Keskustelua hybridiautoista

Sanotko ihan tosissasi, että autokauppa jättää oman osansa ottamatta tuosta tuesta? Miksi ihmeessä ne niin tekisi? Kysyntää on enemmän kuin tarjontaa joten kilpailukaan ei paina hintoja alaspäin.
Autokauppa saa omansa oli tukea tai ei.
 
Vaikka en itse veronmaksajien suoraa subventiota niin hirveästi kannatakaan, tällä hetkellä sähköauton hankintatuki on ihan nappikauppaa ja lähinnä pieni potku autojen määrän kasvattamiseksi. Sitten kun näitä alkaa ihan todella ilmestyä Suomen teille, olisi tärkeämpää panostaa lainsäädäntöön niin, että luodaan edellytykset kotilataamiseen esim. asunto-osakeyhtiölakia muuttamalla.
 
Tietysti. Et kuitenkaan jostain syystä ottanut kantaa siihen, että ottaako autokauppa osansa myös tuesta. Miksiköhän :lol:
Autokauppa "ottaa" vain siinä mielessä osansa kun sähköautoja myydään enempi, ei muuten.:p Tehdas ei heille myy halvemmalla!
 
Tuosta hintakuilusta, miksi se pitäisi kuroa umpeen? Vaikka saisin samaan hintaa 3 polttista, niin ihan sama, ei vois vähempää kiinnostaa...

Itseäni kiinnostaa aika paljon, saanko isolla rahalla pikkuauton kokoisen sähköauton, jossa rajoitettu range kun pitää lähteä kauemmas, vai A6/A4/Passat/Octavia/Golf/Mitävielä kokoluokan kulkineen.
 
Itseäni kiinnostaa aika paljon, saanko isolla rahalla pikkuauton kokoisen sähköauton, jossa rajoitettu range kun pitää lähteä kauemmas, vai A6/A4/Passat/Octavia/Golf/Mitävielä kokoluokan kulkineen.
MINULLE on ihan sama. Jos todella pitkälle haluat, niin juna ja lentokone on keksitty... [emoji6]
 
Ei kuullosta hyvältä jos varaat julkisen latausaseman 8h joka arkipäivä. 4-5h parina päivänä olis ihan yes tasolla.
 
Ei kait sitä joka päivä tarvitse ladata 8 tuntia. Muutama tunti ja sitten kävisi siirtämässä pois.
Mikäs siinä sit jos luottaa jos et tyhjiä paikkoja löytyy ja pitää mielekkäänä ja tarpeeksi vaivattomana.
En kyllä itse jaksais moista kikkailua kun nimenomaan flexfuelkin piti olla automaattinen ettei tarvitse kartoista kyttäillä ja elämä pyöriä viinan ympärillä kuin alkoholistilla. Eli vaikkei juuri sähköllä aja niin useilta vuosilta jonkin sortin kokemusta siitä ettei niitä haluamia asemia ole ihan kaikkialla vaikka range onkin Helsingistä kepeesti Ouluun tankilla viinaa ollutkin. Ensimmäinen harrasteella viinakokeilu pelkällä viinalla käyvänä oli rasittavaa juuri asemien hakemisen ja vartavasten niillä käymisten takia ja siksi selvää et arkivehje oltava flex. Harraste söikin vielä sellaista 30 litraa eli pääsi jonku 200-300km tankilla. Voinut kovin pitkälle lähteä jollei ylimääräistä jerrykannua lavalle heittänyt.
 
Viimeksi muokattu:
Saattaa itsellä mennä tuollainen Optima PHEV tilaukseen. Kaikilla tehtaan varusteilla ja puoli vuotta vanhana hinta jää reilusti alle 35k€. Minusta hyvä diili, kun miettii mitä saa vastineeksi rahoilleen.
 
Saattaa itsellä mennä tuollainen Optima PHEV tilaukseen. Kaikilla tehtaan varusteilla ja puoli vuotta vanhana hinta jää reilusti alle 35k€. Minusta hyvä diili, kun miettii mitä saa vastineeksi rahoilleen.

