Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
 
Toisaalta se että tuossa grandland-kuga vertailussa ero on noin iso ei tarkoita että tuo olisi mikään yleispätevä tilanne. Ja oliko tuo nyt se vanha vai uusi grandland?

Toki onhan siihen syynsä miksi on siirrytty Atkinson sykliin Otto syklistä aina kun se on mahdollista.
Grandlandissa on vissiin 8 vaihteinen automaatti, joka on ihan eri planeetalta kuin käsittääkseni Kugan vastaava Synergy Drive kuin mikä on Toyotallakin. Atkinson ei sinänsä vaikuta tuohon, jos koko yhdistelmä kasataan kokoon eri osista.
Edit. Kuga on saatavilla tavallisena hybridinä ja ladattavana versiona samalla 2,5 L moottoreilla, kuten Toyotakin. Joten jotain sukulaisuutta noilla on. Monella muulla merkillä Hybridi tarkoittaa vain plug in mallia, eikä muuta osaamista hybriditekniikasta ole saatu käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
Tuo Ioniq on vähän pienempi kinneri, mutta sen kulutukset sekä bensalla, että sähköllä on jo erinomaisella tasolla. 17,4 kWh/100 km lähentelee jo erinomaisten sähköautojen kulutusta ja model Y LR jää jo jälkeen. Alkaa olla bensan kanssa jo centtipeliä, että missä kohtaa talous menee tasan.
Edit. Tuossa EPA taulukossa siis vertaillaan n 8,3 L/100 km kuluttavaa perus bensaa 5 vuoden ajoilla, kun ajetaan 15 000 ml. Rahaa saa yli 10 K€ laskettua hintaeroihin monella kinnerillä pelkällä polttoaineella suht mukavasti, jos kykenee noihin raameihin pääsemään omalla ajoprofiililla.

 
Viimeksi muokattu:
Vihreät puolue ketjusta


Ne kalliit akustot eivät ole enää kalliita. Niiden hinnat ovat tippuneet reilusti ja ne vakuutusmaksut (kuten korjauskulutkin) seuraavat perässä.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä, kyllä ne akut edelleen on aika helvetin kalliita ja se suurin osa auton hankintahinnasta.
Totta että akkujen hinta näyttelee isoa osaa sähköauton hinnasta ja niiden Wh kustannus heilahtelut näkyy mallien välisissä hintasuhteissa. (Onko isoa akku vai pieni akkuinen).

Sitä en tiedä missä autossa akun osuus kustannuksista on yli 50%, saati auton hankinta hinnasta. Se yleinen käsitys että on kallein komponentti.

Mutta siis akkujen, akkuvalmistamiseen tarvittavien komponenttien hinnat on tuo väliaikaisen piikin jälkeen sukeltaneet ja auto valmistajilla toimitusketjut kunnossa, Ruotsin tehtaan varaan laskeneetkin jo rakentelu uusikorvaavia toimituskejtuja ennen sen konkurssia.
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta
Höh, oikosulussa kirjoitin että pihassa kaks bensa-autoa, piti puhua polttiksista. Toinenhan kulkee siis bensalla ja toinen biokaasulla. On siinäkin varalla bensatankki, muttei tule ajeltua bensalla kuin muutama tankillinen vuoteen suuttimien vuoksi.

Pahoittelut puolestani offtopicista, taidettiin jo lopettaa aiheesta tällä kertaa.

Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta


Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).

Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.

Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta


Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).

Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.

Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.
 
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).
Jakeluvelvoite on niiden biopolttoaineiden tukemista.

Jos meinaat suoraa hintatukea verovaroin, että pumppu hinta saataisiin jonnekkin alle kolmeen euroon, niin mistä löydät sellaisen valtiovarainministerin joka siihen kaivaa rahoituksen, ja kuka sitä ostaisi ?
Jos lätkäset vielä euron lisää, niin kukaostaisi. jos fosiilista saisi samaan aikaa nyky hinnoilla ?
Jakeluvelvoitteella markkinat ohjaa, biopolttoaineet myydään niin halvalla suhteella fosiiliseen että tavoite täytyy.



Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.
Jos biopolttoaineet, synteettisen polttoaineet veroton hinta liikkuisia nyky rahassa lähemmäs viisieuroa, niin valtion ei ole järkevää tukea sen hintaa verollisena jonnekkin kolmen euron nurkille. Eikä sillä rahalla polttiskysyntää olisi kuin rajallisella käytäjäryhmällä, jolla se ei kaadu polttoaineen hintana.


Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.

Sähköauto tarjonta on viimevuosina leventynyt rajusti ja siellä alkaa oleen malleja useammassa suosikki luokassa.
Hinnat alkean mallit lähenee niitä ennen koronaa olleita, ja korkojen tasaantumisen myötä, jos lisäksi tulee asillinen romutuspalkkio systeemi, niin jälleen saatavilla heille jotka syö kädestä suuhun syrjäkylillä ja työmatkat ajalee sille 20v bensa lahnalla vuodess mittariin yli15 000km.

Jos se polttoaine vaihtehto on valtion rajusti tukema 3,5€/l bio polttoaine, niin vähemilläkin ajoilla vaihtuu.


(diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa,
Diesele on edelleen vahvasti verotuettu.
 
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).

Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.

Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.

Viimeiseen kappaleeseen kommentoidakseni:

Valikoiman parantuminen tuskin auttaa. Sähköpakuja on jo useilta valmistajilta, samoin farmareita (ainakin VW, Opel, MG). Oikeita maastureita (Land Cruiser, Defender jne.) ja lava-autoja on autokannasta niin pieni osuus, että niiden osalta on yks hailee. Muutenkin katumaasturi on päivän korimalli autoa ostettaessa ja niissä on hyvin tarjontaa täyssähköisenä.

Keskeisempi ongelma on, että keskimääräisen suomalaisen auton arvo on 6800€. Uusien autojen hinnat ovat kohonneet sellaisiin lukemiin, että yhä harvemmalla on niihin varaa - puhuttiin sitten uudesta polttomoottoriautosta tai uudesta sähköautosta. Koska käytettyjä sähköautoja ei valmisteta, niin saadaan odottaa kauan, että 6800€-hintaluokassa on tarjolla muutakin kuin pieniakkuista Leafia.
 
Keskeisempi ongelma on, että keskimääräisen suomalaisen auton arvo on 6800€. Uusien autojen hinnat ovat kohonneet sellaisiin lukemiin, että yhä harvemmalla on niihin varaa - puhuttiin sitten uudesta polttomoottoriautosta tai uudesta sähköautosta. Koska käytettyjä sähköautoja ei valmisteta, niin saadaan odottaa kauan, että 6800€-hintaluokassa on tarjolla muutakin kuin pieniakkuista Leafia.
Uutta sähkistä lähtee alta 30 000€, mutta yleinen talous tilanne mikä on, ja työssäkäyvillä vielä epävarmuutta huomisesta, korot korkeammalla kuin ennen koronaa, niin hankintoja lykätää. Ja jos alla toimiva muutaman tonnin polttis niin se polttoaine on halpaa. Ja ei tarvi pelätä happaneeko sen raadon arvo, ja romutuspalkiotakin tulossa.

Jos mailmalta ei yllättyksiä ja vähän uskoa tulevaan tulee, korot asettuu alas, polttoaineiden hinnat alkaa nousee niin nopeasti voi sähkiskauppa kuumeta. Jos vakkarityö, usko huomiseen, romusta saa sen verran että lopun saa edullisesti rahoitettua, niin kyse lähinnä siitä mitkä ovat toimitusajat.

Käytettyä sähkistä valuu pikkuhiljaa alemmaksi, jos haluaa tai voi ostaa vain käteisellä. Jos uutta saa hyvin, uusien hinnat ja ominaisuudet jatkaa suostuisaa kehitystä , niin käytettyjen sähkisten hinnat pysyy maltillisina.

Valikoiman parantuminen tuskin auttaa.
Tuota komppaan senverran että jos todella haluaa sähkiksen, niin nyky valikoima tyydyttää riittävästi hyvin monenlaisen tosi tarpeen, auto valitessa joutuu aina tekemään komromissejä. Osa toiveisesta on vain perusteluja valinnalle, osa on ihan toivottuja mutta niillä on joku hinta. Vielä muutamavuosi sitten sähkiksen ostaja teki henkisesti isoja kompromissejä, tänäpäivänä tarve vähemmälle ja moni kokeneista sähkiksen ajajista ei vaihtaisi polttikseen millään pikkuhinnalla.

Mainittu Avolava, pakku käyttö missä lappallainen käy Vantaalla viikottain kuorma+peräkärryn kanssa. on haastava. Ja niissä vähän burjetitkin voi olla haastavia, jos ei huomisesta tiedä.
 
Viimeksi muokattu:
Ja uusia dieseleitä vaivaa ad-blue ja dpf. Vaikka itse dieselmoottori olisikin suht varmatoiminen niin lisälaitteet eivät ole.
Sinällään totta. DPF on vähän kuin murheenkryyni mutta ei oikeastaan ongelma jos kilometrejä tulee päivittäin. Ad-blu taas on täysin merkki ja jopa mallikohtainen kuinka on toteutettu, toiset tuolla järjestelmällä varustetut autot eivät ole moksiskaan yli 30 asteen pakkasista ja toiset alkavat tuomaan kuskille ongelmia jo -20 pakkasella.

Ad bluen sen nesteen jäätymispistehän on - 11 virallisesti.
 
Keskeisempi ongelma on, että keskimääräisen suomalaisen auton arvo on 6800€. Uusien autojen hinnat ovat kohonneet sellaisiin lukemiin, että yhä harvemmalla on niihin varaa - puhuttiin sitten uudesta polttomoottoriautosta tai uudesta sähköautosta. Koska käytettyjä sähköautoja ei valmisteta, niin saadaan odottaa kauan, että 6800€-hintaluokassa on tarjolla muutakin kuin pieniakkuista Leafia.
Toisaalta sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla, joten voi olla kannattavaa hankkia selvästi polttomoottoriautoa kalliimpi sähköauto. Riippuu itse kunkin ajomääristä, että missä raja kulkee. Tietysti sähköautoissa on vielä toistaiseksi riskinä nopea arvonlasku ja pelko kalliista akkuvioista.
 
Sinällään totta. DPF on vähän kuin murheenkryyni mutta ei oikeastaan ongelma jos kilometrejä tulee päivittäin. Ad-blu taas on täysin merkki ja jopa mallikohtainen kuinka on toteutettu, toiset tuolla järjestelmällä varustetut autot eivät ole moksiskaan yli 30 asteen pakkasista ja toiset alkavat tuomaan kuskille ongelmia jo -20 pakkasella.

Ad bluen sen nesteen jäätymispistehän on - 11 virallisesti.

Missähän mallissa ad-blue kanssa ei ole ongelmia Suomessa? Ihan sama onko henkilöauto vai raskaskalusto, niin ad-blue aiheuttaa kaikissa ongelmia, kun ikää tulee. Osat aivan hillittömän hintaisia (esim. tankki on ~2-4k€ henkilöautoissa). Eiköhän se suurin ongelma johdu tuosta, että se jäätyy jo -11c. Tähänhän olisi ratkaisu Kemiran valmistama Denoxium (eli kotimainen tuote). Se ei vaan EU:lle ole kelvannut. Tällä ei näitä juuri jäätymisongelmia olisi kun kestää -30c pakkasta (jossain sanottiin -37c). Tämä on käytössä Norjassa ja rapakon takana, joten toimii kyllä ihan siinä missä adblue. DPF ei ole niinkään ongelma, jos edes viikottain tulee pidempää ajoa. DPF saa myöskin helposti viimeistään testerillä pakkopoltettua (jos auto on muuten kunnossa), niin ei ole mikään kallis ongelma vaikka osuisikin kohdalle.
 
Missähän mallissa ad-blue kanssa ei ole ongelmia Suomessa? Ihan sama onko henkilöauto vai raskaskalusto, niin ad-blue aiheuttaa kaikissa ongelmia, kun ikää tulee. Osat aivan hillittömän hintaisia (esim. tankki on ~2-4k€ henkilöautoissa). Eiköhän se suurin ongelma johdu tuosta, että se jäätyy jo -11c. Tähänhän olisi ratkaisu Kemiran valmistama Denoxium (eli kotimainen tuote). Se ei vaan EU:lle ole kelvannut. Tällä ei näitä juuri jäätymisongelmia olisi kun kestää -30c pakkasta (jossain sanottiin -37c). Tämä on käytössä Norjassa ja rapakon takana, joten toimii kyllä ihan siinä missä adblue. DPF ei ole niinkään ongelma, jos edes viikottain tulee pidempää ajoa. DPF saa myöskin helposti viimeistään testerillä pakkopoltettua (jos auto on muuten kunnossa), niin ei ole mikään kallis ongelma vaikka osuisikin kohdalle.
Uutisoinnin perusteella tuolle Denoxiumille ei sinänsä ole EUssa estettä, mutta valmistajat eivät sitä ole ottaneet käyttöön, käytännössä eivät ole suunnittelleet / speksanneet ajoneuvoja sen käytölle.
Ruotsissakin ollaan niin etelässä että ilmeisesti siellä toimivia kehittäjiä ei ole kiinnostanut.
 
Uutisoinnin perusteella tuolle Denoxiumille ei sinänsä ole EUssa estettä, mutta valmistajat eivät sitä ole ottaneet käyttöön, käytännössä eivät ole suunnittelleet / speksanneet ajoneuvoja sen käytölle.
Ruotsissakin ollaan niin etelässä että ilmeisesti siellä toimivia kehittäjiä ei ole kiinnostanut.

No on sille sellainen este, että kun ei ole hyväksyntää EU:ssa niin kukaan ei sitä Suomessa myy. Eräältä isolta jälleenmyyjältä on tuota kysytty ja lupasivat selvitellä voivatko myydä. Ei tullut myyntiin. Täällä kun kemikaalien myyminen on hyvin luvanvaraista toimintaa. Jotta ei tarvitse turhaan vääntää, niin otetaan esimerkki. akkuhappoa ei saa myydä ei eikä ostaa ilman lupia. Ennen sai, mutta EU:ssa on viisaat päättäneet ettei enää saa. Ei vaikka yritys olisi ostamassa.
 
No on sille sellainen este, että kun ei ole hyväksyntää EU:ssa niin kukaan ei sitä Suomessa myy. Eräältä isolta jälleenmyyjältä on tuota kysytty ja lupasivat selvitellä voivatko myydä. Ei tullut myyntiin.

En siitä yllätty, olisiko miina että sille ei ole käyttöä, ei siis ole ajoneuvoja joihin se olisi speksattu, niin mihin käyttöön sitä sitten tarjottaisiin, pohjoisen harmaille markkinoille.

Olen ymmärttänyt että ainakin osa järjestelmistä täyttäisi tuolla päästövaatimukset ilman isoja juttuja valmistajalta, mutta ne ei ole siihen innostuneet. Ei vaikka se olisi pohjoisen piirimyyjille ja jälkimarkkinoinnille iso helpotus.
 
En siitä yllätty, olisiko miina että sille ei ole käyttöä, ei siis ole ajoneuvoja joihin se olisi speksattu, niin mihin käyttöön sitä sitten tarjottaisiin, pohjoisen harmaille markkinoille.

Olen ymmärttänyt että ainakin osa järjestelmistä täyttäisi tuolla päästövaatimukset ilman isoja juttuja valmistajalta, mutta ne ei ole siihen innostuneet. Ei vaikka se olisi pohjoisen piirimyyjille ja jälkimarkkinoinnille iso helpotus.
Eli sille on este EU tasolla. Aivan varmasti täyttää vaatimukset tuollakin, kun sitä muualla käytetään. Ei varmasti ole mitään erikoismalleja viety Norjaa tai rapakon taakse, jossa tuota käytetään. Tuollaisen hyväksynnän hinta voi olla ihan mitä tahansa, niin ei ihme ettei valmistajia kiinnosta kun ongelma on hyvin marginaalisella markkina-alueella.
 
Toisaalta sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla, joten voi olla kannattavaa hankkia selvästi polttomoottoriautoa kalliimpi sähköauto. Riippuu itse kunkin ajomääristä, että missä raja kulkee. Tietysti sähköautoissa on vielä toistaiseksi riskinä nopea arvonlasku ja pelko kalliista akkuvioista.
Sähkiksen hinta on vaan moninkertainen verrattuna keskiverto autoon. Halvimmat luokkaa 20k jos haluaa sen 200km+ rangea talvella ja vetokoukun.
 
Eli sille on este EU tasolla. Aivan varmasti täyttää vaatimukset tuollakin, kun sitä muualla käytetään. Ei varmasti ole mitään erikoismalleja viety Norjaa tai rapakon taakse, jossa tuota käytetään. Tuollaisen hyväksynnän hinta voi olla ihan mitä tahansa, niin ei ihme ettei valmistajia kiinnosta kun ongelma on hyvin marginaalisella markkina-alueella.

Olen ymmärtänyt että EU ei ole este, jos valmistaja haluaa sen speksata käyttöön. ja olen ymmärtänut että ainakin osalla valmistajia ei olisi tekninen ongelma. Lisäkustannus se toki on. Siitä sitten kinattu onko se siitäkään kiinni.

Kaupallisesti yksi tie voisi olla se että valmistajan omanversio markkinoille.

Mutta jos tämä nyt diesel sähkis juttua, niin vaikka etelässä ongelmat pienempiä, niin yksi syy voi olla se että valmistajat ei välttämättä isosti enään panosta dieseleihin, osalla lyhyemmässä kuin toisille. Monella aika eurooppa vetosta, niin se markkina putoaa alta. Norja mainittu niin siellä taida uutta polttoautoa muutenkaan pahemmin myydä.


Sähkiksen hinta on vaan moninkertainen verrattuna keskiverto autoon. Halvimmat luokkaa 20k jos edes vähän haluaa rangea.

Halvimillaan uutta sähkistä markkinointiin aikoinaan alle 20 000€, tällä hetkellä halvimmat taitaa olla jonkinverran päälle 20 000, reilusti alle 30 000 kuitenin.

Ja miksi aina jauhetaan siitä että suomessa vanhoja arvottomia autoja liikenteessä, ei se ole se juttu.
Jos puhutaan vakkio työssäkäyvästä, jolla on auto missä jonkinlainen vaihtoarvo ja tai vähän säästö auton hankintaa, niin se juttu on se paljonko siihen haluaa laittaa, nuukalla millä on edullista liikkua ne välttämättömät ajot.

Se ei silloin ratakise onko uuden hinnaston hinta 20 000, 30 000, 40 000€, vai käytetyn 6000€

Sitten se on era-asia jos ei ole vaki tuloja, ei varallisuutta, säästössä kaksitonnia autoa varten, ehkä se autoliikeen rahoitus yhtiö ei sitä sähkistä anna niillä paperilla. Aina löytyy erikoistapaus ja vielä pitkään löytyy tarpeita ja tilanteita mihin nyt on turha sitä sähkistä yrittää ja vielä turhempaa tehdä sitä yleistys kaikkien tilanteeseen.

Ja on sitten heitä jolla käsiraha kukkarossa, ja ruokakauppa tilillä riittävästi siihen satkun sähkikseen. pihassa joku hybridi corolla, muutama tuhat km vuodessa ehkä hänellekkään säästö mielessä ole se sähkis juttu
 
Olen ymmärtänyt että EU ei ole este
Kyllä se on EU este kun EU ei ole sitä hyväksynyt vaikka valmistaja (Kemira) on sitä yrittänyt saada hyväksytyksi. Kun se muualla maailmassa on hyväsytty täysin samoissa autoissa käytettäväksi niin ei se silloin ole mikään muu kuin EU este.
 
Toisaalta sähköautolla ajaminen on halvempaa kuin polttomoottoriautolla, joten voi olla kannattavaa hankkia selvästi polttomoottoriautoa kalliimpi sähköauto. Riippuu itse kunkin ajomääristä, että missä raja kulkee. Tietysti sähköautoissa on vielä toistaiseksi riskinä nopea arvonlasku ja pelko kalliista akkuvioista.

Joissakin tapauksissa, kyllä, mutta nämä säästötapaukset lienevät enemmän poikkeus kuin pääsääntö halpojen autojen omistajien keskuudessa.

Yleistyksenä voi todeta, että vähäarvoisilla autoilla ajetaan vuositasolla vähemmän kuin arvokkailla ja että keskiarvoa vetää ylöspäin poikkeuksellisen paljon ajavat, jolloin mediaani jää keskiarvoa pienemmäksi. (Postailin aiemmin tilastoja.) Lisäksi absoluuttisen edullinen sähköautoilu vaatii ilmaista tai ainakin edullista latausmahdollisuutta. Jos polttonesteen tankkaaminen maksaa 12 snt/km ja sähköauton julkinen lataus 6 snt/km, niin kymppitonnin vuosiajoilla ei sähköllä vielä paljoa säästä (600€). Huolloista, korjauksista ym. voi säästää jonkin verran lisää, mutta vastapuolella on selvästi arvokkaamman auton suurempi arvonalenema ja kalliimmat vakuutukset.
 
Missähän mallissa ad-blue kanssa ei ole ongelmia Suomessa? Ihan sama onko henkilöauto vai raskaskalusto, niin ad-blue aiheuttaa kaikissa ongelmia, kun ikää tulee. Osat aivan hillittömän hintaisia (esim. tankki on ~2-4k€ henkilöautoissa). Eiköhän se suurin ongelma johdu tuosta, että se jäätyy jo -11c. Tähänhän olisi ratkaisu Kemiran valmistama Denoxium (eli kotimainen tuote). Se ei vaan EU:lle ole kelvannut. Tällä ei näitä juuri jäätymisongelmia olisi kun kestää -30c pakkasta (jossain sanottiin -37c). Tämä on käytössä Norjassa ja rapakon takana, joten toimii kyllä ihan siinä missä adblue. DPF ei ole niinkään ongelma, jos edes viikottain tulee pidempää ajoa. DPF saa myöskin helposti viimeistään testerillä pakkopoltettua (jos auto on muuten kunnossa), niin ei ole mikään kallis ongelma vaikka osuisikin kohdalle.

Useissa bemareissa (kokemusta ei ole, mutta kirjaimellisesti abc:llä kahvilla kavereiden kanssa kuultuna = esson baari). Omakohtaista kokemusta taas Ford Transit vm. 2019 jossa ongelmia ei ollut kovillakaan pakkasilla. Nykyisessä vm 2017 mersussa 200D ei myöskään ongelmia. Joissakin autoissa on adbluen esilämmitysjärjestelmä että voisi johtua siitä. Mutta varmuudella en mene sanomaan.

Se on kuitenkin totta että tämä järjestelmä on erittäin ongelmallinen näin pohjoisissa oloissa, ja monilla autolijoilla on ollut ja tulee olemaan vaikeuksia. Puhuit tuosta ad blu- tankin hinnasta, jos järjestelmä jäätyy ei kai sitä sen takia pidä vaihtaa ( sulaahan se lämpimässä ) vai onko niissä tankeissa jotain muutan ongelmaa?
 
Joissakin tapauksissa, kyllä, mutta nämä säästötapaukset lienevät enemmän poikkeus kuin pääsääntö halpojen autojen omistajien keskuudessa.

Yleistyksenä voi todeta, että vähäarvoisilla autoilla ajetaan vuositasolla vähemmän kuin arvokkailla ja että keskiarvoa vetää ylöspäin poikkeuksellisen paljon ajavat, jolloin mediaani jää keskiarvoa pienemmäksi. (Postailin aiemmin tilastoja.) Lisäksi absoluuttisen edullinen sähköautoilu vaatii ilmaista tai ainakin edullista latausmahdollisuutta. Jos polttonesteen tankkaaminen maksaa 12 snt/km ja sähköauton julkinen lataus 6 snt/km, niin kymppitonnin vuosiajoilla ei sähköllä vielä paljoa säästä (600€). Huolloista, korjauksista ym. voi säästää jonkin verran lisää, mutta vastapuolella on selvästi arvokkaamman auton suurempi arvonalenema ja kalliimmat vakuutukset.

Jos sillä autolla ajetaan vähän, niin energiahinnalla, polttoaineen hinnalla ei niin väliä, vaan painopiste siirtyy paljonko se omistaminen, tieliikenne kelpoisena maksaa, ja sen paikka. Ne sitten kistaa julkisenliikenteen ja vuokraamisen kanssa. Auton omistamista moni pitää niin tärkeänä arvokkaana että siitä ollaan valmiita maksamaan.

Osa vanhoista autoista on ihan puhtaita huviautoja, kausia autoja, ja sitten perheen kakkos kolmoautoja. niissä ei välttämättä ajoamatkat pitkiä, eli vanhan riskit ei haittaa, mutta sähkis voi olla kilpailukykyinen, sen muut ominaisuudet tuo lisäarvoa ja jos perheen yksi polttis korvataan sähkiksellä niin sen käyttöprofiili voi muuttua.


Mutta tämä säästö, kustannus juttu taisi nytkin lähteä siitä ainakin osittain siitä että haja-asutus alueella tarvitaan autoa, esim mahdollinnen työsskäynti ja ajetaan se 15 000km tai enemmän, kotilataus keskimäärin helpompaa kuin isoissa kaupungeissa. Ja se selitys että kun se vanha möhkö polttis on viidentonnin arvoinen, niin se nyt on ei ole syy millä voi ohittaa koko sähköauton.

Halvan bensa aikaa se ei tunnu ajankohtaiselta.
 
Useissa bemareissa (kokemusta ei ole, mutta kirjaimellisesti abc:llä kahvilla kavereiden kanssa kuultuna = esson baari). Omakohtaista kokemusta taas Ford Transit vm. 2019 jossa ongelmia ei ollut kovillakaan pakkasilla. Nykyisessä vm 2017 mersussa 200D ei myöskään ongelmia. Joissakin autoissa on adbluen esilämmitysjärjestelmä että voisi johtua siitä. Mutta varmuudella en mene sanomaan.

Se on kuitenkin totta että tämä järjestelmä on erittäin ongelmallinen näin pohjoisissa oloissa, ja monilla autolijoilla on ollut ja tulee olemaan vaikeuksia. Puhuit tuosta ad blu- tankin hinnasta, jos järjestelmä jäätyy ei kai sitä sen takia pidä vaihtaa ( sulaahan se lämpimässä ) vai onko niissä tankeissa jotain muutan ongelmaa?
Oliko tämä nyt Hyvinkään ABC, vai Rovaniemen ABC.

Mutta jos lapissa ongelmia niin hinkilöauto jutuissa ei nyt maata kaada, sähkikset ja bensa vaihtoehtoja ja ne vanhat dieselit voi myydä etelään.
 
Useissa bemareissa (kokemusta ei ole, mutta kirjaimellisesti abc:llä kahvilla kavereiden kanssa kuultuna = esson baari). Omakohtaista kokemusta taas Ford Transit vm. 2019 jossa ongelmia ei ollut kovillakaan pakkasilla. Nykyisessä vm 2017 mersussa 200D ei myöskään ongelmia. Joissakin autoissa on adbluen esilämmitysjärjestelmä että voisi johtua siitä. Mutta varmuudella en mene sanomaan.

Se on kuitenkin totta että tämä järjestelmä on erittäin ongelmallinen näin pohjoisissa oloissa, ja monilla autolijoilla on ollut ja tulee olemaan vaikeuksia. Puhuit tuosta ad blu- tankin hinnasta, jos järjestelmä jäätyy ei kai sitä sen takia pidä vaihtaa ( sulaahan se lämpimässä ) vai onko niissä tankeissa jotain muutan ongelmaa?
Adblue järjestelmän suurin ongelma ei ole sen nesteen jäätyminen, vaan se kristalloituminen.

Jäätyminen on kyllä ongelma. Neste tietysti jäätyy, mutta se ei itsessään ole ongelma koska laitteisto ei ole käytössä silloin kun neste on jäässä, mutta jos ajat auton -30C pakkasesta lämpimään halliin pariksi tunniksi (esim huollon ajaksi), se adblue möykky on edelleen jäässä, mutta lämpötila-anturit ei.

Nuo adblue/DEF järjestelmät ovat kuitenkin herkästi hajoavia ihan joka puolella maailmaa missä niitä käytetään. Toki perimmäinen syy on se että laitteistoa ei ole tehty riittävän vahvaksi, mutta syy siihen miksi ne periaatteessa lasinpesulaitteistoa vastaavat komponentit eivät kestä on tuossa kristalloitumisessa. Sinne tulee siis pieniä kristallikokkareita, paikkoihin joissa adblueta on pisaroina. Jos systeemi huuhtelisi itseään kierrättämällä nestettä ne kristallit todennäköisesti liukenisivat takaisin nesteeseen, mutta yleensä se kökkäre aiheuttaa vikatilan joka sammuttaa koko laitteiston, sen sijaan että se onnistuisi huuhtelemaan ongelman pois.

Suurin ongelma on kuitenkin se että noihin ei saa varaosia, vaan ainoa tapa korjata systeemi on ostaa 2000e "säiliö" johon koko järjestelmä on pakattu, kun laitteistossa itsessään ei ole ensimmäistäkään yli 50€ arvoista osaa.

Normaalistihan vastaaviin selkeisiin valmistajan rahastuksiin jälkimarkkinat vastaavat tuomalla myyntiin korjausosia, mutta tuon adbluen tapauksessa niille korjausosille ei ole riittävästi kysyntää, joten ei ole tarjontaakaan.

Kysyntää puolestaan ei ole siksi, koska maailmassa on kuitenkin niin pieni asiakaskunta joita kiinnostaa noiden laitteistojen korjaaminen, kun hyvin edullisella ohjelmoinnilla saadaan auto olemaan välittämättä tuosta jälkikäsittelystä, ja se kun ei tosiaan vaikuta millään lailla moottorin toimintaan.
 
Useissa bemareissa (kokemusta ei ole, mutta kirjaimellisesti abc:llä kahvilla kavereiden kanssa kuultuna = esson baari). Omakohtaista kokemusta taas Ford Transit vm. 2019 jossa ongelmia ei ollut kovillakaan pakkasilla. Nykyisessä vm 2017 mersussa 200D ei myöskään ongelmia. Joissakin autoissa on adbluen esilämmitysjärjestelmä että voisi johtua siitä. Mutta varmuudella en mene sanomaan.

Se on kuitenkin totta että tämä järjestelmä on erittäin ongelmallinen näin pohjoisissa oloissa, ja monilla autolijoilla on ollut ja tulee olemaan vaikeuksia. Puhuit tuosta ad blu- tankin hinnasta, jos järjestelmä jäätyy ei kai sitä sen takia pidä vaihtaa ( sulaahan se lämpimässä ) vai onko niissä tankeissa jotain muutan ongelmaa?
Voin sanoa omasta kokemuksesta, että bemareissa on paljon ongelmia adblue kanssa (ehkä ei ihan niin paljon kuin joillakin merkeillä). Ihan sama onko F/G-sarjaa. Joo toimivat kyllä pakkasella niin kauan kunnes hajoavat. Ai mistäkö tiedän? No satun niitä korjaamaan. Bemarilla uusi adblue tankki on ~2k€ suunnilleen. Tankkeihin ei saa mitään varaosia (pumppua, antureita tms.), vaan aina vaihdetaan koko tankki. Bemarissakin on lämmitys tankissa & linjastossa, ei silti poista mitenkään adblue jäätymisen aiheuttamia ongelmia (lämmitys ei voi olla päällä kun auto on parkissa). Ai mitä ongelmaa se jäätyminen aiheuttaa? No laita ämpäriin vettä ja se pakastimeen. toista tämä koe nyt vaikka 100 kertaa ja kerro kuinka monta kertaa se ämpäri halkesi. Jää hajottaa myös niitä adblue linjoja. Jää tunnetutusti halkaisee vaikka kallion, vaatii toki toistoja x määrän. Toki jos auto säilytetään lämpimässä niin jäätyminen ei ole ongelma. Aine toki myös kristallisoituu & aiheuttaa korroosiota. Muutenkin homma mennyt ihan järjettömäksi kun puhutaan uudemmista 2020-> bemareista, pakoputkistossa on pelkästään lämpötila-antureita 6 jne. N47 on esson baarissa huonossa maineessa, mutta onhan se nyt kertaluokkaa luottavampi kuin yksikään adblue viritys. Sekin toki on fakta, että todella monesta autosta on se adblue otettu pois käytöstä. Toki viimeisimmän lakimuutoksen jälkeen niiden määrä on vähentynyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
284 025
Viestejä
4 878 457
Jäsenet
78 742
Uusin jäsen
teddie

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom