Kyllähän ylipaine kuluttaa keskeltä, mutta 3,0 bar ei mielestäni ole liian paljon.
Noissa tutkimuksissa ei puhuttu mitään vanteiden leveyden vaikutuksesta tai auton geometriasta. Kuten onko kapeammalla vanteella kuluma tasaisempaa, tai voiko joku pyörän monista kallistuksista syödä juuri keskeltä. Ainakin silmään rengas näyttää jäävän vanteella kapeaksi, eli rengas ei ehkä saa reunoilta riittävästi tukea?
Niin, 3 bar ei ehkä yleisesti olisikaan liian paljon - etenkään jos auto olisi raskas ja renkaan kyljet jäykät. Sinulla sen sijaan on merkin ja rengaskoon perusteella kevyt auto. Lisäksi sinulla on autosi alla todisteet siitä, että jo 2,5 bar (mikä on kevyessä tojossa taatusti riittävä pitämään renkaan ryhdissään) on saanut kyseisen muotoiset ja rakenteiset renkaat kulumaan keskeltä noin 1,5 mm enemmän kuin kummaltakaan reunalta. Tuo tuskin olisi kulunut tasaisesti vaikka paine olisi ollut uudesta asti 2,3 bar. Jos olet omistanut renkaat uudesta asti ja ajanut aina 2,5 barilla, niin ne eivät vain ole hyvät renkaat tuohon autoon. Onko alkuperäinen rengaskoko? Mitä merkkiä ovat? Vanteen leveyttä olit muuttanut.
Nyt renkaiden loppuikää varten pitäisi saada lisää kuormaa reunoille (jotta keskiosan 2 mm ei kuluisi liian nopeasti 1,6:een). Sen saat onnistumaan vain kasvattamalla kylkien muodonmuutosta. Kylkien muodonmuutos on sitä suurempi mitä suuremman lommon asfaltin tukivoima painaa renkaan alapintaan. Suuremman lommon (=kosketuspinta-ala) saat aikaiseksi laskemalla rengaspaineen pienemmäksi kuin sopimattomaksi todettu 2,5 bar.
Heitän hatusta karkeat yksinkertaistukset:
A)
-2,5 bar, jolla ajoit renkaat keskeltä huonoksi
-keskitason muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 30 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 370 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 185 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 185 kg + 30 kg = 215 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 215 kg - 20 kg = 195 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 195 kg = 205 kg
-keskialue kantaa 5,1 % (205 kg / 195 kg) enemmän kuormaa -> kuluu keskeltä nopeammin
B)
-3,0 bar, jonka nyt otit testiin
-pieni muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 20 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 380 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 190 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 190 kg + 20 kg = 210 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 210 kg - 20 kg = 190 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 190 kg = 210 kg
-keskialue kantaa 10,5 % (210 kg / 190 kg) enemmän kuormaa -> kuluu
keskeltä entistäkin nopeammin, koska kyljet osallistuvat korkeasta paineesta johtuvan pienemmän muodonmuutoksen takia entistä vähemmän
C)
-2,0 bar, minun ehdotus
-suurehko muodonmuutos -> kyljet kantavat yhteensä 40 kg
-renkaan kuorma 400 kg
-rengaspaine kantaa loput 360 kg
-Kulutuspinnan leveydestä keskimmäinen 50 % kantaa 180 kg
-Kulutuspinnan reunimmaiset 25 % ja 25 % kantavat yhteensä 180 kg + 40 kg = 220 kg
-olka-alueiden muotoilu on kuitenkin sellainen (olkapalat eivät ota maahan kiinni ilman kuormaa), että reunoilta vähennetään kiinteä 20 kg
-reunat kantavat 220 kg - 20 kg = 200 kg
-Keskialue kantaa loput, eli 400 kg - 200 kg = 200 kg
-keskialue kantaa 0 % (200 kg / 200 kg) enemmän kuormaa -> kuluu jatkossa tasatahtia, mikä ei paljoa auta, koska tilanne oli päässyt niin pitkälle
Vyörenkailla ei ihmeitä tehdä rengaspaineella, mutta pientä hienosäätöä voi tehdä.
Liian leveä vanne suhteessa renkaaseen venyttää kyljet suoremmiksi, jolloin niiden jousto kärsii. Ohjauksesta tulee terävämpi, mutta jousitusmukavuus heikkenee. Kylkien jäykistymisen takia renkaiden reunat kuluvat nopeammin kuin sopivalla vanteella. Sinulla oli leveästä vanteesta huolimatta kulunut keskiosa enemmän, joten renkaat ovat tosiaan huonot, jos olet oikeasti ostanut ne uusina ja ajanut aina 2,5 barilla.
Pyörien kulmista. Caster ei vaikuta renkaiden kulumiseen. Negatiivinen camber (pystykallistus) kuluttaa sisäreunat leveästi. Positiivista ei käytetä henkilöautoissa, mutta sellainen kuluttaisi ulkoreunan leveästi. Auraus syö ulkoreunan kapeasti. Haritus syö sisäreunan kapeasti. Noita voi olla useampia yhtaikaa, mutta pelkkää keskiosaa ei niillä saa kulumaan. Keskiosan kuluminen vaatii sopivan yhdistelmän vetoa/korkeahkoa painetta suhteessa kuormaan/löysiä kylkiä/kulutuspinnan rakennetta ja muotoa.
Tuli testailtua 205/55R16-renkaiden kulutuspinnan suoruutta eri paineilla. Vatupassi oli koko ajan paikallaan, vaikka paineita laskettiin. Olkapaloja lukuunottamatta kulutuspinta pysyi viivasuorana 1,0-3,4 bar. Mittasin olkapalojen sivuttaisuran perän kohdalta etäisyyden vatupassiin hellästi rakotulkilla.
3,4 bar, 3,8 mm
3,0 bar, 3,4 mm
2,3 bar, 3,4 mm
2,0 bar, 3,0 mm (vähiten kupera)
1,5 bar, 3,4 mm
1,0 bar, 4,2 mm (kuperin)
Kuvista on hankala katsoa noin pieniä eroja, joten laitan vain kulutuspinnan@3,0 bar ja renkaan lysyt@1,0/2,0/3,0 bar. Jos vertaa 3,0 bariin, niin 2,0 barilla auto on vajaan sentin alempana ja 1,0 barilla noin 2 cm alempana (vs. 3,0 bar). Mitä matalampi paine, sitä enemmän muoto muuttuu, ja sitä enemmän kylki osallistuu kuorman kantamiseen (reunat kuluu).