Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Suomalainen, siis oikeasti suomalainen niiin yhtiönä kuin johtona yms. Ja osoite suomessa.En tiedä nyt onks tää suoranaisesti oikea ketju tälle, mutta läheltä käy kuitenkin:
Perheenjäseneni osti erään verkkokaupan kautta jotain tuotteita, ilmeisesti vaatteita. Oli loppuunmyynti /varaston tyhjennys ja verkkokaupan lopetus kaikki samassa. Kävi silleen tyhmästi kuitenkin että tilauksen ja maksun jälkeen ei oo kuulukkaan asiasta mitään. Yhteydenpito ilmeisen huonoa siihen firmaan, puhelinnumeroon tai sähköpostiin ei vastausta saa.
Mitenköhän tota asiaa ajais eteenpäin? Toiminimi on edelleen aktiivinen
Onks se sitte poliisille ohjattava asia?
Voihan se toki olla että viestit ei vaan päädy perille, täytyy katella nyt hetki ja sit vaikka kuluttajaneuvonnan kautta.
Ei varmaan nostatus tai miksi sitä oikeasti kutsutaan ollut mennyt kunnolla ja sen jälkeen se paistetaan uunissa. Tullut katseltua miten ne noita patonkeja siellä tekee. Jos olet nähnyt miten pienestä palasta taikinaa tuo 30cm subi syntyy niin siitä voi päätellä, että sisältää paljon lisäaineita/hiivaa. Kuvassakin näyttää siltä, että patongin valmistuksessa on jotain mennyt pieleen.Ostin miljoonannen kerran Subista hunajakaura leivän 25.4 ja jokin leivässä oli vikana kun se jo kääröstä avatessa haisi hiivalle tms.
Ostin tämän siis mukaan sovelluksella niin siksi laitoin palautetta vasta Subwayn nettisivun kautta.
Subista vastattiin 29.4 pahoittelujen kera ja kysyttiin tilinumeroa hyvitystä varten.
Vastasin sinne tilinumeroni 29.4 eikä rahoja alkanut näkyä.
Kysyin rahojen perään 7.5 sekä 15.5 ilman vastausta. Eilen laitoin sitten pidemmän viestin että asia siirtyy välittömästi Kilpailu ja kuluttajavirastolle kun eivät lupauksiansa pidä. Meni 5min ja rahat oli palautettu ja tuli "anteeksipyyntö" kun asiaa ei oltu hoidettu?
Eli ilmeisesti tarkoituskin oli kokoajan vitkutella ja yrittää että asiakas unohtaa asian? Kyse Jalasjärven Subway ravintolasta.
![]()
Samsung lähettää tilauksesta tilausilmoituksen, lähetysilmoituksen sekä sitten tilaus valmis -ilmoituksen.Laitetaan nyt tännekin, eli tilasin Samsungin verkkokaupasta S24 puhelimen.
Puhelin saapui about viikossa ja siltä osin kaikki hyvin.
Ongelma Samsung kaupassa oli että sieltä ei saanut oikeaa kuittia tilauksesta, siis sellaista joka kävisi verotukseen. Saamassani tilausvahvistuksessa hinnat ja alv on pyöristetty tasaeuroihin ja kuitissa ei kerrota alv verokantaa ollenkaan. Myös kaupan ostoskorissa hinnat näytettiin pyöristettynä, mutta luottokorttimaksussa hinnat perittiin täysimääräisinä.
Oikeaa kuittia ei Samsungilta saanut edes pyytämällä.
Tämä siis tiedoksi muille jotka etsivät työpaikan sponsoroimaa puhelinta eli voi tulla ongelmia kululaskun kanssa.
Vastataan nyt omaan viestiin kun ketjuun eksyin. Tosiaan reklamoin tuon sohvan myyjälle ilman mitään vaatimuksia ja jopa yllättävästi myyjä tuntui olevan samoilla linjoilla ja pyysi kuvia sohvan painumista ja videota narinastaD). Nämä laittelin ja niistä myyjä kuitenkin totesi että ei kyllä näytä sellasielta että aletaan mitään tekemään mutta välitti kuitenkin kuvat tehtaalle. Sieltä sitten vastattiin että lähettävät uudet rungot molempiin moduuleihin (=kokonaan uusi sohva ilman jalkoja). Viimeviikolla saapuivat ja veivät vanhan mennessään, vähän elättelin toiveita että olis saanut tuonkin pitää kun ei ensin ollut mitään puhetta mutta muka tehtaalle lähettävät takaisin mikä tuntuu erikoiselta. Tietty tuosta varmaan saa ainakin rungon hyötykäyttöön osittain eli meniskö sit uusiokäyttöön. Sinänsä tää nyt meni ihan hyvin mutta en kyllä tän uudenkaan sohvan kanssa elättele toiveita että pysyisi sen parempana kuin tuo ensimmäinenkään. Vaikea uskoa että tälle mitään rakenteellisia/materiaalien muutoksia olisi tehty. Kaitpa tästäkin voi sit myöhemmin valittaa lisää jos on taas puolenvuoden käytöllä ihan lytyssä, oletan että tälläsen parin tonnin sohvan kestoikä on tosiaan useampi vuosi ja taitaa mahdollisissa tulevissa kiistatilanteissa kkv tulkita myyjänkin jo myöntäneen että valmistajan sohvissa on tälläisiä ominaisuuksia kun kerran jo vaihdettu,
Painepesuri hajosi juuri ennen takuuajan umpeuduttua, reklamoitu myyjäliikkeeseen samana päivänä kun takuu umpeutui.
Ottivat vastaan ihan mukisematta mutta sanoivat että selvittelevät asiaa kun eivät enään myy kyseistä merkki, että mitä maahantuoja haluaa tehdä.
Nyt parin viikon odottelun jälkeen maahantuojan osoittama korjausliike sanoi ettei aijo tehdä pesurille mitään koska takuu ummessa, myyjäliike kertoi korjausliikkeelle että asiasta on reklamoitu ennen takuun umpeutumista kylläkin. Myyjä vain soitteli äsken että tämmöinen tilanne, sanoin että tehkää nyt selväksi että se on reklamoitu ennen takuuajan umpeutumista.
Meinaa hermo mennä, mun mielestä tämä olisi myyjän ja maahantuojan välinen kiista, ja muutenkin pesurilla on pesty max 10krt niin eikö tuossa voi johonkin virhevaatuuseen vedota jos noin helpolla hajoaa?
Aivan ilmiselvästi virhevastuun alainen keissi.Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.
Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.
Aivan ilmiselvästi virhevastuun alainen keissi.
Tämä ei toki elektroniikkaliikkeen tiskillä aina (lue: juuri koskaan) tarkoita sitä, että liike hoitaa kuluttajansuojalain mukaisen vastuunsa asiasta.
Muista vedota nimenomaisesti kuluttajansuojalain mukaiseen virhevastuuseen (äläkä takuuseen), siihen ettei tuote kestänyt lähellekään odotettua käyttöikää ja siihen että virhe on ilmiselvästi ollut tuotteessa jo ostohetkellä (koska ns. tyyppivika).
Parasta on jos mukana hieman dokumentaatiota tyyppiviasta esim. valmistajan kommentti, uutinen, foorumiketju yms.
Jos verkkikseltä tulee vakiokommentti "takuu loppu, ei kuulu meille" niin kirjoita kuluttajariidan apurilla tai ChatGPT:llä virallinen reklamaatio. Siihen saadun vastauksen kanssa sitten kuluttajariitalautakuntaan ratkaisupyyntö vetämään.
Kerro sitten miten käy. Itselläni sama woofer, ostettu 3 vuotta 2 kk sitten. Toimii ongelmitta, ja ostaessa jo oli tiedossa että tämmöisiä ongelmia on joillakin ollut.Jooh nyt odotellaan huoltotiimin vastausta, toivottavasti nyt hoitavat asian loppuun kunnolla.
Netistä löytyy pilvin pimein keissejä joissa käynyt samoin tuolle R-112SW subwoofferille joten kaipa heilläkin homma tiedossa on.
Korjaushan ei sinäänsä kai ole sen kummempi homma, mutta Klipchiltä löytyy päivitetty osa jossa on tuo valmistusongelma korjattu niin kaipa pitäisi olla aika "mutkaton" homma.
Nooh, katotaan miten käy.
Kerro sitten miten käy. Itselläni sama woofer, ostettu 3 vuotta 2 kk sitten. Toimii ongelmitta, ja ostaessa jo oli tiedossa että tämmöisiä ongelmia on joillakin ollut.
Muistelen että syynä olisi ollut jokin virtalähteen komponentin kärähtäminen, jos subbari on aina päällä. Itse pidän sitä auto-asennossa. Varmin olisi napsauttaa se käsin päälle ja pois, mutta ei jaksa kun subbari on hankalassa paikassa ja muuten laitteet herää yhdellä kaukosäätimen painalluksella.
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.
Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.
Tarkastusmaksun räppäävät siitä, arviolta 60€. Voi selvitä puhumallakin jos neuvottelee taitavasti.Toivottavasti jos tuotteen tuonne vie niin ei joudu maksamaan mitään lisäkuluja jos nyt ei jostain syystä virhevastuuseen menekkään, onko kellään asian suhteen kokemusta?
Jooh noh, itseaiheutettu kyseinen vika ei kuitenkaan ole niin enpä usko että joutuu mitään maksamaan. Mahdollisesti joutuu tapella jos väittävät että 3v käytön jälkeen tuollaisen esineen hajoaminen on ok.Tarkastusmaksun räppäävät siitä, arviolta 60€. Voi selvitä puhumallakin jos neuvottelee taitavasti.
ketju vähän katkes, niin kyse ilmeisesti "merkittömästä" subbaristaJooh noh, itseaiheutettu kyseinen vika ei kuitenkaan ole niin enpä usko että joutuu mitään maksamaan. Mahdollisesti joutuu tapella jos väittävät että 3v käytön jälkeen tuollaisen esineen hajoaminen on ok.
Kysymys, subwoofer hajosi vuosi takuun loppumisen jälkeen (2v takuu). Tiedetty ongelma valmistajalta mutta jostain syystä Suomessa noita ei ole sitten "automaattisesti" vaihdettu asiakkaille, toisin kuin jenkeissä.
Meneekö tämä virhevastuun alaiseksi? Kuitenkin pääasiassa kaiuttimien ja muiden hifilaitteiden elinikä on huomattavasti pidempi kuin kolmisen vuotta. Tuote ostettu Verkkokaupasta ja odottelen että heiltä tulee vastausta huoltotiimiltä tms.
Olkkarisubbari joo, Kliptch subbari ei nyt "merkitön" kuitenkaan, iso amerikkalainen audiovalmistaja.ketju vähän katkes, niin kyse ilmeisesti "merkittömästä" subbarista
Eli ilmeisesti noin 4 vuotta vanha, ja ns ohjeenmukaan käytetty. ja ilmeisesti suunnittelu/valmistuvika, eikä noissa yleensä mitään kuluvaa ole.
Jos ei mitään syytä odottaa lyhyempää käyttöikää, niin kuullostaa ihan siltä että menee virhevastuuseen, jos maahantuoja ei ole ihan ulkku, tai sippi. Jos ei mene niin mieti sitten mitenriitelet, mutta jos myyjä alkaa kyseleen tarkastusmaksun perään, niin se kyllä halvankin purkin kohdalla saa asiakaan takajaloille -> vaatii korjausta/hyvitystä.
Edit:
Oletan että ns olkkari suppari, eikä auto tai mukana raahattava. siis jos riitelyyn menee, ja käyttöhyötyä.
ok, eli ei mitään syytä odottaa että muutamassa vuodessa kypsyy ja jos brändiä ja tiedossa että "tyyppivika", niin ottaisin rauhallisin mielin.Olkkarisubbari joo, Kliptch subbari ei nyt "merkitön" kuitenkaan, iso amerikkalainen audiovalmistaja.
Saaga jatkuu varmaan ensviikolla tms, kävin kantamassa postiin.ok, eli ei mitään syytä odottaa että muutamassa vuodessa kypsyy ja jos brändiä ja tiedossa että "tyyppivika", niin ottaisin rauhallisin mielin.
Odotamme mielenkiinnolla hyvää lopputulosta.
Varmaan lähtisin kysymään kaupalta että miten ihmeessä sinulle myyty tuote tuosta kaupasta tuolla sarjanumerolla (laita vaikka kuva tilausvahvistuksesta tms). Kyllähän kaupan pitäisi tämä asia jollain tavalla saada hoidettua esim tarjoamalla uusi tuote tai vastaava.Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.
Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.
Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)
Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?
Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.
Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Voisiko taustalla olla tuote, jonka joku muu on kertaalleen palauttanut ja palautuksen yhteydessä antanut muualta ostetun tuotteen. Tämä nimetön jälleenmyyjä on sitten myynyt tuon palautetun tuotteen uudestaan sinulle.Ostin eräästä suurehkosta suomalaisesta tietotekniikkakaupasta hiiren alle vuosi sitten. Vähän aikaa sitten tuote hajosi, joten lähetin sen takuupalautuksena takaisin kauppaan. Nyt kyseinen kauppa kertoo, että kyseinen tuote on sarjanumerotarkastuksen perusteella joskus myyty Hollannissa(???), eikä tuote siis siksi voi kaupan mukaan olla kyseisestä kaupasta ostettu. Kauppa kertoi samassa viestissä myös, että se on myös kysynyt asiasta tukkuriltaan, jonka mukaan tuote ei voi myöskään olla kyseiseltä tukkurilta peräisin.
Kauppa ei siis siksi aio takuukorjata/-korvata tuotetta, vaan se tarjoaa vaihtoehdoiksi joko rikkinäisen tuotteen palautuksen minulle tai tuotteen kierrättämistä.
Sarjanumero on minulla tallessa, ihan valokuvanakin, ja se täsmää kaupan sähköpostissa kertomaan sarjanumeroon eli kaupan omasta typosta tarkastuksessa ei kai ole kyse. Kuitti(numero)kin minulla on tietysti jo takuupalautusprosessin alussa ollut esittää kaupalle, mutta kuitissa ei tietystikään näy tuotteen sarjanumeroa. (Kustannussyistäkö kuitteihin ei voi merkitä sarjanumeroa tällaisten tilanteiden välttämiseksi?)
Olettaisin, että tuo sarjanumerotarkastus on tuotteen valmistajan tai muun kolmannen osapuolen järjestelmästä tarkastettu, koska kaupalla tuskin on mitään noin tarkkoja – eli jopa tuotteiden myyntimaita kattavia – myyntitietoja omassa järjestelmässään. Enkä myöskään edes ymmärrä, miten kaupan järjestelmässä minulle myydyksi merkatun tuotteen sarjanumero voisi erota saamani tuotteen sarjanumerosta. Eli eivätkö kaupat noin yleisesti sitten edes kirjaa minnekään ylös myymiensä tuotteiden sarjanumeroita?
Mitäköhän tällaisessa tilanteessa kuluttaja voi tehdä, kun tuote on kuitenkin ihan täydellä varmuudella kyseisestä kaupasta peräisin, vaikka kauppa muuta kertookin? Odotan edelleen kaupan vastausta tarkentaviin kysymyksiini, mutta sen uhalla, että kauppa jatkaa linjallaan, niin kokeillaan nyt samalla ennakoiden kysyä täällä, että onko täällä kenenkään kohdalle sattunut vastaavanlaista tilannetta ja miten siinä on toimittu. Toki myös muiden neuvot ja huomiot ovat tervetulleita.
Jätin täälläkin hyvin tunnetun kaupan ainakin vielä nimeämättä, koska en vielä ole varma, mihin ketjun osaan tässä syyttävän sormen osoittaisi: kauppaan, sen tukkuriin, tuotteen valmistajaan vai jonnekin muualle.
Muista laittaa kuva puuttuneesta kengästäNyt sattuikin ensimmäinen vähän erikoisempi case ja jännittää miten tämän kanssa käy. Tilasin Outdoorexperten.fi verkkokaupasta vähän kaikenlaista Garminin navista NRS-märkäpukuihin. Yksi tilauksen tuotteista oli Outlet-valikoimasta löytynyt Mammut vaelluskengät. Tänään kun avasin pakkausta, niin huomasin että kenlälaatikossa oli vain yksi kenkä. Olen tilannut heiltä ennenkin ja tämä on ensimmäinen kerta kun käy jotain tällaista. Kaikenlisäksi kyseisessä verkkokaupassa ei ole mahdollisuutta soittaa, chat näyttää olevan jatkuvasti kiinni ja ainoa reklamaatioreitti oli heidän yhteydenottolomake. Saa nähdä miten tässä käy.
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja.
Tarkensin tuota mun alkuperäistä viestiä. Sitä mainostettua 5 vuoden takuuta ei ole siis olemassa ollenkaan, koska valmistaja ei hoida ollenkaan yksityisasiakkaiden takuuasioita ja Puuilo antaa vain 1 vuoden.Kait se riippuu yrityksestä. Esim. Verkkokauppa vähät välittää mutta kun otin suoraan Kingstoniin yhteyttä täytyi itse vain lähettää postitse heille SSD levy ja sai sitten uuden (isomman) heidän puoleltaan ilmaiseksi kotiin toimitettuna.
Tämä siis jo 2016 koskien " Kingston 480Gb SSDNow kc300 " minkä korvikkeeksi sain " Kingston 512Gb SSDNow kc400 " levyn mikä taitaa toimia vieläkin vanhemmassa koneessa.
Kai se on ok, että kauppa sanoo etteivät takuuseen hoida sitä enää 12 kk jälkeen. Mutta sitten vedotaan virhevastuuseen; ei siinä kauppiaalla pitäisi ihan kauheasti olla mahdollisuutta väittää, ettei oletettu käyttöikä ole yli 12 kk, jos tuotteen paketissa valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta.Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.
Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm
Kai se on ok, että kauppa sanoo etteivät takuuseen hoida sitä enää 12 kk jälkeen. Mutta sitten vedotaan virhevastuuseen; ei siinä kauppiaalla pitäisi ihan kauheasti olla mahdollisuutta väittää, ettei oletettu käyttöikä ole yli 12 kk, jos tuotteen paketissa valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta.
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.Ei se ole ok, että kauppa sanoo et eivät hoida enää 12kk jälkeen kun lakisääteinen tuotetakuu on EU alueella 2 vuotta. Tuona aikana myyjä vastaa virheistä.
Ekait se voi olla laillista, että yritys myy tuotetta, jonka pakkauksessa lukee selkeästi "5 years warranty" ilman mitään takuuehtoja. Kassalla sanotaan, että heidän kautta on yhden vuoden takuu ja 5 vuotta valmistajalta. Tässä nyt ei sinällään oo mitään ihmeellistä. Kuitenkin valmistajan sivulla lukee, että eivät hoida kuluttajareklamaatioita, vaan ne tulee hoitaa jälleenmyyjän kautta. Eli käytännössä sitä 5 vuoden takuuta ei ole olemassakaan, vaikka niin on paketissa luvattu.
Tämä tuote kyseessä Probuilder työntömitta digitaalinen 150mm
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -![]()
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe
Vastaa tietenkin. Mutta sitä vastuuta ei kai edelleenkään kutsuta Suomessa "takuuksi", vaan "virhevastuuksi". Eli kauppias voi laillisesti antaa yhden vuoden takuun (riippumatta mitä valmistaja lupaa), mutta kauppiaalla on edelleen vähintään kahden vuoden vastuu virheistä. Ja jos tuotteen valmistaja mainostaa viiden vuoden takuuta, niin kyllä se kauppiaan virhevastuukin venyy silloin vähintään siihen viiteen vuoteen. Tappeluksi se kauppiaan kanssa toki menee, mutta silti.
Takuun antaminen on vapaaehtoista. Ilman takuutakin myyjä vastaa virheestä lain virhevastuusäännösten perusteella. -![]()
EU-lainsäädännön mukaan elinkeinonharjoittajan on annettava kuluttajalle vähintään 2 vuoden takuu (lakisääteinen takuu / virhevastuu) - Tuotetakuu, lisätakuut, hyvitykset ja palautukset - Your Europe
Taitaa takuu olla vapaaehtoinen, mutta virhevastuusta ei pääse eroon.Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
On. Takuu on vapaaehtoinen valmistajalle ja kauppiaalle (ks. aiemmat linkkini). Mutta virhevastuusta kauppias ei pääse eroon.Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
Mutta onko laillista tarjota tuotteelle vain 12kk takuuta jos myyntipakkauksessa mainostetaan pidempää?
Veikkaan että itse tuote ei kingstonille maksanut oikeastaan mitään ja postikulut oli varmaan merkittävin kuluerä asiakaspalvelun ajankäytön lisäksi, niin varmistivat halvalla etteivät saa huonoa mainosta.Tosin Kingstonille voin nostaa hattua siitä että elinikäisen takuun silloin luvanneen olikohan 64 vai 128Mb muistitikun korvasivat ja sain takuusta muistaakseni 4Gb (eli järkyttävästi suuremman) tikun tilalle... Missä tosin vain 5v takuuta mainostivat pakkauksessa. Mutta tuokin oli ihan maahantuojan (sekä varmaan Kingstonin) omaa kiltteyttä eli sanoisin että tapauskohtaista.