Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Nimenomaan ja erityisesti märällä. Kuivan pidon rajat tulevat vastaan vasta isoilla tehoilla ja todella rankassa ajossa. Kuivan kelin jarrutuspidoissa ei ole merkittäviä eroja.Linglong Sport Master ei ole mikään huippu/premium rengas, mutta mielestäni silti pärjäsi tuossa testissä oikein hyvin.
Aika heikko kulutuskestävyys tosiaan Linglongissa. Eli jos ajaa vain vähän tai auto menee pian myyntiin, niin ei ole suuremmin väliä?No jos tämä taulukko on yhtään oikeassa niin ehkä kuiten itse katselisin jotain muuta kuin linglongia
![]()
Siis erinomainen rengas pillurundin ajeluun. Bemarin perä on kokoajan vähän luisussa ja tyttäret tykkää.Voi olla sateella mielenkiintoinen ajettava, se on kiva tunne kun rampissa 80km/h vauhdissa perä lähtee rinnalle.
Aika heikko kulutuskestävyys tosiaan Linglongissa. Eli jos ajaa vain vähän tai auto menee pian myyntiin, niin ei ole suuremmin väliä?
Kyllä siinä on Linglong mukana, ja on testin viimeinen. Pisteitä 44/100, kun voittajalla 75/100. Katsot nyt jotain muuta testiä, kuin mihin viittasin. Linglong Sport Master nimenomaan tuo hännänhuippu, jota tuossa aiemmissa viesteissä kyseltiin. Varsinainen "testisensaatio", toki koko on eri.Eihän tuossa kuluttajalehden testissä Linhlongia ollut mukana laisinkaan, testin viimeinen oli Douplecoin.
Itseäni rengastestejä tutkaillessa lähinnä kiinnostaa vesiliirto-ominaisuudet kun niillä jotain käytännön vastaavuuttakin näillä suomen uraisiila teillä vesisateessa. Kumho näytti vesiliirron ehkäisyssä toimivan parhaiten (suoralla) tuossa kuluttajan testissä.
No niinpäs on, sepäs oli viimevuotinen kuluttajan testi kyseessä kun itse tätä tuoreinta katselinKyllä siinä on Linglong mukana, ja on testin viimeinen. Pisteitä 44/100, kun voittajalla 75/100. Katsot nyt jotain muuta testiä, kuin mihin viittasin. Linglong Sport Master nimenomaan tuo hännänhuippu, jota tuossa aiemmissa viesteissä kyseltiin. Varsinainen "testisensaatio", toki koko on eri.
Kaikki Kuluttajan testit on tehty yhteistyössä, eihän niillä ole rahkeita tuollaiseen. Eli ne ostetaan joltakin testaajalta muiden julkaisujen rinnalla, yleensä saksalaisia testejä kait.
![]()
E-kirjaston kautta saa luettua ilmaiseksi.Onko voinut olla kesärenkaat malliltaan Michelin Pilot Sport EV?
Eli juuri sähköautojen ensiasennusrenkaat joidenka tärkein tehtävä on taata mahdollisimman hyvä range kaikesta muusta tinkien.
Tuulilasihan testasi tänä keväänä sähköautoon kesärenkaita, jossa mukana oli pari settiä sähköauton ensiasennusrenkaita vertailun vuoksi
Muutenhan nuo renkaat suoriutuivat huonosti vrt normaalit kesärenkaat, mutta sähköauton range ero oli jopa +50km näiden renkaiden hyväksi vrt seuraavaksi paras normirengas.
Alla vielä linkki juttuu joka on harmittavasti maksumuurin takana ja itsekkin jutuin luin ihan vaan paperista versiosta.
Vertailussa 2025 kesärenkaat 235/55 R19
Paljonko mahtaa olla urasyvyys uutena?Aika heikko kulutuskestävyys tosiaan Linglongissa. Eli jos ajaa vain vähän tai auto menee pian myyntiin, niin ei ole suuremmin väliä?
Paljonko mahtaa olla urasyvyys uutena?
Onko missä maassa valmistettu nämä uudet Pirellit?Muutaman viikon nyt ajellut tällä Pirellin uudella C3 mallilla, autona toimii bemun E90. Täytyy kyllä myöntää et nyt on harvinaisen onnistunut tuotos. Ehdottomasti suosittelen muillekkin laittamaan harkinta listalle jos etsii uusia premium renkaita kesäksi.
Tuntuu pysyvän tiessä erittäin hyvin eikä tule sellaista pidotonta tunnetta kaarteissa jos ajat hieman lujempaa, märkä sekä kuiva. Ovat myös omassa koossa myös suhteellisen hiljaiset. Runko myös hyvin jämäkkä eikä tunnu selässä jokainen patti/kuoppa tiessä 45 profiiliseksi.
Tänään aamulla nollakeli sekä märkä tienpinta yön lumisateen jäljiltä niin toimi yhtä hyvin kun +15 asteen kelilläkin.
good year. 80e cash back pitäs olla vielä voimassa. eli saat rahaa takasUudet kesärenkaat ajankohtaiset vuoden 2016 C220 mersuun. Nykyiset 225/50 R17 Nokian Hakka Black 2 palvellu aika hyvin, kannattako mennä samalla jatkossakin vai onko hinta/laatusuhteelta parempia vaihtoehtoja?
Mielusti kauppoja mistä saa kohtuu nopeella toimituksella tai noudolla PKS alueelta, kun vanteet on jo pajalla huollettavana.
Romaniassa tekevät.Onko missä maassa valmistettu nämä uudet Pirellit?
Voisi verrata hintaa myös 1001renkaat.com? Tilasin sieltä yhden takarenkaan moottoripyörään, eikä sieltä tullut mitään toimitusmaksua.Rengas-online: mikä ihme on tuo +35 euron "toimitusmaxu" normaalin 7,50 € toimitusmaxun lisäxi? Siis kun yrittää tilata edullista prätkän eturengasta. Jos tilaa vähän kalliimman renkaan niin "toimitusmaxu" pienenee -> 15 €. Ilman tuota järkyttävää lisämaxua tilaaminen ei näytä onnistuvan..
Hommasin nuo LL:t 255/35-R20 koossa ~300 heppasen A6 TDi Biturbon alle viime keväänä ja nyt kun meni taas uudelleen alle, niin pintaa 5mm aika lailla joka kumissa jäljellä. Ajoa tuli n. 11tkm kesärengaskaudella. Itsekin mietin, että kuluipas nopeasti, mutta jos uutena on ollut tyyliin tuon 6,9mm, niin ei aivan huono. Ei täristä, ei vetele urissa ja kohtuu hiljaiset edelleen. Pärjää sateella hyvin, eli aika hyvä hinta-laatusuhde. Ja mitä tulee höpinään siitä, että jokin "lasipalatsi" auto jäisi ostamatta sen takia, että on LingLongit alla niin aika höpöä. Eiköhän se massimies/-nainen/-nonbinary/-whatever ostaja hommaa sitte just sellaset kumit alle kun haluaa, jos ei pingponit kelpaa....
Mikäs siinä Linglongissa nyt niin ahdistaa?
Pari kesää ollut talouden toisessa autossa alla GreenMax 4x4, eikä näistä nyt pahaa sanaa ole. Ihan toimiva rengas, en itsekkään kalliimpaan kiesiin laittaisi mutta hinta/laatua kun haetaan niin OK rengas.
Edelliset kumit samassa autossa Hakka Blue ja Blue2 SUV. Linglongi on kyllä uraherkempi ja varmasti pito ääriolosuhteissa heikompi.
Kyllä Kiina-renkaat ovat aina olleet itselleni iso punainen vaate käytetyn auton kaupassa. Ongelma ei ole se etteikö renkaita voisi vaihtaa toisenlaisiin. Vaan autossa paikallaan oleva rengastus kertoo edellisestä omistajasta.Ja mitä tulee höpinään siitä, että jokin "lasipalatsi" auto jäisi ostamatta sen takia, että on LingLongit alla niin aika höpöä. Eiköhän se massimies/-nainen/-nonbinary/-whatever ostaja hommaa sitte just sellaset kumit alle kun haluaa, jos ei pingponit kelpaa....
Kysymys renkaiden taloudellisuudesta;
auto on Tesla Model 3 awd -21. Ensiasennusrenkaina (kesä) oli muistaakseni Michelin pilot sport 4 ja toisilla vanteilla talvirenkaina Nokian Hakka R3 kitkat.
Ensimmäisen 3 vuoden aikana ei näillä renkailla ollut juurikaan eroa kulutuksen suhteen jos lasketaan pois keliolosuhteet.
Vuosi sitten hankin uudet kesärenkaat autoon, Nokia Hakka Black 3 silentdrive.
Tämän rengasvaihdon jälkeen olen huomannut että auton energiankulutus (kesärenkailla) on noussut n 15%. rengaskoko on siis kokoajan ollut sama 235/45/r18.
Mitä mieltä tietäjät ovat, onko uusi rengas noin paljon epätaloudellisempi vai pitääkö syitä hakea muualta?
Tämä ei koske erityisesti sinua, mutta moni muukin on sitä mieltä että johonkin halpaan autoon voi laittaa kaikenlaisia linglongeja renkaiksi ja kallis auto tarvii sitten paremmat renkaat.
Itse taas olen täysin päinvastaista mieltä. Joku uudehko hieno auto, niin siinähän on yleensä neliveto, ESP-ajovakautukset, luistonestot, hätäjarrutusjutut automaattisena, adaptiivinen vakionopeuden säädin ja valotkin on viimeisen päälle ja turvatyynyjä löytyy pari tusinaa jos räsähtää ja EuroNCAP pisteitä viisi. Sellainen auto pysyy hyvin tiellä niillä linglongeillakin.
Sitten taas joku 20 vuotta vanha perheen kakkosauto, joka on kaksivetoinen ja hyvällä tuurilla saattaa löytyä 2 kpl airbageja ja ABS-jarrut. Siinäpä ne turvavarusteet olikin. Ja EuroNCAP kolaritestistä saanut ehkä 2 tähteä aikoinaan sen ajan pisteytyksellä kun oli uusi malli. Sillä sitten perheen rouva kuskailee lapsia harrastuksissa ja niin edelleen. Tuollaisessa autossa minun mielestä ne hyvät renkaat ovat enemmän tarpeen, koska riski joutua kolariin lienee noin tuplaten isompi. Ja riski kuolla tai loukkaantua sitten kolarissa lienee vähintään tuplaten isompi.
Toki se on vähän erikoista jos joku ostaa sadan tonnin massipäällikköauton ja sitten alla on halvimmat kiinalaiset nimettömät Huilailee renkaat. Olisi jättänyt ruksimatta siitä lisävarustelistalta vaikka ne sähköisesti säädettävät takapenkit hierontatoiminnoilla, ja käyttänyt säästyneet rahat renkaisiin, varsinkaan jos siellä takapenkillä ei istu oikeastaan koskaan kukaan. Toki jokainen tyylillään, mutta silti.
Miten tuo rengaspinnan kuluminen kontra rengaspaineet menikään? Itsellä 195/55R16 renkaat kovasti kuluneet keskeltä: reunat n. 3,5 mm, keskeltä liki sakkorajalla 2 mm. Painetta 2,5 bar, kokeilin nostaa nyt 3,0.
Vaikuttiko auraaminen keskiosan kulumiseen, tietääkseni sen pitäisi näkyä renkaan reunoilla? Vai voisiko syy olla liian kapea tai leveä vanne, muistaakseni 205/55R16 on tarvikevanteen suositus, muttei ole Toyotan vakiokoko.
Mikä Toyotan malli? Mikä rengasmerkki? Mitkä on Toyotan suosituspaineet 205/55R16 renkaille? Näyttääkö rengaspainemittari varmasti oikein? Ja onhan paineet mitattu auto parkissa, eli kylmistä renkaista? Painehan siitä vähän nousee, jos mitataankin lämpöiset renkaat.Toinen vaihtoehto
Jep. Kyllä tuo 3.0 bar pitäisi olla hyvä. Joskus olen laittanut itse 3.5 bar, eikä ole renkaat kuluneet silläkään epätasaisesti, vaan ihan suunnitellusti/tasaisesti. Toki renkaat on silloin hyvin kovat.Renkaita on aina kierrätetty, huonommat taakse.
Toisessa autossa on 205/45R16 renkaat ja niissä on kuluminen tasaista liki 3,0 paineilla. Joten epäilen kyllä laskea 2,3 tasolle, kun eletään vyörenkaiden aikaa.
Olikos tähän joku lähde? Mulle on opetettu autokoulussa, että paremmat taakse...Renkaita on aina kierrätetty, huonommat taakse.
Toisessa autossa on 205/45R16 renkaat ja niissä on kuluminen tasaista liki 3,0 paineilla. Joten epäilen kyllä laskea 2,3 tasolle, kun eletään vyörenkaiden aikaa.
Vannehan on 16x6.5J ja suositus 195/55 koolle 5.5-7.0 ja 205/45 taas 6.5-8.0 vanne.
Muutit paineita pahempaan suuntaan. Kun kerran molemmilla reunoilla on enemmän pintaa kuin keskellä, saat korjattua tilannetta vähentämällä painetta (mikä tosin kasvattaa energiankulutusta). Silloin olka-alueiden jäykkyyden välittämä kuormitus ylittää kulutuspinnan keskialueen pullistumisvaikutuksen, jolloin rengas kuormittuu ja kuluu nopeammin reunoilta ja säästät sakkouhanalaista keskialuetta.Miten tuo rengaspinnan kuluminen kontra rengaspaineet menikään? Itsellä 195/55R16 renkaat kovasti kuluneet keskeltä: reunat n. 3,5 mm, keskeltä liki sakkorajalla 2 mm. Painetta 2,5 bar, kokeilin nostaa nyt 3,0.
Vaikuttiko auraaminen keskiosan kulumiseen, tietääkseni sen pitäisi näkyä renkaan reunoilla? Vai voisiko syy olla liian kapea tai leveä vanne, muistaakseni 205/55R16 on tarvikevanteen suositus, muttei ole Toyotan vakiokoko.
Jos etuvetoisessa aina laitat paremmat taakse, niin parin vuoden kuluttua sinulle on 2 paljon kulunutta ja 2 vähän kulunutta . Laittamalla aina paremmat eteen etuvetoisessa, niin kaikki 4 rengasta kuluu tasaisesti. Eikä sinulla ole 2 hyvää ja 2 kulunutta.Olikos tähän joku lähde? Mulle on opetettu autokoulussa, että paremmat taakse...
Tuo paineväittämä ei oikein käy järkeen, kun 205/45 rengas kuluu tasaisesti hieman isommalla paineella. Autojen massa on sama.Muutit paineita pahempaan suuntaan.
Autokoulu opetti myös, että voi ostaa kaksi rengasta kerrallaan. Jos autolla ei ehdi ajaa renkaita loppuun, tulee niiden ikä vastaan ja kuitenkin pitää uusia kaikki. Eli kierrätys on järkevä pienillä kilometreillä.Jos etuvetoisessa aina laitat paremmat taakse, niin parin vuoden kuluttua sinulle on 2 paljon kulunutta ja 2 vähän kulunutta . Laittamalla aina paremmat eteen etuvetoisessa, niin kaikki 4 rengasta kuluu tasaisesti. Eikä sinulla ole 2 hyvää ja 2 kulunutta.
Vaikka rengasvalmistajien sivut, joissa kehoitetaan vaihtamaan päittäin x kilometrin välein.Olikos tähän joku lähde? Mulle on opetettu autokoulussa, että paremmat taakse...
Silentdrivet ovat mielestäni äänekkyyden suhteen kohtalaiset. Sanotaan nyt niin että odotukset olivat jotenkin hieman suuremmat, renkaita hankkiessa.Onko nuo Black Silentdrivet olleet hiljaiset? Harkitsen niitä toiseen autoon, kun rengasmelu ketuttaa.
Muut oli tähän jo vastanneet, mutta omana kontribuutiona voin sanoa, että Nokian kesärenkaat ei ole erityisen taloudellisia, ainakaan Blackit ja Bluet. Niissä on painotettu muita juttuja. (Taloudellista rengasta suunnitellessa märkäpito yleensä kärsii ja päinvastoin.)
Ja ensiasennusrenkaista sen verran, että ne saattaa olla eri speksillä kuin samalla nimellä myytävä rengas kuluttajamarkkinassa.
Tuo 205/45 on luultavasti eri merkkiä ja mallia. Se on taatusti matalampi ja mahdollisesti nopeusluokkakin on korkeampi, eli renkaana jäykempi kyljiltään, jolloin kyljet kohdistavat reunoille enemmän voimaa, minkä ansiosta rengas sietää korkeampia paineita kulumatta keskeltä.Tuo paineväittämä ei oikein käy järkeen, kun 205/45 rengas kuluu tasaisesti hieman isommalla paineella. Autojen massa on sama.
Kun renkaiden vaihto tulee lähiaikana eteen, niin taidan kokeilla 2.8 bar, koska 2,5 bar, millä on ajettu vuosia, ei näytä toimivan, vaikka se on autossa suositus. Se toimii talvirenkaalla hyvin, tosin koko on 185/65R15.
Autokoulu opetti myös, että voi ostaa kaksi rengasta kerrallaan. Jos autolla ei ehdi ajaa renkaita loppuun, tulee niiden ikä vastaan ja kuitenkin pitää uusia kaikki. Eli kierrätys on järkevä pienillä kilometreillä.
Autokoulussa on monia ristiriitaisia oppeja. Esim. taloudellisuusajo: Jarruja ei pidä käyttää, koska ne tuhlaavat polttoainetta. No sitten käytät säästyneet rahat jarruremppaan. Toki turha jarruttelu erikseen, mutta ei jarruttelua nyt tarvitse pelätä.
Jos etuvetoisessa aina laitat paremmat taakse, niin parin vuoden kuluttua sinulle on 2 paljon kulunutta ja 2 vähän kulunutta . Laittamalla aina paremmat eteen etuvetoisessa, niin kaikki 4 rengasta kuluu tasaisesti. Eikä sinulla ole 2 hyvää ja 2 kulunutta.
Kyllähän ylipaine kuluttaa keskeltä, mutta 3,0 bar ei mielestäni ole liian paljon.Millä järkiperusteella/fysiikalla toitsun 195/55R16 kuluisi jatkossa hitaammin keskeltä, jos paineen nostaa 2,5 -> 3,0 bariin?
Ja mitä tulee höpinään siitä, että jokin "lasipalatsi" auto jäisi ostamatta sen takia, että on LingLongit alla niin aika höpöä. Eiköhän se massimies/-nainen/-nonbinary/-whatever ostaja hommaa sitte just sellaset kumit alle kun haluaa, jos ei pingponit kelpaa....
Kyllä Kiina-renkaat ovat aina olleet itselleni iso punainen vaate käytetyn auton kaupassa. Ongelma ei ole se etteikö renkaita voisi vaihtaa toisenlaisiin. Vaan autossa paikallaan oleva rengastus kertoo edellisestä omistajasta.
Jos autossa on alla halvinta mahdollista rengasta, niin on aika äärimmäisen todennäköinen asia, että auton ylläpidossa on pihistelty myös muissa asioissa. Ja tässä noin 40 käytetyn auton kokemuksella voin kyllä todeta, että teoria on pitänyt paikkansa jopa pelottavan hyvin.
Paremmat taakse on turvallisuuden maksimoimista. Mutta moni tekee niin kuin itse teen, eli kierrätän vuosittain renkaiden sijainnin (viime vuonna edessä olleet taakse jne.), eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että etuvetoisella autolla ajaessani tulee vaihtaessa laitettua aina paremmat eteen, vaikka se sotiikin tuota ohjetta vastaan. Tämän tavan etu on siinä, että renkaat kuluvat tasaisesti ja koko sarjan voi vaihtaa kerralla.Olikos tähän joku lähde? Mulle on opetettu autokoulussa, että paremmat taakse...
Paremmat taakse on turvallisuuden maksimoimista. Mutta moni tekee niin kuin itse teen, eli kierrätän vuosittain renkaiden sijainnin (viime vuonna edessä olleet taakse jne.), eli käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että etuvetoisella autolla ajaessani tulee vaihtaessa laitettua aina paremmat eteen, vaikka se sotiikin tuota ohjetta vastaan. Tämän tavan etu on siinä, että renkaat kuluvat tasaisesti ja koko sarjan voi vaihtaa kerralla.
Jos laittaa aina paremmat taakse, niin etuvetoisella autolla eturenkaat kuluvat sakoille paljon nopeammin kuin takarenkaat. Sekään ei liene kovin järkevää, että edessä ja takana on hyvin erilaiset kulutuspinnat. Tai jos ostaa eteen uuden setin ja jättää vanhat renkaat taakse, niin onhan siinäkin sitten kaikkea eroa renkaiden välillä, jos ikäeroa on merkittävästi. Tuskin kovin järkevää sekään.
Tämä ei koske erityisesti sinua, mutta moni muukin on sitä mieltä että johonkin halpaan autoon voi laittaa kaikenlaisia linglongeja renkaiksi ja kallis auto tarvii sitten paremmat renkaat.
Itse taas olen täysin päinvastaista mieltä. Joku uudehko hieno auto, niin siinähän on yleensä neliveto, ESP-ajovakautukset, luistonestot, hätäjarrutusjutut automaattisena, adaptiivinen vakionopeuden säädin ja valotkin on viimeisen päälle ja turvatyynyjä löytyy pari tusinaa jos räsähtää ja EuroNCAP pisteitä viisi. Sellainen auto pysyy hyvin tiellä niillä linglongeillakin.
Sitten taas joku 20 vuotta vanha perheen kakkosauto, joka on kaksivetoinen ja hyvällä tuurilla saattaa löytyä 2 kpl airbageja ja ABS-jarrut. Siinäpä ne turvavarusteet olikin. Ja EuroNCAP kolaritestistä saanut ehkä 2 tähteä aikoinaan sen ajan pisteytyksellä kun oli uusi malli. Sillä sitten perheen rouva kuskailee lapsia harrastuksissa ja niin edelleen. Tuollaisessa autossa minun mielestä ne hyvät renkaat ovat enemmän tarpeen, koska riski joutua kolariin lienee noin tuplaten isompi. Ja riski kuolla tai loukkaantua sitten kolarissa lienee vähintään tuplaten isompi.
Toki se on vähän erikoista jos joku ostaa sadan tonnin massipäällikköauton ja sitten alla on halvimmat kiinalaiset nimettömät Huilailee renkaat. Olisi jättänyt ruksimatta siitä lisävarustelistalta vaikka ne sähköisesti säädettävät takapenkit hierontatoiminnoilla, ja käyttänyt säästyneet rahat renkaisiin, varsinkaan jos siellä takapenkillä ei istu oikeastaan koskaan kukaan. Toki jokainen tyylillään, mutta silti.
Hieman epäilyttää tuo lähes sadan metrin ero pysähtymismatkassa.Auto Bild raportoi, että 1,6 mm urasyvyydellä varustetut renkaat pysähtyivät 80 km/h nopeudesta 10 metriä myöhemmin kuin uudet renkaat. 120 km/h nopeudesta ero kasvoi lähes 96 metriin.
Jos ostettava auto on teknisesti kunnossa ja muutoin varusteiltaaan ja yleisilmeeltään sellainen, kun ostaja haluaa, niin en usko, että kaupat jää tekemättä, koska renkaat on ns. "halppikset".Ei kyse ole siitä, onko varaa rengaskerran uusimiseen. Kyse on siitä, että moni skippaa epämieluisilla varusteilla olevan auton suorilta, jos/kun valinnanvaraa on. Jos taas kyse on harvinaisemmasta menopelistä, niin sitten huonoja renkaita käytetään tinkimisen keppihevosena.
Tonnin pommit on toinen asia, kun niiden ostaja on joko tiukassa tilanteessa tai nuuka. Silloin ei renkaista katsota juuri muuta kuin kulutuspintaa.
Hyvä näkökulma tuokin. Itseäni aina huvittaa, kun Nettiautossa tulee vastaan 30 tonnin tuontiauto ja sitten liike on laittanut talvirenkaiksi halvimmat uudet nastat...
Pointti tuokin, että lähdetään autoliikkeeseen kaupoille ja todetaan siinä potkiessa, että nyt on Nokianit alla, tehdään kaupat. Auto onkin sittten teknisesti aivan sieltä jostain syvältä ja jälkikäteen vingutaan autoliikkeen suuntaan korjauskustannusvelvotteista. Itse olen pitänyt omat autoni kunnossa, vaikka alla onkin ollut jos jonkinmoista kokeilukumia. Lähtökohtaisesti kuitenkin niin, että talvikumit pitää olla pohjoiseen soveltuvaa laatua hinnasta tinkimättä. Omilla ajoilla kesärenkailla ei ole niin suurta merkitystä, kunhan ovat hiljaiset, pyöreät ja mukavat ajaa. Ääriolosuhteissa sitten järki päähän ja vauhtia pois.Kyllä Kiina-renkaat ovat aina olleet itselleni iso punainen vaate käytetyn auton kaupassa. Ongelma ei ole se etteikö renkaita voisi vaihtaa toisenlaisiin. Vaan autossa paikallaan oleva rengastus kertoo edellisestä omistajasta.
Jos autossa on alla halvinta mahdollista rengasta, niin on aika äärimmäisen todennäköinen asia, että auton ylläpidossa on pihistelty myös muissa asioissa. Ja tässä noin 40 käytetyn auton kokemuksella voin kyllä todeta, että teoria on pitänyt paikkansa jopa pelottavan hyvio
Niin, 3 bar ei ehkä yleisesti olisikaan liian paljon - etenkään jos auto olisi raskas ja renkaan kyljet jäykät. Sinulla sen sijaan on merkin ja rengaskoon perusteella kevyt auto. Lisäksi sinulla on autosi alla todisteet siitä, että jo 2,5 bar (mikä on kevyessä tojossa taatusti riittävä pitämään renkaan ryhdissään) on saanut kyseisen muotoiset ja rakenteiset renkaat kulumaan keskeltä noin 1,5 mm enemmän kuin kummaltakaan reunalta. Tuo tuskin olisi kulunut tasaisesti vaikka paine olisi ollut uudesta asti 2,3 bar. Jos olet omistanut renkaat uudesta asti ja ajanut aina 2,5 barilla, niin ne eivät vain ole hyvät renkaat tuohon autoon. Onko alkuperäinen rengaskoko? Mitä merkkiä ovat? Vanteen leveyttä olit muuttanut.Kyllähän ylipaine kuluttaa keskeltä, mutta 3,0 bar ei mielestäni ole liian paljon.
Noissa tutkimuksissa ei puhuttu mitään vanteiden leveyden vaikutuksesta tai auton geometriasta. Kuten onko kapeammalla vanteella kuluma tasaisempaa, tai voiko joku pyörän monista kallistuksista syödä juuri keskeltä. Ainakin silmään rengas näyttää jäävän vanteella kapeaksi, eli rengas ei ehkä saa reunoilta riittävästi tukea?