Kesärenkaat - yleisketju

Väärä ketju, foorumilta löytyy talvirenkaille omansa. Eurokitkat ovat kyllä etelän talviin juuri oikea valinta, ja valitsemalla Continentalilta joko 830, 850 tai 860 -sarjalaiset et voi mennä metsään (kirjaimellisesti.) Itsekin käytin Contin 830 renkuloita pirkanmaalla muutaman vuoden ennen ulkomaille muuttoa.

Kesärenkaiksi noista ei kuitenkaan ole, mutta jos jokin pakottava tarve on ajella tuollaisilla kesällä niin ovat kuitenkin huomattavasti paremmat kuin skandikitkat.
 
En kyl keksi mitään syytä kikkailla pinnatuilla kun Sailunia & co kiinalaisia myydään uusia.
 
En kyl keksi mitään syytä kikkailla pinnatuilla kun Sailunia & co kiinalaisia myydään uusia.

Juuri näin. Itsellä oli pinnatut, koska edellinen omistaja säästi. Sellaista kuraa ettei mitään rajaa, vaatii noin puol kiloa painoja että saa auttavasti tasapainoon, karmea meteli, ei mitään pitoa, ei suostu kulumaan. Nyt lähti vittuseen kun tilasin kiinan rinkulat halvalla, tai siis samaan hintaan olis saanut pinnoitettuja, mutta ei kiitos. Tähän mennessä ihan tyytyväinen ollut, mutta eipä ole kilsojakaan takana paljoa.
 
215/55/16 renkaat hakusessa, kattelin että landsailia olis semi edukkaasti, mutta onkos raadilla muita suositteita. Iso vessa (C4 GP) tarkoitus saada uudelleen rengastettua.

Omassa Mondeossa oli uutena myös tuo sama harvinainen ja siksi kallis rengaskoko. Ainakin Mondeossa on toiminut hyvin halvempi 205/60/16, minkä halkaisija taitaa olla 4-5mm suurempi. Jotkut ovat laittaneet alle myös 205/55/16 mikä olisi vielä halvempi. Käytännössä ajettavuudessa ei pitäisi olla suurta eroa.
 
215/55/16 renkaat hakusessa, kattelin että landsailia olis semi edukkaasti, mutta onkos raadilla muita suositteita. Iso vessa (C4 GP) tarkoitus saada uudelleen rengastettua.

Grand Scenicillä ainakin sujuu matkanteko hyvin 205/60 R16 koossa olevilla LS 388 XL vahvistettuina..
Yllättävän hiljaiset ja vakaat
 
Ainakin Mondeossa on toiminut hyvin halvempi 205/60/16, minkä halkaisija taitaa olla 4-5mm suurempi. Jotkut ovat laittaneet alle myös 205/55/16 mikä olisi vielä halvempi.
Pitääpä varmistaa salliiko rekisteriote moisia.
 
Pitääpä varmistaa salliiko rekisteriote moisia.
Otteella olevasta koosta saa poiketa 30mm leveydessä ja 5 % halkaisijassa (ja tuumakoossa 1”).

Eli jos alkuperäinen on 215/55R16, niin 205/55R16 ja 205/60R16 on molemmat sallittu, ei tarvitse löytyä erikseen otteelta.
 
^Ja kantavuuden pitää olla vähintään akselimassoja vastaava, niillä otteeseen merkattujen rengaskokojen perästä löytyvillä numeroilla ei ole mitään merkitystä.
 
Renkaan sisäänajon kannalta kevät ei ole optimaalisin ostoaika, mutta nykyisillä kumeilla alkaa olla ikää jo 7 vuotta, vaikka kulutuspinnan puolesta niillä vielä ajaisi. Alkaa vaan rengasmelu olla kova ja ovathan ne jo parhaaat päivänsä nähneet. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, että renkaissa ei kannata säästää, mutta nyt olen etsiskellyt edulllisemman pään renkaita, jotka olisivat hyvät ajettavuudeltaan ja mahdollisimman hiljaiset. Alla nyt 185/65R15. Savoja yllä ehdotettiinkin ja landsail varmaan myös asiansa ajaisi. Paikallisessa liikkeessä olisi Kumhon KH27, onko niistä kokemuksia?

Sitten Savoihin nähden 20e lisää/sarja, niin saisi jo Goodyearia alle.
195/65R15 GOODYEAR Effi. Grip Perf Fi 91H | www.rengas24.com
Mitähän tuo "Fi" mahtaa tarkoittaa? Onko mitän käytännön eroa, jos laittaisikin 195/65R15 eli sentin leveämpänä, mutta sama profiili? En ole aikaisemmin tilannut renkaita netistä eli tuleeko hintoihin vielä Suomen alvit päälle ja miten tilaaminen on yleensä pelittänyt, esim. rengas24 tilatessa? GY Efficient grip performancet oli edellisessä autossa ja ne oli hyvät renkaat.
 
Viimeksi muokattu:
Itse noin pienellä hinta erolla ottaisin kyllä varmaan goodyearia. Itsellekkin Eagle F1 tänä vuonna tuleepi hinta ero niin pieni näillä kilsamäärillä halppis renkaisiin. Eagle tullut todettua hiljaiseksi ja kohtuu jämäkäksi renkaaksi ajaa.

Hiemanhan tuo halkaisijaa muuttaa ja toki painoluokat pitää kans katsoa että täsmää omaan autoon. Eipä alveja pitäisi tulla jos EU:sta tilailee. 1001renkaat ite tullut tilattua muutaman kerran sieltä ainakin positiivia kokemuksia. Menee se 1-2vk yleensä että tulevat.
 
Renkaan sisäänajon kannalta kevät ei ole optimaalisin ostoaika, mutta nykyisillä kumeilla alkaa olla ikää jo 7 vuotta, vaikka kulutuspinnan puolesta niillä vielä ajaisi. Alkaa vaan rengasmelu olla kova ja ovathan ne jo parhaaat päivänsä nähneet. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, että renkaissa ei kannata säästää, mutta nyt olen etsiskellyt edulllisemman pään renkaita, jotka olisivat hyvät ajettavuudeltaan ja mahdollisimman hiljaiset. Alla nyt 185/65R15. Savoja yllä ehdotettiinkin ja landsail varmaan myös asiansa ajaisi. Paikallisessa liikkeessä olisi Kumhon KH27, onko niistä kokemuksia?

Sitten Savoihin nähden 20e lisää/sarja, niin saisi jo Goodyearia alle.
195/65R15 GOODYEAR Effi. Grip Perf Fi 91H | www.rengas24.com
Mitähän tuo "Fi" mahtaa tarkoittaa? Onko mitän käytännön eroa, jos laittaisikin 195/65R15 eli sentin leveämpänä, mutta sama profiili? En ole aikaisemmin tilannut renkaita netistä eli tuleeko hintoihin vielä Suomen alvit päälle ja miten tilaaminen on yleensä pelittänyt, esim. rengas24 tilatessa? GY Efficient grip performancet oli edellisessä autossa ja ne oli hyvät renkaat.
Mikä rengaskoko lukee auton tiedoissa tai rekisteriotteessa? Ainakin Opel Vectra ja Peugeot 406 on 195/65R15 ja se on kyllä ihan hyvä koko. Ja vaikka olisi rek otteessa 185, niin kyllä tuo leveämpikin pitäisi silti sopia.

Tuolla maksaa 57€.
Rengas Goodyear 195/65 R15 91H | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com

On varmaan ihan hyvät renkaat hintaisekseen.

48€. Eli vain noin 36€ halvemmat.
Rengas Landsail 195/65 R15 91H | LS388 | 1001Renkaat.com
 
Mikä rengaskoko lukee auton tiedoissa tai rekisteriotteessa? Ainakin Opel Vectra ja Peugeot 406 on 195/65R15 ja se on kyllä ihan hyvä koko. Ja vaikka olisi rek otteessa 185, niin kyllä tuo leveämpikin pitäisi silti sopia.

Tuolla maksaa 57€.
Rengas Goodyear 195/65 R15 91H | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com

On varmaan ihan hyvät renkaat hintaisekseen.

48€. Eli vain noin 36€ halvemmat.
Rengas Landsail 195/65 R15 91H | LS388 | 1001Renkaat.com
Joo, eipä noissa hinnoissa hirveästi eroa ole loppupelissä tässä rengaskoossa.

185/65R15 on suositeltu koko. Pystyyköhän 195 leveän edes laittamaan samalle vanteelle?
 
Kyllä 185 tai 195 /65 menee samalle vanteelle. On niin pieni ero leveydessä.
 
Renkaan sisäänajon kannalta kevät ei ole optimaalisin ostoaika, mutta nykyisillä kumeilla alkaa olla ikää jo 7 vuotta, vaikka kulutuspinnan puolesta niillä vielä ajaisi. Alkaa vaan rengasmelu olla kova ja ovathan ne jo parhaaat päivänsä nähneet. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, että renkaissa ei kannata säästää, mutta nyt olen etsiskellyt edulllisemman pään renkaita, jotka olisivat hyvät ajettavuudeltaan ja mahdollisimman hiljaiset. Alla nyt 185/65R15. Savoja yllä ehdotettiinkin ja landsail varmaan myös asiansa ajaisi. Paikallisessa liikkeessä olisi Kumhon KH27, onko niistä kokemuksia?

Sitten Savoihin nähden 20e lisää/sarja, niin saisi jo Goodyearia alle.
195/65R15 GOODYEAR Effi. Grip Perf Fi 91H | www.rengas24.com
Mitähän tuo "Fi" mahtaa tarkoittaa? Onko mitän käytännön eroa, jos laittaisikin 195/65R15 eli sentin leveämpänä, mutta sama profiili? En ole aikaisemmin tilannut renkaita netistä eli tuleeko hintoihin vielä Suomen alvit päälle ja miten tilaaminen on yleensä pelittänyt, esim. rengas24 tilatessa? GY Efficient grip performancet oli edellisessä autossa ja ne oli hyvät renkaat.

Goodyear EfficientGrip Performance 185/65 R15 88 H — R-234503 EAN: (5452000654151). Osta heti!
 
Nuo ylläolevat Goodyearit on itselläni Pösö 307 alla ja hyvät renkaat ovat olleet. Ainoa ongelma on vetopito sateella, lähtee etupää pompottamaan, mutta jarrutuksissa ja ajossa pito on hyvä myös sateella. Muuten moitteettomat renkaat eivätkä edes kovin kalliit, 205-55-r16 koko maksoi 340e asennettuna kun ostin.
 
Tuli Goodyearin renkaista mieleen kysymys, että käyttikö tehdas joskus 10 sitten maissia joissain malleissaan? Vai muistelenko ihan omiani? Kun muistelen, että mulla oli Xsarassa semmoinen rengastus, joka tuoksui todella erikoiselle, jos pyörähti asfaltilla tyhjää. :)
 
Päädyin kanssa noihin Goodyear Efficientgrip Perfomanceihin. Perjantaina vianorissa 569e alle laitettuna koossa 225/40/18.

Ei jaksanut alkaa puljaamaan nettikauppojen kanssa. Oisin halunnut Eagle F1 Asymmetric 3:set, mutta niitä ei enää ollut ja tilalle
tullut 5:set jotka meluisampia.
 
Goodyear EfficientGrip Perfomancet on kyllä hyvät renkaat monella tapaa. Parissa autossa jo ollut alla ja on nytkin. Tosin ei nää ihan kovin sporttiset ole, hieman turhan pehmoiset ja puuttuu sellanen terävyys. Sopii paremmin autoihin, jotka on muutenkin suunniteltu mukavuus edellä.
 
Sitten Savoihin nähden 20e lisää/sarja, niin saisi jo Goodyearia alle.
195/65R15 GOODYEAR Effi. Grip Perf Fi 91H | www.rengas24.com
Mitähän tuo "Fi" mahtaa tarkoittaa? Onko mitän käytännön eroa, jos laittaisikin 195/65R15 eli sentin leveämpänä, mutta sama profiili? En ole aikaisemmin tilannut renkaita netistä eli tuleeko hintoihin vielä Suomen alvit päälle ja miten tilaaminen on yleensä pelittänyt, esim. rengas24 tilatessa? GY Efficient grip performancet oli edellisessä autossa ja ne oli hyvät renkaat.
Toi Fi-merkintä on todennäköisesti joku tietylle automerkille/-mallille valmistetun renkaan tunniste, olisko esim. Fiat. Käytännön ero normimalliin on tuskin suuri.

Netistä ostaminen toimii pääsääntöisesti hyvin, toimitusajat voivat liikkeestä riippuen vähän venähtää, mutta ainakin yhden tilauksen perusteella rengas24 toimitti renkaat kahdessa päivässä kotiovelle. Alvit ja toimituskulut on näytetyissä hinnoissa mukana, siis tuolla rengas24.com-sivustolla.
 
No niin tässä ensikokemuksia Landsail LS588 UHP:sta (225/50R17). Painoja meni kohtuullisesti, mutta kyllä laadukkaampia tuotteita on (yksittäinen max 50g). Tievoima (Hunter Roadforce) 40-70N, mikä on ihan hyvä. Asentaessa huomasi että rungot ovat aika löysät.

Ensi kilometrit kuivalla: todella hämmentävän hiljaiset ja mukavat (ainakin nastarenkaiden jälkeen), mutta kyllä renkaan löysä runko tekee autosta aika velton ajettavan. Ei haittaa itseäni, mutta sporttirenkaita hakevan kannattaa kyllä katsoa muita vaihtoehtoja. Nyt paineet oli 2,7 bar, mutta täytyy kokeilla 3bar jotta hieman jämäköityisi meno. Autona siis E61 BMW. Ja ei muuten täristä yhtään.

Jatketaan maapurjeiden arvostelua nyt kun kokemusta on vähän enemmän. Vihdoin kun tänään oli tiet märkinä, niin koitin oikein testailla märkäpitoa. Pitää mielestäni erinomaisesti märällä asvaltilla. Vesiliirtoon lähti urista ainakin 100km/h nopeudesta urissa, mutta varmaan niin moni muukin rengas olisi lähtenyt? Ainoa negatiivinen huomio renkaista on että niissä on pientä aamukankeutta, eli täristää lievästi jonkun aikaa kun aamulla lähtee liikkeelle. Niin teki kyllä vanhatkin renkaat. Johtuu ainakin osittain että parkkipaikkani on aika epätasainen ja renkaat eivät tykkää siitä.
 
Ainoa negatiivinen huomio renkaista on että niissä on pientä aamukankeutta, eli täristää lievästi jonkun aikaa kun aamulla lähtee liikkeelle. Niin teki kyllä vanhatkin renkaat. Johtuu ainakin osittain että parkkipaikkani on aika epätasainen ja renkaat eivät tykkää siitä.

Mjaa.... jos se vika olisi kuitenkin autossa itsessään, kenties vetarien sisänivelet ? Renkaat menee kyllä soikeaksi jos auto seisoo paikoillaan vuoden, mutta ei nyt ihan vielä yhden yön jälkeen.
 
Mjaa.... jos se vika olisi kuitenkin autossa itsessään, kenties vetarien sisänivelet ? Renkaat menee kyllä soikeaksi jos auto seisoo paikoillaan vuoden, mutta ei nyt ihan vielä yhden yön jälkeen.

No täytyy sanoa että täristys on erittäin hienovaraista hetken aikaa maantienopeuksissa, mutta kun muuten menee sukkasillaan niin sen vaan huomaa. Talvirenkailla ei tämmöistä vaivaa ole.

Edit. E6x bemari on aika herkkä auto täristämään, oli syy nyt mikä vaan :)
 
Viimeksi muokattu:
Renkaat menee kyllä soikeaksi jos auto seisoo paikoillaan vuoden, mutta ei nyt ihan vielä yhden yön jälkeen.
Kyllä ainakin omat Hankook Ventus Prime 2:t ravistaa pari kilometriä ennen kuin pyöristyvät. Eikä tarvitse auton seisoa kuin pari päivää.
 
No täytyy sanoa että täristys on erittäin hienovaraista hetken aikaa maantienopeuksissa, mutta kun muuten menee sukkasillaan niin sen vaan huomaa. Talvirenkailla ei tämmöistä vaivaa ole.

Edit. E6x bemari on aika herkkä auto täristämään, oli syy nyt mikä vaan :)

Minäkin huomasin viime vuonna Landsailin renkaissa saman ongelman. Täristi ratissa aina ne ensimmäiset kilometrit. Nyt alla Michelin Primacy 4:t ja näissä ei samaa ongelmaa ole, kuten ei myöskään talvirenkailla. Tosin viime vuonna kesärenkaiden koko oli vielä 17 tuumaa kun nyt ne ovat 16-tuumaiset (puhtaasti mukavuussyistä vaihdoin tuumakokoa). Tosin minullakin on auto, joka on melko herkkä täristämään myöskin ja hyvin herkkä tienpinnan epätasaisuuksille (Mondeo mk4 2012).
 
Pirelli p zero ncs. Kohta näkee ovatko niin hyvät kuin kehuvat. Renkaan sisällä paksu vaahtomuovi vaimentamassa melua.
IMG_20190503_083731.jpg

IMG_20190502_160547.jpg
 
Hmm, voisikohan muitakin renkaita tuunata tuolla tavalla liimaamalla jotain autohifikaupan solumuovimattoa sinne sisäpuolelle..?
 
Saattais tulla TSI miehille pieniä tasapainotukseen liittyviä ongelmia eteen, veikkaan ma. :hmm:
 
Eipä tuollainen matto lisää renkaan painoa kuin 200-300 grammaa, ja heittoa tulee pahimmassakin skenariossa alle 5% maton painosta jos nyt ei anna kolmivuotiaan leikata noita palasia..
 
Jos hankin autooni nykyisten 195/65R15 tilalle 185/65R15 renkaat niin mahtaako vaikuttaa melutasoon mitenkään? Sen verran ikävä jyrinä käy alle 3mm pinnalle kuluneista kesärenkaista, että aika alkaa katsella koko sarjaa niin hiljaisia renkaita kuin mahdollista.
 
1cm leveyden muutos (ja muutaman millin korkeuden muutos) vaikuttaa huomattavasti vähemmän kuin mitä valmistajan ja mallin vaihtelu samalla rengaskoolla.
 
Olis ihan mielenkiintoista nähdä jotain dataa siitä miten paljon tuo vaimentaa melua.
 
Jos hankin autooni nykyisten 195/65R15 tilalle 185/65R15 renkaat niin mahtaako vaikuttaa melutasoon mitenkään? Sen verran ikävä jyrinä käy alle 3mm pinnalle kuluneista kesärenkaista, että aika alkaa katsella koko sarjaa niin hiljaisia renkaita kuin mahdollista.
Itse laittaisin nuo leveämmät, kun ne on aavistuksen korkeammat. Melutasossa en ole huomannut eroa.

Nuo voisi olla hyvät renkaat. 57€.
Rengas Goodyear 195/65 R15 91H | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com
 
Kävin äsken vaihtamassa Vianorissa alle 225/40/18 Goodyear Efficientgripit. 569e kustansi mutta oli tuonne Snapskan kampanjakoodi niin 519e jäi töineen hinnaksi.

Asentaja sanoi että 1 vanne on suora :) Ei tuo niin täristä että huomaisi oikeen, mutta eivät olleet pitkäikäiset Blaukreuz replicat (6v / 80tkm sitten hankittu).
 

Jatketaan maapurjeiden arvostelua nyt kun kokemusta on vähän enemmän. Vihdoin kun tänään oli tiet märkinä, niin koitin oikein testailla märkäpitoa. Pitää mielestäni erinomaisesti märällä asvaltilla. Vesiliirtoon lähti urista ainakin 100km/h nopeudesta urissa, mutta varmaan niin moni muukin rengas olisi lähtenyt? Ainoa negatiivinen huomio renkaista on että niissä on pientä aamukankeutta, eli täristää lievästi jonkun aikaa kun aamulla lähtee liikkeelle. Niin teki kyllä vanhatkin renkaat. Johtuu ainakin osittain että parkkipaikkani on aika epätasainen ja renkaat eivät tykkää siitä.


Onko rengaspaineet kunnossa?
 
Minäkin huomasin viime vuonna Landsailin renkaissa saman ongelman. Täristi ratissa aina ne ensimmäiset kilometrit. Nyt alla Michelin Primacy 4:t ja näissä ei samaa ongelmaa ole, kuten ei myöskään talvirenkailla. Tosin viime vuonna kesärenkaiden koko oli vielä 17 tuumaa kun nyt ne ovat 16-tuumaiset (puhtaasti mukavuussyistä vaihdoin tuumakokoa). Tosin minullakin on auto, joka on melko herkkä täristämään myöskin ja hyvin herkkä tienpinnan epätasaisuuksille (Mondeo mk4 2012).
Ainakin itse huomannut myös melkein renkaasta riippumatta isommassa koossa että täristää hiemanaluksi. Landsail 588 oli viimeksi F11 alla ja nyt on Nokian zline G31 alla 19 tuumaisena.

Talvirenkailla en ole noteerannut, mutta ne on olleet tuumaa pienemmät.
 
Renkaiden koosta olen miettinyt,että kuinkahan paljon oikeasti vaikuttaa tuo halkaisijan/vierintäkehän muutos polttoainetaloudellisuuteen. Asiasta kun ei kunnolla löydy tutkimuksia.
Samoin olisi hyvä tietää renkaan painon vaikutus.
 
Ainakin itse huomannut myös melkein renkaasta riippumatta isommassa koossa että täristää hiemanaluksi. Landsail 588 oli viimeksi F11 alla ja nyt on Nokian zline G31 alla 19 tuumaisena.

Talvirenkailla en ole noteerannut, mutta ne on olleet tuumaa pienemmät.

Joo, kyllä itsekin aikoinaan tulin siihen johtopäätökseen, että kyllä se tuumakoon muutos pykälää isompaan oli omallakin kohdalla varmasti se suurin syy, miksi täristämistä yleensäkin alkoi ilmentyä. Ja varsinkin auto itsessäänkin on tuossa yhtälössä merkittävä muuttuja eikä niinkään renkaan valmistaja ja rengasmalli.
 
Itse hommasin Bridgestone Turanzat, ja nämähän vaikuttaa hiljaisilta ja muutenkin mukavilta renkailta. Mutta eivät olleet mun hieman harvinaisessa rengaskoossa mitkään kovin halvat, mutta eipä mitkään laaturenkaat ole...

Talvirenkaina on haminalaiset CR-kierrätyskumit, ja positiivisena puolena mainittakoon, että tuntuvat kestävän pitkään, kaipa noi kestää vielä niin pitkään kuin autokin... Melu on kovahko ja ajettavuus ei kummoinen, mutta ehkäpä nuukana miehenä ajan noilla vielä tulevinakin talvina.
 
Goodyear Efficientgripit tuli itelläki laitettua tänään alle, 398e kustansi asennuksineen. Hiljaiset tuntuu olevan ja mukava tuntuma, vähän tuntuu puoltavan välillä mutta eiköhän ne tuosta asetu
 
Tuli noilla kontioilla eka pitempi reissu tehtyä niin eivät kyllä liiemmin sen hiljasemmat olleet kuin edelliset slicksit :D Noh, olivat sentään kohtuu hintaset.
 
Omaankin koslaan pitäisi renkaat hommata ja "valitettavasti" on 18" vanteet.
Tosiaan ihan merkkirenkaat saa samaan hintaan pienemmälle vanteelle millä näihin kiinankumeja.
Tällä hetkellä alla rullaa Linglongin Greenmaxit ja ajattelin samanmoiset hommata.

Tähän väliin tyhmä kysymys, jos nykyinen rengaskoko on 225/45/18 niin 225/40/r18 mahtuu heittämällä,
eikös tuossa lähinnä vähene vanteen ja tien välissä olevan kumin määrä? :btooth:
 
Heh heh. Itse tein perjantaina myös LS588 ostoksen a la 4 kpl 225/45/R17 hintaan 243e

Aina ennen ostanut Nokialaista. Ensimmäinen Kiinan kokeilu.

Reipas kuukausi ajeltu ja ei mitään valittamista. Yllättävän hiljaiset ollu. Ajettu loskassa, sateessa, kuivalla ja pari kovempaa jarrutusta: En ole huomannut mitään merkittävää eroa edellisiin Noksuihin. Oikeastaan yhtään mitään...

Siis hintaansa nähden vaikuttaisi olevan erittäin hyvät renkaat.

Katotaampa tosiaan syksyllä sitten vielä tuo kulutuspuoli, että jos siellä ei mitään yllätyksiä tule, niin näitähän ostellaan jatkossa lisää ;)
 
Jonku verran tullut nyt rullattua näillä. Pirelli p zero ncs 255/35 R20 97W XL.

Renkaan sisällä jonkun sortin solumuovi 5cm paksu.
Todella hiljainen ja ei vetele verrattuna michelin sport pilot 3. Huomattavasti pehmeämpi montuissa, urissa vetely hävisi lähes kokonaan. Luntakin ehti tulla sen 10cm ja hyvin pärjäsi näillä renkailla.
 
Ovatko muut huomanneet Nokian Hakka Black 2 olevan äänekkäät? Uudet kesärenkaat alla koossa 255/40/19 2.9 barin paineilla ja kuuluu melko ärsyttävä korkea kumina renkaista. En tiedä sitten johtuuko siitä, että näillä on ajettu vasta 1000km vai onko ihan ominaisuus. Auto (A6 facelift) on muuten lähes äänetön, mutta tuo kumina kantautuu ärsyttävän selvästi sisälle. Netistä ei oikein löydy muuta kuin testejä, joissa renkaita kehutaan.

Yhdellä foorumilla olli tällainen kommentti:
"The tires are rock hard, noisy, creates a bumpy and uncomfortable ride. Even in a Mercedes E-class with new suspension and wheels the tires causes lots of vibration both in low and higher speeds, and makes the car jump around with small constant jumps unless the tarmac is completely perfect.
A Nokian representative uses some fancy measuring devices and concluded the tires was perfect so this type of behavior from the tires was how things was supposed to be"

Omasta mielestäni auto on muuten hyvä ajettava, mutta tuo resonoiva kumina on kyllä todella rasittavaa kuunneltavaa >100km/h. 1000€ renkaat pitäisi olla priimaa kaikilla osa-alueilla.
 
Minulla on 235/40/19 kokoiset Conti 5 renkaat 2,8barin paineilla Mondeossa ja ne pitävät karkealla asfaltilla myös melkoista kuminaa. Ääni vaihtelee aika paljon asfaltin mukaan. Sileämmällä pinnalla mielestäni jopa miellyttävä ääni, mutta nyt nastojen rouhimalla pinnalla äänekkäämmät kuin nastat talvella. Tänä kesänä/syksynä pitäisi uudet hankkia, mutta ei vielä mitään ajatusta mitkä.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
 
Mitäköhän renkaita raati suosittelisi Ford S-MAXiin, jossa nyt alla 225/50R17.

Näistäkö valitsemaan?
Rengas Landsail 225/50 ZR17 98W XL | LS588 UHP | 1001Renkaat.com
Rengas Goodyear 225/50 R17 98V XL, MFS | Efficientgrip Performance | 1001Renkaat.com

Vanhoilla renkailla hiukan vetelee urissa, eli kannattaisiko laittaa alle esim 205/55R17?

Ei ole landsaileista kokemusta kun pääkaupunkiseudulla yksikään liike ei moisia tarjonnut.
Goodyearit tuntuu hiljaisilta, eikä vetele yhtään urissa 225/40/18 koossa. Tuohon vetelyyn tosin
saattaa vaikuttaa myös pyörien suuntaus että on kohdallaan.

Kantsii kattoa mitä Vianor tarjoaa hinnaksi alle laitettuna, heiltä saa pyytämällä 50e snapskan kampanja-alennuksen,
ja takuun ja huomattavasti vaivattoman palvelun kuin tilaamalla netistä ja etsimällä asennusliikettä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 606
Viestejä
4 552 113
Jäsenet
75 030
Uusin jäsen
Kumikala

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom