Zfs toimii nätisti snapshottien kanssa raidin päällä
Kannattaa muistaa, että tuollaisessa skenaariossa se koko levy synkronoidaan, eli myös ne kaikki snapshotit, uudet ja vanhat, kaikki synkronoidaan. Eli jos jotain tapahtuu mille tahansa snapshotille, esim. user error tai file systeemiin tulee ongelmia, niin ne muutokset synkronoidaan. Snapshotit itsessään eivät ole varmuuskopiointia, snapshot on vain virtuaalinen kopio datasta, ja ne ovat samalla levyllä kuin itse data.
Kahden levyn kanssa, ilman RAIDia, snapshot replication toimii niin (ainakin Synologyssä), että ajastettuna aikana tehdään uusi snapshot ja ainoastaan se uusi snapshot replikoidaan toiselle levylle, vanhoihin snapshotteihin ei kosketa.
Oli sitten kaksi "itsenäistä" levyä tai RAID samassa laitteessa, ja snapshotit, eivät kummatkaan ole varmuuskopiointia. Ilman RAIDia kuitenkin on parempi "turva" snapshoteilla jos ne replikoidaan.
Loppujen lopuksi varmuuskopiot pitäisi olla erillisellä laitteella ja lisäksi jossain toisessa paikassa jotta voidaan puhua oikeasti varmuuskopioinnista (3-2-1 sääntö).
"The 3-2-1 rule is: keep at least three (3) copies of your data, and store two (2) backup copies on different storage media, with one (1) of them located offsite."
"A backup is an offline, read-only, immutable, recoverable, archived full copy of the data."
Tässä mielestäni aika kivasti tiivistetty näitä asioita:
Backup, Replication and Snapshot – When to Use Which?
Varmuuskopiointi on helvetin hankalaa (ja/tai kallista) järjestää "täydellisesti", varsinkin jos dataa on huomattava määrä. Itsekin olen ottanut muutaman riskin tietyn datani kanssa, vain kaikkien tärkeimmät (onneksi vie vain vähän tilaa) on kunnolla varmuuskopioitu. Esim. jos talo palaa, mutta minä en siinä mukana, niin sitten menee esim. Blu-rayt/DVDt, niistä ripatut videotiedostot USB-levyiltä ja NASsista, mutta haittaako tuo sitten, elämä vähän alkaa uudestaan tuolloin kun about kaikki menee paitsi henki.. muutenkin ylenpalttinen omistettu tavara ja data on vaan oikeasti riippakivi.