Keskustelua hybridiautoista

Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin. Tankkaamisessa menee aikaa myös asemalle ajamiseen, lataamalla ei.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.
Vaikka liukuvat työajat onkin niin tuo nykypäivänä lähes poikeuksetta pakollinen työajanseuranta alkaa laskemaan vasta leimauksesta. Tuskin kovin moni pomo viittii exelilläkään lainvaatimia pitää edes 8-16 säännöllisten työaikaa ylhäällä kun jokainen poikkeus pitää merkitä käsin kun valmiit laitteet tuohon. Joten jollet sitten uudelleen kävele autolle laittaa niin ei se työaikaa ole.

Eipä pakota mutta aika itsensä huijaamista jos ei pysty myöntämään että aika monella bensiksellä on sähkölatauksia ja ylensä ne on aika hyvin pultattu siihen maantienvarteen sopivasti. Jos mielummin kai sitä abc asemalla käy syömässä/kahvilla kuin istuu autossa jossain pelkän lataustolpan vieressä.

Sinällään yksi lysti mut oli vaan tuota helppoutta et jos pihillä dieselillä voit selvitä koko vuoden 10-11 tankkauksella niin toi pistokkeen jatkuvan käytön helppous on aika kyseenalainen etu perusteluissa. Toki jos auto on vähempi pihi eikä pääse kuin sen 800km tankkauksella ja tankkauksia keskiverto autoilijalla alkaakin olemaan 19kpl vuodessa niin se tankkaus alkaa tuntumaan vaivalloisemmalta. Onko se vielä edelleenkään sen :facepalm: arvoinen ero.
 
Viimeksi muokattu:
Tokihan se tökkelin kytkeminen on hankalampaa kun tankkaaminen, mutta ajaisin minä silti mieluummin sähköautolla jos hinta olisi sama. Sähköauto vaan on monissa asioissa ihan ylivoimainen, hiljaisuus, kiihtyvyys, ei lähipäästöjä jne. Enkä usko että joku johdon kytkeminen on sellainen asia miksi joku jättäisi sähköauton hankkimatta, kyllä ne syyt on ihan jossain muualla kuten hinnassa ja siinä että ei vaan sovi omaan ajo profiiliin. Mutta kun hinta laskee samaksi kun polttomoottoriautoissa ja rangea om riittävästi niin aika vaikea kuvitella miksi kukaan ostaisi polttomoottiriautoa, muut kuin vannoutuneet harrastajat.
 
Tokihan se tökkelin kytkeminen on hankalampaa kun tankkaaminen, mutta ajaisin minä silti mieluummin sähköautolla jos hinta olisi sama. Sähköauto vaan on monissa asioissa ihan ylivoimainen, hiljaisuus, kiihtyvyys, ei lähipäästöjä jne. Enkä usko että joku johdon kytkeminen on sellainen asia miksi joku jättäisi sähköauton hankkimatta, kyllä ne syyt on ihan jossain muualla kuten hinnassa ja siinä että ei vaan sovi omaan ajo profiiliin. Mutta kun hinta laskee samaksi kun polttomoottoriautoissa ja rangea om riittävästi niin aika vaikea kuvitella miksi kukaan ostaisi polttomoottiriautoa, muut kuin vannoutuneet harrastajat.
Hirvee määrä pelkästään siihen harmittaako se päivittäinen johdon kytkeminen kuten lämpörinjohdon.

Vastauksesta vois päätellä että harmittaa kun niin paljon pitää kontekstiä antaa ympärille selitykseksi.

Huvittavaa toi jummettu pitää kaikessa olla parempi. Toiset alko facepalmaan ynnä muuta vaikkei nyt niin selvää mikä helpompaa ole edes olemassa.
 
Model Y:n lisäksi kiinnostavaa on Teslojen valmistustahti.

Model 3:sia näyttäisi tulevan linjastoilta tällä hetkellä melkein 6000 kappaletta viikossa ja lukema kasvaa. Tesla tulee valmistamaan tänä vuonna luokkaa 400 000 sähköautoa, joista vähän yli 300 000 on model 3:sia ja loput sitten S:iä ja X:iä.

Esim. Hyundai on vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana saanut valmistettua yhteensä n. 8350 sähköautoa.

Varovasti arvioiden Teslan tuotanto näyttää olevan n. 4x enemmän kuin toiseksi suurimman kilpailijan, Nissanin, jonka leaffia pusketaan ulos tänä vuonna ilmeisesti n. 100 000kpl.
 
Teslan valmistuskapasiteetti on kyllä iso etu tässä tilanteessa. Mielenkiintoista nähdä millaista kapasiteettia Volkkari saa aikaiseksi kun saavat id:n massa valmistuksen käyntiin.
 
Pikemminkin Teslan ainoa etu on sen asema akkumarkkinoilla. Valmistuskapasiteetin puolesta Tesla on pikkutekijä mihin tahansa perinteisen autoteollisuuden valmistajaan nähden. Isoimmat valmistajat kuitenkin tuuppaavat miljoonia autoja per vuosi ulos ja ne kaikki tehtaat on olemassa. Noiden tehtaiden muuttaminen sähköautojen tuotantoon on aika pitkälti sama homma kuin tuotantolinjojen muuttaminen uutta automallia varten, joten aika pikkujuttu siihen nähden, että Tesla joutuu rakentamaan kaiken lisakapasiteetin tyhjästä. Jos akkujen hinnoissa ja saatavuudessa tapahtuu lähivuosina merkittävää parannusta niin Tesla on hyvin äkkiä melkoisessa kusessa.
 
Jos töpselin kiinni laittaminen häiritsee sähköautossa niin sitten vain langatonta laturia hankkimaan:
Buy Plugless Wireless EV Charging

Bemarilta pitäisi saada ihan vakionakin ainakin vitossarjalaiseen:


Töpselin käyttö/käyttämättömyys ei ole mikään ongelma jatkossa koska vaihtoehtoja tuohon kyllä on. Isompi ongelma on asuminen jossa ei autoa saa piuhan päähän. Mutta toisaalta jos autopaikka on yleensä olemassa, niin en usko sen sähköistämisen olevan ongelma sinällään. Ongelmat tulevat lähinnä asunnoista jossa ei kiinteää paikkaa ole ensinkään. Toisaalta sitten tuollaisille alueille uskoisin latauspisteitä jonkin verran tulevan, mutta ongelmana onkin sitten niiden riittävyys kun se auto siinä joutuu kuitenkin aika pitkään seisomaan latauksessa. Todennäköisesti asuminen eriytyy nykyistä enemmän eli ne talot jossa autopaikkoja ei ole niin niiden asukkaat sitten eivät oikeasti käytä autoa (tai pysyvät esim. hybrideissä) ja ne asunnot jossa autopaikkoja on käyttävät sitten sähköautoja.
 
Jos töpselin kiinni laittaminen häiritsee sähköautossa niin sitten vain langatonta laturia hankkimaan:
Buy Plugless Wireless EV Charging

Bemarilta pitäisi saada ihan vakionakin ainakin vitossarjalaiseen:


Töpselin käyttö/käyttämättömyys ei ole mikään ongelma jatkossa koska vaihtoehtoja tuohon kyllä on. Isompi ongelma on asuminen jossa ei autoa saa piuhan päähän. Mutta toisaalta jos autopaikka on yleensä olemassa, niin en usko sen sähköistämisen olevan ongelma sinällään. Ongelmat tulevat lähinnä asunnoista jossa ei kiinteää paikkaa ole ensinkään. Toisaalta sitten tuollaisille alueille uskoisin latauspisteitä jonkin verran tulevan, mutta ongelmana onkin sitten niiden riittävyys kun se auto siinä joutuu kuitenkin aika pitkään seisomaan latauksessa. Todennäköisesti asuminen eriytyy nykyistä enemmän eli ne talot jossa autopaikkoja ei ole niin niiden asukkaat sitten eivät oikeasti käytä autoa (tai pysyvät esim. hybrideissä) ja ne asunnot jossa autopaikkoja on käyttävät sitten sähköautoja.

Langaton lataaminen noissa tehoissa on kyllä aika kyseenalainen. Toki konsepteina noita esitellään, mutta häviöt reaalimaailmassa jää isommiksi kuin ideaalitilanteiden mainostettu.

Ennemmin näkisin jotain ratkaisuja jotka ihan fyysisiin kontakteihin ottaisi ja joissa mekaaniset ongelmat oikeasti ratkaistu kunnolla ja edullisesti. Kestäen sitä kuraa, sohjoa ja suolaa.

Mutta oikeassa olet tuosta että lataustöpselin kiinnitys on marginaalinen ongelma. Ja siksi hieman hauskaa että kysymys sen harmittamisesta luo niin ison puolustusreaktion.
 
Bensan tankkaamiseen tai sähköauton latauspiuhan kiinnittämiseen menevä aika on niin pieni vuodessa, että siitä ei kannata vängätä. Kyllä ne oikeat syyt ajoneuvon käyttövoiman valinnalle löytyy ihan muualta. Näissä on sitten ihan perusteltuja syitä ja mielikuvia iloisesti sekaisin.

Ongelma monilla keskusteluun osallistujilla on siinä, että yleistetään oma tilanne koskemaan koko populaatiota.

Sähköautossa on varmasti useammin muistettava "tankata" kuin polttomoottoriautossa. Tuota vaivaa vastaan täytyy sitten saada jotain ja tämä vaivanpalkka vaihtelee henkilön mieltymysten mukaan. Joku saa hyvän mielen lähipäästöjen puuttumisesta, toinen ajamisen edullisuudesta, kolmas haluaa kuulua sähköautoilijoiden pieneen joukkoon jne. Lopulta jokaisella löytyy se piste, jolloin saatu hyöty on suurempi kuin koettu vaiva.
 
Pikemminkin Teslan ainoa etu on sen asema akkumarkkinoilla. Valmistuskapasiteetin puolesta Tesla on pikkutekijä mihin tahansa perinteisen autoteollisuuden valmistajaan nähden. Isoimmat valmistajat kuitenkin tuuppaavat miljoonia autoja per vuosi ulos ja ne kaikki tehtaat on olemassa.
Sitähän se kapasiteetti on, kykyä pystyä valmistamaan kokonaisia sähköautoja. Jos valmistaja pystyy valmistamaan miljoona auton runkoa vuodessa ja 5000 auton akkua, niin sähköautojen valmistuskapasiteetti on 5000 autoa per vuosi. Sillä ei paljo sähköautomarkkinoilla hurrata.
 
Omalla kohdalla pelkästään työmatkaa tulee 100km/päivä (~2200km/kk) ja latausmahdollisuutta ei ole kotona (vanha kerrostalo) eikä töissä (työnantaja ei suostunut suoriltaan). Lähin latauspaikka olisi kotoa 20 km päässä isossa kauppakeskuksessa (aivan toisessa suunnassa mihin ajan työmatkaa). Työpaikan "lähellä" (3 km päässä) olisi myös latauspaikka.

Sinänsähän tämä ei olisi ongelma, voisi käydä lataamassa samalla kun tekee ostoksia, tosin kauppareissut kestäisi useamman tunnin. Mutta talviaikana tuollaisella isollakin akulla pitäisi käydä vähintään kolmen päivän välein latailemassa. Ja pelkkään latausreissuun kuluisi se 40 km eli akusta riippuen 10-20% varauksesta.
Eli vaihtoehdot on a) unohdat sähköautot kunnes taloyhtiö tekee jotain b) vaihdat asuntoa c) koitat kysellä taloytiöltä, että mites onnistuisi lataus.

Jos työmatka-ajoa tulee 25tkm vuodessa ja tasaisen tappavasti nimenomaan 100km päivässä, niin sähköautolla säästäisi jo aika mukavasti bensakuluissa.
 
Langaton lataaminen noissa tehoissa on kyllä aika kyseenalainen. Toki konsepteina noita esitellään, mutta häviöt reaalimaailmassa jää isommiksi kuin ideaalitilanteiden mainostettu.

Ennemmin näkisin jotain ratkaisuja jotka ihan fyysisiin kontakteihin ottaisi ja joissa mekaaniset ongelmat oikeasti ratkaistu kunnolla ja edullisesti. Kestäen sitä kuraa, sohjoa ja suolaa.
Lähde?

Miski induktiivinen lataus olisi erityisen huonohyötysuhteista?
 
Tuli käytyä koeajamassa Kia Optima plugari. Varsin ok kampe kaikin puolin ja rahoilleen tuntuu saavan todella hyvän vastineen. Hiljainen etenijä etenkin kitkoilla varustettuna ja ajettavuus muutenkin kunnossa. Ei mikään raketti, mutta ei tuollaista eco-autoa siihen tarkoitukseen oikein hommatakaan. Varusteista ei ainakaan jää puuttumaan mitään eli nuo on aina tappiin asti varusteltuja jo valmiiksi tehtaalta. Rangekin on reilu 60km, joka ei varmaan ihan toteudu käytännössä, mutta riittäisi itsellä melkein kokonaan edestakaiseen työmatkaan. Töissä on mahdollisuus lataukseen, mutta hinta on verottajan määrittelemä 30€/kk. Kotona ei vielä saa ladata taloyhtiön takia.
 
Töissä on mahdollisuus lataukseen, mutta hinta on verottajan määrittelemä 30€/kk. Kotona ei vielä saa ladata taloyhtiön takia.
Siis onko työnantaja päättänyt, että vähentää palkastasi 30€ jos tarjoaa sähköt, vai meinaatko vain verottajan määräämiä tuloveroja? Jälkimmäiset ei ole 30€ vaan tyypillisillä tuloilla jotain 10-15€ (30€*marginaalitulovero), mikä nyt ei ole iso raha jos sillä kuitenkin hyötyäkin saa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähde?

Miski induktiivinen lataus olisi erityisen huonohyötysuhteista?

Ei ollut minulle osoitettu kysymys, mutta kyseessä on kohtuu monimutkainen mekanismi missä energiaa muunnetaan monta kertaa. Lisäksi hävikkiä tapahtuu kun siirretään energiaa elektromagneettisessa vuossa. Lyhyesti osa energiasta karkaa harakoille.

Ilmeisesti tuota on kyllä pystytty parantamaan ja parhaimmillaan hyötysuhde itse siirrossa on yli 95%. Veikkaan että hän viittasi matalan tehon lataustehoihin, kuten kännyköihin, missä hyötysuhde on heikko. Suuremilla tehoilla on tosiaan päästy labraolosuhteissa 15cm matkalla 97% lukemiin. Lähde: 120-kW Wireless Charging Proves 97% Efficient

Tässä toinen: "Over 90% efficiency is maintained from grid to battery across a wide range of coupling conditions at full load."
A 90 percent efficient 5kW inductive charger for EVs - IEEE Conference Publication
 
Viimeksi muokattu:
Siis onko työnantaja päättänyt, että vähentää palkastasi 30€ jos tarjoaa sähköt, vai meinaatko vain verottajan määräämiä tuloveroja? Jälkimmäiset ei ole 30€ vaan tyypillisillä tuloilla jotain 10-15€ (30€*marginaalitulovero), mikä nyt ei ole iso raha jos sillä kuitenkin hyötyäkin saa.
Palkasta lähtee 30€.
 
Tietenkin kaikilla tuntemillasi sähköautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Kuka nyt ostaisi sähköautoa, jos ei latausmahdollisuutta olisi? Huoltoasemaan turvautuminen ei ole millään tavalla käytännöllistä. Se ei kuitenkaan kerro kerrassaan mitään siitä, monellako autoilijalla on kotilatausmahdollisuus.


Jos nyt kuitenkin huomioitaisiin, vaikka sähköautoista puhuttaessa onkin tapana sopivasti unohtaa yksityiskohtia.


Koska nyt puhuttiin siitä, ettei pikalataus kuulemma ole tarpeen riittävän isolla akulla. Jos ei lasketa pikalataukseksi 22 kW latausta, niin miniakulla varustettuun miniautoonkin saa tunnissa vain n. 100 km lisää ajomatkaa. Ilman erittäin nopeaa latausta ei huoltoasemille kannata pysähtyä ollenkaan, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää ladata yön aikana. Tällöin tarvitaan niin iso akku, että sillä saa koko päivän ajot suoritettua. Isolla akulla taas kestää tunteja ladata, vaikka pikalataus olisikin. Ojasta allikkoon, siis.
Pointtini oli, että erilaisista asumismuodoista huolimatta kotilataus on järjestynyt. Rivi- tai kerrostaloasuminenkaan ei siis ole este jatkuvalle 8 A:n kotilataukselle, mikä antaa rangea noin 90 km/10 h. Opiskelija-asunnossa tai kaupungin omistamassa voi olla vaikeampaa, mutta toisaalta niissä asuvat harvemmin ostavat uusia sähköautoja, eli ongelma on aika pieni.


No, huomioidaan 200 kWh:n jättiakun tuoma lisäpaino. Kapasiteettia on 136 kWh enemmän kuin esim. Konassa, mikä tuo massaa lisää noin 800 kg. Vahvistetaan samalla rakenteita ja suurennetaan jarruja, joten lasketaan 900 kg mukaisesti. Kyse on varmaankin aika maantiepainotteisesta pitkänmatkanajosta, koska noin valtava akku. Maantietä suhaava sähköautoilija valinnee renkaansa vierinvastusta painottaen. Valitaan renkaaksi Bridgestone Turanza T005, minkä vierinvastuskerroin on Autobild 2019 testin mukaan 0,00749.

Isomman akun tuoma ylimääräinen 900 kg aiheuttaa vierinvastusta:

9,81 * 0,00749 * 900 kg = 66,1 N.

Vierinvastusteho kasvaa lineaarisesti nopeuden mukaan, joten energia per 100 km ei riipu nopeudesta. Lasketaan satasen nopeudella, niin näemme tehosta suoraan kWh:t.

Ylimääräinen vierinvastusteho:

66,1 N * 100 km/h / 3,6 = 1837 W

Ylimääräinen energia ilman häviöitä:

=1,837 kWh/100 km

Huomioidaan voimalinjan hyötysuhde 0,8:

1,837 kWh / 0,8 = 2,3 kWh/100 km

Kona vei TM:n mukaan 20 kWh/100 km. Jättiakulla se veisi talvella 20 + 2,3 = 22,3 kWh/100 km, mikä antaa talvirangeksi 200 kWh / 22,3 kWh * 100 km = 897 km. Voiko tuosta enää sanoa "lähes 1000 km", en tiedä.

Seuraavaksi sanot, että ohittelet aggressiivisesti kaikki muut autot, ja lisäksi ajat tunturia ylös ja alas. Nuo kieltämättä lisäisivät massan vaikutusta, vaikka generaattorilla saakin jarrutuksissa ja alamäissä energiaa talteen. Itse en juuri huomaa omalla hybridillä maantiellä muuta vaikutusta 80 vs. 400 kg kuormasta kuin vierinvastuksesta johtuvan 0,4 l/100 km. Eli ei niitä kiihdytyksiä/mäkiä ainakaan minulla niin montaa matka-ajossa tule, että se näkyisi kiihdytys-/nousuhäviöinä - ja se genun vaikutus laimentaa.

Kuten aiemmin sanoin, harva tarvitsee 200 kWh:n akkua. Vielä harvempi olisi valmis oikeasti ostamaan sellaisen nykyhinnoilla/lisäpainolla. Kuka puhui, ettei pikalataus olisi tarpeen riittävän isolla akulla, zepi vai? Hänhän sanoi, että tarpeeksi isolla akulla pikalatauksia tarvitsisi tehdä vain 2-3 krt vuodessa. Kaikki muut ajot hoituisivat koti-/kauppa-/työpaikkalatauksilla, joista kertyisi yli oman arkiajotarpeen, kun on valittu tarpeeksi suuri akku, ja autoa pidetään piuhassa vaikkapa 10h/vrk. Zepi puhui samassa lauseessa 2-3C latausnopeuksista. Mistä siis otit tuon "tuntien" latausajan? Tuo mainittu 2-3C viittaa ennemmin 20-30 minuuttiin per 100 %, mutta toki tuolla nopeudella mennään vain siellä keskimmäisellä puolikkaalla (25-75 %).

Akkua ei tarvitse ladata huoltoasemalla täyteen. Iso akku ei siis pidennä latausaikaa, vaan jopa lyhentää sitä, ja lisäksi antaa pelivaraa latauspaikan valintaan. Voit pitää huili-/lataustauon jo 50 % kohdalla, ja rykäistä nopeasti akun 80 %:iin. Yleensä isoakkuisissa on enemmän rinnankytkettyjä kennoja, joten sitä on mahdollista ladata suuremmalla teholla, jos latauspaikka antaa myöten. Ja vaikkei antaisi, niin samallakin maksimilatausteholla isoon akkuun saa energiaa, eli kilometrejä nopeammin, koska hitaan alku- ja loppulatauksen välissä on enemmän kapasiteettia. Esim. 50 kWh vs. 100 kWh:

Kulutus 20 kWh/100 km, halutaan ladata 200 km lisää rangea (40 kWh).


Pienempi akku:

a) 0-80 %, hidas alku

b) 10-90 %, sekä hitaahko alku että loppu

c) 20-100 %, hidas loppu


Iso akku:

a) 0-40 %, hidas alku

b) 10-50 %, ei huono, vain hitaahko alku

c) 20-60 %, nopea

d) 30-70 %, nopea

e) 40-80 %, nopea

f) 50-90 %, ei huono, vain hitaahko loppu

g) 60-100 %, hidas loppu


Isomman akun vaihtoehdot näyttävät keskimäärin nopeammilta, ja lisäksi sillä on enemmän mahdollisuuksia välttyä joutumasta 0-20 tai 80-100 % hitaammille alueille.

Kannattaa ajatella akkuprosenttien tai täyteenlataamisen sijaan niin, että kuinka paljon kilometrejä saat ladattua tietyssä ajassa. Tässä isompi akku ei ole haitta vaan etu. Huoltoasemalla tarvitsee viettää tietyllä ajosuoritteella sitä vähemmän aikaa mitä suurempi on akku. Isommassa on jo lähtiessä todennäköisesti enemmän energiaa, ja lisäksi reissun aikaisilla täydennyslatauksilla energiaa saa suuremmalla keskimääräisellä teholla, vaikka huipputeho olisi aseman rajoittama. Näistä seuraa isommalla akulla vähäisempi yhteenlaskettu latausaika reissun aikana ja myös perillä. Isoakkuinen voi halutessaan jättää jonkun pieniakkuisen käyttämän aseman kokonaan väliin, tai sitten ladata aivan samoilla asemilla, mutta lyhyemmän aikaa.
 
Itse en ole eberia tai vastaavaa koskaan omistanut, mutta periaatteessa kiinnostaisi, koska nykyautoissa ei kai ole mahdollisuutta kunnollisen lohkolämmittimeenkään. Meidän 80 asunnon yhtiössä on ehkä pari töpseliä kiinni pitävää enään nykyään. Itse olen näistä toinen, kun minulla on oikea lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin.

Käsittäkseni nämä Eberit "palaa puhki" parin vuoden välein ja on maksettava kallis remppa. Miten on?

Lisäksi 12v akku on kovilla ebereiden vuoksi ja niitä ei oikein voi käyttää jos ajaa paljon nurkka-ajoa.

Joo, taisi olla manuaalissakin, että kovin lyhyitä jaksoja ei ebeeriä kannata poltella. Olen jättänyt päälle alkumatkalle, pysyy auto mukavan lämpimänä, kunnes koneesta alkaa irrota lämpöä.

Tuo on ollut käytössä vasta vuoden, joten omalla kohdalla kestävyys jää nähtäväksi. Akkuahan ne syö, joten kannattaa vaihtaa riskimpi akku, jos mahdollista. Poltin kyllä sammuttaa itsensä jos jännite laskee. Kerran huomasin tänä talvena sen ja laitoin akun työpaikan parkkihallissa ylläpitolataukseen. Täällä oli noita 25-30 pakkasia tuolloin.
 
Joo, taisi olla manuaalissakin, että kovin lyhyitä jaksoja ei ebeeriä kannata poltella. Olen jättänyt päälle alkumatkalle, pysyy auto mukavan lämpimänä, kunnes koneesta alkaa irrota lämpöä.

Tuo on ollut käytössä vasta vuoden, joten omalla kohdalla kestävyys jää nähtäväksi. Akkuahan ne syö, joten kannattaa vaihtaa riskimpi akku, jos mahdollista. Poltin kyllä sammuttaa itsensä jos jännite laskee. Kerran huomasin tänä talvena sen ja laitoin akun työpaikan parkkihallissa ylläpitolataukseen. Täällä oli noita 25-30 pakkasia tuolloin.

Nyt menee vähän asian vierestä, mutta se eber/webasto ei itsessään kuluta juurikaan akkua, mutta sisäpuhallin kuluttaa paljon, jos se on automaattiasennossa/suurella nopeudella. Toki jos sen puhaltimen nopeutta säädetään pelkällä vastuksella, niin kuluttaa kaikilla nopeuksilla paljon.

Ja tuskin palavat puhki.
Ite ainakin ymmärsin, että se oli naljailua sun esittämän epäilyksen järkevyydestä...

Joku vartti (13 min) taitaa olla minimi polttoaika. Se tulee siitä, että polttopesä ei sitten karstoitu lyhyillä poltoilla.
Se taitaa olla yleisin huoltojen syy.

Joissain alkup. asennus autoissa, missä poltin käynnistelee itellään ajon aikana (pieniksi hetkiksi) se vetää polttimen tukkoon.

Jotkut sitten ohittelevat nuo autom. käynnistelyt kytkimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Palkasta lähtee 30€.

Aika tarkkaan se, mitä menee kuukauden työpäivinä lataukseen. Ainakin omien pikaisten laskujen mukaan.
Itselläni Volvon D6:n ja ainakin nyt saan latailla työmaalla, jos vaan saan auton sähköjen lähelle. Rakennuksilla nyt poltetaan sähköä muutenkin surutta, joten ei ole kukaan kiinnittänyt huomiota. Luvan kysyin kyllä etukäteen.
Kotona ei latausmahdollisuutta, mutta ajan usein töistä tullessa kauppareissun lähiprisman kautta, josta sitten lisävirtaa töihin menoa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut minulle osoitettu kysymys, mutta kyseessä on kohtuu monimutkainen mekanismi missä energiaa muunnetaan monta kertaa. Lisäksi hävikkiä tapahtuu kun siirretään energiaa elektromagneettisessa vuossa. Lyhyesti osa energiasta karkaa harakoille.

Ilmeisesti tuota on kyllä pystytty parantamaan ja parhaimmillaan hyötysuhde itse siirrossa on yli 95%. Veikkaan että hän viittasi matalan tehon lataustehoihin, kuten kännyköihin, missä hyötysuhde on heikko. Suuremilla tehoilla on tosiaan päästy labraolosuhteissa 15cm matkalla 97% lukemiin. Lähde: 120-kW Wireless Charging Proves 97% Efficient

Tässä toinen: "Over 90% efficiency is maintained from grid to battery across a wide range of coupling conditions at full load."
A 90 percent efficient 5kW inductive charger for EVs - IEEE Conference Publication
Siinähän se tulikin. Labrassa tosiaan päästy ihan hyviin. Siitä onkin sit iso ero verrattuna käytännön kustannustehokkaisiin sovelluksiin joissa ei kohdistuminen ole täysin ideaali. Käytännön sovelluksessa pitäisi olla kannen alla robottia joka hakisi ne viimeisetkin millin osat kohdalleen jos laitteella kuvitellaan edes lähelle 90 suhteita päästäväksi. Sekä ylimääräiset liat ja vedet saada pois edestä vaimentamasta. Mitä vähemmän kohdistamista vaativa tehdään sitä rajummin hyötysuhteet laskee.

Pienillä tehoillahan tosiaan kuluttajatuotteissa on todella huonot hyötysuhteet kuten kännykkä ja se hammasharja. Eikä se pienistä tehoista johdu vaan hinnasta millä tehdään ja kännykän tapauksessa kohdistamisesta. Laiteet tehty suht laajalla alueella toimivaksi niin ei millin tarkkaa kohdistamista, eikä siten myöskään edes mahdollista niin hyviä hyötysuhteita. Pienillä tehoilla ei lämpö ole ongelma niin ei ole pakko tehdä monimutkaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä nyt ajeltu muutama päivä bemun hybridillä ja aika vakuuttavaa on toiminta. Kun vastaavalla tekniikalla olevalla minillä oli kulutus noin 8 l/100km, niin tällä menee sama työmatka 15 km/suunta kokonaan sähköllä, kulutuksen ollessa 16kWh. [emoji4]

Yöllä lataus, jolloin hinnaksi omalla kombolla tulee 8.57s/kWh. Mitään kustannuksia ei latauspaikan suhteen tullut, koska latailen akkua schukosta.

Haluttaessa ladata akkua ilmaiseksi julkisesta vakiokauppani laturista, tuli auton mukana myös siihen soveltuva kaapeli.

Toimintojen ohjaus tapahtuu bmw connect+ softalla ja toimii kun unelma.

Huonompiin keleihin on lisäksi vielä neliveto, jos sitä sattuu tarvitsemaan. Tällöin toki mennään pahimmat paikat poltto- ja sähkömoottorilla.
 
Tuo tavallaan itseäkin houkuttelisi, mutta Baijerin perkeleet, kun eivät tarjoa farkkuna tuota.
Tästä syystä itse olenkin katsonut Optiman farkkua. Lisäksi saa reilu 20km lisää rangea ja hankintahinnassakin säästää puolet. Varustus vakionakin kunnossa eikä laatuvaikutelmassakaan ole valittamista.
 
Kuulemma kesällä julkastaan kolmossarjan farkku joka tulee myös plugarina. Oon tuota ootellu kun ei mikään hätä tässä vielä ole.
Plugarissa kannattaa vaan miettiä, että auton koko pitää ottaa melkein yhtä sarjaa isommasta mallista, jos haluaa samat kuljetustilat kuin ilman plugaria. Akusto kuitenkin nappaa tilasta yllättävän paljon pois.
 
Kuulemma kesällä julkastaan kolmossarjan farkku joka tulee myös plugarina. Oon tuota ootellu kun ei mikään hätä tässä vielä ole.
F31-mallinen 3-bemari failasi meillä lastenratastestissä ja lähti vaihtoon :p Eli ihan suosiolla 5-sarjaa odotellessa täällä. Kuten @pokkus tuossa totesikin.
 
Tästä syystä itse olenkin katsonut Optiman farkkua. Lisäksi saa reilu 20km lisää rangea ja hankintahinnassakin säästää puolet. Varustus vakionakin kunnossa eikä laatuvaikutelmassakaan ole valittamista.
Tossa ei vaan ole nelivetoa, mikä itselleni ehdoton no no! Ettei tule väärinkäsityksiä, niin tämä omani on 225xe ja tilat konttia lukuunottamatta isommat kabiinissa kuin omassa 530d:ssä.
 
Optima näyttäisi nahkapenkeillä ja myös luxury:nä tulevan tonnin pari kalliimmaksi. Oma siis luxury ja 5v/200 000km takuulla.
 
Optima näyttäisi nahkapenkeillä ja myös luxury:nä tulevan tonnin pari kalliimmaksi. Oma siis luxury ja 5v/200 000km takuulla.
Optima onkin sikakallis uutena Suomessa eikä oikein sillä hinnalla minustakaan kannattava. Vajaan vuoden käytettynä erittäin paljon huokeampi hinta.
 
Taitaa myös tulla halvemmaksi vaihtaa rattaat kuin auto! Muistan omaa sedania tilatessa kuinka moni uhosi odottavansa 530e farkkua, joka varmasti tulee ihan kohta. Nyt alkaa olla kaksi vuotta täynnä niistä hetkistä ja 5-sarjan plug-in farkusta yhä nähdään unta. Ehkä vuoden päästä.
 
Yksi näkökulma sähköauton hankintatuelle. Toki 2019 aikana voi jo tulla alle 50 000€ Tesloja ja Teslallahan on kaikkein suurin tuotantokapasiteetti sähköautoille. Sillä voi olla jo merkitystäkin.

Tällä hetkellä maailmassa sähköautojen tuotantomäärä on vakio, mitä tulee linjalta ulos. Jos näistä osa saadaan hankittua tukien avulla Suomeen, niin se ei paranna maailmanlaajuisesti ilmastoa mitenkään, Juha Kuismanen perustelee.

Sähköautojen hankintatukea on maksettu vuoden 2018 alusta alkaen ja aiotaan maksaa vuoteen 2021. Tuki on 2 000 euroa uuden sähköauton ostajalle tai pitkäaikaisvuokraajalle.
Diplomi-insinööri teki kansalaisaloitteen sähköautojen tuen lopettamisesta: "Polttaisin tukirahat viiden euron seteleinä takassa"
 
Yksi näkökulma sähköauton hankintatuelle. Toki 2019 aikana voi jo tulla alle 50 000€ Tesloja ja Teslallahan on kaikkein suurin tuotantokapasiteetti sähköautoille. Sillä voi olla jo merkitystäkin.


Diplomi-insinööri teki kansalaisaloitteen sähköautojen tuen lopettamisesta: "Polttaisin tukirahat viiden euron seteleinä takassa"
Kyllähän sitä kaikkenlaisia tyhmiä ideoita esitetään... :tdown:Tukea pitäisi nostaa vaikka 5000€.

Sähköauto on fiksu työsuhdeautonakin - Hyundai
 
Dippainssiltä unohtuu sellainen tosiasia, että mitä enemmän on kysyntää yli tarjonnan, sitä enemmän valmistajat ovat valmiita investoimaan lisäkapasiteettiin. Jos autot seisoisivat varastossa ei kukaan varmasti suunnittelisi uusia akku/sähköautotehtaita.
 
Kyllähän sitä kaikkenlaisia tyhmiä ideoita esitetään... :tdown:Tukea pitäisi nostaa vaikka 5000€.i

Helppoa huutaa muita mukaan maksamaan mahdollista omaa uutta autoa. :dead:

Ylipäätään hankintatukia voi harkita vasta jos vähintään vastaavan summan saa muuten pois valtion budjetista. Lisäksi se pitää sitoa auton ostohintaan, ei yli 30t euron autoihin tarvita veronmaksajien rahoja hankinta-avuksi. Hankintatuki voisi olla esim. 10-15% tuolloin auton hinnasta, edellytyksenä, että joku diesel- tai <2000-bensaauto paalataan sen kunniaksi. Ilman romutettavaa autoa tuki olisi puolet.
 
Kyllähän sitä kaikkenlaisia tyhmiä ideoita esitetään... :tdown:Tukea pitäisi nostaa vaikka 5000€.

Sähköauto on fiksu työsuhdeautonakin - Hyundai
Onhan tuo aivan typerä idea, kun 2000€ tuki aloitettiin vasta 2018. Jo 2019 voi tulla kiinnostavia alle 50t€ maksavia, tai sitten viimeistään 2020.


Hyundai on vähentänyt tuotantokapasiteetia. Mieluummin saisi lisätä, kun on kerrankin saatu hyvä auto.
Hyundai Slashes Kona Electric Production, But Why?
 
Helppoa huutaa muita mukaan maksamaan mahdollista omaa uutta autoa. :dead:

Ylipäätään hankintatukia voi harkita vasta jos vähintään vastaavan summan saa muuten pois valtion budjetista. Lisäksi se pitää sitoa auton ostohintaan, ei yli 30t euron autoihin tarvita veronmaksajien rahoja hankinta-avuksi. Hankintatuki voisi olla esim. 10-15% tuolloin auton hinnasta, edellytyksenä, että joku diesel- tai <2000-bensaauto paalataan sen kunniaksi. Ilman romutettavaa autoa tuki olisi puolet.
Suomessa ihan hyvin tuetaankin sähköautoja ja varsinkin ladattavia hybridejä. Suomi on jopa Kiinaa edellä. Lukemat jää kyllä Ruotsista, mutta ehkä siellä ostetaan sitten paljon Volvoja. Norjalla on taas öljytuloja.

Tuo 2000€ sähköauton hankintatuki taisi loppua 2021 ja sitten varmaan tulee joku uusi juttu taas tilalle.

Screenshot_2019-03-18_121156.jpg
 
Dippainssillä on kyllä siinä ihan validi pointti, että Suomen hankintatuen poistaminen ei juuri vähentäisi globaalia kysyntää ja kysyntä ylittäisi yhä tarjonnan. Tuki ei siis tarjoa mitään etua muille kuin alle 50 k€ hintaisen sähköauton ostajille.

Perään hieman omaa ajattelua: Tuet nostaa hintoja, jolloin kysyntä vähenee. Mennään helposti tukiloukkuun, jossa tukien avulla nostettuja hintoja joudutaan kompensoimaan tuilla, jotta kysyntä ei sakkaa. Hieman samanlainen tilanne on tehty Helsingissä asumistukien kanssa.

Edit. puuttui sana "hintoja"
 
Viimeksi muokattu:
Hyundai on vähentänyt tuotantokapasiteetia. Mieluummin saisi lisätä, kun on kerrankin saatu hyvä auto.
Hyundai Slashes Kona Electric Production, But Why?
Kona on ainakin itselleni ainoa edes etäisesti mielenkiintoinen sähkis 3:sen kilpailijaksi. Leaf ei ole koskaan kiinnostanut juurikaan jostain syystä.

Ehkä syy on se, että jos olen 40k+ autoa hommaamassa, niin sen pitäisi herättää edes jotain muitakin tunteita kuin tylsyyttä, jota nissan huokuu.

Jagge ja audi ovat tietysti myös mielenkiintoisia, mutta verrattuna kohta saataville tulevaan std-rangeen ne ovat kovin kalliita.
-
On se jännä kun paskasta valmistusosaamisestaan tunnetty valmistaja on ainoa joka osaa valmistaa sähköautoja mitenkään merkityksellisiä määriä.
 
Helppoa huutaa muita mukaan maksamaan mahdollista omaa uutta autoa. :dead:
Olen jo käyttänyt yhden sähköautotuen 4v- liisari soppariin, ihan kivasti laski kk- maksua.:tup:
Kuitenkin tullut maksettua valtiolle uusien autojen oston yhteydessä veroja noin +60 000€ vuosien aikana (+tietty polttoaine verot päälle), kiva saada jotain pientä takaisinpäinkin.
Onhan tuo aivan typerä idea, kun 2000€ tuki aloitettiin vasta 2018. Jo 2019 voi tulla kiinnostavia alle 50t€ maksavia, tai sitten viimeistään 2020.
:tup:
Hyundai on vähentänyt tuotantokapasiteetia. Mieluummin saisi lisätä, kun on kerrankin saatu hyvä auto.
Hyundai Slashes Kona Electric Production, But Why?
Akkuja ei saa tarpeeksi....
Perään hieman omaa ajattelua: Tuet nostaa hintoja, jolloin kysyntä vähenee.
Ei suomessa myytävät sähköautot ole kallistuneet tukien myötä.
 
^ No kaikkihan kotiin päin haluaa aina kaikenlaista, maksan itsekin vuodessa pelkästään palkasta veroa sen noin 24t euroa, mutta en ei minusta silti muiden veronmaksajien osallistua minun omiin hankintoihini. Mieluummin näkisin kulujen karsimisen ja sitä myötä maksettujen verojen pienenemisen per henkilö. Tällöin jäisi sitä ostovoimaa paremmin hankintoihin.
 
^ No kaikkihan kotiin päin haluaa aina kaikenlaista, maksan itsekin vuodessa pelkästään palkasta veroa sen noin 24t euroa, mutta en ei minusta silti muiden veronmaksajien osallistua minun omiin hankintoihini. Mieluummin näkisin kulujen karsimisen ja sitä myötä maksettujen verojen pienenemisen per henkilö. Tällöin jäisi sitä ostovoimaa paremmin hankintoihin.

Aina voi uneksia :D

Toki jos ostovoima nousisi, nousisivat todennäköisesti myös hinnat. Eivät välttämättä samassa suhteessa toki.

Mutta aletaan olla aika kaukana aiheesta.

Sähköautojen tuki on omiaan kaventamaan sähköauton ja polttisauton hintakuilua, joka on edelleen melkoinen ja vaatii tosi isoja kilometrejä ja pitkää pitoaikaa, että sen saa kurottua umpeen pitoajalla.

Jos valtio haluaa nopeasti lisää sähköautoja Suomeen hankintahintaa pitää saada alemmas. Muuten se mainittu parantunut ostovoimakin menisi vaan hienompiin polttisautoihin.
 
Ei suomessa myytävät sähköautot ole kallistuneet tukien myötä.

Sanotko ihan tosissasi, että autokauppa jättää oman osansa ottamatta tuosta tuesta? Miksi ihmeessä ne niin tekisi? Kysyntää on enemmän kuin tarjontaa joten kilpailukaan ei paina hintoja alaspäin.
 
Tuosta hintakuilusta, miksi se pitäisi kuroa umpeen? Vaikka saisin samaan hintaa 3 polttista, niin ihan sama, ei vois vähempää kiinnostaa...
 
Tuosta hintakuilusta, miksi se pitäisi kuroa umpeen? Vaikka saisin samaan hintaa 3 polttista, niin ihan sama, ei vois vähempää kiinnostaa...

Pentti perustallaajaa kiinnostaa. Ja ilman sitä tavoitteet sähköautojen määrästä ei toteudu (eikä sen kanssakaan, mutta jäädään ehkä vähemmän kauas).
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.

Et varmaan, mutta en mäkään varmaan ole ainoa jota ärsyttää auton tankkaaminen.

Mua ottaa päähän suunnattomasti jo se että nykyisessä autossa on 300km pienempi tankki kuin edellisessä.

Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.

Kyllähän jos lataus on päivittäistä on se latausjohto valmiina sen kun tökkää auton kylkeen kiinni. Niinhän se käytännössä on lohkolämmitinjohdonkin kanssa.

Meneekö edes 30 sekuntia? Eihän tankkauspistoolin tökkäämisessäkään korkin avaamisineen mene kuin 10 sekuntia kun sen rutiinilla tekee. Lohkolämppärin johdon kiinnittämisessä menee viisi sekuntia jos oikein hidastelee.

Mä tankkaan 9/10 kerrasta parilta vakiopaikalta raskaankaluston D-pisteeltä josta löytyy pikkupistooli, niistä tulee naftaa selkeästi kovemmalla paineella, jolloin säiliön täyttöö ottaa noin minuutin, mutta kyllähän se kokonaisaika on väkisinkin vähintään 5 minuuttia kun aloitetaan ajan laskeminen siitä kun poikkeaminen suoralta reitiltä alkaa. Pelkkä maksukortin käsittely kaikkine valintoineen ja koneen miettimiseen tuntuu ottavan luokkaa minuutin.

Kuitenkin se kaikkein ärsyttävin vaihe on se kun siinä auton vieressä joutuu seisoskelemaan tyhjänpanttina (yleensä sateessa). Normi bensiksellä tuohon pitää vielä lisätä siinä pistoolin kahvassa kyyristeleminen, D-pisteillä on onneksi aina sukitussokat paikallaan.

Palkasta lähtee 30€.

Ei lähde.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
265 146
Viestejä
4 590 719
Jäsenet
75 567
Uusin jäsen
Alexius92

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom