Kaupalliset NAS-laitteet (Synology, Qnap, yms.) yleisketju

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Huoh, mikähän Synolla oikein mättää nyt, eilen tuli DSM:n email-hälytys uusista versioista paketteihin: Log Center, Replication Service, Snapshot Replication. Nyt tässä katselin DSM:stä, niin package centerissä ei tarjota mitään päivityksiä! Katsoin release notesit noille paketeille ja jokaiseen on tullut päivitys 2020-04-28, omat asennetut versiot ovat vanhempia, edelliset versiot huhti-toukokuulta 2019. Automaattinen päivitys on pois päältä. Rupeaa nyt korpeamaan tämä Synon pelleily. Eikä DSM:n päivityksiäkään kuulu.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Tuolta Download Centeristä saa ladattua vissiin uusimman version, mutta viittiikö manuaalisesti noita päivittää?
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Tuolta Download Centeristä saa ladattua vissiin uusimman version, mutta viittiikö manuaalisesti noita päivittää?
Miksipä ei, itse ainakin oman 918+:n päivitin tuolta ladatulla paketilla
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Itse odotan, että laite ja palvelu toimii niinkuin pitäisi. Mikä ihme mättää kun ei tule päivityksiä tarjolle normaaliin tapaan. Lisäihmetystä tulee tuosta "pakettien päivitysten tsekkaus toimii mutta pakettihallinta ei tarjoa niitä asennettavaksi"?!

Lähetin Synolle jo 1.5. tiedustelua tuosta DSM päivitysongelmasta ja mitään ei ole vielä vastattu vaikka ne on vastannut muihin tiedusteluihin/raportteihin aika nopeasti.
 

Juha Uotila

Ylläpidon jäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 935
Itse odotan, että laite ja palvelu toimii niinkuin pitäisi. Mikä ihme mättää kun ei tule päivityksiä tarjolle normaaliin tapaan. Lisäihmetystä tulee tuosta "pakettien päivitysten tsekkaus toimii mutta pakettihallinta ei tarjoa niitä asennettavaksi"?!

Lähetin Synolle jo 1.5. tiedustelua tuosta DSM päivitysongelmasta ja mitään ei ole vielä vastattu vaikka ne on vastannut muihin tiedusteluihin/raportteihin aika nopeasti.
Kyllähän tuolla lukee että ne tulee aina aalloissa ja pitäisi olla kaikilla "seuraavien viikkojen aikana"
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Jos olet lukenut aikaisempia viestejä tästä asiasta, niin huomaat, että ei ole ollut kysymys ihan "parista viikosta". Lisäksi kirjoittamasi ei selitä miksi pakettihallinta ilmoittaa uusista päivityksistä emaililla mutta ei tarjoa niitä ladattavaksi.
 

user9999

Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 017
Aalloissa nuo päivitykset tulee.
  1. The update is expected to be available for all regions within the next few weeks, although the time of release in each region may vary slightly. If you want to update to the latest version now, please go to Download Center and manually update your DSM.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Kannattaa nykypäivänä aina kysyä asioita chatissa, eikä lähettää emailia. Nykyään email on yhtä hidas tapa kuin normaali kirje.
Aalloissa tulevat tosijjaan. Itse päivitän tuon uuden version manuaalisesti, kunhan ensin luen ajatuksella nuo muutokset ja uudistukset.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
3.5.:ttä kirjoitin:

Nyt sisällä on 6.2.2-24922-4 (2019-11-05) ja uudempia on tullut: 6.2.2-24922-6 (2020-03-17) ja yli pari viikkoa sitten 6.2.3-25423 (2020-04-15). Ei mitään ilmoituksia noista uudemmista. Ja DSM:stä ei voi enää itse manuaalisesti tsekata uusia päivityksiä, se tekee sen itsestään.. mutta ei löydä mitään.
Tuota 6.2.2-24922-6 (2020-03-17) versiota ei ole minulle siis tarjottu missään vaiheessa, ja se oli ollut ulkona vähän enemmän aikaa kuin pari viikkoa jo 3.5.:ttä aikoihin.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Tuota 6.2.2-24922-6 (2020-03-17) versiota ei ole minulle siis tarjottu missään vaiheessa, ja se oli ollut ulkona vähän enemmän aikaa kuin pari viikkoa jo 3.5.:ttä.
Chatin mukaan ei kaikkia tarjota kaikille laitteille. Nuo ovat vaan pieniä fiksauksia ja koskee vaan pienempää osaa käyttäjistä.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Huoh, miksi se on sitten minun laitteen release notes sivulla?!

Näistä asioista jo kirjoittelin aiemmin...
Ne on kaikkien laitteiden sivuilla kait, mutta ei taida olla niin tärkeitä kaikille laitteille. Näin ne chatissa sanoi joku päivä sitten.
Kait niitä ajetaan niille laitteille, joille ne ovat enempi kriittisiä. Muut pääsee helpommalla, kun ei tarvi servua turhan päivityksen takia käynnistää uudestaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Kannattaa nykypäivänä aina kysyä asioita chatissa, eikä lähettää emailia.
Se ehkä on nopeampi, mutta omat kokemukset yleisesti ovat negatiivisia, heikko osaaminen ja (monimutkaisten) asioiden käsittely pienessä chätikkunassa on monesti ollut hankalaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Ne on kaikkien laitteiden sivuilla kait, mutta ei taida olla niin tärkeitä kaikille laitteille. Näin ne chatissa sanoi joku päivä sitten.
Puuta heinää tarjottu? Aiemmin tässä ketjussa vastasin yhteen viestiin näin:

Eli sulla on DS918+-kohtainen erityisversio 6.2.2-24922-5 jota ei löydy DS218+:lle.
Eli ei taida ihan pitää paikkansa mitä chätti on tarinoinut?
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
No, ota nyt noista selvää. Onhan tuo sekavaa.
Ei mun laitteelle ole tarjottu mitään 4:n jälkeen. Jos on joku ollut hetken tarjolla ja vedetty pois, niin en ole huomannut, kun en käy joka päivä servun sivuilla, en edes joka viikko välttämättä.
Kait ne parhaansa tekee noita tarjotakseen, mutta niillä on joku prioriteetti mitä me ei tiedetä. Jokatapauksessa tuon uusimman pitäisi tulla kaikille viikossa parissa, riippuen miten ne sen aalloissa jakelee. Se on kuitenkin uudelleen käynnistyksen arvoinen.

Sun laitteeseen ei taida saada M.2 NVMe SSD asemaa, niin se olisi ollut sulle täysin turha päivitys. Mulle saa, mutta ei sitä ainakaan ole nyt ladattavissa ollut, vaikka vuoden alussa julkaistu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Ei mun laitteelle ole tarjottu mitään 4:n jälkeen. Jos on joku ollut hetken tarjolla ja vedetty pois, niin en ole huomannut, kun en käy joka päivä servun sivuilla, en edes joka viikko välttämättä.
Eikö ole automaattinen tsekkaus päällä ja siitä email-ilmoitus? @Juha Uotila:lle tuo 6.2.2-24922-5 oli tullut. Release notesit ei ainakaan tuon kohdalla sano mitään takaisinvedosta. Kuten ei 6.2.2-24922-6:stakaan joka olisi pitänyt tulla mullekin. Ja aina aiemmin kun on oma DSM ilmoittanut pakettipäivityksistä niin ne on voinut käydä napsimassa sisään, nyt ei jostain syystä se futaa. On kyllä synon palikat sekaisin tällä hetkellä...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Huoh, mikähän Synolla oikein mättää nyt, eilen tuli DSM:n email-hälytys uusista versioista paketteihin: Log Center, Replication Service, Snapshot Replication. Nyt tässä katselin DSM:stä, niin package centerissä ei tarjota mitään päivityksiä! Katsoin release notesit noille paketeille ja jokaiseen on tullut päivitys 2020-04-28, omat asennetut versiot ovat vanhempia, edelliset versiot huhti-toukokuulta 2019. Automaattinen päivitys on pois päältä. Rupeaa nyt korpeamaan tämä Synon pelleily. Eikä DSM:n päivityksiäkään kuulu.
Mulla näkyi kanssa eilen nuo sekä myös Virtual Machine managerin päivitykset. Oli vaan muuta puuhaa ympäristössä, niin enpä ruvennut päivittämään. Nyt ei näy yhtään noista. Käviköhän niillä vain käpy ja tulevat versiot näkyivät liian aikaisin kaikille käyttäjille?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Uusien (omista paketeistani ainakin) versioiden päiväykset ovat 2020-04-28 release noteseissa. Edit: siitä on jo yli kaksi viikkoa.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Mulla ei ole email hälytystä päivityksistä, mutta kait se automaattisesti tsekkaa päivitykset. Tämän vuoden puolella ei ole tullut ilmoitusta, että jotain olisi ollut saatavilla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Ainoastaan informointiin voi itse tehdä muutoksia, päivityksiä etsii automaattisesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Mulla näkyi kanssa eilen nuo sekä myös Virtual Machine managerin päivitykset. Oli vaan muuta puuhaa ympäristössä, niin enpä ruvennut päivittämään. Nyt ei näy yhtään noista. Käviköhän niillä vain käpy ja tulevat versiot näkyivät liian aikaisin kaikille käyttäjille?
Taas näkyy. Ajattelin päivittää seuraavat:
Log Center 1.1.8-0144 -> 1.1.9-0147
Replication Service 1.0.11-0055 -> 1.0.11-0061
Virtual Machine Manager 2.5.0-9432 -> 2.5.1-9623

Jätin tuon replication Servicen päivittämättä, kun siinä oli viittaus DSM 6.2.3:een, ja oma DS1819 ajaa vielä 6.2.2:ta.
No, Virtual Machine Manageria ei voinut päivittää ilman, joten päivittyi sittenkin tuo Replication Serviici.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Olis aika päivitellä levyjä. NAS:n virkaa hoitaa Drobo 5N2. Sisällä 5x 4TB WD Red. Tyhjää jäljellä enää 1,5TB ja tovin herjaillut purkki jo, että vaihda yksi levy isommaksi. Redit toimineet ihan ok niin ajattelin 8 tai 10TB lättyjä seuraavaksi. Kerran tuo Drobo antaa mahdollisuuden hoitaa hommaa yksi levy kerrallaan niin sillä mennään.

Onko jotain konkreettista eroa 10TB normaali vs 256Mb välimuistilla? Hinta aika samoissa:



Toinen isompi pohdinnan paikka tässä on, että laittaakko 5N2 kiertoon ja jotain muuta tilalle? Viimeksi olin pakotettu valitsemaan Drobon 5N2:sen kun Drobo FS hajosi ja ainut keino saada data talteen oli ostaa toinen Drobo johon laittaa samat levyt sisälle. Tuo tukee max. 10TB levyjä joten jos nykyisen 16TB saa kasvatettua 40TB niin en kyllä varmaan koskaan tule tuota määrää dataa tarvitsemaan. Lisäksi nopeuteen olen ollut ihan tyytyväinen. Vähän takaraivossa vaan painaa se edellinen keissi, mutta tiedä häntä voihan nuo aina hajota ja kuvat pitäisi pitää muutenkin vielä muualla varmistettuna.

e: Nuo onkin identtisiä toisessa vain ilmaa sisällä ja toisessa heliumia. Hämäsi kun tosisen speceissä lukee 256 ja toisessa ei mitään...
 
Viimeksi muokattu:

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Olis aika päivitellä levyjä. NAS:n virkaa hoitaa Drobo 5N2. Sisällä 5x 4TB WD Red. Tyhjää jäljellä enää 1,5TB ja tovin herjaillut purkki jo, että vaihda yksi levy isommaksi. Redit toimineet ihan ok niin ajattelin 8 tai 10TB lättyjä seuraavaksi. Kerran tuo Drobo antaa mahdollisuuden hoitaa hommaa yksi levy kerrallaan niin sillä mennään.
Mulla on 8Tb levyjä 5kpl ja tila on ihan loppumassa. Pitäisi saada 2kpl 10+Tblevyä tilalle, niin saisi asemaan myös lisää tilaa.
En silti itse maksaisi noin valtavaa hintaa. Otin omat levyni backup asemista joiden hinta on reilusti yli puolet halvempi kuin nuo. Levy kuitenkin on sama.
Jos semmosissa takuun haluu säilyttää, niin kitaransoiton opettelu ja plektrat auttavat asiaan.
Toki noita 8Tb asemia jää multa yli jos saan isompi pari tilalle.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Mulla on 8Tb levyjä 5kpl ja tila on ihan loppumassa. Pitäisi saada 2kpl 10+Tblevyä tilalle, niin saisi asemaan myös lisää tilaa.
En silti itse maksaisi noin valtavaa hintaa. Otin omat levyni backup asemista joiden hinta on reilusti yli puolet halvempi kuin nuo. Levy kuitenkin on sama.
Jos semmosissa takuun haluu säilyttää, niin kitaransoiton opettelu ja plektrat auttavat asiaan.
Toki noita 8Tb asemia jää multa yli jos saan isompi pari tilalle.
Ostit jotain tälläsiä?: WD My Book 8 TB kovalevy (musta/harmaa) - Kovalevyt, SSD ja verkkotallennus (NAS)

Ei kai noissa mitään redejä ole sisällä? 10v sitten tein 1,5tb 7200.11 barracudista nassin kun oli halpoja ja enää en kyllä haksahda halpoihin levyihin. Se ajan määrä mitä meni noiden paskojen levyjän kanssa säätämiseen niin ei kiitos ei enää koskaan. Sen takia mieluusti maksan vaikka vähän enempi varmuudesta.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Ostit jotain tälläsiä?: WD My Book 8 TB kovalevy (musta/harmaa) - Kovalevyt, SSD ja verkkotallennus (NAS)

Ei kai noissa mitään redejä ole sisällä? 10v sitten tein 1,5tb 7200.11 barracudista nassin kun oli halpoja ja enää en kyllä haksahda halpoihin levyihin. Se ajan määrä mitä meni noiden paskojen levyjän kanssa säätämiseen niin ei kiitos ei enää koskaan. Sen takia mieluusti maksan vaikka vähän enempi varmuudesta.
Noissa oli sisällä niitä valkoisia levyjä, jotka vissiin ovat samoja ku reddit.


 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Noissa oli sisällä niitä valkoisia levyjä, jotka vissiin ovat samoja ku reddit.


Okei. Ilmeisesti ihan hyviä lättyjä, mutta ei täysin samoja kuin redit: WD WD100EMAZ and WD Easystore 10TB External Backup Drive Review | Page 3 of 4

Vähän arvon tossa kun tosiaan tuon siikakeitin keissin ja FS:n hajoamisen jälkeen lievästi vainoharhainen näiden suhteen. Oishan se edullisempaa täyttää noilla, mutta teoriassa voisin ostaa ihan tipottain näitä 10TB lättyjä jos hinnat vaikka joskus laskisi. Nyt riittäisi yksi.

Piti kattella historiaa sähköpostista niin huvittavaa, että 2014 maksanut 4TB redeistä 180€ ja nyt 6v päästä ne maksaa vieläkin 140€... Ei hirveesti oo laskenut.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Tänään tuli synon DSM:ltä email-hälytys uudesta järjestelmäpäivityksestä. Eli taitaa olla synon viimeaikaiset sekoilut päivitysten kanssa toivottavasti ohitse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Samalla päivitin Snapshot Replication- ja sen service-appsit niin se muuttui jotenkin ihan kummalliseksi ja en enää käsitä siitä mitään miten se toimii... se oli jo alunperinkin vähän hämärä sen toimintalogiikka ja sitä piti fundeerata jonkin aikaa ennen kuin se aukesi (ja vaikka aukesi niin mielestäni se oli typerästi/vaikeasti ymmärrettävästi toteutettu) mutta nyt se meni taas tosi oudoksi. Esim. kaikkien Snapshottien ajastukset hävisivät kuin pieru saharaan (ei näy enää esim. control panelin scheduled taskeissa) ja jäljelle jäi vain Replication taskit toiselle lokaalille kovolle. Meni koko appsi vielä hämärämmäksi kuin oli jo aikaisemmin. :facepalm:

Käyttääkö joku tuota appsia ja tajuatko uudesta versiosta mitään?

repl1.jpg


1) Miksi snapshottien ajastukset otettiin pois päältä päivityksen yhteydessä?

2) Miksi Snapshots-välilehdellä listataan Replication ajastus jonkun Snapshotin yhteenvedossa? Todella seko homma mielestäni. Helposti ymmärtää väärin, varsinkin jos ei katso kyseisen Snapshotin asetuksia jossa ajastus on pois päältä!

repl2.jpg


1) Replication ajastus jäi voimaan, mutta mitä ihmeen hyötyä siitä on jos Snapshotteja ei tehdä source-levyllä?! Tuossa kyllä sanotaan että "The system takes snapshots and sends them to the partner server according to the replication schedule.".. siis täh? Replication schedulen kauttako ne itse Snapshotit ajastetaan? Miksi sitten Snapshottien-asetuksissa on oma schedule? :facepalm:

2) Mikä ihmeen tarkoitus tuolla "Replicate scheduled local snapshots" asetuksella on?! En käsitä alkuunkaan. Tuo tuli nyt viimeisessä päivityksessä (alla changelog siitä). Jos siis olen tehnyt Replication taskin joka kopioi lokaalilta 1-levyltä snapshotit lokaalille 2-levylle, niin mihin ihmeeseen tuota asetusta tarvitsee?! En käsitä yhtään. Voiko sekavammaksi enää tehdä toimintoja? Samaa jo ajattelin edellisestä versiosta...

Version: 7.2.0-0478
(2020-04-28)
What's New

1. Users can now customize when to transfer snapshots to the destination server to reduce the performance impact of replication tasks.
2. Added support for replicating local scheduled snapshots to the destination server along with replication tasks. (Requires DSM 6.2.3.)

Fixed Issues

1. Fixed an issue where replicating shared folder snapshots to a local volume might fail.
2. Minor bug fixes.

Tajuaako joku oikeasti miten helkutissa tuo uudistettu appsi oikein toimii? Kiitos syno tästä..
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Tännekin tuli nyt tuo uusin päivitys. Tasan 2 viikkoa julkaisusta se tuli, eli ei paha ollenkaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Kenelläkään ajossa Synologyssa WD80EMAZ-levyt (shukattu Elements-purkista)?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
792
Laitoinkin epähuomiossa jo tuohon NAS rakentelut ketjuun, mutta laitetaan nyt tähän vielä

Nyt sain vihdoinkin 6:den 8Tt WD elements levyn hankittua ja laitoin ensimmäisen menemään qnapin TS-673 nassiin.
Nykyiset 3Tt WD red levyt saa väistää isoimpien tieltä.
Raid 6 on käytössä, jokunen päivä menee kuin levy kerrallaan laittaa ja aina re-sync välissä.

Nyt on toinen levy synccaamaassa, taitaa 5 levyä olla WD80EZAZ ja yksi levy WD80EZZX mallisia, katsotaan miten toimivat..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Halvin vaihtoehto on ostaa kaksi USB-levyä, ja vaihdella niitä ilman mitään verkkoja tms.

Tuo buffalo näyttää paljon valmiimmalta kokonaisuudelta, luvataan levyjen vaihtoa yms.

Oma rauta antaa laajimmat vaihtoehdot tehdä, mitä haluatkin myöhemmin, kun nälkä näissä näyttää aina kasvavan.
 
Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
548
Pitäis saada halpa offsite-häkkyrä porukoille. Tarkoitus ei ole välttämättä edes pitää 24/7 päällä vaan pistää välillä päälle ja ajaa kotipalvelimelta offsitelle muuttuneet ja uudet tiedostot. Pitkään tutkailin erilaisia vaihtoehtoja, mutta pilvipalvelut maksaa aika paljon, backblaze maksaa aika paljon. Crashplan olis ehkä ihan ok-hintainen, taisi olla joku 15 dollaria kuussa, mutta jeesus että on hidas toi eka backup. Puoli vuotta menis siihen. Meillä on kuitenkin gigaset kuidut kummassakin talossa, niin menis vähän eri vauhdilla sitten se eka backuppikin ja ei tarttee maksaa kuukausimaksuja hamaan tulevaisuuteen.

Mitä itse valitsisitte hinta-laatusuhteen mielessä pitäen? Tässä muutama ajatus mitä pyöritellyt:
- Rakennan kokonaan oman setin esim. quad core Celeronilla. Hintaa tulee n. 750 euroa (500e 2x8TB levyt ja 250e rauta)
- Ostan Synologyn halppis rungon ja tungen sinne pari 8 TB levyä, hintaa tulee n. 700 euroa (500e 2x8 TB levyt ja 200e rauta)
- Ostan jonkun tämmöisen että saan 8 TB mirroriin
- Ostan jonkun tämmöisen ja elän ilman mirroria (tämän kanssa varmaan voi elää jos saa lahosta tai hajoamisesta varoituksen ajoissa)

Mitä itse tekisit? En nyt ihan osaa päättää, mahdollisesti tuo viimeinen vaihtoehto kyllä jää suoraan pois vaikka siinä 300-400e säästäiskin.
Synology vie Buffaloa 100-0. Laitteet ja erityisesti niiden softa on aivan eri maailmasta.

Mikäli käyttö on tyyliin kerran päivässä kone päälle ja tiedostojen synkkaus, levyinä toiminee ihan ok nämä kotelosta riisuttuna; WD My Book 8 Tt -ulkoinen kovalevy 198,90
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
468
Aattelin eristää kotipalvelimelta ( 10+ v vanha ) varmuuskopiot hieman luottevampaan kohteeseen toisen kovalevyn kuoleman ja raidin kanssa kamppailun jälkeen. Hetken tutkailun jälkeen DS920+ näyttäs sopivalta. Onkohan kellään sattunut vastan uskottavia julkkaripäiviä, kun netti näyttää olevan täynnä ristiriitaista tietoa?

Lisäksi voi suositella hyviä luotettavia ja laajasti tuettuja tuotteita ko. kamppeelle, joita mieleen tulee.
 
Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Toimistossa on käytössä tällä hetkellä yksi PC, jossa ovat kaikki työssä tarvittavat tiedostot ja ohjelmat. Nyt verkkoon olisi tarkoitus liittää toista käyttäjää varten toinen kone, jonka tarvitsisi luonnollisesti päästä käyttämään em. ohjelmia ja tiedostoja. Olisiko yksinkertaisin ratkaisu tähän juurikin NAS-palvelin, johon tiedostot ja ohjelmat siirrettäisiin? Kummaltakin koneelta pitäisi pystyä ajamaan palvelimella olevia ohjelmia sekä käyttämään tiedostoja. Tilaa ei tarvita juuri ollenkaan, tiedostot ovat erittäin pieniä.

Olisko kellään heittää vinkkiä laitteista, joita voisi harkita? Miten tiedostojen backup kannattaisi hoitaa? Kahden levyn NAS RAIDilla ja säännöllisellä backupilla vielä ulkoiselle kovalevylle? Onko jotain erityisiä asioita, joita pitäisi ottaa huomioon?

Kaikki vinkit otetaan vastaan kiitollisena!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Nyt verkkoon olisi tarkoitus liittää toista käyttäjää varten toinen kone, jonka tarvitsisi luonnollisesti päästä käyttämään em. ohjelmia ja tiedostoja. Olisiko yksinkertaisin ratkaisu tähän juurikin NAS-palvelin, johon tiedostot ja ohjelmat siirrettäisiin?
Ei ole.
Mutta jos kerrot lisää, mikä käyttöjärjestelmä, mitkä ohjelmat ja miten hoituu tilanne, jossa sekä koneen A että koneen B käyttäjä muokkaa samaan aikaan samaa tiedostoa, niin ehkä vastaus muut...tarkentuu.
 
Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Ei ole.
Mutta jos kerrot lisää, mikä käyttöjärjestelmä, mitkä ohjelmat ja miten hoituu tilanne, jossa sekä koneen A että koneen B käyttäjä muokkaa samaan aikaan samaa tiedostoa, niin ehkä vastaus muut...tarkentuu.
Käyttiksenä on win10, ohjelma on hyvin kevyt kirjanpito-ohjelma, koneiden käyttäjät eivät käytä samaan aikaan samaa tiedostoa. Toinen tekee toisen yrityksen kirjanpitoa ja toinen toisen ja nämä ovat aina eri tiedostoissa, mutta samaa ohjelmaa käytetään. Lisenssit ok.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Käyttiksenä on win10, ohjelma on hyvin kevyt kirjanpito-ohjelma, koneiden käyttäjät eivät käytä samaan aikaan samaa tiedostoa. Toinen tekee toisen yrityksen kirjanpitoa ja toinen toisen ja nämä ovat aina eri tiedostoissa, mutta samaa ohjelmaa käytetään. Lisenssit ok.
Joudut kysymään ohjelmistotoimittajalta, onko sovelluksen asennus verkkolevylle mahdollista, toimiva ja kelvollinen. Hyvin monesti Winkkarisoftat asentelee kaikenlaisia asioita joihinkin oletushakemistoihin, rekistereihin ja käyttäjän profiiliin, jolloin se exe:n käynnistys toiselta koneelta, toisen käyttäjän profiilista ei vaan toimi. Välimallina voi olla, että nuo eri yritysten kirjanpidon "tiedostot" ovat NAS-levyllä, jolloin niitä voi käyttää kummasta koneesta tahansa, mutta kirjanpito-ohjelmisto asennetaan kummallekin koneelle paikallisesti. Kovasti vaan mietityttää se tilanne, että mitä tapahtuu, kun samaa tiedostoa yritetään avata kahdesta koneesta samaan aikaan. Näin kuitenkin tulee käymään, ohjeistat miten tahansa käyttäjiä, koska se on mahdollista tehdä. Kannattaa ainakin testata, onko ja toimiiko tiedoston lukitseminen niin, että ohjelmisto herjaa siitä.
Kovasti suosittelen käymään asian läpi toimittajan kanssa, ettei tule jälkikäteen mitään harmillista datan korrputointia tai muuta, joka aiheuttaa turhaa käsityötä ja kustannuksia.
 
Liittynyt
27.04.2018
Viestejä
19
Joudut kysymään ohjelmistotoimittajalta, onko sovelluksen asennus verkkolevylle mahdollista, toimiva ja kelvollinen. Hyvin monesti Winkkarisoftat asentelee kaikenlaisia asioita joihinkin oletushakemistoihin, rekistereihin ja käyttäjän profiiliin, jolloin se exe:n käynnistys toiselta koneelta, toisen käyttäjän profiilista ei vaan toimi. Välimallina voi olla, että nuo eri yritysten kirjanpidon "tiedostot" ovat NAS-levyllä, jolloin niitä voi käyttää kummasta koneesta tahansa, mutta kirjanpito-ohjelmisto asennetaan kummallekin koneelle paikallisesti. Kovasti vaan mietityttää se tilanne, että mitä tapahtuu, kun samaa tiedostoa yritetään avata kahdesta koneesta samaan aikaan. Näin kuitenkin tulee käymään, ohjeistat miten tahansa käyttäjiä, koska se on mahdollista tehdä. Kannattaa ainakin testata, onko ja toimiiko tiedoston lukitseminen niin, että ohjelmisto herjaa siitä.
Kovasti suosittelen käymään asian läpi toimittajan kanssa, ettei tule jälkikäteen mitään harmillista datan korrputointia tai muuta, joka aiheuttaa turhaa käsityötä ja kustannuksia.
Kiitokset vastauksesta, pitää olla yhteydessä ohjelmistotoimittajaan ja jatkaa selvityksiä!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
491
Hommasin Synologyyn UPSin. Multitronicilla oli tarjouksessa Eatonin 3S 700 DIN hintaan 81,90€. Laite ei ole Synologyn HCL:ssä listattuna, mutta erinäisten nettikeskustelujen perusteella se näytti kuitenkin olevan yhteensopiva. Laite sähköihin, USB-piuha kiinni DS1819+:aan, ja sieltähän se löytyi saman tien Synologyn Control Panelista, Hardware & Power-ikonin alta.

1594747176313.png

Sitten pitäisi vielä keksiä, miten tuon saa ajamaan ensin winkkariserverin alas, ja vasta sen jälkeen Synologyn iSCSI-levyt.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
367
Toimistossa on käytössä tällä hetkellä yksi PC, jossa ovat kaikki työssä tarvittavat tiedostot ja ohjelmat. Nyt verkkoon olisi tarkoitus liittää toista käyttäjää varten toinen kone, jonka tarvitsisi luonnollisesti päästä käyttämään em. ohjelmia ja tiedostoja. Olisiko yksinkertaisin ratkaisu tähän juurikin NAS-palvelin, johon tiedostot ja ohjelmat siirrettäisiin? Kummaltakin koneelta pitäisi pystyä ajamaan palvelimella olevia ohjelmia sekä käyttämään tiedostoja. Tilaa ei tarvita juuri ollenkaan, tiedostot ovat erittäin pieniä.

Olisko kellään heittää vinkkiä laitteista, joita voisi harkita? Miten tiedostojen backup kannattaisi hoitaa? Kahden levyn NAS RAIDilla ja säännöllisellä backupilla vielä ulkoiselle kovalevylle? Onko jotain erityisiä asioita, joita pitäisi ottaa huomioon?

Kaikki vinkit otetaan vastaan kiitollisena!
Pilvipalvelu esim. Dropbox ehdottomasti tällaiseen jos tiedostot pieniä. Mutta tuo yhteiskäyttöasia selvitettävä ennen käyttöönottoa.
 

Ransteri

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
12.11.2019
Viestejä
737
Päivitystä pukkaa Synoon. Nyt tuli todella nopeaa saataville Version: 6.2.3-25426-2 (2020-07-16)
Selvästi aiemmin takunnut päivitysten saantiin ollaan tehty muutoksia. En tiedä milloin tuo on boxille tullut, mutta ehkä se on ollut saatavilla jo aiemmin, mutta tänään huomasin asian.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 332
Mutta jotain vikaa on edelleen DSM softassa kun ei tule sähköposti-ilmoitusta control panelissa asennusta odottavasta uudesta päivityksestä. :( Sähköposti-ilmoitus tuli uudesta versiosta Hyper Backup-appsiin tosin.

Johtuisiko nopeampi päivityksen saanti tähän? Synology Inc.

Changelogissa on muuttunut tuo päivityksen saanti-ilmoitus:

Important Note
  1. Your Synology NAS may not notify you of this DSM update because of the following reasons. If you want to update your DSM to this version now, please click here to manually update it. Only Synology NAS with DSM 6.2.3 installed can be updated to this version.
  • The update is not available in your region yet. The update is expected to be available for all regions within the next few days, although the time of release in each region may vary slightly.
Aiemmin oli kutakuinkin näin aina:
The update is expected to be available for all regions within the next few weeks, although the time of release in each region may vary slightly. If you want to update to the latest version now, please go to Download Center and manually update your DSM.
Jotain selvästi ainakin ollut ongelmaa ja nyt ovat muuttaneet systeemiä, tai ainakin ilmoitusta. Ennen oli "pari viikkoa", nyt "pari päivää". Ja mahdollistivat muidenkin syiden listaamisen jatkossa ("because of the following reasons").
 

Kimi625

Vähintäänkin eeppinen näpertelijä.
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
616
Kaikilla muilla tuntuu olevan paljon hienostuneempaa käyttöä mutta itse etsin NASsia vaan massamuistiksi esim valokuville ja videoille vuosien varrelta :lol:

Olisiko suositusta sellaiselle vehkeelle että virrat päälle, piuha modeemiin ja menoksi?
Varmaan jonkinlainen UPC laite kylkeen ellei pömpeli itse osaa sitä hommaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Ongelmia synology 218-verkkolevyjen kanssa.

Tuossa kun lisäsin kotiverkkoon uuden verkkolevyn (synology 218+) huomasin, että siihen ei saa siirrettyä Win10 resurssienhallinnan kautta tiedostoja ja saman havaitsin tuosta vanhemmasta (synology 218play) verkkolevystä. Tuosta vanhemmasta saa kyllä avattua siellä olevia tiedostoja, mutta siihen se sitten jääkin. Vanhemmassa ohjelmisto versio on DSM 6.2.3-25426 update 2 ja uudemmassa DSM 6.2.3-25426. Tuossa aiemmin keväällä tuonne vanhempaan pystyi kyllä lisäämään ongelmitta.

Mistäs nyt vastustaa, ja ennenkaikkea miten tilanne saisi korjattua?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.12.2016
Viestejä
1 837
Mihin tarvitsen muistia NAS käytössä? Huomasin, että Synologyn budjetti 2-paikkaista DS220j mallia saisi aika edullisesti. Sama suoritin kuin DS218 malleissa, mutta muistia vain 0.5GB (vrt. 1GB play / 2GB 218).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 358
Viestejä
4 158 223
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
allun90

Hinta.fi

Ylös Bottom