Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Johtuu pitkälti siitä että normaaleja auton moottoreita valmistetaan mielettömiä määriä, joten ne ovat halpoja.Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
EREV taitaapi olla uusi markkinointinimi noille, ja varsinkin Kiinassa ilmeisesti suhteellisen suosittuja. Viime aikoina on ollut erilaisia lupauksia että paljon uusia malleja olisi tulossa ensi vuodesta eteenpäin Euroopan markkinoille, mutta saa nähdä kamppaako erilaiset kauppapolitiikan kiemurat nämä suunnitelmat.Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
HA autoissa sarjahybridejä vähän, mutta ehkä suosittu Mitsubishi menee lähelle (vai olenko ymmärtänyt sen toiminnan ihan väärin)Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
Nuo eivät vaikuta kovin energiatehokkailta matka-ajossa. Mazda MX-30 e-Skyactive ehkä karsein esimerkki moisesta.Yllättävän vähän on markkinoilla niitä hybridejä, jotka liikkuvat sähköllä ja polttis toimisi vakiokierroksilla akkua ladaten.
Tuo wankel sotkee tuon vertailun, eikä sitä voi oikein pitää kuin esimerkkinä huonosta toteutuksesta.Nuo eivät vaikuta kovin energiatehokkailta matka-ajossa. Mazda MX-30 e-Skyactive ehkä karsein esimerkki moisesta.
![]()
Koeajo: Mazda MX-30 e-Skyactiv - Erikoinen lataushybridi | Autotalli.com
Koeajo: Mazda MX-30 e-Skyactiv - Erikoinen lataushybridi - Koeajot - Autotalli.comwww.autotalli.com
On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.Manuaalissa ihminen hoitaa vaihteensiirron, automaatissa vaihde ei vaihdu pyhällä hengellä, vaan mekatroniikka tms. vaatii sähköä. Lisäksi manuaalivaihteisto on yleensä yksinkertaisempi ja sitä myötä kevyempi (ylimääräinen paino lisää polttoaineenkulutusta). Lisäksi tekoälyn mukaan automaattivaihteistojen voiteluöljypumput lisäävät energiankulutusta.
Volkkarin hinnastosta - sama auto manuaalina menee kolme desiä pienemmällä kuin DSG:llä normikulutuksen mukaan.
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.Sinänsä kun tänään tuossa pari eri settiä plugarilla ("tyhjä" akku, eli about 14% latausta kun lähti ajelemaan (pelkkään sähköajoon vaatii 16-17%) ajelin, niin vaikea kuvitella että kovin moni ihan puhdas hybridilinja pärjäisi. Eka meni 115km, keskikulutuksella 3,4l/100km. Suurin osa satasen maantietä, mutta koska about 20km jälkeen samalle tiellä kääntyi varmaan 100 auton letka abcn pihasta (joku autokokoontuminen) niin seuraava 70km mentiin 80+ keskinopeutta. Toinen 45km pätkä tuohon perää meni vaihtelevaa maastoa ilman ruuhkia about 3,7l/100km kulutuksella (vähän enemmän mäkistä maastoa). Toyota tälle Kialle varmaan pärjäisi ihan hybridilinjallakin kulutuksen osalta silloin kun käytetään autoa ihan hybriditilassa. ECVT vaihteistolla todennäköisesti saadaan vielä hivenen pienempi kulutus sopivissa olosuhteissa. Toisissa olosuhteissa sitten isommasta akusta saadaan varmasti paremmat kulutuslukemat kun pystytään lataamaan tarvittaessa enemmän ja pidempään sitä akkua.
Pitkää maantieajoa satasta sama auto kuluttaa sen about 4,7-5.1 väliin, joten kun nopeus tuosta laskee niin hyötysuhdekin paranee. Toisaalta sitten lähipyörityksessä tyhjällä akulla liikkeelle lähtiessä kuluttaa suhteessa aika paljon enemmän, mutta jopa talvella jäädään alle sen mitä edellinen auto kulutti keskikulutuksella (7,2l) ja kylmällä koneella toki sitten ihan hurjasti enemmän olisi tuo edellinen kärry kuluttanut (2000 luvun alun 1,6 bensakone).
Nippeli kysymys, oliko noissa kulutuksissa siis bensan kulutus ja jos tyhjällä lähdit, niin mukana (osassa) se bensa millä akkua ladattiin, jos akun varaustila nettonakasvo.
Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...On automaatteja ja sitten on portaattomia lootia. Esim toi eCVT planeettapyörästö mielestäni varsin nerokas ratkaisu ja Toyotalta ei normiautoista edes manuaalia saa, vaikka haluaisi. Kulutus on melkoisen pitkälle opitimoitu, kun moottori on kokoajan siellä optimikierroksilla. Se sitten kuskista kiinni, että pitääkö tästä vai ei. Mutta vähän se syö.
Se mikä minun ymmärrys, niin toi eCVT toimii samoin, mitä takavedon perä. Eli, takavedossa jaetaan tuleva voima kahdelle renkaalle sen mukaan, että mennäänkö suoraan, vai onko mutka. Ja eCVTssä se toimii just toisinpäin, että otetaan energia "renkaista" (perinteisestä moottorista, tai sähkömoottorista) ja yhdistetään se samaan. Ja ei ole hihnoja tai muita ihmeellisyyksiä sisällä. Mitä toi "e" tarkoittaa, että vaihdelaatikon rinnalla on sähkömoottori ja se toimii peruutusvaihteena, otetaan energiaa akkuun, laitetaan mooottori tarvittaessa käyntiin ja hoidetaan "vaihdevälitys". Ja sen verran tuosta peruuttamisesta, että koska se tapahtuu sähkömoottorilla, niin johonkin jyrkkään ylämäkeen kun kärryä isolla kuormalla työntää, niin ei siinä loputtomiin voimaa ole.Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...
No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Mitenhän Toyota on ratkaissut tuon takavedon kestävyyden kun siinähän ei ole mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä? Meinaan kun Volvon ERAD- ollut ainakin ongelmallinen
Hybriditoyotan eCVT vaihteistolla ei ole teknisesti mitään tekemistä varsinaisen CVT vaihteiston kanssa, muuta kuin toki se että välitysuhde muuttuu portaattomasti.Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...
No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Hybriditoyotan eCVT vaihteistolla ei ole teknisesti mitään tekemistä varsinaisen CVT vaihteiston kanssa, muuta kuin toki se että välitysuhde muuttuu portaattomasti.
Sen takia kannattaa käyttää nimitysta eCVT, tuossa selitetty toimintaperiaateEli CVT on kyllä oikea termi sille. Kyse vain ei ole hihna tai ketjutoimisesta variaattorista mikä yleensä tulee mieleen CVT kirjainyhdistelmästä.
Kai nämä ovat sukupolvijuttuja, joilekkin se automaatti on nimeomaan vanhoja autojen automaatti tekniikkaa,momentti muunnin, vanhat Jenkkit, vanhan Volvon volvon omistaman Volvon. josta sitten tuli mieleen variaattori.Joo kyllähän tuo CVT nimi on "varattu" tuolle ratkaisulle jossa jonkin tyyppinen kiilahihna/ketju välittää voimaa kahden kiilapyörän välillä.
Muutkin on tähän vastailleet jo kaikenlaista, mutta suora vastaus itse kysymykseen: Toyotan eCVT on luotettava eikä kannata jättää autoa ostamatta sen pelossa. Vaikka se vaikuttaa toiminnaltaan mustalta magialta niin se on aika robusti järjestelmä. Eka Priushan tuli jo 1996, eli onhan noita ollut jo kauan.Onko Tojolla ollut luotettavuusongelmia ton CVT:n kanssa? Ite oon sen verran vanhaa liittoa, että liputan momentinmuuntimen puolesta ja epäilen kaikkia muita...
No ainakin takseina noita cvt-corolloja näkee paljon.
Sai heti alussa hyvän maineen ja siitä tekniikka itsessään on luotettavuudeltaan hyvä ja jäänyt mielikuva että käytännön toteutukset otse makaniikasta olleet euton eliän heittämällä kestäviä (siis ei pelkästään Toytotan autoissa)Muutkin on tähän vastailleet jo kaikenlaista, mutta suora vastaus itse kysymykseen: Toyotan eCVT on luotettava eikä kannata jättää autoa ostamatta sen pelossa. Vaikka se vaikuttaa toiminnaltaan mustalta magialta niin se on aika robusti järjestelmä. Eka Priushan tuli jo 1996, eli onhan noita ollut jo kauan.
Itselläni on kokemusta useammasta kertynyt tässä vuosien saatossa eikä yhdessäkään ole ollut voimansiirron kanssa mitään ongelmia. Vähän kuminauhamaiselta se kiihtyvyys tuntuu, mutta siihen tottuu.
Kun tiedetään miten tärkeitä mielikuvat on, niin ehkä vähän yllätys ettei ole jotain keinotekoisia valinnaisia virityksiä, mietin siis jotain parametrointia millä luotaisiin sitä "nykyimistä" , eihän siinä järkeä jos auto sillä kiihtyisi huonommin, kuluttaisi enemmän.Vähän kuminauhamaiselta se kiihtyvyys tuntuu, mutta siihen tottuu.
Subarulla on osassa malleista virtuaaliset vaihteet.Kun tiedetään miten tärkeitä mielikuvat on, niin ehkä vähän yllätys ettei ole jotain keinotekoisia valinnaisia virityksiä, mietin siis jotain parametrointia millä luotaisiin sitä "nykyimistä" , eihän siinä järkeä jos auto sillä kiihtyisi huonommin, kuluttaisi enemmän.
Joo kyllähän tuo CVT nimi on "varattu" tuolle ratkaisulle jossa jonkin tyyppinen kiilahihna/ketju välittää voimaa kahden kiilapyörän välillä.
Joissain CVT autoissahan oli että noita virtuaalivaihteita ei edes saanut pois päältä, vaan täyskaasukiihdytys pakotti ne aina. Ilmeisesti siinä kiihtyvyyydessä ei kuitenkaan käytännössä ollut kuin jokin sekunnin kymmenyksen ero, eli mistään merkittävästä haitasta ei voi puhua.
Tosin kyllähän esim F1 kielsi CVT järjestelmän hyvin pitkälti äänen takia, teknisen ratkaisun pitää olla melko murskaavan ylivoimainen jotta ihmiset hyväkyvät sen laajamittaisesti, jos se poikkeaa tunnepalautteeltaan perinteisestä.
Kyllähän plugarit saa kuluttamaan perinteiseen vaihdelaatikkoon kytkettäessä ihan kunnolla vs tuo Toyotan HSD systeemi.Yleistäen voi sanoa että tyhjäakkuinen plugari kuluttaa maantieajossa saman verran kuin auto jossa on sama moottori ilman akkua, mutta syykin on aika selvä, se akun lisämassa ei juurikaan vaikuta tasanopeudella.
Kaupunkiajossa vastaava tilanne kyllä kääntyy yleensä plugarin eduksi, koska se kuitenkin kykenee keräämään osan jarrutusenergiasta talteen.
Sen sijaan jos verrataan samantehoisia autoja, niin vaaka kääntyy kyllä aika vahvasti sen plugarin eduksi.
Tuo legenda siitä että ladattavat plugarit kuluttavat akku tyhjänä saman kuin pelkät polttikset öie ee lähtenyt siitä kun ajettiin 2,5 tonnisella neliveto katumaasturilla ja saatiin tyhjällä akulla 12l/100km kulutus, ja muisteltiin että suunnilleen tuonhan se vei se edellinenkin. Tosin unohdettiin että se oli diesel ja vastaava bensavehje vei 20l/100km.
Jotkut plugarit toimivat, tai lähinnä sallivat ajaa vaikka toisessa voimajärjestelmässä olisi vika, mutta ei ole mikään sääntö.
Ja katsastuksessa ei tosiaan sallita mitään vikoja mihinkään järjestelmään joka voi vaikuttaa päästöihin. Tämä pätee kaikkiin autoihin (pl. käytännössä täyssähköautot).
Mikään varavoimalaitos se ei siis tosiaan ole.
Tietääkseni mikään auto ei kieltäydy käynnistymästä tai toimiasta jos akku on vaan normaalisti tyhjä (ei siis vilatilassa tms), mutta joissain autoissa se tyhjä akku vaikuttaa käytettävissä oleviin tehoihin todella radikaalisti, joissain ei ole mitään eroa.
Kyllähän plugarit saa kuluttamaan perinteiseen vaihdelaatikkoon kytkettäessä ihan kunnolla vs tuo Toyotan HSD systeemi.
Tuolla kun laittaa nuo 3 eri tekniikkaa rinnakkain, niin näkee kyllä eroja. Kaikissa RAV4:ssa siis sama 2,5 L moottori ja kaupunkikulutukseen saatu jo 3,0 L/100 km ero tuohon ilman hybridiä olevaan 8-vaihteiseen automaattiin. MB osaa kuluttaa jo tolkuttomasti sähköä tuolla yhdistetyllä 52 kWh/100 ml lukemalla vs RAV4:n 36 kWh/100 ml. Eli 33 kWh/100 km vs 22 kWh/100 km. Omalla RAV4 plugarilla näyttää nyt 2 vuoden kulutus sähköisessä ajossa 21,6 kWh/100 km lukemaa, joten hyvin tuo EPA normi näyttää toimivan arviointiin.
Compare Side-by-Side
Compare the MPG of cars and trucks side-by-side. Compare the gas mileage and greenhouse gas emissions of new and used cars and truckswww.fueleconomy.gov
![]()
Tuossa Tuulilasin testi Kugalla, jossa Atikinson-kierrolla polttis, aivan kuten Toyotissa ja Grandlandilla, jossa tavis polttis, kuten valtaosassa plugareita.
Hyvin näkyy kulutusero tyhjällä akulla...
![]()
Kuvittelisin että tuossa on kuga ja grandland. Polttoainesäiliön tilavuus on kyllä kummassakin sama 43l.Sokeana en nyt erota mitä palkkeja kuvakaappauksessa on. Eri polttoainesäiliön tilavuus niin ilmeisesti eri autoista kyse, tai eri vuosimalli. Ilmeisesti Ford Kuga tarkoitus. Onko Kugassa myös portaaton vaihteistoa, teknisesti samanlainen kuin mm Toytotalla. jos ei sarjahybridi, niin Atkinsson jos ja kun optimoitu kapealle kierrosalueelle niin ollaakseen optimi tarvii toteutuksen.
Joskus varmaan lukenut Tuulilasin kulutustestien kuvauksen, mutta en satavarma muista, niin onko "mitattu tyhjällä akulla" nyt käytännössä miten, siis onko mittaus nyt joku piikki kulutus mittaus, oikeast tyhjän akun kulutusta, vai onko mittaustavalla jotain oikeasti käytännön merkitystä. simuloitu oikeaa hybridiajoa.
Joo, mutta mitä Tuulilasi on oikeasti mitannut. Saako autoja paramteroitua edes samanlailla, että mittaisi samaa.Yleensähän noilla lehdillä on jokin vakiolenkki jonka ne käyvät ajamassa.
Kyllä se moottori on ihan samaa sukua noissa jenkkeihin vietävissä RAV4 malleissa. Perusmoottori bensaan on A25A-FKS ja sen virkaveli on hybridiversiona A25A-FXS, jossa tehoa 30 hp vähemmän. Ainakin itte olen pitänyt tuota ns samana moottorina.Mulle on nyt vähän epäselvä tuo sun viestin pointti, mutta kyllähän se on laajasti hyväksytty että tuo toyotan hybridijärjestelmä on hyvin energiatehokas, eikä muut valmistajat yleisesti ottaen pärjää tuossa kilpailussa, mutta aika rohkea oletus että syy olisi vain vaihdelaatikossa.
Tuossa nyt näkee sen että siitä plugin hybridi järjestelmästä on hyötyä myös akku tyhjänä, kun rav4 on olemassa kaikilla noilla tekniikoilla.
Tuo "puolet" isompi mersu tietysti kuluttaa enemmän, sekä bensaa että sähköä.. Tuo testirinki on kyllä aika rankan olonen jos kulutukseksi saadaan 50+kwh/100km.
Tuo tavallisella automaatilla oleva rav4 ei tosin ole samalla moottorilla kuin nuo hybridit, vaikka se nyt saman kokoinen sattuukin olemaan.
Todennäköisin skenaario on se että ovat ajaneet plugarilla kunnes pelkällä sähköllä ajo ei enää onnistu, ja sitten testilenkille. Ainakin TM on joskus kirjoittanut artikkelin tai useamman siitä kuinka tekevät noita testejä, lienee tuulilasikin avannut tuota.Joo, mutta mitä Tuulilasi on oikeasti mitannut. Saako autoja paramteroitua edes samanlailla, että mittaisi samaa.
Mitattu bensankulutus tyhjällä akulla tuo mieleen että lähdetty mittaus kierrokselle tyhjällä akulla, mutta mitä sen jälkeen. Jos lehti yrittäisi simuloida pelkkää hybridikäyttöä ilman töpseli latausta, niin termi valinto outo. Jos yrittävät hynridillä simuloida pelkkää bensa-ajoa niin lukijalle tarpeeton , harhaanjohtava tieto.
Kyllä ne varmaan samaan perus konstruktioon perustuvat, joten siinä mielessä samoja moottoreita.Kyllä se moottori on ihan samaa sukua noissa jenkkeihin vietävissä RAV4 malleissa. Perusmoottori bensaan on A25A-FKS ja sen virkaveli on hybridiversiona A25A-FXS, jossa tehoa 30 hp vähemmän. Ainakin itte olen pitänyt tuota ns samana moottorina.
![]()
Pikaisesti yritin goolettamalla löytää, yhden testi jutun missä oli testattu ali vähän kerottu testejä, yksi , lähtemällä täydellä akulla, sitten ajeltu akkujen varaus minimissään, ja kolmas mittaus pakottamalla lataamaan akkua.Todennäköisin skenaario on se että ovat ajaneet plugarilla kunnes pelkällä sähköllä ajo ei enää onnistu, ja sitten testilenkille. Ainakin TM on joskus kirjoittanut artikkelin tai useamman siitä kuinka tekevät noita testejä, lienee tuulilasikin avannut tuota.
Aivan täysin eri ostajakunta. Plugari X5:n ostaa joku perheellinen peruspertti. Dieselin taas joku esim heppakoppia tai jotain isompaa traikkua vetävä. X5 Dieseliin saa 3,5ton vetomassan jota ei varmaan yhdestäkään plugarista löydy.Joo en näe oikein mitään pointtia maksaa dieselistä saman verran kuin 7v uudemmasta plugarista.
Sen suhteen aika harhaisia ovat automyyjat, sillä en usko montaa muutakaan kiinnostavan maksaa vanhasta dieselistä yhtä paljon kuin plugarista.
No vähän eri asiasta kyse, kun tuo FKS ja FXS on molemmat Atkinson syklillä toimivia moottoreita. FKS korkeampi viritteisenä on hyötysuhteeltaan vain 40 % max, kun taas FXS on jopa 41 % hyötysuhteella toimiva, eli molemmat vastaa jo dieselin hyötysuhdetta. Autoina noiden ulossaatava arkiteho on hybridillä 220 hp luokkaa ja tavallisella jotain 210 hp. Mutta kulutus siis kaupunkiajossa 3,0 L/100 km hybridillä pienempi.Kyllä ne varmaan samaan perus konstruktioon perustuvat, joten siinä mielessä samoja moottoreita.
Samalla lailla esim aikanaan volvon T5 ja D5 olivat samoja moottoreita, toinen vaan Otto moottori ja toinen Diesel moottori.
Eli Otto ja Atkinson moottorit eroavat toisistaan siinämäärin isosti että niillä on ihan omat nimensä kehittäjänsä mukaan, vaikka perusrakenne nyt sama onkin.
Ei tuossa lataamisessa ajon aikana mitään sen suurempaa järkeä ole saatavissa, kuin että saa Rangea johonkin tarpeeseen kerrytettyä. Olikohan jossain 50-60 nopeudessa sai kerrytettyä luokkaa 1 km Rangea, kun ajoi 1 km. Eli vastasi jotain normaali hybridiajon 50 % sykliä. Taloudellisessa mielessä ihan turhaa yrittää saada jotain etevämmyyttä sillä aikaiseksi. Jos bensa on vähissä, niin akkua lataamalla erikseen täydempään suuntaan, niin kohta se bensa on vain nopeammin loppu, kuin ajamalla hybridi tilassa.Pikaisesti yritin goolettamalla löytää, yhden testi jutun missä oli testattu ali vähän kerottu testejä, yksi , lähtemällä täydellä akulla, sitten ajeltu akkujen varaus minimissään, ja kolmas mittaus pakottamalla lataamaan akkua.
Kiinnostavaa on se jos käytössä on latausmahdollisuus, niin paljonko voi ajella "lataus sähköllä" paljonko sille polttoainetta kulee, kiinnostavaa on se että jos lähtee täyteen ladatulla ja ajelee sinne lappiin, kolmas sitten se ettei ole latausmahdollisuutta, paljon kulutus silloin.
Koska hybrideissä tyypillisesti on niitä optimointi asetuksia, niin nuukailiaa kiinnostaa ne nuukailuasetukset.
Akun lataamisen kulutus kiinnostaa jos polttoaine vähissä ja miettii lataanko akun bensalla, esim sitä varten että voi esi lämmitellä sähköllä, jos autossa semmoinen ominaisuus.
Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:Sokeana en nyt erota mitä palkkeja kuvakaappauksessa on. Eri polttoainesäiliön tilavuus niin ilmeisesti eri autoista kyse, tai eri vuosimalli. Ilmeisesti Ford Kuga tarkoitus. Onko Kugassa myös portaaton vaihteistoa, teknisesti samanlainen kuin mm Toytotalla. jos ei sarjahybridi, niin Atkinsson jos ja kun optimoitu kapealle kierrosalueelle niin ollaakseen optimi tarvii toteutuksen.
Joskus varmaan lukenut Tuulilasin kulutustestien kuvauksen, mutta en satavarma muista, niin onko "mitattu tyhjällä akulla" nyt käytännössä miten, siis onko mittaus nyt joku piikki kulutus mittaus, oikeast tyhjän akun kulutusta, vai onko mittaustavalla jotain oikeasti käytännön merkitystä. simuloitu oikeaa hybridiajoa.
Minillä ajoin Turusta Huittisiin ja takaisin. Eli 80km/suunta. Navigointi oli mennessä päällä kun uuteen paikkaan olin menossa.Ei tuossa lataamisessa ajon aikana mitään sen suurempaa järkeä ole saatavissa, kuin että saa Rangea johonkin tarpeeseen kerrytettyä. Olikohan jossain 50-60 nopeudessa sai kerrytettyä luokkaa 1 km Rangea, kun ajoi 1 km. Eli vastasi jotain normaali hybridiajon 50 % sykliä. Taloudellisessa mielessä ihan turhaa yrittää saada jotain etevämmyyttä sillä aikaiseksi. Jos bensa on vähissä, niin akkua lataamalla erikseen täydempään suuntaan, niin kohta se bensa on vain nopeammin loppu, kuin ajamalla hybridi tilassa.
RAV4 hybridin keskikulutus oli omassa käytössä 5,3 L/100 km vuoden ajamisilla. Lappiin kyhnyttelyjä ei ollut ja monella lienee 6,0 L/100 km luokkaa.
Plugarilla menee 5,8 L/100 km luokkaa omat ajot ja monella varmaan 6,5 L/100 km vuotuisella tasolla.
Näillä saa kyllä huoletta menemään enemmänkin ja riippuu täysin ajoprofiilista.
Sähköllä ajettaessa on kesällä monet reissut luokkaa 16-17 kWh/100 km ja 2:den vuoden keskimääräinen kertymä on luokkaa 21 kWh/100 km.
Eli Ford Kugassa atkinson ja portaaton automaatti ja Opel Grandlandissa yleiskäyttöinen parisataa heppanen turbokone, ja monilovinen automaatti, jos vie kymmenen litraa hybridiajossa niin ei ihan maaliin mennyt. Kuullostaa enemmän sellaisesta missä hybridillä haetaan tehoja kohtuu verotuksella. ja työmatkan töpselisähkölläTyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:
Kuga 5,7l/100km
Grandland 10,7l/100km
Oliko se testi kuvailtu millä sanoille, tässä vielä vähän hämää sen toisen artikkelin kuvaus. kolmesta eri testistä.Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:
Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan, ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella. Pointtina siis se, että kun autoa käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, tuollaiset lukemat eivät ole ihan sitä käytännön toteutunutta todellisuutta. Toki jos usein majailee keskusta-alueella jossa sitä ei pääse lataamaan, niin varmasti kulutus on kova. Mutta hommaako ihmiset sitten sellaisiin tilanteisiin jotain plugaria? Viimeisin 200km reissu Grandlandilla 200km, akku oli ~60% lähtiessä, ja näkyy olleen 5,6l/100km. Ei ollut motaria kuin ehkä 15% matkasta, eli maantieajoa lähinnä. Ei sillä, en ole akku tyhjänäkään päässyt Grandlandilla tuollaisiin lukemiin kaupunkipyörittelyssä. Toki standarditestit on vertailukelpoisia keskenään enkä tuota kiellä (ja tämä on käyttövoimakeskustelu), mutta itselläni oli viimeksi reilu 6l/100km ihan normaalissa kaupunkiajossa akku tyhjänä, kilometrejä taisi tulla ~30. Ei toki tullut kengittyä juurikaan.Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:
Kuga 5,7l/100km
Grandland 10,7l/100km
Tänään piti käydä tankkaamassa. Ajelin, kun valo syttyi vielä Turun motaria 40 km ja bensa range meni nollaan. Sen jälkeen vielä kevyempää tiestöä 40 km. Tankatessa meni 6 napsun taktiikalla ihan piripintaan 47,0 litraa ja tankki on 55 L. On meinaan Toyotan RAV4:ssa jonkun verran varatankkia. No akkuun oli jätetty 23 km Rangea ja tankilta talliin sisään 19,8 km matkaa. Rangea jäi 2 km jäljelle ja kulutusta kotiin matkalle tuli 16,8 kWh/100 km. Akku ei siis tyhjene vielä loppupäässäkään mitään erityistä vauhtia, joten saattaa olla ihan hyvässä kunnossa vielä reilut 50 000 km ajettuna.
Juuri tuollainen ero tekniikoissa on. Tuosta on viisi vuotta kun olen tuon lukenut, mutta kuvasta näkee lehden numeron ja vuoden niin voi lukaista kirjastossa kun seuraavaksi siellä käy.Eli Ford Kugassa atkinson ja portaaton automaatti ja Opel Grandlandissa yleiskäyttöinen parisataa heppanen turbokone, ja monilovinen automaatti, jos vie kymmenen litraa hybridiajossa niin ei ihan maaliin mennyt. Kuullostaa enemmän sellaisesta missä hybridillä haetaan tehoja kohtuu verotuksella. ja työmatkan töpselisähköllä
Oliko tuo parivertailu, vai isompi testi, miten siellä muut kulutti.
Oliko se testi kuvailtu millä sanoille, tässä vielä vähän hämää sen toisen artikkelin kuvaus. kolmesta eri testistä.
Harvoin autotoimittajien testit vastaavat arkimaailmaa.Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan, ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella. Pointtina siis se, että kun autoa käyttää siihen mihin se on tarkoitettu, tuollaiset lukemat eivät ole ihan sitä käytännön toteutunutta todellisuutta. Toki jos usein majailee keskusta-alueella jossa sitä ei pääse lataamaan, niin varmasti kulutus on kova. Mutta hommaako ihmiset sitten sellaisiin tilanteisiin jotain plugaria? Viimeisin 200km reissu Grandlandilla 200km, akku oli ~60% lähtiessä, ja näkyy olleen 5,6l/100km. Ei ollut motaria kuin ehkä 15% matkasta, eli maantieajoa lähinnä. Ei sillä, en ole akku tyhjänäkään päässyt Grandlandilla tuollaisiin lukemiin kaupunkipyörittelyssä. Toki standarditestit on vertailukelpoisia keskenään enkä tuota kiellä (ja tämä on käyttövoimakeskustelu), mutta itselläni oli viimeksi reilu 6l/100km ihan normaalissa kaupunkiajossa akku tyhjänä, kilometrejä taisi tulla ~30. Ei toki tullut kengittyä juurikaan.
Kehtaan väittää että tuo ei ole ihan reaalimaailman tilanne kuitenkaan,
Plugarien todelista käyttöä on euroopassa tutkittu, Suomessa töpselilautaus oli korkeinta, mutta merkittävästi meilläkin ajettiin perus hybridinä. ja aiemmin ketjussa käsiteltiin plugarain käyttöä iman latausmahdollisuutta onko se kuinka taloudellista.ellei puhuta vapaan autoedun tyypeistä, jotka eivät akkua vaivaudu edes lataamaan. Monasti plugari hommataan sillä premissillä että sähköllä tapahtuu kaupunkipyörittely, ja pidemmät matkat mennään polttiksella...
Kuga, eli jenkeissä Escape malli on etuvetoisena varsin etevä taloudellisuudessa. Siinä on pienempi akku ja selittää tuon täsmälleen saman säästön 5 vuoden ajamisilla, kuin RAV4 plugari. Etuvetoisena kulutusta EPA normin mukaan lataamatta saadaan jo 5,9 L/100 km, eli pienemmällä menee kuin RAV4 hybridi AWD. Sähkönkulutustakin on 33 kWh/100 ml, eli 20,5 kWh/100 km, joka on ihan jees ympärivuotiseksi lukemaksi.Tyhjä akku molemmissa. Kulutus kaupungissa, missä hybridi pitäisi olla parhaimmillaan:
Kuga 5,7l/100km
Grandland 10,7l/100km
Minillä ajoin Turusta Huittisiin ja takaisin. Eli 80km/suunta. Navigointi oli mennessä päällä kun uuteen paikkaan olin menossa.
Auto latasi akkua, jotta perillä pääsi pari kilsaa päästöttömästi.
Menomatkan kulutus 7,5l/100. Paluu ilman navigointia 6l/100km.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.