Akun odotettu elinikä ja takuu, sekä virhevastuu asiat?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 1on1
  • Aloitettu Aloitettu
Liittynyt
28.11.2018
Viestejä
116
EDIT: Tämä ketju on tehty yleisesti kaikille otsikon mukaisten asioiden kanssa painiville ja näitä asioita syystä tai toisesta pohtiville jne.


Tämän hetkinen oma tapaus alla;

Onko kellään tullut vastaan tilannetta jossa kannettavan tietokoneen akku on mennyt täysin mykäksi noin 3 vuodessa ja miten menee takuu ja/tai virhevastuu asiat tälläisissä tapauksissa?

Se on ihan ymmärrettävää, että akku menettää varaustehoaan, mutta se ei kyllä ole, että kannettava tietokone muuttuu tässä ajassa täysin sellaiseksi, ettei sitä voi enää ollenkaan käyttää ilman, että se on laturissa kiinni.

Tässä "omassa" tapauksessa on kyse vielä koneesta, jossa on sisäinen akku (Huawei Matebook 13) ja gigantin 5 vuoden ELCARE lisätakuu, joten akun vaihtaminen ja/tai vian selvittäminen muulla tavoin kuin käyttämällä Gigantin määräämää huoltoa jne. kumoaa kyseisen takuun. Sen verran selvittänyt asiaa netistä, että vika on joko akussa ja/tai emossa ja/tai Huawein tai Microsoftin ajureissa/softassa.

Gigantin tapauksessa tein sellaisen huomion myös, että heillä näyttäisi olevan aika huonot kanavat reklamaation tekoon ja/tai tälläisistäkin asioista kysymisiin, että mitenkä nyt toimitaan jne., kun näyttäisi siltä, että täytyy mennä asioista juttelemaan myymälään tai soittaa heidän asiakaspalvelunumeroon, ja kun ei taida pystyä laittamaan sähköpostia tai edes heidän sivuiltaan kysymyksiä/reklamaatiota sähköisesti, niin sekin siinä on, ettei tällöin jää itselle helposti saataville tietoa siitä, miten tapaus etenee ja mitä on sovittu ja milloin jne.


Alla olevassa linkissä kyseisen sarjan koneita, kuin myös kyseinen malli.

 
Viimeksi muokattu:
Onko kellään tullut vastaan tilannetta jossa kannettavan tietokoneen akku on mennyt täysin mykäksi noin 3 vuodessa ja miten menee takuu ja/tai virhevastuu asiat tälläisissä tapauksissa?

Se on ihan ymmärrettävää, että akku menettää varaustehoaan, mutta se ei kyllä ole, että kannettava tietokone muuttuu tässä ajassa täysin sellaiseksi, ettei sitä voi enää ollenkaan käyttää ilman, että se on laturissa kiinni.

Tässä "omassa" tapauksessa on kyse vielä koneesta, jossa on sisäinen akku (Huawei Matebook 13) ja gigantin 5 vuoden ELCARE lisätakuu, joten akun vaihtaminen ja/tai vian selvittäminen muulla tavoin kuin käyttämällä Gigantin määräämää huoltoa jne. kumoaa kyseisen takuun. Sen verran selvittänyt asiaa netistä, että vika on joko akussa ja/tai emossa ja/tai Huawein tai Microsoftin ajureissa/softassa.

Gigantin tapauksessa tein sellaisen huomion myös, että heillä näyttäisi olevan aika huonot kanavat reklamaation tekoon ja/tai tälläisistäkin asioista kysymisiin, että mitenkä nyt toimitaan jne., kun näyttäisi siltä, että täytyy mennä asioista juttelemaan myymälään tai soittaa heidän asiakaspalvelunumeroon, ja kun ei taida pystyä laittamaan sähköpostia tai edes heidän sivuiltaan kysymyksiä/reklamaatiota sähköisesti, niin sekin siinä on, ettei tällöin jää itselle helposti saataville tietoa siitä, miten tapaus etenee ja mitä on sovittu ja milloin jne.


Alla olevassa linkissä kyseisen sarjan koneita, kuin myös kyseinen malli.

Ei ole omia kokemuksia asiasta ja tämä on vain mielipide. Silloinkin, kun laitteella on pitempi takuu, akulle myönnetty takuu voi olla vain yksi vuosi. Kuluttajalainsäädännön mukaan laitteessa on virhe, jos sen kestoikä jää selvästi normaalia lyhyemmäksi, eikä myyjä osoita sen johtuvan ostajan toimista. Vaikka akku saattaakin kestää useita vuosia toimintakykyisenä, voi kolmea vuotta pitää "normaalina" akun käyttöikänä.

Jos akku simahtaa heti vuoden takuuajan jälkeen, voi sitä pitää virheellisenä, mutta myyjältä ei voi enää vaatia uutta akkua ilmaiseksi, vaan huomattavalla alennuksella. Koska akku on toiminut noin kolme vuotta, en usko, että korvausvaatimus menestyisi.
 
Ei ole omia kokemuksia asiasta ja tämä on vain mielipide. Silloinkin, kun laitteella on pitempi takuu, akulle myönnetty takuu voi olla vain yksi vuosi. Kuluttajalainsäädännön mukaan laitteessa on virhe, jos sen kestoikä jää selvästi normaalia lyhyemmäksi, eikä myyjä osoita sen johtuvan ostajan toimista. Vaikka akku saattaakin kestää useita vuosia toimintakykyisenä, voi kolmea vuotta pitää "normaalina" akun käyttöikänä.

Jos akku simahtaa heti vuoden takuuajan jälkeen, voi sitä pitää virheellisenä, mutta myyjältä ei voi enää vaatia uutta akkua ilmaiseksi, vaan huomattavalla alennuksella. Koska akku on toiminut noin kolme vuotta, en usko, että korvausvaatimus menestyisi.

Jatkoin hieman tutkimusta, mutta en pikaisesti löytänyt kuin yhden tapauksen vuosien takaa, jossa kysessä ei ollut edes akun täydellinen toimimattomuus. Kyseessä myös huomattavasti halvempi kone, vanhempi akkuteknoligia ja ulkoinen akku. Varauksen tason lasku tilanteessakin on tällöin saanut reilusti ylin vuoden jälkeen, yli puolet kustannuksista korvausta.


Yllä olevasta jutusta näemmä IS:kin tehnyt jutun silloin aikoinaan.

 
Viimeksi muokattu:
Jatkoin hieman tutkimusta, mutta en pikaisesti löytänyt kuin yhden tapauksen vuosien takaa, jossa kysessä ei ollut edes akun täydellinen toimimattomuus. Kyseessä myös huomattavasti halvempi kone, vanhempi akkuteknoligia ja ulkoinen akku. Varauksen tason lasku tilanteessakin on tällöin saanut reilusti ylin vuoden jälkeen, yli puolet kustannuksista korvausta.


No voihan sitä lähteä aina yrittämään, mutta en itsekään usko että tuo hirveän pitkälle kantaa.
Tuosta jutustasi:
”Kuluttajariitalautakunta toteaa, että kyseiset litium-ioni-akut voivat kestää huolellisesti säilytettyinä kohtuullisessa kunnossa kaksi tai kolme vuotta. Akun kyky varata ja vapauttaa latausta heikkenee kuitenkin ajan ja käytön myötä. Tässä tapauksessa akun kestoikä on ollut vain noin puolet tällaisten akkujen keskimääräisestä kestoiästä. Akku on siten ollut kuluttajansuojalaissa tarkoitetulla tavalla virheellinen”

Reilu vuosi on todella eri kuin kolme vuotta kun puhutaan akun iästä.
Mutta ei muuta kuin marssit giganttiin tai pistät viestiä: asiakaspalvelu@gigantti.fi

Tuota sähköpostia eivät taida missään mainostaa, mutta reilu vuosi sitten ainakin vielä toimi kun jotain asiaa hoidin.
 
..Reilu vuosi on todella eri kuin kolme vuotta kun puhutaan akun iästä.
Mutta ei muuta kuin marssit giganttiin tai pistät viestiä: asiakaspalvelu@gigantti.fi

Tuota sähköpostia eivät taida missään mainostaa, mutta reilu vuosi sitten ainakin vielä toimi kun jotain asiaa hoidin.

On on, kuin myös se on todella eri, että tuossa akun varauskyky on vain vasta hiipunut ja tässä "omassa" tapauksessa akku on todellakin ns. vain kuollutta alkuainetta, jos ei sitten vika (ja/tai vian alkuperäinen aiheuttaja) ole esim emonlatauspiiri tjmv.

Näissä tapauksissa on muutenkin taidettu ottaa huomioon myös enemmän tai vähemmän laitteen hintataso (kuvaa oletettavissa olevaa laatutasoa ymv.), kuin myös valmistajan/myyjän antama mielikuva tuotteesta, kestoiästä ymv.

Tulee varmasti marsittua giganttiin, mutta laitoin nyt noiden juttujen innoittamana myös varoiksi KKV:lle neuvonantopyyntöä, niin saa hieman parempaa tietoa, että miten näiden asioiden kuulusi oikeaoppisesti mennä, jos asiaa hoidetaan virhevastuun näkökulmasta.

Vaikkakin esim. tuossa ELCARE takuussakaan ei ole ilmoitettu, ettei akku kuulu takuunpiiriin, siinä on ilmoitettu akusta vain, ettei akun kuluminen kuulu kyseisen takuunpiiriin, se on hieman eriasia, kuin akun täydellinen toimimattomuus.

"Hienoa" tosin tuossakin takuussa on se, ettei kuluttaja voi tietää välttämättä valmiiksi, että tuleeko jotain kustannuksia vai eikö tule. Esim. tapauksessa, jossa akku ei kuulusi takuuseen ja jos ei tiedä, että onko kyseessä alunperin akku vai joku muu, joka on vioittunut ja/tai hajoittanut akun.
 
On on, kuin myös se on todella eri, että tuossa akun varauskyky on vain vasta hiipunut ja tässä "omassa" tapauksessa akku on todellakin ns. vain kuollutta alkuainetta, jos ei sitten vika (ja/tai vian alkuperäinen aiheuttaja) ole esim emonlatauspiiri tjmv.

Näissä tapauksissa on muutenkin taidettu ottaa huomioon myös enemmän tai vähemmän laitteen hintataso (kuvaa oletettavissa olevaa laatutasoa ymv.), kuin myös valmistajan/myyjän antama mielikuva tuotteesta, kestoiästä ymv.

Tulee varmasti marsittua giganttiin, mutta laitoin nyt noiden juttujen innoittamana myös varoiksi KKV:lle neuvonantopyyntöä, niin saa hieman parempaa tietoa, että miten näiden asioiden kuulusi oikeaoppisesti mennä, jos asiaa hoidetaan virhevastuun näkökulmasta.

Vaikkakin esim. tuossa ELCARE takuussakaan ei ole ilmoitettu, ettei akku kuulu takuunpiiriin, siinä on ilmoitettu akusta vain, ettei akun kuluminen kuulu kyseisen takuunpiiriin, se on hieman eriasia, kuin akun täydellinen toimimattomuus.

"Hienoa" tosin tuossakin takuussa on se, ettei kuluttaja voi tietää välttämättä valmiiksi, että tuleeko jotain kustannuksia vai eikö tule. Esim. tapauksessa, jossa akku ei kuulusi takuuseen ja jos ei tiedä, että onko kyseessä alunperin akku vai joku muu, joka on vioittunut ja/tai hajoittanut akun.

Infoahan tännekin sitten kun etenee. Kiinnostaa miten päättyy.
 
Infoahan tännekin sitten kun etenee. Kiinnostaa miten päättyy.

Toivottavasti toimitusjohtajan sanoin ajat ovat nyt muuttuneet, liikaakin aikaismpia kauhukokemuksia lukeneena/kuulleena, mennään nyt aatteella "toivotaan parasta, pelätään pahinta".

Ehkä saankin yllättyä erittäin positiivisesti uudesta asiakaspalvelulinjasta ja pääsen antamaan vuolaita kehuja asian erinomaisesta hoitamisesta ja asiakaspalvelusta. Tai sitten en, katsotaan käykö hyvin vai huonosti.
 
Aika paljon näkee 6kk - 1v akkujen osalta takuuajoissa, kaippa nuo ajat johonkin kuluttajasuojaan liittyvään aikamääreeseen on sidottu.
Tosiaan akut kestää sen 500-800 täyttä sykliä, jos miettii kerran päivässä täyteen latauksella niin vuodessa tippuu jo puoleen, tuskin valmistajat sen enempää pystyy takuuta antamaan.

ja kaikista läppäriakuista löytyy kyllä syklimittari, toki pitänee ottaa huomioon että kaikki kannettavat ei osaa idlata akkua laturikäytön aikana joten syklit saattaa kulua silloinkin
 
Tuolla jo 8-9 vuotta vanhassa linkissä ylempänä kerrotaan, että jo muinaisissa kannettavissa odotettiin akun kestoiän olevan paljon tuota aikaa pidempi, jopa vain siinä mielessä, ettei saisi n.1,5 vuodessa tippua akun varauskyky liikaa.

Takuuhan ei liity sinällään lakisääteiseen kuluttajasuojaan mitenkään, vaan on on vain myyjän antama "takuu".

Joitain linkkejö asiasta alla;





 
En näe tällä tapauksella hirveästi menestymisen mahdollisuuksia, jos nyt ei sitten jotakin kautta tosiaan selviä, että vika olisikin jossakin muualla. Jatkotakuut eivät yleensä koske akkuja ja 3v on ihan ok aika.

Töissä näkee vähän väliä laadukkaita läppäreitä, joiden akku on täysin kuollut alle 3 vuodessa. Usein ovat sellaisia, jotka ovat olleet piuhan päässä pöydällä suurimman osan ajasta.

Ohjelmistovika ei tuollaista aiheuta kuitenkaan, eli sen voi sulkea pois yhtälöstä.

En tiedä juuri tuosta mallista, enkä jaksanut googlailla, mutta useimpiin läppäreihin saa sisäisenkin akun vaihdettua melko helposti itse, tai jossakin pikahuollossa. Tarvikeakut eivät välttämättä edes maksa kovin montaa kymppiä.
 
En näe tällä tapauksella hirveästi menestymisen mahdollisuuksia, jos nyt ei sitten jotakin kautta tosiaan selviä, että vika olisikin jossakin muualla. Jatkotakuut eivät yleensä koske akkuja ja 3v on ihan ok aika.

Töissä näkee vähän väliä laadukkaita läppäreitä, joiden akku on täysin kuollut alle 3 vuodessa. Usein ovat sellaisia, jotka ovat olleet piuhan päässä pöydällä suurimman osan ajasta.

Ohjelmistovika ei tuollaista aiheuta kuitenkaan, eli sen voi sulkea pois yhtälöstä.

En tiedä juuri tuosta mallista, enkä jaksanut googlailla, mutta useimpiin läppäreihin saa sisäisenkin akun vaihdettua melko helposti itse, tai jossakin pikahuollossa. Tarvikeakut eivät välttämättä edes maksa kovin montaa kymppiä.

Itse olen samoilla linjoilla asiasta kuin @kjns, jonka viestin lainasin toisesta ketjusta tähän kommenttiin alimmaksi. Ja konetta on käytetty ihan oikeana kannettavana, eikä ns. pöytäkoneen korvaajana.

Mitä tulee ELCARE takuuseen, niin siinä mainitaan ettei koske akun kulumista, sen ymmärrän, ja ymmärrän sen itse niin, ettei koske akun varauskyvyn normaalia heikkenemistä, mutta tämä asia on eri, kun akulla ei toimi ollenkaan, eikä akku lataannu yhtään. Ja ehdottamasi toimenpde myös aiheuttaa tuon takuun raukeamisen ja tähän malliin ei saa muutamalla kympillä akkua, vaan taisi ulkomailta tilattaessa maksaa halvimmillaan alkuperäisakku reilu 75€+toimituskulut. Tarvikeakutkaan ei paljon halvempia olleet. SUomesta en löytänyt yhtään paikkaa mistä saisi.

Googlauksen peusteella löytyy paljon myös juttuja esim. Matebook sarjan lataus-ja akkuongelmista, jopa uusien koneiden kohdalla.

Esim. sama vika ollut jo alla olevan linkin uudessa koneessa, joka oli tässä tapauksessa ensioire tuohon lopulliseen akun hyytymiseen.


Ohjelmisto/ajuri jurtuista puhutaan monissa akkukeskusteluissa alla pari linkkiä.



Ja näemmä alla olevassa iotechin vanhassa keskustelussakin asiasta on mainittu.





Ei ole itsellä tullut vastaan tällaista tilannetta, mutta aikanaan ainakin kännykkäpuolella kuluttajaviranomaiset muistaakseni ottivat sellaista kantaa että jos laitteen akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa, pätee koko laitteen takuu myös laitteen akkuun vaikka takuuehdoissa lukisi mitä. Syynä, se, että aiheuttaa kuluttajalle kohtuutonta haittaa jos aletaan erittelemään laitteeseen kiinteästi kuuluvien osien takuita vaikka kuinka olisi "kuluva osa".

Mitäs se ostettu lisätakuu tähän asiaan sanoo, eikö se nyt ensisijaisesti kannata yrittää sieltä kautta hoitaa kun sellaisen on kerran laitteelleostanut? Vai mistä tuollaisessa oikein maksetaan jos ei sillä lisäturvaa saa?

Jos ei takuuseen tai Elcareen mene, niin sitten myyjälle reklamaatio ja taikasana virhevastuu sinne mukaan saatesanoilla laitteen odotettu elinikä pidempi kuin kolme vuotta, laitteen akku ei käyttäjän vaihdettavissa jne niin voisi saada ainakin jonkinlaisen vastaantulon sieltä akunvaihtoon, koska laite on toiminut jo 3 vuotta ja vaihtamalla akku siitä tulee parempi kuin nyt on, ei välttämättä koko operaatio mene myyjän piikkiin vaan joudut ehkä itse maksamaan osan...

Puhutaan siis virhevastuusta, ei takuusta tässä tapauksessa





 
Mitä tulee ELCARE takuuseen, niin siinä mainitaan ettei koske akun kulumista, sen ymmärrän, ja ymmärrän sen itse niin, ettei koske akun varauskyvyn normaalia heikkenemistä, mutta tämä asia on eri, kun akulla ei toimi ollenkaan, eikä akku lataannu yhtään.
Ottamatta kantaa takuun kattavuuteen, niin noin se järjestelmä juuri toimii siinä vaiheessa, kun akku on kokonaan lopussa.
 
Viimeksi muokattu:
Ottamatta kantaa takuun kattavuuteen, niin noin se juuri se järjestelmä toimii siinä vaiheessa, kun akku on kokonaan lopussa.

Eli nuo ajurien päivittämiset ja/tai uudelleen asennukset yms. ovat periaatteessa vain sellaisia ohjeita, joilla ehkä pystyy antamaan koneelle/akulle hetken "tekohengitystä" ja näissä tapauksissa se kertoo aina siitä, että akku alkaa olla tiensä päässä?

En ole varma onko nämä ongelmat kuinka yleisiä kaikissa kannettavissa, mutta ainakin Huaweilla näyttäisi olevan ainakin Matebook sarjan eri koneissa aika paljon näitä akkuongelmia jopa uusissa ja kohtuu uusissa kannettavissa.
 
Reklamointi ei maksa mitään, eli kannataa perustella kantansa hyvin ja toivoa parasta.

Ja mitä tulee läppärien akkujen elinikään, kaikkea olen nähnyt. Parissa vuodessa on akku kulunut niin, että virtapihi Lenovo ei jaksa enää kuin tunnin. 3-4 vuotias jo lähes täysin kuollut eikä pysy kuin hetken käynnissä akulla. Jos kone ei inahdakaan akulla on jo harvinaista, jos alle kymmenvuotiaissa, mutta jos näin niin selvästi kennot täysin kuolleet. Tietty käyttöaste vaikuttaa, eli monta lataus sykliä takana. Mutta myöskin akku ikääntyy vaikka vain koskematta hyllyllä, itseasiassa voi tuhoutua täysin todella nopeastikin, jos pääsee kokonaan syväpurkautumaan, eli koristeeksi/varastoon näitä litiumakkuja ei pidä ostaa, vaan käyttöön.
 
Eli nuo ajurien päivittämiset ja/tai uudelleen asennukset yms. ovat periaatteessa vain sellaisia ohjeita, joilla ehkä pystyy antamaan koneelle/akulle hetken "tekohengitystä" ja näissä tapauksissa se kertoo aina siitä, että akku alkaa olla tiensä päässä?

En ole varma onko nämä ongelmat kuinka yleisiä kaikissa kannettavissa, mutta ainakin Huaweilla näyttäisi olevan ainakin Matebook sarjan eri koneissa aika paljon näitä akkuongelmia jopa uusissa ja kohtuu uusissa kannettavissa.
Yleensä juuri näin. Kyllä niillä ohjelmakomponenteilla voi olla vaikutusta akun kestoon siltä osin, että niiden avulla voidaan mm. säätää paremmin käyttöjärjestelmän eri ominaisuuksia ja siten virrankulutusta ja nähdä/ymmärtää paremmin akun tilannetta, mutta ei niillä siihen voi kuitenkaan vaikuttaa, että ottaako se akku virtaa vastaan vai ei.

Uusissakin akuissa voi olla vikaa, mutta yleensä ne ilmenevät niin aikaisessa vaiheessa, että ne saa hoidettua mukisematta takuun aikana. 3v on kuitenkin jo niin pitkä aika, että voi tosiaan olla haastavaa saada hyvitystä, mutta aina kannattaa kokeilla.

Pikaisella Googletuksella tuohon läppäriin saa tarvikeakkuja vajaalla satasella ja Youtubesta löytyy videoita miten vaihto onnistuu, eli vaikka tuosta ei muuta kautta hyvityksiä irtoaisikaan, niin ei siitä koneesta välttämättä verkonpainoa tule kuitenkaan.
 
Ei akku kuole kolmessa vuodessa ellei ole ollut koko ajan laturissa ja mahtaako silloinkaan.
 
Ei akku kuole kolmessa vuodessa ellei ole ollut koko ajan laturissa ja mahtaako silloinkaan.
Se on ihan tuurista kiinni. Kyllä minä olen nähnyt useitakin 3v aikana kuolleita akkuja töissä ja yksi sellainen on sattunut omallekin kohdalle. Lähinnä ovat olleet Dellin ja HP:n yrityskoneita, eli ei edes mitään markettikamaa.
 
Yleensä juuri näin. Kyllä niillä ohjelmakomponenteilla voi olla vaikutusta akun kestoon siltä osin, että niiden avulla voidaan mm. säätää paremmin käyttöjärjestelmän eri ominaisuuksia ja siten virrankulutusta ja nähdä/ymmärtää paremmin akun tilannetta, mutta ei niillä siihen voi kuitenkaan vaikuttaa, että ottaako se akku virtaa vastaan vai ei.

Uusissakin akuissa voi olla vikaa, mutta yleensä ne ilmenevät niin aikaisessa vaiheessa, että ne saa hoidettua mukisematta takuun aikana. 3v on kuitenkin jo niin pitkä aika, että voi tosiaan olla haastavaa saada hyvitystä, mutta aina kannattaa kokeilla.

Pikaisella Googletuksella tuohon läppäriin saa tarvikeakkuja vajaalla satasella ja Youtubesta löytyy videoita miten vaihto onnistuu, eli vaikka tuosta ei muuta kautta hyvityksiä irtoaisikaan, niin ei siitä koneesta välttämättä verkonpainoa tule kuitenkaan.

" mutta ei niillä siihen voi kuitenkaan vaikuttaa, että ottaako se akku virtaa vastaan vai ei. "

Noh, ainakin noissa keskusteluissa joillakin on alkanut akun lataus toimimaan, kun on noita ohjelmisto/ajuri päivitys ja/tai uudelleenasennus hommia tehnyt. Siitä en nyt sitten tiedä, että kuinka kauan kelläkin on sen jälkeen toiminut.

Noista muista jutuista olen jo tässäkin ketjussa kommentoinut ja tiedossa on kyllä nuo akkujen hinnat jne. kuten olen ylempänä sanonut.
 
Reklamointi ei maksa mitään, eli kannataa perustella kantansa hyvin ja toivoa parasta.

Ja mitä tulee läppärien akkujen elinikään, kaikkea olen nähnyt. Parissa vuodessa on akku kulunut niin, että virtapihi Lenovo ei jaksa enää kuin tunnin. 3-4 vuotias jo lähes täysin kuollut eikä pysy kuin hetken käynnissä akulla. Jos kone ei inahdakaan akulla on jo harvinaista, jos alle kymmenvuotiaissa, mutta jos näin niin selvästi kennot täysin kuolleet. Tietty käyttöaste vaikuttaa, eli monta lataus sykliä takana. Mutta myöskin akku ikääntyy vaikka vain koskematta hyllyllä, itseasiassa voi tuhoutua täysin todella nopeastikin, jos pääsee kokonaan syväpurkautumaan, eli koristeeksi/varastoon näitä litiumakkuja ei pidä ostaa, vaan käyttöön.

Jep, ja kun ainakin näissä Matebook koneissa näyttäisi olevan aika paljonkin olleen lataus/akku ongelmia, niin jotain on kyllä mennyt valmistajallakin pieleen. Samanlaisia ajatuksia ja kokemuksia siis on itselläkin, toki luulisi, että tilanne olisi ajan saatossa edes jonkin verran parantunut uuden tekniikan myötä, kuin myös odotusarvo sille, että akku/akut kestäisi näinä päivänä pidempään jne.
 
Se on ihan tuurista kiinni. Kyllä minä olen nähnyt useitakin 3v aikana kuolleita akkuja töissä ja yksi sellainen on sattunut omallekin kohdalle. Lähinnä ovat olleet Dellin ja HP:n yrityskoneita, eli ei edes mitään markettikamaa.

Kysymykseni ei nyt liity ihan suoraan asiaan, mutta jos saan kysyä ja haluat vastata, niin mikä "positio" sinulla on näiden asioiden suhteen, eli oletko ihan normi kuluttaja vai oletko enemmän ns. toisella puolella pöytää, eli joko tietotekniikan myynnin tai huollon tjmv. parissa toimiva?
 
" mutta ei niillä siihen voi kuitenkaan vaikuttaa, että ottaako se akku virtaa vastaan vai ei. "

Noh, ainakin noissa keskusteluissa joillakin on alkanut akun lataus toimimaan, kun on noita ohjelmisto/ajuri päivitys ja/tai uudelleenasennus hommia tehnyt. Siitä en nyt sitten tiedä, että kuinka kauan kelläkin on sen jälkeen toiminut.
Jos kone ei ole päällä, niin ei siinä ole mikään ohjelmisto toiminnassa. Silti akun pitäisi latautua.

Edit.
Edelliseen tosin sellainen, että joissakin laitteissa on firmis myös itse akussa ja toki sellaisessa tilanteessa on mahdollista vaikuttaa päivityksellä sen sisäiseen toimintalogiikkaan ja turvarajoihin jne.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kone ei ole päällä, niin ei siinä ole mikään ohjelmisto toiminnassa. Silti akun pitäisi latautua.

Ok, pitänee lukea jossain välissä paremmin sitten vielä noita vikakuvaus ja ratkaisu keskusteluja, sekä ohjeita asiaan. Jostain jäi mieleen, että jossain olisi mainittu kuitenkin, että nuo "tunkevat" jopa bios tasolle, jolloinka mahdollisesti voisi olla. Kun sellainen käsitys jäi itselle, ettei joillakin olisi ladannut ollenkaan, eli ei päällä ollessa, eikä sammuksissa ja sitten noita venkslaamalla olisi lähtenyt lataamaan. Voin muistaa väärinkin ja myönnän etten ole näissä mikään expertti, kuten varmaan huomaa. Muistaa aina van jonkun aikaa ne asiat paremmin, mitä on tullut vastaan ja joutunut niihin perehtymään.
 
Ok, pitänee lukea jossain välissä paremmin sitten vielä noita vikakuvaus ja ratkaisu keskusteluja, sekä ohjeita asiaan. Jostain jäi mieleen, että jossain olisi mainittu kuitenkin, että nuo "tunkevat" jopa bios tasolle, jolloinka mahdollisesti voisi olla. Kun sellainen käsitys jäi itselle, ettei joillakin olisi ladannut ollenkaan, eli ei päällä ollessa, eikä sammuksissa ja sitten noita venkslaamalla olisi lähtenyt lataamaan. Voin muistaa väärinkin ja myönnän etten ole näissä mikään expertti, kuten varmaan huomaa. Muistaa aina van jonkun aikaa ne asiat paremmin, mitä on tullut vastaan ja joutunut niihin perehtymään.
Emon bios tai akun sisäinen firmis (jos sellaista on) ovat ainoita mitkä tuossa voivat vaikuttaa laitetason ongelmien lisäksi, mutta on aika kaukaa haettua, että tuossa olisi sellaisesta kyse.
 
Ketjun asiaan enemmän tai vähemmän liittyen huomasin, että iotechiltä näemmä löytyy ainakin yksi ELCARE ketjukin;


En ehtinyt kovasti vielä ketjuun perehtymään, mutta pikavilkaisulla ei näytä olevan mikään kovasti kehuttu huolto tämäkään, mutta hyvin tunnettu taitaa kyllä olla, hyvässä ja/tai pahassa.

Ensimmäisen ja viimeisen sivun perusteella tuli yllä oleva mielikuva. Viimeisellä sivulla joku oli kylläkin näemmä saanut ihan takuuseen menemään melkein 2 vuotta vanhojen korvanappien akut. Pisti vain silmään, kun näistä akkuasioista on nyt keskustellut jne.

Tasan 2 viikkoa meni huollossa eikä tullut mitään valituksia, että akkuvikoja ei korjattais. Molemmat napit oli tosiaan vaihdettu uusiin, mikä on ihan jees. En tiedä onko näissä akkutoimittaja vaihtunut laajojen ongelmien takia, mut nyt n. 2,5 tunnin kuuntelun jälkeen molemmissa napeissa vielä 70 % jäljellä. Aiemmin "uutena" lukema olis ollut jossain lähempänä 50 %, koska käytän kodekkina LDAC + ANC täysillä.

Eli vielä ei ole omalle kohdalle osunut Elcaren kanssa huonoja kokemuksia.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 264
Viestejä
4 485 716
Jäsenet
74 129
Uusin jäsen
GentlePeace

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom