Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
 
Toisaalta se että tuossa grandland-kuga vertailussa ero on noin iso ei tarkoita että tuo olisi mikään yleispätevä tilanne. Ja oliko tuo nyt se vanha vai uusi grandland?

Toki onhan siihen syynsä miksi on siirrytty Atkinson sykliin Otto syklistä aina kun se on mahdollista.
Grandlandissa on vissiin 8 vaihteinen automaatti, joka on ihan eri planeetalta kuin käsittääkseni Kugan vastaava Synergy Drive kuin mikä on Toyotallakin. Atkinson ei sinänsä vaikuta tuohon, jos koko yhdistelmä kasataan kokoon eri osista.
Edit. Kuga on saatavilla tavallisena hybridinä ja ladattavana versiona samalla 2,5 L moottoreilla, kuten Toyotakin. Joten jotain sukulaisuutta noilla on. Monella muulla merkillä Hybridi tarkoittaa vain plug in mallia, eikä muuta osaamista hybriditekniikasta ole saatu käyttöön.
 
Viimeksi muokattu:
Itsellä on nyt ollut huyndain ioniq phev:nä n. Puoli vuotta ja tässä ajassa tullut n. 13 000 kilometriä. Olen itse ollut tuohon tyytyväinen, kun työmatkan (reilu 20 km suuntaan) pääsee täysin sähköllä edes takaisin, mutta muuten pystyy ajamaan pitkää matkaa polttomoottorilla miettimättä lataamista.

Kahdelle pitkälle matkalle (2000-3000km per reissu) on lähdetty täydellä akulla, mutta matkan aikana ei ole ladattu kertaakaan. Näillä matkoilla kulutus on ollut hyvinkin kohtuullista eli n. 4.5-5 litraa per 100km. Toisella matkalla oli enemmän myös kaupunkipyörittelyä, niin ei se kulutus sielläkään ollut mitenkään poikkeavaa vaikka olikin tyhjä akku. Päivämatkat ovat yleensä pitkiä omilla reissuilla ja en olisi halunnut kyllä yhtään jäädä matkan varrelle lataamaan autoa, niin minulle tämä plugari on ollut oikein toimiva ratkaisu.

Ostaessa harkitsin myös täyssähköä kunnollisella peräkontilla, mutta riittävän kapasiteetin omaava alle 5v. sekä alle 100tkm ajettu auto olisi maksanut vähintään 25k€, kun nyt päästiin kolmanneksella vähemmän tuosta hinnasta. Saattaa olla, että joudun kuitenkin vielä isomman hankkimaan, kun tuon peräkontti on ehkä hiukan liian pieni ja talvella matkaaminen voi olla haastavaa.
Tuo Ioniq on vähän pienempi kinneri, mutta sen kulutukset sekä bensalla, että sähköllä on jo erinomaisella tasolla. 17,4 kWh/100 km lähentelee jo erinomaisten sähköautojen kulutusta ja model Y LR jää jo jälkeen. Alkaa olla bensan kanssa jo centtipeliä, että missä kohtaa talous menee tasan.
Edit. Tuossa EPA taulukossa siis vertaillaan n 8,3 L/100 km kuluttavaa perus bensaa 5 vuoden ajoilla, kun ajetaan 15 000 ml. Rahaa saa yli 10 K€ laskettua hintaeroihin monella kinnerillä pelkällä polttoaineella suht mukavasti, jos kykenee noihin raameihin pääsemään omalla ajoprofiililla.

 
Viimeksi muokattu:
Vihreät puolue ketjusta


Ne kalliit akustot eivät ole enää kalliita. Niiden hinnat ovat tippuneet reilusti ja ne vakuutusmaksut (kuten korjauskulutkin) seuraavat perässä.
Tämä nyt on ihan höpöhöpöä, kyllä ne akut edelleen on aika helvetin kalliita ja se suurin osa auton hankintahinnasta.
Totta että akkujen hinta näyttelee isoa osaa sähköauton hinnasta ja niiden Wh kustannus heilahtelut näkyy mallien välisissä hintasuhteissa. (Onko isoa akku vai pieni akkuinen).

Sitä en tiedä missä autossa akun osuus kustannuksista on yli 50%, saati auton hankinta hinnasta. Se yleinen käsitys että on kallein komponentti.

Mutta siis akkujen, akkuvalmistamiseen tarvittavien komponenttien hinnat on tuo väliaikaisen piikin jälkeen sukeltaneet ja auto valmistajilla toimitusketjut kunnossa, Ruotsin tehtaan varaan laskeneetkin jo rakentelu uusikorvaavia toimituskejtuja ennen sen konkurssia.
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta
Höh, oikosulussa kirjoitin että pihassa kaks bensa-autoa, piti puhua polttiksista. Toinenhan kulkee siis bensalla ja toinen biokaasulla. On siinäkin varalla bensatankki, muttei tule ajeltua bensalla kuin muutama tankillinen vuoteen suuttimien vuoksi.

Pahoittelut puolestani offtopicista, taidettiin jo lopettaa aiheesta tällä kertaa.

Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta


Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).

Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.

Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.
 
Lisää jatkoa Vihreät ketjusta


Tämän varmaan sopivampi ketju, mikä se sun ajatus siitä halvasta systeemistä , missä biopolttoaineet kävisi kaupaksi
Hmm, luultavasti tukea niiden biopolttoaineiden valmistusta ja kulutusta. Valmistajille on tarjottu raippaa (jakeluvelvoite, joka ei palkitse vaan pakottaa tuottamaan uusiutuvia tietyn osuuden kaikista jalosteista) ja kuluttajalle on tarjottu raippaa (diesel oli halpa vaihtoehto joten diesel-autoilta alettiin verottaa extraa, suuri osa kaasuautoista verotetaan bensa-autona koska bensatankki on varalla vaikka Suomessa biokaasu on tällä hetkellä paljon edullisempi vaihtoehto useimmille kaasuautoille).

Jos olisi haluttu biopolttoaineiden käyttöä lisätä, polttisautojen valmistuslinjoja ei oltaisi ajamassa koko EU:n laajuisesti alas. Nyt se ollaan pakon kautta sanelemassa sekin. Toki tällä tähdätään sähköautojen yleistymiseen, joten jos polttiksia lakataan valmistamasta, Suomessa varmaan ensin vanhenee autokanta.

Veikkaan että Suomessa ollaan varmaan valmiita merkittävästi sähköistämään sekä uudistamaan autokantaa sitten kun täyssähköisinäkin on tarjolla oikeita farkkuja, pakuja, lava-autoja ja maastureita ja niiden hinnat on tulleet nykyisten käyttisten tasolle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 895
Viestejä
4 874 143
Jäsenet
78 731
Uusin jäsen
Jeba25

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom