Keskustelua autotarjouksista ja autojen rahoitustarjouksista

Huomautus - jätä turha provosointi pois
Ainoa ongelma tässä on että kyseinen pulju tarjoaa automerkkejä Citroen, Dacia, Hyundai, Isuzu, Peugeot, Renault, SsangYong ja Suzuki :facepalm: Jostain syystä nämä nollakorkotarjoukset rajoittuvat aina kehitysmaamerkkeihin..
Jos on varaa ostaa kalliimpi auto niin on varaa maksaa korkoakin. Vai elävätkö kalliimpien autojen omistajat yli oman elintasonsa ja rahat menee julkisivun ylläpitämiseen. Rahojen loputtua kesken vikistään jostain pienestä korosta ja hankkii siihen kotteroonsa ne halvimmat kiinanrenkaat.
 
Jos on varaa ostaa kalliimpi auto niin on varaa maksaa korkoakin. Vai elävätkö kalliimpien autojen omistajat yli oman elintasonsa ja rahat menee julkisivun ylläpitämiseen. Rahojen loputtua kesken vikistään jostain pienestä korosta ja hankkii siihen kotteroonsa ne halvimmat kiinanrenkaat.
100k€ rahoitukselle kolmen prosentin korko (eli suht pieni) kerryttää viidessä vuodessa korkoa melkein 8000 euroa. Vaikka varaa olisikin niin kummasti helpottaa varallisuuden kerryttämistä mikäli tällaisia kuluja saa karsittua pois, sen sijaan että makselee kaikesta mukisematta enemmän koska "onhan minulla rahaa". No ei ole kauaa tuolla tyylillä. :asif:
 
100k€ rahoitukselle kolmen prosentin korko (eli suht pieni) kerryttää viidessä vuodessa korkoa melkein 8000 euroa. Vaikka varaa olisikin niin kummasti helpottaa varallisuuden kerryttämistä mikäli tällaisia kuluja saa karsittua pois, sen sijaan että makselee kaikesta mukisematta enemmän koska "onhan minulla rahaa". No ei ole kauaa tuolla tyylillä. :asif:
Itselläni otin rapiat 90 000 euroa autolainaa 2,2% korolla (2 000 euron kuukausilyhennyksellä), vaikka olisi ollut varaa ostaa esimerkiksi Ferrari 812 Superfast käteisellä. Mitä järkeä tässä on? Se että uskon saavani 90 000:lle eurolle paremman tuoton sijoitettuna kuin autolainan korko 2,2%. Ja saankin, monet yritykset maksavat huomattavasti tuota parempaa osinkoa (päälle vielä arvonnousu pitkällä tähtäimellä).
 
Itselläni otin rapiat 90 000 euroa autolainaa 2,2% korolla (2 000 euron kuukausilyhennyksellä), vaikka olisi ollut varaa ostaa esimerkiksi Ferrari 812 Superfast käteisellä. Mitä järkeä tässä on? Se että uskon saavani 90 000:lle eurolle paremman tuoton sijoitettuna kuin autolainan korko 2,2%. Ja saankin, monet yritykset maksavat huomattavasti tuota parempaa osinkoa (päälle vielä arvonnousu pitkällä tähtäimellä).

Olisit voinut ottaa myös Nordnetista luottoa 0,99% (-verovähennys) salkkua vasten. Valintojen maailma.
 
Vääntö jatkuu. Kaupan purku ei kuulemma onnistu ilman kuluja, koska liikkeen palvelussa on erityisehdot. Vieläkään en ole saanut arviota toimituajasta ja nyt on 4,5 kk kulunut. Jos kaikki menisi kuin hanska käteen ja tänään tulisi tehtaasta ulos, menisi vielä noin kuukausi.
 
Vääntö jatkuu. Kaupan purku ei kuulemma onnistu ilman kuluja, koska liikkeen palvelussa on erityisehdot. Vieläkään en ole saanut arviota toimituajasta ja nyt on 4,5 kk kulunut. Jos kaikki menisi kuin hanska käteen ja tänään tulisi tehtaasta ulos, menisi vielä noin kuukausi.
Kkv otettu mukaan?
 
Vääntö jatkuu. Kaupan purku ei kuulemma onnistu ilman kuluja, koska liikkeen palvelussa on erityisehdot. Vieläkään en ole saanut arviota toimituajasta ja nyt on 4,5 kk kulunut. Jos kaikki menisi kuin hanska käteen ja tänään tulisi tehtaasta ulos, menisi vielä noin kuukausi.
Nyt jos tulisi facelift tai uusi malli tilatusta autosta :D

Aika perseeltä kuulostaa.
 
Kkv otettu mukaan?
Ei vielä. Tein ehdotuksen, että hinnan pudotus ja vuokra-auton kulut heille, niin ollaan ok. Todennäköisesti vastaavat, että jompikumpi kelpaa heille, muttei molemmat.
Kävin läpi noita kuluttajakaupan purkupykäliä ja siellä tietyin ehdoin sanotaan, että toimituksen viivästyessä ostajalla on oikeus kaupan purkuun,
”Jos tavaran toimittaminen tai palvelun suorittaminen viivästyy, eikä syy ole kuluttajan, kyseessä on myyjän sopimusrikkomus. Tavaran luovutuksen viivästyessä ostajalla on oikeus vaatia sopimuksen täyttämistä, mutta myyjälle on yleensä annettava kohtuullinen lisäaika ennen kuin voi vaatia kaupan purkamista.”
Papereissa alustava luovutusaika on maaliskuun lopussa ja myyjä lupasi 3-4 kk:n toimitusaikaa. Lisäajan määrittämisen vaade ei voi täyttyä, koska myyjä ei osaa sanoa toimitusajasta mitään.
Perin veemäistä hommaa, kun pitäisi saada valmistujaisia järkättyä ja autolla kuskattua tavaraa, puhumattakaan ensi viikolla alkavasta kesälomasta.
 
Kato ettei oo jotain force majeure -ehtoa sopparissa. Siihenhän lasketaan kuitenkin koronapandemia varmasti. Ja ainahan Ocussa on kestänyt helvetisti toimitus, 9-12 kk yleensä jos ei joku valmis maassa oleva kamppismalli. Todennäköisesti et kovin juhlavia hyvityksiä tule saamaan. Appivanhemmilla Sportage myöhästyi 5 kk sovitusta, niin ei montaa sataa euroa jäänyt lopun viimein hyvitystä kun koukun saivat asennettuna 0 € (+saivat tehokkaammalla koneella). Myyjäliike noissa tuli vastaan, maahantuoja sanoi heti myyjäliikkeellekin, etteivät hyvitä yhtään mitään vaikka mikä olis.
 
En tosiaan laske sen varaan, että jotain tuolta saisi takaisin. Jos siinä autossa oikeasti aina kestää, niin sen voisi sanoa rehellisesti. Nyt kun olen korvaajaa kysellyt muilta merkeiltä, Volvo ilmoitti 6-8 kk ja Seat 6 kk toimitusajat.
Mullehan ilmoitettiin 27.4., että auto on mennyt tuotantoon ja siitä noin kuukausi, että se on luovutuskunnossa. Toukokuun puolivälissä kyselin, että alkaako luovutusajankohdasta olla selkoa, sain vastaukseksi, ettei mitään tietoa vielä koska valmistuu. Tämä kuulostaa omiin korviin aika erikoiselta. Toki komponenttipula on todellinen, mutta luulisi tsekin maassa tietojärjestelmin olevan siinä kunnossa, että auto ei mene edes tuotantoon, jos komponentteja ei ole. Nyt on sellainen (karrikoitu) fiilis, että autonraato nököttää jossain nurkassa odottaen yhtä palikka. :rolleyes:
 
luulisi tsekin maassa tietojärjestelmin olevan siinä kunnossa, että auto ei mene edes tuotantoon, jos komponentteja ei ole.

Tää on tämä nykyajan "just on time" logistiikka. Varastot tehtailla pidetään niin pieninä kuin mahdollista jotta kulut pysyy kurissa, mutta sitten kun komponenttti/tavarantoimittajilta ei saadakaan kamaa siihen tahtiin kuin on odotettu niin koko korttitalo kaatuu eikä tuotetta saada ulos.

Olis toki kiva tietää mikä se määritelmä on sille että auto "menee tuotantoon", se viimeinen kokoonpano linjalla kun ei kestä nykyaikaisessa autotehtaassa käsittääkseni kuin pari päivää keskimäärin, joten "menee tuotantoon" voi tarkoittaa sitä että siitä on tehty jonkinlainen tuotantotilaus, joka taas käynnistää komponenttien varaus/hankintaprosessin sitä varsinaista auton kasaamista varten. Homma on sitten kusahtanut jo tuossa vaiheessa kun komponentteja yritetään haalia ja on todettu että eipäs tehdäkään tätä vielä kun ei saada komponentteja.

Kuukaudessa tapahtuva tuotanto kuulostais omaan korvaan juurikin tältä, että auto on siirtynyt tilausjärjestelmästä tuotantojärjestelmään, mutta sen varsinaista rakentamista ei ole vielä aloitettu koska tuotannossa ei ole kaikkia osia sen rakentamiseksi saatavilla.
 
Tää on tämä nykyajan "just on time" logistiikka. Varastot tehtailla pidetään niin pieninä kuin mahdollista jotta kulut pysyy kurissa, mutta sitten kun komponenttti/tavarantoimittajilta ei saadakaan kamaa siihen tahtiin kuin on odotettu niin koko korttitalo kaatuu eikä tuotetta saada ulos.

Olis toki kiva tietää mikä se määritelmä on sille että auto "menee tuotantoon", se viimeinen kokoonpano linjalla kun ei kestä nykyaikaisessa autotehtaassa käsittääkseni kuin pari päivää keskimäärin, joten "menee tuotantoon" voi tarkoittaa sitä että siitä on tehty jonkinlainen tuotantotilaus, joka taas käynnistää komponenttien varaus/hankintaprosessin sitä varsinaista auton kasaamista varten. Homma on sitten kusahtanut jo tuossa vaiheessa kun komponentteja yritetään haalia ja on todettu että eipäs tehdäkään tätä vielä kun ei saada komponentteja.

Kuukaudessa tapahtuva tuotanto kuulostais omaan korvaan juurikin tältä, että auto on siirtynyt tilausjärjestelmästä tuotantojärjestelmään, mutta sen varsinaista rakentamista ei ole vielä aloitettu koska tuotannossa ei ole kaikkia osia sen rakentamiseksi saatavilla.

Tuo oma tilaus oli tosiaan hieman ennen vuodenvaihdetta. Alle 2vkoa myöhemmin tein vielä tilauksiin muutoksia, yhtenä ihan vain kojelaudan koristelistan väri. Nykyhetkestä viikko takaperin sain tuon tiedon, että auto nyt matkalla, mutta ko. muutos koristelistan väriin ei enää ollut mahdollista. Eli jossain määrin voisi tulkita auton tuotannon alkaneen jo heti tammikuussa. Jossain se on sitten nurkassa odotellut loppuja osia.. Tai sitten myyjä mokasi tuon muutoksen ilmoittamisen, mutta tokkopa, kun muisti asiasta ihan erikseen ilmoittaakkin.. :)
 
Viimeksi muokattu:
En tiedä voiko tätä soveltaa, mutta sohvaa ostaessani myyjä vakuutti, että tuotteen myöhästyessä sovitusta yli 2vk (vai 1kk?) On kuluttajan mahdollista saada hinnanhyvitystä. Hyvitys oli luokkaa 1% viikko tms. Tästä on ilmeisesti joku kuluttaja-asiamiehen ennakkotapauskin myyjän mukaan.

Toki nämä luvut nyt hämärästä muistista kaivettuja, mutta kannattanee selvittää tarkemmin mikäli alkaa rankasti myöhästyä.
 
Mitä se tiskissä istuminen auttaa? Meinaatko että sieltä hälyytellään keskijohtoa myöden kaikki purkamaan sitä kauppaa joka nyt just on vaan heti tällä sekunnilla saatava purettua.
 
Minkälaista viimeistä erää kannattaa lähteä tivaamaan liikkeeltä? Itse alustavasti laskeskellut 50% ostohinnasta 4v jälkeen, mutta miten paljon tuossa olisi joustovaraa?

Tarkoitus saada osamaksun kk-erä alas, nyt kun tulot vielä maltilliset.

Kyseessä enyaq, hintaa varusteineen n 60k
 
Minkälaista viimeistä erää kannattaa lähteä tivaamaan liikkeeltä? Itse alustavasti laskeskellut 50% ostohinnasta 4v jälkeen, mutta miten paljon tuossa olisi joustovaraa?

Tarkoitus saada osamaksun kk-erä alas, nyt kun tulot vielä maltilliset.

Kyseessä enyaq, hintaa varusteineen n 60k

Tuohan nyt riippuu ihan mitä rahoitusyhtiö myöntää. Käsiraha myös vaikuttaa tuohon. Yleensä 25% mahdollista saada 0€ käsirahalla, riippuen toki myös kohteesta. Muuten joutuukin myyjä sitten soittelemaan rahoituspäälliköille :)

Mutta epäilen vahvasti että max 40% myöntävät jos käsirahaa mukana.
 
Minkälaista viimeistä erää kannattaa lähteä tivaamaan liikkeeltä? Itse alustavasti laskeskellut 50% ostohinnasta 4v jälkeen, mutta miten paljon tuossa olisi joustovaraa?

Tarkoitus saada osamaksun kk-erä alas, nyt kun tulot vielä maltilliset.

Kyseessä enyaq, hintaa varusteineen n 60k

Mikäli autoliikkeen rahoituksen tarjoaa joku näistä yleisimmistä rahoituslaitoksista niin varmaan max 30%. Jos sitäkään.
 
Ei ehkä kannata sitä viimeistä erää vetää ihan maksimiin, jottei vahingossa käy niin, että auton arvo on sopimuksen lopussa jäännöserää alempana. Ainakin itse maksan mieluummin kuukausittain vähän enemmän ihan siitä mielenrauhasta.

Toki tee miten teet, mutta hyvä ainakin tiedostaa kaikki näkökulmat ennen päätöstä. Noiden valtavien jäännöserien turvin melko matalapalkkaisia ihmisiä houkutellaan milloin minkäkin Jaguarin rattiin.
 
Paras vaihtoehto kuitenkin ostaa sellainen auto mihin on oikeasti varaa ja mieltää kustannukseksi ihan se koko velaton ostohinta. Ja varautua maksamaan viimeinen erä ilman ongelmia säästämällä etukäteen.
 
Paras vaihtoehto kuitenkin ostaa sellainen auto mihin on oikeasti varaa ja mieltää kustannukseksi ihan se koko velaton ostohinta. Ja varautua maksamaan viimeinen erä ilman ongelmia säästämällä etukäteen.

Todellakin näin. Rahoitusta voi toki (ja jopa usein kannattaa) hyödyntää, mutta aika turhaa riskinottoa hankkia rahattomana tuollaista autoa. Enyaq voi toki olla ihan hyvä auto, mutta kyseessä on uusi malli uudella voimalinjalla/softalla eikä varmasti kaikki suju ongelmitta. Kalliille Skodalle löytyy myös käytettynä heikommin kysyntää kuin premiumeille. Vrt. Esim 3.6L Superbit muutaman vuoden takaa. Silloin kuumaa hottia, sittemmin ei niin hottia.
 
//Editoidaan tähän, ettei johdeta liikaa harhaan, Leaseplan ei tarjoa palveluja yksityisille ja hinta on alv 0%.
----

Onko lie hyvä tarjous vai ei, mutta tätä ei vielä ilmeisesti täällä ole ollut. Liittyen tuohon isoon viimeiseen erään, jossa Enyaqia suunniteltiin ja toisaalta vaihtoehtona id4:n liisari-tarjoukseen.

Skoda Enyaq 60 Launch Edition Iv @leaseplan.fi

36kk, 10tkm = 463e/kk vs id4 395e.

Toki Skodassa tulee mm. Kessy ja Virtual Pedal takakonttiin.
Hankintatuesta ei äkkiseltään löytynyt mainintaa, liekö sitä voi kysyä tuohon.
 
Viimeksi muokattu:
Onko lie hyvä tarjous vai ei, mutta tätä ei vielä ilmeisesti täällä ole ollut. Liittyen tuohon isoon viimeiseen erään, jossa Enyaqia suunniteltiin ja toisaalta vaihtoehtona id4:n liisari-tarjoukseen.

Skoda Enyaq 60 Launch Edition Iv @leaseplan.fi

36kk, 10tkm = 463e/kk vs id4 395e.

Toki Skodassa tulee mm. Kessy ja Virtual Pedal takakonttiin.
Hankintatuesta ei äkkiseltään löytynyt mainintaa, liekö sitä voi kysyä tuohon.
No aika huono tuo Skoda-tarjous kun pienemmällä akulla ja vain 50kW DC -lataus vs. ID.4:n 150kW
 
Onko lie hyvä tarjous vai ei, mutta tätä ei vielä ilmeisesti täällä ole ollut. Liittyen tuohon isoon viimeiseen erään, jossa Enyaqia suunniteltiin ja toisaalta vaihtoehtona id4:n liisari-tarjoukseen.

Skoda Enyaq 60 Launch Edition Iv @leaseplan.fi

36kk, 10tkm = 463e/kk vs id4 395e.

Toki Skodassa tulee mm. Kessy ja Virtual Pedal takakonttiin.
Hankintatuesta ei äkkiseltään löytynyt mainintaa, liekö sitä voi kysyä tuohon.

Alv 0%
 
Mikä järki VAG:lla on keksiä uudelleen näitä lyhenteitä. Mikä vitun virtual pedal ja toi kessy on yks toinen kesto-facepalm.
Miksi se nyt ei vain voi olla keyless access tai comfort access kuten sitä on nimitetty yleisesti automaailmassa jo aikojen alusta.
Takaluukun virtual pedalkin on aina kulkenut nimellä hands-free takaluukku, tietenkin välillä trendikkäästi englanniksi käännettynäkin.

Seuraavaksi Skoda alkaa varmaan nimittää jarruja "Super slowdown clutch".
Makes sense.
 
Minkälaista viimeistä erää kannattaa lähteä tivaamaan liikkeeltä? Itse alustavasti laskeskellut 50% ostohinnasta 4v jälkeen, mutta miten paljon tuossa olisi joustovaraa?
Jos aiot pitää autoa pitkään, niin ei kannata jättää minkäänlaista viimeistä erää.

Toinen vaihtoehto on varmistaa etukäteen, millaisin ehdoin rahoituslaitos tarjoaa uutta rahoitusta sille loppuerälle. Jos korko pysyy samana ja muita merkittäviä kuluja ei tule, niin sittenhän koko rahoituksen voi vain mieltää yhdeksi pitkäksi lainaksi.

Otin itse Teslaan 48 k€ rahoituksen (50k€ - hankintatuki käsirahana) 5 vuodeksi 20 k€ loppuerällä. Taisi olla aika lähellä maksimia, mutta korko on matala, joten mitä sitä suotta nopeammin makselemaan.

nyt kun tulot vielä maltilliset.
Siinä tapauksessa ajat kyllä itsesi ongelmiin ostamalla auton, jonka kuukausieriin on juuri ja juuri varaa kunnes sattuu jotain odottamatonta.
 
Ilahduttavaa, että kanssafoorumistin taloudesta huolehditaan.

Nykyisellään pystyisin autoa pienellä kuluerällä maksamaan vaarantamatta talouttani, mutta ensi kesästä lähtien valmistumisen myötä säännölliset työt. Tällöin palkasta jäisi reilusti sivuun tuota viimeistä erää varten.

Autoissa toimitusaikaakin reilusti, joten ei jäisi montaa kuluerää maksettavaksi, mikäli nyt jo vetäisi liipasimesta. Tällä hetkellä kuitenkin vanha polttis vielä leimalla, joten ei akuuttia autohätää, kunhan palloilen vaihtoehtoja ja haaveilen sähkäristä.
 
Nykyiselläkin palkalla hyvin autoa makselisi, jatkossa helposti suuremmat tulot. Työhön kinutaan jo nyt, joten se ei ole ongelma. Mutta tämä keskustelu nyt siis aiheen vierestä.

Lähinnä tiedustelin, minkälaisia diilejä yleensä tehdään, kun ei ole rahoituskuvioista aikaisempaa kokemusta. Uuden auton ostamisessa nyt muutenkaan mitään taloudellista järkeä ole, joten edelleenkin vain haihattelen.
 
Esimerkkejähän tässä kysyttiin niin itse
Nykyiselläkin palkalla hyvin autoa makselisi, jatkossa helposti suuremmat tulot. Työhön kinutaan jo nyt, joten se ei ole ongelma. Mutta tämä keskustelu nyt siis aiheen vierestä.

Lähinnä tiedustelin, minkälaisia diilejä yleensä tehdään, kun ei ole rahoituskuvioista aikaisempaa kokemusta. Uuden auton ostamisessa nyt muutenkaan mitään taloudellista järkeä ole, joten edelleenkin vain haihattelen.

Itse laittelin uuteen autoon vaihtoauton + välirahaa niin, että jäi 50% uuden auton hinnasta rahoitettavaksi 36kk maksuajalla ja joka erä saman kokoinen. 0,9% korko ja 11€/kk maksut joten en ottanut pidempää laina-aikaa noiden kk maksujen takia. Luotto lustannukset taisi olla jotain n. 700€ yhteensä avausmaksujen kanssa jos oikein muistan.

Suurempi viimeinen erähän on käytännössä sen takia, että luottoyhtiö saa enemmän korkoa ja autoliike saa varmemmin uuden auton myytyä jos ei ole varaa/raaski säästöjä käyttää viimeistä erän pois maksuun. Tämä ajaa asiakkaan takaisin liikkeeseen hakemaan uutta autoa.

Ajatellaan nyt vaikka 50k€ autoa josta otetaan 40k lainaa ja viimeinen erä olisi 50% auton hinnasta kuten kettu ajatteli. Tasa lyhennyksillä korko pienenee tasaisesti kohti loppua, mutta 25k€ viimeisellä erällä tuo viimeinen erä kerryttää rahoitus yhtiön pottia tappiin asti enemmän. Prosentin korollahan tuo ei ole kuin 250€ vuosi, mutta kasvaa tietenkin mitä suurempi korko.

Toki tällä foorumilla kaikilla on tuo viimeinen erä rahastoituna +10% tuotolla olevaan rahastoon joten en näe tätä ongelmana :)
 
Onko mistä putiikeista hyviä kokemuksia / ok hintoja jos haluaa ostaa käytetyn auton rahoituksella? Esim Autoraha?
 
Kuulostaa joltain kamuxin 18v automyyjän suunnitelmalta :D

Viimeksi kun kävin Kamuxilla ( heitin työkaverin hakemaan ostamansa GTI Golfin ), niin siinä yksi kamuxin nuori lippispää puheli, että hänellä on 55% jämäri ja 72 kk maksuaika vuoden vanhassa 530e Bemarissa. :rofl2:
 
Viimeksi kun kävin Kamuxilla ( heitin työkaverin hakemaan ostamansa GTI Golfin ), niin siinä yksi kamuxin nuori lippispää puheli, että hänellä on 55% jämäri ja 72 kk maksuaika vuoden vanhassa 530e Bemarissa. :rofl2:

No mut kato saapa ajaa Bemarilla... Ite pitänyt viimeistä suurempaa erää maks 10ke. Tietää ainakin ettei se auto tuon alta kolmeen vuoteen mene mitenkään.
 
Octavia saapui maahan ja nyt on puolisen tuhatta kilometria alla. Onhan tuossa makselemista, mutta meni kyllä omat valinnat ja varusteet juuri eikä melkein nappiin. iPhone 12 Mini ei oikein suostu langattomasti latautumaan, liekkö valuu liian syvälle eikä satu sitten silmukan päälle. Äänentoisto koki myös vähän takapakkia vm. 09 Octaviaan verrattuna, mutta kaasuautoon ei valitettavasti Cantonia saanut edes rahalla.

Mitenkä nuo huolenpitosopimukset? Vieläkö noissa on järkeä? Taannoin on mahdollinen ns. ylijäämä palautettu, mutta sellaisia pykäliä ei nykyisin ehdoista löydy. Skodan 2v takuu nyt ei kovin kaksinen ole. Aikomus pitää autoa 3-5 vuotta, mutta mistä tuostakaan tietää. Ekat pari vuottahan tuossa melko tyhjästä maksaa ainakin ja tainneet aiemminkin olleen vähän tuollaisia "etukäteen maksettuja osamaksuja..ko" ?

40959807-437-B-4-BAB-B4-CE-E58-D7-F75-F173.jpg
 
Taitaa olla melkoinen rahapuu tuommoinen huolenpitosopimus uuteen autoon. Eka huolto 30tkm tai 2v ja kuitenkin "hankala" asiakas vaatinee nuo sopimuksen sisältämät asiat ihan takuuseen jos jotain sattuu...
 
Vielä vuosi sitten ainakin jotkut maahantuojat tarjosivat huolenpitosopimusta ylijäämän palautuksella, näistä ainakin Volkswagen oli yksi. Toista en enää muista. Näemmä tuo ylijäämän palautus on poistunut K-Caaralla tänä vuonna. Tainneet huomata, että joutuu palauttelemaan liikaa rahaa. Aika huonojahan nuo näyttää olevan asiakkaalle taloudellisessa mielessä. Todella kalliita pyyhkimen vaihtoja yms.

Jotkut kuten Toyota eivät ole tainneet koskaan tarjota tuota ylijäämän palautusta. Liikkeetkin saattaa tarjota omia palveluitaan.

Edit. Noissa on vähän liikkeestä/maahantuojasta riippuen vaihtelua, mutta usein sopimuskaudella menee satoja euroja pelkästään hallintokuluihin (6-12e/kk). Aiemmin loput meni sille huolenpitotilille, josta huoltoja vähennettiin. Ei ollut halpoja huoltoja aiemminkaan. Ennemmin suosittelisin säästämään sen 40-60e/kk sinne omalle tilille kuin myyjälle.
 
Viimeksi muokattu:
Kuten todettua, huolenpitosopimuksesta "hyötyy" vasta käytännössä takuun jälkeisellä ajalla, jos silloinkaan. Yhdestä tutun Audista hajosi ohjaustehostin takuun jälkeen, mutta onneksi oli huolenpitosopimus. Kustannus rempalla oli yli sen verran paljon, että huolenpitosopimus maksoi kerralla itsensä takaisin.

Pitkälti siis sattumaa ja itselleen voi ostaa mielenrauhaa tuollaisella sopimuksella. Mutta kyllä autonvalmistaja on lähtökohtaisesti laskenut nuo niin, että asiakas ei jää voitolle.
 
Itse ottaisin uuteen autooni huolenpitosopimuksen, jos suunnittelisin pitäväni sitä 3-5 vuotta, vaikka siinä jonkun kympin kuussa häviäisikin.
Sillä saa kuitenkin "jatkotakuun" ja ei tarvitse ihmetellä kuka vastaa korjauskuluista.

Isäukolla on 2017 mallisessa volkkarissa 5 vuoden huolenpitosopimus ja siinä alkoi SCR järjestelmä viime talvena kiukuttelemaan, auto kävi varmaan 5 kertaa päivän verran sähkömiehen ihmeteltävänä ja lopulta siihen vaihdettiin ureasäiliö ja siihen liittyvät kilkkeet.
Tuo remontti käänsi äkkiä huolenpitosopimuksen positiiviseksi.
 
Tai sitten ostaa auton, jossa on takuuta enemmän kuin surkean pieni 2 vuotta.

Sen verran mitä olen kavereiden korealaisten omistamista seurannut, niin se 7 vuoden takuu on täysi vitsi, selviä tehtaalla tehtyjä asennus- ja/tai materiaalivirheitä yritettään laittaa käyttövirheeksi.
Fordin 5 vuoden takuu on taasen ihan toimiva.
 
Sen verran mitä olen kavereiden korealaisten omistamista seurannut, niin se 7 vuoden takuu on täysi vitsi, selviä tehtaalla tehtyjä asennus- ja/tai materiaalivirheitä yritettään laittaa käyttövirheeksi.
Fordin 5 vuoden takuu on taasen ihan toimiva.
Omat kokemukset on ihan päinvastaiset ja kaikki on mennyt heittämällä takuun piiriin korjattavaksi ilman mitään mutinoita.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 580
Viestejä
4 509 438
Jäsenet
74 438
Uusin jäsen
andresantos7

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom