• Hyvät tarjoukset -alueen ohjeet ja säännöt

    • Uuden tarjouksen kohdalla valmispohjan ja etuliitteen käyttö on pakollista!
    • Otsikkomuotoilu: Tuote, kauppa, tarjoushinta
    • Ainoastaan tarjouksia, jotka toimitetaan Suomeen
    • Ei ref-linkkejä

Kaupankäynnin kiistatilanteet (hintavirheet, takuut, palautukset jne.)

Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
85
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.

Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
 
Liittynyt
01.01.2017
Viestejä
597
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
On. Takuu on vapaaehtoinen valmistajalle ja kauppiaalle (ks. aiemmat linkkini). Mutta virhevastuusta kauppias ei pääse eroon.

Käytännössä yleensä asiat menee mutkattomasti niin kauan kuin on yhteisymmärrys takuun / virhevastuun kestosta on (eli se, minkä kauppa tyypillisesti lupaa takuuta). Sitten menee enempi vähempi taisteluksi, jos näkemykset ei kohtaa ja vahinko olisi menossa kauppiaan omasta pussista.
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 057
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
On tietysti, hyvin harvoilla tuotteilla on OIKEASTI esim. se "ikuistakuu" mitä osassa luvataan. Esim. muistien "elinaikainen takuu" ei oikeasti tarkoita sitä että niin pitkään kuin firma on vain olemassa tai jopa niin pitkään kuin ostajalla vain jälkeläisiä riittää aina saisi uuden tuotteen tilalle. Ei tule mieleen kuin yksi (keittiöveitsi) minkä vanhemmat ovat ostaneet ja pariin kertaan vaihtaneet kun hajonnut ja se valmistaja taitaa olla joku ruotsalainen firma. Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...

Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 804
Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Veikkaan että itse tuote ei kingstonille maksanut oikeastaan mitään ja postikulut oli varmaan merkittävin kuluerä asiakaspalvelun ajankäytön lisäksi, niin varmistivat halvalla etteivät saa huonoa mainosta.
 
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
1 263
Taitaa takuu olla vapaaehtoinen, mutta virhevastuusta ei pääse eroon.
On. Takuu on vapaaehtoinen valmistajalle ja kauppiaalle (ks. aiemmat linkkini). Mutta virhevastuusta kauppias ei pääse eroon.
Teillä jää nyt puolet pois tästä koko jutusta. On täysin eri asia todeta että "emme tarjoa takuuta, koska se on vapaaehtoinen" kuin että "tällä tuotteella on 5 vuoden takuu, mutta emme noudata lupaustamme, koska se on vapaaehtoinen".

On tietysti, hyvin harvoilla tuotteilla on OIKEASTI esim. se "ikuistakuu" mitä osassa luvataan. Esim. muistien "elinaikainen takuu" ei oikeasti tarkoita sitä että niin pitkään kuin firma on vain olemassa tai jopa niin pitkään kuin ostajalla vain jälkeläisiä riittää aina saisi uuden tuotteen tilalle. Ei tule mieleen kuin yksi (keittiöveitsi) minkä vanhemmat ovat ostaneet ja pariin kertaan vaihtaneet kun hajonnut ja se valmistaja taitaa olla joku ruotsalainen firma. Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...

Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.
Tämäkään ei ole sama asia. Jos tuotteella on joku mielivaltainen "elinikäinen takuu", niin sille pitää tietenkin olla aina takuuehdot, jossa kerrotaan mitä se tarkoittaa. Kingstonilta ne takuuehdot varmasti löytyvät. Tässä tapauksessa tuotetta on markkinoitu 5 vuoden takuulla, mutta mitään takuuehtoja ei ole missään, eikä koko takuuta ole muutenkaan olemassa aiemmin kerrotuista syistä johtuen. Eli nähdäkseni tällä 5 vuoden takuulla ei ole mitään muuta virkaa kuin harhaanjohtaa kuluttajia.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
20
Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.

Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.

Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)

Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?

Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.

Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Tähän jatkoa sen verran, että Jimm's PC Store vastasi:

Hei,

asiaa on vielä lisää selvitelty toimittajan sekä valmistajan kanssa ja kaikki merkit viittaavat että tuote on toimitettu Hollantilaiselle jälleenmyyjälle. Takuuosastomme on nyt hiiren toimittanut teille takaisin.
Näihin Jimm's ei ole siis vastannut:

1) Miksi he myivät minulle hiiren, joka on hollantilaiselle jälleenmyyjälle toimitettu?
2) Mikä minulle toimitetussa hiiressä sitten pitäisi Jimm'sin mukaan olla sarjanumerona, jos kerran saamani hiiren sarjanumero on väärä?
3) Miksei sarjanumeroa ole merkitty kuittiini?
4) Voivatko he toimittaa yksityiskohtaisemman selvityksen siitä, miten sarjanumerotarkastus on suoritettu?

Onkohan Jimm'sillä enemmänkin luurankoja kaapissa kuin vain viimeaikaiset uutisoinnit, tuohon ensimmäiseen kysymykseen viitaten. :think:

En siis ole asioinut kyseissä kaupassa viime syksyn jälkeen, jolloin tämän hiiren ostin, enkä aio jatkossakaan (tämä takuupalautushärdelli pois lukien). Kai se on otettava yhteyttä hiiren valmistajaan (Asus), kuten AeshmA edellä ehdotti, ja Kuluttajaneuvontaan.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 318
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.

Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm
Voi, mutta myyjän täytyy irtisanoutua valmistajan takuusta nimenomaisesti ja selkeästi ennen tuotteen myymistä asiakkaalle. Tähän ei siis riitä mikään lause ehdoissa tai ostamisen jälkeen kassakuittiin printattu merkintä vuoden takuusta.

Jos eivät näin ole tehneet, ovat ottaneet edellisen myyntiportaan tarjoaman takuun kontolleen.

Löytyy täältä aiemmin linkatusta KKV:n tietopankista

Takuun voi antaa tavaran myyjä, valmistaja tai maahantuoja. Myyjä vastaa aiemman myyntiportaan, kuten valmistajan tai maahantuojan, antamasta takuusta aivan samoin kuin omastaankin. Myyjä voi irtautua aiemman myyntiportaan antamasta takuusta vain ilmoittamalla siitä ostajalle nimenomaisesti ja selkeästi ennen kaupantekoa. Jos myyjä ei ole tätä tehnyt, ostaja voi valita, mille myyntiportaalle hän vaatimuksensa kohdistaa.

Valmistaja ja maahantuoja eivät vastaa myyjän omissa nimissään antamasta takuusta. Valmistaja ja maahantuoja voivat kuitenkin olla kuluttajansuojalain aikaisempaa myyntiporrasta koskevien säännösten perusteella vastuussa virheestä.
 
Liittynyt
16.12.2016
Viestejä
20
Mikä hiirivalmistaja? Jos vaikka heiltä saisi parempaa palvelua.
Asus, tämä hiiri kyseessä (en linkkaa):
Koodi:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/189442/90mp02w0-bmua00/asus-rog-harpe-ace-aim-lab-edition-langaton-pelihiiri-36-000-dpi-musta-tarjous-norm-135-90
Nyt muistin, että bongasin tuon hiiren tarjouksesta TechBBS:ssä: Tekniikka - Asus ROG Harpe Ace Aim Lab Edition - langaton pelihiiri, Proshop, 47€ (ketjun otsikossa eri kauppa, mutta aloitusviestissä linkki myös Jimm'siin)

Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin. :kahvi:
 
Liittynyt
31.10.2018
Viestejä
406
Asus, tämä hiiri kyseessä (en linkkaa):
Koodi:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/189442/90mp02w0-bmua00/asus-rog-harpe-ace-aim-lab-edition-langaton-pelihiiri-36-000-dpi-musta-tarjous-norm-135-90
Nyt muistin, että bongasin tuon hiiren tarjouksesta TechBBS:ssä: Tekniikka - Asus ROG Harpe Ace Aim Lab Edition - langaton pelihiiri, Proshop, 47€ (ketjun otsikossa eri kauppa, mutta aloitusviestissä linkki myös Jimm'siin)

Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin. :kahvi:
Onkohan tuo hiiri tilattu tuon ketjussa mainitun starcart palvelun kautta? Ettei se jotenkin vaikuttaisi asiaan?
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
17 675
Asus, tämä hiiri kyseessä (en linkkaa):
Koodi:
https://www.jimms.fi/fi/Product/Show/189442/90mp02w0-bmua00/asus-rog-harpe-ace-aim-lab-edition-langaton-pelihiiri-36-000-dpi-musta-tarjous-norm-135-90
Nyt muistin, että bongasin tuon hiiren tarjouksesta TechBBS:ssä: Tekniikka - Asus ROG Harpe Ace Aim Lab Edition - langaton pelihiiri, Proshop, 47€ (ketjun otsikossa eri kauppa, mutta aloitusviestissä linkki myös Jimm'siin)

Melkein tekisi mieli käydä tuolla ketjussa kyselemässä, jos kukaan ketjussa vastanneista tai viesteistä tykänneistä tilasi tuolloin kyseisen hiiren Jimm'siltä ja jos tilasi, niin kyselisi Asukselta/Jimm'siltä hiirensä sarjanumerosta tietoja, että onko myös hänen tilaamansa hiiri tältä "hollantilaiselta jälleenmyyjältä" peräisin. :kahvi:
Menee vähän jo periaatteen puolelle ja siksi kannustan viemään myyjän kanssa maaliin. Jos ja kun sieltä sen ostit. (*

Konsernilla ilmeisesti toimintaa Alankomaissa, mutta vähän erilaiselta vaikuttaa kuin esim Suomessa, joten ei mahdoton mutta ei välttämättä siitä kyse että olisi jotenkin sillä selitettävissä.
Sitä en tiedä kuinka tarkkaan heillä ostopaikat syynätään, jos siis olisi eri kanavasta tullut kuin tavanomaisesti , ja jos joku tarjoukseen mennyt tuote. Siis riippuen kanavasta niin ei mahdotonta että myyjä ei nyt muista tai edes tiedä mistä jokin ero tullut. (joissain organisaatioissa ei mitenkään tavatonta että hankintakanavia on useita) "pikkuliikkeet" ei nyt pikkukamaa piippaille sarjanumero tasolla tulleeksi/lähteneeksi, tai sähköisesti vie omiin järjestelmiin, vaikka joitain tuoteryhmiä tarkkaan sarjanumero tasolla seuraisi. ja tuskin tässä nyt on sarjanumero historiaa putsailtu)

Jos lähdetään siitä että se sinulle tullut Jimssiltä, ja yksittäis tapaukseksi osoittautuu, niin onhan niitä teoreettisia tapauksia että on asiakaspalautus.

Mutta eniten veikkaan että joku data virhe, ja ketjupoikkeama jimms omassa hankintakanavassa.


(*
Jos menee ihan kovaksi riitelyksi, niin jos myyjä pystyy todistaan ettei ole kyseistä hiirtä myynyt, niin pallo vähän takaisin sinulla. Jos löydät toisen asiakkaan millä samanlainen tapaus (hollanti), niin sitten selvä.

Noin muuten jos kuluttajalla on kuitti ja tuote, niin selvä homma, ja myyjän moka jos ei ole tarkempia tietoja laittannut. Mutta siis myyjä pystyy "todistaan" ettei ole sen myymä.
 

TheMeII

Übertaktungspotenzial
S Y N T H W A V E
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
7 062
Mutta suurin osa selittelee omiaan luokkaa "emme enää valmista DDR1 muisteja joten takuu on päättynyt" vaikka kuinka lukisi "lifetime guarantee" tms...
En nyt ole varma vastasiko jo joku tähän mutta esim kingstonilla lukee tai ainakin 20 vuotta sitten luki jossain joko muistin mukana tulevassa lippusessa tai netissä legalesellä että elinikäinen takuu kattaa sen ajan kun kingston valmistaa korvaavaa tuotetta. Tämä myös sopii tuohon usbiin, sille on edelleen korvaavia
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
247 779
Viestejä
4 322 442
Jäsenet
72 100
Uusin jäsen
verkkotunkki

Hinta.fi

Ylös Bottom