Ei ole itsellä tullut vastaan tällaista tilannetta, mutta aikanaan ainakin kännykkäpuolella kuluttajaviranomaiset muistaakseni ottivat sellaista kantaa että jos laitteen akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa, pätee koko laitteen takuu myös laitteen akkuun vaikka takuuehdoissa lukisi mitä. Syynä, se, että aiheuttaa kuluttajalle kohtuutonta haittaa jos aletaan erittelemään laitteeseen kiinteästi kuuluvien osien takuita vaikka kuinka olisi "kuluva osa".
Mitäs se ostettu lisätakuu tähän asiaan sanoo, eikö se nyt ensisijaisesti kannata yrittää sieltä kautta hoitaa kun sellaisen on kerran laitteelleostanut? Vai mistä tuollaisessa oikein maksetaan jos ei sillä lisäturvaa saa?
Jos ei takuuseen tai Elcareen mene, niin sitten myyjälle reklamaatio ja taikasana virhevastuu sinne mukaan saatesanoilla laitteen odotettu elinikä pidempi kuin kolme vuotta, laitteen akku ei käyttäjän vaihdettavissa jne niin voisi saada ainakin jonkinlaisen vastaantulon sieltä akunvaihtoon, koska laite on toiminut jo 3 vuotta ja vaihtamalla akku siitä tulee parempi kuin nyt on, ei välttämättä koko operaatio mene myyjän piikkiin vaan joudut ehkä itse maksamaan osan...
Puhutaan siis virhevastuusta, ei takuusta tässä tapauksessa
Myyjä ja takuunantaja vastaavat tavaran virheestä takuuaikana. Jos tuotteella ei ole takuuta tai se ei ole enää voimassa, myyjä vastaa tavaran virheestä.
www.kkv.fi
Tavarassa on virhe, kun se ei vastaa myyjän kanssa sovittua tai ei täytä tiettyjä laissa lueteltuja vaatimuksia.
www.kkv.fi