Kesärenkaat - yleisketju

Kummasti se mieli muuttuu, kun hintoja ja testituloksia katsoo.

Jep, luulin että kiinarenkaisiin tarvitaan puolikiloa painoja ym. mutta näissä ei näyttänyt isoja painoja olevan vanteissa. Kauppakassiin kai aika sama mitä laittaa kunhan ovat mustat ja pyöreät mutta tehokkaampan sporttiin en uskaltaisi hankkia.
 
Mikäs siinä tehokkaammassa sportissa jännittää? 80km/h yleisrajoitus ja maksimissaan saat ajaa 120km/h. Kyllä nopeusluokka ja kantavuus riittää. Landsailin 588 vain alle, jos vain kuvion ulkonäkö ei egoa pahasti kolauta.
 
Jep, luulin että kiinarenkaisiin tarvitaan puolikiloa painoja ym. mutta näissä ei näyttänyt isoja painoja olevan vanteissa. Kauppakassiin kai aika sama mitä laittaa kunhan ovat mustat ja pyöreät mutta tehokkaampan sporttiin en uskaltaisi hankkia.
Kauppakassien rengaskoolla se merkkirengas maksaa 45 € kinukki 42 € niin melkein hankalampi niissä on ”kunhan on musta ja (suurinpiirtein) pyöreä” taktiikkaa suosittaa. Siis kun katsoo vähän minkä merkkikumin ostaa, välillä tunnutaan ersivän kalleimmasta kaupasta kallein sarja kun haetaan verrokkia, että saadaan oma valinta näyttämään paremmalta.

Eksottisemmissa sitä hintaero voi sitten jo olla sen verran, että halppiskumeja voi harkita. Tosin ei missään koossa kannata sokkona halvinta ostaa. Kyllä se pahin kura on jotain ihan hirveää ja ero semi-ok halppiksiin (joista on joku testitueto olemassa) pieni.
 
Ostin käytetyn sarjan jossa renkaissa oli vain merkintä "outside", näitähän ei pystynyt arpomaan missä kulmassa olivat olleet niin laitoin paremmin pintaa omaavat eteen. Saattoi mennä molemmat oikein tai ei kumpikaan.

Yksi trickki on vetää kämmentä ja sormia renkaan kulutuspintaa pitkin, pitäisi tuntua selvä ero. Toiseen suuntaan vetäessä kuvio tuntuu terävälle ja toiseen pehmeälle, tuo pehmeä puoli kuviosta osuu eka maahan kiinni niin tuosta voi päätellä kumpaan suuntaan ne on ennen pyörinyt.
 
Mikäs siinä tehokkaammassa sportissa jännittää? 80km/h yleisrajoitus ja maksimissaan saat ajaa 120km/h. Kyllä nopeusluokka ja kantavuus riittää. Landsailin 588 vain alle, jos vain kuvion ulkonäkö ei egoa pahasti kolauta.

Kaverin "vähän" tehokkaapi Z4 veteli täyskiihdytyksellä uusilla renkailla aivan eri tavalla kuin aiemmilla. Luistonesto rajoitti pienemmälläkin yrittämisellä ja ilman estoja ei pysynyt kaistalla. Rengas oli laatumerkkiä mutta rengasliikkeessä tiedettiin ongelma ja vaihtoivat toiset kumit alle. Toisella renkaalla ei ongelmia ilmennyt. paitsi ilman luistonestoa...:cool:. Tässä ekassa kuvio taisi olla liika harva ja "taittui alle" enemmän käskettäessä, vai oliko kumi liian pehmeää? Ekalla rengastuksella itsekkin ajoin ja aika pienelläkin polkaisulla luistonesto puuttui peliin.

Emännän kauppakassissa jerkku ei taida saada leveämpää kumia edes sutaisemaan niin ei huolta. Nykyisissä käytetyissä nopeusluokka 300 km/h niin jää n. 50% marginaali suorituskykyyn nähden.

