Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Saat emon?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2024 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Jos niillä on suomalainen y-tunnus niin miksi ei. Jos taas kyse ulkomaan kaupasta niin voi mennä eu:n vastaavan hommiksi.
Kyselin Dustinilta, että miten voitte perua 2600:n tilauksen noin vaan. Tähän vetoavat:
”Kun tilaus on tehty, asiakkaalle lähetetään “Kiitos tilauksestasi” -vastaanottovahvistus sähköpostitse. Tämä vastaanottovahvistus sisältää tietoa tilauksen sisällöstä. Siinä yhteydessä, kun tilaus lähetetään Dustinin varastosta, asiakas saa sähköpostitse tilausvahvistuksen ”Tilauksesi on matkalla.” Sitova sopimus syntyy, kun tilaus vahvistetaan asiakkaalle.”
Ei kai se ihan nyt näin mene, jos esim rahatkin lähtee tilatessa?
Verkkokauppa
Verkkokaupassa ilmoitettu hinta on sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkkokaupassa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauslomakkeella.
Eikös tämä annan asiakkaan perua kauppa yksipuoleisesti niin kauan kuin ei ole ottanut tuotetta käyttöön, esimerkiksi vuoden-parin päästä. Ilmoittaa vaan että ei tehnyt sitovaa kauppaa koska sinun toimintatavoissa kaupasta tulee sitova vasta kun tuote otetaan käyttöön.Kyllä muutenkin tuo heidän myyntiehtojen tulkintansa tuntuu aika kummalliselta, että olisi OK perua yksipuolisesti mikä tahansa maksettu tilaus niin kauan kun tavara ei ole lähtenyt heidän varastoltaan.
Dustinin sivulla tilauksen tiedoissa luki "Vahvistettu" ja "Jälkitoimitus 1" vielä vajaa tunti sähköpostin aikaleiman jälkeen. Mitähän se oli jos ei vahvistus myyjän puolelta?Kyselin Dustinilta, että miten voitte perua 2600:n tilauksen noin vaan. Tähän vetoavat:
”Kun tilaus on tehty, asiakkaalle lähetetään “Kiitos tilauksestasi” -vastaanottovahvistus sähköpostitse. Tämä vastaanottovahvistus sisältää tietoa tilauksen sisällöstä. Siinä yhteydessä, kun tilaus lähetetään Dustinin varastosta, asiakas saa sähköpostitse tilausvahvistuksen ”Tilauksesi on matkalla.” Sitova sopimus syntyy, kun tilaus vahvistetaan asiakkaalle.”
Ei kai se ihan nyt näin mene, jos esim rahatkin lähtee tilatessa?
Tämähän on aivan perustavaa laatua olevaa sopimusoikeutta, eli molempia osapuolia sitova sopimus on syntynyt, kun on annettu tarjous ja tarjous on hyväksytty. Jos ei mitään tarkkaa lakitekstissä mainita, niin sitten mennään yleisen käytännön mukaisesti.Mainitaanpa tuossa 'Kiitos tilauksestanne' -mailissa vielä että tavaran lähtiessä varastolta tulee toimitusvahvistus, jota taas myyntiehdot eivät tunne. Vaikuttaa siltä että ovat ehdoissa nimenneet tuon toimitusvahvistuksen tilausvahvistukseksi, jotta voivat kikkailla sanamuotojen kanssa.
Kyllä muutenkin tuo heidän myyntiehtojen tulkintansa tuntuu aika kummalliselta, että olisi OK perua yksipuolisesti mikä tahansa maksettu tilaus niin kauan kun tavara ei ole lähtenyt heidän varastoltaan.
Kuluttajasopimuksella tarkoitetaan sopimusta, jossa sopijaosapuolina ovat elinkeinonharjoittaja eli yritys ja yksityishenkilö eli kuluttaja. Kuluttajasopimuksia ovat tyypillisesti yrityksen toimesta tapahtuva kulutustavaroiden ja palveluiden myynti kuluttajalle. Kuluttajasopimuksissa kuluttajan katsotaan olevan heikommassa asemassa yritykseen nähden, jolloin kuluttajansuoja tuo lisäsuojaa kuluttajalle.
Tarjouksen tai vastauksen peruuttaminen
Tarjouksesta ja vastauksesta tulee antajaansa sitova heti kun vastaanottaja on sen saanut ja tutustunut siihen. Tarjouksen tai vastauksen voi peruuttaa, jos tieto peruutuksesta ehditään toimittamaan vastaanottajalle ennen kuin hän on ehtinyt saamaan tiedon tarjouksesta tai vastauksesta.
TilausvahvistusEsimerkki
Henkilö oli lähettänyt toiselle kirjeen jossa hän kauppaa autoaan 16 000 € hinnalla. Kirjeen lähettämisen jälkeen hän tulee katumapäälle. Vastaanottaja on kuitenkin jo ehtinyt lukea kirjeen, joten sitova tarjous on syntynyt, eikä sen peruuttaminen enää ollut mahdollista.
Sopimusosapuoli voi sopimisen jälkeen lähettää toiselle osapuolelle kirjallisen varmennuksen, jossa täsmennetään sopimuksen ehdot. Vahvistusilmoitus ei vaikuta itse sopimukseen, sillä se on nimenomaan sopimuksen syntymisen jälkeen lähetetty ilmoitus. Tilausvahvistuksella ei ole sopimuksen sitovuuden kannalta merkitystä, mutta se voi vähentää mahdollisia jälkikäteen syntyviä erimielisyyksiä sopimuksen sisällöstä. Vahvistusilmoituksella voi kuitenkin olla suuri merkitys näytettäessä myöhemmin toteen mitä on sovittu, etenkin jos suullisen sopimuksen ehdoista ei ole olemassa muuta luotettavaa näyttöä.
Harkitsen kyllä vahvasti kuluttajaneuvontaa/riitalautakuntaa asian tiimoilta, nyt myyvät viimeisiä kappaleitaan noin 25e ylihintaan ennen tarjousta olevaan hintaan verrattuna. Jos kuitenkin päätyy olla riitauttamatta tilannetta mites tuolta saa omat pois? Maksoin Paytraililla ja en kyllä halua että kyseinen firma pitää eurojani päivääkään enemmän kuin pakko.
Oho, samoin täällä...Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Eli käytännössä: tilaus on heidän puolestaan peruttu ja siitä huolimatta yritys haluaa lähettää sinulle emon. Onneksi olkoon, sait yrityksen lahjaksi emon. Maksoitko etukäteen?Mielenkiintoista toimintaa dustinilta. Eilen ilmoittivat peruneensa tilauksen, tilauksessa oli r5 2600 + emo. Tänään tuli viesti, että emo on lähetetty vaikka aikaisemmassa viestissä kerrottiin tilauksen olevan peruttu...
Eli käytännössä: tilaus on heidän puolestaan peruttu ja siitä huolimatta yritys haluaa lähettää sinulle emon. Onneksi olkoon, sait yrityksen lahjaksi emon. Maksoitko etukäteen?
Mutta jos tilaus on kokonaisuudessaan peruttu suuren ilkeän korporaation puolesta?Varmaan käytännössä saa emon ja maksaa emon. Palauttavat rahat pelkästään prosessorista. Tämä kannattaa tarkistaa ja pistää tuo palautusoikeudella takaisin, jos asia on näin.
Oho, samoin täällä...
Ei, maksoin etukäteen. Mitään takaisinmaksusta ei ole näkynyt tai kuulunutTilasitko laskulla? Äsken pamahti itsellä sähköpostiin lasku vielä koko tilauksesta eli prossu + emo... toimiva systeemi....
Amazon ottaa kyllä nykyään heti. Ovat kuulemma muuttaneet ennen joulua jo tuota ettei lähettäessä tökkää maksuun.Amazon esim. ottaa rahat vasta kun tuote on varastossa ja valmis lähetettäväksi.
Dustin lisäksi myy käytettyjä/avattuja tuotteita uutena. Joskus joutuu tilaamaan useamman kerran, että saa uuden, avaamattoman tuotteen. Samaa tekee myös Proshop.
Vai tekevätkö ensin vain katevarauksen? Itsellä ainakin näin tuntuu olevan.Amazon ottaa kyllä nykyään heti. Ovat kuulemma muuttaneet ennen joulua jo tuota ettei lähettäessä tökkää maksuun.
Itselläkin näin kun viime viikolla tilasin, katevaraus meni heti mutta tililtä veloitus lähti vasta eilen.Vai tekevätkö ensin vain katevarauksen? Itsellä ainakin näin tuntuu olevan.
Nyt tuli uusi vastaus kun kyseenalaistin tilauksen peruuttamista mutta kuitenkin vain osa siitä. Eivät näköjään ollut vielä lähettäneet tilausta.Tilasitko laskulla? Äsken pamahti itsellä sähköpostiin lasku vielä koko tilauksesta eli prossu + emo... toimiva systeemi....
Se mitä tilanteessa kannattaa tehdä, riippuu siitä oletko joka tapauksessa ostamassa ko. prossun jostakin. Jos olet, niin suosittelen ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvontaan. Noin 100% varmuudella he ovat myös sitä mieltä että ei ole sellainen hintavirhe joka kuluttajan tulisi osata tulkita virheeksi, ja pyytävät jättämään ratkaisupyynnön kuluttajariitalautakunnalle.
Ennustan myös että kuluttajaneuvonnasta ohjeistavat pitkien käsittelyaikojen takia pyytämään korvaukseksi ostamasi prossun ja tuon tarjoushinnan välistä hintaeroa. (Huom. ei tarvitse ostaa prossua samasta liikkeestä jotta voit vaatia tätä korvausta.) Tämä siitä syystä että korvauksen pitäisi aina perustua näytettävissä olevaan haittaan, joka tässä tapauksessa on se että joudutkin ostamaan prossun kalliimmalla muualta. Tai ainakin ohjeistavat olemaan pyytämättä korvaukseksi sitä ko. prossua tuolla tarjoushinnalla, sillä siinä kohtaa kun se ratkaisu 18kk päästä tulee, niin sen hinta on oikeasti ehtinyt jo tippua.
Jos joka tapauksessa oli hankkimassa tuota kyseistä prossua, niin huonoimmassa skenaariossa kuluttajariitalautakunta päättää että sinun olisi pitänyt tajuta hinta virheelliseksi ja et saa mitään korvausta ja olet lähinnä menettänyt sen 20 min omaa aikaasi sen ratkaisun hakemiseen. Parhaassa tapauksessa taas liike maksaa sen 60e sulle sitten päätöksen tultua. Ja harmaassa välimaastossa vaihtoehdot jossa korvaus on jotain alempaa tai että liikettä ei kiinnosta noudattaa lautakunnan suositusta.
Tuo alennus on näköjään ollut uutisenkin arvoinen:Dustin myynyt vuosi sitten 1700x poistohintaan. Hintaseuranta AMD Ryzen 7 1700x. Tämän bongasin Kasasimme Suomen PARHAAN budjetti-peli-PC:n? -videolta.
Itselläkin näin kun viime viikolla tilasin, katevaraus meni heti mutta tililtä veloitus lähti vasta eilen.
4. Sopimuksen syntyminen
Juridisesti sopimus syntyy, kun tarjoukseen annetaan hyväksyvä vastaus. Verkkokaupassa tarjoukseksi katsotaan siellä esiteltävät hyödykkeet hintatietoineen ja hyväksyväksi vastaukseksi asiakkaan tekemä tilaus.
Verkkokauppiaalla on kuitenkin myös mahdollisuus siirtää sopimuksen syntyhetkeä eteenpäin ilmoittamalla sopimusehdoissa, että sopimus syntyy kauppiasta sitovaksi vasta, kun kauppias on käsitellyt tilauksen ja vahvistanut hyväksyvänsä sen. Kauppias voi myös olla hyväksymättä tilausta, esimerkiksi aikaisempien maksuhäiriöiden tai toistuvien peruutusten vuoksi.
Karkkainen.comista tilattaessa sitova kauppasopimus syntyy, kun Asiakkaalle lähetetään tilausvahvistus. Kauppasopimus koskee tilausvahvistuksessa vahvistettuja tuotteita. Toimitusvahvistuksessa vahvistetaan tilattujen tuotteiden saatavuus ja toimitus. Asiakkaan tilaukset pyritään käsittelemään 24 tunnin kuluessa. Karkkainen.com pidättää oikeuden olla hyväksymättä tilausta.
Tilaus- ja toimitusehdotVerkkokaupalla on oikeus olla hyväksymättä tilausta syytä ilmoittamatta. Näin voi käydä, jos epäilemme, että olet huijarikissa, joka yrittää keinotella paidan itselleen ilman maksua.
Tuskinpa. Taitaa olla ostajan vastuulla pyytää maksutonta palautusta ennen lähetystäOnko oikeus periä postikuluja takaisin kun lähettää tuotteen takuuhuoltoon siinä tilanteessa kun huolto mainitsee maksuttomasta asiakaspalautuksesta vastan sitten kun olet jo kerenny lähettää paketin omalla kustannuksella?
Katso alla. Olen miettinyt jaksaisinko jatkaa vai pistänkö vain firman ikuiseen boikottiin. Onkohan "myönnetty määrä" varmistus näitä tilanteita varten vai vain huono käännös@evakko kirjoitteli aikaisemmin, että sivuilla olisi tässä tilanteessa näkynyt "vahvistettu". Ei kuvaa sattuisi olemaan tuosta verkkokaupan "vahvistettu"- tilanteestan tämän Ryzenin osalta?
Sähköpostilla ilmoitin, että tuoteessa on takuun alaista vikaa johon sain vastauksen, että voit lähettää sen normaalina postipakettina ja osoitteen.Siis mistä edes kaivoit osoitteen mihin tuotteen lähetit kun normaalisti saa aina asiakaspalautuskoodin eikä mitään osoitteita tarvitse itse katsella?
Reklamaatio kannattaa aina tehdä. Tilauksen peruutus ei tule itsestään muuttumaan, vaan siitä pitää reklamoida. Mitään lomakkeita ei tarvita näin yksinkertaisessa asiassa, vapaamuotoinen on riittävä.Olen miettinyt jaksaisinko jatkaa vai pistänkö vain firman ikuiseen boikottiin.
1. Tee valitus yritykselle
Ota yhteyttä yritykseen/yrittäjään, jolta olet tavaran ostanut. Tee valitus (reklamaatio) mahdollisimman pian virheen havaitsemisesta.
Sähköpostilla ilmoitin, että tuoteessa on takuun alaista vikaa johon sain vastauksen, että voit lähettää sen normaalina postipakettina ja osoitteen.
Tähän viestiin vastasin kysymyksellä, että mitenkä tämän voi lähettää maksuttomasti, johon en saanut vastausta kuin vasta paketin lähetettyäni omalla kustannuksella asiakaspalautusnumeron kera.
Vene-case tilannepäivitys 2.0:Omaan vene-caseeni tilannepäivitys:
Soitin kuluttajaneuvontaan ja heidän näkemyksensä myyjäliikkeen tulee yksiselitteisesti noudattaa syntynyttä sopimusta, koska hyväksytty tarjous on yksilöity ja eivät voi vedota hintavirheeseenkään. Muotoilin liikkeelle asiallisen viestin, jossa vaadin saamiani tarjouksia noudatettavaksi ja pyysin heitä jälleen toimittamaan tarvittavat tositteet maksun suorittamista varten ja ilmoittamaan milloin vene tarjouksen mukaisesti varusteltuna on noudettavissa.
Henkisesti olen varautunut, että liikkeestä ei taaskaan kuulu mitään, niin kai se pitää pistää verikoira (juristi) asialle sitten tulevalla viikolla.
Ei.Mites onko Dustin keissi edennyt mihinkään? Itse en ole pariin päivään kuullut mitään, katevaraus kuitenkin näkyy kortilla...
Täällä ne vain peruutti koko tilauksen ja lähetti rahat takaisin... mvMites onko Dustin keissi edennyt mihinkään? Itse en ole pariin päivään kuullut mitään, katevaraus kuitenkin näkyy kortilla...
Kuten myös täällä.Täällä ne vain peruutti koko tilauksen ja lähetti rahat takaisin... mv
Mulle Jimms on itkeny useampaankin otteeseen hintavirhettä ja peruneet tilaukseni.Jimmsi ei kyllä petä, ei aleta itkemään hintavirhettä selvästä tarjouksesta ! Hyvä jimms!
Kuluttajaoikeusneuvojalta olen saanut sen verran lausuntoa, että hänen mielestään "Kiitos tilauksestanne" -viesti on tilausvahvistus ja että pääsääntöisesti tilausvahvistus sitoo myyjää.Vaikka rahat jo palautuikin, niin mielenkiinnolla odotan tilanteen etenemistä. Dustinhan ei missään vaiheessa ole kieltänyt, etteikö heidän toiminnassa olisi ollut huolimattomuutta ja uskon, etteivät pysty sitä näyttämään. Ainoastaan vetoavat tuohon "tilausvahvistus" viestiin.
On olemassa KRIL-keissi jossa ~90% alennus ei ollut selvä hintavirhe. Eli se prosentti ei kerro suoraan voiko se keissi mennä KRIL:ssä läpi.Sillä perusteella voitaisiin siis jättää toimittamatta, jos alennusprosentti olisi ollut esimerkiksi 90%