Kesärenkaat - yleisketju

Näin juuri, mahdoton yhtälö että ominaisuudet ovat samat vaikka valitset saman kokoluokan, nopeusluokan jne.
 
Viimeksi muokattu:
^^ ja ^ Jep. Olen ajanut autoja, joissa on eri merkin kumit tai aivan eri kuluma edessä vs takana. Ja kyllä sen yleensä myös huomaa kun vähän kumin äärirajoja vasten painaa. Ennemmin tai myöhemmin tapahtuu jotain yllättävää jommalla kummalla akselilla. Käytös pidon rajalla on erilainen ja pahimmillaan pito katoaa aivan eri kohdassa. Arkiajossa tuollaiset erot yllättävät lähinnä märällä tai liukkaalla, joista kyllä molemmat semmoisia tilanteita joissa en kaipaa yllätyksiä.

Että tuota joo, siitä vaan jos tykkää. Tai jos ajaa paikasta A paikkaan B niin ei varmasti mitään väliä.

Mutta että en tietenkään suosittele.
 
Viimeksi muokattu:
Juuh tokihan renkailla on eroa varsinkin juuri ääri käyttäymisessä, vaikka kaikki arvot mitä renkaan kyljessä tai valmistajalla sivuillaan olisi identtiset toisen valmistajan kanssa. Lakihan tuon tosiaan sallii kunhan samalla akselilla on saman valmistajan/mallin renkaat. Itse en tuon ääri käyttäytymisen takia laittaisi eri merkkisiä renkaita etu ja taka akselille.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 mietiskelin nyt kesälle 225/45R18 tai 225/40R18 koossa. Ollut kohtuu kehuttu rengas monessa paikkaa, tuo asymmetric 5 olisi toki varmaan parempi, mutta tiedä onko hinnan eron arvoinen ja toki symmetric 5 ei vielä käytännön kokemuksia juuri ole.
 
Täällä lahti ostoon ensimmäiset "halppis" renkaat. GoodridePremium Grip SA37, on näemmä pärjännyt erinomaisesti AutoBild:in rengastestissä. Katsotaan mikä on sitten tuomio näille kumeille.

- vannetukku.fi
 
Juuh tokihan renkailla on eroa varsinkin juuri ääri käyttäymisessä, vaikka kaikki arvot mitä renkaan kyljessä tai valmistajalla sivuillaan olisi identtiset toisen valmistajan kanssa. Lakihan tuon tosiaan sallii kunhan samalla akselilla on saman valmistajan/mallin renkaat. Itse en tuon ääri käyttäytymisen takia laittaisi eri merkkisiä renkaita etu ja taka akselille.

Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 mietiskelin nyt kesälle 225/45R18 tai 225/40R18 koossa. Ollut kohtuu kehuttu rengas monessa paikkaa, tuo asymmetric 5 olisi toki varmaan parempi, mutta tiedä onko hinnan eron arvoinen ja toki symmetric 5 ei vielä käytännön kokemuksia juuri ole.

Asym. 3 oli ihan pirun hyvät renkaat. Jämäkkä runko ja todella hyvä pito kuivalla ja märällä. Jos hinnassa on selkeä ero uudempiin verrattuna niin ota vaan kolmoset, et varmasti pety.
 
Niillä menty mitä auton matkassa tulee tehtaalta.

Vm. 2012 ja 2014 A3:ssa tuli Pirellin p-zerot, suht hiljaiset, mukavat ajaa, mutta rengasrikon sattuessa sai odotella aika pitkään uutta kumia keskieuroopasta saapuvaksi, kun missään pohjoismaassa ei ollut varastossa.

Vm. 2016 A4:ssa oli Hankookin ventukset, pidossa ei ongelmia, mutta rengasemelu oli näissä aika kova. Häiritsi melko pitkään, kun vaihtoi hiljaisesta Continentalin CVC6 kitkasta kesärenkaalle.

Vm. 2018 A4:ssa tuli Michelin sport pilotit 245/40/18, huomattavasti hiljaisemmat, kun edellisen auton Hankookit, vaikka ovat leveämmät ja matalampi profiili. Mukavan jämäkät ajaa.

Yllä olevista, jos pitää valita, niin Hankookin jättäisin hyllyyn odottamaan seuraavaa ostajaa.
 
Kokemusta viimevuosilta Michelin Pilot Sport 3:sta, Continental SportContact 5 sekä Hakka Black evo1 että viime kesänä Hakka Black evo2.

Ajan paljon ja ylivoimaisesti paras kulutuskestävyys oli näistä Continentaleissa. Alla yli 65 tkm valtaosin mottoritietä ja vielä oli pari milliä jäljellä. Myös molemmat Hakka Blackit olleet käytökseltään erinomaisen tuntuisia jäykällä alustalla, malatalalla profiililla ja 18 tuuman koolla. Michelin oli ok tunnokas, mutta helvetin äänekäs ja kului nopeasti. Äänekkyys korostui etenkin renkaan ja tien ollessa Suomen kesälämmöissä 5-10 asteen välillä.

Nyt vaan oli vainteidenkin hankinta edessä, niin tuli hankittua verkosta Nokian Z-linet vanteineen, koska koko kierros maksoi lähes saman kuin kivijalasta pelkät renkaat (koko 245/55x18). Mielenkiinnolla odotellaan tuntumaa. Nokian renkulainsinöörien kulunut kliseehän kuuluu, että eri kamaa on.
 
Taitaa nykyautoissa olla sen verran tehokkaat jarrut että ne renkaat on se rajoittava tekijä.
Kun ne auton perkeleet jarruttavat jo omineen ja nostavat jarrupaineetkin valmiiksi hönöilijän tai hirven nähdessään.

"citysafety" tai muu törmäysavustin alkaa olemaan vakiokamaa jo laadukkaammissa pikkuautoissakin, kuten esimerkiksi vm. 2019 VW Polossa, ilman lisähintaa.
 
Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 mietiskelin nyt kesälle 225/45R18 tai 225/40R18 koossa. Ollut kohtuu kehuttu rengas monessa paikkaa, tuo asymmetric 5 olisi toki varmaan parempi, mutta tiedä onko hinnan eron arvoinen ja toki symmetric 5 ei vielä käytännön kokemuksia juuri ole.

Erittäin hyvät renkaat on nuo kolmoset. Jos hintaero on iso niin ei ole ollenkaan huono valinta...
 
Täällä lahti ostoon ensimmäiset "halppis" renkaat. GoodridePremium Grip SA37, on näemmä pärjännyt erinomaisesti AutoBild:in rengastestissä. Katsotaan mikä on sitten tuomio näille kumeille.

- vannetukku.fi

Yhdet Goodridet oli kerran. Niissä oli niin löysät rungot että meni samantien vaihtoon. Liekkö parantuneet aikojen saatossa?
 
Juuh tokihan renkailla on eroa varsinkin juuri ääri käyttäymisessä, vaikka kaikki arvot mitä renkaan kyljessä tai valmistajalla sivuillaan olisi identtiset toisen valmistajan kanssa. Lakihan tuon tosiaan sallii kunhan samalla akselilla on saman valmistajan/mallin renkaat.

Laki ei vaadi saman valmistajan/mallin renkaita, vaikka se tietenkin hyvä olisi. Traficom vaatiii, että ominaisuudet ovat samanlaiset, mitä se nyt ikinä sitten tarkoittaakin.

https://arkisto.trafi.fi/filebank/a...ac7/26416-Arvosteluperusteet_maarays_13,0.pdf

Käytännössä kaiketi sama koko: leveys/profiili ja tietenkin tuumakoko
 
Viimeksi muokattu:
Täällä lahti ostoon ensimmäiset "halppis" renkaat. GoodridePremium Grip SA37, on näemmä pärjännyt erinomaisesti AutoBild:in rengastestissä. Katsotaan mikä on sitten tuomio näille kumeille.

- vannetukku.fi
Vannetukun mainostukseen kannattaa suhtautua pienellä varauksella. Linglongin greenmaxista vannetukun sivulla sanotaan seuraavasti:
linglong_tm_testitulos_2017.jpg

Täydet neljä tähteä, vaikka arvosteluasteikko yltään viiteen ja viiden tähden renkaitakin oli testissä mukana.

Tämän vuotisesta Autobildin rengastestissä Goodride Sport Grip SA37 jäi niukin naukin sijalle 22. alkukarsinnassa ja karsiutui siten varsinaisesta testistä ulos. Alkukarsinnassa jarrutettiin kuivalla ja märällä täysjarrutus ja 20 parasta yhteistätulosta pääsi jatkoon. Erityisen huonoja renkaita ei nähdäkseni 20 sakkiin päässyt eli eiköhän nuo goodridet ole vähintään tyydyttävät samoin kuin testin heikoimmat.
 
Jos kerta Continentaleista on kokemusta niin mua ihmetyttää vaan että miten hyvä tuo halpa 72€ rengas on verrattuna Continentalin _tuplahintaiseen_ joka Rengas-Onlinessa 95€ kappale? Vai mihin Continentaleihin oikein vertaat?

Continental: Continental PremiumContact 6 225/45 R17 91Y - rengas-online.com

En nyt tarkoita seuraavalla edellämainittuja renkaita, mietityttää välillä että miksi ihmiset maksaa esim. 70€ jostain mikä kestää 3v eikä 90€ siitä mikä kestää 5v?
Liian monesti tullut itellä vastaan jonkun tutun tms halvat renkaat jotka ihmeellisesti parin vuoden kevyen käytön jälkeen ovat käyttökelvottomat.

Piti ihan tarkistaa, viimeksi olen ostanut Continental SportContact 5 kierros 225/45/17 vaimon kulkineeseen 550€ asennuksineen ja sen jälkeen noi Landsailit samassa koossa 240€+100€ asennus = 340€. Continentalit kesti sen 20tkm just kun loppuun asti ajoi. Landsail kovempana on kestänyt huomattavasti pidempään ~30tkm.
Mieluummin toki vaihdan sen uuteen vielä kun pintaa on reilusti jäljellä. Ainakin tuo kolmikirjaiminen saksalainen kulkine on niin vittumainen ajaa kun pintaa on eturenkaissa jäljellä 2milliä että oksat pois :)

Renkaat 225 45 R17 | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
Landsail 56,22€/kpl
Conti SportContact 5 93,62 €/kpl

Eroa sarjalle 150€
 
Piti ihan tarkistaa, viimeksi olen ostanut Continental SportContact 5 kierros 225/45/17 vaimon kulkineeseen 550€ asennuksineen ja sen jälkeen noi Landsailit samassa koossa 240€+100€ asennus = 340€. Continentalit kesti sen 20tkm just kun loppuun asti ajoi. Landsail kovempana on kestänyt huomattavasti pidempään ~30tkm.
Mieluummin toki vaihdan sen uuteen vielä kun pintaa on reilusti jäljellä. Ainakin tuo kolmikirjaiminen saksalainen kulkine on niin vittumainen ajaa kun pintaa on eturenkaissa jäljellä 2milliä että oksat pois :)

Renkaat 225 45 R17 | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
Landsail 56,22€/kpl
Conti SportContact 5 93,62 €/kpl

Eroa sarjalle 150€

Nokitan:

Landsail 52,49€ kpl
225/45R17 LANDSAIL LS588UHP 94W XL | www.rengas24.com
 
Renkaat 225 45 R17 | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
Landsail 56,22€/kpl
Conti SportContact 5 93,62 €/kpl

Eroa sarjalle 150€

Itselläni rauhallisena ajajana nykyisin renkaissa euro on se kovin konsultti. Halvimmatkin renkaat tänä päivänä on jo paljon parempia kuin mitkään silloin 90-luvun alussa, kun sain kortin, mutta sen jälkeen autoihin on tullut ajonvakautusta, luistonestoja yms. apuja.

Nyt kesärenkaina ykkösautossa on Fullrunit (edelliset oli Linglongit), kakkosautoon laitoin vielä halvemmat Altenzot (edelliset oli Nokiat). Ajoa autoihin vuodessa tulee ykköseen 30-40 tuhatta kilsaa, kakkosautoon 5-10 tuhatta.

Näitä kesägummeja olisi siis saanut yksien Contien hinnalla kolme sarjaa... Viime syyskuun sikapäiviltä tilasin. Valitettavasti sopivaa kokoa oli jäljellä vain toiseen autoista, mutta minusta hyvä esimerkki siitä, kuinka valtavia hintaerot nykyisin on.

Nimi Tuotenumero Määrä Yks.hinta Yhteensä
ALTENZO SPORTS EQUATOR 175/65R14 82H 101875167 4 KPL 25,94 EUR ⁄ KPL42,00 EUR 103,74 EUR
Tuoteriveillä huomioidut alennukset:
Tunniste: 5% alennus tuotteista. -5,46 EUR
Tuotteet yhteensä 103,74 EUR
Toimituskulut - Matkahuolto Bussipaketti 3,00 EURk
Loppusumma 106,74 EUR
ALV:n osuus 20,66 EUR
Korttimaksu (Visa, Visa Electron, MasterCard) (Maksuturva)
 
Hienosti kyllä tulee samasta muotista aina kaikilta halpisrenkaita käyttäviltä nuo "oikeutukset" miksi juuri itse saisi niitä käyttää ilman että muut tuomitsisivat.

Esimerkki 1: En aja lujaa / osaan ajaa / itse en aiheuta vaaratilanteita, joten en tarvitse renkailta ennakoitavaa ääritilannekäyttäytymistä.

Esimerkki 2: Nämä uudet kiinalaiset ovat käytännössä yhtä hyvät kuin kalliimmatkin mallit / ovat paljon paremmat kuin X vuotta sitten olleet kalliimmat mallit / ovat samalla pintakuviolla kuin kalliimmatkin / perustuvat suunnittelultaan edellisen sukupolven eurooppalaiseen renkaaseen.
 
Ja tuo on parempi 588 kuin linkittämäsi 388. Harmi kun tuo profiili ei käy omaan autooni.
Mulla on ollut omassa autossa LS 588 245/40/19 koossa mutta ei kyllä osaa sanoa että noilla mitään eroa olisi. Toki eri auto ja eri rengas koot, mutta aika harva noita renkaiden pieniä eroja huomaa mitenkään normaalissa ajossa.
 
Hienosti kyllä tulee samasta muotista aina kaikilta halpisrenkaita käyttäviltä nuo "oikeutukset" miksi juuri itse saisi niitä käyttää ilman että muut tuomitsisivat.

Esimerkki 1: En aja lujaa / osaan ajaa / itse en aiheuta vaaratilanteita, joten en tarvitse renkailta ennakoitavaa ääritilannekäyttäytymistä.

Esimerkki 2: Nämä uudet kiinalaiset ovat käytännössä yhtä hyvät kuin kalliimmatkin mallit / ovat paljon paremmat kuin X vuotta sitten olleet kalliimmat mallit / ovat samalla pintakuviolla kuin kalliimmatkin / perustuvat suunnittelultaan edellisen sukupolven eurooppalaiseen renkaaseen.

Niin. Siis oma pääperustelu on _hinta_. Muut asiat ovat toissijaisia.
Turvallisuuteen sitten vaikuttaa renkaita enemmän aina ja jokaisissa olosuhteissa ajonopeus.

Mutta seurataanpa ajatusketjuasi ihan huvikseen.

Kuinka usein Jultsu on ollut ääritilanteessa?
Itsellä 27 vuoden aikana kerran on tullut hirvi, pari kertaa peuroja, kerran fillari. Ei vielä osumia kuitenkaan.
Jos noiden takia haluaisi oikeasti varautua ääritilanteisiin, tarvitsisi vastaavasti kävellessä ja fillaroidessa vähintäänkin lätkävarusteita, laivalla oman pelastusrenkaan...

Btw. Harkitsen vakavasti myös Dacia Dusteria seuraavaksi autoksi. Perustelut ovat analogialtaan samat kuin renkaissa. Hinta edullinen, koeteltua tekniikkaa, kone om Renaultilta, voimansiirto Nissanilta, pohjalevy yhteissuunnittelua - Daciahan on heidän merkki anyway.

Ja tarkoitus ei nyt ole provoilla. En vaan aidosti ymmärrä, miksi joku haluaa maksaa yhdestä kumista lähes saman verran, kuin itse maksan koko sarjasta.
 
Ei varmaan saman valmistajan samalla ominaisuuksilla valmistetutkaan ole samanlaiset, jos vaikka DOTin mukaan on paistettu eri kuussa. Ja vaikka olisi samassa kuussa, mutta jos koko on eri niin ominaisuudet eivät ole 100% samat, ehkä noin 97% veikkaisin.
Eli nyt olet itsekin sitä mieltä, että ominaisuudet eivät ole samat eri renkaissa :rofl: Vakavasti puhuen on ”hieman” eri asia pohtia jotain paistoerien pikkueroja siihen nähden, että eri valmistajalla on taas käytössä kokonaan omat kuvioinnit ja runkorakenteet.
 
Mikälie tuolla rengas24 kun varastossa oli hankookkejakin vain 3kpl. Lisäsin koriin ja lisäsin siellä määrän neljään renkaaseen & tein tilauksen. Pyörät lähteneet tulemaan postissa...
 
Piti ihan tarkistaa, viimeksi olen ostanut Continental SportContact 5 kierros 225/45/17 vaimon kulkineeseen 550€ asennuksineen ja sen jälkeen noi Landsailit samassa koossa 240€+100€ asennus = 340€. Continentalit kesti sen 20tkm just kun loppuun asti ajoi. Landsail kovempana on kestänyt huomattavasti pidempään ~30tkm.
Mieluummin toki vaihdan sen uuteen vielä kun pintaa on reilusti jäljellä. Ainakin tuo kolmikirjaiminen saksalainen kulkine on niin vittumainen ajaa kun pintaa on eturenkaissa jäljellä 2milliä että oksat pois :)

Renkaat 225 45 R17 | Ilmainen toimitus - 1001Renkaat.com
Landsail 56,22€/kpl
Conti SportContact 5 93,62 €/kpl

Eroa sarjalle 150€

Kiitos kun vastasit, kuulostaa sun kokemuksen perusteella huomattavan paljon paremmalta kun noin paljon halvemmalta renkaalta voisi odottaa. Noin isolla hintaerolla ymmärrän täysin Landsailin hankkimisen, aikaisemmassa ketjussa linkin kautta se 72€ vähän sai epäröimään enemmän.

Kun kerta molempia olet ajanut, niin mites sisämelu Conti vs Landsail? Itselle jossain vaiheessa pitää uudet renkaat ostaa vanhaan 3-sarjalaiseen ja pienempi sisämelu olisi tervetullut. Vasta eilen rupesin tutkimaan noita melutasoja ja itselleni yllätyksenä se dB määrä mitä melulle annetaan ei anna juuri suuntaa siihen minkälainen sisämelu autossa on.
 
Kiitos kun vastasit, kuulostaa sun kokemuksen perusteella huomattavan paljon paremmalta kun noin paljon halvemmalta renkaalta voisi odottaa. Noin isolla hintaerolla ymmärrän täysin Landsailin hankkimisen, aikaisemmassa ketjussa linkin kautta se 72€ vähän sai epäröimään enemmän.

Kun kerta molempia olet ajanut, niin mites sisämelu Conti vs Landsail? Itselle jossain vaiheessa pitää uudet renkaat ostaa vanhaan 3-sarjalaiseen ja pienempi sisämelu olisi tervetullut. Vasta eilen rupesin tutkimaan noita melutasoja ja itselleni yllätyksenä se dB määrä mitä melulle annetaan ei anna juuri suuntaa siihen minkälainen sisämelu autossa on.
Joo ei noilla melutasoilla ole hirveesti virkaa, pitäisi saada aina rengas kokeilla alla omassa autossa niin tietäis onko meluisa vai ei. Ei vaan tuommoinen oikein onnistu ja aika kalliiksi tulee kokeilla. Joku rengas kun saattaa olla hiljainen toisessa autossa ja omassa sitten ei.
 
Mites tuo 1001Renkaat -kaupan asennuspalvelu toimii, kellään siitä kokemuksia? Siis niin että renkaat voi tilata suoraan sinne liikkeeseen ja sitten mennä vain asennuttamaan ne. Saako tilauksen yhteydessä tarkan hinnan mitä asennus tulee maksamaan, vai meneekö tuo siinä vaiheessa niin että liike voi käytännössä kiskoa minkä tahansa hinnan?

Esim. jos siellä asennushinnastossa on mainittu että Auto => Alumiinivanteet => 15 € niin voiko siihen luottaa että se asennus on 15*4 = 60 euroa? Ilmeisesti ei, koska sivulla lukee myös "Hinnat ovat suuntaa-antavia" :confused:
 
Niin eihän todellisuudessa maailmassa ole edes kahta samanlaista muumimukia jos silleen lähdetään liikkeelle, mutta se että onko sillä merkitystä että mulla on eri akselilla samanlaiset renkaat eri valmistajalta. Ei ole merkitystä, koska eri aikaan paistetutkaan renkaat eivät ole identtisiä. Se että minä tiedän kuinka renkaat autossani toimivat riittää eikä sillä ole merkitystä että ne on eri valmistajalta.
Tai se että kaikki renkaat olisivat täysin identtisiä, mutta eturenkaat olisivat 2mm kuluneemmat tekee paljon suuremman eron, niin tarttukaa nyt vaikka siihen ja alkakaa pohdiskelemaan pitäisikö uudet renkaat vaihtaa jo aina ensimmäisen millin kuluttua :tdown:

Juuh elikkäs. Jos oletetaan vaikka että auton toisella puolella olisi hyvät eurooppakumit ja toisella puolella halvimmat kiinalaiset donitsit (eli eri kumit aina samalla akselilla) niin esim. hätäjarrutuksissa se jarrutusmatkan pituus määräytyy niiden kiinalaisten paskojen mukaan koska ABS ja ESP ei päästä autoa kääntymään vinoon ja hidastuminen tapahtuu sen heikomman puolen ehdoilla, eli tässä tapauksessa hyvistä eurokumeista ei olisi mitään hyötyä. Kaatosateella käyttäytyminen olisi myös vähintäänkin mielenkiintoista jos pelkästään toinen puoli autosta nousee tukevasti vesipatjan päälle..
 
Mites tuo 1001Renkaat -kaupan asennuspalvelu toimii, kellään siitä kokemuksia? Siis niin että renkaat voi tilata suoraan sinne liikkeeseen ja sitten mennä vain asennuttamaan ne. Saako tilauksen yhteydessä tarkan hinnan mitä asennus tulee maksamaan, vai meneekö tuo siinä vaiheessa niin että liike voi käytännössä kiskoa minkä tahansa hinnan?

Esim. jos siellä asennushinnastossa on mainittu että Auto => Alumiinivanteet => 15 € niin voiko siihen luottaa että se asennus on 15*4 = 60 euroa? Ilmeisesti ei, koska sivulla lukee myös "Hinnat ovat suuntaa-antavia" :confused:

Pari vuotta sitten tuli tuolta tilattua ja Hyvinkäällä asennutettua. Tilasin kumit ja soitin liikkeeseen, että heille on kumit tulossa. Asentaja otti yhteyttä, kun kumit olivat saapuneet ja sovittiin asennusaika. Allelaitosta hintaa tuli 19" renkaille juurikin 60€.
 
Pari vuotta sitten tuli tuolta tilattua ja Hyvinkäällä asennutettua. Tilasin kumit ja soitin liikkeeseen, että heille on kumit tulossa. Asentaja otti yhteyttä, kun kumit olivat saapuneet ja sovittiin asennusaika. Allelaitosta hintaa tuli 19" renkaille juurikin 60€.

Justiinsakin näin. Olemalla yhteydessä ETUKÄTEEN, niin välttyy mahdolliselta rahastukselta. Sopii siis jo etukäteen ne hinnat. Toisaalta voi soitella läpi vaikka ne muutkin lähialueen asennuspaikat ja toimituttaa ne renkaat suoraan sinne edullisimpaan, joko itse viemällä tai kuljetusliikkeen kanssa sopien. Näin tein juuri muutama viikko taaksepäin, että kumit meni suoraan asentajalle. Eikä se nyt olisi iso työ ollut viedä ne kumit vaikka itsekin sinne pajalle (otettu vastaan kotona).
 
Juuh elikkäs. Jos oletetaan vaikka että auton toisella puolella olisi hyvät eurooppakumit ja toisella puolella halvimmat kiinalaiset donitsit (eli eri kumit aina samalla akselilla) niin esim. hätäjarrutuksissa se jarrutusmatkan pituus määräytyy niiden kiinalaisten paskojen mukaan koska ABS ja ESP ei päästä autoa kääntymään vinoon ja hidastuminen tapahtuu sen heikomman puolen ehdoilla, eli tässä tapauksessa hyvistä eurokumeista ei olisi mitään hyötyä. Kaatosateella käyttäytyminen olisi myös vähintäänkin mielenkiintoista jos pelkästään toinen puoli autosta nousee tukevasti vesipatjan päälle..

Mutta eihän kukaan tolleen asenna renkaita? Että eriparin renkaat samalla akselilla?

Eihän?
 
Ostin joskus käytettynä merkkiliikkeestä Lexus IS (2006 vm) ja siinä oli 225/45/17 ja 245/45/17 rengastus aivan sekaisin. En tiedä missä vaiheessa renkaat oli näin laitettu, olisi ollut kiva kyllä tietää oliko tälle joku järkevä selitys. Auton ajo-ominaisuudet oli ihan täydelliset, ei vaan tullut katsottua renkaita niin tarkkaan ekaan pariin kuukauteen muuten kun että pintaa riittää. Huomattuani vaihdoin renkaat niin että samalla akselilla on samanlaiset, mutta talviliukkaiden tullen auto lähti sivuluisuun jostain syystä aivan tajuttoman helposti. Autossa oli kitkat talvella ja luistonesto on mielestäni huonoin mitä omissa autoissani on ollut.
 
Ostin joskus käytettynä merkkiliikkeestä Lexus IS (2006 vm) ja siinä oli 225/45/17 ja 245/45/17 rengastus aivan sekaisin. En tiedä missä vaiheessa renkaat oli näin laitettu, olisi ollut kiva kyllä tietää oliko tälle joku järkevä selitys. Auton ajo-ominaisuudet oli ihan täydelliset, ei vaan tullut katsottua renkaita niin tarkkaan ekaan pariin kuukauteen muuten kun että pintaa riittää. Huomattuani vaihdoin renkaat niin että samalla akselilla on samanlaiset, mutta talviliukkaiden tullen auto lähti sivuluisuun jostain syystä aivan tajuttoman helposti. Autossa oli kitkat talvella ja luistonesto on mielestäni huonoin mitä omissa autoissani on ollut.

Melko varmasti takana ollut leveämmät vanteet josta johtuu tuo eri leveys.
 
Niin eihän todellisuudessa maailmassa ole edes kahta samanlaista muumimukia jos silleen lähdetään liikkeelle, mutta se että onko sillä merkitystä että mulla on eri akselilla samanlaiset renkaat eri valmistajalta. Ei ole merkitystä, koska eri aikaan paistetutkaan renkaat eivät ole identtisiä. Se että minä tiedän kuinka renkaat autossani toimivat riittää eikä sillä ole merkitystä että ne on eri valmistajalta.
Tai se että kaikki renkaat olisivat täysin identtisiä, mutta eturenkaat olisivat 2mm kuluneemmat tekee paljon suuremman eron, niin tarttukaa nyt vaikka siihen ja alkakaa pohdiskelemaan pitäisikö uudet renkaat vaihtaa jo aina ensimmäisen millin kuluttua :tdown:
Kuule sä aloit lässyttämään luetun ymmärtämisestä, kun toinen korjas ilmiselvän räikeän virheen sun tekstistäs. Saat ihan vapaasti käyttää mitä renkaita haluat, mutta turha kuvitella niiden olevan ominaisuuksiltaan samat ”black round pirelli” tasoa lukuun ottamatta. Sulle ehkä riittää, mutta järkeväksi tuota touhua ei saa millään. Varsinkaan jos ollaan ostamassa uutta neljän settiä. Renkaita muuten pitäisi kierrättää akselilta toiselle siten, että isoja eroja ei synny. Ja edelleen, rungon ja kuvioinnin vaikutus on niin iso, että kulumaerollakin on todennäköisesti pienempi vaikutus kuin kokonaan eri merkin renkailla.
 
Kiitos kun vastasit, kuulostaa sun kokemuksen perusteella huomattavan paljon paremmalta kun noin paljon halvemmalta renkaalta voisi odottaa. Noin isolla hintaerolla ymmärrän täysin Landsailin hankkimisen, aikaisemmassa ketjussa linkin kautta se 72€ vähän sai epäröimään enemmän.

Kun kerta molempia olet ajanut, niin mites sisämelu Conti vs Landsail? Itselle jossain vaiheessa pitää uudet renkaat ostaa vanhaan 3-sarjalaiseen ja pienempi sisämelu olisi tervetullut. Vasta eilen rupesin tutkimaan noita melutasoja ja itselleni yllätyksenä se dB määrä mitä melulle annetaan ei anna juuri suuntaa siihen minkälainen sisämelu autossa on.

Landsailit ilmeisesti on yllättävän hiljaiset noin koviksi renkaiksi, threadwear 500 vs continental 280. Mulla on ollut noita 1 sarjalaisessa ja omassa 5:ssa, vaikea noita äänekkyyksiä on verrata, mutten ainakaan haukkuisi Landsailia Continentalia äänekkäämmäksi. Sit kun päästäisiin näihin kitkarenkaiden meluihin kesärenkailla niin olisi hienoa!
Kulutuksessa huomasin yllättävän suuren hypyn kun heitin taka-akselille 275 leveän renkaan vs. 245. Toki siinä taisi vierintävastuskin olla suurempi (E vs. B). Molemmat renkaat olivat siis Landsailin UHP 588.

Joo ei noilla melutasoilla ole hirveesti virkaa, pitäisi saada aina rengas kokeilla alla omassa autossa niin tietäis onko meluisa vai ei. Ei vaan tuommoinen oikein onnistu ja aika kalliiksi tulee kokeilla. Joku rengas kun saattaa olla hiljainen toisessa autossa ja omassa sitten ei.

Kyllähän yleensä hiljainen rengas on hiljaisempi autossa kuin autossa?
 
Yllättävänkin isoja eroja on renkaiden melussa autojen välillä.
 
Kyllä mä kierrätän Bridgestonet sitten eteen kun Landsailit on kulunut puhki ja ostan sitten taakse jotain muuta, vai miksi luulit etten kierrätä renkaita eri akseleilla?
Sinä se 2 mm erosta aloit puhumaan. Meillä on näköjään hyvin erilainen näkemys siitä mitä kierrättämiselläkin tarkoitetaan.
 
Pitäis löytää 205/55/16 koolla kesärenkaat kun vanhat jo ihan sakoilla.. Mitä osaatte suositella "halvemmasta" päästä? Kattelin kans uudelleenpäällystettyjä mutta en tiedä sitten niistä onko mistään kotoisin..
 
Pitäis löytää 205/55/16 koolla kesärenkaat kun vanhat jo ihan sakoilla.. Mitä osaatte suositella "halvemmasta" päästä? Kattelin kans uudelleenpäällystettyjä mutta en tiedä sitten niistä onko mistään kotoisin..

Unohda pinnatut, mutta noin muuten ei oikeastaan mitään väliä, halvin hintaluokka niin menisin vain liikkeeseen ja tinkaisin halvimman sarjan alle.
 
Emännän autoon kesärenkaiden uusinta tuli ajankohtaiseksi ja vaihtoehtoja miettiessä löysin lähistöltä pari tuumaa isommat vanteet kohtuu edullisesti. Loppuun ajetut 185/65-15 Savat vaihtuivat 225/50-17 Radar R8 kiinarenkaisiin jotka olivat vanteilla. Ajettavuus parani reilusti, mukavuus samaa tasoa ja nämä jopa hiljaisemmat. Pintaakin kaupanpäällis kumeissa on sen verran että ehkä tämä kesä näillä rullataan.
Kuluminen ja märkäpito ovat vielä arvoitus mutta näin ensituntumalla ostaisin ilmanmuuta seuraaviksi renkaiksi nämä Radarit. Hintaeroa
Vianorilla Hakka Black 2 sarjaan tulisi 400€ sarjalle kun kierros kiinalaisia maksaa 400€ sarja alleasennettuna.
 
Pitäis löytää 205/55/16 koolla kesärenkaat kun vanhat jo ihan sakoilla.. Mitä osaatte suositella "halvemmasta" päästä? Kattelin kans uudelleenpäällystettyjä mutta en tiedä sitten niistä onko mistään kotoisin..
Nexen, linglong, landsail, nankang... Onhan noita ihan kelvollisia halparenkaita. Tuossa koossa ei maksa kuin <50e/kpl. Pinnoitetut kannattaa jättää kauppaan.
 
Emännän autoon kesärenkaiden uusinta tuli ajankohtaiseksi ja vaihtoehtoja miettiessä löysin lähistöltä pari tuumaa isommat vanteet kohtuu edullisesti. Loppuun ajetut 185/65-15 Savat vaihtuivat 225/50-17 Radar R8 kiinarenkaisiin jotka olivat vanteilla.

Aika ronski muutos rengaskoossa. Löytyvätkö molemmat koot rekisteriotteesta?
 
Aika ronski muutos rengaskoossa. Löytyvätkö molemmat koot rekisteriotteesta?
Ronski ja ronski. Tuolla setupilla renkaan halkaisija muuttuu 6% eli käytännössä kyseessä on pykälän verran edellistä suurempi profiili. Yleensä profiilia voi kasvattaa juuri pykälän verran ilman ongelmia alle mahtumisen kanssa.
 
Ronski ja ronski. Tuolla setupilla renkaan halkaisija muuttuu 6% eli käytännössä kyseessä on pykälän verran edellistä suurempi profiili. Yleensä profiilia voi kasvattaa juuri pykälän verran ilman ongelmia alle mahtumisen kanssa.

Leveyttäkin tuli aika paljon lisää, joten kokonaismuutosta tässä vaan hämmästelin.
 
Pitäis löytää 205/55/16 koolla kesärenkaat kun vanhat jo ihan sakoilla.. Mitä osaatte suositella "halvemmasta" päästä? Kattelin kans uudelleenpäällystettyjä mutta en tiedä sitten niistä onko mistään kotoisin..

Vaikka Sailunit heität sinne alle.
 
Ronski ja ronski. Tuolla setupilla renkaan halkaisija muuttuu 6% eli käytännössä kyseessä on pykälän verran edellistä suurempi profiili. Yleensä profiilia voi kasvattaa juuri pykälän verran ilman ongelmia alle mahtumisen kanssa.
225/45R17 on isommalla moottorilla varustetun Pösön yksi rengaskoko. Pointti oli se että ennen allelaittoa olin mielellä "ei koskaan kiinalaista" ja nyt "mikä ettei" kannalla.
 
Niin pyörimissuuntaahan ei saa vaihtaa käytetyssä renkaassa vaikka kesärenkaissa pyörimissuuntaa ei olekaan yleensä merkattu.
Eli ETUVAS voi kierrättää ainoastaan TAKAVAS ja ETUOIK taasen TAKAOIK. Ei saa vaihtaa ETUVAS rengasta vaikkapa ETUOIK koska käytetyn renkaan pyörimissuunta muuttuisi. Tämä ohje muistaakseni Nokian renkaiden sivuilta.
Ja kun sen vasemman eturenkaan nyt sitten vaihtaa vaikkapa vasemmalle taakse, niin samalla pitää muistaa vaihtaa oikealta edestä rengas oikealle taakse, niin ei ole samalla akselilla eri valmistajan renkaita.

Mutta en mä nyt kesken ajokauden ala niitä renkaita kierrättämään, vaan vaihto tehdään sitten ensivuonna kun katsotaan taas kesärenkaiden kuntoa jne.

Ostin käytetyn sarjan jossa renkaissa oli vain merkintä "outside", näitähän ei pystynyt arpomaan missä kulmassa olivat olleet niin laitoin paremmin pintaa omaavat eteen. Saattoi mennä molemmat oikein tai ei kumpikaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 778
Viestejä
4 565 508
Jäsenet
75 019
Uusin jäsen
Oskariy

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom