Kesärenkaat - yleisketju

Uskallan silti ajaa Landsaileilla, ja uskaltaisin kyllä Yokohamoillakin.

Saa sitä minun puolestani ajaa vaikka kaivonkannet tai sirkkelinterät renkaina kunhan vaan tiedostaa ja ymmärtää käytettävien renkaiden (tai rengaskorvikkeiden) vahvuudet ja heikkoudet. Tuollainen sokea usko "nää on ihan yhtä hyvät mun peruskäytössä kuin ne testivoittajat" on sitä paksuinta paskaa kun kerran faktojakin noiden käytännön eroista on helposti löydettävissä.
 
Uskallan silti ajaa Landsaileilla, ja uskaltaisin kyllä Yokohamoillakin.

Se että sinä uskallat ajaa jollakin, tai että joku on hinta-laatu suhteeltaan hyvä valinta, on ihan eri kysymys kuin se, että onko se Landsail joku Premium merkkien parhaimmiston tasolla oleva tai jopa parempi rengas (ei ole).
 
Landsaileja kyllä menee kaupaksi todella paljon, joten ehkä puolueellinen TM ottaa ne testiin pikapuoliin?

Jultsulle ja Wallalle menee kyllä jotenkin oudosti tunteisiin.
 
Landsaileja kyllä menee kaupaksi todella paljon, joten ehkä puolueellinen TM ottaa ne testiin pikapuoliin?

Jultsulle ja Wallalle menee kyllä jotenkin oudosti tunteisiin.
A: Radeon RX580 on vähintään yhtä nopea tai nopeampi kuin NVIDIA:n parhaat ohjaimet
B: Ei ole, tässä benchmark sivustolta X RTX 2080Ti vs. RX580
A: No mutta uskaltaisin kyllä laittaa RX580 omaan koneeseen. Ja uskon, että AMD on tehnyt tuotekehitystä, joten se on edelleen huippuohjain.
B: Eri asia uskallatko laittaa omaan koneeseen tai onko hyvä ostos, nopeampi se ei ole.
A: Menee kyllä A:lla jotenkin oudosti tunteisiin, ehkä puolueellinen sivusto X ottaa tuon AMD:n taas testiin pikapuoliin.
 
A: Radeon RX580 on vähintään yhtä nopea tai nopeampi kuin NVIDIA:n parhaat ohjaimet
B: Ei ole, tässä benchmark sivustolta X RTX 2080Ti vs. RX580
A: No mutta uskaltaisin kyllä laittaa RX580 omaan koneeseen. Ja uskon, että AMD on tehnyt tuotekehitystä, joten se on edelleen huippuohjain.
B: Eri asia uskallatko laittaa omaan koneeseen tai onko hyvä ostos, nopeampi se ei ole.
A: Menee kyllä A:lla jotenkin oudosti tunteisiin, ehkä puolueellinen sivusto X ottaa tuon AMD:n taas testiin pikapuoliin.

:D

Tai oikeastaan tässä tapauksessa parempi analogia olisi 10v pojan pelikoneeseen uuden näyttiksen osto, ja vaihtoehtoina on "premiumrengas" RTX 2080 tai sitten "kiinalainen halpis" GT 1050, näyttiksiähän molemmat ovat ja kuva tulee ruudulle ja muistiakin on molemmissa yli pari gigaa joten ihan samalla tavalla ne pelejäkin pyörittävät, kyllä uskaltaa ostaa pojalle 1050:n synttärilahjaksi!
 
Landsaileja kyllä menee kaupaksi todella paljon, joten ehkä puolueellinen TM ottaa ne testiin pikapuoliin?

Jultsulle ja Wallalle menee kyllä jotenkin oudosti tunteisiin.

Lyödäänkö vetoa, että tällä kertaa löytyy Landiksista joku "iso" vika :eek:

Näinhän se pisnis toimii :lol:

Saisivat näissä testeissä laittaa vielä tiedon siitä, että onko renkaat haettu satunnaisesti jälleenmyyjiltä, vai onko renkaat lähetetty edustajalta/valmistajalta etukäteen sopimalla. Ei tarvii valmistajan paljon ynnäillä yhteen, jos tilaajana on Tekniikan Maailma, että millä seoksella se gummi lähetetään...
 
Lyödäänkö vetoa, että tällä kertaa löytyy Landiksista joku "iso" vika :eek:

Näinhän se pisnis toimii :lol:

Niin että väärentävät suoraan tuloksia tai käyttävätkin esim. jotain erikoismärkää vettä testiradalla sen hetken aikaa että saadaan yksi no-name kiinalainen rengas testattua ja sille muita huonommat tulokset? Mitä vittua minä luen.

Osa-alueiden pisteytys ei jätä selittelyille paljoa varaa, mutta niiden painotukset ja niiden perusteella tapahtuva lopullinen taulukkosijainti on sitten täysin villi länsi ja jokaisen itse pääteltävissä luottaako toimittajan omiin valintoihin vai käyttääkö omia aivojaan ja katsoo ne itselle tärkeimmät arvot.

Vastahan tuossa Walla kirjoitti että noiden huijaustapausten paljastuttua nykyään testattaville rengasmalleille suoritetaan aina uusintatestit jälkeenpäin ja jos havaitaan eroavaisuuksia niin asia tuodaan julki (paitsi jos uskoo SALAL LIITTO TEJORIJOIHIN!)
 
Niin että väärentävät suoraan tuloksia tai käyttävätkin esim. jotain erikoismärkää vettä testiradalla...

Voi kuule. Näin se tämä maailma toimii. Olen ollut "tiskin" molemmilla puolilla monessa eri yhteydessä ja tiedän ihan omasta kokemuksesta, että miten tämä kuluttajbisnes oikein toimii. Ei siinä mitään salaliittoja tarvita.

Jostain kumman syystä se menee aina niin, että ne jotka mainostaa kyseisessä tahossa eniten, niin yleensä niiden tuotteet myös menestyy kaikenlaisissa yhteyksissä ja testeissä.

Mikähän siinä oikein on, että se menee aina näin :rofl:

Mutta mutta. Renkaistahan tässä nyt on ollut kyse. Ja eipä minulla nyt ole tähän asiaan enää mitään lisättävää. Palaillaan sitten asialle, kun on jotain uutta asian tiimoilta.
 
Eli ostit ne Landsailit, koska epäluotettavan ja puolueellisen arvostelumenestyksen perusteella? Vai missäs muualla nuo on saavuttanut glooriaa?
 
Eli ostit ne Landsailit, koska epäluotettavan ja puolueellisen arvostelumenestyksen perusteella? Vai missäs muualla nuo on saavuttanut glooriaa?

Juu ajattelin, että Landsailit olisivat kuuluneet kärkeen. Nokian renkaathan yleensä menestyy TM:n testeissä hyvin, mutta vedetty aina vaan kotiinpään/testaajat on lahjottu/toimitettu parempia renkaita kuin kuluttajille myydään.
 
Noihin testien pisteytyksiin pitää muutenkin vähän varauksella suhtautua. Monesti erot testivoittajan ja täysin käyttökelvottomaksi tuomitun renkaan välillä on erittäin pienet kun tarkemmin tuloksia katsoo.

Ja monesti niitä eroja saadaan renkaiden välille, kun ajetaan ääriolosuhteissa juuri niin kuin ei missään tapauksessa pitäisi ajaa ja oikein yritetään saada auto pois hallinnasta tai ei vain osata ajaa autolla...


Onhan esimerkiksi Nankangin kitkarenkaat tuomittu täysin näiden testaajien toimesta, vaikka todellisuudessa on erittäinkin päteviä renkaita. (Varsinkin SV1-Nordic oli erittäin hyvä, ICE-1 on myön hintaansa nähden hyvä rengas.)
Kokemusta on kalliista kitkoista ja Nankangit ei juurikaan eroa niistä muuten kuin hintansa osalta... (18" koossa sarja nankangia saman hintainen kuin 1kpl Nokian renkaita...)
 
Ja monesti niitä eroja saadaan renkaiden välille, kun ajetaan ääriolosuhteissa juuri niin kuin ei missään tapauksessa pitäisi ajaa ja oikein yritetään saada auto pois hallinnasta tai ei vain osata ajaa autolla..

Kuten esim. suoraa tietä eteenpäin ajaminen nopeusrajoitusten puitteissa sateella?
 
Landsailit on tulleet eilen suomeen. Viisi päivää että löysivät tien vantaalle. Ehkä maanantai-tiistai akselilla luovutus kotiovella.
 
Parit paskarenkaat mullakin kesällä ollut ja ei pidon riittävyydessä ongelmaa. KERRAN syksyllä kylmällä ja märällä säällä rampissa lähti puskemaan, mutta mitäs sitten. Tasavarmasti pysähtyy kaikissa sulissa olosuhteissa nopeammin kuin talvella millä renkaalla hyvänsä.

Enemmän huolettaa halpisrengasta ostettaessa se, että tuleeko rakennevikoja.
 
Kuten esim. suoraa tietä eteenpäin ajaminen nopeusrajoitusten puitteissa sateella?

Jos vain renkaassa on riittävä urasyvyys ja ei puhuta jostain monsuunisateesta niin ei kyllä ongelmia pitäisi olla hieman halvemmalla renkaallakaan...
 
Halpisrenkailla pärjää varmasti mainiosti normaali olosuhteissa. Erot tulee vasta sitten kun rengasta oikeasti tarvitaan, esim. eläintä/ihmistä/autoa väistettäessä. Silloin niillä muutamalla sadalla eurolla saattaa olla ratkaiseva vaikutus, tuleeko kolari vai ei. Jokainen tietysti punnitsee tuon riskin ihan itse omaan lompakkoon peilaten.
 
Jos vain renkaassa on riittävä urasyvyys ja ei puhuta jostain monsuunisateesta niin ei kyllä ongelmia pitäisi olla hieman halvemmalla renkaallakaan...

Tuossa Autobildin testissä testattiin aivan iskemättömiä renkaita, valitettavasti noita pahnanpohjimmaisia kinuskeja ei edes otettu mukaan tuohon vesiliirtokokeeseen. Olisi ollut kyllä mielenkiintoista nähdä moniko olisi pärjännyt vielä tuota Yokohamaa huonommin.
 
Halpisrenkailla pärjää varmasti mainiosti normaali olosuhteissa. Erot tulee vasta sitten kun rengasta oikeasti tarvitaan, esim. eläintä/ihmistä/autoa väistettäessä. Silloin niillä muutamalla sadalla eurolla saattaa olla ratkaiseva vaikutus, tuleeko kolari vai ei. Jokainen tietysti punnitsee tuon riskin ihan itse omaan lompakkoon peilaten.

Kyllä minä sanon notta jos normaalilla maantiellä iskee yllättäen ja pyytämättä hirvi etuoikealta tai etuvasemmalta, niin siinä ei renkaat paljoa vaikuta. Pitää olla nanosekunnin reaktio jarrutuksessa tai väistämisessä ja normaalisti ihminen reagoi vasta noin 2 sekunnin kohdalla kun havaitsee hirven. Ja silloin on jo liian myöhäistä. Siis olettaen että se hirvi on oikeasti kolarietäisyydellä ja kolmannella sekunnilla rysähtää. Mutta jos sen hirven havaitsee riittävän kaukaa, ei renkailla ole väliä, kun ehtii hidastaa vauhtia riittävästi.
 
Jostain kumman syystä se menee aina niin, että ne jotka mainostaa kyseisessä tahossa eniten, niin yleensä niiden tuotteet myös menestyy kaikenlaisissa yhteyksissä ja testeissä.

Mikähän siinä oikein on, että se menee aina näin :rofl:

Tulosten suora väärentely ja testiparametrien muuttaminen kesken testausta on aivan eri asia kuin toimittajan hatusta heitetyillä painotuksilla noiden saatujen tulosten "kaunistelu", tuon huomaa talvirengastesteissä erityisen hienosti kun jääpidolle annetaan massivinen painoarvo ja kuivan/märän asfaltin tulokset ovat 5% luokkaa vaikka sielläkin löytyy isoja eroja ns. premiumrenkaiden välillä (arvannette varmastikin mikä rengasvalmistaja ei pärjää kovin mairittelevasti noissa sulan kelin testeissä?)
 
Tulosten suora väärentely ja testiparametrien muuttaminen kesken testausta on aivan eri asia kuin toimittajan hatusta heitetyillä painotuksilla noiden saatujen tulosten "kaunistelu", tuon huomaa talvirengastesteissä erityisen hienosti kun jääpidolle annetaan massivinen painoarvo ja kuivan/märän asfaltin tulokset ovat 5% luokkaa vaikka sielläkin löytyy isoja eroja ns. premiumrenkaiden välillä (arvannette varmastikin mikä rengasvalmistaja ei pärjää kovin mairittelevasti noissa sulan kelin testeissä?)
En määkään ole ihan samaa mieltä esim. TM:n kanssa noista painoista, mutta pysyy ne vuodesta toiseen ainakin suurinpiirtein samoina, eli ei niilläkään mitään yksittäistä testisuoritusta sorsita tai boostata. Eiköhän se efekti ole toisinpäin, eli ne mallit mitkä on nimenomaisesti vain Pohjoismaissa myynnissä pikemminkin tehdään niihin spekseihin mitä paikallinen media korostaa.

TM:n testivoittaja on kuitenkin myynnin kannalta aika kova status Suomen markkinoilla.
 
eli ei niilläkään mitään yksittäistä testisuoritusta sorsita tai boostata.

No, teoriassa ei, mutta käytännössä noissa talvirengastesteissä se rengas joka on todella hyvä talviolosuhteissa mutta suorastaan vaarallinen märällä lämpimällä asfaltilla (esim. Nokian Hakka R2) saa kuitenkin korkeampaa suitsutusta ja todennäköisemmin sen "testivoittaja"maininnan kuin jokin toinen rengas joka käyttäytyy huomattavasti tasaisemmin joka kelissä mutta jää jokusen kymmenyksen parhaista jälkeen.
 
Kyllä minä sanon notta jos normaalilla maantiellä iskee yllättäen ja pyytämättä hirvi etuoikealta tai etuvasemmalta, niin siinä ei renkaat paljoa vaikuta. Pitää olla nanosekunnin reaktio jarrutuksessa tai väistämisessä ja normaalisti ihminen reagoi vasta noin 2 sekunnin kohdalla kun havaitsee hirven. Ja silloin on jo liian myöhäistä. Siis olettaen että se hirvi on oikeasti kolarietäisyydellä ja kolmannella sekunnilla rysähtää. Mutta jos sen hirven havaitsee riittävän kaukaa, ei renkailla ole väliä, kun ehtii hidastaa vauhtia riittävästi.
Vaikuttaa se ainakin jarrutusmatkassa. Aika monta kertaa on saanut jarrua polkea peurojen ja hirvien takia, pari kertaa ollut alle metristä kiinni ettei ole osunut. Ja on tullut tehtyä myös aika rajuja väistöliikkeitä toisten törttöilyiden takia. Noissa kohtaa aina arvostaa sekä omaa reaktionopeutta että renkaiden pitävyyttä.
 
Mutta edelleenkin auton jarrut vaikuttaa lähes aina enemmän jarrutusmatkaan kuin renkaat....
 
Vaikuttaa se ainakin jarrutusmatkassa. Aika monta kertaa on saanut jarrua polkea peurojen ja hirvien takia, pari kertaa ollut alle metristä kiinni ettei ole osunut. Ja on tullut tehtyä myös aika rajuja väistöliikkeitä toisten törttöilyiden takia. Noissa kohtaa aina arvostaa sekä omaa reaktionopeutta että renkaiden pitävyyttä.


Kyllähän se vaikuttaa, en kiistä sitä. Mutta, katsopa tämä.

 
Mutta edelleenkin auton jarrut vaikuttaa lähes aina enemmän jarrutusmatkaan kuin renkaat....

80km/h:n nopeudesta jarrutusmatkassa märällä asfaltilla on eroa pahimmillaan 15-20m hyvän ja huonon renkaan osalta, kummassakin autossa samat jarrut, ajoavustimet ja saman reaktionopeuden omaava kuski.

Eli jos saa valita (ja valitahan saa kun ostaa oikeat renkaat), niin kummassa autossa mieluummin istuskelee, siinä joka pysähtyy kuten pitää, vai siinä joka jatkaa matkaa vielä sen 15-20m optimista?

Siihen 15-20m väliin mahtuu aika monta erilaista tavaraa ja hengittävää juttua.
 
Ja hyvien huonojen jarrujen ero voi olla vielä reilusti isompi kuivallakin asfaltilla... Toki hyvät renkaat kannattaa olla, mutta jos turvallisuus on pääasia niin kannattaa auton valinnassa kiinnittää huomiota auton jarruihin...
 
Niin? Kaikki kohtaamiset eivät ole tuollaisia.

Mutta tuossa näkee sen spontaanin tilanteen, jonka hirvi tai muu vastaava ei kuulumaton asia/esine/eläin/ihminen tekee vaaratilanteen.
Renkailla on vaikutuksensa jarrutusmatkoihin, mutta enemmän ne renkaan ominaisuudet tulee esiin märällä ajaessa.

Kuten sanoin aiemmin, jos on riittävästi tilaa jarruttaa välttääkseen onnettomuus, on se ihan sama vaikka kottikärryn renkaalla ajaisi. Eri asia on sivuttaispidossa ja suunnitelluissa jarrutuksissa, esim kilparadalla. Mutta tällaisissa äkkitilanteissa kuivalla kelillä ei pelasta ketään vaikka rengassarja olisi huippua ja hintalappu yli tonnin vs siihen alle 300€ sarjaan.

Ajonopeudella saa paremmin turvallisuutta, kuin parhaimmilla renkailla peilaten niitä jarrutusmatkoihin.

Niin moni asia on vaikuttaa kokonaismatkaan, mikä menee jarruttaessa.
 
Kuten sanoin aiemmin, jos on riittävästi tilaa jarruttaa välttääkseen onnettomuus, on se ihan sama vaikka kottikärryn renkaalla ajaisi. Eri asia on sivuttaispidossa ja suunnitelluissa jarrutuksissa, esim kilparadalla. Mutta tällaisissa äkkitilanteissa kuivalla kelillä ei pelasta ketään vaikka rengassarja olisi huippua ja hintalappu yli tonnin vs siihen alle 300€ sarjaan.
Niin mutta kun tilanteita on erilaisia, nyt vertaat vain varmaa kolaria ja sitten tilannetta jossa jarrutus riittää renkaista riippumatta. Siltä väliltäkin löytyy aika monta eri skenaariota, ja jossain kohtaa ollaan sillä alueella että paremmat renkaat tuo paremman lopputuloksen.

Siinä olen samaa mieltä, että nopeus vaikuttaa renkaita enemmän.
 
Landsailit tuli juuri kotiin. 225 on kylläkin ennemmin 235. 7,5mm on kuviota uusina.

Tällä viikolla vanteille, ehkä viikonloppuna alle
 
Jouduin vaihtamaan takatalven takia Goodyearin nastarenkaat takaisin ja nyt vasta tajusin, että nämä on valtavasti hiljaisemmat kuin GT Radial Sport Activet 225/45/17 koossa.

Paljonkohan rengasmelu hiljenee, jos ostan jotkut paremmat renkaat samoille 17" vanteille? Vai ostanko suoraan jotkut halvat käytetyt 15-16" vanteet ja keksin niille jotkut renkaat? Radialit pitää kovaa kuminaa etenkin karkealla asfaltilla.

Edit: Nuo Radialit voittivat jonkun Australialaisen vertailun melutestissä. 2.6 barin paineita pitänyt noissa. Onkohan paineilla iso merkitys metelissä?
 
Viimeksi muokattu:
Onko noissa SUV-renkaissa mitään taikaa, vai onko ne samoja renkaita eri hintalapulla kuin henkilöautoissakin? Vahvistettu jollain tapaa tms? Eli onko jotain haittaa, jos tunkasee tuollaiset Hankookin Ventus Prime kolmoset "katumaasturin" alle (17/225/60)? Joutuisi ottamaan vähän matalammalla profiililla (60 65:n sijaan), jolla ei ole isoa merkitystä, vaan miten ne eroaa noin muuten?
 
Viimeksi muokattu:
Paremmat ei välttämättä ole sama asia kuin hiljemmat. Esimerkiksi Michelin Pilot Super Sport renkaat jotka oli pito-ominaisuuksiltaan aikalailla parhaat katurenkaat mitä rahalla sai oli todella äänekkäät...
 
Paljonkohan rengaspaineilla sitten saa vaikutettua meluun? Nyt ajanut 2.6 barin paineilla, mutta Skoda näköjään suosittelee 2.2 baria, joka kuulostaa vähältä.

Jotenkin tuntuu hassulta, että nastarenkaat ovat aivan helvetisti hiljaisemmat kuin kesärenkaat. Auton takakontin ja ovien äänieristys hiljensi selvästi talvirenkaiden melua, mutta nuo Radialit vaan jyrisee ja kumisee kaiken muun metelin yli.
 
Onko noissa SUV-renkaissa mitään taikaa, vai onko ne samoja renkaita eri hintalapulla kuin henkilöautoissakin? Vahvistettu jollain tapaa tms? Eli onko jotain haittaa, jos tunkasee tuollaiset Hankookin Ventus Prime kolmoset "katumaasturin" alle (17/225/60)? Joutuisi ottamaan vähän matalammalla profiililla (60 65:n sijaan), jolla ei ole isoa merkitystä, vaan miten ne eroaa noin muuten?
Mitään tietoa ei ole, mutta katso nyt ainakin, että kantavuus ja nopeusluokka täyttyy (eli se "91T" tai vastaava numero-kirjainyhdistelmä).

vannetukku.fi » Rengasinfo

Profiilin muutos 65->60 tuossa koossa vaikuttaa mittarivirheeseen 3 % eli sen puolesta käy.
 
Mitään tietoa ei ole, mutta katso nyt ainakin, että kantavuus ja nopeusluokka täyttyy (eli se "91T" tai vastaava numero-kirjainyhdistelmä).

vannetukku.fi » Rengasinfo

Profiilin muutos 65->60 tuossa koossa vaikuttaa mittarivirheeseen 3 % eli sen puolesta käy.
Kiitos. Täytyy vielä tutkiskella. Riekon sivuilta löytyi 225/60/17/4x4(SVU)-haulla suoraan Hankook Ventus Prime 3 225/60R17 99V-renkaat, mutta muualla nuo samat rinkulat oli henkilöautokategoriassa. Tosin etuvetoinen mukamaasturi ei kyllä taida henkilöautosta erota muuuten kuin korkeutensa puolesta.

Vielä kun tietäisi, onko nuo sen paremmat kuin esim. Nokian Line SUV, Goodyear Efficientgrip SUV, Uniroyal Rainexpert 3 SUV jne....Kaikki n. 500 euron luokassa asennettuna.https://www.1001renkaat.com/renkaat-auto/uniroyal/rainexpert-3-suv/225-65-r17-106v-941924
 
Tässä kesärenkaat ja turvallisuus -keskustelussa kannattaa ottaa huomioon se, että edes talvikelillä huonot renkaat ovat harvoin syynä onnettomuuteen. Siitä voi sitten päätellä, kuinka paljon kesäkelillä tapahtuu onnettomuuksia renkaiden vuoksi :vihellys:.

Esimerkiksi tässä tutkimuksessa todettiin, että liikennesääntöjä noudattavilla kuljettajilla vasta 1,6 mm urasyvyyden alitus näkyy merkitsevästi onnettomuustilastoissa. Täten turvallisuuden näkökulmasta haluaisin sanoa, että on ihan sama pyöriikö alla se keskitasoinen Linglong vai testivoittaja-Continental, kun ei sillä prosenttiluokan kitkaerolla henkiä kuitenkaan pelasteta.

Sinänsä erot turvallisuudessa ovat yllättävän pieniä ottaen huomioon sen, että esimerkiksi vesiliirto-ominaisuudet sakkaavat pahasti pinnan kuluessa. Jo 3-4 mm välille kuluneen merkkirenkaan vesiliirto alkaa reilun kuudenkympin vauhdissa, kun uusilla mentiin parhaimmillaan yli kahdeksaakymppiä. Puhumattakaan alle parin millin kaljuista!


@Mika__ ainakin viimeisimmän TM-kesärengastestin mukaan tuo väittämäsi "16-20 m jarrutusmatkan ero 80 km/h nopeudesta" on vähän tuuhea, kun testissä edes kolmeen milliin ajetulle, seitsemänvuotiaalle kitkarenkaalle ei saatu testivoittajaan verrattuna märälläkään kuin 12,4 metriä eroa :kahvi: (38,3 m vs. 25,9 m).

Todellisuudessa pahimmillaan eroa on märällä lämpimällä asfaltilla viitisen metriä ja kylmässä voittaja ottaakin sitten pataan äskeiseltä jumbolta :vihellys:. Puhumattakaan siitä, että TM ei jostain syystä ilmoita virhemarginaalia lukemille.

upload_2019-4-9_16-45-39.png


Näköjään joko Conteilla ajelevan pitää toivoa, että märät vaaratilanteet sattuvat lämpimillä keleillä tai sitten noilla prosenttiluokan eroilla ei ole mitään vaikutusta käytännön ajon turvallisuuteen :joy:.
 
Niin, se on semmoinen ns. nyrkkisääntö mikä on vuosien aikana ollut aina esillä, ei yhteen testiin perustuva (erot ovat olleet 3-4 auton mittaa). Otan kyllä myös mielelläni renkaan joka pysähtyy 6m aikaisemmin kuin joku paskempi, ei sen eron tarvitse olla aina maksimi.

Paskarenkaiden ikävänä kertoimena tietysti se, että niitä ostetaan vanhoihin romuihin koska kukaan omillaan ajatteleva ei varmasti mieti, että laitanpa 200 euron renkaat 50t autoon.

Rengastestin tuloksia ei siis pidä suoraan katsoa jos oma laite ei ole samalta vuosikymmeneltä tai edes läheltä sitä. Hyvällä renkaalla voisi vähän parsia kasaan sitä eroa uudempiin autoihin, mutta kasvatetaan mahdollisesti eroa ostamalla lottorenkaat.

Onhan sekin mahdollista, että kiinalaiset joku vuosi saavat kopioitua länsirenkaat niin hyvin, että suurta eroa ei ole. Mitään kehitystyötä siellä ei yleensä tehdä. Tai ainakaan tähän asti olla tehty.
 
Paskarenkaiden ikävänä kertoimena tietysti se, että niitä ostetaan vanhoihin romuihin koska kukaan omillaan ajatteleva ei varmasti mieti, että laitanpa 200 euron renkaat 50t autoon.
Paska- eikun halparenkaiden merkittävä etu on se, ettei niiden hinta pompsahda suhteettomasti rengaskoon kasvaessa. Tämä osaltaan tasoittanee halparenkaiden ja merkkirenkaiden välistä suhdetta autojen eri hintaluokissa (olettaen, että 50ke autossa rengaskoko on jotain muuta kuin 195/65R15).
 
^ niin, tuossa se juuri selitettynä. Ostettu iso ja vanha auto, ei ole oikein varaa ylläpitää ja renkaatkin ostetaan hinnan, ei ominaisuuksien puolesta. :smoke:
 
Paska- eikun halparenkaiden merkittävä etu on se, ettei niiden hinta pompsahda suhteettomasti rengaskoon kasvaessa. Tämä osaltaan tasoittanee halparenkaiden ja merkkirenkaiden välistä suhdetta autojen eri hintaluokissa (olettaen, että 50ke autossa rengaskoko on jotain muuta kuin 195/65R15).
Tämän kyllä huomaakin siitä, että lähes aina kun tässä ketjussa kysellään halparenkaista, kyse on isosta matalaprofiilisesta rengaskoosta. :)
 
Tuskin hirveästi menee mönkään, jos hankin Sava Intensa UHP2 renkaat 225/45/R17 koossa? Testeissä pärjänneet ihan hyvin, mutta kesto mietityttää. Saisi halvalla ja nykyisistä GT Radialeista pääsisin samalla eroon hyvityksen kera. Hakusessa erityisesti hiljaisemmat renkaat ja Savan renkaissa ohiajomelu 66dB, kun taas Radialeissa on 72dB.

EDIT: Tai saa suositella muitakin renkaita. Ihan mitään halvimpia kiinankumeja en halua, eli ajo-ominaisuudet pitää olla kohtalaisen hyvät ja etenkin melun matala.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän kyllä huomaakin siitä, että lähes aina kun tässä ketjussa kysellään halparenkaista, kyse on isosta matalaprofiilisesta rengaskoosta. :)
Niinhän se vähän menee. Noissa peruskoissa laatumerkin ja halppiksen välillä on niin pieni, että sama melkein ostaa se laatumerkki. Noissa matalaprofiilisissa tai erikoisemmissa koissa ero voi olla todella suuri niin valinta kallistuu helposti siihen halppikseen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 630
Viestejä
4 479 202
Jäsenet
73 961
Uusin jäsen
askor

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom