Tässä vielä oma selitykseni sille, miksi tuota Clas Ohlsonin huhuttua bugia (toistaiseksi vain spekulaatio) ei voinut kuluttuja (= minä) tietää:
- En löytänyt sivuilta mainintaa, ettei alennuskoodeja olisi saanut yhdistää, eikä sitä ole verkkokaupassa estetty. Monissa verkkokaupoissa useamman koodin lisääminen ei ole mahdollista, mutta yhtä lailla on olemassa verkkokauppoja, joissa useampaa koodia voi käyttää samanaikaisesti.
- Clasulla on usein -25% alennuksia koko valikoimasta, joten -25% koodi ei ole mitenkään erityisen suuri alennus. Lisäalennus vielä tämän alennuksen lisäksi ei siis sinänsä ole poikkeuksellista, toki ei niin yleistä kuin tuo pelkkä -25% alennus.
- Edes -50% kerta-alennus ei ole mitenkään poikkeuksellista, onhan niitä muillakin kaupoilla
- Alennuskoodien alkuperää en tiedä, mutta veikkaisin, että koodit olivat:
- Ystävämyyntikoodi -25%
- Joulukampanjakoodi -15%
- Kanta-asiakaskoodi -10%
Näin ollen olen kuluttajien puolella siinä, että asiakkaiden tulisi saada tilauksensa.
Mainoksen virheen oikaisu
Myyjää sitoo kaupan osapuolena huolellisuusvelvoite, mikä markkinoinnissa tai tarjouskampanjoissa tarkoittaa sitä, että tuotetta on saatavilla ja mainoksen tiedot pitävät paikkansa. Huolellisuutta on muun muassa markkinoinnin virheellisten ja muuttuneiden tietojen korjaaminen.
Mainoksen virheen oikaisun tavoitettava asiakkaat
Jos mainos ilmestyy virheellisenä tai puutteellisena, mainostajan velvollisuus on oikaista virhe riittävän tehokkailla keinoilla. Oikaisun on oltava oikeassa suhteessa markkinoinnin voimakkuuteen ja laajuuteen sekä virheestä asiakkaille aiheutuviin haittoihin.
Virhe on oikaistava kuluttajille, joille virheellinen mainoskin on kohdistettu. Yleensä virhe on oikaistava samaa kanavaa käyttäen kuin millä virheellinen mainos on välitetty.
Virhe on selkeästi korjattava oikaisulla myös liikkeen ulkopuolella, ja liikkeessä on oltava selkeästi esillä tiedot virheen oikaisusta. Myös myymälän henkilöstöllä on oltava oikeat tiedot.
Mainoksen virheen hyvittäminen
Jos mainostaja on toiminut huolimattomasti, kuluttaja voi vaatia hyvitystä virheellisen mainoksen vuoksi aiheutuneesta taloudellisesta vahingosta, esimerkiksi turhan kauppareissun aiheuttamia kuluja.
Mainostaja ei yleensä ole korvausvelvollinen:
- jos mainoksessa on ollut virheellinen tieto, mutta mainostaja on ollut huolellinen ja myös korjannut mainonnan ja tilanteen asianmukaisesti.
- jos mainostaja pystyy osoittamaan virheen syntyneen siitä riippumattomasta syystä.
- jos virhe on niin selvä, että kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää kyseessä olevan virheellinen tieto.
Erikoistarjousten osalta mainostajan velvollisuus toimia huolellisesti on korostunut, koska erikoistarjouksen avulla halutaan kuluttaja liikkeeseen nimenomaan ostamaan tarjottu, houkuttava tuote.
Erikoistarjousten poikkeuksellisen luonteen vuoksi mainostajan mahdollista huolellisuutta ei ole tarpeen selvittää erikseen. Jos erikoistarjoustuote varotoimista huolimatta loppuu tarjouksen kestoaikana, myyjän on varauduttava hyvittämään kuluttajalle aiheutunut haitta. Kuluttajalle voidaan esimerkiksi antaa vastaava tuote erikoistarjouksen ehdoilla tai hänelle voidaan antaa mahdollisuus ostaa tarjoustuote myöhemmin.
Virheellisen hinnan sitovuus
Myyjän huolellisuusvelvoitteeseen kuuluu riittävä huolellisuus muun muassa markkinoinnin toteuttamisessa. Kuluttajalla on oikeus odottaa, että mainoksen hintatiedot pitävät paikkaansa.
Verkkokaupoissa ja -mainonnassa tietoja voi päivittää nopeasti ja milloin tahansa, minkä takia internetissä mainostajalla on suurempi vastuu mainosten ja kauppapaikkojen oikeista tiedoista ja huolellisuusvaatimus korostuu. Internetissä lähtökohta on, että myyjän ilmoittamat tiedot tuotteesta, esimerkiksi hinnasta ja ominaisuuksista ovat sitovia.
Kuluttaja voi vaatia tuotetta verkkosivuilla tarjottuun hintaa sen jälkeen, kun hän on hyväksynyt tarjouksen tilaamalla tuotteen. Ainoastaan tietyissä tilanteissa myyjä voi vedota tietojen paikkansa pitämättömyyteen ja vetäytyä kaupasta:
- Jos kuluttajan olisi pitänyt ymmärtää hinnan olleen selvästi virheellinen, hinta ei sido myyjää. Näin on muun muassa silloin, jos ero ilmoitetun hinnan ja todellisen hinnan välillä on huomattavan suuri tai väärää hintaa voidaan pitää poikkeuksellisen alhaisena yleiseen hintatasoon verrattuna. Jos 600 euron televisiota myydään 60 eurolla, kyseessä on todennäköisesti erehdys.
- Jos myyjän mukaan hintatieto on ollut muu kuin se, jolla kuluttaja on tehnyt tilauksen, myyjän pitää pystyä esittämään asiasta luotettava näyttö.