Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Missä katuautoissa edes on automaatissa taakse isommalle? Ainakin kasarilla kunnon penareissa oli 1-2-3-D-N-R, eli ykkönen lähimpänä ja isompaa tulee työntämällä eteenpäin. Vai onko valittu itselle sopiva (vuosi)malli ja siitä on tullut universaali totuus?

Onko tällä enää käyttövoiman kannalta merkitystä?
Ainakin kaikissa bemareissa viimeset parikyt vuotta. Vanhemmissa taisi olla eteenpäin isommalle.
 
Missä katuautoissa edes on automaatissa taakse isommalle? Ainakin kasarilla kunnon penareissa oli 1-2-3-D-N-R, eli ykkönen lähimpänä ja isompaa tulee työntämällä eteenpäin. Vai onko valittu itselle sopiva (vuosi)malli ja siitä on tullut universaali totuus?

Olikos jossain bemareissa, tosin ei noin, vaan miinus eteen, plus taakse.
Onko tällä enää käyttövoiman kannalta merkitystä?

Tämä siirtynyt toisesta ketjusta kun pohdittiin eri käyttövoimien ääni ja ajokokemuksista siis kiihdytys. vähän sitä että polttiksessa on hyvää ne äänet ja kulmikas kiihdytys, joku taitaa tykätä käsivaihteista. Niin toivottiin keskustelun siirtyvän tänne.

Äänistä mielipiteet käyty, nyt sitten keskustelua millainen olisi oikeaoppinen vaihteisto. Hyvä automaatti polttiksessa tosin lähenee sähkistä käyttökokemuksessa, mutta selkeästi kysyntää olisi kulmikuudelle ja jollekkin käsin nykäysten valinnalle.
Polttiksiin ilmeisesti halutaan myös sähkiksstä tuttua valintaa moottorijarrutuksen voimakkuudelle.
 
Mulla ei ole mitään ajokokemusta mistään kisavehkeistä, mutta silti se taaksepäin nykäisy isommalle vaihteelle tuntuisi luonnollisemmalta..

Jotain esimerkkejä, en nyt saa mieleen esimerkkiä jossa viimevuosisadan automaatissa menisi edestä taakse pienestä isompaa vaan nimenomaan päinvastoin, isommasta pienempään.


Syyksi mutuilen sen että suunnan valinta PRND, niin D jälkeen turvallisempaa ensin se ison ja siitä sitten pienempää. Eikä Motarilla Dltä ykkösen kautta kolmoselle ....

Ymmärrän jos on itse ajanut ja tottunut johonkin käänteiseen. Se ensimmäinen kokemus ratkaisee paljon.

Ja sitten muualla aika luonnoillista että eteenpäin lisää vauhti eteenpäin ja taaksepäin hiljentää.
No mähän kirjoitin nimenomaan että + eteenpäin, ts isompi eteenpäin on se vanhan automaatin logiikka. Siis tämä PRND321 kaava.

Ensimmäinen auto jossa nuo + ja - valinnat oli mielestäni väärinpäin kun + oli edessä ja - takana.
 
se vanhan automaatin logiikka. Siis tämä PRND321 kaava.

vanhan ajan pakkovaihteita
Tämä. Se tiptronicien, DSG:n sun muut manuaalimoodit automaattivaihteistoon on ihan eri asia kuin perinteisen automaatin vaihdekaavan takapää. Eri logiikka, eri eläin.

Noita "pakkovaihteita" jotka siis yleensä eivät varsinaisesti ole pakkovaihteita, ei yleensä normaaliajossa käytetä. Tyypillisessä tapauksessa "1" tarkoittaa että vaihteisto pysyy ykkösellä, "3" tarkoittaisi että käyttää vaihteita 1-3 normaalisti mutta ei vaihda neloselle. "3" voisi olla hyödyllinen esimerkiksi vedettäessä perävaunua, jotta varmistetaan ettei laatikko vaihda isoimmalle vaihteelle jotta ei turhaan rasiteta ja pidetään riittävä suorituskyky. Vuoristoajossa voidaan haluta sallia vain vaihteet 1-2 ilmeisistä syistä. Jne.

Lisäksi voi olla erilaisia erikoismoodeja, kuten esimerkiksi käytössä vaihteet 2-4 ja 1 estetty. Mutta nämä eivät ole sitä varten, että automaattia ajettaisiin manuaalina. Sellainenkin optio on kyllä erikseen ollut olemassa bensalenkkareille jälkimarkkinavarusteena, eikä juurikaan 2000-luvun Eurooppaa kosketa.

Kun taas nintendoautoihin on tehty käsivalintamoodi, siinä yritetään matkia sekventiaalilaatikkoa. Ei pitäisi olla kovin vaikeaa tehdä se oikein päin. Kun tehdään väärinpäin, se on melkein sama kuin ohjauspyörä tai vilkku toimisi peilikuvana.

Tai eri sanoin selittäen vielä kerran: "PRND21" tai "PRND4321" tai "PRND32" on olemassa järkevästi ja samalla logiikalla kuin "PRNDL" tai "PRNDS" tai vaikka "PRNDW" - en ole varma löydänkö tarvittaessa esimerkkejä kaikista mainitsemistani, mutta se ei ole pointti. Siinä on normaalin automaatin vaihdekaava jonka jatkona on erikoisempi tai rajoitetumpi moodi(moodeja) takana. Tämä on vahvasti eri asia kuin "heitä keppi sivulle ja leikitään sekventiaalia" tai "moodissa D voit käskeä vaihtamaan kun haluat vaikuttaa". Näissä kaikissa on järkeä ja funktio.

Järjettömyys on siinä, että "heitä keppi sivulle ja leikitään sekventiaalia" toteutetaan peilikuvana. Siihen oli jo vakiintunut tapa. Ihan samaan tapaan kuin "PRND" on hyvästä syystä vakiintunut tapa jota ei pidä muuttaa.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
290 375
Viestejä
4 968 274
Jäsenet
79 780
Uusin jäsen
jeppe91

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom