• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Joko sulla tai kyseisellä lahtelaisfirmalla menee useampaankin kertaan sekaisin asiakaspalautus ja takuupalautus.
Asiakaspalautuksesta ehtojen mukaisesti voinevat hyvittää vain tuon 80%
Takuupalautuksena asiakkaan on saatava lähtökohtaisesti toimiva tuote tilalle veloituiksetta.
Eli tässä tapauksessa tuo vinkuva Gigabyten emo toimivaan sellaiseen tai jos myyjällä on yhtään pelisilmää niin erotuksen maksamalla sun tilalle haluama emo.

Lisäksi liikkeen omassa ketjussahan useaan kertaan tullut selväksi, että siellä on välillä jäätävä viive noiden spostien käsittelyssä. Siellä olisi selkeä peiliinkatsomisen paikka kun kerta eivät ehtineet reagoida tilauksen muokkaamiseen vaan paketti lähti alkuperäisen tilauksen mukaisesti.

Sposti on noin yleensäkin "perseestä" kun ei lähettäjä tiedä onko sitä kukaan lukenut ja miten siihen on reagoitu ellei vastausta lähetetä. Tavallinen puhelu hakkaa tuossa suhteessa sata nolla.

Joo, puhelulla olisi pitänyt ottaa yhteyttä, mutta säpö on suht ok toiminu muokkaamiseen tähän mennessä. Eikä siinä mitään, ymmärrän sen että on kasaus voinut alkaakin jo tai ei vain huomattu - ei siinä mitään.

Enempi ihmetystä aiheutti tää asiakaspalautus - takuupalautus härdelli. Kysyin säpöstä asiakaspalautuksesta ja lähettivät saman tekstin copypastena mitä sivulta löytyy nyt, mutta 80% hyvitys on mainittu takuupalautus-kappaleen puolessavälissä. Nythän se lukee sivuilla tuotepalautuksessa. Toisessa säpössä oli ohjeet palautukseen, ja siinä ei myöskään muuta mainintaa paitsi turhista takuista 39€. Joten päätöksen palautukseen tein sen tiedon pohjalta, mitä silloin annettiin.

Kyselin siitä ja vastausta ei saanut oikein muuta kuin kopipastena räätälöidyt konepaketit ja tietokoneen kasauspalveluista hyvitetään vain 80%. Ja sitä, että kone todettiin toimivan normaalisti ihmetyttää myös, en tiedä sitten onko teknikon kuulossa korkean äänen taajuuksissa ongelmia vai ympäristössä hälinää. Ja sitä, että ensin kommentoidaan, että toimii normaalisti ja emolevy voidaan kyllä vaihtaa, pian siitä todetaan että emolevyssä ei mitään vikaa, voidaan lähettää takaisin kunhan maksaa hyvityksen takaisin.

Kyselin myös selvennystä miten tuo 20% ennakkopidätys koostuu, ja vastauksena koneen kasaaminen, purkaminen ja komponenttien eteenpäin myynti ilman myyntipakkausta.

Koneen kasaus on kylläkin maksettu etukäteen. Eli koneen purku ja osien myynti muodostavat sen, mutta toki tiedä sitten missä myyvät, heidän outletissa tuotteet ovat kuitenkin keskimäärin 20€ hinnasta pois, voi olla siis johkin muualle. Huvittavaa vähän se, jos sattumoisi onnistuu kasauttaan 5k€ ja palauttelisi, niin tonni pois.

Halusin kyllä selvittää puhelulla tätä asiaa ja tarkennella ja koittaa päästä johkin sopuun (esim emo vaihto tmv tarkennella meidän viestittelyä), mutta sieltä päästä kieltäydyttiin ja todettiin vain että lue sähköposti (joka ei oikeastaan vastannut kuin tuohon pidätyksen muodostumiseen). Huvitti ku vastasin, että joo täs luen ja haluisi puhelimes viel tarkennel (eri henkilö hoitaa näitä asioita) ni hetke hiljasuus, kuulen sieltä hiljaa nimeni ja pian kysytään oonko puhelimessa vielä ja vastattiin että joo lue sähköposti ja siihen voi vastata :D vastasin kyllä kattavammin tarkennellen, saa nähdä miten menee.
 
Viimeksi muokattu:
Joo, puhelulla olisi pitänyt ottaa yhteyttä, mutta säpö on suht ok toiminu muokkaamiseen tähän mennessä. Eikä siinä mitään, ymmärrän sen että on kasaus voinut alkaakin jo tai ei vain huomattu - ei siinä mitään.

Enempi ihmetystä aiheutti tää asiakaspalautus - takuupalautus härdelli. Kysyin säpöstä asiakaspalautuksesta ja lähettivät saman tekstin copypastena mitä sivulta löytyy nyt, mutta 80% hyvitys on mainittu takuupalautus-kappaleen puolessavälissä. Nythän se lukee sivuilla tuotepalautuksessa. Toisessa säpössä oli ohjeet palautukseen, ja siinä ei myöskään muuta mainintaa paitsi turhista takuista 39€. Joten päätöksen palautukseen tein sen tiedon pohjalta, mitä silloin annettiin.

Kyselin siitä ja vastausta ei saanut oikein muuta kuin kopipastena räätälöidyt konepaketit ja tietokoneen kasauspalveluista hyvitetään vain 80%. Ja sitä, että kone todettiin toimivan normaalisti ihmetyttää myös, en tiedä sitten onko teknikon kuulossa korkean äänen taajuuksissa ongelmia vai ympäristössä hälinää. Ja sitä, että ensin kommentoidaan, että toimii normaalisti ja emolevy voidaan kyllä vaihtaa, pian siitä todetaan että emolevyssä ei mitään vikaa, voidaan lähettää takaisin kunhan maksaa hyvityksen takaisin.

Kyselin myös selvennystä miten tuo 20% ennakkopidätys koostuu, ja vastauksena koneen kasaaminen, purkaminen ja komponenttien eteenpäin myynti ilman myyntipakkausta.

Koneen kasaus on kylläkin maksettu etukäteen. Eli koneen purku ja osien myynti muodostavat sen, mutta toki tiedä sitten missä myyvät, heidän outletissa tuotteet ovat kuitenkin keskimäärin 20€ hinnasta pois, voi olla siis johkin muualle. Huvittavaa vähän se, jos sattumoisi onnistuu kasauttaan 5k€ ja palauttelisi, niin tonni pois.

Halusin kyllä selvittää puhelulla tätä asiaa ja tarkennella ja koittaa päästä johkin sopuun (esim emo vaihto tmv tarkennella meidän viestittelyä), mutta sieltä päästä kieltäydyttiin ja todettiin vain että lue sähköposti (joka ei oikeastaan vastannut kuin tuohon pidätyksen muodostumiseen). Huvitti ku vastasin, että joo täs luen ja haluisi puhelimes viel tarkennel (eri henkilö hoitaa näitä asioita) ni hetke hiljasuus, kuulen sieltä hiljaa nimeni ja pian kysytään oonko puhelimessa vielä ja vastattiin että joo lue sähköposti ja siihen voi vastata :D vastasin kyllä kattavammin tarkennellen, saa nähdä miten menee.

Alkaa mennä vähän niin vaikeaksi ja törkeäksi toiminnaksi että jos ei ole hirveän suurista summista kyse niin ottaisin takkiini sen 20% ja lafka boikottiin. Uskomatonta toimintaa kyllä. Luulis nyt jos emolevyssä on vikaa niin se menee takuuseen niin sitten vain purkavat ja kasaavat uudestaan (mutta taisi olla niin että ne ei oikein hyväksynyt tuota coil whineä semmoiseksi takuu asiaksi).
 
Mutta mitä mieltä, miten tulisi toimia ja mihin suuntaan? Vai ottaa vain 20% tappio?
En ihan sisäsitänyt yksityiskohtia

- Mennään ostohetken (sopimushetken) ehdoin (siis ne mitkä oikeasti asiakkaalle kerrottu lain minimit täyttäen)
- Jos tarjotaan myöhemmin parempaa, niin sitten sen mukaan (ymmärsin että keskustelussa miten edetään oli ok tarjous)

- Mittatilaustuotteille, työlle jne. ei yleensä annetta eikä tarvi antaa täyttä palautusoikeutta, eli asiakaan kontolle jää esim kasaamiset sun muut
- Takuut takuuehtojen mukaan, virhevastuuta ei voi kiertää takuuehdoilla, vaan takuut , jos markkinoidaan niin on lakisääteisten minimien päälle.

"coil whine" "kelanvinkumista "tai muuta vastaavaa ääntä (surinaa sirinään komponentista) mitä tietyntyyppisistä toteutuksista voi kuulu, noin yleisellä tasolla se on joissain tuotteissa ominaisuus, jossain toisessa ei, ja siltä väliltä, on ominaisuus, mutta yksilöeroja, ja se kuinka kova on takuuseen korjattava ei välttämättä ole asiakkaan tiedossa.
 
Viimeksi muokattu:
En ihan sisäsitänyt yksityiskohtia

- Mennään ostohetken (sopimushetken) ehdoin (siis ne mitkä oikeasti asiakkaalle kerrottu lain minimit täyttäen)
- Jos tarjotaan myöhemmin parempaa, niin sitten sen mukaan (ymmärsin että keskustelussa miten edetään oli ok tarjous)

- Mittatilaus tuotteille, työlle jne. ei yleensä annetta eikä tarvi antaa täyttä palautusoikeutta, eli asiakaan kontolle jää esim kasaamiset sun muut
- Takuut takuuehtojen mukaan, virhevastuuta ei voi kiertää takuuehdoilla, vaan takuut , jos markkinoidaan niin on lakisääteisten minimien päälle.

"coil whine" "kelanvinkumista "tai muuta vastaavaa ääntä (surinaa sirinään komponentista) mitä tietyntyyppisistä toteutuksista voi kuulu, noin yleisellä tasolla se on joissain tuotteissa ominaisuus, jossain toisessa ei, ja siltä väliltä, on ominaisuus, mutta yksilöeroja, ja se kuinka kova on takuuseen korjattava ei välttämättä ole asiakkaan tiedossa.

Tilausvaiheessa ei tule minkäänlaisia asiakirjoja ja sopimustietoja, vain liuta sähköposteja: maksu hyväksytty - tilausvahvistus - bonus vahvistettu (tilille saa joitain euroja seuraavaan tilaukseen) - lähetetty - kuitti.

Sivuilla lukee myynnistä "ota yhteyttä sähköpostilla tai chatilla", (ei ole chattia) niin laitoin säpöllä tilauksen muutoksesta viestiä. Puhelu olisi toki ollut varmempi, en miettinyt asiaa enempää siinä vaiheessa. Voi olla, että kasaus oli jo aloitettu tai ei vain nähty sähköpostia, vuorokausi kuitenkin lyhyt aika. Viikko olisi täysin eri asia.

Tuotteen palautuksessa ei mainittu tietokoneista muuta kuin "Tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu".

Takuupalautuksissa tuo teksti kuitenkin on: "Takuupalautuksista on otettava yhteyttä myyntiimme ennen palautusta, mahdollisen vian selvittämiseksi. Palautettavan tuotteen mukaan on liitettävä kopio kuitista, yhteystiedot, ajurit, manuaalit sekä mahdollisimman tarkka vikakuvaus (esim. selostus siitä kuinka vika saadaan toistettua). Takuu koskee alkuperäistä kokoonpanoa. Myyjä ei vastaa myöhemmin lisättyjen laitteiden tai ohjelmien toiminnasta. Takuu ei koske huolimattomasta tai virheellisestä käytöstä johtuvia vikoja. Mikäli räätälöidylle konepaketille tulee tietokoneen kasauspalvelu ja sille tehdään asiakaspalautus, hyvitämme 80 % tilauksen arvosta. Takuu ei korvaa vahingoittuneita tiedostoja. Myyjä ei vastaa tietojen katoamisesta. Takuu ei koske ohjelmia tai laiteajureita."

Tästä sain käsityksen, että takuupalautusta tehdessä on tämä käytäntö. Miksi maininta takuupalautuksessa, mutta ei tuotteen palautuksessa?

Muistelisin, ettei tuota tekstiä ollut heidän sivuillaan tuotepalautuskohdassa palautushetkellä (olisin laittanut siinä tapauksessa emon takuun piiriin). Tätä ei voi varmistaa kuin heidän päästään, milloin muokattu. Webarchive heittää vuoden-pari taaksepäin. Nythän se siellä on.

Siitä kuitenkin olen varma, että viime vuonna tuota 80% hyvityskäytäntöä ei vielä ollut. Tuolloin tuli tilattua konepaketti, mutta tuulettimet olivat käsittämättömän äänekkäät ja kysyin onko palautusmahdollisuutta, johon vastattiin kyllä (sähköpostiin tuli myös silloin palautusehdot) ja kaikki sujui kohtalaisen hyvin (15. päivänä palautuksen vastaanottamisesta laitoin kyselyä palautusrahoista, ja samana päivänä tuli täyssumma). Palautuksen jälkeen sama kone oli myynnissä heidän sivuillaan (näytönohjain lisättynä) (ei outletissa). Kyseltyäni siitä laittoivat kylläkin pois sieltä.

Annettujen tietojen ja ohjeiden perusteella laitoin asiakaspalautuksena, ja tilasin uudet komponentit siinä uskossa, että menee heidän ohjeiden mukaan. En tiedä testiympäristöstä ja pidetäänkö kyseisen emolevyerän huomattavan korkeaa ääntä normaalina, mutta emolevy todettiin toimivaksi ja vaihtoa kuitenkin tarjottiin (vaikka ei ole vikaa?). Koitin tarkennella ja kyselin käytännöistä. Seuraavassa viestissä kuitenkin todettiin, että maksettua hyvitystä vastaan kone voidaan palauttaa ja emolevyssä ei vikaa, joten ei oteta takuupalautuksena (emon vaihtotarjous vissiin lähti). Puhelimen kautta asiointiin ei suostunut.

Koneella ei ole itselle kuitenkaan mitään käyttöä enää (uudet komponentit tilattu).

KKV:hen otettua yhteyttä ihmeteltiin miten tieto sivuilla voi olla eri mitä itselle annettu ja säpövaihtelua kyseltiin ja toimitin sinne, lahtelaisfirmassakin on tieto tästä.

Itselleni sinällään ihan sama miten rumbassa käy, ~250 euron menetys mutta saanut senkin edestä humoristista arvoa. :D
 
Itselleni sinällään ihan sama miten rumbassa käy, ~250 euron menetys mutta saanut senkin edestä humoristista arvoa. :D
Jos taistelet asiat kuntoon, niin se on tärkeää muiden asiakkaiden takia ja sen takia että alalla kilpailu olisi tervettä.

Tässä on vähän epäselviä kohtia, joten en ota voimakkaasti kantaa siihen onko firma tehnyt väärin.

Jos tuotteessa virhe ja myyjä ei sitä pysty korjaamaan, niin ei se voi kaupanpurku tilanteessa jättää hyvittämättä koko kauppasummaa jos asiakas ei ole saanut mitään hyötyä, päinvastoin asiakkaalle on synytynytkuluja.

Jos ylimääräsessä kaupan purun ehtona on vain tarkastus maksu, niin ei se voi sitä korottaa oma valtaisesti.

Jos kauppa perutaan lakisääteisen katumusajan sisällä, niin kyse etäkaupassa lähinnä siitä kuka maksaa rahdit takaisin.

Räätälöinnissä voi olla eri ehdot ja laki sallii, jos ehdot kohtuullisia, mutta niitä ehtoja ei voi jälkikäteen lisäillä.
 
Jos kauppa perutaan lakisääteisen katumusajan sisällä, niin kyse etäkaupassa lähinnä siitä kuka maksaa rahdit takaisin.

Tämä ei koske räätälöityjä tuotteita, kuten PC-konepaketteja.

Räätälöinnissä voi olla eri ehdot ja laki sallii, jos ehdot kohtuullisia, mutta niitä ehtoja ei voi jälkikäteen lisäillä.

Juuri näin.

--

Itse olen sen lahtelaisen firman kannalla tässä. Kaksi konepakettia on tilattu, molemmat palautettu. Ensimmäisestä 100% rahat takaisin, toisesta 80%. Minun mielestäni seuraavasta voisi vieläkin vähemmän palauttaa..
Varsinkin, kun nämä on niin subjetiivisia kokemuksia "oli tuulettimet äänekkäitä", "kopasta kuului coil whine", ja sitten ei suostuttu äänekkään osan vaihtoon, vaan rahat täysmääräisesti takaisin.

edit: otan vähän sanojani takaisin, kun liike nähtävästi kieltäytyi korjaamasta vikaa - ja sitä äänekkään osan vaihtoa oli yritetty ja liike sanonut EI.
 
Viimeksi muokattu:
Lähtökohtaisesti coil whine ei ole minusta merkki rikkinäisestä tai väärin toimivasta emolevystä kun puhutaan normaalikäytöstä, eli jos ajaa pelejä ja ohjelmia normaalilla rasituksella. Pelien FPS huidellessa useissa tuhansissa ja ajaessa synteettisiä benchmark rasitusohjelmia on sitten asia erikseen.
 
Tämä ei koske räätälöityjä tuotteita, kuten PC-konepaketteja.
Kirjoittajan mukaan ei ollut eri ehtoja räätälöidyistä konepaketeista.
Tuotteen palautuksessa ei mainittu tietokoneista muuta kuin "Tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu".
Eli jos palauttaa niin tuolla rahalla pitäisi selvitä.
Osto prosesista en tiedä, jotkin liikkeet myy komponentteja ja työstä erikseen ja työllä ei palautusoikeutta.

Tuohon olisi kiva kuulla kommenttia, onko nykyään mahdollista peria minimi katumusaikana palautetuista maksua ja millaista maksua. ( lisäeduissa maksu on muillakkin käytössä, esim lisäaika, tai laajempi tustutumisoikeus)

Takuusta hän kirjoitti.
Takuupalautuksissa tuo teksti kuitenkin on:
...Mikäli räätälöidylle konepaketille tulee tietokoneen kasauspalvelu ja sille tehdään asiakaspalautus, hyvitämme 80 % tilauksen arvosta
Takuuehdoissa vähän ihmetyttää, jos tuotetta myyjä ei pysty kohtuudella korjaan, ja tuote on kokonaisuutena ostettu, niin ei siinä voi vain osittain palauttaa rahoja, varsinkaan jos kuluttaja ei ole saanut hyötyä, vaan lisäkuluja.
 
Kirjoittajan mukaan ei ollut eri ehtoja räätälöidyistä konepaketeista.

No laissa on. Ja siihen voi yritys vedota.

Eli jos palauttaa niin tuolla rahalla pitäisi selvitä.
Osto prosesista en tiedä, jotkin liikkeet myy komponentteja ja työstä erikseen ja työllä ei palautusoikeutta.

Onnea taisteluun, liike on hyvin vahvoilla tässä.

Tuohon olisi kiva kuulla kommenttia, onko nykyään mahdollista peria minimi katumusaikana palautetuista maksua ja millaista maksua.

Aina on ollut mahdollista periä kuluttajalta tuotteen arvonalenema hänen käsissään, jos tuote on otettu käyttöön. Tämäkin on laissa.

Takuuehdoissa vähän ihmetyttää, jos tuotetta myyjä ei pysty kohtuudella korjaan, ja tuote on kokonaisuutena ostettu, niin ei siinä voi vain osittain palauttaa rahoja, varsinkaan jos kuluttaja ei ole saanut hyötyä, vaan lisäkuluja.

Niillä kuluttajan kuluilla ei ole mitään väliä, jos ne eivät ole matkakuluja tai muita, joita voi vähentää kuluttajariitatapauksissa.

--

Suosittelen tutustumista kuluttajansuojalakeihin.


Kaupan purusta:

Peruuttamisoikeus:

Nyt juuri en löydä tuosta arvonalenemasta mitään, valitan, töitäkin pitäisi tehdä, eikä lukea lakia. Se on kuitenkin tuolla tai sitten se on niitä asioita, jotka ovat tarkentuneet oikeuden päätöksillä.

Tietenkin, en ole lakimies, mutta luen sopimusehtoja ja olen käynyt yhden EFF/TKK:n järjestämän lakikurssin internet-laista.
 
Viimeksi muokattu:
No laissa on. Ja siihen voi yritys vedota.
Eikö laissa enään veloivoiteta kertomaan ehtoja ja noudattamaan kerrottuja laillisia ehtoja.

Aina on ollut mahdollista periä kuluttajalta tuotteen arvonalenema hänen käsissään, jos tuote on otettu käyttöön. Tämäkin on laissa.
Siis jos mennään lainmimin mukaan, eli tuote on palautettu niin myyntikelpoisena kuin voi.
Ja tarkastuksessa ei selviä mitään yli ehtojen käyttöä.

Niillä kuluttajan kuluilla ei ole mitään väliä, jos ne eivät ole matkakuluja tai muita, joita voi vähentää kuluttajariitatapauksissa.
Jos tuote viallinen ennen kuin edes otettu käyttöön, niin kuluttajalle ei synny etu vaan pelkästään kuluja,
Jos myyjä ei pysty korjaan, vaan purkaa kaupan, mutta palauttaa vain osan, kauppasumasta niin kuluja syntyy ihan rahassakkin.
 
En kyllä halua olla tämän lahtelaisen firman "lakimies" nyt. Tämän viestin jälkeen lopetan. Ei se nyt minulle ole niin tärkeää heidän puolustaminen, vaikka oikeuden vaaka kääntyikin vähän heidän puolelleen tässä casessa.

Eikö laissa enään veloivoiteta kertomaan ehtoja ja noudattamaan kerrottuja laillisia ehtoja.

Kyllä, mutta laki menee aina näiden ehtojen yli ja firma olisi kyllä vaihvoilla tässä, jos mennään oikeuteen.

Siis jos mennään lainmimin mukaan, eli tuote on palautettu niin myyntikelpoisena kuin voi.
Ja tarkastuksessa ei selviä mitään yli ehtojen käyttöä.

Tässä on vaan kuluttajan sana yrityksen sanaa vastaan. Ja se, että yritys sanoo "ei me voida myydä tätä kuin 80% hinnalla" on kova argumentti oikeudessa..

Jos tuote viallinen ennen kuin edes otettu käyttöön, niin kuluttajalle ei synny etu vaan pelkästään kuluja,

Nyt näet tuon arvonaleneman kuluna. Siinä on sinulla looginen virhe. IANAL, mutta tuo ei nyt kävisi oikeudessa. Olen ollut oikeudessa (muista asioista, enkä murhannut ketään, enkä ollut syytetyn penkillä).

Jos myyjä ei pysty korjaan, vaan purkaa kaupan, mutta palauttaa vain osan, kauppasumasta niin kuluja syntyy ihan rahassakkin.

Tämä on niiiin ristiriitainen virke. Tämän takia vastasin.

Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaan purkaa kaupan, niin kauppasumma on palautettava kokonaisuudessaan. 100%. Näin lukee siellä laissakin. Mitään käyttöhyötyä tai arvonalenemaa ei voi tämmöisestä ajasta ottaa.

Kuluja taas ei synny, kyseessä on se arvonalenema, jonka määrittely on aika vaikeaa ja KKV varmaan uskoo myyjän mielipidettä niistä.

Jos joku lakimies lukee tätä, niin varmaan v*tuttaa kuin pientä eläintä, kun meillä on termit kauniisti sekaisin kaikessa tässä. En väitä itsekään puhuvani täysin lakikieltä.
 
Tässä on vaan kuluttajan sana yrityksen sanaa vastaan. Ja se, että yritys sanoo "ei me voida myydä tätä kuin 80% hinnalla" on kova argumentti oikeudessa..
Öö, siis jos kuluttaja peruu kaupan minisuojalla, ja ei ole tutustuessa sitä minimiä ylittänyt, niin myyjä vain toteaa ettei me saada tästä enään täyttähintaa, no harvoin saa.


Jos myyjä ei pysty korjaamaan tuotetta, vaan purkaa kaupan, niin kauppasumma on palautettava kokonaisuudessaan. 100%. Näin lukee siellä laissakin. Mitään käyttöhyötyä tai arvonalenemaa ei voi tämmöisestä ajasta ottaa.

Eli tuo 80% palautus ehto on pätemätön kuluttajakaupassa.
 
Lähtökohtaisesti coil whine ei ole minusta merkki rikkinäisestä tai väärin toimivasta emolevystä kun puhutaan normaalikäytöstä, eli jos ajaa pelejä ja ohjelmia normaalilla rasituksella. Pelien FPS huidellessa useissa tuhansissa ja ajaessa synteettisiä benchmark rasitusohjelmia on sitten asia erikseen.
Tässä keississähän kyse oli tuosta Gigabyten ax b650m emosta, josta yksi kärsijä on asiaa avannut:
Hetken päästä huomasin aivan järkyttävän coil whinen tulevan emolevystä. palasi heti kun laittoi muistit takaisin 6000mhz. Pitänee laittaa biosista defaultit päälle (silloin ei inise) ja tutkia vielä lisää..

Jos kaikki vialliset kyseisen mallin emot käyttäytyvät noin, niin ongelmaa voi k*sipäinen valmistaja tai jälleenmyyjä alkaa nillittämään, että kyse on ylikellotuksesta -> takuu ei kata :(

Omasta mielestä asiassa ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista kun laitetta markkinoidaan kyseisellä ylikellotusominaisuudella, mutta jostain valmistajan prosyyristä voi tuollainenkin ehto löytyä :(
 
Tässä keississähän kyse oli tuosta Gigabyten ax b650m emosta, josta yksi kärsijä on asiaa avannut:
Hetken päästä huomasin aivan järkyttävän coil whinen tulevan emolevystä. palasi heti kun laittoi muistit takaisin 6000mhz. Pitänee laittaa biosista defaultit päälle (silloin ei inise) ja tutkia vielä lisää..

Jos kaikki vialliset kyseisen mallin emot käyttäytyvät noin, niin ongelmaa voi k*sipäinen valmistaja tai jälleenmyyjä alkaa nillittämään, että kyse on ylikellotuksesta -> takuu ei kata :(

Omasta mielestä asiassa ei pitäisi olla mitään nokan koputtamista kun laitetta markkinoidaan kyseisellä ylikellotusominaisuudella, mutta jostain valmistajan prosyyristä voi tuollainenkin ehto löytyä :(

Tässähän tämä tiivistyy:

Takuupalautuksena asiakkaan on saatava lähtökohtaisesti toimiva tuote tilalle veloituiksetta.

..eli mielestäni vaihtamalla emolevy toiseen, niin tuote voidaan palauttaa ostajalle korjattuna.

Nyt kuitenkin taisi olla kyse siitä, että "emolevy vinkuu, ottakaa koko paska takaisin". Sitä vähän protestoin, varsinkin, kun edellinenkin konepaketti meni takaisin (koska tuulettimet melusi).

--

Ja noilla näytöillä kyllä pitäisi mennä emolevyn vaihtoon ja "korjaukseen" automaattisesti. Jos vika koskee koko valmistuserää, niin toisen valmistajan vastaava tuote tilalle.
 
Varsinkin, kun nämä on niin subjetiivisia kokemuksia "oli tuulettimet äänekkäitä", "kopasta kuului coil whine", ja sitten ei suostuttu äänekkään osan vaihtoon, vaan rahat täysmääräisesti takaisin.

Tässä ensimmäisessä paketissa oli myös väärä kotelo (tai oikea, sivuilla oli kuvat ja tiedot ja otsikko eri kuin tuotekoodissa, jota ei tullut huomattua) ja tuulettimet kävivät jatkuvasti täysillä ja säätöjenkään jälkeen ei saanut miellyttävälle tasolle (siis edes sellaiselle, että kuulokkeet päällä kuulisi vain hieman-keskiverrosti). Nämä eivät nyt kuulu tähän, joten antaa niiden olla. Tämä oli esimerkki siitä, että sain 100% hyvityksen, kun annettujen palautusehtojen ja tietojen mukaan mentiin. Tarjosivat silloin vaihtoehtoa että katsovat konetta tai hyvitys.

Ihmisillä tuntuu muutenkin menevän hieman ohi nämä seikat, jätän tämän varmaankin viimeiseksi viestiksi tältä osalta. Tässä lyhyesti:

Nyt kun tein palautuksen, tein ne palautusehtojen perusteella mitä annettiin. 80% takaisinmaksusta ei lukenut muualla kuin takuupalautuksessa. Koneen tyhjentämisestä oli veloitus siinä tuotepalautuksessa. Miksi firman tarvitsisi vaihtaa tuon tekstin paikkaa, jos se olisi sallittua pitää siinä? Tai miksi sitä tarvitsee pitää ollenkaan, kerta laki on mitä on? Vaihtoivat kuitenkin tekstin paikan myöhemmin, ja hyvä näin.

En tiedä kirjoitinko epäselvästi vai onko ihmisiltä mennyt ohi vai mainitsinko lainkaan, tekstiä tullut sen verta paljon eikä ole jaksanut oikolukea.

Alkuviestittelyissä, kun kyselin palautusoikeudesta ja selitin mielestäni viallisesta emosta (jos kuulisitte emolevyä, tietäisitte sen olevan erittäin korkeaa ääntä [tällä viallisella emolevyllä ei ole nyt muutenkaan tässä kohtaan niinkään merkitystä muuten]) ja silloin sain vain ohjeet palautuksesta ja takuusta. Näitä räätälöityjä tuotteita voidaan palauttaa, mikäli ei aiheuta huomattavia tappioita. Huomattava tappio on suhteellinen käsite, ja en ota siihen kantaa. Käsittääkseni kaupat voivat hyväksyä näitä muutenkin, kuten aikaisemminkin ovat.

Mielestäni hieman harhaanjohtavaa, jonka takia halusin kyseenalaistaa tämän. Voi toki olla, että aivoni eivät toimi täysin ja enemmistölle nuo ovat itsestäänselvyyksiä.

Kun palautus oli hyväksytty ja maksettu tuo 80%, kyselin asiasta. Silloin vasta tarjottiin emolevyn vaihtoa - ja halusin tarkennuksia heidän aikaisemmille viesteilleen, ei oikein saanut vastausta muuta kuin 20% muodostumiseen ja voidaan normaalisti toimivaksi todettu kone lähettää takaisin, kun maksat 80% takaisin (eli ei enää emolevyn vaihtoakaan, koska toimii jonkinlaisen määritelmän mukaan normaalisti, en siihenkään ota enää kantaa). Puhelimessa sanoin, että olisin halunnut keskustella vastaavan henkilön kanssa ja saada sopu, esimerkiksi emo jne suhteen - tähän kieltäydyttiin ja pyydettiin vain lukemaan sähköposti ja toisen kerran kysyttyä, hetken hiljaisuuden jälkeen, todetaan että lue sähköposti ja sinne voi vastata. Vastasin eikä ole vastattu takaisin.

Sellainen kysymys heräsi myös, että jos olisin suoraan sanonut siihen, että emolevyn voi vaihtaa - olisinko joutunut maksamaan virheellisesti lähetetyn emolevyn, koska todettu normaaliksi? Tai alun perinkin olisin lähettänyt, olisivatko sillä periaatteella voineet pyytää virheellisestä takuupyynnöstä valuutat?

Tällä hetkellä konepaketti kuitenkin itselle turha, kun tuli uudet komponentit jo tilailtua - tuli tilattua ennen hyvityspäätöstä, kun en ollut lakia lukenut ja menin vain heidän antamien ehtojen mukana. Toisaalta, uudet komponentitkin voisin vielä palauttaa. On vain tehty hankalaksi saada tieto, voidaanko emo nyt vaihtaa erilaiseen vastaavaan vai samanlaiseen - samanlaista tuskin suostuisin ottamaan, kun kyseinen erä vissiin kehnoja ollut (foorumin perusteella, samoihin aikoihin samasta paikasta tilattu).

Toisin sanoen, jos olisi sopan alussa lukenut oikealla rivillä tuo 80%, olisin kysynyt takuun kautta uutta emolevyä. Mutta heidän antamien ehtojen perusteella koko palautus kuulosti paremmalta - miksi en valitsisi tätä, kun on mahdollisuus?

Mikä päätös tuleekin KKV:lta, niin itselle ainakin käy - en henkilökohtaisesti ota tilannetta ja 20% valuutasta sinne tänne, ei itselle nyt maailmanloppu ole, etenkin kun sirkusarvoa löytyy kummaltakin osapuolelta. Jos he näkevät firman tekevän kyseenalaisesti - sitten niin on.

Mielestäni kuitenkin pitäisi toimia sen mukaan mitä annetaan ja sovitaan, sekä pyrkiä sopuun.

E: Btw vilkasi tekstiä nopeesti pintapuolisesti lähetyksen jälkeen ja kappalejaot vähän epäloogisesti, mutten jaksa vaihdella joten pahottelut! Koittakaa saada selvyyttä jos jaksaa lukeakaan!
 
Viimeksi muokattu:
Tässä ensimmäisessä paketissa oli myös väärä kotelo (tai oikea, sivuilla oli kuvat ja tiedot ja otsikko eri kuin tuotekoodissa, jota ei tullut huomattua) ja tuulettimet kävivät jatkuvasti täysillä ja säätöjenkään jälkeen ei saanut miellyttävälle tasolle (siis edes sellaiselle, että kuulokkeet päällä kuulisi vain hieman-keskiverrosti). Nämä eivät nyt kuulu tähän, joten antaa niiden olla. Tämä oli esimerkki siitä, että sain 100% hyvityksen, kun annettujen palautusehtojen ja tietojen mukaan mentiin. Tarjosivat silloin vaihtoehtoa että katsovat konetta tai hyvitys.

Ihmisillä tuntuu muutenkin menevän hieman ohi nämä seikat, jätän tämän varmaankin viimeiseksi viestiksi tältä osalta (taien). Tässä lyhyesti:

Nyt kun tein palautuksen, tein ne palautusehtojen perusteella mitä annettiin. 80% takaisinmaksusta ei lukenut muualla kuin takuupalautuksessa. Koneen tyhjentämisestä oli veloitus siinä tuotepalautuksessa. Miksi firman tarvitsisi vaihtaa tuon tekstin paikkaa, jos se olisi sallittua pitää siinä? Tai miksi sitä tarvitsee pitää ollenkaan, kerta laki on mitä on? Vaihtoivat kuitenkin tekstin paikan myöhemmin, ja hyvä näin.

En tiedä kirjoitinko epäselvästi vai onko ihmisiltä mennyt ohi vai mainitsinko lainkaan, tekstiä tullut sen verta paljon eikä ole jaksanut oikolukea.

Alkuviestittelyissä, kun kyselin palautusoikeudesta ja selitin mielestäni viallisesta emosta (jos kuulisitte emolevyä, tietäisitte sen olevan erittäin korkeaa ääntä [tällä viallisella emolevyllä ei ole nyt muutenkaan tässä kohtaan niinkään merkitystä muuten]) ja silloin sain vain ohjeet palautuksesta ja takuusta. Näitä räätälöityjä tuotteita voidaan palauttaa, mikäli ei aiheuta huomattavia tappioita. Huomattava tappio on suhteellinen käsite, ja en ota siihen kantaa. Käsittääkseni kaupat voivat hyväksyä näitä muutenkin, kuten aikaisemminkin ovat.

Mielestäni hieman harhaanjohtavaa, jonka takia halusin kyseenalaistaa tämän. Voi toki olla, että aivoni eivät toimi täysin ja enemmistölle nuo ovat itsestäänselvyyksiä.

Kun palautus oli hyväksytty ja maksettu tuo 80%, kyselin asiasta. Silloin vasta tarjottiin emolevyn vaihtoa - ja halusin tarkennuksia heidän aikaisemmille viesteilleen, ei oikein saanut vastausta muuta kuin 20% muodostumiseen ja voidaan normaalisti toimivaksi todettu kone lähettää takaisin, kun maksat 80% takaisin (eli ei enää emolevyn vaihtoakaan, koska toimii jonkinlaisen määritelmän mukaan normaalisti, en siihenkään ota enää kantaa). Puhelimessa sanoin, että olisin halunnut keskustella vastaavan henkilön kanssa ja saada sopu, esimerkiksi emo jne suhteen - tähän kieltäydyttiin ja pyydettiin vain lukemaan sähköposti ja toisen kerran kysyttyä, hetken hiljaisuuden jälkeen, todetaan että lue sähköposti ja sinne voi vastata. Vastasin eikä ole vastattu takaisin.

Sellainen kysymys heräsi myös, että jos olisin suoraan sanonut siihen, että emolevyn voi vaihtaa - olisinko joutunut maksamaan virheellisesti lähetetyn emolevyn, koska todettu normaaliksi? Tai alun perinkin olisin lähettänyt, olisivatko sillä periaatteella voineet pyytää virheellisestä takuupyynnöstä valuutat?

Tällä hetkellä konepaketti kuitenkin itselle turha, kun tuli uudet komponentit jo tilailtua - tuli tilattua ennen hyvityspäätöstä, kun en ollut lakia lukenut ja menin vain heidän antamien ehtojen mukana. Toisaalta, uudet komponentitkin voisin vielä palauttaa. On vain tehty hankalaksi saada tieto, voidaanko emo nyt vaihtaa erilaiseen vastaavaan vai samanlaiseen - samanlaista tuskin suostuisin ottamaan, kun kyseinen erä vissiin kehnoja ollut (foorumin perusteella, samoihin aikoihin samasta paikasta tilattu).

Toisin sanoen, jos olisi sopan alussa lukenut oikealla rivillä tuo 80%, olisin kysynyt takuun kautta uutta emolevyä. Mutta heidän antamien ehtojen perusteella koko palautus kuulosti paremmalta - miksi en valitsisi tätä, kun on mahdollisuus?

Mikä päätös tuleekin KKV:lta, niin itselle ainakin käy - en henkilökohtaisesti ota tilannetta ja 20% valuutasta sinne tänne, ei itselle nyt maailmanloppu ole, etenkin kun sirkusarvoa löytyy kummaltakin osapuolelta. Jos he näkevät firman tekevän kyseenalaisesti - sitten niin on.

Mielestäni kuitenkin pitäisi toimia sen mukaan mitä annetaan ja sovitaan, sekä pyrkiä sopuun.

E: Btw vilkasi tekstiä nopeesti pintapuolisesti lähetyksen jälkeen ja kappalejaot vähän epäloogisesti, mutten jaksa vaihdella joten pahottelut! Koittakaa saada selvyyttä jos jaksaa lukeakaan!

Luin tämän kokonaan. Jos siellä ei ole suostuttu emolevyn vaihtoon, otan mielipiteeni takaisin. Sinun pitäisi saada 100%.
Valitan, edellisistä viesteistä sain sen kuvan, että olit palauttamassa konetta taas jollakin tekosyyllä. Näin kaunistelematta sanottuna. Nyt ymmärrän, että olet kaikkesi koettanut, myyjäliike ei vaan yhtään tullut vastaan.
Hyvää pääsiäistä vaan sinnekin ja toivottavasti saat sen 20% vielä liikkeeltä. Kannattaa KKV ottaa tässä tapauksessa mukaan ja kertoa heillekin, että yritit saada korjattua tuotetta ja siihen ei suostuttu.
 
Pitäisiköhän liike tagata paikalle tai kysyä siellä ketjussa että miksei emon vaihto onnistu.

Usein kun täällä kyselee yritykseltä niin asiat lähtee oikeille raiteille.
 
Tilausvaiheessa ei tule minkäänlaisia asiakirjoja ja sopimustietoja, vain liuta sähköposteja: maksu hyväksytty - tilausvahvistus - bonus vahvistettu (tilille saa joitain euroja seuraavaan tilaukseen) - lähetetty - kuitti.

Sivuilla lukee myynnistä "ota yhteyttä sähköpostilla tai chatilla", (ei ole chattia) niin laitoin säpöllä tilauksen muutoksesta viestiä. Puhelu olisi toki ollut varmempi, en miettinyt asiaa enempää siinä vaiheessa. Voi olla, että kasaus oli jo aloitettu tai ei vain nähty sähköpostia, vuorokausi kuitenkin lyhyt aika. Viikko olisi täysin eri asia.

Tuotteen palautuksessa ei mainittu tietokoneista muuta kuin "Tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu".

Takuupalautuksissa tuo teksti kuitenkin on: "Takuupalautuksista on otettava yhteyttä myyntiimme ennen palautusta, mahdollisen vian selvittämiseksi. Palautettavan tuotteen mukaan on liitettävä kopio kuitista, yhteystiedot, ajurit, manuaalit sekä mahdollisimman tarkka vikakuvaus (esim. selostus siitä kuinka vika saadaan toistettua). Takuu koskee alkuperäistä kokoonpanoa. Myyjä ei vastaa myöhemmin lisättyjen laitteiden tai ohjelmien toiminnasta. Takuu ei koske huolimattomasta tai virheellisestä käytöstä johtuvia vikoja. Mikäli räätälöidylle konepaketille tulee tietokoneen kasauspalvelu ja sille tehdään asiakaspalautus, hyvitämme 80 % tilauksen arvosta. Takuu ei korvaa vahingoittuneita tiedostoja. Myyjä ei vastaa tietojen katoamisesta. Takuu ei koske ohjelmia tai laiteajureita."

Tästä sain käsityksen, että takuupalautusta tehdessä on tämä käytäntö. Miksi maininta takuupalautuksessa, mutta ei tuotteen palautuksessa?
Kaiken alku ja juuri ilmeisesti on ollut heikko viestintä.
Katselin juuri jokusen kuukautta vanhaa tilausta ja spostiin ei ollut tullut minkäänmoisia takuu/palautusehtoja, eikä myöskään fyysisessä kuitissa asiasta ollut mitään mainintaa (Vaikka sen mainostetun vuosihuoltotarjouksen tilalle :D).

Jos tuo palautussivu on ollut tuollainen jo tilaushetkellä niin asiassa ei ole siinämielessä mitään epäselvyyttä, räätälöidystä konepaketista palautetaan 80% hinnasta mikäli kuluttaja käyttää 14vrk etämyyntipalautusoikeuttaan.

Jos tuo boldaamasi kohta on tosiaan takuupalautus kohdassa lukenut niin se on väärässä paikassa, vaikkakin termi asiakaspalautus viittaa juurikin tuohon kuluttajansuojan etämyynti-palautusoikeuteen.
Lähtökohtaisesti ei tosin voida kuluttajan noita termejä tietävän niin siksi jälleenmyyjän pitäisi olla selkeä omassa viestinnässään.

Mikäli mielestäsi teit takuupalautuksen niin silloinhan olit siihen liittänyt vikakuvauksen jne tarvittavat tiedot?
Takuupalautuksessahan on tarkoitus saada toimiva tuote tilalle eikä rahojen palautusta eli kaupan perumista.
 
Jos myyjä purkaa kaupan.. tässä on tarkka sananvalinta. Jos kuluttaja koettaa purkaa kaupan, anything goes..
Kommentoin postattuja ehtoja ja huonolla ymmärryksellä mitä sählätty.

Jos kuluttaja katumusajalla minisuoja tarkoittavan tutusmisen jälkeen peruukaupan, niin sitten rahdit, jos tutustunut enemmän, niin tuo tarkastumaksu

Jos yritti virheen korjausta, mutta myyjä ei pysty korjaan, vaan tarjoaa purkua, niin eikö silloin se sanomasi 100%, vaikka olisi vähän enmmän tuotteeseen tutustuttu.

Jos asikas sähälännyt, niin sitten asikas ottaa rauhallisesti ja sopii miten menetellään, käyttääkä katumusaikaa, vai antaako myyjän korjata.

Jos myyjä sählää, ja yrittää väistellä lupauksia ja vastuita, niin miksi palkita myyjää siitä.

Itse tapauksesa en saanut selkeää kuvaa, maililla tilattu, mutta nettisivujen ohjeiden mukaan, joten etämyyntiä, ja sivujen lupaukset, että toimitetut toimitusehdot, jos ei ole toimitusehtoja, niin ei se ainakaan myyjän asemaa paranna.

Näissä usein tarinan on yksipuolisia, eikä liikettä mainittu, niin tarina on tarina. Todellisuus sitten erikseen, joskus voi tarinasta puuttua jotain merkitävää.
 
Onko myyjällä oikeus veloittaa joku 6€:n ”käsittelymaksu” palautuksesta?
Jätin paketin noutamatta postista ja nyt kun se palautui myyjälle, niin sain 6€:n laskun, jonka eräpäivä on viikon päästä.
 
Onko myyjällä oikeus veloittaa joku 6€:n ”käsittelymaksu” palautuksesta?
Jätin paketin noutamatta postista ja nyt kun se palautui myyjälle, niin sain 6€:n laskun, jonka eräpäivä on viikon päästä.
On ja todennäköisesti olisit välttynyt tuolta noutamalla paketin ja palauttamalla vasta sitten.
 
Onko myyjällä oikeus veloittaa joku 6€:n ”käsittelymaksu” palautuksesta?
Jätin paketin noutamatta postista ja nyt kun se palautui myyjälle, niin sain 6€:n laskun, jonka eräpäivä on viikon päästä.
Mitä myyjä on kertonut. Eli jos ei ole luvannut ilmaista palautusta ja nimenomaan tuolla tavalla, niin kuullostaa kohtuulliselta.

Mutta se ei nyt avautunut että olitko maksanut jotain etukäteen, siis lähinnä sitä mietin että saitko maksut takaisin täysimääräisenä.


Millä perusteella, jos tekee palautusilmoituksen ja jättää paketin noutamatta?
Siis riippuu siitä mitä luvattu, jos on luvattu ilmainen palautus ja teit palautuksen ohjeen mukaan, niin sitten hämmentää.

Jos toimitusehdot on lukematta, niin tarkista sieltä mitä luvattu. Jos siellä ei luvata ilmaista palautusta, vaan kerrotaan maksu tarkkaan tai mihin se perustuu ja maksu on ehtojen mukainen.
 
Millä perusteella, jos tekee palautusilmoituksen ja jättää paketin noutamatta?
Eikö se ole ennemmin sinun tehtäväsi osoittaa, mikset ole velvollinen maksamaan? Ei ole mitään syytä, mikseivät voi tuota 6e veloittaa

E: siis yleisesti ei ole mitään syytä, yleisellä tasolla pakko puhua, kun kaupan ehtoja ei ole kerrottu
 
Millä perusteella, jos tekee palautusilmoituksen ja jättää paketin noutamatta?

Nykyään etämyyjä voi periä palautuksesta aiheutuneet kulut. Perustuu siihen, että tuosta tulee yritykselle kuitenkin kuluja, jotka tuo kattaa ainakin osittain.
Yrityksen kuitenkin pitäisi tuosta sivuillaan kertoa. Jos ei kerro niin sitten ymmärtääkseni palautus pitäisi olla ilmainen.
 
Mutta se ei nyt avautunut että olitko maksanut jotain etukäteen, siis lähinnä sitä mietin että saitko maksut takaisin täysimääräisenä.

Jos toimitusehdot on lukematta, niin tarkista sieltä mitä luvattu. Jos siellä ei luvata ilmaista palautusta, vaan kerrotaan maksu tarkkaan tai mihin se perustuu ja maksu on ehtojen mukainen.
Kyllä, maksettu etukäteen ja muuten palautettu paitsi 6€:n lasku tuli perässä. Maksan sen, ei ole mitään ongelmaa, lähinnä mietin onko laillista veloittaa tuollaista. Aiemmin ei ole vastaavaa tilalle osunut.
 
Noutamatta jättäminen ja palautus on kaksi eri asiaa.

Niin ovat, mutta jos palautusilmoitus tehty, niin homma sen osalta ok, eikä noutamatta jättmäinen ole sinällään ongelma. Kustannuksia voi tosin koitua, ellei kauppa ole ilmoittanut ilmaisista toimituskuluista ja paketin noutamatta jättäminen kuuluu näihin ilmaisiin toimitustapoihin
 

Eli pian 10 vuotta tulee muutoksesta. Esim Proshop veloittaa palautuksesta 12€ joka kyllä lukee sopimusehdoissa.
 

Eli pian 10 vuotta tulee muutoksesta. Esim Proshop veloittaa palautuksesta 12€ joka kyllä lukee sopimusehdoissa.
Tiedän tuon, että ilmainen palautus on historiaa, mutta että pitää maksaa postikulut ja vielä 12€:n käsittelymaksu esim. Proshopille?
 
Se on ihan hyvä että mahdollisuus siihen, että kauppa veloittaa palautuksista ja niiden aiheuttamista kuluista.
 
Joo selvä, 6€ hyvin pieni summa, mutta aika isojakin summia sitten mahdollista veloittaa, jos yritys niin päättää. Täytyy jatkossa siis lukea printit tarkkaan, case closed :tup:
 
Kyllä, maksettu etukäteen ja muuten palautettu paitsi 6€:n lasku tuli perässä. Maksan sen, ei ole mitään ongelmaa, lähinnä mietin onko laillista veloittaa tuollaista. Aiemmin ei ole vastaavaa tilalle osunut.
Lakia muutettiin lähinnä sen takia että parannettiin kotimaisten toimijoiden kilpailukykyä ulkomaalaisia vastaan.

Eli kilpailijoilla oli mahdollisuus periä palautuksesta maksuja, niin se vähän vääristi kilpailua.

Ja jos myyntitilanne on asiakaslähtöinen, niin asiakkaalla on ollut mahdollisuus vähän paremmin perehtyä ja käyttää harkintaa niin ei niin paha kuluttajan oikeuksien heikentäminen. No osassa kauppoja voi olla hoputusta, ja mekanismeja mitkä saa asiakkaan hätiköimään. Ja osa myy puutteellisilla tiedoilla. Myyjälle kuitenkin tuosta syntyy kuluja.
 
Lakia muutettiin lähinnä sen takia että parannettiin kotimaisten toimijoiden kilpailukykyä ulkomaalaisia vastaan.

Ja olihan siinä sekin, että myöskin otettiin kauppias huomioon kun jotkut tilaa useamman koon ja palauttaa mitkä ei sovi. Ja sitten nämä, jotka jotain uutuustuotetta tilasi jokaisesta kaupasta ja sitten noutamatta ne mitkä eivät ensimäisenä ehtineet. Klarnahan tämän mahdollisti, kun ei tarvinnut kaikkea kuitenkaan maksaa heti.
 
Ja olihan siinä sekin, että myöskin otettiin kauppias huomioon kun jotkut tilaa useamman koon ja palauttaa mitkä ei sovi.
Rättikaupassa sopimattomien ilmainenpalautus on aika oleellinen (monella vaatekaupalla on), toki se leivottu kokonaishintaan, mutta parempi noin.

Eli ihan normaali kuvio että tilaa kerralla sen arvioidun oikean koon ja sitä rinnakkaiset koot, potenttiaalisista malleista ja palauttaa ei sopivat. Etänä vaikea sitä sopivaa valita ja se vähän tyhmää että koko ja tuote kerralaan tilaa.
 
Noutamatta jätetyt paketit tulevat myyjälle kalliimmaksi kuin palautetut. Asiakaspalautus maksaa Postin listahintojen mukaan alkaen 2,59 € kun taas noutamaton paketti alkaen 8,01 €. Ihan perusteltua siis.
 
Noutamatta jätetyt paketit tulevat myyjälle kalliimmaksi kuin palautetut. Asiakaspalautus maksaa Postin listahintojen mukaan alkaen 2,59 € kun taas noutamaton paketti alkaen 8,01 €. Ihan perusteltua siis.
Okei, no esim ComputerSalg pyysi minua jättää noutamatta paketin, jos olisin noutanut ja palauttanut he olisivat veloittaneet siitä.
244DD219-773C-439A-9362-3B724D2091F7.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Okei, no esim ComputerSalg pyysi minua jättää noutamatta paketin, jos olisin noutanut ja palauttanut he olisivat veloittaneet siitä. Mitään absoluuttista totuutta tässä ei ole
244DD219-773C-439A-9362-3B724D2091F7.jpeg

Toki firmoilla voi olla eri käytännöt ja eri kuriiriyhtiöllä eri laskutusperusteet.
 
Okei, no esim ComputerSalg pyysi minua jättää noutamatta paketin, jos olisin noutanut ja palauttanut he olisivat veloittaneet siitä. Mitään absoluuttista totuutta tässä ei ole
244DD219-773C-439A-9362-3B724D2091F7.jpeg
Oliko tässä nyt kyse siis asiakaspalautuksesta vai tilauksen peruutuksesta? Koska tuosta viestistä jää minulle käsitys, että olet yrittänyt perua tilauksen, mutta se on jo ehditty toimittamaan sinulle. Täten ehdoissa lukee:

Voit myös ”perua” tilauksen kieltäytymällä vastaanottamasta pakettia ja pyytämällä heitä lähettämään paketin takaisin lähettäjälle. Ilmoita tästä myös meille. Tämä hidastaa muuten käsittelyaikaa. Huomaa, että vaikka et ota lähetystä vastaan, olet silti vastuussa meille koituvista kuljetuskustannuksista.

Kun taasen asiakaspalautuksen suhteen sitten ehdoissa lukee:
Noutamaton lähetys hyväksytään asiakaspalautukseksi ilman eri kustannuksia.

Kieltämättä mielenkiintoinen systeemi firmalla tuossa, mutta ehdoissa nuo on selkeästi listattu kuitenkin, liekkö sen takia haluavat tuon 6 euroa...
 
Kävin XXL:ssä ja ostin sieltä urheilutarvikkeita 103 eurolla. Mukana oli pitkiä aikoja lompakossa jumittanut 80 euron lahjakortti, jonka käytin samalla loppuun ja ylimenevän osan maksoin käteisellä. Ostoksissa oli yksi 25€ arvoinen tuote, jonka kohdalla erityisesti varmistin että voihan sen palauttaa, kun se oli ainoa koko ja soveltuvuus oli epävarma. Löysin samaa tuotetta toisesta kaupasta sopivammassa koossa, joten menin saman tien palauttamaan sitä XXL:n versiota.

Täti tiskillä alkoi palauttamaan rahoja, kunnes hoksasi että samalla kuitilla on ostoksia myös lahjakortilla, eikä hän voi siksi palauttaa ostosummaa, vaan pitää ottaa se koko summa lahjakorttina, joka pitää käyttää heillä x päivän sisällä. Sanoin sitten, että kun eroa on vaivaiset 2€, niin antaisi sitten vaikka pelkästään sen käteisosuuden verran (eli 23€), mutta ei onnistunut sekään. Ei saatana mitä touhua, minusta tuo on ihan suoranaista kusetusta. Olisin mahdollisesti voinut paikata tilanteen palauttamalla kaikki ostokset ja aloittaa alusta, mutta kun ne muut ostokset olivat siinä vaiheessa jo kotona, niin en viitsinyt hinkata autolla edestakaisin. Ei tullut mieleen, että kehtaisivat alkaa tuolla tavalla vittuilemaan.

Ei ihmekään, että tuosta firmasta ei paljon positiivisia kokemuksia irtoa ja se on lööpeissä milloin minkäkin hintakusetuksen vuoksi.
 
Liippaa niin läheltä tätä ketjua, että en uutta viitsi tämän takia tehdä.

Vaimo kävi maaliskuun puolivälissä vaihdattamassa Fold kolmoseensa sisänäytön kalvon takuuna uuteen (virallinen Samsungin huoltoliike). Lopputulema oli se, että laite, joka kalvon laittaa näyttöön oli hajoittanut sisänäytön. Eli se on ollut tuosta päivästä lähtien rikki.
Liike ilmoitti samantien, että he tietenkin korvaavat uuden näytön takuuna. Mutta nyt meinaa ongelmaksi tulla se, että liikkeen mukaan komponenttipulan takia uutta näyttöä ei meinaa saada. Useamman kerran näytön on pitänyt olla "muutaman päivän sisällä perillä". Ja jokaisen kerran jälkeen on myöskin lupailtu, että "otetaan muutaman päivän päästä yhteyttä". Koskaan noita yhteydenottoja ei ole tullut, vaan aina on itse pitänyt kysellä tilannetta liikkeestä.

Missä vaiheessa voisi alkaa kyselemään uutta puhelinta tilalle? Vai onko se vaan luotettava siihen, että se näyttö tulee "ihan parin päivän päästä" ja jatkettava odottelua?
 
Missä vaiheessa voisi alkaa kyselemään uutta puhelinta tilalle? Vai onko se vaan luotettava siihen, että se näyttö tulee "ihan parin päivän päästä" ja jatkettava odottelua?

Kohtuulliseksi korjausajaksi katsotaan yleensä noin kaksi viikkoa, vähän laitteesta riippuen. Jos eivät osaa edes sanoa tarkkaa ja pitävää päivää siitä koska laite korjataan niin alkaa olemaan aika hyvät perusteet ruveta pyytämään laitevaihtoa.

Jos virhe oikaistaan korjaamalla

kohtuullinen korjausaika arvioidaan tapauskohtaisesti. Korjausajan pituuteen vaikuttaa esimerkiksi virheen laatu ja laajuus (HE 180/2021). Pääsääntöisesti korjausaika ei saisi ylittää kahta viikkoa. Kuluttaja-asiamies suosittaa, että esimerkiksi pesunkoneen ja vastaavien käyttötavaroiden korjausaika olisi muutamia päiviä. (KA)

Tuota kuluttaja-asiamiehen linjausta voi esitellä myyjälle/huollolle jos ei meinaa tulla asiaan tolkkua
 
Teoriassa jos kestää päälle sen 2 viikkoa pitäisi saada korvaava laite siksi aikaa käyttöön, millä pitäisi pystyä tekemään niitä asioita mitä sillä alkuperäiselläkin laitteella. Tosin yhtään isommat liikkeet eivät tähän oikein tykkää suostua. Joten kannattaa kysellä sitä uutta laitetta.
 
Täti tiskillä alkoi palauttamaan rahoja, kunnes hoksasi että samalla kuitilla on ostoksia myös lahjakortilla, eikä hän voi siksi palauttaa ostosummaa, vaan pitää ottaa se koko summa lahjakorttina, joka pitää käyttää heillä x päivän sisällä. Sanoin sitten, että kun eroa on vaivaiset 2€, niin antaisi sitten vaikka pelkästään sen käteisosuuden verran (eli 23€), mutta ei onnistunut sekään. Ei saatana mitä touhua, minusta tuo on ihan suoranaista kusetusta. Olisin mahdollisesti voinut paikata tilanteen palauttamalla kaikki ostokset ja aloittaa alusta, mutta kun ne muut ostokset olivat siinä vaiheessa jo kotona, niin en viitsinyt hinkata autolla edestakaisin. Ei tullut mieleen, että kehtaisivat alkaa tuolla tavalla vittuilemaan.

Eihän tuo nyt jumankauta noin saa mennä jos on luvattu, että onnistuu. Olisin pirusillaan yhteydessä kuluttaja-asiamieheen, vaikka asiaan käytetty aika varmaan mitätöisi mahdollisen hyödyn.
 
En tiedä tuleeko nyt oikeaan ketjuun, mutta osaatteko ottaa kantaa Euroopan parlamentin ja neuvoston asetukseen 261/2004, jossa säädetään lentojen viivästymisten korvauksista. KKV:n sivuilla lukee melko selvästi:
Nämä oikeudet (viivästyksestä maksettavaa vahingonkorvausta lukuun ottamatta) perustuvat EU-asetukseen lentomatkustajan oikeuksista. Oikeuksia sovelletaan kaikkiin EU:ssa sijaitsevalta lentoasemalta lähteviin koti- ja ulkomaan reitti- ja tilauslentoihin. EU:n ulkopuolelta saapuvien lentojen osalta näitä oikeuksia sovelletaan vain EU:n lentoyhtiöihin. Sääntöjä sovelletaan myös Norjasta, Sveitsistä ja Islannista lähteviin ja näihin maihin saapuviin lentoihin.
Varsinaisesti ei siis oteta kantaa tilanteeseen, jossa kysymyksessä on EU:ssa sijaitsevan lentoyhtiön myymä EU:n ulkopuolisen lentoyhtiön operoima lento. Forbesin jutussa mainitaan viime vuonna tuomittu tapaus, jossa asianomainen matkusti Lufthansan myymillä lennoilla Brysselistä Newarkin kautta San Joseen ja jatkolennon operoinut United Airlines aiheutti yli 3,5 tunnin myöhästymisen. Lopputuloksena United Airlines määrättiin maksamaan asianomaiselle asetuksen mukaiset korvaukset ja täten asetuksen tulkinta laajennettiin koskemaan myös kokonaan EU:n ulkopuolella lennettyjä jatkolentoja, jotka on myynyt EU:ssa sijaitseva lentoyhtiö.

Läheiseni matkustivat EU:ssa sijaitsevan lentoyhtiön myymillä lennoilla Yhdysvaltoihin ja takaisin. Yhdysvalloissa jatkolennot operoi Yhdysvaltalainen lentoyhtiö. Paluumatka kuitenkin viivästyi merkitttävästi Yhdysvaltalaisen lentoyhtiön tekemän virheen takia. Europa.eu sivuston mukaan oikeudet korvaukseen ovat voimassa, jos ' If your flight arrives in the EU from outside the EU and is operated by an EU airline'. Voiko siis olla niin, että korvaukseen ei ole oikeutta, koska saapuvissa lennoissa on vaatimuksena on se, että lennot operoi EU:ssa sijaitseva lentoyhtiö ja lähtevissä lennoissa asetusta sovelletaan yleisesti lentoyhtiön sijaintimaasta riippumatta? Miksi ylipäänsä kriteerinä on lennon operoiva lentoyhtiö eikä sen myyneen lentoyhtiön sijainti? Teoriassahan korvausvelvollisuuden voisi paluulennoilla syntyneissä ongelmissa kiertää sillä, että vaihtaisi viime hetkellä operoivaksi lentoyhtiöksi EU:n ulkopuolella sijaitsevan lentoyhtiön.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 274
Viestejä
4 487 361
Jäsenet
74 128
Uusin jäsen
semantic

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom