• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Ostohetkellä oli ELCARE-kamppis ainakin joillekin kannettaville, eli sen sai kaupanpällisiksi ainakin joihinkin koneisiin, niin kuin tähänkin.

Yksi koneen valintaan ja ostopaikkaan vaikuttanut seikka oli tulevalle opiskelijalle juuri tämä lisätakuu, kun siitä sai myös sen vaikutelman, että kone luultavammin on luotettava ja kestävä, joka kestäisi ainakin tuon 5 vuotta normaali opiskelu ja koti käytössä.

En ole ollut Giganttiin vielä yhteydessä, kun olen ensin yrittänyt selvittää vikaa ja näitä takuu, sekä virhevastuu asioita valmiiksi, että olisi ns. mahdollisimman "hyvät eväät" siinä vaiheessa, kun asiaa alkaa hoitamaan.

Kone ei ole myöskään itsellä käsillä, kun on opiskelijalla käytössä eri paikkakunnalla, kun itse majailen. Tänään tai huomenna on kyllä tarkoitus käydä asiasta alustavasti keskustelemassa, toivottavasti vain olisi asiantuntevaa ja hyvää asiakaspalvelua tarjolla, se kun ei aina ole niin itsestään selvyys, mitä olen itse joutunut kokemaan ja muiden tarinoita ja tapauksia kun on sivusta seurannut, niin aika huonolla hantilla nämä asiat monessa paikassa liian usein on.

Alla linkit tuohon takuuseen, ehdoista ja teksteistä en ole 100% varma, että ovat täysin samat kuin ostohetkellä, mutta luultavammin on.



"100 % takuu teknisten vikojen osalta"
" Jos tuotetta ei onnistuta korjaamaan, saat tilalle samanlaisen tai vastaavan tuotteen, ilman ikävähennystä"

Eli sinne vaan läppäri kainalossa ja viet huoltoon. Turhaan sinne on tyhjin käsin mennä. Soita vaikka sinne ensin ja menet sitten paikanpäälle kun sulla on se laite hallussa.
 
"100 % takuu teknisten vikojen osalta"
" Jos tuotetta ei onnistuta korjaamaan, saat tilalle samanlaisen tai vastaavan tuotteen, ilman ikävähennystä"

Eli sinne vaan läppäri kainalossa ja viet huoltoon. Turhaan sinne on tyhjin käsin mennä. Soita vaikka sinne ensin ja menet sitten paikanpäälle kun sulla on se laite hallussa.
  • Laajennettu ELCARE-takuu on Jatkotakuu valmistajan myöntämälle takuulle, ei vakuutus
  • Normaalista käytöstä aiheutuvat kulumat eivät kuulu takuun piiriin
Ja valmistajien takuu yleensä kattaa akun vain vuodeksi tai 6kk? Eli akun osalta ei välttämättä mene tuon jatkotakuun piiriin. Siinä kannattaa vedota virhevastuuseen, kuten joku ylempänä jo kirjoittikin.
 
Tätä kahlataan nyt kahdessa ketjussa…

 
"100 % takuu teknisten vikojen osalta"
" Jos tuotetta ei onnistuta korjaamaan, saat tilalle samanlaisen tai vastaavan tuotteen, ilman ikävähennystä"

Eli sinne vaan läppäri kainalossa ja viet huoltoon. Turhaan sinne on tyhjin käsin mennä. Soita vaikka sinne ensin ja menet sitten paikanpäälle kun sulla on se laite hallussa.

Tarkoitus olisi yrittää hoitaa asia niin, että koneen haltija, eli opiskelija voisi vain suunnilleen käydä viemässä koneen, eli itse hoitaisin asian valmiiksi siihen kuntoon, ettei opiskelijan tarvitsisi kuluttaa hirveästi aikaa asian hoitamiseen, eikä mahdollisesti alkaa säätämään ja vääntämään näistä asioista Gigantin kanssa.

Tuolla toisessa ketjussa jonka tein, mainitsin myös että tuossa PDF tiedostossa lukee pienellä präntillä seuraavaa;

"Jatkotakuu ei kata normaalista käytöstä aiheutuvaa kulumaa esim. akun
kuluminen tai tuotteen fyysinen kuluma."

Mutta kuten toisessa ketjussa mainitsin, niin itse ymmärtäisin tuon asian niin, ettei koske akun luonnollista varaustilan laskua, mutta täydellistä toimimattomuutta kyllä pitäisi koskea.
 
Tätä kahlataan nyt kahdessa ketjussa…


Jep, ensin kysäisin ihan omasta asiasta tässä ketjussa, jonka jälkeen tuli mieleen, että asia voisi olla oman ketjun arvoinen yleisellä tasolla jne.

Mainitsin asiasta myös aiemmassa viestissä tässä ketjussa;

"Hieman kyllä ihmettelen, ettei kovasti herätä keskustelua ja jos asia olisi nykyaikana niin, että kannettavan akulla olisi melkeinpä ns. perävalo takuu, kun on kaupasta kone kannettu ulos, ja vielä enemmän herättää kummastusta, jos asiaan ei vaikuta yhtään sekään, jos/kun kannettavassa on sisäinen akku, jota ei pysty vaihtamaan ilman, että konetta täytyy purkaa.

Tein näille asioille oman ketjunkin, kun ajattelin, että kyseisestä asiasta keskustelulle voisi olla tarvetta, yleisellä ja isommallakin mittakaavalla."
 
Jep, ensin kysäisin ihan omasta asiasta tässä ketjussa, jonka jälkeen tuli mieleen, että asia voisi olla oman ketjun arvoinen yleisellä tasolla jne.

Mainitsin asiasta myös aiemmassa viestissä tässä ketjussa;

"Hieman kyllä ihmettelen, ettei kovasti herätä keskustelua ja jos asia olisi nykyaikana niin, että kannettavan akulla olisi melkeinpä ns. perävalo takuu, kun on kaupasta kone kannettu ulos, ja vielä enemmän herättää kummastusta, jos asiaan ei vaikuta yhtään sekään, jos/kun kannettavassa on sisäinen akku, jota ei pysty vaihtamaan ilman, että konetta täytyy purkaa.

Tein näille asioille oman ketjunkin, kun ajattelin, että kyseisestä asiasta keskustelulle voisi olla tarvetta, yleisellä ja isommallakin mittakaavalla."
Kolme vuotta ja perävalotakuu? Ja nykyäänhän akun vaihtaminen läppäreihin on todella helppoa. Ruuvit irti pohjasta, akun ruuvit irti, akku irti ja uusi tilalle.
 
Kolme vuotta ja perävalotakuu? Ja nykyäänhän akun vaihtaminen läppäreihin on todella helppoa. Ruuvit irti pohjasta, akun ruuvit irti, akku irti ja uusi tilalle.

Tuo viittaus oli siihen kun joillakin (syystä tai toisesta) on sellainen mielipide, että kuluttajalla ei olisi asiaan mitään sanomista ja/tai korvauksen saamis mahdollisuutta silloinkaan, jos on mennyt esim. vain 6kk-1 vuosi, jos joku valmistaja ja/tai myyntitaho olisi näin ilmoittanut, että akun takuu on näin lyhyt.

Ja tiedossa on myös tuo toinenkin mainitsemasi asia, ja siitäkin on tässäkin keskutelussa jo keskusteltu muun muuassa seuraavaa;

"Tässä tapauksessa on kyse vielä koneesta, jossa on sisäinen akku (Huawei Matebook 13) ja gigantin 5 vuoden ELCARE lisätakuu, joten akun vaihtaminen ja/tai vian selvittäminen muulla tavoin kuin käyttämällä Gigantin määräämää huoltoa jne. kumoaa kyseisen takuun. Sen verran selvittänyt asiaa netistä, että vika on joko akussa ja/tai emossa ja/tai Huawein tai Microsoftin ajureissa/softassa."
 
Tilailin black fridayna TC100 Relaxed pelituolin multitronicista hintaan 182,90€. 26.11. ilmoittivat että saatavuus huono, arvioitu toimitusaika 15.1.24. No nyt kyselin tuolin perään eilen ja vastaus oli että tukkurilla ollut väärät infot, että heillä ei ole vieläkään tuolia varastossa. Ja kysyivät haluanko vaihtaa toiseen tuotteeseen vai perua tilauksen. Kyseinen tuoli maksaa muualla sen 229,90€ niin peruminen ei huvittaisi, eikä kyllä tuohon hintaan muutkaan tuolit paljoa kiinnosta. Onko tässä mitään tehtävissä?
 
Tilailin black fridayna TC100 Relaxed pelituolin multitronicista hintaan 182,90€. 26.11. ilmoittivat että saatavuus huono, arvioitu toimitusaika 15.1.24. No nyt kyselin tuolin perään eilen ja vastaus oli että tukkurilla ollut väärät infot, että heillä ei ole vieläkään tuolia varastossa. Ja kysyivät haluanko vaihtaa toiseen tuotteeseen vai perua tilauksen. Kyseinen tuoli maksaa muualla sen 229,90€ niin peruminen ei huvittaisi, eikä kyllä tuohon hintaan muutkaan tuolit paljoa kiinnosta. Onko tässä mitään tehtävissä?

Jos sieltä on tilausvahvistus tullut niin se tuolihan on periaatteessa pakko toimittaa mutta vähän sit menee harmaalle alueelle tuo jos ei ole mitään toimituspäivää luvata ts. eivät vaan toimita ikinä vaan venyttävät hamaan tappiin tuota toimitusta vedoten saatavuuteen niin eipä siinä paljon muuta vaihtoehtoa jää kuin joko odotella tai vaihtaa muuhun tuotteeseen. Voihan sitä kysyä suostuvatko toimittamaan samaan hintaan jonkun muun, vastaavan tuolin jos se sulle vaan käy.
 
Tilailin black fridayna TC100 Relaxed pelituolin multitronicista hintaan 182,90€. 26.11. ilmoittivat että saatavuus huono, arvioitu toimitusaika 15.1.24. No nyt kyselin tuolin perään eilen ja vastaus oli että tukkurilla ollut väärät infot, että heillä ei ole vieläkään tuolia varastossa. Ja kysyivät haluanko vaihtaa toiseen tuotteeseen vai perua tilauksen. Kyseinen tuoli maksaa muualla sen 229,90€ niin peruminen ei huvittaisi, eikä kyllä tuohon hintaan muutkaan tuolit paljoa kiinnosta. Onko tässä mitään tehtävissä?

Jos myyjä ei pysty toimitamaan tuotetta sovitulla hinnalla sinulla on mahdollisesti oikeus ostaa se toisesta kaupasta Ja vaatia korvausta hintaerosta.
Voipi olla sen verran työllä prosessi että jos ei periaatteesta halua asiaa vääntää niin rahantakia ei pääse vältämättä tuntipalkoille...
Mutta tästä voi kuitenkin myyjää ainakin huomauttaa.

Minilex sistä suoraan lainaten
"Kateosto tarkoittaa tilannetta, jossa ostaja joutuu ostamaan korvaavan tuotteen kolmannelta, koska alkuperäinen myyjä ei ole toimittanut tavaraa. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan myyjän oli maksettava ostajalle vahingonkorvauksena hinnanero, kun ostaja joutui ostamaan television toisesta liikkeestä. Myyjä ei ollut ostajan kyselyistä huolimatta luovuttanut televisiota. Ostaja oli lopulta kääntynyt toisen liikkeen puoleen, josta oli ostanut television 190,10 euroa kalliimmalla hinnalla. Vahingonkorvauksena maksettava hinnanero oli siis 190,10 euroa "

 
Kolme vuotta ja perävalotakuu? Ja nykyäänhän akun vaihtaminen läppäreihin on todella helppoa. Ruuvit irti pohjasta, akun ruuvit irti, akku irti ja uusi tilalle.
Nykyään vaihtaminen ei asiakkaalta välttämättä onnistu, vaan vaatii sen mallin osaavan huollon, hinta sitten laidasta laitaan. SIlloin oli helppoa kun se akku oli suunnitellusti asiakkaan vaihdettavissa ja akku tekniikasta riippuen oli kuluva komponentti joka ei välttämättä kestänyt vuosia. Joskus viimevuosisadalla osa laitteista saatto tuhota sen akun puolessavuodessa jos ei noudattanut tarkasti ohjeita, ja ehkä jopa ohjeita nodattaen.

Jos läppäri muuttuu käyttökelvottomaksia alle kolmessavuodessa niin ei hyvältä kuullosta, akku toki voi joillain käyttöprofiileilla sinäaikana menettää kykyään, mutta kunnolla suunnitellut toimii kyllä vuosia. Jos joku liimailtu paketti, mistä ei helpolla akkua vaihdeta, ja markkina-arvoltaa alle tonnin koneeseen jos tehdään 500€ akkuremppa, muutaman (=>3v) vuoden päästä ostosta, niin ilman akkutakuuta niin voi olla vääntöä virhevastuuseen vedotessakkin prosenteista, eli paljonko euroina joutuu kuluttaja maksamaan. Ja valmistuessa selvitellä mitä se homma kustantaa jossain villissä pajassa, jossa se työntakuu voi olla heikko.

Jos on itse vaihdettavissa laadukkaasti selkeästi alla riitelun kustannuksin, niin sitten helppo valinta. jos ei hinkua vääntää asiastai. (toki kannusta muiden puolesta vääntämään selkeästi kesken elinkaareen kypsyneistä akuista)
 
Jos myyjä ei pysty toimitamaan tuotetta sovitulla hinnalla sinulla on mahdollisesti oikeus ostaa se toisesta kaupasta Ja vaatia korvausta hintaerosta.
Voipi olla sen verran työllä prosessi että jos ei periaatteesta halua asiaa vääntää niin rahantakia ei pääse vältämättä tuntipalkoille...
Mutta tästä voi kuitenkin myyjää ainakin huomauttaa.

Minilex sistä suoraan lainaten
"Kateosto tarkoittaa tilannetta, jossa ostaja joutuu ostamaan korvaavan tuotteen kolmannelta, koska alkuperäinen myyjä ei ole toimittanut tavaraa. Kuluttajariitalautakunnan ratkaisun mukaan myyjän oli maksettava ostajalle vahingonkorvauksena hinnanero, kun ostaja joutui ostamaan television toisesta liikkeestä. Myyjä ei ollut ostajan kyselyistä huolimatta luovuttanut televisiota. Ostaja oli lopulta kääntynyt toisen liikkeen puoleen, josta oli ostanut television 190,10 euroa kalliimmalla hinnalla. Vahingonkorvauksena maksettava hinnanero oli siis 190,10 euroa "


Toki kannattaa muistaa että tilauspäivästä huolimatta ainakaan vielä ei taida olla perusteita kateoston tekemiseen kun alkuperäisestä ARVIOIDUSTA toimituspäivästä ei ole kulunut kuin kaksi päivää. Tuo on muutenkin vähän niin ja näin kun arvio ei ole lupaus toimituspäivästä ja tilaus tehty vaikka saatavuus on ollut huono. Vaatimuksiahan voi toki multitronicille laittaa eipä siinä mitään varsinaisesti häviäkään ja voihan sitä kkv:llekin postia laittaa, kateostoon en vielä lähtisi, toki jos on juuri tuo tuoli pakko saada niin eipä tuossa tarjouksessa ja normihinnassa niin paljon eroa ole että kateoston riski jää aika vähäiseksi vaikka ei sitä erotusta ikinä saisikaan korvauksena (vs. joku 3000e tuote minkä ostaa tarjouksesta tonnilla)
 
kun alkuperäisestä ARVIOIDUSTA toimituspäivästä ei ole kulunut kuin kaksi päivää.
Ja toimitusaika alunperinkin arivoitu kuukausina. Joo tässä kai nyt kyse siitä että kannattaako suostua kaupanperumiseen, vai ei, vai olisko korvaatuote, vai mitä. Jos pysytään alkuperäisessä ja myyjä edelleen yrittää sen tuotteen toimittaa, ja ilmeisesti hän oli selvitellyt että tuotetta on markkinoilla, niin voi käyttää sitä tietona vipuna ettei tässä nyt viikkokaupalla ole intoa odotella.
 
Nykyään vaihtaminen ei asiakkaalta välttämättä onnistu, vaan vaatii sen mallin osaavan huollon, hinta sitten laidasta laitaan. SIlloin oli helppoa kun se akku oli suunnitellusti asiakkaan vaihdettavissa ja akku tekniikasta riippuen oli kuluva komponentti joka ei välttämättä kestänyt vuosia. Joskus viimevuosisadalla osa laitteista saatto tuhota sen akun puolessavuodessa jos ei noudattanut tarkasti ohjeita, ja ehkä jopa ohjeita nodattaen.

Jos läppäri muuttuu käyttökelvottomaksia alle kolmessavuodessa niin ei hyvältä kuullosta, akku toki voi joillain käyttöprofiileilla sinäaikana menettää kykyään, mutta kunnolla suunnitellut toimii kyllä vuosia. Jos joku liimailtu paketti, mistä ei helpolla akkua vaihdeta, ja markkina-arvoltaa alle tonnin koneeseen jos tehdään 500€ akkuremppa, muutaman (=>3v) vuoden päästä ostosta, niin ilman akkutakuuta niin voi olla vääntöä virhevastuuseen vedotessakkin prosenteista, eli paljonko euroina joutuu kuluttaja maksamaan. Ja valmistuessa selvitellä mitä se homma kustantaa jossain villissä pajassa, jossa se työntakuu voi olla heikko.

Jos on itse vaihdettavissa laadukkaasti selkeästi alla riitelun kustannuksin, niin sitten helppo valinta. jos ei hinkua vääntää asiastai. (toki kannusta muiden puolesta vääntämään selkeästi kesken elinkaareen kypsyneistä akuista)
Kuluttajariitalautakunta on vuonna 2015 linjannut, että kannettavan akun tulee kestää 2-3 vuotta:


Ei tuossa kyllä kovin varmana voitosta voi lähteä riitelemään. Aina kannattaa kuitenkin kokeilla. Se, että akku ei ole vaihdettava ja että on Elcaren lisätakuu voi toki vaikuttaa kokonaisarvioon.
 
Olettaen että osuin sokkona oikeaan malliin niin siinä on 4 tavallista, 6 torxia jonka jälkeen pohjakuori pois ja akku on 5 ruuvilla kiinni. Kyllä se on ihan käyttäjän vaihdettavissa, ei ole liimattu kiinni kuten omenoissa.
Se on sitten eri asia, jos käyttäjä ei osaa tai ei halua sitä itse vaihtaa.

Niinno, tolla logiikalla lähes mikä tahansa kuluttajaelektroniikan osa ois käyttäjän vaihdettavissa. Eiköhän tuolla viitata enemmän siihen että jos se akku ei irtoa parilla klipsillä tms. Kuten vaikka thinkpadeissa aikaaan niin silloin se ei ole käyttäjähn vaihdettavissa
 
Olettaen että osuin sokkona oikeaan malliin niin siinä on 4 tavallista, 6 torxia jonka jälkeen pohjakuori pois ja akku on 5 ruuvilla kiinni. Kyllä se on ihan käyttäjän vaihdettavissa, ei ole liimattu kiinni kuten omenoissa.
Se on sitten eri asia, jos käyttäjä ei osaa tai ei halua sitä itse vaihtaa.

Mutta myykö Huawei kuluttajille uutta akkua varaosana? Jos ei niin vähän huono vedota siihen että kyllä sen rikkinäisen saa purettua pois. Tietty kiinasta varmasti saa kopiota mutta...
 
Mutta myykö Huawei kuluttajille uutta akkua varaosana? Jos ei niin vähän huono vedota siihen että kyllä sen rikkinäisen saa purettua pois. Tietty kiinasta varmasti saa kopiota mutta...

Varaosakauppiaat myy alkuperäisiäkin osia, esimerkiksi EET Finland
Tarttis vaan tietää akun tuotekoodi, jotta näkee hinnan ja saatavuuden.
 
Mitäs raati on mieltä, kannattaako noin 3,5v vanhan 200€ soundbar+subwoofer yhdistelmän subbarin hajoamista saada virhevastuun piiriin?

Äidilläni siis tuollainen Samsung T550 ja subwoofer kuoli välkyttäen "malfunction" virhekoodia eikä perustoimenpiteet herättänyt eloon.

Jotenkin olisin taipuvainen miettimään, että äänentoistolaitteiden tulisi kestää reilusti pidempään, mutta toisaalta tuossakin hyödynnetään langatonta tekniikkaa eikä piuhaa joten yksi potentiaalinen rikki menevä komponentti lisää. Help! :D
 
Noi halvassa tuotteessa en usko virhevastuun enää kattavan oikein mitään, mutta voihan sitä yrittää. Joku 1000e soundbar olisi ihan eri asia.
 
Noi halvassa tuotteessa en usko virhevastuun enää kattavan oikein mitään, mutta voihan sitä yrittää. Joku 1000e soundbar olisi ihan eri asia.
Joo tätä itsekin vähän aavistelin, ei ehkä maksa vaivaa edes yrittää. Ehkä selaan vain netin hakukoneet läpi jos joku kikkakolmonen löytyisi ja muussa tapauksessa SERriin. Kiitoksia!:giggle:
 
Ostin Telialta niiden Telia Dot palvelusta osamaksulla ZTE:n 5G modeemin (sekä 5G liittymän) joka jäi tarpeettomaksi kun muutin asuntoon jonne saa kaapelimodeemin. Irtisanoin 5G liittymän ja tuossa ZTE:n modeemissa on vielä vuosi takuuta voimassa, sekä se maksaa vielä 13€/kk vuoden ajan.

Telian asiakaspalvelu väitti että jos myyn tuon ZTE:n modeemin niin sen takuuta ei voi siirtää mitenkään ostajalle kuitillakaan, vaan "Omistussuhde pysyy teillä".

Lisäksi he sanoivat että kun olen osamaksulla tehnyt tuon sopimuksen niin sitä en voi maksaa etukäteen pois.

Meneekö nuo molemmat väitteet takuun siirrosta (tai sen mahdottomuudesta) sekä etukäteen maksun mahdottomuudesta ihan Suomen lakien mukaisesti?

Muistelen vaan että Dustin olisi joskus yrittänyt väittää että takuu ei siirtyisi ja hehän taisivat joutua perääntymään väitteestään? Ja eikö ainakin normaalit lainat voi maksaa etukäteen pois, vai onko osamaksu jotenkin erikoinen tuon osalta?

Lähinnä vaan mieluummin möisin tuon 5G modeemin takuullisena niin olisi parempi kaikkien kannalta.
 
Ostin Telialta niiden Telia Dot palvelusta osamaksulla ZTE:n 5G modeemin (sekä 5G liittymän) joka jäi tarpeettomaksi kun muutin asuntoon jonne saa kaapelimodeemin. Irtisanoin 5G liittymän ja tuossa ZTE:n modeemissa on vielä vuosi takuuta voimassa, sekä se maksaa vielä 13€/kk vuoden ajan.

Telian asiakaspalvelu väitti että jos myyn tuon ZTE:n modeemin niin sen takuuta ei voi siirtää mitenkään ostajalle kuitillakaan, vaan "Omistussuhde pysyy teillä".

Lisäksi he sanoivat että kun olen osamaksulla tehnyt tuon sopimuksen niin sitä en voi maksaa etukäteen pois.

Meneekö nuo molemmat väitteet takuun siirrosta (tai sen mahdottomuudesta) sekä etukäteen maksun mahdottomuudesta ihan Suomen lakien mukaisesti?

Muistelen vaan että Dustin olisi joskus yrittänyt väittää että takuu ei siirtyisi ja hehän taisivat joutua perääntymään väitteestään? Ja eikö ainakin normaalit lainat voi maksaa etukäteen pois, vai onko osamaksu jotenkin erikoinen tuon osalta?

Lähinnä vaan mieluummin möisin tuon 5G modeemin takuullisena niin olisi parempi kaikkien kannalta.


Eli takuuta ei saa rajata vain alkuperäiselle ostajalle, (eikä omistajalle vaikka tuote olisi jonkun muun käytössä) vaan takuu on tuotekohtainen.

Ja luoton maksaminen ennenaikaisesti on lakisääteinen oikeutesi, vaikka siitä ei olisikaan mainintaa luottoehdoissa. Pienehkön korvauksen luoton maksamisesta ennenaikaisesti saattaa joutua maksamaan.
 
sekä etukäteen maksun mahdottomuudesta ihan Suomen lakien mukaisesti?
Jos olet kuluttajana ostanut tuon niin tuo Telian väite ei pidä paikkaansa (eli osamaksu on luottoa, joten se on voitava lyhentää loppuun heti). Yritykselle asia on erikseen
 


Eli takuuta ei saa rajata vain alkuperäiselle ostajalle, (eikä omistajalle vaikka tuote olisi jonkun muun käytössä) vaan takuu on tuotekohtainen.

Ja luoton maksaminen ennenaikaisesti on lakisääteinen oikeutesi, vaikka siitä ei olisikaan mainintaa luottoehdoissa. Pienehkön korvauksen luoton maksamisesta ennenaikaisesti saattaa joutua maksamaan.
Jos olet kuluttajana ostanut tuon niin tuo Telian väite ei pidä paikkaansa (eli osamaksu on luottoa, joten se on voitava lyhentää loppuun heti). Yritykselle asia on erikseen
Kiitos molemmille tosi paljon nopeista ja auttavista vastauksista vielä lähteineen! :)
 
Vanhukselle joka kuuntelee paljon kirjoja Nextorysta tulee seuraava ilmoitus kun yrittää kuunnella:

>Tilisi käyttöä on rajoitettu
>Tapa, jolla olet käyttänyt palvelua, on havaittu käyttöehtojemme vastaiseksi. Käyttöehtojen mukaisesti tilisi käyttöä on nyt rajoitettu seuraavaan maksupäivääsi helmikuuta 9 saakka.

Käytössä on "Unlimited 2" tilaus eli "Rajattomasti luku- ja kuunteluaikaa kuukaudessa".

Ainoa syy jonka keksin on se että on kuunneltu liikaa. Ehdoissa löytyy tälläinen mielnkiintoinen kohta:

>– et saa käyttää poikkeuksellisen suurta määrää sisältöä tai käyttää palvelua kohtuuttomasti tai väärillä tavoilla, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti yleiseen laatuun tai muiden käyttäjien käyttökokemukseen.

Onko laillista myydä rajoittamatonta kuunteluaikaa ja sitten rajoittaa sitä käyttöehdoissa?

NT.jpg
 
Onko laillista myydä rajoittamatonta kuunteluaikaa ja sitten rajoittaa sitä käyttöehdoissa?

Ei ole. Jos palvelun käyttöaikaa on rajattu se rajoitus tulee kertoa asiakkaalle.

Tuollaisilla ehdoilla voi lähinnä rajata sitä ettei tahallaan aiheuta turhaa haittaa palvelulle, esim. pitämällä jotain äänikirjaa soimassa koneelta pöydällä 24/7 vaikkei oikeasti edes kuuntelisi sitä.

Suosittelisin nyt ottamaan yhteyttä suoraan sinne palveluun ja kysymään että missä ongelma ja blokit pois päältä jotta voi kuunnella sitä ostamaansa rajatonta palvelua.
 
Vanhukselle joka kuuntelee paljon kirjoja Nextorysta tulee seuraava ilmoitus kun yrittää kuunnella:

>Tilisi käyttöä on rajoitettu
>Tapa, jolla olet käyttänyt palvelua, on havaittu käyttöehtojemme vastaiseksi. Käyttöehtojen mukaisesti tilisi käyttöä on nyt rajoitettu seuraavaan maksupäivääsi helmikuuta 9 saakka.

Käytössä on "Unlimited 2" tilaus eli "Rajattomasti luku- ja kuunteluaikaa kuukaudessa".

Ainoa syy jonka keksin on se että on kuunneltu liikaa. Ehdoissa löytyy tälläinen mielnkiintoinen kohta:

>– et saa käyttää poikkeuksellisen suurta määrää sisältöä tai käyttää palvelua kohtuuttomasti tai väärillä tavoilla, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti yleiseen laatuun tai muiden käyttäjien käyttökokemukseen.

Onko laillista myydä rajoittamatonta kuunteluaikaa ja sitten rajoittaa sitä käyttöehdoissa?

NT.jpg
Tuohon voi olla joku muu syy. Kannattaa kysyä sieltä palvelun aspasta, että mitäs ihmettä.

 
Gigantista karvan yli 2v sitten ostettu 500e hintaluokan astianpesukone, takuu 2v, lakkasi toimimasta kesken pesuohjelman. Lyhyen chattailun jälkeen päästiin "voit tilata itse huollon" -vaihtoehdosta "joo lähdetään virhevastuulla selvittämään" -linjalle. Ensin meni 2vk että huoltomies tuli paikalle, sitten odoteltiin 2vk varaosaa ja sen saavuttua uusi huoltoaika taas siitä kahden viikon päähän. Mikäli tällä tulevalle käynnillä onnistuu, niin tasan kuusi viikkoa on ollut kone pois pelistä. Muussa tapauksessa saaga jatkuu vielä pidemmälle.

Onko kellään kokemusta ja/tai menestystarinoita kodinkonehuollon venymisen reklamoinnissa? Vinkkejä? Jos olisi ollut alusta selvää että tässä tiskataan käsin puolitoista kuukautta, niin olisin korjannut omalla rahalla heti...
 
Ilmeisesti Unlimited 2 tarkoittaa että voi tehdä 2 profiilia ja 1-2 profiilia voi käyttää yhtäaikaa.

Eihän ole tehty useampaa profiilia kuin nuo kaksi?

On tehty vain yksi profiili. Tuo Unlimited 2 tuli automaattisesti syyskuussa muutosten enkä ole tajunnut tarkistaa. Oikeasti tarvetta olisi ollut vain normaalille unlimited tilille ja yhdelle käyttäjälle yhdessä laitteessa. Tuossakin on turhaa otettu ylimääräinen euro kuussa muuttamalla vanhan tyylinen tilaus unlimited 2 tilaukseksi eikä normaaliksi unlimitediksi. Ei ole kovin hyvää kuvaa Nextorystä jäänyt.
 
On kyllä hämmentävä palvelu. Mikäli haluaisi tarkastella tilauksen hintoja tarkemmin, pitää luoda tili ja antaa maksutiedot.
 
Tuossa Nextstoryn kohdalla ottaisin tai vaihtoehtoisesti tämä kyseinen henkilö voisi ottaa yhteyttä asiakaspalveluun. Tuossa voi olla että niiden systeemi ei ota huomioon hyvin sitä että joku vanhus voi kuunnella noita hyvin paljon, ja myös "selailla" hyvin paljon eri kirjoja.

Samaten niiden systeemi voi tunnistaa saman henkilön saman tai muutaman laitteen huonosti useampana laitteena, esim. IP:n aktiivisen vaihtumisen takia.

Tuollaiset eri streamauspalvelut aktiivisesti siis kiinnostaa piraatteja, ja ihmisjoukkoja jotka haluavat jakaa yhden tunnuksen monen käyttäjän kesken, niin tuollaiset palvelut usein pyrkivät tunnistamaan aktiivisesti tälläisiä väärinkäytöksiä. Mä uskoisin että kyse on tästä, eikä jostain salaisesta tuntilaskurista. Myöskin voisi kuvitella jonkun vanhuksen hyvin voivan jättää laitteen toistamaan sisältöä, silloin kun hän tekee jotain muuta. Kuuntelu on jotain mitä ihminen tekee, kun taas teknisesti se toistava laite ei pysty tietämään milloin joku kuuntelee.



On kyllä hämmentävä palvelu. Mikäli haluaisi tarkastella tilauksen hintoja tarkemmin, pitää luoda tili ja antaa maksutiedot.

Mitä hintoja sä et näe? Sitä että paljonko unlimited 3 & 4 maksaa vai? Muilta osin mielestäni tuossa on aika kattavasti hinnasto esillä, eikä hinnoittelumalli tunnu kovin monimutkaiselta.
 
Onko kellään kokemusta ja/tai menestystarinoita kodinkonehuollon venymisen reklamoinnissa? Vinkkejä? Jos olisi ollut alusta selvää että tässä tiskataan käsin puolitoista kuukautta, niin olisin korjannut omalla rahalla heti...

Ei maksa vaivaa. Koska tästä on aiheutunut vain vaivaa ja mielipahaa, joille näissä tapauksissa ei lasketa rahallista arvoa, niin mitään hyvitystä et 99% todennäköisyydellä tule saamaan.
 
Ei maksa vaivaa. Koska tästä on aiheutunut vain vaivaa ja mielipahaa, joille näissä tapauksissa ei lasketa rahallista arvoa, niin mitään hyvitystä et 99% todennäköisyydellä tule saamaan.

Varmaan jos jaksais ihan vaan valittamisen ja saivartelemisen ilosta niin kaitpa tuosta voisi esittää kuitteja lisääntyneestä vedenkäytöstä ja tokmannilta haetuista tarjous fairyista mutta eipä taida maksaa vaivaa. Muistelen kyllä että joku vastaava keissi oli missä joku oli onnistunut saamaan korvaukset kertakäyttöastioista mutta kun puhutaan muutamista euroista niin ajankäytöllisesti ei mitään järkeä. Tokihan sitä voi myyjältä pyytää jotain korvauksia ja jos ovat yhtään asiallisia niin parikymppiä voivat ihan hyvin heittää. Kaverilta hajos joskus ikean keittiön mukana ostettu tiskikone jonka korjaus (ja lopulta uuden toimitus) venyi monta kuukautta, ikea lähetti kertakäyttöastioita ja lopulta koneen vaihduttua ikean astisettejä hyvityksenä.
 
Onko kellään kokemusta sohvan (tai muun vastaavan huonekalun) reklamoinnista? Viime joulukuussa tuli tilattua sohva kruunukalusteesta jonka toimitus ensinnäkin viivästyi useammalla kuukaudella (tästä on jo saatu hyvitys ilmaisen kuljetuksen muodossa). Nyt puoli vuotta persettä kulutettu sohvalla ja muuten oikein tyytyväinen mutta sohvan runko on alkanut natista huomattavasti. Lisäksi kyseessä on kahdesta moduulista koostuva kulmasohva ja näiden kahden moduulin "välistä" on alkanut pehmusteet karkaamaan ja sohvan runko tuntuu ikävästi läpi tuosta kohdalta. Hoito-ohjeissa oli että sohvan pehmusteita pitäisi silitellä että ne säilyttävät muotonsa ja tuota on tullut tehtyä lähes viikottain mutta silti ne on vetäytyneet juuri tuosta raon kohdalta. Lisäksi sohvan verhoilu on löystynyt/venynyt ja pussittaa monista kohdista.

Lähinnä nyt tulee mieleen että onko tämä joku kiireellä kasattu maanantai kappale kun tuota toimitusta piti useita kertoja hoputtaa kun eivät tehtaalla saaneet edes aloitettua valmistusta edes monta viikkoa alkuperäisen luvatun toimituksen jälkeen.

Kyseessä on kuitenkin n. 2000e sohva joten ei ihan vastaa sitä laatuvaikutelmaa mitä tuon hintaiselta huonekalulta voisi olettaa. Oiskohan tässä tarpeeksi aihetta reklamaatioon? Millaista korvausta voisi pyytää?

Vastataan nyt omaan viestiin kun ketjuun eksyin. Tosiaan reklamoin tuon sohvan myyjälle ilman mitään vaatimuksia ja jopa yllättävästi myyjä tuntui olevan samoilla linjoilla ja pyysi kuvia sohvan painumista ja videota narinasta (:D). Nämä laittelin ja niistä myyjä kuitenkin totesi että ei kyllä näytä sellasielta että aletaan mitään tekemään mutta välitti kuitenkin kuvat tehtaalle. Sieltä sitten vastattiin että lähettävät uudet rungot molempiin moduuleihin (=kokonaan uusi sohva ilman jalkoja). Viimeviikolla saapuivat ja veivät vanhan mennessään, vähän elättelin toiveita että olis saanut tuonkin pitää kun ei ensin ollut mitään puhetta mutta muka tehtaalle lähettävät takaisin mikä tuntuu erikoiselta. Tietty tuosta varmaan saa ainakin rungon hyötykäyttöön osittain eli meniskö sit uusiokäyttöön. Sinänsä tää nyt meni ihan hyvin mutta en kyllä tän uudenkaan sohvan kanssa elättele toiveita että pysyisi sen parempana kuin tuo ensimmäinenkään. Vaikea uskoa että tälle mitään rakenteellisia/materiaalien muutoksia olisi tehty. Kaitpa tästäkin voi sit myöhemmin valittaa lisää jos on taas puolenvuoden käytöllä ihan lytyssä, oletan että tälläsen parin tonnin sohvan kestoikä on tosiaan useampi vuosi ja taitaa mahdollisissa tulevissa kiistatilanteissa kkv tulkita myyjänkin jo myöntäneen että valmistajan sohvissa on tälläisiä ominaisuuksia kun kerran jo vaihdettu,
 
Kävipäs taas klassinen tapaus. Huomasin eilen hyvän tarjouksen Scandinavian Photossa Insta 360 X3 -kamerasta hintaan 332€. Kyseinen kapistus on ollut Powerilla black week tarjouksessa 340€ hintaan marraskuussa 2022, joten en kyllä koe että mikään räikeä hinnoitteluvirhe olisi kyseessä. Tänään tulikin viestiä, että kyseessä hintavirhe ja rahat laitetaan tulemaan takaisin. Turhaa varmaankin alkaa tuosta vänkäämään kun heti tuli viestiä heidän oikeuksista peruuttaa tilaukset. Jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi tilaukseksi kyseisestä puodista.

Tämän hetken normihinta näköjään 479€.
 
No eihän tuo mikään hintavirhe ole. Suosittelen vetoamaan kuluttajansuojalakiin ja ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvojaan.
Tätä vähän minäkin ajattelin. Menivät heittämällä kärkeen hintaoppaan vertailussa ja ovat vieläkin "halvin hinta ikinä". Muutenkin laajat varastontyhjennykset menossa. Kusetuksen makua :D
 
Kävipäs taas klassinen tapaus. Huomasin eilen hyvän tarjouksen Scandinavian Photossa Insta 360 X3 -kamerasta hintaan 332€. Kyseinen kapistus on ollut Powerilla black week tarjouksessa 340€ hintaan marraskuussa 2022, joten en kyllä koe että mikään räikeä hinnoitteluvirhe olisi kyseessä. Tänään tulikin viestiä, että kyseessä hintavirhe ja rahat laitetaan tulemaan takaisin. Turhaa varmaankin alkaa tuosta vänkäämään kun heti tuli viestiä heidän oikeuksista peruuttaa tilaukset. Jää ensimmäiseksi ja viimeiseksi tilaukseksi kyseisestä puodista.

Tämän hetken normihinta näköjään 479€.

Ei tosiaankaan ole turhaa. Vaatimusta tuotteen toimittamisesta kuluttajasuojalakiin vedoten vaan sisään ja jos ei tottele niin kkv:hen yhteyttä. Ei heillä ole mitään oikeutta perumisiin kun ihan uskottava hinta tarjoustuotteelle kun ei kuitenkaan ollut mikään 33.2€ tms typerä selkeä virhe
 
Scandinavian Photo keissi on päättymässä positiivisesti suurena yllätyksenä. Lähetin asiakaspalveluun otteen kuluttajariitalautakunnan sivuilta, jossa oli vastaavia esimerkkitapauksia. Laitoin liitteeksi mukaan myös kuvankaappauksen tuotteen hintakehityksestä, josta kävi ilmi että alennushinta ei ollut millään tavalla poikkeuksellinen. Vastaus tuli hieman viiveellä, mutta siinä todettiin että esimiehen kanssa keskustelun jälkeen on päätetty myydä tilaamani tuote sopimuksen mukaiseen hintaan. Vielä täytyy vaan tehdä uusi tilaus, kun se edellinen peruutettiin saman tien.

Kiitos @mineraalimies ja @stanssi avusta.
 
Mitenköhän kauan myyjällä on aikaa antaa oma vastauksensa Kuluttajariitalautakunnalle vietyyn valitukseen? Olettaisin että siinä on jonkinlainen kohtuullinen aikaraja, mutta en ole onnistunut löytämään siitä mustaa valkoisella.

Ei sillä että se mihinkään vaikuttaisi, puhtaasti mielenkiinnosta kyse.
 
Mitenköhän kauan myyjällä on aikaa antaa oma vastauksensa Kuluttajariitalautakunnalle vietyyn valitukseen? Olettaisin että siinä on jonkinlainen kohtuullinen aikaraja, mutta en ole onnistunut löytämään siitä mustaa valkoisella.

Ei sillä että se mihinkään vaikuttaisi, puhtaasti mielenkiinnosta kyse.

Sama kohtuullinen aika, mitä kuluttajallakin on valittaa virheestä. "Siispä kohtuulliseksi katsottava aika virheilmoituksen tekemiselle ei koskaan voi olla alle kahden kuukauden mittainen."
Lähde: Reklamaatioaika kuluttajankaupassa - Minilex
 
Tänään tuli itselle Kuluttajariitalautakunnasta päätös, joka suosittaa myyjäliikettä maksamaan minulle suositeltu summa. Laittelinkin jo myyjäliikkeelle aiheesta viestiä ja tilinumeron. Jännä nähdä kuuluuko sieltä mitään tai näkyykö rahoja parin viikon sisään.
 
Tänään tuli itselle Kuluttajariitalautakunnasta päätös, joka suosittaa myyjäliikettä maksamaan minulle suositeltu summa. Laittelinkin jo myyjäliikkeelle aiheesta viestiä ja tilinumeron. Jännä nähdä kuuluuko sieltä mitään tai näkyykö rahoja parin viikon sisään.
Avaa nyt vähän, mikä keissi, mitkä vaatimukset, kauan meni lautakunnan käsittelyssä kokonaisuudessaan, jne.

Mielellään toki myös tieto myyjäliikkeestä ja heidän (epäonnistuneet) perustelut sille miksi korvausta ei alunperin maksettu.
 
Avaa nyt vähän, mikä keissi, mitkä vaatimukset, kauan meni lautakunnan käsittelyssä kokonaisuudessaan, jne.


En tiedä vielä näkyykö tämä case julkisesti missään, ehkä voi näkyä jos etsii tuolla dinaarinumerolla.

Ostin tammikuussa 2022 auton autoliikkeestä nettimyynnin kautta. Hieman päälle vuosi ja 15tkm myöhemmin auton ostosta alkoi vaihdelaatikko pitämään ääntä eli vinkumaan. Syyksi osoittautui vaihteiston päätylaakerit. Auto oli huollossa yli 3kk. Tein asiasta reklamaation, joka ei tuonut toivottua tulosta, jonka jälkeen vein asian Kuluttajaneuvontaan josta asia meni Kuluttajariitalautakuntaan. Vaadin, että myyjäliike maksaa korjauksesta aiheutuneet kulut kokonaisuudessaan, mutta myyjäliike suostui vain max. 1000e korvaukseen. Olin valmis tulemaan itse puoleen väliin korjaussummasta, mutta tämäkään ei käynyt myyjäliikkeelle ja vietiin sitten asia loppuun Kuluttajariitalautakunnassa. Korvaussumma nousi siis Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä jonkin verran. Ensimmäisen reklamaation tein ja samalla valituksen Kuluttajaneuvontaan 26.5.2023, josta Kuluttajariitalautakuntaan asia eteni 13.9.2023 ja nyt 23.2.2024 sain omaa asiaani puoltavan päätöksen.

Myyjäliikkeen vastine oli käytännössä vain tuo 1000 euroa ja vetoaminen auton ikään, kilometreihin ja normaaliin kulumiseen joita joutuu jokatapauksessa tekemään. Noh, auton vuosimalli on 2018, kilometrejä ostaessa 56tkm ja vian havaitsemishetkellä 71tkm. Vaihteistoöljyn vaihto on tuohon vaihteistoon normaalia vuosittaista huoltoa, mutta muut ei. Muutoin en ole myyjäliikkeestä yhtä puhelinkeskustelua ja yhtä sähköpostivastausta lukuunottamatta kuullut.

Tuossapa tuo pähkinänkuoressa.

edit. Ei ainakaan vielä löydy päätöstä Kuluttajariitalautakunnan sivuilta.
 
Viimeksi muokattu:
Vanhukselle joka kuuntelee paljon kirjoja Nextorysta tulee seuraava ilmoitus kun yrittää kuunnella:

>Tilisi käyttöä on rajoitettu
>Tapa, jolla olet käyttänyt palvelua, on havaittu käyttöehtojemme vastaiseksi. Käyttöehtojen mukaisesti tilisi käyttöä on nyt rajoitettu seuraavaan maksupäivääsi helmikuuta 9 saakka.

Käytössä on "Unlimited 2" tilaus eli "Rajattomasti luku- ja kuunteluaikaa kuukaudessa".

Ainoa syy jonka keksin on se että on kuunneltu liikaa. Ehdoissa löytyy tälläinen mielnkiintoinen kohta:

>– et saa käyttää poikkeuksellisen suurta määrää sisältöä tai käyttää palvelua kohtuuttomasti tai väärillä tavoilla, jotka voivat vaikuttaa negatiivisesti yleiseen laatuun tai muiden käyttäjien käyttökokemukseen.

Onko laillista myydä rajoittamatonta kuunteluaikaa ja sitten rajoittaa sitä käyttöehdoissa?

NT.jpg

Joku oli Ylelle valittanut vastaavasta keissistä Nextoryn kanssa, sai hyvityksenä kk-maksun takaisin. KRIL:n puheenjohtajan mielestä kyseessä on selkeä sopimusrikkomus.


Kuluttajariitalautakunnan puheenjohtajan Pauli Ståhlbergin mukaan Nextoryn toiminnassa on kyse sopimusrikkomuksesta.

– Hän on tehnyt sopimuksen, että saa kuunnella vaikka 24 tuntia vuorokaudessa, Ståhlberg muistuttaa.

Ståhlbergin mukaan yrityksen olisi irtisanottava asiakkaan kanssa tehty sopimus ja laadittava tilalle uusi rajoitetumpi sopimus, mikäli se ei pysty tarjoamaan lupaamaansa rajatonta kuuntelua.
 
Scandinavian Photo keissi on päättymässä positiivisesti suurena yllätyksenä. Lähetin asiakaspalveluun otteen kuluttajariitalautakunnan sivuilta, jossa oli vastaavia esimerkkitapauksia. Laitoin liitteeksi mukaan myös kuvankaappauksen tuotteen hintakehityksestä, josta kävi ilmi että alennushinta ei ollut millään tavalla poikkeuksellinen. Vastaus tuli hieman viiveellä, mutta siinä todettiin että esimiehen kanssa keskustelun jälkeen on päätetty myydä tilaamani tuote sopimuksen mukaiseen hintaan. Vielä täytyy vaan tehdä uusi tilaus, kun se edellinen peruutettiin saman tien.

Kiitos @mineraalimies ja @stanssi avusta.
Hyvä hyvä :giggle: :thumbsup: Tuo lopputulos ei tosin yllätä yhtään. Liian moni firma yrittää luistaa vastuustaan ensimmäisen yhteydenoton kohdalla. Liian moni asiakas myös nielee "tappionsa", kiroaa tapahtunutta ja unohtaa asian. Varsinkin jos ei puhuta suurista summista, mutta myös jos firma on iso ja tunnettu. Sillä ei tunnu olevan mitään väliä, vaikka tietää olevansa pohjimmiltaan oikeassa.

Ite on tullut haettua oikeutta KKV:n kautta 8€:n ruutu+ tilauksesta Sanoma oyj:ltä ja muutamalta energia-yhtiöltä. Kaverit ovat joskus naureskelleet, että et kai oikeasti ala riitelemään jostain kympin laskusta jne. Tyttöystävällä on taas asenne, että ei ison firman kanssa kannata alkaa hankalaksi. Jatkossa jätän mainitsematta, ainakin "in real life" :p Ei vaan jaksa selittää, että kyse on lähinnä periaatteesta eikä rahasta. Kuluttajan oikeuksien polkeminen tällä tuskin loppuu, mutta ehkä noilla valituksilla ja riitautuksilla on edes joku pieni vaikutus laajasti ajateltuna. Toivottavasti.

e. en kyllä itsekään jaksa uhrata aikaa ja hyväksyn kohtaloni, jos mulla on pienikin epäilys että syy saattaakin olla itsessä tai omassa toiminnassa.
 
En tiedä vielä näkyykö tämä case julkisesti missään, ehkä voi näkyä jos etsii tuolla dinaarinumerolla.

Ostin tammikuussa 2022 auton autoliikkeestä nettimyynnin kautta. Hieman päälle vuosi ja 15tkm myöhemmin auton ostosta alkoi vaihdelaatikko pitämään ääntä eli vinkumaan. Syyksi osoittautui vaihteiston päätylaakerit. Auto oli huollossa yli 3kk. Tein asiasta reklamaation, joka ei tuonut toivottua tulosta, jonka jälkeen vein asian Kuluttajaneuvontaan josta asia meni Kuluttajariitalautakuntaan. Vaadin, että myyjäliike maksaa korjauksesta aiheutuneet kulut kokonaisuudessaan, mutta myyjäliike suostui vain max. 1000e korvaukseen. Olin valmis tulemaan itse puoleen väliin korjaussummasta, mutta tämäkään ei käynyt myyjäliikkeelle ja vietiin sitten asia loppuun Kuluttajariitalautakunnassa. Korvaussumma nousi siis Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä jonkin verran. Ensimmäisen reklamaation tein ja samalla valituksen Kuluttajaneuvontaan 26.5.2023, josta Kuluttajariitalautakuntaan asia eteni 13.9.2023 ja nyt 23.2.2024 sain omaa asiaani puoltavan päätöksen.

Myyjäliikkeen vastine oli käytännössä vain tuo 1000 euroa ja vetoaminen auton ikään, kilometreihin ja normaaliin kulumiseen joita joutuu jokatapauksessa tekemään. Noh, auton vuosimalli on 2018, kilometrejä ostaessa 56tkm ja vian havaitsemishetkellä 71tkm. Vaihteistoöljyn vaihto on tuohon vaihteistoon normaalia vuosittaista huoltoa, mutta muut ei. Muutoin en ole myyjäliikkeestä yhtä puhelinkeskustelua ja yhtä sähköpostivastausta lukuunottamatta kuullut.

Tuossapa tuo pähkinänkuoressa.

edit. Ei ainakaan vielä löydy päätöstä Kuluttajariitalautakunnan sivuilta.

Noniin, autoliike maksoi, reklamaation aikoihin luvatusti, ilmoituksesta viikkoa myöhemmin Kuluttajariitalautakunnan suositteleman summan. Kyseinen autoliike oli siis Wetteri ja tarkemmin Rovaniemen toimipiste. Tapaus varmaan tulee Kuluttajariitalautakunnan sivuille jollain aikataululla. Hyvä näin niin sai tämän casen viimein päätökseen.
 
Gigantti ja puhelimen takuu:
Vein ulkoisesti siistin Samsung Flip puhelimen takuuhuoltoon, koska saranan sensorit eivät toimineet oikein ( mm. ruutu ei käynnisty avatessa joka kerta ja taittotila lakkasi toimimasta). Olen käyttänyt suojakuorta koko laitteen elinajan ajan. Redditin perusteella tyypillinen vikaantuminen laitteelle.

Liike ei suostunut ottamaan laitetta huoltoon ilman, että allekirjoitin lapun, että maksan 79 euron tarkastusmaksun, jos vika on itseaiheutettu. Lapussa käytettiin tarkastusmaksusta termiä riski. Myyjä puhui mm. kosteusvaurioista ja virtapiikeistä. Flipissä on vesisuoja mutta pölysuoja olematon. Kai matkapuhelin tulee toimia 2 vuotta muuallakin kuin kliinisissä tiloissa?

Onko tämmöisen ok? Jos esimerkiksi olisi peruspuhelin, tämmöistä riskiä ei kannattaisi edes ottaa.

Miten kuluttaja voi tietää pienestä kasaan liimausta laitteesta tietää, toimiiko myyjä oikein vai yrittääkö rahastaa sekä tarkastus että korjausmaksun?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 028
Viestejä
4 503 676
Jäsenet
74 313
Uusin jäsen
okimotoyoko

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom