Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Tänään piti käydä tankkaamassa. Ajelin, kun valo syttyi vielä Turun motaria 40 km ja bensa range meni nollaan. Sen jälkeen vielä kevyempää tiestöä 40 km. Tankatessa meni 6 napsun taktiikalla ihan piripintaan 47,0 litraa ja tankki on 55 L. On meinaan Toyotan RAV4:ssa jonkun verran varatankkia. No akkuun oli jätetty 23 km Rangea ja tankilta talliin sisään 19,8 km matkaa. Rangea jäi 2 km jäljelle ja kulutusta kotiin matkalle tuli 16,8 kWh/100 km. Akku ei siis tyhjene vielä loppupäässäkään mitään erityistä vauhtia, joten saattaa olla ihan hyvässä kunnossa vielä reilut 50 000 km ajettuna.

Toyota hanskaa akun käytön. Minin olen toistuvasti saanut tilanteeseen, ettei enää sähkövoimin liiku.

Talvella helppo testata kun on liukasta ja sähköllä toimii takaveto ja polttiksella etuveto.
Eli Ford Kugassa atkinson ja portaaton automaatti ja Opel Grandlandissa yleiskäyttöinen parisataa heppanen turbokone, ja monilovinen automaatti, jos vie kymmenen litraa hybridiajossa niin ei ihan maaliin mennyt. Kuullostaa enemmän sellaisesta missä hybridillä haetaan tehoja kohtuu verotuksella. ja työmatkan töpselisähköllä

Oliko tuo parivertailu, vai isompi testi, miten siellä muut kulutti.

Oliko se testi kuvailtu millä sanoille, tässä vielä vähän hämää sen toisen artikkelin kuvaus. kolmesta eri testistä.
Juuri tuollainen ero tekniikoissa on. Tuosta on viisi vuotta kun olen tuon lukenut, mutta kuvasta näkee lehden numeron ja vuoden niin voi lukaista kirjastossa kun seuraavaksi siellä käy.
Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan, ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella. Pointtina siis se, että kun autoa käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, tuollaiset lukemat eivät ole ihan sitä käytännön toteutunutta todellisuutta. Toki jos usein majailee keskusta-alueella jossa sitä ei pääse lataamaan, niin varmasti kulutus on kova. Mutta hommaako ihmiset sitten sellaisiin tilanteisiin jotain plugaria? Viimeisin 200km reissu Grandlandilla 200km, akku oli ~60% lähtiessä, ja näkyy olleen 5,6l/100km. Ei ollut motaria kuin ehkä 15% matkasta, eli maantieajoa lähinnä. Ei sillä, en ole akku tyhjänäkään päässyt Grandlandilla tuollaisiin lukemiin kaupunkipyörittelyssä. Toki standarditestit on vertailukelpoisia keskenään enkä tuota kiellä (ja tämä on käyttövoimakeskustelu), mutta itselläni oli viimeksi reilu 6l/100km ihan normaalissa kaupunkiajossa akku tyhjänä, kilometrejä taisi tulla ~30. Ei toki tullut kengittyä juurikaan.
Harvoin autotoimittajien testit vastaavat arkimaailmaa.

Onhan se mahdollista, itsekin ostin plugarin kun ainoa vaihtoehto olisi ollut diesel ja 10tkm/a ajolla se ei vaikuttanut fiksulta.

Erehdyin luulemaan, että Minin hybridi toimisi kuten toyotan ja veisi kaupungissa 4-5l. Todellisuudessa menee 7,5-8l Turun alueella.

Maantieajossa pääsee kuuteen litraan, moottoritiellä menee kahdeksan.

Ostin Minin kun asuin vielä vuokralla ja nyt As Oy omistusasumisessa onkin sitten saanut vääntää isännöinnin kanssa lämpötolpan muutoksesta lataavaksi kohta puolisen vuotta kun itseltä vaaditaan eri asioita kuin mitä edellisiltä on vaadittu.

Luovutin taistelun kun meille tulee lataavat hybriditolpat -26/-27.

Eipä siitä hybridistä täydellä akulla ole iloa jossei auto suostu liikkumaan sähköllä -5C kylmemmässä.

Vielä kun ajaa 10km/suunta pätkäajoa, mihin phev olisi ideaali sähköajon, mutta huonoin ikinä polttisajoon, tarkoittaa se käytännössä 10-19l/100km kulutusta kun polttis ei lämpene eikä sille ole saatavilla esilämmitystä.

Saatan edustaa pienempää otantaa, kun en tehnyt taustaselvitystä auton ominaisuuksista käyttötarkoituksiini riittävän perusteellisesti.

Itse ihastuin ulkonäköön, penkkiin ja ennenkaikkea ajettavuuteen, en miettinyt muita muuttujia
 
Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan,

Se jäi vähän epäselväksi että miten se testi on oikeasti tehty, vähän rivievälistä jäänyt olo että eivät ole vertailukelpoisia. En sitä epäile etteikö Opel kuluttaisi enemmän, mutta ei ihan noin paljon

ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella...
Plugarien todelista käyttöä on euroopassa tutkittu, Suomessa töpselilautaus oli korkeinta, mutta merkittävästi meilläkin ajettiin perus hybridinä. ja aiemmin ketjussa käsiteltiin plugarain käyttöä iman latausmahdollisuutta onko se kuinka taloudellista.

Tuo tuulilasin testi ertikkelli antoi siihen hyvin ristiriitaisen mielipiteen. Fordin osalta eivät saaneet isoa kulutusta ikaan, Opelilla saivat, mutta mikä se totuus Opellin kohdalla. Sinun kokemuksesi mukaan kohtuudella pääsee, tosin olit lähtenyt osittain ladatulla akulla ja palaa varaus ei selvinnyt. tuolla 60% akulla, mitä sillä olisi päässyt tuosta matkasta, 10-15%?
 
Toisaalta se että tuossa grandland-kuga vertailussa ero on noin iso ei tarkoita että tuo olisi mikään yleispätevä tilanne. Ja oliko tuo nyt se vanha vai uusi grandland?

Toki onhan siihen syynsä miksi on siirrytty Atkinson sykliin Otto syklistä aina kun se on mahdollista.
 
Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:

Kuga 5,7l/100km

Grandland 10,7l/100km

Minillä ajoin Turusta Huittisiin ja takaisin. Eli 80km/suunta. Navigointi oli mennessä päällä kun uuteen paikkaan olin menossa.

Auto latasi akkua, jotta perillä pääsi pari kilsaa päästöttömästi.

Menomatkan kulutus 7,5l/100. Paluu ilman navigointia 6l/100km.
Kuga, eli jenkeissä Escape malli on etuvetoisena varsin etevä taloudellisuudessa. Siinä on pienempi akku ja selittää tuon täsmälleen saman säästön 5 vuoden ajamisilla, kuin RAV4 plugari. Etuvetoisena kulutusta EPA normin mukaan lataamatta saadaan jo 5,9 L/100 km, eli pienemmällä menee kuin RAV4 hybridi AWD. Sähkönkulutustakin on 33 kWh/100 ml, eli 20,5 kWh/100 km, joka on ihan jees ympärivuotiseksi lukemaksi.

 
Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
 
Toisaalta se että tuossa grandland-kuga vertailussa ero on noin iso ei tarkoita että tuo olisi mikään yleispätevä tilanne. Ja oliko tuo nyt se vanha vai uusi grandland?

Toki onhan siihen syynsä miksi on siirrytty Atkinson sykliin Otto syklistä aina kun se on mahdollista.
Grandlandissa on vissiin 8 vaihteinen automaatti, joka on ihan eri planeetalta kuin käsittääkseni Kugan vastaava Synergy Drive kuin mikä on Toyotallakin. Atkinson ei sinänsä vaikuta tuohon, jos koko yhdistelmä kasataan kokoon eri osista.
 
Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
Tuo Ioniq on vähän pienempi kinneri, mutta sen kulutukset sekä bensalla, että sähköllä on jo erinomaisella tasolla. 17,4 kWh/100 km lähentelee jo erinomaisten sähköautojen kulutusta ja model Y LR jää jo jälkeen. Alkaa olla bensan kanssa jo centtipeliä, että missä kohtaa talous menee tasan.
Edit. Tuossa EPA taulukossa siis vertaillaan n 8,3 L/100 km kuluttavaa perus bensaa 5 vuoden ajoilla, kun ajetaan 15 000 ml. Rahaa saa yli 10 K€ laskettua hintaeroihin monella kinnerillä pelkällä polttoaineella suht mukavasti, jos kykenee noihin raameihin pääsemään omalla ajoprofiililla.

 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 375
Viestejä
4 868 322
Jäsenet
78 577
Uusin jäsen
JuhoLindfors

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom