Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Itsellä lähti nyt tuo ID4 liisari ostoon. Tulee kuliväri pohjaväriharmaana ja alumiinivantein. Hinta jäi 415€/kk 36kk ja10tkm/vuosi sopimuksella. Räknäsin numeroita vaikka kuinka ja jos olisi omaksi ostanut niin parhaassakin tapauksessa kuukausikulu olisi ollut satasen enemmän. Myyjä sanoi samaa, että hänellä itsellään sama malli liisarina, mutta satesen kalliimmalla hinnalla. Peltivantein tuo olisi ollut rahalisesti vielä parempi diili, mutta odotusaika olisi ollut 4kk. Nyt auton saa halutessaan 2 viikon päästä ajoon. Auto tuleekin sopivasti juuri alle kesälomille. Oma auto myyntiin sitten seuraavaksi.

Oliko mainintaa sopimuksen yli menevistä kilometreista, paljonko veloitetaan?
 
Viimeksi muokattu:
Oliko maintaa sopimuksen yli menevistä kilometreista, paljonko veloitetaan?
Kilometreissä on 5%:n ylimenovara eli vuodessa saa oikeasti ajaa 10500km tuolla 10tkm sopimuksella ilman lisämaksua. Yli menevät kilometrit ovat sitten 0,20€/km. Itse laskin, että 10tkm sopimuksella voi oikeasti ajaa noin 12500km vuodessa, jolloin hinta on sama kuin 15tkm sopimuksella. Pidemmän ajon sopimuksia en edes laskenut, koska itsellä ei niille ole tarvetta mitenkään. Itse pähkäilin asian siis niin, että mieluummin otan lyhyen kilometrimäärän sopimuksen, koska jos ottaa pidemmät kilsat ja ei ajakaan kuin murto-osan niistä niin joutuu joka tapauksessa maksamaan niistä extra kilsoista. Sopimusta vähemmän ajettuja kilsoja ei siis hyvitetä takaisin. Ilmeisesti sopimusta voi myös muuttaa kesken kauden, mutta en tiedä mitä hinnastoa silloin noudatetaan.
 
5% on aika normaali käteisalennus, tehdastilauksista tai tulossa olevista autoista voi saada 7-10% ja pitkään seisseistä tai esittelyautoista voi sitten irrota jopa 10-20%.
Tosin jos kyseessä on muutenkin houkuttelevasti hinnoiteltu tuote, voi olla ettei siinä ole tinkivaraa 5% enempää.
Tai kuten aiemmin mainittiin, jos kyseessä on haluttu malli menee se kaupaksi myös pyyntihinnalla, eikä alennuksille ole tarvetta.
Mielestäni (sekä parin tuttavan) auto ei ole kovinkaan houkuttelevasti edes tällä hetkellä hinnoiteltu (selvästi yksi kalleimmista yksilöistä ellei jopa kallein, eikä varustelutaso oikeuta mielestämme tuohon pyyntitasoon).

Mikä on pitkä aika (arvio) seisottaa uutta varastoautoa liikkeessä? En tällä hetkellä tiedä tarkkaan tämän yksilön seisonta-aikaa, muuta kuin että kuvien mukaan talvella/keväällä otetut kuvat.

Jos myyjä tulisi vastaan siihen 5-6% alennukseen 3% sijasta niin kaupat olisi jo lähellä sinetöityä.
 
Autokaupan purusta kysymys. Tilasin tammikuussa uuden Octavian ja toimitus aika oli 3-4 kk. Myyjä ilmoitti 6 vko sitten, että auto menee tuotantoon ja siitä menee noin kuukausi, että se saadaan tänne varusteluun. Tänään kyselin autosta ja aikataulusta, niin koronan takia oleva komponentti pula viivästyttää toimitusta ja auto on edelleen tuotannossa ja valmistumisaika tuntematon. Auton tarve kesäkuun lomien takia todella kriittinen ja mietin, että onko kaupan purkaminen mahdollista jos vetoaa toimitusvaikeuksiin? Entä miten noi myyjät suhtautuu hyvityspyyntöihin?
 
Mielestäni (sekä parin tuttavan) auto ei ole kovinkaan houkuttelevasti edes tällä hetkellä hinnoiteltu (selvästi yksi kalleimmista yksilöistä ellei jopa kallein, eikä varustelutaso oikeuta mielestämme tuohon pyyntitasoon).

Mikä on pitkä aika (arvio) seisottaa uutta varastoautoa liikkeessä? En tällä hetkellä tiedä tarkkaan tämän yksilön seisonta-aikaa, muuta kuin että kuvien mukaan talvella/keväällä otetut kuvat.

Jos myyjä tulisi vastaan siihen 5-6% alennukseen 3% sijasta niin kaupat olisi jo lähellä sinetöityä.

Onko kyseessä siis uusi ja ajamaton (eli ei esittelykäytössä oleva) auto? Jos näin, niin sen enempää taustoja tietämättä veikkaisin, että kyseessä ei ole myyjän varastoauto, vaan ns. showroom-auto joka on liikkeessä esillä ja todennäköisesti myös maahantuonnin omistama (rahoittama). Ko. liikkeellä ei siis välttämättä ole mitään erityistä hinkua myydä sitä nopeasti tai halvalla pois, kun joku auto siellä liikkeessä pitää olla näkyvillä kuitenkin. Joskus jopa päin vastoin, se liikkeessä valmiina oleva auto voi olla hyvä valttikortti hätäistä asiakasta varten joka ei jaksa odottaa toimitusta satamasta.

Käytäntö voi vaihdella merkeittäin, mutta usein näitä maahantuojan omistamia autoja voivat myydä myös muut jälleenmyyjät kuin se, jonka tontilla auto sillä hetkellä seisoo. Ja auton voi mahdollisesti myös palauttaa maahantuojalle. Eli ko. liikkeen ei välttämättä tarvitse myydä sitä autoa lainkaan että se sieltä katoaa.

N. 4-5 % on varmaan se perustaso alennukselle tuossa hintaluokassa jos ko. merkkiin/malliin ei ole mitään erikoisia kampanjoita, joita varten maahantuoja tarjoaa liikkeelle lisätukea (ts. halvempaa ostohintaa). Tämän tarkempaa arviota on aika vaikeaa sanoa tietämättä merkkiä, mallia, käyttövoimaa jne. Ja esim. edellä mainitut pitkät toimitusajat voivat heikentää myyjän halukkuutta antaa alennusta maassa jo olevista autoista.
 
@R2D2 kyseessä Fordin kampanja- / varasto-auto, eli tietty erä eri malleja samalta valmistajalta. Kulut nolla ja kaikki autot myynnissä ja "esillä" myymälässä. Eli siinä määrin en osaa itse ainakaan sanoa onko kyseessä ns. showroom auto vai ei.

1 vrk nyt ollut radiohiljaisuutta vaikka todella "flirttailevan" sähköpostin laitoin eilen menemään antaen ymmärtää, että hivuttaudutaan yhtä matkaa että hinta kohtaa jossain vaiheessa. Saa nähdä jatkuuko meno myös huomenna. :kahvi:

EDIT: Ihmetyttää kyllä kovasti jos on jostain syystä sellainen asenne, että tällaisina aikoina myyjällä ei olisi haluja myydä ja saada kotiutettua kauppoja.
 
Autokaupan purusta kysymys. Tilasin tammikuussa uuden Octavian ja toimitus aika oli 3-4 kk. Myyjä ilmoitti 6 vko sitten, että auto menee tuotantoon ja siitä menee noin kuukausi, että se saadaan tänne varusteluun. Tänään kyselin autosta ja aikataulusta, niin koronan takia oleva komponentti pula viivästyttää toimitusta ja auto on edelleen tuotannossa ja valmistumisaika tuntematon. Auton tarve kesäkuun lomien takia todella kriittinen ja mietin, että onko kaupan purkaminen mahdollista jos vetoaa toimitusvaikeuksiin? Entä miten noi myyjät suhtautuu hyvityspyyntöihin?

Luulis, että sen saa purettua helposti kun mitään ei ole tehtaalla vielä tehty. Mulla on samanlainen tilanne, tosin mulla ei ole mikään kiire, kauppa on vaihtoautolla tehty ja jokainen viikko on pelkkää voittoa kun saa vanhalla ajella. :kahvi: Tuo sirupula kyllä saa autokauppiaat tuskailemaan, olisin odottanut omaani vapuksi... Totuus, ei vielä ees menossakaan linjastolle. Jos tuuri käy niin menee MY22 puolelle.
 
1 vrk nyt ollut radiohiljaisuutta vaikka todella "flirttailevan" sähköpostin laitoin eilen menemään antaen ymmärtää, että hivuttaudutaan yhtä matkaa että hinta kohtaa jossain vaiheessa. Saa nähdä jatkuuko meno myös huomenna. :kahvi:

EDIT: Ihmetyttää kyllä kovasti jos on jostain syystä sellainen asenne, että tällaisina aikoina myyjällä ei olisi haluja myydä ja saada kotiutettua kauppoja.
Musta vähän kuulostaa siltä, että eikö kannattaisi ottaa itseä vain niskasta kiinni ja lähettää tarjouspyyntö vaikka 5-6 muuhun liikkeeseen, että saa vertailupohjaa. Sitten otat sen parhaan tarjouksen ja soitat toiseen liikkeeseen ja sanot, että nyt on tämmönen tarjous saatu, että haluatteko laittaa paremmaksi. Sitten toistat saman muutamaan otteeseen toisille liikkeille, niin saat hinnan järkevämmälle tasolle.

Jos et ole valmis tuota tekemään, niin sitten pitää vain tyytyä siihen yhden liikkeen antamaan tarjoukseen. Tuollainen "lirkuttelu" sopii baareihin ja kaupoissa kannattaa suoraan kertoa mitä haluaa eikä vain vihjailla. Ei ne liikkeet sitä autoa sulle tappiolla myy ja jos myyjä suuttuu kilpailutuksesta, niin sitten kyseessä on epäammattimainen myyjä.
 
Musta vähän kuulostaa siltä, että eikö kannattaisi ottaa itseä vain niskasta kiinni ja lähettää tarjouspyyntö vaikka 5-6 muuhun liikkeeseen, että saa vertailupohjaa. Sitten otat sen parhaan tarjouksen ja soitat toiseen liikkeeseen ja sanot, että nyt on tämmönen tarjous saatu, että haluatteko laittaa paremmaksi. Sitten toistat saman muutamaan otteeseen toisille liikkeille, niin saat hinnan järkevämmälle tasolle.

Jos et ole valmis tuota tekemään, niin sitten pitää vain tyytyä siihen yhden liikkeen antamaan tarjoukseen. Tuollainen "lirkuttelu" sopii baareihin ja kaupoissa kannattaa suoraan kertoa mitä haluaa eikä vain vihjailla. Ei ne liikkeet sitä autoa sulle tappiolla myy ja jos myyjä suuttuu kilpailutuksesta, niin sitten kyseessä on epäammattimainen myyjä.
Tekisin tämän saman tien jos löytäisin samanlaisen yksilön kuin nyt on sattunut kohdalle. Toki tilaamalla saakin, mutta siinä on oma odotuksensa kuten tiedetään.

Jos tämä keskustelu ei etene tämän liikkeen kanssa niin sitten seuraavaksi on tehtävä kompromisseja omien vaatimusten osalta. Mutta yritän nyt vielä kuitenkin tätä ”helmeä” kun sattuu olemaan juuri sellainen kun ollut hakusessakin ja olisi autoa toivon mukaan seuraavaksi vuosikymmeneksi.
 
työkaverini eli "reilusti vanhempi mieshenkilö" on aina tehnyt autokaupoissa (autot noin 30-40t €) niin että on "painostanut" myyjää yleensä kuukausia jotta on saanut sitten ensin auton hinnan alas, sitten kun myyjä tuskastuu ja toteaa että nyt on alin hinta niin silloin sitten keskustellaan mukaan tulevista varusteista ja saisiko kaupanpäälle esim mattosarjaa taikka roiskeläppiä, lohkolämppäriä,vetokoukkua jne. sitten kun myyjä on taas tuskastunut ja ei halua enään antaa varusteita niin sitten kysellään että olisiko auton tankki täynnä noudettaessa ja olisiko ensimmäinen huolto ilmainen/puoleen hintaan jne.. sitten kun taas myyjän on vaikea pysyä housuissaan niin vielä kerrataan että saisiko vaihtoautosta nyt vielä pikkaisen enemmän.
sitten kun kaupat on sovittu niin renkaat/vanteet tämä tyyppi vaihtaa vielä halvempiin (vähäisemmät urasyvyydet/jotkut halvat tarvike vanteet) :D
myöskin esim pääkaupunkiseudulla/isoissa kaupungeissa saa yleensä tonneja huonommat tarjoukset kuin pikkukaupunkien automyymälöistä eli ajaminen 200-400km kannattaa. keskustelua ko myyjän kanssa voi usein kuitenkin jatkaa sähköpostilla/puhelimitse ja jos kaupat tulevat niin vasta sitten ajaa uudestaan tuo 200-400km :)

näillä periaatteilla olen ollut todistamassa että ko tyyppi on ajanut parivuotta autoa josta saa saman määrän rahaa kuin ostaessaan ko auton :D (tällöin kyse ollut käytetyn auton vaihtaminen uudempaan käytettyyn)
itse en ole jaksanut tehdä tälläistä viivästys taktiikkaa joten välirahat yms ovat olleet tietenkin huonompia...

Joo nää vedättäjät on urpoa sakkia.

Itse näitä kokenut omassa ammatissa, niin jos näillä apinoilla menee ostopäätöksen tekoon kuukausia joissa kierrätetään 5-7 muuta toimijaa, niin kun aasiakas monen kuukauden päästä ottaa yhteyttä ja jos esim. Tarjottu alin hinta vaikka 5000e asiakkaan maksimibudjettia suurempi ja monen kuukauden päästä aasiakas onkin huomannut että hinta on linjassaan eikä siitä tingitä noin paljoa ja aasiakas lupautuu tällä erää tulla peräti puoli väliin hänen maksimi budjettia ylempää jolloin vedätys on paljastunut. Kun toteaa ettei pysty, niin budjetti onkin noussut 1000e alle tarjotun minimin enää.

No tässä vaiheessa kannattaa sanoa, että tarkistetaan vielä esimieheltä voidaanko vielä tonni alentaa hintaa vaikka mitään ei edes kysytä.

Kun toteat ettei pystytä ja itseasiassa tarjous on mennyt 2kk sitten vanhaksi, niin hinta on nyt alunperin tarjotusta +1000e.

Tästäkös aasiakas vasta innostuukin ja alkaa se uhkailu. Näin pääsee helposti näistä renkaanpitkijoista eroon. Nämä on niitä, jotka tuo korkeintaan hiekkaa toimiston lattioille.
 
Näin.

Tässä keväällä uutta autoa ostaessa (vanha meni vaihdossa) lopullinen hintaero kalleimman ja halvimman tarjouksen välillä oli noin 4500€. Auton lähtöhinta vähän alle 50k€. Paikallinen myyjä oli se kallein ja vaikeroi jo tuosta parhaasta tarjouksestaan että tästä tulee jo pomolta huutia (juu niin varmaan).

Tulee huutoa ja vaikuttaa omaan palkkaan joskus jopa kuukausien ajan.
 
Tulee huutoa ja vaikuttaa omaan palkkaan joskus jopa kuukausien ajan.
Huonot on sitten diilit, jos huutoa tulee sellaisesta hinnasta mikä on vielä sen 4500€ korkeampi kuin millä toinen myymälä myy. Saikohan se parhaan tarjouksen tehneen liikkeen myyjä enää palkkaa ollenkaan tuon kaupan jälkeen? Vai voiko olla uuden auton tapauksessa maahantuojalla niin erilaiset hinnat eri jälleenmyyjille, että tuollainen ero selittyy sillä? Sinänsä tietysti asiakkaan kannalta ihan sama, pointti oli joka tapauksessa se että tarjouksia pitää kysellä monesta suunnasta, hintaerot voi olla jopa liki 10% sen uuden auton listahinnasta.
 
Onhan ne, kyse on myyntikiintiöistä. Joskus liikkeen kannattaa tehdä (yksittäisinä kauppoina) huonojakin diilejä jos se pelastaa kiintiön pienenemisen kokonaismyyntiä nostamalla tai siirtää liikkeen/ketjun ylemmälle tasolle.
 
Vai alennuksia.. itsehän joulukuussa tilasin uuden G-Tec Octavian, en minä edes arvannut että noista tehdastilauksista voi lähteä tinkaamaan.. Toki toimitus tuolle oli n. maaliskuun loppuun, ei ole vieläkään tullut. Sopparissahan on, että toimitus tapahduttava sovittuna aikana (eli tuo maaliskuu) tai 3kk allekirjoittamisesta (edelleen maaliskuu-huhtikuun vaihde), joten voisihan tuosta vähän kitistä hinnan osalta vielä, jos ja kun auto tässä lähiviikkoina Suomeen asti saapuu. Auto valittiin pitkälti pitkien työmatkojen ja kustannusten (sekä ilmaisten kaasujen) vuoksi, joten tässä lisäkuluja syntyy vanhalla ajettaessa kokoajan. Laskin, että uusi auto minulla huhtikuussa olisi, kun paikkakunta vaihtuu. Matkalla tuon kuulemma Tsekeistä pitäisi kuitenkin jo olla.

Nyt vähän harmittelen, että Skoda toi reilu kuukausi takaperin tarjolle myös Sportline-varustelun, olisin mielelläni ne tuplafeikkiputket takalokariin ottanut. Muuten ei radikaaleja eroja taida Dynamick-packin kanssa olla. Toki tuohon talvirenkaat ihan OK-vanteilla sain samaan rahaan, mutta siinäpä se melkein. Kolmesta liikkeestä kyllä hintoja kyselin (puoli vahingossa, kun eri paikkakunnat), mutta pitkälti mentiin maahantuojan hinnaston mukaan joka paikassa.
 
Viimeksi muokattu:
Huonot on sitten diilit, jos huutoa tulee sellaisesta hinnasta mikä on vielä sen 4500€ korkeampi kuin millä toinen myymälä myy. Saikohan se parhaan tarjouksen tehneen liikkeen myyjä enää palkkaa ollenkaan tuon kaupan jälkeen? Vai voiko olla uuden auton tapauksessa maahantuojalla niin erilaiset hinnat eri jälleenmyyjille, että tuollainen ero selittyy sillä? Sinänsä tietysti asiakkaan kannalta ihan sama, pointti oli joka tapauksessa se että tarjouksia pitää kysellä monesta suunnasta, hintaerot voi olla jopa liki 10% sen uuden auton listahinnasta.

Sehän on ihan toimipaikkakohtainen se katemaailma ja mitä se jättää myyjälle.
Eli voihan se olla ettei saa siitä kaupasta mitään tai sitten huonontaa omia lukuja ja palkkaa siinä kuukaudessa.

Ei kaikki kaupat kannata vaikka aasiakkaat niin luulevat.
 
Uusien autojen alennuksista kun puhe niin omissa saaduissa tarjouksissa on että alennukset ovat olleet 2% -12% välillä autoverottomista hinnoista. Toissa vuonna lähinnä volkkarista (t-cross) tarjousta kysyin niin 5% oli huonoin tarjous ja 7.7% paras. 7 paikasta tarjousta pyysin. Huonoin oli heti ajoon valmis. Paras tarjous olisi ollut tehdas tilaus. Kaupat silloin tuli sitten toisen tinkauksen jälkeen 8.4% eli 1600€ alennuksella listahinnasta jo tuotannossa olleesta menopelistä (reilun kuukauden toimitus aika).
Edellisestä opelista 2015 alennus oli n. 10% luokkaa + valtion romutustonni. Hieman kai liikaa alennusta sain kun automyyjä oli sen verran hankalana kun löi romutustodistuksen vielä pöytään tinkimisen jälkeen, kun silloin oli se 500€ autoalan alennus vielä valtion tonnin lisäksi. Antoi sitten uuden tarjouksen sitten huonommalla alennuksella kuin ennen romutustodistusta :rofl: Noh autotalon johtajan kautta tuli korjattu tarjous vielä parin satasen lisä alennuksella :) Silloin ensimmäiset tarjoukset taisivat olla 2-5% välillä.
 
Vai alennuksia.. itsehän joulukuussa tilasin uuden G-Tec Octavian, en minä edes arvannut että noista tehdastilauksista voi lähteä tinkaamaan.. Toki toimitus tuolle oli n. maaliskuun loppuun, ei ole vieläkään tullut. Sopparissahan on, että toimitus tapahduttava sovittuna aikana (eli tuo maaliskuu) tai 3kk allekirjoittamisesta (edelleen maaliskuu-huhtikuun vaihde), joten voisihan tuosta vähän kitistä hinnan osalta vielä, jos ja kun auto tässä lähiviikkoina Suomeen asti saapuu. Auto valittiin pitkälti pitkien työmatkojen ja kustannusten (sekä ilmaisten kaasujen) vuoksi, joten tässä lisäkuluja syntyy vanhalla ajettaessa kokoajan. Laskin, että uusi auto minulla huhtikuussa olisi, kun paikkakunta vaihtuu. Matkalla tuon kuulemma Tsekeistä pitäisi kuitenkin jo olla.

Nyt vähän harmittelen, että Skoda toi reilu kuukausi takaperin tarjolle myös Sportline-varustelun, olisin mielelläni ne tuplafeikkiputket takalokariin ottanut. Muuten ei radikaaleja eroja taida Dynamick-packin kanssa olla. Toki tuohon talvirenkaat ihan OK-vanteilla sain samaan rahaan, mutta siinäpä se melkein. Kolmesta liikkeestä kyllä hintoja kyselin (puoli vahingossa, kun eri paikkakunnat), mutta pitkälti mentiin maahantuojan hinnaston mukaan joka paikassa.

ole tyytyväinen, sait dynamic packissa ilmeisesti paremmat istuimet ja kenties ohjauspyörän ilman tätä nyky automaailman kauheinta tyylisuuntausta laittaa feikkipakoputkenpäät puskuriin, sellanen turn off että omalla kohdalla moinen jää kauppaan. Feikkipakoputket ja kaiuttimista kuuluva moottoriääni, mahtavaa.. Anteeksi vaan offtopic.. Skodalla on aina ollut tuo dynamic pack hyvä ja halpa lisävaruste. Toinen mitä ihmettelen, miksi niin harvassa käytetyssä skodassa on adaptiivinen vakkari, kun lisävarusteena maksaa luokkaa 230€, imho aivan no brainer laittaa tuo. Yksi niitä harvoja oikeasti hyviä varusteita joita nykytekniikka on tuonut jo perusautoihin.
 
Autokaupan purusta kysymys. Tilasin tammikuussa uuden Octavian ja toimitus aika oli 3-4 kk. Myyjä ilmoitti 6 vko sitten, että auto menee tuotantoon ja siitä menee noin kuukausi, että se saadaan tänne varusteluun. Tänään kyselin autosta ja aikataulusta, niin koronan takia oleva komponentti pula viivästyttää toimitusta ja auto on edelleen tuotannossa ja valmistumisaika tuntematon. Auton tarve kesäkuun lomien takia todella kriittinen ja mietin, että onko kaupan purkaminen mahdollista jos vetoaa toimitusvaikeuksiin? Entä miten noi myyjät suhtautuu hyvityspyyntöihin?
Peruttiin viime viikolla Fordin tilaus. Fordilla myös tuotanto seis komponenttipulan takia.
 
Peruttiin viime viikolla Fordin tilaus. Fordilla myös tuotanto seis komponenttipulan takia.

Tulee vähän jäljessä tämä jenkkeihin verrattuna. Siellä myydään jo uudehkoja vähän ajettuja autoja uutta kalliimmalla kun ei uusia saa. Ja joistain malleista riisuttu featureita kun ei ole siruja.
 
Tulee vähän jäljessä tämä jenkkeihin verrattuna. Siellä myydään jo uudehkoja vähän ajettuja autoja uutta kalliimmalla kun ei uusia saa. Ja joistain malleista riisuttu featureita kun ei ole siruja.

superautojen kanssa kai on näin, mutta nyt sama rantautuu tavan autoihin.. Tietääkseni yksi hyvä esimerkki on Seat Mii sähköversio, sen sai tukien kanssa noin 16k€ hintaan ja vähän käytetystä taitaa saada paljon enemmän. Harvoin auto on hyvä sijoitus, mutta markkinatilanne on outo.
 
ole tyytyväinen, sait dynamic packissa ilmeisesti paremmat istuimet ja kenties ohjauspyörän ilman tätä nyky automaailman kauheinta tyylisuuntausta laittaa feikkipakoputkenpäät puskuriin, sellanen turn off että omalla kohdalla moinen jää kauppaan. Feikkipakoputket ja kaiuttimista kuuluva moottoriääni, mahtavaa.. Anteeksi vaan offtopic.. Skodalla on aina ollut tuo dynamic pack hyvä ja halpa lisävaruste. Toinen mitä ihmettelen, miksi niin harvassa käytetyssä skodassa on adaptiivinen vakkari, kun lisävarusteena maksaa luokkaa 230€, imho aivan no brainer laittaa tuo. Yksi niitä harvoja oikeasti hyviä varusteita joita nykytekniikka on tuonut jo perusautoihin.

Vastataan nyt vielä offtopicciin, sivuaahan tämä joka tapauksessa auton hankintaan :) Mutta asia lienee juuri näin, vaikka kyllä itseä tuo symmetriä perässä miellyttää. Ero on kuitenkin muutoin melko mitätön. Toki Sportlinen mukana tulee jotain muutakin, mutta lähes kaiken saisi joka tapauksessa optiona. Dynamic pack itsessään on kyllä melko ehdoton, vaikka hetken arvoinkin juuri istuinten takia sen ja vaihtoehtoisesti pelkän paremman istuimen välillä. Muut oheissälä, ratti mukaanlukien, vei kuitenkin voiton.

Tuo adaptiivinen vakkari taisi olla nyt uuden mallin myötä vakiona.. ehkä? Vai liekkö se on vielä jätetty pois Ambition -varustelussa. Joka tapauksessa skodalle ominaiseen tyyliin perustasokin oli jo hyvin kattava, moni optio oli turha, kun puolet optiosta sai joka tapauksessa valitsi sen tai ei (esim Keyless, hälytin ja sisätilan tutka; keyless tulee joka tapauksessa valitsi tuon tai ei).

Auto tosiaan kuulemma Tsekeistä matkalla (ymmärsin näin kyllä olleen jo 2vkoa sitten..). Myyjä kertoi jäävänsä ensi viikolla lomalle, mutta auton pitäisi olla hänen palattuaan luovutettavissa. Enpä tajunnut kysyä loman pituutta :rofl: Voisivat kyllä viivästyksiä tavalla tai toisella hieman hyvitellä, lähdetään vaikka takapuskurin "lastausreunan" teippaamisesta - tätä nykyä taitaa Skoda tarjota sen jo ilmaisena optiona tilatessa. Joulukuussa ei vielä saanut. Mitähän muuta tuota vielä keksisi.. ilmainen määräaikaishuolto? :)

Noin muuten mainittava, että halusin ostaa autoni juuri ko. liikkeestä ja ko. myyjältä, kun asioinut aiemminkin ja kokemukset hyviä. Jäänyt niin reilu kuva, kun autokaupoista nyt voi ylipäänsä jäädä.
 
Tulee vähän jäljessä tämä jenkkeihin verrattuna. Siellä myydään jo uudehkoja vähän ajettuja autoja uutta kalliimmalla kun ei uusia saa. Ja joistain malleista riisuttu featureita kun ei ole siruja.

Ymmärtääkseni tässä vielä sellainenkin ero, että ne perusmerkit tästä kärsivät, mutta samojen valmistajien "premiumit" saavat vielä omansa. Ihan fiksua sinällään, koska premiumista sitä parempaa katetta revitään, kuin kulimalleista. Audia saa, BMW:tä, Cupraa, DS:ää, Lexusta jne. Sitten noiden ne perusmerkit, kuten Skoda, Seat, Mini, Citroën, Toyota taas on vähän vähemmän saatavilla.
 
Itte sanoisin että puretaan kauppa jos en saa ilmaista sijaisautoa. Kohtuutonta tuollainen ylitys vaikka miten olisi koronaa. Voi sitten hakea muualta sopivan auton hyllystä kerta myyjä ei pysty tilausta toimittamaan.

Mielenkiintoista kuulla miten myyjä reagoi, jos päädyt ilmoittamaan asiasi näin.
Joopa joo. Kahdeksi viikoksi lupasivat esittelyauton, jota saa pitää 3 vrk ja käydä vaihtamassa uuteen. Tulee säätämistä, mutta onhan toi nyt tyhjää parempi.
 
Aika ankea tarjous. Kysyitkö alennusta hinnasta?

Sitä katsotaan kun tiedetään luovutuspäivä, eli paljonko menee pitkäks. Veikkaisin, että skodillac lippistä tai tuulitakkia tarjoavat.

yhden tutun suharin kanssa juttelin ja hän sanoi, että harvemmin tulevat rahassa vastaan. Tarjoavat todennäköisesti
jotain lisäkilkettä halvemmalla tai ilmaiseksi tai lahjakorttia.

skodafoorumilla kävin pyörähtämässä ja siellä jengi tuntuu saavan 3-4 kuukaudessa. Onko toi 1.0 etec hb sitten niin kannattamaton tuote valmistajalle, kun plugarit menee linjastolla ohi. Mene ja tiedä…
 
Viimeksi muokattu:
Onkohan tämä hyvä tarjous? Volkswagen ID.4 Pro Performance Life 150 kW, akku 77 kWh - Nordea Autoleasing

Jos ottaa 36kk/90000km sopparin, niin tekee 578€/kk eli 0,23€/km. 36kk/45000km 439€/kk. Life varustelu vaan ehkä hieman puutteellinen itselle.

Tää on siis "kuukauden auto" tuolla sivuilla. Onko näillä ollut joka kuukausi joku auto tämmöisessä tarjouksessa? Onko joku seurannut? Ketään "sisäpiiristä"?

Saan omilla laskureilla tuosta aika houkuttelevan tarjouksen diesel-tila-auton tilalle ja vielä on 4 päivää aikaa pohtia. Kuitenkin miettii että tuleekohan sama auto esim Familyna tai Techinä joskus vastaavaan "tarjoukseen"...
 
Täytyy itse vinkua noita ilmaisia huoltoja sitten joskus kun auton saan, se nyt on ihan suoraan rahaan rinnastettava etu omalla kohdalla. Toki huomioitava, että autoliike on 270km päässä kotikonnuilla.. :)
 
Viimeksi muokattu:
... pitkään seisseistä tai esittelyautoista voi sitten irrota jopa 10-20%.

Tai kuten aiemmin mainittiin, jos kyseessä on haluttu malli menee se kaupaksi myös pyyntihinnalla, eikä alennuksille ole tarvetta.

Näyttää ainakin noilla isoilla kätettyjen autojen ketjuilla olevan aikaa ja halua seisottaa autoja liikkeen pihalla melko pitkään. Yksi, jota käytiin koeajamassa 1,5 kk sitten on nyt ollut samalla 22,8 k€ pyynnillä myynnissä jo kolme kuukautta. Nettiauton hakuvahti pompauttaa sen kerran viikossa ylös kun ilmoitusta on muka "päivitetty", mutta ei siinä ole mikään muuttunut, ei ainakaan hinta. Tinkivaraa tuossa oli kuulemma 300 € verran.
Me taas löysimme jo valmiiksi sopivasti hinnoitellun, joka viipyi liikkeen vaihtoautohallissa tilaa viemässä kokonaista neljä päivää.
 
Tää on siis "kuukauden auto" tuolla sivuilla. Onko näillä ollut joka kuukausi joku auto tämmöisessä tarjouksessa? Onko joku seurannut?

Itse en ole kovin aktiivisesti seurannut. Jossain välissä vuodenvaihteessa oli Skodan plugareita kuukauden autona.
 
Liisarifirman mukaan ei ole joka kuukausi tuollaista "kuukauden autoa" tarjolla. Vaihtelee siis kuukausittain. Parin päivän päästähän tuon näkee mitä tulee kesäkuussa, jos tulee.
 
Näyttää ainakin noilla isoilla kätettyjen autojen ketjuilla olevan aikaa ja halua seisottaa autoja liikkeen pihalla melko pitkään. Yksi, jota käytiin koeajamassa 1,5 kk sitten on nyt ollut samalla 22,8 k€ pyynnillä myynnissä jo kolme kuukautta. Nettiauton hakuvahti pompauttaa sen kerran viikossa ylös kun ilmoitusta on muka "päivitetty", mutta ei siinä ole mikään muuttunut, ei ainakaan hinta. Tinkivaraa tuossa oli kuulemma 300 € verran.
Me taas löysimme jo valmiiksi sopivasti hinnoitellun, joka viipyi liikkeen vaihtoautohallissa tilaa viemässä kokonaista neljä päivää.

Käytetyt ovat eri asia, jos autosta on maksettu liikaa vaihdossa, ei sitä kannata myydä ihan heti tappiolla tai ohuella katteella pois.
Näillä jobbareilla ( saka, kamux yms. ) on yleensä sen verran kassaa, että joidenkin autojen roikottaminen myynnissä vähän pidempään ei vaikuta negatiivisesti, kunhan muu varasto kiertää riittävän ripeään tahtiin.

Uudessa autossa hinta kuitenkin tippuu nopeammin ja mallivuoden vaihtuminen tiputtaa hintaa sekä haluttavuutta, jolloin auto kannattaa kaupata suhteellisen nopeasti pois, vaikka siitä ei niin kummoista katetta jäisikään, kun auton pidempään liikkeessä hapatessa kate menee pakkaselle.

Asiaan vaikuttavat toki myös autossa oleva kate, autoliikkeen hankintahinta, vuoden ensirekisteröinnit, maahantuojan kamppanjat, liikkeen kassatilanne sekä liikkeen asema jälleenmyyntiorganisaatiossa.
Joskus voi saada edellisvuoden mallista ja sellaisesta yksilöstä, joka ei ole kovin haluttu tuon 20% pois hinnasta, jos se on seissyt liikkeessä jo puolisen vuotta eikä kysyntä ole ollut kummoista.

Kerran yksi kaverini sai joulukuussa kulimallin 520d F10 bemarin noin 18% alennuksella, kun niitä oli tilattu/varattu jollekkin vuokrafirmalle enemmän, kuin olivat lopulta ostaneet ja autot piti kuulemma hukata liikkeestä kyseisen tilikauden aikana.

Toisinaan suositustakin merkistä&mallista voi saada hyvän alennuksen, jos menee kaupoille esimerkiksi vuoden vaihteessa ja merkillä/liikkeellä on kova hinku saada reilusti ensirekisteröintejä.
 
Itsellä lähti nyt tuo ID4 liisari ostoon. Tulee kuliväri pohjaväriharmaana ja alumiinivantein. Hinta jäi 415€/kk 36kk ja10tkm/vuosi sopimuksella. Räknäsin numeroita vaikka kuinka ja jos olisi omaksi ostanut niin parhaassakin tapauksessa kuukausikulu olisi ollut satasen enemmän. Myyjä sanoi samaa, että hänellä itsellään sama malli liisarina, mutta satesen kalliimmalla hinnalla. Peltivantein tuo olisi ollut rahalisesti vielä parempi diili, mutta odotusaika olisi ollut 4kk. Nyt auton saa halutessaan 2 viikon päästä ajoon. Auto tuleekin sopivasti juuri alle kesälomille. Oma auto myyntiin sitten seuraavaksi.
ID4:n hinnasto päivittyi ja nyt vakiona on mukana alumiinivanteet Life-varustelussa. Oman sopimuksen hinta samalla tippui tuohon 395€/kk hintaan.

Kuulemma tämä kamppis jatkuisi ID4:n osalta myös kesäkuussa, mutta ei ole ihan varmaa onko kyseessä täysin sama malli.
 
ID4:n hinnasto päivittyi ja nyt vakiona on mukana alumiinivanteet Life-varustelussa. Oman sopimuksen hinta samalla tippui tuohon 395€/kk hintaan.

Kuulemma tämä kamppis jatkuisi ID4:n osalta myös kesäkuussa, mutta ei ole ihan varmaa onko kyseessä täysin sama malli.

Kävikö ilmi, minkälaiset vanteet ovat tuohon ympänneet?

Entäpä osasivatko yhtään arpoa tuota jatkavan kamppiksen mallia? Oliko puhetta suuntaan tai toiseen?

Jätin soittopyynnön tuonne, mutta menee varmaan ensi viikolle kun malttavat soitella tänne päin..

//Edit. Siellähän Volkkarin sivuilla on päivittyny nuo mallit, ei ole enää Life-pakettia
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole lifeä enää mutta käytännössä ihan sama tuo uusi halvin pro malli kuin se vanha life lisättynä Hamar-vanteilla.
 
näyttää olevan autoverkkokaupassa moneen merkkiin tarjolla aito 0% korko ilman kuluja. Tuohan on kyllä hyvä tarjous vs. kaikenmoiset yksityisleasingit koska 72kk maksuajalla saa kk-hinnan samoihin ja jos on joku vaihtari antaa niin saa käsirahalla sorvattua lyhennyksen sopivaksi. Lainaus heidän esimerkistä:

Rahoitusesimerkki: auton hinta 24 590 €, käsiraha 0 €, rahoitettava osuus 24 590 € (perustamiskulu 0 €), sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 0 €/erä, korko 0 %, kk-erä 249 €, viimeinen suurempi erä 6 911 €. Todellinen vuosikorko 0 %. Luottokustannukset 0 €, todellinen luottohinta 24 590 €

Jos oikein tulkitsen, niin tuossa on joku maksimisumma rahoitukselle, eli joko tulee isompi loppuerä (jota en kyllä suosittelisi) tai käsiraha/vaihtoauto.

Tuossa vielä toinen rahoitusesimerkki jopa sopisi jopa tuonne autoilua mahdollisimman pienillä kuluilla (jos halutaan kuitenkin uutta)

Kertaluoton rahoitusesimerkki: Dacia Sandero TCe 90 Access, 12 999 €, käsiraha/vaihtoauto 1 300 €, rahoitettava osuus yht. 11 699 €. Rahoitusaika 72 kk (max), avausmaksu 0 €, käsittelymaksu 0 € /erä, korko 0 %, kk-erä 162,49 €. Luottokustannukset yht. 0 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 11 699 €, luottohinta 12 999 € ja todellinen vuosikorko 0 %
 
näyttää olevan autoverkkokaupassa moneen merkkiin tarjolla aito 0% korko ilman kuluja. Tuohan on kyllä hyvä tarjous vs. kaikenmoiset yksityisleasingit koska 72kk maksuajalla saa kk-hinnan samoihin ja jos on joku vaihtari antaa niin saa käsirahalla sorvattua lyhennyksen sopivaksi. Lainaus heidän esimerkistä:

Rahoitusesimerkki: auton hinta 24 590 €, käsiraha 0 €, rahoitettava osuus 24 590 € (perustamiskulu 0 €), sopimusaika 72 kk, käsittelymaksu 0 €/erä, korko 0 %, kk-erä 249 €, viimeinen suurempi erä 6 911 €. Todellinen vuosikorko 0 %. Luottokustannukset 0 €, todellinen luottohinta 24 590 €

Jos oikein tulkitsen, niin tuossa on joku maksimisumma rahoitukselle, eli joko tulee isompi loppuerä (jota en kyllä suosittelisi) tai käsiraha/vaihtoauto.

Tuossa vielä toinen rahoitusesimerkki jopa sopisi jopa tuonne autoilua mahdollisimman pienillä kuluilla (jos halutaan kuitenkin uutta)

Kertaluoton rahoitusesimerkki: Dacia Sandero TCe 90 Access, 12 999 €, käsiraha/vaihtoauto 1 300 €, rahoitettava osuus yht. 11 699 €. Rahoitusaika 72 kk (max), avausmaksu 0 €, käsittelymaksu 0 € /erä, korko 0 %, kk-erä 162,49 €. Luottokustannukset yht. 0 €, luoton ja luottokustannusten yhteismäärä 11 699 €, luottohinta 12 999 € ja todellinen vuosikorko 0 %
Minä en kyllä oikein ymmärrä tuota "viimeinen suurempi erä"-juttua. Mieluummin maksaisin auton saadessani sen isomman erän "käsirahana". Vituttaisi maksaa kuusivuotiaasta autosta siinä vaiheessa tuollainen lähes 30% könttäsumma.
 
Minä en kyllä oikein ymmärrä tuota "viimeinen suurempi erä"-juttua. Mieluummin maksaisin auton saadessani sen isomman erän "käsirahana". Vituttaisi maksaa kuusivuotiaasta autosta siinä vaiheessa tuollainen lähes 30% könttäsumma.
Idea on se että voit vaihtaa sen taas uuteen siinä vaiheessa tai myydä pois ja "nollata" sen viimeisen erän.
 
epäilen, että monella joka vaihtelee aina ennen suurinta viimeistä erää voi olla aika muhkea rahoituspotti jostain crashqaista. Noihin vipuihin menee moni. Itse en myös suosittelisi millään, 6 vuoden jälkeen on todennäköisesti jo kyllästynyt autoon ja vaihto vahvana mielessä ja sitten kummittelee tuo loppusumma. Huomattavasti mukavampi edetä kohti "oma ja maksettu" tavoitetta kuin tulevaisuudessa siintävä maksu joka vastannee auton sen hetkistä käypää arvoa...
 
näyttää olevan autoverkkokaupassa moneen merkkiin tarjolla aito 0% korko ilman kuluja. Tuohan on kyllä hyvä tarjous vs. kaikenmoiset yksityisleasingit koska 72kk maksuajalla saa kk-hinnan samoihin ja jos on joku vaihtari antaa niin saa käsirahalla sorvattua lyhennyksen sopivaksi.
Todellinen 0%:n vuosikorko on todella hyvä tarjous, mutta ei kannata vetää mutkia suoriksi ja väittää, että se on automaattisesti parempi kuin yksityisleasing. Ihan vaikka esimerkkinä tuo ID4 liisaritarjous, joka oli parempi tarjous kuin itse ostamalla, vaikka siihen omaan olisi saanut todellisen 0%:n vuosikoron. Laskin vertailun niin moneen kertaan auki ja liisari oli aina kannattavampi. Liisarissa etuna on vielä se, että auton jäännösarvon riski jää kokonaan liisariyhtiölle. Ei tarvitse siis myydä omaansa pois ja arvailla paljonkohan siitä saa 3-4 vuoden päästä myydessä ja onko auton hinta romahtanut esimerkiksi verotusmuutosten tai uusien hankintatukien seurauksena. Sähköautopuolella ainakin eletään sellaisessa murroksessa tällä hetkellä, että oman ostaessa voi jäädä musta pekka käteen parin vuoden päästä, jos nyt menee kaupoille.
 
Huomattavasti mukavampi edetä kohti "oma ja maksettu" tavoitetta kuin tulevaisuudessa siintävä maksu joka vastannee auton sen hetkistä käypää arvoa...
Taloudellisesti paljon järkevämpää on laittaa autoon minimisumma omaa pääomaa kiinni alussa ja lyhennyksen aikana, koska rahalle saa tällä hetkellä paremman tuoton kuin lyhentämällä autolainaa. Etenkin jos saa puhuttua itselleen vielä tuollaisen todellisen 0%:n vuosikoron. Tästä syystä itse päädyin liisariin, jossa ei tarvitse laittaa omaa rahaa kiinni muuten kuin kuukausimaksujen yhteydessä. Myyn nykyisen omassa omistuksessa olevan auton pois ja saan siitä ~30k€ pääomaa laitettavaksi säästöön/sijoituksiin. Tuon pääoman tuotto on paljon parempi sijoituksissa kuin lyhentämässä 0%:n korkoista lainaa, joka on siis ilmaista lainaa (=kannattaa lyhentää mahdollisimman vähän ja mahdollisimman pitkään).
 
ihan hyviä pointteja, yksityisleasing on varmaan hyvä etenkin autoissa, joiden jm-arvoa vaikea ennustaa, esim. juuri tämän hetken sähköautoissa, jotka saattaa olla vaikeita myydä jos/kun parin vuoden päästä sähköautot on kehittyneet nykyisiin verrattuna niin paljon. Ongelma omalle kohdalle leasing soppareissa on pieni vuotuinen ajomäärä. Ne tulee suht kalliiksi jos meinaa ajella yli 30tkm vuoteen.
 
näyttää olevan autoverkkokaupassa moneen merkkiin tarjolla aito 0% korko ilman kuluja.
Ainoa ongelma tässä on että kyseinen pulju tarjoaa automerkkejä Citroen, Dacia, Hyundai, Isuzu, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki :facepalm: Jostain syystä nämä nollakorkotarjoukset rajoittuvat aina kehitysmaamerkkeihin..
 
Taloudellisesti paljon järkevämpää on laittaa autoon minimisumma omaa pääomaa kiinni alussa ja lyhennyksen aikana, koska rahalle saa tällä hetkellä paremman tuoton kuin lyhentämällä autolainaa. Etenkin jos saa puhuttua itselleen vielä tuollaisen todellisen 0%:n vuosikoron. Tästä syystä itse päädyin liisariin, jossa ei tarvitse laittaa omaa rahaa kiinni muuten kuin kuukausimaksujen yhteydessä. Myyn nykyisen omassa omistuksessa olevan auton pois ja saan siitä ~30k€ pääomaa laitettavaksi säästöön/sijoituksiin. Tuon pääoman tuotto on paljon parempi sijoituksissa kuin lyhentämässä 0%:n korkoista lainaa, joka on siis ilmaista lainaa (=kannattaa lyhentää mahdollisimman vähän ja mahdollisimman pitkään).

Voihan sen auton ostaa omaksikin pätkällä. Miten se eroaa liisarista kulujen osalta jos lyhentää autolainaa vaikka 400 €/kk. Toki liisarin tapauksessa aina on alla kohtuullisen tuore auto, mutta muuten se on mielestäni jossain määrin verrattavissa vuokralla asumiseen. Itsekin yritän pitää autoilun kulut kohtuullisena ja kyllä se kohtuuhintainen tai edullinen käytetty on mielestäni helpoin tapa.
 
Voihan sen auton ostaa omaksikin pätkällä. Miten se eroaa liisarista kulujen osalta jos lyhentää autolainaa vaikka 400 €/kk.
Ei se kuukausimaksussa juuri eroakaan, jos ei ole itsellä vaihdokkia. Pitää vain ottaa rahoitus, jossa ei tarvitse laittaa omaa pääomaa aluksi kiinni. Isot erot liisarin ja oman välillä tulee sitten kun on aika vaihtaa autoa uuteen, koska vasta silloin paljastuu mikä on sen oman todellinen kustannus.
 
Ei se kuukausimaksussa juuri eroakaan, jos ei ole itsellä vaihdokkia. Pitää vain ottaa rahoitus, jossa ei tarvitse laittaa omaa pääomaa aluksi kiinni. Isot erot liisarin ja oman välillä tulee sitten kun on aika vaihtaa autoa uuteen, koska vasta silloin paljastuu mikä on sen oman todellinen kustannus.
Joo, paitsi niiden halpisten kanssa. Edellinen auto ostettiin 7v ikäisenä 7 tonnilla ja sillä ajettiin 7 vuotta ja 150 tkm. Reilun tonnin siitä sai myydessä.
 
Joo, paitsi niiden halpisten kanssa. Edellinen auto ostettiin 7v ikäisenä 7 tonnilla ja sillä ajettiin 7 vuotta ja 150 tkm. Reilun tonnin siitä sai myydessä.
Oletuksena nyt on pakko pitää että kummassakin tapauksessa (liisaus tai oman osto) ollaan hankkimassa samanlaista uutta autoa. Muutenhan vertailussa ei ole kovinkaan paljon järkeä. Käytetty lähes aina tulee halvemmaksi.
 
Oletuksena nyt on pakko pitää että kummassakin tapauksessa (liisaus tai oman osto) ollaan hankkimassa samanlaista uutta autoa. Muutenhan vertailussa ei ole kovinkaan paljon järkeä. Käytetty lähes aina tulee halvemmaksi.

Joo, on se toki aivan eri lähtötilanne. Tuo nykyinen käytetty on maksanut uutena aikanaan n. 60 tonnia, joten sellaisia rahoja en kyllä minä ainakaan kehtaa autoon laittaa. Aika hyvin se nyrkkisääntö on tuntunut omien autojen kohdalla toimivan, että se on aina noin kolme vuotta ja -50% myyntiarvosta.
 
Kova tarjous tuo autoverkkokaupan 0% todellinen. Vähän jo mallailin Suzuki Swacea, mutta pitänee käydä istumassa ja ajamassa ensin. Toisaalta ajoa tulee se 40 tuhatta vuoteen, joten diesel edelleen paras?
Tuonkun olisi vielä saanut Kona electrinkin muutenkin jo alennetusta hinnasta (noin 42k), mutta vain noihin 50k malleihin saa.
Peugeot e208e sähkiksen saisi kohtuullisella diilillä tuolla kaupalla. Hyndailta ei ollut MY21 malleja juurikaan, vaan vanhempaa MY20 -sarjaa. Tai ioniq 5:seen.

Mutta pitkästä aikaa tarjous, jos "tähdet olisi kohdillaan".

Ainakin ite mieluummin maksan maksipitkän ajan ns. osaria ja vika erä iso ei haittaa..
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 176
Viestejä
4 488 685
Jäsenet
74 164
Uusin jäsen
wesseli

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom