• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

  • Hyvää joulua!

    Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>

    SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Linkkaat 20 vuotta vanhan uutisen tuotteesta, joka ei ole mitenkään verrannollinen tölkitettyihin juomiin.
Tölkissähän sitä maitoakin myydään. Ei kai se tölkin metallisuus mitenkään asian pointtia muuta?

Uutisesta muutamia vuosia eteen päin Valion toimia alettiin tutkia ja lopulta Valio sai jättisakot tukkuhinnoittelustaan myytyään maitoa liian halvalla...

Maito ei oikein ole vertailukelpoinen tässä keississä.
Miksei ole? Se että Valio polki hintoja säännöllisesti oli toki väärin, mutta ei siinä päivänkestävänä BF-tarjouksena olisi ollut mitään väärää.
 
Epäileekö jengi sit et VK tahallaan on tuon hintavirheen tehnyt, vai miksi ihmeessä tätä asiaa edes mietitään lähetettäväksi johonkin virastoon?
 
Kuitenkin myyjän vastuulla hinnoitella tavara oikein. Ei ole asiakkaan vastuulla tietää onko joku joskus jossain myynyt tölkkejä 3 sentin hinnalla vai ei.

Juu, juu, selkeästi päin vittua hinnoiteltu. Se on vaan voi, voi jos liikaa luotetaan automaatioon ja ei ole mitään järjestelmää joka varoittaisi näistä että hinta pudonnut x prosenttia.

Naurettavaa kun miljoonia takovia firmoja pitäisi paapoa ja sitten taas jonkun mummon tai paapan pitäisi tietää hinnoista tarkemmin kuin firman.
Jos sun pitäs siirtää kaverille osuutesi jonkun tilauksen maksusta 100e, tai maksaa lasku kyseisellä summalla jollekin firmalle, ja laitat vahingossa 1000e, niin kelpuutatko saman vastauksen myös omaan suuntaasi?
 
Jos sun pitäs siirtää kaverille osuutesi jonkun tilauksen maksusta 100e, tai maksaa lasku kyseisellä summalla jollekin firmalle, ja laitat vahingossa 1000e, niin kelpuutatko saman vastauksen myös omaan suuntaasi?
Tämä olkiukko ei oikein toimi millään tasolla, sillä yksityishenkilöt on keskenään juridisesti aivan eri asemassa kuin kaupat, joiden markkinoinnista ja vastuista on aika tarkkaan lain pykälissä määritelty.
 
  • Tykkää
Reactions: 848
Edelleen, miksei myyjä voisi kooda että yli x% alennus pitää tarkistaa ja vahvistaa että on oikea? Ei tuo aiheuta lisätyötä käytännössä yhtään.
Eihän tuossa ollut mitään alennusprosenttia? Väittäisin niin, että tuotetta luodessa oletuksena on, että kaikki tuotteet sisältävät tuotetta yhden (1) kappaleen. Nyt kyseessä oli bundletuote, johon laitettiin todennäköisesti yksikköhinta (2,18e), mutta tuotteen luojalta oli unohtunut laittaa, että tuo bundletuote sisältääkin 12kpl noita yksittäisiä tuotteita. Mitään alennusprosenttia ei ollut, koska kyse ei ollut alennuksesta. Vaan siitä, että tuotteen oli tarkoitus olla 12 kappaleen paketti, mutta hinnoittelussa oli vahingossa jätetty pakettiin kuuluvaksi vain yksi tuote, mutta kuvauksessa oli maininta 12-packista.

Tämä on helppo todistaa. Monster Energy Reserve White Pineapple -energiajuoma, 500 ml, 12-pack 25,99 Tuon kun lisää ostoskoriin, näkyy siellä seuraava:
1701430721092.png

Alla olevan lainauksen kuvasta tuo "x 12" puuttuu. Eli mikään "alennusprosenttien estäjä" ei olisi tässä tapauksessa toiminut.
Kyllä se nyt taitaa vaan 1 tölkki tulla tuolla hinnalla katso liitettä 1215205
 
Tämä olkiukko ei oikein toimi millään tasolla, sillä yksityishenkilöt on keskenään juridisesti aivan eri asemassa kuin kaupat, joiden markkinoinnista ja vastuista on aika tarkkaan lain pykälissä määritelty.

Eli kyseessä on ihan vaan juridinen asia, eikä moraalinen? Eli mietitään asiaa lakikirjan kannalta, eikä moraalin?

Edelleen, miksei myyjä voisi kooda että yli x% alennus pitää tarkistaa ja vahvistaa että on oikea? Ei tuo aiheuta lisätyötä käytännössä yhtään.

Et taida olla koodari?
 
Jos sun pitäs siirtää kaverille osuutesi jonkun tilauksen maksusta 100e, tai maksaa lasku kyseisellä summalla jollekin firmalle, ja laitat vahingossa 1000e, niin kelpuutatko saman vastauksen myös omaan suuntaasi?
Koitan vaan ymmärtää sitä, että kenen vastuulla tavaran hinnoittelu loppupelissä on. Kun osa tuntuu olevan sitä mieltä, että loppukädessä kuluttaja on vastuussa ja kuluttajan pitäisi tietää ja tarkistaa onko hinta oikea vai ei. Mun korviin tuollainen kuulostaa vaan niin erikoiselta.
 
Tavaran hinnoittelu on myyjän tehtävä, mutta virheelinen hinta ei välttämättä sido myyjää jos virhe on huomattava


Hinta ei kuitenkaan sido myyjää, jos kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen selvästi virheellinen. Näin on muun muassa silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. /
 
Koitan vaan ymmärtää sitä, että kenen vastuulla tavaran hinnoittelu loppupelissä on. Kun osa tuntuu olevan sitä mieltä, että loppukädessä kuluttaja on vastuussa ja kuluttajan pitäisi tietää ja tarkistaa onko hinta oikea vai ei. Mun korviin tuollainen kuulostaa vaan niin erikoiselta.
Kaippa tuossa nyt on lähtökohtaisesti oletetaan kuluttajankin jotain tietävän hinnoista. Jos Veho myy C-sarjan mersua eurolla ja joskus on autokauppoja tehnyt niin voi olettaa, että hinta on virheellinen.

Eikä yritä sitä väkisin eurolla ostaa. Näissä foorumien ketjuissa hyödynnetään kauppiaan virheellistä hintaa sitten maksimilla, ostetaan asuntovaunun aurinkokuistia vaikka ei omisteta edes autoa jne. Silloin joitakin vuosia sitten oli cdonissa hp:n tms bundlessa bugi, että mitä useamman tulostimen laittoi koriin niin sen halvemmaksi kokonaishinta tuli. Kaippa niitäkin joku toista kymmentä sinne naksutteli ja varastopoijat päämärkänä niitä jopa laittoivat lähtemään.
 
Kaippa tuossa nyt on lähtökohtaisesti oletetaan kuluttajankin jotain tietävän hinnoista. Jos Veho myy C-sarjan mersua eurolla ja joskus on autokauppoja tehnyt niin voi olettaa, että hinta on virheellinen.

Eikä yritä sitä väkisin eurolla ostaa. Näissä foorumien ketjuissa hyödynnetään kauppiaan virheellistä hintaa sitten maksimilla, ostetaan asuntovaunun aurinkokuistia vaikka ei omisteta edes autoa jne. Silloin joitakin vuosia sitten oli cdonissa hp:n tms bundlessa bugi, että mitä useamman tulostimen laittoi koriin niin sen halvemmaksi kokonaishinta tuli. Kaippa niitäkin joku toista kymmentä sinne naksutteli ja varastopoijat päämärkänä niitä jopa laittoivat lähtemään.
Toki, mutta kun näitä pitää tarkistella keskivertokuluttajan silmin myös. Varsinkin näin mustan perjantaina aikana ei kaikki mummot, paapat tai muutkaan välttämättä ymmärrä onko joku hinta oikea vai väärä.

Mutta joo, sovitaan niin että kuluttajan pitäisi tietää ja että miljoonia takovat yritykset ovat tässä syyttömiä ja niillä ei ole mitään vastuuta tarkistella omia hintojaan.
 
  • Tykkää
Reactions: 848
Mutta joo, sovitaan niin että kuluttajan pitäisi tietää ja että miljoonia takovat yritykset ovat tässä syyttömiä ja niillä ei ole mitään vastuuta tarkistella omia hintojaan.
Tottakai firmat on syyllisiä virheelliseen hintaan, sitä tuskin kukaan kiistää.
Verkkokauppahan vuosi pari sitten toimitti ne hintavirheelliset Nintendotkin vaikka osa kuluttajista tiesi kyllä, että siellä on se virhehinta. Datatronicci toimitti tukkurin hintavirheen takia pari sataa liian halvat näyttikset ja siinäkin tuolla tarjousketjussa tiedettiin että on väärä mallinimi tullut otsikkoon eli tuotenumero osoitti sen.

Mitään vastuutako ei kuluttajalla sitten ole? Etäostoissa kuluttajalla on paremmat oikeudet kuin ns lähimyynnissä ja senkin mahdollistamia etuja sitten ns väärinkäytetään.

Tässäkin asiassa mennään niinkuin monessa muussakin aina OMA napa edellä, ei välitetä mitä kustannuksia se aiheuttaa ja vaikka tiedetään että kauppias ne tappiot muilta sitten takaisin ottaa varmasti jatkossa.
 
Mutta joo, sovitaan niin että kuluttajan pitäisi tietää ja että miljoonia takovat yritykset ovat tässä syyttömiä ja niillä ei ole mitään vastuuta tarkistella omia hintojaan.

Verkkishän on tässä tapauksessa toimittanut lahjakortin ja korjannut hinnan oikeaksi. Mitähän mielipahaa tai vahinkoa sille kuluttajalle tässä on tullut, kun tilaus on peruttu?
 
Samaa mieltä, tälläisessä tapauksessa ei vahinkoa ole kuluttajalle tuskin aiheutunut koska verkkokauppa on tarjonnut 5€ etuseteliä, kyseessä oli virhe ja uskoisin että ne jotka valittavat eivät ole pyrkineet tilaamaan muutamaa litraa juomaa vaan lavatolkulla mikä olisi mennyt eteenpäin myytäväksi.

Asia olisi eri jos kyseessä olisi esim. yksittäinen (halpa) tietokoneen komponentti ja asiakas olisi tilannut myös kaikki muut osat (esim. halpa prosessori niin tilannut muistit, emon, näytönohjaimen jne) ja sitten kaikki muut paitsi se yksi osa (esim. prosessori) olisi lähetetty. Mahdollisesti jopa useammasta eri kaupasta.
 
Palautin tuotteen Maxgaming liikkeeseen takuuseen ja liike sanoi että he ovat laittaneet minulle store credittiä sen tuotteen arvosta. Voinko vaatia rahoja omalle pankkitilille? En ole missään vaiheessa sanonut että haluan store credittiä.

Ja ei ole ikinä tullut noin huonoa tuotteen takuuseen laitto kokemusta mistään liikkeestä aikaisemmin, kuin tuolta. Olen tuotteen toinen omistaja ja ensin kymmeniä viestejä piti vaihtaa ja ei silti meinanneet ottaa takuuseen, kun en ole eka omistaja. Loppujen lopuksi piti alkuperäisen omistajan laittaa niille s-postia että on myynyt tuon tuotteen minulle.

Tuntui siltä että tuo liike yrittää pyristellä irti vastuistaan, jos olet toinen omistaja takuunalaiselle tuotteelle.
 
Eli olet ostanut takuunalaisen tuotteen käytettynä. Jos liikkeen pitäisi jotain hyvittää, hyvitys menisi alkuperäiselle tuotteen omistajalle.
 
Lukemisen kanssa vaikeuksia? Hyvitys käytetyn takuunalaisen tuotteen osalta menee alkuperäiselle ostajalle.

Lähtökohtaisesti myyjän on palautettava kauppahinta ostajalle samalla tavoin ja samassa paikassa kuin kauppahinta on myyjälle maksettu. Jos tämä ei ole enää mahdollista, myyjä voi palauttaa kauppahinnan myös muulla myyjän ja ostajan sopimalla tavalla (HE 180/2021).

Käytetyn takuunalaisen tuotteen ostaja ei ole ostanut tuotetta myyjältä vaan alkuperäiseltä tuotteen ostajalta.
 
Viimeksi muokattu:
Lukemisen kanssa vaikeuksia? Hyvitys käytetyn takuunalaisen tuotteen osalta menee alkuperäiselle ostajalle.



Käytetyn takuunalaisen tuotteen ostaja ei ole ostanut tuotetta myyjältä vaan alkuperäiseltä tuotteen ostajalta.
Tässä tarinassa tuote ilmeisesti ostettu ruotsalaisesta liikkeestä, ja tietämättä mitä ostettu, niin pikavilasu liikkeen sivuilta niin ilmeisesti liikkeellä on jokin vuoden takuu, en varma tarkoittaako samaa kuin suomalainen takuu.
Ruotsissa ilmeisesti on kolmevuoden lakisääteinen virhevastuu, tai mikä nyt olisi parasvastine suomen kielessä.

Mutta oli mikä oli, niin tässä kai sovittu palautuksesta ja jostain hyvityksestä, hyvitys sitten yllättäen ollut jotain store credittiä, ilmeisesti saldoa minkä voi käyttää ostamiseen ko liikkeestä. Onko se hyvä riippuu kuinka paljon sitä on annettu. Jos sillä saa vastaavantuotteen, niin kuullostaa hyvältä, jos sillä ei saa vastaavaa, niin sitten ehkä huono sopimus.

Jos vedottiin meikäläisittäin takuuseen, niin takuuehdoista ne jutut löytyy, jos kolmasosapuoli vetooaa ruotsin kuluttajasuojaan, niin muistuttaa aika paljon meikäläisä, siellä on ne käyttöhyödyn vähentämiset ja viitataan kokoajan siihen asiakkaaseen, ei johonkin kolmanteen osapuoleen. Ilmeisesti sen takia on kyselty sen asiakkaan kantoja ja lupia että voi hyvittää kertojalle.
 
Itselläni parhaillaan käynnissä tällainen tapaus: varasin ja maksoin hotellin hiihtolomareissulle Booking.comin kautta ilmaisella peruutuksella marraskuun puolivälissä. Black fridayn yhteydessä löytyi eri firmalta toinen hotelli parempaan hintaan, joten peruutin varauksen. Booking.comin hyvitystä luottokorttilaskulta etsiessäni sain kuitenkin huomata, että maksamastani summasta oli vajaassa kahdessa viikossa hävinnyt n. 10 prosenttia - maksu oli vieraassa valuutassa ja palautuskurssi oli ihan jotain muuta kuin Visa exchange raten perustella olisi tuona päivänä pitänyt olla (kurssi oli aikavälillä heikentynyt 0.4%). Olen yrittänyt tiedustella asiaa vailla tulosta Bookingin olemattomasta asiakaspalvelusta, mutta myös luottokorttifirmalta. Miten tällaisessa tilanteessa tulee edetä? Vai onko vai niin, että isot firmat kairaavat näissä meitä taviksia aina parhaimpansa mukaan?
 
Compusat kokemuksia? Tällä viikolla oli tarjouksessa 2tb m.2 kovalevy ja päätin tarttua tarjoukseen. Sitte tulikin viestiä ettei maksu oli ole tullut perille. Todellisuudessa maksu oli palautunut visalle. Vaativat sitten maksamaan tilinsiirrollla heille. Haiskahtaa tilanne niiiin paskalle, että rupesi ihan kiinnostaa mikä tää firma on?
 
Kysyin onko paketti lähetetty niin nyt laittoivat viestiä että kuljetusfirma on yrittänyt tavoittaa, mutta en van ymmärrä miten? Ei puhelua, ei txtviestiä ei mailia...
 
Compusat kokemuksia? Tällä viikolla oli tarjouksessa 2tb m.2 kovalevy ja päätin tarttua tarjoukseen. Sitte tulikin viestiä ettei maksu oli ole tullut perille. Todellisuudessa maksu oli palautunut visalle. Vaativat sitten maksamaan tilinsiirrollla heille. Haiskahtaa tilanne niiiin paskalle, että rupesi ihan kiinnostaa mikä tää firma on?
Kysyin onko paketti lähetetty niin nyt laittoivat viestiä että kuljetusfirma on yrittänyt tavoittaa, mutta en van ymmärrä miten? Ei puhelua, ei txtviestiä ei mailia...
Ei ole kokemuksia liikkeestä, mutta jos tuo on pohja, niin en kyllä maksaisi -varsinkaan ennenkuin tuote on kädessä. Liikkeen toiminta kuulostaa kyllä todella villiltä
 
Lukemisen kanssa vaikeuksia? Hyvitys käytetyn takuunalaisen tuotteen osalta menee alkuperäiselle ostajalle.



Käytetyn takuunalaisen tuotteen ostaja ei ole ostanut tuotetta myyjältä vaan alkuperäiseltä tuotteen ostajalta.
Eikö tuossa myös sanota, että jos se ei ole mahdollista niin siitä pitää sopia?
 
Kyllä, alkuperäisen ostajan kanssa.

Ei todellakaan. Takuu on tuotekohtainen eikä ostajakohtainen. Asiat sovitaan omistajan kanssa eikä ostajan. Tulkitset lainvalmistelun kohtaa erittäin kummallisesti. Se että jonkin sanotaan olevan lähtökohtainen vaihtoehto ei tarkoita sitä että näin toimitaan aina ja kaikissa tapauksissa.

Myyjä voi kuitenkin vaatia että omistajanvaihdos esitetään heille kirjallisena kuten keskustellussa tapauksessa toimittiin.

>Takuu on tuotekohtainen

>Takuu annetaan tuotteelle ja se pysyy voimassa, vaikka tuote vaihtaisi omistajaa. Takuuta ei siis voi rajoittaa ensimmäiseen omistajaan, vaan takuunantaja vastaa sitoumuksestaan koko takuuajan tavaran omistajasta riippumatta. Tavaran käyttötarkoitus ei saa kuitenkaan olennaisesti muuttua esimerkiksi yksityiskäytöstä ammattikäyttöön. Takuunantaja voi myös edellyttää, että omistajanvaihdoksesta ilmoitetaan tälle kirjallisesti.

 
Kertokaapa, monestiko on myyty tölkkijuomia 3snt kappalehintaan ilman järkyttäviä mainoksia "99% ale" tai "poistomyynti" jne. Voin auttaa, ei kertaakaan. Eli tuo keissi kääntyisi Verkkokaupan voitoksi aivan takuulla.
Kyllä se on liikekohtaista, millä hinnalla myydään. Jos myy edes satunnaisesti merkittävän halvoilla hinnoilla / mainostaa sellaisia, ei voi odottaa kuluttajalta mitä tahansa.

Ihan kivijalkanakin löytyy liikkeitä, jotka ostavat jotain ylijäämäeriä / vanhenevaa tavaraa tms. Olen ostanut energiajuomaa tölkissä pantin kera halvimmillaan 18 sentillä eikä pitkälti ole aikaa kun puolen litran 3,5% oluen sai pantin kera noin 40 sentillä. Varsinkin jälkimisessä jää epäselväksi, kuka maksaa alkoholiveron mutta jos tarjolla on pari lavallista eikä kassa puutu hintaan mitenkään niin hinnan voi olettaa olevan tietoisesti laitettu, ei asiakkaan murhe. Eikä noista mainituistakaan mitään tarjousta mainostettu. Miksi edes mainostaa? Maine "siellä on välillä todella halpoja" saa ihmiset käymään useammin siinä toivossa, että osuu oikeaan aikaan paikalle.
Ja jos asioit myöhemmin tuollaisessa liikkeessä, oudoksutko hintaa? Tuskin ja kyllä kuluttaja aika vahvoilla on jos pystyy näyttämään toteen edellisen, vastaavan alen.

Toisaalta on myös liikkeitä ja tuotteita, joissa ei alea ole käytännössä koskaan. Onko kuluttajan tiedettävä tällainen? Mielestäni ei. Mutta jos kultaseppä myy timanttisormusta kympillä, tajuaa jokainen virheen tai ainakin tulisi tajuta. Rajansa tottakai siinäkin, mitä voi oikeana hintana pitää.
Verkkokaupan bf-hinnoittelun mainostamisella en vastaavasti olisi yhtään yllättynyt jos tuota mainittua juomaa olisi ollut kivijalassa eräkoolla x tarjolla. Kyllä sillä jonon oven taakse saa. Tilaamalla voi vähän enemmän epäillä mutta kyllä tuo lahjakortti hyvityksenä oli ihan aiheellinen. Keräähän sivuille kävijöitä silläkin, jos myy muutaman pienen erän lähes ilmakseksi ja jättää sivulle "päivän loppuunmyyty huipputarjous, seuraavat julkaistaan klo xx".
 
Hobbyhallista ostettu Brotherin monitoimilaite ei kestänyt HH:n kahden vuoden takuuaikaa ja otin takuuajan aikana yhteyttä. Mutta kun laite saapui heille kaksi viikkoa takuuajan umpeuduttua, vaativat maksamaan korjauksen.

Virhevastuun ja kuluttajariitalautakunnan mainitsemisella ei mitään merkitystä.

Kannattaako näissä ottaa yhteyttä edes maahantuojaan eli Brotheriin? Oletan 200 euron laitteen käyttöiäksi yli kaksi vuotta... Mutta olettaako Brother. :D
 
Eikös HH oo Virolainen firma? Vai onko sillä merkitystä. Ehkä voi vielä koittaa etsiä jonkun virallisen tekstin tosta, että takuuaika lasketaan siitä että kun kone on mennyt paskaksi + siitä on ilmoitettu firmaan, eikä siitä milloin se laite palautuu myyjälle. Jos silläkään ei tehoa ni sit vaan yhteys kuluttajariitalautakuntaan.

Brotheriin ottaminen tuskin haittaa mitään.

Älkää tilatko tuolta HH paskasta mitään.
 
Eikös HH oo Virolainen firma? Vai onko sillä merkitystä. Ehkä voi vielä koittaa etsiä jonkun virallisen tekstin tosta, että takuuaika lasketaan siitä että kun kone on mennyt paskaksi + siitä on ilmoitettu firmaan, eikä siitä milloin se laite palautuu myyjälle. Jos silläkään ei tehoa ni sit vaan yhteys kuluttajariitalautakuntaan.

Brotheriin ottaminen tuskin haittaa mitään.

Älkää tilatko tuolta HH paskasta mitään.
Maaliskuussa 2018 Hobby Hall yhdistyi Vironsuurimman verkkokaupan Hansapostin kanssa[7]ja tammikuussa 2019 yritykset yhdistettiin Hobby Hall Group OÜ:ksi.

Joulukuussa 2019 uutisoitiin, että Hobby Hallin omistus siirtyy kokonaan Viroon Wraith Invest OÜ:lle[8]. Huhtikuussa 2021 Hobby Hallin ilmoitti ostavansa Keski- ja Itä-Eurooppaan keskittynyt pääomasijoitusyhtiö Mid Europa Partners, ja kauppaan kuuluvat myös virolaiset Hansapost ja Kaup24, latvialaiset 220.lv ja xnet.lv sekä liettualainen pigu.lt[9]
 
Eikös HH oo Virolainen firma? Vai onko sillä merkitystä. Ehkä voi vielä koittaa etsiä jonkun virallisen tekstin tosta, että takuuaika lasketaan siitä että kun kone on mennyt paskaksi + siitä on ilmoitettu firmaan, eikä siitä milloin se laite palautuu myyjälle. Jos silläkään ei tehoa ni sit vaan yhteys kuluttajariitalautakuntaan.

Brotheriin ottaminen tuskin haittaa mitään.

Älkää tilatko tuolta HH paskasta mitään.
ei kai firman kotimaalla ole mitään merkitystä, vaan niin kauan kun asiakas on asioinut suomessa (kivijalassa) tai Suomalaisille markkinoidussa nettimyymälässä.
on myyjän noudatettava suomen kuluttajansuojalakia.
toki tuon käytäntöönpano on askeleen verran haasteellisempaa kuin suomalaisen kauppiaan kanssa olisi.
 
Eikös tuo Hobbyhall haistattanut pitkät Suomen kuluttajansuojalaille jo useampaan kertaan ja on kaikilla mustilla listoilla? Kannattaa pysyä erossa.

Ei löytynyt Hobby Hall mustalta listalta niin voisi veikata et he noudattavat riita-asioissa tulleita päätäksiä. Oliko sinulla jotain muita listoja tiedossa?
 
Ei löytynyt Hobby Hall mustalta listalta niin voisi veikata et he noudattavat riita-asioissa tulleita päätäksiä. Oliko sinulla jotain muita listoja tiedossa?
Pelasin ihan puhtaasti nyt muistin varassa, aika varma kuitenkin asiasta olin... Ehkä on poistettu sieltä? Tai sitten muistan vaan väärin tai jotain.
 
Ei löytynyt Hobby Hall mustalta listalta niin voisi veikata et he noudattavat riita-asioissa tulleita päätäksiä. Oliko sinulla jotain muita listoja tiedossa?

Vuodelta 2021:

>Maksusuoritusten palauttaminen ja asiakaspalvelun ongelmat

>Kuluttaja-asiamies kiinnitti kuluttajien ilmoitusten perusteella huomiota Hobby Hall Suomi Oy:n (jäljempänä Hobby Hall) hobbyhall.fi-verkkokaupan maksusuoritusten palautuksiin sekä asiakaspalveluun. Ongelmia esiintyi maksusuoritusten palauttamisessa kuluttajien käyttäessä etämyynnin peruuttamisoikeutta ja asiakaspalvelussa, jossa kuluttajilla oli ollut vaikeuksia saada yhteydenottoihinsa vastaus kohtuullisessa ajassa ja totuudenmukaisia tietoja maksusuoritusten palauttamista koskien. Kuluttaja-asiamies edellytti Hobby Hallilta muutoksia kuluttajansuojalain vastaiseen menettelyyn. Hobby Hall sitoutui muuttamaan toimintaansa kuluttaja-asiamiehen edellyttämin tavoin.

 
HobbyHallin Brother-saagassa surullisia käänteiä HobbyHallin asiakaspalvelu, vastausten töykeys, yritys kusettaa huollosta (eivät ole valtuutettu huolto), varmaan seuraavaksi kiristävät laitteen palautuskustannuksilla.

Kirsikka kakussa on se, että olin rekisteröinyt Brotherin monitoimilaitteen laitteen mobiilisovelluksen kautta. Rekisteröinnillä saa (osan) Brotherin tuotteille kolmen vuoden takuun yhden vuoden sijaan.

Mutta tietysti se paska mobiilisovellus ohjasi meikäläisen Brother UK:n asiakkaaksi koska valitsin sovelluksen kieleksi englannin. Laite on rekisteröity paskan appin vuoksi Englantiin Suomen sijasta, Englannissa vain yhden vuoden takuu. Mulla on onneksi rekisteröintimeilit ja läppärin/kännyn selailuhistoria tallessa. URL:eista näkee miten rekisteröinti lähti liikkeelle mobiiliappista, kuljetti co.uk-osoitteeseen jne.

Laitteelle luvattiin tehokas tulostus mustekaseteilta, esimerkiksi mustalla kasetilla 1500 sivua. Jos tää on näin haastavaa, niin ehkä maksan uuden laitteen.

Ja miksi v*tussa HobbyHall ei ohjannut Brotherin juttusille, kuten takuuohjeet sittemmin paljastivat käytännöksi…. Ja miksi v*tussa Brotherin 2. tasolle eskaloituun tukipyyntöön ei vastattu pari kuukautta sitten kun aikaa oli.

Olisi tässä muitakin reklamaatioita tehtävänä, prkle.
 
Tuolta Trustpilotista on ihan turha mitään arvosanoja katsella. Samanlaisia lukemia saanut myös esim. Gigantti, Power, CDON ja Verkkokauppa.com. Ei sinne kukaan mitään positiivisia palautteita anna vain negatiivisista kokemuksista sinne kerrotaan.
Ok, no sitten varmaan kannattaa tilata Hobbyhallista tavaraa.
 
Onko kellään tullut vastaan tilannetta jossa kannettavan tietokoneen akku on mennyt täysin mykäksi noin 3 vuodessa ja miten menee takuu ja/tai virhevastuu asiat tälläisissä tapauksissa?

Se on ihan ymmärrettävää, että akku menettää varaustehoaan, mutta se ei kyllä ole, että kannettava tietokone muuttuu tässä ajassa täysin sellaiseksi, ettei sitä voi enää ollenkaan käyttää ilman, että se on laturissa kiinni.

Tässä tapauksessa on kyse vielä koneesta, jossa on sisäinen akku (Huawei Matebook 13) ja gigantin 5 vuoden ELCARE lisätakuu, joten akun vaihtaminen ja/tai vian selvittäminen muulla tavoin kuin käyttämällä Gigantin määräämää huoltoa jne. kumoaa kyseisen takuun. Sen verran selvittänyt asiaa netistä, että vika on joko akussa ja/tai emossa ja/tai Huawein tai Microsoftin ajureissa/softassa.

Gigantin tapauksessa tein sellaisen huomion myös, että heillä näyttäisi olevan aika huonot kanavat reklamaation tekoon ja/tai tälläisistäkin asioista kysymisiin, että mitenkä nyt toimitaan jne., kun näyttäisi siltä, että täytyy mennä asioista juttelemaan myymälään tai soittaa heidän asiakaspalvelunumeroon, ja kun ei taida pystyä laittamaan sähköpostia tai edes heidän sivuiltaan kysymyksiä/reklamaatiota sähköisesti, niin sekin siinä on, ettei tällöin jää itselle helposti saataville tietoa siitä, miten tapaus etenee ja mitä on sovittu ja milloin jne.
 
Kannettavan akun saa parissa vuodessakin pilalle jos sitä käyttää väärin. Et avannut tietokoneen käyttötapaa laisinkaan, onko kone koko ajan virtajohdossa kiinni?
 
Kannettavan akun saa parissa vuodessakin pilalle jos sitä käyttää väärin. Et avannut tietokoneen käyttötapaa laisinkaan, onko kone koko ajan virtajohdossa kiinni?

Ei ole oma kone kyseessä, mutta sekalaisessa käytössä on ollut, kun osan aikaa on toiminut kannettavana/siirrettävänä kotikoneena ja osan aikaa opiskelukäytössä, eli ei ole ollut koko ajan virtajohdossa, siis aiemmin, nyt on kun muuten kone ei toimi ollenkaan.

Eihän monikaan kannettavaa osta siksi, että käyttää sitä pääosin vain ns. pöytäkoneena, ei varsinkaan tämän tapauksen kokoisia/mallisia. Alla olevassa linkissä kyseisen sarjan koneita, kuin myös kyseinen malli.

 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tullut vastaan tilannetta jossa kannettavan tietokoneen akku on mennyt täysin mykäksi noin 3 vuodessa ja miten menee takuu ja/tai virhevastuu asiat tälläisissä tapauksissa?

Ei ole itsellä tullut vastaan tällaista tilannetta, mutta aikanaan ainakin kännykkäpuolella kuluttajaviranomaiset muistaakseni ottivat sellaista kantaa että jos laitteen akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa, pätee koko laitteen takuu myös laitteen akkuun vaikka takuuehdoissa lukisi mitä. Syynä, se, että aiheuttaa kuluttajalle kohtuutonta haittaa jos aletaan erittelemään laitteeseen kiinteästi kuuluvien osien takuita vaikka kuinka olisi "kuluva osa".

Mitäs se ostettu lisätakuu tähän asiaan sanoo, eikö se nyt ensisijaisesti kannata yrittää sieltä kautta hoitaa kun sellaisen on kerran laitteelleostanut? Vai mistä tuollaisessa oikein maksetaan jos ei sillä lisäturvaa saa?

Jos ei takuuseen tai Elcareen mene, niin sitten myyjälle reklamaatio ja taikasana virhevastuu sinne mukaan saatesanoilla laitteen odotettu elinikä pidempi kuin kolme vuotta, laitteen akku ei käyttäjän vaihdettavissa jne niin voisi saada ainakin jonkinlaisen vastaantulon sieltä akunvaihtoon, koska laite on toiminut jo 3 vuotta ja vaihtamalla akku siitä tulee parempi kuin nyt on, ei välttämättä koko operaatio mene myyjän piikkiin vaan joudut ehkä itse maksamaan osan...

Puhutaan siis virhevastuusta, ei takuusta tässä tapauksessa

Virhevastuu

  • Virhevastuulla tarkoitetaan myyjän vastuuta siitä, että tavara tai palvelu on sellainen kuin on sovittu tai mitä kuluttaja voi perustellusti odottaa.
  • Virhevastuuta sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta, virheellinen osa ei kuulu takuun piiriin tai takuuaika on päättynyt.
  • Myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä.
  • Virhevastuuta koskevat säännökset on määritelty kuluttajansuojalaissa.
  • Virhevastuun kestolle ei ole laissa säädetty aikarajaa, vaan virhevastuuaika määrittyy tavaran oletettavissa olevan kestoiän perusteella.


avarassa on virhe esimerkiksi, jos

Tavara hajosi liian aikaisin sen normaaliin kestoikään nähden.

Myyjän virhevastuu ei rajoitu takuuaikaan, vaan kestää tavaran oletettavissa olevan kestoiän.
Tavarassa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jos se kestää lyhyemmän aikaa kuin voi perustellusti odottaa. Ostajalla on oikeus odottaa, että laite kestää normaalikäytössä kestoikänsä ajan ilman kalliita korjauskustannuksia. Esimerkiksi kodinkoneiden ja elektronisten laitteiden odotettavissa oleva kestoikä on useita vuosia.
 
Ei ole itsellä tullut vastaan tällaista tilannetta, mutta aikanaan ainakin kännykkäpuolella kuluttajaviranomaiset muistaakseni ottivat sellaista kantaa että jos laitteen akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa, pätee koko laitteen takuu myös laitteen akkuun vaikka takuuehdoissa lukisi mitä. Syynä, se, että aiheuttaa kuluttajalle kohtuutonta haittaa jos aletaan erittelemään laitteeseen kiinteästi kuuluvien osien takuita vaikka kuinka olisi "kuluva osa".

Mitäs se ostettu lisätakuu tähän asiaan sanoo, eikö se nyt ensisijaisesti kannata yrittää sieltä kautta hoitaa kun sellaisen on kerran laitteelleostanut? Vai mistä tuollaisessa oikein maksetaan jos ei sillä lisäturvaa saa?

Jos ei takuuseen tai Elcareen mene, niin sitten myyjälle reklamaatio ja taikasana virhevastuu sinne mukaan saatesanoilla laitteen odotettu elinikä pidempi kuin kolme vuotta, laitteen akku ei käyttäjän vaihdettavissa jne niin voisi saada ainakin jonkinlaisen vastaantulon sieltä akunvaihtoon, koska laite on toiminut jo 3 vuotta ja vaihtamalla akku siitä tulee parempi kuin nyt on, ei välttämättä koko operaatio mene myyjän piikkiin vaan joudut ehkä itse maksamaan osan...

Puhutaan siis virhevastuusta, ei takuusta tässä tapauksessa






Itse olin ja olen samoissa ajatuksissa asian suhteen kuin sinä, mutta näyttää tämäkin asia jakavan mielipiteitä suuntaan, jos toiseen.

Hieman kyllä ihmettelen, ettei kovasti herätä keskustelua ja jos asia olisi nykyaikana niin, että kannettavan akulla olisi melkeinpä ns. perävalo takuu, kun on kaupasta kone kannettu ulos, ja vielä enemmän herättää kummastusta, jos asiaan ei vaikuta yhtään sekään, jos/kun kannettavassa on sisäinen akku, jota ei pysty vaihtamaan ilman, että konetta täytyy purkaa.

Tein näille asioille oman ketjunkin, kun ajattelin, että kyseisestä asiasta keskustelulle voisi olla tarvetta, yleisellä ja isommallakin mittakaavalla.

 
Mitä se lisä optiona ostettu Elcare kattaa? Oletko ollut Giganttiin millään muoto yhteydessä? Kyllä tämä nyt pitäisi mennä takuun piiriin tai vähintään tuohon virhevastuuseen, jolloin joudut välirahaa makselemaan uudesta läppäristä, jos nykyiseen siis sitä ei saa vaihdettua.

Soita Giganttiin tai ehkä paras, niin mene itse laitteen kanssa sinne ja suoraan sinne huolto puolelle selvittämään asiaa.
 
Mitä se lisä optiona ostettu Elcare kattaa? Oletko ollut Giganttiin millään muoto yhteydessä? Kyllä tämä nyt pitäisi mennä takuun piiriin tai vähintään tuohon virhevastuuseen, jolloin joudut välirahaa makselemaan uudesta läppäristä, jos nykyiseen siis sitä ei saa vaihdettua.

Soita Giganttiin tai ehkä paras, niin mene itse laitteen kanssa sinne ja suoraan sinne huolto puolelle selvittämään asiaa.

Ostohetkellä oli ELCARE-kamppis ainakin joillekin kannettaville, eli sen sai kaupanpällisiksi ainakin joihinkin koneisiin, niin kuin tähänkin.

Yksi koneen valintaan ja ostopaikkaan vaikuttanut seikka oli tulevalle opiskelijalle juuri tämä lisätakuu, kun siitä sai myös sen vaikutelman, että kone luultavammin on luotettava ja kestävä, joka kestäisi ainakin tuon 5 vuotta normaali opiskelu ja koti käytössä.

En ole ollut Giganttiin vielä yhteydessä, kun olen ensin yrittänyt selvittää vikaa ja näitä takuu, sekä virhevastuu asioita valmiiksi, että olisi ns. mahdollisimman "hyvät eväät" siinä vaiheessa, kun asiaa alkaa hoitamaan.

Kone ei ole myöskään itsellä käsillä, kun on opiskelijalla käytössä eri paikkakunnalla, kun itse majailen. Tänään tai huomenna on kyllä tarkoitus käydä asiasta alustavasti keskustelemassa, toivottavasti vain olisi asiantuntevaa ja hyvää asiakaspalvelua tarjolla, se kun ei aina ole niin itsestään selvyys, mitä olen itse joutunut kokemaan ja muiden tarinoita ja tapauksia kun on sivusta seurannut, niin aika huonolla hantilla nämä asiat monessa paikassa liian usein on.

Alla linkit tuohon takuuseen, ehdoista ja teksteistä en ole 100% varma, että ovat täysin samat kuin ostohetkellä, mutta luultavammin on.


 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 762
Viestejä
4 565 091
Jäsenet
75 017
Uusin jäsen
repXileS

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom