Aika optimistista että ihan hetkeen saisi veroineen, asennuksineen, inverttereineen ja logiikkoineen tuollaisen akkupaketin, vaikka jossain haaveissa siihen hintaan saisi autovalmistaja ostettua akun sisään kun niitä ostetaan kymmeniä tuhansia.
....
@Walla Toki niitä laskelmia on turha tehdä nykyhinnoilla, ei ole kannattavaa ja toki sen tietävät kaikki.
Mikäli autotehtaat akkuja saavat tuohon hintaan niin miksi eivät sitten varastointikäyttöön akkuja hankkivat yritykset onnistuisi samassa? Varastointikäyttöön voi tulevaisuudessa mennä jopa enemmän akkuja kuin autoteollisuuteen ja akut voivat olla yksinkertaisempaa tekniikkaa, joka taas puoltaa halvempaa hintaa myös asiakkaalla asti. Esimerkin invertteri on n. 1500 euroa kalliimpi kuin tavallinen aurinkosähkö-invertteri ja kuka näiden hintoja tulevaisuudessa tietää, nythän kysyntä on käytännössä 0 ja samoin valikoima sekä kilpailu.
Tällöin puhuttaisiin vaikkapa aurinkopaneelihankinnan yhteydessä hyvinkin kilpailukykyisestä hinnasta, jonka takaisinmaksuaika on alle 10 vuotta ja kuka noista sähkömarkkinoista osaa mitään sanoa edes yhtä päivää eteenpäin, tuskin hintavakaus on ainakaan lisääntymässä ja vaihtelevat hinnat kasvattavat akkuhankinnan kannattavuutta reilusti vielä tuosta arviosta.
Miten tämä sitten toisaalta enää liittyy autojen käyttövoimavertailuun, ei ehkä kauheasti, mutta voi tässä sellaisen yhtäläisyyden nähdä, että vety häviää taistelun myöskin energian säilönnän kentällä.
Katsoin että otsikkoon sopii, mutta tämä onkin auto osiossa. On kyllä yhteys liikenteeseen, varsinkin sähköliikenteeseen.
Akku on aivan erinomainen varasto, jos unelmoidaan turvallisesta akusta, joka on kevyt, pieni, ja senlisäksi ei maksa juurimitään. Se helpottaa kannattavuus laskentoja, jos siinä vielä käyttää tämänpäivän hintoja. Menee vähän sarjaan fuusiorektori takaluukkuun.
Jos 60kWh netto akka varasto kotiin maksaisi 6000 euroa(* 10v 10%, tasaerärahoitus, n 1000€ vuosi, 150 syklillä vuosi, varastokustannus yli 11 senttiä kWh, keskihinnoinlla toki kuollut idea, pörssisähkön hintaleikkurina kuollut idea, oman tuuli/aurinko energian varastointina kuollut idea. (** Idea tulee kannattavammaksi jos hakeee holtovarmuutta, ja liikenteen sähköistymisestä jos puhutaan, niin jos hakee kuormantasausta, joko pikalataukseen, tai ihan akkujen vaihtoideaan.
(*
Jos kuvitellaan hetkeä jolloin autoteollisuudelle akkumodulien hinta olisi 3000€/70Kw, ja saamanlaisia soppareita kodin akkutuottajilla, ja kilpailu olisi äärettömänkovaa, saalistus hinnoittelua, niin niitä myytäisiin 4000€, päällä halppis laturit, liitäntälaitteet, 4500€, valtio tukisi, joten ei tulleja, rahti ja asennus teuttuna, 500€, asennus ulkoseinään, jolle ei lasketa arvoa. ollaan 5000€ siihen alv, 6200€, no meni pitkäkski, mutta sovitaan että sai 200€ alekupongin.
(**
Jos kuvitellaan että omaa verotonta energiaa voisi tuottaa 5 sentin kWh hinnalla, se varastoidaan akkuun ja pois, 5c+11c, ollaan 16 sentissä, koskaa meillä on hyvät hyötysuhteet, niin jaetaan tuo vielä 2*0,94 , niin ei tuo halpaa ole. Mutta jos sillä tosiaan saa holtovarmuutta, jos sillä voi säästää merkittävästi liittymän koossa(kustannuksissa), ja onhan sekin lisäarvo että voi ajella omalla tuotannolla, siitä voi vähän maksaa.
Jos markkinoille tulee edullisia sähkönvarastointi tuotteita, ja jos ja kun tulee kulutusta joka sopeutuu tuotantoon, ja jos tämä putinin sekoilu loppuu, niin se näkyy myös hintaheilahduksissa.
Edit.
Jos meillä on vapaus kuvitella mitä sitten, jos meillä on tuon hintainen koti versio synteettisen polttoaineen tuotantoon sähköllä. Nyky tietämyksellä ovat toki hyötysuhteeltaan surkeita, mutta varastointi on halpaa, ja siitä polttoaineella voi olla suurempiarvo.