Sporttiin tottakai suorituskykyyä vastaavat renkaat jos vaikka menee ratapäiville. Heikoin lenkki on silloin kuski jossa ei ole muuta kisakireätä kuin housunkaulus. :rolleyes:
 
Yksi trickki on vetää kämmentä ja sormia renkaan kulutuspintaa pitkin, pitäisi tuntua selvä ero. Toiseen suuntaan vetäessä kuvio tuntuu terävälle ja toiseen pehmeälle, tuo pehmeä puoli kuviosta osuu eka maahan kiinni niin tuosta voi päätellä kumpaan suuntaan ne on ennen pyörinyt.
Näillä jo ajettu pari sataa kilsaa niin ei taida toimia mutta kiitos vinkistä vastaisuuden varalle.
 
Varmaankin kyseessä kiekot, joissa ei pyörimissuunnalla ole käytännössä väliä. "Outside"-merkintä on sitä varten ettei kumia asennettaisi väärin päin vanteelle. Jatkossa suosittelen asentamaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille. Perusteena tälle on, että mahdollinen pidon menetys huomataan nopeammin ohjauspyörältä ja on helpompi korjata verrattuna taka-akselin pidon häviämiseen ja korjattavuuteen siinä vaiheessa kun auto etenee poikittain.

Noin normaalisti toimisinkin mutta suunnitelmassa on rullata kesä ja katsoa josko ostaisi ensi kesäksi 2 uutta, edessä tuntuu kuluvan nopeammin. Näyttää siltä että kaiki uusitaan ensi kesäksi. Nastarenkaissa laitan huonommat aina eteen niin ei tule tunnetta liiasta pidosta (etuvetoisella).
 
Kauppakassien rengaskoolla se merkkirengas maksaa 45 € kinukki 42 €
Omaan kauppakassiiin "kinuskit" (Landsail) 41 €/kpl ja halvimmat "merkkirenkaat" (Hankook) 70 €/kpl.
No laitoin viime kesänä nuo Hankook Ventus Prime 2:t, mutta toisia en kyllä laita kun 3000 km matkalla hävisi etusista ~3 mm pintaa.
 
Omaan kauppakassiiin "kinuskit" (Landsail) 41 €/kpl ja halvimmat "merkkirenkaat" (Hankook) 70 €/kpl.
No laitoin viime kesänä nuo Hankook Ventus Prime 2:t, mutta toisia en kyllä laita kun 3000 km matkalla hävisi etusista ~3 mm pintaa.

Oliko aurauskulmat tarkistettu? Rengaspaineet?
 
Viime syksynä ostin uuden "käytetyn" auton ja huomenna olisi tarkoitus laittaa kesänakit alle. Tänään kun varastosta pengoin renkaat esiin niin huomasin, että parissa vanteessa oli lyijypainot sisäpuolella eli renkaat on tasapainotettu liikkeessä. Aikaisemman autoni seteissä ei tällaisia painoja ollut. Pitääkö minun huomioida jotain seikkoja näiden rengaiden kanssa, kun laitan ne huomenna alle vai tapahtuuko asennus normaaliin tapaan eli paremmat renkaat taakse?
 
Kyl noita on. Sama syy jolla itse välttelen Continental ja Goodyear kesärenkaita; hyvät ajaa, mut eivät kestä kilometrejä suhteessa hintaansa.

e: ihan normaalisti asennat. Painot on pyöräkohtaisia, ei vaikuta missä kulmassa se on.
 
Kyl noita on. Sama syy jolla itse välttelen Continental ja Goodyear kesärenkaita; hyvät ajaa, mut eivät kestä kilometrejä suhteessa hintaansa.

e: ihan normaalisti asennat. Painot on pyöräkohtaisia, ei vaikuta missä kulmassa se on.

Hyvä, näin ajattelinkin sen menevän. Kiitos vastauksesta!
 
Varmaankin kyseessä kiekot, joissa ei pyörimissuunnalla ole käytännössä väliä. "Outside"-merkintä on sitä varten ettei kumia asennettaisi väärin päin vanteelle. Jatkossa suosittelen asentamaan parempikuntoiset renkaat taka-akselille. Perusteena tälle on, että mahdollinen pidon menetys huomataan nopeammin ohjauspyörältä ja on helpompi korjata verrattuna taka-akselin pidon häviämiseen ja korjattavuuteen siinä vaiheessa kun auto etenee poikittain.
Jos renkaaseen on merkattu vain "outside" ilman pyörimissuuntaa, niin pyörimissuunnalla ei ole väliä silloin kun renkaat ovat ajamattomat.

Käytettyjen pyörimissuuntaa ei sen sijaan enää kannata vaihtaa, koska muuten pito on heikompi (pienempi tehollinen kosketuspinta-ala sekä palan suurempi eläminen), ja lisäksi kulutuspinta kuluu tavallista nopeammin. Palat kuluvat kiilamaiseksi toiseen suuntaan, kun palan ylikorkea etureuna (entinen takareuna) osuu tiehen normaalia suuremmalla voimalla. Samankaltainen ilmiö kuin se, että hitaasti etenevässä laudan/raudan sahaamisessa kannattaa sahata vuorotellen etu- ja takakenoon, niin puree paremmin kuin vakiokulmassa sahaamalla.
 
Viimeksi muokattu:
Prkl, ite miettinyt juuri Primacy 4:sta, kun pitäisi olla hiljainen rengas.
Missä kokoluokassa sun renkaat on?
 
Jaaha, parisataa kilometriä Primacy 4:llä alla, melko äänekkäät ovat mutta kääntöpuolena pitäisi sitten kestää kulutusta vähän enemmän.
Toki kevätasfalttikin on karkeaa mutta äänekkyys yllätti silti muuten niin hiljaisessa Focuksessa.

Michelinin uusi Primacy4 -rengas toimii kuluneenakin - Tuulilasi | Tuulilasi
Prkl, ite miettinyt juuri Primacy 4:sta, kun pitäisi olla hiljainen rengas.
Missä kokoluokassa sun renkaat on?

Näihin kommentteihin viitaten, itselläni on Mondeo mk4:ssa nuo Primacy 4:t ja mielestäni ne ovat hyvinkin hiljaiset renkaat, kokona 205/60R16 92H. Verrokkina itselläni kiinalaiset renkaat (Landsail), joita myöskin yleisesti pidetään hiljaisina renkaina. Ostin nuo Primacy 4:t viime vuonna aivan loppukesästä ja ehdin ajaa niillä noin 2000 kilometriä ennen talvirenkaisiin siirtymistä. Kulumisesta voin sanoa tässä vaiheessa vain sen verran, että viime vuoden loppukesän ja syksyn ajeluiden jälkeen kulutuspinnasta oli lähtenyt pois vain 0,5 millimetriä tuon 2000 kilometrin jälkeen. Mielestäni pito noissa Primacy 4:ssa on erinomainen niin kuivalla kuin märälläkin, voin lämpimästi noita suositella. Jos kulutuskesto on niin hyvä kuin mainostetaan, niin se on vain plussaa, koska renkaiden muista ominaisuuksista ei löydy moitittavaa. Näin kevään aikaan kun asfaltit ovat muutenkin karkeimmillaan, niin rengas kuin rengas metelöi aina jonkin verran tähän aikaan vuodesta.
 
Tjooh, mahdollisimman hiljaista hakusessa. Koko on vähän haasteellinen 235/45-17" tai sama koko 18".
Tuo Primacy ollut kokoluokkaan nähden ihan kohtuu hintainen, kokeilla varmaan täytyy.
 
Tjooh, mahdollisimman hiljaista hakusessa. Koko on vähän haasteellinen 235/45-17" tai sama koko 18".
Haasteellinen? Eikö tuo ole yksi tavallisimpia 17" rangaskokoja jos ei pikkuautoja lasketa?

Ite ollut tuossa koossa etuakselilla 5+ vuotta Hankook S1 Evo ja myöhemmin S1 Evo2. Ehkä noissa pientä flatspot-ongelmaa on, mutta muuten ei juuri moittimista ole tullut mieleen. Tai no ehkä kulutuskestävyys ei ole mitenkään parasta. Testeissä on menestynyt myös. Uusin S1 Evo 3 ei vielä kokemusta.
 
No joo kyllähän noita löytyy, tosin 225/45-17 on jo reilusti enemmän ja edullisemmin...
18" tiiviisti mietinnässä, niin saisi mittarivirheen aika minimiin tuolla leveydellä ja profiililla
 
Ai että! Linglongien ollessa jo n. 3mm kulutuspinnassa tänä kesänä tuli alle Kiinan tosi laadukkaat Jinyut. Nähtävästi näissä on aavistuksen verran jäykempi runko kuin Linglongissa. Ääntää ihan yhtä paljon kuin muutkin vastaavat 225/45/17 koossa, hintaa oli kaikkine töineen (neljä rinkulaa, vanteille laitto, tasapainotukset, alle laitto) 340€. Tässä hintaluokassa ilmeisesti se on ihan sama mitä alle tulee.
 
GY EfficientGrip Performancet koossa 225/45-17 tuli mk4 Mondeon alle, hintaa jäi allelaitettuna 480EUR. Pykälää alikoko, mutta vakion 235/45 saatavuus oli vähän huono. Ja hintakin olisi noussut kympin pari per rengas. Tukeva ajaa maantienopeuksilla ainakin kitkarenkaiden jälkeen kun ulkona on parikymmentä astetta, rengasmelua kuuluu vähän kitkaa enemmän mutta se nyt on normaalia. Mutta ei tuota silti voi meluisaksi väittää.
 
IMG_20190425_103958.jpg
Kuva on kyllä talvirenkaasta, mutta kun just vaihdoin kitkat pois niin rengasasentajilta vois kysyä, että mitä on liikkunut mielessä?
 
Aluvanteiden liimapainot laitetaan vanteen puolien takapuolelle estetiikan vuoksi piiloon, ei noin... :beye:
 
Painot huonosti?
No älä [emoji2957] Nämä tuli siis auton mukana. Jos tuollaista yrittäisi joku tyrkyttää mulle henkilökohtaisesti rengasliikkeessä niin sanoisin että teeppä uudestaan. Lisäksi vielä sisäpinnoilla oli painoja. Tuossahan vois vaikka pyöräyttää sitä kumia vanteella 180 astetta.
 
Tää vaihteli 215/50R16 Ling Longeista Landsailiin ja hiljeni auto kyllä todella paljon. Muutenkin auto jämäköityi. Itsellä asentaja kehui jo ennen asennusta, ettei vaikuta pöllömmiltä renkailta pystyheiton(?) suhteen ja niin se meni, että renkaisiin ei laitettu kuin max. 10g painot. Muuten riitti, että otettiin Ling Longin jäljiltä 50-70g pois.

Katsotaan pian kun saa verrattua toisessa sporttisemmassa autossa aiempaan Yokohamaan.

Tohon turbo-Volvoon tuli mukavuutta lisää 17" koossa. Normaaliajoon loistorengas, mutta varmaan jää ihan viimeisimmät kanttaukset tuolla jossain kokeilematta, koska pintapehmeyttä tuli sen verran lisää. Mutta hiljaiset nämä on. Sanoisin että tuo 588 UHP on renkaana ihan merkkituotteiden jälkeen hieman huonompi, mutta kuitenkin normi halpisrenkaita taas huomattavasti parempi.
 
IMG_20190425_103958.jpg
Kuva on kyllä talvirenkaasta, mutta kun just vaihdoin kitkat pois niin rengasasentajilta vois kysyä, että mitä on liikkunut mielessä?

Mahtaako olla kiireapulaisen tekosia, opastettu yhdessä päivässä rengaskoneen ja tasapainokoneen käyttö..
 
Olisko suosituksia ihan perus 15 tuuman koossa, mahdollisimman hiljaset renkaat sais olla ja myös edulliset.
 
Olisko suosituksia ihan perus 15 tuuman koossa, mahdollisimman hiljaset renkaat sais olla ja myös edulliset.
Autobildin uusimman numeron testissä seuraavat renkaat saivat koossa 225/45R17 ohiajomelusta 9,5/10 pistettä:
  • Michelin Pilot Sport 4
  • Nokian Wetproof
  • Apollo Aspire XP
  • Yokohama Advan Fleva V701
Halpojahan kaikki on pienessä koossa. 1001renkaat myy Nokianit 60,30 €/kpl. Apollot ja Yokohamat on sitten varmaan vielä halvempia.
 
Sailunia tai Landsailia alle vaan... Ja tingatakin saa, ei nuo nettikauppojen hinnat ole 1/1 kun menee liikkeeseen ja ostaa sieltä suoraan vanhaan tapaan.
 
Mahtaako olla kiireapulaisen tekosia, opastettu yhdessä päivässä rengaskoneen ja tasapainokoneen käyttö..

Paljon mahdollista, auto on otettu käyttöön 1.11, ja kun nuo on alkuperäisillä vanteilla niin epäilen että maahantuonnin yhteydessä on vaihdettu kitkat alle. Eikös kaikki autot tule Suomeen kesärenkailla.
Anyways, suoraan vastapäätä on sisälaidalla 15gr ja ulkolaidalla 20gr painoja mitkä aikalailla kumoaa tuon vanteen pintaan laitetun 35gr möntin.
 
Paljon mahdollista, auto on otettu käyttöön 1.11, ja kun nuo on alkuperäisillä vanteilla niin epäilen että maahantuonnin yhteydessä on vaihdettu kitkat alle. Eikös kaikki autot tule Suomeen kesärenkailla.

Tulee järjestään liikkeeseen asti kesärenkailla ja siellä vaihtavat uudet alle. Tuolle vanteelle ei ole ollut valmista talvirengaspakettia bemarilla myydä, joten veikkaan että renkaat on vaihdettu alkuperäisten tehdaskumien tilalle. Tai ainakin vanteet on ostettu erikseen.
 
Ei ole mennyt asentajalla ihan nappiin.
En ole kyllä koskaan nähnyt kenenkään liimaavan painoja tuollain kauniisti päällekkäin.

Onneksi ei ole lyötäviä painoja laittanut.

Kaveri oli joskus vuosia sitten Autokeskuksella töissä työnjohtajana ja siellä oli joku ammattikoulusta harjoitteluun tullut noheva asentaja iskenyt uuden X5:sen 19" vanteisiin lyötävät painot reunaan, kun oli joku opettaja koulussa maininnut, että BMW:ssä ja joissain muissa automerkeissä käytetään lyöntipainoja.
 
215/55/16 renkaat hakusessa, kattelin että landsailia olis semi edukkaasti, mutta onkos raadilla muita suositteita. Iso vessa (C4 GP) tarkoitus saada uudelleen rengastettua.
 
215/55/16 renkaat hakusessa, kattelin että landsailia olis semi edukkaasti, mutta onkos raadilla muita suositteita. Iso vessa (C4 GP) tarkoitus saada uudelleen rengastettua.

Sama rengaskoko ja sama alusta autossa. Itse ainakin voin noita Landsaileja suositella. Itsellä loppui poikittaissaumojen paukahtelu ja renkaat ovat suuntavakaat. Kulutuksesta en voi sanoa vielä mitään, mutta kaikkien muiden merkkien takakumit menee melkein kesässä ulkosyrjästä, mikä on tän mallisarjan tyyppivika.
 
Itsellä olisi sitten pikkuhiljaa uusien kesä ja talvikumien osto edessä. Mutta ajattelin nyt ostaa vain yhdet eurokitkat ja ajaan niillä niin pitkään kun on pintaa/pehmeyttä. Pidän itseäni ehkä hieman keskiverto kuskia taitavampana ajajana ja uskon noilla pärjääväni ympäri vuoden, asun etelä Suomessa ja autona c mersu. Onko kenelläkään kokemusta noista eurokitkoista? Ajattelin kuitenkin panostaa laatuun ja nyt olen harkinnut Nokian Weatherproof tai WR D-4 rengasta taikka ilmeisesti kallein ja paras olisi Dunlop Winter sport 5?
 
Kaikkien muiden merkkien takakumit menee melkein kesässä ulkosyrjästä, mikä on tän mallisarjan tyyppivika.

Mjoo itellä alko olemaan noi Ling Longit (jotka itteasiassa toimi ihan ok tossa laitteessa, yllätti hieman. Kestikin vielä yllättävän pitkään) sen verran kuluneet reunoista että vaihtoon menee. Ei sillä ei sitä pintaakaan nyt hirveästi ollut muutenkaan renkaissa. Pitääpä selvitellä kuka noita Landsaileja täälläpäin diilailee, muutamia arvosteluja pikaisesti lueskelin niin eiköhän noillakin pärjää. Tietty voisi ottaa urhon loikan ja hommata pinnoitetut niin pääsisi kokemaan mahdolliset muljuilut...
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 833
Viestejä
4 567 443
Jäsenet
75 029
Uusin jäsen
Wisbargo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom