Tärkeä Kauppa-alueen säännöt ja ohjeet

Ehkä tosiaan kannattaisi tuo lisätä tuonne yleisiin sääntöihin, kun tuolla uuden sukupolven näytönohjainten myynti ohjeistus ketjussa kyllä sanotaan:

TechBBS-foorumin myyntipalsta on tarkoitettu käytettyjen komponenttien myyntiin


Taasen, mikä sitten lasketaan käytetyksi, esim. pistät kortin koneeseen, käynnistät ja katsot että kuva tulee, pakkaa takas pakettiin...
 
Vastarekisteröityneelle käyttäjälle ei voi lähettää yksityisviestiä? Prossusta tarjosi HP:n eilen rekisteröitynyt henkilö, mutta millä hoidetaan kauppa maaliin kun viestin lähetys ei onnistu? En mielellään alkaisi ketjuun lisäilemään omaa mailia / puhelinnumeroa kaikkien nähtäväksi.

Vähintään erikoinen rajoite mielestäni.
 
Vastarekisteröityneelle käyttäjälle ei voi lähettää yksityisviestiä? Prossusta tarjosi HP:n eilen rekisteröitynyt henkilö, mutta millä hoidetaan kauppa maaliin kun viestin lähetys ei onnistu? En mielellään alkaisi ketjuun lisäilemään omaa mailia / puhelinnumeroa kaikkien nähtäväksi.
Luo joku väliaikainen sähköposti, tätä myyntiä varten ja hoida sillä kaupat.
 
Luo joku väliaikainen sähköposti, tätä myyntiä varten ja hoida sillä kaupat.
Toki noin onnistuu juu. Kiinnostaisi vain mikä on virallinen selitys ylläpidolta tuolle rajoitukselle. Itse kun en tuolle näe mitään järkevää syytä.
 
Toki noin onnistuu juu. Kiinnostaisi vain mikä on virallinen selitys ylläpidolta tuolle rajoitukselle. Itse kun en tuolle näe mitään järkevää syytä.
Virallinen selitys on että tämä on ensisijaisesti keskustelufoorumi ja kun on myöskin ollut näitä uusia käyttäjiä, jotka kiertävät tuota kauppa-alueen karessia ja kuitenkin kaupankäyti ei suju niin kuin pitää, niin on päädytty tähän ratkaisuun.
 
Virallinen selitys on että tämä on ensisijaisesti keskustelufoorumi ja kun on myöskin ollut näitä uusia käyttäjiä, jotka kiertävät tuota kauppa-alueen karessia ja kuitenkin kaupankäyti ei suju niin kuin pitää, niin on päädytty tähän ratkaisuun.
Ilmeisesti foorumisofta ei kykene siihen, että käyttäjältä estettäisiin pelkästään yksityisviestien lähetys, vaan koko yksityisviesti-ominaisuus pitää poistaa käytöstä. Uusilta tunnuksilta kun tosiaan tuo viestien lähetys on estetty kauppa-alueen karenssin takia, tämä on vissiinkin vaan nyt inhottava lieveilmiö.
 
Vastarekisteröityneelle käyttäjälle ei voi lähettää yksityisviestiä? Prossusta tarjosi HP:n eilen rekisteröitynyt henkilö, mutta millä hoidetaan kauppa maaliin kun viestin lähetys ei onnistu? En mielellään alkaisi ketjuun lisäilemään omaa mailia / puhelinnumeroa kaikkien nähtäväksi.
Julkinen profiiliviesti?
 
Julkinen profiiliviesti?
Ei sillä ole mitää väliä, pointti on edelleenki se, että täällä käydään kauppaa keskustelijoiden kesken. Tänne on siis turha rekisteröityä kaupankäynnin vuoksi. Mun mielestä ihan selkee linjaus. Oli sit ostamassa tai myymässä.

edit: Silti ikävä kyllä aika paljon näkyy nimimerkkejä, joilla viestejä ainoastaan myyntialueella. Nämäki tullu esille "epärehelliset myyjät" -ketjussa itselle.
edit2: en ihmettele, täällä saa iha pirusti katsomisia. Veikkaan, että kohdennetusti paremmin kuin torissa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos tuotteen on laittanut lauantain myyntiin ja heti muutaman minuutin päästä joku tekee tarjouksen HP+postit.
Vaihdettiin tietoja ja lupasi maanantaina hoitaa tilisiirron. (Ihmettelen miksi ei heti olisi voinut laittaa tai vaikka sunnuntaina?)

Kuinka kauan tarvitsee odottaa ko. tarjoajan tilisiirtoa? (Ymmärrän sen että tilisiirto näkyy mahdollisesti vasta seuraavana päivänä, mutta luulis että ilmottaisi, että nyt on siirretty)
Olen yrittäny lähestyä yv:llä, mutta välillämme vallitsee radiohiljaisuus.

Samalla on jo monta nouto-ostajaa jonottamassa ko. tuotetta pyyntihinnalla. (Yksikin olisi n.200km päästä tulossa noutamaan)
 
Jos tuotteen on laittanut lauantain myyntiin ja heti muutaman minuutin päästä joku tekee tarjouksen HP+postit.
Vaihdettiin tietoja ja lupasi maanantaina hoitaa tilisiirron. (Ihmettelen miksi ei heti olisi voinut laittaa tai vaikka sunnuntaina?)

Kuinka kauan tarvitsee odottaa ko. tarjoajan tilisiirtoa? (Ymmärrän sen että tilisiirto näkyy mahdollisesti vasta seuraavana päivänä, mutta luulis että ilmottaisi, että nyt on siirretty)
Olen yrittäny lähestyä yv:llä, mutta välillämme vallitsee radiohiljaisuus.

Samalla on jo monta nouto-ostajaa jonottamassa ko. tuotetta pyyntihinnalla. (Yksikin olisi n.200km päästä tulossa noutamaan)

Itse suhtaudun aina varauksella näihin, jotka tarjoavat useampaan samaan tuotteeseen samanaikaisesti. @Tabbe ilmeisesti myyjänä toisessa casessa, onko siellä kuulunut ostajasta mitään?
 
Jos tuotteen on laittanut lauantain myyntiin ja heti muutaman minuutin päästä joku tekee tarjouksen HP+postit.
Vaihdettiin tietoja ja lupasi maanantaina hoitaa tilisiirron. (Ihmettelen miksi ei heti olisi voinut laittaa tai vaikka sunnuntaina?)

Kuinka kauan tarvitsee odottaa ko. tarjoajan tilisiirtoa? (Ymmärrän sen että tilisiirto näkyy mahdollisesti vasta seuraavana päivänä, mutta luulis että ilmottaisi, että nyt on siirretty)
Olen yrittäny lähestyä yv:llä, mutta välillämme vallitsee radiohiljaisuus.

Samalla on jo monta nouto-ostajaa jonottamassa ko. tuotetta pyyntihinnalla. (Yksikin olisi n.200km päästä tulossa noutamaan)
Itse odottaisin huomiseen. Jos ostaja tänään maksaa, niin rahat on huomenna tililläsi. Jos rahoja ei näy niin negaa vaan ostajalle ja myyt seuraavalle.

Tässä välissä toki kyselisin ostajalta tilannetta ja muistuttelisin että kauppojen perumisesta seuraa negatiivinen kauppiaspalaute.
 
Itse suhtaudun aina varauksella näihin, jotka tarjoavat useampaan samaan tuotteeseen samanaikaisesti. @Tabbe ilmeisesti myyjänä toisessa casessa, onko siellä kuulunut ostajasta mitään?
Maksu ei vielä näy tilillä mutta eiköhän se viimeistään tiistaina näy.
 
Jos tuotteen on laittanut lauantain myyntiin ja heti muutaman minuutin päästä joku tekee tarjouksen HP+postit.
Vaihdettiin tietoja ja lupasi maanantaina hoitaa tilisiirron. (Ihmettelen miksi ei heti olisi voinut laittaa tai vaikka sunnuntaina?)

Kuinka kauan tarvitsee odottaa ko. tarjoajan tilisiirtoa? (Ymmärrän sen että tilisiirto näkyy mahdollisesti vasta seuraavana päivänä, mutta luulis että ilmottaisi, että nyt on siirretty)
Olen yrittäny lähestyä yv:llä, mutta välillämme vallitsee radiohiljaisuus.

Ei kai tässsä nyt pitäisi mitään epäselvää olla. Jos kerran maksun hoitaminen on sovittu maanantaille ja se on ollut puolin ja toisin ok, niin ei nyt ainakaan vielä maanantaina kannata olla kyselemässä, että milloin voi laittaa tuotteen uudelleen myyntiin. Tiistaina tuo pitäisi viimeistään näkyä tilillä.

Ihmisillä nyt vaan voi viikonloppuna olla muutakin elämää, kuin roikkua foorumilla vastailemassa turhiin kysely viesteihin, kun homman piti olla jo sovittu. Esim. iselläni on erillinen tunnuslukulaite, jota en kuljeta mukana. Voisin siis hyvinkin olla se henkilö, joka huutaa lauantaina reissusta HP ja lupaa maksaa tuotteen maanantaina, kun pääsee taas pankkipalveluiden pariin.

Odottakaa nyt hyvät ihmiset edes muutama päivä, niin aika usein asiat kyllä selviävät ihan itsekseen.
 
Sehän se tässä ongelma olikin, kun foorumin kauppasäännöt sanovat, että tuote on myytävä sille kuka tarjoaa ensimmäisenä hintapyynnin.
Säännöissä vaan ei oteta kantaa kuinka kauan tuote on varattuna ko. tarjouksen tehneelle.
Kysyinkin siis ihan yleisellä tasolla foorumin käytännöistä, enkä specifioinu tätä kysymystä mihinkään yhteen kauppatilanteeseeni enkä nimimerkkiin.

Yleensä en varaile tuotteita kenellekkään "pitkiksi" ajoiksi. Ainoastaan siksi aikaa kun mahdollinen ostaja ilmoittaa, että lähtee noutamaan tai _yhdessä_ sovitaan maksuajasta.
Nythän ei siis yhdessä sovittu maksuajasta, vaan foorumin säännöistä tuli myyntipakko ensimmäiselle hintapyynnin tehneelle ja ostaja ilmoitti yksipuolisesti maksuajan.

Muilla kauppapaikoilla en olisi suostunut varaamaan maanantaihin asti. Olisin vain vastannut, että jos tuote on vielä vapaana maanantaina, niin tehdään vain kaupat.
Olisin pyytänyt ottamaan yhteyttä uudestaan siinä kohtaa kun maksuvalmius löytyy, niin katsotaan onko tuote vielä myymättä.
Ja tämä vain sen takia, koska niin monet kerrat olen odotellu ostajaa, jota ei ole koskaan loppujenlopuksi näkynyt...
Nostan käden pystyyn virheen merkiksi ja ensi kerralla määrittelen myynti-ilmoitukseen aikamääreen. Tuona aikana tuote on haettava tai maksettava, jos tarjoaa hintapyynnin.
Nykyään kun on MobilePay, jossa näkyy lähetetty siirto välittömästi vastaanottajalla, niin se ei ole enää tekniikastakaan kiinni.

Mutta silti olisi mukava tietää yleisellä tasolla, mikä on ohjeellinen aika mitä pitää odottaa, kun säännöissä ei ole mitään aikamäärettä sille määritelty?
 
Kyllähän tuo vähän persaukiselta toiminnalta kuulostaa jos et vastannut edes, että maanantai on ok.

Katumapäälle kun voi tulla kuun ja tähtien asennosta, äidin rahakukkarosta tai vaikka eth kurssin laskusuhdanteesta riippuen. Myyjän kannalta ymmärrän, että haluaa rahat pois kun ostajia löytyy. En pitäisi itse varattuna pitempiä aikoja jos on tavara mille on kysyntää ja itse vähän epävarma vielä, että meneekö se hetken päästä kaupaksi tolla hintaa. Kuten tollanen non lhr näyttis on. Nyt kun kurssit rommaa niin noiden korttien kysyntäkin rommaa aika samassa suhteessa. Muita tavaroita myydessä voin pitää pitkiäkin aikoja varattuna. Itse jos jotain varaan pitemmän aikaa niin maksan etukäteen jotain niin myyjä tietää, että se kanssa tulee sen sovitusti hakemaan.
 
Sehän se tässä ongelma olikin, kun foorumin kauppasäännöt sanovat, että tuote on myytävä sille kuka tarjoaa ensimmäisenä hintapyynnin.
Säännöissä vaan ei oteta kantaa kuinka kauan tuote on varattuna ko. tarjouksen tehneelle.
Kysyinkin siis ihan yleisellä tasolla foorumin käytännöistä, enkä specifioinu tätä kysymystä mihinkään yhteen kauppatilanteeseeni enkä nimimerkkiin.

Yleensä en varaile tuotteita kenellekkään "pitkiksi" ajoiksi. Ainoastaan siksi aikaa kun mahdollinen ostaja ilmoittaa, että lähtee noutamaan tai _yhdessä_ sovitaan maksuajasta.
Nythän ei siis yhdessä sovittu maksuajasta, vaan foorumin säännöistä tuli myyntipakko ensimmäiselle hintapyynnin tehneelle ja ostaja ilmoitti yksipuolisesti maksuajan.

Muilla kauppapaikoilla en olisi suostunut varaamaan maanantaihin asti. Olisin vain vastannut, että jos tuote on vielä vapaana maanantaina, niin tehdään vain kaupat.
Olisin pyytänyt ottamaan yhteyttä uudestaan siinä kohtaa kun maksuvalmius löytyy, niin katsotaan onko tuote vielä myymättä.
Ja tämä vain sen takia, koska niin monet kerrat olen odotellu ostajaa, jota ei ole koskaan loppujenlopuksi näkynyt...
Nostan käden pystyyn virheen merkiksi ja ensi kerralla määrittelen myynti-ilmoitukseen aikamääreen. Tuona aikana tuote on haettava tai maksettava, jos tarjoaa hintapyynnin.
Nykyään kun on MobilePay, jossa näkyy lähetetty siirto välittömästi vastaanottajalla, niin se ei ole enää tekniikastakaan kiinni.

Mutta silti olisi mukava tietää yleisellä tasolla, mikä on ohjeellinen aika mitä pitää odottaa, kun säännöissä ei ole mitään aikamäärettä sille määritelty?

Jos odotat tiistaihin? Jos tiistaina ei näy tilillä, niin myy seuraavalle. Tämä esimerkin kaveri on odottanut vain 10min ja sitten on mennyt seuraavalle:
(sai siitä negatiivista palautetta, mutta pointtina se, että odotusaikaa ei ole suoraan sanottu säännöissä ja "kohtuullinen aika" on eri mielissä eri asia)

Ei tässä nyt ole kyse kuin päivän viiveestä. Tosin MobilePay:llä rahat näkyisi jo. Voipi olla, että ostajan pitää vähän muuttaa kryptoa rahaksi tai jotain, kun kuitenkin tämän hintaluokan kaupoista on kysymys.

Tämän päivän tilinsiirto näkyy kuitenkin huomenna, niin nyt taas tehdään iso asia päivän viiveestä. Tosin tässäkin on se, että mitä jos sanoo maksaneensa tänään ja tilillä ei näy mitään?
 
Kiitos vinkeistä. Laitan aikarajaksi tänään klo:20:00. Joko rahat tilillä tai screenshotti, että siirto tehty. Muuten menee seuraavalle.

Tässä siis sellainen tilanne, että huomenna aamusta olisi tulossa noudolla ostaja pyyntihinnalla ja tuote on sellainen jonka kysyntä vaihtelee melko paljon päivässä/viikossa, siksi haluan nopeat kaupat.
 
Siis onko tässä sovittu että maanantaina maksetaan? Sellaisen kuvan sain että se oli ok sulle ja teitte kaupat.
 
No, niin no. Persaatteessa olisit voinut silloin heti sille toiselle ilmoittaa että laita rahat heti tulemaan ja/tai vaatimukset screenshoteista jne, jos toinen ei toimita about päivän odottelulla niin ilmoittaa että menee seuraavalle.

Tai jos haluat vain noutajia niin se ilmoitukseen ja voit unohtaa tilisiirroilla makselut.
 
Ote kauppa-alueen säännöistä:
"- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle. "
Eli säännöt eivät yksiselitteisesti salli myynnistä kieltäytymiselle kun tarjottiin HP ja ilmoituksessani oli: "myös postitus onnistuu".

Karrikoitu esimerkki:
Ostaja sanoo, että "maksan hintapyynnin" ja sitten laittaa yv:n, että maksaa 2kk päästä.
Säännöt sanovat, että tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta, jos joku tarjoo hintapyynnön.
Mutta että onko näissä jotain aikarajaa minkä jälkeen myyjä voi kieltäytyä? Säännöistä en löytänyt.

Niinkuin aiemmin sanoin: nostan käden pystyyn oman virheen merkiksi. Ensi kerralla laitan aikarajan maksulle.
(Esim. 24h tarjouksen tekemisestä/yhteystietojen vaihdosta.)
 
Viimeksi muokattu:
Ote kauppa-alueen säännöistä:
"- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle. "

Eli säännöt eivät yksiselitteisesti salli myynnistä kieltäytymiselle kun tarjottiin HP. Ilmoituksessani oli: "myös postitus onnistuu".
Tämän jälkeen ostaja yksipuolisesti ilmotti, että koska maksaa. Minulla ei ollut sääntöjen puitteissa mahdollisuutta hangotella vastaan.
Siksi kysyinkin täällä, että mikä on käytäntö ostajan odottelun suhteen.

Karrikoitu esimerkki:
Ostaja sanoo, että "maksan hintapyynnin" ja sitten laittaa yv:n, että maksaa 2kk päästä.
Säännöt sanovat, että tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta, jos joku tarjoo hintapyynnön.
Mutta että onko näissä jotain aikarajaa minkä jälkeen myyjä voi kieltäytyä? Säännöistä en löytänyt.

Niinkuin aiemmin sanoin: nostan käden pystyyn virheen merkiksi. Ensi kerralla laitan aikarajan maksulle.
(Esim. 24h tarjouksen tekemisestä/yhteystietojen vaihdosta. Tässä tapauksessa keskustelut käytiin muutaman tunnin päästä tarjouksesta)

Turha tästä nyt on liian vaikeeta tehdä. Jos ei rahat näy huomenna tai et saa kauppakumppania kiinni, niin myyt jollekin muulle.
 
Minun avauksen pointti oli, että on kohteliasta ja hyvää kauppiastapaa (oikeassa elämässä) odottaa ostajan vastaus vastatarjoukseen, ennen kuin myy toisaalle samalla hinnalla. Mistään muusta ei ole kyse.
Vastaan vanhaan, mutta kiviäkin kiinnostaa odotella vastauksia muilta (kun ei tiedä tuleeko sitä vastausta edes koskaan), jos välissä joku toinen ehtii jo tarjoamaan sen millä on valmis myymään tuotteen. Säännöissä ei mielestäni tarvita epämääräisiä vihjailuita "hyvään kauppiastapaan" tms.
 
Ote kauppa-alueen säännöistä:
"- Tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta ja myytävä ensimmäiselle hintapyynnön tarjonneelle ostajalle. Kiistatilanteissa ensimmäinen tarjous on pystyttävä tarvittaessa todentamaan ylläpidon jäsenelle. "
Eli säännöt eivät yksiselitteisesti salli myynnistä kieltäytymiselle kun tarjottiin HP ja ilmoituksessani oli: "myös postitus onnistuu".

Karrikoitu esimerkki:
Ostaja sanoo, että "maksan hintapyynnin" ja sitten laittaa yv:n, että maksaa 2kk päästä.
Säännöt sanovat, että tuote on oltava ostettavissa foorumin kautta, jos joku tarjoo hintapyynnön.
Mutta että onko näissä jotain aikarajaa minkä jälkeen myyjä voi kieltäytyä? Säännöistä en löytänyt.

Niinkuin aiemmin sanoin: nostan käden pystyyn oman virheen merkiksi. Ensi kerralla laitan aikarajan maksulle.
(Esim. 24h tarjouksen tekemisestä/yhteystietojen vaihdosta.)

Ei säännöistä voi oikein tehdä sellaisia että niistä löytyy jokaiseen asiaan oma tekstinsä (tai periaatteessa voi, mutta sitten tulee ongelmaksi kun niitä luetaan joka tilanteessa kuin piru raamattua ja ollaan kohta vänkäämässä siitä) joten kun käyttää kohtuullista määrää järkeä ja yrittää pitää oman kommunikointinsa kauppakumppanille mahdollisimman selkeänä niin pärjää hyvin.
 
Niinkuin aiemmin sanoin: nostan käden pystyyn oman virheen merkiksi. Ensi kerralla laitan aikarajan maksulle.
(Esim. 24h tarjouksen tekemisestä/yhteystietojen vaihdosta.)
Periaatteessa ei kaikkea voi tai kannata sääntöihin kirjoittaa, vaan maalaisjärkeä touhuun. Sanoisin siis, että toi maksu 24h kuluessa on ihan hyvä ja validi "oma sääntö" ilmoitukseen, ja jos ostaja laittaa negatiivista, niin eiköhän ylläpito siivoa. Eipä siinä oikeasti mitään järkeä, että ensimmäisenä tullut hp maksaakin vasta seuraavana tilipäivänä, samalla kun porukkaa on jonossa noutamassa.
 
Loppu hyvin kaikki hyvin, tuote meni vapailla markkinoilla tunnissa uudelle ostajalle.
Alkuperäsen ostajan kanssa vieläkin radiohiljaisuus.
 
Jos ei kerta rahoja näy tilillä eikä ostajasta ole kuulunut mitään, sulla on oikeus jättää negatiivinen kauppiaspalaute.
Jep, turhaan odotellut, vaikka sai muualle myytyä. Kaupat olis voinu mennä ohikkin.

edit: Mutta..tästä tulikin mieleen semmoinen kysymys, että onko ostajan negatiivisella ostajapalautteella mitään väliä? Mihin se vaikuttaa? Onko myyjällä jotain sanavaltaa? Myyjän tapauksessa on vain helppo sivuuttaa, mut ostajan tapauksessa myyjä ei voi sivuuttaa huononkaan palautteen ostajaa? Mikä pointti tolla ostajapalautteella on siis?
 
Myyjän tapauksessa on vain helppo sivuuttaa, mut ostajan tapauksessa myyjä ei voi sivuuttaa huononkaan palautteen ostajaa? Mikä pointti tolla ostajapalautteella on siis?

Mikäli ei ole tarjottu hp:ta niin ainakin silloin myyjä voi valita haluaako myydä henkilölle jolla negatiivisia palautteita.

Lisäksi toiselta kannalta kyllä suuri osa katsoo myyjän sekä myynti ja osto palautteet. Ja negatiivinen palaute jommalla kummalla puolella vaikuttaa ja kertoo kaupankäynti tyylistä.
 
Loppu hyvin kaikki hyvin, tuote meni vapailla markkinoilla tunnissa uudelle ostajalle.
Alkuperäsen ostajan kanssa vieläkin radiohiljaisuus.

Veikkaan että ostajalla ei ollutkaan rahoja tilillä maanantaina ja ei vaan kehdannut ilmoittaa ettei olekaan varaa ostaa.
 
Lisäksi toiselta kannalta kyllä suuri osa katsoo myyjän sekä myynti ja osto palautteet. Ja negatiivinen palaute jommalla kummalla puolella vaikuttaa ja kertoo kaupankäynti tyylistä.
Just näin. Jos käyttäjä perseilee jatkuvasti kun on ostajan roolissa, tulee jotenkin takaraivosta, että "varmasti alkaa perseilemään myös myyjänä" tms. Kyllä minä ainakin tarkistan aina myös sen ostajapalautteen, kun itse olen ostamassa jotain.
 
Tein tuossa jokunen päivä sitten ilmoituksen, jossa kauppasin pientä kasaa pelejä, joita on vuosien varrella tipahdellut humblebundlesta. Ilmoitus kuitenkin poistettiin ja oletan, että tähän sääntöön nojaten ->

"- Pelitunnuksien esim. Steam, Origin jne. tilien myyminen on kielletty "

Luin kyllä tämän ennen ilmoituksen postaamista ja oletin sen luonnollisesti tarkoittavan Steam- tai muiden palveluiden käyttäjätunnusten myyntiä, joka on siis pääpiirteittäin kaikkien näiden palveluiden TOS:issakin kieletty. En ajatellut sen koskevan yksittäisiä pelien lunastuskoodeja. Kysymykseni siis on, että olenko käsittänyt jonkun muun säännön väärin vai oliko ilmoituksessa ehkä jokin muu ongelma? Käytin kyllä mahdollisuuksien mukaan annettua pohjaa ja mielestäni otsikkokin oli kuvaava.
 
Tein tuossa jokunen päivä sitten ilmoituksen, jossa kauppasin pientä kasaa pelejä, joita on vuosien varrella tipahdellut humblebundlesta. Ilmoitus kuitenkin poistettiin ja oletan, että tähän sääntöön nojaten ->

"- Pelitunnuksien esim. Steam, Origin jne. tilien myyminen on kielletty "

Luin kyllä tämän ennen ilmoituksen postaamista ja oletin sen luonnollisesti tarkoittavan Steam- tai muiden palveluiden käyttäjätunnusten myyntiä, joka on siis pääpiirteittäin kaikkien näiden palveluiden TOS:issakin kieletty. En ajatellut sen koskevan yksittäisiä pelien lunastuskoodeja. Kysymykseni siis on, että olenko käsittänyt jonkun muun säännön väärin vai oliko ilmoituksessa ehkä jokin muu ongelma? Käytin kyllä mahdollisuuksien mukaan annettua pohjaa ja mielestäni otsikkokin oli kuvaava.

Noita Humble Bundle -pelejä voi lahjoittaa, mutta myynti on kielletty.
 
Miten pitkään uudella käyttäjällä menee että pääsee näytönohjaimien myyntiosioon? Onko tämä jokin uusi käytäntö että muut myyntialueet näkyy mutta ei näytönohjaimet. Silmäilin kyllä ohjeet ja säännöt osiot läpi mutta en nähnyt tästä mitään mainintaa. Kaveri alkoi kasailemaan ensimmäistä konetta ja suosittelin tätä sivustoa käytettyjen osien hankkimiseen ja nyt vasta selvisi että eihän hän edes näe koko näytönohjainosiota, käyttäjä tehty 4.10.
 
Miten pitkään uudella käyttäjällä menee että pääsee näytönohjaimien myyntiosioon? Onko tämä jokin uusi käytäntö että muut myyntialueet näkyy mutta ei näytönohjaimet. Silmäilin kyllä ohjeet ja säännöt osiot läpi mutta en nähnyt tästä mitään mainintaa. Kaveri alkoi kasailemaan ensimmäistä konetta ja suosittelin tätä sivustoa käytettyjen osien hankkimiseen ja nyt vasta selvisi että eihän hän edes näe koko näytönohjainosiota, käyttäjä tehty 4.10.
Pari viikkoa taisi olla karenssi uusilla käyttäjillä.
 
Okei, kiitos tiedosta. Säännöissä oli maininta että tuo 14 päivän sääntö koskee uusien ilmoitusten tekemistä, en nähnyt mainintaa että ei näe tiettyjä osioita.
Jossainpäin tätä osiota (en muista ketjua) siitä oli ilmoitus että jatkossa uudet käyttäjät eivät näe 2 viikkoon näytönohjain osiota ja sillä ehkäistään trokaamista ja huijauksia. Ihan hyvä näin.
 
Myin tuossa Torin kautta näyttiksen n. puolitoista viikkoa takaperin. Nyt tuli tänään ostajalta viestiä että laittanut aamupäivällä näyttiksen koneeseen kiinni, toiminut koko päivän pelaillessa mutta seuraavana aamuna kuvaa ei ole enää tullut eli näyttis ilmeisesti rikki. Ei toiminut kuulemma toisessakaan koneessa. Jonkinlaisen venkslaamisen jälkeen kuva kuitenkin ilmeisesti palasi mutta n. 5 minuutin jälkeen kadonnut taas.
Miten tälläisessä tilanteessa olisi hyvä menetellä mun puolelta, että kuuluuko hyviin tapoihin nyt korvata tuo myyntihinta ostajalle vaikka onkin toiminut ensimmäisen päivän? Minkäänlaista kärhämää ei ole ollut ja todella mukavalta vaikuttaa tämä ostaja että en mitään huijausta epäilisi kuitenkaan. Näyttiksen hinta vain 110e eli ei sinällään suuresta summasta kyse vaikka tuota rahaa ei yhtään ylimääräistä mulla olekaan.
 
Myin tuossa Torin kautta näyttiksen n. puolitoista viikkoa takaperin. Nyt tuli tänään ostajalta viestiä että laittanut aamupäivällä näyttiksen koneeseen kiinni, toiminut koko päivän pelaillessa mutta seuraavana aamuna kuvaa ei ole enää tullut eli näyttis ilmeisesti rikki. Ei toiminut kuulemma toisessakaan koneessa. Jonkinlaisen venkslaamisen jälkeen kuva kuitenkin ilmeisesti palasi mutta n. 5 minuutin jälkeen kadonnut taas.
Miten tälläisessä tilanteessa olisi hyvä menetellä mun puolelta, että kuuluuko hyviin tapoihin nyt korvata tuo myyntihinta ostajalle vaikka onkin toiminut ensimmäisen päivän? Minkäänlaista kärhämää ei ole ollut ja todella mukavalta vaikuttaa tämä ostaja että en mitään huijausta epäilisi kuitenkaan. Näyttiksen hinta vain 110e eli ei sinällään suuresta summasta kyse vaikka tuota rahaa ei yhtään ylimääräistä mulla olekaan.
Kysyppä tuolla sama asia kun ei liity tämän foorumin kauppa-alueeseen.

 
Kysyppä tuolla sama asia kun ei liity tämän foorumin kauppa-alueeseen.

Kiitos vinkistä. En äkkiseltään löytänyt kyseistä ketjua niin meni sitten väärään paikkaan
 
Onko hieman yli puolen vuoden foorumitauon aikana tapahtunut jotain merkittäviä sääntömuutoksia joista olisi hyvä olla tietoinen ennen uusien myynti-ilmojen tekemistä? :hmm:

Näyttisosio kuplii edelleen jatkuvan oudon tilanteen takia, mutta muistelisin sivusilmällä lurkanneeni jotakin esimerkiksi täysin uusien tavaroiden(tai näyttisten) myymiseen liittyen(?).
 
Onko hieman yli puolen vuoden foorumitauon aikana tapahtunut jotain merkittäviä sääntömuutoksia joista olisi hyvä olla tietoinen ennen uusien myynti-ilmojen tekemistä? :hmm:

Näyttisosio kuplii edelleen jatkuvan oudon tilanteen takia, mutta muistelisin sivusilmällä lurkanneeni jotakin esimerkiksi täysin uusien tavaroiden(tai näyttisten) myymiseen liittyen(?).
Jos ny oisit vaan mennyt tuonne Myydään osastolle ja katsonut sinne yläpalkkiin, niin:
TechBBS-foorumin myyntipalsta on tarkoitettu käytettyjen komponenttien myyntiin, ei trokaamiseen eli voitontekemiseen. Viime aikoina ovh- ja tarjousnäytönohjaimia on valitettavasti päätynyt suoraan avaamattomana myyntiin, joten toistaiseksi uusien näytönohjaimien myynti on kielletty. Bannaamme kaikki selvästi kauppa-aluetta väärinkäyttävät jäsenet.

Ja muutama muukin näppärä ketju siellä ehdotettuna...
 
Jos ny oisit vaan mennyt tuonne Myydään osastolle ja katsonut sinne yläpalkkiin, niin:

Ja muutama muukin näppärä ketju siellä ehdotettuna...
Molemmat plärätty läpi ja kyllähän sieltä muutamia muutoksia tulikin tiedostettua, mutta siitä huolimatta ajattelin täällä kysyä ennakoivasti muita ajatellen nimeenomaan mahdollisista merkittävistä muutoksista. :)

Edit: Näin yhtenä esimerkkinä kiinnostaisi, että koskeeko tuo uusien näytönohjainten myyntikielto muidenkin kategorioiden tavaroiden myyntiä uusina tavaroina.
Edit2: Modelta saatu yv:n kautta hyvä tiivistelmä mikä kaikki suuri ja pieni on ehtinyt muuttua tauon aikana. :happy:
 
Viimeksi muokattu:
Noita Humble Bundle -pelejä voi lahjoittaa, mutta myynti on kielletty.

Onko Amazon Prime Gaming-pelit myös myynnin kieltolistalla?


Kyseessä on taas palvelu, josta maksan kuukausimaksua (lähinnä Prime Videon takia) ja sieltä tulee 3 peliä kuukaudessa. Nyt olisi Control ja Dragon Age koodeina marraskuussa. Control on jo ja Dragon Age ei kiinnosta suuresti.
 
Säännöissä ei lue mitään sellaista, että myyntipalstan käyttö olisi kielletty 14 vrk:n ajan. Siellä lukee vain ilmoitusten jättämisestä.

Korjatkaa teksti sellaiseksi, mitä tarkoitatte. Maininta YV:stä pitäisi myös olla mainittuna, koska se on aivan oleellinen käytettävyyteen liittyvä asia kaupantekotilanteessa.

Kommenteissanne luki, että "kaupankäynti on kielletty" 14 ensimmäisen vuorokauden aikana, palstalle liittymisen jälkeen - sitäkään tuskin tarkoitatte.
 
Maininta YV:stä pitäisi myös olla mainittuna, koska se on aivan oleellinen käytettävyyteen liittyvä asia kaupantekotilanteessa.
Tälle kyllä vahva kannatus. Se on tosi nihkeetä huomata tämä vasta kun on tullut jo se "hp + nouto" ja sitten ruvetaan arpomaan kun ei pystykään laittamaan viestiä.
 
Kauppojen sopiminen ja yhteystietojen vaihto onnistuu varmasti kertakäyttömailin avulla.
 
Kauppojen sopiminen ja yhteystietojen vaihto onnistuu varmasti kertakäyttömailin avulla.
Joo onnistuu. Pointti onkin se, että tuo olisi tiedossa heti, että sitä kertakäyttömailia pitää käyttää. Eikä niin että tieto tuosta tulee vasta sitten kun on jo hyväksytty kaupat.
 
Juuri kuten Heikki_H kirjoittaa. Säännöt ovat sitä varten, että asiat tiedetään etukäteen.

Ylläpidon kommunikaatiossa puhuttiin myös siitä, että ostaminenkin on kiellettyä ja jopa kaupankäynti on kiellettyä ensimmäisen 14 vrk:n aikana. Kannattaa tarkistaa sanat sellaisiksi, joita tarkoitetaan.
 
Yritin 3070 Ti:n myyntiketjussa selventää mistä on kyse, eli myydäänkö non-LHR vai LHR versiota. Tein sen vähän tökerösti ja viestini poistettiin ihan aiheellisesti.

Mutta joka tapauksessa, vaikka ilmeisesti 3070 Ti:stä ei ole non-LHR -versioita olemassakaan, niin eikö olisi ihan aiheellista, että myyjän tulisi kertoa onko kyse LHR-tuotteesta? Onko siis sallittua kysyä tätä ihan suoraan myös näiden tuotteiden kohdalla?

EDIT: Tämä olisi kuulunut varmaankin paremmin tuonne "GeForce RTX 30- ja Radeon RX 600 -näytönohjaimien myynti" -ketjuun. Pahoittelut.
 
Mutta joka tapauksessa, vaikka ilmeisesti 3070 Ti:stä ei ole non-LHR -versioita olemassakaan, niin eikö olisi ihan aiheellista, että myyjän tulisi kertoa onko kyse LHR-tuotteesta? Onko siis sallittua kysyä tätä ihan suoraan myös näiden tuotteiden kohdalla?

Onhan se jos on malli mistä on myös non lhr versio. Muuten vähän samaa sarjaa kun pitäisi kertoa ettei tässä AMD näytiksessä ole rtx säteen seurantaa.

Ostajallakin pitää olla joku vastuu, että tietää mitä on ostamassa.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
257 648
Viestejä
4 480 269
Jäsenet
73 964
Uusin jäsen
poppi75

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom