Vielä fiksumpaa olisi verrata uutta täyssähköä vastaavaan uuteen bensaan tai dieseliin. Ja ehdottomasti automaattivaihteistolla, sillä Suomessa uusista autoista jo yli 90 % (H1/2023) on varustettu sellaisella.
Peugeot 2008 ("hullupösö"):
Täyssähkö, 54 kWh, 156 hv, 1550 kg
Peugeot 2008 II (facelift 2023) e-2008 54 kWh (156 Hp) SUV 2023 2024 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 156 Hp, 150 km/h, 93.21 mph, 0-100 km/h: 9.1 sec, 0-60 mph: 8.6 sec
www.auto-data.net
Diesel 1.5, 130 hv, 1270 kg
Peugeot 2008 II (facelift 2023) 1.5 BlueHDi (130 Hp) Automatic SUV 2023 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 130 Hp, 196 km/h, 121.79 mph, 0-100 km/h: 9.3 sec, 0-60 mph: 8.8 sec
www.auto-data.net
Bensa 1.2, 130 hv, 1205 kg
Peugeot 2008 II (facelift 2023) 1.2 PureTech (130 Hp) Automatic SUV 2023 2024 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 130 Hp, 203 km/h, 126.14 mph, 0-100 km/h: 9.4 sec, 0-60 mph: 8.9 sec, 5.9-6 l/100 km, 39.87 - 39.2 US mpg, 47.88 - 47.08 UK mpg, 16.95 - 16.67 km/l
www.auto-data.net
Sähkö vs. Diesel +280 kg
Sähkö vs. bensa +345 kg
Hyundai Kona 2020-2023:
Täyssähkö standard, 42 kWh, 136 hv, 1535 kg
Hyundai Kona I (facelift 2020) 42 kWh Standard-range (136 Hp) Electric SUV 2020 2021 2022 2023 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 136 Hp, 155 km/h, 96.31 mph, 0-100 km/h: 9.9 sec, 0-60 mph: 9.4 sec
www.auto-data.net
Diesel 1.6, 136 hv, 1370 kg
Bensa 1.6, 195 hv, 1409-1434 kg
Hyundai Kona I (facelift 2020) 1.6 Turbo-GDI (195 Hp) DCT SUV 2020 2021 2022 2023 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 195 Hp, Petrol (Gasoline), 1409-1434 kg, 5 Doors, 5 Seats
www.auto-data.net
Sähkö vs. Diesel +165 kg
Sähkö vs. bensa +101-126 kg
Konaa löytyy myös long range -akulla. Se olisi tehon puolesta sopiva vertailupari bensalle.
Sähkö long range, 67 kWh, 204 hv, 1685 kg
Long range vs. Bensa +251-276 kg
Pakko lopuksi vielä tarkistaa plugari-Countrymanin +400 kg vs. diesel, sillä eihän sähköroippeet voi painaa niin paljon, vaan autoissa on pakosti vaihteisto-/vetotapaeroa tai tapahtunut joku virhe.
Mini Countryman PHEV ALL4, 10 kWh, 220 hv, 1715 kg
Mini Countryman (F60, facelift 2020) Cooper SE 1.5 (220 Hp) Plug-in hybrid ALL4 Steptronic Hatchback 2020 2021 2022 2023 2024 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 220 Hp, 196 km/h, 121.79 mph, 0-100 km/h: 6.8 sec, 0-60 mph: 6.5 sec, 1.7-2.0 l/100 km, 138.36 - 117.61 US mpg, 166.17 -...
www.auto-data.net
Mini Countryman diesel ALL4, 190 hv, 1600 kg
Mini Countryman (F60, facelift 2020) Cooper SD 2.0 (190 Hp) ALL4 Steptronic SUV 2020 2021 2022 2023 | Technical Specs, Fuel consumption, Dimensions, 190 Hp, 224 km/h, 139.19 mph, 0-100 km/h: 7.6 sec, 0-60 mph: 7.2 sec, 4.6-4.8 l/100 km, 51.13 - 49 US mpg, 61.41 - 58.85 UK mpg, 21.74 - 20.83 km/l
www.auto-data.net
Plugari vs. diesel +115 kg
Tuo 115 kg on paljon järkevämpi massaero pieniakkuiselle plugarille. Hieman enemmänkin se voisi olla, mutta tässä tapauksessa polttiksessa on raskaampi diesel vs. plugarin kevyempi bensa, mikä pienentää massaeroa. Väitetty +400 kg olisi tarkoittanut, että 10 kWh-akku ja pieni sähkömoottori hiluineen olisivat massaltaan noin 450 kg, missä ei ole tolkun hiventä.
@Maakuntahimmeli
Tarkemmin ajatellen en usko Teslan olevan vain 200 kg raskaampi kuin Corolla hybrid. Myydyin moottori Corollaan on 1.8 hybrid. Model 3:a vastaava korimalli on sedan.
Corolla sedan 1.8 hybrid 2023-, 463 cm, 1340-1385 kg
Tesla 3 RWD 2023-, 472 cm, 1765 kg
Sähkö vs. hybrid +380-425 kg
Hassua, tuossahan Maakuntahimmelillä olisi ollut se +400 kg (minkä hän arvioi vain +200:ksi), mutta lähdit korjaamaan häntä Countrymanin virheellisellä +400 kilolla, mikä osoittautuikin olevan oikeasti vain +115 kg.