- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 2 578
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.
Kaupan purussa myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta käyttöhyötyä jos tuotetta on voitu käyttää normaaliin tapaan.
Tarvitsen kannettavaa, ja haluaisin nimenomaan pysyä tässä konemallissa tiettyjen ominaisuuksien takia, jotka uudemmissa koneissa on heikentyneet. Jos kone on oikeasti kuin pakasta vedetty, ja akun lataus syklit on alhaiset, niin hintaan johon sen sain oli todella edullinen. Toki tämän todennäköisyys vaikuttaa lähinnä voimafantasialta tässä vaiheessa, kun tuo Seriali tuli tarkastettua.
Jos päädyn koneen pitämään, takuuasia jää kyllä mietityttämään. Kuvitellaan tilanne jossa kallis osa kuten emolevy sippaa, niin mitähän HH siinä vaiheessa keksii.. Veikkaan monen viikon mykkäkoulua. Sitten kun joku vastaa, niin pitää lähettää jonnekkin. Sitten ilmoitetaan että ei voida korjata, korvaava tuote chromebook tai kauppahinnasta osa hyvitystä ole hyvä hei hei.
Vai, voinko vaatia laitevian korjaamista myytyjen takuuehtojen mukaisesti, vaikka "valmistajan takuu" ei olisikaan voimassa? Eli tässä tapauksessa HH korjauttaisi koneen tavalla tai toisella.
Hobby Hallista nyt on ollu jo pitkään tiedossa että se on aivan kusetuslafka.
Hobby Hallista nyt on ollu jo pitkään tiedossa että se on aivan kusetuslafka.
Kaupan purkaminen
Kaupan purkaminen tarkoittaa sitä, että myyjä palauttaa sinulle tavarasta maksamasi kauppahinnan ja sinä palautat tavaran myyjälle. Myyjän tulee korvata sinulle tavaran palautuksesta aiheutuvat kustannukset. Myyjä voi vähentää palautettavasta kauppahinnasta tavarasta saamasi käyttöhyödyn. Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää.
Kaupan purkaminen on mahdollista vain, jos virhe on vähäistä suurempi. Myyjällä on lain mukaan todistustaakka siitä, että virhe on vähäinen.
![]()
Virheen seuraamukset
Jos tavarassa on virhe, voit valintasi mukaan vaatia tavaran korjaamista tai vaihtamista. Myyjä voi kieltäytyä, jos korjaaminen tai vaihtaminen on mahdotonta.www.kkv.fi
Ole hyvä. Asia on aika yksiselitteinen.
"Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
Tästä en löytänyt minkäänlaista lakitekstiä kuluttajansuojalaista tai edes muuta "virallista" sivustoa jossa näin väitettäisiin.
Esim. kuluttajaliiton sivujen mukaan käyttöhyöty voidaan vähentää.
Jos joku io-techin mestareista löytäisi pykälän minkä perusteella tuo väittämä takuuaikana täyden kauppahinnan palauttamisesta on tuonne KKV:n sivuille laitettu niin olisin kiitollinen lähteestä.
Siirretään pääpisteittäin keskustelu takuusta, kaupan purkamisesta jne. Jimm'sin langasta tänne, jospa täältä löytyisi faktoja tiskiin lyövät tahot seuraaviin väittämiin:
Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".
Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).Näin asia sanotaan KKV:n sivuilla, kohdassa Kaupan purkaminen KKV:
" Jos kauppa puretaan takuuaikana, ei käyttöhyötykorvausta voi vähentää."
Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".
Ei tuota ole lakiin kirjattu eli KKV vetää tuon hatusta omilla sivuillaan.Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).
Eli jos joku nyt osaisi vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mihin tämä lause perustuu. Lakipykälä, ennakkopäätös jne.
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.Eli alkuperäistä kauppahintaa ei palauteta vaan tuotteen käypä hinta jos se on pienempi kuin ostettaessa. Takuuehdot tosin pääasiassa jätetään lukematta
Kelasin viestejä takaisin päin, ja en löytänyt sitä mistä tämä juttu on lähtenyt. Ilmeisesti Kingstonin takuu ehdoista.Lisäksi takuuehdoissa rajoitetaan usein kaikenmoista.
Esim: Kingstonin takuuehdoissa tuohon kyseiseen kohtaan puututaan suoraan:
" If Kingston is unable to repair or replace the product, it will refund or credit the lesser of either the current value of the product at the time the warranty claim is made or the purchase price. "
Eli alkuperäistä kauppahintaa ei palauteta vaan tuotteen käypä hinta jos se on pienempi kuin ostettaessa. Takuuehdot tosin pääasiassa jätetään lukematta![]()
Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.Jos tuo olisi laissa noin kirjattu niin siitähän kuluttaja saisi "kohtuutonta" etua.
Esim Kia aikoinaan ainakin mainosti 7 vuoden takuuta ilman kilometrirajaa, Ostaja ajaa autolla miljoona kilometriä 6 vuodessa, mylly räjähtää -> niin kyllä käyttöhyöty on tuon suuntaisissa aina jotenkin otetaan huomioon.
Kelasin viestejä takaisin päin, ja en löytänyt sitä mistä tämä juttu on lähtenyt. Ilmeisesti Kingstonin takuu ehdoista.
Jos Kingstonin takuuseen vedotaan virhevastuu ajanjälkeen, niin sen takuu ehdon mukaan, ei siinä mitään.
Tuo irallinen KKV lainaus mahdollisesti viittaa tilanteisiin jossa vedotaan johonkin 24kk takuuseen ja myyjä alkaa purkamaan kauppaa kun on myynyt sontaa ja hyvittäisi kuluttajalle vain osan kauppahinnasta, tai toinen nämä viimevuoden näytönohjain jutut, jossa myyjät hyvitteli kauppahintoja, koska takuuvaihdokin arvot pomsahti. (Eli myi risaa, palautti ostohinnan ja tarjosi ehjää tuplahinnalla)
Olisko kuitenkin tuosta Kingstonista kyse, jos Jims ketjusta lähti.Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.
Linkistä lainaus,https://bbs.io-tech.fi/threads/sina...mms-pc-n-oma-ketju.727/page-539#post-12429504
Tuo Kingston nyt oli vain esimerkki tapaus takuuehdoista.
Ihan mielenkiinnosta casea kohtaan, mikä virtalähde on kyseessä, mikä siinä hajosi ja milloin tuote on alunperin hankittu?
Mikäli uusi ja samantien romuna niin ymmärrän vouhotuksen, mutta mikäli tuotetta on käytetty jo vuosia niin kauppahinnan palautus täydellisenä koska jämy ei pysty täysin identtistä tuotetta toimittamaan, tuntuu utopistiselta.
Vedonnut myyjään, ja sen jälkeen Corsairin takuuta pohtii.Ei tämä RMA omalla kohdallanikaan ihan putkeen ole mennyt. Rikkoutuneen virtalähteen tilalle tarjotaan edelleen ensin joko lahjakorttia tai vaihtoa välirahaa vastaan. Kun kumpaankaan en suostu ja haluaisin mieluummin hyvityksen suoraan rahana, pitäisi minun nyt hyväksyä tilalle eri valmistajan huonompi virtalähde. Viesteihin vastataan nopeimmillaan joka toinen päivä, minkä takia asian käsittely venyy, ja nyt ei ole viikkoon kuulunut mitään. Eikö tämä takuu lopulta mene Corsairin piikkiin, vai miksi verrattain vaatimattomasta summasta pitää käydä tällainen vääntö?
10v takuu, 24kk puhuttiin myös.Minun ymmärtääkseni takuun pitäisi olla yhtä kattava koko kymmenen vuoden aikana ja se, tehdäänkö palautus ensimmäisenä vai yhdeksäntenä vuotena on täysin yhdentekevää. Jos jälleenmyyjä ei pysty toimittamaan vähintään vastaavaa masinaa, en oikein näe muuta ratkaisua kuin ostohinnan hyvityksen. Mikä tässä on utopistista?
Ja mikä tärkeintä, minulle ei ensin edes tarjottu maksutonta vaihtoa, vaan lahjakorttia tai välirahaa vaihdossa uuteen laitteeseen. Käytäntö, joka on muistaakseni täällä pistetty milloin väärinymmärryksen, milloin asiakaspalvelijan puutteellisen koulutuksen piikkiin ja joka on toistuvasti luvattu korjata.
Takuuehdoissa lienee rajattu normaali kuluminen takuun ulkopuolelle. Kian myllyn arvioitu kesto tuskin on puoltakaan tuosta, joten hajoaminen ei menisi virhevastuunkaan alle.
Todennäköisesti tuo KKV:n linjaus perustuu siihen, että virhevastuussa (ja takuussa) tuote on korjattava veloituksetta. Takuu on siis myyjän vapaaehtoinen lupaus, jolla virhevastuuta jatketaan.
Jos korjaaminen ei onnistu, tulee kyseeseen kaupan purku. Kuluttajansuojalain 5 luvun 9 §:n mukaan sopimuksen purkamisen jälkeen myyjän on viipymättä palautettava kaikki sopimuksen nojalla maksettu. -> käyttöhyötyä ei saa siis vähentää kaupan purussa.
Kyllä. Tästä nimenomaan on kyse. KKV:n sivuilla todellakin lukee näin (internetissä lukee myös kaikenlaista kaikenlaisilla sivuilla mikä ei ole totta(!)).
Eli jos joku nyt osaisi vastata siihen alkuperäiseen kysymykseen, eli mihin tämä lause perustuu. Lakipykälä, ennakkopäätös jne.
Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.
Tuota KKV:n virheellistä lausetta käytetään nyt kiukkukapulana (esim. Jimm'sin ketjussa).
Omat takuuvaihdot ovat menneet aina liikkeestä riippumatta onnistuneesti läpi, joskus suoraan ja joskus pienen sähköpostitappelun jälkeen. Aina on saatu sama tuote tilalle, tai näytönohjaimen tapauksessa jopa parempaa sukupolvea ja luokkaa (GTX 460-sarjasta 570-sarjalaiseen), sekä Jimm'siltä ostostilille palautuneella täydellä kauppasummalla on saatu itse ostettua takaisin korvaava tuote halvemmalla sekä lisäksi muuta vielä "kaupan päälle".
Kovin paljoa KKV:ta "vedenpitävämpää todistetta" on vaikea valitettavasti sinulle esittää. Jos epäilet heidän sanomisiaan, niin laita ihmeessä sinne suoraan viestiä ja kysy. Uskallan olettaa, että vastauksen saat.Siirretään pääpisteittäin keskustelu takuusta, kaupan purkamisesta jne. Jimm'sin langasta tänne, jospa täältä löytyisi faktoja tiskiin lyövät tahot seuraaviin väittämiin:
Eli, summa summarum, itse en ole löytänyt mitään vedenpitävää todistetta tälle väittämälle mitä moni esim. juuri tuolla jälleenmyyjien ketjuissa esittää, että takuuaikana (on se takuu sitten vuoden tai 25 vuotta) puretun kaupan lopputulemana tulisi saada täysi ostohinta takaisin ilman käyttöhyödyn menetystä. Takuuhan on siis valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän lupaama lisäetu virhevastuun "päälle".
Kuten tuolla Jimmssin ketjussa mainitsin, jos ei kelpaa muiden vastaukset, niin kysy suoraa sieltä KKV:ltä että mihin tuo heidän näkemys pohjaa.Näin minäkin sen olen ymmärtänyt sen perusteella mitä olen nyt kahden päivän aikana aiheeseen tutustunut.
Tuota KKV:n virheellistä lausetta käytetään nyt kiukkukapulana (esim. Jimm'sin ketjussa).
Omat takuuvaihdot ovat menneet aina liikkeestä riippumatta onnistuneesti läpi, joskus suoraan ja joskus pienen sähköpostitappelun jälkeen. Aina on saatu sama tuote tilalle, tai näytönohjaimen tapauksessa jopa parempaa sukupolvea ja luokkaa (GTX 460-sarjasta 570-sarjalaiseen), sekä Jimm'siltä ostostilille palautuneella täydellä kauppasummalla on saatu itse ostettua takaisin korvaava tuote halvemmalla sekä lisäksi muuta vielä "kaupan päälle".
Valitettavasti olen vain alan harrastaja enkä foliopiposalaliitossa kuluttajia vastaan, vaan itsekin sellainen. Enkä usko että jälleenmyyjät, tukkurit tai valmistajatkaan ovat jatkuvasti rikollisella polulla yrittäen huijata jokaista vastaantulijaa. Käsittääkseni ihan tavallisia ihmisiä jokaisessa portaassa on töissä ja yrittävät kuten jokainen työntekijä, päästä näissä hommissa helpoimman kautta (mikä on viallisen tuotteen vaihtaminen samanlaiseen tai vastaavaan).Oletko itse elinkeinonharjoittaja tai Jimm'sin työntekijä, kun haluat puolustaa heidän menettelytapojaan kuluttajia vastaan? Jos näin ei ole, niin on hyvin mielenkiintoista nähdä miten kuluttajana koet järkeväksi puolustaa Suomen suurimman komponenttien erikoisliikkeen selkeästi erittäin harmaalla alueella olevaa toimintaa.
Katselin viestihistoriaasi, mutta sieltä en löytänyt mitään tähän liittyvää. Jos voisit vaikka vähän avata mitä tässä tapauksessa kävi ja minkä tuotteen osalta?Itse taas olen muiden viime aikoina Jimm'sin kanssa asioineiden kanssa samassa tilanteessa ja kuluttajansuoja on joutunut puuttumaan heidän menettelytapoihinsa.
Tilanteessani tuoteen korjaaminen ei ole mahdollista ja vastaavaksi tarjottu tuote ei ole sarjaa parempi, kuten sinulla, itseasiassa ominaisuuksiltaan kaikinpuolin heikompi. Jimm's myös tarjoaa kuluttajansuojan linjauksien vastaisesti kauppasumman palautusta 33% pienemmällä summalla vain ja ainoastaan heidän webkauppaansa hiukan yli vuoden vanhasta takuunalaiseen tuotteesta.
Näin varmaan tekisinkin jos minulla olisi ns. "oma lehmä ojassa" takuuasiain kanssa. Se että mielenkiinnosta aihetta kohtaan kysyn, mihin lakipykälään tai takuuehtoon ko. kohta KKV:n sivuilla perustuu, koska tätä irtolausetta viljellään noilla kauppiasketjuilla ehdottomana faktana, kuitenkin mielestäni perustuen lopulta "ei mihinkään". Soitan ehdottomasti KKV:n asiantuntijalle välittömästi jos omat takuuasiani hoidetaan vastoin lakia ja takuuehtoja.Kovin paljoa KKV:ta "vedenpitävämpää todistetta" on vaikea valitettavasti sinulle esittää. Jos epäilet heidän sanomisiaan, niin laita ihmeessä sinne suoraan viestiä ja kysy. Uskallan olettaa, että vastauksen saat.
Valitettavasti olen vain alan harrastaja enkä foliopiposalaliitossa kuluttajia vastaan, vaan itsekin sellainen. Enkä usko että jälleenmyyjät, tukkurit tai valmistajatkaan ovat jatkuvasti rikollisella polulla yrittäen huijata jokaista vastaantulijaa. Käsittääkseni ihan tavallisia ihmisiä jokaisessa portaassa on töissä ja yrittävät kuten jokainen työntekijä, päästä näissä hommissa helpoimman kautta (mikä on viallisen tuotteen vaihtaminen samanlaiseen tai vastaavaan).
Vaikea kuvitella että yhdenkään yrityksen haluavan lähteä esim. vaikkapa tästä ketjussa puhutusta maksimissaan muutaman satasen arvoisesta virtalähteestä vääntämään kuluttajariitalautakuntaan pelkkää pahuuttaan.
Katselin viestihistoriaasi, mutta sieltä en löytänyt mitään tähän liittyvää. Jos voisit vaikka vähän avata mitä tässä tapauksessa kävi ja minkä tuotteen osalta?
Näinhän sitä maalaisjärjellä ajattelisi. En nää sitä nettopositiivista hyötyä, jota yritys tästä voisi saada, kun vaikeuttaa ja riitauttaa takuuasioita pienen raha summan vuoksi.
Kuulostaa vähintäänkin mielenkiintoiselta sopalta.Kyselen täältä mielipidettä asiaan ja miten pitäisi toimia.
Laitoin tietotekniikkaliikkeestä tilaukseen kasatun tietokoneen ilman näytönohjainta. Tulin toisiin ajatuksiin tilauksen suhteen, ja ilmoitin heille arkipäivänä aamulla sähköpostin kautta sekä tilauksen kommentteihin, että haluaisin muokata tilausta ottamalla pois tietokoneen kasauksen sekä useamman komponentin, eli jäljelle jäisi vain muutama komponentti. Vuorokautta myöhemmin heiltä tuli ilmoitus, että tilaus on lähetetty.
Ajattelin, että kerran on paketti tullut, niin voisi ottaa käyttöön, niin ei tarvitsisi palautushärdelliä. Pian kuitenkin selvisi, että emolevy on viallinen (coil whine). Kyselin sähköpostin kautta palautuksesta, ja sieltä tuli palautusehdot copypastena ja ei ollut mainintaa vaihto- ja palautusehdoissa eikä tuotteen palautuksessa, että tietokoneen kasauspalvelua hyödyntäviä asiakaspalautuksia hyvittää vain 80%. Tämä maininta luki vain takuupalauksissa. Tuotteen palautuksessa luki kyllä siitä, että tietokoneiden palautuksesta veloitetaan 30€ tarkistus- ja tyhjennysmaksu, jos tuotepakkaus on avattu. Käsitin, että jos tietokoneen joku komponentti menee takuuajan puitteissa rikki, voidaan tehdä asiakaspalautus josta hyvitetään 80% myyntihinnasta.
Kyselin vielä, että jos ei ole alkuperäistä pakettia, niin millaista summaa ottaa välistä vai evääkö suoraan, johon vastauksena tuli copypaste palautusohjeista (vaihto- ja palautusehdot, takuupalautukset, pakkaaminen ja postitus) ja ei ollut mainintaa tuosta 80%, vain että 39€ veloittaa aiheettomasta takuupalautuksesta. Soitin heille tiedustellen myös, ja vastauksena oli että asiakaspalautuksen voi tehdä vain alkuperäisessä paketissa, mutta jos takuuseen niin ei väliä paketilla, kunhan hyvin pehmustettu.
Sain kuitenkin käsiini alkuperäisen paketin ja ilmoitin heille tehneeni asiakaspalautuksen.
Noin viikko myöhemmin palautuksesta vain 80% myyntihinnasta palautettiin, ja kyselin säpön kautta mihin tuo 20% jäi, ja vastauksena tuli, että hyvittävät 80% tilauksen arvosta, mikäli on tietokoneen kasauspalvelu hyödynnetty, ja lukee heidän sivuillaankin (sivuilla lukee nyt Tuotteen palautus -kohdassa tuo, muistelisin että palautusta tehdessä ei lukenut ja sähköpostissa ei varmasti lukenut, muuta kuin takuupalautus-kohdassa). Vastasin siihen siitä, että yritin perua tilausta ja paketissa oli viallinen emolevy. Kopioittin myös heidän viestin, jossa ei mainittu myyntihinnan pidätystä. Vastauksena tuli, että tuotteen toimivuus tarkastettiin ja toimii normaalisti, mutta emolevy voidaan vielä vaihtaa jos tarve vielä on.
Vastasin tarkentavasti päätöksentekemisiäni, että tehty niiden perusteella mitä on vastattu heidän toimestaan ja emolevystä, että tälläkin foorumilla valitettu coil whinestä ja mielestäni korkea ääni ei kuulu normaaliin toimintaan. Mielenkiinnosta kyselin myös emolevyn vaihdosta, että tarkoittavatko vastaavaan (vissiin useampi heidän kautta myyty ollut näitä kehnompia) vai eri emolevyyn (kiinnosti, voiko tilausta muokatakin vielä, vaikka 80% hinnasta palautettu). Kyselin myös, mihin tuo 20% perustuu.
Vastauksena tuli, että takuupalautuksessahan ei mitään vähennetä, jos tuotteessa on vikaa ja jos ei virheen korjaus onnistu, niin koko summa. Samalla tuli perustelu tuohon 20%:iin ja että koottuihin konepaketteihin palautetaan tuo 80%. Samalla todettiin, että kone voidaan vielä palauttaa minulle, jos maksan tuon 80% palautuksen määrän takaisin ja ettei emolevyä voida ottaa takuupalautuksena vaan ainoastaan 80% hyvitys on mahdollinen palautustapa.
Mutta mitä mieltä, miten tulisi toimia ja mihin suuntaan? Vai ottaa vain 20% tappio?
Joko sulla tai kyseisellä lahtelaisfirmalla menee useampaankin kertaan sekaisin asiakaspalautus ja takuupalautus.
Asiakaspalautuksesta ehtojen mukaisesti voinevat hyvittää vain tuon 80%
Takuupalautuksena asiakkaan on saatava lähtökohtaisesti toimiva tuote tilalle veloituiksetta.
Eli tässä tapauksessa tuo vinkuva Gigabyten emo toimivaan sellaiseen tai jos myyjällä on yhtään pelisilmää niin erotuksen maksamalla sun tilalle haluama emo.
Lisäksi liikkeen omassa ketjussahan useaan kertaan tullut selväksi, että siellä on välillä jäätävä viive noiden spostien käsittelyssä. Siellä olisi selkeä peiliinkatsomisen paikka kun kerta eivät ehtineet reagoida tilauksen muokkaamiseen vaan paketti lähti alkuperäisen tilauksen mukaisesti.
Sposti on noin yleensäkin "perseestä" kun ei lähettäjä tiedä onko sitä kukaan lukenut ja miten siihen on reagoitu ellei vastausta lähetetä. Tavallinen puhelu hakkaa tuossa suhteessa sata nolla.
Joo, puhelulla olisi pitänyt ottaa yhteyttä, mutta säpö on suht ok toiminu muokkaamiseen tähän mennessä. Eikä siinä mitään, ymmärrän sen että on kasaus voinut alkaakin jo tai ei vain huomattu - ei siinä mitään.
Enempi ihmetystä aiheutti tää asiakaspalautus - takuupalautus härdelli. Kysyin säpöstä asiakaspalautuksesta ja lähettivät saman tekstin copypastena mitä sivulta löytyy nyt, mutta 80% hyvitys on mainittu takuupalautus-kappaleen puolessavälissä. Nythän se lukee sivuilla tuotepalautuksessa. Toisessa säpössä oli ohjeet palautukseen, ja siinä ei myöskään muuta mainintaa paitsi turhista takuista 39€. Joten päätöksen palautukseen tein sen tiedon pohjalta, mitä silloin annettiin.
Kyselin siitä ja vastausta ei saanut oikein muuta kuin kopipastena räätälöidyt konepaketit ja tietokoneen kasauspalveluista hyvitetään vain 80%. Ja sitä, että kone todettiin toimivan normaalisti ihmetyttää myös, en tiedä sitten onko teknikon kuulossa korkean äänen taajuuksissa ongelmia vai ympäristössä hälinää. Ja sitä, että ensin kommentoidaan, että toimii normaalisti ja emolevy voidaan kyllä vaihtaa, pian siitä todetaan että emolevyssä ei mitään vikaa, voidaan lähettää takaisin kunhan maksaa hyvityksen takaisin.
Kyselin myös selvennystä miten tuo 20% ennakkopidätys koostuu, ja vastauksena koneen kasaaminen, purkaminen ja komponenttien eteenpäin myynti ilman myyntipakkausta.
Koneen kasaus on kylläkin maksettu etukäteen. Eli koneen purku ja osien myynti muodostavat sen, mutta toki tiedä sitten missä myyvät, heidän outletissa tuotteet ovat kuitenkin keskimäärin 20€ hinnasta pois, voi olla siis johkin muualle. Huvittavaa vähän se, jos sattumoisi onnistuu kasauttaan 5k€ ja palauttelisi, niin tonni pois.
Halusin kyllä selvittää puhelulla tätä asiaa ja tarkennella ja koittaa päästä johkin sopuun (esim emo vaihto tmv tarkennella meidän viestittelyä), mutta sieltä päästä kieltäydyttiin ja todettiin vain että lue sähköposti (joka ei oikeastaan vastannut kuin tuohon pidätyksen muodostumiseen). Huvitti ku vastasin, että joo täs luen ja haluisi puhelimes viel tarkennel (eri henkilö hoitaa näitä asioita) ni hetke hiljasuus, kuulen sieltä hiljaa nimeni ja pian kysytään oonko puhelimessa vielä ja vastattiin että joo lue sähköposti ja siihen voi vastatavastasin kyllä kattavammin tarkennellen, saa nähdä miten menee.
En ihan sisäsitänyt yksityiskohtiaMutta mitä mieltä, miten tulisi toimia ja mihin suuntaan? Vai ottaa vain 20% tappio?
En ihan sisäsitänyt yksityiskohtia
- Mennään ostohetken (sopimushetken) ehdoin (siis ne mitkä oikeasti asiakkaalle kerrottu lain minimit täyttäen)
- Jos tarjotaan myöhemmin parempaa, niin sitten sen mukaan (ymmärsin että keskustelussa miten edetään oli ok tarjous)
- Mittatilaus tuotteille, työlle jne. ei yleensä annetta eikä tarvi antaa täyttä palautusoikeutta, eli asiakaan kontolle jää esim kasaamiset sun muut
- Takuut takuuehtojen mukaan, virhevastuuta ei voi kiertää takuuehdoilla, vaan takuut , jos markkinoidaan niin on lakisääteisten minimien päälle.
"coil whine" "kelanvinkumista "tai muuta vastaavaa ääntä (surinaa sirinään komponentista) mitä tietyntyyppisistä toteutuksista voi kuulu, noin yleisellä tasolla se on joissain tuotteissa ominaisuus, jossain toisessa ei, ja siltä väliltä, on ominaisuus, mutta yksilöeroja, ja se kuinka kova on takuuseen korjattava ei välttämättä ole asiakkaan tiedossa.