Kuulostaa siltä, että arvo on ottanut aikamoisen iskun puolessa vuodessa, jos tappiin varusteltu Optima phev on hinnastohinnaltaan jossain 48k€ tuntumassa sedanina ja 50k€ paikkeilla farkkuna.

Tosin hyvä sulle, kiva tuollaisella on varmasti ajella :D
 
Kuulostaa siltä, että arvo on ottanut aikamoisen iskun puolessa vuodessa, jos tappiin varusteltu Optima phev on hinnastohinnaltaan jossain 48k€ tuntumassa sedanina ja 50k€ paikkeilla farkkuna.

Tosin hyvä sulle, kiva tuollaisella on varmasti ajella :D
Useita Ruotsin tuontiautoja myynnissä nyt. Yleensäkkin plugineissa.

Siellä halvemmat hinnat, ehkä jopa joku tuki (kurssi etukin)? Sitten tuot Suomeen niin ei tarvitse kun minimi verot maksaa.
 
Teslan hintapelleily jatkuu. 3% hinnan nostoa lykättiin maanantailta keskiviikolle, koska tilauksia tuli muka niin paljon, ettei niitä ehditty prosessoimaan :vihellys:
Mielenkiintoinen myyntiprosessi jos vanhat tilaukset pitää ensin jotenkin "käsitellä" ennen kuin hinnastoa voidaan muuttaa...:rolleyes:
Tesla delays price increase – boost orders at the end of the quarter

Joku ilkikurisempi voisi arvella, että niitä tilauksia ei vieläkään saatu tarpeeksi kvartaalin myyntilukujen kaunistamiseksi.
 
Pakkaspäivät ja PHEV lämmitys: Onko mahdollista että pelkkä latausjohto kytkettynä pääsen autoon aamulla niin, että se on lämmittänyt sisätilat ja sulattanut ikkunat? Ja toinen kysymys että missä autoissa on tehokas lämmitin pelkällä sähköllä? Eli voi oikeasti valita että on 21 lämmintä autossa, ilman polttomoottoriapua. Tottakai range ottaa takkiin, mutta en haluaisi että polttomoottori turhaan käynnistyy lyhyellä matkalla muusta kuin kaasunpolkemisesta.
 
Pakkaspäivät ja PHEV lämmitys: Onko mahdollista että pelkkä latausjohto kytkettynä pääsen autoon aamulla niin, että se on lämmittänyt sisätilat ja sulattanut ikkunat? Ja toinen kysymys että missä autoissa on tehokas lämmitin pelkällä sähköllä? Eli voi oikeasti valita että on 21 lämmintä autossa, ilman polttomoottoriapua. Tottakai range ottaa takkiin, mutta en haluaisi että polttomoottori turhaan käynnistyy lyhyellä matkalla muusta kuin kaasunpolkemisesta.

Ainakin 330e lämpenee tai ilmastoi sään mukaan halutessa oli piuha kiinni tai ei, voi siis joko ajastaa tai puhelinappsilla laittaa päälle.
Lämpenee myös huikeata vauhtia sisätilat. toisinsanoen puskee lämmintä alle minuutissa.
Tm talvitestissä 530e ei muistaakseni lämmennyt kovinkaan hyvin pelkällä sähköllä niin ovat kai softaa muokanneet tai sitten 500 sarja jotenkin erilainen.
 
Teslan hintapelleily jatkuu. 3% hinnan nostoa lykättiin maanantailta keskiviikolle, koska tilauksia tuli muka niin paljon, ettei niitä ehditty prosessoimaan :vihellys:
Mielenkiintoinen myyntiprosessi jos vanhat tilaukset pitää ensin jotenkin "käsitellä" ennen kuin hinnastoa voidaan muuttaa...:rolleyes:
Tesla delays price increase – boost orders at the end of the quarter

Joku ilkikurisempi voisi arvella, että niitä tilauksia ei vieläkään saatu tarpeeksi kvartaalin myyntilukujen kaunistamiseksi.
Ei tarvitse olla ilkikurinenkaan. :) Enemmän myyntiä, kun Q1:stä on vielä jäljellä. Vaarana on että Q1 jää tappiolliseksi ja halvemmilla hinnoilla saa asiakkaita liikkeelle.

Teslahan toimittaa kaikki mahdolliset autot ennen Q1 loppua, että autoista saadaan rahat ajoissa. Sama toiminta on ollut jo aiemminkin. Ja jos hintoja nostetaan liian aikaisin, niin myynti vähän sakkaa.
 
Useita Ruotsin tuontiautoja myynnissä nyt. Yleensäkkin plugineissa.

Siellä halvemmat hinnat, ehkä jopa joku tuki (kurssi etukin)? Sitten tuot Suomeen niin ei tarvitse kun minimi verot maksaa.
Näin juuri. Kruunun tämän hetken kurssi on yksi syy miksi hinnat tippuneet ja tosiaankin käytännössä minimiverot Suomessa 33g päästöjen takia. Sitten kun tuo vielä auton itse tai käyttää firmaa välissä niin säästää sen 3-5k€ Suomen pyynteihin nähden. Tuollaisen Ruotsin 35k€ tuontiauton (farkku Optima) pyynnit Suomessa seilaa jossain 38-45k€ välillä.
 
Ainakin 330e lämpenee tai ilmastoi sään mukaan halutessa oli piuha kiinni tai ei, voi siis joko ajastaa tai puhelinappsilla laittaa päälle.
Lämpenee myös huikeata vauhtia sisätilat. toisinsanoen puskee lämmintä alle minuutissa.
Tm talvitestissä 530e ei muistaakseni lämmennyt kovinkaan hyvin pelkällä sähköllä niin ovat kai softaa muokanneet tai sitten 500 sarja jotenkin erilainen.
Lisäyksenä vielä tähän, että ollessaan piuhassa lämmitys/tuuletus käyttää verkkovirtaa, eikä siis auton akkua.
 
Tesla:facepalm::rofl:



Näyttää muutaman vuoden vanhana toi auto varmaan tosi hyvältä kerta noin helposti lähtee jo uutena irti.
 
Näitä varmaan harvemmin näkee suomessa, joten pistetään nyt pari kuvaa kun oli sopivasti tuossa tien varressa parkissa.

BEDE3074-D0F1-4B6E-905E-77E716FA69FE.jpeg

D38CB7CB-AC7A-48D1-8B68-CC395172E649.jpeg
 
Silmiin sattuu nuo koripaneelien sovitukset, ottaen huomioon hintaluokka. :shifty:
 
Lisäyksenä vielä tähän, että ollessaan piuhassa lämmitys/tuuletus käyttää verkkovirtaa, eikä siis auton akkua.

Tarkennuksena tähän että riippuu. Riippuu millaisessa laturissa auto on kiinni ja riittääkö siitä saatu teho. Vakiolaturilla ladatessa akku ei yleensä ole täysi lämmityksen päätteeksi, kun lähdet asetettuun lähtöaikaan liikkeelle. Verkkovirtaa se käyttää, mutta jos sei riitä niin erotus tulee akusta. Seinästä saa max. ~3,7kW (tehokkaammalla 16A laturilla) ja auton mukana tulevalla (8A) vain ~1.8kW. Lämppäri ottaa helposti enemmän, sen teho taisi olla 5kW.
 
Tesla:facepalm::rofl:



Näyttää muutaman vuoden vanhana toi auto varmaan tosi hyvältä kerta noin helposti lähtee jo uutena irti.

Tyhmä idea laittaa tollasta imukuppia yhtään mihinkään muualle sisustan osaan kuin lasiin. Noita imukuppeja kun on aika voimakkaita ja varmasti vetää irti kaiken mikä vaan lähtee. Ei ole yllätys, että tollanen ohut kalvo irtoaa.
 
Ei sillä ettei kannata imukuppia laittaa, mutta onhan tuo laadullisesti aika epic fail laittaa vinyylikalvolla keskikonsoli autoon.
 
Ei sillä ettei kannata imukuppia laittaa, mutta onhan tuo laadullisesti aika epic fail laittaa vinyylikalvolla keskikonsoli autoon.

Rehellisyyden nimissä en tiedä miten noi muiden valmistajien hinnat alkaen kiiltomustat listat on toteutettu. Lisähintaan usein saa sen oikean lakatun puulistan, mutta huomattavasti useammin se on "saman näköinen" muoviläystäke.
 
Tyhmä idea laittaa tollasta imukuppia yhtään mihinkään muualle sisustan osaan kuin lasiin. Noita imukuppeja kun on aika voimakkaita ja varmasti vetää irti kaiken mikä vaan lähtee. Ei ole yllätys, että tollanen ohut kalvo irtoaa.

Ei ole tuollaista kalvotettua tullut vielä vastaan, yleensä ovat ihan sitä kiiltävää muovia ilman mitään kalvoja. Varmaan halvempi noin tehdä jostain abs-paskamuovista osa ja vetää kalvolla väriin :beye:
 
Noissa imukupeissa käytetään ftalaatteja yms. pehmentimiä, joten ei niitä kannata tosiaan mihinkään muovipintoihin kiinnitellä. Meillä lasten kengurupallo liuotti Brion lasten kävelyharjoituskärrystä maalit, kun se oli siihen nostettu pois lattialta -> käyttökelvottomiksi molemmat. Eli kannattaa näiden kanssa olla varovainen ihan muussakin elämässä, heikentää ihan umpimuovejakin. Ei tietysti poista sitä, että kalvotus on kyllä melkoisen halpisratkaisu uudessa autossa.

Toisaalta en itse pidä laseissakaan olevista ylimääräisistä näköesteistä (kuten ei katsastusmies tai poliisikaan), mutta kieltämättä autoissa saisi olla konsolissa vaikka pari järjestelmäkameroiden tyyppistä kiinnikepohjaa, mihin istuttaa lisävarusteita. Tai ehkä ylimääräistä härpäkettä ei edes haluta, nehän voivat olla vaikka törmäyksissä turvallisuusongelma.
 
Tämä testi lupaa kyllä ihan hyvää Optimalle tai etenkin sen rangelle. Hyundai ja Kia olivat myös TM:n talvitestissä pärjänneet todella hyvin eli sähköpuoli on onnistunut talvikeleissä. Muistaakseni taisi olla paras kW/ ajettu kilometri suhde. Taisiko päästä 100km 20kW teholla talviolosuhteissa. Toivottavasti Optimassa myös näin.

Så långt kommer tio laddhybrider på el – räckvidd

laddhybrid-rackvidd-pa-el.jpg
 
Teslan hintapelleily jatkuu. 3% hinnan nostoa lykättiin maanantailta keskiviikolle, koska tilauksia tuli muka niin paljon, ettei niitä ehditty prosessoimaan :vihellys:
Mielenkiintoinen myyntiprosessi jos vanhat tilaukset pitää ensin jotenkin "käsitellä" ennen kuin hinnastoa voidaan muuttaa...:rolleyes:
Tesla delays price increase – boost orders at the end of the quarter

Joku ilkikurisempi voisi arvella, että niitä tilauksia ei vieläkään saatu tarpeeksi kvartaalin myyntilukujen kaunistamiseksi.
Nyt tuli tehokkaimpiin Tesla S ja X malleihin Ludicrous ominaisuus lisähintaiseksi. Ja huomattava korotus hintaan. Samalla 100kWh olisi pienin ja ainut akku.

Tilattu S P100D oli 121783€ nyt 133790€ , eli 10% tuli lisää.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.
 
Viimeksi muokattu:
Näköjään Optimasta on juuri tullut facelift, mutta ilmeisesti hybridijärjestelmään ei ole tullut muutoksia? Muut mallit saaneet uudemman 7-vaihteisen dct:n mutta se ei kai plugariin tullut mukaan. Tietääkö joku? Muuten facelift ilmeisesti vain pelkkä ulkonäkömuutos keulaan ja jotain pientä sisälle.
 
Optima näyttäisi nahkapenkeillä ja myös luxury:nä tulevan tonnin pari kalliimmaksi. Oma siis luxury ja 5v/200 000km takuulla.
Tuli huvikseen katsottua tuollaisen 225xe:n hintoja Ruotsista ja hiukan yli 35ke tulisi lopulta maksamaan M-sportina ja noin puoli vuotta vanhana. Eli aika saman verran kuin yhtä vanha Optima. Bemun range vaan jäisi omassa käytössä auttamattomasti liian lyhyeksi kun yhdellä latauksella ei välttämättä pääsisi edes kokonaan toiseen suuntaan duuniin. Lisäksi tuo tila-automainen ulkonäkö hiukan tökkii ja ainakaan takana ei ole Optiman tarjoamaa tilaa. Aika reippaasti pirteämpi tuo 225xe kyllä on ainakin viivalta lähdettäessä. Onkohan tuo vain nelikon tuoma etu, koska kokonaistehossa ei ole hirveää eroa.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.

75kW langaton lataus vaatii sitä, että autossa on 75kW tasasuuntaus DC:ksi ja syöttö suoraan pikalatauksena akkuun.

Käytännössä jokaiseen autoon pitää siis integroida pikalataus-asema. Sanoisin, että aika toivottomalta kuulostaa tuo homma kun nuo maksavat väkisinkin aika paljon.

Paljonko keskimääräinen taksi ajaa päivässä? Eikö se 100kWh akku nyt riitä aika hyvin koko päivän ajoihin? Vähintään jollain yhdellä 30min @ 100kW supercharger kahvi + tupakka + kusi + lounas tauolla luulisi riittävän juuri niin pitkäksi vuoroksi kuin edes teoriassa voi haluta ajaa?
 
Tuo 100 km/20kWh ei kuulosta kauhean pahalta siinä mielessä että vuotuiset 20 tkm ajot menisi 4000 kWh:lla. Mutta mikä on latauksen hyötysuhde, eli paljonko tuollaisiin ajoihin käytännössä kuluisi sähköä vuodessa?
 
75kW langaton lataus vaatii sitä, että autossa on 75kW tasasuuntaus DC:ksi ja syöttö suoraan pikalatauksena akkuun.

Käytännössä jokaiseen autoon pitää siis integroida pikalataus-asema. Sanoisin, että aika toivottomalta kuulostaa tuo homma kun nuo maksavat väkisinkin aika paljon.

Paljonko keskimääräinen taksi ajaa päivässä? Eikö se 100kWh akku nyt riitä aika hyvin koko päivän ajoihin? Vähintään jollain yhdellä 30min @ 100kW supercharger kahvi + tupakka + kusi + lounas tauolla luulisi riittävän juuri niin pitkäksi vuoroksi kuin edes teoriassa voi haluta ajaa?

Noin 7:20 jälkeen sanovat, että tuossa on tasavirtalataus ja auto huijataan luulemaan, että se on kytketty Chademo/CCS-laturiin. Eli tuossa ohitetaan ilmeisesti auton sisäinen laturi.

Iso akku vähentää lataamisen tarvetta, mutta toisaalta silloinkin auto pitäisi käydä erikseen kytkemässä laturiin jossain vaiheessa. Isollakin akulla tuo langaton lataus toimiessaan vähentäisi erillisen lataamisen tarvetta jos työvuoron aikana saa vähän kerrassaan lisää virtaa.

Mutta mielenkiintoinen projekti ja jännä kuulla miten tuo lopulta toimii käytännössä. Itsellä on tähän mennessä ollut aikamoiset ennakkoluulot autojen langatonta lataamista kohtaan joten hienoa jos kohta kuulee miten tuo toimii.
 
Kävin ajamassa Audi Quattro kiertueella e-Tronilla ja asiallinen kärry kyllä. Audi laiseen tapaan todella laadukkaan oloinen ja jämäkkä. Hirveästi ei tyyppejä tullut oteltua, koska vieressä istui nuivakka myyntimies, mutta oma 3.0 TDi tuntui laiskalta kyllä testin jälkeen:(
 
Jaha, Tesla ei enää suosita säännöllistä huoltoa. Jokohan se "sähköautot tarvii vähemmän huoltoa" alkaa toteutua? Oho! Tesla ei enää suosita autoilleen säännöllistä huoltoa
Voisiko tämä liittyä ruuhkautuneiden Tesla-huoltojen työtaakan vähentämiseen? :think: Mutta tottahan se on, ettei nuo määräaikaishuollot ole varmaan niin tärkeitä sähköautoille kuin polttomoottoreille. Jarrujen vähempi huoltotarve tosin epäilyttää. Nehän ruostuvat vain pahemmin, kun niitä ei käytetä säännöllisesti. Eli ainakin levyt varmaan kestää huonosti ja satulatkin varmaan jumittavat helpommin. Miten lie levyjen lasittumisen laita, kun jarruja käytetään harvoin ja silloinkin vain kevyesti?
 
Teslaanhan suositellaan jarrujen herkistelyä kerran vuodessa, mutta tuo ei kuulu siihen ennen vapaaehtoiseen huolto-ohjelmaan. Mutta jarruthan voisi herkistellä varmaan itsekin, tai viedä jonnekin epäviralliseen huoltopaikkaan.

Ihan hyvä ratkaisu kumminkin tuo, että ei tarvitse huoltaa ollenkaan. Ei pääse ainakaan huoltoliike rahastamaan "turhalla" työllä.

Niin ja jarrujahan tulisi käyttää voimakkaasti aina silloin tällöin, niin ei pääsisi jumiutumaan käyttämättömyyden takia.
 
Mielenkiintoinen juttu Fortumin projektista, jossa tuodaan langaton lataus Oslon takseille taksiasemien jonoihin.

Tuli katseltua hieman huvittuneena kuinka kaapelien häviöt olisi ongelma rekkaparkeissa. Mutta langattomalla.75kW laturilla ei.
 
Jaha, Tesla ei enää suosita säännöllistä huoltoa. Jokohan se "sähköautot tarvii vähemmän huoltoa" alkaa toteutua? Oho! Tesla ei enää suosita autoilleen säännöllistä huoltoa

Mutta sitten oli vielä ne pari pikku juttua mitkä pitäs tehdä vaikkei autoa tarviikaan huoltaa säännöllisesti.

Despite the move, Tesla still recommends some maintenance services:

  • Cabin Air Filter Your Tesla is equipped with an air filter that prevents pollen, industrial fallout, road dust and other particles from entering through the vents. Tesla recommends replacing your cabin air filter every 2 years.
  • High Efficiency Particulate Air (HEPA) Filter If your Tesla is equipped with a HEPA filter, Tesla recommends replacing it every 3 years.
  • Tire Rotation, Balance and Wheel Alignment Tesla recommends checking your tires every 10,000-12,000 miles for rotating, balancing and aligning needs. Aggressive driving can lead to premature tire wear and may require more frequent tire service. Unbalanced and misaligned wheels affect handling, tire life and steering components. Refer to tire manufacturer’s owner manuals and warranty documentation for additional details.
  • Brake Fluid Test Tesla recommends testing brake fluid for contamination every 2 years and replacing as needed.
  • Air Conditioning Service An air conditioning service replaces the desiccant to help the longevity and efficiency of the air conditioning system. Tesla recommends an air conditioning service every 2 years for Model S, every 4 years for Model X and every 6 years for Model 3.
  • Winter Care Tesla recommends cleaning and lubricating all brake calipers every 12 months or 12,500 mi for cars in cold weather regions.
 
Liittyisiköhän ruuhkautuneisiin huoltopisteisiin tämä?

Nyt on myyty paljon Model 3 joka tulee vuoden päästä tuomaan entistä enemmän autoja huoltoon
 
Tuli katseltua hieman huvittuneena kuinka kaapelien häviöt olisi ongelma rekkaparkeissa. Mutta langattomalla.75kW laturilla ei.
Itseasiassa liittimet ovat aika vaikeita ulkotiloissa jos haluaa siirtää paljon tehoja. Jotain hiekkaa, pölyä ja muuta möhnää kun on liittimissä, niin 200A virroilla syytä varmistua liitosten laadusta.

Langattomuus saattaa olla jopa helpompaa.
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma
 
Tesla Model 3 ylitti niukasti Mersun C-sarjan sedanin myynnin (31% vs 29% osuudet).

Hintaluokassaan ihan hyvin myynyt. Vähän kalliimpi kuin Nissan Leaf, mutta se ei haittaa, koska Model 3 on parempi.
Sen lisäksi, että Tesla valtasi sähköautojen kuninkuuden, se nousi ykköseksi myös keskikokoisten premium-sedaneiden sarjassa, Jato kertoo. Saksalaiset premium-brändit jäivät sen taakse.
Model 3:a myytiin 3 630 kappaletta, minkä ansiosta sen taakse jäivät Mercedes-Benzin C-sarja, Audi A4 ja BMW:n 3-sarja.

Esimerkiksi Polestar 2 saapuu Eurooppaan aikaisintaan ensi vuonna. Model 3:n tärkeiksi kilpailijoiksi nousevat Jaguar I-Pace, Audi E-tron ja tuleva Mercedes-Benzin EQC

Tekniikan Maailma
 
"Miettikääpä, kun sähköautojen määrä kasvaa, niin 50 kilometrin välein sijaitsevat pikalatauspisteet eivät varmasti ole enää vajaakäytössä. Matkanteko tulee hidastumaan entisestään." eiköhän niitä latauspaikkoja rakenneta lisää koko ajan, sitä mukaa kun autotkin yleistyy.

Tekniikan Maailma
Eikö sähköautoille pitänyt olla latausinfra valmiina? :think:

Tekniikka & talous -lehdessä oli juuri juttua pikalatausasemien ja vetyasemien kustannuksista. Rakennuskustannukset ovat samaa tasoa, mutta koska vedyllä lataaminen käy niin paljon nopeammin, investointi per tankkaus on vain puolet pikalataukseen verrattuna.

Paljon etuja sähköautoiluun verrattuna, mutta... - Vety tulee hitaasti liikenteeseen
 
Suurin osa sähköautoilijoista ei tarvitse pikalatausta kuin pari kertaa vuodessa kun akun koko on n. 60kWh tai enemmän. Niitä yli 300km/pv ajoja kun ei vaan suurimmalle osalle kerry vuodessa kovin monena päivänä.

Jos yksi pikalataus kestää keskimäärin 30min, niin normaali kuski tarvitsee vuodessa ehkä n. 1h ajan pikalaturia.

Jos se bensan/dieselin/kaasun/vedyn lirutus ja maksu kestäisi 5min, niin polttomoottoriautoilija kerran kuussa tankkaavana tarvitsee bensapumpun käyttöönsä myös keskimäärin tunniksi vuoden aikana.

Eli sen suhteen ollaan varmaan aika samoissa.
 
Suurin osa sähköautoilijoista ei tarvitse pikalatausta kuin pari kertaa vuodessa kun akun koko on n. 60kWh tai enemmän. Niitä yli 300km/pv ajoja kun ei vaan suurimmalle osalle kerry vuodessa kovin monena päivänä.

Jos yksi pikalataus kestää keskimäärin 30min, niin normaali kuski tarvitsee vuodessa ehkä n. 1h ajan pikalaturia.

Jos se bensan/dieselin/kaasun/vedyn lirutus ja maksu kestäisi 5min, niin polttomoottoriautoilija kerran kuussa tankkaavana tarvitsee bensapumpun käyttöönsä myös keskimäärin tunniksi vuoden aikana.

Eli sen suhteen ollaan varmaan aika samoissa.
Olisko sulla sitä faktatietoa että monellako autoilijalla on sähköpistoke oli sitten kotilataus, seinätöpseli tai lämmitystoppa. Ja monella autoilijalla on edes se oma parkkipaikka.
 
Olisko sulla sitä faktatietoa että monellako autoilijalla on sähköpistoke oli sitten kotilataus, seinätöpseli tai lämmitystoppa. Ja monella autoilijalla on edes se oma parkkipaikka.
Jos pitäisi veikata, niin sähköautoilijoista kotilataus on n. 100%:lla, koska ei kai kukaan olisi niin idiootti, että ostaisi sähköauton ilman kotilatausmahista?
 
Monella on.

Ei kai mökkeilijäkään osta venettä, jos ei ole vettä lähellä?

Niinpä. En minä ainakaan osta sähköautoa/lataushybridiä ennenkuin taloyhtiö on selvittänyt miten ja millä kustannuksilla sitä saa kotipihassa ladattua. Eihän siinä nyt ole mitään järkeä ostaa moista jos et ole varma että saat kotipihassa sen piuhaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 154
Viestejä
4 590 823
Jäsenet
75 569
Uusin jäsen
elku1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom