• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä
    • Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan huolimatta jotkut yritykset jatkavat Venäjällä liiketoimintaa. Tälläisissä tapauksissa tarjousketjuissa voi kertaalleen linkittää tähän viestiketjuun ja jatkaa keskustelua aiheesta siellä.

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...

Saat emon?
 
Jos niillä on suomalainen y-tunnus niin miksi ei. Jos taas kyse ulkomaan kaupasta niin voi mennä eu:n vastaavan hommiksi.

Joo. Koitin tätä ketjua selailla vastaavilla kaupoilla proshop, komplett ja mitä näitä nyt olikaan.
Ainakin Komplettin kohdalla oli se soundbar case, missä kuluttajaneuvoja oli jeesannut, eikä Komplett tainnut olla yhtään sen suomalaisempi?
Lopettivat vain komplett.fi sivun vaikka yhtä Ruotsalainen se oli senkin kanssa.
 
Kyselin Dustinilta, että miten voitte perua 2600:n tilauksen noin vaan. Tähän vetoavat:

”Kun tilaus on tehty, asiakkaalle lähetetään “Kiitos tilauksestasi” -vastaanottovahvistus sähköpostitse. Tämä vastaanottovahvistus sisältää tietoa tilauksen sisällöstä. Siinä yhteydessä, kun tilaus lähetetään Dustinin varastosta, asiakas saa sähköpostitse tilausvahvistuksen ”Tilauksesi on matkalla.” Sitova sopimus syntyy, kun tilaus vahvistetaan asiakkaalle.”

Ei kai se ihan nyt näin mene, jos esim rahatkin lähtee tilatessa?

Omia tulkintojaan taitaa vedellä, jos KKV:tä on uskominen:

Sopimuksen hintatiedot
Verkkokauppa

Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkkokaupassa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauslomakkeella.
 
Omia tulkintojaan taitaa vedellä, jos KKV:tä on uskominen:

Sopimuksen hintatiedot

Ja tämäkin sotii heitä vastaan:

”Kuluttaja voi vaatia tuotetta verkkosivuilla tarjottuun hintaa sen jälkeen, kun hän on hyväksynyt tarjouksen tilaamalla tuotteen. Ainoastaan tietyissä tilanteissa myyjä voi vedota tietojen paikkansa pitämättömyyteen ja vetäytyä kaupasta:

  • Jos kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen selvästi virheellinen, hinta ei sido myyjää. Näin on muun muassa silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. Jos 600 euron televisiota myydään 60 eurolla, kyseessä on todennäköisesti erehdys.
  • Jos myyjän mukaan hintatieto on ollut muu kuin se, jolla kuluttaja on tehnyt tilauksen, myyjän pitää pystyä esittämään asiasta luotettava näyttö.”
 
Samaan yllämainittuun myyntiehtojen kohtaan vetosivat omassakin reklamaatiossani. Soittelin kuluttajaneuvontaan, suosittelivat että kannattaa reklamoida uudestaan, ja jos tämä ei tuota tulosta niin nokka kohti kuluttajariitalautakuntaa. Sanoivat myös, että sillä mikä vahvistusmailin otsikko on ei pitäisi olla merkitystä, mikäli siinä on ollut tilauksen yksilöidyt tiedot ja samassa yhteydessä maksu on otettu vastaan.

Mainitaanpa tuossa 'Kiitos tilauksestanne' -mailissa vielä että tavaran lähtiessä varastolta tulee toimitusvahvistus, jota taas myyntiehdot eivät tunne. Vaikuttaa siltä että ovat ehdoissa nimenneet tuon toimitusvahvistuksen tilausvahvistukseksi, jotta voivat kikkailla sanamuotojen kanssa.

Kyllä muutenkin tuo heidän myyntiehtojen tulkintansa tuntuu aika kummalliselta, että olisi OK perua yksipuolisesti mikä tahansa maksettu tilaus niin kauan kun tavara ei ole lähtenyt heidän varastoltaan.
 
Hieman harmittava juttu tämä Ryzen-case. En kyllä edes arvannut että on mistään hintavirheestä kyse vaan tuli tilailtua jo muistia ja käytetyn/tarjous emolevyn etsintä on käynnissä. Pitääkö tästä nyt alkaa tappelemaan... :(

EDIT: Meni kyllä ihan ohi että kyseessä oli joku selvä hintavirhe juttu ja siihen liittyvä huutelu. Kävin vielä katsomassa hintaseurannasta, että on ihan ok tarjous, mutta ei ollut edes mikään sellainen että olisi samantien lentänyt ostoskoriin ja tilaukseen.
 
Kyllä muutenkin tuo heidän myyntiehtojen tulkintansa tuntuu aika kummalliselta, että olisi OK perua yksipuolisesti mikä tahansa maksettu tilaus niin kauan kun tavara ei ole lähtenyt heidän varastoltaan.
Eikös tämä annan asiakkaan perua kauppa yksipuoleisesti niin kauan kuin ei ole ottanut tuotetta käyttöön, esimerkiksi vuoden-parin päästä. Ilmoittaa vaan että ei tehnyt sitovaa kauppaa koska sinun toimintatavoissa kaupasta tulee sitova vasta kun tuote otetaan käyttöön.
 
Kyselin Dustinilta, että miten voitte perua 2600:n tilauksen noin vaan. Tähän vetoavat:

”Kun tilaus on tehty, asiakkaalle lähetetään “Kiitos tilauksestasi” -vastaanottovahvistus sähköpostitse. Tämä vastaanottovahvistus sisältää tietoa tilauksen sisällöstä. Siinä yhteydessä, kun tilaus lähetetään Dustinin varastosta, asiakas saa sähköpostitse tilausvahvistuksen ”Tilauksesi on matkalla.” Sitova sopimus syntyy, kun tilaus vahvistetaan asiakkaalle.”

Ei kai se ihan nyt näin mene, jos esim rahatkin lähtee tilatessa?
Dustinin sivulla tilauksen tiedoissa luki "Vahvistettu" ja "Jälkitoimitus 1" vielä vajaa tunti sähköpostin aikaleiman jälkeen. Mitähän se oli jos ei vahvistus myyjän puolelta?
 
Mainitaanpa tuossa 'Kiitos tilauksestanne' -mailissa vielä että tavaran lähtiessä varastolta tulee toimitusvahvistus, jota taas myyntiehdot eivät tunne. Vaikuttaa siltä että ovat ehdoissa nimenneet tuon toimitusvahvistuksen tilausvahvistukseksi, jotta voivat kikkailla sanamuotojen kanssa.

Kyllä muutenkin tuo heidän myyntiehtojen tulkintansa tuntuu aika kummalliselta, että olisi OK perua yksipuolisesti mikä tahansa maksettu tilaus niin kauan kun tavara ei ole lähtenyt heidän varastoltaan.
Tämähän on aivan perustavaa laatua olevaa sopimusoikeutta, eli molempia osapuolia sitova sopimus on syntynyt, kun on annettu tarjous ja tarjous on hyväksytty. Jos ei mitään tarkkaa lakitekstissä mainita, niin sitten mennään yleisen käytännön mukaisesti.

Periaatteessa tietenkin on sopimusvapaus, mutta kuluttajakaupassa tuollaiset yrityksen yksipuoliset kaventavat tulkinnat eivät kyllä tule menemään läpi.

Tuossa on lisää tulkintaa säädöksistä:
Sopimukset - YRITYSTOIMINTA

Kuluttajasopimuksella tarkoitetaan sopimusta, jossa sopijaosapuolina ovat elinkeinonharjoittaja eli yritys ja yksityishenkilö eli kuluttaja. Kuluttajasopimuksia ovat tyypillisesti yrityksen toimesta tapahtuva kulutustavaroiden ja palveluiden myynti kuluttajalle. Kuluttajasopimuksissa kuluttajan katsotaan olevan heikommassa asemassa yritykseen nähden, jolloin kuluttajansuoja tuo lisäsuojaa kuluttajalle.
Tarjouksen tai vastauksen peruuttaminen

Tarjouksesta ja vastauksesta tulee antajaansa sitova heti kun vastaanottaja on sen saanut ja tutustunut siihen. Tarjouksen tai vastauksen voi peruuttaa, jos tieto peruutuksesta ehditään toimittamaan vastaanottajalle ennen kuin hän on ehtinyt saamaan tiedon tarjouksesta tai vastauksesta.
Esimerkki
Henkilö oli lähettänyt toiselle kirjeen jossa hän kauppaa autoaan 16 000 € hinnalla. Kirjeen lähettämisen jälkeen hän tulee katumapäälle. Vastaanottaja on kuitenkin jo ehtinyt lukea kirjeen, joten sitova tarjous on syntynyt, eikä sen peruuttaminen enää ollut mahdollista.
Tilausvahvistus

Sopimusosapuoli voi sopimisen jälkeen lähettää toiselle osapuolelle kirjallisen varmennuksen, jossa täsmennetään sopimuksen ehdot. Vahvistusilmoitus ei vaikuta itse sopimukseen, sillä se on nimenomaan sopimuksen syntymisen jälkeen lähetetty ilmoitus. Tilausvahvistuksella ei ole sopimuksen sitovuuden kannalta merkitystä, mutta se voi vähentää mahdollisia jälkikäteen syntyviä erimielisyyksiä sopimuksen sisällöstä. Vahvistusilmoituksella voi kuitenkin olla suuri merkitys näytettäessä myöhemmin toteen mitä on sovittu, etenkin jos suullisen sopimuksen ehdoista ei ole olemassa muuta luotettavaa näyttöä.
 
Harkitsen kyllä vahvasti kuluttajaneuvontaa/riitalautakuntaa asian tiimoilta, nyt myyvät viimeisiä kappaleitaan noin 25e ylihintaan ennen tarjousta olevaan hintaan verrattuna. Jos kuitenkin päätyy olla riitauttamatta tilannetta mites tuolta saa omat pois? Maksoin Paytraililla ja en kyllä halua että kyseinen firma pitää eurojani päivääkään enemmän kuin pakko.
 
Siis laittakaa vaan kuluttajaneuvonnan kautta niinkuin @Timo 2 . Ensin kuluttajaneuvoja koettaa neuvotella , että saatte tilauksenne. Tuskin saatte.

Sitten asian voi eskaloida kuluttariitalautakuntaan. Se tutkii tilanteen ja tekee suosituksen, jota kaikki Suomessa toimivat kaupat noudattavat. Siellä mietitään niinkuin oikeudessa konsanaan, onko kyseessä hintavirhe vai ei..

Jokatapauksessa, teillä on tilausvahvistus, niin kauppa on syntynyt. Ainoastaan selkeä hintavirhe voi oikeuttaa Dustinin kaupan purkuun.

Tässä siis joutuu todennäköisesti odottamaan kuluttajariitalautakunnan päätöstä. Ja nekin voi odottaa, että kuluttajaneuvoja on ensin yrittänyt neuvotella. Itse sanoisin , että tässä on "ihan hyvät" mahdollisuudet saada prosessori tuohon hintaan - odotusta on vaan luvassa taas..

--

..ja tärkeimpänä: tämä koko prosessi ei maksa kuluttajalle yhtään mitään. Jos nyt vaan sen aloittelee, niin eipä tästä ole muuta haittaa, kun odottelu.. Ja mahdollisesti Dustin voi pitää rahoja sisällä, mutta eiköhän ne rahat palaudu niinkuin perutussa tilauksessa yleensä.

Tämä on käytännössä vaan uusi arpa vetämään.

Harkitsen kyllä vahvasti kuluttajaneuvontaa/riitalautakuntaa asian tiimoilta, nyt myyvät viimeisiä kappaleitaan noin 25e ylihintaan ennen tarjousta olevaan hintaan verrattuna. Jos kuitenkin päätyy olla riitauttamatta tilannetta mites tuolta saa omat pois? Maksoin Paytraililla ja en kyllä halua että kyseinen firma pitää eurojani päivääkään enemmän kuin pakko.

Todennäköisesti voit odottaa rahojen palautumista PayPalille ja sitten sen jälkeen vielä vaivata kuluttajaneuvontaa. Kaikissa tapauksissa, odottelu on avainsana.
 
Itsekin Ryzenin ostaneena sain ilmoituksen hintavirheestä tänään. Lueskelin Dustinin myyntiehtoja tässä ja kyllähän siellä päällekkäisyyksiä löytyy mihin voi vedota.
Ja sähköpostissa maksun jälkeen on maininta ainakin itsellä että "Lähetämme toimitusvahvistuksen pakettisi lähdettyä varastostamme".

2. Tuotetiedot
Dustinin tavanomaiseen tuotevalikoimaan kuuluvat sen verkkosivustolla mainitut tuotteet. Mikäli Dustinin verkkosivustolla esitetyt ehdot, tuotetiedot tai hinnat eroavat muissa julkaisuissa esitetyistä tiedoista, pätevät verkkosivuston tiedot.

Dustinin verkkosivustolla on kunkin tuotteen omalla sivulla yleistä tietoa tuotteesta, kuten sen ominaisuuksista sekä toimivuudesta. Lisätietoja löytyy tuotteen käyttöohjeista tai vaihtoehtoisesti kyseisen tuotteen valmistajalta. Digitaalisten ohjelmistojen osalta viittaamme tuotepakkaukseen, josta löytyy yksityiskohtaista tietoa niistä laitteista ja ohjelmistoista, joita digitaalisen sisällön käyttämiseen vaaditaan.

3. Hinnat ja kuljetuskustannukset
Voimassa olevat tuotteiden hinnat ovat nähtävillä Dustinin reaaliajassa olevalla verkkosivustolla. Hinnat ilmoitetaan euroissa ja niihin sisältyy arvonlisävero.

Dustinilla on oikeus muuttaa hintoja ilman ennakkoilmoitusta. Tällaisia hinnanmuutoksia ei kuitenkaan sovelleta jo tehtyihin kauppasopimuksiin. Dustinin ja asiakkaan välillä noudatetaan sovittuja hintoja, ellei erikseen sovita.

intoihin lisätään toimituskulut. Niiden suuruus lasketaan tilauksen yhteydessä, jolloin tiedossa ovat käytettävissä olevat toimitusvaihtoehdot hintoineen.

Lisätietoja toimituskuluista löydät täältä.


5. Tilaus sekä tilausvahvistus
Ostamalla Dustinilta asiakas hyväksyy nämä yleiset myyntiehdot. Hyväksymällä ehdot asiakas sitoutuu noudattamaan niitä kokonaisuudessaan sekä hyväksyy henkilötietojensa käsittelyn jäljempänä selostetun mukaisesti.

Dustin ei myy tuotteita oikeustoimikelvottomille eikä alle 18-vuotiaille.

Kun tilaus on tehty, asiakkaalle lähetetään “Kiitos tilauksestasi” -vastaanottovahvistus sähköpostitse. Tämä vastaanottovahvistus sisältää tietoa tilauksen sisällöstä. Siinä yhteydessä, kun tilaus lähetetään Dustinin varastosta, asiakas saa sähköpostitse tilausvahvistuksen ”Tilauksesi on matkalla.” Sitova sopimus syntyy, kun tilaus vahvistetaan asiakkaalle.

22. Muut ehdot
Dustin ei vastaa velvollisuutensa täyttämättä jättämisestä, jos se johtuu Dustinin vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta olosuhteesta. Tällaisia ovat esimerkiksi sodat, sotaan verrattavissa olevat tapahtumat, mellakat ja muut levottomuudet, poikkeukselliset sääolosuhteet, häiriöt julkisissa yhteyksissä, yleinen tavaroiden puute, vienti- tai tuontirajoitteet, muutokset lakeihin tai viranomaismääräyksiin tai niiden tulkintoihin, viranomaistoimenpiteet, lakot, työsulut, saarrot tai muut työtaistelutoimenpiteet, tulipalot, räjähdykset tai muut onnettomuudet.

Dustin pidättää itsellään oikeuden muuttaa mitä tahansa tietoja, mukaan lukien rajoituksetta hintoja, teknisiä spesifikaatioita ja tuotetarjontaa ilmoittamatta siitä etukäteen. Tällaisia muutoksia ei sovelleta kuitenkaan jo sovittuihin kauppoihin.

Tiedot ja hinnat annetaan seuraavin varauksin: Dustin ei vastaa sellaista paino- ja kirjoitusvirheistä tai virheistä teknisissä tiedoissa, jotka Dustinin tai sen tavarantoimittajien kirjoitusvirheen tai muun erehdyksen vuoksi ovat johtaneet tiedon erilaiseen sisältöön kuin mitä oli tarkoitettua, ja minkä virheen asiakas havaitsi tai tämän olisi pitänyt havaita.

Dustinin verkkosivustolla olevat tiedot ovat käytettävyyttä, soveltuvuutta tai takuuta koskevia sitoumuksia vain siltä osin kuin tiedoissa nimenomaan näin mainitaan tai vain siltä osin kuin mitä kuluttajansuojalain (38/1978) sellaisissa määräyksissä säädetään, joista ei saa kuluttajan vahingoksi poiketa.

Jos toisin ei ole mainittu, tarjoukset ovat voimassa vain niin pitkään kuin tuotetta on varastossa. Dustin pidättää oikeuden muuttaa näitä yleisiä myyntiehtoja koska tahansa. Tällaisia muutoksia ei kuitenkaan sovelleta jo tehtyihin kauppasopimuksiin.

Sinällään outoa että raha kelpaa mutta heidän mielestä kauppa sitova vasta kun he ilmoittavat niin.
En tiedä liekkö joku sitten sai prossun.
 
Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Oho, samoin täällä... :notworthy:
 
Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Eli käytännössä: tilaus on heidän puolestaan peruttu ja siitä huolimatta yritys haluaa lähettää sinulle emon. Onneksi olkoon, sait yrityksen lahjaksi emon. Maksoitko etukäteen?
 
Eli käytännössä: tilaus on heidän puolestaan peruttu ja siitä huolimatta yritys haluaa lähettää sinulle emon. Onneksi olkoon, sait yrityksen lahjaksi emon. Maksoitko etukäteen?

Varmaan käytännössä saa emon ja maksaa emon. Palauttavat rahat pelkästään prosessorista. Tämä kannattaa tarkistaa ja pistää tuo palautusoikeudella takaisin, jos asia on näin.
 
Varmaan käytännössä saa emon ja maksaa emon. Palauttavat rahat pelkästään prosessorista. Tämä kannattaa tarkistaa ja pistää tuo palautusoikeudella takaisin, jos asia on näin.
Mutta jos tilaus on kokonaisuudessaan peruttu suuren ilkeän korporaation puolesta?

Eli jos saat emon niin, ainakin kannattaa olla vaatimassa matka- + pakkaus- ja lähetyskuluja palautuksesta ;) Jonka seurauksena varmaan toteavat, että onnea uuden emon omistajalle.
 
Onpa kyllä sekavaa menoa taas. Kiva ku ois tilannu kaikki tietokoneen osat niin kaikki muut lähetetään, mutta prossu perutaan. Kiitokset vaan asioinnista.

Jos tuon asian laittaa eteenpäin niin kuluttajariitalautakunnan päätös on itsestäänselvyys noin mitättömän alennuksen kohdalla.
 
Amazon esim. ottaa rahat vasta kun tuote on varastossa ja valmis lähetettäväksi.

Dustin lisäksi myy käytettyjä/avattuja tuotteita uutena. Joskus joutuu tilaamaan useamman kerran, että saa uuden, avaamattoman tuotteen. Samaa tekee myös Proshop.
 
Amazon esim. ottaa rahat vasta kun tuote on varastossa ja valmis lähetettäväksi.

Dustin lisäksi myy käytettyjä/avattuja tuotteita uutena. Joskus joutuu tilaamaan useamman kerran, että saa uuden, avaamattoman tuotteen. Samaa tekee myös Proshop.
Amazon ottaa kyllä nykyään heti. Ovat kuulemma muuttaneet ennen joulua jo tuota ettei lähettäessä tökkää maksuun.
 
En tiedä onko tämä perätön huhu, mutta varoituksen sana HobbyHallista. Oman TV kaupan jäljiltä on heidän rahanpalutus viipynyt kohta kolme viikkoa. Vastaukseksi olen saanut vain että "asia on kirjanpidon käsittelyssä". Uhkailut 14 päivän jälkeisestä 7% kororsta eivät ole tuottaneet tulosta. Omasta puolesta olen aika huolettomalla mielellä kun ostos on tehyt visalla ja jätin juuri sinne reklamaation. Kuitenkin mielstäni ilmassa on koko kevään kestäneet "Anttilan" kaltaiset jatkuvat alennusmyynnit.
 
Tilasitko laskulla? Äsken pamahti itsellä sähköpostiin lasku vielä koko tilauksesta eli prossu + emo... toimiva systeemi....
Nyt tuli uusi vastaus kun kyseenalaistin tilauksen peruuttamista mutta kuitenkin vain osa siitä. Eivät näköjään ollut vielä lähettäneet tilausta.

”Pahoittelemme tilannetta. Tilaustanne ei oltu vielä vahvistettu ja se on tässä tapauksessa peruttu. Peruutus perustuu järjestelmässä tapahtuneeseen hintavirheeseen. Tilaukset oli peruttu vain kyseisten tuotteiden osalta, mutta peruin myös tilauksella olleet toiset tuotteet pyynnöstäsi.

Rahat palautuvat teille 3-5 pankkipäivän kuluttua. Rahat maksetaan samalle tilille, jolta alkuperäinen maksusuoritus on tehty.”
 
Case Dustinhome: Samankaltaista viestiä sain itsekin prosessoritilauksen peruutuksesta kuin yllä olevilla kommenteilla. Lähdetään siis ratkomaan asiaa kuluttajaneuvonnan kautta näin aluksi. Tarvittavat lomakkeet täytetty ja sitten odotellaan. Vaikka "hintavirhe" ei olekaan tässä tapauksessa euromääräisesti kovin hetkauttava, niin viedään nyt asiaa eteenpäin silti ihan periaatteesta :)
 
Jos on tilannut tuon Dustinin Ryzenin ja tarvitsee sitä pian, niin kannattaa varmaan ostaa se muualta ja säästää kuitti. Lainaan nyt viestiä ketjun hämäristä syövereistä:

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Se mitä tilanteessa kannattaa tehdä, riippuu siitä oletko joka tapauksessa ostamassa ko. prossun jostakin. Jos olet, niin suosittelen ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Noin 100% varmuudella he ovat myös sitä mieltä että ei ole sellainen hintavirhe joka kuluttajan tulisi osata tulkita virheeksi, ja pyytävät jättämään ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakunnalle.

Ennustan myös että kuluttajaneuvonnasta ohjeistavat pitkien käsittelyaikojen takia pyytämään korvaukseksi ostamasi prossun ja tuon tarjoushinnan välistä hintaeroa. (Huom. ei tarvitse ostaa prossua samasta liikkeestä jotta voit vaatia tätä korvausta.) Tämä siitä syystä että korvauksen pitäisi aina perustua näytettävissä olevaan haittaan, joka tässä tapauksessa on se että joudutkin ostamaan prossun kalliimmalla muualta. Tai ainakin ohjeistavat olemaan pyytämättä korvaukseksi sitä ko. prossua tuolla tarjoushinnalla, sillä siinä kohtaa kun se ratkaisu 18kk päästä tulee, niin sen hinta on oikeasti ehtinyt jo tippua.

Jos joka tapauksessa oli hankkimassa tuota kyseistä prossua, niin huonoimmassa skenaariossa kuluttajariitalautakunta päättää että sinun olisi pitänyt tajuta hinta virheelliseksi ja et saa mitään korvausta ja olet lähinnä menettänyt sen 20 min omaa aikaasi sen ratkaisun hakemiseen. Parhaassa tapauksessa taas liike maksaa sen 60e sulle sitten päätöksen tultua. Ja harmaassa välimaastossa vaihtoehdot jossa korvaus on jotain alempaa tai että liikettä ei kiinnosta noudattaa lautakunnan suositusta.
 
Dustin myynyt vuosi sitten 1700x poistohintaan. Hintaseuranta AMD Ryzen 7 1700x. Tämän bongasin Kasasimme Suomen PARHAAN budjetti-peli-PC:n? -videolta.
Tuo alennus on näköjään ollut uutisenkin arvoinen:
Uusi prosessori pikkurahalla – Vanha Ryzen irtoaa nyt puoleen hintaan

Lisää bongauksia tästä ketjusta (13.12.2019):
Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

upload_2019-12-13_6-10-24-png.317556



Tuossa on ilmeisesti tuo aiemmin @Vixa :n mainitsema Tanskan foorumin ketju. Sitä voi lukea hupimielessä mutta sen paikoin pessimistisen asenteen ei tietenkään pidä antaa tarttua. Tanska on Tanska ja Suomi on Suomi.
Dustinilla on Ryzen 5 2600 hintaan 521 DKK (69,8€) - www.hardwareonline.dk
 
Jahas, tällainen homma kävi itselle.
Tilasin laitteen Veikon koneesta, kyseessä oli tilaustuote jolle luvattiin toimitusaikaa 8-30 työpäivää.
Viime viikolla tilauksen status muuttui "Toimitettu 0" -> "Toimitettu 1" ja kerkesin jo iloita, että yli kuukauden odottelun jälkeen oikeasti härveli jo kohta saapuisi. Vaan eipä saapunut, sen sijaan tuli veikolta sähköposti valitettavasti tuotetta ei olekaan saatavissa ja tilaus peruttu.

No vittu, tämähän ei mulle kyllä käy. Pistin sinne sitten viestiä että ihan pelkällä ilmoituksella ette pääse sopimuksesta irti. Koska samaa laitetta on edelleen muualta saatavilla, vaikkakin muutaman kympin kalliimmalla, niin ehdotin että joko trokaavat laitteen minulle muualta tai maksavat erotuksen jos tilaan sen itse muualta. Katsotaan mitä kommentoivat.. :grumpy:
 
Itselläkin näin kun viime viikolla tilasin, katevaraus meni heti mutta tililtä veloitus lähti vasta eilen.

Heinäkuulle lupaa Amazon UK parin tuotteen saatavuuden, mutta veloitus on tehty jo tililtä. Kuukauden sisään sattumalta toinen kerta kun seuraan vastaavaa tilannetta, eli nykyään ainakin omien kokemusten perusteella tekevät veloituksen loppuun asti vaikka tuotteita ei ole vielä varastossa.

Ennakkotilaukset ovat sitten oma tapauksensa, näissä käsittääkseni edelleen odotetaan julkaisupäivän tienoille ennen veloitusta. Tätä muuttivat hetkellisesti viime vuoden puolella, mutta palasivat takaisin vanhaan malliin.
 
Ajattelin kertoa kaikille vähän miten oma tilanne on edennyt. Jos tästä olisi jollekulle hyötyä tai jos jotakuta kiinnostaa miten asiat ovat edenneet:

Tänään sitten tuli kuluttajaneuvonnasta vastaus ja olivat samaa mieltä kuin minäkin että tilaus on sitova.
Hei



Olet lähettänyt kuluttajaneuvontaan yhteydenoton verkkokauppaostosta koskevassa asiassa.



Luin läpi lähettämäsi aineiston ja näillä tiedoin olisin sitä mieltä, että sopimus sitoisi verkkokauppaa vaikka verkkosivuilla olisi ollut hintavirhe. Tällä hetkellä tuotetta myydään ko. verkkokaupassa ilmeisesti 165 euron hintaan, eikä hintaero liene niin suuri että kuluttajan pitäisi ymmärtää virhe.



Tässä vaiheessa suosittelen, että teet vielä myyjälle kirjallisen reklamaation ja vaadit myyjää toimittamaan tuotteita sovittuun hintaan. Voit samalla näyttää tämän sähköpostin ja vedota oheiseen kuluttajariitalautakunnan tiedotteeseen ja päätökseen:



Hintavirhe sitoo myyjää - Kuluttajariitalautakunta

Lego-tuotteen hintavirhe verkkokaupassa - Kuluttajariitalautakunta



Palaa asiaan jos ette pääse sopuun myyjän kanssa.



Terveisin,



Henrik Sillanpää | kuluttajaoikeusneuvoja

029 505 3204 | henrik.sillanpaa@kkv.fi
Tämän kuluttajaneuvonnan vastauksen perusteella laitoin Dustinille uudestaan viestä jossa sanoin olleeni kuluttajaneuvontaan yhteydessä ja heidän kanta on että tilaus on sitova ja tilaukseni pitäisi toimittaa sellaisenaan siihen hintaan kuin olin tilannut.
Joten vaadin heitä toimittamaan tilaukseni, kuten olin tilannut ja kerroin että liitteenä on kuluttajaneuvonnan sähköposti.
Lisäksi annoin saamani linkit kuluttajariitalautakunnan tiedotteeseen jossa hintavirhe sitoo myyjää ja ratkaisuun, jossa 30 € hinta on sitonut myyjää, kun heidän normaalihinta on ollut 142 € ja valmistajan suositushinta ollut 200 €.

Lopuksi kysyin että onko tämä tässä ja toimittavat tilaukseni kuten olin tilannut vai kiistävätkö edelleen että kauppa sitoisi heitä jolloin joutuisin ottamaan kuluttajaneuvontaan uudestaan yhteyttä ja mitä ilmeisemmin viemään asian kuluttajariitalautakuntaan.


Omat ajatukset tästä on että heille pienimmän riesan tie on toimittaa tilaukseni kuten olin tilannut, sillä melkein 80 prosentin alennus normihinnasta sitoi myyjää, joten kyllä minä olen aika vahvoilla tässä asiassa ja olisi typerää kiistää tilauksen sitovuutta, kun se näiden linkkien valossa pitäisi kaiken järjen mukaan olla sitova.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvä saada virallisempaa kannanottoa tuon hintavirheen osalta, mutta en pitäisi odotuksia Dustinin osalta vielä kovin korkealla. Kirjoittelin itsekin jo asiakaspalveluun aikaisemmin tuohon lego-keissiin viitaten ja pidin tätä hyvin selkeänä tapauksena kuluttajan kannalta kun Dustinilla oli oman vastaukseni aikaankin joku saman suuruinen -45 % alennus etusivuillaan jostain toisesta tuotteesta. Vastaus oli sama, mitä täälläkin jo aikaisemmin näkyi, eli vetoavat vakioehtoihinsa ja siihen, että eivät ole lähettäneet ehdoissaan mainittua tilausvahvistusta vaan "kiitos"-viestin. @evakko kirjoitteli aikaisemmin, että sivuilla olisi tässä tilanteessa näkynyt "vahvistettu". Ei kuvaa sattuisi olemaan tuosta verkkokaupan "vahvistettu"- tilanteestan tämän Ryzenin osalta?

Heidän "kiitos"-viestissä luvattiin seuraavaksi viestiksi toimitusvahvistusta, joten siitä ei ainakaan tullut selväksi, että varsinainen tilaus vaatisi vielä erillisen tilausvahvistuksen, Onko kellään jotain hyviä viitteitä tälläisten "toimitetaan jos niin halutaan" -vakioehtojen pätevyydestä? Koitin hakea, mutta en nyt oikein löytänyt mitään kovaa faktaa. Googletuksella kuluttajan asema vaikuttaisi aika vahvalta, mutta eräässä blogissa asianajotoimiston henkilö kirjoittaa:

4. Sopimuksen syntyminen

Juridisesti sopimus syntyy, kun tarjoukseen annetaan hyväksyvä vastaus. Verkkokaupassa tarjoukseksi katsotaan siellä esiteltävät hyödykkeet hintatietoineen ja hyväksyväksi vastaukseksi asiakkaan tekemä tilaus.

Verkkokauppiaalla on kuitenkin myös mahdollisuus siirtää sopimuksen syntyhetkeä eteenpäin ilmoittamalla sopimusehdoissa, että sopimus syntyy kauppiasta sitovaksi vasta, kun kauppias on käsitellyt tilauksen ja vahvistanut hyväksyvänsä sen. Kauppias voi myös olla hyväksymättä tilausta, esimerkiksi aikaisempien maksuhäiriöiden tai toistuvien peruutusten vuoksi.

Tässä ei ollut kuitenkaan mitään tarkempia viitteitä tuohon kauppiaan mahdollisuuteen olla hyväksymättä tilausta. Tästä olisi hyvä saada lisää tietoa. Yleisempää lienee, että sopimus syntyy heti, mutta löysin myös Kärkkäisen sopimusehdot, joissa oli Dustinin tyylistä tekstiä:

Karkkainen.comista tilattaessa sitova kauppasopimus syntyy, kun Asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus. Kauppasopimus koskee tilausvahvistuksessa vahvistettuja tuotteita. Toimitusvahvistuksessa vahvistetaan tilattujen tuotteiden saatavuus ja toimitus. Asiakkaan tilaukset pyritään käsittelemään 24 tunnin kuluessa. Karkkainen.com pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta.

Onkohan heidän osalta ollut vastaavia ongelmia, että tilauksia peruttaisiin?

Täytyy varmaan olla iteskin kuluttajaneuvontaan yhteyksissä.
Edti:lainausten muotoilu
 
Pitääpä itsekkin laitella dustinille sähköpostia ja kysellä Ryzenin perään. Heidän myyntiehtojen kolmas kohta mielestäni jo velvoittaa lähettämään tuotteen.

"3. Hinnat ja kuljetuskustannukset
Voimassa olevat tuotteiden hinnat ovat nähtävillä Dustinin reaaliajassa olevalla verkkosivustolla.
Hinnat ilmoitetaan euroissa ja niihin sisältyy arvonlisävero.

Dustinilla on oikeus muuttaa hintoja ilman ennakkoilmoitusta. Tällaisia hinnanmuutoksia ei kuitenkaan sovelleta jo tehtyihin kauppasopimuksiin. Dustinin ja asiakkaan välillä noudatetaan sovittuja hintoja, ellei erikseen sovita."

Tuolla hintavirheellähän voidaan vedota vaikka halpuutettuun tai alennus tuotteeseen mikä alkaakin myydä liian hyvin. Ilmoitetaan vaan sori ja nostetaan hintaa pari kymppiä.
 
Hakusanoilla "oikeus olla hyväksymättä tilausta" löytyy kyllä paljon vakioehtoja, joissa nuo sanat on mainittu, esimerkiksi:
Verkkokaupalla on oikeus olla hyväksymättä tilausta syytä ilmoittamatta. Näin voi käydä, jos epäilemme, että olet huijarikissa, joka yrittää keinotella paidan itselleen ilman maksua.
Tilaus- ja toimitusehdot

Mutta jos menee kuluttajariidaksi, niin pitäisiköhän sieltä kysyttäessä kuitenkin löytyä joku pätevä, toteennäytettävä syy, jota ei ole täällä jo alas ammuttu, jotta tuota ehtoa voisi käyttää?

En kuitenkaan enää spekuloi, vaan odotan viranomaisen kantaa asiaan.
 
Onko oikeus periä postikuluja takaisin kun lähettää tuotteen takuuhuoltoon siinä tilanteessa kun huolto mainitsee maksuttomasta asiakaspalautuksesta vastan sitten kun olet jo kerenny lähettää paketin omalla kustannuksella?
 
Onko oikeus periä postikuluja takaisin kun lähettää tuotteen takuuhuoltoon siinä tilanteessa kun huolto mainitsee maksuttomasta asiakaspalautuksesta vastan sitten kun olet jo kerenny lähettää paketin omalla kustannuksella?
Tuskinpa. Taitaa olla ostajan vastuulla pyytää maksutonta palautusta ennen lähetystä
 
@evakko kirjoitteli aikaisemmin, että sivuilla olisi tässä tilanteessa näkynyt "vahvistettu". Ei kuvaa sattuisi olemaan tuosta verkkokaupan "vahvistettu"- tilanteestan tämän Ryzenin osalta?
Katso alla. Olen miettinyt jaksaisinko jatkaa vai pistänkö vain firman ikuiseen boikottiin. Onkohan "myönnetty määrä" varmistus näitä tilanteita varten vai vain huono käännös :)
Dustin Ryzen 5.png
 
Siis mistä edes kaivoit osoitteen mihin tuotteen lähetit kun normaalisti saa aina asiakaspalautuskoodin eikä mitään osoitteita tarvitse itse katsella?
Sähköpostilla ilmoitin, että tuoteessa on takuun alaista vikaa johon sain vastauksen, että voit lähettää sen normaalina postipakettina ja osoitteen.
Tähän viestiin vastasin kysymyksellä, että mitenkä tämän voi lähettää maksuttomasti, johon en saanut vastausta kuin vasta paketin lähetettyäni omalla kustannuksella asiakaspalautusnumeron kera.
 
Olen miettinyt jaksaisinko jatkaa vai pistänkö vain firman ikuiseen boikottiin.
Reklamaatio kannattaa aina tehdä. Tilauksen peruutus ei tule itsestään muuttumaan, vaan siitä pitää reklamoida. Mitään lomakkeita ei tarvita näin yksinkertaisessa asiassa, vapaamuotoinen on riittävä.

Reklamaatio – Wikipedia
Reklamaation tekeminen yritykselle

1. Tee valitus yritykselle
Ota yhteyttä yritykseen/yrittäjään, jolta olet tavaran ostanut. Tee valitus (reklamaatio) mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta.

Kun sieltä jokin vastaus tulee, niin täällä ollaan jo viisaampia jatkovastausten suhteen.

On myöskin mahdollisuus, että tämä "Dustin-keissi" ei mene aivan päätyyn saakka, vaikka sellaiseen täällä on varauduttu.

Seuraava kuuluu sarjaan "havainnot", mitään johtopäätöksiä siitä ei kannata vetää. Tietokonekauppa.fi:n ilmoittama Ryzen 2600-saldo (eli tukkurin saldo) on parina viime päivänä heilahdellut huomattavasti. Onko tämä normaalia, en tiedä kun en ole aiemmin niin tarkasti seurannut. Alussa se oli 90 - > sitten 2 -> nyt toipunut 20 kappaleeseen.
AMD Ryzen 5 2600, 3.9 GHz, 6-ydin, 19 MB, AM4, Boxed
 
Sähköpostilla ilmoitin, että tuoteessa on takuun alaista vikaa johon sain vastauksen, että voit lähettää sen normaalina postipakettina ja osoitteen.
Tähän viestiin vastasin kysymyksellä, että mitenkä tämän voi lähettää maksuttomasti, johon en saanut vastausta kuin vasta paketin lähetettyäni omalla kustannuksella asiakaspalautusnumeron kera.

Takuunalaisista virheiden oikaisuista (tai kuluttajansuojalain mukaisista virheiden oikaisuista) ei saa aiheutua kuluttajalle kustannuksia. Kuluttajansuojalaista lisää tai vaikka täältä: Takuu ja virhevastuu
 
Mites onko Dustin keissi edennyt mihinkään? Itse en ole pariin päivään kuullut mitään, katevaraus kuitenkin näkyy kortilla...
 
Omaan vene-caseeni tilannepäivitys:

Soitin kuluttajaneuvontaan ja heidän näkemyksensä myyjäliikkeen tulee yksiselitteisesti noudattaa syntynyttä sopimusta, koska hyväksytty tarjous on yksilöity ja eivät voi vedota hintavirheeseenkään. Muotoilin liikkeelle asiallisen viestin, jossa vaadin saamiani tarjouksia noudatettavaksi ja pyysin heitä jälleen toimittamaan tarvittavat tositteet maksun suorittamista varten ja ilmoittamaan milloin vene tarjouksen mukaisesti varusteltuna on noudettavissa.

Henkisesti olen varautunut, että liikkeestä ei taaskaan kuulu mitään, niin kai se pitää pistää verikoira (juristi) asialle sitten tulevalla viikolla.
Vene-case tilannepäivitys 2.0:

Yllätyksekseni myyjä oli yhteydessä eilen ja myönsi, että hänen virheensähän se ALV:n unohtuminen on, eikä siitä oikeastaan kannata sen enempiä marmattaa. Hyvä siis näin. Sillä juristin peräänlaittaminen nyt on vähän niitä vihoviimeisiä temppuja, vaikka voiman paremmalla puolella olisinkin ollut.

Ilmoittivat kuitenkin myyneensä jo veneeseeni varatun tehokkaamman moottorin ja nyt selvittävät, mistä sen touhuavat siihen. Lupasivat soitella. Odottavan aika on pitkä.
 
Viimeksi muokattu:
Mites onko Dustin keissi edennyt mihinkään? Itse en ole pariin päivään kuullut mitään, katevaraus kuitenkin näkyy kortilla...
Ei.
Jonkun ylemmän tahon käsittelyssä edelleen. Lupailivat kertoa heti kun tulee lisää tietoa. Tämä siis oli vastaus kun tänään soittelin ja kyselin mikä on tilanne.
 
Täällä ne vain peruutti koko tilauksen ja lähetti rahat takaisin... mv
Kuten myös täällä.

Ensimmäinen kontakti Dustinilta päin oli tilauksen peruminen vedoten hintavirheeseen. Siihen vastasin asiallisesti ja perustellen mm. hintahistorian, kuluttajaneuvon lainauksien ja muiden heidän ale tuotteiden perusteella, ettei hintaa voinut pitää hintavirheenä. Tähän he vastasivat sillä "tilausvahvistus" tekstillä.

Seuraavaksi tein hieman laajemman kirjallisen reklamaation kuluttajaneuvon reklamaatioapurilla ja lähetin sen Dustinille. Siihen vastattiin ja edelleenkään ei tullut muita perusteluja, kuin tuo tilausvahvistus viesti.

Tässä vaiheessa otin yhteyttä kuluttajaneuvontaan lomakkeen kautta ja sain siihen vastauksen perjantaina, jossa he kertoivat ottavansa yhteyttä Dustiniin, kun olin jo itse kirjallisen reklamaation tehnyt. Kuluttajaneuvonnasta ei ole tullut sen jälkeen päivitystä.

Vaikka rahat jo palautuikin, niin mielenkiinnolla odotan tilanteen etenemistä. Dustinhan ei missään vaiheessa ole kieltänyt, etteikö heidän toiminnassa olisi ollut huolimattomuutta ja uskon, etteivät pysty sitä näyttämään. Ainoastaan vetoavat tuohon "tilausvahvistus" viestiin.
 
Vaikka rahat jo palautuikin, niin mielenkiinnolla odotan tilanteen etenemistä. Dustinhan ei missään vaiheessa ole kieltänyt, etteikö heidän toiminnassa olisi ollut huolimattomuutta ja uskon, etteivät pysty sitä näyttämään. Ainoastaan vetoavat tuohon "tilausvahvistus" viestiin.
Kuluttajaoikeusneuvojalta olen saanut sen verran lausuntoa, että hänen mielestään "Kiitos tilauksestanne" -viesti on tilausvahvistus ja että pääsääntöisesti tilausvahvistus sitoo myyjää.

Itse olen sitä mieltä, että tuo Dustinin sähköpostivahvistusten nimillä kikkailu on samanlainen takaportti kuin muidenkin vakiosopimusten vastaavat, vain eri tavalla muotoiltu. Oikeasti sen tarkoitus on siis vain helpottaa toimittamatta jättämistä, kun on käsillä poikkeus pääsäännöstä, esimerkiksi epäluotettavaksi tiedetty asiakas.

Sillä perusteella voitaisiin siis jättää toimittamatta, jos alennusprosentti olisi ollut esimerkiksi 90%. Mutta koska tässä tapauksessa alennus oli uskottava, mitään perustetta ei ole olemassa. En siis usko, että tuohon takaporttiin voitaisiin vedota sellaisenaan, ilman mitään varsinaista perustetta. Sellaista ei tässä tapauksessa taida olla kauppa esittänyt.
 
Sillä perusteella voitaisiin siis jättää toimittamatta, jos alennusprosentti olisi ollut esimerkiksi 90%
On olemassa KRIL-keissi jossa ~90% alennus ei ollut selvä hintavirhe. Eli se prosentti ei kerro suoraan voiko se keissi mennä KRIL:ssä läpi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 289
Viestejä
4 486 425
Jäsenet
74 133
Uusin jäsen
Jaakko0000000

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom