Käyttövoimakeskustelu: Diesel vs. bensa vs. kaasu vs. sähkö vs. vety yms.

Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.

Yksi latausykli, oliko se vastaava määrä latausta mitä netto(tai brutto) tyhjästä täyteen. Jos niitä tulee paljon, niin sitten todennäköisesti niitä kilometrejäkin tullut paljon, jos ei pelkkää leiriytymistä ollut.

Se sitten riippuu autosta miten paljon se kestää niitä latausyklejä ja vaikuttaako siihen vähentävästi pikalataukset, tai lisäävästi joku 40%-80% netto välillä viilailu.

Ennen aikainen "tuhoutuminene" viittaa enemmänkin suunnittelu virheeseen.


Edit:
Fact0ry ilmeisesti kommentoikin lataushybridia ja ajoa pelkällä sähköllä, vs ajoa enemmän polttoaineella

3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. ...
 
Viimeksi muokattu:
Lataussyklillä taidetaan tarkoittaa tuossa 0-100%, eikä monesti käytät letkussa kiinni

Yksi latausykli, oliko se vastaava määrä latausta mitä netto(tai brutto) tyhjästä täyteen. Jos niitä tulee paljon, niin sitten todennäköisesti niitä kilometrejäkin tullut paljon, jos ei pelkkää leiriytymistä ollut.
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. Eri ulkoiset seikat sitten vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta faktisesti akun elinikä tulee helposti ajatellun elinkaaren aikana vastaan jos autolla ajetaan vaikka >80% kilometreista sähköllä.

Nappasin nettiautosta muutaman yli 200 ajetun plugarin yksityisestä myynnistä (ajatuksella, että niissä ehkä akkurempat todennäköisemmin kommentoitu). Nuo kaikkien moduulien uusimiset kielii hyvin paljon siitä, että akku oli todennäköisesti ajettu loppuun.

-> uusi akusto(kaikki viisi kennomoduulia vaihdettu. vain kuoret vanhat)

-> Tähän on myös vaihdettu uusi akku 2018-2020 välillä! --> Range on parempi kuin muissa vastaavan ikäisissä.

-> Hybridiakku korjattu jossa vaihdettiin mm.kaikki uudet moduulit korkeajänniteakkuun (6kpl)

-> Akkupaketti ja hihna tehty.
 
Siinäpä se onkin, kun helposti tulee enemmän kuin yksi sykli päivässä jos ajaa vaikka ihan tyypillistä 30 kilometrin työmatkaa ja latailee autoa töissä ja kotona. Äkkiä tippuu elinikä viiteen vuoteen jos perheen ykkösratsulla ajetaan valtaosa ajoista ja latauksia tehdään joka välissä. Ja näitä autojahan jo löytyy esim. Kokkolan Autohuollon videoista - alle 10 vuotta vanhoja autoja parisataa tonnia mittarissa ja akku yksinkertaisesti ajettu loppuun.
Niinpä, 7,6kWh akulla kun pääsee Minillä kesällä 20km ja talvella 7km eli keskimäärin 14km range ja 3000 sykliä ja akku on loppu reilu 40tkm kohdalla, jos pelkällä sähköllä ajaisi.

Phev akku kun hiipuu niin katoaa osassa autoja neliveto ja eBoost. Se on kiva kun 225hv/385nm suorituskyvyllä auto muuttuukin 136hv/230nm kun akku ikääntyy.
 
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. Eri ulkoiset seikat sitten vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta faktisesti akun elinikä tulee helposti ajatellun elinkaaren aikana vastaan jos autolla ajetaan vaikka >80% kilometreista sähköllä.

Nappasin nettiautosta muutaman yli 200 ajetun plugarin yksityisestä myynnistä (ajatuksella, että niissä ehkä akkurempat todennäköisemmin kommentoitu). Nuo kaikkien moduulien uusimiset kielii hyvin paljon siitä, että akku oli todennäköisesti ajettu loppuun.

-> uusi akusto(kaikki viisi kennomoduulia vaihdettu. vain kuoret vanhat)

-> Tähän on myös vaihdettu uusi akku 2018-2020 välillä! --> Range on parempi kuin muissa vastaavan ikäisissä.

-> Hybridiakku korjattu jossa vaihdettiin mm.kaikki uudet moduulit korkeajänniteakkuun (6kpl)

-> Akkupaketti ja hihna tehty.
Puhuttiinkin hybridien akuista, ajattelin täyssähköä ettei noilla kilometreillä vielä täyttä latausta
 
Niinpä, 7,6kWh akulla kun pääsee Minillä kesällä 20km ja talvella 7km eli keskimäärin 14km range ja 3000 sykliä ja akku on loppu reilu 40tkm kohdalla, jos pelkällä sähköllä ajaisi.

Phev akku kun hiipuu niin katoaa osassa autoja neliveto ja eBoost. Se on kiva kun 225hv/385nm suorituskyvyllä auto muuttuukin 136hv/230nm kun akku ikääntyy.
Kukaan muu sähkörekkoja lukuunottamatta ei saa tuollaisia 54 - 109 kWh/100 km koko akullisen keskikulutuksia aikaiseksi, jollaisiin 7,6 kWh ja 7/14 km range viittaavat.

Minisi 7,6 kWh-akusta saat käyttöösi vain 5,6 kWh. Siitäkin käytät kaikesta päätellen normaalia autoilijaa suuremman osan esilämmitykseen ja lämmitykseen. Toivottavasti käytät edes lumiharjaa ja skrapaa, ettet kaikkea lunta ja jäätä hoida lämmityksellä sitä lyhyttä matkaasi varten.

Jos lasket ympärivuotiseksi keskikulutukseksi normaalimman 20 kWh/100 km, tulee 7,6 kWh-akulle 3000 sykliä täyteen 3000 * 7,6 kWh / 20 kWh/100 km * 100 = 114 tkm matkalla. En minä silti sano, etteikö parkkipaikalla lumia sulattamalla voisi saada akkua loppuun 40 tkm matkalla. Muutenkin noin äärimmäisen pieni akku joutuu kokemaan suurta suhteellista purkunopeutta ihan liikenteen mukana pysyäkseen. Maantiellä voi ylittyä 2C ja motarilla yli 3C.


Aiemmin puheena ollut Superb on aivan toista maata 25,7 kWh-akun ansiosta. Siinä 3000 sykliä tulisi 20:n kulutuksella vasta@386 tkm. Motarikin on vain 1C ja maantiellä selvästi alle yhden. Akkuun on jätetty mukavan reilusti puskureita vs. jotkut 10 kWh-Passatit. Käytettäväksi on jätetty vain 76,7 % akusta, mikä yhdistettynä suurehkoon kapasiteettiin lupaa hyvää kilometrikeston kannalta.
 
Ainakin Esson baarissa olen jo kuullut kuinka porukka tilailee ulkomailta hybrideihin uusia akkupaketteja ja vaihtelee niitä autotallissa. Kuulemma akkuviallisen hybridin saa pilkkahintaan kun viitsii itse tehdä sen akkurempan.
 
Mazdassa 17.8kwh akusto. Muutenkin ajoprofiili on tyyliä "yöksi laturiin ja loput bensalla". Keskikulutus polttoaineelle on nyt 2.4l uudesta saakka. Uskoisin kyllä, että tuolla ajellaan mukavasti se 250tkm ainakin. Aika tosin näyttää, kun uusi malli.
 
3000 sykliä * 12 kWh / 20 kWh/100 km = 180 000 kilometriä. Tuota suuruusluokkaa se tyypillinen hybridin akku kestää määrätyissä olosuhteissa. Eri ulkoiset seikat sitten vaikuttavat suuntaan tai toiseen, mutta faktisesti akun elinikä tulee helposti ajatellun elinkaaren aikana vastaan jos autolla ajetaan vaikka >80% kilometreista sähköllä.
Hybridissä , tai tässä esimerkissä ilmeisesti kyse lataushybridistä, jos sillä ajalee kuin täyssähköautolla niin hyvä esimerkki siitä että isoakkuinen sähkis on pidemmän kantaman lisäksi pidempi elinkaari odotus kilometreinä.

12kWh laskelmassasi ilmeisesti vielä kyse netto kapasiteettista ja varsin maltillisesta kulutuksesta. (päättelin siis syklimäärästä suhteesta kokoelinkaareen).

Hybridejä ja lataushybridejä on markkinoilla ollut moneen lähtöön, osa ei ladattavistakin on porsinut ihan keskenkaiken ja touteusu niin surkea että puolivälissä oletettua elinkaarta oleva auto arvo lähellä jotain hävityspalkkiota.
Toisessa laidassa jotain Toyotaja joissa pitkähkö oikea elinkaari, tosin lataushybridiä jos käyttä täysäjkoautona niin ei se logo akusta ikuista tee, laskelmasi pätee sillekkin. Tässä "hyvässä" laidassa on toteutus sitten sellainen että akku kannattaa vaihtaa (kohtuu kustannukset paljon ajettuunkin).

Jos tässä nyt pohditaan sitä kannattaako lataushybridi vai täyssähkö, ja jäännös arvo, niin hankinta ihan kyse siitä onko sille polttispuolelle tarvetta, ei järkeä jos tarkoitus ajaa täyssähköllä. Jos jäännösarvoa, niin pelkkään polttikseen verrattuna ehjällä ladattavalla voi olla tulevaisuudessa kysentää, vs pelkkä polttis, joiden arvo 10v päästä voi riippuen ihan siitä saako viedä venäjälle.
 
Näissä kannattaa ottaa huomioon myös aika pitkät vaikutusajat. Esimerkkinä vaikka Norjassa joskus 2019/2020 yli puolet uusista autoista sähköisiä ja tänä vuonna viimeisimmällä kvartaaleilla päästiin sähkisten osuudeksi puolet kaikista henkilöautoista (uusista jotain 95% paikkeilla).
Tuosta voi laskea että menee viisi vuotta siitä kun täyssähköisten osuus uusista autoista ylittää 50%, että about puolet autoista olisi sähköisiä (tämä siis olettaen että about kaikki myytävät autot tuon ajanjakson lopussa ovat sähkiksiä). Tämä siis Norjassa jossa sähköiseen autoiluun siirtymiseen on ollut merkittävästi enemmän insentiivejä kuin täällä päin.

Mutta toki tilanne voi kiihtyä jos/kun polttoaineen hinta nousee esim. päästökaupan takia. Sinänsä oman plugarin 2,4l/100km keskimääräinen kulutus on kulujen osalta aika neutraali vaikka polttoaineen hinta tuplautuisi. Joo, maksaisi se reilusti enemmän mutta edelleen ei maata kaatavaa, joten siinä mielessä plugarista ja hybridistä saatava hyvitys on ainakin etukäteen varmempi kuin yhdestäkään polttiksesta ja aika suoraan riski tulee nimenomaan isosta kulutuksesta. Tämä lähinnä siksi, että mielestäni isoin riski keskipitkällä/pitkällä tähtäimellä on juuri tuossa polttonesteen hinnassa.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta toki tilanne voi kiihtyä jos/kun polttoaineen hinta nousee esim. päästökaupan takia. Sinänsä oman plugarin 2,4l/100km keskimääräinen kulutus on kulujen osalta aika neutraali vaikka polttoaineen hinta tuplautuisi. Joo, maksaisi se reilusti enemmän mutta edelleen ei maata kaatavaa, joten siinä mielessä plugarista ja hybridistä saatava hyvitys on ainakin etukäteen varmempi kuin yhdestäkään polttiksesta ja aika suoraan riski tulee nimenomaan isosta kulutuksesta. Tämä lähinnä siksi, että mielestäni isoin riski keskipitkällä/pitkällä tähtäimellä on juuri tuossa polttonesteen hinnassa.

Minusta tuntuu siltä, ettei keskivertoautoilija hirveästi mieti polttoaineenkulutusta. Ensirekisteröintitilastot segmenteittäin osoittavat jatkuvaa siirtymää suurempikulutuksisiin katumaastureihin ja pienten autojen myynti heikkenee, vaikka nykyaikainen B-segmentin auto pystyy ominaisuuksillaan haastamaan vanhempia C-segmentin autoja ja nykyaikainen C-segmentin auto vanhoja D-segmentin autoja. Lisäksi käytettyjen autojen tuonti keskittyy keskimäärin suuripäästöisempiin autoihin vahvistaen trendiä - ei tänne mitään hybridi-Yariksia tuoda kuin yksittäiskappaleita, vaan nimenomaan isoja "saksanseisojia".

Muutenkin vanhoilla autoilla ajetaan keskimäärin vähemmän kuin uusilla, jolloin polttoaineen hinta ei ole niin merkityksellinen tekijä kokonaiskustannuksissa. Ja vaikka polttomoottoriautoilu kallistuisi esim. 4000€/vuosi --> 5000€/vuosi, niin sähköautoista on ja tulee olemaan pulaa edullisessa päässä, jolloin polttis on yhä kokonaisuutena halvempi kuin esim. 6000€ vuodessa maksava sähköauto.
 
Kukaan muu sähkörekkoja lukuunottamatta ei saa tuollaisia 54 - 109 kWh/100 km koko akullisen keskikulutuksia aikaiseksi, jollaisiin 7,6 kWh ja 7/14 km range viittaavat.

Minisi 7,6 kWh-akusta saat käyttöösi vain 5,6 kWh. Siitäkin käytät kaikesta päätellen normaalia autoilijaa suuremman osan esilämmitykseen ja lämmitykseen. Toivottavasti käytät edes lumiharjaa ja skrapaa, ettet kaikkea lunta ja jäätä hoida lämmityksellä sitä lyhyttä matkaasi varten.

Jos lasket ympärivuotiseksi keskikulutukseksi normaalimman 20 kWh/100 km, tulee 7,6 kWh-akulle 3000 sykliä täyteen 3000 * 7,6 kWh / 20 kWh/100 km * 100 = 114 tkm matkalla. En minä silti sano, etteikö parkkipaikalla lumia sulattamalla voisi saada akkua loppuun 40 tkm matkalla. Muutenkin noin äärimmäisen pieni akku joutuu kokemaan suurta suhteellista purkunopeutta ihan liikenteen mukana pysyäkseen. Maantiellä voi ylittyä 2C ja motarilla yli 3C.


Aiemmin puheena ollut Superb on aivan toista maata 25,7 kWh-akun ansiosta. Siinä 3000 sykliä tulisi 20:n kulutuksella vasta@386 tkm. Motarikin on vain 1C ja maantiellä selvästi alle yhden. Akkuun on jätetty mukavan reilusti puskureita vs. jotkut 10 kWh-Passatit. Käytettäväksi on jätetty vain 76,7 % akusta, mikä yhdistettynä suurehkoon kapasiteettiin lupaa hyvää kilometrikeston kannalta.
Kesällä suurin määrä, mitä olen saanut ladattua akkuun oli 6,3kWh.

Talvella hytin lämmitys sähköllå vie 40% kapasiteetista, lämmitti sitten ennakkoon tai lähti polttiksella ajamaan.

Kylmä hävittää kapasiteettia, eli ei kaikki kulu käyttöön.
Li ion lämpötila.jpeg
 
Kesällä suurin määrä, mitä olen saanut ladattua akkuun oli 6,3kWh.

Talvella hytin lämmitys sähköllå vie 40% kapasiteetista, lämmitti sitten ennakkoon tai lähti polttiksella ajamaan.

Kylmä hävittää kapasiteettia, eli ei kaikki kulu käyttöön.
Li ion lämpötila.jpeg
Millä olet mitannut akkuun perille mennyttä energiaa? Vai oliko 6,3 kWh kuitenkin verkosta otettu määrä? Tällöin akkuun olisi mahtunut noin 6,3 kWh * 0,85 = 5,36 kWh.

Kun kylmä "hävittää" kapasiteettia, et vastaavasti saa akkuun ladattua kesäistä 6,3 kWh:a. Alentuneen jännitteen takia alijännitekatkaisu katkaisee menon ennen aikojaan, jolloin akkuun jää energiaa pohjalle muhimaan. Pystyt käyttämään kaiken ladatun energian loppuun vain jos annat akun ensin lämmetä. Vasta sen jälkeen akun lataamiseen saa kulumaan yhtä paljon energiaa kuin kesällä.

Pidemmillä matkoilla/suuremmalla keskinopeudella lämmitysenergian osuus olisi selvästi alle 40 %. Sinä mitä ilmeisimmin ajat koko auton elinkaaren alle 10 km matkoja ja vielä fillarikeskinopeudella. Kun lisäksi akku on pienin mahdollinen (netto uutena 5,6 kWh), ei kokemuksesi ole alkuunkaan yleistettävissä plugarien kilometrikeston arviointiin. Sinulla saattaa akku kestää lähes pelkkää sähköajoa vain 40 tkm, tavallisen plugaristin vanhempi auto 100 - 200 tkm, ja uusi Superb luultavimmin 300 - 400 tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Millä olet mitannut akkuun perille mennyttä energiaa? Vai oliko 6,3 kWh kuitenkin verkosta otettu määrä? Tällöin akkuun olisi mahtunut noin 6,3 kWh * 0,85 = 5,36 kWh.
Olikos tämä se hybridi mini jonka sähkönkulutus aikoinaan tentattiin ketjussa paljon.
Pitäs kaivella vanhoja viestejä.

Edit.
Ilmaisesti sähkölämmitys, ja taajamaruuhka-ajoa, eli joku laskennallinen haarukka 25kwh/100km - 100kwh/100km

Pieni akku, kaavassa netto tai brutto ja se mitä mitattu niin kasvattaa entisestään laskennallista haarukkaa.

Jos sähköllä ei ajeta kilometrejä , vaan lämmitetään niin menee vähän sotkemiseksi laskea jolla bruttokapalla km kulutusta. Sähköllälämittäminen on toki pois fosiili kulutuksesta, mutta vastuslämittäminen on kyllä se asia mihin sitä akkusähköä ei kannata käyttää. Polttoainelämmitin , ja sähköllä sitten liikuttaa autoa eteenpäin ruuhkassa.

Toki sillä oletuksella että se toteutus pärjää jollekkin start and stop fosiiliselle.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 373
Viestejä
4 493 368
Jäsenet
74 196
Uusin jäsen
Olli8555

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom