• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Osaako joku muuten sanoa, onko Verkkokauppa.comin myymillä outlet-tuotteilla ihan normaali virhevastuu?

Esimerkiksi tälle on mainittu vain 6kk takuu, mutta päteeköhän tuolle yleisesti läppäreillä oleva 48kk virhevastuuaika? Vai onko virhevastuu eri, kun kyse ei ole uudesta tuotteesta?
Tähän vielä sen että käytettyjen osalta, varsinkin jos myydää kolhuinen, kokoonparsittua konetta, sitä vastaanvaan hintaan niin virhe olettama/vastuu voi olla vähän toinen kuin uuden paketista vedetyn käyttämättömän. uuden takauilla

Lisäksi se että laitteelle ei myönnetä käytännössä takuuta (tuo 6kk on vanhan lain kovennettu virhevastuu aika) tuo lisävaivaa sen virheen osoittamiseen, verrattuna siihen että laitteella olisi pitkä takuu.
 
Ok, selasin viestihistoriaa, siellä vanhempia postauksia.
Tässä ilmeisesti kuvaus tilanteesta.
Se on myyjän vastuulla katsoa että myyvät oikealla hinnalla. Varsinkin jos on jo tilausvahvistus lähetetty. Munatonta touhua koittaa ulkoistaa kaikki riskit ja vastuut asiakkaille.

Ei, asiakkaan ei tarvitse tietää onko pyörän "oikea" hinta 2000 vai 4000€. Se on myyjän homma tarkistaa ettei myy liian halvalla.
 
Se on myyjän vastuulla katsoa että myyvät oikealla hinnalla. Varsinkin jos on jo tilausvahvistus lähetetty. Munatonta touhua koittaa ulkoistaa kaikki riskit ja vastuut asiakkaille.

Ei, asiakkaan ei tarvitse tietää onko pyörän "oikea" hinta 2000 vai 4000€. Se on myyjän homma tarkistaa ettei myy liian halvalla.
Myyjä on toki vastuussa hinnoittelusta. Ja toki kuluttajaviranomaisten tulkin on hyvin ankara, mikä ei tarkoita että kaikki virheet velvoittaisi toimittaan virheelliseen hintaan. Lisääntynyt ankaruus johtuu pitkälti siitä että markkinoilla on toimijoita jotka liki systemaattisesti harrasti virheitä ja peruivat kauppoja/tarjouksia jos siltä tuntu. Näiden osalta ehdottomasti ihan periaatteessa kannatan tiukkaa toimintaa asiakkailta.

Suhtaudun paljon lempeämmin sellaisiin toimijoihin jotka yrittävät olla huolellisia ja siitä huolimatta virhe ja eivät ole isoja toimijoita. Ja jos kyse vielä jos ei ihan hintavirheiden metsästyksestä, mutta melkein.

Toinen pointti oli se että firmaa oltiin laittamassa laajasti poikottiin.

Jos firma on harrastaa laajasti virhehinnoittelua, niin toki saakin leväperäysiidestä maksaa.
 
Se on myyjän vastuulla katsoa että myyvät oikealla hinnalla. Varsinkin jos on jo tilausvahvistus lähetetty. Munatonta touhua koittaa ulkoistaa kaikki riskit ja vastuut asiakkaille.

Ei, asiakkaan ei tarvitse tietää onko pyörän "oikea" hinta 2000 vai 4000€. Se on myyjän homma tarkistaa ettei myy liian halvalla.
Inhimillisiä virheitä sattuu yrittäjälle siinä missä kuluttajallekin ja selkeissä tapauksissa on kyllä kohtuullista, että myyjällä on oikeus perua kauppa. Ja näinhän tämä on lakiinkin kirjattu. Mutta tuo on kyllä ihan täyttä haistapaskaselittyä, että oikeat asiakkaat varmistavat hinnan ennen tilaamista ja oikeat asiakkaat sitä ja tätä.

Jos on tietoisesti jätetty merkkaamatta tarjoustuotteista tarjousmerkinnät kuluttajasuojalain mukaisesti verkkokauppaan ja tämän päälle käy vielä näppäilyvirhe yhden tuotteen kohdalla, niin eikö voisi vaan nostaa sen käden virheen merkiksi ylös, korjata tarjousmerkinnät (niin kuin on tehtykin) ja toimia asiallisesti kuluttajaa kohtaa, eikä alkaa vittuilemaan hintaskannailusta ja "oikeista asiakkuuksista". Olisinhan voinut ostaa myös oikeasti tarjouksessa olevan tuotteen (jos olisin tiennyt mikä on tarjous ja mikä ei), mutta puutteellisista merkinnöistä johtuen ei siis ollut selvää, että mikä tuote on tarjouksessa, mikä on aleprosentti, mikä on alkuperäinen hinta sekä mikä on ollut tuotteen alin hinta edeltäneen 30 päivän ajalta (tätä ei ole edelleenkään merkattu ja tätä pykälää varmaan rikotaan tällä hetkellä eniten muutenkin).
 
Kyseessähän on foorumiltakin tuttu Jimm's ja heidän asiakaspalvelunsa tapa säästää ilmeisesti kuluissa. Olen ennenkin lukenut täältä vastaavanlaisia kommentteja. Tänään on ollut hiljaiseloa sähköposti rintamalla, laitoin siis eilen tuon KKV sivuilla olevan tekstin asiallisesti ja kyselin että millä perusteella ovat vähentämässä käyttöhyötykorvauksen tuotteesta. Tuotteen 3v takuusta kun on yksi vuosi jäljellä.

Menee nyt viimeistään kyseinen pulju pois suositeltavien ostopaikkojen listasta. Onnistuivat ryssimään nettisivujen lisäksi myös asiakaspalvelunsa :tdown:
Jatketaan välikommentilla tätä tapausta.
Jimm's ei edelleenkään suostu kaupan purkuun ja rahojen täysimääräiseen palautukseen tilille, vaan tarjoaa lahjakorttia tai vaihtoa toiseen näytönöhjaimeen (jolloin takuu jatkuu vanhan näyttiksen mukaan). Kumpikaan vaihtoehto ei kuulosta hyvälle, varsinkaan kun en asioi heidän kanssaan tulevaisuudessa kuin pakon edessä (lue: io-techin deskmat jne) :facepalm:

KKV kuluttajaneuvontaan otettu yhteyttä, katsotaan josko sieltä löytyisi apua tähän tapaukseen :tdown:
 
Viimeksi muokattu:
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.
 
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.
Kaupan purkaminen
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että myyjä palauttaa sinulle tavarasta maksamasi kauppahinnan ja sinä palautat tavaran myyjälle. Myyjän tulee korvata sinulle tavaran palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta tavarasta saamasi käyttöhyödyn. Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää.
 
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.

Käsittääkseni ostaja ei kuitenkaan haluaisi purkaa kauppaa vaan saada saman mutta ehjän tuotteen takaisin. Mikäli tämä ei onnistu niin sitten rahat takaisin. Mikä on minusta ihan järkevää. Kuitenkin takuun aikana tuote hajonnut eikä nyt ilmeisesti kuitenkaan takuu toimi?

Tosin yleensä (monesti) tuollainen tilanne on ainakin itselläni hoitunut siten että olen saanut samantehoisen, jopa hieman tehokkaamman tuotteen tilalle. Esim. näytönohjaimen. Toki ymmärrän että tämä voi harmittaa jos vaikka 3v takuulla on ostettu järkyttävällä hinnalla joku kallis kortti ja sitten samalta valmistajalta tarjotaan huomattavasti halvempaa (mutta tehokkaampaa) korttia tilalle.

Esim. jos olisin ostanut 5700XT Red Devil OC:n 2020 vuoden lopulla CDON.comista rapialla 1000€ ja nyt se hajoaisi, tarjoaisivat tilalle jotain 6700XT mikä olisi nopeampi, sisältäisi enemmän muistia ja muutenkin kaikinpuolin parempi kortti mutta nykyisillä hinnoilla pyörisi tuolla 400€ pinnassa...
 
Onko kellään kokemusta hobbyhallin Tehdashuolletuista koneista? He myyvät koneita valmistajan korjaamina ja 2 vuoden valmistajan takuulla. Tilasin Lenovon läppärin, tilausvahvistuksessa näkyy tuotteen serial. Tarkastin serialin, On -Site takuu näkyy jatkuneen 3 vuotta 2018-2021 ja takuu sen jälkeen umpeutunut, norjalainen kone. Soitin hobbyhallin asiakaspalveluun, venäläisellä murteella vastattiin "Valmistajan takuu, voi olla joskus sellainen takuu että se tulee meille ja sitten se hoidetaan jotenkin, riippuu tilanteesta.". okei....

Soitin Lenovolle, sanoivat sieltä että jos valmistajan takuuta olisi niin siitä pitäisi näkyä merkintä tuotesivulla. Mutta sovimme vielä että soitan huomenna heidän toiseen numeroon ja varmistelen asiaa onko tämän konemallin kohdalla.

Epäilyttää nyt koko touhu ja kovasti.. Minusta vaikuttaa siltä että kone on ollut käytössä monta vuotta, mennyt korjauspuljulle ja nyt myydään "Tehdashuollettuna" ja oikeasti valmistajan takuuta ei ole, eli väärää tietoahan tuo on - onko jopa huijausta? Tuotteen sivuilta:

1678205536469.png


En nyt tiedä miten tässä pitäisi edetä. Kovasti myyntipuheista tulee sellainen käsitys että kone on kuin uusi: "...palautettu valmistajalle lyhyen käytön jälkeen.". , mitä jos tämä onkin täysin läpipuhki käytetty kone, mitäs sitten tapahtuu jos laitteeseen tulee vika ja tuota takuuta ei olekkaan, onko se sitten täysin hobbyhallin armoilla mitä he päättäät vai voinko vaatia koneen korjaamista maksoi mitä maksoi?
 
Niin no, tuossapa se tulikin miksi tilasin tuolta. Piti olla factory refurbished ja 24kk valmistajan takuu, aika kova setti jos tällasta myydään, vaikutti aika kovasti ostopäätökseen
 
Eli sinänsä ei väliä kuka sen on kaupannut. Eli vaikka myyjänä olisi ollut taitonetti tai joku muu, niin jos noilla lupauksilla myydään niin voiko niistä noin vaan pestä käsiään ja sanoa että sori ei tää nyt ollutkaan tällainen?

Varmuutta minulla ei ole vielä oikeastaan mistäkään, vaan se että miltä vaikuttaa tämän hetkisen tiedon perusteella. Totuuden koneen kunnosta tiedän vasta kun kone saapuu, ja takuu-asia on lähinnä nyt sitten tässä taustalla selvitettävä asia.
 
En kyllä itse luottaisi Hobby Hallin "takuuseen" jos mainostavat sitä valmistajan takuuna ja valmistajalta ei löydy sitä takuuta. Palauttaisin koneen ja ostaisin sen muualta.
 
No voidaan melko turvallisesti olettaa, että valmistaja ei noita ole uudehkona huoltanut ja sitten niitä on haudottu jossain varastossa 5 vuotta ennenkuin nyt myydään.

Positiivisena puolena ainakin HobbyHall mainostaa kahden vuoden takuuta, toisin kuin nuo jotka rehellisesti kertovat että ovat vanhoja kierrätettyjä yrityskoneita.

Tosin sen 24kk takuunkin kanssa tuon paskapuljun kanssa on niin ja näin, toivottavasti et siihen joudu turvautumaan.
 
Tarvitsen kannettavaa, ja haluaisin nimenomaan pysyä tässä konemallissa tiettyjen ominaisuuksien takia, jotka uudemmissa koneissa on heikentyneet. Jos kone on oikeasti kuin pakasta vedetty, ja akun lataus syklit on alhaiset, niin hintaan johon sen sain oli todella edullinen. Toki tämän todennäköisyys vaikuttaa lähinnä voimafantasialta tässä vaiheessa, kun tuo Seriali tuli tarkastettua.

Jos päädyn koneen pitämään, takuuasia jää kyllä mietityttämään. Kuvitellaan tilanne jossa kallis osa kuten emolevy sippaa, niin mitähän HH siinä vaiheessa keksii.. Veikkaan monen viikon mykkäkoulua. Sitten kun joku vastaa, niin pitää lähettää jonnekkin. Sitten ilmoitetaan että ei voida korjata, korvaava tuote chromebook tai kauppahinnasta osa hyvitystä ole hyvä hei hei.

Vai, voinko vaatia laitevian korjaamista myytyjen takuuehtojen mukaisesti, vaikka "valmistajan takuu" ei olisikaan voimassa? Eli tässä tapauksessa HH korjauttaisi koneen tavalla tai toisella.
 
Tarvitsen kannettavaa, ja haluaisin nimenomaan pysyä tässä konemallissa tiettyjen ominaisuuksien takia, jotka uudemmissa koneissa on heikentyneet. Jos kone on oikeasti kuin pakasta vedetty, ja akun lataus syklit on alhaiset, niin hintaan johon sen sain oli todella edullinen. Toki tämän todennäköisyys vaikuttaa lähinnä voimafantasialta tässä vaiheessa, kun tuo Seriali tuli tarkastettua.

Jos päädyn koneen pitämään, takuuasia jää kyllä mietityttämään. Kuvitellaan tilanne jossa kallis osa kuten emolevy sippaa, niin mitähän HH siinä vaiheessa keksii.. Veikkaan monen viikon mykkäkoulua. Sitten kun joku vastaa, niin pitää lähettää jonnekkin. Sitten ilmoitetaan että ei voida korjata, korvaava tuote chromebook tai kauppahinnasta osa hyvitystä ole hyvä hei hei.

Vai, voinko vaatia laitevian korjaamista myytyjen takuuehtojen mukaisesti, vaikka "valmistajan takuu" ei olisikaan voimassa? Eli tässä tapauksessa HH korjauttaisi koneen tavalla tai toisella.

Maksoitko koneen jo? Edes kaupan peruminen ja rahojen takaisin saaminen kun käytät etämyynnin palauttamisoikeutta ei Hobby Hallilla onnistu mitenkään varmasti. Sen jälkeen kun se myytiin Viroon maine on ollut surkea ja on saanut Kuluttaja-asiamieheltä moitteita.

En todellakaan luottaisi lainkaan Hobby Hallin takuuseen.

>Tiivistelmä

>Kuluttaja-asiamies kiinnitti kuluttajien ilmoitusten perusteella huomiota Hobby Hall Suomi Oy:n (jäljempänä Hobby Hall) hobbyhall.fi-verkkokaupan maksusuoritusten palautuksiin sekä asiakaspalveluun. Ongelmia esiintyi maksusuoritusten palauttamisessa kuluttajien käyttäessä etämyynnin peruuttamisoikeutta ja asiakaspalvelussa, jossa kuluttajilla oli ollut vaikeuksia saada yhteydenottoihinsa vastaus kohtuullisessa ajassa ja totuudenmukaisia tietoja maksusuoritusten palauttamista koskien. Kuluttaja-asiamies edellytti Hobby Hallilta muutoksia kuluttajansuojalain vastaiseen menettelyyn. Hobby Hall sitoutui muuttamaan toimintaansa kuluttaja-asiamiehen edellyttämin tavoin.

 
Akulle yleensä annetaan 6kk takuu. Hobby Hallista en elektroniikkaa tilaisi. Muuten en näe ongelmaa ostella tuolta.
 
En ole Hobby Hallista ostanut koskaan mitään, niin en tiedä mutta onko niillä joskus ongelmia takuuhommien kanssa? Koska jos ne myy tuotetta takuun kansa, niin tokihan ne myös ne hoitaa ja varmaan vastaa kustannuksista itse jos myöntävät pidempiä takuita kuin mitä maahantuoja.

Ja se voi myös olla Hobby Hallin taktikointia, että ostetaan maahantuojalta koneita ilman takuuvelvoitetta ja hoitaa ne itse. Mutta nämä vaan spekulointia ja ei oikein käy yksiin palautteiden kanssa joita tässä ketjussa on annettu. Ehkä kannattaa tarkemmin miettiä ostaako Hobby Hallista.
 
Oletko aiemmin ostanut sieltä positiivisin kokemuksin? Jos et, niin varmaan luit edes näitä esim. Hobby Hall sai maininnan "Välttävä" arvosanalla 2,1 / 5 Trustpilotissa
?

Siinä tapauksessa on jo omasta riskin otosta kiinni, haluaako tuolta halpoja tuotteita ostaa, ja mahdollisesti joutua reklamoimaan ja säätämään tuon puljun kanssa.

E: Mutta jottei kuulosta liian kettuilulta, niin oikeassa olet kaupan vastuusta, toivottavasti asia hoituu parhain päin
 
Viimeksi muokattu:
Ei sillä oikeastaan minulle väliä ole onko puljulla millainen maine, kunhan vaan tuote on mitä myydään. Tämän paljasti tuo serial, mikä pisti epäilyttämään. Laitoin heille nyt säpöllä selvityspyynnön asiasta että onko tuote mitä on myyty vai ei, ja jos ei niin mitä tehdään seuraavaksi. Katsotaan mitä tapahtuu, mutta varmaa on että jos se täysi paska on, niin takaisin lähtee.

En maksa koskaan netistä tilatessa suoraan rahalla juuri tällaisten mahdollisuuksien takia, kannatti taas maksaa laskulla kun sen saa jäihin. Rahoja ei välttämättä niin helposti takaisin - varsinkaan huonomaineisten liikkeiden kanssa.
 
Kone tuli ja meni takaisin postiin :). Ei tarvinnut kuin paketti aukaista niin näki millasta paskaa:

pska.png


Lisäksi serialin mukaan kone on varustettu 4G moduulilla, oli poistettu eli se vielä revitty pois. 4G:tä ei tosin myyntiteksteissä mainittu, eli sinänsä oikea tuote mutta modattu kuitenkin.

Joten, ihan vaan että kukaan ei joutuisi huijatuksi varoituksen sana: Hobby Hallista ei kannata tilata "Tehdashuollettu"a elektroniikkaa, huijaavat suoraan myyntiteksteissä. Mitään tehdashuoltoa ei tuotteelle ole tehty eli koneet ovat menneet täyden elinkaaren käytössä, ja "24 kuukauden valmistajan takuu" on HH oma takuu, ei valmistajan ja tästä sain heiltä vahvistuksen.

Huijausta, pysykää hyvin kaukana.
 
Joo, no mitä sieltä on joskus tullut muuta tilattua kuin elektroniikkaa niin ei ole ollut ongelmia. Mutta tässä tapauksessa kulminoitui tuo kusetuksen määrä ainakin näiden tuotteiden kohdalla.
 
Hobby Hallista nyt on ollu jo pitkään tiedossa että se on aivan kusetuslafka.

Taitaa pysyä pystyssä kun ainakin aikoinaan myivät Macintosheja ja köyhät opiskelijoille se oli ainoa paikka josta sen sai ostettua osamaksulla vaikka ei ollut tuloja.
 
Hobby Hallista nyt on ollu jo pitkään tiedossa että se on aivan kusetuslafka.

Useampi tilaus tullut tänä vuonna. Pelkkää positiivista sanottavaa. Sellaista missä saa takuuasioihin varautua, niin en tilaisi. Toki tämä koskee montaa muutakin mestaa.
 
Siirretään pääpisteittäin keskustelu takuusta, kaupan purkamisesta jne. Jimm'sin langasta tänne, jospa täältä löytyisi faktoja tiskiin lyövät tahot seuraaviin väittämiin:
Kaupan purkaminen
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että myyjä palauttaa sinulle tavarasta maksamasi kauppahinnan ja sinä palautat tavaran myyjälle. Myyjän tulee korvata sinulle tavaran palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta tavarasta saamasi käyttöhyödyn. Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää.
Kaupan purkaminen on mahdollista vain, jos virhe on vähäistä suurempi. Myyjällä on lain mukaan todistustaakka siitä, että virhe on vähäinen.


Ole hyvä. Asia on aika yksiselitteinen.

"Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
Tästä en löytänyt minkäänlaista lakitekstiä kuluttajansuojalaista tai edes muuta "virallista" sivustoa jossa näin väitettäisiin.
Esim. kuluttajaliiton sivujen mukaan käyttöhyöty voidaan vähentää.

Jos joku io-techin mestareista löytäisi pykälän minkä perusteella tuo väittämä takuuaikana täyden kauppahinnan palauttamisesta on tuonne KKV:n sivuille laitettu niin olisin kiitollinen lähteestä.

Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".
 
Siirretään pääpisteittäin keskustelu takuusta, kaupan purkamisesta jne. Jimm'sin langasta tänne, jospa täältä löytyisi faktoja tiskiin lyövät tahot seuraaviin väittämiin:




Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".

Näin asia sanotaan KKV:n sivuilla, kohdassa Kaupan purkaminen KKV:
" Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
 
Näin asia sanotaan KKV:n sivuilla, kohdassa Kaupan purkaminen KKV:
" Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).
Eli jos joku nyt osaisi vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mihin tämä lause perustuu. Lakipykälä, ennakkopäätös jne.
 
Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".

Sen voin sanoa ihan faktana että löytyy suuntaan ja toiseen päätöstä. Olen itse nähnyt tapauksen missä ulkomaalainen mies tuli vaimonsa ja muutaman lapsensa kanssa pieneen tietokonekauppaan ja kertoi viikkoa vaille 3v takuun päättymistä että ei ole tyytyväinen laitteeseen (videokamera) ja haluaa rahat takaisin. Olimme tietysti (minä, toinen myyjä ja liikkeen omistaja) kohteliaita ja totesimme että kerromme asiasta jälleenmyyjälle joka ottaa yhteyttä valmistajaan sekä kertoo meille päätöksen (mihin emme voi vaikuttaa).

Vaikka tietysti tiesimme jo etukäteen ettei ikinä rahoja tule kyseinen henkilö näkemään.

Olen myös kuullut gigantin myyjältä miten yksi maahanmuuttaja tuli pyytämään kännykästä rahoja takaisin ja kaupan purkamista koska "tuote ei toimi", sitten tuotetta testattiin ja se toimi. Mies lähti ulos ja myyjä näki miten hän hakkasi kännykkää seinään ja kiveykseen, sitten yritti tulla takaisin ja todeta "ei se toimi". Ei saanut rahoja takaisin eikä kauppaa purettu.

Toisaalta olen myös nähnyt ja tiedän useita tapauksia missä kaupan on saanut purettua ja rahat takaisin. Yleensä siinä katsotaan onko tuotteessa oikeasti jotain vikaa, saako korvaavaa tuotetta (tai tuotetta korjattua) ja viimein myös sitä käyttöaikaa. Olen esim. "ikuistakuulla" olevaa 128Mb Kingstonin muistitikun vienyt takaisin kun se ei enää tunnistunut ja toiminut ja saanut uuden (monta kymmentä kertaa isomman) 5v takuulla olevan 4Gb muistitikun tilalle ilmakseksi. Eli monesti "oikeissa" tapauksissa nuo kyllä toimivat, harvoin rahoja annetaan kuitenkaan takaisin. Se riippuu yleensä täysin tuotteen valmistajasta.
 
Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).
Eli jos joku nyt osaisi vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mihin tämä lause perustuu. Lakipykälä, ennakkopäätös jne.
Ei tuota ole lakiin kirjattu eli KKV vetää tuon hatusta omilla sivuillaan.
Joka erikoista kun KKV on kumminkin valtiovallan asettama instanssi:
2 §
Tehtävät


Kilpailu- ja kuluttajavirasto:


1) tekee esityksiä ja aloitteita kilpailun edistämiseksi ja kilpailua rajoittavien säännösten ja määräysten purkamiseksi sekä kuluttajapolitiikan ja kuluttajansuojan kehittämiseksi;


2) huolehtii sille kilpailulaissa säädetyistä tehtävistä ja valvoo kilpailulain nojalla tehtyjen päätösten noudattamista;


3) edistää   ja   toteuttaa   kuluttajavalistusta  ja -kasvatusta;


4) tekee toimialaansa liittyviä tutkimuksia, selvityksiä ja vertailuja;


5) huolehtii muista sille säädetyistä tai määrätyistä tehtävistä.


Kuluttaja-asiamiehelle kuuluvista lainsäädännön valvontatehtävistä säädetään erikseen. Kuluttaja-asiamies voi tehdä esityksiä ja aloitteita lainsäädännön muuttamiseksi valvontatoiminnassaan havaitsemiensa puutteiden korjaamiseksi.

Jos tuo olisi laissa noin kirjattu niin siitähän kuluttaja saisi "kohtuutonta" etua.
Esim Kia aikoinaan ainakin mainosti 7 vuoden takuuta ilman kilometrirajaa, Ostaja ajaa autolla miljoona kilometriä 6 vuodessa, mylly räjähtää -> niin kyllä käyttöhyöty on tuon suuntaisissa aina jotenkin otetaan huomioon.

Lisäksi kuten sanottu niin Takuu on jonkin tahon myöntämä Lisäturva kuluttajalle, joka ei poista/vähennä lakimääräisiä velvollisuuksia.

Lisäksi takuuehdoissa rajoitetaan usein kaikenmoista.
Esim: Kingstonin takuuehdoissa tuohon kyseiseen kohtaan puututaan suoraan:
" If Kingston is unable to repair or replace the product, it will refund or credit the lesser of either the current value of the product at the time the warranty claim is made or the purchase price. "

Eli alkuperäistä kauppahintaa ei palauteta vaan tuotteen käypä hinta jos se on pienempi kuin ostettaessa. Takuuehdot tosin pääasiassa jätetään lukematta :D

Jos laissa lukisi että takuun aikana rahat palautetaan täysimääräisenä niin takuuehtohan olisi pätemätön.
 
Eli alkuperäistä kauppahintaa ei palauteta vaan tuotteen käypä hinta jos se on pienempi kuin ostettaessa. Takuuehdot tosin pääasiassa jätetään lukematta
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.
Tuota KKV:n virheellistä lausetta käytetään nyt kiukkukapulana (esim. Jimm'sin ketjussa).

Omat takuuvaihdot ovat menneet aina liikkeestä riippumatta onnistuneesti läpi, joskus suoraan ja joskus pienen sähköpostitappelun jälkeen. Aina on saatu sama tuote tilalle, tai näytönohjaimen tapauksessa jopa parempaa sukupolvea ja luokkaa (GTX 460-sarjasta 570-sarjalaiseen), sekä Jimm'siltä ostostilille palautuneella täydellä kauppasummalla on saatu itse ostettua takaisin korvaava tuote halvemmalla sekä lisäksi muuta vielä "kaupan päälle".
 
Lisäksi takuuehdoissa rajoitetaan usein kaikenmoista.
Esim: Kingstonin takuuehdoissa tuohon kyseiseen kohtaan puututaan suoraan:
" If Kingston is unable to repair or replace the product, it will refund or credit the lesser of either the current value of the product at the time the warranty claim is made or the purchase price. "

Eli alkuperäistä kauppahintaa ei palauteta vaan tuotteen käypä hinta jos se on pienempi kuin ostettaessa. Takuuehdot tosin pääasiassa jätetään lukematta :D
Kelasin viestejä takaisin päin, ja en löytänyt sitä mistä tämä juttu on lähtenyt. Ilmeisesti Kingstonin takuu ehdoista.

Jos Kingstonin takuuseen vedotaan virhevastuu ajanjälkeen, niin sen takuu ehdon mukaan, ei siinä mitään.

Tuo irallinen KKV lainaus mahdollisesti viittaa tilanteisiin jossa vedotaan johonkin 24kk takuuseen ja myyjä alkaa purkamaan kauppaa kun on myynyt sontaa ja hyvittäisi kuluttajalle vain osan kauppahinnasta, tai toinen nämä viimevuoden näytönohjain jutut, jossa myyjät hyvitteli kauppahintoja, koska takuuvaihdokin arvot pomsahti. (Eli myi risaa, palautti ostohinnan ja tarjosi ehjää tuplahinnalla)
 
Jos tuo olisi laissa noin kirjattu niin siitähän kuluttaja saisi "kohtuutonta" etua.
Esim Kia aikoinaan ainakin mainosti 7 vuoden takuuta ilman kilometrirajaa, Ostaja ajaa autolla miljoona kilometriä 6 vuodessa, mylly räjähtää -> niin kyllä käyttöhyöty on tuon suuntaisissa aina jotenkin otetaan huomioon.
Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.

Todennäköisesti tuo KKV:n linjaus perustuu siihen, että virhevastuussa (ja takuussa) tuote on korjattava veloituksetta. Takuu on siis myyjän vapaaehtoinen lupaus, jolla virhevastuuta jatketaan.

Jos korjaaminen ei onnistu, tulee kyseeseen kaupan purku. Kuluttajansuojalain 5 luvun 9 §:n mukaan sopimuksen purkamisen jälkeen myyjän on viipymättä palautettava kaikki sopimuksen nojalla maksettu. -> käyttöhyötyä ei saa siis vähentää kaupan purussa.
 
Kelasin viestejä takaisin päin, ja en löytänyt sitä mistä tämä juttu on lähtenyt. Ilmeisesti Kingstonin takuu ehdoista.

Jos Kingstonin takuuseen vedotaan virhevastuu ajanjälkeen, niin sen takuu ehdon mukaan, ei siinä mitään.

Tuo irallinen KKV lainaus mahdollisesti viittaa tilanteisiin jossa vedotaan johonkin 24kk takuuseen ja myyjä alkaa purkamaan kauppaa kun on myynyt sontaa ja hyvittäisi kuluttajalle vain osan kauppahinnasta, tai toinen nämä viimevuoden näytönohjain jutut, jossa myyjät hyvitteli kauppahintoja, koska takuuvaihdokin arvot pomsahti. (Eli myi risaa, palautti ostohinnan ja tarjosi ehjää tuplahinnalla)

Tuo Kingston nyt oli vain esimerkki tapaus takuuehdoista.
 
Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.
Olisko kuitenkin tuosta Kingstonista kyse, jos Jims ketjusta lähti.

Jos valmistaja/maahantuoja/myyjä markkinoi takuuta nimenomaan ilman käyttörajaa (km, kirjoitusta), niin vähän huono se on vedota käyttöön.
 
Linkistä lainaus,
Ihan mielenkiinnosta casea kohtaan, mikä virtalähde on kyseessä, mikä siinä hajosi ja milloin tuote on alunperin hankittu?
Mikäli uusi ja samantien romuna niin ymmärrän vouhotuksen, mutta mikäli tuotetta on käytetty jo vuosia niin kauppahinnan palautus täydellisenä koska jämy ei pysty täysin identtistä tuotetta toimittamaan, tuntuu utopistiselta.



Kelasin viestit alkuun, sieltä

Ei tämä RMA omalla kohdallanikaan ihan putkeen ole mennyt. Rikkoutuneen virtalähteen tilalle tarjotaan edelleen ensin joko lahjakorttia tai vaihtoa välirahaa vastaan. Kun kumpaankaan en suostu ja haluaisin mieluummin hyvityksen suoraan rahana, pitäisi minun nyt hyväksyä tilalle eri valmistajan huonompi virtalähde. Viesteihin vastataan nopeimmillaan joka toinen päivä, minkä takia asian käsittely venyy, ja nyt ei ole viikkoon kuulunut mitään. Eikö tämä takuu lopulta mene Corsairin piikkiin, vai miksi verrattain vaatimattomasta summasta pitää käydä tällainen vääntö?
Vedonnut myyjään, ja sen jälkeen Corsairin takuuta pohtii.

Myöhemmin löyty
Minun ymmärtääkseni takuun pitäisi olla yhtä kattava koko kymmenen vuoden aikana ja se, tehdäänkö palautus ensimmäisenä vai yhdeksäntenä vuotena on täysin yhdentekevää. Jos jälleenmyyjä ei pysty toimittamaan vähintään vastaavaa masinaa, en oikein näe muuta ratkaisua kuin ostohinnan hyvityksen. Mikä tässä on utopistista?

Ja mikä tärkeintä, minulle ei ensin edes tarjottu maksutonta vaihtoa, vaan lahjakorttia tai välirahaa vaihdossa uuteen laitteeseen. Käytäntö, joka on muistaakseni täällä pistetty milloin väärinymmärryksen, milloin asiakaspalvelijan puutteellisen koulutuksen piikkiin ja joka on toistuvasti luvattu korjata.
10v takuu, 24kk puhuttiin myös.

Ilmeisesti myyjän kautta takuuta hoidetu, ei virhevastuuseen vedottu, tuoksahtaa jotkut lahjakortti, hyvitys joutut jos tuore ostos.

Corsairin takuuehtoja,tai myyjän takuuehtoja /markkinointi lupausta ei kai oltu postattu.
 
Corsair takuuehdoissansa ensisijaisesti tarjoaa tilalle ns tehdashuolletun laitteen:
If you have owned the product for over 60 days, we will send you a refurbished replacement. Refurbished replacements have a warranty period equal to the remaining time on the original purchase’s warranty or 30 days, whichever is higher.

Jos sellaista ei ole saatavilla:

Obsolete or Discontinued Products

An obsolete or discontinued product will be replaced by the same product if it is available. If the same product is unavailable, Corsair will replace the obsolete or discontinued product with a product of similar function and capacity.


Tarjotaan tilalle vastaavaa, eli silloinkaan rahoja ei palauteta lähtökohtaisesti.
 
Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.

Todennäköisesti tuo KKV:n linjaus perustuu siihen, että virhevastuussa (ja takuussa) tuote on korjattava veloituksetta. Takuu on siis myyjän vapaaehtoinen lupaus, jolla virhevastuuta jatketaan.

Jos korjaaminen ei onnistu, tulee kyseeseen kaupan purku. Kuluttajansuojalain 5 luvun 9 §:n mukaan sopimuksen purkamisen jälkeen myyjän on viipymättä palautettava kaikki sopimuksen nojalla maksettu. -> käyttöhyötyä ei saa siis vähentää kaupan purussa.

Autoissa/autokaupassa on KKV:lläkin eri linjaukset sitten. Kaupanpuruissa käyttöhyöty huomioidaan.
 
Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).
Eli jos joku nyt osaisi vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mihin tämä lause perustuu. Lakipykälä, ennakkopäätös jne.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto on osa Työ- ja elinkeinoministeriötä, joka on osa Suomen hallituksen valtioneuvostoa. Maan suurinta lainsäädännöllistä elintä. Tässä tilanteessa voisi olettaa, että KKV linjaa sivuilleen suhteellisen oikeaa tietoa ja siinä voi jotain perää olla. Laki kuitenkin muuttuu ajan myötä ja kuluttajariitalautakuntaan päätyy lopulta hyvin vähän tapauksia.

Oletko itse elinkeinonharjoittaja tai Jimm'sin työntekijä, kun haluat puolustaa heidän menettelytapojaan kuluttajia vastaan? Jos näin ei ole, niin on hyvin mielenkiintoista nähdä miten kuluttajana koet järkeväksi puolustaa Suomen suurimman komponenttien erikoisliikkeen selkeästi erittäin harmaalla alueella olevaa toimintaa.

Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.
Tuota KKV:n virheellistä lausetta käytetään nyt kiukkukapulana (esim. Jimm'sin ketjussa).

Omat takuuvaihdot ovat menneet aina liikkeestä riippumatta onnistuneesti läpi, joskus suoraan ja joskus pienen sähköpostitappelun jälkeen. Aina on saatu sama tuote tilalle, tai näytönohjaimen tapauksessa jopa parempaa sukupolvea ja luokkaa (GTX 460-sarjasta 570-sarjalaiseen), sekä Jimm'siltä ostostilille palautuneella täydellä kauppasummalla on saatu itse ostettua takaisin korvaava tuote halvemmalla sekä lisäksi muuta vielä "kaupan päälle".

On mukava kuulla, että joillakin takuuasiat onnistuvat hyvin ja niistä jää positiivinen mieli.

Itse taas olen muiden viime aikoina Jimm'sin kanssa asioineiden kanssa samassa tilanteessa ja kuluttajansuoja on joutunut puuttumaan heidän menettelytapoihinsa.

Tilanteessani tuoteen korjaaminen ei ole mahdollista ja vastaavaksi tarjottu tuote ei ole sarjaa parempi, kuten sinulla, itseasiassa ominaisuuksiltaan kaikinpuolin heikompi. Jimm's myös tarjoaa kuluttajansuojan linjauksien vastaisesti kauppasumman palautusta 33% pienemmällä summalla vain ja ainoastaan heidän webkauppaansa hiukan yli vuoden vanhasta takuunalaiseen tuotteesta.

Jos sinun kokemuksesi olisi vastaava, reagoisitko puolustamalla yritystä tai toista kuluttajaa?
 
Siirretään pääpisteittäin keskustelu takuusta, kaupan purkamisesta jne. Jimm'sin langasta tänne, jospa täältä löytyisi faktoja tiskiin lyövät tahot seuraaviin väittämiin:




Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".
Kovin paljoa KKV:ta "vedenpitävämpää todistetta" on vaikea valitettavasti sinulle esittää. Jos epäilet heidän sanomisiaan, niin laita ihmeessä sinne suoraan viestiä ja kysy. Uskallan olettaa, että vastauksen saat.

Mitä toisessa ketjussa kirjoittamaasi viestiin tulee, niin tuorein linkkaamasi ratkaisu oli 11 vuotta vanha. Kuluttajansuoja (ja muut sivuavat pykälät) on päivittynyt tässä välissä jo aika moneen otteeseen.
 
Itse en ole elinkeinonharjoittaja (mutta olen ollut useammalla töissä) ja tiedän että he itse eivät asiasta päätä. Eli kuten kirjoitin: "Yleensä siinä katsotaan onko tuotteessa oikeasti jotain vikaa, saako korvaavaa tuotetta (tai tuotetta korjattua) ja viimein myös sitä käyttöaikaa. Olen esim. "ikuistakuulla" olevaa 128Mb Kingstonin muistitikun vienyt takaisin kun se ei enää tunnistunut ja toiminut ja saanut uuden (monta kymmentä kertaa isomman) 5v takuulla olevan 4Gb muistitikun tilalle ilmakseksi. Eli monesti "oikeissa" tapauksissa nuo kyllä toimivat, harvoin rahoja annetaan kuitenkaan takaisin. Se riippuu yleensä täysin tuotteen valmistajasta. "

Kuten tuostakin voi päätellä "ikuistakuu" toimi, mutta se oli täysin Kingstonin varassa. Omistaja itse hieman naureskeli ja totesi kun laittoi tukkurin kautta RMA ilmoitusta menemään että katsoo miten Kingston reagoi. Se oli molemmille selvää että rahoja ei tule ainakaan takaisin. Mutta oli todella positiivinen yllätys kun sieltä tuli päälle 30 kertaa suurempi (pienin mitä myivät) USB-tikku täydellä 5 vuoden takuulla korvaamaan hajonnutta tuotetta. Mitä oli varmasti käytetty päälle 10 vuotta epäsäännöllisen säännöllisesti.

Kysessä siis oli oikeasti 128 Megatavun tikku jostain 2000-luvun alkupuolelta, mitä korvaamaan tuli 4Gb datatraveller. Mikä ei Kingstonille varmaan kovin paljoa maksanut mutta miettien että aina kun asia tulee puheeksi sen mainitsen = maine hyöty on todella suuri.

EDIT: nyt kun Kingstonista puhutaan myös Kingston 512Gb SSDNow kc400 mikä oli käytössä hajosi (lakkasi vaan 100% tunnistumasta) joulukuussa 2016 en edes ottanut yhteyttä verkkokauppaan vaan suoraan Kingstoniin ( laitan spoileriin mitä heille kirjoitin, tai tärkeimmän eli ns. vikadiagnostiikan mitä tein. Juu, varmasti "kerroin liikaa" mutta parempi tehdä 100% selvästi että ratkaisu ei ole "have you tried to switch it off and on again?" varsinkin jos itse ja luultavasti myös emokonttori saksassa ei käytä äidinkieltään.. lyhyesti siis testasin eikä toiminut. En suosittele lukemaan jos tiedät mitä teet koneen kanssa, jos et niin lue, omalla vastuulla):

Ensin tuli tietysti ns. geneerinen:
"
Thank you for your query.

Please provide us with the following Information to troubleshoot the encountered issue:

- Decribe the issue you have with the SSD in details

- Are you able to access, write and boot from the SSD?

- SMART Report of the SSD, which can be readout using Kingston SSD Manager (www.kingston.com/ssdmanager)

- Do you get any error messages?

We are looking forward for your reply.

Best regards asiakaspalvelija X

"
Mihin laitoin mm. seuraavaa tietoa:

"
So I try to make this as detailed as possible:


This SSD (Kingston 480GB ssdNOW kc300) have been working really well for around 8-9 month (since I take it for my use).

Then 24.12.2016 at morning from around 08am to 10am or so it worked again normally, nothing special in it.

I logged out (windows 10) from my computer and shut it down. Went eating christmas food in another house and when I get back around 15 or 16pm and tried to start my computer this SSD drive was not find anymore. Day were still 24.12.2016


I went to UEFI and check, SSD-drive was not detected.

I open up side from my case ( fractal design define r2 ) and tried to switch another SATA cable.

I went to UEFI and check; SSD-drive was not detected.

I tried for another SATA place.

I went to UEFI and check, SSD-drive was not detected.

I tried for another power cable

I went to UEFI and check, SSD-drive was not detected.


I checked my motherboard manual ( Asrock Z77 Extreme4 ) and made sure it was SATA3 port, switched it to another and again, UEFI did not find that SSD drive.


I take SATA and power cable out from this 480GB SSD-drive and put them for my older Kingston 256GB SSD drive (with windows 7 I had used before take this 480GB SSD ) went for UEFI and it did found, also work out just normally (had to update plenty of windows updates but anyway)


I went and take out my USB2.0 to IDE & SATA Cable tester (like this one: USB2.0 to SATA and IDE Bridge Converter for S-ATA and ATA IDE HDD ) and this 480GB SSD drive did not found in my windows 7 Disk Management.


I went for another room and started my gf computer.


I tried there with my USB2.0 to IDE & SATA Cable tester and this 480GB SSD drive did not find in my windows 7 Disk Management.


So I take another (normal) HD and put it in my USB2.0 to IDE & SATA Cable tester. That worked out OK.


So I have tested USB2.0 to IDE & SATA Cable tester, SATA cable, Power cable, used 2 different computer and neither of them can find (in uefi or in windows 7 Disk Management) this SSD drive. No matter what SATA port / cable / power cable / USB2.0 to IDE & SATA Cable testerI try to use.


Because this SSD drive do not find in UEFI / Windows I am not able to use any startup / windows software to try and fix this problem.


If you can give me link for CD/USBdrive boot-image what (hopefully) can check and SATA-ports with drives in them for SSD drive and look they condition (why they do not show up in UEFI (system what came up after BIOS) or windows I am not really able to try / do much.


I have waited for day (and even more) before tried again with USB2.0 to IDE & SATA Cable tester but for some reason this SSD drive just do not show up. IF there is engine (like in regular HD drive have) can it malfunction or so? Because I can not guess another reason.


- Are you able to access write and boot from the SSD?

No, whatever I try to do computer do NOT find SSD drive, so I can not boot my windows 10 (it was system drive) and I am not able to access this SSD drive through computer.


I have physically taken it off from my computer and I can turn it around, look any numbers / writing and so on from it.


- SMART Report of the SSD

I do not know how to do it because SSD do not detect in computer.


- Do you get any error messages?

Only when I try to use this SSD drive as boot drive for my windows 10, then I get:

Normal one's: boot disk can not be found and so on.


Yours: nimeni
"

Mistä sain (kun he ensin vastaanottivat ja testasivat Saksassa lähettämäni SSD-levyn) Kingston 960Gb A400 SSD - tilalle.

Eli lyhesti: itse pyrin (monesti, jos en tunne myyjää / omistajaa itse ja tiedä että "hyvä tyyppi") ottamaan suoraan yhteyttä valmistajaan. Koska nykyisin lähes poikkeuksetta Suomalaiset kaupat pyyhkivät takamustaan sillä suosituksella että "jos ei uutta tuotetta saa 2 viikon sisällä tarjoa korvaava tuote asiakkaalle siksi aikaa kun takuukäsittely kestää". Ikinä ei mikään iso (verkkokauppa, amazon, jimms, power jne) kauppa ole kysynyt haluanko jonkun korvaavan tuotteen siksi aikaa lainaan kun tukkuri => valmistaja miettii ja testaa tuotetta. Siksi on (minusta) helpompaa ja nopeampaa ottaa vain yhteyttä valmistajaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.
Tuota KKV:n virheellistä lausetta käytetään nyt kiukkukapulana (esim. Jimm'sin ketjussa).

Omat takuuvaihdot ovat menneet aina liikkeestä riippumatta onnistuneesti läpi, joskus suoraan ja joskus pienen sähköpostitappelun jälkeen. Aina on saatu sama tuote tilalle, tai näytönohjaimen tapauksessa jopa parempaa sukupolvea ja luokkaa (GTX 460-sarjasta 570-sarjalaiseen), sekä Jimm'siltä ostostilille palautuneella täydellä kauppasummalla on saatu itse ostettua takaisin korvaava tuote halvemmalla sekä lisäksi muuta vielä "kaupan päälle".
Kuten tuolla Jimmssin ketjussa mainitsin, jos ei kelpaa muiden vastaukset, niin kysy suoraa sieltä KKV:ltä että mihin tuo heidän näkemys pohjaa.

Hieman mielenkiintoista vetää mukaan joku 13 vuotta sitten tehty tuotevaihto mukaan, kun tässä välissä kuitenkin Jimmssikin on vaihtanut omistajaa ja selvästi heikentäneet takuutoimintaansa. Itselläkin on hyviä kokemuksia sieltä vuosia sitten, mutta ei niitä voi käyttää esimerkkinä nykypäivän toiminnasta.
 
Oletko itse elinkeinonharjoittaja tai Jimm'sin työntekijä, kun haluat puolustaa heidän menettelytapojaan kuluttajia vastaan? Jos näin ei ole, niin on hyvin mielenkiintoista nähdä miten kuluttajana koet järkeväksi puolustaa Suomen suurimman komponenttien erikoisliikkeen selkeästi erittäin harmaalla alueella olevaa toimintaa.
Valitettavasti olen vain alan harrastaja enkä foliopiposalaliitossa kuluttajia vastaan, vaan itsekin sellainen. Enkä usko että jälleenmyyjät, tukkurit tai valmistajatkaan ovat jatkuvasti rikollisella polulla yrittäen huijata jokaista vastaantulijaa. Käsittääkseni ihan tavallisia ihmisiä jokaisessa portaassa on töissä ja yrittävät kuten jokainen työntekijä, päästä näissä hommissa helpoimman kautta (mikä on viallisen tuotteen vaihtaminen samanlaiseen tai vastaavaan).

Vaikea kuvitella että yhdenkään yrityksen haluavan lähteä esim. vaikkapa tästä ketjussa puhutusta maksimissaan muutaman satasen arvoisesta virtalähteestä vääntämään kuluttajariitalautakuntaan pelkkää pahuuttaan.

Itse taas olen muiden viime aikoina Jimm'sin kanssa asioineiden kanssa samassa tilanteessa ja kuluttajansuoja on joutunut puuttumaan heidän menettelytapoihinsa.

Tilanteessani tuoteen korjaaminen ei ole mahdollista ja vastaavaksi tarjottu tuote ei ole sarjaa parempi, kuten sinulla, itseasiassa ominaisuuksiltaan kaikinpuolin heikompi. Jimm's myös tarjoaa kuluttajansuojan linjauksien vastaisesti kauppasumman palautusta 33% pienemmällä summalla vain ja ainoastaan heidän webkauppaansa hiukan yli vuoden vanhasta takuunalaiseen tuotteesta.
Katselin viestihistoriaasi, mutta sieltä en löytänyt mitään tähän liittyvää. Jos voisit vaikka vähän avata mitä tässä tapauksessa kävi ja minkä tuotteen osalta?

Kovin paljoa KKV:ta "vedenpitävämpää todistetta" on vaikea valitettavasti sinulle esittää. Jos epäilet heidän sanomisiaan, niin laita ihmeessä sinne suoraan viestiä ja kysy. Uskallan olettaa, että vastauksen saat.
Näin varmaan tekisinkin jos minulla olisi ns. "oma lehmä ojassa" takuuasiain kanssa. Se että mielenkiinnosta aihetta kohtaan kysyn, mihin lakipykälään tai takuuehtoon ko. kohta KKV:n sivuilla perustuu, koska tätä irtolausetta viljellään noilla kauppiasketjuilla ehdottomana faktana, kuitenkin mielestäni perustuen lopulta "ei mihinkään". Soitan ehdottomasti KKV:n asiantuntijalle välittömästi jos omat takuuasiani hoidetaan vastoin lakia ja takuuehtoja.
 
Valitettavasti olen vain alan harrastaja enkä foliopiposalaliitossa kuluttajia vastaan, vaan itsekin sellainen. Enkä usko että jälleenmyyjät, tukkurit tai valmistajatkaan ovat jatkuvasti rikollisella polulla yrittäen huijata jokaista vastaantulijaa. Käsittääkseni ihan tavallisia ihmisiä jokaisessa portaassa on töissä ja yrittävät kuten jokainen työntekijä, päästä näissä hommissa helpoimman kautta (mikä on viallisen tuotteen vaihtaminen samanlaiseen tai vastaavaan).

Vaikea kuvitella että yhdenkään yrityksen haluavan lähteä esim. vaikkapa tästä ketjussa puhutusta maksimissaan muutaman satasen arvoisesta virtalähteestä vääntämään kuluttajariitalautakuntaan pelkkää pahuuttaan.

Näinhän sitä maalaisjärjellä ajattelisi. En nää sitä nettopositiivista hyötyä, jota yritys tästä voisi saada, kun vaikeuttaa ja riitauttaa takuuasioita pienen raha summan vuoksi. Kuitenkin nyt näyttää siltä, että nämä eivät enää Jimm'sin kohdalla ole yksittäistapauksia, vaan näitä tuntuu ilmestyvän yhä useampia pelkästään tälle palstalle.

Takuuasioiden riitauttaminen yrityksen puolelta kuitenkin aina jollain tavalla johtaa kyseisen yrityksen saamaan mainehaittaan ja tietotekniikasta kiinnostuneet ihmiset kertovat kokemuksensa eteenpäin. Jotenkin en usko, että tällainen on muutaman sadan euron arvoista, kun tulevien kauppojen menetykset ovat hyvin luultavasti huomattavasti suurempia.

Katselin viestihistoriaasi, mutta sieltä en löytänyt mitään tähän liittyvää. Jos voisit vaikka vähän avata mitä tässä tapauksessa kävi ja minkä tuotteen osalta?

Tilanteeni on edelleen käynnissä ja haluan uskoa, että Jimm's ymmärtää toimivansa väärin. Annan heille vielä mahdollisuuden korjata tilanteen ennen kuin kerron kokemukseni heidän viestiketjussaan. Tilanteessa käsitellään kuitenkin reilu vuoden vanhan näytönohjaimen takuuhyvitystä ja tilanne on edellä mainitun viestin mukainen. Kokemus asiakaspalvelusta ja ennen kaikkea sen asiakaslähtöisyydestä on ollut tähän mennessä aivan hirvittävä.
 
Näinhän sitä maalaisjärjellä ajattelisi. En nää sitä nettopositiivista hyötyä, jota yritys tästä voisi saada, kun vaikeuttaa ja riitauttaa takuuasioita pienen raha summan vuoksi.

Ulkomaisilta omistajilta tullut määräys että takuukorvauksia pitää vähentää kun ne ovat liian korkeat verrattuna muihin liikkeisiin joita omistetaan.
 
Kyselen täältä mielipidettä asiaan ja miten pitäisi toimia.

Laitoin tietotekniikkaliikkeestä tilaukseen kasatun tietokoneen ilman näytönohjainta. Tulin toisiin ajatuksiin tilauksen suhteen, ja ilmoitin heille arkipäivänä aamulla sähköpostin kautta sekä tilauksen kommentteihin, että haluaisin muokata tilausta ottamalla pois tietokoneen kasauksen sekä useamman komponentin, eli jäljelle jäisi vain muutama komponentti. Vuorokautta myöhemmin heiltä tuli ilmoitus, että tilaus on lähetetty.

Ajattelin, että kerran on paketti tullut, niin voisi ottaa käyttöön, niin ei tarvitsisi palautushärdelliä. Pian kuitenkin selvisi, että emolevy on viallinen (coil whine). Kyselin sähköpostin kautta palautuksesta, ja sieltä tuli palautusehdot copypastena ja ei ollut mainintaa vaihto- ja palautusehdoissa eikä tuotteen palautuksessa, että tietokoneen kasauspalvelua hyödyntäviä asiakaspalautuksia hyvittää vain 80%. Tämä maininta luki vain takuupalauksissa. Tuotteen palautuksessa luki kyllä siitä, että tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu, jos tuotepakkaus on avattu. Käsitin, että jos tietokoneen joku komponentti menee takuuajan puitteissa rikki, voidaan tehdä asiakaspalautus josta hyvitetään 80% myyntihinnasta.

Kyselin vielä, että jos ei ole alkuperäistä pakettia, niin millaista summaa ottaa välistä vai evääkö suoraan, johon vastauksena tuli copypaste palautusohjeista (vaihto- ja palautusehdot, takuupalautukset, pakkaaminen ja postitus) ja ei ollut mainintaa tuosta 80%, vain että 39€ veloittaa aiheettomasta takuupalautuksesta. Soitin heille tiedustellen myös, ja vastauksena oli että asiakaspalautuksen voi tehdä vain alkuperäisessä paketissa, mutta jos takuuseen niin ei väliä paketilla, kunhan hyvin pehmustettu.

Sain kuitenkin käsiini alkuperäisen paketin ja ilmoitin heille tehneeni asiakaspalautuksen.

Noin viikko myöhemmin palautuksesta vain 80% myyntihinnasta palautettiin, ja kyselin säpön kautta mihin tuo 20% jäi, ja vastauksena tuli, että hyvittävät 80% tilauksen arvosta, mikäli on tietokoneen kasauspalvelu hyödynnetty, ja lukee heidän sivuillaankin (sivuilla lukee nyt Tuotteen palautus -kohdassa tuo, muistelisin että palautusta tehdessä ei lukenut ja sähköpostissa ei varmasti lukenut, muuta kuin takuupalautus-kohdassa). Vastasin siihen siitä, että yritin perua tilausta ja paketissa oli viallinen emolevy. Kopioittin myös heidän viestin, jossa ei mainittu myyntihinnan pidätystä. Vastauksena tuli, että tuotteen toimivuus tarkastettiin ja toimii normaalisti, mutta emolevy voidaan vielä vaihtaa jos tarve vielä on.

Vastasin tarkentavasti päätöksentekemisiäni, että tehty niiden perusteella mitä on vastattu heidän toimestaan ja emolevystä, että tälläkin foorumilla valitettu coil whinestä ja mielestäni korkea ääni ei kuulu normaaliin toimintaan. Mielenkiinnosta kyselin myös emolevyn vaihdosta, että tarkoittavatko vastaavaan (vissiin useampi heidän kautta myyty ollut näitä kehnompia) vai eri emolevyyn (kiinnosti, voiko tilausta muokatakin vielä, vaikka 80% hinnasta palautettu). Kyselin myös, mihin tuo 20% perustuu.

Vastauksena tuli, että takuupalautuksessahan ei mitään vähennetä, jos tuotteessa on vikaa ja jos ei virheen korjaus onnistu, niin koko summa. Samalla tuli perustelu tuohon 20%:iin ja että koottuihin konepaketteihin palautetaan tuo 80%. Samalla todettiin, että kone voidaan vielä palauttaa minulle, jos maksan tuon 80% palautuksen määrän takaisin ja ettei emolevyä voida ottaa takuupalautuksena vaan ainoastaan 80% hyvitys on mahdollinen palautustapa.

Mutta mitä mieltä, miten tulisi toimia ja mihin suuntaan? Vai ottaa vain 20% tappio?
 
Viimeksi muokattu:
Kyselen täältä mielipidettä asiaan ja miten pitäisi toimia.

Laitoin tietotekniikkaliikkeestä tilaukseen kasatun tietokoneen ilman näytönohjainta. Tulin toisiin ajatuksiin tilauksen suhteen, ja ilmoitin heille arkipäivänä aamulla sähköpostin kautta sekä tilauksen kommentteihin, että haluaisin muokata tilausta ottamalla pois tietokoneen kasauksen sekä useamman komponentin, eli jäljelle jäisi vain muutama komponentti. Vuorokautta myöhemmin heiltä tuli ilmoitus, että tilaus on lähetetty.

Ajattelin, että kerran on paketti tullut, niin voisi ottaa käyttöön, niin ei tarvitsisi palautushärdelliä. Pian kuitenkin selvisi, että emolevy on viallinen (coil whine). Kyselin sähköpostin kautta palautuksesta, ja sieltä tuli palautusehdot copypastena ja ei ollut mainintaa vaihto- ja palautusehdoissa eikä tuotteen palautuksessa, että tietokoneen kasauspalvelua hyödyntäviä asiakaspalautuksia hyvittää vain 80%. Tämä maininta luki vain takuupalauksissa. Tuotteen palautuksessa luki kyllä siitä, että tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu, jos tuotepakkaus on avattu. Käsitin, että jos tietokoneen joku komponentti menee takuuajan puitteissa rikki, voidaan tehdä asiakaspalautus josta hyvitetään 80% myyntihinnasta.

Kyselin vielä, että jos ei ole alkuperäistä pakettia, niin millaista summaa ottaa välistä vai evääkö suoraan, johon vastauksena tuli copypaste palautusohjeista (vaihto- ja palautusehdot, takuupalautukset, pakkaaminen ja postitus) ja ei ollut mainintaa tuosta 80%, vain että 39€ veloittaa aiheettomasta takuupalautuksesta. Soitin heille tiedustellen myös, ja vastauksena oli että asiakaspalautuksen voi tehdä vain alkuperäisessä paketissa, mutta jos takuuseen niin ei väliä paketilla, kunhan hyvin pehmustettu.

Sain kuitenkin käsiini alkuperäisen paketin ja ilmoitin heille tehneeni asiakaspalautuksen.

Noin viikko myöhemmin palautuksesta vain 80% myyntihinnasta palautettiin, ja kyselin säpön kautta mihin tuo 20% jäi, ja vastauksena tuli, että hyvittävät 80% tilauksen arvosta, mikäli on tietokoneen kasauspalvelu hyödynnetty, ja lukee heidän sivuillaankin (sivuilla lukee nyt Tuotteen palautus -kohdassa tuo, muistelisin että palautusta tehdessä ei lukenut ja sähköpostissa ei varmasti lukenut, muuta kuin takuupalautus-kohdassa). Vastasin siihen siitä, että yritin perua tilausta ja paketissa oli viallinen emolevy. Kopioittin myös heidän viestin, jossa ei mainittu myyntihinnan pidätystä. Vastauksena tuli, että tuotteen toimivuus tarkastettiin ja toimii normaalisti, mutta emolevy voidaan vielä vaihtaa jos tarve vielä on.

Vastasin tarkentavasti päätöksentekemisiäni, että tehty niiden perusteella mitä on vastattu heidän toimestaan ja emolevystä, että tälläkin foorumilla valitettu coil whinestä ja mielestäni korkea ääni ei kuulu normaaliin toimintaan. Mielenkiinnosta kyselin myös emolevyn vaihdosta, että tarkoittavatko vastaavaan (vissiin useampi heidän kautta myyty ollut näitä kehnompia) vai eri emolevyyn (kiinnosti, voiko tilausta muokatakin vielä, vaikka 80% hinnasta palautettu). Kyselin myös, mihin tuo 20% perustuu.

Vastauksena tuli, että takuupalautuksessahan ei mitään vähennetä, jos tuotteessa on vikaa ja jos ei virheen korjaus onnistu, niin koko summa. Samalla tuli perustelu tuohon 20%:iin ja että koottuihin konepaketteihin palautetaan tuo 80%. Samalla todettiin, että kone voidaan vielä palauttaa minulle, jos maksan tuon 80% palautuksen määrän takaisin ja ettei emolevyä voida ottaa takuupalautuksena vaan ainoastaan 80% hyvitys on mahdollinen palautustapa.

Mutta mitä mieltä, miten tulisi toimia ja mihin suuntaan? Vai ottaa vain 20% tappio?
Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta sopalta.

Ihan ensimmäiseksi ottaisin yhteyttä KKV ja hakisin sen kautta virallisen ohjeistuksen mitä heidän mielestään pitäisi tapahtua:

Kyseinen neuvonta ei maksa mitään.
 
Joko sulla tai kyseisellä lahtelaisfirmalla menee useampaankin kertaan sekaisin asiakaspalautus ja takuupalautus.
Asiakaspalautuksesta ehtojen mukaisesti voinevat hyvittää vain tuon 80%
Takuupalautuksena asiakkaan on saatava lähtökohtaisesti toimiva tuote tilalle veloituiksetta.
Eli tässä tapauksessa tuo vinkuva Gigabyten emo toimivaan sellaiseen tai jos myyjällä on yhtään pelisilmää niin erotuksen maksamalla sun tilalle haluama emo.

Lisäksi liikkeen omassa ketjussahan useaan kertaan tullut selväksi, että siellä on välillä jäätävä viive noiden spostien käsittelyssä. Siellä olisi selkeä peiliinkatsomisen paikka kun kerta eivät ehtineet reagoida tilauksen muokkaamiseen vaan paketti lähti alkuperäisen tilauksen mukaisesti.

Sposti on noin yleensäkin "perseestä" kun ei lähettäjä tiedä onko sitä kukaan lukenut ja miten siihen on reagoitu ellei vastausta lähetetä. Tavallinen puhelu hakkaa tuossa suhteessa sata nolla.
 
Perjantaina oli Nummelan Rustassa kaikki (tyhjennys/muuttomyynti) -50%, lauantaina sama, sunnuntaina -75 % ja kiistatilanteiksihan se äityi :D Jengi huuteli/raivosi, tappeli/repi kuka saa tuotteen keneltäkin, myyjät meni väliin ja joutui nekin uhreiksi. Tänään löylyä lisää - uuden myymälän avajaiset ja 100:lle ekalle 100 € lahjakortti ja jo pihalla 2 vartijaa + sisällä lisää ettei jengi tapa toisiaan satasen takia kuten sunnuntaina jengi repi jotain komposiittilaattoja toisiltaan niinku olis ollu kyse elämästä ja kuolemasta saada parvekkeelle laatat.

Siinä kevennystä kaupankäynnin "kiistatilanteisiin", voi siis olla tämmöisiäkin kiistoja kun tarpeeks halpaa niin tuulipukukansalla menee käsirysyksi :D
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 109
Viestejä
4 502 233
Jäsenet
74 329
Uusin jäsen
Bopperhopper

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom