No siis joo, käytäntöhän sen opettaa ja tosiaan nyt on ilmaa vaihtaa tai poistaa tuollainen Bilteman yhdellä nopeudella pyörivä puhallin 24/7. Tulen tuon todennäköisesti sitten jossain kohtaa vaihtamaan tuollaiseen automaattiseen härveliin jossa on kosteusanturit yms, mutta tässä kohtaa tuo Bilteman värkki saa nyt pyöriä tuolla kokoajan.
Mulla on tollanen kämpästä erillinen 35 neliöinen talli puhtaasti painovoimaisella ilmanvaihdolla. Katon rajassa on yksi 10-15cm kokonen poistoräppänä päätyseinässä ja korvausilma tulee tallinovien etualareunan räppänöistä toiselta puolelta tallia.
Toi ilmanvaihto tai sen määrä on lähinnä kriittinen, jos tulee ylimääräsen kosteuden kanssa ongelmia, mutta jos sulla nyt on vaikkapa keissi että talliin ajetaan luminen auto joka sulattaa vedet lattialle niin parhaan hyötysuhteen saat kun ostat sellasen jonkun parin sadan euron hintaisen kosteudenpoistajan.
Katsos kun kosteushommat toimii niin, että veden höyrystyminen kuluttaa energiaa (vertaa: kiuaskivet jäähtyy ilman lisälämmitystä kun heittää löylyä) ja vastaavasti veden tiivistyminen höyrystä nesteeksi vapauttaa sen energian (vertaa löyly polttaa iholla kun höyry muuttuu vedeksi).
Jos sä lämmität tallia niin että saat veden höyrystymään ja tehostetulla ilmanvaihdolla pusket ne höyryt ulos, niin siinä menee sen perus lämmön ylläpitämisen eli rakenteiden läpi valuvan hukkalämmön lisäksi energiaa siihen kosteuden kadottamiseen ja hukkalämpöä ekstraa vielä ilmanvaihdon kautta.
Jos sen sijaan laitat kosteudenpoistajan, joka kerää vedet säiliöön minkä saat sitten tyhjäillä määrävälein, niin silloin se laite palauttaa sen kertaalleen sisäilman lämmön mikä höyrystymiseen kuluu suoraan takaisin lämmöksi kun se vesi tiivistyy ja tuon laitteen hukkaenergia mitä se kompressorikierto käyttää menee vaan lämmöksi mitä tilaan käytetään.
Se millä sit muutoin lämmität, ilppi, patteri tms, on sit vaan se perus lämmönlähde ja silloim voi ilmankierron pitää pienempänäkin. Kosteudenpoistoa ei kannata miettiä jos ei aio käyttöauton tallina pitää.
Mulla on tallissa harrasteauto ja syyskaudella voi käydä niin että talli jäähtyy öiden takia päivälämpöjä kylmemmäksi ja ilmanvaihdon mukana tuleva ulkoilman kosteus aiheuttaa ongelmia, kerran tuli tallikäytössä oleviin vaatteisiin homepilkkua. Oon sit alotellut jo syyskaudella lämmityksen vaan ja kesäsin jäähdyttelen ilpillä esim auton pesun jälkeen että kuivaa nopeammin talliin ajettu auto.
Itseasiassa talvisin mä tukin ilmanvaihdosta kokonaan noi oven alareunan räppänät ja annan ilmann vaihtua vaan tallin oven alareunan raoista tulevan korvausilman mukaan koska turha sitä lämmintä ilmaa sieltä on ulos valuttaa. Jos touhuan tallissa niin nappaan oven tuuletusreijästä vaatemytyn pois siksi aikaa.
Mulla ei oo siis kynnystä talliin niin se oven alareunakaan ei oo täysin tiivis niin saa kyllä ilmanvaihtoa sieltä kauttakin.