Keskustelua hybridiautoista

Teslan S85 kanssa ei 2,5v aikana ole ollut kuin muutamaan kertaan ongelmia tuon lataamisen kanssa, työmatkalta tullessa tyhjä akku kotona ja mökille olisi pitänyt lähteä. Tuolloin ei mökillä ollut lainkaan latausmahdollisuutta kun parkkipaikka oli niin kaukana sähköistä. Nyt asia on korjattu. Sitten oli Kuopion toriparkissa kun mainostettiin latauspistettä mutta niistä olikin otettu sulakkeet pois eikä mitään tietoa kellään, pe iltana tuli sähkäri korjaamaan ja sanoi että olikin nopea korjaus kun laittoi sulakkeet paikalleen. Kuortaneelle mennessä ei sukulaisten luona ollutkaan 3-vaihe sähköä tarjolla niin vein mukulat Duudson parkkiin Seinäjoelle ja latasin siinä samalla.
Tokihan niitä pysähdyksiä on matkalla tullut mitkä ei olisi olleet ihan pakollisia ja pitkiä matkoja joutuu suunnitelemaan sekä muutama hajallinen laturi on osunut matkalle.
Näillä kokemuksilla sanoisin että minun ajoprofiililla 100KW akku on jo vähän turhankin iso raahattavaksi mukana joka päivä mutta latausinfraa pitää saada reippaasti lisää, 100-50KW latureita joka toiselle nurkalle niin ongelmat käytännössä loppuu siihen. Nuo 22KW vaihtovirtalaturit on myös itselleni ok kun autossa on tuplalaturit niin saa oikeasti 22KW ladattua mutta muille autoille ei välttämättä ole niin suurta hyötyä noista. Vastapainoksi voi sanoa että Saksasta tullessa maksoin ensimmäisen kerran sähköstä Korian ABC asemalla ja viime kesän Imatra-Rovaniemi-Imatra oli ilmaista kaikki lataukset. Vaatiihan se asennetta mutta yllättävän vähän on omalle kohdalle tullut kiemurteluja latauksien vuoksi.
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan omassa käytössäni erityisen pitkillä matkoilla (esim. Oulu-Helsinki) lataaminen ei olisi ongelma. Matkalla on yksinkertaisesti pakko pysähtyä ainakin syömään, ja siinä samalla tulisi latauskin tehtyä. Ongelmana on keskipitkät matkat (200-400km), jotka periaatteessa voisi ajaa kertaistumalta ja lataamatta, mutta kun ei ole mitään varmuutta siellä toisessa päässä saada autoa lataukseen.

Esimerkkinä tulee käytyä veljen luona kylässä silloin tällöin. Matkaa on 250 km, joka menee pysähtymättä. Siellä päässä vain ei ole mahdollisuutta - ainakaan toistaiseksi - lataukseen kuin jollakin 8A:n virroilla. Nämä ovat monesti ns. piipahduksia kuten lasten syntymäpäiviä, ja muutaman tunnin pysähdys ei niillä tehoilla riitä lataamiseen. Pitäisi siis etsiä sieltä päästä tehokkaampi latauspiste, jossa käydä erikseen 30-60 minuuttia ottamassa lisälatausta autoon, että pääsisi samana iltana vielä kotiinkin. Ongelma korostuisi, jos useammalla vieraalla olisi latausta tarvitseva auto. Sama tietysti toisin päin, minä en voisi tarjota kuin yhdelle vieraalle latausta pienellä teholla, muut tarvitsevat joutuisivat etsimään latureita muualta. Lähteäkö erikseen kesken juhlien latailemaan autoa, vai pitääkö ylimääräisen tauon mennessä ja/tai tullessa. Ei oikein riitä harrastuneisuus.
Njoo itse juuri käväsin just tällä viikolla 250km päässä työreissulla pari päivää. Eli lähdin aamulla aikasin ja yhdellä nopealla kusitauolla (200km lähdöstä) pääsin perille. Nopeutta oli 100-120km/h ja pakkasta joku 10C.

Tuo 250-300 taitaa olla aika perus range monella sähköautolla talvella ja tuolla nopeudella.

Tuo paikkakunta oli niin pieni ettei siellä mitään latauspaikkoja ollut. 7:30 -> 21 duunissa ja siitä 10km vielä hotellille, missä ei myöskään latauspaikkoja :)
Jotain lämmitystolppia oli, mutta en tiedä mihin aikaan niistä sähköä tulee.

Aamulla taas 7 asiakkaalle ja klo 17 takas kotiin 250km.

Mutta ehkä 10v päästä homma voisi jo toimia paremmin. Siinä vaiheessa kun sähköautot yleistyvät niin yritysten ja majoituspaikkojen pihastakin varmaan löytyy latauspaikkoja vieraille jne.
 
Tesla julkaisi tänään vähän Model 3 mallia korkeamman Model Y mallin. Auto on samalla 5-ovinen, että mahtaa olla käytännöllisin Tesla malli. Halvimmat mallit ei ole aivan älykalliitakaan, mutta sellaista saa odottaa ainakin 2021 kevääseen. Tulee myös 7-paikkainen versio.

Ensimmäiset Model Y:n toimitukset alkavat syksyllä 2020. Mallin kaupallinen levitys alkaa ylellisemmin varustellusta päästä. Keskivertokuluttajalle suunnattu, 39 000 dollaria (35 000 euroa) maksava, 370 kilometrin akkusetillä varustettu versio saapuu markkinoille keväällä 2021.

Teslan kannalta on tärkeää saada uusi malli tuotantoon mahdollisimman nopeasti. Sähköautonvalmistaja toivoo Model Y:n pitävän yllä viime vuonna myyntiin tulleen Model 3:n aikaan samaa nostetta.

Tesla kirjasi ensimmäistä kerta historiansa aikana kaksi voittoisaa vuosineljännestä juuri myyntilukujen kärkeen ponnahtaneen Model 3:n vauhdittamana.

Teslan uusi malli vastaa myös entistä paremmin autokaupan muuttuviin trendeihin. Asiakkaat siirtyvät crossovereihin ja isoihin katumaastureihin perinteisten sedanien kustannuksella.

“Katumaastureiden ja crossovereiden luokka saattaa kaksinkertaistaa Teslan potentiaalisen markkinan”
Tesla esitteli kauan odotetun sähköisen crossoverin – Musk seremoniamestarina
 
Omalla tavallaan hassu juttu, että näitä sähköautoja esitellään yli 1.5v ennenkuin niitä aletaan toimittamaan. Hirveä kiire esitellä eräänlaista autojen "vaporwarea".
 
Omalla tavallaan hassu juttu, että näitä sähköautoja esitellään yli 1.5v ennenkuin niitä aletaan toimittamaan. Hirveä kiire esitellä eräänlaista autojen "vaporwarea".
Myöskin hölmöä kun annetaan kilpailijalle sama 1.5 vuoden etumatka verrattuna siihen että markkinoille tulleeseen reakoitaisiin.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.
Et ole ainut mut osahan pitää tuota kätevämpänä kuin 1-2 kertaa kuukaudessa muutaman minuutin huoltamolla käyntiä.
 
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
 
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.
Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.

Kunkin mieltymyksiä ja :facepalm: vaan takaisin sinne perustelujen köykäsyydestä joilla facepalmaat.
 
Niin no tuossa luottelitkin noi päivittäin käytettävät sähkövempeleet jotka langattomalla latauksella toimii nostaen vain telineeseen. Auto nyt ei itsestään kytkeydy ajettaessa "telineeseensä" lataukseen. Imuria ei tule päivittäin käytettyä ja kyllä sen johto vähän vaivalloinen on. Jos nyt ihan ajankäytöllisestikin mietitään niin se päivittäinen johdonkytkentä vie enemmän aikaa kuukaudessa kuin se 1-2 tankkausta.

Kunkin mieltymyksiä ja :facepalm: vaan takaisin sinne perustelujen köykäsyydestä joilla facepalmaat.
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
 
Joku tällainen pitäisi olla lohkolämmittimellekin, niin ei haittaisi latailu.


Eiköhän tuo olis yksinkertaisempi Cartersian robotilla tehdä eikä käyttää noin hankalasti ohjattavaa. Mutta olihan toi kyseinen mielessä kirjoittaessa jättäen pois demo härvelit.

Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.

Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.

Ja lisäksi kyllä oikeasti vietät siellä bensa-asemalla sähköauton kanssa enemmän aikaa vuodessa kuin dieselin kanssa. Yksikin pidempi matka latauspysähdyksellä niin se on siinä. Toki se mitä tekee siellä bensa-asemalla on erilaista.

Työpaikan pihassakin yksi tämän tyyppinen roikkuu töpselistä joka päivä.

Plugit
 
Viimeksi muokattu:
Joo, ja puhelinkin pitää laittaa johtoon kiinni, sähköhammasharja lataustelineeseen, samoin imuri... huhhuh. :facepalm:

Kyllä mä mielelläni "tankkaisin" auton kotona huoltoaseman sijaan.

Huh huh, osusko pahaan paikkaan? Valitettavasti tällä hetkellä sähköautoilu on harrastus, mutta kai siitä joskus voi tulla ihan vaan liikkumiseenkin soveltuva laite.
 
Eiköhän tuo olis yksinkertaisempi Cartersian robotilla tehdä eikä käyttää noin hankalasti ohjattavaa. Mutta olihan toi kyseinen mielessä kirjoittaessa jättäen pois demo härvelit.



Kyllähän siinä 7.5minuutissa se 1-2 tankkausta ehtii hyvinkin. Jos 15000km/vuosi keskiarvo ajokilometrit niin 1250km/kk. Vähäkuluttavalla ei edes osu sitä kahta tankkausta joka kuulle. Oikein pihillä ei edes yhtä tankkausta kuulle. Sulle tulee myös aika kiire jos 30 sekunnissa meinaat asian hoitaa. Seinälaturista kyllä onnistuu, mutta kaivappa se shukopistokkeen johto autosta ja virität sen vaikka työpaikalla.

Ja lisäksi kyllä oikeasti vietät siellä bensa-asemalla sähköauton kanssa enemmän aikaa vuodessa kuin dieselin kanssa. Yksikin pidempi matka latauspysähdyksellä niin se on siinä. Toki se mitä tekee siellä bensa-asemalla on erilaista.

Työpaikan pihassakin yksi tämän tyyppinen roikkuu töpselistä joka päivä.

Plugit
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin. Tankkaamisessa menee aikaa myös asemalle ajamiseen, lataamalla ei.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.
 
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.

No latausasemalle sitten, muutamaksi tunniksi kuluttamaan aikaa. Ellei asu niin että riittävä töpseli on omassa seinässä noin parin muutaman metrin säteellä. Kerrostalon ikkunasta kun heittää roikan kadunvarteen, niin siinä sitä on ihmettelemistä.

En mä nyt enää jaksa uskoa että ladattava auto on kovin monelle vaihtoehto. Itse pystyisin sellaisen kanssa elämään, koska sähköä saa pistokkeesta, ja se on omassa seinässä kiinni. Sähkölaskua voisin sitten kauhistella.

Täällä on yksi latauspiste, mutta en tiedä tarkalleen onko se vain Toyotan omistajille vai jotenkin kaikille muillekin käytössä, ko liikkeen pihassa siis.

sahko.jpg
 
No latausasemalle sitten, muutamaksi tunniksi kuluttamaan aikaa. Ellei asu niin että riittävä töpseli on omassa seinässä noin parin muutaman metrin säteellä. Kerrostalon ikkunasta kun heittää roikan kadunvarteen, niin siinä sitä on ihmettelemistä.

En mä nyt enää jaksa uskoa että ladattava auto on kovin monelle vaihtoehto. Itse pystyisin sellaisen kanssa elämään, koska sähköä saa pistokkeesta, ja se on omassa seinässä kiinni. Sähkölaskua voisin sitten kauhistella.

Täällä on yksi latauspiste, mutta en tiedä tarkalleen onko se vain Toyotan omistajille vai jotenkin kaikille muillekin käytössä, ko liikkeen pihassa siis.

sahko.jpg
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.
 
Ei sähköautossa olekkaan järkeä jos sitä ei voi ladata kotona. Kun sitä voi, niin latausasemille harvemmin on tarvetta. Suurimmalle osalle sähköauto kuitenkin käy.

Tilastokeskus - Asunnot ja asuinolot 2017

Pari vuotta vanha käppyrä kerrostaloasumisen lisääntymisestä. Ihmettelen jos suunta kääntyisi äkisti johonkin muuhun.
Sehän on jo käsitelty miten ja mitä kustannuksia sellaisten kerrostalojen uudellen piuhoittaminen kustantaisi, ja mikä olisi kulujako/osake, myös onko edes tolppapaikkoja. Rivaritkaan ei ongelmattomia tässä suhteessa.

Suomessahan tämä on lillukanvarsia. Mitenköhän tuo mahtaisi toimia vaikka Pariisissa tai Lontoossa, kaikille sähköä helposti, kun asukkaita onkin miljoonia/kaupunki

Sitä odotellessa, sanotaan vaikka 50-100 vuotta kun infra keksitään muuttaa kokonaan uusiksi. Joka ei siltikään poista haja-asutusalueita missä pitkät välimatkat. Mutta vihreää utopiaa yhtä kaikki.
 
Olenko ainut ketä häiritsee se että auto pitää jatkuvasti laittaa johdon päähän kiinni. Talvella ärsyttää jo tällä hetkellä jos autossa lohkolämmitin ja pitää laittaa joka ilta johto kiinni, puhumattakaan että tuota pitäisi jatkaa ympäri vuoden.

No on meitä ainakin kaksi. Tuosta oon kärsinyt tarpeeksi ja nyt on mukavampi kahvia juodessa laittaa eeberi päälle ja lähteä kohta lämpimällä autolla matkaan. Töpselivehkeissä auto tahtoo jäähtyä hetken kaapelista irtaantumisen jälkeen.
 
Eiköhän se homma vaan mene siihen että polttomoottoriautoja ei kielletä, on vaan pakko käyttää a) etanolia tai b ) kaasua tai c ) edellisiä + sähkömoottoria, ja tavalliset polttomoottorit aluksi myyntikieltoon 2030 ja myöhemmin käyttö kokonaan joskus 2050
 
Tilastokeskus - Asunnot ja asuinolot 2017

Pari vuotta vanha käppyrä kerrostaloasumisen lisääntymisestä. Ihmettelen jos suunta kääntyisi äkisti johonkin muuhun.
Sehän on jo käsitelty miten ja mitä kustannuksia sellaisten kerrostalojen uudellen piuhoittaminen kustantaisi, ja mikä olisi kulujako/osake, myös onko edes tolppapaikkoja. Rivaritkaan ei ongelmattomia tässä suhteessa.

Suomessahan tämä on lillukanvarsia. Mitenköhän tuo mahtaisi toimia vaikka Pariisissa tai Lontoossa, kaikille sähköä helposti, kun asukkaita onkin miljoonia/kaupunki

Sitä odotellessa, sanotaan vaikka 50-100 vuotta kun infra keksitään muuttaa kokonaan uusiksi. Joka ei siltikään poista haja-asutusalueita missä pitkät välimatkat. Mutta vihreää utopiaa yhtä kaikki.

KT on ihan ok metroaseman vieressä, mutta yli kilometrin päässä asemasta olevia yli yksiön kokoisia asuntoja en tajua. Vaikka olisi vanha talo tontin kera, niin piuhoitus on jäjettömän kallista. Eivät sovi sähköautoille koskaan.
 
Jos joka toinen päivä käyttää 30s johdon laittamiseen, se on 7.5min/kk. Aika tiukkaa tekee tankata esim. 2 kertaa.
Meneekö edes 30 sekuntia? Eihän tankkauspistoolin tökkäämisessäkään korkin avaamisineen mene kuin 10 sekuntia kun sen rutiinilla tekee. Lohkolämppärin johdon kiinnittämisessä menee viisi sekuntia jos oikein hidastelee.
 
Eiköhän se homma vaan mene siihen että polttomoottoriautoja ei kielletä, on vaan pakko käyttää a) etanolia tai b ) kaasua tai c ) edellisiä + sähkömoottoria, ja tavalliset polttomoottorit aluksi myyntikieltoon 2030 ja myöhemmin käyttö kokonaan joskus 2050

Etanoli ei tuohon hommaan sovellu kuin pienessä mittakaavassa, koska ainoastaan jäte-etanolia voi pitää ilmastopäästöjen suhteen hyvänä vaihtoehtona, ja sen tuotantoa ei saada ymmärtääkseni kovin paljon enää kasvatettua. Flexfuel-autot ovat myös käytännössä poistuneet (uusien) markkinoilta. Biodiesel ja kaasu ovat todennäköisesti ok, mutta etanoli on marginaalia.

Muuten veikkaan kyllä itsekin, että biopolttoaineet ja hybridit ovat kosheria vielä 2030-luvulla. Lähipäästöjähän näistäkin tulee, mutta sitä todennäköisesti katsotaan vielä ensi vaiheessa sormien läpi.
 
No on meitä ainakin kaksi. Tuosta oon kärsinyt tarpeeksi ja nyt on mukavampi kahvia juodessa laittaa eeberi päälle ja lähteä kohta lämpimällä autolla matkaan. Töpselivehkeissä auto tahtoo jäähtyä hetken kaapelista irtaantumisen jälkeen.

Itse en ole eberia tai vastaavaa koskaan omistanut, mutta periaatteessa kiinnostaisi, koska nykyautoissa ei kai ole mahdollisuutta kunnollisen lohkolämmittimeenkään. Meidän 80 asunnon yhtiössä on ehkä pari töpseliä kiinni pitävää enään nykyään. Itse olen näistä toinen, kun minulla on oikea lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin.

Käsittäkseni nämä Eberit "palaa puhki" parin vuoden välein ja on maksettava kallis remppa. Miten on?

Lisäksi 12v akku on kovilla ebereiden vuoksi ja niitä ei oikein voi käyttää jos ajaa paljon nurkka-ajoa.
 
Työpaikalla johdon kiinnittämisessä ei kulu omaa aikaa, eikä sillä ole merkitystä vaikka se kestäisi kauemmin. Tankkaamisessa menee aikaa myös asemalle ajamiseen, lataamalla ei.

Sähköauton kanssa huoltoasemalle ei joutuisi edes menemään.
Vaikka liukuvat työajat onkin niin tuo nykypäivänä lähes poikeuksetta pakollinen työajanseuranta alkaa laskemaan vasta leimauksesta. Tuskin kovin moni pomo viittii exelilläkään lainvaatimia pitää edes 8-16 säännöllisten työaikaa ylhäällä kun jokainen poikkeus pitää merkitä käsin kun valmiit laitteet tuohon. Joten jollet sitten uudelleen kävele autolle laittaa niin ei se työaikaa ole.

Eipä pakota mutta aika itsensä huijaamista jos ei pysty myöntämään että aika monella bensiksellä on sähkölatauksia ja ylensä ne on aika hyvin pultattu siihen maantienvarteen sopivasti. Jos mielummin kai sitä abc asemalla käy syömässä/kahvilla kuin istuu autossa jossain pelkän lataustolpan vieressä.

Sinällään yksi lysti mut oli vaan tuota helppoutta et jos pihillä dieselillä voit selvitä koko vuoden 10-11 tankkauksella niin toi pistokkeen jatkuvan käytön helppous on aika kyseenalainen etu perusteluissa. Toki jos auto on vähempi pihi eikä pääse kuin sen 800km tankkauksella ja tankkauksia keskiverto autoilijalla alkaakin olemaan 19kpl vuodessa niin se tankkaus alkaa tuntumaan vaivalloisemmalta. Onko se vielä edelleenkään sen :facepalm: arvoinen ero.
 
Viimeksi muokattu:
Tokihan se tökkelin kytkeminen on hankalampaa kun tankkaaminen, mutta ajaisin minä silti mieluummin sähköautolla jos hinta olisi sama. Sähköauto vaan on monissa asioissa ihan ylivoimainen, hiljaisuus, kiihtyvyys, ei lähipäästöjä jne. Enkä usko että joku johdon kytkeminen on sellainen asia miksi joku jättäisi sähköauton hankkimatta, kyllä ne syyt on ihan jossain muualla kuten hinnassa ja siinä että ei vaan sovi omaan ajo profiiliin. Mutta kun hinta laskee samaksi kun polttomoottoriautoissa ja rangea om riittävästi niin aika vaikea kuvitella miksi kukaan ostaisi polttomoottiriautoa, muut kuin vannoutuneet harrastajat.
 
Tokihan se tökkelin kytkeminen on hankalampaa kun tankkaaminen, mutta ajaisin minä silti mieluummin sähköautolla jos hinta olisi sama. Sähköauto vaan on monissa asioissa ihan ylivoimainen, hiljaisuus, kiihtyvyys, ei lähipäästöjä jne. Enkä usko että joku johdon kytkeminen on sellainen asia miksi joku jättäisi sähköauton hankkimatta, kyllä ne syyt on ihan jossain muualla kuten hinnassa ja siinä että ei vaan sovi omaan ajo profiiliin. Mutta kun hinta laskee samaksi kun polttomoottoriautoissa ja rangea om riittävästi niin aika vaikea kuvitella miksi kukaan ostaisi polttomoottiriautoa, muut kuin vannoutuneet harrastajat.
Hirvee määrä pelkästään siihen harmittaako se päivittäinen johdon kytkeminen kuten lämpörinjohdon.

Vastauksesta vois päätellä että harmittaa kun niin paljon pitää kontekstiä antaa ympärille selitykseksi.

Huvittavaa toi jummettu pitää kaikessa olla parempi. Toiset alko facepalmaan ynnä muuta vaikkei nyt niin selvää mikä helpompaa ole edes olemassa.
 
Model Y:n lisäksi kiinnostavaa on Teslojen valmistustahti.

Model 3:sia näyttäisi tulevan linjastoilta tällä hetkellä melkein 6000 kappaletta viikossa ja lukema kasvaa. Tesla tulee valmistamaan tänä vuonna luokkaa 400 000 sähköautoa, joista vähän yli 300 000 on model 3:sia ja loput sitten S:iä ja X:iä.

Esim. Hyundai on vuoden kahden ensimmäisen kuukauden aikana saanut valmistettua yhteensä n. 8350 sähköautoa.

Varovasti arvioiden Teslan tuotanto näyttää olevan n. 4x enemmän kuin toiseksi suurimman kilpailijan, Nissanin, jonka leaffia pusketaan ulos tänä vuonna ilmeisesti n. 100 000kpl.
 
Teslan valmistuskapasiteetti on kyllä iso etu tässä tilanteessa. Mielenkiintoista nähdä millaista kapasiteettia Volkkari saa aikaiseksi kun saavat id:n massa valmistuksen käyntiin.
 
Pikemminkin Teslan ainoa etu on sen asema akkumarkkinoilla. Valmistuskapasiteetin puolesta Tesla on pikkutekijä mihin tahansa perinteisen autoteollisuuden valmistajaan nähden. Isoimmat valmistajat kuitenkin tuuppaavat miljoonia autoja per vuosi ulos ja ne kaikki tehtaat on olemassa. Noiden tehtaiden muuttaminen sähköautojen tuotantoon on aika pitkälti sama homma kuin tuotantolinjojen muuttaminen uutta automallia varten, joten aika pikkujuttu siihen nähden, että Tesla joutuu rakentamaan kaiken lisakapasiteetin tyhjästä. Jos akkujen hinnoissa ja saatavuudessa tapahtuu lähivuosina merkittävää parannusta niin Tesla on hyvin äkkiä melkoisessa kusessa.
 
Jos töpselin kiinni laittaminen häiritsee sähköautossa niin sitten vain langatonta laturia hankkimaan:
Buy Plugless Wireless EV Charging

Bemarilta pitäisi saada ihan vakionakin ainakin vitossarjalaiseen:


Töpselin käyttö/käyttämättömyys ei ole mikään ongelma jatkossa koska vaihtoehtoja tuohon kyllä on. Isompi ongelma on asuminen jossa ei autoa saa piuhan päähän. Mutta toisaalta jos autopaikka on yleensä olemassa, niin en usko sen sähköistämisen olevan ongelma sinällään. Ongelmat tulevat lähinnä asunnoista jossa ei kiinteää paikkaa ole ensinkään. Toisaalta sitten tuollaisille alueille uskoisin latauspisteitä jonkin verran tulevan, mutta ongelmana onkin sitten niiden riittävyys kun se auto siinä joutuu kuitenkin aika pitkään seisomaan latauksessa. Todennäköisesti asuminen eriytyy nykyistä enemmän eli ne talot jossa autopaikkoja ei ole niin niiden asukkaat sitten eivät oikeasti käytä autoa (tai pysyvät esim. hybrideissä) ja ne asunnot jossa autopaikkoja on käyttävät sitten sähköautoja.
 
Jos töpselin kiinni laittaminen häiritsee sähköautossa niin sitten vain langatonta laturia hankkimaan:
Buy Plugless Wireless EV Charging

Bemarilta pitäisi saada ihan vakionakin ainakin vitossarjalaiseen:


Töpselin käyttö/käyttämättömyys ei ole mikään ongelma jatkossa koska vaihtoehtoja tuohon kyllä on. Isompi ongelma on asuminen jossa ei autoa saa piuhan päähän. Mutta toisaalta jos autopaikka on yleensä olemassa, niin en usko sen sähköistämisen olevan ongelma sinällään. Ongelmat tulevat lähinnä asunnoista jossa ei kiinteää paikkaa ole ensinkään. Toisaalta sitten tuollaisille alueille uskoisin latauspisteitä jonkin verran tulevan, mutta ongelmana onkin sitten niiden riittävyys kun se auto siinä joutuu kuitenkin aika pitkään seisomaan latauksessa. Todennäköisesti asuminen eriytyy nykyistä enemmän eli ne talot jossa autopaikkoja ei ole niin niiden asukkaat sitten eivät oikeasti käytä autoa (tai pysyvät esim. hybrideissä) ja ne asunnot jossa autopaikkoja on käyttävät sitten sähköautoja.

Langaton lataaminen noissa tehoissa on kyllä aika kyseenalainen. Toki konsepteina noita esitellään, mutta häviöt reaalimaailmassa jää isommiksi kuin ideaalitilanteiden mainostettu.

Ennemmin näkisin jotain ratkaisuja jotka ihan fyysisiin kontakteihin ottaisi ja joissa mekaaniset ongelmat oikeasti ratkaistu kunnolla ja edullisesti. Kestäen sitä kuraa, sohjoa ja suolaa.

Mutta oikeassa olet tuosta että lataustöpselin kiinnitys on marginaalinen ongelma. Ja siksi hieman hauskaa että kysymys sen harmittamisesta luo niin ison puolustusreaktion.
 
Bensan tankkaamiseen tai sähköauton latauspiuhan kiinnittämiseen menevä aika on niin pieni vuodessa, että siitä ei kannata vängätä. Kyllä ne oikeat syyt ajoneuvon käyttövoiman valinnalle löytyy ihan muualta. Näissä on sitten ihan perusteltuja syitä ja mielikuvia iloisesti sekaisin.

Ongelma monilla keskusteluun osallistujilla on siinä, että yleistetään oma tilanne koskemaan koko populaatiota.

Sähköautossa on varmasti useammin muistettava "tankata" kuin polttomoottoriautossa. Tuota vaivaa vastaan täytyy sitten saada jotain ja tämä vaivanpalkka vaihtelee henkilön mieltymysten mukaan. Joku saa hyvän mielen lähipäästöjen puuttumisesta, toinen ajamisen edullisuudesta, kolmas haluaa kuulua sähköautoilijoiden pieneen joukkoon jne. Lopulta jokaisella löytyy se piste, jolloin saatu hyöty on suurempi kuin koettu vaiva.
 
Pikemminkin Teslan ainoa etu on sen asema akkumarkkinoilla. Valmistuskapasiteetin puolesta Tesla on pikkutekijä mihin tahansa perinteisen autoteollisuuden valmistajaan nähden. Isoimmat valmistajat kuitenkin tuuppaavat miljoonia autoja per vuosi ulos ja ne kaikki tehtaat on olemassa.
Sitähän se kapasiteetti on, kykyä pystyä valmistamaan kokonaisia sähköautoja. Jos valmistaja pystyy valmistamaan miljoona auton runkoa vuodessa ja 5000 auton akkua, niin sähköautojen valmistuskapasiteetti on 5000 autoa per vuosi. Sillä ei paljo sähköautomarkkinoilla hurrata.
 
Omalla kohdalla pelkästään työmatkaa tulee 100km/päivä (~2200km/kk) ja latausmahdollisuutta ei ole kotona (vanha kerrostalo) eikä töissä (työnantaja ei suostunut suoriltaan). Lähin latauspaikka olisi kotoa 20 km päässä isossa kauppakeskuksessa (aivan toisessa suunnassa mihin ajan työmatkaa). Työpaikan "lähellä" (3 km päässä) olisi myös latauspaikka.

Sinänsähän tämä ei olisi ongelma, voisi käydä lataamassa samalla kun tekee ostoksia, tosin kauppareissut kestäisi useamman tunnin. Mutta talviaikana tuollaisella isollakin akulla pitäisi käydä vähintään kolmen päivän välein latailemassa. Ja pelkkään latausreissuun kuluisi se 40 km eli akusta riippuen 10-20% varauksesta.
Eli vaihtoehdot on a) unohdat sähköautot kunnes taloyhtiö tekee jotain b) vaihdat asuntoa c) koitat kysellä taloytiöltä, että mites onnistuisi lataus.

Jos työmatka-ajoa tulee 25tkm vuodessa ja tasaisen tappavasti nimenomaan 100km päivässä, niin sähköautolla säästäisi jo aika mukavasti bensakuluissa.
 
Langaton lataaminen noissa tehoissa on kyllä aika kyseenalainen. Toki konsepteina noita esitellään, mutta häviöt reaalimaailmassa jää isommiksi kuin ideaalitilanteiden mainostettu.

Ennemmin näkisin jotain ratkaisuja jotka ihan fyysisiin kontakteihin ottaisi ja joissa mekaaniset ongelmat oikeasti ratkaistu kunnolla ja edullisesti. Kestäen sitä kuraa, sohjoa ja suolaa.
Lähde?

Miski induktiivinen lataus olisi erityisen huonohyötysuhteista?
 
Tuli käytyä koeajamassa Kia Optima plugari. Varsin ok kampe kaikin puolin ja rahoilleen tuntuu saavan todella hyvän vastineen. Hiljainen etenijä etenkin kitkoilla varustettuna ja ajettavuus muutenkin kunnossa. Ei mikään raketti, mutta ei tuollaista eco-autoa siihen tarkoitukseen oikein hommatakaan. Varusteista ei ainakaan jää puuttumaan mitään eli nuo on aina tappiin asti varusteltuja jo valmiiksi tehtaalta. Rangekin on reilu 60km, joka ei varmaan ihan toteudu käytännössä, mutta riittäisi itsellä melkein kokonaan edestakaiseen työmatkaan. Töissä on mahdollisuus lataukseen, mutta hinta on verottajan määrittelemä 30€/kk. Kotona ei vielä saa ladata taloyhtiön takia.
 
Töissä on mahdollisuus lataukseen, mutta hinta on verottajan määrittelemä 30€/kk. Kotona ei vielä saa ladata taloyhtiön takia.
Siis onko työnantaja päättänyt, että vähentää palkastasi 30€ jos tarjoaa sähköt, vai meinaatko vain verottajan määräämiä tuloveroja? Jälkimmäiset ei ole 30€ vaan tyypillisillä tuloilla jotain 10-15€ (30€*marginaalitulovero), mikä nyt ei ole iso raha jos sillä kuitenkin hyötyäkin saa.
 
Viimeksi muokattu:
Lähde?

Miski induktiivinen lataus olisi erityisen huonohyötysuhteista?

Ei ollut minulle osoitettu kysymys, mutta kyseessä on kohtuu monimutkainen mekanismi missä energiaa muunnetaan monta kertaa. Lisäksi hävikkiä tapahtuu kun siirretään energiaa elektromagneettisessa vuossa. Lyhyesti osa energiasta karkaa harakoille.

Ilmeisesti tuota on kyllä pystytty parantamaan ja parhaimmillaan hyötysuhde itse siirrossa on yli 95%. Veikkaan että hän viittasi matalan tehon lataustehoihin, kuten kännyköihin, missä hyötysuhde on heikko. Suuremilla tehoilla on tosiaan päästy labraolosuhteissa 15cm matkalla 97% lukemiin. Lähde: 120-kW Wireless Charging Proves 97% Efficient

Tässä toinen: "Over 90% efficiency is maintained from grid to battery across a wide range of coupling conditions at full load."
A 90 percent efficient 5kW inductive charger for EVs - IEEE Conference Publication
 
Viimeksi muokattu:
Siis onko työnantaja päättänyt, että vähentää palkastasi 30€ jos tarjoaa sähköt, vai meinaatko vain verottajan määräämiä tuloveroja? Jälkimmäiset ei ole 30€ vaan tyypillisillä tuloilla jotain 10-15€ (30€*marginaalitulovero), mikä nyt ei ole iso raha jos sillä kuitenkin hyötyäkin saa.
Palkasta lähtee 30€.
 
Tietenkin kaikilla tuntemillasi sähköautoilijoilla on kotilatausmahdollisuus. Kuka nyt ostaisi sähköautoa, jos ei latausmahdollisuutta olisi? Huoltoasemaan turvautuminen ei ole millään tavalla käytännöllistä. Se ei kuitenkaan kerro kerrassaan mitään siitä, monellako autoilijalla on kotilatausmahdollisuus.


Jos nyt kuitenkin huomioitaisiin, vaikka sähköautoista puhuttaessa onkin tapana sopivasti unohtaa yksityiskohtia.


Koska nyt puhuttiin siitä, ettei pikalataus kuulemma ole tarpeen riittävän isolla akulla. Jos ei lasketa pikalataukseksi 22 kW latausta, niin miniakulla varustettuun miniautoonkin saa tunnissa vain n. 100 km lisää ajomatkaa. Ilman erittäin nopeaa latausta ei huoltoasemille kannata pysähtyä ollenkaan, vaan ainoaksi vaihtoehdoksi jää ladata yön aikana. Tällöin tarvitaan niin iso akku, että sillä saa koko päivän ajot suoritettua. Isolla akulla taas kestää tunteja ladata, vaikka pikalataus olisikin. Ojasta allikkoon, siis.
Pointtini oli, että erilaisista asumismuodoista huolimatta kotilataus on järjestynyt. Rivi- tai kerrostaloasuminenkaan ei siis ole este jatkuvalle 8 A:n kotilataukselle, mikä antaa rangea noin 90 km/10 h. Opiskelija-asunnossa tai kaupungin omistamassa voi olla vaikeampaa, mutta toisaalta niissä asuvat harvemmin ostavat uusia sähköautoja, eli ongelma on aika pieni.


No, huomioidaan 200 kWh:n jättiakun tuoma lisäpaino. Kapasiteettia on 136 kWh enemmän kuin esim. Konassa, mikä tuo massaa lisää noin 800 kg. Vahvistetaan samalla rakenteita ja suurennetaan jarruja, joten lasketaan 900 kg mukaisesti. Kyse on varmaankin aika maantiepainotteisesta pitkänmatkanajosta, koska noin valtava akku. Maantietä suhaava sähköautoilija valinnee renkaansa vierinvastusta painottaen. Valitaan renkaaksi Bridgestone Turanza T005, minkä vierinvastuskerroin on Autobild 2019 testin mukaan 0,00749.

Isomman akun tuoma ylimääräinen 900 kg aiheuttaa vierinvastusta:

9,81 * 0,00749 * 900 kg = 66,1 N.

Vierinvastusteho kasvaa lineaarisesti nopeuden mukaan, joten energia per 100 km ei riipu nopeudesta. Lasketaan satasen nopeudella, niin näemme tehosta suoraan kWh:t.

Ylimääräinen vierinvastusteho:

66,1 N * 100 km/h / 3,6 = 1837 W

Ylimääräinen energia ilman häviöitä:

=1,837 kWh/100 km

Huomioidaan voimalinjan hyötysuhde 0,8:

1,837 kWh / 0,8 = 2,3 kWh/100 km

Kona vei TM:n mukaan 20 kWh/100 km. Jättiakulla se veisi talvella 20 + 2,3 = 22,3 kWh/100 km, mikä antaa talvirangeksi 200 kWh / 22,3 kWh * 100 km = 897 km. Voiko tuosta enää sanoa "lähes 1000 km", en tiedä.

Seuraavaksi sanot, että ohittelet aggressiivisesti kaikki muut autot, ja lisäksi ajat tunturia ylös ja alas. Nuo kieltämättä lisäisivät massan vaikutusta, vaikka generaattorilla saakin jarrutuksissa ja alamäissä energiaa talteen. Itse en juuri huomaa omalla hybridillä maantiellä muuta vaikutusta 80 vs. 400 kg kuormasta kuin vierinvastuksesta johtuvan 0,4 l/100 km. Eli ei niitä kiihdytyksiä/mäkiä ainakaan minulla niin montaa matka-ajossa tule, että se näkyisi kiihdytys-/nousuhäviöinä - ja se genun vaikutus laimentaa.

Kuten aiemmin sanoin, harva tarvitsee 200 kWh:n akkua. Vielä harvempi olisi valmis oikeasti ostamaan sellaisen nykyhinnoilla/lisäpainolla. Kuka puhui, ettei pikalataus olisi tarpeen riittävän isolla akulla, zepi vai? Hänhän sanoi, että tarpeeksi isolla akulla pikalatauksia tarvitsisi tehdä vain 2-3 krt vuodessa. Kaikki muut ajot hoituisivat koti-/kauppa-/työpaikkalatauksilla, joista kertyisi yli oman arkiajotarpeen, kun on valittu tarpeeksi suuri akku, ja autoa pidetään piuhassa vaikkapa 10h/vrk. Zepi puhui samassa lauseessa 2-3C latausnopeuksista. Mistä siis otit tuon "tuntien" latausajan? Tuo mainittu 2-3C viittaa ennemmin 20-30 minuuttiin per 100 %, mutta toki tuolla nopeudella mennään vain siellä keskimmäisellä puolikkaalla (25-75 %).

Akkua ei tarvitse ladata huoltoasemalla täyteen. Iso akku ei siis pidennä latausaikaa, vaan jopa lyhentää sitä, ja lisäksi antaa pelivaraa latauspaikan valintaan. Voit pitää huili-/lataustauon jo 50 % kohdalla, ja rykäistä nopeasti akun 80 %:iin. Yleensä isoakkuisissa on enemmän rinnankytkettyjä kennoja, joten sitä on mahdollista ladata suuremmalla teholla, jos latauspaikka antaa myöten. Ja vaikkei antaisi, niin samallakin maksimilatausteholla isoon akkuun saa energiaa, eli kilometrejä nopeammin, koska hitaan alku- ja loppulatauksen välissä on enemmän kapasiteettia. Esim. 50 kWh vs. 100 kWh:

Kulutus 20 kWh/100 km, halutaan ladata 200 km lisää rangea (40 kWh).


Pienempi akku:

a) 0-80 %, hidas alku

b) 10-90 %, sekä hitaahko alku että loppu

c) 20-100 %, hidas loppu


Iso akku:

a) 0-40 %, hidas alku

b) 10-50 %, ei huono, vain hitaahko alku

c) 20-60 %, nopea

d) 30-70 %, nopea

e) 40-80 %, nopea

f) 50-90 %, ei huono, vain hitaahko loppu

g) 60-100 %, hidas loppu


Isomman akun vaihtoehdot näyttävät keskimäärin nopeammilta, ja lisäksi sillä on enemmän mahdollisuuksia välttyä joutumasta 0-20 tai 80-100 % hitaammille alueille.

Kannattaa ajatella akkuprosenttien tai täyteenlataamisen sijaan niin, että kuinka paljon kilometrejä saat ladattua tietyssä ajassa. Tässä isompi akku ei ole haitta vaan etu. Huoltoasemalla tarvitsee viettää tietyllä ajosuoritteella sitä vähemmän aikaa mitä suurempi on akku. Isommassa on jo lähtiessä todennäköisesti enemmän energiaa, ja lisäksi reissun aikaisilla täydennyslatauksilla energiaa saa suuremmalla keskimääräisellä teholla, vaikka huipputeho olisi aseman rajoittama. Näistä seuraa isommalla akulla vähäisempi yhteenlaskettu latausaika reissun aikana ja myös perillä. Isoakkuinen voi halutessaan jättää jonkun pieniakkuisen käyttämän aseman kokonaan väliin, tai sitten ladata aivan samoilla asemilla, mutta lyhyemmän aikaa.
 
Itse en ole eberia tai vastaavaa koskaan omistanut, mutta periaatteessa kiinnostaisi, koska nykyautoissa ei kai ole mahdollisuutta kunnollisen lohkolämmittimeenkään. Meidän 80 asunnon yhtiössä on ehkä pari töpseliä kiinni pitävää enään nykyään. Itse olen näistä toinen, kun minulla on oikea lohkolämmitin ja sisätilan lämmitin.

Käsittäkseni nämä Eberit "palaa puhki" parin vuoden välein ja on maksettava kallis remppa. Miten on?

Lisäksi 12v akku on kovilla ebereiden vuoksi ja niitä ei oikein voi käyttää jos ajaa paljon nurkka-ajoa.

Joo, taisi olla manuaalissakin, että kovin lyhyitä jaksoja ei ebeeriä kannata poltella. Olen jättänyt päälle alkumatkalle, pysyy auto mukavan lämpimänä, kunnes koneesta alkaa irrota lämpöä.

Tuo on ollut käytössä vasta vuoden, joten omalla kohdalla kestävyys jää nähtäväksi. Akkuahan ne syö, joten kannattaa vaihtaa riskimpi akku, jos mahdollista. Poltin kyllä sammuttaa itsensä jos jännite laskee. Kerran huomasin tänä talvena sen ja laitoin akun työpaikan parkkihallissa ylläpitolataukseen. Täällä oli noita 25-30 pakkasia tuolloin.
 
Joo, taisi olla manuaalissakin, että kovin lyhyitä jaksoja ei ebeeriä kannata poltella. Olen jättänyt päälle alkumatkalle, pysyy auto mukavan lämpimänä, kunnes koneesta alkaa irrota lämpöä.

Tuo on ollut käytössä vasta vuoden, joten omalla kohdalla kestävyys jää nähtäväksi. Akkuahan ne syö, joten kannattaa vaihtaa riskimpi akku, jos mahdollista. Poltin kyllä sammuttaa itsensä jos jännite laskee. Kerran huomasin tänä talvena sen ja laitoin akun työpaikan parkkihallissa ylläpitolataukseen. Täällä oli noita 25-30 pakkasia tuolloin.

Nyt menee vähän asian vierestä, mutta se eber/webasto ei itsessään kuluta juurikaan akkua, mutta sisäpuhallin kuluttaa paljon, jos se on automaattiasennossa/suurella nopeudella. Toki jos sen puhaltimen nopeutta säädetään pelkällä vastuksella, niin kuluttaa kaikilla nopeuksilla paljon.

Ja tuskin palavat puhki.
Ite ainakin ymmärsin, että se oli naljailua sun esittämän epäilyksen järkevyydestä...

Joku vartti (13 min) taitaa olla minimi polttoaika. Se tulee siitä, että polttopesä ei sitten karstoitu lyhyillä poltoilla.
Se taitaa olla yleisin huoltojen syy.

Joissain alkup. asennus autoissa, missä poltin käynnistelee itellään ajon aikana (pieniksi hetkiksi) se vetää polttimen tukkoon.

Jotkut sitten ohittelevat nuo autom. käynnistelyt kytkimellä.
 
Viimeksi muokattu:
Palkasta lähtee 30€.

Aika tarkkaan se, mitä menee kuukauden työpäivinä lataukseen. Ainakin omien pikaisten laskujen mukaan.
Itselläni Volvon D6:n ja ainakin nyt saan latailla työmaalla, jos vaan saan auton sähköjen lähelle. Rakennuksilla nyt poltetaan sähköä muutenkin surutta, joten ei ole kukaan kiinnittänyt huomiota. Luvan kysyin kyllä etukäteen.
Kotona ei latausmahdollisuutta, mutta ajan usein töistä tullessa kauppareissun lähiprisman kautta, josta sitten lisävirtaa töihin menoa varten.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ollut minulle osoitettu kysymys, mutta kyseessä on kohtuu monimutkainen mekanismi missä energiaa muunnetaan monta kertaa. Lisäksi hävikkiä tapahtuu kun siirretään energiaa elektromagneettisessa vuossa. Lyhyesti osa energiasta karkaa harakoille.

Ilmeisesti tuota on kyllä pystytty parantamaan ja parhaimmillaan hyötysuhde itse siirrossa on yli 95%. Veikkaan että hän viittasi matalan tehon lataustehoihin, kuten kännyköihin, missä hyötysuhde on heikko. Suuremilla tehoilla on tosiaan päästy labraolosuhteissa 15cm matkalla 97% lukemiin. Lähde: 120-kW Wireless Charging Proves 97% Efficient

Tässä toinen: "Over 90% efficiency is maintained from grid to battery across a wide range of coupling conditions at full load."
A 90 percent efficient 5kW inductive charger for EVs - IEEE Conference Publication
Siinähän se tulikin. Labrassa tosiaan päästy ihan hyviin. Siitä onkin sit iso ero verrattuna käytännön kustannustehokkaisiin sovelluksiin joissa ei kohdistuminen ole täysin ideaali. Käytännön sovelluksessa pitäisi olla kannen alla robottia joka hakisi ne viimeisetkin millin osat kohdalleen jos laitteella kuvitellaan edes lähelle 90 suhteita päästäväksi. Sekä ylimääräiset liat ja vedet saada pois edestä vaimentamasta. Mitä vähemmän kohdistamista vaativa tehdään sitä rajummin hyötysuhteet laskee.

Pienillä tehoillahan tosiaan kuluttajatuotteissa on todella huonot hyötysuhteet kuten kännykkä ja se hammasharja. Eikä se pienistä tehoista johdu vaan hinnasta millä tehdään ja kännykän tapauksessa kohdistamisesta. Laiteet tehty suht laajalla alueella toimivaksi niin ei millin tarkkaa kohdistamista, eikä siten myöskään edes mahdollista niin hyviä hyötysuhteita. Pienillä tehoilla ei lämpö ole ongelma niin ei ole pakko tehdä monimutkaisemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä nyt ajeltu muutama päivä bemun hybridillä ja aika vakuuttavaa on toiminta. Kun vastaavalla tekniikalla olevalla minillä oli kulutus noin 8 l/100km, niin tällä menee sama työmatka 15 km/suunta kokonaan sähköllä, kulutuksen ollessa 16kWh. [emoji4]

Yöllä lataus, jolloin hinnaksi omalla kombolla tulee 8.57s/kWh. Mitään kustannuksia ei latauspaikan suhteen tullut, koska latailen akkua schukosta.

Haluttaessa ladata akkua ilmaiseksi julkisesta vakiokauppani laturista, tuli auton mukana myös siihen soveltuva kaapeli.

Toimintojen ohjaus tapahtuu bmw connect+ softalla ja toimii kun unelma.

Huonompiin keleihin on lisäksi vielä neliveto, jos sitä sattuu tarvitsemaan. Tällöin toki mennään pahimmat paikat poltto- ja sähkömoottorilla.
 
Tuo tavallaan itseäkin houkuttelisi, mutta Baijerin perkeleet, kun eivät tarjoa farkkuna tuota.
Tästä syystä itse olenkin katsonut Optiman farkkua. Lisäksi saa reilu 20km lisää rangea ja hankintahinnassakin säästää puolet. Varustus vakionakin kunnossa eikä laatuvaikutelmassakaan ole valittamista.
 
Kuulemma kesällä julkastaan kolmossarjan farkku joka tulee myös plugarina. Oon tuota ootellu kun ei mikään hätä tässä vielä ole.
Plugarissa kannattaa vaan miettiä, että auton koko pitää ottaa melkein yhtä sarjaa isommasta mallista, jos haluaa samat kuljetustilat kuin ilman plugaria. Akusto kuitenkin nappaa tilasta yllättävän paljon pois.
 
Kuulemma kesällä julkastaan kolmossarjan farkku joka tulee myös plugarina. Oon tuota ootellu kun ei mikään hätä tässä vielä ole.
F31-mallinen 3-bemari failasi meillä lastenratastestissä ja lähti vaihtoon :p Eli ihan suosiolla 5-sarjaa odotellessa täällä. Kuten @pokkus tuossa totesikin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 403
Viestejä
4 494 522
Jäsenet
74 205
Uusin jäsen
tuhkaluukku

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom