuvat mutta mitä sitten? Jos kämppä jää pieneksi, niin muuttaa pois. Jos tarvii auton mutta kämppä on autopaikaton, niin etsii asunnon, jonka lähistölle saa auton parkkeerattua.

Olen mäkin asunut poikamiesboksissa ilman autoa. Nyt on mukulat, omakotitalo ja pari ajokkia. En koe ongelmaksi että reilu vuosikymmen sitten asuntonani olleessa kämpässä ei ollut parkkipaikkaa.
Jos asumistarpeet ei varsinaisesti muutu, mutta liikkumistarpeet muuttuvat, luuletko kämpän lähtevän myyntiin. Ei se lähde, koska kadun varressa kyllä riittää tilaa. Riittävän monta tapausta aiheuttaa ongelman, joka kyllä korjataan inframuutoksella.

Btw, ei koska minua, eikä todennäköisesti tule koskaan koskemaankaan, joten henkilökohtaisesti yks hailee, kuinka käy.
 
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.
 
Juuri tätä tarkoitin että vaikka nykyiselläkin infralla voisi ladata ja omalla kustannuksella laittaisi mittarin sinne niin aina löytyy näitä urpoja jotka haluaa sen kieltää, periaatteella kun ei mullakaan oo.
Ei se parkkipaikka parissa vuodessa täyty sähköautoista ja sitten kun alkaa olla täynnä niin sitten voisi vetää niitä uusia sähköjä kun enemmistö olisikin sähköilijöitä.
 
Juuri tätä tarkoitin että vaikka nykyiselläkin infralla voisi ladata ja omalla kustannuksella laittaisi mittarin sinne niin aina löytyy näitä urpoja jotka haluaa sen kieltää, periaatteella kun ei mullakaan oo.
Ei se parkkipaikka parissa vuodessa täyty sähköautoista ja sitten kun alkaa olla täynnä niin sitten voisi vetää niitä uusia sähköjä kun enemmistö olisikin sähköilijöitä.
En itsekkään ymmärrä mitä se muita haittaa että yksi laittaa omalla kustannuksella mittarin. Toki sopimus sellainen että kun niin moni haluaa samaa että sähkö ei enää riitä niin sitten kaikki lopettaa lataamisen ja yhtiökokouksessa päätetään mitä tehdään, eli jatkossa kukaan ei lataa tai sitten vedetään paksumpaa kaapelia. Mutta siihen asti kun halukkaiden määrä on tarpeeksi pieni niin ei pitäisi olla keneltäkään pois.

Tosin kannattaako tuollaisessa tilanteessa sitten maksaa mittarista jne kun voi olla että seuraavana päivänä lataaminen jo loppuu kun muutkin haluaisivat ladata.
 
Yritä tässä nyt olla vähäpäästöinen, laitoin isännöitsijälle ( VaV ) sähköpostia ja latauspaikkoja ei tule nykyisiin eikä tuleviin taloihin eikä nykyisistä tolpista saa autoa ladata. Päätin että ostan seuraavaksi sellaisen nokivasaran että itteäkin hirvittää.

Onko muuttaminen toiseen asuntoon mahdollista?
Toiseen taloyhtiöön tai omakotitaloon.
 
Ei taida olla sähköauton ostaminen kovin todennäköistä vav:n mediaaniasiakkaalle, joten ei ole tullut tuokaan siellä edes harkintaan.

Pääasiassahan tuo firma pyörittää halpoja vuokraluukkuja, ja ihmiset joilla olisi taloudelliset edellytykset hankkia sähköauto asuvat hyvin harvoin vuokraslummissa.
 
1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
 
1000 kilsaa ajettu nyt bemulla ja kaikki sähköllä. Tämä on kuin tehty pieniin stintteihin...lataus 95 % kotona ja loput ilmaiseksi kauppareissuilla. [emoji4]

Hyvää harjoitusta konaa odotellessa. Ei oo pahemmin tullut ajettua disukalla ja bensalla... [emoji1787]
Meneekö Bemu siis 100%:sti sähköllä eikä käytä yhtään bensaa ajossa?
 
Pienissä stinteissä kyllä, kunhan range riittää (tällä hetkellä toteutunut 40 km) . Näihin ajoihin juuri hankittu. Pidemmille ajoille sitten kona tulevaisuudessa.

Kannattaa ennen ostoa miettiä tarkkaan onko range riittävä omiin ajoihin ennen hankintaa.
 
Ei taida olla sähköauton ostaminen kovin todennäköistä vav:n mediaaniasiakkaalle, joten ei ole tullut tuokaan siellä edes harkintaan.

Pääasiassahan tuo firma pyörittää halpoja vuokraluukkuja, ja ihmiset joilla olisi taloudelliset edellytykset hankkia sähköauto asuvat hyvin harvoin vuokraslummissa.
Veikkaan, että kyllä ne lämpötolpat jossain vaiheessa konvertoidaan latauspaikoiksi, mutta se on sitten siinä vaiheessa, kun lataushybridejä ja/tai sähköautoja alkaa olla käytettyinä 5-10 kiloeuron hintaluokissa runsaasti saatavilla. Sitten ne alkavat olla realistisia vaihtoehtoja vuokraslummienkin asukkaille.
 
Pienissä stinteissä kyllä, kunhan range riittää (tällä hetkellä toteutunut 40 km) . Näihin ajoihin juuri hankittu. Pidemmille ajoille sitten kona tulevaisuudessa.

Kannattaa ennen ostoa miettiä tarkkaan onko range riittävä omiin ajoihin ennen hankintaa.
Eli Bemu ei siis käytä bensaa edes auton lämmittämiseen vai pääsetkö lähtemään aina lämpimästä tallista?
 
Sitten tuo on parempi kuin Kian tapa, jossa lämpö tehdään moottorilla.
Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.
 
Toivottavastia Kiassa on kuitenkin mahdollista estää polttiksen käyttö. Ärsyttävä ominaisuus vanhoissa Outlandereissa, kun polttis käynnistyy väkisin, jos on hiukankin pyyntiä lämpimälle ilmalle. Jos vaikka käy 10 kilsan lenkin auton kanssa, niin minulle olisi ok käyttää akun virtoja myös lämmittämiseen.
Ei taida valitettavasti olla mahdollista. Tuo on kyllä todella typerää.
 
On se mahdollista, mutta joutuu hieman kikkailemaan (EV-mode ja pyynti aluksi pienellä, että 5kW sähköwebasto pysyy perässä, sitten voi nostaa pyyntiä). Mutta -15c pakkasessa vielä ajelee Outlander PHEV:llä pelkällä sähköllä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 104
Viestejä
4 589 822
Jäsenet
75 563
Uusin jäsen
Junssi1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom