Hyvä nosto,
wikipedia.org/wiki/History_of_Tesla,_Inc. artikkelin mukaan 2003 ensimmäiset perustajat Martin Eberhard ja Marc Tarpenning , Ian Wright muutaman kuukauden sisään (työntekiä) ja ne etsi rahoittajia, jolloin Musk tuli mukaan ja hallituksen puheenjohtajaksi.
Joo ei ole silla tavalla perustaja, mutta tuosta jäi mielikuva että ensimmäinen rahoittaja osakas josta siten firma aloitteli toimintaa.
Tässä ilmeisesti puuttuu se autotalli tarina missä kaverukset puuhastelee tallissa ja perustavat firman, vaan enemmän ajatus Teslasta ja lähdetään etsimää porukkaa.
Wikiartikkelin mukaan ihan käräjie myöten käyty läpi keita kutsutaan perustajiksi, ilmeisesti heitä ovat "Eberhard, Tarpenning, Wright, Musk and Straubel" ,Straubel liitty mukaan Muskin jälkeen.
Tuo tapahtui kuitenkin varsin nopeasti.
Ei vaan yksi ensimmäisistä, kyllä sitä tulevaa roadsteria myytiin muillekin kuin Muskille ja kyllä niitä ekan (vai onko se toka) kierroksen sijoittajia on muitakian. Eikä se ollut alkuvaiheessa sen kummallisempi sijoittaja/asiakas kuin muutkaan.
Prototyyppihän oli jo olemassa ennen Muskia (se toki oli varsin paska ns. käsin tehty sähköauto) ja sekään ei ollut edes Martin Eberhard ja Marc Tarpenningin suunnittelema, vaan nekin olivat ostaneet sen joltain tee se itse mieheltä, joka teki custom sähköautoja sen aikasista osista (akutkin taisi olla aluksi lyijyakut, vaikka tuotantoroadsterissa oli litiumakut.
Eli kutakuinkin näin vapaasta muistista katsomatta lähteitä (tästä on niin pitkä aika ja seurasin tätä saagaa silloin huhujen ja foorumien kautta inssiopiskelijana).
-> ropellihattu tekee custom sähköautoja rikkaille leluiksi (paskat akut, teollisuusmoottorit)
-> teknomiljonäärit Martin Eberhard ja Marc Tarpenningin jotka olivat rikastuneet jollain tableteilla tai softalla tms. kuulevat siitä autosta ja haluavat sellaiset
-> Martin Eberhard ja Marc Tarpenning saa liikeidean, ei hemmetti mitä jos me tehtäis tälläsiä autoja mutta hienompia ja koska ollaan niin vitun kovia jätkiä (ei oikeasti ollu) että äkkirikastuttiin softalla niin mä ollaan tässäkin hyviä
-> Muskille ja muille saman scenen miljonääreille aletaan kaupitella sähköaurheiluautoa jota ei ole vielä olemassa, mutta jos varaa auton ja sijoittaa firmaan niin kohta me tehdään sellanen.
-> Musk lähtee innoissaan mukaan, sillä kuten about kaikki tuon ajan taivaanrannanmaalarit (minä mukaanlukien) on ihan varmoja, että sähköautoilussa on tulevaisuus jos vaan joku keksii miten autoja tehdään, ja olihan ekat autot sähköautoja ja satunnaisia sähköautoja on aina sillon tällön ilmestyny.
-> Eberhard ja Marc Tarpenning pyytää sijoittajiltaan jatkuvasti lisää rahaa, koska auton suunnittelu onkin vaikeampaa kuin softan kirjoittaminen.
-> Muskin kassa ei ole pohjaton ja hermostuu, nostattaa itsensä hallitukseen ja alkaa selvittämään missä mennään.
-> Tesla onkin firmana kasa paskaa, joka tulee Muskille yllätyksenä(?) koska se ei vieläkään tiedä miten toimittaa niitä autoja ja maksaa niiden tekemisestä täysin ulkopuolisille (Lotus on jo kuvioissa ja tehty diili, että tekevät vitun kalliilla autoja ja Tesla myy niitä poskettomalla tappiolla Muskeille ja kumppaneille).
-> Musk alkaa ottamaan roolia ja pääseekin yhteisymmärrykseen toisen noista kanssa (en muista kumman) ja päätyvät purkamaan diilit ja suunnittelevat miten tehdä tätä ihan liiketoimintana haihattelun sijaan (eli siis voitollisena) ja Musk tuo kehiin ajatuksen siitä, että normaalien ihmisten sähköatuojen massavalmistus on se tapa jolla siitä paskasta (Tesla) saadaan joskus tuottava. Tässä vaiheessa alkaa Teslan sisällä jo tunteet kuumeta, koska osa porukasta ja toinen perustajista halusi että Tesla olisi ikäänkuin "sähköautojen lamborghini" tjsp.
-> Muskin näkemykset voittaa, nousee isoksi omistajaksi ja tekijäksi ja loppu onkin sitten historiaa.